dennistd | woensdag 26 december 2012 @ 16:40 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Sinds 9 December 2012 rijdt er een Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein rijdt alleen wanneer de stofzuigerzakken leeg zijn. Het Stoptreinmaterieel '90 is nog betrouwbaarder. Indien u met deze trein reist, en hij rijdt, meldt het dan even, want dat is een feestje waardig.. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag). De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
James1988 | woensdag 26 december 2012 @ 16:41 |
Kwaak kwaak kwaak. Datzelfde probleem heb je met de ICRm-buurlandrijtuigen: er is geen enkel rijtuig meer dat ook Duitsland-toelating heeft. Dit is jammer, er staan nu een aantal stammen weg te roesten op de Dijksgracht die je prima in zou kunnen zetten als vervangend materieel. | |
Dr_Flash | woensdag 26 december 2012 @ 17:00 |
Wel een beetje zonde dat er keer op keer op keer tientallen zo geen honderden reizigers gewoon in de kou gezet worden ter meerdere eer en glorie van regeltjesgeneuk. Om van te kotsen eigenlijk ![]() | |
James1988 | woensdag 26 december 2012 @ 17:26 |
Mee eens. Dat er vervangende bussen worden ingezet is echt een suboptimale oplossing. Daar betaalt een reiziger tenslotte niet voor. Dat die ICE's om de haverklap stuk lijken te gaan is ook niet echt positief ![]() | |
greavy | woensdag 26 december 2012 @ 17:42 |
DB heeft maar een beperkt "assortiment" aan ICE's die toegelaten zijn in Nederland. Toelating van FLIRT in Venlo had wat meer voeten in de aarde . Waarom? Ik kan nergens documenten over de typetoelating van de Flirt vinden. Moet toch ergens te vinden zijn gok ik? | |
KnightSolaire | woensdag 26 december 2012 @ 17:47 |
Lijkt me overigens ook iets voor de EU. Meer harmonisatie van regels op het gebied van spoor, zodat grensoverschrijdend vervoer aanbieden beter mogelijk wordt. Hoewel praktische issues voorlopig blijven bestaan (zaken als verschillende veiligheidssystemen, spanning, etc.). | |
James1988 | woensdag 26 december 2012 @ 17:49 |
De EU wil zich via de European Railway Agency (ERA) meer gaan bemoeien met de spoorwegmarkt. Typetoelatingen zullen straks (ooit...) via ERA gaan lopen. | |
greavy | woensdag 26 december 2012 @ 17:53 |
Nu heb je 6 bedrijven in Nederland die gecertificeerd zijn om materieel te keuren voor toelating enz: Delta Rail te Utrecht HHC / DRS inspecties BV te Noord-Scharwoude KEMA RTC te Arnhem Lloyds Register Nederland B.V. te Utrecht Luxcontrol Nederland BV te Utrecht Railcert B.V. te Utrecht | |
Dr_Flash | woensdag 26 december 2012 @ 18:04 |
Een pessimale oplossing, zeg maar. | |
James1988 | woensdag 26 december 2012 @ 18:07 |
Nee, de meest pessimale oplosing is "Station Zevenaar, iedereen uitstappen. Het is maar 18 kilometer lopen naar het station van Emmerich, als je een beetje doorloopt lukt je dat in 3,5 uur." | |
Dr_Flash | woensdag 26 december 2012 @ 18:10 |
Ah, het traditionele "Niet zeuren, ik kan iets NOG slechters bedenken" ![]() | |
James1988 | woensdag 26 december 2012 @ 18:11 |
![]() | |
Dr_Flash | woensdag 26 december 2012 @ 18:13 |
Hee James ga jij je zo katlam vol schransen of zullen we in de komende uren even een plan maken voor een nieuwjaarsrondje? ![]() | |
James1988 | woensdag 26 december 2012 @ 18:16 |
![]() Maar later vanavond ben ik er weer ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 26 december 2012 @ 18:17 |
oh okee ![]() ![]() | |
greavy | woensdag 26 december 2012 @ 18:19 |
Ja, komt er nog een nieuwjaarsrondje? | |
Dr_Flash | woensdag 26 december 2012 @ 18:24 |
Dat gaan we straks eens bekijken he ![]() | |
greavy | woensdag 26 december 2012 @ 18:24 |
Ik ben weer in ![]() Een normale dagtrip (bijv. weer Duitsland) ofzo? | |
dennistd | woensdag 26 december 2012 @ 18:42 |
Kan ik alvast inschrijven? Zet me maar op de '99% kans op meegaan'-lijst ![]() | |
b2py | woensdag 26 december 2012 @ 20:20 |
Lijkt me wel geinig :-) | |
Peter | woensdag 26 december 2012 @ 21:05 |
Interesse! Zonder hesje ![]() | |
James1988 | woensdag 26 december 2012 @ 23:33 |
![]() ![]() Na het succes van het Nieuwjaarsrondje 2012 is het tijd om bezig te gaan met het plannen van het Nieuwjaarsrondje 2013! ![]() Het programma is op dit moment nog niet bekend, hou er rekening mee dat een Nieuwjaarsrondje in principe de hele dag duurt. Later aanhaken / eerder afhaken is mogelijk, afhankelijk van waar de deelnemers zich op dat moment bevinden. Omdat we hier met een bonte kliek aanwezig zijn, waarvan velen studeren en/of een baan hebben, is het doordeweeks vrijwel onmogelijk om een rondje te plannen. En omdat sommige treindiensten op zondag beperkt zijn, lijkt mij een zaterdag de meest geschikte dag voor een rondje. ![]() De kosten hangen af van het rondje dat gemaakt wordt. Reken op 50-75 euro p.p., exclusief bier, bratwürst, wafels of andere versnaperingen. Je bent zelf verantwoordelijk voor een geldig vervoerbewijs! Kosten die gemaakt worden voor groepstickets* worden gedeeld door alle deelnemers die ervan gebruikmaken. Deze kosten dienen op de dag zelf te worden voldaan aan degene die het ticket heeft betaald. *denk hierbij aan een Schönes-Wochenende-Ticket in Duitsland of een Go Pass in België ![]() Alles is onder voorbehoud. De data in onderstaande meetingplanner zijn slechts indicatief, de datum (of data) met de meeste stemmen is niet automatisch de datum waarop het rondje zal plaatsvinden. De eindbeslissing ligt bij de organisatie. De organisatie wijst elke verantwoordelijkheid voor fysieke of emotionele schade, diefstal en verlies van eigendommen van de hand. Ook wordt er geen enkele garantie gegeven met betrekking tot het halen van de dienstregeling, en voor Geld-terug-bij-Vertraging mag je aankloppen bij de vervoerder in kwestie. ![]() Leuk! Geef dan zo snel mogelijk op onderstaande pagina aan welke dagen voor jou het meest geschikt zijn. Geef bij het aanmelden je nickname op die je op FOK! gebruikt. ![]() Op dit moment hebben de volgende forumleden aangegeven dat ze mee willen: ![]() ![]() Die zijn altijd welkom! Laat een reply achter in het Treinentopic. ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door James1988 op 27-12-2012 02:33:08 ] | |
Dr_Flash | donderdag 27 december 2012 @ 02:33 |
Maar ik moet nou wel gaan slapen zoeen beetje ![]() | |
greavy | donderdag 27 december 2012 @ 06:35 |
Regio België een optie? GoPass voor < 26 jr(¤50 per 10 strip), Rail Pass voor > 26 jr. (76¤ per 10 strip) Op beide Passes is het mogelijk met meerdere personen te reizen, per persoon 1 strip. | |
#ANONIEM | donderdag 27 december 2012 @ 06:48 |
Ik heb me aangemeld voor nieuwjaarsrondje ![]() Moet er wel bij zeggen dat andere data misschien ook wel uitkomen, maar dat is afhankelijk van stage. In het goederenvervoer weet je je rooster voor de week er op, pas op donderdag. | |
Darkwing_Duck | donderdag 27 december 2012 @ 07:25 |
Ik wil best meedoen, maar voordat ik naar jullie gejakkerd ben kan ik al weer terug naar huis jakkeren ![]() | |
b2py | donderdag 27 december 2012 @ 09:59 |
Allereerste thalys vanaf noord? :p | |
Darkwing_Duck | donderdag 27 december 2012 @ 10:03 |
Misschien eerder de allereerste TGV vanaf Marne la Valleé Chessy en dan de Fyr....ach laat ook maar ![]() | |
b2py | donderdag 27 december 2012 @ 10:10 |
Helemaal vergeten ja, thalyssen vanuit chessy. | |
b2py | donderdag 27 december 2012 @ 11:10 |
Ik kan trouwens op zaterdag pas om 08:20 in Utrecht centraal zijn, en 08:26 op Rotterdam Centraal (Met de V160). Voor de rondjesplanners ![]() | |
ziggyziggyziggy | donderdag 27 december 2012 @ 11:25 |
Grappig. Zo werkt dat bij treindienstleiders ook. | |
Darkwing_Duck | donderdag 27 december 2012 @ 11:37 |
Niet meer, alleen nog TGV, Eurostar, en RER. ![]() | |
dennistd | donderdag 27 december 2012 @ 12:29 |
Vandaag 30 jaar geleden:![]() Het treinongeluk tussen de Nord-West-Express (met loc 1220) en de stoptrein Leiden-Rotterdam (bestaande uit de Plan V's 959 en 803) bij de Delfshaven Schiebrug Aansluiting in Rotterdam (waar de boog Rotterdam Noord-Schiedam aantakt bij het spoor Rotterdam Centraal-Schiedam). Hierbij kwamen 3 mensen om het leven, waaronder de machinist van de stoptrein. http://www.nuentoen.nl/fo(...)k-bij-rotterdam.html http://www.feijenoordsemeesters.nl/7b_Feijenoordse%20meesters.htm (even zoeken op 'De treinramp bij de DHS') http://www.gahetna.nl/col(...)/Nord-West%20Express | |
ziggyziggyziggy | donderdag 27 december 2012 @ 12:48 |
Ik kon het door de bomen niet goed zien, maar staat er nou Plan V bij de VAM? | |
b2py | donderdag 27 december 2012 @ 13:15 |
Erg dramatisch, al zeg ik het zelf.. | |
DriekOplopers | donderdag 27 december 2012 @ 13:54 |
Dan ben ik erg benieuwd wat de CAO en eventueel de Arbeidstijdenwet daar over zeggen. | |
