abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 22:45:20 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115074002

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, wil graag uit dit lijstje.
geouwehoer.jpg Anno1982, een beetje een raar wezen.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
en i.p.v het kopen van een dagboek, kun je je onzin ook op deze wijze kwijt (niet te vaak s.v.p.)
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 11:09 schreef greavy het volgende:
Owja. Gister weer eens een dag gehad die ik zelf in het honderd heb lopen gooien _O-

- 's Ochtends in Breda de omgeleide PON-trein op willen wachten. Ik wist wanneer die kwam, maar toen liep ik nog door de tunnel op mijn gemakje. En dan loop je de trap op, en zie je hem voorbij rijden :(
- UnitCargo Venlo ri Kijfhoek kwam langs, maar toen stonden wij bij de Subway (ik wist dat ie moest komen -O- )
- Een andere trein met huifdoekwagens kwam ook langs (ik wist het...) maar toen liepen wij op ons gemak in de tunnel
- Later met de IC140 ri Amsterdam zouden wij er op Hilversum uit voor 2 treintjes met de RailPro wagens. Bleven we zitten in de trein, omdat wij dat even vergeten waren _O-
Zo, dat was mijn dagje gister wel -O- Eigen schuld gelukkig :P
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_115074202
:D _O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 22:55:35 #3
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115074762
Op Voorbeterov.nl staat deze foto:


Na commentaar van hun:


Ook echt een extra blaadje er op plakken met de verkortingen :r
En dus niet de vertrekstaat aanpassen. In Groningen was afgelopen zaterdagavond het ook al erg...
Hangt er een geel blaadje overheen dat er werkzaamheden zijn, en treinen op andere tijden en sporen vertrekken. Met een wit A4 ernaast, met zwarte stift de tijden+sporen op geschreven
pi_115074944
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 22:55 schreef greavy het volgende:
Op Voorbeterov.nl staat deze foto:
[ afbeelding ]

Na commentaar van hun:
[ afbeelding ]

Ook echt een extra blaadje er op plakken met de verkortingen :r
En dus niet de vertrekstaat aanpassen. In Groningen was afgelopen zaterdagavond het ook al erg...
Hangt er een geel blaadje overheen dat er werkzaamheden zijn, en treinen op andere tijden en sporen vertrekken. Met een wit A4 ernaast, met zwarte stift de tijden+sporen op geschreven
Gast, echt. LEKKER BOEIEND.

Er zijn dat weekend ongeveer 1000 reizigers voor wie die melding van belang is. 995 rijden dat traject al sinds het paleoproterozoīcum dagelijks op en neer dus die WETEN wat er met Amf en Ut bedoeld wordt, en VIJF mensne zoeken eventueel een servicemedewerker op.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:08:19 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_115075553
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 22:55 schreef greavy het volgende:
Op Voorbeterov.nl staat deze foto:
[ afbeelding ]

Na commentaar van hun:
[ afbeelding ]

Ook echt een extra blaadje er op plakken met de verkortingen :r
En dus niet de vertrekstaat aanpassen. In Groningen was afgelopen zaterdagavond het ook al erg...
Hangt er een geel blaadje overheen dat er werkzaamheden zijn, en treinen op andere tijden en sporen vertrekken. Met een wit A4 ernaast, met zwarte stift de tijden+sporen op geschreven
waarom zou je de vertrekstaat aanpassen als het briefje duidelijk is?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_115075645
Berlin Wedding, Donderdag 26 juli 2012


De Euronight tussen Malmö en Berlijn is sinds 2012 in zijn geheel veranderd. Voorheen verzorgde Scandlines de tractie en waren de slaap/ligrijtuigen van de Zweedse spoorwegen (SJ). Sinds mei 2012 wordt een zwarte Taurus van MRCE gehuurd door de OLA (Ostseeland Verkehr) en zijn worden de reizigers in voormalige DSB rijtuigen vervoerd. De trein rijdt tevens nog maar 3 slagen per week in het hoogseizoen, in tegenstelling tot de dagelijkse vertrek en aankomst tot vorig jaar. De trein arriveert al rond 6:00 in Berlin Hauptbahnhof en nadat de lok is omgelopen vertrekt de trein naar het opstelterrein bij Berlin Lichtenberg. Met aan kop de 182 536 passeert de uit 6 rijtuigen bestaande ex Euronight 301 hier bij de Fennbrücke nabij Wedding. Let op het rijtuig achter de lok, deze is van hetzelfde type als de rijtuigen die de SJ vorig jaar nog inzette, maar dan in de Veolia kleurstelling. Ook het logo is afwijkend ten opzichte van de andere rijtuigen! De zwarte krachtpatser rijdt de trein overigens niet naar de eindbestemming, er ligt namelijk een flinke plas water tussen Duitsland en Zweden. De trein gaat mee op de boot van Scandlines, tussen Sassnitz en Trelleborg.

