Mr_Klaasje | woensdag 27 februari 2013 @ 14:18 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen. Crientj, Ginger, servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist met een spoorhobby. Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is omreizen via Roosendaal en daar overstappen op de stoptrein naar België. De politiek overlegt momenteel over een iets acceptabeler alternatief. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag). De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland. >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 14:18 |
je moet blij zijn dat je er niet in de buurt woont | |
Mr_Klaasje | woensdag 27 februari 2013 @ 14:21 |
Overigens heb ik ook begrepen dat men tijdens rustige tijdstippen met de metro's enkelspoor wil kunnen laten rijden om de goederen er doorheen te kunnen laten rijden. | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 14:22 |
Huh wat? Oh, dat is aan de andere kant van het water zeker dan | |
Mr_Klaasje | woensdag 27 februari 2013 @ 14:23 |
Moet je even vragen of de Maeslandkering dicht mag, dan kan je zo naar de overkant lopen. | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 14:24 |
uhuh. Je zou eventueel wel met een schuit over kunnen, alleen een snelboot vanuit Rotterdam varen is uiteindelijk toch sneller | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 14:29 |
Klasgenoten pesten met een smerige vragen toets over seinbeelden Vind ik leuk | |
Mr_Klaasje | woensdag 27 februari 2013 @ 14:31 |
Nou, kom maar op dan.. | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 14:33 |
1. Tijdens uw rit komt u er achter dat uw GSM-r defect is. Hoe handelt u als u vervolgens dit bord tegen komt tijdens uw dienst ? | |
dennistd | woensdag 27 februari 2013 @ 14:36 |
Je loopt naar de baantelefoon die er naast staat en hoopt dat die het nog doet? Of je belt met je eigen telefoon de treindienstleider op | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 14:37 |
Do a barrel roll! | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 14:37 |
Dat bord heb ik nog nooit gezien. Ik zou gewoon doorrijden. | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 14:37 |
Haha | |
KnightSolaire | woensdag 27 februari 2013 @ 14:38 |
Kamerleden gaan op inspectie bij Fyra De Tweede Kamerleden die steeds debatteren over de falende hogesnelheidstrein Fyra willen nu met eigen ogen wel eens zien wat er precies mis is met deze treinstellen. Ze gaan in maart op werkbezoek om zich te laten voorlichten over de problemen met de treinen, liet VVD-Kamerlid Betty de Boer woensdag weten. "We horen van alles over de problemen met de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda, dus daar willen we eens met deskundigen over praten'', aldus De Boer. Ze vindt dat ze veel te weinig informatie krijgt van NS over deze kwestie. "Uiteindelijk moeten we vaststellen of we nog wel vertrouwen hebben in de Fyra. Dat kan alleen als we voldoende informatie hebben.'' Bron | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 14:41 |
Ik weet niet of die dingen uberhaupt nog bestaan, iemand ? Laatste is trouwens goed. Met uw eigen GSM belt u de Trdl op om toestemming te vragen om het sein te mogen passeren. En u dient ook met uw GSM te melden wanneer u het blok heeft verlaten. Uit het seinenboek bij sein 331: "Stoppen vóór het sein, tenzij de Trdl toestemming heeft gegeven om het sein voorbij te rijden" Toelichting in ons eigen seinenboek, gemaakt door school zelf: "Een aantal spoorlijnen met een baanvaksnelheid van ten hoogste 40km/h is voorzien van Centraal Telecom Blokstelsel (CTB). Bij CTB geven blokborden de grenzen tussen de blokken aan. Telefonisch geeft de treindienstleider aan de machinist toestemming een blok binnen te rijden. De machinist moet melden als zijn trein het blok verlaten heeft. De A n geeft aan dat het blok A is aan de noordzijde" [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-02-2013 14:43:58 ] | |
Surveillance-Fiets | woensdag 27 februari 2013 @ 14:41 |
een schoolreisje!!!11 wat leuk!!111 | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 14:44 |
Kadetjes met kaas en een pakje Tjolk! | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 14:44 |
En bij terugkomst in Den Haag allemaal onder de stoelen verstoppen. Dan denkt iedereen dat de buschauffeur ze is vergeten hihaho :ddd:Dd;d:D einz@!! | |
KnightSolaire | woensdag 27 februari 2013 @ 14:44 |
Nieuwe profielfoto maken waar je in de machinistencabine zit voor Twitter!!:D | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 27 februari 2013 @ 14:44 |
Ik heb ze wel eens zien staan op het stoom lijntje van Apeldoorn naar Dieren volgens mij. | |
Surveillance-Fiets | woensdag 27 februari 2013 @ 14:45 |
JA hallo, ik ben kamerlid. goh, wat is dat nou? is dat wat ze noemen nou een trein? en hij is kapot he? hoe kan da? | |
GlenSpey | woensdag 27 februari 2013 @ 14:46 |
Heb er ook nog nooit een zien staan. Mentor mcn van mij zegt dat het nauwelijks meer voorkomt. | |
dennistd | woensdag 27 februari 2013 @ 14:47 |
Daar staan ze nog ja, en ook Zeeuws-Vlaanderen is op deze manier beveiligd | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 14:48 |
| |
dennistd | woensdag 27 februari 2013 @ 14:51 |
Wat doet u als machinist wanneer u dit bord tegenkomt? | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 14:52 |
U berijdt de weegbrug, toegestaan met de plaatselijke snelheid Wat doet u als de plaatselijke snelheid u niet bekend is ? [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-02-2013 14:52:32 ] | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 27 februari 2013 @ 14:53 |
Uzelf voor het hoofd slaan, want hoe bent u hier dan überhaubt terecht gekomen? | |
dennistd | woensdag 27 februari 2013 @ 14:54 |
De treindienstleider opbellen: zeg eh, weet u hoe hard ik hier mag? Of je rijdt stapvoets door, rijd je in elk geval niet te hard | |
GlenSpey | woensdag 27 februari 2013 @ 14:54 |
Goeie Als ik moest gokken zou ik zeggen wat je altijd doet als je als machinist-zijnde geen plaatselijke snelheid weet. Namelijk rijden met ten hoogste 40km/u. | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 14:54 |
je gaat achteruit terug | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 14:54 |
Naar rechts kijken voor overstekende voetgangers of fietsers | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 14:55 |
Dat is deels waar Maar het antwoord moet zijn: U stopt voor de weegbrug en vraagt aan de Trdl of de weegbrug in gebruik is of niet. Wanneer de weegbrug niet in gebruik is ligt het weeg mechanisme vast. Hierdoor mag u de brug met max 40km/h berijden. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-02-2013 14:55:51 ] | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 27 februari 2013 @ 14:55 |
Goed plan dat! | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 14:56 |
Wait, I can do this crap too! Voor elk bord of lamp wat je tegenkomt ga je stil staan en bel je de trdl wat je moet doen | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 14:57 |
"Zeg treindienstleider, ik sta stil op de HSL. Voor mij zie ik een ruitvormig blauw bord, witte rand, en een witte verticale streep. Ernaast hangt een blauw bordje met in het wit het cijfer 16. Wat moet ik doen?" | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 14:58 |
Trdl opbellen vragen wat de plaatselijke snelheid is kan je doen. Je kunt eventueel ook nog kijken op een gedetailleerde schematische tekening van het baanvak. Daar kan de snelheid ook op staan. Overigens is dit een voorbeeld wat amper voor komt. Bij wegleren dien je als mcn de snelheden te weten | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 14:59 |
Daar stoppen met 16 bakken? | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 15:00 |
Nope. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 27 februari 2013 @ 15:01 |
Uitstappen, langs je trein lopen, controleren of je 16 bakken hebt, teruglopen, instappen en de treindienstleider bellen dat je er 4 kwijtgeraakt lijkt te zijn ergens | |
