abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 februari 2013 @ 14:18:23 #1
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123409198

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
acc_logo2_opt.gif Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is omreizen via Roosendaal en daar overstappen op de stoptrein naar België. De politiek overlegt momenteel over een iets acceptabeler alternatief.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

>> Achter de schermen
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly
Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey
Fotoverslag over VIRM - GlenSpey
De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam
De cabine van een G1206 - Mirgeam
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 februari 2013 @ 14:18:32 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123409202
quote:
6s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:08 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ja hallo zeg, je gaat toch niet mijn nachtrust verstoren met je langzame goederentreintje! 8)7 :P
je moet blij zijn dat je er niet in de buurt woont ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 27 februari 2013 @ 14:21:13 #3
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123409278
Overigens heb ik ook begrepen dat men tijdens rustige tijdstippen met de metro's enkelspoor wil kunnen laten rijden om de goederen er doorheen te kunnen laten rijden.
pi_123409317
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:14 schreef dennistd het volgende:

[..]

Daar heb je alleen niet veel aan als je het over de Hoekse lijn hebt _O-
Huh wat? Oh, dat is aan de andere kant van het water zeker dan :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 27 februari 2013 @ 14:23:08 #5
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123409342
Moet je even vragen of de Maeslandkering dicht mag, dan kan je zo naar de overkant lopen.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 februari 2013 @ 14:24:00 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123409377
quote:
5s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Huh wat? Oh, dat is aan de andere kant van het water zeker dan :')
uhuh. Je zou eventueel wel met een schuit over kunnen, alleen een snelboot vanuit Rotterdam varen is uiteindelijk toch sneller :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123409548
Klasgenoten pesten met een smerige vragen toets over seinbeelden _O_
Vind ik leuk 14.gif
  woensdag 27 februari 2013 @ 14:31:32 #8
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123409610
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:29 schreef Monopoly het volgende:
Klasgenoten pesten met een smerige vragen toets over seinbeelden _O_
Vind ik leuk [ afbeelding ]
Nou, kom maar op dan..
pi_123409665
1. Tijdens uw rit komt u er achter dat uw GSM-r defect is. Hoe handelt u als u vervolgens dit bord tegen komt tijdens uw dienst ?
  Redactie Sport woensdag 27 februari 2013 @ 14:36:44 #10
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_123409773
Je loopt naar de baantelefoon die er naast staat en hoopt dat die het nog doet? :@

Of je belt met je eigen telefoon de treindienstleider op
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 27 februari 2013 @ 14:37:20 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123409798
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:33 schreef Monopoly het volgende:
1. Tijdens uw rit komt u er achter dat uw GSM-r defect is. Hoe handelt u als u vervolgens dit bord tegen komt tijdens uw dienst ?
[ afbeelding ]
Do a barrel roll!
pi_123409812
Dat bord heb ik nog nooit gezien. Ik zou gewoon doorrijden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_123409815
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:37 schreef James1988 het volgende:

[..]

Do a barrel roll!
Haha
pi_123409846
Kamerleden gaan op inspectie bij Fyra
De Tweede Kamerleden die steeds debatteren over de falende hogesnelheidstrein Fyra willen nu met eigen ogen wel eens zien wat er precies mis is met deze treinstellen. Ze gaan in maart op werkbezoek om zich te laten voorlichten over de problemen met de treinen, liet VVD-Kamerlid Betty de Boer woensdag weten.

"We horen van alles over de problemen met de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda, dus daar willen we eens met deskundigen over praten'', aldus De Boer. Ze vindt dat ze veel te weinig informatie krijgt van NS over deze kwestie. "Uiteindelijk moeten we vaststellen of we nog wel vertrouwen hebben in de Fyra. Dat kan alleen als we voldoende informatie hebben.''
Bron
pi_123409956
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:36 schreef dennistd het volgende:
Je loopt naar de baantelefoon die er naast staat en hoopt dat die het nog doet? :@

Of je belt met je eigen telefoon de treindienstleider op
Ik weet niet of die dingen uberhaupt nog bestaan, iemand ?
Laatste is trouwens goed. Met uw eigen GSM belt u de Trdl op om toestemming te vragen om het sein te mogen passeren. En u dient ook met uw GSM te melden wanneer u het blok heeft verlaten.
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:37 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat bord heb ik nog nooit gezien. Ik zou gewoon doorrijden.
Uit het seinenboek bij sein 331:
"Stoppen vóór het sein, tenzij de Trdl toestemming heeft gegeven om het sein voorbij te rijden"

Toelichting in ons eigen seinenboek, gemaakt door school zelf:
"Een aantal spoorlijnen met een baanvaksnelheid van ten hoogste 40km/h is voorzien van Centraal Telecom Blokstelsel (CTB). Bij CTB geven blokborden de grenzen tussen de blokken aan. Telefonisch geeft de treindienstleider aan de machinist toestemming een blok binnen te rijden. De machinist moet melden als zijn trein het blok verlaten heeft.
De A n geeft aan dat het blok A is aan de noordzijde" :)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-02-2013 14:43:58 ]
  PR/Manusje van alles woensdag 27 februari 2013 @ 14:41:59 #16
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_123409965
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:38 schreef KnightSolaire het volgende:
Kamerleden gaan op inspectie bij Fyra
De Tweede Kamerleden die steeds debatteren over de falende hogesnelheidstrein Fyra willen nu met eigen ogen wel eens zien wat er precies mis is met deze treinstellen. Ze gaan in maart op werkbezoek om zich te laten voorlichten over de problemen met de treinen, liet VVD-Kamerlid Betty de Boer woensdag weten.

"We horen van alles over de problemen met de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda, dus daar willen we eens met deskundigen over praten'', aldus De Boer. Ze vindt dat ze veel te weinig informatie krijgt van NS over deze kwestie. "Uiteindelijk moeten we vaststellen of we nog wel vertrouwen hebben in de Fyra. Dat kan alleen als we voldoende informatie hebben.''
Bron
een schoolreisje!!!11 wat leuk!!111
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_123410023
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:41 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

een schoolreisje!!!11 wat leuk!!111
Kadetjes met kaas en een pakje Tjolk! O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_123410053
quote:
10s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kadetjes met kaas en een pakje Tjolk! O+
En bij terugkomst in Den Haag allemaal onder de stoelen verstoppen. Dan denkt iedereen dat de buschauffeur ze is vergeten hihaho :D :D :D :ddd:Dd;d:D einz@!!
pi_123410054
Nieuwe profielfoto maken waar je in de machinistencabine zit voor Twitter!!:D
pi_123410055
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:37 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat bord heb ik nog nooit gezien. Ik zou gewoon doorrijden.
Ik heb ze wel eens zien staan op het stoom lijntje van Apeldoorn naar Dieren volgens mij.
  PR/Manusje van alles woensdag 27 februari 2013 @ 14:45:13 #21
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_123410072
quote:
10s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kadetjes met kaas en een pakje Tjolk! O+
JA hallo, ik ben kamerlid. goh, wat is dat nou? is dat wat ze noemen nou een trein? en hij is kapot he? hoe kan da?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_123410097
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:41 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ik weet niet of die dingen uberhaupt nog bestaan, iemand ?
Laatste is trouwens goed. Met uw eigen GSM belt u de Trdl op om toestemming te vragen om het sein te mogen passeren. En u dient ook met uw GSM te melden wanneer u het blok heeft verlaten.

