abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 februari 2013 @ 21:36:36 #201
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_123429999
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:35 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Remwegen te kort (wel haalbaar voor modern materieel), geen doorschietlengtes, en soms ook plaatsing direct na wissels (moet normaliter minimaal 100 meter tussen zitten). Verder de mogelijkheid om op te rijden naast een perron op geel-knipper vanaf het moment dat een vertrekkende trein ervoor het uitrijsein afrijdt.
Dat laatste kan in het echt ook gewoon. Of het mg is een andere zaak natuurlijk.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_123430024
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:35 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Remwegen te kort (wel haalbaar voor modern materieel), geen doorschietlengtes, en soms ook plaatsing direct na wissels (moet normaliter minimaal 100 meter tussen zitten). Verder de mogelijkheid om op te rijden naast een perron op geel-knipper vanaf het moment dat een vertrekkende trein ervoor het uitrijsein afrijdt.
Opgevoerd en zonder zeikregeltjes dus die het nu verpesten voor de reiziger? :P
  woensdag 27 februari 2013 @ 21:38:08 #203
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123430092
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:36 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dat laatste kan in het echt ook gewoon. Of het mg is een andere zaak natuurlijk.
In een p-sein ;)
  woensdag 27 februari 2013 @ 21:38:41 #204
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123430127
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:37 schreef b2py het volgende:

[..]

Opgevoerd en zonder zeikregeltjes dus die het nu verpesten voor de reiziger? :P
Uiteraard.. Een beetje de Japanse slag over het NL'se seinstelsel.
  woensdag 27 februari 2013 @ 21:39:34 #205
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_123430184
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:38 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

In een p-sein ;)
Geel knipper in een P-sein? Da's nieuw.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  woensdag 27 februari 2013 @ 21:41:41 #206
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123430333
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:39 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Geel knipper in een P-sein? Da's nieuw.
Goed voor kort volgen langs een perron.. Zo kan je binnen een minuut na een vertrek met de volgende trein stilstaan. Maarja.. Het is allemaal fictief h?..
pi_123430342
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:38 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Uiteraard.. Een beetje de Japanse slag over het NL'se seinstelsel.
Je zou het eens naar ProRail moeten mailen en vragen of ze het eens willen spelen.
  woensdag 27 februari 2013 @ 21:43:52 #208
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123430492
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:41 schreef b2py het volgende:

[..]

Je zou het eens naar ProRail moeten mailen en vragen of ze het eens willen spelen.
Tjah :P Zouden ze dat willen?
pi_123430566
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:43 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Tjah :P Zouden ze dat willen?
Zal vast wel iemand rondlopen met tijd over daar. TRDL in de nacht bijvoorbeeld :P
  woensdag 27 februari 2013 @ 21:47:54 #210
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_123430713
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:45 schreef b2py het volgende:

[..]

Zal vast wel iemand rondlopen met tijd over daar. TRDL in de nacht bijvoorbeeld :P
Ik wil het wel eens spelen, maar gewoon als geinteresseerde.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  woensdag 27 februari 2013 @ 21:49:18 #211
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123430784
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:45 schreef b2py het volgende:

[..]

Zal vast wel iemand rondlopen met tijd over daar. TRDL in de nacht bijvoorbeeld :P
Als je er echt wat mee wil moet het naar de afdelingen RVT en Railbeveiliging van Prorail. Die zijn ook veel bezig geweest met "kort volgen".
  woensdag 27 februari 2013 @ 21:50:07 #212
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_123430830
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:49 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Als je er echt wat mee wil moet het naar de afdelingen RVT en Railbeveiliging van Prorail. Die zijn ook veel bezig geweest met "kort volgen".
Dat zeg ik. Trdl's hebben daar vrij weinig over te zeggen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  woensdag 27 februari 2013 @ 21:55:10 #213
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_123431113
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:10 schreef James1988 het volgende:

[..]

Op Bijlmer ArenA delen trein en metro een perron. ;)

In de stationshal staat een rij poortjes voor NS, en een rij poortjes voor GVB. Tenminste, dat was de laatste keer dat ik daar was zo (2009 :+)
Dat van die poortjes klopt wel, eerst kon je "binnen de poortjes" overstappen tussen metro- en treinperrons en stonden er losse paaltjes voor overstappers. Later hebben ze de boel verbouwd en nu moet je twee keer door een poortje om over te stappen.
pi_123431132
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:49 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Als je er echt wat mee wil moet het naar de afdelingen RVT en Railbeveiliging van Prorail. Die zijn ook veel bezig geweest met "kort volgen".
Ik zou zeggen, wat let je ;)
pi_123431692
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:55 schreef ReisT het volgende:

[..]

