abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 22:45:20 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115074002

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, wil graag uit dit lijstje.
geouwehoer.jpg Anno1982, een beetje een raar wezen.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
en i.p.v het kopen van een dagboek, kun je je onzin ook op deze wijze kwijt (niet te vaak s.v.p.)
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 11:09 schreef greavy het volgende:
Owja. Gister weer eens een dag gehad die ik zelf in het honderd heb lopen gooien _O-

- 's Ochtends in Breda de omgeleide PON-trein op willen wachten. Ik wist wanneer die kwam, maar toen liep ik nog door de tunnel op mijn gemakje. En dan loop je de trap op, en zie je hem voorbij rijden :(
- UnitCargo Venlo ri Kijfhoek kwam langs, maar toen stonden wij bij de Subway (ik wist dat ie moest komen -O- )
- Een andere trein met huifdoekwagens kwam ook langs (ik wist het...) maar toen liepen wij op ons gemak in de tunnel
- Later met de IC140 ri Amsterdam zouden wij er op Hilversum uit voor 2 treintjes met de RailPro wagens. Bleven we zitten in de trein, omdat wij dat even vergeten waren _O-
Zo, dat was mijn dagje gister wel -O- Eigen schuld gelukkig :P
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_115074202
:D _O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 22:55:35 #3
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115074762
Op Voorbeterov.nl staat deze foto:

Na commentaar van hun:

Ook echt een extra blaadje er op plakken met de verkortingen :r
En dus niet de vertrekstaat aanpassen. In Groningen was afgelopen zaterdagavond het ook al erg...
Hangt er een geel blaadje overheen dat er werkzaamheden zijn, en treinen op andere tijden en sporen vertrekken. Met een wit A4 ernaast, met zwarte stift de tijden+sporen op geschreven
pi_115074944
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 22:55 schreef greavy het volgende:
[ afbeelding ]

Na commentaar van hun:
[ afbeelding ]

En dus niet de vertrekstaat aanpassen. In Groningen was afgelopen zaterdagavond het ook al erg...
Hangt er een geel blaadje overheen dat er werkzaamheden zijn, en treinen op andere tijden en sporen vertrekken. Met een wit A4 ernaast, met zwarte stift de tijden+sporen op geschreven
Gast, echt. LEKKER BOEIEND.

Er zijn dat weekend ongeveer 1000 reizigers voor wie die melding van belang is. 995 rijden dat traject al sinds het paleoproterozoīcum dagelijks op en neer dus die WETEN wat er met Amf en Ut bedoeld wordt, en VIJF mensne zoeken eventueel een servicemedewerker op.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:08:19 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_115075553
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 22:55 schreef greavy het volgende:
[ afbeelding ]

Na commentaar van hun:
[ afbeelding ]

waarom zou je de vertrekstaat aanpassen als het briefje duidelijk is?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_115075645
Berlin Wedding, Donderdag 26 juli 2012

De Euronight tussen Malmö en Berlijn is sinds 2012 in zijn geheel veranderd. Voorheen verzorgde Scandlines de tractie en waren de slaap/ligrijtuigen van de Zweedse spoorwegen (SJ). Sinds mei 2012 wordt een zwarte Taurus van MRCE gehuurd door de OLA (Ostseeland Verkehr) en zijn worden de reizigers in voormalige DSB rijtuigen vervoerd. De trein rijdt tevens nog maar 3 slagen per week in het hoogseizoen, in tegenstelling tot de dagelijkse vertrek en aankomst tot vorig jaar. De trein arriveert al rond 6:00 in Berlin Hauptbahnhof en nadat de lok is omgelopen vertrekt de trein naar het opstelterrein bij Berlin Lichtenberg. Met aan kop de 182 536 passeert de uit 6 rijtuigen bestaande ex Euronight 301 hier bij de Fennbrücke nabij Wedding. Let op het rijtuig achter de lok, deze is van hetzelfde type als de rijtuigen die de SJ vorig jaar nog inzette, maar dan in de Veolia kleurstelling. Ook het logo is afwijkend ten opzichte van de andere rijtuigen! De zwarte krachtpatser rijdt de trein overigens niet naar de eindbestemming, er ligt namelijk een flinke plas water tussen Duitsland en Zweden. De trein gaat mee op de boot van Scandlines, tussen Sassnitz en Trelleborg.

Berlin Hauptbahnhof, dinsdag 31 juli 2012

Op dinsdagavond 31 juli 2012 vertrok net als op donderdag- en zaterdagavond de zeer goed bezette Euronight 301 van Berlin Hauptbahnhof naar Malmö Central. De trein werd tot en met 2011 nog door de GVG gereden met lok van Scandlines en rijtuigen van de SJ. Sinds 2012 is de vaste trekkracht voor deze trein de van MRCE gehuurde 182 536 alias ES 64 U2-036, die de vijf ex DSB-rijtuigen tot aan de haven van Sassnitz zal rijden. Vooral voor Interrailers is het een populiare trein, getuige de vele jongeren die met deze trein meereizen.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:11:56 #7
Maffe Fries
pi_115075774
mooie platen, Zug
pi_115075863
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 23:10 schreef Zug-Chef het volgende:
Berlin Wedding,
Ik heb je gewaarschuwd.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:14:34 #9
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115075933
Inderdaad fraaie foto's *D
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:17:46 #10
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_115076111
Jow mensen!

Mijn vader en ik gaan over 2 weken een paar dagen naar Keulen toe *O*

Nou waren we alles al aan het uitzoeken, maar als we treinkaarten willen bestellen bij NS hispeed, kunnen we onze leeftijden niet beide selcteren, we kunnen wel een volwassene en een Senior of kind, maar geen jongere erbij doen (ik ben 18 en mn vader is 53)

Hoe lossen we dit op?

alvast bedankt :)
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:18:41 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115076166
Boeken bij www.bahn.de :Y
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:24:12 #12
124788 WebHawkjuh
Ik was ook gewoon geweldig.
pi_115076525
Ik moet zeggen, de recreatiemogelijkheden in de trein zijn de laatste tijd flink uitgebreid! Ze mogen van mij zo doorgaan!

WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh
pi_115076671
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 23:17 schreef Flodder450 het volgende:
als we treinkaarten willen bestellen bij NS hispeed,
Wet van Behoud van Maximale Ellende.

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 23:18 schreef James1988 het volgende:
Boeken bij www.bahn.de :Y
Only move ^O^

Maar je MAG gewoon de verkeerde keuze maken he, zo vrij is dit land :Y ;)
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:30:32 #14
124788 WebHawkjuh
Ik was ook gewoon geweldig.
pi_115076928
Zeg eh, ik krijg in een mailtje van Starbucks (geen sollicitatie zeg ik er maar even bij) dit: "Het daadwerkelijke gesprek zal plaatsvinden in Starbucks HGBIV." Dat laatste klinkt als een term die van NS is en vast een belangrijk gebouw van hun is. Wat Starbucks zich even toeeigend. Wie weet wat het precies is?
WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:32:28 #15
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115077050
HGB-IV is het hoofdkantoor van NS in Utrecht. Het is al een paar maanden terug omgedoopt in 'Hoofdkantoor' omdat de andere HGB's niet meer van NS zijn, maar van ProRail.

ProRail gebruikt de namen HGB ook niet meer, maar heeft het over o.a. Tulpenburgh (HGB-II) en Inktpot (HGB-III).
pi_115077145
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 23:30 schreef WebHawkjuh het volgende:
Zeg eh, ik krijg in een mailtje van Starbucks (geen sollicitatie zeg ik er maar even bij) dit: "Het daadwerkelijke gesprek zal plaatsvinden in Starbucks HGBIV." Dat laatste klinkt als een term die van NS is en vast een belangrijk gebouw van hun is. Wat Starbucks zich even toeeigend. Wie weet wat het precies is?
HoofdGeBouw 4 is dat grote hoge zilveren ding vlak ten zuiden van Busstation Zuid. Good luck ^O^
pi_115077195
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 23:32 schreef James1988 het volgende:
HGB-IV is het hoofdkantoor van NS in Utrecht. Het is al een paar maanden terug omgedoopt in 'Hoofdkantoor' omdat de andere HGB's niet meer van NS zijn, maar van ProRail.

ProRail gebruikt de namen HGB ook niet meer, maar heeft het over o.a. Tulpenburgh (HGB-II) en Inktpot (HGB-III).
HGB 1 staat er ook nog trouwens, aan de overkant van het Moreelsepark.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:35:29 #18
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115077270
Klopt, daar zit deels ProRail en deels DB Schenker in. Formeel is het gebouw volgens mij eigendom van DB Schenker. Hoe het ding nu heet weet ik niet. Het is overigens een monument.
pi_115078440
quote:
3s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 22:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Gast, echt. LEKKER BOEIEND.

Toch vonden we het prettig om ook eens wat positiefs over NS te kunnen melden in plaats van alleen maar te klagen (wat ons nogal eens wordt verweten).

Voor de volledigheid het hele verhaal hier: http://www.voorbeterov.nl/120729.php

Wie had dat gedacht, dat ooit nog eens een paar prutsfoto's van mijn hand op PTA terecht zouden komen, trouwens. :@
pi_115078541
Wel in je nopjes zijn als "Amf" uitgeschreven wordt, maar of iemand echt kan raden wanneer "aug" is, daar gaat iemand anders dan blijkbaar weer over? :P
pi_115078591
quote:
16s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 23:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Wel in je nopjes zijn als "Amf" uitgeschreven wordt, maar of iemand echt kan raden wanneer "aug" is, daar gaat iemand anders dan blijkbaar weer over? :P
_O-
pi_115078609
quote:
16s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 23:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Hoe kom je erbij dat een doorsnee forens die afkortingen zou moeten weten? Het is niet alsof je er normaal gesproken (en sites Somda reken ik daar niet onder) ooit mee te maken krijgt.

Goed dus dat NS het heeft aangepast. :)

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2012 00:00:24 ]
pi_115078666
Ow ja, Fles, vind je ook nog wat van het beleid, indien mogelijk ook eens wat aardigs te zeggen?
pi_115078701
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 23:59 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

_O-
Ik bedoelde het net iets serieuzer dan je het opvat hoor :Y Niet heel veel, maar toch wel een beetje :)
pi_115078739
quote:
5s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:01 schreef DriekOplopers het volgende:
Ow ja, Fles, vind je ook nog wat van het beleid, indien mogelijk ook eens wat aardigs te zeggen?
Ja, dat Indien mogelijk is nogal een brede muur natuurlijk. Zou ik ook achter kruipen :Y
pi_115078802
quote:
3s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:01 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik bedoelde het net iets serieuzer dan je het opvat hoor :Y Niet heel veel, maar toch wel een beetje :)
AUG is een bij het volk bekend begrip. AMF en UT zijn voorbeelden van achteloos potjeslatijn van NS'ers die er niet bij nadenken dat ze de taal van de klant behoren te spreken, zeker in hun communicatie-uitingen.
pi_115078833
en als IK eens ff wat positiefs mag zeggen: Ik vind het top dat ze dit jaar voor het eerst sinds de vissen aan land kropen in de "vakantieperiode" gewoon normaal doorrijden. Wat iedereen altijd al graag wou namelijk :Y
pi_115078881
In de consumentengids hebben ze zo'n rubriek "aardig" en daar hanteren ze als criterium voor het plaatsen van een inzending dat een bedrijf echt wat bijzonders moet doen en dat een bedrijf dat slechts gewoon doet wat je zou mogen verwachten dus geen vermelding waard is.

Lijkt me een goede richtlijn.
pi_115078949
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:03 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

AUG is een bij het volk bekend begrip. AMF en UT zijn voorbeelden van achteloos potjeslatijn van NS'ers die er niet bij nadenken dat ze de taal van de klant behoren te spreken, zeker in hun communicatie-uitingen.
Misschien kunnen ze de volgende keer het perronnummer als oplossing van een Sudoku verstoppen. Daar zijn volgens mij een stuk meer mensen mee bekend dan met de stationsafkortingen. :+

(Al waren die in dit geval natuurlijk niet moeilijk te raden...)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2012 00:06:52 ]
pi_115078987
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:03 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

STEL dat we die lijn spelen. STEL dat dat is wat we allebei, en de doorsnee reiziger voor het gemak, graag willen. STEL.

Waarom zijn storingen in dat gebied op Twitter UITSLUITEND te volgen met de hashtag #Utgvcgdrtd?

Ik bedoel, er zijn alleen al van die 4 stations, al zou je de verkortingen weten, 23 andere permutaties mogelijk die je NUL info geven op twitter. Welke onnadenkende zit daar achter dan?
pi_115079146
quote:
3s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:04 schreef Dr_Flash het volgende:
en als IK eens ff wat positiefs mag zeggen: Ik vind het top dat ze dit jaar voor het eerst sinds de vissen aan land kropen in de "vakantieperiode" gewoon normaal doorrijden. Wat iedereen altijd al graag wou namelijk :Y
Ook daar hebben we positief op gereageerd. Zowel op onze site, als door op een congres een oorkonde te overhandigen. Zie http://www.voorbeterov.nl/voorpagina.php, scrollen naar 5 juni.

Jammer dat het sindsdien klachten regent over te korte treinen en uitgevallen treinseries...
pi_115079217
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Welke onnadenkende zit daar achter dan?
De zoveelste techneut met nul verstand van heldere communicatie...
pi_115079602
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:10 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

ja duidelijk. Maar serieus, ik meen het. How hard can it be? :? daar hoef je echt niet voor gestudeerd te hebben hoor. Een doorsnee kloddertje boerenverstand moet genoeg zijn om vragen te beantwoorden als "WAT wil de reiziger weten?"

Nou da's makkelijk: "Waar en hoe laat gaat mijn eerstvolgende trein naar X"

Geef hem dan DIE informatie, al is het niet leuk om te horen. Als het maar KLOPT, en op tijd is.

Dit soort geklooi heeft niemand iets aan.

pi_115079854
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ja duidelijk. Maar serieus, ik meen het. How hard can it be? :? daar hoef je echt niet voor gestudeerd te hebben hoor. Een doorsnee kloddertje boerenverstand moet genoeg zijn om vragen te beantwoorden als "WAT wil de reiziger weten?"

Nou da's makkelijk: "Waar en hoe laat gaat mijn eerstvolgende trein naar X"

Geef hem dan DIE informatie, al is het niet leuk om te horen. Als het maar KLOPT, en op tijd is.

Bij de NS heb ik workshops gegeven aan conducteurs over wat en hoe ze in treinen konden omroepen zodat de klant er werkelijk wat aan heeft. Bleek hard nodig. En heeft wel tot verbetering geleid. Maar ja... Geen opfrissessies natuurlijk.

Maar de mooiste info was en blijft de tekst op de elektronische panelen op de perrons van de Amsterdamse metro. Die hadden op het CS de tekst "Zie voorkant trein"...
pi_115079910
Tsja, ik zit hier wel steeds dit soort dingen te posten terwijl ik eigenlijk denk van "Ben IK nou zo slim, of ben jij zo dom?" Maar ik kan niet geloven dat NS en/ of NS HiSpeed ECHT de Sociale Werkplaats is die ze op Internet nogal harnekkig menen te moeten simuleren. En ik ben ook van harte bereid om mee te denken over constructieve oplossingen, laat dat duidelijk zijn.