Peterselieman | donderdag 27 december 2012 @ 14:07 |
jazeker. Het is de 472 dia als oefenobject dient in Wijster. Het stel heeft in 2006 een aanrijding gehad met een soortgenoot en is daarna terzijde gesteld zie: http://www.kevinevers.nl/Mat%20%2764%20Plan%20V1.htm | |
Peter | donderdag 27 december 2012 @ 17:09 |
Bij HC's van de NS ook. | |
daanski82 | donderdag 27 december 2012 @ 18:28 |
Wat heeft de IC uit Duitsland nu weer bij de spoorweg overgang in barneveld uitgespookt? | |
greavy | donderdag 27 december 2012 @ 18:36 |
Wedje auto versus trein. De trein heeft gewonnen. Er zijn 2 traumahelikopters onderweg, uit Nijmegen en uit Rotterdam. Dus dat is daar niet best met de inzittenden (van de auto gok ik). | |
daanski82 | donderdag 27 december 2012 @ 18:39 |
Dat verklaard een hoop. Was zeker een file denk ik. | |
greavy | donderdag 27 december 2012 @ 18:41 |
1 zwaargewonde en 1 dode volgens de Persvoorlichting. | |
Fiorano | donderdag 27 december 2012 @ 18:41 |
Woon vlak in de buurt, gigantisch veel sirene's die kant op... | |
Peter | donderdag 27 december 2012 @ 18:41 |
Hopelijk volgen de hulpverleners ook snel ![]() | |
Fiorano | donderdag 27 december 2012 @ 18:41 |
Kom vaak daar, vraag me echt af hoe je daar op de overweg komt. Er staan zelfs nog voor de overgang allerlei rode knippers. | |
Fiorano | donderdag 27 december 2012 @ 18:42 |
Grapjas aan? ![]() | |
greavy | donderdag 27 december 2012 @ 18:42 |
Waarschijnlijk iemand die ingesloten raakte, doordat hij stil stond op de overweg. Gok ik. | |
Peter | donderdag 27 december 2012 @ 18:43 |
Nee, lolbroek. | |
Fiorano | donderdag 27 december 2012 @ 18:48 |
Verhaal gaat rond dat iemand stil gevallen is en een andere persoon probeerde te helpen. Helpende persoon is vermoedelijk omgekomen. | |
greavy | donderdag 27 december 2012 @ 18:54 |
![]() Foto: 112persfotografie Edit: MMT Nijmegen kon niet per traumaheli naar Barneveld, waardoor ze per spoedvervoer over de weg gegaan zijn. MMT Rotterdam is wel per heli gekomen. | |
Fiorano | donderdag 27 december 2012 @ 19:03 |
![]() | |
Dos37 | donderdag 27 december 2012 @ 19:14 |
Vreselijk zeg wat een ongeluk ![]() | |
greavy | donderdag 27 december 2012 @ 19:15 |
Valt me nog mee dat die auto daar staat. Die IC rijdt daar altijd op hoge snelheid (120-130km/h). | |
greavy | donderdag 27 december 2012 @ 19:21 |
En op de Vondelingenplaat in Rotterdam is het ook al raak. Trein versus auto. Gewonden. Ook gevaarlijke stoffen in het spel. Daar is ook groot alarm geslagen. Edit: Zeer groot alarm. Er lekt "iets" in de ketelwagon(s). [ Bericht 17% gewijzigd door greavy op 27-12-2012 19:37:54 ] | |
_JdM_ | donderdag 27 december 2012 @ 19:26 |
Minder, ik meen dat die boog max 100 is. | |
greavy | donderdag 27 december 2012 @ 19:27 |
Hm, 100.., Ik dacht 120 of 130. Maar dan nog, ook al rijdt ie daar 80 of 100 de boog door... | |
Fiorano | donderdag 27 december 2012 @ 19:29 |
![]() Lijkt er op dat hij half geraakt is ofzo, vaag iniedergeval | |
b2py | donderdag 27 december 2012 @ 19:44 |
19:06:5327-12-1217BRANPRIO 1 CE541 HW651 HV651 TS651 AG901 BUTAANWEG/Propaanweg VONDELINGENPLAAT ROTTERDAM (RT) HV Trein (trein) Vak: 5999530 1400999 BRW Rotterdam-Rijnmond ( Monitorcode ) 1400902 BRW Rotterdam-Rijnmond ( AG-90.1 ) 1400852 BRW Rotterdam-Rijnmond ( Meldkamer Havenbedrijf ) 1400651 BRW Rotterdam-Eilanden ( Kazernealarm Spijkenisse ) 1400605 BRW Rotterdam-Eilanden ( Monitorcode Voorne-Putten ) 1400541 BRW Rotterdam-Haven ( Kazernealarm Botlekweg ) The irony, gebeurd op de propaanweg ![]() | |
greavy | donderdag 27 december 2012 @ 19:46 |
Trein is met ketelwagons tegen een tankwagen gebotst. Is een overweg die onbeveiligd is. | |
b2py | donderdag 27 december 2012 @ 20:02 |
Defecte trein Heerhugowaard - Hoorn erbij.. Feestdagen alweer afgelopen he.. | |
b2py | donderdag 27 december 2012 @ 20:03 |
Treinen extra vertraagd door hoogwater (Novum) - Vertraagde treinen lopen door het hoge waterpeil in Nederland mogelijk extra tijdverlies op. Bij hoogwater krijgen schepen voorrang op treinen die achter op schema rijden om de doorstroming op rivieren te garanderen, meldt spoorbeheerder Prorail donderdag. Door de hoge waterstand kunnen minder schepen onder de spoorbruggen varen. Ook is sprake van een sterkere stroming, waardoor het voor schepen moeilijker is om vaart te minderen. Spoorbrugwachters moeten bruggen daardoor vaker openen. Normaal gesproken krijgt het treinverkeer altijd voorrang. Tijdens hoogwater wordt geprobeerd de treinen volgens de normale dienstregeling te laten rijden, maar vertraagde treinen moeten wel wachten als het 'hoogwaterregime' van kracht is. Bron Ik dacht eerst, WTF! toen ik alleen de kop zag, erna denk ik. uhmmm ok.. :-( | |
Peterselieman | donderdag 27 december 2012 @ 20:08 |
het was niet de IC Berlijn, maar de IC Den Haag - Enschede die de aanrijdingstrein was | |
_JdM_ | donderdag 27 december 2012 @ 20:23 |
Baanvaksnelheid is 130 op Watergraafsmeer-Apeldoorn, en voor die bocht moet in beide richtingen behoorlijk de ankers uitgegooid worden. | |
Mr_Klaasje | donderdag 27 december 2012 @ 20:30 |
Die boog is 110 km/h. Dat de ankers uitgegooid moeten worden klopt. Er wordt geen ATB-snelheidsstap genomen en dan wordt de zogenaamde kale remweg gebruikt voor het bepalen van de afstand tussen het afrem- en het snelheidsbord. (Ik vind dat zelf wat vreemd, waarom anders wel een ATB-toeslag? ![]() | |
Guppy | donderdag 27 december 2012 @ 20:56 |
Stoom locomotief uit Polen ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 27 december 2012 @ 21:22 |
Dienstmededeling voor Fles: Trein 9437 Rijtuig 23. ![]()
[ Bericht 0% gewijzigd door Darkwing_Duck op 27-12-2012 21:39:07 ] | |
b2py | donderdag 27 december 2012 @ 21:23 |
9437?? WTF | |
Darkwing_Duck | donderdag 27 december 2012 @ 21:27 |
Klik | |
b2py | donderdag 27 december 2012 @ 21:28 |
Sick! Wel cool! =D | |
Darkwing_Duck | donderdag 27 december 2012 @ 21:30 |
Ja morgen Parijs - Dusseldorf 1e klas... ![]() ![]() | |
Flodder450 | donderdag 27 december 2012 @ 21:49 |
http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=21206 | |
b2py | donderdag 27 december 2012 @ 22:01 |
Gruwelijk! | |
KnightSolaire | donderdag 27 december 2012 @ 22:06 |
Kennelijk zijn de OV-chippalen van NS geüpdatet. Voortaan geven ze een melding in de zin van "Maximaal één kaart tegelijk aanbieden" als iemand een portemonnee er tegenhoudt met meerdere OV-chipkaarten en/of andere kaarten met RFID-chip. Hopelijk verdwijnt daarmee het probleem van personen die momenteel 30 seconden lang proberen uit te checken door hun portemonnee met meerdere kaarten in alle mogelijke posities aan te bieden ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 27 december 2012 @ 22:08 |
Wat is daar verschrikkelijk aan? ![]()
![]() | |
Viezze | donderdag 27 december 2012 @ 22:08 |
Klopt! Hij reageert ook op een Oyster kaart kwamen we gisteren achter ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 27 december 2012 @ 22:09 |
Ja, en hij sloopt gewoon de pass Navigo ![]() | |
b2py | donderdag 27 december 2012 @ 22:10 |
is van 2 dec | |
b2py | donderdag 27 december 2012 @ 22:11 |
Juist helemaal niks, is iets Noord-Hollands denk ik ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 27 december 2012 @ 22:11 |
Volgens mij is dat technisch ook praktisch gelijk aan ons OV-chipkaartsysteem. Overigens schijnen ook sommige andere passen te storen met je OV-chipkaart, heb er zelf gelukkig geen last van dus kan gewoon m'n portemonnee voor de lezer houden ![]() | |
Viezze | donderdag 27 december 2012 @ 22:13 |
Die kans is vrij groot inderdaad. Bij mij kan dat dus niet vanwege twee ov chipkaarten ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 27 december 2012 @ 22:14 |
Waarom twee OV-chipkaarten? Gedoe met incompatibele abonnementen? ![]() | |
b2py | donderdag 27 december 2012 @ 22:15 |
Het pasje van de bewaakte fietsenstalling reageert ook ![]() | |
Viezze | donderdag 27 december 2012 @ 22:15 |
Nee niet eens. Studenten OV en NS Privilegepas (waar je dan weer niet mee hoeft in te checken) | |
James1988 | donderdag 27 december 2012 @ 22:15 |
Ik heb ook twee OV-chipkaarten: de eerste heb ik zelf gekocht (toen ik voor m'n werk regelmatig in Amsterdam moest zijn en ik geen zin had in geklooi met strippenkaarten en declareren), de tweede kreeg ik toen ik een VDU aanvroeg. | |
KnightSolaire | donderdag 27 december 2012 @ 22:16 |
Kun je dat tegenwoordig niet aan je OV-chipkaart koppelen? Met OV-fiets kan dat in ieder geval wel, erg handig. ![]() Lekker handig van NS dat ze dan zo'n storende chip erin doen ![]() Ik heb er ook twee, maar gebruik er slechts één. Eén kaart voor alle OV en zo;). Werkt bij mij gelukkig prima ![]() | |
b2py | donderdag 27 december 2012 @ 22:17 |