Dat van die poortjes klopt wel, eerst kon je "binnen de poortjes" overstappen tussen metro- en treinperrons en stonden er losse paaltjes voor overstappers. Later hebben ze de boel verbouwd en nu moet je twee keer door een poortje om over te stappen.
Want hey, het self-loading cargo heeft toch niets beters te doen. Alles voor de verdeelsleutel :r.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  woensdag 27 februari 2013 @ 22:07:34 #216
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_123431895
Examenvraag:

U wilt hier Handmatig een wissel omzetten:


Mag dat?
pi_123432232
quote:
6s.gif Op woensdag 27 februari 2013 22:07 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Examenvraag:

U wilt hier Handmatig een wissel omzetten:


Mag dat?
Ja.
  woensdag 27 februari 2013 @ 22:13:57 #218
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_123432293
Examenvraag

Uw komt uw collega tegen in de tegentrein, hij heeft materieelpech

Situatieschets:

Wat doet u:
-Afremmen en de Thermoskan afgeven, vervolgens treindienstleiding bellen en weer verdergaan
-Niets
- Doorrijden volgens dienstregeling, en de Treindienst melden dat je achterligger stoffer en blik meeneemt
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 februari 2013 @ 22:14:10 #219
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123432309
quote:
6s.gif Op woensdag 27 februari 2013 22:07 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Examenvraag:

U wilt hier Handmatig een wissel omzetten:


Mag dat?
uiteraard, maar dan moet je de rommel wel zelf opruimen :7
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123432617
quote:
6s.gif Op woensdag 27 februari 2013 22:13 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Examenvraag

Uw komt uw collega tegen in de tegentrein, hij heeft materieelpech

Situatieschets:

Wat doet u:
-Afremmen en de Thermoskan afgeven, vervolgens treindienstleiding bellen en weer verdergaan
-Niets
- Doorrijden volgens dienstregeling, en de Treindienst melden dat je achterligger stoffer en blik meeneemt
_O- _O-
  woensdag 27 februari 2013 @ 22:20:23 #221
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123432745
quote:
Initiatief Lage LandenLijn krijgt vorm
Gepubliceerd: 27 februari 2013 Laatste wijziging: 27 februari 2013

De aanvraag voor het treinpad Den Haag-Antwerpen-Brussel door The Hague Train Holdings BV, de BV van de gemeente Den Haag, is vandaag door de NMa in de Staatscourant gepubliceerd. "Ons initiatief is door de NMa ontvankelijk verklaard. Dit betekent dat we ons voorstel voor de Lage LandenLijn verder kunnen uitwerken," zegt de Haagse wethouder Peter Smit (Verkeer).

Inmiddels is een deel van het marktonderzoek voor de Lage LandenLijn afgerond. De afgelopen weken zijn er gesprekken gevoerd met zes verschillende binnen- en buitenlandse treinbedrijven. In deze gesprekken werden de bedrijven genformeerd over de wensen en voorwaarden om de Lage LandenLijn te exploiteren. Smit toont zich tevreden over het onderzoek: "De gesprekken zijn positief verlopen en we verwachten enkele serieuze voorstellen te ontvangen."

Vanwege het uitvallen van de Fyra rijdt sinds 18 februari jl. twee maal per dag een intercity tussen Den Haag en Brussel. Vanaf 11 maart gaat de frequentie omhoog naar acht maal per dag. Smit: "Alhoewel het een verbetering is dat er weer een intercity rijdt tussen Den Haag en Brussel, is dit slechts een doekje voor het bloeden vanwege de tijdelijkheid van de verbinding en vanwege de lage frequentie. Ons streven is om 16 keer per dag een treinverbinding tussen Den Haag en Belgi te hebben. In de brief van staatssecretaris Mansveld aan de Tweede Kamer afgelopen maandag is dit niet verzekerd. Dus gaan we door met ons initiatief voor de Lage LandenLijn."
Bron: Gemeente Den Haag

Het bericht in de Staatscourant staat hier.
  PR/Manusje van alles woensdag 27 februari 2013 @ 22:21:59 #222
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_123432856
quote:
Echt, als dat een beetje leuk rijdt kan de fyra wel retour afzender. :')
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_123432929
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 22:20 schreef James1988 het volgende:

[..]

Bron: Gemeente Den Haag

Het bericht in de Staatscourant staat hier.
De jatters, dat was ons plan :o
  woensdag 27 februari 2013 @ 22:24:45 #224
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123433022
quote:
10s.gif Op woensdag 27 februari 2013 22:23 schreef Yreal het volgende:

[..]

De jatters, dat was ons plan :o
Tijd voor een nieuw plan.
pi_123433050
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 22:20 schreef James1988 het volgende:

[..]

Bron: Gemeente Den Haag

Het bericht in de Staatscourant staat hier.
Als de huidige Excuus Express een doekje voor het bloeden is, dan trekt Den Haag hiermee de wond van HSA weer open. Niet lief :+.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_123433065
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:33 schreef James1988 het volgende:
Voor Train Simulator 2013 is onlangs de route London St. Pancras - Faversham uitgekomen, met High Speed 1, Class 395 (Javelin) n een werkende TVM-430. Hitachi Rail heeft uitgebreide medewerking verleend aan de route, waardoor de trein supergedetailleerd schijnt te zijn.

[ afbeelding ]

meer screenshots
Ik heb er eens even wat filmpjes over zitten kijken op YouTube, echt heel gaaf zeg! :o
  PR/Manusje van alles woensdag 27 februari 2013 @ 22:29:37 #227
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_123433328
quote:
6s.gif Op woensdag 27 februari 2013 22:07 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Examenvraag:

U wilt hier Handmatig een wissel omzetten:


Mag dat?
Dan voel je je echt kut. :')
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  woensdag 27 februari 2013 @ 22:36:01 #228
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_123433873
Iemand kan mij blij maken met een clientenservice adres van Hacon/Hafas, ik heb een lijstje opgesteld met Hiaten in de database :@ ?

