abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 22:45:20 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115074002

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, wil graag uit dit lijstje.
geouwehoer.jpg Anno1982, een beetje een raar wezen.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
en i.p.v het kopen van een dagboek, kun je je onzin ook op deze wijze kwijt (niet te vaak s.v.p.)
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 11:09 schreef greavy het volgende:
Owja. Gister weer eens een dag gehad die ik zelf in het honderd heb lopen gooien _O-

- 's Ochtends in Breda de omgeleide PON-trein op willen wachten. Ik wist wanneer die kwam, maar toen liep ik nog door de tunnel op mijn gemakje. En dan loop je de trap op, en zie je hem voorbij rijden :(
- UnitCargo Venlo ri Kijfhoek kwam langs, maar toen stonden wij bij de Subway (ik wist dat ie moest komen -O- )
- Een andere trein met huifdoekwagens kwam ook langs (ik wist het...) maar toen liepen wij op ons gemak in de tunnel
- Later met de IC140 ri Amsterdam zouden wij er op Hilversum uit voor 2 treintjes met de RailPro wagens. Bleven we zitten in de trein, omdat wij dat even vergeten waren _O-
Zo, dat was mijn dagje gister wel -O- Eigen schuld gelukkig :P
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_115074202
:D _O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 22:55:35 #3
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115074762
Op Voorbeterov.nl staat deze foto:


Na commentaar van hun:


Ook echt een extra blaadje er op plakken met de verkortingen :r
En dus niet de vertrekstaat aanpassen. In Groningen was afgelopen zaterdagavond het ook al erg...
Hangt er een geel blaadje overheen dat er werkzaamheden zijn, en treinen op andere tijden en sporen vertrekken. Met een wit A4 ernaast, met zwarte stift de tijden+sporen op geschreven
pi_115074944
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 22:55 schreef greavy het volgende:
Op Voorbeterov.nl staat deze foto:
[ afbeelding ]

Na commentaar van hun:
[ afbeelding ]

Ook echt een extra blaadje er op plakken met de verkortingen :r
En dus niet de vertrekstaat aanpassen. In Groningen was afgelopen zaterdagavond het ook al erg...
Hangt er een geel blaadje overheen dat er werkzaamheden zijn, en treinen op andere tijden en sporen vertrekken. Met een wit A4 ernaast, met zwarte stift de tijden+sporen op geschreven
Gast, echt. LEKKER BOEIEND.

Er zijn dat weekend ongeveer 1000 reizigers voor wie die melding van belang is. 995 rijden dat traject al sinds het paleoproterozoīcum dagelijks op en neer dus die WETEN wat er met Amf en Ut bedoeld wordt, en VIJF mensne zoeken eventueel een servicemedewerker op.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:08:19 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_115075553
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 22:55 schreef greavy het volgende:
Op Voorbeterov.nl staat deze foto:
[ afbeelding ]

Na commentaar van hun:
[ afbeelding ]

Ook echt een extra blaadje er op plakken met de verkortingen :r
En dus niet de vertrekstaat aanpassen. In Groningen was afgelopen zaterdagavond het ook al erg...
Hangt er een geel blaadje overheen dat er werkzaamheden zijn, en treinen op andere tijden en sporen vertrekken. Met een wit A4 ernaast, met zwarte stift de tijden+sporen op geschreven
waarom zou je de vertrekstaat aanpassen als het briefje duidelijk is?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_115075645
Berlin Wedding, Donderdag 26 juli 2012


De Euronight tussen Malmö en Berlijn is sinds 2012 in zijn geheel veranderd. Voorheen verzorgde Scandlines de tractie en waren de slaap/ligrijtuigen van de Zweedse spoorwegen (SJ). Sinds mei 2012 wordt een zwarte Taurus van MRCE gehuurd door de OLA (Ostseeland Verkehr) en zijn worden de reizigers in voormalige DSB rijtuigen vervoerd. De trein rijdt tevens nog maar 3 slagen per week in het hoogseizoen, in tegenstelling tot de dagelijkse vertrek en aankomst tot vorig jaar. De trein arriveert al rond 6:00 in Berlin Hauptbahnhof en nadat de lok is omgelopen vertrekt de trein naar het opstelterrein bij Berlin Lichtenberg. Met aan kop de 182 536 passeert de uit 6 rijtuigen bestaande ex Euronight 301 hier bij de Fennbrücke nabij Wedding. Let op het rijtuig achter de lok, deze is van hetzelfde type als de rijtuigen die de SJ vorig jaar nog inzette, maar dan in de Veolia kleurstelling. Ook het logo is afwijkend ten opzichte van de andere rijtuigen! De zwarte krachtpatser rijdt de trein overigens niet naar de eindbestemming, er ligt namelijk een flinke plas water tussen Duitsland en Zweden. De trein gaat mee op de boot van Scandlines, tussen Sassnitz en Trelleborg.