GlenSpey | woensdag 27 februari 2013 @ 15:03 |
Stroomafnemers opzetten indien je trein uit niet meer bakken dan het door het cijfer aangegeven getal bestaat | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 15:03 |
Correct Als je voor dat bord tot stilstand bent gekomen heb je volgens mij een probleem | |
dennistd | woensdag 27 februari 2013 @ 15:06 |
U rijdt met een trein naar Lelystad Opstel en komt een S-bord tegen. U stopt, maar merkt dat zowel GSM-R als uw eigen GSM niet meer werken. Ook de nog aanwezige baantelefoon doet het niet. Wat doet u nu? | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 15:07 |
Wachten tot je een andere trein ziet en de machinist vragen of je zijn telefoon kan gebruiken. | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 15:08 |
U loopt naar een boerderij of woning in de buurt en u vraag of u gebruik mag maken van zijn telefoon. U gaat onder geen beding het sein voorbij zonder toestemming van de treindienstleider | |
dennistd | woensdag 27 februari 2013 @ 15:10 |
Ik citeer uit de plaatselijke regelgeving:tuut tuut, hier ben ik | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 15:12 |
Was dat nou weer voor onzin. Alsof al je bakken onder de draad moeten staan voordat je kunt beginnen met tractie vragen | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 februari 2013 @ 15:13 |
Nu we toch over seinen aan het leuterern zijn. Weet iemand wat in frankrijk een violetgeKleurd dwergsein is? | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 15:13 |
toch is het zo. Zie ook bij al die bruggen. Je weet dan iig zeker dat alle panto's van je trein onder draad zitten. | |
Pizza_Boom | woensdag 27 februari 2013 @ 15:14 |
Cargo's regelmatig direct na de brug weer stratjes omhoog zien gooien. | |
GlenSpey | woensdag 27 februari 2013 @ 15:15 |
Maarja goederenwagons hebben dan ook vaak geen pantograven. Alleen de locs | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 februari 2013 @ 15:15 |
Volgensmij bestaat dat echt hoor fles... Das voor treinenstammen met ook een schuitje achterop. Edit: psm was me voor | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 15:15 |
dat kan kloppen. Die kunnen dat bij het eerste bordje vaak al doen | |
Pizza_Boom | woensdag 27 februari 2013 @ 15:15 |
Joh | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 15:15 |
Of bijvoorbeeld een dubbele Thalys | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 15:16 |
Niet teveel de Trdl bellen jongens, schiet zijn werkdrukmeter door het dak. | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 15:16 |
ja als je met treinstellen rijdt. | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 15:18 |
"Tijdens het rijden op de HSL wordt uw trein stilgezet omdat de communicatie tussen het beveiligingssysteem en de walzijde is weggevallen. Het opnieuw opbouwen van de verbinding met het Radio Block Centre mislukt door een slechte GSM-R-dekking. Op ongeveer 300 meter afstand ziet u onderstaand bord: Het lampje onder het bord brandt niet. Wat doet u om uw weg te vervolgen?" | |
Mr_Klaasje | woensdag 27 februari 2013 @ 15:20 |
Bellen met de TRDL. | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 februari 2013 @ 15:21 |
Verplicht Eerst een puntje taart eten op een blauw bord.. | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 15:22 |
De onderste lamp op dat stopmarkeringsbord is enkel een oprijdlamp. Wanneer deze niet brandt mag u de HSL niet op rijden. Wanneer uw trein dan toch al contact heeft gehad met het RBC (voor de informatie van level 2 ERTMS) dient u de ETCS apparatuur te resetten en het nogmaals te proberen. Met uw GSM meldt u de Trdl dat u een vertraging gaat oplopen en u kunt melden dat de oprijdlamp gedoofd is/niet brandt. Wanneer de lamp is gedoofd maar op het tableau van de Trdl wel aanstaat, dan kan je de Trdl toestemming geven om de oprijdlamp te laten herroepen. Hierdoor kan een andere trein doorgang vinden terwijl u bezig bent om de storing te verhelpen | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 15:22 |
HOAX dit hoef je niet te weten want dit gebeurt NOOIT | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 15:23 |
Er rijden idd nooit treinen over de HSL | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 15:24 |
Een machinist moet maar even de trein uit om een kapotte lamp aan een sein te repareren? Wat is dit? | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 15:26 |
Voor zover mij bekend komt die lamp ook op de HSL voor, zie o.a. deze foto (locatie: Hazeldonk, bron). | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 15:26 |
Dat moet InfraSpeed repareren, niet de mcn. | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 15:26 |
Nee hoor Als een sein gedoofd is (kapot of wat dan ook) dan moet je met een aanwijzing verder. Als jij op je DMI met ERTMS ziet dat jij wel een rijweg hebt, en de oprijdlamp staat uit, dan moet je dit melden dat het een gedoofd sein is. Hoe dat met aanwijzingen etc zit op de HSL hebben wij niet behandeld op school, maar ik meen dat je daar written orders krijgt. | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 15:28 |
Ik doelde ook op de storing in je ETCS systeem, niet om het repareren van lampen of infra Had ik misschien iets beter kunnen omschrijven | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 15:30 |
En inderdaad, ook op de HSL kunnen de SMB's voor komen met witte lampen. Ik pak mijn ERTMS boek er even bij en zal wel even de omschrijving citeren. Eerst even drinken pakken! | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 15:33 |
Voor zover mij bekend heet die lamp een 'overschrijdingskroon'. Als er geen verbinding is met het RBC of als er geen movement authority (MA) is en de lamp brandt, dan mag de machinist het bord passeren met een maximumsnelheid van 10 km/u (ERTMS-modus Staff Responsible). Klopt dat een beetje? | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 15:33 |
Mijn OBIS is ontploft. Hij geeft de juiste tijden aan voor de aankomende stations, maar blijft hangen op het vorige station als volgende bestemming. Raar. | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 15:37 |
Dat moet ik even opzoeken. In mijn ERTMS boek staat het volgende: "Op de HSL kan een SMB met een oprijdlamp zijn uitgevoerd". Dan blader ik even verder en zie ik: "Op de HSL wordt ERTMS level 2 toegepast. In geval van calamiteiten kan men overschakelen naar level 1. Bij level 1 zijn de seinen langs de baan leidend! Dus ik denk (en dit weet ik niet zeker aangezien ik er nooit heb gereden zelf, en er ook nog geen uitleg over heb gehad) dat de lichten OP de HSL altijd zijn gedoofd, tenzij men overschakelt naar Level 1. Dan zullen de lichten branden wanneer men NIET hoeft te stoppen voor een SMB. Wanneer een lamp gedoofd is zal men wel moeten stoppen voor een SMB. Dat denk ik dan. | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 15:43 |
Ik zou de treindienstleider bellen met mijn eigen telefoon | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 15:45 |
Ik heb getwitterd | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 15:51 |
Langs de HSL zijn geen laterale seinen geplaatst, zowel onder ETCS Level 1 als ETCS Level 2 wordt er gewerkt met cabinesignalering. Als er een probleem is met het beveiligingssysteem (denk aan een rokende RBC) kunnen er geen treinen rijden. Omdat je toch iets moet met treinen die al op de HSL rijden krijgen die de aanwijzing om in 'Staff Responsible'-modus verder te rijden. Ten behoeve van de veiligheid is de maximumsnelheid voor het rijden onder SR beperkt tot 10 km/h. Een stopmerkbord geeft de rand van een blok op de HSL aan. Een brandende lamp eronder geldt als teken dat de machinist verder mag rijden, in het geval dat er geen ETCS-supervisie is. Voor zover mij bekend dan, Mirgeam weet dit waarschijnlijk beter. De stopmerkborden kwamen voor het eerst voor in Frankrijk. Hier werden ze gebruikt om de HSL in blokken onder te verdelen, de overbruggingskroontjes worden gebruikt om aan te geven dat een TGV een bezet blok mag binnenrijden:
| |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 15:55 |
Waarom niet gewoon 40 km/h? | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 15:56 |
Veiligheid he... da's kennelijk te gevaarlijk. | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 15:58 |
Een plan V mag wel met 40 door rood rijden maar een andere trein niet? Stelletje mietjes tegenwoordig. | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 16:04 |
Ik dacht dat het 10 km/h was, maar dat blijkt inmiddels achterhaald te zijn. Uit dit document begrijp ik dat de maximumsnelheid van rijden onder Staff Responsible in Nederland op 40 km/h ligt (V_NVSTFF). | |
Duvel | woensdag 27 februari 2013 @ 16:06 |
Je wilt geen tractie vragen terwijl je stroomafnemer ingevangen wordt, dat zorgt voor vlammen en overmatige slijtage. | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 16:12 |
Eerst Trdl bellen. | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 16:19 |
Is de HC verantwoordelijke voor het resetten van OBIS of gebeurt dat remote? | |
dennistd | woensdag 27 februari 2013 @ 16:22 |
Volgens mij op afstand: heb ook al eens in een IC Utrecht-Enschede gezeten die bij Deventer Deurne aangaf, dat was een stel dat in Den Haag eigenlijk voor de IC naar Venlo bestemd was maar gebruikt is voor de IC naar Enschede. | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 16:25 |
Voorbereidingen op Koninginnedag in volle gang Gepubliceerd op 27 februari, 2013 door ProRail. Het is nog een paar weken wachten tot Koninginnedag, maar op het spoor zijn de voorbereidingen al in volle gang. Met de troonsopvolging en alle andere festiviteiten rond Koninginnedag kunnen we een extra drukke dag in Amsterdam verwachten. We zijn samen met NS en andere diensten in Amsterdam direct gaan nadenken wat dit voor het spoor gaat betekenen. Voorbereiding op een ‘normale koninginnedag’ Normaal gesproken werken we al veel samen met NS en partijen als politie en brandweer voor een goed verloop van een ‘gewone’ Koninginnedag. De draaiboeken hiervoor liggen al klaar. Zo worden bezoekers al zoveel mogelijk gespreid over de Amsterdamse stations en rijden we volgens een zogenaamd ‘sectorenmodel’. Dit wil zeggen dat er dan geen doorgaande intercities door Amsterdam Centraal heen rijden. Deze keren op Amsterdam Amstel en Amsterdam Sloterdijk. Verder wordt er streng opgetreden tegen spoorlopers en staan er storingsploegen paraat. Dit heeft de afgelopen jaren goed gewerkt. Extra drukte Wat is er met de troonswisseling nu anders dan een op een normale Koninginnedag? Dat is de vraag waar we ons nu over buigen. Dat doen we natuurlijk niet alleen. Hiervoor zitten we in een projectgroep met onder andere NS, politie, brandweer, GGD en het Openbaar Ministerie. We kijken vooral goed naar de situatie op Amsterdam Centraal. Het station is in verbouwing, waardoor de middentunnel niet beschikbaar is. Het allerbelangrijkste is dat we een feestelijke dag kunnen vieren waarbij het treinverkeer zo soepel mogelijk verloopt. Net als de rest van Nederland kijken we uit naar deze vreugdevolle dag! Bron Kerende treinen op Sloterdijk en Amstel? Niks naar Centraal? Of lees ik dat verkeerd? Ben benieuwd. | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 16:26 |
Oplevering station Breda is van Q3 2015 verschoven naar Q2 2016. De stillegging van de heiwerkzaamheden liggen hier volledig aan ten grondslag. | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 16:26 |
Ben benieuwd. Dat had ik wel verwacht. Ook al eens gepost, tig delen terug | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 16:29 |
Fyra problems could be more political than technical WHAT a mess! I'm referring to the total collapse of Fyra's high-speed service between Amsterdam and Brussels. The immediate cause is problems encountered with the V250 trains during snow and ice, which led to a ban on their operation in Belgium, although not in the Netherlands where they were voluntarily withdrawn from service. This destroyed confidence in the trains in Belgium, which means it could be months before they are allowed to operate normally even if the technical problems are resolved. In the meantime, a very poor replacement service has been introduced. Bron en meer Opiniestuk van de hoofdredacteur van International Railway Journal over het Fyra debacle. | |
dennistd | woensdag 27 februari 2013 @ 16:41 |
Van der Laan had het vanmorgen over treinen die allemaal keren op Centraal, en geen doorgaande treinen. | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 16:42 |
Moet je de ProRail tekst eens lezen. Ik neem ook aan dat de treinen dan geknipt worden op Amsterdam C. | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 16:48 |
mja, dat is normaal op Koninginnedag | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 16:49 |
Ik kan me nog herinneren van twee/drie jaar terug dat de treinen vanuit Alkmaar nog steeds doorgingen tot Utrecht en verder. (En dat was in 2012 ook) | |
ReisT | woensdag 27 februari 2013 @ 16:52 |
Ze kunnen ook alle reizigers uit Utrecht op Amstel uit de trein schoppen (mogen verder met de metro) en dan leeg doorrijden om op CS te keren? Omdat je op Amstel dus niet kan keren. | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 17:11 |
Gelukkig maar. Gewoon boerenverstand is nog niet helemaal kapotgeregeltjiseerd. | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 17:14 |
ah, had dat niet verwacht. Dacht dat echt alles geknipt was. | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 17:26 |
Ja dat gebeurt in de praktijk vanzelf als al die Untertokkies met zijn honderdduizenden over het spoor gaan lopen krioelen. Amsterdam moet je ver bij vandaan blijven op 30 april. Altijd. | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 17:35 |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 17:36 |
"Ook de inzet van andere vervoerders dan de NS moet daarbij worden onderzocht." | |
Mr_Klaasje | woensdag 27 februari 2013 @ 17:47 |
Je verwart de release speed en staff responsible mode. Bij level 1 mag je na de remcurve onder full-supervision met een snelheid gelijk aan de release speed een ma afhalen bij de eerstvolgende balise. | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 18:02 |
Den Haag zet treinverbinding met België door Wel het plan doorzetten, maar voorlopig geen treinpaden kunnen krijgen, interessant | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 18:03 |
Ze hebben het bericht aangepast n.a.v. een 'discussie' op Twitter met mij. | |
greavy | woensdag 27 februari 2013 @ 18:23 |
OBIS is uit geen enkel punt vanuit de trein te bedienen door de HC. Instellingen, treinnummertje enz. worden vanaf de wal ingegeven. | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 18:24 |
daarbij hoop ik wel dat de meeste treinen ook gewoon "op de wal" blijven rijden. | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 18:26 |
bruggen | |
gebrokenglas | woensdag 27 februari 2013 @ 18:39 |
Dat met die borden... Ik neem aan dat er standaard een map in elke cabine ligt waarin al die borden afgebeeld en toegelicht zijn? Toegegeven: het is wat onhandig om met 140 km/u in die map te gaan bladeren om te zien wat dat bord - dat je net voorbijgeraast bent - ook al weer betekende... | |
greavy | woensdag 27 februari 2013 @ 18:40 |
Moet je kennen als machinist | |
gebrokenglas | woensdag 27 februari 2013 @ 18:43 |
Hoe snel kun je je trein stilgezet hebben als je met die minimale snelheid van 40km/u rijdt? 50 meter? | |
greavy | woensdag 27 februari 2013 @ 18:45 |
Ik weet de waarden van de stopafstand niet bij elk materieel, maar het is sterk afhankelijk wat van trein je hebt. Heb je een Plan V, 6 bakken VIRM of een goederentrein enz. verschillen nogal. | |
Mr_Klaasje | woensdag 27 februari 2013 @ 18:45 |
Zoiets.. Als je stevig remt met een goed beremde reizigerstrein. Ondanks dat is de minimum remweg waarmee gerekend wordt onder 40 km/h voor de seinplaatsing 400 meter. | |