Maar de mensen die er nu zitten kunnen echt beter iets anders gaan doen.
pi_115080024
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:21 schreef Dr_Flash het volgende:
Tsja, ik zit hier wel steeds dit soort dingen te posten terwijl ik eigenlijk denk van "Ben IK nou zo slim, of ben jij zo dom?" Maar ik kan niet geloven dat NS en/ of NS HiSpeed ECHT de Sociale Werkplaats is die ze op Internet nogal harnekkig menen te moeten simuleren. En ik ben ook van harte bereid om mee te denken over constructieve oplossingen, laat dat duidelijk zijn.
Denk er maar eens over na om je bij MVBOV aan te sluiten.

quote:
Maar de mensen die er nu zitten kunnen echt beter iets anders gaan doen.
Bij de NS bedoel je. ;) In nogal wat gevallen ben ik het hartgrondig met je eens.
pi_115080115
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:20 schreef DriekOplopers het volgende:
Bij de NS heb ik workshops gegeven aan conducteurs over wat en hoe ze in treinen konden omroepen zodat de klant er werkelijk wat aan heeft. Bleek hard nodig. En heeft wel tot verbetering geleid.
Ja, voor een maandje, misschien 2. Daarna kruipen we allemaal het liefste weer hard terug in de baanzekerheid van het halve staatsbedrijf dat het is. En de self-loading cargo? Als we daar niet te veel last van hebben mogen ze blijven bestaan, maar liever niet.

Sorry hoor, maar waar ben je dan mee bezig? :?

Daar hoef ik geen antwoord op trouwens hoor, het is me meer waard dat de aangesprokenen daar eens echt over gaan nadenken.

Wat ook nu niet zal gebeuren, aangezien je ze niet one-by-one in persoon aanspreekt. Dan gaat het natuurlijk altijd over iemand anders :Y
pi_115080278
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:23 schreef DriekOplopers het volgende:
Denk er maar eens over na om je bij MVBOV aan te sluiten.
Misschien moest ik dat inderdaad maar eens doen ja.
pi_115080318
quote:

[..]

Maar de mooiste info was en blijft de tekst op de elektronische panelen op de perrons van de Amsterdamse metro. Die hadden op het CS de tekst "Zie voorkant trein"...
Wat is daar zo erg aan? Op CS is de perrontoewijzing dynamisch dus kun je niet altijd ver van te voren zeggen welke lijn van welk perron vertrekt, en in plaats van een leeg display (wat de indruk kan wekken dat het kapot is) is dit toch niet zo'n gekke oplossing? En verwarring over wat de voorkant is is ook onnodig, want op de achterkant staat toch hetzelfde.

Maar tegenwoordig hebben ze op CS een paar moderne LCD-schermen hangen met betere informatie.
pi_115080334
Joh, alsof het zo'n probleem is dat ze bij storingen via Twitter ook de stationsafkortingen gebruiken. Handig voor diegenen die daarnaar kijken; de rest kijkt gewoon naar de rest van de tweet. Ik zie het probleem niet.

Overigens ken ik meerdere mensen (geen treinspotters o.i.d.) die de afkortingen ook steeds vaker gebruiken omdat het ook handig is in de reisplanner e.d.
pi_115080445
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:29 schreef Igen het volgende:

[..]

Wat is daar zo erg aan?
Zou jij het accepteren van ELKE andere service provider, dat hij zegt "Goh, geen idee. Kijk maar."?

Heb je vandaag drinkwater? "Goh, geen idee. Kijk maar."?
Heb je vandaag electriciteit? "Goh, geen idee. Kijk maar."?
Heb je vandaag gas om op te koken? "Goh, geen idee. Kijk maar."?
Heb je vandaag internet? "Goh, geen idee. Kijk maar."?

Nee hee? :D

Maar
Heb je vandaag openbaar vervoer? "Goh, geen idee. Kijk maar."?

DAT vind je doornormaal :')
pi_115080474
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:29 schreef TheSalesman het volgende:
Joh, alsof het zo'n probleem is dat ze bij storingen via Twitter ook de stationsafkortingen gebruiken. Handig voor diegenen die daarnaar kijken; de rest kijkt gewoon naar de rest van de tweet. Ik zie het probleem niet.
Zo'n hashtag dient om naar dingen te zoeken. Dus stel je gebruikt vaak station Voorburg, dan kun je bijv. zoeken naar #gvcut om te kijken of er storingen zijn. Misschien kun je het zelfs zo instellen dat je dan automatisch een notificatie krijgt.

Behalve in het geval dat die storing dus wordt genoteerd met de hashtag #utgvcgdrtd, waarmee onder meer ook het traject langs Voorburg wordt bedoeld.
pi_115080514
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:29 schreef TheSalesman het volgende:

Overigens ken ik meerdere mensen (geen treinspotters o.i.d.) die de afkortingen ook steeds vaker gebruiken omdat het ook handig is in de reisplanner e.d.
ja, de rest akkert gedachteloos tachtigduizend nogal nietszeggende tweets door om erachter te komen dat zijn trein niet rijdt :')

Ik zie het probleem WEL :)
pi_115080532
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:31 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zou jij het accepteren van ELKE andere service provider, dat hij zegt "Goh, geen idee. Kijk maar."?

Heb je vandaag drinkwater? "Goh, geen idee. Kijk maar."?
Heb je vandaag electriciteit? "Goh, geen idee. Kijk maar."?
Heb je vandaag gas om op te koken? "Goh, geen idee. Kijk maar."?
Heb je vandaag internet? "Goh, geen idee. Kijk maar."?

Nee hee? :D

Maar
Heb je vandaag openbaar vervoer? "Goh, geen idee. Kijk maar."?

DAT vind je doornormaal :')
Het is tot kort van te voren onbekend welke trein van welk perron vertrekt, dus wat moeten ze dan op het bord zetten?

Hmm. Nu je het zegt, "Van dit perron vertrekt nu geen metro" zouden ze bijv. erop kunnen zetten.
pi_115080589
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:32 schreef Igen het volgende:

[..]

Zo'n hashtag dient om naar dingen te zoeken. Dus stel je gebruikt vaak station Voorburg, dan kun je bijv. zoeken naar #gvcut om te kijken of er storingen zijn. Misschien kun je het zelfs zo instellen dat je dan automatisch een notificatie krijgt.

Behalve in het geval dat die storing dus wordt genoteerd met de hashtag #utgvcgdrtd, waarmee onder meer ook het traject langs Voorburg wordt bedoeld.
Of als #gdutrtdgvc
Of als #utgvcrtdgd
Of als #gvztmgdwdn
Of als... duidelijk?
pi_115080659
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:33 schreef Igen het volgende:

[..]

Het is tot kort van te voren onbekend welke trein van welk perron vertrekt, dus wat moeten ze dan op het bord zetten?

Hmm. Nu je het zegt, "Van dit perron vertrekt nu geen metro" zouden ze bijv. erop kunnen zetten.
Look dude, zelfs al is er een big ass verstoring. ZIJ bepalen wat er wel of niet rijdt. ZIJ WETEN dus wat er wel of niet rijdt. ZIJ COMMUNICEREN DUS wat er wel of niet rijdt. Real time.

En niet van "God jah we klooien maar wat raak, geen idee. Zie maar."
pi_115080791
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Look dude, zelfs al is er een big ass verstoring. ZIJ bepalen wat er wel of niet rijdt. ZIJ WETEN dus wat er wel of niet rijdt. ZIJ COMMUNICEREN DUS wat er wel of niet rijdt. Real time.

En niet van "God jah we klooien maar wat raak, geen idee. Zie maar."
Nee, zij WETEN dat niet. Het is een automatisch systeem dat treinen in principe naar een bepaald spoor leidt, maar ook last-minute voor het andere spoor kan kiezen als het gewenste spoor bezet is. Net als op station Schiphol met spoor 1 en 2. Dan kun je op de CTA's bij het perron dus pas vlak voor aankomst instellen.

Maar zowel op Schiphol als op metrostation CS hebben ze het nu dus opgelost met (extra) LCD-schermen die de eerstvolgende treinen opsommen (want dat is natuurlijk wél bekend) en met pijltjes aangeven of ze van het ene of andere spoor vertrekken zodra dat bekend wordt. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2012 00:39:15 ]
pi_115080834
Overigens is dynamische perrontoewijzing niks geks hoor. In half Europa verschijnt pas vlak voor vertrek op een groot bord in de stationshal het vertrekspoor.
pi_115080881
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, zij WETEN dat niet. Het is een automatisch systeem
Kom op. IEMAND weet dat. en idd of dat nou het linker of het rechter spoor is van hetzelfde perron, dat kun je dynamisch regelen.
pi_115080936
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:40 schreef Igen het volgende:
Overigens is dynamische perrontoewijzing niks geks hoor. In half Europa verschijnt pas vlak voor vertrek op een groot bord in de stationshal het vertrekspoor.
Hier in Nederland nog goed te doen met voetgangerstunnels halverwege de perrons, maar in Italië gebeurde dat in Florence en Milaan dus gewoon 2 minuten van tevoren.. Kun je weer 800 meter perron aflopen voordat je bij de kop bent :')
pi_115080997
Als het echt, ECHT zo is dat zelfs bij een last-second verstoring HELEMAAL NIEMAND weet waar een trein naartoe gaat, dan wil ik dat graag NU weten, want dan ga ik morgenochtend vroeg een auto kopen.
pi_115081039
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:42 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Hier in Nederland nog goed te doen met voetgangerstunnels halverwege de perrons, maar in Italië gebeurde dat in Florence en Milaan dus gewoon 2 minuten van tevoren.. Kun je weer 800 meter perron aflopen voordat je bij de kop bent :')
Nou da's kras, 800 meter in 2 minuten. Het wereldrecord is geloof ik 1:41 nogwat. Zonder bagage.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 00:46:30 #53
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115081111
Desinformatie is nog altijd mooier dan geen informatie. *kuch*

Enkele weken terug stond op Breda een extra IC naar Roosendaal aangekondigd. Dit bleef tot ruim een kwartier na vertrektijd aangekondigd staan, terwijl zelfs de volgende trein (de IC naar Den Haag) er al stond. Reizigers voor Roosendaal begonnen dus en masse in te stappen in de verkeerd aangekondigde trein. 3 omroepen later was de halve trein weer leeg, en de informatie op het TPB gecorrigeerd.

:')
pi_115081113
quote:
3s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:43 schreef Dr_Flash het volgende:
Als het echt, ECHT zo is dat zelfs bij een last-second verstoring HELEMAAL NIEMAND weet waar een trein naartoe gaat, dan wil ik dat graag NU weten, want dan ga ik morgenochtend vroeg een auto kopen.
Dat "Zie voorkant trein" staat er volgens mij alleen als er géén trein op het betreffende perron staat, maar de trein nog moet binnenkomen en de eerstvolgende treinen op het andere perron zijn ingepland.

(Maar ik kan het mis hebben, ik kom niet zo vaak op CS)

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2012 00:46:57 ]
pi_115081162
Ams snapt iedereen wel toch? En als je Amf en Ut naast elkaar ziet staan moet je wel een kneus zijn om niet te weten wat ze er mee bedoelen lijkt me.
pi_115081176
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:46 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat "Zie voorkant trein" staat er volgens mij alleen als er géén trein op het betreffende perron staat, maar de trein nog moet binnenkomen en de eerstvolgende treinen op het andere perron zijn ingepland.

(Maar ik kan het mis hebben, ik kom niet zo vaak op CS)
Eerlijk hoor, ik probeer je te begrijpen, maar HOE is dit meer dan "geen idee, zoek het maar uit"? :?
pi_115081201
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:42 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Je moet in Milaan ook niet blind een perron op lopen als nog niet staat aangegeven van welk spoor een trein vertrekt hč. :D
pi_115081238
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:47 schreef TeringHenkie het volgende:
Ams snapt iedereen wel toch? En als je Amf en Ut naast elkaar ziet staan moet je wel een kneus zijn om niet te weten wat ze er mee bedoelen lijkt me.
Ams?

Ik weet Asd = Amsterdam centraal
Ass = Amsterdam Sloterdijk

Ams does not compute :N
pi_115081295
Het station wat nog het dichtste in de buurt komt bij wat internationaal onder "Ams" verstaan wordt, is Shl.

Nou, srsly, HOE DE FUK moet je DAT ruiken? Doe maar voor.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 00:51:55 #60
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115081324
Ik wil graag een kaartje van Esn naar EHAM, alstublieft.
pi_115081372
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Eerlijk hoor, ik probeer je te begrijpen, maar HOE is dit meer dan "geen idee, zoek het maar uit"? :?
Nee, het is inderdaad een verkapte terminologie daarvoor.

Kijk, de borden hebben twee regels en soms zijn de eerstvolgende twee metro's bijv. allebei op spoor 1 ingepland. Dan staat dus bij spoor 1 aangegeven, bijvoorbeeld:

53 Gaasperplas
51 Amstelveen-Westwijk

Metro 54 komt nog niet. Als je dan het bord bij spoor 2 leeg laat, dan zouden mensen kunnen denken dat het kapot is en kunnen denken dat metro 54 dan wel van spoor 2 zal vertrekken. Tenminste, dat stel ik me zo voor.
pi_115081385
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:51 schreef James1988 het volgende:
Ik wil graag een kaartje van Esn naar EHAM, alstublieft.
Rij maar zwart, ik heb geen idee wat je bedoelt.
pi_115081585
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:52 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, het is inderdaad een verkapte terminologie daarvoor.

Kijk, de borden hebben twee regels en soms zijn de eerstvolgende twee metro's bijv. allebei op spoor 1 ingepland. Dan staat dus bij spoor 1 aangegeven, bijvoorbeeld:

53 Gaasperplas
51 Amstelveen-Westwijk

Metro 54 komt nog niet. Als je dan het bord bij spoor 2 leeg laat, dan zouden mensen kunnen denken dat het kapot is en kunnen denken dat metro 54 dan wel van spoor 2 zal vertrekken. Tenminste, dat stel ik me zo voor.
Je doet hierbij aannames dat toeristen op de hoogte zijn van de topologie van het lijnennetwerk van GVB. totaal kansloze aanname. Toeristen (en de meeste mensen die afhankelijk zijn van informatie zijn dat nou eenmaal) willen maar 1 ding weten: Wanneer word IK naar mijn hotel gebracht.

Of dat nou lijn 1 is of lijn 5 of lijn 721
Of dat nou een bus is of een tram of een metro of een lightrail of yanamit
Of die nou op tijd vaart/rijdt/vliegt/zweeft whatever

Hoe lang moet ik NU wachten?
Hoe lang doet ie erover tot ik er ben?

THAT IS ALL.
pi_115081678
Ja, daarvoor hangen er nu dus extra LCD-schermen op CS, die permanent voor alledrie metrolijnen tegelijk aangeven hoe lang het nog wachten is.

Maar met de oude schermen kon dat dus niet, want die hadden maar twee regels.

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2012 01:00:54 ]
pi_115082152
Iets heel anders, ik kwam dit nieuwsartikel tegen:

http://www.yomiuri.co.jp/dy/national/T120629006237.htm

Japan gaat drie nieuwe stukken HSL aanleggen. Onder andere is nu de besluitvorming rond het laatste stukje HSL naar Nagasaki rond, aan een ander deelstuk wordt al gewerkt. De lijn naar Nagasaki moet in 2022, na tien jaar bouwtijd, klaar zijn. De andere lijnen in 2025 en 2035. O.a. op de lijn naar Nagasaki wil men treinen inzetten waarvan de spoorbreedte tijdens de rit kan worden veranderd.

Totale kosten: zo'n 30 miljard euro, waarvan 10 miljard moet worden opgebracht door opbrengsten uit treinpaden extra belastingen voor spoorwegbedrijven die over bestaande hogesnelheidslijnen rijden en 20 miljard moet worden gesubsidieerd door de overheid.

