b2py | donderdag 13 december 2012 @ 20:11 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Vanaf 9 December 2012 rijdt er een Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein rijdt alleen wanneer de stofzuigerzakken leeg zijn. Het Stoptreinmaterieel '90 is nog betrouwbaarder. Indien u met deze trein reist, en hij rijdt, meldt het dan even, want dat is een feestje waardig.. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag). De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Flodder450 | donderdag 13 december 2012 @ 20:12 |
Steeds verassend, nooit eens voordelig | |
Koen66 | donderdag 13 december 2012 @ 20:13 |
Het was dan ook wel self-loading cargo ![]() | |
dennistd | donderdag 13 december 2012 @ 20:13 |
Over dat verhaal wel/niet reserveren in Duitsland in het kameroverleg: volgens mij kun je reserveren voor IC's en ICE's, maar is het niet verplicht. | |
De_Dakgoot | donderdag 13 december 2012 @ 20:13 |
Zorgt dit er juist niet voor dat je een vertraging hebt in de IC als die achter de stoptrein moet rijden? http://www.telegraaf.nl/b(...)or_gaan_delen__.html | |
Q. | donderdag 13 december 2012 @ 20:13 |
"Matig". ![]() | |
GekkeHaan | donderdag 13 december 2012 @ 20:13 |
Het vreemde is dat die alleen op station Hardenberg lijken te ontstaan. | |
Q. | donderdag 13 december 2012 @ 20:14 |
Ze krijgen gewoon paden die niet conflicteren met de IC en daar moeten ze in blijven. Kan prima. | |
dennistd | donderdag 13 december 2012 @ 20:14 |
Dat gebeurt nu ook al regelmatig, en over het algemeen gaat de trein die op tijd is voor als het goed is. | |
Dr_Flash | donderdag 13 december 2012 @ 20:14 |
Daar ben ik zondag gekeerd ![]() ![]() De vleok van Fles ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 13 december 2012 @ 20:14 |
vloek. dinges, typgriep. | |
Darkwing_Duck | donderdag 13 december 2012 @ 20:14 |
Internationaal verplicht, maar een binnenlandse rit, zowel in Holland als in Duitland niet toch? | |
ArnosL | donderdag 13 december 2012 @ 20:14 |
Ironisch, ik zie een ICE bovenin het topic ![]() Het gaat mij nu vooral even over de lijn Zwolle-Enschede, want daar reis ik dagelijks over. Gaat daar dus al per 2014 een andere vervoerder rijden? Wanneer gaan ze dan eens beginnen met een aanbesteding daarvan, want als er voor die tijd ook nog nieuwe treinen besteld en getest moeten worden, wordt het wel erg kort dag lijkt me. Of gaan ze dan eerst andere treinen leasen? | |
Q. | donderdag 13 december 2012 @ 20:15 |
Ik hoop dat ze daar gewoon DM'90 houden, dat materieel is nog lang niet op en perfect geschikt voor die lijn. | |
Darkwing_Duck | donderdag 13 december 2012 @ 20:15 |
ICK ![]() | |
ArnosL | donderdag 13 december 2012 @ 20:17 |
Lijkt me wel fijn als er een trein komt met airco en wifi. M'n mobiele internet is namelijk nogal ruk op driekwart van de lijn en als het buiten warm is brandt je de trein zowat uit.Die kan toch alleen icm een elektrische loc? | |
WhiteJoker | donderdag 13 december 2012 @ 20:17 |
Wtf, ik kijk echt met verbazing hoe die Fyra-ramptreinen uitvallen. Ik zou haast een verband gaan leggen met een Italiaanse rederij... | |
dennistd | donderdag 13 december 2012 @ 20:17 |
Zwolle-Enschede zal op zijn vroegst december 2014 worden denk ik, anders is het wel weer een typisch voorbeeld van een te korte aanbestedingsperiode.Het is hogevloersmaterieel, dus ga daar maar niet van uit... (tenzij er een lagevloers-middenbak of zo gebouwd gaat worden). Maar dan nog: DM'90 is trager en minder zuinig in verbruik dan Lint of GTW. | |
Darkwing_Duck | donderdag 13 december 2012 @ 20:17 |
Dat zou toch niks uit moeten maken? als een loc lucht en spanning levert.. komt het toch goed, of denk ik te simpel? | |
GekkeHaan | donderdag 13 december 2012 @ 20:18 |
Het zijn ook altijd dezelfden!!! | |
ArnosL | donderdag 13 december 2012 @ 20:18 |
Waar moet ie dan op rijden? Het is een enkelsporig stuk zonder bovenleiding ![]() | |
dennistd | donderdag 13 december 2012 @ 20:19 |
Mja, het blijft mobiel internet, alleen niet via je eigen telefoon maar via de ontvanger in de trein. Dat is inderdaad het nadeel van DM'90... Geen probleem hoor, stoom-/dieselloc ervoor en knallen maar ![]() | |
greavy | donderdag 13 december 2012 @ 20:19 |
Uitgevallen: 8 treinen Vertraagd 5-15 minuten: 38 Vertraagd 15-30: 15 Vertraagd 30-45: 10 Vertraagd 45-60: 4 Vertraagd 60 en >: 5 Op tijd: 18 | |
Peterselieman | donderdag 13 december 2012 @ 20:19 |
Geen vloek van Fles, maar van Edwin Evers die daar woont ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 13 december 2012 @ 20:19 |
En nu? ![]() Hoop geblaat, iedereen is ontevreden, in zo'n beetje elke buitenland wat je kan verzinnen gaat het beter, of dat land nou überhaupt een spoornet heeft of niet, en volgende week moddert NSH gewoon sorrysorry vrolijk voort. En de week daarna weer. En daarna gaat het echt vriezen en breekt pas echt de pleuris uit. Baby you just ain't seen nothing yet. ![]() | |
dennistd | donderdag 13 december 2012 @ 20:20 |
Zijn het problemen met de deuren zelf dan of zijn het net als in de achterhoek problemen met de treeplank? | |
Dr_Flash | donderdag 13 december 2012 @ 20:20 |
samen 98? ![]() | |
ArnosL | donderdag 13 december 2012 @ 20:20 |
Ohja, das waar. Zijn de perrons wel lang genoeg voor zo'n ICK? ![]() | |
greavy | donderdag 13 december 2012 @ 20:20 |
Hm, ergens zit een foutje ja. Eventjes tjecken. | |
the-it | donderdag 13 december 2012 @ 20:21 |
De trein is nieuw, ding heeft 'gewoon wat kinderziekten'. Net als de nieuwe dienstregeling. Ik heb er vertrouwen in ![]() | |
dennistd | donderdag 13 december 2012 @ 20:21 |
zondag 20 maandag 20 dinsdag 20 woensdag 20 donderdag 18 (tot nu) | |
Dr_Flash | donderdag 13 december 2012 @ 20:21 |
Tuurlijk. Bakje of 3-4 moet kunnen ![]() | |
the-it | donderdag 13 december 2012 @ 20:21 |
Op dit tempo rijd er in 2018 een arriva treintje tussen Amsterdam en Utrecht... | |
PowerLoungen | donderdag 13 december 2012 @ 20:22 |
De trein is niet nieuw en het staat al slecht bekend. Dit gezeik blijft gewoon | |
greavy | donderdag 13 december 2012 @ 20:22 |
Ohja, die 18 van vandaag zijn ook al meegerekend. | |
dennistd | donderdag 13 december 2012 @ 20:23 |
Perrons zijn allemaal minimaal 157 meter (3xDM'90), ICK is 26,4 meter, vijf bakken moet passen dus met een loc erbij | |
Dr_Flash | donderdag 13 december 2012 @ 20:23 |
En nu iets waarvan je zelf hoopt dat ik het geloof? ![]() ![]() | |
GlenSpey | donderdag 13 december 2012 @ 20:23 |
Ik mag het toch hopen van niet. Wil bij NSR werken over twee jaar en dan is het wel zo leuk als ze gewoon nog alle concessies hebben die ze nu ook nog hebben. Die andere bedrijfjes hebben al zoveel weggekaapt ![]() | |
ArnosL | donderdag 13 december 2012 @ 20:24 |
Hij rijdt al een aantal jaar hier in Nederland en hij gaat maar maximaal vijftien jaar mee, dus hij is al bijna halverwege z'n levensduur. Oh, dat zou natuurlijk ook nog kunnen ja ![]() Waarom zetten ze die nu nog niet in in de spits eigenlijk? De treinen zitten in de spits altijd echt overvol. | |
the-it | donderdag 13 december 2012 @ 20:24 |
En de oplossing? Die is er niet. Terug sturen lijkt me ook niet een optie. Dit project heeft zooooo veel geld gekost, denk niet dat je even je geld terug krijgt. Natuurlijk hadden ze beter gewoon een setje ice's of tgv's moeten kopen. Of voor een degelijke fabrikant kiezen.. maar goed als als.. als as meel was, aten we elke dag pannenkoeken! ![]() | |
GekkeHaan | donderdag 13 december 2012 @ 20:25 |
Eerste keer kwam de treeplank niet naar binnen waardoor de deur gestoord raakte. Die moest daadwerkelijk afgesloten worden. Tweede keer was het wederom een deurstoring , maar daar was een reset van de deur voldoende. Nadeel is dat de kans groot is dat je met een aanwijzing AKI/AHOB/AOB verder moet omdat het overpad op 42.3 en de overweg op 42.2 in de storing schieten. | |
PowerLoungen | donderdag 13 december 2012 @ 20:26 |
Waarom zeg je dan dat je er vertrouwen in hebt ? op basis van wat? | |
dennistd | donderdag 13 december 2012 @ 20:26 |
Geen idee, maar vanaf april zullen er zeker weer een aantal treinen met drie stellen gaan rijden. Ik hoop dat dat genoeg is, want meer ruimte is er gewoon niet op Zwolle-Wierden. | |
dennistd | donderdag 13 december 2012 @ 20:26 |
Is het een heel gek idee om de treeplanken tijdelijk buiten dienst te stellen en dan te kijken of het beter gaat? | |