gebrokenglas | woensdag 27 februari 2013 @ 18:49 |
O, kijk, da's ruim. In elk geval meer dan voldoende om te overzien of er hard geremd moet worden of dat het wat matig kan. Want als door de snelremming de (hete) koffie in de schoot van je passagiers omvalt, geeft dat alleen maar klagende klanten.. Een flink lange goederentrein is natuurlijk veel langer bezig... | |
gebrokenglas | woensdag 27 februari 2013 @ 18:54 |
ZO vaak reis ik niet met de trein, maar ik heb een keer meegemaakt (IC Utrecht - Den Haag) dat ie - nadat 'ie op tempo was gekomen - vol in de ankers ging. Vooral bij de laatste paar meters geeft ie iedereen een enorme zwieper naar voren. Koffers en rugzakken schoven allemaal het gangpad op en door... En de koffie viel om van de tafeltjes... Staan we stil midden tussen de weilanden, scheef hangend in een bocht.... Blijft het tien minuten stilstaan, en ineens rollen we dan weer. | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 18:56 |
NS Hispeed ontwikkelt een nieuw verkoopkanaal dat reizigers de mogelijkheid biedt om met hun OV-chipkaart op het Fyra-perron een Fyra toeslag te kopen. Door uw OV-chipkaart aan te bieden bij dit nieuwe verkoopkanaal wordt in één handeling de Fyra Toeslag aangeschaft uit het saldo op uw kaart, of – wanneer u gebruik maakt van een NS-Business Card – op uw volgende factuur geboekt. Op basis van de klasse waarop de OV-chipkaart is ingesteld, wordt automatisch de juiste toeslag verrekend (1e klas: ¤ 3,00, of 2e klas: ¤ 2,30). U kunt vervolgens meteen instappen in Fyra. Uw reis ziet er dan als volgt uit: 1. Check in bij NS (en reis eventueel eerst met NS) 2. Koop de Fyra Toeslag door uw OV-chipkaart voor de lezer op het nieuwe verkoopkanaal te houden 3. Reis met Fyra (en eventueel daarna nog verder met NS) 4. Check uit bij NS | |
dennistd | woensdag 27 februari 2013 @ 19:05 |
Heb je ook een map met alle verkeersborden bij je op de fiets? | |
gebrokenglas | woensdag 27 februari 2013 @ 19:06 |
ha, nee. Maar ik dacht zo, dat het misschien standaard zo is.... | |
greavy | woensdag 27 februari 2013 @ 19:07 |
Een gemiddelde fietser in de stad weet nog niet eens wat haaientanden betekenen "Zal ik vast wel voorrang hebben" en anders nemen ze het wel. Oh, rood verkeerslicht? Mag ik zeker doorfietsen .... | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 19:07 |
Nee man je hebt op de fiets toch geen stuurtafel om die map op neer te leggen Treinen hebben dat natuurlijk wel | |
gebrokenglas | woensdag 27 februari 2013 @ 19:07 |
Hoe zit dat nu met die Fyra? De High speed Fyra rijdt niet, maar de normale Fyra rijdt nog altijd wel. Maar die normale rijdt toch niet over de HSL? Ik neem aan dat je alleen toeslag betaalt als je (met een Fyra) over de HSL vervoerd wordt? | |
greavy | woensdag 27 februari 2013 @ 19:08 |
die Fyra gaat met 160kmh over de HSL, en betaal je toeslag voor. | |
gebrokenglas | woensdag 27 februari 2013 @ 19:09 |
Toch wel dus. En de Fyra die met 250 zou gaan (de V250) kostte dus meer? Lijkt me logisch. | |
greavy | woensdag 27 februari 2013 @ 19:09 |
Was in het binnenland dezelfde toeslag Mede omdat de V160, de trage versie, maar een tijdelijke is tot het Vogelbekdier er komt, ooit... | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 19:10 |
nee, want hij reed niet | |
dennistd | woensdag 27 februari 2013 @ 19:10 |
De oplossing van de rebus waar we ons een tijdje terug het hoofd over braken is ook bekend: verbinding, rails, wissel, spoorlijn, inchecken en fluitje http://www.arriva.nl/nieu(...)-met-internetspel-1/ | |
Litpho | woensdag 27 februari 2013 @ 19:11 |
Daar is zowaar over nagedacht. Nu nog een soortgelijk principe voor de andere vervoerders, het zou al een stuk makkelijker zijn als "inchecken bij Veolia (bijv.) automatisch uitchecken bij NS zou zijn. | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 19:11 |
en ik maar wachten op het mailtje van Arriva dat ik prijswinnaar was | |
dennistd | woensdag 27 februari 2013 @ 19:12 |
Ik mis alleen nog de optie om direct in te checken bij een Fyra paal, zodat je niet eerst langs een NS-paal hoeft. Volgens mij wordt er bij deze nieuwe paal alleen een product 'Fyra toeslag geldig op [datum]' op je kaart gezet. | |
greavy | woensdag 27 februari 2013 @ 19:14 |
Ja, die paal zet het product Fyra Toeslag <datum> op je kaart en haalt daarmee ook de waarde van de toeslag van je ovchip. Mede om die reden zijn destijds de toeslagtarieven "vereenvoudigd" | |
gebrokenglas | woensdag 27 februari 2013 @ 19:16 |
Het kon zowaar nog wel eens wat gaan worden, met die OV-chipkaart... | |
dennistd | woensdag 27 februari 2013 @ 19:17 |
Het lijkt me trouwens wel handig om bij de paal op Amsterdam Centraal duidelijk te zetten: LET OP!!!! Voor reizen tot Schiphol is GEEN toeslag verplicht. U hoeft dan ook NIET in te checken | |
greavy | woensdag 27 februari 2013 @ 19:18 |
De werkzaamheden aanstaand weekeinde tussen Den Haag en Rotterdam betreffen aanpassing van station Den Haag Moerwijk. De abri's gaan weg, maar daarvoor in de plaats komt er een soort van "huisje". Stalen frames met beplating. Dat moet de nieuwe wachtruimte worden ... | |
Peter | woensdag 27 februari 2013 @ 19:19 |
Die lelijke dingen staan al naast het station, zonder glas overigens. | |
_serial_ | woensdag 27 februari 2013 @ 19:19 |
Ze kunnen ook de toeslag terugboeken als je onverhoopt uitcheckt op schiphol. | |
Peter | woensdag 27 februari 2013 @ 19:20 |
Daar verdienen ze toch niets aan? En is de toeslag voor een enkele reis of de hele dag geldig? | |
greavy | woensdag 27 februari 2013 @ 19:20 |
Wie bedenkt zo'n ontwerp? Vind het er niet veel beter op worden ... | |
greavy | woensdag 27 februari 2013 @ 19:20 |
Enkele reis. Zodra je uitcheckt is het product ook verlopen. | |
Peter | woensdag 27 februari 2013 @ 19:20 |
De frames lijken op zo'n tijdelijke feesttent, maar dan oranje.. | |
greavy | woensdag 27 februari 2013 @ 19:21 |
Ja, of een soort van tuinhuisje -.- | |
Peter | woensdag 27 februari 2013 @ 19:21 |
En toeslag voor de ICE, komt die ook weer terug op de Chipkaart middels dat paaltje? | |
Peter | woensdag 27 februari 2013 @ 19:21 |
Ze zijn daar te hoog voor. Hoog genoeg om geen warmte vast te houden en als tochtgat te dienen | |
greavy | woensdag 27 februari 2013 @ 19:23 |
Toeslag ICE voor reizigers met een abonnement bij NS gaan niet bij de ICE toeslag betalen. Reis je op saldo, ben je nu nog steeds verplicht langs de automaat te gaan ... Voorlopig komt er voor de ICE nog geen alternatief voor OV-Chipkaart reizigers. | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 19:24 |
ja zoiets en dan kijken uit welke tent het meeste lawaai komt | |
Peter | woensdag 27 februari 2013 @ 19:24 |
Dus voor een trein die nauwelijks rijdt maken ze wel zo'n paal. Voor een ICE-dienst die zich al jaren bewijst kan het niet? | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 19:24 |
"Dames en heren. Vanwege Kutsmoes #1256 zal Fyra naar Schiphol, Rotterdam en Breda vandaag vertrekken van spoor 2. U kunt uw toeslag op uw OV-Chipkaart laden op spoor 15. Succes" | |
greavy | woensdag 27 februari 2013 @ 19:25 |
De Fyra-paal is een proef. Het is ook nog niet bekend of de toeslag voor ICE bestaan blijft voor de OV-Chipkaart. Waarschijnlijk verdwijnt die geheel. | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 19:27 |
ik ga er vanuit dat de binnenlandse dienst gewoon bij het hoofdrailnet gevoegd wordt en dat de toeslag idd zal gaan vervallen. | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 19:27 |
Klopt. Rot station is het. Wel dichtbij, dat scheelt | |
Peter | woensdag 27 februari 2013 @ 19:27 |
Ik rijd er elke werkdag langs.. in de auto | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 19:30 |
Je komt sowieso langs NS want je moet door de poortjes die in de toekomst gesloten zullen worden. Die staan alleen niet op Schiphol dus dat is nog even afwachten. | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 19:35 |
NS mag toeslag blijven vragen voor Fyra, tot 35% van de ticketprijs. | |