Dus voor wie dacht dat in Japan alle spoorwegen inclusief infrastructuur winstgevend zijn: nou, mooi niet dus.

Ter vergelijking: bij ons had de HSL-Zuid zichzelf volgens de oorspronkelijke plannen binnen 5 ā 10 jaar volledig moeten terugverdienen.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2012 01:16:31 ]
pi_115082255
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 01:13 schreef Igen het volgende:
20 miljard moet worden gesubsidieerd door de overheid.
ja wel ja de overheid waarom ook niet. Net een aardbeving, een tsunami EN een Chernobyl-style kernramp tegen je kop aan gehad, maar okee, wat geeft het *O* we rossen er lekker 20 G tegenaan voor een HSL omdat iemand vindt dat we met de trein moeten *O*

Lache jonge met die lui :')
pi_115082370
Bij jaartallen als 2035 krijg ik altijd wel zo'n gevoel dat het een hoog luchtfietserij-gehalte heeft.
pi_115082771
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 01:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ja wel ja de overheid waarom ook niet. Net een aardbeving, een tsunami EN een Chernobyl-style kernramp tegen je kop aan gehad, maar okee, wat geeft het *O* we rossen er lekker 20 G tegenaan voor een HSL omdat iemand vindt dat we met de trein moeten *O*

Lache jonge met die lui :')
In principe rijden er al gewoon Intercity-treinen op de betreffende routes. Naar Nagasaki rijden van die ICE-achtige kantelbaktreinen die 130 km/u halen op het smalspoor en van binnen leren stoelen en echt houten parketvloeren hebben. En dan te bedenken dat Nagasaki nog geen 500.000 inwoners heeft en op een schiereiland vrij ver weg van de rest van de bewoonde wereld ligt, dus ik kan me niet voorstellen dat je daar nou echt een gigantische vervoersvraag hebt.

Rare jongens, die Japanners...
pi_115088024
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:33 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ja, de rest akkert gedachteloos tachtigduizend nogal nietszeggende tweets door om erachter te komen dat zijn trein niet rijdt :')

Ik zie het probleem WEL :)
Als je die hashtags niet plaatst, zal dat niet anders zijn. Het is gewoon een extraatje voor diegenen die het wel handig vinden. Voor zover ik weet is het niet bedoeld om Twitter ermee te doorzoeken. En nogmaals: ze plaatsen ook gewoon in tekst waar de storing is (Utrecht-'s-Hertogenbosch #UtHt bv.).

Maar volgens mij doen ze dat officieel nog op proef. Stuur eens een tweet naar ze erover, zou ik zeggen ;)
pi_115088070
Iets anders: volgens NRC lijkt Fyra eindelijk een succes te worden voor NS.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)s-te-worden-voor-ns/
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 10:59:45 #71
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115088406
quote:
3s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:04 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat was normaal totdat Huizinga er een teringzooi van maakte met het rondje om de kerk en zo tien jaar geleden. Je zou dus kunnen zeggen dat NS er tien jaar over heeft gedaan om die bende te herstellen. Of ben ik nu te negatief?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_115088589
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 10:40 schreef TheSalesman het volgende:
Iets anders: volgens NRC lijkt Fyra eindelijk een succes te worden voor NS.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)s-te-worden-voor-ns/
Op de goede weg heet dat :)
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 11:09:58 #73
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115088612
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:10 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Dit is trouwens niet zo aardig.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_115088804
quote:

En dat is uitermate teleurstellend daar de tekst eigenlijk "Zie achterkant trein" had moeten zijn daar het ding volgens mij op CS omkeert.... Zo niet, laat het mij dan even weten, pak ik snel mijn Digiblaffer en vereeuwig het moment supręme...
Al is de wereld nog zo groot, wij weten uw rekening te vinden tot na uw dood.
pi_115088820
Vraagje! Ik wil 2x retour naar berlijn hbf boeken met NS traject vrij. Waar kan ik dit het best doen? Indien HiSpeed, loket of internet?
pi_115088871
Via de DB.de door middel van een Europa Special, vaste prijs vanaf elk station in NL naar Berlijn. Als je er vroeg bij bent 39 euro per persoon enkele reis. Waarom niet bij NS Hispeed, omdat hun maar pakweg 10% van alle kaartjes opgekocht hebben en de DB dus zo'n 90% van alle tickets hebben. De kans op het goedkoopste tarief is dus veel groter bij de DB.

[ Bericht 56% gewijzigd door Zug-Chef op 04-08-2012 11:28:49 ]
pi_115089056
"Als je er vroeg bij bent".. Hoe ver van te voren is dat ongeveer? Ben het zelf ook nog van plan later dit jaar :)
pi_115089074
Afhankelijk van "wanneer" je wil gaan. Op de site van NSHispeed kan je goed terecht, mits je er een uurtje voor over hebt en je kinderen op school zitten, want vloeken zult gij.

Ben je in de buurt van een groot station, dan zou ik lekker aan de balie bestellen, een menselijke service is altijd beter dan digitale systemen, en je kan meteen zitplaatsen reserveren e.d.
pi_115089102
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 11:22 schreef Zug-Chef het volgende:
Via de DB.de door middel van een Europa Special, vaste prijs vanaf elk station in NL naar Berlijn. Als je er vroeg bij bent 39 euro per persoon enkele reis. Waarom niet bij NS Hispeed, omdat hun maar pakweg 10% van alle kaartjes opgekocht hebben en de DB dus zo'n 90% van alle tickets hebben. De kans op het goedkoopste tarief is dus veel groter bij de DB.
Bedankt. Ik zie ze bij NS ook voor 39eu staan. Het loket is hier om de hoek. Of rekenen ze nog een balietoeslag?
pi_115089105
Op de website van DB Bahn krijg ik alleen prijzen van +100 euro (ook ver in de toekomst), via NS Hispeed is het goedkoopste 49 euro (beide incl. VDU). Doe ik iets fout?

E: Ah, had met startstation te maken. Vanaf grote stations, liggende op de route van de IC Berlijn/ICE, krijg je veel lagere prijzen. Gewoon een kaartje kopen voor het binnenlandse traject dus.

[ Bericht 11% gewijzigd door TheSalesman op 04-08-2012 11:39:09 ]
pi_115089121
Ja, ik geloof 3,50 maar daarvoor koop je de frustratie van hun onmogelijke website wel af en het scheelt je weer een uur prutsen en wachten...
pi_115089147
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 11:33 schreef Lindstrøm. het volgende:

[..]

Bedankt. Ik zie ze bij NS ook voor 39eu staan. Het loket is hier om de hoek. Of rekenen ze nog een balietoeslag?
Als ze voor dat bedrag (zowel heen als terugreis!) nog bij NS Hispeed te koop zijn, zou ik dat doen ja.
pi_115089166
Let er wel op dat je treingebonden bent en dat je absoluut geen restitutie mogelijkheden hebt voor dat bedrag.
pi_115089660
Ter gelegenheid van het EK voetbal in Polen en Oekraīne hebben de Poolse spoorwegen de 10 loks van het type EU44 (ES64U4) en nog eens 10 loks type EP09 in de kleuren van de 16 deelnemende landen en de vier Poolse stadions getooid. Omdat alleen de 10 Taurussen in Berlijn komen, kon de jacht tijdens een 10 daagse vakantie in de Duitse hoofdstad beginnen

PKP 5 370 001 Polen

Door werkzaamheden tussen Frankfurt/Oder en Berlijn liep Eurocity 46 uit Warschau van 23 tot en met 28 juli 2012 planmatig ruim 45 minuten vertraging op. Hierdoor kon de trein na aankomst op Berlin Hauptbahnhof 'goed voor de zon' vast gelegd worden. Niet minder dan 10 fotografen genoten op woensdag 25 juli 2012 van het mooie weer en de kans om maar liefst 3 Taurussen in nog geen 30 minuten te fotograferen, want kort na vertrek van de PKP 5 370 001 "Polen" naar Berlin-Grunewald arriveerde de 'Rusland' met de Eurocity uit Gdansk en een rode DB 182 met een Regio uit Cottbus.

PKP 5 370 002 Rusland

Eurocity 43 van Berlijn naar Warschau had op maandag 30 juli 2012 een regulier 1e klas DB Intercity rijtuig achter de lok. Het maakt het geheel nét even wat anders. De PKP 5 370 002 "Rusland" mocht de tweede ochtendtrein van tractie voorzien en passeert hier in het bos bij Fangschleuse.

PKP 5 370 003 Denemarken

Kenmerkend voor de voormalige DDR en daarmee ook voor Oost-Berlijn zijn onder andere de oude lantaarns op en rondom de stations. Op het S-Bahnhof Hirschgarten aan de S3 vormen ze het motief voor de passage van Eurocity 41 naar Warschau, die op woensdag 25 juli 2012 getrokken werd door de PKP 5 370 003 "Denemarken". Ondanks dat de zon in Berlijn ruim een half uur eerder opkomt dan in Nederland zijn er op diverse plekken nog vervelend veel schaduwen aanwezig om 7:00. Iets wat alleen maar erger gaat worden naar mate de dagen weer korter worden, waardoor deze vroege trein alleen in de hoogzomer in Berlijn te fotograferen is.

PKP 5 370 004 Oekraīne

Keurig volgens omloop trok de PKP 5 370 004 "Oekraīne" de Eurocity 41 richting Warschau. Mede dankzij enkele localo's vond ik deze stek tussen de S-Bahnstations Warschauer Straße en Ostkreuz. In heerlijk ochtendlicht passeerde de trein twee fotografen op de Modersohnbrücke. Gek genoeg had de machinist bewust of onbewust zijn pantograaf laten zakken, maar het maakt er de plaat mijns inziens niet minder op. Met het hoogfrequente S-Bahn-verkeer stad-in en stad-uit alsmede het Regionale en Langeafstandsverkeer in westelijke richting had het net zo goed een kruising kunnen zijn! Van de vele Eurocity's die ik in 10 dagen zag en deels ook fotografeerde, was dit de enige set rijtuigen die compleet in de originele BWE-setting reed. Op de linkerachtergrond het BASF European Shared Service Center.

PKP 5 370 005 Duitsland

Achterop de Lr78513 zat op vrijdag 27 juli 2012 de PKP 5 370 005 "Deutschland", samen met de Oekraīne en de Poznan de mooiste loks als je het mij vraagt. Met de S-Bahn of Regionalexpress kan je de trein gemakkelijk inhalen op diverse stekken. Met een Tagesticket van de S-Bahn kan je maximaal tot aan Fangschleuse rijden, keuze was dus snel gemaakt. Met enkele minuten vertraging passeerde Eurocity 43 dan het bos gelegen tussen Berlijn en Frankfurt/Oder, de hoofdroute voor het verkeer van/naar Polen. Toch net wat mooier dan het bos in Venlo al was het maar dat je hier wel met zon kan staan, in tegenstelling tot het platgetrapte bos in Venlo. Oh en goederentreinen... niet gezien tijdens de drie uur dat ik hier stond!

PKP 5 370 007 Stadion Narodowy Warszawa

De eerste twee treinen die 's ochtends uit Berlijn vertrekken, hebben in Berlin Rummelsburg overnacht. Via de S-Bahn Innenring vertrekken beide treinen eerst als leegmat naar het opstelterrein Berlin Grunewald. Op dinsdag 24 juli 2012 was het de PKP 5 370 007 "Stadion Narodowy Warszawa" die tractie gaf aan Lr 78513 van Berlin Rummelsburg naar Berlin Grunewald, waar de trein getransformeerd wordt als EC 43 naar Warszawa Wschodnia.

PKP 5 370 009 PGE Arena Gdańsk

Het lege materieel voor de Eurocity's 41 en 43 wordt planmatig via de S-Bahn Innenring van Rummelsburg naar Grunewald gereden. Terwijl het leegmat voor trein 41 veels te vroeg rijdt, is trein 43 wél in heerlijk ochtendlicht te fotograferen. Er zijn ter hoogte van Berlin Westend twee plekken waar de trein 'goed voor de zon' rijdt; waarvan deze de mooiste is. Prachtig in beeld is de evangelische Epiphanienkirche. Gebouwd tussen 1904 en 1906 maar in de Tweede Wereldoorlog vrijwel geheel verwoest. Pas in 1960 was de restauratie geheel afgerond. Met de val van de muur in 1990 werden veel nieuwe wegen aangelegd. Met de komst van de op de achtergrond gelegen Autobahn A100 moest de hoofdingang van de kerk 90 graden gedraaid worden, waardoor enkele wijzigingen aan de constructie plaats moesten vinden. De oranje PKP 5 370 009 "PGE Arena Gdańsk" heeft Lr78513 aan de haak en passeert hier tussen de S-Bahn stations Westend en Messe Nord/ICC.

PKP 5 370 010 Stadion Miejski (Poznań)

Het contrast tussen hypermodern en vervallen staat is groot in Berlijn, zeker als je het in 2006 geopende Hauptbahnhof vergelijkt met het 6 km oostelijker gelegen S-Bahnhof Warschauer Straße. De in de donkerblauwe kleur getooide PKP 5 370 010 "Stadion Miejski (Poznań)" arriveert met Eurocity 44 uit Warschau in de Duitse hoofdstad.

Van de 10 loks die vanwege het EK voetbal in de fraaie kleuren zijn gestoken, zijn er gedurende deze week 8 naar Berlijn gekomen. De overige twee, de "Tsjechië" en "Stadion Miejski (Wrocław)" zijn slechts zeer sporadisch in Duitsland aan te treffen, het is dan ook het gesprek van de dag onder de Berlijnse fotografen wanneer deze twee eens ingezet worden.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 12:23:37 #85
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115090436
Mooie foto's, leuk al die locs in EK-uitvoering!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_115090651
Leuke foto's!
  Moderator zaterdag 4 augustus 2012 @ 13:14:18 #87
155227 crew  Guppy
dus
pi_115091890
Trein :)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_115092167
Vliegtuig
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 13:30:31 #89
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115092436

Vliegtuig.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_115092461
Dat zijn er pas 8 :o
pi_115092708
Ik heb niets met KLM, maar da's wel een mooie kleurstelling als je het mij vraagt.
pi_115092988
Fyra

zaterdag 4 augustus 2012 @ 13:52:01 #93
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115093230
_O-
pi_115093314
quote:
Dat is een belediging voor die kruimeldief. :P
pi_115093415
Oké, vooruit dan maar, hoewel 'ie hier al vast een keer eerder is langsgekomen ;):

Zelf vind ik de Fyra best mooi overigens. U hoort mij goed.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 13:57:08 #96
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115093451
Clarkson rijdt vaak harder dan de Fyra (8>
pi_115093598
De Fyra staat dan ook altijd stil (in tunnels :'))

Zit in de IC van Rotterdam naar Deventer. Vertrokken met +9 , maar inmiddels ingehaald. Pluim voor de TRDL's die ons voorrang gaven :)

Oh ja, ik kom weer wat vaker gluren hier :W
pi_115093626
JeeJ
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 14:41:10 #99
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_115095098
Volgens de spots op Somda is vandaag een ICE 3 door een VIRM weggesleept.
pi_115095894
Klopt, defect gegaan tussen driebergen en ede-wageningen.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 15:05:18 #101
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115095931
Er is beeld van:

ICE 4611 zou het stel verder naar Duitsland brengen.
  Moderator zaterdag 4 augustus 2012 @ 15:08:43 #102
155227 crew  Guppy
dus
pi_115096037
Hier nog meer treinen :) iemand van jullie hier wel eens geweest?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_115096100
Nee, maar het is een smalspoormuseum volgens de ondertitel :)
  Moderator zaterdag 4 augustus 2012 @ 15:12:57 #104
155227 crew  Guppy
dus
pi_115096159
Oh ja? Wat cool, dat wist ik niet :) Het ziet er wel leuk uit, ik vraag me af wat dat rechtse plaatje in het midden is... Enig idee...?