the-it | donderdag 13 december 2012 @ 20:27 |
Ze komen er echt wel uit hoor, ze gaan niet zomaar stoppen :p | |
PowerLoungen | donderdag 13 december 2012 @ 20:29 |
Nee ze willen alles dood laten negeren. En ja ze kunnen niet meer terug nu . | |
Litpho | donderdag 13 december 2012 @ 20:30 |
Nu is duidelijk dat Wilma net zoveel maling heeft aan de Tweede Kamer als Melanie. Of NSH aan zijn rijzigers trouwens. | |
GekkeHaan | donderdag 13 december 2012 @ 20:31 |
Opzich een mogelijkheid maar daar is/was een probleem mee. Het is of was zo dat wanneer de treeplank afgesloten wordt de deur automatisch niet meer mee doet. Een foutje in de software. Zal morgen eens vragen of de monteur van Voith, die hier standby staat, hier meer over weet. Vanmorgen adviseerde hij in ieder geval dat wanneer we een deurstoring hebben die gewoon gelijk maar moeten afsluiten om de vertraging te beperken. | |
Q. | donderdag 13 december 2012 @ 20:33 |
Er reden vroeger regelmatig getrokken treinen met twee 2200'en op Zwolle - Wierden hoor. ![]() | |
Duvel | donderdag 13 december 2012 @ 20:38 |
![]() | |
Dr_Flash | donderdag 13 december 2012 @ 20:39 |
zit eens her en der wat te bladeren, kom je leuke dingen tegen af en toe. Uit de Railway Byelaws bijvoorbeeld komt deze passage: Dus "Sterf met je waardeloze hoerige kuttrein" is vier overtredingen ![]() Rochel je daarnaast nog een fluim op de baan, dan is dat nummer vijf ![]() Er is ook een regel waarin staat dat je niet tegen een roltrap in mag lopen. Tuurlijk is het vrij debiel om zoiets te doen, maar daar is het gewoon echt strafbaar ![]() | |
Peterselieman | donderdag 13 december 2012 @ 20:39 |
waslijn, spoorverdubbeling, sneltreinen, etc ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 13 december 2012 @ 20:40 |
De zogenaamde Klompentrein. Kan nog steeds hoor: SHD | |
V2 | donderdag 13 december 2012 @ 20:44 |
Leuke site: nee klikken op de cookiewaarschuwing, en hij stuurt je door naar google.com ![]() | |
Q. | donderdag 13 december 2012 @ 20:46 |
Helaas voor mijn tijd. | |
Q. | donderdag 13 december 2012 @ 20:49 |
Ach, de lange-afstand-reizigers hebben ze toch al lang weggejaagd met die schandalige knip in Nijverdal. Je moet eens proberen 3 jaar lang de N35 op te knippen, dan word je levend gevild. ![]() | |
ArnosL | donderdag 13 december 2012 @ 21:06 |
Zijn daar niet al plannen voor? ![]() En dan maken ze er alsnog een enkelbaans N-weg van, terwijl ze een paar kilometer verder waarschijnlijk binnenkort gaan beginnen aan dubbelbaans 100 ![]() | |
Peterselieman | donderdag 13 december 2012 @ 21:20 |
ja, maar het geld nog niet | |
James1988 | donderdag 13 december 2012 @ 21:30 |
Fyra is trending topic op Twitter, en niet omdat reizigers er zo blij mee zijn ![]() | |
greavy | donderdag 13 december 2012 @ 21:31 |
En nu is de derde Fyra Brussel opgeheven! Vandaag totaal 2 treinen op tijd. De rest is vertraagd. | |
PowerLoungen | donderdag 13 december 2012 @ 21:45 |
http://www.canvas.be/prog(...)700d:-7e03#panel-epi![]() ![]() ![]() ![]() | |
bork | donderdag 13 december 2012 @ 21:51 |
Helemaal niks verplicht gewoon gaan zitten. | |
Darkwing_Duck | donderdag 13 december 2012 @ 21:51 |
Wat een vette foto, tot wanneer heeft dat zo gereden? | |
greavy | donderdag 13 december 2012 @ 21:51 |
Oké. MVBOV "vraagt rijverbod V250 bij IL&T". WTF schieten wij daar mee op? WAT proberen zij dáár mee te bereiken? http://www.voorbeterov.nl/121213.php | |
DriekOplopers | donderdag 13 december 2012 @ 21:52 |
Zo. Rijverbod gevraagd bij de Inspectie voor die troep! http://www.voorbeterov.nl/121213.php Hatseflats! | |
Darkwing_Duck | donderdag 13 december 2012 @ 21:52 |
Dus als ik een ticket Utrecht Oberhausen koop zit daar niet perse een stoelnummer aan vastgeknoopt? | |
DriekOplopers | donderdag 13 december 2012 @ 21:55 |
Wij willen dat er een eind komt aan de inzet van een levensgevaarlijke trein die vaker stilstaat dan dat 'ie rijdt. Laat NSR voorlopig maar de Benelux weer gaan rijden, NSH op de fles en in de toekomst een fatsoenlijke exploitant voor de HSL. Beter nu effe pijn lijden dan zo blijven doormodderen. Na jarenlang voorbereiding en oefenen nog steeds niet iets fatsoenijks kunnen neerzetten? Dan wordt het nooit meer wat. | |
greavy | donderdag 13 december 2012 @ 21:56 |
Ja, dat wel bij Hispeed. Dacht dat je bij DB kon kiezen of je ook zitplaatsreservatie wilde bijboeken. | |
greavy | donderdag 13 december 2012 @ 21:57 |
Per 9 juni 2013 zou er theoretisch een BNL kunnen gaan rijden. Daarvoor wordt hem niet, enkel "per bijsturing" en dat wil je niet met zo'n trein. | |
bork | donderdag 13 december 2012 @ 22:00 |
Geen idee van Hispeed bij de DB online gekochte kaartjes kan je een reservering nemen, niks verplicht. | |
DriekOplopers | donderdag 13 december 2012 @ 22:01 |
Onder druk wordt alles vloeibaar. Moet jij zien wat er gebeurt als dat rijverbod er komt. | |
Peterselieman | donderdag 13 december 2012 @ 22:01 |
ben benieuwd wat ze er van gaan zeggen | |
b2py | donderdag 13 december 2012 @ 22:01 |
Moeten ze eerst ook nog ergens locs vandaan toveren... | |
KomtTijd... | donderdag 13 december 2012 @ 22:01 |
| |
Peterselieman | donderdag 13 december 2012 @ 22:02 |
ik denk dat er mee dreigen al veel gaat helpen | |
remcoP | donderdag 13 december 2012 @ 22:02 |
| |
Duvel | donderdag 13 december 2012 @ 22:03 |
Tot ergens in de jaren '80 volgens mij. | |
greavy | donderdag 13 december 2012 @ 22:03 |
NMBS Logistics wil niet weer Traxx'en afstaan. Er gaan zelfs 3 retour Alpha Trains (leasetoko). | |
Duvel | donderdag 13 december 2012 @ 22:04 |
Asytrits huren! ![]() | |
James1988 | donderdag 13 december 2012 @ 22:08 |
Een internationale trein inplannen volgens een uurdienst lukt je niet zomaar via de bijsturing. Mocht de V250 een rijverbod krijgen dan zijn reizigers nog veel verder van huis. Overigens: de tweede kamer overweegt alsnog juridische stappen tegen België ivm het niet nakomen van afspraken, ondanks het akkoord van Mansveld met de deal. | |
bork | donderdag 13 december 2012 @ 22:08 |
Durf te wedden dat de NS die wagons van de benelux ook al heeft verkocht ![]() | |
b2py | donderdag 13 december 2012 @ 22:09 |
Die rijtuigen staan netjes op de Dijksgracht en op de Zaanstraat. Benelux stickers er nog op, incl een olympische stam. Lijkt me geen kunst, loc ervoor en goan met die banoan. v250 is toch op 160 ingelegd, fyra loc ervoor en skeuren naar bruxxelles. | |
bork | donderdag 13 december 2012 @ 22:10 |
Asytrits? Daar kan google niks mee ![]() | |
b2py | donderdag 13 december 2012 @ 22:11 |
http://en.wikipedia.org/wiki/DB_Class_120 | |
bork | donderdag 13 december 2012 @ 22:12 |
Dat wordt dus niet ontpolderen ![]() ![]() | |
b2py | donderdag 13 december 2012 @ 22:14 |
Volgens mij nog niet gemeld overigens. Er zijn momenteel 13 DD-AR met Locs terzijde gezet, waarvan 3 definitief. 10 zijn er waarschijnlijk op winter reserve. Daar komt wellicht ook het materieel tekort vandaan. | |
Duvel | donderdag 13 december 2012 @ 22:15 |
Net die loc waarmee je niks kunt in Nederland en België. Deze bedoel ik: ![]() | |
James1988 | donderdag 13 december 2012 @ 22:16 |
Astride ![]() Prima locs, Thello rijdt ermee tussen Frankrijk en Italië. | |
b2py | donderdag 13 december 2012 @ 22:18 |
Met de V250 ook niet dusja.. | |
Duvel | donderdag 13 december 2012 @ 22:20 |
Dat bekt makkelijker, maar Asytrit klinkt toffer. Op plaatjes van Astride googlen levert o.a. paarden op. | |
Duvel | donderdag 13 december 2012 @ 22:20 |
We waren bezig met oplossingen, niet met nog meer zooi. | |
ReisT | donderdag 13 december 2012 @ 22:21 |
Zo'n 120'er is dan wel weer prima te combineren met NS-rijtuigen: | |
Darkwing_Duck | donderdag 13 december 2012 @ 22:21 |
Werkt niet meer [ Bericht 31% gewijzigd door Darkwing_Duck op 13-12-2012 22:33:39 ] | |
KomtTijd... | donderdag 13 december 2012 @ 22:21 |
Ik zeg, leen gewoon een paar TGV's uit frankrijk. Die rijden al jaren zonder problemen over dat stukje spoor. | |
Duvel | donderdag 13 december 2012 @ 22:22 |
Dit was vrij stoer. Er schijnen al 30 Asytrits ( ![]() | |
James1988 | donderdag 13 december 2012 @ 22:32 |
Akiem verhuurt ze. | |
Dr_Flash | donderdag 13 december 2012 @ 22:34 |
Dwangbuis in jij ![]() | |
Duvel | donderdag 13 december 2012 @ 22:43 |
Jammer dat ze hier niet gehomologeerd zijn. | |
dennistd | donderdag 13 december 2012 @ 22:51 |
Tja, die kun je natuurlijk ook nog de schuld geven van je vertragingen....