greavy | woensdag 27 februari 2013 @ 19:37 |
Hier ging het over de ICE | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 19:43 |
niet als Fyra niet meer bestaat | |
KnightSolaire | woensdag 27 februari 2013 @ 19:48 |
Waarom zou daar ineens sprake van zijn bij integratie in HRN? Ik zie het gewoon als derde treintype naast de Intercity en Sprinter. Wel, en tegen die tijd de IC+ of whatever.. Tenzij Fyra dan ook maar gewoon zo'n IC+ wordt.. Ook geen onduidelijkheid meer over het verschil tussen Fyra Brussel en Fyra binnenland. | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 19:54 |
of dat er van komt hangt van de afspraken af die er gemaakt zullen gaan worden. het hoofdrailnet is voor de periode 2015-2025 nog steeds niet definitief aan de NS gegund. | |
Litpho | woensdag 27 februari 2013 @ 19:57 |
Met de voorlopig nog niet verdwijnende papieren kaartjes, de stationstraverses die door gemeentes ook als doorgang worden gebruikt en de ronduit stompzinnige manier waarop sommige poortjes staan opgesteld (uit- en inchecken als je achter op Almere Centrum van perron wisselt? Really?) kan dat nog best een hele tijd duren. | |
KomtTijd... | woensdag 27 februari 2013 @ 20:06 |
Hebben ze eigenlijk een plan voor als er op zo'n station met poortjes een nieuwe vervoerder bij komt? Gaan ze dan verschillende kleuren poortjes maken? | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 20:07 |
Daar komen waarschijnlijk alleen paaltjes. | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 20:08 |
Je zou alleen al om die reden juist expres de meest bizarre internationale verbindingen gaan plannen. Van Almere Centrum naar Luxemburg via Utrecht, Eindhoven en Maastricht ofzo. | |
#ANONIEM | woensdag 27 februari 2013 @ 20:09 |
| |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 20:11 |
Soort milk-run! | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 20:13 |
Milk-run? | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 27 februari 2013 @ 20:14 |
Ik ken wel de bier-run, maar een milk-run | |
KomtTijd... | woensdag 27 februari 2013 @ 20:14 |
Er zijn zat stations waar al poortjes staan, en volgens mij is het plan nog steeds om op termijn alle lijnen aan te besteden... | |
Litpho | woensdag 27 februari 2013 @ 20:17 |
Alleen de lijnen die niet leuk zijn. De NS moet wel tegen de grote boze markt beschermd worden natuurlijk. | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 20:19 |
http://en.wikipedia.org/wiki/Milk_run | |
GlenSpey | woensdag 27 februari 2013 @ 20:19 |
Alsjeblieft niet. Vindt dat er nu al teveel is weggesnoept door al die (veelal buitenlandse) bedrijven | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 20:20 |
Er bestaat iets als het HoofdRailNet, dat wordt als gehele concessie beschouwd. Waarschijnlijk per 2025 aanbesteed en niet meer onderhands gegund. | |
Maxbet | woensdag 27 februari 2013 @ 20:50 |
Waarop NS met zulke achterlijke bedragen aankomt dat het wel fout moet gaan, waarna niemand het aan heeft zien komen.. | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 20:52 |
En hoe heeft dat te maken met zo'n ritje? | |
lyolyrc | woensdag 27 februari 2013 @ 20:52 |
Lijkt me erg voorbarig om nu al te gaan voorspellen wat er in 2025 gaat gebeuren. | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 20:54 |
Klinkt als een soort milk-run. Je pikt van diverse stations je reizigers op en scheurt dan direct naar je eindbestemming. | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 20:54 |
Er zijn trouwens warmtezuilen geïnstalleerd op diverse perrons van station Utrecht. | |
J.B. | woensdag 27 februari 2013 @ 21:05 |
Sittard bijvoorbeeld, vanaf 2015 (?) zouden de stoptreinen Roermond-Maastricht en Heerlen-Sittard aanbesteed worden maar bij iedere ingang staan al ongeveer een jaar poortjes. | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 21:08 |
Wedden dat ze dat op de Amsterdam Bijlmer-manier gaan oplossen, met twee rijen poortjes voor de vervoerders? | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 21:09 |
Hoe bedoel je dat? De perrons van de GVB en NS zijn gescheiden. | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 21:10 |
Op Bijlmer ArenA delen trein en metro een perron. In de stationshal staat een rij poortjes voor NS, en een rij poortjes voor GVB. Tenminste, dat was de laatste keer dat ik daar was zo (2009 ) | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 27 februari 2013 @ 21:10 |
Amsterdam Amstel dan... | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 21:11 |
Zoals Scarlet al opmerkt, bedoel je niet Amstel? | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 21:11 |
Misschien. | |
Bitlord | woensdag 27 februari 2013 @ 21:12 |
Inderdaad, dat is zo ongelooflijk ver vooruit. Het hele marktdenken is ook wel over zijn hoogtepunt heen. Om ontopic te blijven, de stadsvervoerbedrijven hoeven ook niet meer openbaar aanbesteed te worden. | |
J.B. | woensdag 27 februari 2013 @ 21:12 |
Ik heb trouwens een vraag, op station Sittard liggen 4 perronsporen. Daarvan zijn er 3 doorgaand, (perron 1, 2 en 3) en is er één kopspoor, dat spoor heeft als perronnummer: .........20. Waarom is dat onlogische nummer gekozen? | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 21:12 |
Want op Bijlmer Arena wordt zoals hier te zien is geen peron gedeeld tussen metro en trein. Wel op Amsterdam Amstel. | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 21:13 |
Spoor 4 t/m 19 liggen aan de zijde van spoor 1 t/m 3. | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 21:13 |
Deze foto, genomen vanaf een perron te Bijlmer ArenA, bewijst het tegendeel: http://upload.wikimedia.o(...)_Amsterdam_Arena.JPG Laat maar, ik slaap half 't is me nu duidelijk. Dan is het Amstel dat ik bedoelde. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 27 februari 2013 @ 21:15 |
Hier, neem een bak koffie! | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 21:15 |
danku! | |
J.B. | woensdag 27 februari 2013 @ 21:15 |
Ik denk dat ze perron 1 en 20 (?!) voor stoptreinen gaan gebruiken en spoor 2 en 3 voor intercity's, dan is het met die poortjes wel eenvoudig te regelen. De stoptrein Maastricht-Roermond is de enige trein die op perron 1 stopt (alleen de andere richting spoor 3), en de stoptrein naar Heerlen stopt als enige op perron 20; die perrons liggen tegen elkaar aan. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 27 februari 2013 @ 21:16 |
Volgens mij speelt iemand hier wel Train Simulator 2013, of niet? | |
dennistd | woensdag 27 februari 2013 @ 21:18 |
Zwolle heeft bijvoorbeeld naast spoor 1 de sporen 12 en 13 aan de ene kant liggen en spoor 14 t/m 16 aan de andere kant. Dordrecht heeft de sporen 15 en 16 aan de ene kant van het stationsgebouw en 20 en 21 aan de andere kant. Hengelo heeft tussen de sporen 2 en 3 een zakspoor 11 in het perron liggen. Ze moeten genummerd worden, en als het kan op een zo logisch mogelijke manier (hoewel Zwolle en Dordrecht in dat opzicht weer afwijken: Zwolle telt de extra sporen door, maar Dordrecht begint aan de ene kant met 15 en aan de andere kant met 20). | |
dennistd | woensdag 27 februari 2013 @ 21:18 |
Zo af en toe ja | |
ziggyziggyziggy | woensdag 27 februari 2013 @ 21:20 |
Ik speel het nu op een Pentium 4, maar echt vloeiend gaat het niet. Dus ik moet een nieuwe cpu kopen, dus ook een nieuw mobo, dus ook nieuw geheugen. Wat is nog een beetje betaalbaar dat wel lekker speelt? Ik ben met mijn pc-kennis blijven hangen in het P4-tijdperk, merk ik nu. | |
dennistd | woensdag 27 februari 2013 @ 21:22 |
Ik zit hier op een QuadCore AMD Phenom II X4 Black Edition 965, 3415 MHz (17 x 201) Speelt alles wel aardig vloeiend af, terwijl deze ook al weer anderhalf jaar oud is. Het meeste zal wel goed gaan lijkt me. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 27 februari 2013 @ 21:24 |
En wat voor videokaart heb je dan? | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 21:24 |
Belangrijkste lijkt me de grafische kaart, maar dit is niet het kompjoeter topic. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 27 februari 2013 @ 21:24 |