Berlin Hauptbahnhof, dinsdag 31 juli 2012


Op dinsdagavond 31 juli 2012 vertrok net als op donderdag- en zaterdagavond de zeer goed bezette Euronight 301 van Berlin Hauptbahnhof naar Malmö Central. De trein werd tot en met 2011 nog door de GVG gereden met lok van Scandlines en rijtuigen van de SJ. Sinds 2012 is de vaste trekkracht voor deze trein de van MRCE gehuurde 182 536 alias ES 64 U2-036, die de vijf ex DSB-rijtuigen tot aan de haven van Sassnitz zal rijden. Vooral voor Interrailers is het een populiare trein, getuige de vele jongeren die met deze trein meereizen.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:11:56 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_115075774
mooie platen, Zug
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_115075863
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 23:10 schreef Zug-Chef het volgende:
Berlin Wedding,
Ik heb je gewaarschuwd.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:14:34 #9
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115075933
Inderdaad fraaie foto's *D
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:17:46 #10
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_115076111
Jow mensen!

Mijn vader en ik gaan over 2 weken een paar dagen naar Keulen toe *O*

Nou waren we alles al aan het uitzoeken, maar als we treinkaarten willen bestellen bij NS hispeed, kunnen we onze leeftijden niet beide selcteren, we kunnen wel een volwassene en een Senior of kind, maar geen jongere erbij doen (ik ben 18 en mn vader is 53)

Hoe lossen we dit op?

alvast bedankt :)
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:18:41 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115076166
Boeken bij www.bahn.de :Y
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:24:12 #12
124788 WebHawkjuh
Ik was ook gewoon geweldig.
pi_115076525
Ik moet zeggen, de recreatiemogelijkheden in de trein zijn de laatste tijd flink uitgebreid! Ze mogen van mij zo doorgaan!

WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh
pi_115076671
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 23:17 schreef Flodder450 het volgende:
als we treinkaarten willen bestellen bij NS hispeed,
Wet van Behoud van Maximale Ellende.

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 23:18 schreef James1988 het volgende:
Boeken bij www.bahn.de :Y
Only move ^O^

Maar je MAG gewoon de verkeerde keuze maken he, zo vrij is dit land :Y ;)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:30:32 #14
124788 WebHawkjuh
Ik was ook gewoon geweldig.
pi_115076928
Zeg eh, ik krijg in een mailtje van Starbucks (geen sollicitatie zeg ik er maar even bij) dit: "Het daadwerkelijke gesprek zal plaatsvinden in Starbucks HGBIV." Dat laatste klinkt als een term die van NS is en vast een belangrijk gebouw van hun is. Wat Starbucks zich even toeeigend. Wie weet wat het precies is?
WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:32:28 #15
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115077050
HGB-IV is het hoofdkantoor van NS in Utrecht. Het is al een paar maanden terug omgedoopt in 'Hoofdkantoor' omdat de andere HGB's niet meer van NS zijn, maar van ProRail.

ProRail gebruikt de namen HGB ook niet meer, maar heeft het over o.a. Tulpenburgh (HGB-II) en Inktpot (HGB-III).
pi_115077145
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 23:30 schreef WebHawkjuh het volgende:
Zeg eh, ik krijg in een mailtje van Starbucks (geen sollicitatie zeg ik er maar even bij) dit: "Het daadwerkelijke gesprek zal plaatsvinden in Starbucks HGBIV." Dat laatste klinkt als een term die van NS is en vast een belangrijk gebouw van hun is. Wat Starbucks zich even toeeigend. Wie weet wat het precies is?
HoofdGeBouw 4 is dat grote hoge zilveren ding vlak ten zuiden van Busstation Zuid. Good luck ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115077195
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 23:32 schreef James1988 het volgende:
HGB-IV is het hoofdkantoor van NS in Utrecht. Het is al een paar maanden terug omgedoopt in 'Hoofdkantoor' omdat de andere HGB's niet meer van NS zijn, maar van ProRail.