----

Al denk ik eerder dat het aan de SNCF ligt, die:

Niet 3 maanden van te voren (datum dat de verkoop start) zn werkzaamheden op een rijtje heeft, waardoor er dus een aantal TGV/Nachttreinen/interictes niet, of niet op tijd in de verkoop zijn gegaan , terwijl die wel in hun folders staan.

-Er daardoor een run komt optreinen die er net voor gepland zijn en wel rijden/Wat de prijs opdrijft...

-Ook de Informatie te laat aanlevert aan Hacon/Hafas die het dus niet op tijd krijgt voor de 2 wekelijkse update

-En het nog later, misschien wel te laat, in dus de offline IUOS/Andraid edititie komt. Daar staan nachttreinen nu tot eind maart in..

Dame aan het loket vertelde me dat dit ze ook handen vol geld kost. Reizigers kopen nu een prem-kaartje voor een trein die ze eigenlijk als 2e keus hebben (en wellicht denkend dat de trein vol zit)., als later toch de trein zich aandien voor de verkoop, soms slechts een maand van te voren, komen mensen hun beklag doen bij het loket. Het prem tarief is niet inwisselbaar, waardoor de SNCF-winkel genoodzaakt is om een commerciele geste uit te schrijven...
  woensdag 27 februari 2013 @ 22:37:59 #229
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123434032
HAFAS is een product van HaCon Ingenieurgesellschaft mbH, maar die zijn op hun beurt weer afhankelijk van de gegevens die ze aangeleverd krijgen van de spoorwegmaatschappijen.
  woensdag 27 februari 2013 @ 22:59:57 #230
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_123435629
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 22:37 schreef James1988 het volgende:
HAFAS is een product van HaCon Ingenieurgesellschaft mbH, maar die zijn op hun beurt weer afhankelijk van de gegevens die ze aangeleverd krijgen van de spoorwegmaatschappijen.
James, zijn al die Hafas apps op ios exact gelijk (met europa planning) of zitten er nuance verschillen in?(Obb, db,cfl)
  woensdag 27 februari 2013 @ 23:32:37 #231
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123437561
Ik heb hier in huis wel een iPad rondslingeren, maar de enige HAFAS-app die ik daarop heb draaien is DB Navigator.

Op mijn Android-telefoon heb ik de volgende apps gehad:
- DB Navigator
- NMBS Train Info
- BB Scotty
- SBB Mobile

De DB-, NMBS- en BB-apps lijken ontzettend veel op elkaar: de interface is vrijwel hetzelfde (afgezien van de kleurtjes) en de informatie over treinreizen lijkt ook overeen te komen. Andere OV-middelen heb ik niet geprobeerd, maar ik vermoed dat die alleen informatie hebben over diensten in het land van herkomst.

De SBB-app heeft een modernere interface die wat meer aansluit bij het thema van Android 4.0, maar de app werkt vrijwel hetzelfde als de andere HAFAS-apps.
pi_123438201
En welke hippe apps heb je voor de Nederlandse trein?
  woensdag 27 februari 2013 @ 23:45:47 #233
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123438268
Daarvoor gebruik ik meestal de NS-reisplanner, m.ns.nl, of DB Navigator.
pi_123438303
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 23:45 schreef James1988 het volgende:
Daarvoor gebruik ik meestal de NS-reisplanner, m.ns.nl, of DB Navigator.
Werkt db navigator ook voor ns treinen ja?
  woensdag 27 februari 2013 @ 23:47:40 #235
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123438363
Realtime informatie ontbreekt, maar afgezien daarvan is het een uitstekende reisplanner.
  woensdag 27 februari 2013 @ 23:50:48 #236
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_123438511
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 23:47 schreef James1988 het volgende:
Realtime informatie ontbreekt, maar afgezien daarvan is het een uitstekende reisplanner.
Das ook die gene die ik gebruik op de blackberry, gratis.

NS vraagt 1 euro voor zn planner op Blackberry 8)7
pi_123438728
quote:
6s.gif Op woensdag 27 februari 2013 23:50 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Das ook die gene die ik gebruik op de blackberry, gratis.

NS vraagt 1 euro voor zn planner op Blackberry 8)7
Je maakt een grapje? In mijn BlackBerry tijdperk wastie nog gewoon gratis.
  woensdag 27 februari 2013 @ 23:57:30 #238
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_123438850
quote:
1s.gif Op woensdag 27 februari 2013 23:55 schreef b2py het volgende:

[..]

Je maakt een grapje? In mijn BlackBerry tijdperk wastie nog gewoon gratis.
Nee, ik ben bloedserieus...

