abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 11 december 2012 @ 23:27:09 #55
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_120213483
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:08 schreef b2py het volgende:

[..]

Dan ben ik wel benieuwd naar de ontbindende voorwaarden. Ben jij daarvan op de hoogte?
Ik vind het nogal wat, zomaar even de concessie opgeven..
Op de website van de Rijksoverheid zijn heel veel documenten over de HSL te vinden, waaronder 20094923 aanbieding concessie hogesnelheidsnet met diverse bijlages. Bijlage 2 is de daadwerkelijke concessie, bijlage 3 is een toelichting.

De ingangsdatum van de concessie is 1 juli 2009, deze heeft een looptijd van 15 jaar.

Treindiensten
In artikel 4 staat gespecificeerd welke treindiensten aangeboden moeten worden:

Binnenlands
• 32x per dag Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Breda v.v.
• 32x per dag Amsterdam - Schiphol - Rotterdam v.v.

Internationaal
• 16x per dag Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel v.v.
• 8x per dag Den Haag - Rotterdam - Breda - Brecht - Antwerpen Centraal - Mechelen - Brussel v.v.
• 10x per dag Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel - Parijs v.v. met een inspanningsverplichting voor 16x per dag

Zitplaatsen
In artikel 6.2 staat e.e.a. gespecificeerd over zitplaatsen en zitplaatsgarantie:

• Alle internationale reizigers dienen een zitplaats te hebben wat gegarandeerd wordt door reserveringen
• Alle binnenlandse business class-reizigers (1e klas) zullen eveneens gegarandeerd zijn van een zitplaats d.m.v. reserveringen
• Reizigers in economy class in het binnenland dienen een zitplaatskans van 98% te hebben, zelfs in de drukste trein op het drukste traject

In de praktijk is het weliswaar mogelijk om een zitplaats te reserveren op de binnenlandse Fyra, maar de zitplaats in de 1e klas is niet gegarandeerd. Het is inmiddels dermate druk op Rotterdam - Schiphol dat die 98% zitplaatskans ook niet meer gehaald wordt.

Punctualiteit
In artikel 6.3 staat gespecificeerd:

• 95% van de treinen moet op tijd zijn, voor zover toerekenbaar aan HSA. Ofwel: als de HSL stuk is komt dit niet op conto van HSA.
• De punctualiteitsnorm bedraagt voor binnenlands verkeer 3 minuten, voor internationaal verkeer 5 minuten.
• Het maximale uitvalspercentage mag 0,5% bedragen

In de praktijk: punctualiteit ligt op 85% - 90%, uitval op 5% maar soms meer.

Toegankelijkheid
HSA dient bij het te bestellen rollend materieel rekening te houden met reizigers met een functiebeperking. Dit is bij de V250 maar deels gebeurd: er is een rolstoelvriendelijk toilet, en er is een plaats voor een rolstoel. De trein heeft echter een traptrede waardoor reizigers met een functiebeperking alsnog niet zelfstandig in- en uit de trein kunnen komen.

Klanttevredenheid
Minimaal 80% van de ondervraagde reizigers dient het cijfer 7 of hoger te geven voor de treindiensten. Klanttevredenheidsonderzoeken vinden iedere 3 maanden plaats.

(Hier heb ik verder geen cijfers over, maar het lijkt me onmogelijk dat dit gehaald wordt)

Handhaving
Indien aan het einde van een kalenderjaar blijkt dat de in artikel 6 bepaalde normen niet zijn behaald en sprake is van een structurele afwijking van die normen, krijgt HSA Beheer de gelegenheid binnen het volgende kalenderjaar de prestaties op het niveau van de gestelde normen te brengen, met inachtneming van artikel 12. Indien dit niet gerealiseerd is en HSA Beheer niet kan aantonen dat dit niet aan haar is toe te rekenen, kan de minister – te zijner keuze – aan HSA Beheer vanaf dat moment een last onder dwangsom opleggen van maximaal ¤ 5 miljoen per kwartaal waarin de normen niet gehaald worden (waarbij de minister bij de vaststelling van de hoogte van de dwangsom de mate van het niet voldoen aan de normen door HSA Beheer zal meewegen), dan wel deze concessie intrekken.

Ingroeiperiode
• Vanaf de aanvangsdatum moet er minimaal een uurdienst Amsterdam - Rotterdam én een uurdienst Amsterdam - Breda zijn, met een inspanningsverplichting voor een halfuurdienst tijdens de spitsen
• De ingroeiperiode voor het volledige binnenlands verkeer bedraagt 2 jaar
• Voor het internationale verkeer wordt gestreefd naar een ingroeiperiode van 2 jaar met het aantal internationale treinen dat reed op de ingangsdatum (dwz 7x Thalys + 16x Benelux)

In de praktijk:
- Toen men begon met Fyra reed er slechts een uurdienst Amsterdam - Rotterdam. Amsterdam - Breda werd niet bediend en in het weekend reed er niks. Ook geen spitsversterking.
- De treinserie Amsterdam - Rotterdam heeft even als proef gereden, maar niet volgens de concessie-eisen
- De streefperiode van 2 jaar voor internationaal vervoer is niet gehaald (werd 3 jaar en 3 maanden) en het aanbod is minder dan wat er destijds reed.

Intrekking van de concessie
Hoofdstuk 7 beschrijft de mogelijkheden tot ontbinding van de concessie, hier de belangrijkste:

• Faillissement van HSA of indien de aandeelhouders besluiten tot ontbinding van HSA
• Stakingen, oorlogen, rellen, enz
• Langdurige onbeschikbaarheid van de HSL-Zuid
• Het niet tot stand komen van of vernietiging van een samenwerkingsovereenkomst met de NMBS

Ook van belang:
• De minister is gerechtigd deze concessie in te trekken ingeval:
- HSA Beheer gedurende zes opvolgende maanden enige verplichting uit hoofde van artikel 6 (prestaties) niet nakomt;
- de situatie als bedoeld in de laatste volzin van artikel 7.2 van de concessie zich voordoet;
- HSA Beheer gedurende zes opvolgende maanden enige verplichting uit hoofde van het Besluit HSL-heffing niet nakomt;
- HSA Beheer onderwerp is van, of meewerkt aan de totstandkoming van, een door de bevoegde mededingingsautoriteit(en) verboden concentratie

Continuïteit
Mocht HSA haar concessie verliezen, dan is HSA verplicht om mensen, materialen, rollend materieel, IT-systemen, enz. ter beschikking te stellen aan een volgende exploitant

Heel lang verhaal kort
De aanwezige ontbindende factoren sturen op prestaties en inkomsten (betalingsverplichtingen, bijvoorbeeld) maar er zijn voldoende punten in de concessie die niet worden nageleefd of uitgevoerd door HSA. Ik ben geen advocaat, maar mij lijkt dat het niet naleven van concessievoorwaarden gelijk staat aan contractbreuk.

De belangrijkste punten op een rijtje:
• 42 maanden na de ingangsdatum worden nog lang niet alle beloofde treindiensten geleverd
• Er is géén zitplaatsgarantie in de 1e klas en de zitplaatskans van 98% wordt niet gehaald op Rotterdam - Schiphol tijdens de spitsen
• Punctualiteit blijft al jaren achter bij eisen (na te lezen in de voortgangsrapportages)
• Vanaf de ingangsdatum is al niet het beloofde aanbod geboden
• Toegankelijkheid van V160 en V250 is betwijfelenswaardig: waarom is SLT wél zelfstandig toegankelijk voor reizigers in een rolstoel en V250 niet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')