ProRail gebruikt de namen HGB ook niet meer, maar heeft het over o.a. Tulpenburgh (HGB-II) en Inktpot (HGB-III).
HGB 1 staat er ook nog trouwens, aan de overkant van het Moreelsepark.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:35:29 #18
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115077270
Klopt, daar zit deels ProRail en deels DB Schenker in. Formeel is het gebouw volgens mij eigendom van DB Schenker. Hoe het ding nu heet weet ik niet. Het is overigens een monument.
pi_115078440
quote:
3s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 22:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Gast, echt. LEKKER BOEIEND.

Toch vonden we het prettig om ook eens wat positiefs over NS te kunnen melden in plaats van alleen maar te klagen (wat ons nogal eens wordt verweten).

Voor de volledigheid het hele verhaal hier: http://www.voorbeterov.nl/120729.php

Wie had dat gedacht, dat ooit nog eens een paar prutsfoto's van mijn hand op PTA terecht zouden komen, trouwens. :@
pi_115078541
Wel in je nopjes zijn als "Amf" uitgeschreven wordt, maar of iemand echt kan raden wanneer "aug" is, daar gaat iemand anders dan blijkbaar weer over? :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115078591
quote:
16s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 23:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Wel in je nopjes zijn als "Amf" uitgeschreven wordt, maar of iemand echt kan raden wanneer "aug" is, daar gaat iemand anders dan blijkbaar weer over? :P
_O-
pi_115078609
quote:
16s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 23:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Wel in je nopjes zijn als "Amf" uitgeschreven wordt, maar of iemand echt kan raden wanneer "aug" is, daar gaat iemand anders dan blijkbaar weer over? :P
Hoe kom je erbij dat een doorsnee forens die afkortingen zou moeten weten? Het is niet alsof je er normaal gesproken (en sites Somda reken ik daar niet onder) ooit mee te maken krijgt.

Goed dus dat NS het heeft aangepast. :)

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2012 00:00:24 ]
pi_115078666
Ow ja, Fles, vind je ook nog wat van het beleid, indien mogelijk ook eens wat aardigs te zeggen?
pi_115078701
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 23:59 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

_O-
Ik bedoelde het net iets serieuzer dan je het opvat hoor :Y Niet heel veel, maar toch wel een beetje :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115078739
quote:
5s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:01 schreef DriekOplopers het volgende:
Ow ja, Fles, vind je ook nog wat van het beleid, indien mogelijk ook eens wat aardigs te zeggen?
Ja, dat Indien mogelijk is nogal een brede muur natuurlijk. Zou ik ook achter kruipen :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115078802
quote:
3s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:01 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik bedoelde het net iets serieuzer dan je het opvat hoor :Y Niet heel veel, maar toch wel een beetje :)
AUG is een bij het volk bekend begrip. AMF en UT zijn voorbeelden van achteloos potjeslatijn van NS'ers die er niet bij nadenken dat ze de taal van de klant behoren te spreken, zeker in hun communicatie-uitingen.
pi_115078833
en als IK eens ff wat positiefs mag zeggen: Ik vind het top dat ze dit jaar voor het eerst sinds de vissen aan land kropen in de "vakantieperiode" gewoon normaal doorrijden. Wat iedereen altijd al graag wou namelijk :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115078881
In de consumentengids hebben ze zo'n rubriek "aardig" en daar hanteren ze als criterium voor het plaatsen van een inzending dat een bedrijf echt wat bijzonders moet doen en dat een bedrijf dat slechts gewoon doet wat je zou mogen verwachten dus geen vermelding waard is.

Lijkt me een goede richtlijn.
pi_115078949
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:03 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

AUG is een bij het volk bekend begrip. AMF en UT zijn voorbeelden van achteloos potjeslatijn van NS'ers die er niet bij nadenken dat ze de taal van de klant behoren te spreken, zeker in hun communicatie-uitingen.
Misschien kunnen ze de volgende keer het perronnummer als oplossing van een Sudoku verstoppen. Daar zijn volgens mij een stuk meer mensen mee bekend dan met de stationsafkortingen. :+

(Al waren die in dit geval natuurlijk niet moeilijk te raden...)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2012 00:06:52 ]
pi_115078987
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:03 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

AUG is een bij het volk bekend begrip. AMF en UT zijn voorbeelden van achteloos potjeslatijn van NS'ers die er niet bij nadenken dat ze de taal van de klant behoren te spreken, zeker in hun communicatie-uitingen.
STEL dat we die lijn spelen. STEL dat dat is wat we allebei, en de doorsnee reiziger voor het gemak, graag willen. STEL.