Goede vraag, waar kan ik dat zien? ![]() Pak EVA er wel even bij ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 27 december 2012 @ 22:19 |
Oh jee. Succes. Ik zou je aanraden gewoon zelf te zoeken op http://www.nsfiets.nl/ ![]() Volgens mij is dit trouwens wat je zoekt: http://www.ov-fiets.nl/ovfiets/extras/extras/stallen-op-pas | |
b2py | donderdag 27 december 2012 @ 22:21 |
Staat weinig nuttigs over op die website, zal wel even naar de stallingsbeheerder gaan. Alhoewel die lui vaak niet veel intelligenter zijn dan Eva.. ![]() | |
Viezze | donderdag 27 december 2012 @ 22:21 |
Ja, maar het was toen bij Connexxion (dubbel ingecheckt) en ik heb zowaar mijn borg terug gekregen. Mijn vader werkt bij de spoorwegen, maar hij werkt in de plaats waar hij woont en dan krijg je geen onbeperkt reizen kaart meer. Hiermee boek je reizen op internet, die vervolgens op een voor de belasting voordelige manier van zijn loon wordt afgetrokken waardoor je praktisch niks voor een kaartje betaalt. Dat is de privilegepas. | |
James1988 | donderdag 27 december 2012 @ 22:21 |
Ik gebruik eigenlijk alleen maar de NS-kaart. Vorig jaar heb ik die tweede OV-chipkaart gebruikt om een Altijd Vrij op te zetten. Als ik dat op mijn NS-kaart zou hebben geladen zou ik mijn VDU kwijt zijn geraakt, en dat wil ik niet ![]() | |
KnightSolaire | donderdag 27 december 2012 @ 22:23 |
Had m'n berichtje nog gewijzigd, volgens mij is dit wat je zoekt: http://www.ov-fiets.nl/ovfiets/extras/extras/stallen-op-pas Kan dus echter enkel als je een OV-fietsabonnement hebt. Kost een tientje per jaar en dan kun je dus ook OV-fietsen huren met je chipkaart. Aanradertje hoor, werkt prima dat systeem ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 27 december 2012 @ 22:25 |
Hoe kan het zijn dat iets niet compatibel is, en hoe kom je daar achter? | |
b2py | donderdag 27 december 2012 @ 22:25 |
Nah ik hoef geen OV-Fiets abbonement ![]() Maar bedankt, kan dus niet op een OVC waar dat niet op zit.. Lekker kut weer.. | |
KnightSolaire | donderdag 27 december 2012 @ 22:27 |
Zal in de toekomst vast mogelijk worden. In het begin kon je een OV-fietsabonnement ook nog niet aan een chipkaart koppelen. Work in progress als het ware. | |
James1988 | donderdag 27 december 2012 @ 22:29 |
VDU en Altijd Vrij zijn technisch compatible, het is een business rule. "Als het product VDU op de geselecteerde kaart is geladen, dan: - Beëindig VDU per ingangsdatum Altijd Vrij - Stort resterende abonnementsgeld terug (abonnementsgeld / resterende maanden) - Voeg product Altijd Vrij toe aan kaart" | |
Darkwing_Duck | donderdag 27 december 2012 @ 22:33 |
Ik wil niet lullig overkomend maar _waarom_ kan dat niet....Als ik nou beide wil, dus altijd vrij en 3 mensen voordelig mee wil laten reizen.. Dan moet ik dat toch weten?
| |
James1988 | donderdag 27 december 2012 @ 22:36 |
Samenreiskorting geldt nog steeds met Altijd Vrij. ![]() De reden dat ik mijn VDU aan wilde houden is omdat ik dat Altijd Vrij slechts voor een paar maanden had (ivm een project) en ik wel graag met 40% korting tijdens de avondspits wil blijven reizen. Het oude Voordeelurenabonnement (dat vanaf 9:00 de hele dag korting geeft) is namelijk niet meer verkrijgbaar. ![]() NS wil reizigers maar wat graag op de nieuwe abonnementen hebben, omdat dat voor hun financieel interessanter is (geen of minder korting tijdens de spits = meer inkomsten)
![]() | |
b2py | donderdag 27 december 2012 @ 22:49 |
Tussen Den Haag en Rotterdam eerst langere reistijd door een persoon langs het spoor, nu veranderd in geen treinen.. ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door b2py op 27-12-2012 23:04:24 ] | |
Peterselieman | donderdag 27 december 2012 @ 23:12 |
is mij destijds ook overkomen. Op een van de passen is het saldo dan ook 4 euro negatief ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 27 december 2012 @ 23:20 |
Ongeluk in Rotterdam waren platte wagens ipv ketelwagens ![]() | |
bork | donderdag 27 december 2012 @ 23:28 |
Terug ook? Zo ja je goed laten vollopen in de DB-lounge in Dusseldorf met Becks en met lekkere sandwiches, voor noppie! | |
Fiorano | donderdag 27 december 2012 @ 23:34 |
Overleden man was 31 bij Barneveld. De zwaar gewonde vrouw 92... | |
ZwartmetSuiker | donderdag 27 december 2012 @ 23:35 |
En die echtgenoot van haar? | |
Fiorano | donderdag 27 december 2012 @ 23:38 |
Ook 92 | |
b2py | donderdag 27 december 2012 @ 23:44 |
Leeftijd is niet interessant, er had gewoon geen dode moeten vallen... | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 28 december 2012 @ 00:17 |
Grappig. Nooit van het hoogwaterregime ghoord, maar misschien geldt dat alleen voor de Grote Riolen. | |
b2py | vrijdag 28 december 2012 @ 00:30 |
Ik moet steeds vaker lachen om dingen die ProRail de wereld in slingert en waar dan het eigen ps personeel nog nooit van gehoord heeft. Geniaal. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 28 december 2012 @ 01:30 |
Ach ja, er bestaat ook genoeg lokale regelgeving, dus zo vreemd hoeft het ook weer niet te zijn. Maar goed, jij moet er steeds vaker om lachen. Heb je dan nog meer voorbeelden? | |
James1988 | vrijdag 28 december 2012 @ 01:44 |
De N.M.B.S., een modern spoorwegbedrijf | |
#ANONIEM | vrijdag 28 december 2012 @ 06:04 |
We hebben ook in elke provincie spoorbruggen die open kunnen etc ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2012 06:32:53 ] | |
Darkwing_Duck | vrijdag 28 december 2012 @ 06:46 |
Nee, helaas niet.. Hoe was Kerst in en Rondom Mulhouse? Er een beetje kunnen uitkomen? | |
daanski82 | vrijdag 28 december 2012 @ 06:52 |
Het ongeval van gisteren bij Barneveld heeft het ontbijt nieuws van RTL 4 gehaald. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 28 december 2012 @ 07:25 |
Even offtopic maar doet Jan de Hoop dat nog steeds? Die brengt brengt het nieuws altijd alsof ie bij je aan de keukentafel zit ![]() | |
daanski82 | vrijdag 28 december 2012 @ 07:55 |
Klop, dat doet hij nog steets. Btw zag de zelfde item ook bij de NOS. ik vind alleen dat het journaal verdomd snel gaan. :-( | |
Travel. | vrijdag 28 december 2012 @ 09:44 |
Heeft de NS niet de plicht zoals bij de HTM om altijd de laatste trein te laten rijden? | |
b2py | vrijdag 28 december 2012 @ 10:05 |
Laatst hadden ze weer iets over extra veel storingsploegen. Waren er niet meer dan vorige winter volgens mij. Maar veel van die dat soort zaken zijn niet openbaar waardig vaak ;-). [ Bericht 2% gewijzigd door b2py op 28-12-2012 10:13:56 ] | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 28 december 2012 @ 10:05 |
Maar hoevaak gebeurt het dat een trein daarop moet wachten? | |
b2py | vrijdag 28 december 2012 @ 10:06 |
Nee, wel om je dan op een andere wijze naar huis te brengen. Meestal een taxi dus. | |
b2py | vrijdag 28 december 2012 @ 10:09 |
Vrijwel nooit, er zijn gaten in dienstregeling waarin de bruggen open kunnen. Te vinden op www.beweegbarespoorbruggen.nl Heb het 1 keer meegemaakt, moest ik wachten voor de hoge gouwe brug Gouda. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 28 december 2012 @ 10:16 |
Denk dat die bruggen vooral voor goederenvervoer wachttijd opleveren. | |
Travel. | vrijdag 28 december 2012 @ 10:17 |
Den haag-Venlo is me geen taxi aangeboden. | |
b2py | vrijdag 28 december 2012 @ 10:23 |
Hoe ben je dan thuis gekomen? Vaak zeggen ze dan dat je tot zo dicht mogelijk bij je eindpunt moet komen, Eindhoven in dit geval bijvoorbeeld, en vanaf daar een taxi krijgt. | |
Travel. | vrijdag 28 december 2012 @ 10:29 |
Gewoon bij vrienden geslapen nu, conducteur zei dat ik niet verder dan Rotterdam zou komen. | |
Peterselieman | vrijdag 28 december 2012 @ 11:02 |
Flevoland en Utrecht staan er niet tussen ![]() | |
HetBrabandertje | vrijdag 28 december 2012 @ 11:11 |
Gisteren is er nog wel een extra trein naar Venlo ingelegd. Laatste intercity reed niet door de persoon op het spoor, extra IC reed in een pad van ongeveer een half uur later. | |
dennistd | vrijdag 28 december 2012 @ 11:15 |
Er wordt gewoon gekeken hoeveel mensen er nog ergens heen moeten. Als het er nog veel zijn, dan rijdt er een trein, zijn het er wat minder dan wordt het een bus en als het er maar een paar zijn dan worden er taxi's ingezet. | |
Peterselieman | vrijdag 28 december 2012 @ 11:16 |
of een combinatie ervan ![]() | |
bork | vrijdag 28 december 2012 @ 11:18 |
Ik was er wel uit maar mijn fellow companions haakten af. Mevr. Bork kreeg weer last van evenwichtissues i.v.m. ontsteking in haar oor en jr. had het na 1 markt al mee gehad. Ik heb er wel een deal uitgesleept, komende zomer gaan zij naar de zoo in Karlsruhe en ik naar Mulhouse/Colmar. [ Bericht 0% gewijzigd door bork op 28-12-2012 12:38:36 ] | |
KnightSolaire | vrijdag 28 december 2012 @ 11:59 |