Ook nieuw in HAFAS, althans, ik heb het nog niet eerder gezien, perronnummer voor Nederland ^O^
pi_123438984
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 23:47 schreef James1988 het volgende:
Realtime informatie ontbreekt, maar afgezien daarvan is het een uitstekende reisplanner.
Jammer. Van Hongarije geeftie wel realtime alles.
Salivili hipput tupput tapput ppyt tipput hilijalleen
pi_123439049
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 23:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

NJammer. Van Hongarije geeftie wel realtime alles.
En wat moet je daar in hemelsnaam mee? :')
pi_123439071
quote:
6s.gif Op woensdag 27 februari 2013 23:50 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Das ook die gene die ik gebruik op de blackberry, gratis.

NS vraagt 1 euro voor zn planner op Blackberry 8)7
God man je moest eens weten hoe dat vroegah ging. Dan moest je eerst een soort switchpoint downloaden en installeren en dan kon je voor 1 gulden 50 per minuut verbinding maken met die site om een reisadvies op te vragen. Nog los van de datakosten zelf he.
Salivili hipput tupput tapput ppyt tipput hilijalleen
pi_123439624
[/het kan NOG erger dus niet zeiken] :')

Like: Geen Fyra? De kindertjes in Afrika hebben niet eens een bus! :')
Salivili hipput tupput tapput ppyt tipput hilijalleen
  donderdag 28 februari 2013 @ 00:30:00 #243
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_123440357
Klopt het echt dat er vanaf station Kiev Airport (Borispol) maar 4 treinen per dag rijden? 8)7
pi_123440476
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2013 00:30 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Klopt het echt dat er vanaf station Kiev Airport (Borispol) maar 4 treinen per dag rijden? 8)7
Vast wel. Er schijnen ook NUL internationale treinen meer van of naar Griekenland te rijden.

En ik las laatste een verslag van iemand die van Budapest naar Sarajevo getreind was, hele rit de trein voor zichzelf zo'n beetje. Laatste Fahrplanwechsel ook gecanceld.
Salivili hipput tupput tapput ppyt tipput hilijalleen
  donderdag 28 februari 2013 @ 00:48:40 #245
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_123440959
Dus Griekenland is dus het eerste land op het Euraziecontinent, wat nu een totaal geisoleerd treinnetwerk heeft?
pi_123441055
Mja... Iets met zogenaamd 80% van de vertragingen...

http://www.voorbeterov.nl/page8.php

:(
pi_123442347
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2013 00:48 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Dus Griekenland is dus het eerste land op het Euraziecontinent, wat nu een totaal geisoleerd treinnetwerk heeft?
Albani ook meen ik, in elk geval wat betreft reizigerstreinen.
  donderdag 28 februari 2013 @ 07:05:20 #249
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_123443232
Railcatering Utrecht heeft tegenwoordig ook mandarijntjes mee in de trein, voor 2,00 :')
  donderdag 28 februari 2013 @ 08:01:45 #250
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123443566
2 voor een balletje zoet/zuur vocht? :')
  donderdag 28 februari 2013 @ 08:07:51 #251
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_123443623
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 08:01 schreef James1988 het volgende:
2 voor een balletje zoet/zuur vocht? :')
Er zijn mensen die betalen grof geld om een paar ballen in handen te hebben
  donderdag 28 februari 2013 @ 08:11:04 #252
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123443654
Jarenlang roepen NS en vele politici dat 'de Beneluxtrein verdwijnt zodra de Fyra rijdt, omdat beiden anders onrendabel zijn, en omdat toch niemand nog met de IC wil wanneer de Fyra rijdt.' Ondertussen blijkt dat NS n van de partijen is die interesse heeft in het exploiteren van de Lage Landen Lijn, het treinplan van de gemeente Den Haag.

Snap jij het nog?
pi_123443931
Hoe lang hebben ze nog om die spaghettiboemels rijklaar te maken, week of 8? NS zal ook wel door hebben dat dat nooit van zn leven gaat lukken. Ben wel heel benieuwd hoe dat verder gaat lopen, zal me persoonlijk niet eens verbazen als de EU zich er op eoa manier ook nog ff mee gaat bemoeien.
  donderdag 28 februari 2013 @ 08:51:44 #254
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123444140
AnsaldoBreda heeft nog 7,5 week. Daarna zal het voor NS afhangen van hoe de treinen eraan toe zijn: als ze nog niet in orde zijn maar wel bijna (kwestie van weken) dan wil NS dat wel afwachten.

NMBS zal in dat geval waarschijnlijk overgaan tot ontbinding van het contract.
pi_123444142
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 08:11 schreef James1988 het volgende:
Jarenlang roepen NS en vele politici dat 'de Beneluxtrein verdwijnt zodra de Fyra rijdt, omdat beiden anders onrendabel zijn, en omdat toch niemand nog met de IC wil wanneer de Fyra rijdt.' Ondertussen blijkt dat NS n van de partijen is die interesse heeft in het exploiteren van de Lage Landen Lijn, het treinplan van de gemeente Den Haag.