Waarom zijn storingen in dat gebied op Twitter UITSLUITEND te volgen met de hashtag #Utgvcgdrtd?

Ik bedoel, er zijn alleen al van die 4 stations, al zou je de verkortingen weten, 23 andere permutaties mogelijk die je NUL info geven op twitter. Welke onnadenkende zit daar achter dan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115079146
quote:
3s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:04 schreef Dr_Flash het volgende:
en als IK eens ff wat positiefs mag zeggen: Ik vind het top dat ze dit jaar voor het eerst sinds de vissen aan land kropen in de "vakantieperiode" gewoon normaal doorrijden. Wat iedereen altijd al graag wou namelijk :Y
Ook daar hebben we positief op gereageerd. Zowel op onze site, als door op een congres een oorkonde te overhandigen. Zie http://www.voorbeterov.nl/voorpagina.php, scrollen naar 5 juni.

Jammer dat het sindsdien klachten regent over te korte treinen en uitgevallen treinseries...
pi_115079217
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Welke onnadenkende zit daar achter dan?
De zoveelste techneut met nul verstand van heldere communicatie...
pi_115079602
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:10 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

De zoveelste techneut met nul verstand van heldere communicatie...
ja duidelijk. Maar serieus, ik meen het. How hard can it be? :? daar hoef je echt niet voor gestudeerd te hebben hoor. Een doorsnee kloddertje boerenverstand moet genoeg zijn om vragen te beantwoorden als "WAT wil de reiziger weten?"

Nou da's makkelijk: "Waar en hoe laat gaat mijn eerstvolgende trein naar X"

Geef hem dan DIE informatie, al is het niet leuk om te horen. Als het maar KLOPT, en op tijd is.

Dit soort geklooi heeft niemand iets aan.

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115079854
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ja duidelijk. Maar serieus, ik meen het. How hard can it be? :? daar hoef je echt niet voor gestudeerd te hebben hoor. Een doorsnee kloddertje boerenverstand moet genoeg zijn om vragen te beantwoorden als "WAT wil de reiziger weten?"

Nou da's makkelijk: "Waar en hoe laat gaat mijn eerstvolgende trein naar X"

Geef hem dan DIE informatie, al is het niet leuk om te horen. Als het maar KLOPT, en op tijd is.

Bij de NS heb ik workshops gegeven aan conducteurs over wat en hoe ze in treinen konden omroepen zodat de klant er werkelijk wat aan heeft. Bleek hard nodig. En heeft wel tot verbetering geleid. Maar ja... Geen opfrissessies natuurlijk.

Maar de mooiste info was en blijft de tekst op de elektronische panelen op de perrons van de Amsterdamse metro. Die hadden op het CS de tekst "Zie voorkant trein"...
pi_115079910
Tsja, ik zit hier wel steeds dit soort dingen te posten terwijl ik eigenlijk denk van "Ben IK nou zo slim, of ben jij zo dom?" Maar ik kan niet geloven dat NS en/ of NS HiSpeed ECHT de Sociale Werkplaats is die ze op Internet nogal harnekkig menen te moeten simuleren. En ik ben ook van harte bereid om mee te denken over constructieve oplossingen, laat dat duidelijk zijn.

Maar de mensen die er nu zitten kunnen echt beter iets anders gaan doen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115080024
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:21 schreef Dr_Flash het volgende:
Tsja, ik zit hier wel steeds dit soort dingen te posten terwijl ik eigenlijk denk van "Ben IK nou zo slim, of ben jij zo dom?" Maar ik kan niet geloven dat NS en/ of NS HiSpeed ECHT de Sociale Werkplaats is die ze op Internet nogal harnekkig menen te moeten simuleren. En ik ben ook van harte bereid om mee te denken over constructieve oplossingen, laat dat duidelijk zijn.
Denk er maar eens over na om je bij MVBOV aan te sluiten.

