quote:
Op zondag 30 december 2012 00:27 schreef James1988 het volgende:De HSL is sowieso een tyfuszooi. Ik denk dat er meer te halen valt dan dit:
[
afbeelding ]
(Bedieningspatroon HSL-Zuid volgens de in 2001 gegunde concessie)
Ik denk dat onderstaand bedieningspatroon voor veel reizigers, zowel toeristen als zakenreizigers, interessanter zal zijn:
[
afbeelding ]
(Asd = Amsterdam C, Asdz = Amsterdam Zuid, Shl = Schiphol, Rtd = Rotterdam C, Bd = Breda, Atw = Antwerpen, Brusc = Brussel Centraal, Brusz = Brussel Zuid)
Vanuit Rotterdam krijg je zo een snelle verbinding met het centraal station van Amsterdam én met de zuidas, waar veel bedrijven gevestigd zijn. Als je vanuit Breda naar Amsterdam C moet kun je in Schiphol overstappen. (Thalys blijft uiteraard rijden, maar die heb ik even buiten beschouwing gelaten)
Over enkele jaren zal in Amsterdam de Noord/Zuidlijn voltooid zijn, waardoor de stad Amsterdam nog wat toegankelijker wordt vanaf zowel Centraal als Zuid.
Ik ga bij nader inzien toch wat minder positief reageren nu ik op groot scherm lees.
Ik denk dat Amsterdam-Zuid in de huidige stand van zaken weinig meer te bieden heeft dan Amsterdam Centraal, zelfs met de Noord-Zuidlijn erbij. Je krijg op wat voor manier dan ook dat mensen moeten overstappen, dan wel van Amsterdam C naar Rotterdam C of van Amsterdam Zuid naar Rotterdam C. Ik zou Amsterdam Zuid bedienen met een keer per uur en Amsterdam Centraal twee keer per uur laten bedienen. Zo houdt je de bediening Amsterdam C - Schiphol ook nog goed op peil. Dit omdat de vervoerswaarde Amsterdam C - Schiphol groter is dan Amsterdam Zuid - Schiphol. Ooit is hier een document gepubliceerd met vervoersaantallen en herkomsten en bestemmingen daarvan in de randstad. Ik kan hem helaas nu niet meer vinden.
Ook krijg je bij Amsterdam Zuid het probleem waar je de trein wil laten keren. Eigenlijk wil je gewoon twee perronsporen vrijhouden in beide richtingen, maar dan zou er of een keerspoor moeten komen, of doorgereden naar de Watergraafsmeer. Doorrijden naar Almere Centrum zou een optie kunnen zijn, alhoewel die verbinding weinig meerwaarde zal bieden, omdat in de toekomst Duivendrecht zijn Intercity status zal verliezen. Hierdoor zal het aantal stops voor een conventionele Intercity hetzelfde zijn als voor de Fyra. De enige manier om reizigerspotentie te creëren voor een verbinding Almere - Amsterdam Zuid en verder is als er toch een Intercityknoop gerealiseerd gaat worden te Weesp en Duivendrecht zijn Intercity status behoudt. Hierdoor zal de Fyra wellicht vijf - zes minuten sneller kunnen zijn door geen stop te Weesp en Duivendrecht. Er zal vooral winst geboekt worden t.o.v. Weesp omdat daar een minimale stop benodigd is van drie minuten vanwege het overstappen.
Conclusie: Ik zou Amsterdam Zuid en Amsterdam Centraal omdraaien en Centraal twee keer per uur bedienen en Zuid een keer per uur, eventueel doortrekken naar Almere in hierboven geschetst scenario.
quote:
Op zondag 30 december 2012 01:01 schreef James1988 het volgende:[..]
Thanks!

Ik ben van mening dat het aanbod zoals dat voorzien is, teveel capaciteit zal bieden. In het eindbeeld wordt de volgende capaciteit aangeboden op de verbinding Rotterdam Centraal - Amsterdam Centraal:
- 4x Fyra Binnenlands (4x8 bakken = 32 bakken)
- 1x Fyra Internationaal
(- 1x Thalys)
- 4x Intercity (meestal uitgevoerd met 10 bakken VIRM = 40 bakken)
- 2x Sprinter (capaciteit onbekend, ik denk 2x SLT-6)
In totaal zit je dan aan meer dan 100 bakken rechtstreeks per richting de hele dag door. Als je een overstap in Den Haag toevoegt (bijvoorbeeld van de IC Venlo - Den Haag op een trein naar Groningen) zit je met nog meer capaciteit.
Ik denk dat dat niet al die capaciteit nodig is, en dat het materieel daarom beter ingezet kan worden.

Ik denk dat die hoeveelheid bakken alleen in de spits gehaald zal worden, en dan niet langer dan een uur. Ik vermoed dat die vier keer per uurs verdichting op Amsterdam - Rotterdam alleen in de spits gepland zal worden, buiten de spits zitten de huidige Fyra's niet bepaald vol.
De door jou geschetste bakhoeveelheden red je echt niet buiten de spits. De reguliere intercity's rijden buiten de spits allemaal met losse stellen. Losse NID vier dan wel zes in de toekomst, of vier of zes bakken VIRM. De sprinter rijdt in het dal ook met losse stellen, dat is ook maximaal zes bakken SLT. De goede overstap van Intercity Venlo - Den Haag op Intercity naar Groningen zal er niet komen. Dit omdat de Intercity uit Dordrecht op Leiden daar al aansluiting op bied. En zoveel vraag zal er niet zuidelijker dan Dordrecht naar een nog strakkere verbinding richting Amsterdam/Schiphol/Haarlem.
In de spits zou je deze hoeveelheden wel vol moeten krijgen, alhoewel ik niet zo'n goed zicht heb op de reizigersaantallen de regio Rijnmond en Haaglanden.