Heb er ook nog nooit een zien staan. Mentor mcn van mij zegt dat het nauwelijks meer voorkomt.
  Redactie Sport woensdag 27 februari 2013 @ 14:47:27 #23
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_123410138
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:44 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ik heb ze wel eens zien staan op het stoom lijntje van Apeldoorn naar Dieren volgens mij.
Daar staan ze nog ja, en ook Zeeuws-Vlaanderen is op deze manier beveiligd
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_123410179
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:46 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Heb er ook nog nooit een zien staan. Mentor mcn van mij zegt dat het nauwelijks meer voorkomt.
^O^
  Redactie Sport woensdag 27 februari 2013 @ 14:51:38 #25
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_123410272
Wat doet u als machinist wanneer u dit bord tegenkomt?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_123410304
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:51 schreef dennistd het volgende:
Wat doet u als machinist wanneer u dit bord tegenkomt?

U berijdt de weegbrug, toegestaan met de plaatselijke snelheid :7

Wat doet u als de plaatselijke snelheid u niet bekend is ?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-02-2013 14:52:32 ]
pi_123410343
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:52 schreef Monopoly het volgende:

[..]
U berijdt de weegbrug, toegestaan met de plaatselijke snelheid :7

Wat doet u als de plaatselijke snelheid u niet bekend is ?
Uzelf voor het hoofd slaan, want hoe bent u hier dan überhaubt terecht gekomen? :P
  Redactie Sport woensdag 27 februari 2013 @ 14:54:13 #28
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_123410373
De treindienstleider opbellen: zeg eh, weet u hoe hard ik hier mag?

Of je rijdt stapvoets door, rijd je in elk geval niet te hard
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_123410377
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:52 schreef Monopoly het volgende:

[..]


U berijdt de weegbrug, toegestaan met de plaatselijke snelheid :7

Wat doet u als de plaatselijke snelheid u niet bekend is ?
Goeie :P
Als ik moest gokken zou ik zeggen wat je altijd doet als je als machinist-zijnde geen plaatselijke snelheid weet. Namelijk rijden met ten hoogste 40km/u.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 februari 2013 @ 14:54:40 #30
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123410395
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:52 schreef Monopoly het volgende:

Wat doet u als de plaatselijke snelheid u niet bekend is ?
je gaat achteruit terug ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123410400
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:51 schreef dennistd het volgende:
Wat doet u als machinist wanneer u dit bord tegenkomt?

Naar rechts kijken voor overstekende voetgangers of fietsers :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_123410422
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:53 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Uzelf voor het hoofd slaan, want hoe bent u hier dan überhaubt terecht gekomen? :P
Dat is deels waar :P
Maar het antwoord moet zijn: U stopt voor de weegbrug en vraagt aan de Trdl of de weegbrug in gebruik is of niet. Wanneer de weegbrug niet in gebruik is ligt het weeg mechanisme vast. Hierdoor mag u de brug met max 40km/h berijden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-02-2013 14:55:51 ]
pi_123410424
quote:
10s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:54 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

je gaat achteruit terug ;)
_O- Goed plan dat! :D
pi_123410466
Wait, I can do this crap too!

Voor elk bord of lamp wat je tegenkomt ga je stil staan en bel je de trdl wat je moet doen *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 27 februari 2013 @ 14:57:59 #35
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123410512
"Zeg treindienstleider, ik sta stil op de HSL. Voor mij zie ik een ruitvormig blauw bord, witte rand, en een witte verticale streep. Ernaast hangt een blauw bordje met in het wit het cijfer 16. Wat moet ik doen?"
pi_123410514
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:54 schreef dennistd het volgende:
De treindienstleider opbellen: zeg eh, weet u hoe hard ik hier mag?

Of je rijdt stapvoets door, rijd je in elk geval niet te hard
Trdl opbellen vragen wat de plaatselijke snelheid is kan je doen. Je kunt eventueel ook nog kijken op een gedetailleerde schematische tekening van het baanvak. Daar kan de snelheid ook op staan.

Overigens is dit een voorbeeld wat amper voor komt. Bij wegleren dien je als mcn de snelheden te weten :)
pi_123410563
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:57 schreef James1988 het volgende:
"Zeg treindienstleider, ik sta stil op de HSL. Voor mij zie ik een ruitvormig blauw bord, witte rand, en een witte verticale streep. Ernaast hangt een blauw bordje met in het wit het cijfer 16. Wat moet ik doen?"
Daar stoppen met 16 bakken?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 27 februari 2013 @ 15:00:04 #38
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123410577
quote:
3s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Daar stoppen met 16 bakken?
Nope. :)
pi_123410629
quote:
3s.gif Op woensdag 27 februari 2013 14:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Daar stoppen met 16 bakken?
Uitstappen, langs je trein lopen, controleren of je 16 bakken hebt, teruglopen, instappen en de treindienstleider bellen dat je er 4 kwijtgeraakt lijkt te zijn ergens :7
pi_123410684
Stroomafnemers opzetten indien je trein uit niet meer bakken dan het door het cijfer aangegeven getal bestaat
  woensdag 27 februari 2013 @ 15:03:36 #41
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123410705
quote:
7s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:03 schreef GlenSpey het volgende:
Stroomafnemers opzetten indien je trein uit niet meer bakken dan het door het cijfer aangegeven getal bestaat
Correct :)

Als je voor dat bord tot stilstand bent gekomen heb je volgens mij een probleem :+
  Redactie Sport woensdag 27 februari 2013 @ 15:06:37 #42
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_123410823
U rijdt met een trein naar Lelystad Opstel en komt een S-bord tegen. U stopt, maar merkt dat zowel GSM-R als uw eigen GSM niet meer werken. Ook de nog aanwezige baantelefoon doet het niet. Wat doet u nu?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 27 februari 2013 @ 15:07:42 #43
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123410866
Wachten tot je een andere trein ziet en de machinist vragen of je zijn telefoon kan gebruiken.
pi_123410890
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:06 schreef dennistd het volgende:
U rijdt met een trein naar Lelystad Opstel en komt een S-bord tegen. U stopt, maar merkt dat zowel GSM-R als uw eigen GSM niet meer werken. Ook de nog aanwezige baantelefoon doet het niet. Wat doet u nu?
U loopt naar een boerderij of woning in de buurt en u vraag of u gebruik mag maken van zijn telefoon. U gaat onder geen beding het sein voorbij zonder toestemming van de treindienstleider :)
  Redactie Sport woensdag 27 februari 2013 @ 15:10:12 #45
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_123410945
Ik citeer uit de plaatselijke regelgeving:
quote:
Aankomende trein
De machinist van een aankomende trein:
• belt bij een van de S borden langs de sporen FJ of FU met de opzichter.
(0320 - 123456);
• maakt gebruik van de telefoon bij het S bord, als contact met de GSM
telefoon niet mogelijk is;
geeft een signaal met de typhoon als telefonisch contact niet mogelijk
is.