Ik kom tijdens het scannen van m'n kaartjes nog meer treinen tegen :D

Als jullie ze niet willen zien, zeggen hoor. Maar ik vind het wel leuk om te showen
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 15:20:37 #105
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115096425
Dit zou Brest zijn?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 15:20:48 #106
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115096437
En ik vind het leuk om te zien :D
  Moderator zaterdag 4 augustus 2012 @ 15:28:06 #107
155227 crew  Guppy
dus
pi_115096752
Die zwartwitte is inderdaad Brest :Y Maar dat weet ik ook alleen omdat het er in het Engels bijgeschreven is. Ook achterop de kaart is het schrift in het Cyrillisch :)
pi_115096771
quote:
5s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 15:20 schreef Duvel het volgende:
Dit zou Brest zijn?
Dat staat er inderdaad ja :) Brestskij Zheleznodorozhskij Vokzal: Spoorwegstation van Brest.
pi_115096910
Toch moet je uitkijken met dat soort dingen. Voor hetzelfde geld was het een station in Mouskou geweest, het beginpunt van de lijn naar Wit-Rusland. Of zoiets. ;)
pi_115097318
Mooi kut dat op Sloterdijk het radiosignaal wegvalt.. :(
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 4 augustus 2012 @ 16:02:15 #111
Maffe Fries
pi_115098042
De twee ontsporingen van Arrivatreinen in Groningen zijn gekomen door bedieningsfouten van het Arriva-personeel

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=112346
pi_115098872
Raar dat er op de tpb niets wordt gemeld over werkzaamheden zwolle. IC stond gewoon aangegeven als groningen/leeuwarden. Helemaal geen melding eronder ook... vaag
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 16:42:03 #113
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_115099302
Heeft iemand trouwens fotos van het oude station Veenendaal centraal?
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 16:54:22 #114
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_115099635
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 15:12 schreef Guppyfriend het volgende:

Als jullie ze niet willen zien, zeggen hoor. Maar ik vind het wel leuk om te showen
Hartstikke leuk. Ga door! ^O^
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 4 augustus 2012 @ 16:57:51 #115
Maffe Fries
pi_115099739
quote:
4s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 16:42 schreef Flodder450 het volgende:
Heeft iemand trouwens fotos van het oude station Veenendaal centraal?
Deze?
http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=veenendaal
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 17:09:10 #116
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115100133
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 15:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat staat er inderdaad ja :) Brestskij Zheleznodorozhskij Vokzal: Spoorwegstation van Brest.
Dat Brestskij las ik, de rest zei me niks. :P
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_115100605
Naar aanleiding van al die mooie foto's heb ik ook maar eens een plaatje geprobeerd te schieten.

zaterdag 4 augustus 2012 @ 17:57:02 #118
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115101861
14.gif
pi_115102246
Nee, dit moet beter kunnen.
pi_115102648
Ik ga aanstaande Woensdag met de Eurostar op en neer naar Londen voor een dagje (even gek doen nu mn studie af is).

Ik zal kijken of ik ook wat trein pics kan schieten :)
pi_115102840
quote:
13s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 18:09 schreef Belastinginspecteur het volgende:
Nee, dit moet beter kunnen.
Haha, tips zijn altijd welkom :).

Had eigenlijk aan de andere zijde van het spoor moeten staan i.v.m. de positie van de zon maar helaas is dat ontoegankelijk.
pi_115103055
Nou om te beginnen.... waarom zijn de randen zo vaag en niet scherp? Mobiele telefoon gebruikt?
  Moderator zaterdag 4 augustus 2012 @ 18:35:24 #123
155227 crew  Guppy
dus
pi_115103085
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 16:54 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Hartstikke leuk. Ga door! ^O^
Voor nu zijn ze allemaal gescand. Maar als er weer exotische treinkaartjes komen, kom ik ze laten zien :)
pi_115103152
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 18:34 schreef Belastinginspecteur het volgende:
Nou om te beginnen.... waarom zijn de randen zo vaag en niet scherp? Mobiele telefoon gebruikt?
Had de kleuren achteraf digitaal wat aangesterkt omdat die - vanwege de positie van de zon dus - niet helemaal uit de verf waren gekomen. Dat had ik gedaan met z'n voorgeprogrammeerd effect waarbij die randen ietwat vervaagd werden. Vond het er wel leuk uitzien, dus laten staan.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 18:38:15 #125
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_115103164
Prima toch?
pi_115103333
Mischien niet helemaal de juiste vraag voor hier, maar ik stel m toch maar even :)

Vandaag stonden er op Arnhem CS 2 ICE's, eentje wordt gebruikt door NS Highspeed, de andere kwam uit Duitsland, al die ICE's hebben een plaatsnaam op de kopkant staan, die uit NL heeft Arnheim.
Weet iemand waarom dit is? en hoe ze dan aan die namen komen?
de ICE Amsterdam-Frankfurt had in mijn optiek OOK Amsterdam of Frankfurt kunnen heten, waarom dan specifiek Arnhem? geeft dit het eerste station aan in een nieuw land ofzo?
En hier staat ook al weinig nuttigs..
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 18:45:01 #127
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115103404
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 18:43 schreef Xiance het volgende:
de ICE Amsterdam-Frankfurt had in mijn optiek OOK Amsterdam of Frankfurt kunnen heten, waarom dan specifiek Arnhem? geeft dit het eerste station aan in een nieuw land ofzo?
NS heeft 2 ICE's in bezit. De ene heet "Amsterdam" (4651), de andere heet "Arnhem" (4652). Dat zijn het eerste station na de grens, en de eindbestemming. :)

Het volledige lijstje:

Deutsche Bahn:
4603: Mannheim
4607: Hannover
4610: Frankfurt am Main
4611: Düsseldorf
4680: Würzburg
4682: Köln
4683: Limburg an der Lahn
4684: Forbach - Lorraine
4685: Schwäbisch Hall

NS
4651: Amsterdam
4652: Arnhem

Bron: Wikipedia
pi_115103426
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 18:45 schreef James1988 het volgende:
NS heeft 2 ICE's in bezit. De ene heet "Amsterdam" (4651), de andere heet "Arnhem" (4652). Dat zijn het eerste station na de grens, en de eindbestemming. :)
Net zoals alle Duitse ICE's "Emmerich" of "Basel SBB" heten :+

Oh, ik ben vertraagd :@
pi_115104993
Dank je James,

De Duitse was Forbach - Lorraine, ik vermoed dat deze de passagiers op kwam halen?
was wel leuk om te zien :)
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 19:31:30 #130
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115105159
Alle ICE-treinstellen rijden in een poule om de diensten te verzekeren. Ook komen de NS-ICE-treinen voor op de relatie Brussel-Duitsland.Dat de NS 2 treinstellen in eigendom heeft moet je meer symbolisch en praktisch bekijken.

Symbolisch, omdat het laat zien dat NS ook betrokken is bij het ICE International-project.Praktisch, omdat het DB de aanschaf van 2 treinstellen scheelde. De UIC-registratiecode begint met "D-NS" (alle andere NS-treinen beginnen met "NL-NS") en het onderhoud van de treinen gebeurt in principe ook in Duitsland.
pi_115105529
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 19:31 schreef James1988 het volgende:
Alle ICE-treinstellen rijden in een poule om de diensten te verzekeren. Ook komen de NS-ICE-treinen voor op de relatie Brussel-Duitsland.Dat de NS 2 treinstellen in eigendom heeft moet je meer symbolisch en praktisch bekijken.

Symbolisch, omdat het laat zien dat NS ook betrokken is bij het ICE International-project.Praktisch, omdat het DB de aanschaf van 2 treinstellen scheelde. De UIC-registratiecode begint met "D-NS" (alle andere NS-treinen beginnen met "NL-NS") en het onderhoud van de treinen gebeurt in principe ook in Duitsland.
Wikipedia zegt daar dit over:
"Onderhoud
Het onderhoud vindt plaats in de Bw Frankfurt-Griesheim, München en Dortmund alsmede in kleine werkplaatsen in Köln en Basel. De manager voor de voertuigen is gevestigd in München. Sinds juni 2007 zijn alle treinen van de Baureihe 406 in Bw Frankfurt-Griesheim ondergebracht. Hierdoor vervallen de periodieke ritten voor onderhoud van/naar München."
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 20:48:02 #132
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_115108400

Mag het hier, mag het?

Waren op Schiphol Station wat ik altijd wel een mooi station vind ookal is het maar een tunnel. Leek wel of hij zn lampen dimde of dat het door een kleine bocht in het station kwam.
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 4 augustus 2012 @ 20:58:36 #133
Maffe Fries
pi_115108834
dat dimmen gebeurt vaker voor stations. is heel normaal om verblinding van mensen te voorkomen
pi_115109410
Net op Arnhem-Velperpoort kwam de ICE uit Hannover voorbij zoeven :)
niets bijzonders, maar na bovenstaande andwoord op mijn vraag ben ik er op gaan letten :@
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 21:28:15 #135
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115110325
De ICE komt niet daadwerkelijk uit Hannover, maar hij is naar die stad vernoemd. ;)

Locomotieven van NS zijn ook vernoemd naar Nederlandse plaatsen, zie hier.
pi_115110808
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 21:28 schreef James1988 het volgende:
De ICE komt niet daadwerkelijk uit Hannover, maar hij is naar die stad vernoemd. ;)

Locomotieven van NS zijn ook vernoemd naar Nederlandse plaatsen, zie hier.
Ik ben traag van begrip vandaag :@
er stond iig Hannover op, die heb ik nog niet eerder gezien in NL :)
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 21:45:18 #137
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115111305
De treinen rijden in een poule, wat wil zeggen dat ze een trein pakken die beschikbaar is. Würzburg zal je dus ook wel eens in Nederland zien rijden, of Amsterdam, of Düsseldorf. Of één van de andere ICE-3M's die beschikbaar is.
pi_115114195
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 21:45 schreef James1988 het volgende:
De treinen rijden in een poule, wat wil zeggen dat ze een trein pakken die beschikbaar is. Würzburg zal je dus ook wel eens in Nederland zien rijden, of Amsterdam, of Düsseldorf. Of één van de andere ICE-3M's die beschikbaar is.
Overigens, volgens wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/NS_Hispeed) heeft de NS vier ICE treinen in dienst (type 3)) ;)
zit al de hele avond wikipedia te snuffelen naar HSL treinen :)
  Redactie Sport zaterdag 4 augustus 2012 @ 22:57:20 #139
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115115030
De 4654 is door NS aan DB verkocht na de aanrijding bij Zevenaar op 11 januari 2011: http://www.treinreiziger.(...)ding_zevenaar-143246

De 4653 zou ik zo niet weten, dat was in elk geval de laatste met een NS-logo (gewoon de vishaken ipv HiSpeed)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_115115571
ahh, thanks for clearing that up :)
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 23:24:28 #141
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115116687
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 22:57 schreef dennistd het volgende:
De 4654 is door NS aan DB verkocht na de aanrijding bij Zevenaar op 11 januari 2011: http://www.treinreiziger.(...)ding_zevenaar-143246
Die zou idd total loss zijn...?
quote:
De 4653 zou ik zo niet weten, dat was in elk geval de laatste met een NS-logo (gewoon de vishaken ipv HiSpeed)
Heb ik volgens mij laatst nog zien rijden, kan dat?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 5 augustus 2012 @ 00:48:07 #142
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115121279
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 23:24 schreef Duvel het volgende:

[..]

Die zou idd total loss zijn...?
De 4654 is destijds total loss verklaard: de eerste twee bakken waren dusdanig beschadigd dat herstel duurder zou zijn dan nieuwbouw. Deutsche Bahn heeft de restanten van 4654 toen gecombineerd met de restanten van een andere total-loss verklaarde ICE-3 om hier een 'nieuwe' uit te vormen. Het nummer daarvan is mij onbekend.

Het gat dat nu is ontstaan in de ICE-poule wordt opgevangen door een extra geleverde Velaro D, die Siemens levert als compensatie voor de forse vertragingen bij de Velaro D.
  zondag 5 augustus 2012 @ 09:05:06 #143
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_115128249
pool is het James, niet poule :P
  zondag 5 augustus 2012 @ 09:18:25 #144
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_115128340
pi_115130823
Tweemaal V250 vandaag:
1044: v. 14.10 Asd - 14.49 Rtd
1039: v. 15.08 Rtd - 15.50 Asd

Via Somda
  zondag 5 augustus 2012 @ 11:42:22 #146
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115130902
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 11:38 schreef TheSalesman het volgende:
Tweemaal V250 vandaag:

Via Somda
Je was me net voor.
Asd= Amsterdam CS
Rtd= Rotterdam CS
Ik ga vanmiddag de 1039 nemen Rotterdam-Amsterdam. Moet werken in de Arena, kan ik mooi VIRM mijden :)
pi_115130969
Ik zou er ook wel eens in willen, maar helaas bevind ik me momenteel in het zuiden des lands en heb ik verder niets te zoeken in R'dam/A'dam. Als ik gratis kon reizen had ik het nog overwogen maar helaas zit ook dat er niet in... Wanneer komt de HSL-Zuidoost ook alweer ;-)?
pi_115131024
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 11:38 schreef TheSalesman het volgende:
Tweemaal V250 vandaag:

Via Somda
Gaat zoiets dan al 250 op dat traject, of is dat veels te naief om dat te denken?
Beter onethisch dan oneetbaar
pi_115131073
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 11:46 schreef Watertornado het volgende:

[..]

Gaat zoiets dan al 250 op dat traject, of is dat veels te naief om dat te denken?
NS Hispeed heeft het er steeds over dat ze voorlopig slechts 160 rijden om in de dienstregeling te passen, maar ik weet niet zeker of dat voor dit soort 'extra treinen' geldt. James1988 had eerder volgens mij gezegd dat 'ie 250 ging toen hij erin zat.
  zondag 5 augustus 2012 @ 11:48:41 #150
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115131081
De vorige ritten heeft hij snelheden tussen 230 en 250 gehaald. Issie wat te vroeg in Schiphol of Rotterdam, maar het kan.
pi_115131089
Het is een treinpad vlak vķķr de Thalys (richting Rotterdam tenminste) dus hij moet wel 250.

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 05-08-2012 11:49:14 ]
pi_115131106
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 11:48 schreef Igen het volgende:
Het is een treinpad vlak vķķr de Thalys dus hij moet wel 250.
En andersom zit 'ie er vlak achter, dus kan prima 250 inderdaad.
  zondag 5 augustus 2012 @ 11:49:36 #153
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115131113
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 11:48 schreef Igen het volgende:
Het is een treinpad vlak vķķr de Thalys dus hij moet wel 250.
Thalys is op Rotterdam-Schiphol vv ook met 160 ingelegd. Maar hij kan sneller, om tijd in te halen, te vroeg te arriveren etc...
pi_115131139
Wel vreemd: in de reisplanner wordt de trein wel aangegeven als een Fyra-trein, maar zonder bijhorende logo en toeslagverplichting. Zou je nu wel of geen toeslag moeten betalen?
  zondag 5 augustus 2012 @ 11:53:57 #155
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115131240
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 11:50 schreef TheSalesman het volgende:
Wel vreemd: in de reisplanner wordt de trein wel aangegeven als een Fyra-trein, maar zonder bijhorende logo en toeslagverplichting. Zou je nu wel of geen toeslag moeten betalen?
Ikzelf denk met toeslag. Is gewoon een Fyra, en Fyra is vandaag niet toeslagvrij voor zover ik weet
pi_115131401
Overigens heeft NSHispeed getweet dat V250 waarschijnlijk niet gaat rijden.