In mijn ervaring wordt er meestal een extra trein ingezet, of - in het geval van een gemiste overstap op een Sprinter die je niet kan halen door vertraging dan wel uitval - stopt de Intercity op extra stations. Vind ik persoonlijk ook een stuk prettiger dan alternatief vervoer in de vorm van een taxi of bus ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 28 december 2012 @ 12:25 |
Jammer, maar volgende keer maakt deze eend weer graag een reisadvies op maat voor je. Groeten uit de Thalys 1e klas, waar ik de enige stoel heb zonder stopcontact ![]() | |
bork | vrijdag 28 december 2012 @ 12:37 |
Bedankt en alvast bedankt voor later, daat is wel knap gedaan ! | |
b2py | vrijdag 28 december 2012 @ 12:40 |
ProRail start onderzoek naar verboden prijsafspraken Gepubliceerd op 28-12-2012 om 12:04 ProRail is bezig met een onderzoek naar hoe de manier van inkoop en contracteren van spoormaterialen kan leiden tot verboden prijsafspraken. De spoorbeheerder doet dat naar aanleiding van een rechtszaak die Deutsche Bahn tegen enkele leveranciers van spoorstaven is gestart. De Duitse spoorwegmaatschappij eist een schadevergoeding van bedrijven die in het verleden illegale prijsafspraken hebben gemaakt. ProRail zegt op dit moment geen directe aanleiding te hebben om te denken dat spoormaterialenleveranciers een kartel tegen de Nederlandse spoorbeheerder vormen. Niettemin geeft de situatie in Duitsland wel aanleiding voor ProRail om dit nader te onderzoeken. Prijsafspraken De rechtszaak in Duitsland volgt op de vaststelling van de Duitse kartelwaakhond, het Bundeskartellamt, dat tussen tussen 2001 en 2011 verschillende bedrijven Deutsche Bahn financieel hebben benadeeld door illegale prijsafspraken te maken. De betrokken bedrijven kregen hiervoor een boete van in totaal 124,5 miljoen euro. Het grote verschil met Duitsland is dat in Nederland ProRail niet zelf spoormaterialen inkoopt, maar dat de spooraannemers dit doen. ProRail bepaalt wel de technische specificaties. Het onderzoek van ProRail loopt nog. Bron | |
Darkwing_Duck | vrijdag 28 december 2012 @ 12:43 |
Oh het personeel wist het stoptcontact te vinden, namenlijk eerst het prullenbakje vooroverbuitelen, en dan daarachter... ![]() | |
b2py | vrijdag 28 december 2012 @ 12:45 |
Goed personeel! | |
James1988 | vrijdag 28 december 2012 @ 14:16 |
Volgens AnsaldoBreda ligt het regelmatig stukgaan van de V250 niet aan de trein maar aan de infrastructuur. Zie http://www.twitter.com/AnsaldobredaSpA | |
V2 | vrijdag 28 december 2012 @ 14:21 |
Mooi dat 'ie "extensively tested" is. Over de uitkomst van al die tests wordt alleen wel gezwegen natuurlijk ![]() | |
KomtTijd... | vrijdag 28 december 2012 @ 14:22 |
Volgende keer het hogesnelheidsspoor ook maar door italianen laten bouwen dan? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 28 december 2012 @ 14:29 |
de Thalys had in het begin ook grote problemen, met name bij de grensovergang van/naar België. Sinds dit opgelost is gaat het een stuk beter met de Thalys. Dus een aantal problemen waren zeker bekend. Daar dien je voordat de V250 test rekening mee te houden en een oplossing voor te vinden. Dat het misbaksel uit Italië desondanks stuk gaat kan dan niet zonder meer alleen maar aan de baan liggen. | |
KnightSolaire | vrijdag 28 december 2012 @ 14:31 |
Wat de oorzaak is, is niet zo boeiend voor de reiziger. Als het maar opgelost wordt. Na de eerste week gaat het wel beter maar zeker nog niet goed genoeg. Ik neem aan dat de technische staf er dus nog steeds hard mee bezig is. | |
KomtTijd... | vrijdag 28 december 2012 @ 14:31 |
Als de Thalys die problemen in een paar maanden kan oplossen, moet een andere trein dat na 3 jaar testen toch ook kunnen? | |
b2py | vrijdag 28 december 2012 @ 14:33 |
Die problemen lagen aan ERTMS, dat lag niet aan de infrastructuur zelf of aan de treinen. | |
James1988 | vrijdag 28 december 2012 @ 14:34 |
Om precies te zijn: de problemen lagen bij de RBC (die crashte en herstartte automatisch) en een suboptimale GSM-R-dekking. | |
b2py | vrijdag 28 december 2012 @ 14:35 |
Wat is RBC? | |
b2py | vrijdag 28 december 2012 @ 14:37 |
Voor de luie mensen ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 28 december 2012 @ 14:40 |
ik reken dat als problemen aan de baan, omdat
| |
#ANONIEM | vrijdag 28 december 2012 @ 14:40 |
Gisteren helaas betrokken geweest bij die aanrijding op de Bhutaanweg in Rotterdam. Met mij en mcn gaat het goed, heel erg geschrokken uiteraard. Met de rangeerder gaat het naar omstandigheden ook goed. (Ga verder niet in op medische status en ook niet op voorval zelf ivm justitieel onderzoek). [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2012 14:41:02 ] | |
Travel. | vrijdag 28 december 2012 @ 14:41 |
Conducteur zei dat ik beter maar weg kon gaan, of moest wachten tot half 6 | |
Mr_Klaasje | vrijdag 28 december 2012 @ 14:46 |
Wat een knurft. | |
James1988 | vrijdag 28 december 2012 @ 14:47 |
Radio Block Center, de computer aan de walzijde. Dat het issue niet eerder werd gevonden kwam door zeer specifieke omstandigheden: twee Thalyssen moesten elkaar binnen 4 minuten kruisen bij de grens. | |
dennistd | vrijdag 28 december 2012 @ 14:48 |
Balen... sterkte in elk geval! Even daarbuiten: heeft een geduwde goederentrein eigenlijk licht voorop? | |
Mr_Klaasje | vrijdag 28 december 2012 @ 14:54 |
Sterkte ja! | |
James1988 | vrijdag 28 december 2012 @ 14:55 |
Sterkte Monopoly! | |
b2py | vrijdag 28 december 2012 @ 15:26 |
Sterkte Mono! | |
b2py | vrijdag 28 december 2012 @ 15:26 |
Zuur, gelukkig is het gevonden en opgelost.. Je zou trouwens wel verwachten dat ze weten waar GSM-R dekking goed en slecht is.. | |
GekkeHaan | vrijdag 28 december 2012 @ 15:28 |
Sterkte Monopoly! Ook voor je collega's, want aan de foto's te zien (verbogen trappetje / plateau) heeft de rangeerder flink last van zijn benen. Hoop dat ie er weer snel bovenop komt. [ Bericht 10% gewijzigd door GekkeHaan op 28-12-2012 15:40:48 ] | |
b2py | vrijdag 28 december 2012 @ 15:38 |
De HSA heeft een een sik op het spoor gebracht! http://www.gelderlander.n(...)interswijk-1.3582865 ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 28 december 2012 @ 15:42 |
sterkte man | |
dennistd | vrijdag 28 december 2012 @ 15:52 |
Is dat de sik die eerder bij het station in de hekken stond, samen met DE-II 186? ![]() | |
b2py | vrijdag 28 december 2012 @ 15:56 |
Geen idee, vond het geinig dat er HSA stond ![]() | |
jpajs | vrijdag 28 december 2012 @ 16:35 |
Is niet erg up tot date. ![]() Plaatje is klikbaar | |
b2py | vrijdag 28 december 2012 @ 16:38 |
Opmerkingen In verband met de ingebruikname van de nieuwe spoorbrug over de IJssel zal deze brug worden gesloopt. Vanaf 13 juni 2011 zal het openingsregime komen te vervallen. | |
Mathijz | vrijdag 28 december 2012 @ 17:02 |
De foto's zijn oud. De brug van broek op langedijk is al decenia toegankelijk per fiets. | |
greavy | vrijdag 28 december 2012 @ 17:28 |
Betrof de bediening van de PCT-Terminal op Pernis, uitgevoerd door de Belg van RRF (RRF 107(?) die altijd bij Pernis tegen het juk staat. CapTrain brengt deze trein met een E-lok naar Pernis toe vanuit Duitsland. Toch? | |
greavy | vrijdag 28 december 2012 @ 17:29 |
Sterkte! | |
#ANONIEM | vrijdag 28 december 2012 @ 18:00 |
Bedankt allemaal, doet me goed. Geduwde treinen hebben geen verlichting voorop. De rangeerder heeft reflecterende jas aan uiteraard, en meestal hebben ze een maclight in de handen. | |
DriekOplopers | vrijdag 28 december 2012 @ 18:10 |
Au! Da's schrikken! Sterkte, ook qua slapeloze nachten etc. Kop op man! | |
#ANONIEM | vrijdag 28 december 2012 @ 18:11 |
Juist heel goed geslapen vannacht, heel vreemd. | |
dennistd | vrijdag 28 december 2012 @ 18:48 |
Zelfs Arriva vindt Lichtenvoorde-Groenlo maar een rare naam voor het station:
| |
b2py | vrijdag 28 december 2012 @ 20:07 |
Als je nu op die link krijg je een scherm met de tekst: Storingen en werk aan het spoor op dit moment Er zijn geen werkzaamheden of storingen op dit moment | |
Peterselieman | vrijdag 28 december 2012 @ 20:24 |
Kijk, eindelijk eentje die verstandig is. | |
Peterselieman | vrijdag 28 december 2012 @ 20:47 |
toch handig die ov-chipkaart. In elke provincie, elke concessie en op bijna elke treinlijn heb je een verschillend tarief: http://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaart#Tarieven | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 28 december 2012 @ 21:22 |
Ik snap 'm niet geloof ik: Lichtenvoorde-Groenlo en Lievelde zijn toch gewoon twee onafhankelijke stations langs die spoorlijn? ![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 28 december 2012 @ 21:26 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Het volgende station is Lichtenvoorde-Groenlo. U kunt hier overstappen op de bus naar Lichtenvoorde en naar Groenlo.