Berlin Hauptbahnhof, dinsdag 31 juli 2012


Op dinsdagavond 31 juli 2012 vertrok net als op donderdag- en zaterdagavond de zeer goed bezette Euronight 301 van Berlin Hauptbahnhof naar Malmö Central. De trein werd tot en met 2011 nog door de GVG gereden met lok van Scandlines en rijtuigen van de SJ. Sinds 2012 is de vaste trekkracht voor deze trein de van MRCE gehuurde 182 536 alias ES 64 U2-036, die de vijf ex DSB-rijtuigen tot aan de haven van Sassnitz zal rijden. Vooral voor Interrailers is het een populiare trein, getuige de vele jongeren die met deze trein meereizen.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:11:56 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_115075774
mooie platen, Zug
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_115075863
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 23:10 schreef Zug-Chef het volgende:
Berlin Wedding,
Ik heb je gewaarschuwd.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:14:34 #9
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115075933
Inderdaad fraaie foto's *D
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:17:46 #10
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_115076111
Jow mensen!

Mijn vader en ik gaan over 2 weken een paar dagen naar Keulen toe *O*

Nou waren we alles al aan het uitzoeken, maar als we treinkaarten willen bestellen bij NS hispeed, kunnen we onze leeftijden niet beide selcteren, we kunnen wel een volwassene en een Senior of kind, maar geen jongere erbij doen (ik ben 18 en mn vader is 53)

Hoe lossen we dit op?

alvast bedankt :)
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:18:41 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115076166
Boeken bij www.bahn.de :Y
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:24:12 #12
124788 WebHawkjuh
Ik was ook gewoon geweldig.
pi_115076525
Ik moet zeggen, de recreatiemogelijkheden in de trein zijn de laatste tijd flink uitgebreid! Ze mogen van mij zo doorgaan!

WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh
pi_115076671
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 23:17 schreef Flodder450 het volgende:
als we treinkaarten willen bestellen bij NS hispeed,
Wet van Behoud van Maximale Ellende.

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 23:18 schreef James1988 het volgende:
Boeken bij www.bahn.de :Y
Only move ^O^

Maar je MAG gewoon de verkeerde keuze maken he, zo vrij is dit land :Y ;)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:30:32 #14
124788 WebHawkjuh
Ik was ook gewoon geweldig.
pi_115076928
Zeg eh, ik krijg in een mailtje van Starbucks (geen sollicitatie zeg ik er maar even bij) dit: "Het daadwerkelijke gesprek zal plaatsvinden in Starbucks HGBIV." Dat laatste klinkt als een term die van NS is en vast een belangrijk gebouw van hun is. Wat Starbucks zich even toeeigend. Wie weet wat het precies is?
WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh WebHawkjuh
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:32:28 #15
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115077050
HGB-IV is het hoofdkantoor van NS in Utrecht. Het is al een paar maanden terug omgedoopt in 'Hoofdkantoor' omdat de andere HGB's niet meer van NS zijn, maar van ProRail.

ProRail gebruikt de namen HGB ook niet meer, maar heeft het over o.a. Tulpenburgh (HGB-II) en Inktpot (HGB-III).
pi_115077145
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 23:30 schreef WebHawkjuh het volgende:
Zeg eh, ik krijg in een mailtje van Starbucks (geen sollicitatie zeg ik er maar even bij) dit: "Het daadwerkelijke gesprek zal plaatsvinden in Starbucks HGBIV." Dat laatste klinkt als een term die van NS is en vast een belangrijk gebouw van hun is. Wat Starbucks zich even toeeigend. Wie weet wat het precies is?
HoofdGeBouw 4 is dat grote hoge zilveren ding vlak ten zuiden van Busstation Zuid. Good luck ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115077195
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 23:32 schreef James1988 het volgende:
HGB-IV is het hoofdkantoor van NS in Utrecht. Het is al een paar maanden terug omgedoopt in 'Hoofdkantoor' omdat de andere HGB's niet meer van NS zijn, maar van ProRail.

ProRail gebruikt de namen HGB ook niet meer, maar heeft het over o.a. Tulpenburgh (HGB-II) en Inktpot (HGB-III).
HGB 1 staat er ook nog trouwens, aan de overkant van het Moreelsepark.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 23:35:29 #18
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115077270
Klopt, daar zit deels ProRail en deels DB Schenker in. Formeel is het gebouw volgens mij eigendom van DB Schenker. Hoe het ding nu heet weet ik niet. Het is overigens een monument.
pi_115078440
quote:
3s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 22:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Gast, echt. LEKKER BOEIEND.

Toch vonden we het prettig om ook eens wat positiefs over NS te kunnen melden in plaats van alleen maar te klagen (wat ons nogal eens wordt verweten).