| |
Zug-Chef | donderdag 13 december 2012 @ 22:53 |
Tja maar bleek wel gegrond dit keer, de BE stond kort defect met de containertrein Coevorden - Maasvlakte West. | |
James1988 | donderdag 13 december 2012 @ 22:53 |
Geen ATB, geen ERTMS, ik denk niet dat we ooit Astrides in Nederland zullen zien ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 13 december 2012 @ 23:00 |
Godverju wat een teringzooi. Ik ga dit weekend maar eens ergens anders treinen ![]() | |
dennistd | donderdag 13 december 2012 @ 23:01 |
Ja, tussen Gramsbergen en Hardenberg.. nou liggen er bij Gramsbergen een paar mooie overloopwissels, en voor Mariënberg ook. Oftewel, even naar het linkerspoor meteen achter Gramsbergen, niet te lang halteren in Hardenberg (overweg ligt al dicht als je aan het perron staat), en meteen achter de inrijder van Mariënberg weer naar spoor 1 wisselen. Onderweg kom je geen andere treinen tegen, die kruis je pas in Mariënberg zelf. Oftewel: niks geen problemen als je het slim aanpakt. | |
Ireyon | donderdag 13 december 2012 @ 23:05 |
Godverdomme die Marjon Kaper, in wat voor kansloze fantasiewereld leeft zij. Achterlijk wijf. | |
PowerLoungen | donderdag 13 december 2012 @ 23:07 |
Ik sta er niet achter ofzo hoor, maar dat soort gezwellen gaan pas weg als je erin snijdt | |
Dr_Flash | donderdag 13 december 2012 @ 23:08 |
Waar is die Karper van dan? | |
b2py | donderdag 13 december 2012 @ 23:12 |
http://nl.wikipedia.org/wiki/Karper | |
Ireyon | donderdag 13 december 2012 @ 23:13 |
Marjon Kaper, Commercieel Directeur NS Hispeed | |
Dr_Flash | donderdag 13 december 2012 @ 23:13 |
Ja Kees Kuttelikker, dat hoef je mij niet te vertellen. Ik bracht even de vislucht in. De vraag was eigenlijk meer waar we die andere 5 letters van zouden moeten kennen. | |
Dr_Flash | donderdag 13 december 2012 @ 23:15 |
Die heet "Kaper" gewoon. Echt. ![]() Ik denk dat er wel ergens een paar Molukkers in de loop van morgenmiddag onder de tafel vandaan komen van het lachen ![]() | |
b2py | donderdag 13 december 2012 @ 23:18 |
Ze is wel fan in ieder geval! | |
TeringHenkie | donderdag 13 december 2012 @ 23:19 |
De 1 achter haar twitternaam doet 't m ook. *zucht* | |
Dr_Flash | donderdag 13 december 2012 @ 23:24 |
Waarom hebben we overal vrouwen in de top zitten? Schultz, Mansveld, Gout, Kaper, wanneer houdt het op? Horses for courses. Vrouwen moeten gewoon koken en kinderen baren en daar zijn ze al druk zat mee. | |
GSMboy | donderdag 13 december 2012 @ 23:27 |
Ik heb net Ter Zake gekeken, en daar was ze aan het woord. Wat arrogant kwam ze over: "Jah, de V-V-V250 rijdt prima. Ik ben er trots op etc....", en die smilie op haar gezicht... ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | donderdag 13 december 2012 @ 23:27 |
ze kan moeilijk zeggen dat het een gare oude rammelbak is die zelfs de sloper niet wil hebben | |
GSMboy | donderdag 13 december 2012 @ 23:27 |
Daarom direct naar Beverwijk afvoeren.... | |
Dr_Flash | donderdag 13 december 2012 @ 23:28 |
Nee, zit teveel plestik in. Voor oud ijzer heeftie er wel oren naar ![]() | |
Peterselieman | donderdag 13 december 2012 @ 23:30 |
dat haalt de kwaliteit van het staal teveel naar beneden. Zit immers veel plastic en aluminium in ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 13 december 2012 @ 23:35 |
Gaat iemand nog raden hoeveel bordjes ik per 31-12 zal hebben? Alleen James heeft tot nu toe een poging gewaagd en die zit dus het dichtste bij ![]() ![]() PTA / Treinentopic #460 - Het is net de Formule 1 | |
Peterselieman | donderdag 13 december 2012 @ 23:36 |
ik ben halverwege de tel kwijtgeraakt, Fles, dus ik moet ff opnieuw beginnen met tellen | |
b2py | donderdag 13 december 2012 @ 23:40 |
4543 | |
Bitlord | donderdag 13 december 2012 @ 23:41 |
Weet je toevallig ook welke treinen dat dan zijn? Afgelopen weekeinde trof ik nog de 1715 met stam te Santpoort-Zuid. Rijdt deze nog? Relevant offtopictje: vroeger was in Santpoort-Zuid nog een aftakking naar een gesticht waar ook nog een diesellocje gereden zou moeten hebben: http://1940-1945.bloemendaal.nl/index.php?id=16 | |
Dr_Flash | donderdag 13 december 2012 @ 23:44 |
Inzending genoteerd ![]() | |
b2py | donderdag 13 december 2012 @ 23:47 |
loc nummers zal ik morgen even voor je opzoeken. | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 13 december 2012 @ 23:51 |
Met het risico dat die hier al langs is geweest, toch het nieuwste avontuur van Suske en Wiske! ![]() ![]() | |
Peterselieman | donderdag 13 december 2012 @ 23:52 |
gehehe zo. heb ook ff een inzending bij Fles gedaan. De hertelling is geslaagd ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 13 december 2012 @ 23:52 |
Nog niet, maar je kon erop wachten idd ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 13 december 2012 @ 23:53 |
Wat heb je geteld dan? ![]() | |
Peterselieman | donderdag 13 december 2012 @ 23:55 |
niets ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 13 december 2012 @ 23:56 |
Ik wou zeggen, alle bordjes die er de rest van dit jaar nog bij komen tellen ook mee he ![]() ![]() | |
James1988 | donderdag 13 december 2012 @ 23:58 |
Wat een vreselijk mens is die Marjon Kaper zeg ![]() En Marc Descheemaecker ziet er best wel vermoeid uit. | |
lyolyrc | vrijdag 14 december 2012 @ 00:35 |
Hij had wel een veel beter verhaal dan die tut van NS Hispeed. En ik denk niet dat dat te maken heeft met de hoeveelheid zendtijd die ze de NMBS-directeur geven. Ze laten in de reportage wel een beetje ondersneeuwen dat er maar weinig Fyra's in rijdende staat zijn. Een heel stel staat er immers nog stof en grafitti te vangen in de buurt van Amsterdam. | |
Dr_Flash | vrijdag 14 december 2012 @ 00:37 |
En dat alles wat er momenteel überhaupt BESTAAT aan V250, NS-materieel is. De Belgen hebben er 3 besteld, hadden er 4 moeten bestellen, en hebben nog niks. Dan is het BEHOORLIJK kinderachtig om nou een keel op te zetten, meneer Descheemaker ![]() | |
SillyWalks | vrijdag 14 december 2012 @ 00:40 |
Die Kaper zit gewoon met een glimlach te vertellen dat tijdens de testritten is gebleken dat de V250 uitstekend functioneerde... dat is gewoon een keiharde leugen. Tijdens de testritten zijn de V250's juist enorm vaak uitgevallen/stilgevallen. | |