Klopt. Maar ik ga niet in DIG de treinnerd uithangen. | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 21:26 |
"Ik wil een spel spelen en dit zijn de requirements: OS: Windows® XP / Vista / 7 / 8 Processor: Processor: 2.8 GHz Core 2 Duo (3.2 GHz Core 2 Duo recommended), AMD Athlon MP (multiprocessor variant or comparable processors) Memory: 2 GB RAM Graphics: 512 MB with Pixel Shader 3.0 DirectX®: 9.0c Hard Drive: 6 GB HD space Sound: Direct X 9.0c compatible Other Requirements: Broadband Internet connection and QuickTime Player is required for playing the videos. Wat is een knappe pc waarmee ik dit kan spelen?" | |
Surveillance-Fiets | woensdag 27 februari 2013 @ 21:27 |
gewoon de best buy guide op tweakers bekijken en dan een game systeem nemen. Afhankelijk van je budget kan je dan daar iets kiezen. Beste prijs / kwaliteit verhouding krijg je dan. | |
Bitlord | woensdag 27 februari 2013 @ 21:27 |
Ik speel alleen OpenBVE af en toe. Stiekem veel realistischer qua beleving dan het oude Microsoft Trainsimulator. Daarnaast Cities in Motion en OMSI bussimulator, alleen heeft dat laatste spel eigenlijk meer rekenkracht nodig dan mijn laptop nog kan leveren. Op zn tijd is BAHN ook best leuk (http://www.jbss.de), maar daar heb je wel een zekere mate van fantasie voor nodig. | |
Mr_Klaasje | woensdag 27 februari 2013 @ 21:29 |
Ik heb het hele Nederlandse seinstelsel herscript voor MSTS. Nu doet het exact wat het moet doen in de Rolandia route die ik compleet opnieuw beseind heb. Overigens niet voldoend aan de Prorailregelgeving. Wel geschikt om lekker aan de slag te blijven als je met een IC achter een stoppertje hangt. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 27 februari 2013 @ 21:31 |
Kijk, die Best Buy Guide was ik even vergeten. Ik zat al in Pricewatch te frutten, maar het aanbod is een stuk uitgebreider geworden dan vroegâh. Thanx. Wat is er dan anders dan de regelgeving? Ik zit nu vooral te spelen met PZB en LZB in de ICE3. Erg leuk als je het door hebt. | |
KnightSolaire | woensdag 27 februari 2013 @ 21:33 |
Op Amersfoort staan de palen wel zo dat je aan één zijde de Connexxion-paaltjes hebt en voor de rest NS-paaltjes... Zou dus prima 2 Connexxion-poortjes kunnen worden en verder NS . Maar laten we hopen dat er een single check-in/check-out-systeem komt. | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 21:33 |
Voor Train Simulator 2013 is onlangs de route London St. Pancras - Faversham uitgekomen, met High Speed 1, Class 395 (Javelin) én een werkende TVM-430. Hitachi Rail heeft uitgebreide medewerking verleend aan de route, waardoor de trein supergedetailleerd schijnt te zijn. meer screenshots | |
Mr_Klaasje | woensdag 27 februari 2013 @ 21:35 |
Remwegen te kort (wel haalbaar voor modern materieel), geen doorschietlengtes, en soms ook plaatsing direct na wissels (moet normaliter minimaal 100 meter tussen zitten). Verder de mogelijkheid om op te rijden naast een perron op geel-knipper vanaf het moment dat een vertrekkende trein ervoor het uitrijsein afrijdt. | |
dennistd | woensdag 27 februari 2013 @ 21:35 |
Sapphire Radeon HD 6770 | |
ziggyziggyziggy | woensdag 27 februari 2013 @ 21:36 |
Dat laatste kan in het echt ook gewoon. Of het mág is een andere zaak natuurlijk. | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 21:37 |
Opgevoerd en zonder zeikregeltjes dus die het nu verpesten voor de reiziger? | |
Mr_Klaasje | woensdag 27 februari 2013 @ 21:38 |
In een p-sein | |
Mr_Klaasje | woensdag 27 februari 2013 @ 21:38 |
Uiteraard.. Een beetje de Japanse slag over het NL'se seinstelsel. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 27 februari 2013 @ 21:39 |
Geel knipper in een P-sein? Da's nieuw. | |
Mr_Klaasje | woensdag 27 februari 2013 @ 21:41 |
Goed voor kort volgen langs een perron.. Zo kan je binnen een minuut na een vertrek met de volgende trein stilstaan. Maarja.. Het is allemaal fictief hè?.. | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 21:41 |
Je zou het eens naar ProRail moeten mailen en vragen of ze het eens willen spelen. | |
Mr_Klaasje | woensdag 27 februari 2013 @ 21:43 |
Tjah Zouden ze dat willen? | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 21:45 |
Zal vast wel iemand rondlopen met tijd over daar. TRDL in de nacht bijvoorbeeld | |
ziggyziggyziggy | woensdag 27 februari 2013 @ 21:47 |
Ik wil het wel eens spelen, maar gewoon als geinteresseerde. | |
Mr_Klaasje | woensdag 27 februari 2013 @ 21:49 |
Als je er echt wat mee wil moet het naar de afdelingen RVT en Railbeveiliging van Prorail. Die zijn ook veel bezig geweest met "kort volgen". | |
ziggyziggyziggy | woensdag 27 februari 2013 @ 21:50 |
Dat zeg ik. Trdl's hebben daar vrij weinig over te zeggen. | |
ReisT | woensdag 27 februari 2013 @ 21:55 |
Dat van die poortjes klopt wel, eerst kon je "binnen de poortjes" overstappen tussen metro- en treinperrons en stonden er losse paaltjes voor overstappers. Later hebben ze de boel verbouwd en nu moet je twee keer door een poortje om over te stappen. | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 21:55 |
Ik zou zeggen, wat let je | |
Litpho | woensdag 27 februari 2013 @ 22:04 |
Want hey, het self-loading cargo heeft toch niets beters te doen. Alles voor de verdeelsleutel . | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 februari 2013 @ 22:07 |
Examenvraag: U wilt hier Handmatig een wissel omzetten: Mag dat? | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 22:13 |
Ja. | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 februari 2013 @ 22:13 |
Examenvraag Uw komt uw collega tegen in de tegentrein, hij heeft materieelpech Situatieschets: Wat doet u: -Afremmen en de Thermoskan afgeven, vervolgens treindienstleiding bellen en weer verdergaan -Niets - Doorrijden volgens dienstregeling, en de Treindienst melden dat je achterligger stoffer en blik meeneemt | |
Peterselieman | woensdag 27 februari 2013 @ 22:14 |
uiteraard, maar dan moet je de rommel wel zelf opruimen | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 22:18 |
| |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 22:20 |
Bron: Gemeente Den Haag Het bericht in de Staatscourant staat hier. | |
Surveillance-Fiets | woensdag 27 februari 2013 @ 22:21 |
Echt, als dat een beetje leuk rijdt kan de fyra wel retour afzender. | |
Yreal | woensdag 27 februari 2013 @ 22:23 |
De jatters, dat was ons plan | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 22:24 |
Tijd voor een nieuw plan. | |
Litpho | woensdag 27 februari 2013 @ 22:25 |
Als de huidige Excuus Express een doekje voor het bloeden is, dan trekt Den Haag hiermee de wond van HSA weer open. Niet lief . | |
Sandrvich | woensdag 27 februari 2013 @ 22:25 |
Ik heb er eens even wat filmpjes over zitten kijken op YouTube, echt heel gaaf zeg! | |
Surveillance-Fiets | woensdag 27 februari 2013 @ 22:29 |
Dan voel je je echt kut. | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 februari 2013 @ 22:36 |
Iemand kan mij blij maken met een clientenservice adres van Hacon/Hafas, ik heb een lijstje opgesteld met Hiaten in de database ? ---- Al denk ik eerder dat het aan de SNCF ligt, die: Niet 3 maanden van te voren (datum dat de verkoop start) zn werkzaamheden op een rijtje heeft, waardoor er dus een aantal TGV/Nachttreinen/interictes niet, of niet op tijd in de verkoop zijn gegaan , terwijl die wel in hun folders staan. -Er daardoor een run komt optreinen die er net voor gepland zijn en wel rijden/Wat de prijs opdrijft... -Ook de Informatie te laat aanlevert aan Hacon/Hafas die het dus niet op tijd krijgt voor de 2 wekelijkse update -En het nog later, misschien wel te laat, in dus de offline IUOS/Andraid edititie komt. Daar staan nachttreinen nu tot eind maart in.. Dame aan het loket vertelde me dat dit ze ook handen vol geld kost. Reizigers kopen nu een prem-kaartje voor een trein die ze eigenlijk als 2e keus hebben (en wellicht denkend dat de trein vol zit)., als later toch de trein zich aandien voor de verkoop, soms slechts een maand van te voren, komen mensen hun beklag doen bij het loket. Het prem tarief is niet inwisselbaar, waardoor de SNCF-winkel genoodzaakt is om een commerciele geste uit te schrijven... | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 22:37 |