NSHispeed twitterde op zondag 05-08-2012 om 10:09:34 @SGMm2137 V250 gaat vandaag niet rijden, zoals het er nu uitziet. reageer retweet
Dus niet teveel hoop hebben greavy, dan valt het minder tegen als je toch de VIRM in moet ;).
  zondag 5 augustus 2012 @ 12:12:26 #157
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115131913
Dan neem ik de andere Fyra wel, of de Benelux.
  zondag 5 augustus 2012 @ 12:48:42 #158
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115133285
W00P! M'n elektrische locomotievenboekenserie is compleet!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_115134610
Beide V250-ritjes (1044: v. 14.10 Asd - 14.49 Rtd & 1039: v. 15.08 Rtd - 15.50 Asd) zijn opgeheven.
  zondag 5 augustus 2012 @ 14:05:51 #160
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_115136035
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 13:27 schreef TheSalesman het volgende:
Beide V250-ritjes (1044: v. 14.10 Asd - 14.49 Rtd & 1039: v. 15.08 Rtd - 15.50 Asd) zijn opgeheven.
Opgeheven? Of vervangen door oud ijzer? :?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 5 augustus 2012 @ 14:07:28 #161
Maffe Fries
pi_115136094
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 14:05 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Opgeheven? Of vervangen door oud ijzer? :?
echt opgeheven. Waren gewoon extra treinen die zouden rijden. Buiten de reguliere dienstregeling om
  zondag 5 augustus 2012 @ 14:10:32 #162
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_115136207
quote:
2s.gif Op zondag 5 augustus 2012 14:07 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

echt opgeheven. Waren gewoon extra treinen die zouden rijden. Buiten de reguliere dienstregeling om
Oh okee. Waarom eigenlijk? :X

" *O* Jaaa we zijn er eindelijk klaar voor *O*

Oh nee toch niet" :?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 5 augustus 2012 @ 14:13:27 #163
Maffe Fries
pi_115136306
ik denk dat ze vanaf 12 september een betrouwbare dienstregeling willen gaan bieden en ja, dan moet je er wel klaar voor zijn natuurlijk
pi_115136717
Dit soort "verrassingsritten" (zoals Hispeed ze noemt) zijn inderdaad niet meer dan dat: verrassingsritten. Pas vlak van tevoren is het zeker dat ze echt rijden.

E: Het stel dat ingezet zou worden kampt kennelijk met technische problemen (Somda).
  zondag 5 augustus 2012 @ 14:31:52 #165
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115137045
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 14:22 schreef TheSalesman het volgende:
E: Het stel dat ingezet zou worden kampt kennelijk met technische problemen (Somda).
Vrijdag gebeurde het ook al dat de verrassingsinzet uiteindelijk toch niet doorging. Al met al hebben er de afgelopen week meer V250's niet gereden dan wel...

Dat schept vertrouwen :Y
pi_115137223
Ze hebben nog iets meer dan één maand tot 'ie 1x per uur tussen Amsterdam en Rotterdam moet gaan rijden... Wordt hard werken voor de technici dan ;).

Waarom trekken ze de V250-dienstregeling trouwens niet meteen door naar Breda?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 5 augustus 2012 @ 14:39:45 #167
Maffe Fries
pi_115137338
beetje overkill. 2x per uur Rotterdam - Breda is meer dan genoeg
pi_115138543
Ja oké, maar vervang dan 1x p/u Breda - Amsterdam door een V250 i.p.v. een extra V250 tussen R'dam en Amsterdam. Hebben meer reizigers baat van de mooie nieuwe trein.

Maar dat zal logistiek gezien allemaal lastiger zijn.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 5 augustus 2012 @ 15:25:18 #169
Maffe Fries
pi_115139226
het komt vanzelf wel
  zondag 5 augustus 2012 @ 15:35:16 #170
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115139691
Dan moeten die dingen wel eerst rijden, en niet om de haverklap met technische problemen aan de kant staan. :')
  zondag 5 augustus 2012 @ 16:42:14 #171
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_115142234
Het geldschip De geldtrein is binnen. En hij loopt over :~

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_115144308
Vraagje hier! Weet iemand van jullie hoe je tickets moet bestellen op de DB site, met vrij reizen op NL traject? Zie het niet staan.
  Redactie Sport zondag 5 augustus 2012 @ 17:58:05 #173
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115145504
Kan ook niet volgens mij. Je zou vanaf het eerste Duitse station en dan gewoon een kaartje NL-station -> D-station met NS-traject gratis kunnen halen
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_115145916
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 17:31 schreef Lindstrøm. het volgende:
Vraagje hier! Weet iemand van jullie hoe je tickets moet bestellen op de DB site, met vrij reizen op NL traject? Zie het niet staan.
Voor alle treintickets die je met het Europa-special tarief kan kopen, geldt één en dezelfde prijs van bijna alle stations in Nederland naar Berlijn. Of je nu in bijvoorbeeld Heerenveen, Amsterdam, Utrecht, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo of Hengelo opstapt. Kortom, kies een van de opstapplaatsen van de IC Berlijn uit want vanaf daar geldt al dat goedkope tarief en dat gaat niet goedkoper zijn als je grensplaats Bad Bentheim kiest bijvoorbeeld. Reis eventueel met je OV/kaart naar de opstapplaats van de IC Berlijn.
pi_115145984
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 17:58 schreef dennistd het volgende:
Kan ook niet volgens mij. Je zou vanaf het eerste Duitse station en dan gewoon een kaartje NL-station -> D-station met NS-traject gratis kunnen halen
Dat is veel duurder :o

quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 18:06 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Voor alle treintickets die je met het Europa-special tarief kan kopen, geldt één en dezelfde prijs van bijna alle stations in Nederland naar Berlijn. Of je nu in bijvoorbeeld Heerenveen, Amsterdam, Utrecht of Hengelo opstapt.
Dus voor studenten nadelig denk ik zo...
pi_115146201
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 18:07 schreef Lindstrøm. het volgende:

[..]

Dat is veel duurder :o

[..]

Dus voor studenten nadelig denk ik zo...
Nee hoor dat maakt niks uit, want zoals ik hierboven al beschreef, geldt het goedkope tarief vanaf vrijwel elk station in NL naar Berlijn. Kortom, kies je opstapplaats van de IC Berlijn en reis daarheen met je OV-studentenkaart.
pi_115147645
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 18:12 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Nee hoor dat maakt niks uit, want zoals ik hierboven al beschreef, geldt het goedkope tarief vanaf vrijwel elk station in NL naar Berlijn. Kortom, kies je opstapplaats van de IC Berlijn en reis daarheen met je OV-studentenkaart.
Alleen vanaf de grote stations. Als ik kleine stations (waar alleen Sprinters stoppen) invoer, verdwijnt het goedkope tarief onmiddellijk waardoor de prijs meer dan verdubbelt.

Dus binnenlands gewoon met je eigen Studentenkaart reizen in dit geval en vanaf het grote station met je internationale treinticket.
Overigens kun je bij NS Hispeed wel ingeven dat je op het NS-traject vrij kan reizen waardoor de prijs ¤39 is i.p.v. de ¤49 bij Bahn.de (moet wel beschikbaar zijn natuurlijk).
pi_115148251
Berlin Grunauer Kreuz, Dinsdag 24 juli 2012

Op de ochtend van dinsdag 24 juli 2012 spotte ik twee oude groene Holzrollers van de EGP op de Greifswalder Strasse in Berlijn, waar altijd vele cementwagens staan. Navraag bij het treinpersoneel leerde dat de trein een klein uur later zou vertrekken vanaf de Greifswalder Straße via Kreuz Karow en de Berliner Außenring naar Schönefeld Flughafen en verder naar Deuna. Zodoende kon de trein opgewacht worden ter hoogte van Grunauer Kreuz. Ruim een half uur na vertrek passeerden de oude Holzrollers van de EGP de DP 60 en 61 met de bont samengestelde DGS 95350 bestaande uit Uacs'n van oa VTG en Dyckerhoff, Ucs'n en enkele Res's en schuifwandwagens. De cementwagens worden in Deuna weer beladen, benodigd voor het bijna gereed gekomen nieuwe vliegveld Berlin-Brandenburg International.

Berlin Warschauer Strasse, Vrijdag 27 juli 2012

De S-Bahn Berlin ligt momenteel ernstig onder vuur. Vertraging, uitval van treinen en slecht onderhoud doen de DB-dochter langzamerhand de das om. Reden voor de politiek om te starten met een aanbesteding. Als forens of toerist moet je maar hopen dat het allemaal beter wordt naderhand. Door de vele problemen rondom de S-Bahn rijden veel treinen in kortere samenstelling. Een trein bestaande uit vier of zes bakken is dagelijkse kost. In het fraaie ochtendlicht van vrijdag 27 juli 2012 passeerden daarentegen de uit acht bakken bestaande S75 van Spandau naar Wartenberg, met aan kop de 481 239. Op de achtergrond de nieuwe concertdôme van Berlijn, de O2-Arena.

Berlin Westend, Vrijdag 27 juli 2012

In verband met de vrijdagmiddag drukte zet de DB diverse extra Intercity-treinen in door heel Duitsland, om aan de vervoersvraag te kunnen voldoen. Hiervoor zijn natuurlijk ook extra loks benodigd op de diverse opstelterreinen. Zodoende wordt op vrijdagochtend 27 juli 2012 met Lr78513 planmatig twee 101'en meegenomen. Omdat de trein verder uit de Eurocity 43 naar Warschau bestaat en de PKP lok normaliter moet omlopen in Grunewald, wordt de lok nu achterop meegenomen en trekken beide 101'en de trein langs de Epiphanienkirche. Gelukkig zat de 101 060 (60 jaar Bundespolizei) voorop, daarachter de 101 057.

Berlin Zoologischer Garten, Zaterdag 28 juli 2012

Op de lijn RE2 van Cottbus naar Wismar rijden sinds dit jaar de ex-DB Schenker Taurussen van de serie 182. De 4 of 5 Dosto rijtuigen zijn voor deze sterke loks een peulenschil. De DB 182 013 is zojuist vertrokken uit Berlin Zoologischer Garten als RE 37378 naar Wismar. Berlin Zoo, zoals het in de volksmond genoemd wordt, ligt centraal in voormalig West-Berlijn maar heeft sinds de opening van het nieuwe Hauptbahnhof vrijwel al haar Fernverkehr verloren. De Taurussen zullen nog tot december van dit jaar de treinen van de lijn RE2 van tractie voorzien, daarna begint de nieuwe concessie met treinstellen van het type Talent-2.

Berlin Warschauer Strasse, zondag 29 juli 2012

De enige regenbui van de 10 daagse trip naar Berlijn viel precies toen de aangekondigde Rheingold door Berlijn reed. Museumlok E10 1239 van DB heeft op zondag 29 juli 2012 de Rheingold DPE 5824 uit Poznan in Frankfurt/Oder opgepikt en zet via de Berlijnse Stadtbahn koers richting Köln Hauptbahnhof. Tijdens een flinke stortregenbui passeert de trein, die helaas twee Belgische rijtuigen als versterking achter de lok had, hier ter hoogte van S-Bahnhof Warschauer Straße. Een klein uur later zaten we weer heerlijk in het zonnetje op een terras!

Berlin Hauptbahnhof, maandag 30 juli 2012

Door een bovenleidingstoring tussen Budapest en de Hongaars-Slowaakse grens moesten de Tsjechische spoorwegen (CD) op maandag 30 juli 2012 een reserve wagenpark inzetten op Eurocity 174 tussen Sturovo en Hamburg-Altona. Bij hoge uitzondering werden de oude witgroene rijtuigen van stal gehaald en samen met een gemoderniseerd 1e klas rijtuig vanaf de genoemde grensplaats ingezet. Vanaf Dresden mocht de DB 101 028 (800 Jahr Anhalt) de trein richting de Hanzestad rijden. Om onbekende redenen mocht de trein niet door de Nord-Süd-tunnel naar het Hbf(tief) rijden. Om toch het Hauptbahnhof te kunnen bereiken wordt de trein daarom omgeleid via Schönefeld Flughafen, Ostbahnhof en de Berlijnse Stadtbahn. Met een al aardig kops zonnetje arriveert de trein hier op Berlin Hauptbahnhof, na de passage van de overbekende Fernsehturm op het Alexanderplatz, op de rechterachtergrond te zien.
  zondag 5 augustus 2012 @ 19:15:57 #179
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115149223
Mooie reeks foto's weer, Zug! *O*

De S-Bahn van Berlijn is technisch ook nog wel interessant: men is bezig met het invoeren van een nieuw beveiligingssysteem, dat een afgeleide is van ETCS Level 1. Dit is een ongebruikelijke zet, aangezien de S-Bahn een eigen netwerk heeft. Waarom er niet is gekozen voor het bij stadsvervoer meer gangbare CBTC is mij niet duidelijk.
  zondag 5 augustus 2012 @ 19:19:24 #180
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115149389
Leuk dat die BR 182 nog Siemens/Krauss Maffei op de bufferbalk heeft staan! :)
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport zondag 5 augustus 2012 @ 20:13:02 #181
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115152081
Hoe kun je in godsnaam +200 oplopen vanwege 'Warten auf einen entgegenkommenden Zug'?
IC 144 heeft deze vertraging nu: http://reiseauskunft.bahn(...)51&station_type=dep&
PM mij!
pi_115155132
Ik denk dat het materieel van IC 144 met enorme vertraging in Berlijn is aangekomen vanmorgen...
  Redactie Frontpage / Sport zondag 5 augustus 2012 @ 23:42:48 #183
Maffe Fries
pi_115165438
quote:
17s.gif Op zondag 5 augustus 2012 16:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Het geldschip De geldtrein is binnen. En hij loopt over :~

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
dat kan voller ;)
  zondag 5 augustus 2012 @ 23:53:47 #184
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_115166013
quote:
14s.gif Op zondag 5 augustus 2012 23:42 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat kan voller ;)
Vast wel. Geld zat *)
  maandag 6 augustus 2012 @ 08:06:01 #185
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115173715
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 21:04 schreef Zug-Chef het volgende:
Ik denk dat het materieel van IC 144 met enorme vertraging in Berlijn is aangekomen vanmorgen...
Aanrijding met een persoon, aldus Somda.
pi_115176547
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 00:48 schreef James1988 het volgende:

[..]

De 4654 is destijds total loss verklaard: de eerste twee bakken waren dusdanig beschadigd dat herstel duurder zou zijn dan nieuwbouw. Deutsche Bahn heeft de restanten van 4654 toen gecombineerd met de restanten van een andere total-loss verklaarde ICE-3 om hier een 'nieuwe' uit te vormen. Het nummer daarvan is mij onbekend.

Het gat dat nu is ontstaan in de ICE-poule wordt opgevangen door een extra geleverde Velaro D, die Siemens levert als compensatie voor de forse vertragingen bij de Velaro D.
FrankenICE
  Redactie Frontpage / Sport maandag 6 augustus 2012 @ 10:55:47 #187
Maffe Fries
pi_115176811
quote:
NS-monteur redt zwaan maar wordt geschorst

Omdat hij een gewonde zwaan tussen de rails vandaan haalde, stuurden de Nederlandse Spoorwegen hun storingsmonteur Rens Kamminga afgelopen weekeinde op betaald verlof. Dat schrijft De Telegraaf.

Twee jaar geleden werd de spoorman al eens aangepakt voor het besturen van een in de sneeuw gestrande trein, onder luid applaus van de reizigers. Volgens de NS deed hij dat illegaal.