GSMboy | vrijdag 14 december 2012 @ 00:43 |
Aftreden met die top... ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 14 december 2012 @ 00:43 |
Ja, dat weet jij, dat weet ik, dat weet iedereen. Maar wat moet ze dan zeggen? "Ja we wisten dat het een grafding was maar we MOETEN er nu geld aan gaan verdienen want de concessie loopt al 3 jaar en dat geprofiteer van die betaalbare Benelux moet maar eens afgelopen zijn. Jullie moeten allemaal onze glanzende falende melkkoe in, en hey, krijg lekker de tering als ie het niet doet, dan ga maar lopen ![]() | |
GSMboy | vrijdag 14 december 2012 @ 00:46 |
"We zijn trots dat op onze Fyra, helaas heeft het wel enkele problemen, maar we doen onze uiterste best om de kinderziektes op te lossen, bij elk product kunnen die immers ontstaan" Kijk, dat klinkt al wat beter dan zo'n arrogant interview... je bent in ieder geval tot op zekere hoogte eerlijk. | |
#ANONIEM | vrijdag 14 december 2012 @ 00:48 |
Ik ga voor 4444 ![]() Wel een sixpack Jan graag ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2012 00:49:06 ] | |
lyolyrc | vrijdag 14 december 2012 @ 00:49 |
Die onzin blijven ze alleen verkondigen, omdat er geen minister of staatssecretaris is die verantwoordelijkheid wil nemen voor het hoofdpijndossier dat de HSL Zuid is. Nemen ze die verantwoordelijkheid wel, dan komt boven water dat NS Hispeed feitelijk failliet is, wegens exorbitant hoog inschrijven op de concessie, wegens het kopen van Italiaanse rommel en wegens het faalmanagement dat er al jaren zit. | |
Dr_Flash | vrijdag 14 december 2012 @ 00:50 |
Nee, dat is een doekje voor het bloeden, wat overbljft na het eerste doekje voor het bloeden. Je kunt toch anno 2013 niet met droge ogen gaan beweren dat een ding waarvoor je in 2003 gekozen hebt, dat in 2007 zou rijden volgens jouw wensen, NU NOG met "kinderziektes" zou mogen kampen, dat godverdomme ding is zowat dement inmiddels. | |
Dr_Flash | vrijdag 14 december 2012 @ 00:51 |
True. Helemaal waar, niks aan toe te voegen ![]() | |
SillyWalks | vrijdag 14 december 2012 @ 00:51 |
En dat niet alleen, ze doen ook alsof dit de eerste week is dat dat ding rijdt, en tsja, geen enkele trein doet het perfect in de eerste week. Dan negeren ze dus even dat de eerste trein al 2 jaar in het land is, al 2 jaar testritten rijdt, en al enkele maanden tussen Amsterdam en Rotterdam in de dienst meerijdt ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 14 december 2012 @ 00:52 |
inzending genoteerd ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 14 december 2012 @ 00:52 |
En dat de concessie voorschrijft dat er 16 ritten per dag per richting gereden moeten worden. Sinds 2007. | |
SillyWalks | vrijdag 14 december 2012 @ 00:54 |
Haha als je zo alles op een rij zet dan is het zo'n zielige vertoning dat je er eigenlijk alleen maar om kan lachen of huilen, veel meer kan je er niet mee ![]() | |
MPG | vrijdag 14 december 2012 @ 00:57 |
6006 | |
bork | vrijdag 14 december 2012 @ 00:59 |
Vanaf dat je begonnen bent? 5 keer verschillende van Woerden telt als 5? | |
James1988 | vrijdag 14 december 2012 @ 07:42 |
Ik heb een paar delen terug op een rijtje gezet wat er zoal aan concessievoorwaarden en -beloften niet is waargemaakt door HSA: PTA / Treinentopic #482: kinderziektes, even wennen Fun fact, Twittersentimentsanalysebedrijf Coosto heeft een grafiekje gemaakt van hoe vaak er over Fyra wordt gesproken over Twitter en of dit positief of negatief is. Dit is de uitkomst: ![]() | |
b2py | vrijdag 14 december 2012 @ 07:58 |
Leuk galgje woord! Twittersentimentsbedrijf | |
Dalenbart | vrijdag 14 december 2012 @ 08:00 |
Het klopt wel.. Stond zelf in gramsbergen vast totdat de goederentrein langzaam en daarna de sneltrein uit coevorden voorbij kwamen. Half uur vertraging opgeleverd. Kan iemand mij vertellen of er ergens een tijdsplan voor de goederen in coevorden te vinden is? Heb namelijk het gevoel dat er overdag meer goederen ook nog over het spoor moeten dan eerder [ Bericht 2% gewijzigd door Dalenbart op 14-12-2012 08:06:33 ] | |
James1988 | vrijdag 14 december 2012 @ 08:02 |
'Reserveren Fyra niet afschaffen'![]() Een meerderheid in de Kamer vindt dat de reserveringsplicht moet worden afgeschaft. Maar Mansveld wijst erop dat de NS naar alternatieven kijkt, zoals abonnementen. Misschien dat mensen met een abonnement straks niet hoeven te reserveren. Zolang zo'n alternatief er niet is, vindt ze het voor de veiligheid belangrijk dat niemand hoeft te staan in de trein. Vanaf april gaat er ook een Fyra rijden tussen Breda en Antwerpen. Voor die trein zou al geen reserveringsplicht gelden. Bron: NOS Wereldvreemd persoon, die Mansveld. Waarom zou je je ook maar iets aantrekken van de wens van je reizigers en van de tweede kamer? | |
Q. | vrijdag 14 december 2012 @ 08:09 |
Welkom in de wondere wereld van NS Hispeed en vriendjes. ![]() | |
b2py | vrijdag 14 december 2012 @ 08:11 |
Tijd-weg diagrammen op de ProRail site ![]() | |
b2py | vrijdag 14 december 2012 @ 08:19 |
Terzijde staan nu de 7411, 7413 en 7437. De tien die het nu dus nog net gered hebben (maar dus wel op de nominatie staan om binnen afzienbare tijd terzijde te gaan) zijn 7410, 7412, 7414, 7415, 7416, 7417, 7418, 7434, 7443 en 7444. Wel de stammen dus, locs onbekend. Bron: Somda. | |
zoem | vrijdag 14 december 2012 @ 08:22 |
Dat vind ik zo'n onzinargument van Mansveld. Of je nu met 140km/h of 250km/h rijdt; een ongeval bij een dergelijke snelheid loopt sowieso niet goed af. Als je dan toch veilig wilt doen moet je veiligheidsgordels plaatsen ( ![]() | |
James1988 | vrijdag 14 december 2012 @ 08:23 |
Whehehe, het management van de Aldi vindt de term "trein van de Aldi" beledigend. ![]() | |
HaverMoutKoekje | vrijdag 14 december 2012 @ 08:25 |
die treinen bij amsterdam reden maar 30 per uur, toch een dode en veel gewonden | |
Fixers | vrijdag 14 december 2012 @ 08:31 |
Dus een abonnementhouder mag je wel staand vervoeren en door de trein heen slingeren. Terwijl zij die een regulier los kaartje kopen moeten daartegen beschermt worden. Nee, zó laat je blijken dat je je vaste klanten waardeert. ![]() | |
zoem | vrijdag 14 december 2012 @ 08:36 |
Ja precies, dat geeft des te meer de knulligheid van haar argument aan.