HAFAS is een product van HaCon Ingenieurgesellschaft mbH, maar die zijn op hun beurt weer afhankelijk van de gegevens die ze aangeleverd krijgen van de spoorwegmaatschappijen. | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 februari 2013 @ 22:59 |
James, zijn al die Hafas apps op ios exact gelijk (met europa planning) of zitten er nuance verschillen in?(Obb, db,cfl) | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 23:32 |
Ik heb hier in huis wel een iPad rondslingeren, maar de enige HAFAS-app die ik daarop heb draaien is DB Navigator. Op mijn Android-telefoon heb ik de volgende apps gehad: - DB Navigator - NMBS Train Info - ÖBB Scotty - SBB Mobile De DB-, NMBS- en ÖBB-apps lijken ontzettend veel op elkaar: de interface is vrijwel hetzelfde (afgezien van de kleurtjes) en de informatie over treinreizen lijkt ook overeen te komen. Andere OV-middelen heb ik niet geprobeerd, maar ik vermoed dat die alleen informatie hebben over diensten in het land van herkomst. De SBB-app heeft een modernere interface die wat meer aansluit bij het thema van Android 4.0, maar de app werkt vrijwel hetzelfde als de andere HAFAS-apps. | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 23:44 |
En welke hippe apps heb je voor de Nederlandse trein? | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 23:45 |
Daarvoor gebruik ik meestal de NS-reisplanner, m.ns.nl, of DB Navigator. | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 23:46 |
Werkt db navigator ook voor ns treinen ja? | |
James1988 | woensdag 27 februari 2013 @ 23:47 |
Realtime informatie ontbreekt, maar afgezien daarvan is het een uitstekende reisplanner. | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 februari 2013 @ 23:50 |
Das ook die gene die ik gebruik op de blackberry, gratis. NS vraagt 1 euro voor zn planner op Blackberry | |
b2py | woensdag 27 februari 2013 @ 23:55 |
Je maakt een grapje? In mijn BlackBerry tijdperk wastie nog gewoon gratis. | |
Darkwing_Duck | woensdag 27 februari 2013 @ 23:57 |
Nee, ik ben bloedserieus... Ook nieuw in HAFAS, althans, ik heb het nog niet eerder gezien, perronnummer voor Nederland | |
Dr_Flash | woensdag 27 februari 2013 @ 23:59 |
Jammer. Van Hongarije geeftie wel realtime alles. | |
b2py | donderdag 28 februari 2013 @ 00:00 |
En wat moet je daar in hemelsnaam mee? | |
Dr_Flash | donderdag 28 februari 2013 @ 00:01 |
God man je moest eens weten hoe dat vroegah ging. Dan moest je eerst een soort switchpoint downloaden en installeren en dan kon je voor 1 gulden 50 per minuut verbinding maken met die site om een reisadvies op te vragen. Nog los van de datakosten zelf he. | |
Dr_Flash | donderdag 28 februari 2013 @ 00:12 |
[/het kan NOG erger dus niet zeiken] Like: Geen Fyra? De kindertjes in Afrika hebben niet eens een bus! | |
Darkwing_Duck | donderdag 28 februari 2013 @ 00:30 |
Klopt het echt dat er vanaf station Kiev Airport (Borispol) maar 4 treinen per dag rijden? | |
Dr_Flash | donderdag 28 februari 2013 @ 00:33 |
Vast wel. Er schijnen ook NUL internationale treinen meer van of naar Griekenland te rijden. En ik las laatste een verslag van iemand die van Budapest naar Sarajevo getreind was, hele rit de trein voor zichzelf zo'n beetje. Laatste Fahrplanwechsel ook gecanceld. | |
Darkwing_Duck | donderdag 28 februari 2013 @ 00:48 |
Dus Griekenland is dus het eerste land op het Euraziecontinent, wat nu een totaal geisoleerd treinnetwerk heeft? | |
DriekOplopers | donderdag 28 februari 2013 @ 00:51 |
Mja... Iets met zogenaamd 80% van de vertragingen... http://www.voorbeterov.nl/page8.php | |
Bitlord | donderdag 28 februari 2013 @ 02:20 |
Albanië ook meen ik, in elk geval wat betreft reizigerstreinen. | |
Bitlord | donderdag 28 februari 2013 @ 02:37 |
greavy | donderdag 28 februari 2013 @ 07:05 |
Railcatering Utrecht heeft tegenwoordig ook mandarijntjes mee in de trein, voor ¤2,00 | |
James1988 | donderdag 28 februari 2013 @ 08:01 |
¤ 2 voor een balletje zoet/zuur vocht? | |
Darkwing_Duck | donderdag 28 februari 2013 @ 08:07 |
Er zijn mensen die betalen grof geld om een paar ballen in handen te hebben | |
James1988 | donderdag 28 februari 2013 @ 08:11 |
Jarenlang roepen NS en vele politici dat 'de Beneluxtrein verdwijnt zodra de Fyra rijdt, omdat beiden anders onrendabel zijn, en omdat toch niemand nog met de IC wil wanneer de Fyra rijdt.' Ondertussen blijkt dat NS één van de partijen is die interesse heeft in het exploiteren van de Lage Landen Lijn, het treinplan van de gemeente Den Haag. Snap jij het nog? | |
arkkey | donderdag 28 februari 2013 @ 08:34 |
Hoe lang hebben ze nog om die spaghettiboemels rijklaar te maken, week of 8? NS zal ook wel door hebben dat dat nooit van zn leven gaat lukken. Ben wel heel benieuwd hoe dat verder gaat lopen, zal me persoonlijk niet eens verbazen als de EU zich er op eoa manier ook nog ff mee gaat bemoeien. | |
James1988 | donderdag 28 februari 2013 @ 08:51 |
AnsaldoBreda heeft nog 7,5 week. Daarna zal het voor NS afhangen van hoe de treinen eraan toe zijn: als ze nog niet in orde zijn maar wel bijna (kwestie van weken) dan wil NS dat wel afwachten. NMBS zal in dat geval waarschijnlijk overgaan tot ontbinding van het contract. | |
Ireyon | donderdag 28 februari 2013 @ 08:51 |
Waarom komt dit toch telkens terug? Het enige traject waar de IC naar Zeeland 'meer' rijdt is Dordrecht - Roosendaal en dat zit nu nog steeds niet bepaald aan z'n limiet. | |
Litpho | donderdag 28 februari 2013 @ 09:04 |
Stel je een kleuter voor met een grote berg speelgoed waar niets mee gedaan wordt, maar die alsnog heel hard "VAN MIJ!" schreeuwt als iemand dreigt iets van de stapel af te pakken. | |
b2py | donderdag 28 februari 2013 @ 09:08 |
Daar haal je volgens mij een heel netje voor.. | |
Peterselieman | donderdag 28 februari 2013 @ 09:13 |
Toch grappig dat Arriva:http://www.arriva.nl/nieu(...)-met-internetspel-1/ Ze hebben maar 99 treinstellen rondrijden in Nederland | |
b2py | donderdag 28 februari 2013 @ 09:20 |
En zet het even af tegen de hoeveelheid geboden zitplaatsen per wifi stel? Volgens mij zit ns al tegen de 150-200 stellen met minimaal 5x zoveel capaciteit. | |
James1988 | donderdag 28 februari 2013 @ 09:35 |
Bron: PowNews De HSA-concessie openbreken en op zoek gaan naar een andere vervoerder... beseft De Rouwe zich dat de integratie van HSL en HRN hiermee ook op het spel komt te staan? | |
Peterselieman | donderdag 28 februari 2013 @ 09:39 |
De NS zit al ruim over de 200 stellen heen zelfs, nu de inbouw in de VIRM-4 ook begonnen is. Maar in het stoptreinmaterieel komt helemaal niets. | |
James1988 | donderdag 28 februari 2013 @ 09:47 |
Reizigers worden bang gemaakt voor privatisering, aldus Manu Lageirse, CEO Veolia Transport Nederland. | |
b2py | donderdag 28 februari 2013 @ 09:50 |
Ik zie het nut ook niet zo op sprinter verbindingen. Die zijn vaak kort en als ze lang zijn sneller met de ic. | |
b2py | donderdag 28 februari 2013 @ 09:50 |
Die kerel heeft imo weinig te vertellen want dat bedrijf bestaat over een paar jaar niet meer. | |
James1988 | donderdag 28 februari 2013 @ 09:53 |
Wat doet de toekomst ertoe wanneer het gaat over het heden? De uitspraken hadden ook kunnen komen van Anne Hettinga (CEO Arriva NL). Lageirse is, naast zijn rol als CEO, ook voorzitter van een vereniging voor regionale vervoerders. Ik denk dat die man wel weet waar hij over praat. | |
b2py | donderdag 28 februari 2013 @ 09:56 |
Ligt het aan mij of worden de nachttreinen steeds korter? Net de Euronight die uit nog maar 9-10 rijtuigen bestond waar dat er vroeger zeker 15 waren.. | |
James1988 | donderdag 28 februari 2013 @ 10:00 |
In de afgelopen jaren zijn een aantal bestemmingen geschrapt. De doorgaande verbinding met Moskou is verdwenen, net als Amsterdam - Milaan en Amsterdam - Wenen. Die rijtuigen hangen dus niet meer in de CNL of EN. | |