De opzichter:
• geeft u telefonisch toestemming op te rijden tot het overpad of deelt u
mede op welk spoor u uw trein dient te plaatsen.
Als u toestemming heeft tot het overpad te rijden, draagt u het materieel
over aan een rangeermachinist.
Als telefonisch contact niet mogelijk is wordt u met rangeerseinen opge-zwaaid. De seingever moet in uw spoor staan. U rijdt op tot de seingever.
De seingever deelt u mee waar u het materieel moet plaatsen en geeft u
toestemming voor de beweging.
stand.
tuut tuut, hier ben ik _O-
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_123411051
quote:
7s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:03 schreef GlenSpey het volgende:
Stroomafnemers opzetten indien je trein uit niet meer bakken dan het door het cijfer aangegeven getal bestaat
Was dat nou weer voor onzin. Alsof al je bakken onder de draad moeten staan voordat je kunt beginnen met tractie vragen 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 27 februari 2013 @ 15:13:48 #47
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_123411095
Nu we toch over seinen aan het leuterern zijn. Weet iemand wat in frankrijk een violetgeKleurd dwergsein is?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 februari 2013 @ 15:13:57 #48
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123411101
quote:
10s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Was dat nou weer voor onzin. Alsof al je bakken onder de draad moeten staan voordat je kunt beginnen met tractie vragen 8)7
toch is het zo. Zie ook bij al die bruggen. Je weet dan iig zeker dat alle panto's van je trein onder draad zitten.
Altijd onderweg naar het avontuur
  FOK!fotograaf woensdag 27 februari 2013 @ 15:14:34 #49
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_123411124
Cargo's regelmatig direct na de brug weer stratjes omhoog zien gooien.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_123411150
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:14 schreef Pizza_Boom het volgende:
Cargo's regelmatig direct na de brug weer stratjes omhoog zien gooien.
Maarja goederenwagons hebben dan ook vaak geen pantograven. Alleen de locs ;)
  woensdag 27 februari 2013 @ 15:15:29 #51
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_123411158
quote:
10s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Was dat nou weer voor onzin. Alsof al je bakken onder de draad moeten staan voordat je kunt beginnen met tractie vragen 8)7
Volgensmij bestaat dat echt hoor fles... Das voor treinenstammen met ook een schuitje achterop.

Edit: psm was me voor
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 februari 2013 @ 15:15:49 #52
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123411173
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:14 schreef Pizza_Boom het volgende:
Cargo's regelmatig direct na de brug weer stratjes omhoog zien gooien.
dat kan kloppen. Die kunnen dat bij het eerste bordje vaak al doen
Altijd onderweg naar het avontuur
  FOK!fotograaf woensdag 27 februari 2013 @ 15:15:51 #53
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_123411174
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:15 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Maarja goederenwagons hebben dan ook vaak geen pantograven. Alleen de locs ;)
Joh :P
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  woensdag 27 februari 2013 @ 15:15:54 #54
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123411176
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:15 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Volgensmij bestaat dat echt hoor fles... Das voor treinenstammen met ook een schuitje achterop.
Of bijvoorbeeld een dubbele Thalys :)
pi_123411179
Niet teveel de Trdl bellen jongens, schiet zijn werkdrukmeter door het dak.
pi_123411202
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:13 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

toch is het zo. Zie ook bij al die bruggen. Je weet dan iig zeker dat alle panto's van je trein onder draad zitten.
ja als je met treinstellen rijdt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 27 februari 2013 @ 15:18:14 #57
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123411259
"Tijdens het rijden op de HSL wordt uw trein stilgezet omdat de communicatie tussen het beveiligingssysteem en de walzijde is weggevallen. Het opnieuw opbouwen van de verbinding met het Radio Block Centre mislukt door een slechte GSM-R-dekking. Op ongeveer 300 meter afstand ziet u onderstaand bord:



Het lampje onder het bord brandt niet.

Wat doet u om uw weg te vervolgen?"
  woensdag 27 februari 2013 @ 15:20:33 #58
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123411337
Bellen met de TRDL.
  woensdag 27 februari 2013 @ 15:21:32 #59
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_123411374
Verplicht Eerst een puntje taart eten op een blauw bord..
pi_123411408
De onderste lamp op dat stopmarkeringsbord is enkel een oprijdlamp.
Wanneer deze niet brandt mag u de HSL niet op rijden. Wanneer uw trein dan toch al contact heeft gehad met het RBC (voor de informatie van level 2 ERTMS) dient u de ETCS apparatuur te resetten en het nogmaals te proberen.
Met uw GSM meldt u de Trdl dat u een vertraging gaat oplopen en u kunt melden dat de oprijdlamp gedoofd is/niet brandt.
Wanneer de lamp is gedoofd maar op het tableau van de Trdl wel aanstaat, dan kan je de Trdl toestemming geven om de oprijdlamp te laten herroepen. Hierdoor kan een andere trein doorgang vinden terwijl u bezig bent om de storing te verhelpen :)
pi_123411419
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:18 schreef James1988 het volgende:
"Tijdens het rijden op de HSL wordt uw trein stilgezet omdat de communicatie tussen het beveiligingssysteem en de walzijde is weggevallen.
HOAX dit hoef je niet te weten want dit gebeurt NOOIT :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_123411437
quote:
10s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

HOAX dit hoef je niet te weten want dit gebeurt NOOIT :P
Er rijden idd nooit treinen over de HSL :')
pi_123411489
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:22 schreef Monopoly het volgende:

Wanneer de lamp is gedoofd maar op het tableau van de Trdl wel aanstaat, dan kan je de Trdl toestemming geven om de oprijdlamp te laten herroepen. Hierdoor kan een andere trein doorgang vinden terwijl u bezig bent om de storing te verhelpen :)
Een machinist moet maar even de trein uit om een kapotte lamp aan een sein te repareren? Wat is dit? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 27 februari 2013 @ 15:26:00 #64
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123411561
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:22 schreef Monopoly het volgende:
De onderste lamp op dat stopmarkeringsbord is enkel een oprijdlamp.
Wanneer deze niet brandt mag u de HSL niet op rijden.
Voor zover mij bekend komt die lamp ook op de HSL voor, zie o.a. deze foto (locatie: Hazeldonk, bron). :)
pi_123411601
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:22 schreef Monopoly het volgende:
De onderste lamp op dat stopmarkeringsbord is enkel een oprijdlamp.
Wanneer deze niet brandt mag u de HSL niet op rijden. Wanneer uw trein dan toch al contact heeft gehad met het RBC (voor de informatie van level 2 ERTMS) dient u de ETCS apparatuur te resetten en het nogmaals te proberen.
Met uw GSM meldt u de Trdl dat u een vertraging gaat oplopen en u kunt melden dat de oprijdlamp gedoofd is/niet brandt.
Wanneer de lamp is gedoofd maar op het tableau van de Trdl wel aanstaat, dan kan je de Trdl toestemming geven om de oprijdlamp te laten herroepen. Hierdoor kan een andere trein doorgang vinden terwijl u bezig bent om de storing te verhelpen :)
Dat moet InfraSpeed repareren, niet de mcn.
pi_123411608
quote:
5s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:24 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Een machinist moet maar even de trein uit om een kapotte lamp aan een sein te repareren? Wat is dit? :?
Nee hoor :)
Als een sein gedoofd is (kapot of wat dan ook) dan moet je met een aanwijzing verder. Als jij op je DMI met ERTMS ziet dat jij wel een rijweg hebt, en de oprijdlamp staat uit, dan moet je dit melden dat het een gedoofd sein is.
Hoe dat met aanwijzingen etc zit op de HSL hebben wij niet behandeld op school, maar ik meen dat je daar written orders krijgt.
pi_123411655
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:26 schreef b2py het volgende:

[..]