Snap jij het nog?
quote:
Wel zegt de woordvoerder dat het nu erg druk is op het spoor tussen Den Haag en de grens. De ruimte die vrij kwam na het wegvallen van de oude Beneluxlijn, is opgevuld door meer intercity’s richting Zeeland. Maar de NS is bereid om te kijken of er toch nog plek is.
Waarom komt dit toch telkens terug? Het enige traject waar de IC naar Zeeland 'meer' rijdt is Dordrecht - Roosendaal en dat zit nu nog steeds niet bepaald aan z'n limiet.
pi_123444350
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 08:11 schreef James1988 het volgende:
Jarenlang roepen NS en vele politici dat 'de Beneluxtrein verdwijnt zodra de Fyra rijdt, omdat beiden anders onrendabel zijn, en omdat toch niemand nog met de IC wil wanneer de Fyra rijdt.' Ondertussen blijkt dat NS n van de partijen is die interesse heeft in het exploiteren van de Lage Landen Lijn, het treinplan van de gemeente Den Haag.

Snap jij het nog?
Stel je een kleuter voor met een grote berg speelgoed waar niets mee gedaan wordt, maar die alsnog heel hard "VAN MIJ!" schreeuwt als iemand dreigt iets van de stapel af te pakken.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_123444420
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 07:05 schreef greavy het volgende:
Railcatering Utrecht heeft tegenwoordig ook mandarijntjes mee in de trein, voor 2,00 :')
Daar haal je volgens mij een heel netje voor.. :')
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 februari 2013 @ 09:13:35 #258
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123444528
Toch grappig dat Arriva:

quote:
Arriva is de eerste spoorvervoerder in Nederland die in al haar 100 treinen gratis internet aanbiedt.
http://www.arriva.nl/nieu(...)-met-internetspel-1/

Ze hebben maar 99 treinstellen rondrijden in Nederland :+
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123444652
quote:
10s.gif Op donderdag 28 februari 2013 09:13 schreef Peterselieman het volgende:
Toch grappig dat Arriva:

[..]

http://www.arriva.nl/nieu(...)-met-internetspel-1/

Ze hebben maar 99 treinstellen rondrijden in Nederland :+
En zet het even af tegen de hoeveelheid geboden zitplaatsen per wifi stel? Volgens mij zit ns al tegen de 150-200 stellen met minimaal 5x zoveel capaciteit.
  donderdag 28 februari 2013 @ 09:35:46 #260
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123445038
quote:
CDA en D66: Onderzoek een Fyra-stop

CDA en D66 willen een onafhankelijk onderzoek naar het definitief stoppen met de falende Fyra. "We willen serieus inzicht hebben in deze optie", stelt CDA-Kamerlid Sander de Rouwe.

De Rouwe wil onderzoeken wat de consequenties en kosten zijn van het openbreken van de concessie, het recht om op het spoor te rijden. Dat recht is nu in handen van HSA, een dochterbedrijf van NS en KLM. HSA heeft een contract over de Fyra's met de Italiaanse producent AnsaldoBreda. "Als we stoppen met HSA, zijn we ook de Fyra kwijt", concludeert De Rouwe in de Volkskrant.

Stientje van Veldhoven (D66) hoopt dat het niet nodig is om de concessie open te breken, maar ze wil wel duidelijk hebben wat de mogelijkheden en kosten zijn. Er moet een oplossing komen voor zowel de reiziger als de schatkist. De Rekenkamer of het onderzoeksbureau van de Kamer zou het onderzoek moeten doen.

Groen
GroenLinks en zijn Vlaamse zusterpartij Groen willen dat de Algemene Rekenkamer en het Belgische Rekenhof gezamenlijk onderzoek gaan doen. De instituten zouden niet alleen de kosten in kaart moeten brengen, maar ook moeten onderzoeken of financile prikkels een goede treinverbinding tussen Nederland en Belgi in de weg staan, meldt ANP.

Hopeloos
De Rouwe noemt de situatie met de Fyra 'hopeloos': "Eerst wordt de trein met jaren vertraging geleverd en dan is 'ie ook nog eens stuk". Bovendien kan de faaltrein de staat een hoop geld kosten, omdat de verliezen bij de NS terechtkomen en de staat de enige aandeelhouder van de vervoerder is. "Beide besluiten kosten geld, maar met een nieuwe concessie hebben we in elk geval de kans dat er een vervoerder met degelijk materiaal op de hogesnelheidslijn gaat rijden", vindt de CDA'er.

Eerder pleitten PVV en SP er al voor dat de treinen teruggestuurd zouden worden naar Itali. "Als ze dat tenminste halen", zei PVV-Kamerlid Machiel de Graaf toen.
Bron: PowNews

De HSA-concessie openbreken en op zoek gaan naar een andere vervoerder... beseft De Rouwe zich dat de integratie van HSL en HRN hiermee ook op het spel komt te staan?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 februari 2013 @ 09:39:24 #261
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123445114
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2013 09:20 schreef b2py het volgende:

[..]