Mr_Klaasje | donderdag 28 februari 2013 @ 10:02 |
Het is gewoon een politiek spel. Voorstanders overdrijven de voordelen terwijl tegenstanders slechte argumenten compleet uitmelken. (Dat terwijl er betere argumenten te verzinnen zijn.) In ieder geval moeten we af van het idee dat de ene oplossing substantieel beter is dan de ander en andersom en ons realiseren dat beide opties ook serieuze nadelen hebben. Daarbij is bij beide constructies een zeer sterke overheid noodzakelijk. Een veel groter probleem is de gebrekkige integratie van plannen van vervoerders en het infrabeheer. Als die goed op elkaar zijn afgestemd zou dat veel geld kunnen besparen. | |
James1988 | donderdag 28 februari 2013 @ 10:04 |
Daar heb je gelijk in, volgens mij geeft Lageirse dat ook aan in zijn betoog. De overheid geeft veel te weinig sturing aan wat ze nou eigenlijk willen bereiken met het OV. | |
MPG | donderdag 28 februari 2013 @ 10:15 |
Oppositie wil kostenonderzoek naar stopzetten Fyra | |
KomtTijd... | donderdag 28 februari 2013 @ 10:21 |
Willen ze 'm nóg stopper zetten? | |
arkkey | donderdag 28 februari 2013 @ 10:34 |
Over kwartiertje gaat de poppenkast in den haag in debat over het terugbrengen van de Beneluxtrein (maar dan uiteraard niet naar Amsterdam maar naar de voordeur van de heren en dames in 070). Ben benieuwd of daar nog wat uit komt. | |
Dr_Flash | donderdag 28 februari 2013 @ 11:10 |
Dat is weer nieuw he. Vroegah moest je betalen om een trein te laten rijden, nu kost het geld om hem te laten stoppen | |
Peterselieman | donderdag 28 februari 2013 @ 11:17 |
het debat is begonnen | |
Fiorano | donderdag 28 februari 2013 @ 11:18 |
Ik af en toe | |
b2py | donderdag 28 februari 2013 @ 11:21 |
nfraspeed Maintenance breidt onderhoud op HSL uit Gepubliceerd op 28-02-2013 om 10:11 Infraspeed Maintenance mag voortaan ook op in dienst gesteld spoor rijden met haar onderhoudsvoertuigen. Dat mocht voorheen alleen als het spoor niet in gebruik was. Ook mag het onderhoudsbedrijf de bovenleiding ontijzelen en opereren volgens ECTS-veiligheidseisen. Daardoor kan Infraspeed Maintenance het onderhoud op de HSL-Zuid optimaal uitvoeren. Onderzoeks- en adviesbureau Plurel regelde onlangs de vergunningen voor het spoorbedrijf. Infraspeed Maintenance onderhoudt sinds 2006 het spoor en de bovenleidingsystemen van de HSL-Zuid. Het bedrijf werkt met twee Windhoff-railvoertuigen die wereldwijd worden gebruikt voor de bouw en het onderhoud van spoornetten en bovenleidingsystemen. Ook worden ze ingezet bij expeditie en voor calamiteiten. Voorheen werd het ene voertuig op het zuidelijke deel van van de HSL van Rotterdam tot België ingezet en het andere voor onderhoud het spoor van Rotterdam tot Amsterdam. IJzel Doordat de onderhoudsvoertuigen nu ook gecertificeerd zijn voor een in dienst gesteld spoor, kunnen ze nu op gehele traject worden ingezet. Dat scheelt tijd en geld. Ook de speciale stroomafnemer die ijzel van de bovenleidingsdraden afschraapt is goedgekeurd voor het gebruik op de HSL. Daardoor kan de HSL ook tijdens de winter in gebruik blijven. Om toelating op het ETCS-spoor van de HSL te krijgen werden er tests uitgevoerd voor de baan-treinintegratie. De Windhoff-railvoertuigen zijn voorzien van cabines, een Palfinger-kraan en het ECTS-systeem. De voertuigen zijn 22 meter lang en 81 ton zwaar. Bron | |
arkkey | donderdag 28 februari 2013 @ 11:30 |
Nou, ff debat gechecked voor zover dat mogelijk was ivm buffering enzo, maar tis mij wederom duidelijk geworden waarom ik geen PvdA stem | |
eti | donderdag 28 februari 2013 @ 11:36 |
Moskou rijdt toch nog? | |
James1988 | donderdag 28 februari 2013 @ 11:37 |
Amsterdam - Moskou is verdwenen per dienstregeling 2013. | |
spectrumanalyser | donderdag 28 februari 2013 @ 11:38 |
de NID zie ik als een botox-trein. er is iets heel raar. ! | |
eti | donderdag 28 februari 2013 @ 11:40 |
Op Hispeed staat namelijk dat ie nog rijdt... maar ze hebben daar wel vaker hun zaakjes niet op orde. | |
b2py | donderdag 28 februari 2013 @ 11:41 |
Laatste paar dagen was er wel weer een Moskou rijtuig aanwezig in de EuroNight, dus het is een beetje vaag. | |
eti | donderdag 28 februari 2013 @ 11:43 |
Niet dat ik nou van plan was de trein naar Moskou te pakken... hoewel het me op zich wel een keer leuk lijkt om toch te doen. Overigens rijdt Warschau nog wel , zie ik op Bahn.de | |
James1988 | donderdag 28 februari 2013 @ 11:43 |
Klopt. Ze hebben op hun site een pagina over Wenen waarvan de titel is: "Trein Wenen: Met ICE Internationaal direct naar Wenen", dit terwijl je moet overstappen in Frankfurt. Met CityNightLine moet je overstappen in München. Het is niet foutief (het is de kortste route) maar wel misleidend: bij "direct" is de verwachting 'zonder overstappen' terwijl dat niet zo is. Oh? Opvallend. | |
b2py | donderdag 28 februari 2013 @ 11:46 |
9 en 20 februari heeft er een rijtuig uit Moskou gezeten in EN446. | |
Dr_Flash | donderdag 28 februari 2013 @ 11:50 |
Ja hoe zo'n ding eruit ziet weten we wel. Wat is je punt? | |
b2py | donderdag 28 februari 2013 @ 11:54 |
Oeh, daar knalde ik vanochtend nog met 130 overheen. | |
Peterselieman | donderdag 28 februari 2013 @ 12:22 |
Het vertrouwen in de staatssecretaris krijgt weer een deuk. In april komt ze met een brief waarin een plan van aanpak staat over welke scenario's onderzocht gaan worden. Enkele maanden daarna komt de uitwerking daarvan pas Oftewel: na de zomer ga ik er eens iets roepen ... | |
KnightSolaire | donderdag 28 februari 2013 @ 12:24 |
In april moet NS toch al beslissen wat ze doen met de V250? Afhankelijk van wat er dan gebeurd zal het aantal resterende scenario's ongetwijfeld beperkt zijn en hoeft dat geen maanden te duren, lijkt me. Zeker als je de beslissing niet maanden uit wilt stellen. | |
Peterselieman | donderdag 28 februari 2013 @ 12:25 |
kun je toch parallel uitwerken? Dan heb je direct na het oordeel van de NS alles op tafel | |
KnightSolaire | donderdag 28 februari 2013 @ 12:28 |
Maar de uitwerking laat vervolgens dus wel maanden op zich wachten, als ik je goed begrijp. | |
dennistd | donderdag 28 februari 2013 @ 12:28 |
Die Windhoff-dingen hebben toch maar aan één kant een cabine? Of worden ze nu samen ingezet als trek-trek-trein? | |
dennistd | donderdag 28 februari 2013 @ 12:28 |
Ik denk vooral doordat de zijruiten van de cabine dichtgemaakt zijn | |
Peterselieman | donderdag 28 februari 2013 @ 12:30 |
in het plan van Mansveld wel ja. | |
Mr_Klaasje | donderdag 28 februari 2013 @ 12:33 |
Het gaat allemaal weer veel te traag.. Dat het met de V250 niet snel gaat werken snap ik. Maar scenario's met, gedeeltelijk of zonder V250 zouden toch wat sneller op tafel moeten kunnen liggen. Ik kan mij niet echt voorstellen dat ze bij NS achterover hebben gezeten in de tussentijd en niet hebben nagedacht over aangepaste toekomstplannen. | |
Peterselieman | donderdag 28 februari 2013 @ 12:35 |
precies. Het wordt tijd om door te pakken. Zo als het nu gaat blijft het wat voortkabbelen zonder dat er ook maar enig zicht is op een oplossing die in het belang van de reiziger is. | |
Mr_Klaasje | donderdag 28 februari 2013 @ 12:38 |
Ze moeten in Den Haag niet telkens in het smoesje "tijd" trappen. Soms is dat reëel maar voor dit soort vage plannen niet. | |
Peterselieman | donderdag 28 februari 2013 @ 12:41 |
uhuh. Er kan prima nu al een uitwerking van de scenario's komen en dan in april tegelijk met de NS-plannen naar buiten gebracht kunnen worden. Het is geen hogere wiskunde wat hiervoor nodig is. | |
arkkey | donderdag 28 februari 2013 @ 12:45 |
Sterker nog, de 3 fyra-maanden zijn ook rekbaar hoor ik net en afhankelijk van wat de NS vindt Wat uitwerking van de scenario's betreft vindt de staatssecretaris 1 juli een geweldige datum blijkbaar? | |
Mr_Klaasje | donderdag 28 februari 2013 @ 12:48 |
Wie herkent deze lijn uit een treinsimulator? | |
Peterselieman | donderdag 28 februari 2013 @ 12:53 |
vol |