Ondanks dat twijfelde Kamminga geen moment toen hij hoorde dat een gewonde zwaan het treinverkeer verstoorde, maar dat viel bij de NS opnieuw niet in goede aarde.
bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ordt-geschorst.dhtml
  maandag 6 augustus 2012 @ 14:21:38 #188
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_115185078
quote:
tsja, zo snap ik ook wel dat ze duizenden mensen extra nodig hebben :X
  maandag 6 augustus 2012 @ 14:22:15 #189
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_115185108
quote:
:|W Echt, hebben ze bij de NS eindelijk iemand die van aanpakken weet, gaan ze hem schorsen.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_115186504
Leuk dat iedereen zich zo op gaat zitten winden over een verhaal waar we maar één kant van hebben gehoord.
  maandag 6 augustus 2012 @ 14:55:35 #191
35154 James1988
Schommelbotenlover
  maandag 6 augustus 2012 @ 15:00:22 #192
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_115186951
Ik heb er ook even over zitten nadenken en er zijn meerdere mogelijkheden.
1. Het spoor was buiten dienst i.v.m. de zwaan => Geen risico
2. Het spoor was niet buiten dienst maar er stonden allemaal treinen omheen die aan het keren waren => Geen risico
3. Het spoor was niet buiten dienst maar alle seinen in de spoorbak stonden op rood. => beperkt risico omdat er hooguit een toch stoppende trein zou komen met lage snelheid.
4. Het spoor was niet buiten dienst en er waren doorgaande rijwegen ingesteld. => matig risico omdat treinen veelal op zichtafstand bij 40 km/h op tijd kunnen stoppen.

Alleen mogelijkheid 3 en 4 bieden een echte kans op een ongeval terwijl die kans nog altijd niet groot is. Wat zullen we daar eens van zeggen..?
pi_115187007
het is een beetje dubbel..
ergens snap ik die regels wel, veiligheid boven alles.
aan de andere kant.. als dierenvriend snap ik ook wel weer dat hij het spoor op geweest is.
gezien het feit dat er op dat moment geen treinen over dat spoor reden.
pi_115187065
quote:
3s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:00 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Ik heb er ook even over zitten nadenken en er zijn meerdere mogelijkheden.
1. Het spoor was buiten dienst i.v.m. de zwaan => Geen risico
2. Het spoor was niet buiten dienst maar er stonden allemaal treinen omheen die aan het keren waren => Geen risico
3. Het spoor was niet buiten dienst maar alle seinen in de spoorbak stonden op rood. => beperkt risico omdat er hooguit een toch stoppende trein zou komen met lage snelheid.
4. Het spoor was niet buiten dienst en er waren doorgaande rijwegen ingesteld. => matig risico omdat treinen veelal op zichtafstand bij 40 km/h op tijd kunnen stoppen.

Alleen mogelijkheid 3 en 4 bieden een echte kans op een ongeval terwijl die kans nog altijd niet groot is. Wat zullen we daar eens van zeggen..?
Je zou kunnen zeggen dat elk risico, hoe klein ook, een risico teveel is.
en nuchter bekeken gaat het maar "om een zwaan", niet echt een mensenleven waard zouden velen zeggen.
  maandag 6 augustus 2012 @ 15:05:38 #195
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_115187197
Als je zegt dat elk risico een risico teveel is kan je beter stoppen met leven omdat het verschrikkelijk hypocriet is om zo'n uitspraak te doen. Het leven zit vol met risico's. Overigens zie ik ze er wel voor aan om het spoor buiten dienst te gooien voor het feit dat er überhaubt een zwaan op het spoor te vinden is.
pi_115187226
Ik bekijk het verhaal positief: op het spoor gaat men tenminste fatsoenlijk om met dieren. Kan me ook herinneren dat een tijdje terug het treinverkeer Utrecht-Amsterdam hinder ondervond vanwege een geit op het spoor. Het arme beestje is er (net als de zwaan) vanaf gehaald waarna het treinverkeer volledig is hervat. Veel hinder heeft het in beide gevallen niet veroorzaakt.

Staat in schril contrast met een relatief recente actie van de snelwegpolitie (de kangoeroe, weet u nog).
  maandag 6 augustus 2012 @ 15:11:44 #197
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_115187452
Van mij hoeft het helemaal niet zo fatsoenlijk te zijn met dieren op het spoor maar dat is een andere discussie.
pi_115187625
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:05 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Als je zegt dat elk risico een risico teveel is kan je beter stoppen met leven omdat het verschrikkelijk hypocriet is om zo'n uitspraak te doen. Het leven zit vol met risico's. Overigens zie ik ze er wel voor aan om het spoor buiten dienst te gooien voor het feit dat er überhaubt een zwaan op het spoor te vinden is.
er zit een verschil tussen risico en risico..
als ik de deur uit ga, dan loop ik ook risico's om omver gereden/geschoten/whatever te worden, toch is het een risico die ik neem, omdat het moet, of het het waard is.
aan de andere kant, het risico om omver gereden te worden door een trein om een zwaan te redden..

Ik zeg niet dat ik zo denk, maar ik snap die redenering WEL.
  maandag 6 augustus 2012 @ 15:22:23 #199
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_115187923
De kans dat die monteur op Amsterdam CS onder de trein terecht komt is minder groot dan de kans dat een kind dat bij een zebrapad oversteekt onder een auto terecht komt. Laten we het daar bij laten.
pi_115187998
zo denk jij, en zo denk ik.. maar zo denkt de NS dus niet ;)
  maandag 6 augustus 2012 @ 15:33:51 #201
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115188425
Wees blij dat die monteur het deed. Hij heeft de TRDL nog gebeld of het kon en veilig was. Zo bleef de vertraging beperkt.
Had hij het niet gedaan, had de verstoring langer geduurd. Dit heeft NSR en ProRail juist geld bespaard.
  maandag 6 augustus 2012 @ 15:40:19 #202
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_115188697
Fijn, Gisteren gingen de deuren niet open van de Intercity op Utrecht richting 't Harde van 22.21. Gekoppelde stel wou niet mee werken ofzo, Machinist stond er in 1e instantie bij en keek er na op een geven moment toch maar via de noodprocedure deuren geopend. Stel afgekoppeld en toen konden we met +10 vertrekken. Kan altijd gebeuren, daardoor miste ik wel mijn aansluiting op Amersfoort

Dacht ik even 100m voor mannen te kijken op Amersfoort, stonden de schermen al op een of andere flauwe Holland Heineken Huis Reclame en ging om 23.00 het scherm op zwart.

NS reageert ook niet echt over m'n tweets. Oftewel, Londen staat Centraal de Reiziger iets minder....
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  maandag 6 augustus 2012 @ 15:59:46 #203
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_115189591
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:33 schreef greavy het volgende:
Wees blij dat die monteur het deed. Hij heeft de TRDL nog gebeld of het kon en veilig was. Zo bleef de vertraging beperkt.
Had hij het niet gedaan, had de verstoring langer geduurd. Dit heeft NSR en ProRail juist geld bespaard.
En hoe weet jij nou weer of hij de TRDL gebeld heeft?

Als dat zo is moeten de hoge heren van de NS helemaal hun smoel houden. Sowieso, zou een storingsmonteur de gevaren van het spoor niet kennen? Als ik een spoorbedrijf had had ik de man al gebeld. Tenminste iemand die van aanpakken weet en met oplossingen komt.
  maandag 6 augustus 2012 @ 16:17:08 #204
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_115190455
Monteur zegt zelf dat hij trdl heeft gebeld volgens de Telegraaf van heden-ochtend
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_115191115
Het is weer zo typisch dat iedereen nu moord en brand schreeuwt dat de NS zich niet goed gedraagt etc., terwijl als er wat mis was gegaan (je weet het precieze verhaal niet dus er zou wat verkeerd kunnen zijn gegaan) dan was de NS weer de schuldige.

Vorige keer precies hetzelfde. Als die man een ongeluk had veroorzaakt dan had waarschijnlijk NS de schuld gekregen, maar nu was de monteur de grote held.
  maandag 6 augustus 2012 @ 16:35:04 #206
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_115191251
De storingsmonteur heeft de fout gemaakt, dat hij het wederom in de media een conflict uit vecht met zijn werkgever. Als hij niks had gezegd aan de media, was hij misschien wel morgen alweer aan het werk geweest.
Voor wat hij gedaan heeft, het betreden van het spoor om een zwaan te redden, daar kan de NS niks van zeggen, Elke stmt is bevoegd spoorbetreder.
Maar het probleem is nu, dat namelijk in elk contract van elke NS/NedTrainer staat dat elk contact met de media is verboden.

NS/Nedtrain, kan de man nu in pincipe zelfs ontslaan omdat hij weer contact heeft gezocht met de pers.
  maandag 6 augustus 2012 @ 16:44:39 #207
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_115191757
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 16:32 schreef Viezze het volgende:
Het is weer zo typisch dat iedereen nu moord en brand schreeuwt dat de NS zich niet goed gedraagt etc., terwijl als er wat mis was gegaan (je weet het precieze verhaal niet dus er zou wat verkeerd kunnen zijn gegaan) dan was de NS weer de schuldige.

Vorige keer precies hetzelfde. Als die man een ongeluk had veroorzaakt dan had waarschijnlijk NS de schuld gekregen, maar nu was de monteur de grote held.
Als er wat gebeurd wordt er in principe helemaal niet moord en brand geschreeuwd behalve door de vakbonden. Maar die zijn al langer bezig om in de spoorsector de bodem onder het eigen bestaan weg te halen. Ze pleiten namelijk voor een vergaande computerisering op het gebied van spoorwegveiligheid. Als je die computers maar een klein beetje meer informatie en intelligentie geeft dan is het rijdend personeel ook overbodig én is de vakbond overbodig. Handig hč?
  maandag 6 augustus 2012 @ 17:35:32 #208
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115194582

NSH 186 111 + Olympische Spelen-stam
Vandaag werd er gemeld door NS HiSpeed dat de 186 111 samen zou rijden met de Olympische Spelen-Beneluxstam. Hier komt de trein volgens plan door Willemsdorp in een kort zongaatje. Even verderop moet het regenen, gezien de onheilspellende wolken.

Hippel 691+633 - Moerdijk
Bij Cronimet Holland B.V. in Moerdijk vertoeven momenteel 2 rangeerlocomotieven van de serie 600. De voorste is de 691, de achterste de 633. De voorste is door het bedrijf helemaal rijvaardig gemaakt. De achterste is onderdelenleverancier.
Gezien dit bedrijf niet meer aan spoorvervoer doet, staan deze 2 locomotieven rusteloos te wachten op wat komen gaat.

NMBS 2836+10 rijtuigen
Vandaag werden er weer eens stammen voorzien van 10 rijtuigen. Hier is één van de 2 stammen vandaag met 10 rijtuigen te zien bij Zevenbergen.

NMBS 2811+ÖBB-rtgn (9236)
Hier komt de NMBS 2811 met één van de OBB-rijtuigenstammen door Willemsdorp opweg naar Brussel

NMBS2838+10 rijtuigen als IC-Brussel 9229
Hier passeert de tweede stam van de dag die met 10 rijtuigen rijdt het station van Dordrecht
  maandag 6 augustus 2012 @ 18:11:56 #209
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115196669
Te Delft:

17:52 "De intercity van 17:54 naar Dordrecht vertrekt over ongeveer 5 minuten"
17:55 "De intercity van 17:54 naar Dordrecht vertrekt over ongeveer 10 minuten"
18:02 "De intercity van 17:54 naar Dordrecht rijdt vandaag niet meer, u kunt gebruikmaken van de intercity van 18:04 naar Rotterdam, Dordrecht en Venlo."

Zo kun je de punctualiteit natuurlijk ook op peil houden...

edit: pluskudos voor de HC in de intercity naar Venlo. :9
edit 2: nieuwe trams voor De Lijn. Deze komen in Antwerpen en Gent te rijden en zullen de oude PCC-trams vervangen.

[ Bericht 16% gewijzigd door James1988 op 06-08-2012 18:29:28 ]
pi_115199269
Eergisteren toch een paar mooie treinen gezien in Sinsheim. Wajo, die waren mooi :D Onder andere een krokodil :D
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  maandag 6 augustus 2012 @ 19:25:00 #211
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_115200044
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 18:11 schreef James1988 het volgende:

edit: pluskudos voor de HC in de intercity naar Venlo. :9
Waarvoor? Bovengemiddelde lekker-wijf-zijnd-heids-factor? :?
  maandag 6 augustus 2012 @ 19:41:03 #212
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115200940
quote:
5s.gif Op maandag 6 augustus 2012 19:25 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Waarvoor? Bovengemiddelde lekker-wijf-zijnd-heids-factor? :?
:Y
  Redactie Frontpage / Sport maandag 6 augustus 2012 @ 20:30:51 #213
Maffe Fries
pi_115203695
interessant stukje over slijptreinen: http://www.vossloh-rail-s(...)_speed_grinding.html

Dat ding kan dus gewoon met 80 km/h de rails slijpen terwijl het treinverkeer gewoon doorgaat
  Redactie Sport maandag 6 augustus 2012 @ 20:35:48 #214
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115203978
Een close-up van de nieuwe bekleding van de ICMm-banken:

Zit wel goed, maar als je iets wilt gaan verzitten moet je eerst opstaan door die antisliplaag.
PM mij!
  maandag 6 augustus 2012 @ 20:41:40 #215
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_115204281
quote:
14s.gif Op maandag 6 augustus 2012 20:30 schreef Peterselieman het volgende:
interessant stukje over slijptreinen: http://www.vossloh-rail-s(...)_speed_grinding.html

Dat ding kan dus gewoon met 80 km/h de rails slijpen terwijl het treinverkeer gewoon doorgaat
Vet! Trouwens, ligt het aan mij of is 'preventative' raar en moet dat gewoon 'preventive' zijn?
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  maandag 6 augustus 2012 @ 22:00:34 #216
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_115209261
quote:
14s.gif Op maandag 6 augustus 2012 20:30 schreef Peterselieman het volgende:

Dat is vet ^O^

Kan ie ook met 80 km/h door een watersportwinkel trouwens? :+ Oh wacht zo eentje hadden we al :P
  Redactie Frontpage / Sport maandag 6 augustus 2012 @ 22:17:13 #217
Maffe Fries
pi_115210534
quote:
14s.gif Op maandag 6 augustus 2012 20:41 schreef V2 het volgende:

[..]

Vet! Trouwens, ligt het aan mij of is 'preventative' raar en moet dat gewoon 'preventive' zijn?
het zijn Duitsers he die het filmpje en de site gemaakt hebben ;)
  Redactie Frontpage / Sport maandag 6 augustus 2012 @ 22:18:53 #218
Maffe Fries
pi_115210650
quote:
14s.gif Op maandag 6 augustus 2012 22:00 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat is vet ^O^

Kan ie ook met 80 km/h door een watersportwinkel trouwens? :+ Oh wacht zo eentje hadden we al :P
mja, niet eentje die tegelijkertijd in de watersportwinkel de masten ook nog even bij kan werken ;)
  maandag 6 augustus 2012 @ 22:45:01 #219
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_115212612
quote:
14s.gif Op maandag 6 augustus 2012 22:17 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

het zijn Duitsers he die het filmpje en de site gemaakt hebben ;)
Vossloh.. für all joor preventative inspectation *)
pi_115213354
Zelfs het steenkolenengels in de SLT's van NS is beter.
pi_115221286
Vanwaar de extra lange Beneluxtreinen?
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 01:52:06 #222
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115223708
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 00:45 schreef Bitlord het volgende:
Vanwaar de extra lange Beneluxtreinen?
Extra drukte door mensen van- en naar Londen. Nu de reservestam niet nodig was, hebben ze in de 2 drukste omlopen 3 extra rijtuigen (2x 2e klas, 1x 1e klas) gerangeerd.
De volgorde werd dus nu zo:
Loc-1e klas-5x 2e klas-1e klas-2x 2e klas-1e klas (of omgekeerd)
  Redactie Sport dinsdag 7 augustus 2012 @ 10:37:32 #223
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115229228
Gisteren om 16.51u ook vreemd met de IC naar Enschede in Utrecht: eerst komt er een VIRM-VI binnen die hem parkeert op 9a. Vervolgens komt er nog een VIRM-IV binnen die hem via 10a op 9b neerzet. Blijkbaar dus het Rotterdamse deel dat ingehaald is door het Haagse deel, maar waarbij de trein wel in goede volgorde weer naar Amersfoort door moet.