Fyra: lage kwaliteit - hoge prijs ![]() | |
Dalenbart | vrijdag 14 december 2012 @ 08:38 |
En dan rijd de trein bij de herfte aansluiting door een rood sein gezien vanuit dalfsen.. Staan tussen het sein en de wissels... Edit- zou gaan om verstroing volgens machinist.. | |
b2py | vrijdag 14 december 2012 @ 08:48 |
Oei, wellicht heb je GekkeHaan wel als meester op de bok! | |
Dalenbart | vrijdag 14 december 2012 @ 08:56 |
Dan mag hij nog wel een lesje treinmachinist voor dummies gaan volgen. Blijkt defect aan trein te zijn maar volgens mij omdat we door rood sein zijn gereden dat hij in storing is geschoten.. ondertussen rijden treinen tussen meppel en zwolle wel langs maar met vertraging | |
DutchErrorist | vrijdag 14 december 2012 @ 08:58 |
Die storingen rondom Arnhem ![]() ![]() | |
Dalenbart | vrijdag 14 december 2012 @ 09:01 |
Het is wel lachen.. Machinist: Ik heb nog geen bericht van arriva over wat nu te doen, dus ik weet het ook allemaal niet meer. Dus jullie moeten nog even geduld hebben ook al kan je geen kant op Ondertussen alweer 25 minuten vast staand te Herfte.. nog niks aan meldingen bij arriva of ns van verstoringen | |
b2py | vrijdag 14 december 2012 @ 09:03 |
schijnen heel veel problemen met de assentellers te zijn en materieel werkt af en toe ook niet mee. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 14 december 2012 @ 09:14 |
Zeg, rijden alle Fyra's gewoon op tijd, Of maakt NOS teletekst er gewoon geen melding meer van? | |
Darkwing_Duck | vrijdag 14 december 2012 @ 09:18 |
En ik luister dit stukje http://nos.nl/audio/45137(...)langere-treinen.html Waarom kan er pas in Januari verlengd worden tussen Amsterdam en Den Haag? Wachten we op de afbouw van een perronverlenging ergens? | |
Aether | vrijdag 14 december 2012 @ 09:20 |
Ik lees regelmatig dat de Thalys ook zulke aanloopproblemen had, klopt dat wel? | |
b2py | vrijdag 14 december 2012 @ 09:24 |
Geen tweets van NSH afgelopen ochtend over vertraagde #FyraBrussel, wel een binnenlandse Frya die uitgevallen was door defect materieel. | |
Q. | vrijdag 14 december 2012 @ 09:24 |
https://twitter.com/failra is een goede om te volgen voor alle Fyra-vertragingen. | |
James1988 | vrijdag 14 december 2012 @ 09:24 |
Dat Thalys, Eurostar en ICE aanloopproblemen zouden hebben gehad geloof ik nog wel, maar ik weiger te geloven dat het zo buitensporig zou zijn geweest als bij Thalys. Overigens: de Italianen van NTV hebben een gloednieuwe (concurrerende) treindienst met gloednieuwe treinstellen (AGV) geïntroduceerd zonder enige pijn. De punctualiteit van .Italo is zo'n 94% en de bezettingsgraad is ook goed. | |
b2py | vrijdag 14 december 2012 @ 09:25 |
Goede vraag, misschien komt er wat materieel vrij? Zag vanochtend iig de trein van 08:58 vanaf Amsterdam C naar Den Haag c met een dubbele DD-AR waar afgelopen tijd nog een enkele DD-AR reed. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 14 december 2012 @ 09:27 |
Een echte luistertip http://nos.nl/audio/451437-ns-naar-belgie-voor-overleg-fyra.html Deze man zegt waar het op staat, en lult er niet om heen (Wijnand Veeneman TU Delft) Ik citeer "De reputatie van Ansaldobreda is aan gort" | |
Q. | vrijdag 14 december 2012 @ 09:28 |
Dat was hij al voordat de V250 werd besteld. ![]() | |
b2py | vrijdag 14 december 2012 @ 09:31 |
Wat zou er gebeurd zijn als AnsaldoSystems ERTMS had aangelegd in Nederland!? ![]() | |
Ireyon | vrijdag 14 december 2012 @ 09:31 |
Die rijden toch met de Alstöm AVG's ( ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 14 december 2012 @ 09:31 |
Dat is dus, als je luistert, iets wat dus niet zo scheen te wijn... | |
James1988 | vrijdag 14 december 2012 @ 09:32 |
Weinig, want Ansaldo STS is één van de beste ERTMS-leveranciers. ![]() Jep. Daarom wil ik nog eens een reisje naar Italië plannen. ![]() | |
b2py | vrijdag 14 december 2012 @ 09:35 |
Niet zo correct doen he! Ik weet ook wel dat AnsaldoSTS een top bedrijf is ![]() Wilde beetje olie op het vuur gooien! ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 14 december 2012 @ 09:36 |
Gratis Tip van deze gevleugelde vriend Doe dat over Nice- Monaco heen En kom met de Thello Terug ![]() | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 14 december 2012 @ 09:40 |
Die dode stond niet eens. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 14 december 2012 @ 09:42 |
Die dode is met de buik tegen een tafeltje geklapt. | |
b2py | vrijdag 14 december 2012 @ 10:17 |
Waarschijnlijk zelfde trein als Dalenbart; Via Somda. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 14 december 2012 @ 10:18 |
Bij een botsing? | |
b2py | vrijdag 14 december 2012 @ 10:19 |
Bij de botsing in april bij Amsterdam is een vrouw overleden. Die zat in de krappe IRM stoel bij de deur die dichterbij het tafelje staat. | |
dennistd | vrijdag 14 december 2012 @ 10:20 |
Er is buiten de spits één goederenpad per uur beschikbaar, waarbij een trein in de ene richting een trein in de andere richting uitsluit (de paden kruisen elkaar tussen Mariënberg en Ommen). Op het tijdwegdiagram kun je zien hoe dit pad loopt (het is de iets vettere lijn met CW11 of WC11). Er is dus altijd een goederenpad, tenzij de spitstrein rijdt. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 14 december 2012 @ 10:21 |
Bij dé botsing. | |
dennistd | vrijdag 14 december 2012 @ 10:26 |
Ook op somda gemeld door iemand: http://somda.nl/forum/127(...)+dingen+14+december/ | |
zoem | vrijdag 14 december 2012 @ 10:28 |
Ik had er eens op gelet in de VIRM-VI (die met blauw/rode bekleding) en het betreffende tafeltje steekt daar minder uit en de bredere zijde is naar de tweezits gericht. | |
b2py | vrijdag 14 december 2012 @ 10:28 |
Spuit elf
| |
b2py | vrijdag 14 december 2012 @ 10:29 |
De stroomstoring te Nijmegen was 45 min geleden opgelost maar is zojuist weer ontstaan. | |
dennistd | vrijdag 14 december 2012 @ 10:31 |
ff gemist ![]() | |
remlof | vrijdag 14 december 2012 @ 10:31 |
Ben van Velperpoort weer naar huis gegaan toen ik zag dat de storing naar verwachting om 11:00 voorbij was ipv 10:00. Verstandige keuze dus ![]() | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 14 december 2012 @ 10:35 |
Hmm dat moet hard zijn gegaan dan, je zou zoiets niet verwachten. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 14 december 2012 @ 10:36 |
Klinkt als stilgezet door ATB-vv maar ruim voor de daadwerkelijke aansluiting. Bij aansluitingen ver buiten stations is het gebruikelijk om 200 meter afstand achter het sein aan te houden tot aan het punt waar de treinen elkaar zouden raken als er eentje door rood is gereden. | |
dennistd | vrijdag 14 december 2012 @ 10:37 |
Lees het rapport maar: http://www.onderzoeksraad(...)NL_web_beveiligd.pdf | |
Viezze | vrijdag 14 december 2012 @ 10:37 |
Wat voor sein stond daar? Zou ATB-vv hier een botsing hebben voorkomen? | |
Mr_Klaasje | vrijdag 14 december 2012 @ 10:38 |
Zie mijn bovenstaande post: Ja. | |
Viezze | vrijdag 14 december 2012 @ 10:39 |
Die post had ik net gemist. Volgens mij mogen treinen op dat punt vrij hard (100?) dus die 'buffer' is ook wel logisch | |
Mr_Klaasje | vrijdag 14 december 2012 @ 10:54 |
De woordvoerder noemt de perronlengtes maar zelfs bij Heemstede zijn de perrons 340 meter lang. Het zal dus vooral gaan om het vervangen van DDZ die nu niet langer dan 8 bakken te krijgen zijn door ander materieel. Ze wil alleen niet toegeven dat die logistiek voor NS wat lastig is. Ik vroeg me altijd af waar de term "persvoorlieger" vandaan komt. Nu weet ik het. | |
Viezze | vrijdag 14 december 2012 @ 11:02 |
Gisteren las ik ergens (weet niet meer waar) dat de treinen tussen Amsterdam en Den Haag vanaf januari langer worden omdat er dan nieuw materieel beschikbaar is, dus ergens is het wel goed doorgekomen? Edit: Gevonden http://www.nu.nl/binnenla(...)s-worden-langer.html | |
Mr_Klaasje | vrijdag 14 december 2012 @ 11:03 |
De woordvoerder heeft het in het interview over ander materieel met meer zitplaatsen. | |
#ANONIEM | vrijdag 14 december 2012 @ 11:07 |
Precies. En het is in nog veel meer opzichten een politiek verhaal. Lees maar eens terug hoe de politiek er in 2000 tegenover stond. De politiek wilde NS tegen elke prijs de hand boven het hoofd houden. En wat heeft de politiek een moeite daarvoor moeten doen. Allereerst verprutste NS zelf de poging om de HSL onderhands aan hen te gunnen. Daarna moest een openbare aanbesteding gehouden, maar die was zo geschreven dat alleen NS had moeten durven deelnemen. Maar o jee, toen bleek ineens dat er toch twee buitenlandse bedrijven gingen meebieden. En toen kwam er ineens een onrealistisch hoog bod van NS op tafel wat gewillig door de overheid werd geaccepteerd. 1+1=2, zou ik zeggen. Het meest vreemde in dit hele verhaal vind ik nog wel dat het belang van de reiziger er nergens in voor lijkt te komen. Toen niet en nu nog steeds niet. | |