quote:
Maar de mensen die er nu zitten kunnen echt beter iets anders gaan doen.
Bij de NS bedoel je. ;) In nogal wat gevallen ben ik het hartgrondig met je eens.
pi_115080115
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:20 schreef DriekOplopers het volgende:
Bij de NS heb ik workshops gegeven aan conducteurs over wat en hoe ze in treinen konden omroepen zodat de klant er werkelijk wat aan heeft. Bleek hard nodig. En heeft wel tot verbetering geleid.
Ja, voor een maandje, misschien 2. Daarna kruipen we allemaal het liefste weer hard terug in de baanzekerheid van het halve staatsbedrijf dat het is. En de self-loading cargo? Als we daar niet te veel last van hebben mogen ze blijven bestaan, maar liever niet.

Sorry hoor, maar waar ben je dan mee bezig? :?

Daar hoef ik geen antwoord op trouwens hoor, het is me meer waard dat de aangesprokenen daar eens echt over gaan nadenken.

Wat ook nu niet zal gebeuren, aangezien je ze niet one-by-one in persoon aanspreekt. Dan gaat het natuurlijk altijd over iemand anders :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115080278
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:23 schreef DriekOplopers het volgende:
Denk er maar eens over na om je bij MVBOV aan te sluiten.
Misschien moest ik dat inderdaad maar eens doen ja.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115080318
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:20 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Maar de mooiste info was en blijft de tekst op de elektronische panelen op de perrons van de Amsterdamse metro. Die hadden op het CS de tekst "Zie voorkant trein"...
Wat is daar zo erg aan? Op CS is de perrontoewijzing dynamisch dus kun je niet altijd ver van te voren zeggen welke lijn van welk perron vertrekt, en in plaats van een leeg display (wat de indruk kan wekken dat het kapot is) is dit toch niet zo'n gekke oplossing? En verwarring over wat de voorkant is is ook onnodig, want op de achterkant staat toch hetzelfde.

Maar tegenwoordig hebben ze op CS een paar moderne LCD-schermen hangen met betere informatie.
pi_115080334
Joh, alsof het zo'n probleem is dat ze bij storingen via Twitter ook de stationsafkortingen gebruiken. Handig voor diegenen die daarnaar kijken; de rest kijkt gewoon naar de rest van de tweet. Ik zie het probleem niet.

Overigens ken ik meerdere mensen (geen treinspotters o.i.d.) die de afkortingen ook steeds vaker gebruiken omdat het ook handig is in de reisplanner e.d.
pi_115080445
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:29 schreef Igen het volgende:

[..]

Wat is daar zo erg aan?
Zou jij het accepteren van ELKE andere service provider, dat hij zegt "Goh, geen idee. Kijk maar."?

Heb je vandaag drinkwater? "Goh, geen idee. Kijk maar."?
Heb je vandaag electriciteit? "Goh, geen idee. Kijk maar."?
Heb je vandaag gas om op te koken? "Goh, geen idee. Kijk maar."?
Heb je vandaag internet? "Goh, geen idee. Kijk maar."?

Nee hee? :D

Maar
Heb je vandaag openbaar vervoer? "Goh, geen idee. Kijk maar."?

DAT vind je doornormaal :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115080474
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:29 schreef TheSalesman het volgende:
Joh, alsof het zo'n probleem is dat ze bij storingen via Twitter ook de stationsafkortingen gebruiken. Handig voor diegenen die daarnaar kijken; de rest kijkt gewoon naar de rest van de tweet. Ik zie het probleem niet.
Zo'n hashtag dient om naar dingen te zoeken. Dus stel je gebruikt vaak station Voorburg, dan kun je bijv. zoeken naar #gvcut om te kijken of er storingen zijn. Misschien kun je het zelfs zo instellen dat je dan automatisch een notificatie krijgt.

Behalve in het geval dat die storing dus wordt genoteerd met de hashtag #utgvcgdrtd, waarmee onder meer ook het traject langs Voorburg wordt bedoeld.
pi_115080514
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:29 schreef TheSalesman het volgende:
Joh, alsof het zo'n probleem is dat ze bij storingen via Twitter ook de stationsafkortingen gebruiken. Handig voor diegenen die daarnaar kijken; de rest kijkt gewoon naar de rest van de tweet. Ik zie het probleem niet.