Je zou verwachten dat het Rotterdamse deel bij aankomst meteen vanuit de achteroplopende cabine tegen het Haagse deel gezet zou worden, maar dat gebeurde niet. Op vertrektijd sloten de deuren van de Haagse VIRM-VI waar ik in zat, om vervolgens een stuk richting Lunetten te rijden. Ik had toevallig het andere deel voorbij zien komen en verwachtte dus toen het combineren, maar veel andere reizigers waren al bang de verkeerde trein te hebben... Na het combineren duurde het uiteindelijk nog vijf minuten voordat we vertrokken, gelukkig werd er in Amersfoort voor de verandering eens gewacht
PM mij!
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 11:58:50 #224
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_115232019
Als ze dat nou even omroepen, dat ze de verkeerde kant op rijden om te combineren... Ik zou inderdaad ook direct denken dat ik een verkeerde trein was binnengestapt. Zo goed let ik soms niet op de CTAs moet ik bekennen O-)
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 13:20:09 #225
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115235297
Begrijpelijk, de informatie op de borden is lang niet altijd betrouwbaar...
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 13:23:35 #226
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_115235448
Mja idd. Mijn ergernis: op Den Haag Centraal komt het heel vaak voor dat er nog een treindeel moet worden afgerangeerd. Dan staat er op de CTA heel lang "Niet instappen", terwijl dat alleen voor het achterste deel geldt... waar de voorste delen heen gaan moet je dan maar net weten. Voordeel is wel dat je dan makkelijk een zitplekje kan scoren, omdat een groot deel van de reizigers nog niet in durft te stappen....
pi_115235469
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 13:20 schreef James1988 het volgende:
Begrijpelijk, de informatie op de borden is lang niet altijd betrouwbaar...
Op Utrecht CS hangen wel tientallen "overzichtsborden" (ook op de perrons) waarop de eerstvolgende x (stuk of 10?) vertrekkende treinen staan aangegeven. Als je daarop kijkt zie je dus zo waar die trein naar Nijmegen zal vertrekken.

Neemt niet weg dat de omroep ook moet kloppen natuurlijk, maar ik vind de teksten van Voor Beter OV altijd wat tendentieus. Dat ondermijnt een constructief debat met constructieve oplossingen.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 13:27:07 #228
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115235614
Tsja, bij de Fyra in Breda staat ook gedurende 10 minuten "Niet instappen", omdat men dan nog bezig is met het af- en aankoppelen van de locomotief en de trein daarbij wel eens wat beweegt.

Gisteren trouwens nog een leuke omroep gehoord:
quote:
Dames en heren, Fyra (...). Voor deze trein is geen toeslag verschuldigd.
Ladies and gentlemen, Fyra (...) For this train a supplement is required
:?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 7 augustus 2012 @ 13:28:12 #229
Maffe Fries
pi_115235669
leuk _O-

Versta je Nederlands dan ben je goedkoop uit :P
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 15:44:16 #230
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_115241466
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 13:28 schreef Peterselieman het volgende:
leuk _O-

Versta je Nederlands dan ben je goedkoop uit :P
goedkoop noemt-ie dat :')
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 7 augustus 2012 @ 16:08:09 #231
Maffe Fries
pi_115242540
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 15:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

goedkoop noemt-ie dat :')
bespaart je weer een toeslag 8-)

btw: http://www.destentor.nl/r(...)tuurde-spoorheld.ece
pi_115264260
WIe weet toevallig of er op dit moment een dagkaarten actie is?
  Redactie Sport dinsdag 7 augustus 2012 @ 22:40:32 #233
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115264663
Wel voor twee personen: https://www.mijnvolkswage(...)+aanbod+dagkaart.htm (je hoeft geen lid te zijn)

Andere acties zijn er nu niet, maar ik denk dat kruidvat binnenkort weer aan de beurt is
PM mij!
pi_115264949
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 22:40 schreef dennistd het volgende:
Wel voor twee personen: https://www.mijnvolkswage(...)+aanbod+dagkaart.htm (je hoeft geen lid te zijn)

Andere acties zijn er nu niet, maar ik denk dat kruidvat binnenkort weer aan de beurt is
thnx. Ik hoopte voor de mono meet 25 augustus zo'n kaart te kunnen bemachtigen :@

Zou toch wel zo'n 7 of 8 euro schelen!
pi_115267259
De acties van de Spoordeelweken zijn ook nog steeds geldig. Kun je gratis meereizen met iemand anders (mits die persoon wel gewoon een geldig vervoersbewijs heeft, wat geen Blokker dagkaart of een andere actiekaart mag zijn).

Moet deze week onverwacht naar Utrecht en vv., misschien dat ik maar random mensen aan ga spreken of ik met ze mee kan reizen want dat scheelt toch veel geld :')
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 23:17:09 #236
370431 drakin
vurig typje
pi_115267522
Ik ben trouwens al een paar dagen terug uit Duitsland, heb op reis in de trein mijn fietsje meegenomen, een oldtimer deelfiets die gewoon als vouwfiets gratis meekon.

Onderweg heb ik een klein lief rood draakje gevonden om me gezelschap te houden tijdens mijn reizen

Ow en mijn abo brengt me gewoon naar Leer, dus niet vanaf Nieuweschans naar leer 5 euro nog wat, maar gewoon inclusief. Wel even zoeken waar dat uitcheckding van Arriva staat.

Ow en Duitsers zijn super! Ze veranderen gewoon voor mijn bagage even het perron van vertrek! Dus ipv spoor 1 vertrok de trein van spoor 2 zodat ik niet met fiets en tassen trap af en trap op hoefde. *O*
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 7 augustus 2012 @ 23:22:00 #237
Maffe Fries
pi_115267879
Dat paaltje van Arriva staat in Leer in de hal

tof draakje trouwens :)
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 23:28:14 #238
370431 drakin
vurig typje
pi_115268350
Ja klopt en terug op perron 2 (ik ben zonder bagage wel naar de hal even geweest) blijkt daar achter een Duitse Madam ook een paaltje te staan.

Draakje is te koop bij Famila, in ehm weet de plaatsnaam niet meer maar er is ook 1 in of vlakbij Leer.

Nog wat treintjesfotos voor de liefhebbers genomen in Leer

Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
pi_115268875
Heel goed, drakin ^O^

Toch nog iemand anders die afgelopen week ook veelvuldig via de Emslandstrecke gereisd heeft.
pi_115269264
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 23:22 schreef Peterselieman het volgende:

Inmiddels staat er ook al een paar maandjes eentje op perron 2, vlak naast het hokje van de opzichter.

Ha, ik weet iets dat jij nog niet wist B-)
pi_115269307
Btw, Leer O+

Ik reis er bijna elke week door, op weg van Groningen naar Hamburg O+
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 23:57:30 #242
370431 drakin
vurig typje
pi_115270100
Ik wist dat 2e paaltje pas toen die madam opzij stapte, dus na 1 keer door Leer wist ik het ook, maar Pieterselieman komt vast meerdere Duitse Madamen tegen die ervoor staan.
Freaks like me drink tea
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 augustus 2012 @ 00:03:39 #243
Maffe Fries
pi_115270500
neuh. Ik kom er nooit. De laatste keer dat ik in Leer was, zal alweer een jaar of vier geleden zijn. Toen hadden we die paaltjes nog niet.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 01:58:15 #244
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115275532
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 23:22 schreef Peterselieman het volgende:

Er staat tegenwoordig op spoor 2/4 ook al een paal. In het midden van de beide trappen, dus bij dat servicehok van DB.

Edit: Spuit 11.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 08:14:27 #245
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115277774
Het is vandaag een bijzondere dag: het is namelijk precies 175 jaar geleden dat de HIJSM werd opgericht.

De eerste daadwerkelijke trein zou pas 2 jaar later rijden op wat we nu de 'Oude Lijn' noemen.
pi_115277829
Bijna 15 jaar geleden werd de NV. HST-VEM opgericht.... de eerste commerciële rit naar Brussel moet nog steeds plaatsvinden.

Duidelijk zichtbaar waar 175 jaar bureaucratie toe heeft geleid.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 08:29:10 #247
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115277894
HST-VEM heeft ons wel de Thalys gebracht, dat is op zich geen slechte prestatie. Dat HSA er vervolgens een potje van heeft gemaakt is wel jammer, en een redelijke doodsteek voor toekomstige hogesnelheidslijnen in Nederland zoals de HSL-Oost (upgrade Amsterdam-Arnhem naar 200 km/h voor ICE) en de ooit nog te bouwen lijn (Zwolle - Almere -) Utrecht - Breda (- Antwerpen).
  Redactie Sport woensdag 8 augustus 2012 @ 09:22:39 #248
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115278630
Bij de MBS rijden vandaag en morgen legotreinen, ziet er wel mooi gemaakt uit op het filmpje:
http://www.tctubantia.nl/(...)j-MBS-in-Boekelo.ece
PM mij!
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 augustus 2012 @ 10:13:05 #249
Maffe Fries
pi_115279705
leuk :)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 augustus 2012 @ 10:14:39 #250
Maffe Fries
pi_115279752
Wel apart dat de SSN niet op 25 en 26 augustus met een stoomloc mag rijden tussen Doetinchem en Zevenaar. De VSM mag dit wel, omdat uit nachtelijke tests is gebleken dat de 23'ers van de VSM geen storing aan het baanvak veroorzaken en de loc van de SSN wel ...

http://www.gelderlander.n(...)ag-niet-op-spoor.ece
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 augustus 2012 @ 10:38:15 #251
Maffe Fries
pi_115280324
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 08:14 schreef James1988 het volgende:
Het is vandaag een bijzondere dag: het is namelijk precies 175 jaar geleden dat de HIJSM werd opgericht.

De eerste daadwerkelijke trein zou pas 2 jaar later rijden op wat we nu de 'Oude Lijn' noemen.
De STAR heeft ook iets te vieren: het twintig jarig jubileum. De komende maanden is het feest nabij Stadskanaal: http://rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=112447
  woensdag 8 augustus 2012 @ 10:50:19 #252
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115280714
quote:
11s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 10:14 schreef Peterselieman het volgende:
Wel apart dat de SSN niet op 25 en 26 augustus met een stoomloc mag rijden tussen Doetinchem en Zevenaar. De VSM mag dit wel, omdat uit nachtelijke tests is gebleken dat de 23'ers van de VSM geen storing aan het baanvak veroorzaken en de loc van de SSN wel ...

http://www.gelderlander.n(...)ag-niet-op-spoor.ece
Ik had al ergens een vermoeden dat het wel weer mis gegaan zou zijn. Jammer voor de SSN.
Inmiddels is het inschrijven voor personeel ook gecanceld, dus het klopt als een bus.
  Redactie Sport woensdag 8 augustus 2012 @ 10:59:46 #253
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115280989
Het enige wat ik me kan voorstellen wat het probleem kan zijn is de diameter van de wielen: bij de 01.10 is dat 2 meter, bij de 23'ers is dat 1,75 meter.
PM mij!
  woensdag 8 augustus 2012 @ 11:02:06 #254
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115281072
Kutdingen, die assentellers. :r
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport woensdag 8 augustus 2012 @ 11:10:46 #255
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115281338
Hoe staat het er eigenlijk voor met de 23 023 van de SSN? Zijn ze die nog aan het opknappen of staat ie in een hoekje te wachten totdat de ketelkeuring van de 01 1075 verloopt?
PM mij!
  woensdag 8 augustus 2012 @ 11:13:28 #256
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115281438
De 23 023 schiet enorm op. Hij heeft vrij recent weer ATB-keuring gehad. Hij zou voorjaar 2013 kunnen rijden hoorde ik laatst.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 11:17:05 #257
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115281562
Vannacht is op de Europoort een foutje gebeurd met rangeren: Een DBS 6400 was aan het rangeren, maar duwde de CRS 186'er door het juk heen... En dat terwijl DBS niet aan de CRS-lok hoefde te koppelen oid
  woensdag 8 augustus 2012 @ 11:19:16 #258
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115281639

NSH 186 111 + Olympische Spelen-stam
Passeert de Kijfhoek als trein 9240, netjes op tijd. Vandaag heb ik eens een ander stekje geprobeerd. Doel was om wat van de Kijfhoek erbij te krijgen. Alles van de Kijfhoek lukt niet, maar dit vind ik wel geslaagd.
  Redactie Sport woensdag 8 augustus 2012 @ 12:30:29 #259
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115284067
Vanavond komen de eerste nieuwe GTW's de grens over: https://www.arriva.nl/spotdetrein/spot-de-trein/
PM mij!
  woensdag 8 augustus 2012 @ 13:17:00 #260
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115285727
Dat Arriva die actie organiseert mag best wel bijzonder heten. Chapeau :D
  woensdag 8 augustus 2012 @ 13:56:54 #261
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115287295
Reisinformatie vanaf september nog niet door NS
woensdag 8 augustus 2012

De reisinformatie op stations mag per 1 september nog niet worden verzorgd door de NS. ProRail zou de verantwoordelijkheid voor de informatie op die datum overdragen aan NS, maar dat is niet haalbaar, oordeelt de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) woensdag.

Eerder was de overdracht al gepland op 1 juli. Toen gaf de NMA ook al aan meer tijd nodig te hebben. Volgens een woordvoerder van NS was toen het streven om de reisinformatie per september over te laten gaan naar NS. Maar ook die datum zal dus niet gehaald worden.

Nog niet overtuigd
De NMa kijkt naar 'de prijs en kwaliteit' die de NS in de nieuwe positie kan bieden. De overname is echter nog niet goedgekeurd, en dat gaat voor september ook niet gebeuren. De organisatie zegt nog niet overtuigd te zijn van de NS als geschikte verantwoordelijke voor de reisinformatie op stations.

Machtspositie
Vorig jaar sprak de NMa al haar bezorgdheid uit over de machtspositie van de NS als het bedrijf de reisinformatie zou gaan verzorgen. Andere vervoerders, zoals Veolia en Arriva, zouden daarmee afhankelijk worden van hun concurrent.

GroenLinks
GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent is bezorgd over het uitstel van de overdracht. Ze laat woensdag weten Kamervragen over de kwestie te stellen aan minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD). Van Gent vindt dat reizigers gebaat zijn bij eenduidige informatie, die volgens haar van de NS moet komen.

Contact met reizigers
Schultz besloot vorig jaar dat de hele dienst van 250 Prorail-medewerkers naar de NS moest overgaan. Volgens Schultz was dat logischer omdat NS-personeel contact met reizigers onderhoudt.De voorwaarde is dat de NS ook andere partijen op het spoor van informatie voorziet. Dat laatste is lastig, stelt de NMa; het is alsof je de ene supermarkt vraagt de distributie van de concurrent te verzorgen.