Viezze | vrijdag 14 december 2012 @ 11:11 |
Het probleem is nu dat je niet op hele korte termijn met een oplossing kan komen; alle paden zijn ingelegd, materieel terzijde, locs terug, en het huidig materieel gaat op korte termijn ook niet goed presteren. Er moet een keer iemand in Den Haag / bij NS opstaan en met de vuist op tafel slaan om vervolgens te schreeuwen dat het niet langer kan zo. En dan net zo lang vergaderen tot er een oplossing is waar de reiziger wel beter van wordt. | |
Q. | vrijdag 14 december 2012 @ 11:17 |
Had DB/Arriva maar gewonnen, dan was de ellende nu waarschijnlijk een heel stuk kleiner. | |
dennistd | vrijdag 14 december 2012 @ 11:25 |
De Prio-stammen kun je met een paar dagen weer in dienst hebben, en als je nu een leasemaatschappij belt voor een Traxx-loc dan heb je hem morgen in huis zou ik haast zeggen (nouja, een paar dagen dan). Het probleem zit hem bij de Belgen, die geen Prio-stammen over de HSL willen hebben... | |
Viezze | vrijdag 14 december 2012 @ 11:29 |
Wel grappig om te zien hoe fel men tegen buitenlandse vervoerders was, terwijl alles wat nu is aanbesteed in handen is van buitenlandse ondernemingen... Waarom houden de Belgen hun poot stijf dan? Zij zien toch ook dat dit voor geen ene meter draait, laat dan voorlopig wel die prio-stammen toe zodat er een betrouwbare dienst kan worden opgezet. Je zou zeggen dat het simpel is... ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 14 december 2012 @ 11:31 |
Ja en ja ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 14 december 2012 @ 11:40 |
Eerlijk gezegd snap ik ook niet welk belang dat verhindert. Het verlies op de HSL wordt komt toch wel op het bord van de overheid, of je nou de boel opnieuw aanbesteedt met tegenvallende (in vergelijking met het huidige contract) opbrengsten of dat NS de verliezen bijpast en daardoor de winst verminderd en de inkomsten uit dividend tegenvallen. Het belang van de overheid is dus dat met die waardeloze V250-treinstellen toch nog zo veel mogelijk geld wordt binnengeharkt. Dat erkent het ministerie ook, en is ook het uitgangspunt geweest bij het zoeken naar oplossingen door Schulz toen HSA onlangs bijna failliet ging. Maar ik heb niet veel vertrouwen in de gekozen oplossing: NS de concessie tegen een fikse korting cadeau doen. De huidige houding van NS t.o.v. de reizigers op de Benelux-Fyra lijkt mij i.i.g. geen recept voor een zo goed mogelijk gevulde, zo winstgevend mogelijke trein. | |
bork | vrijdag 14 december 2012 @ 11:41 |
Das erg ![]() moeilijk ![]() 400 stations in nederland plus die opgeheven zijn x 4 en dan de rest ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 14 december 2012 @ 11:41 |
Je moet wel beseffen dat NS na 2015 nog altijd meer geld betaald aan die HSL dan je nu zou mogen verwachten bij een aanbesteding. Daarnaast gaan ze een concessievergoeding voor het HRN betalen. | |
KnightSolaire | vrijdag 14 december 2012 @ 11:42 |
Heb dit topic al een tijdje zitten volgen, maar vandaag pas een FOK!-account aangemaakt. Ik spring er bij deze dus even tussenin. ![]() Valt me op dat het vandaag (tot dusver) opvallend goed gaat met de V250. Groot contrast met de vorige dagen en zeker gisteren, toen het al bij de eerste ritten nog binnen Nederland fout ging. Elders las ik dat de Thalys in de eerste week op de HSL-Zuid vergelijkbare problemen had, sterker nog: die punctualiteit zou nóg lager geweest zijn. Hopelijk kan de V250 zich herstellen, want of je nu achteraf liever een andere vervoerder/treintype op de HSL had willen zien, op dit moment is het gewoon het beste voor de reizigers als dat ding snel goed gaat rijden. En wat betreft de vervoerder: laten we niet vergeten dat de integratie van de HSL met het hoofdrailnet een soort IC+-diensten mogelijk gaat maken waar veel meer mensen baat bij hebben dan bij de "losse" HSL-Zuid. | |
b2py | vrijdag 14 december 2012 @ 11:45 |
Bijna heel NRW, heel België enzo ![]() | |
Surveillance-Fiets | vrijdag 14 december 2012 @ 11:46 |
welkom! ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 14 december 2012 @ 11:47 |
NS heeft daar toch helemaal geen treinen voor? Het aantal gekochte V250-treinen is nog niet eens genoeg om de oorspronkelijk beloofde treindienst Den Haag - Breda - Brussel mogelijk te maken. Welke treinen wil NS dan gaan gebruiken voor hun super-intercity Den Haag - Eindhoven over de HSL? In hun foldertje over 'het voorstel aan de reiziger 2015-2025' zie ik bij het materieeloverzicht ook nergens het voornemen om nieuwe hogesnelheidstreinen te gaan kopen. Ik heb dus niet zo veel vertrouwen in de mooie beloftes van NS. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 14 december 2012 @ 11:50 |
De versterkingstrein Amsterdam-Rotterdam gaat eruit. Daar kan je wat anders mee doen en Den Haag-Eindhoven wordt waarschijnlijk een getrokken trein. | |
#ANONIEM | vrijdag 14 december 2012 @ 11:50 |
Ja en? De NS heeft geen geldboom in de tuin staan ofzo. Die hogere, blijkbaar niet-marktconforme opbrengsten voor de overheid kunnen dus maar bij één plek vandaan komen: tegenvallers voor de overheid op een ander vlak, nl. een tegenvallende bedrijfswaarde en/of dividend als enige aandeelhouder van NS. | |
Viezze | vrijdag 14 december 2012 @ 11:50 |
SLT heeft toch ERTMS? ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 14 december 2012 @ 11:52 |
Dank! ![]() Je hebt er geen hogesnelheidstreinen voor nodig lijkt me. Dat zou nogal een dure investering zijn als je slechts een klein deel van het traject op de HSL gaat rijden (denk aan de IC Den Haag - Venlo die dan tussen Rotterdam en Breda op de HSL zou rijden). Lijkt me eerder dat omgebouwd materieel daarvoor gebruikt gaat worden. Het verschil qua tijdswinst tussen 160km/u en 250km/u is niet denderend, zeker niet op korte afstanden. | |
b2py | vrijdag 14 december 2012 @ 11:54 |
Wat is eigenlijk nu de huidige stand van definitieve dienstregeling? 2x per uur Amsterdam - Rotterdam 2x per uur Amsterdam - Breda 1x per uur Amsterdam - Brussel 1x 2 uur Breda - Antwerpen Zoiets toch? | |
#ANONIEM | vrijdag 14 december 2012 @ 11:54 |
Ah okee. Weet je toevallig ook waar die treinen vandaan gaan komen? Ik dacht altijd dat de huidige getrokken Fyra's niet geschikt waren als langetermijnoplossing, met dure gehuurde locomotieven, te veel lawaai doordat de rijtuigen eigenlijk niet geschikt zijn voor 160 km/u op een betonnen baan, etc. [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2012 11:55:13 ] | |
ReisT | vrijdag 14 december 2012 @ 12:00 |
Er gaan op korte termijn nergens treinen vandaan komen, Den Haag-Eindhoven wordt in het begin dus gewoon Traxx+ICR want een alternatief is er niet. Op de langere termijn moet je denken nieuwe materieel dat NS moet gaan bestellen als opvolger voor ICR en ICM. Maar dat is rond 2020 pas aan de orde. | |
Peterselieman | vrijdag 14 december 2012 @ 12:10 |
en dat terwijl vorig jaar de assentellers daar toch vervangen waren? | |
b2py | vrijdag 14 december 2012 @ 12:13 |
Assentellers zijn sowieso wel een problematisch systeem ... | |
Peterselieman | vrijdag 14 december 2012 @ 12:14 |
mja, valt mee. Eventueel aanvullen met pedalen ofzo. | |
b2py | vrijdag 14 december 2012 @ 12:24 |
Vandaag terzijde gegaan, de 7438. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 14 december 2012 @ 12:29 |
De beide concessievergoedingen zijn gelijk aan de huidige HSL-vergoeding. 1+1=2 | |
Dalenbart | vrijdag 14 december 2012 @ 12:31 |
Daar ga ik vanuit dat ATB-vv heeft ingegrepen. Remming begon vlak voor het sein en eerste stuk waar ik in zat kwam stukje voorbij het sein tot stilstand. ruimte tot de eerste wissel was nog wel redelijk ander treinverkeer kon er normaal langs. Maar tegelijkertijd met dat we door rood reden kwam de trein vanuit groningen ook langs. | |
dennistd | vrijdag 14 december 2012 @ 12:32 |
Dikke kans dat het zonder ATB-vv misgegaan was dus.. | |
DriekOplopers | vrijdag 14 december 2012 @ 12:46 |
Welkom! ![]() Hahaha, dus de gewone reiziger kan de pest krijgen, maar als de NS-top met de Fyra naar Belgie moet, dan kan het opeens wel... | |