| |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 28 december 2012 @ 21:28 |
Ah check, station Lievelde bestaat helemaal niet...zal wel ergens een steekje los zijn geraakt in mijn rare brein ![]() ![]() | |
b2py | vrijdag 28 december 2012 @ 22:17 |
Mijn ma is een baas, kwam ik laatst achter. Ze was recent naar Amsterdam gegaan met een vriendin, met de trein. Ze waren ingestapt, en in de stiltecoupé beland. Mijn ma zei tegen vriendin, we moeten hier stil zijn, laten we naar een andere coupé gaan. Ze is opgestaan en naar een niet stiltecoupé gelopen. Faith in moms restored. ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 28 december 2012 @ 22:18 |
![]() | |
TC_Artemis | vrijdag 28 december 2012 @ 23:30 |
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/6508/2646900 Treinbedieningspaneel te koop, ik denk ik deel het met jullie ![]() | |
James1988 | vrijdag 28 december 2012 @ 23:56 |
Even een herinnering i.v.m. het Nieuwjaarsrondje ![]() | |
KnightSolaire | zaterdag 29 december 2012 @ 00:34 |
Wel het idee achter concurrentie op het spoor, om ook met tariefdifferentiatie te kunnen werken.. Dus in die zin... | |
Peter | zaterdag 29 december 2012 @ 01:51 |
De censessieverstrekker stelt ze vast... En op 1 traject heb je ook echt de keuze... | |
b2py | zaterdag 29 december 2012 @ 02:20 |
Ik heb navraag gedaan over eventuele werkzaamheden die weekenden maar nog geen antwoord ![]() | |
KomtTijd... | zaterdag 29 december 2012 @ 02:26 |
Ik ga morgen Station Dronten eens proberen. Ik ben echt fan van de nieuwe dienstregeling en stations ![]() Alleen zo jammer dat je standaard minstens een kwartier vertraging moet incalculeren nu ![]() | |
dennistd | zaterdag 29 december 2012 @ 08:46 |
Via de Hispeed-site kun je al wat achterhalen: - 26 januari: iets met werkzaamheden op de westtak/Schiphol/Hoofddorp, de Fyra vertrekt 10 min eerder uit Amsterdam en 5 minuten eerder uit Schiphol, vanaf Rotterdam normale tijden - 2 februari: ICE stopt niet in Arnhem maar extra in Eindhoven, die rijdt dus via Venlo (kunnen zowel werkzaamheden Arnhem-Utrecht als werkzaamheden in Duitsland zijn) Waarschijnlijk iets in Duitsland, want over de EN en CNL wordt het volgende gemeld: edit: bahn.de is duidelijker: 'Grund: Bauarbeiten auf dem Streckenabschnitt Emmerich Utrecht' [ Bericht 12% gewijzigd door dennistd op 29-12-2012 08:53:09 ] | |
Viezze | zaterdag 29 december 2012 @ 11:28 |
Gaat lekker deze week op overwegen... | |
b2py | zaterdag 29 december 2012 @ 11:31 |
Hedenochtend had iemand ook alweer een trein gekopt bij Zoetermeer Oost.. | |
Kentekenplaat | zaterdag 29 december 2012 @ 13:07 |
Als je bewust tussen gesloten overwegbomen door rijdt verdien je ook niet beter. | |
HaverMoutKoekje | zaterdag 29 december 2012 @ 13:09 |
van dit soort types lig ik niet wakker van, eigen schuld hele dikke bult. Wel triest voor het treinpersoneel | |
Viezze | zaterdag 29 december 2012 @ 13:42 |
Daar ben ik het mee eens, maar het heeft wel impact op personeel en omstanders. | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 29 december 2012 @ 13:47 |
Nee, jij misschien niet... Maar de machinist van de betrokken trein verdient wel beter! ![]() | |
Peter | zaterdag 29 december 2012 @ 13:48 |
Er zat ook een passagier op de scooter... | |
Viezze | zaterdag 29 december 2012 @ 14:09 |
Nou moet je toch slalommen en dus afremmen om er tussendoor te glippen, dus die had er af kunnen springen. Daarnaast ben je een enorme debiel als je dit doet, en de passagier heeft waarschijnlijk wel geweten dat de bestuurder als een debiel reed en zodoende heeft hij/zij een risico genomen. Je houdt er dan geen rekening mee dat het zo afloopt.... | |
HaverMoutKoekje | zaterdag 29 december 2012 @ 14:26 |
die misschien wel de bestuurder aangemoedigd heeft om vooral stoer door te rijden. | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 29 december 2012 @ 16:58 |
Gissen en aannames... | |
WhiteJoker | zaterdag 29 december 2012 @ 17:16 |
Was hier trouwens al gemeld dat ROCOV-voorzitter Ben Mouw vind dat Arriva z'n treinen beter had moeten testen? Hij vind dat personeel meer testritten had moeten maken zodat ze vertrouwder raken met de treinen. 'Arriva had meer moeten testen' (De Stentor, regio Zutphen) | |
Dr_Flash | zaterdag 29 december 2012 @ 18:13 |
Groetjes uit het Sauerland, Darkwing en Fles ![]() ![]() | |
b2py | zaterdag 29 december 2012 @ 18:14 |
Groetjes terug! Hopen dat jullie de 300 nog gaan aantikken ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 29 december 2012 @ 18:20 |
Was t niet van plan ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 29 december 2012 @ 18:31 |
Ik, op de zeg terug nar huis de 3e Januari. ![]() Dit zijn de plannen voor morgen, voor zie het interesseert | |
James1988 | zaterdag 29 december 2012 @ 18:45 |
Brandlucht op Schiphol, geen treinverkeer. edit: is weer voorbij [ Bericht 28% gewijzigd door James1988 op 29-12-2012 18:56:32 ] | |
greavy | zaterdag 29 december 2012 @ 19:30 |
Ik ben met de Russische Roulette door het oog van de naald gegaan. Ik had Fyra 9256 Amsterdam naar Rotterdam. Even later lag Schiphol plat... | |
b2py | zaterdag 29 december 2012 @ 19:34 |
"Russisch roulette (Russisch: Русская рулетка, Russkaija ruletka) is een "gokspel" met als inzet iemands leven." Neem niet aan dat je dood ging als die 'brand' er 10 min eerder was geweest hoor ![]() | |
greavy | zaterdag 29 december 2012 @ 19:36 |
De Russische Roulette wordt hier de Fyra bedoelt. Je weet nooit op welke trein je moet gokken. Uitval = verlies Rijdend = winst | |
b2py | zaterdag 29 december 2012 @ 19:38 |
You don't say. | |
Fixers | zaterdag 29 december 2012 @ 19:54 |
Wordt het niet eens tijd om met een peleton of vier aan schoonmakers die tunnel van onder tot boven een sopje te geven? | |
greavy | zaterdag 29 december 2012 @ 20:01 |
Bij Zutphen was het hoogwaterregime inderdaad van kracht. Door het zeer hoge water op de IJssel stonden zelfs de wegen, voetpaden, fietspaden en what ever aan de kade bij Zutphen blank en de uiterwaarden waren volledig onder water. Dat gepaard met een stevige stroming. Er moest een binnenvaartschip langs, maar door het hoge water moest de brug open. Doordat hij stroming mee had ging de boot voor op de treinen, waardoor Arriva naar Apeldoorn en NS naar Nijmegen +4 kreeg rond half 3. | |
Dr_Flash | zaterdag 29 december 2012 @ 20:03 |
Gemiste kans zeg ik je. | |
b2py | zaterdag 29 december 2012 @ 20:05 |
Zie daar de functie van een uiterwaard. | |
Duvel | zaterdag 29 december 2012 @ 20:16 |
De uiterwaarden bij Zutphen staan allemaal al lang onder water. | |
greavy | zaterdag 29 december 2012 @ 20:18 |
Ik kom daar zelden, dusja. | |
bork | zaterdag 29 december 2012 @ 20:37 |
| |
greavy | zaterdag 29 december 2012 @ 21:22 |
![]() Arriva wenst u een Fijn Weekend Één van de 2 omlopen die wij langs zagen komen op het ZAP-lijntje reed met D-GTW (10)252. Deze GTW had, ipv Zutphen of Apeldoorn, op de koersborden de tekst "Fijn weekend" te verwerken gekregen. Een welkome afwisseling op de trein! ![]() Arriva wenst u een Fijn Weekend (2) Even later kwam de 252 als Stoptrein naar Apeldoorn op het ZAP-lijntje weer terug, met eveneens Fijn Weekend op de koersborden. Een klik later is ook goed gelukt, maar daar had de Machinist willens en wetens het koersbord uitgeschakeld. ![]() Fyra V250 4811 met 5 frontseinen Vanwege een technisch mankement aan de V250-treinstellen, ook wel bekend als Stofzuiger, Kruimeldief of Vogelbekdier rijdt sowieso de 4811 met 5 frontseinen rond. Voor degenen die goed gelovig zijn, kom maar weer uit je droom. Door de langere sluitertijd van 3,2 seconde was dit mogelijk. De machinist had ook door dat ik met lange sluitertijden werkte, en ging met zijn schijnwerpers en dimlichten spelen. Elke keer wisselen van licht. Dit was hiervan het prachtige resultaat. Deze V250 4811 is met -4 in het Rotterdamse aangekomen en zal na een stop van 8 minuten weer doorrijden naar Brussel als trein 9256. Aan de rechterkant staat een onbekende DDZ als Intercity naar Dordrecht, die tegenwoordig de intercitydiensten tussen Amsterdam en Dordrecht via Haarlem verzekert. Eindelijk wat minder VIRM-geweld! ![]() NSH V250 4811 naar Brussel (9256) Ook kon er nog een foto geklikt worden zonder DDZ én met 3 frontseinen, zoals het eigenlijk hoort. Hier staat de 4811 als Fyra 9256 gereed om een seconde na de klik van deze foto te vertrekken richting België. | |