Overigens ken ik meerdere mensen (geen treinspotters o.i.d.) die de afkortingen ook steeds vaker gebruiken omdat het ook handig is in de reisplanner e.d.
ja, de rest akkert gedachteloos tachtigduizend nogal nietszeggende tweets door om erachter te komen dat zijn trein niet rijdt :')

Ik zie het probleem WEL :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115080532
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:31 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zou jij het accepteren van ELKE andere service provider, dat hij zegt "Goh, geen idee. Kijk maar."?

Heb je vandaag drinkwater? "Goh, geen idee. Kijk maar."?
Heb je vandaag electriciteit? "Goh, geen idee. Kijk maar."?
Heb je vandaag gas om op te koken? "Goh, geen idee. Kijk maar."?
Heb je vandaag internet? "Goh, geen idee. Kijk maar."?

Nee hee? :D

Maar
Heb je vandaag openbaar vervoer? "Goh, geen idee. Kijk maar."?

DAT vind je doornormaal :')
Het is tot kort van te voren onbekend welke trein van welk perron vertrekt, dus wat moeten ze dan op het bord zetten?

Hmm. Nu je het zegt, "Van dit perron vertrekt nu geen metro" zouden ze bijv. erop kunnen zetten.
pi_115080589
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:32 schreef Igen het volgende:

[..]

Zo'n hashtag dient om naar dingen te zoeken. Dus stel je gebruikt vaak station Voorburg, dan kun je bijv. zoeken naar #gvcut om te kijken of er storingen zijn. Misschien kun je het zelfs zo instellen dat je dan automatisch een notificatie krijgt.

Behalve in het geval dat die storing dus wordt genoteerd met de hashtag #utgvcgdrtd, waarmee onder meer ook het traject langs Voorburg wordt bedoeld.
Of als #gdutrtdgvc
Of als #utgvcrtdgd
Of als #gvztmgdwdn
Of als... duidelijk?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115080659
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:33 schreef Igen het volgende:

[..]

Het is tot kort van te voren onbekend welke trein van welk perron vertrekt, dus wat moeten ze dan op het bord zetten?

Hmm. Nu je het zegt, "Van dit perron vertrekt nu geen metro" zouden ze bijv. erop kunnen zetten.
Look dude, zelfs al is er een big ass verstoring. ZIJ bepalen wat er wel of niet rijdt. ZIJ WETEN dus wat er wel of niet rijdt. ZIJ COMMUNICEREN DUS wat er wel of niet rijdt. Real time.

En niet van "God jah we klooien maar wat raak, geen idee. Zie maar."
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115080791
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Look dude, zelfs al is er een big ass verstoring. ZIJ bepalen wat er wel of niet rijdt. ZIJ WETEN dus wat er wel of niet rijdt. ZIJ COMMUNICEREN DUS wat er wel of niet rijdt. Real time.

En niet van "God jah we klooien maar wat raak, geen idee. Zie maar."
Nee, zij WETEN dat niet. Het is een automatisch systeem dat treinen in principe naar een bepaald spoor leidt, maar ook last-minute voor het andere spoor kan kiezen als het gewenste spoor bezet is. Net als op station Schiphol met spoor 1 en 2. Dan kun je op de CTA's bij het perron dus pas vlak voor aankomst instellen.

Maar zowel op Schiphol als op metrostation CS hebben ze het nu dus opgelost met (extra) LCD-schermen die de eerstvolgende treinen opsommen (want dat is natuurlijk wél bekend) en met pijltjes aangeven of ze van het ene of andere spoor vertrekken zodra dat bekend wordt. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2012 00:39:15 ]
pi_115080834
Overigens is dynamische perrontoewijzing niks geks hoor. In half Europa verschijnt pas vlak voor vertrek op een groot bord in de stationshal het vertrekspoor.
pi_115080881
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, zij WETEN dat niet. Het is een automatisch systeem
Kom op. IEMAND weet dat. en idd of dat nou het linker of het rechter spoor is van hetzelfde perron, dat kun je dynamisch regelen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115080936
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:40 schreef Igen het volgende:
Overigens is dynamische perrontoewijzing niks geks hoor. In half Europa verschijnt pas vlak voor vertrek op een groot bord in de stationshal het vertrekspoor.
Hier in Nederland nog goed te doen met voetgangerstunnels halverwege de perrons, maar in Italië gebeurde dat in Florence en Milaan dus gewoon 2 minuten van tevoren.. Kun je weer 800 meter perron aflopen voordat je bij de kop bent :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')