lyolyrc | vrijdag 14 december 2012 @ 12:55 |
Volgens mij weten ze precies welk(e) Fyra-stel(len) in goede staat is/zijn. Ze nemen echt niet het risico dat ze een uur tegen een paar koeien in de lokale wei kunnen gaan aankijken. ![]() | |
b2py | vrijdag 14 december 2012 @ 12:56 |
![]() Via http://www.geenstijl.nl/m(...)yravergelijking.html | |
KnightSolaire | vrijdag 14 december 2012 @ 13:02 |
Volgens mij hebben ze weinig keuze wat betreft inzetbare stellen, daarom is de dienstregeling toch beperkt tot 10 ritten per dag per richting i.p.v. 16? ![]() Dank! Lekker knus daar in de cabine! | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 14 december 2012 @ 13:13 |
Nee hoor. In het Noorden hebben we er nauwelijks problemen mee. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 14 december 2012 @ 13:18 |
Best zuur.. Rijdt die Fyra Brussel eindelijk eens redelijk richting Amsterdam, wordt die opgeheven bij Schiphol vanwege een wisselstoring. | |
lyolyrc | vrijdag 14 december 2012 @ 13:22 |
Ik zag hier laatst in het topic een cijfer van het aantal stellen dat beschikbaar was voor invulling van die ritten. Ik meen 7 stuks, waarvan 3 rijdend, 2 reserve, 2 alsnog defect gegaan. Ik vermoed dat ze de minst storingsgevoelige hebben genomen voor de rit naar Brussel. Ook welkom op FOK! van mij. ![]() | |
James1988 | vrijdag 14 december 2012 @ 13:22 |
Welkom! Zondag ging het aanvankelijk ook goed, pas tegen het einde van de dag ging er een trein stuk. De problemen die Thalys had toen ze over de HSL gingen rijden kwamen voornamelijk door infrastructuurproblemen aan de walzijde. Het Radio Block Center (RBC) dat de treinbeveiliging verzorgt was enigszins brak, en zo waren er meer problemen aan de wal. Na aanpassingen aan de walzijde waren de problemen met Thalys grotendeels verholpen. Of Fyra als geheel goed is voor de reiziger is betwijfelenswaardig, ongeacht welk materieel je ervoor inzet. Of die IC+-diensten ooit gerealiseerd gaan worden moet ik nog maar zien. Nee, de trein Amsterdam - Rotterdam staat nog gewoon op de planning. Wel mag 's avonds na 20:00 1 van die treinen worden opgeheven. Nope. Dat was wel de bedoeling, maar dat kon niet geleverd worden. Huidige situatie: - 2x per uur Amsterdam - Breda v.v. - 10x per dag Amsterdam - Brussel v.v. - 9x per dag Amsterdam - Parijs v.v. Gewenst eindbeeld conform huidige concessie: - 2x per uur Amsterdam - Breda v.v. - 2x per uur Amsterdam - Rotterdam v.v. - 1x per uur Amsterdam - Brussel v.v. - 10x per dag Amsterdam - Parijs v.v. - 8x per dag Den Haag - Breda - Brussel v.v. Dankzij de deal die staatssecretaris Mansveld vorige week heeft gesloten wordt die laatste veranderd in Antwerpen - Breda, met dezelfde frequentie. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 14 december 2012 @ 13:25 |
Voorlopig maar in de nieuwe concessie niet meer en daar ging het over. | |
Dr_Flash | vrijdag 14 december 2012 @ 13:27 |
Hallo KnightSolitaire ![]() ![]() Mazzel verder jonges, ben ff druk, tot na het weekend ![]() | |
James1988 | vrijdag 14 december 2012 @ 13:29 |
De nieuwe concessie is nog niet rond, dus wat de definitieve eisen gaan zijn is nog niet bekend. In de brochure van NS staan alsnog 6 treinen per uur ingetekend op Amsterdam - Rotterdam: - Thalys (10x p/d) - Fyra Breda (2x p/u) - Fyra Rotterdam (2x p/u) - Fyra Brussel (1x p/u) | |
bork | vrijdag 14 december 2012 @ 13:35 |
Let op bij het oversteken he! Veel plezier ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 14 december 2012 @ 13:38 |
Fyra Rotterdam uit Amsterdam Zuid ja. | |
James1988 | vrijdag 14 december 2012 @ 13:43 |
Amsterdam Zuid is ook Amsterdam. ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 14 december 2012 @ 13:46 |
Jij weet net zo goed als ik dat als men het over Amsterdam heeft in spoorwegland het over het dienstregelingspunt Asd, ook wel Amsterdam Centraal genoemd, gaat. Amsterdam Zuid is interessant omdat je het vanaf daar met echte tijdwinst kunt doortrekken naar Zwolle. | |
James1988 | vrijdag 14 december 2012 @ 13:48 |
Volgens de HSL-concessie is het HSA toegestaan om Amsterdam Zuid te gebruiken als eindpunt voor één of meerdere hogesnelheidstreinen. Amsterdam Zuid is een bijzonder aantrekkelijke locatie vanwege de vele bedrijven die in de nabijheid van het station gevestigd zitten: denk aan AkzoNobel, ABN AMRO, Accenture, enzovoorts. Aangezien NS volgens hun brochure de ambitie heeft om de trein door te trekken naar Zwolle (via de Hanzelijn) is het ook logischer om Amsterdam Zuid aan te doen. De vraag is waarmee ze dat willen doen, want voldoende rollend hogesnelheidsmaterieel hebben ze dan niet. | |
James1988 | vrijdag 14 december 2012 @ 14:12 |
Daar gaan we weer:
| |
b2py | vrijdag 14 december 2012 @ 14:13 |
Wel verbetering, extra Fyra inmiddels.. | |
James1988 | vrijdag 14 december 2012 @ 14:15 |
Neuh, gewoon +60 ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 14 december 2012 @ 14:17 |
"Ik stond vanochtend op CS...." Gewoon. Niet. Doen. ![]() | |
V2 | vrijdag 14 december 2012 @ 14:33 |
Aldi kwaad om 'Aldi-trein' Hahaha, Aldi voelt zich nu beledigd dat hun naam wordt verbonden aan een baggerproduct als de Fyra ![]() ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 14 december 2012 @ 14:52 |
![]() | |
Flodder450 | vrijdag 14 december 2012 @ 15:07 |
Zijn er in het verleden problemen geweest bij het invoeren van treinstellen? bijvoorbeeld bij de diesel-3tjes, de Koploper, de Hondekop, plan V etc? | |
Mr_Klaasje | vrijdag 14 december 2012 @ 15:13 |
Best wel veel eigenlijk. | |
dennistd | vrijdag 14 december 2012 @ 15:15 |
Ik denk dat SM'90 nog het meest problematisch geweest is... Kijk hoe het daarmee afgelopen is en beslis alsjeblieft vandaag nog om de V250's naar de sloper te sturen | |
Q. | vrijdag 14 december 2012 @ 15:16 |
SM'90 was dan ook eigenlijk gewoon een proefserie voor nieuwe technieken die later wel succesvol (en al beproeft in de SM'90 dus) zijn toegepast in IRM en DM'90. | |
De_Hertog | vrijdag 14 december 2012 @ 15:16 |
SM '90... Bij veel van die series werd eerst een proefexemplaar of proefreeks gemaakt, voor de 'echte' treinserie kwam. Vaak weken die proefseries nogal af van de uiteindelijke serie. Ik kon zo gauw niet vinden of dat ging om problemen te verhelpen of om 'voortschrijdend inzicht' ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 14 december 2012 @ 15:17 |
Maar het is nou ook niet dat IRM meteen een succes was. | |
Q. | vrijdag 14 december 2012 @ 15:18 |
Moet je nagaan, zonder SM'90 was het nog veel erger geweest. | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 14 december 2012 @ 15:18 |
Waarschijnlijk wel ja! | |
De_Hertog | vrijdag 14 december 2012 @ 15:18 |
Wel voor doedelzakliefhebbers. | |
Dr_Flash | vrijdag 14 december 2012 @ 15:23 |
Als dat het enige probleem was.... ![]() | |
De_Hertog | vrijdag 14 december 2012 @ 15:24 |
Het is het enige wat me bijgebleven is, was nog jong toen /opavertelt | |
Dr_Flash | vrijdag 14 december 2012 @ 15:27 |
Ik heb ook nooit veel problemen gehoord over IRM hoor. Niet zoals nu met de fyra iig ![]() | |
Q. | vrijdag 14 december 2012 @ 15:32 |
Natuurlijk niet: duitse degelijkheid. ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 14 december 2012 @ 15:45 |
FYRA is dan ook de Aldi op zijn kop | |
Dr_Flash | vrijdag 14 december 2012 @ 15:52 |
Sowieso, Fyra heeft niks met goedkoop te maken en ALdi alles. Dus eigenlijk slaat het nergens op ![]() | |
WhiteJoker | vrijdag 14 december 2012 @ 15:55 |
Precies, Aldi op z'n kop dus. Hoge prijs, lage kwaliteit ![]() | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 14 december 2012 @ 15:55 |
Wat is het verschil tussen een IRM en een VIRM? | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 14 december 2012 @ 15:58 |
de V staat voor 'verlengd', vroeger had je stellen van 3 bakken en van 4 bakken, maar die zijn tegenwoordig allemaal verlengd tot resp. 4 en 6 bakken. Onverlengd IRM rijdt er niet meer rond, dus de V is eigenlijk een wat overbodige aanduiding, maar technisch gezien wel correct. | |
Dr_Flash | vrijdag 14 december 2012 @ 16:00 |
Vroeger heette het ook DD-IRM. Even zo goed overbodig trouwens, maar okee ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 14 december 2012 @ 16:04 |
of gewoon Bizon | |
dennistd | vrijdag 14 december 2012 @ 16:10 |
Mja, die naam heeft het nooit goed gedaan volgens mij.. Net zoals Apekop voor mat'64, gebruikt ook niemand. Spurt en Velios ook niet trouwens. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 14 december 2012 @ 16:12 |