Dat moet InfraSpeed repareren, niet de mcn.
Ik doelde ook op de storing in je ETCS systeem, niet om het repareren van lampen of infra :P
Had ik misschien iets beter kunnen omschrijven :P
pi_123411751
En inderdaad, ook op de HSL kunnen de SMB's voor komen met witte lampen.
Ik pak mijn ERTMS boek er even bij en zal wel even de omschrijving citeren. Eerst even drinken pakken!
  woensdag 27 februari 2013 @ 15:33:30 #69
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123411872
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:30 schreef Monopoly het volgende:
En inderdaad, ook op de HSL kunnen de SMB's voor komen met witte lampen.
Voor zover mij bekend heet die lamp een 'overschrijdingskroon'. Als er geen verbinding is met het RBC of als er geen movement authority (MA) is en de lamp brandt, dan mag de machinist het bord passeren met een maximumsnelheid van 10 km/u (ERTMS-modus Staff Responsible).

Klopt dat een beetje?
pi_123411886
Mijn OBIS is ontploft. Hij geeft de juiste tijden aan voor de aankomende stations, maar blijft hangen op het vorige station als volgende bestemming. Raar.
pi_123412092
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:33 schreef James1988 het volgende:

[..]

Voor zover mij bekend heet die lamp een 'overschrijdingskroon'. Als er geen verbinding is met het RBC of als er geen movement authority (MA) is en de lamp brandt, dan mag de machinist het bord passeren met een maximumsnelheid van 10 km/u (ERTMS-modus Staff Responsible).

Klopt dat een beetje?
Dat moet ik even opzoeken.

In mijn ERTMS boek staat het volgende:
"Op de HSL kan een SMB met een oprijdlamp zijn uitgevoerd".
Dan blader ik even verder en zie ik:
"Op de HSL wordt ERTMS level 2 toegepast. In geval van calamiteiten kan men overschakelen naar level 1.

Bij level 1 zijn de seinen langs de baan leidend! Dus ik denk (en dit weet ik niet zeker aangezien ik er nooit heb gereden zelf, en er ook nog geen uitleg over heb gehad) dat de lichten OP de HSL altijd zijn gedoofd, tenzij men overschakelt naar Level 1. Dan zullen de lichten branden wanneer men NIET hoeft te stoppen voor een SMB. Wanneer een lamp gedoofd is zal men wel moeten stoppen voor een SMB.

Dat denk ik dan.
pi_123412333
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:33 schreef b2py het volgende:
Mijn OBIS is ontploft. Hij geeft de juiste tijden aan voor de aankomende stations, maar blijft hangen op het vorige station als volgende bestemming. Raar.
Ik zou de treindienstleider bellen met mijn eigen telefoon :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_123412446
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik zou de treindienstleider bellen met mijn eigen telefoon :Y
Ik heb getwitterd :o
  woensdag 27 februari 2013 @ 15:51:33 #74
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123412706
Langs de HSL zijn geen laterale seinen geplaatst, zowel onder ETCS Level 1 als ETCS Level 2 wordt er gewerkt met cabinesignalering. Als er een probleem is met het beveiligingssysteem (denk aan een rokende RBC) kunnen er geen treinen rijden. Omdat je toch iets moet met treinen die al op de HSL rijden krijgen die de aanwijzing om in 'Staff Responsible'-modus verder te rijden. Ten behoeve van de veiligheid is de maximumsnelheid voor het rijden onder SR beperkt tot 10 km/h.

Een stopmerkbord geeft de rand van een blok op de HSL aan. Een brandende lamp eronder geldt als teken dat de machinist verder mag rijden, in het geval dat er geen ETCS-supervisie is. Voor zover mij bekend dan, Mirgeam weet dit waarschijnlijk beter. ;)

De stopmerkborden kwamen voor het eerst voor in Frankrijk. Hier werden ze gebruikt om de HSL in blokken onder te verdelen, de overbruggingskroontjes worden gebruikt om aan te geven dat een TGV een bezet blok mag binnenrijden:
quote:
The line is divided into signal blocks of about 1,500 metres (~1 mi), the boundaries of which are marked by blue boards printed with a yellow triangle. Dashboard instruments show the maximum permitted speed for a train's current block, as well as a target speed based on the profile of the line ahead. The maximum permitted speed is based on factors such as the proximity of trains ahead (with steadily decreasing maximum permitted speeds in blocks closer to the rear of the next train), junction placement, speed restrictions, the top speed of the train and distance from the end of LGV route. Trains at high-speed take several kilometres to stop. Since trains will require more than one signal block to slow down, drivers are alerted to reduce speed gradually, several blocks before any required stop.

The signalling system is permissive; the driver of a train is permitted to proceed into an occupied block section without first obtaining authorisation. Speed in this situation is limited to 30 kilometres per hour (19 mph) and if speed exceeds 35 km/h (22 mph), the emergency brake is applied and the train stops. If the board marking the entrance to the block section is accompanied by a sign marked Nf, the block section is not permissive, and the driver must obtain authorisation from the Signalling and Control Centre (Poste d'Aiguillage et de Régulation) before entering the block. Once a route is set, or the signalling centre has provided authorisation, a white lamp below the marker board is lit to inform the driver. The driver then acknowledges the authorization using a button on the train's control panel. This temporarily overrides the emergency braking system, which would otherwise stop the train when proceeding past the non-permissive marker's ground loop.
pi_123412900
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:51 schreef James1988 het volgende:
Langs de HSL zijn geen laterale seinen geplaatst, zowel onder ETCS Level 1 als ETCS Level 2 wordt er gewerkt met cabinesignalering. Als er een probleem is met het beveiligingssysteem (denk aan een rokende RBC) kunnen er geen treinen rijden. Omdat je toch iets moet met treinen die al op de HSL rijden krijgen die de aanwijzing om in 'Staff Responsible'-modus verder te rijden. Ten behoeve van de veiligheid is de maximumsnelheid voor het rijden onder SR beperkt tot 10 km/h.
Waarom niet gewoon 40 km/h? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 27 februari 2013 @ 15:56:10 #76
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123412929
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon 40 km/h? :?
Veiligheid he... da's kennelijk te gevaarlijk. ;)
pi_123413004
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:56 schreef James1988 het volgende:

[..]