En zet het even af tegen de hoeveelheid geboden zitplaatsen per wifi stel? Volgens mij zit ns al tegen de 150-200 stellen met minimaal 5x zoveel capaciteit.
De NS zit al ruim over de 200 stellen heen zelfs, nu de inbouw in de VIRM-4 ook begonnen is. Maar in het stoptreinmaterieel komt helemaal niets.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 28 februari 2013 @ 09:47:51 #262
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123445323
Reizigers worden bang gemaakt voor privatisering, aldus Manu Lageirse, CEO Veolia Transport Nederland.
pi_123445386
quote:
14s.gif Op donderdag 28 februari 2013 09:39 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

De NS zit al ruim over de 200 stellen heen zelfs, nu de inbouw in de VIRM-4 ook begonnen is. Maar in het stoptreinmaterieel komt helemaal niets.
Ik zie het nut ook niet zo op sprinter verbindingen. Die zijn vaak kort en als ze lang zijn sneller met de ic.
pi_123445402
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 09:47 schreef James1988 het volgende:
Reizigers worden bang gemaakt voor privatisering, aldus Manu Lageirse, CEO Veolia Transport Nederland.
Die kerel heeft imo weinig te vertellen want dat bedrijf bestaat over een paar jaar niet meer.
  donderdag 28 februari 2013 @ 09:53:46 #265
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123445470
quote:
1s.gif Op donderdag 28 februari 2013 09:50 schreef b2py het volgende:

[..]

Die kerel heeft imo weinig te vertellen want dat bedrijf bestaat over een paar jaar niet meer.
Wat doet de toekomst ertoe wanneer het gaat over het heden? De uitspraken hadden ook kunnen komen van Anne Hettinga (CEO Arriva NL).

Lageirse is, naast zijn rol als CEO, ook voorzitter van een vereniging voor regionale vervoerders. Ik denk dat die man wel weet waar hij over praat.
pi_123445552
Ligt het aan mij of worden de nachttreinen steeds korter? Net de Euronight die uit nog maar 9-10 rijtuigen bestond waar dat er vroeger zeker 15 waren..
  donderdag 28 februari 2013 @ 10:00:49 #267
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123445691
In de afgelopen jaren zijn een aantal bestemmingen geschrapt. De doorgaande verbinding met Moskou is verdwenen, net als Amsterdam - Milaan en Amsterdam - Wenen. Die rijtuigen hangen dus niet meer in de CNL of EN.
  donderdag 28 februari 2013 @ 10:02:52 #268
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123445753
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 09:47 schreef James1988 het volgende:
Reizigers worden bang gemaakt voor privatisering, aldus Manu Lageirse, CEO Veolia Transport Nederland.
Het is gewoon een politiek spel. Voorstanders overdrijven de voordelen terwijl tegenstanders slechte argumenten compleet uitmelken. (Dat terwijl er betere argumenten te verzinnen zijn.)

In ieder geval moeten we af van het idee dat de ene oplossing substantieel beter is dan de ander en andersom en ons realiseren dat beide opties ook serieuze nadelen hebben. Daarbij is bij beide constructies een zeer sterke overheid noodzakelijk.

Een veel groter probleem is de gebrekkige integratie van plannen van vervoerders en het infrabeheer. Als die goed op elkaar zijn afgestemd zou dat veel geld kunnen besparen.
  donderdag 28 februari 2013 @ 10:04:39 #269
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123445818
Daar heb je gelijk in, volgens mij geeft Lageirse dat ook aan in zijn betoog. De overheid geeft veel te weinig sturing aan wat ze nou eigenlijk willen bereiken met het OV.
  donderdag 28 februari 2013 @ 10:15:12 #270
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_123446185
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_123446421
quote:
Willen ze 'm ng stopper zetten? :D
pi_123446866
Over kwartiertje gaat de poppenkast in den haag in debat over het terugbrengen van de Beneluxtrein (maar dan uiteraard niet naar Amsterdam maar naar de voordeur van de heren en dames in 070). Ben benieuwd of daar nog wat uit komt.
pi_123448027
quote:
14s.gif Op donderdag 28 februari 2013 10:21 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Willen ze 'm ng stopper zetten? :D
Dat is weer nieuw he. Vroegah moest je betalen om een trein te laten rijden, nu kost het geld om hem te laten stoppen :+
Salivili hipput tupput tapput ppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 februari 2013 @ 11:17:17 #274
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123448265
het debat is begonnen
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 28 februari 2013 @ 11:18:46 #275
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_123448319
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:16 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Volgens mij speelt iemand hier wel Train Simulator 2013, of niet?
Ik af en toe :)
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_123448404
nfraspeed Maintenance breidt onderhoud op HSL uit
Gepubliceerd op 28-02-2013 om 10:11

Infraspeed Maintenance mag voortaan ook op in dienst gesteld spoor rijden met haar onderhoudsvoertuigen. Dat mocht voorheen alleen als het spoor niet in gebruik was. Ook mag het onderhoudsbedrijf de bovenleiding ontijzelen en opereren volgens ECTS-veiligheidseisen. Daardoor kan Infraspeed Maintenance het onderhoud op de HSL-Zuid optimaal uitvoeren. Onderzoeks- en adviesbureau Plurel regelde onlangs de vergunningen voor het spoorbedrijf.

Infraspeed Maintenance onderhoudt sinds 2006 het spoor en de bovenleidingsystemen van de HSL-Zuid. Het bedrijf werkt met twee Windhoff-railvoertuigen die wereldwijd worden gebruikt voor de bouw en het onderhoud van spoornetten en bovenleidingsystemen. Ook worden ze ingezet bij expeditie en voor calamiteiten. 

Voorheen werd het ene voertuig op het zuidelijke deel van van de HSL van Rotterdam tot Belgi ingezet en het andere voor onderhoud het spoor van Rotterdam tot Amsterdam.