Er rijden toch nog VIRM-4's? | |
KnightSolaire | vrijdag 14 december 2012 @ 16:13 |
Of Albatros voor de V250. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 14 december 2012 @ 16:13 |
![]() Dat ziet er raar uit ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 14 december 2012 @ 16:13 |
jup en de series 2 en 3 zijn ook niet verlengd ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 14 december 2012 @ 16:16 |
Ja, ik was in de veronderstelling dat alle IRM-3's verlengd waren tot VIRM-IV's, en alle IRM-4's tot VIRM-VI's (geen idee waarom ze daar romeinse cijfers voor gebruiken... IV en VI is nou niet echt duidelijk verschillend ![]() Maar ik geloof als ik Peterselieman zo lees dat dat niet helemaal compleet/correct is ![]() | |
remcoP | vrijdag 14 december 2012 @ 16:17 |
Die verdient dat dan ook helemaal niet. | |
ReisT | vrijdag 14 december 2012 @ 16:17 |
Er staat niet voor niets bij het HST-lijntje naar Zwolle "in studie" en ze hebben het dan over de situatie in 2020 - dan is er misschien nieuw materieel beschikbaar. | |
dennistd | vrijdag 14 december 2012 @ 16:19 |
Het materieel heet allemaal VIRM tegenwoordig. De eerste stellen (VIRM-1, met paarse kunststof bekleding) zijn afgeleverd als drietjes (IRM-III) en viertjes (IRM-IV). Daarna zijn er twee vervolgbestellingen geweest, VIRM-2 en VIRM-3 (met roze stoffen bekleding). Dat zijn zowel nieuwe stellen (viertjes (VIRM-IV) en zesjes (VIRM-VI)) als tussenbakken, waarmee het IRM-III verlengd is van drie naar vier bakken en nu VIRM-IV heet, en het IRM-IV verlengd is van vier naar zes bakken en daarmee VIRM-VI werd. Een paar jaar geleden is er nog een nieuwe bestelling VIRM gedaan (VIRM-4), uitsluitend bestaand uit viertjes (VIRM-IV). Deze hebben blauwe bekleding en bredere trappen, omdat de cateringliften niet ingebouwd zijn. | |
dennistd | vrijdag 14 december 2012 @ 16:20 |
Romeinse cijfers geven het aantal bakken aan, de normale cijfers de bestelling. Zo bestaat ICM-1 en ICM-2 uit ICM-III's en ICM-3 en ICM-4 uit ICM-IV's. Bij Plan V gaat het zelfs tot 13 als ik me niet vergis. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 14 december 2012 @ 16:20 |
Ok! Ik vond dit ook nog: ![]() Was dat een concepttrein ofzo ![]() | |
dennistd | vrijdag 14 december 2012 @ 16:22 |
Het zou kunnen dat dit bakken zijn voor schadeherstel, maar een fotosoep sluit ik ook niet uit eerlijk gezegd (het lijkt me Amersfoort in elk geval). | |
Peterselieman | vrijdag 14 december 2012 @ 16:23 |
nee, dat zijn vier kopbakken. De NS had naast alle complete bakken ook nog vier kopbakken in ruwbouw besteld voor het geval er een kopbak zou sneuvelen. Deze zou dan door een ruwbouwbak vervangen kunnen worden nadat die helemaal opgebouwd was. Concept was geen succes en daarom is er bij de bestelling van het VIRM-4 een volledig afgebouwde kopbak bijbesteld. Deze kon vrijwel meteen al een beschadigde kopbak vervangen. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 14 december 2012 @ 16:27 |
Ohja ik zie nu pas dat het allemaal kopbakken zijn. Wel handig dat soort dingen. Die staan nu wss ergens opgeslagen als strategische reserve ofzo. | |
dennistd | vrijdag 14 december 2012 @ 16:32 |
Die staan in de loods in Amersfoort als het goed is. Ik had ook niet gezien dat het allemaal kopbakken waren ![]() | |
Flodder450 | vrijdag 14 december 2012 @ 16:34 |
Waarom moet ik nu aan de rhyme of the ancient mariner denken? De vloek van de albatros ![]() ![]() | |
bork | vrijdag 14 december 2012 @ 16:54 |
IC Brussel 9237: 14-12-2012 16:17 Fyra uit Brussel (Amsterdam C.a.17.19 uur) heeft een vertraging van ongeveer 30 minuten en komt met deze vertraging aan op de bestemmingsstations. IC Brussel 9241: 14-12-2012 16:16 Fyra naar Amsterdam (Brussel Zuid v. 16.18 uur) begint vandaag in Antwerpen (Antwerpen C.v.16.57 uur).Reizigers vanaf Brussel reizen met een binnenlandse trein naar Antwerpen. ICE 129: 14-12-2012 15:30 ICE (Amsterdam C v 16.34 uur) kan door defect materieel niet rijden.Reizigers uit Amsterdam en Utrecht reizen met een binnenlandse IC (vertrek Amsterdam C.16.53 uur / Utrecht c.v.17.23 uur) naar Arnhem.In Arnhem staan bussen klaar naar Duisburg.Vanaf Duisburg kunnen reizigers hun reis vervolgen met de trein. Dat van die ICE 129 is ook niet zo fijn, volgende week moet we een stuk verder dan is zo'n onvrijwillige busrit geen leuk vooruitzicht, in Arnhem staan bussen klaar naar Duisburg, dat duurt wel even ![]() | |
Litpho | vrijdag 14 december 2012 @ 16:56 |
Het verschil zit hem er natuurlijk wel in dat deze Albatros al vleugellam was bij oplevering. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 14 december 2012 @ 16:57 |
Was er niet iets met dat IRM in bochten buiten PVR kwam? | |
GekkeHaan | vrijdag 14 december 2012 @ 17:11 |
Ik moet helaas bevestigen dat ik de "meester" op de bok was vanmorgen bij Herfte Aansluiting. Het verhaal op Somda klopt alleen niets van. Die ooggetuige verteld dat er niet geremd werd voor Herfte. Is wel degelijk door mij gedaan. Ik heb gewoon gehandeld naar het gele voorsein. Door niet optimale wegbekendheid kwam sein 222 iets eerder dan ik zelf verwachte. Toen deze waargenomen werd is er door mij een snelremming uitgevoerd, maar gleed helaas 30 meter voorbij het sein. Na stilstand is door mij de alarmoproep geplaatst en het gevarensein ontstoken. Er is dus niet ingegrepen door de ATB? Wat betreft de warrige communicatie...... ben nog maar een half jaar bevoegd en wist ff niet hoe ik dit moest verklaren richting de reizigers. Daarom is er voor gekozen om het maar op een storing te gooien. Geloof me ik was en ben nog steeds aardig van slag. Ook de omschakeling van ATB-NG naar ATB-VV valt niet mee als je dat al vanaf april gewend bent te rijden. Als ik de tijd kom terug draaien tot het punt dat we strak op tijd vertrokken uit Dalfsen was het misschien anders gelopen. Ben in ieder geval blij dat er niets ernstigs is gebeurd. Alhoewel een STS passage uiteraard ernstig genoeg is. Dt moge duidelijk zijn. | |
Peterselieman | vrijdag 14 december 2012 @ 17:13 |
sterkte | |
Peterselieman | vrijdag 14 december 2012 @ 17:14 |
klopt. Kan me herinneren dat onder meer bij Meppel aanpassingen zijn uitgevoerd om daar de PVR iets te vergroten | |
Peter | vrijdag 14 december 2012 @ 17:18 |
Kop op, het is kut, maar je hebt de boel wel veilig stil gezet toch? Volgende rit een extra collega mee en snel weer rijden ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 14 december 2012 @ 17:20 |
GekkeHaan, heel moedig dat je hier je verhaal doet! Sterkte! | |
Dalenbart | vrijdag 14 december 2012 @ 17:21 |
Sterkte allereerst en respect dat je dit zo zegt. Ik zat ook in de trein zoals eerder in dit topic te lezen is. Somda verhaal is niet van mij! Verschil voor ATB-VV remming of noodremming ken ik niet dus vandaar dat ik dat niet kon zeggen. Communicatie was inderdaad warrig maar gezien de omstandigheden kan ik dat nu helemaal begrijpen. Voor de reizigers is het schrikken maar voor jou absoluut ook, dit plan je niet. Het is als reiziger alleen wel schrikken als je de trein vanuit Meppel langs ziet komen en denkt oh daar gaan we parallel aan rijden. vervolgens kom je met een noodstop tot stilstand en even later komt de trein richting emmen voorbij. Gelukkig allemaal goed gegaan en niks ernstigs verder gebeurt. Hoe gaat dat nu met jou verder dan? alweer op de bok gezeten of hoe gaat dat nu? | |
Peterselieman | vrijdag 14 december 2012 @ 17:24 |
het beste is idd dat je zo snel mogelijk de bok weer op gaat. Eerst met een collega en daarna alleen Bij een GTW is het verschil tussen een snelremming en een stevige remming wel te herkennen, maar dat is op detailniveau. Bij een stevige remming gaat het stel ook heen en weer schudden en komt er na stilstand ook lucht vrij. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 14 december 2012 @ 17:25 |
Sterkte Meester! | |
Tochjo | vrijdag 14 december 2012 @ 17:25 |
Ze hebben daar toch wekenlang testritten gereden met die nieuwe GTW's? Mei 2010. Daarna drie weken lang de ene storing na de andere. Na het vervangen van wat printplaten was het probleem opgelost. Was ook de directe aanleiding voor een actie waarin vergoedingen werden uitgekeerd aan reizigers. | |
Dalenbart | vrijdag 14 december 2012 @ 17:25 |
Zo goed ben ik ook niet in treinen thuis dat ik dat al wist dus vandaar dat ik het ook open heb gelaten. | |
Dalenbart | vrijdag 14 december 2012 @ 17:26 |
En dicht-- |