Veiligheid he... da's kennelijk te gevaarlijk. ;)
Een plan V mag wel met 40 door rood rijden maar een andere trein niet? :'( Stelletje mietjes tegenwoordig.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 27 februari 2013 @ 16:04:53 #78
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123413344
quote:
9s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Een plan V mag wel met 40 door rood rijden maar een andere trein niet? :'( Stelletje mietjes tegenwoordig.
Ik dacht dat het 10 km/h was, maar dat blijkt inmiddels achterhaald te zijn. Uit dit document begrijp ik dat de maximumsnelheid van rijden onder Staff Responsible in Nederland op 40 km/h ligt (V_NVSTFF).
  woensdag 27 februari 2013 @ 16:06:00 #79
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_123413401
quote:
10s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Was dat nou weer voor onzin. Alsof al je bakken onder de draad moeten staan voordat je kunt beginnen met tractie vragen 8)7
Je wilt geen tractie vragen terwijl je stroomafnemer ingevangen wordt, dat zorgt voor vlammen en overmatige slijtage.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_123413746
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 15:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon 40 km/h? :?
Eerst Trdl bellen.
pi_123414090
Is de HC verantwoordelijke voor het resetten van OBIS of gebeurt dat remote?
  Redactie Sport woensdag 27 februari 2013 @ 16:22:25 #82
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_123414207
Volgens mij op afstand: heb ook al eens in een IC Utrecht-Enschede gezeten die bij Deventer Deurne aangaf, dat was een stel dat in Den Haag eigenlijk voor de IC naar Venlo bestemd was maar gebruikt is voor de IC naar Enschede.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_123414335
Voorbereidingen op Koninginnedag in volle gang
Gepubliceerd op 27 februari, 2013 door ProRail.

Het is nog een paar weken wachten tot Koninginnedag, maar op het spoor zijn de voorbereidingen al in volle gang. Met de troonsopvolging en alle andere festiviteiten rond Koninginnedag kunnen we een extra drukke dag in Amsterdam verwachten. We zijn samen met NS en andere diensten in Amsterdam direct gaan nadenken wat dit voor het spoor gaat betekenen.

Voorbereiding op een ‘normale koninginnedag’
Normaal gesproken werken we al veel samen met NS en partijen als politie en brandweer voor een goed verloop van een ‘gewone’ Koninginnedag. De draaiboeken hiervoor liggen al klaar. Zo worden bezoekers al zoveel mogelijk gespreid over de Amsterdamse stations en rijden we volgens een zogenaamd ‘sectorenmodel’. Dit wil zeggen dat er dan geen doorgaande intercities door Amsterdam Centraal heen rijden. Deze keren op Amsterdam Amstel en Amsterdam Sloterdijk. Verder wordt er streng opgetreden tegen spoorlopers en staan er storingsploegen paraat. Dit heeft de afgelopen jaren goed gewerkt.

Extra drukte
Wat is er met de troonswisseling nu anders dan een op een normale Koninginnedag? Dat is de vraag waar we ons nu over buigen. Dat doen we natuurlijk niet alleen. Hiervoor zitten we in een projectgroep met onder andere NS, politie, brandweer, GGD en het Openbaar Ministerie. We kijken vooral goed naar de situatie op Amsterdam Centraal. Het station is in verbouwing, waardoor de middentunnel niet beschikbaar is. Het allerbelangrijkste is dat we een feestelijke dag kunnen vieren waarbij het treinverkeer zo soepel mogelijk verloopt. Net als de rest van Nederland kijken we uit naar deze vreugdevolle dag!

Bron

Kerende treinen op Sloterdijk en Amstel? Niks naar Centraal? Of lees ik dat verkeerd? Ben benieuwd.
pi_123414385
Oplevering station Breda is van Q3 2015 verschoven naar Q2 2016. De stillegging van de heiwerkzaamheden liggen hier volledig aan ten grondslag.
pi_123414390
Ben benieuwd. Dat had ik wel verwacht. Ook al eens gepost, tig delen terug :P
pi_123414528
Fyra problems could be more political than technical
WHAT a mess! I'm referring to the total collapse of Fyra's high-speed service between Amsterdam and Brussels. The immediate cause is problems encountered with the V250 trains during snow and ice, which led to a ban on their operation in Belgium, although not in the Netherlands where they were voluntarily withdrawn from service.

This destroyed confidence in the trains in Belgium, which means it could be months before they are allowed to operate normally even if the technical problems are resolved. In the meantime, a very poor replacement service has been introduced.

Bron en meer

Opiniestuk van de hoofdredacteur van International Railway Journal over het Fyra debacle.
  Redactie Sport woensdag 27 februari 2013 @ 16:41:43 #87
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_123415018
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 16:25 schreef b2py het volgende:
Kerende treinen op Sloterdijk en Amstel? Niks naar Centraal? Of lees ik dat verkeerd? Ben benieuwd.
Van der Laan had het vanmorgen over treinen die allemaal keren op Centraal, en geen doorgaande treinen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_123415054
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 16:41 schreef dennistd het volgende:

[..]

Van der Laan had het vanmorgen over treinen die allemaal keren op Centraal, en geen doorgaande treinen.
Moet je de ProRail tekst eens lezen. Ik neem ook aan dat de treinen dan geknipt worden op Amsterdam C.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 februari 2013 @ 16:48:07 #89
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123415260
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 16:41 schreef dennistd het volgende:

[..]

Van der Laan had het vanmorgen over treinen die allemaal keren op Centraal, en geen doorgaande treinen.
mja, dat is normaal op Koninginnedag
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123415317
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 16:48 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, dat is normaal op Koninginnedag
Ik kan me nog herinneren van twee/drie jaar terug dat de treinen vanuit Alkmaar nog steeds doorgingen tot Utrecht en verder. (En dat was in 2012 ook)
  woensdag 27 februari 2013 @ 16:52:36 #91
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_123415394
Ze kunnen ook alle reizigers uit Utrecht op Amstel uit de trein schoppen (mogen verder met de metro) en dan leeg doorrijden om op CS te keren?
Omdat je op Amstel dus niet kan keren.
pi_123415982
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 16:04 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik dacht dat het 10 km/h was, maar dat blijkt inmiddels achterhaald te zijn. Uit dit document begrijp ik dat de maximumsnelheid van rijden onder Staff Responsible in Nederland op 40 km/h ligt (V_NVSTFF).
Gelukkig maar. Gewoon boerenverstand is nog niet helemaal kapotgeregeltjiseerd. _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 februari 2013 @ 17:14:47 #93
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123416115
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 16:49 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik kan me nog herinneren van twee/drie jaar terug dat de treinen vanuit Alkmaar nog steeds doorgingen tot Utrecht en verder. (En dat was in 2012 ook)
ah, had dat niet verwacht. Dacht dat echt alles geknipt was.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123416467
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 17:14 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ah, had dat niet verwacht. Dacht dat echt alles geknipt was.
Ja dat gebeurt in de praktijk vanzelf als al die Untertokkies met zijn honderdduizenden over het spoor gaan lopen krioelen. Amsterdam moet je ver bij vandaan blijven op 30 april. Altijd.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_123416758
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_123416777
"Ook de inzet van andere vervoerders dan de NS moet daarbij worden onderzocht."