Huidige constructie
Op dit moment zijn NS en spoorbeheerder Prorail samen verantwoordelijk voor de informatievoorziening op het spoor. Die constructie kwam in opspraak na problemen met het winterweer en een brand op station Utrecht, waarbij de informatie aan gestrande reizigers te wensen overliet.

(c) Novum / treinreiziger.nl
  woensdag 8 augustus 2012 @ 14:10:16 #262
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115287868
Bijna anderhalve maand geleden is een achtergelaten teddybeer gevonden in een trein in Hoorn. De vinder van die beer is al ruimte tijd op zoek naar de eigenaar, en heeft onder meer Twitter en Facebook ingezet.

Herkent u deze beer? Neem dan contact op met de vinder.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 augustus 2012 @ 14:20:13 #263
Maffe Fries
pi_115288340
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 13:17 schreef James1988 het volgende:
dat deden ze ook in het noorden van het land. Arriva heeft volgens mij meer acties dan het lijkt :P
  woensdag 8 augustus 2012 @ 14:21:00 #264
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115288383
Het treinverkeer in het westen van het land is zwaar verstoord: er is geen treinverkeer mogelijk rond Leiden. Oorzaak is beperkingen op last van de politie. Prognose: 16:00.

edit:
NS_online twitterde op woensdag 08-08-2012 om 14:57:10 Rond Leiden Centraal heeft het treinverkeer +/- 30 minuten stilgelegen op last van de politie. Treinverkeer wordt inmiddels weer opgestart. reageer retweet

[ Bericht 73% gewijzigd door James1988 op 08-08-2012 14:57:31 ]
pi_115291013
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 08:29 schreef James1988 het volgende:
HST-VEM heeft ons wel de Thalys gebracht, dat is op zich geen slechte prestatie. Dat HSA er vervolgens een potje van heeft gemaakt is wel jammer, en een redelijke doodsteek voor toekomstige hogesnelheidslijnen in Nederland zoals de HSL-Oost (upgrade Amsterdam-Arnhem naar 200 km/h voor ICE) en de ooit nog te bouwen lijn (Zwolle - Almere -) Utrecht - Breda (- Antwerpen).
De upgrade Amsterdam-Arnhem zou ik niet echt willen vergelijken met de aanleg van een "echte" HSL-Oost, dus een vrijliggende hogesnelheidslijn ā la de HSL-Zuid.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 15:44:59 #266
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_115292040
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 13:17 schreef James1988 het volgende:
De eerste prijs bij mooiste foto is ook wel tof: Cabinepas: dagdeel op pad met machinist.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 15:50:32 #267
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115292277
Zal IL&T leuk vinden. IL&T heeft het verstrekken van cabinepassen verboden voor mensen die daar niet voor het werk hoeven te zijn, naar aanleiding van Amsterdam.
Dat is dan ook de reden dat bij de Spoorwensdag 2012 ineens diverse alternatieven bedacht moesten worden; Degenen waarvan de wens in vervulling ging, en de Spoorwensdag-vrijwilligers hadden gepland met de Mcn mee, mocht ineens niet meer.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 16:22:18 #268
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_115293649
Wat ik altijd wel even kicke vind is als er een 1600 het station binnenkomt rijden m.b.t. de koeling :9~ Voorheen pakte ik om de 3 weken de Duitse vanaf A'dam Zuid> Hengelo(ben even de naam kwijt) maar helaas ben ik genoodzaakt een trein later te pakken die en rechtstreeks gaat en internet heeft.
Hoe wordt de koeling bij de nieuwe e-loks geregeld?
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 16:25:12 #269
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115293826
IC-Berlijn :D
  woensdag 8 augustus 2012 @ 16:35:27 #270
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115294347
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 15:22 schreef TheSalesman het volgende:

[..]

De upgrade Amsterdam-Arnhem zou ik niet echt willen vergelijken met de aanleg van een "echte" HSL-Oost, dus een vrijliggende hogesnelheidslijn ā la de HSL-Zuid.
Een extra losliggende HSL van Amsterdam naar Duitsland acht ik sowieso weinig kansrijk, dit omdat er al redelijk wat verbindingen met Duitsland zijn (Leer, Enschede, Bad Bentheim, Emmerich, Venlo) en ook vrijwel alle grote plaatsen die op de assen Amsterdam - Arnhem en Amsterdam - Hengelo liggen al een goede verbinding met Duitsland hebben.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 augustus 2012 @ 16:43:29 #271
Maffe Fries
pi_115294819
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 15:50 schreef greavy het volgende:
Zal IL&T leuk vinden. IL&T heeft het verstrekken van cabinepassen verboden voor mensen die daar niet voor het werk hoeven te zijn, naar aanleiding van Amsterdam.
Dat is dan ook de reden dat bij de Spoorwensdag 2012 ineens diverse alternatieven bedacht moesten worden; Degenen waarvan de wens in vervulling ging, en de Spoorwensdag-vrijwilligers hadden gepland met de Mcn mee, mocht ineens niet meer.
ik neem aan dat het wel overlegd is met IL&T, anders is het een behoorlijke faal van Arriva.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 16:44:35 #272
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115294893
Dat denk ik ook wel, maar dan nog is het krom. Voor zoiets zou dan ook geen cabinekaart verstrekt moeten worden. Tenzij ze er plots weer vanaf gestapt zijn.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 augustus 2012 @ 16:46:23 #273
Maffe Fries
pi_115294981
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 16:44 schreef greavy het volgende:
Dat denk ik ook wel, maar dan nog is het krom. Voor zoiets zou dan ook geen cabinekaart verstrekt moeten worden. Tenzij ze er plots weer vanaf gestapt zijn.
dat ben ik wel met je eens ja. Een cabinekaart dient in de eerste plaats functioneel te zijn.
pi_115295237
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 16:35 schreef James1988 het volgende:

[..]

Een extra losliggende HSL van Amsterdam naar Duitsland acht ik sowieso weinig kansrijk, dit omdat er al redelijk wat verbindingen met Duitsland zijn (Leer, Enschede, Bad Bentheim, Emmerich, Venlo) en ook vrijwel alle grote plaatsen die op de assen Amsterdam - Arnhem en Amsterdam - Hengelo liggen al een goede verbinding met Duitsland hebben.
Hoewel dat (losliggende HSL) aanvankelijk wel de bedoeling was, als ik het mij goed herinner. Maar gezien het nieuwe 'plan' toch iets heel anders omvat, zie ik niet waarom de ervaringen met de HSL-Z daar verder veel invloed op zouden moeten hebben.

Overigens steekt het aantal grensovergangen met Duitsland wel af tegenover België. De verbinding Weert-Hamont-Neerpelt zou ook wel eens in ere hersteld mogen worden! Dieseltreintje dat naar Neerpelt rijdt doortrekken, 't klinkt zo simpel...
  woensdag 8 augustus 2012 @ 18:29:57 #275
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115300085
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 16:22 schreef Woods het volgende:
Hoe wordt de koeling bij de nieuwe e-loks geregeld?
Ook met ventilatoren, ooit naar een BR189 geluisterd?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 8 augustus 2012 @ 18:30:45 #276
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115300120
Bij een 1600/1700/1800 zijn de ventilatoren er trouwens door Alstom bijgeknutseld. Het originele ontwerp was niet gemaakt voor de start/stopdienstjes in Nederland.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 8 augustus 2012 @ 18:31:33 #277
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_115300162
Het traject Utrecht-Arnhem kan je behoorlijk eenvoudig opleuken naar 160 km/h. Daar wordt al rekening bij gehouden bij de ombouw van Driebergen Zeist en bij de verbouwing van Ede Wageningen komt dat vast ook goed. 200 km/h zal echter lastiger zijn. Dat komt omdat we het in Nederland niet acceptabel vinden om met 200 km/h langs een perron te rijden. In de VS en bijvoorbeeld Frankrijk doen ze dat wel.

Wel moet over de hele lengte van het traject de bovenleiding vervangen worden.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 18:33:43 #278
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115300327
Dat van die bovenleiding is niet erg, die is toch stokoud.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_115301185
quote:
14s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 18:31 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Het traject Utrecht-Arnhem kan je behoorlijk eenvoudig opleuken naar 160 km/h.
Je kan het beter opleuken naar 4 sporen :Y
  woensdag 8 augustus 2012 @ 20:06:18 #280
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_115304170
Dat is vooral duur. In principe is voor de capaciteit een inhaling onderweg voldoende en die wordt gebouwd bij Driebergen Zeist.
pi_115304178
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 16:51 schreef TheSalesman het volgende:
Overigens steekt het aantal grensovergangen met Duitsland wel af tegenover België. De verbinding Weert-Hamont-Neerpelt zou ook wel eens in ere hersteld mogen worden! Dieseltreintje dat naar Neerpelt rijdt doortrekken, 't klinkt zo simpel...
Ik denk niet dat je dat voor elkaar krijgt zonder dat de Belgen eisen dat de IJzeren RIjn tot Duitsland wordt opgeknapt. Zeker na al het getalm met die Hedwigepolder.

quote:
2s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 18:33 schreef Duvel het volgende:
Dat van die bovenleiding is niet erg, die is toch stokoud.
De portalen wellicht, maar ik kan me niet voorstellen dat de rijdraad zelf zo oud is. Regelmatig lees je berichten van een draadbreuk.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 20:16:27 #282
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_115304699
Die rijdraad moet je sowieso om de zoveel tijd vervangen. Daar zou ik zo min mogelijk rekening mee houden.
pi_115304839
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 20:06 schreef lyolyrc het volgende:
Ik denk niet dat je dat voor elkaar krijgt zonder dat de Belgen eisen dat de IJzeren RIjn tot Duitsland wordt opgeknapt. Zeker na al het getalm met die Hedwigepolder.
Hoe staat het daar eigenlijk mee? Een paar jaar geleden was prorail toch al stiekem begonnen met Dingen te doen in Roermond of zo? Daarvoor? :?
  woensdag 8 augustus 2012 @ 20:24:18 #284
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_115305102
Iets met een padstelling.. België moet met geld over de brug komen voor milieumaatregelen of een alternatief tracé als ik mij niet vergis.
pi_115305723
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 20:24 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Iets met een padstelling.. België moet met geld over de brug komen voor milieumaatregelen of een alternatief tracé als ik mij niet vergis.
Patstelling ;) . Maar ik vrees dat hier die Hedwigepolder ook weer in de weg zit.

De Belgen laten naar mijn mening overigens veel te veel afhangen van Nederland. In al die jaren dat ze hebben zitten blčren over verdieping van de Westerschelde hadden ze allang bij Zeebrugge een haven uit de grond kunnen stampen die de grootste schepen aankon. Zelfde geldt voor die IJzeren RIjn. Jaren moeilijk doen over het opknappen ervan, terwijl ze ook een spoorlijn om Nederland heen kunnen bouwen. Kost een paar knaken, maar dan ben je ook niet meer afhankelijk van de grillen van onze politici.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 20:58:41 #286
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_115306721
IJzeren rijn
Geen padstelling dus. Het is de persoon die niet met Melanie wilt bellen...
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 augustus 2012 @ 21:15:50 #287
Maffe Fries
pi_115307580
mja, de elektrificatie van de Montzenroute heeft de noodzaak voor de heringebruikname van de IJzeren Rijn weer iets verminderd.
  Redactie Sport woensdag 8 augustus 2012 @ 21:23:12 #288
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115307978
Ken je die mop van die Arriva-GTW's die tussen 19u en 20u de grens over zouden komen?
Ze kwamen niet...
PM mij!
pi_115308257
Morgen staat er weer een Fyra V250-ritje in de planning.

1032: v. 11.10 Asd - 11.49 Rtd
1027: v. 12.08 Rtd - 12.50 Asd

(Of het doorgaat is natuurlijk een verrassing.)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 augustus 2012 @ 21:34:44 #290
Maffe Fries
pi_115308720
quote:
18s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 21:23 schreef dennistd het volgende:
Ken je die mop van die Arriva-GTW's die tussen 19u en 20u de grens over zouden komen?
Ze kwamen niet...
_O- _O- _O- _O-
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 augustus 2012 @ 21:39:13 #291
Maffe Fries
pi_115308966
Dennis, je had nog even moeten wachten tot de Struktonloc terugkeerde :P

Ik neem aan dat ze niet op eigen kracht de grens over gingen :P
  woensdag 8 augustus 2012 @ 21:55:08 #292
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115309806
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 20:16 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Die rijdraad moet je sowieso om de zoveel tijd vervangen. Daar zou ik zo min mogelijk rekening mee houden.
En met alleen het vervangen van de rijdraad kun je daar nog geen 160.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 8 augustus 2012 @ 22:10:04 #293
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_115310635
Je moet inderdaad ook de draagkabel en de hangdraden vervangen maar daarvoor geldt hetzelfde in een mindere mate.
  Redactie Sport woensdag 8 augustus 2012 @ 22:25:38 #294
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115311480
quote:
14s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 21:39 schreef Peterselieman het volgende:
Dennis, je had nog even moeten wachten tot de Struktonloc terugkeerde :P

Ik neem aan dat ze niet op eigen kracht de grens over gingen :P
Met Klmos'en verwacht je niet dat er materieel met een scharfenbergkoppeling meegaat.. Dan heb je meer aan koppelwagens. En daarbij: waarom zouden ze niet op eigen kracht kunnen hebben rijden?
PM mij!
pi_115311735
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 22:10 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Je moet inderdaad ook de draagkabel en de hangdraden vervangen maar daarvoor geldt hetzelfde in een mindere mate.
En misschien wat meer trekspanning op de rijdraad? Of is dat bij die snelheden nog geen probleem?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 augustus 2012 @ 22:30:28 #296
Maffe Fries
pi_115311786
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 22:25 schreef dennistd het volgende:

[..]

Met Klmos'en verwacht je niet dat er materieel met een scharfenbergkoppeling meegaat.. Dan heb je meer aan koppelwagens. En daarbij: waarom zouden ze niet op eigen kracht kunnen hebben rijden?
het kan zijn dat de Klmos aangepast zijn ;)

Geen idee waarom ze niet op eigen kracht zouden kunnen rijden.
  Redactie Sport woensdag 8 augustus 2012 @ 22:36:03 #297
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115312128
Er lagen nog wat restanten van ballast in de wagons, dat zou er toch wel uitgehaald zijn bij een aanpassing denk ik
PM mij!
  woensdag 8 augustus 2012 @ 22:41:31 #298
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115312505
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 22:29 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En misschien wat meer trekspanning op de rijdraad? Of is dat bij die snelheden nog geen probleem?
Volgens mij valt dat wel mee, maar je moet zowel draagkabel als rijdraad beweegbaar afspannen, en op Utrecht - Arnhem is de draagkabel nu vast afgespannen. Daardoor is de doorhang van de draagkabel, en daarmee van de rijdraad, groter dan bij snelheden van 160 km/u wenselijk is. Een beweegbaar afgespannen draagkabel kan echter niet met de portalen die er nu staan, dus moet je de hele zwik vervangen.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 augustus 2012 @ 23:14:28 #299
Maffe Fries
pi_115314583
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 22:36 schreef dennistd het volgende:
Er lagen nog wat restanten van ballast in de wagons, dat zou er toch wel uitgehaald zijn bij een aanpassing denk ik
oh :')
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 augustus 2012 @ 23:16:24 #300
Maffe Fries
pi_115314718
maar goed, ze werkden dus wel gesleept door een strukton loc :P

http://www.flickr.com/photos/coenormel/7742333184/in/photostream
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 augustus 2012 @ 23:16:34 #301
Maffe Fries