b2py | zaterdag 29 december 2012 @ 21:25 |
Die V250 ziet er echt wel goed uit hoor op die allerlaatste foto! Prachtplaten Greavy! | |
Bitlord | zaterdag 29 december 2012 @ 21:33 |
Die custom-bestemming bij Arriva zijn irritant als ze ook bij de stations getoond worden, omdat het zorgt voor onduidelijkheid. | |
b2py | zaterdag 29 december 2012 @ 21:50 |
Reminder! PTA / Treinentopic #489: Vogelbekdieren in Emmerich? Treinentopic nieuwjaarsronde! | |
greavy | zaterdag 29 december 2012 @ 22:14 |
Dat klopt. Alleen de 252 reed hiermee rond, verder enkel GTW's met een normale bestemming gezien op Tiel-Arnhem-Winterswijk-Zutphen-Apeldoorn. Eigenlijk moet Arriva ook op Tiel-Geldermalsen mogen rijden, en dan met bicourante stellen. Dordrecht-Geldermalsen-Tiel-Arnhem-Winterswijk-Zutphen-Apeldoorn ofzo ![]() | |
Bitlord | zaterdag 29 december 2012 @ 22:45 |
Dat laatste zou wel cool zijn. Een éénwekelijkse rit voor de verstokte treinhobbyisten onder ons:) | |
greavy | zaterdag 29 december 2012 @ 22:46 |
Gewoon bicourante treinstellen en dan in Tiel omschakelen naar diesel en bij Elst naar elektrisch en bij Zevenaar weer naar diesel. Maarja, of dat ooit zal komen... | |
dennistd | zaterdag 29 december 2012 @ 23:04 |
Dat heeft voor die relatief korte stukjes onder de draad in Nederland niet veel zin volgens mij: de kosten voor het dieselen onder de draad zijn een stuk lager dan die voor twee powerpacks lijkt me. | |
greavy | zaterdag 29 december 2012 @ 23:06 |
Ja, dat zal vast zo zijn idd. En ik gok ook dat de vervoerders het niet willen, zo'n lange afstand met één treinstel op allemaal regionale spoorlijntjes met veel enkelspoor. Maarja, het zijn dingen die je "ooit" wel eens zien wilt. Niet dat het zal lukken, maargoed. | |
b2py | zaterdag 29 december 2012 @ 23:08 |
Diesel onder waslijn, fap fap! ![]() ![]() | |
bork | zaterdag 29 december 2012 @ 23:13 |
Het betere Fab-werk VDE 8, 10 miljard euro! | |
greavy | zaterdag 29 december 2012 @ 23:34 |
Was hier al voorbij gekomen:Volgens Fyra-personeel mag je ook met de GoPass en/of RailPass hier gebruik van maken, als je maar een ticket hebt voor Roosendaal-Grens - Essen (B). | |
dennistd | zaterdag 29 december 2012 @ 23:52 |
Wat heb je aan een kaartje Roosendaal-Grens - Essen bij de Fyra? Die komt er niet eens in de buurt.. | |
James1988 | zaterdag 29 december 2012 @ 23:53 |
Waar je voor moet zorgen is dat je een kaartje hebt dat geldig is voor het hele traject. | |
greavy | zaterdag 29 december 2012 @ 23:54 |
@Dennis; Nee, maar juist deze toeslag is er voor bedoeld dat jij als reiziger met een ticket regulier spoor (abonnement oid zoals hierboven beschreven) gebruik mag maken van de V250 over de HSL. Mijn situatie: mag je dus met Weekend Vrij - Go Pass ingevuld Essen-Brussel Zuid en een ticket Roosendaal Grens-Essen én deze toeslag met de V250 naar Brussel. Rail Pass is voor => 26 jaar, Go Pass voor < 26 jaar | |
greavy | zaterdag 29 december 2012 @ 23:54 |
Fixed ![]() | |
James1988 | zaterdag 29 december 2012 @ 23:55 |
4 kaartjes waar je het vroeger nog met 1 kon redden. Wat een vooruitgang. ![]() | |
greavy | zondag 30 december 2012 @ 00:03 |
Ja, als ze van die toeslag gebruik willen maken kan dat wel zo uitkomen ja. Ik had voorheen 3 kaartjes en krijg er nu 4, als ik die toeslag gebruik. Gelukkig is die toeslag op een ruim assortiment aan abonnementen geldig. | |
James1988 | zondag 30 december 2012 @ 00:07 |
Evenzogoed is en blijft die hele Fyra in z'n huidige vorm een waardeloos product dat absoluut niet inspeelt op de wensen van de klanten. | |
b2py | zondag 30 december 2012 @ 00:08 |
Krijg je ook een Fyra ov-chippaal op antwerpen en Brussel als je binnenkort die palen op de fyra trajecten gaat krijgen? | |
James1988 | zondag 30 december 2012 @ 00:11 |
Nee. Want de NMBS wil daar niet aan beginnen ![]() | |
b2py | zondag 30 december 2012 @ 00:15 |
Moet ik dan alsnog zo'n hoerig papierkaartje kopen voor breda - antwerpen? ![]() | |
James1988 | zondag 30 december 2012 @ 00:16 |
Ja, naar alle waarschijnlijkheid wel. Of twee abonnementen die het hele traject afdekken. Misschien komt er ooit één abonnement maar dat zal wel niet. | |
b2py | zondag 30 december 2012 @ 00:18 |
Wat heb ik aan een abbonement als dagjesmens? ![]() | |
James1988 | zondag 30 december 2012 @ 00:20 |
Weinig, maar een forens heeft er wel wat aan. Zeker omdat je in België anders iedere dag naar dat fucking loket mag ![]() | |
b2py | zondag 30 december 2012 @ 00:22 |
het is echt een tyfuszooi bij dat NSH he.. ik word er beetje moe van zo.. | |
James1988 | zondag 30 december 2012 @ 00:27 |
De HSL is sowieso een tyfuszooi. Ik denk dat er meer te halen valt dan dit:![]() (Bedieningspatroon HSL-Zuid volgens de in 2001 gegunde concessie) Ik denk dat onderstaand bedieningspatroon voor veel reizigers, zowel toeristen als zakenreizigers, interessanter zal zijn: ![]() (Asd = Amsterdam C, Asdz = Amsterdam Zuid, Shl = Schiphol, Rtd = Rotterdam C, Bd = Breda, Atw = Antwerpen, Brusc = Brussel Centraal, Brusz = Brussel Zuid) Vanuit Rotterdam krijg je zo een snelle verbinding met het centraal station van Amsterdam én met de zuidas, waar veel bedrijven gevestigd zijn. Als je vanuit Breda naar Amsterdam C moet kun je in Schiphol overstappen. (Thalys blijft uiteraard rijden, maar die heb ik even buiten beschouwing gelaten) Over enkele jaren zal in Amsterdam de Noord/Zuidlijn voltooid zijn, waardoor de stad Amsterdam nog wat toegankelijker wordt vanaf zowel Centraal als Zuid. [ Bericht 8% gewijzigd door James1988 op 30-12-2012 00:46:17 ] | |
b2py | zondag 30 december 2012 @ 00:54 |
Ziet er ook stuk beter uit. | |
James1988 | zondag 30 december 2012 @ 01:01 |
Thanks! ![]() Ik ben van mening dat het aanbod zoals dat voorzien is, teveel capaciteit zal bieden. In het eindbeeld wordt de volgende capaciteit aangeboden op de verbinding Rotterdam Centraal - Amsterdam Centraal: - 4x Fyra Binnenlands (4x8 bakken = 32 bakken) - 1x Fyra Internationaal (- 1x Thalys) - 4x Intercity (meestal uitgevoerd met 10 bakken VIRM = 40 bakken) - 2x Sprinter (capaciteit onbekend, ik denk 2x SLT-6) In totaal zit je dan aan meer dan 100 bakken rechtstreeks per richting de hele dag door. Als je een overstap in Den Haag toevoegt (bijvoorbeeld van de IC Venlo - Den Haag op een trein naar Groningen) zit je met nog meer capaciteit. Ik denk dat dat niet al die capaciteit nodig is, en dat het materieel daarom beter ingezet kan worden. ![]() | |
b2py | zondag 30 december 2012 @ 01:05 |
Ik zal morgen met meer tekst reageren, lig echt super moe in me bed beetje te zappen :p | |
James1988 | zondag 30 december 2012 @ 01:07 |
Whehe, en terecht. ![]() Slaap lekker alvast ![]() | |
Peter | zondag 30 december 2012 @ 02:48 |
Den Haag blijft zo zonder beloofde verbinding naar België ![]() | |
James1988 | zondag 30 december 2012 @ 03:18 |
Dat is waar, maar ik kan ook niet echt een realistische oplossing bedenken voor de Den Haag-kwestie rekening houdende met het beschikbare rollend materieel en de omstandigheden. Er is niet genoeg materieel beschikbaar (zoals de "20e V250"), er gaat te veel capaciteit geboden worden ("lege treinen") of de verbinding gaat niet aantrekkelijk zijn (ivm kopmaken in Breda)... ![]() Het zou handiger zijn geweest als HSA i.p.v. de lange V250-treinen had gekozen voor wat kortere treinen (zoals de Renfe S/120) in een grotere hoeveelheid. Dan was flexibiliteit mogelijk geweest zonder al te veel overcapaciteit te bieden, bijvoorbeeld door een deel voor Den Haag aan/af te koppelen in Rotterdam. Ik denk dat een goede verbinding Den Haag - Rotterdam waar overgestapt kan worden op de Fyra (gegarandeerd, dus de trein wacht) nog de beste uitkomst is voor Den Haag. | |