O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 27 februari 2013 @ 17:47:35 #97
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123417163
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 16:04 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik dacht dat het 10 km/h was, maar dat blijkt inmiddels achterhaald te zijn. Uit dit document begrijp ik dat de maximumsnelheid van rijden onder Staff Responsible in Nederland op 40 km/h ligt (V_NVSTFF).
Je verwart de release speed en staff responsible mode. Bij level 1 mag je na de remcurve onder full-supervision met een snelheid gelijk aan de release speed een ma afhalen bij de eerstvolgende balise.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 februari 2013 @ 18:02:08 #98
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123417666
Den Haag zet treinverbinding met België door

Wel het plan doorzetten, maar voorlopig geen treinpaden kunnen krijgen, interessant :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123417700
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 17:14 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ah, had dat niet verwacht. Dacht dat echt alles geknipt was.
Ze hebben het bericht aangepast n.a.v. een 'discussie' op Twitter met mij.
  woensdag 27 februari 2013 @ 18:23:37 #100
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_123418329
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 16:19 schreef b2py het volgende:
Is de HC verantwoordelijke voor het resetten van OBIS of gebeurt dat remote?
OBIS is uit geen enkel punt vanuit de trein te bedienen door de HC. Instellingen, treinnummertje enz. worden vanaf de wal ingegeven.
pi_123418363
daarbij hoop ik wel dat de meeste treinen ook gewoon "op de wal" blijven rijden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 februari 2013 @ 18:26:17 #102
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123418430
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 18:24 schreef Dr_Flash het volgende:
daarbij hoop ik wel dat de meeste treinen ook gewoon "op de wal" blijven rijden.
bruggen :s)
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 27 februari 2013 @ 18:39:51 #103
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_123418916
Dat met die borden... Ik neem aan dat er standaard een map in elke cabine ligt waarin al die borden afgebeeld en toegelicht zijn?

Toegegeven: het is wat onhandig om met 140 km/u in die map te gaan bladeren om te zien wat dat bord - dat je net voorbijgeraast bent - ook al weer betekende...
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
  woensdag 27 februari 2013 @ 18:40:38 #104
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_123418946
Moet je kennen als machinist :)
  woensdag 27 februari 2013 @ 18:43:39 #105
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_123419076
Hoe snel kun je je trein stilgezet hebben als je met die minimale snelheid van 40km/u rijdt? 50 meter?
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
  woensdag 27 februari 2013 @ 18:45:22 #106
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_123419136
Ik weet de waarden van de stopafstand niet bij elk materieel, maar het is sterk afhankelijk wat van trein je hebt. Heb je een Plan V, 6 bakken VIRM of een goederentrein enz. verschillen nogal.
  woensdag 27 februari 2013 @ 18:45:55 #107
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123419165
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 18:43 schreef gebrokenglas het volgende:
Hoe snel kun je je trein stilgezet hebben als je met die minimale snelheid van 40km/u rijdt? 50 meter?
Zoiets.. Als je stevig remt met een goed beremde reizigerstrein. Ondanks dat is de minimum remweg waarmee gerekend wordt onder 40 km/h voor de seinplaatsing 400 meter.
  woensdag 27 februari 2013 @ 18:49:43 #108
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_123419344
O, kijk, da's ruim. In elk geval meer dan voldoende om te overzien of er hard geremd moet worden of dat het wat matig kan. Want als door de snelremming de (hete) koffie in de schoot van je passagiers omvalt, geeft dat alleen maar klagende klanten..

Een flink lange goederentrein is natuurlijk veel langer bezig...
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
  woensdag 27 februari 2013 @ 18:54:05 #109
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_123419565
ZO vaak reis ik niet met de trein, maar ik heb een keer meegemaakt (IC Utrecht - Den Haag) dat ie - nadat 'ie op tempo was gekomen - vol in de ankers ging. Vooral bij de laatste paar meters geeft ie iedereen een enorme zwieper naar voren. Koffers en rugzakken schoven allemaal het gangpad op en door... :) En de koffie viel om van de tafeltjes...
Staan we stil midden tussen de weilanden, scheef hangend in een bocht....
Blijft het tien minuten stilstaan, en ineens rollen we dan weer.
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
pi_123419711

NS Hispeed ontwikkelt een nieuw verkoopkanaal dat reizigers de mogelijkheid biedt om met hun OV-chipkaart op het Fyra-perron een Fyra toeslag te kopen.

Door uw OV-chipkaart aan te bieden bij dit nieuwe verkoopkanaal wordt in één handeling de Fyra Toeslag aangeschaft uit het saldo op uw kaart, of – wanneer u gebruik maakt van een NS-Business Card – op uw volgende factuur geboekt. Op basis van de klasse waarop de OV-chipkaart is ingesteld, wordt automatisch de juiste toeslag verrekend (1e klas: ¤ 3,00, of 2e klas: ¤ 2,30). U kunt vervolgens meteen instappen in Fyra.

Uw reis ziet er dan als volgt uit:
1. Check in bij NS (en reis eventueel eerst met NS)
2. Koop de Fyra Toeslag door uw OV-chipkaart voor de lezer op het nieuwe verkoopkanaal te houden
3. Reis met Fyra (en eventueel daarna nog verder met NS)
4. Check uit bij NS
  Redactie Sport woensdag 27 februari 2013 @ 19:05:02 #111
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_123420200
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 18:39 schreef gebrokenglas het volgende:
Dat met die borden... Ik neem aan dat er standaard een map in elke cabine ligt waarin al die borden afgebeeld en toegelicht zijn?

Toegegeven: het is wat onhandig om met 140 km/u in die map te gaan bladeren om te zien wat dat bord - dat je net voorbijgeraast bent - ook al weer betekende...
Heb je ook een map met alle verkeersborden bij je op de fiets? O-)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 27 februari 2013 @ 19:06:03 #112
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_123420247
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:05 schreef dennistd het volgende:

[..]

Heb je ook een map met alle verkeersborden bij je op de fiets? O-)
ha, nee. :) Maar ik dacht zo, dat het misschien standaard zo is....
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
  woensdag 27 februari 2013 @ 19:07:25 #113
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_123420318
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:05 schreef dennistd het volgende:

[..]

Heb je ook een map met alle verkeersborden bij je op de fiets? O-)
Een gemiddelde fietser in de stad weet nog niet eens wat haaientanden betekenen "Zal ik vast wel voorrang hebben" en anders nemen ze het wel. Oh, rood verkeerslicht? Mag ik zeker doorfietsen ....
pi_123420327
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:05 schreef dennistd het volgende:

[..]