IJzel

Doordat de onderhoudsvoertuigen nu ook gecertificeerd zijn voor een in dienst gesteld spoor, kunnen ze nu op gehele traject worden ingezet. Dat scheelt tijd en geld. 

Ook de speciale stroomafnemer die ijzel van de bovenleidingsdraden afschraapt is goedgekeurd voor het gebruik op de HSL. Daardoor kan de HSL ook tijdens de winter in gebruik blijven.

Om toelating op het ETCS-spoor van de HSL te krijgen werden er tests uitgevoerd voor de baan-treinintegratie. 

De Windhoff-railvoertuigen zijn voorzien van cabines, een Palfinger-kraan en het ECTS-systeem. De voertuigen zijn 22 meter lang en 81 ton zwaar.

Bron
pi_123448764
Nou, ff debat gechecked voor zover dat mogelijk was ivm buffering enzo, maar tis mij wederom duidelijk geworden waarom ik geen PvdA stem :)
pi_123449015
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 10:00 schreef James1988 het volgende:
In de afgelopen jaren zijn een aantal bestemmingen geschrapt. De doorgaande verbinding met Moskou is verdwenen, net als Amsterdam - Milaan en Amsterdam - Wenen. Die rijtuigen hangen dus niet meer in de CNL of EN.
Moskou rijdt toch nog?
  donderdag 28 februari 2013 @ 11:37:36 #279
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123449066
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 11:36 schreef eti het volgende:

[..]

Moskou rijdt toch nog?
Amsterdam - Moskou is verdwenen per dienstregeling 2013.
pi_123449084
de NID zie ik als een botox-trein. er is iets heel raar.
!
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_123449174
Op Hispeed staat namelijk dat ie nog rijdt... maar ze hebben daar wel vaker hun zaakjes niet op orde.
pi_123449200
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 11:37 schreef James1988 het volgende:

[..]

Amsterdam - Moskou is verdwenen per dienstregeling 2013.
Laatste paar dagen was er wel weer een Moskou rijtuig aanwezig in de EuroNight, dus het is een beetje vaag.
pi_123449277
Niet dat ik nou van plan was de trein naar Moskou te pakken... hoewel het me op zich wel een keer leuk lijkt om toch te doen.

Overigens rijdt Warschau nog wel , zie ik op Bahn.de
  donderdag 28 februari 2013 @ 11:43:38 #284
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_123449288
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 11:40 schreef eti het volgende:
Op Hispeed staat namelijk dat ie nog rijdt... maar ze hebben daar wel vaker hun zaakjes niet op orde.
Klopt. Ze hebben op hun site een pagina over Wenen waarvan de titel is: "Trein Wenen: Met ICE Internationaal direct naar Wenen", dit terwijl je moet overstappen in Frankfurt. Met CityNightLine moet je overstappen in Mnchen.

Het is niet foutief (het is de kortste route) maar wel misleidend: bij "direct" is de verwachting 'zonder overstappen' terwijl dat niet zo is.
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 11:41 schreef b2py het volgende:

[..]

Laatste paar dagen was er wel weer een Moskou rijtuig aanwezig in de EuroNight, dus het is een beetje vaag.
Oh? Opvallend.
pi_123449404
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 11:43 schreef James1988 het volgende:
[..]

Oh? Opvallend.
9 en 20 februari heeft er een rijtuig uit Moskou gezeten in EN446.
pi_123449554
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 11:38 schreef spectrumanalyser het volgende:
de NID zie ik als een botox-trein. er is iets heel raar.
!
Ja hoe zo'n ding eruit ziet weten we wel. Wat is je punt? :?
Salivili hipput tupput tapput ppyt tipput hilijalleen
pi_123449734
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 11:38 schreef spectrumanalyser het volgende:
de NID zie ik als een botox-trein. er is iets heel raar.
!
Oeh, daar knalde ik vanochtend nog met 130 overheen.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 februari 2013 @ 12:22:26 #288
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123450591
Het vertrouwen in de staatssecretaris krijgt weer een deuk. In april komt ze met een brief waarin een plan van aanpak staat over welke scenario's onderzocht gaan worden. Enkele maanden daarna komt de uitwerking daarvan pas -O-

Oftewel: na de zomer ga ik er eens iets roepen ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123450668
In april moet NS toch al beslissen wat ze doen met de V250? Afhankelijk van wat er dan gebeurd zal het aantal resterende scenario's ongetwijfeld beperkt zijn en hoeft dat geen maanden te duren, lijkt me. Zeker als je de beslissing niet maanden uit wilt stellen.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 februari 2013 @ 12:25:51 #290
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123450701
kun je toch parallel uitwerken? Dan heb je direct na het oordeel van de NS alles op tafel
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123450791
quote:
14s.gif Op donderdag 28 februari 2013 12:25 schreef Peterselieman het volgende:
kun je toch parallel uitwerken? Dan heb je direct na het oordeel van de NS alles op tafel
Maar de uitwerking laat vervolgens dus wel maanden op zich wachten, als ik je goed begrijp.
  Redactie Sport donderdag 28 februari 2013 @ 12:28:31 #292
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_123450793
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 11:21 schreef b2py het volgende:
nfraspeed Maintenance breidt onderhoud op HSL uit
Gepubliceerd op 28-02-2013 om 10:11

Infraspeed Maintenance mag voortaan ook op in dienst gesteld spoor rijden met haar onderhoudsvoertuigen. Dat mocht voorheen alleen als het spoor niet in gebruik was. Ook mag het onderhoudsbedrijf de bovenleiding ontijzelen en opereren volgens ECTS-veiligheidseisen. Daardoor kan Infraspeed Maintenance het onderhoud op de HSL-Zuid optimaal uitvoeren. Onderzoeks- en adviesbureau Plurel regelde onlangs de vergunningen voor het spoorbedrijf.