ziggyziggyziggy | zondag 30 december 2012 @ 08:56 |
Opeens staat een of andere stremming op TT 101. Komkommertijd zeker. ![]() | |
b2py | zondag 30 december 2012 @ 09:16 |
Impact is wel flink Ziggy, tot 15; 00 geen treinen aldaar.. Edit: gaat om een boom op het spoor, aldus nu.nl waar het ook op de voorpagina staat.. | |
ziggyziggyziggy | zondag 30 december 2012 @ 09:56 |
Het gebeurt wel vaker dat ergens een halve dag geen treinen rijden, maar dat staat dan lang niet altijd op 101. Vandaar. | |
b2py | zondag 30 december 2012 @ 10:02 |
Het is ook natuurlijk het economische zondagshart he, weert :p | |
lyolyrc | zondag 30 december 2012 @ 10:26 |
En de Brainport Eindhoven is moeilijker vanuit het zuiden bereikbaar! En dat nog wel op een zondag in de vakantieperiode! ![]() | |
Pino112 | zondag 30 december 2012 @ 10:31 |
![]() Bom ![]() | |
b2py | zondag 30 december 2012 @ 11:02 |
Haha wat een sukkels. Lees trouwens net dat er een leeg materieel rit tegen de boom aan is gereden. Stroomafnemer defect en enkele tientallen meters bvl naar beneden gekomen. | |
Alopex | zondag 30 december 2012 @ 11:15 |
In 'grote' hadden ook nog een extra o en t gemoeten, geloof niet dat degene die het artikel schreef helemaal helder was. | |
b2py | zondag 30 december 2012 @ 12:04 |
Ik ga bij nader inzien toch wat minder positief reageren nu ik op groot scherm lees. Ik denk dat Amsterdam-Zuid in de huidige stand van zaken weinig meer te bieden heeft dan Amsterdam Centraal, zelfs met de Noord-Zuidlijn erbij. Je krijg op wat voor manier dan ook dat mensen moeten overstappen, dan wel van Amsterdam C naar Rotterdam C of van Amsterdam Zuid naar Rotterdam C. Ik zou Amsterdam Zuid bedienen met een keer per uur en Amsterdam Centraal twee keer per uur laten bedienen. Zo houdt je de bediening Amsterdam C - Schiphol ook nog goed op peil. Dit omdat de vervoerswaarde Amsterdam C - Schiphol groter is dan Amsterdam Zuid - Schiphol. Ooit is hier een document gepubliceerd met vervoersaantallen en herkomsten en bestemmingen daarvan in de randstad. Ik kan hem helaas nu niet meer vinden. Ook krijg je bij Amsterdam Zuid het probleem waar je de trein wil laten keren. Eigenlijk wil je gewoon twee perronsporen vrijhouden in beide richtingen, maar dan zou er of een keerspoor moeten komen, of doorgereden naar de Watergraafsmeer. Doorrijden naar Almere Centrum zou een optie kunnen zijn, alhoewel die verbinding weinig meerwaarde zal bieden, omdat in de toekomst Duivendrecht zijn Intercity status zal verliezen. Hierdoor zal het aantal stops voor een conventionele Intercity hetzelfde zijn als voor de Fyra. De enige manier om reizigerspotentie te creëren voor een verbinding Almere - Amsterdam Zuid en verder is als er toch een Intercityknoop gerealiseerd gaat worden te Weesp en Duivendrecht zijn Intercity status behoudt. Hierdoor zal de Fyra wellicht vijf - zes minuten sneller kunnen zijn door geen stop te Weesp en Duivendrecht. Er zal vooral winst geboekt worden t.o.v. Weesp omdat daar een minimale stop benodigd is van drie minuten vanwege het overstappen. Conclusie: Ik zou Amsterdam Zuid en Amsterdam Centraal omdraaien en Centraal twee keer per uur bedienen en Zuid een keer per uur, eventueel doortrekken naar Almere in hierboven geschetst scenario. Ik denk dat die hoeveelheid bakken alleen in de spits gehaald zal worden, en dan niet langer dan een uur. Ik vermoed dat die vier keer per uurs verdichting op Amsterdam - Rotterdam alleen in de spits gepland zal worden, buiten de spits zitten de huidige Fyra's niet bepaald vol. De door jou geschetste bakhoeveelheden red je echt niet buiten de spits. De reguliere intercity's rijden buiten de spits allemaal met losse stellen. Losse NID vier dan wel zes in de toekomst, of vier of zes bakken VIRM. De sprinter rijdt in het dal ook met losse stellen, dat is ook maximaal zes bakken SLT. De goede overstap van Intercity Venlo - Den Haag op Intercity naar Groningen zal er niet komen. Dit omdat de Intercity uit Dordrecht op Leiden daar al aansluiting op bied. En zoveel vraag zal er niet zuidelijker dan Dordrecht naar een nog strakkere verbinding richting Amsterdam/Schiphol/Haarlem. In de spits zou je deze hoeveelheden wel vol moeten krijgen, alhoewel ik niet zo'n goed zicht heb op de reizigersaantallen de regio Rijnmond en Haaglanden. | |
Peterselieman | zondag 30 december 2012 @ 12:31 |
en grootte kunnen ze ook al niet schrijven ![]() | |
Pino112 | zondag 30 december 2012 @ 12:42 |
Niveautje bij de Spits is niet al te hoog idd ![]() | |
b2py | zondag 30 december 2012 @ 13:27 |
http://www.opeenshebjehet(...)e%20spoorligging.pdf![]() | |
b2py | zondag 30 december 2012 @ 13:39 |
![]() Wir fahren dem neuen Jahr schon mal entgegen! Wissen Sie bereits, wohin wir Sie im Jahr 2013 bringen dürfen? http://www.facebook.com/p(...)2033178165965&type=1 | |
Peterselieman | zondag 30 december 2012 @ 13:41 |
klinkt wel ernstig iig. Geen idee in hoeverre het ook echt klopt | |
Ireyon | zondag 30 december 2012 @ 14:02 |
Terechte klachten hoor. Maak Tilburg - Eindhoven dagelijks mee, de hogesnelheidswissels bij Boxtel. 't Klinkt allemaal heel leuk, zo'n wissel waar met 140 overheen gereden kan worden maar zelfs als zittende passagier blijf je maar moeilijk overeind. Roosendaal - Lage Zwaluwe weet ik ook gelijk welke overweg bedoeld wordt, die geeft de VIRMs zo'n zwieper dat-ie nog een kilometer naschommelt. | |
KnightSolaire | zondag 30 december 2012 @ 14:04 |
In mijn ervaring op een deel van de genoemde stukken beperken veel machinisten hun snelheid, behalve als ze vertraging willen inrijden. Dan kan het er inderdaad hard aan toegaan. Is het probleem uitsluitend voorbehouden aan VIRM? | |
b2py | zondag 30 december 2012 @ 14:05 |
Ben ik dan de enige die vindt dat het grotendeels koekkoek is? ![]() | |
b2py | zondag 30 december 2012 @ 14:07 |
Persoon tussen trein en perron op Utrecht CS UTRECHT - Op Utrecht CS is rond één uur vanmiddag een persoon tussen een stilstaande trein en het perron gevallen. Het slachtoffer leek in eerste instantie niet aanspreekbaar waarna de traumahelikopter werd opgeroepen. Die werd geannulleerd toen de persoon toch aanspreekbaar bleek. Het slachtoffer was onder invloed. De brandweer kijkt nu naar de beste manier om het slachtoffer te bevrijden. Bron | |
#ANONIEM | zondag 30 december 2012 @ 14:29 |
Wat is ernstig? In Hongarije bijv. is het rijcomfort op sommige IC-trajecten nog veel slechter dan hier, ik herinner me bijv. dat ik moeite had om iets op m'n smartphone te typen, door het geschud kon ik nauwelijks de juiste letters raken. Maar het is blijkbaar geen veiligheidsprobleem (aantal gewonden bij spoorwegongelukken is daar vergelijkbaar met hier, voor zover ik weet). Dus is het een comfortkwestie of een veiligheidskwestie? Dat maakt nogal een verschil, lijkt me. | |
b2py | zondag 30 december 2012 @ 14:32 |
^^^ amen.. | |
Peterselieman | zondag 30 december 2012 @ 14:33 |
er worden hier normaal gesproken strengere normen gehanteerd dan in Oost-Europa | |
b2py | zondag 30 december 2012 @ 14:37 |
Maar nergens is het een veiligheidsrisico.. Ik heb sommige van die punten vanuit de videoschouwtrein gezien, maar die begint niet te loeien hoor.. | |
Peterselieman | zondag 30 december 2012 @ 14:40 |
dat snap ik, maar in een land als Nederland moet je die norm niet op willen zoeken en meer aan de comfortabelnorm denken als een soort van standaard | |
b2py | zondag 30 december 2012 @ 14:44 |