Heb je ook een map met alle verkeersborden bij je op de fiets? O-)
Nee man je hebt op de fiets toch geen stuurtafel om die map op neer te leggen :{w :P

Treinen hebben dat natuurlijk wel :Y :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 27 februari 2013 @ 19:07:46 #115
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_123420331
Hoe zit dat nu met die Fyra? De High speed Fyra rijdt niet, maar de normale Fyra rijdt nog altijd wel.
Maar die normale rijdt toch niet over de HSL?

Ik neem aan dat je alleen toeslag betaalt als je (met een Fyra) over de HSL vervoerd wordt?
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
  woensdag 27 februari 2013 @ 19:08:28 #116
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_123420378
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:07 schreef gebrokenglas het volgende:
Hoe zit dat nu met die Fyra? De High speed Fyra rijdt niet, maar de normale Fyra rijdt nog altijd wel.
Maar die normale rijdt toch niet over de HSL?

Ik neem aan dat je alleen toeslag betaalt als je (met een Fyra) over de HSL vervoerd wordt?
die Fyra gaat met 160kmh over de HSL, en betaal je toeslag voor.
  woensdag 27 februari 2013 @ 19:09:21 #117
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_123420433
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:08 schreef greavy het volgende:

[..]

die Fyra gaat met 160kmh over de HSL, en betaal je toeslag voor.
Toch wel dus. En de Fyra die met 250 zou gaan (de V250) kostte dus meer? Lijkt me logisch.
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
  woensdag 27 februari 2013 @ 19:09:44 #118
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_123420457
Was in het binnenland dezelfde toeslag :) Mede omdat de V160, de trage versie, maar een tijdelijke is tot het Vogelbekdier er komt, ooit...
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 februari 2013 @ 19:10:23 #119
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123420498
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:09 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Toch wel dus. En de Fyra die met 250 zou gaan (de V250) kostte dus meer? Lijkt me logisch.
nee, want hij reed niet ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport woensdag 27 februari 2013 @ 19:10:29 #120
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_123420503
De oplossing van de rebus waar we ons een tijdje terug het hoofd over braken is ook bekend:

verbinding, rails, wissel, spoorlijn, inchecken en fluitje
http://www.arriva.nl/nieu(...)-met-internetspel-1/
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_123420550
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 18:56 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
NS Hispeed ontwikkelt een nieuw verkoopkanaal dat reizigers de mogelijkheid biedt om met hun OV-chipkaart op het Fyra-perron een Fyra toeslag te kopen.

Door uw OV-chipkaart aan te bieden bij dit nieuwe verkoopkanaal wordt in één handeling de Fyra Toeslag aangeschaft uit het saldo op uw kaart, of – wanneer u gebruik maakt van een NS-Business Card – op uw volgende factuur geboekt. Op basis van de klasse waarop de OV-chipkaart is ingesteld, wordt automatisch de juiste toeslag verrekend (1e klas: ¤ 3,00, of 2e klas: ¤ 2,30). U kunt vervolgens meteen instappen in Fyra.

Uw reis ziet er dan als volgt uit:
1. Check in bij NS (en reis eventueel eerst met NS)
2. Koop de Fyra Toeslag door uw OV-chipkaart voor de lezer op het nieuwe verkoopkanaal te houden
3. Reis met Fyra (en eventueel daarna nog verder met NS)
4. Check uit bij NS
Daar is zowaar over nagedacht. Nu nog een soortgelijk principe voor de andere vervoerders, het zou al een stuk makkelijker zijn als "inchecken bij Veolia (bijv.) automatisch uitchecken bij NS zou zijn.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 februari 2013 @ 19:11:41 #122
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123420568
en ik maar wachten op het mailtje van Arriva dat ik prijswinnaar was :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport woensdag 27 februari 2013 @ 19:12:36 #123
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_123420618
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:11 schreef Litpho het volgende:

[..]

Daar is zowaar over nagedacht. Nu nog een soortgelijk principe voor de andere vervoerders, het zou al een stuk makkelijker zijn als "inchecken bij Veolia (bijv.) automatisch uitchecken bij NS zou zijn.
Ik mis alleen nog de optie om direct in te checken bij een Fyra paal, zodat je niet eerst langs een NS-paal hoeft. Volgens mij wordt er bij deze nieuwe paal alleen een product 'Fyra toeslag geldig op [datum]' op je kaart gezet.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 27 februari 2013 @ 19:14:59 #124
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_123420741
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:12 schreef dennistd het volgende:

[..]

Ik mis alleen nog de optie om direct in te checken bij een Fyra paal, zodat je niet eerst langs een NS-paal hoeft. Volgens mij wordt er bij deze nieuwe paal alleen een product 'Fyra toeslag geldig op [datum]' op je kaart gezet.
Ja, die paal zet het product Fyra Toeslag <datum> op je kaart en haalt daarmee ook de waarde van de toeslag van je ovchip. Mede om die reden zijn destijds de toeslagtarieven "vereenvoudigd"
  woensdag 27 februari 2013 @ 19:16:57 #125
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_123420852
Het kon zowaar nog wel eens wat gaan worden, met die OV-chipkaart...
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
  Redactie Sport woensdag 27 februari 2013 @ 19:17:29 #126
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_123420881
Het lijkt me trouwens wel handig om bij de paal op Amsterdam Centraal duidelijk te zetten:
LET OP!!!! Voor reizen tot Schiphol is GEEN toeslag verplicht. U hoeft dan ook NIET in te checken
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 27 februari 2013 @ 19:18:46 #127
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_123420968
De werkzaamheden aanstaand weekeinde tussen Den Haag en Rotterdam betreffen aanpassing van station Den Haag Moerwijk. De abri's gaan weg, maar daarvoor in de plaats komt er een soort van "huisje". Stalen frames met beplating.


Dat moet de nieuwe wachtruimte worden ...
pi_123421020
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:18 schreef greavy het volgende:
De werkzaamheden aanstaand weekeinde tussen Den Haag en Rotterdam betreffen aanpassing van station Den Haag Moerwijk. De abri's gaan weg, maar daarvoor in de plaats komt er een soort van "huisje". Stalen frames met beplating.

[ afbeelding ]
Dat moet de nieuwe wachtruimte worden ...
Die lelijke dingen staan al naast het station, zonder glas overigens.
dag
pi_123421029
quote:
6s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:17 schreef dennistd het volgende:
Het lijkt me trouwens wel handig om bij de paal op Amsterdam Centraal duidelijk te zetten:
LET OP!!!! Voor reizen tot Schiphol is GEEN toeslag verplicht. U hoeft dan ook NIET in te checken
Ze kunnen ook de toeslag terugboeken als je onverhoopt uitcheckt op schiphol.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_123421055
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:19 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Ze kunnen ook de toeslag terugboeken als je onverhoopt uitcheckt op schiphol.
Daar verdienen ze toch niets aan? :+
En is de toeslag voor een enkele reis of de hele dag geldig?
dag
  woensdag 27 februari 2013 @ 19:20:10 #131
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_123421057
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:19 schreef Peter het volgende:

[..]