Infraspeed Maintenance onderhoudt sinds 2006 het spoor en de bovenleidingsystemen van de HSL-Zuid. Het bedrijf werkt met twee Windhoff-railvoertuigen die wereldwijd worden gebruikt voor de bouw en het onderhoud van spoornetten en bovenleidingsystemen. Ook worden ze ingezet bij expeditie en voor calamiteiten. 

Voorheen werd het ene voertuig op het zuidelijke deel van van de HSL van Rotterdam tot Belgi ingezet en het andere voor onderhoud het spoor van Rotterdam tot Amsterdam.

IJzel

Doordat de onderhoudsvoertuigen nu ook gecertificeerd zijn voor een in dienst gesteld spoor, kunnen ze nu op gehele traject worden ingezet. Dat scheelt tijd en geld. 

Ook de speciale stroomafnemer die ijzel van de bovenleidingsdraden afschraapt is goedgekeurd voor het gebruik op de HSL. Daardoor kan de HSL ook tijdens de winter in gebruik blijven.

Om toelating op het ETCS-spoor van de HSL te krijgen werden er tests uitgevoerd voor de baan-treinintegratie. 

De Windhoff-railvoertuigen zijn voorzien van cabines, een Palfinger-kraan en het ECTS-systeem. De voertuigen zijn 22 meter lang en 81 ton zwaar.

Bron
Die Windhoff-dingen hebben toch maar aan n kant een cabine? Of worden ze nu samen ingezet als trek-trek-trein?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport donderdag 28 februari 2013 @ 12:28:55 #293
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_123450810
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 11:38 schreef spectrumanalyser het volgende:
de NID zie ik als een botox-trein. er is iets heel raar.
!
Ik denk vooral doordat de zijruiten van de cabine dichtgemaakt zijn
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 februari 2013 @ 12:30:01 #294
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123450844
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 12:28 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Maar de uitwerking laat vervolgens dus wel maanden op zich wachten, als ik je goed begrijp.
in het plan van Mansveld wel ja.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 28 februari 2013 @ 12:33:42 #295
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123450964
quote:
2s.gif Op donderdag 28 februari 2013 12:30 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

in het plan van Mansveld wel ja.
Het gaat allemaal weer veel te traag.. Dat het met de V250 niet snel gaat werken snap ik. Maar scenario's met, gedeeltelijk of zonder V250 zouden toch wat sneller op tafel moeten kunnen liggen. Ik kan mij niet echt voorstellen dat ze bij NS achterover hebben gezeten in de tussentijd en niet hebben nagedacht over aangepaste toekomstplannen.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 februari 2013 @ 12:35:24 #296
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123451010
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 12:33 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Het gaat allemaal weer veel te traag.. Dat het met de V250 niet snel gaat werken snap ik. Maar scenario's met, gedeeltelijk of zonder V250 zouden toch wat sneller op tafel moeten kunnen liggen. Ik kan mij niet echt voorstellen dat ze bij NS achterover hebben gezeten in de tussentijd en niet hebben nagedacht over aangepaste toekomstplannen.
precies. Het wordt tijd om door te pakken. Zo als het nu gaat blijft het wat voortkabbelen zonder dat er ook maar enig zicht is op een oplossing die in het belang van de reiziger is.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 28 februari 2013 @ 12:38:44 #297
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_123451121
quote:
2s.gif Op donderdag 28 februari 2013 12:35 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

precies. Het wordt tijd om door te pakken. Zo als het nu gaat blijft het wat voortkabbelen zonder dat er ook maar enig zicht is op een oplossing die in het belang van de reiziger is.
Ze moeten in Den Haag niet telkens in het smoesje "tijd" trappen. Soms is dat reel maar voor dit soort vage plannen niet.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 februari 2013 @ 12:41:43 #298
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_123451242
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2013 12:38 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Ze moeten in Den Haag niet telkens in het smoesje "tijd" trappen. Soms is dat reel maar voor dit soort vage plannen niet.
uhuh. Er kan prima nu al een uitwerking van de scenario's komen en dan in april tegelijk met de NS-plannen naar buiten gebracht kunnen worden. Het is geen hogere wiskunde wat hiervoor nodig is.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_123451365
Sterker nog, de 3 fyra-maanden zijn ook rekbaar hoor ik net en afhankelijk van wat de NS vindt :) Wat uitwerking van de scenario's betreft vindt de staatssecretaris 1 juli een geweldige datum blijkbaar?
  donderdag 28 februari 2013 @ 12:48:47 #300
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')