Ik zou ProRail dan maar even bellen. Vele delen van de infrastructuur zullen aangepast moeten worden. Zoals de boog bij harderwijk. | |
Peter | zondag 30 december 2012 @ 14:48 |
Het probleem is voornamelijk gewonde medewerkers toch? | |
Peterselieman | zondag 30 december 2012 @ 14:57 |
neuh. zoiets moet van de vervoerders uit komen | |
#ANONIEM | zondag 30 december 2012 @ 15:18 |
Tussen Maastricht en Sittard ligt (vanuit Sittard gezien) op de eerste spoorovergang in Bunde (na het bos) ook een behoorlijke hobbel die de trein aardig door elkaar schudt. Ik geloof dat het in beide richtingen is, maar in noordelijke richting merk ik het meer. | |
bork | zondag 30 december 2012 @ 15:39 |
tip: Beneden gaan zitten in een VIRM scheelt meer dan de helft. | |
James1988 | zondag 30 december 2012 @ 15:47 |
Rotterdam - Barendrecht vind ik ook vrij dramatisch. Goed nieuws uit Berlijn-Brandenburg: de EBA heeft goedkeuring gegeven voor de eerste KISS-dubbeldekkers van de ODEG. Deze hadden al sinds 9 december moeten rijden (o.a. in RE 2) maar tot op heden wordt met vervangend materieel gereden. Door de goedkeuring van de KISS kan ODEG nu zelf gaan rijden ipv DB Regio in te huren. | |
greavy | zondag 30 december 2012 @ 15:57 |
Er waren anderhalve week terug al 4 KISS-stellen toegelaten. | |
Mr_Klaasje | zondag 30 december 2012 @ 15:59 |
Nee.. Er zitten aanwijsbare punten in waarvan je kan verwachten dat het minder mooi ligt. Naarden=Bussum-Weesp. Daar liggen wat wissels waar treinen van Utrecht naar Almere regelmatig met 90 km/h een wissel nemen die voor 80 km/h bedoeld is. Bij Weesp zelf is het met een doorrijdende IC inderdaad een klapper maken maar dat komt weer omdat er erg weinig ruimte is om het spoor netjes neer te leggen. Hogesnelheidswissels, ja klopt, daar zitten geen overgangsbogen in. Maar: In Frankrijk rijden ze met 160 km/h over krappere hogesnelheidswissels. Dat geldt voor meer van dit soort punten: in het buitenland zijn normen vaak minder streng, mag je harder door wissels en bogen en hoeft vaak minder verkanting toegepast te worden, in vergelijking daarbij is het dikke onzin. Over het bewegende wissel: Dat de dwarsliggers omhoog en omlaag gaan is normaal. Dat de rest losrammelt niet. | |
Mr_Klaasje | zondag 30 december 2012 @ 16:01 |
Wij hebben in Nederland als enige van Europa een bejaardennorm voor spoorbogen. Soms is dat erg vervelend omdat dit voor langere rijtijden en opvolgtijden zorgt. In vergelijking met het buitenland is het spoor in Nederland buitengewoon comfortabel neergelegd. Daarbij is de comfortnorm al de standaard en zijn daar uitzonderingen op mogelijk. | |
Peterselieman | zondag 30 december 2012 @ 16:01 |
klopt. je ziet het prachtig als een trein nadert. Een eindje hiervoor komt het spoor een beetje omhoog en je hoort het spoor geluid maken. | |
Peter | zondag 30 december 2012 @ 16:40 |
Golvend spoor ![]() | |
KnightSolaire | zondag 30 december 2012 @ 17:34 |
Hmm, daaruit kun je een tip voor de conducteurs extraheren: controleer op de hobbelige baanvakken de onderste helft van de trein, en de bovenste helft daarna/ervoor. ![]() | |
greavy | zondag 30 december 2012 @ 17:51 |
Bij het Nieuwjaarsrondje zal ik niet bij zijn. Heb andere verplichtingen. Alles is nu pas definitief. 12 Januari zit ik in de trein rondom Keulen/Münster 19 Januari komen er kennissen uit Duitsland over naar Nederland (ivm Kruidvat-kaartje moet het dan wel) 26 Januari zit ik in Belgenland met kennissen 2 Februari zit ik weer in Duitsland, maar dan de Vorharz Blijft voorlopig voor mij alleen 5 januari of pas na 2 februari over ... ![]() Helaasch. Gelijk maar ff aangepast in dat overzichtje van James. | |
b2py | zondag 30 december 2012 @ 18:11 |
Foto van de defecte bovenleiding te Oud-Heeze. Wat ik stiekem al vermoedde, precies in de spaninrichting.. Dat maakt het extra gecompliceerd.. | |
dennistd | zondag 30 december 2012 @ 18:32 |
Overigens hulde voor degene die besloten heeft om hier linkerspoor gewoon voorbij te rijden ![]() | |
b2py | zondag 30 december 2012 @ 18:37 |
Mag gewoon hoor? | |
greavy | zondag 30 december 2012 @ 18:49 |
Ja, dat weet Dennis vast ook wel. Maarja, ProRail houdt er wel van om hier dan het treinverkeer langer stil te leggen "voor de veiligheid van de baanwerkers" ofzo. | |
b2py | zondag 30 december 2012 @ 18:49 |
Onwaar, gebeurt continue in de nachtkaders.. | |
greavy | zondag 30 december 2012 @ 18:52 |
Ja, okee, maar HOEVAAK gebeurt het niet dat het baanvak gestremd is terwijl er minimaal één spoor beschikbaar is bij een verstoring? Dan vraag je wel veel van een TRDL hoor, als ze het werk van ARI moeten laten overnemen ![]()
| |
b2py | zondag 30 december 2012 @ 18:53 |
In 95% van de verstoringen is het niet mogelijk om enkelspoor te blijven rijden. Dat probleem heb je al bij een wisselstoring. Als het A wissel defect is, werkt het zusje (b-wissel) ook niet meer.. | |
greavy | zondag 30 december 2012 @ 18:54 |
En anders gebruikt NS wel het argument "vanwege de oplopende vertragingen [....]" | |
greavy | zondag 30 december 2012 @ 21:13 |
Op 16 februari moet ik van Luik naar Luxemburg, en later van Luxemburg naar Trier. De tickets die wij sowieso hebben: * Go Pass * Schones Wochenende Ticket Wat is dan het goedkoopste om van België via Luxemburg naar Trier te komen? Go Pass kan tot Gouvy. Ik weet dat een dagkaart in Luxemburg maar ¤4 kost. Kan je op de trein (van de NMBS uit Luik) ook een dagkaart van ¤4 aanschaffen? Of moet je dan de trein uit en met de CFL door? Als iemand dat weet, bedankt alvast | |
Sandrvich | zondag 30 december 2012 @ 21:47 |
Dit kan gewoon. In Gouvy (of was het Vielsalm?) stapt een CFL-conducteur op, als je die direct opzoekt en uitlegt dat je er al vanaf België op zit kun je zo zonder toeslag je ¤4-dagkaartje krijgen. ![]() EDIT: Wat betreft jouw bericht over Fyra naar Brussel, zijn alle conducteurs op de hoogte van die coulance? Ik heb namelijk een campuskaart tot Essen+OV studentenkaart+grenskaartje Roosendaal(gr)-Essen, dat zou dus met die online toeslag moeten volstaan om mee te mogen? | |
greavy | zondag 30 december 2012 @ 21:58 |
De toeslag is dacht ik niet online te kopen. Ja, de TM's zijn allemaal op de hoogte. | |
Sandrvich | zondag 30 december 2012 @ 23:01 |
Dan waag ik de gok erop, morgen met Fyra 9240 naar Brussel. Ik laat overmorgen nog wel weten of ik er uit gegooid ben of dat ik de eer heb om een van de eerste Fyra-boetes te ontvangen. ![]() | |
ReisT | zondag 30 december 2012 @ 23:11 |
Dat is het wel, alleen natuurlijk moeilijk terug te vinden op die geweldige hispeed site. | |
greavy | zondag 30 december 2012 @ 23:14 |
Godmondeju. Wat een baggersite is het idd. Verstoppen wat te verstoppen valt ![]() | |
James1988 | zondag 30 december 2012 @ 23:17 |
Wat je in de boekingsmodule moet kiezen is zowel "Vrij reizen op het NS-traject" als "Vrij reizen op het NMBS-traject", dan krijg je de supplementen. Het 'product' heet "Supplement voor abonnementhouders" | |
greavy | zondag 30 december 2012 @ 23:18 |
Daar kwam ik ook achter ja. Verbaast me dat Hispeed dat nog op de site wil aanbieden. Met zo'n achterlijk ingedeelde website... | |
James1988 | zondag 30 december 2012 @ 23:19 |
De website is niet het enige achterlijk ingedeelde... ![]() | |
greavy | zondag 30 december 2012 @ 23:22 |
Daar heb je ook wel een punt | |
ziggyziggyziggy | maandag 31 december 2012 @ 09:06 |
Alvast kudos voor de collega die de nacht in zijn eentje mag gaan uitzitten. Ik werk donderdag pas weer. | |
ziggyziggyziggy | maandag 31 december 2012 @ 09:07 |
En goeiemorgen iedereen natuurlijk. ![]() | |
JDude | maandag 31 december 2012 @ 09:21 |
Moet die dan ook af en toe een soort dodemansknop bedienen, voor het geval dat'ie flauwvalt ofzo? | |
Bitlord | maandag 31 december 2012 @ 09:35 |
Is er vannacht uberhaupt treinverkeer, bijvoorbeeld goederentreinen? |