Die lelijke dingen staan al naast het station, zonder glas overigens.
Wie bedenkt zo'n ontwerp? Vind het er niet veel beter op worden ...
  woensdag 27 februari 2013 @ 19:20:34 #132
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_123421100
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:20 schreef Peter het volgende:

[..]

Daar verdienen ze toch niets aan? :+
En is de toeslag voor een enkele reis of de hele dag geldig?
Enkele reis. Zodra je uitcheckt is het product ook verlopen.
pi_123421113
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:20 schreef greavy het volgende:

[..]

Wie bedenkt zo'n ontwerp? Vind het er niet beter op worden ...
De frames lijken op zo'n tijdelijke feesttent, maar dan oranje..
dag
  woensdag 27 februari 2013 @ 19:21:08 #134
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_123421152
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:20 schreef Peter het volgende:

[..]

De frames lijken op zo'n tijdelijke feesttent, maar dan oranje..
Ja, of een soort van tuinhuisje -.-
pi_123421161
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:20 schreef greavy het volgende:

[..]

Enkele reis. Zodra je uitcheckt is het product ook verlopen.
En toeslag voor de ICE, komt die ook weer terug op de Chipkaart middels dat paaltje?
dag
pi_123421212
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:21 schreef greavy het volgende:

[..]

Ja, of een soort van tuinhuisje -.-
Ze zijn daar te hoog voor. Hoog genoeg om geen warmte vast te houden en als tochtgat te dienen :+
dag
  woensdag 27 februari 2013 @ 19:23:29 #137
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_123421345
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:21 schreef Peter het volgende:

[..]

En toeslag voor de ICE, komt die ook weer terug op de Chipkaart middels dat paaltje?
Toeslag ICE voor reizigers met een abonnement bij NS gaan niet bij de ICE toeslag betalen. Reis je op saldo, ben je nu nog steeds verplicht langs de automaat te gaan ...
quote:
ICE International: : ICE Toeslag vereist op het binnenlandse traject tussen Amsterdam - Arnhem. Reizigers, die reizen met een abonnement geldig bij NS, maken toeslagvrij gebruik van ICE International binnen Nederland.
Voorlopig komt er voor de ICE nog geen alternatief voor OV-Chipkaart reizigers.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 februari 2013 @ 19:24:18 #138
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123421397
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:20 schreef Peter het volgende:

[..]

De frames lijken op zo'n tijdelijke feesttent, maar dan oranje..
ja zoiets en dan kijken uit welke tent het meeste lawaai komt _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123421422
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:23 schreef greavy het volgende:

[..]

Toeslag ICE voor reizigers met een abonnement bij NS gaan niet bij de ICE toeslag betalen. Reis je op saldo, ben je nu nog steeds verplicht langs de automaat te gaan ...

[..]

Voorlopig komt er voor de ICE nog geen alternatief voor OV-Chipkaart reizigers.
Dus voor een trein die nauwelijks rijdt maken ze wel zo'n paal. Voor een ICE-dienst die zich al jaren bewijst kan het niet? :+
dag
pi_123421435
"Dames en heren. Vanwege Kutsmoes #1256 zal Fyra naar Schiphol, Rotterdam en Breda vandaag vertrekken van spoor 2. U kunt uw toeslag op uw OV-Chipkaart laden op spoor 15. Succes"
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 27 februari 2013 @ 19:25:36 #141
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_123421489
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:24 schreef Peter het volgende:

[..]

Dus voor een trein die nauwelijks rijdt maken ze wel zo'n paal. Voor een ICE-dienst die zich al jaren bewijst kan het niet? :+
De Fyra-paal is een proef. Het is ook nog niet bekend of de toeslag voor ICE bestaan blijft voor de OV-Chipkaart. Waarschijnlijk verdwijnt die geheel.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 februari 2013 @ 19:27:00 #142
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123421579
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:25 schreef greavy het volgende:

[..]

De Fyra-paal is een proef. Het is ook nog niet bekend of de toeslag voor ICE bestaan blijft voor de OV-Chipkaart. Waarschijnlijk verdwijnt die geheel.
ik ga er vanuit dat de binnenlandse dienst gewoon bij het hoofdrailnet gevoegd wordt en dat de toeslag idd zal gaan vervallen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123421581
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:19 schreef Peter het volgende:

[..]

Die lelijke dingen staan al naast het station, zonder glas overigens.
Klopt. Rot station is het. Wel dichtbij, dat scheelt :P
pi_123421604
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:27 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Klopt. Rot station is het. Wel dichtbij, dat scheelt :P
Ik rijd er elke werkdag langs.. in de auto :+
dag
pi_123421800
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:12 schreef dennistd het volgende:

[..]

Ik mis alleen nog de optie om direct in te checken bij een Fyra paal, zodat je niet eerst langs een NS-paal hoeft. Volgens mij wordt er bij deze nieuwe paal alleen een product 'Fyra toeslag geldig op [datum]' op je kaart gezet.
Je komt sowieso langs NS want je moet door de poortjes die in de toekomst gesloten zullen worden. Die staan alleen niet op Schiphol dus dat is nog even afwachten.
  woensdag 27 februari 2013 @ 19:35:44 #146
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123422172
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:27 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ik ga er vanuit dat de binnenlandse dienst gewoon bij het hoofdrailnet gevoegd wordt en dat de toeslag idd zal gaan vervallen.
NS mag toeslag blijven vragen voor Fyra, tot 35% van de ticketprijs.
  woensdag 27 februari 2013 @ 19:37:34 #147
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_123422291
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:35 schreef James1988 het volgende:

[..]

NS mag toeslag blijven vragen voor Fyra, tot 35% van de ticketprijs.
Hier ging het over de ICE :)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 februari 2013 @ 19:43:37 #148
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123422670
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:35 schreef James1988 het volgende:

[..]

NS mag toeslag blijven vragen voor Fyra, tot 35% van de ticketprijs.
niet als Fyra niet meer bestaat ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123422950
quote:
14s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:43 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

niet als Fyra niet meer bestaat ;)
Waarom zou daar ineens sprake van zijn bij integratie in HRN? Ik zie het gewoon als derde treintype naast de Intercity en Sprinter.

Wel, en tegen die tijd de IC+ of whatever.. Tenzij Fyra dan ook maar gewoon zo'n IC+ wordt.. :P Ook geen onduidelijkheid meer over het verschil tussen Fyra Brussel en Fyra binnenland.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 februari 2013 @ 19:54:04 #150
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123423331
of dat er van komt hangt van de afspraken af die er gemaakt zullen gaan worden. het hoofdrailnet is voor de periode 2015-2025 nog steeds niet definitief aan de NS gegund.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123423510
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:30 schreef b2py het volgende:

[..]

Je komt sowieso langs NS want je moet door de poortjes die in de toekomst gesloten zullen worden.
Met de voorlopig nog niet verdwijnende papieren kaartjes, de stationstraverses die door gemeentes ook als doorgang worden gebruikt en de ronduit stompzinnige manier waarop sommige poortjes staan opgesteld (uit- en inchecken als je achter op Almere Centrum van perron wisselt? Really?) kan dat nog best een hele tijd duren.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')