Voor de volledigheid het hele verhaal hier: http://www.voorbeterov.nl/120729.php

Wie had dat gedacht, dat ooit nog eens een paar prutsfoto's van mijn hand op PTA terecht zouden komen, trouwens. :@
pi_115078541
Wel in je nopjes zijn als "Amf" uitgeschreven wordt, maar of iemand echt kan raden wanneer "aug" is, daar gaat iemand anders dan blijkbaar weer over? :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115078591
quote:
16s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 23:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Wel in je nopjes zijn als "Amf" uitgeschreven wordt, maar of iemand echt kan raden wanneer "aug" is, daar gaat iemand anders dan blijkbaar weer over? :P
_O-
pi_115078609
quote:
16s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 23:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Wel in je nopjes zijn als "Amf" uitgeschreven wordt, maar of iemand echt kan raden wanneer "aug" is, daar gaat iemand anders dan blijkbaar weer over? :P
Hoe kom je erbij dat een doorsnee forens die afkortingen zou moeten weten? Het is niet alsof je er normaal gesproken (en sites Somda reken ik daar niet onder) ooit mee te maken krijgt.

Goed dus dat NS het heeft aangepast. :)

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2012 00:00:24 ]
pi_115078666
Ow ja, Fles, vind je ook nog wat van het beleid, indien mogelijk ook eens wat aardigs te zeggen?
pi_115078701
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 23:59 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

_O-
Ik bedoelde het net iets serieuzer dan je het opvat hoor :Y Niet heel veel, maar toch wel een beetje :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115078739
quote:
5s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:01 schreef DriekOplopers het volgende:
Ow ja, Fles, vind je ook nog wat van het beleid, indien mogelijk ook eens wat aardigs te zeggen?
Ja, dat Indien mogelijk is nogal een brede muur natuurlijk. Zou ik ook achter kruipen :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115078802
quote:
3s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:01 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik bedoelde het net iets serieuzer dan je het opvat hoor :Y Niet heel veel, maar toch wel een beetje :)
AUG is een bij het volk bekend begrip. AMF en UT zijn voorbeelden van achteloos potjeslatijn van NS'ers die er niet bij nadenken dat ze de taal van de klant behoren te spreken, zeker in hun communicatie-uitingen.
pi_115078833
en als IK eens ff wat positiefs mag zeggen: Ik vind het top dat ze dit jaar voor het eerst sinds de vissen aan land kropen in de "vakantieperiode" gewoon normaal doorrijden. Wat iedereen altijd al graag wou namelijk :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115078881
In de consumentengids hebben ze zo'n rubriek "aardig" en daar hanteren ze als criterium voor het plaatsen van een inzending dat een bedrijf echt wat bijzonders moet doen en dat een bedrijf dat slechts gewoon doet wat je zou mogen verwachten dus geen vermelding waard is.

Lijkt me een goede richtlijn.
pi_115078949
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:03 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

AUG is een bij het volk bekend begrip. AMF en UT zijn voorbeelden van achteloos potjeslatijn van NS'ers die er niet bij nadenken dat ze de taal van de klant behoren te spreken, zeker in hun communicatie-uitingen.
Misschien kunnen ze de volgende keer het perronnummer als oplossing van een Sudoku verstoppen. Daar zijn volgens mij een stuk meer mensen mee bekend dan met de stationsafkortingen. :+

(Al waren die in dit geval natuurlijk niet moeilijk te raden...)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2012 00:06:52 ]
pi_115078987
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:03 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

AUG is een bij het volk bekend begrip. AMF en UT zijn voorbeelden van achteloos potjeslatijn van NS'ers die er niet bij nadenken dat ze de taal van de klant behoren te spreken, zeker in hun communicatie-uitingen.
STEL dat we die lijn spelen. STEL dat dat is wat we allebei, en de doorsnee reiziger voor het gemak, graag willen. STEL.

Waarom zijn storingen in dat gebied op Twitter UITSLUITEND te volgen met de hashtag #Utgvcgdrtd?

Ik bedoel, er zijn alleen al van die 4 stations, al zou je de verkortingen weten, 23 andere permutaties mogelijk die je NUL info geven op twitter. Welke onnadenkende zit daar achter dan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115079146
quote:
3s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:04 schreef Dr_Flash het volgende:
en als IK eens ff wat positiefs mag zeggen: Ik vind het top dat ze dit jaar voor het eerst sinds de vissen aan land kropen in de "vakantieperiode" gewoon normaal doorrijden. Wat iedereen altijd al graag wou namelijk :Y
Ook daar hebben we positief op gereageerd. Zowel op onze site, als door op een congres een oorkonde te overhandigen. Zie http://www.voorbeterov.nl/voorpagina.php, scrollen naar 5 juni.

Jammer dat het sindsdien klachten regent over te korte treinen en uitgevallen treinseries...
pi_115079217
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Welke onnadenkende zit daar achter dan?
De zoveelste techneut met nul verstand van heldere communicatie...
pi_115079602
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:10 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

De zoveelste techneut met nul verstand van heldere communicatie...
ja duidelijk. Maar serieus, ik meen het. How hard can it be? :? daar hoef je echt niet voor gestudeerd te hebben hoor. Een doorsnee kloddertje boerenverstand moet genoeg zijn om vragen te beantwoorden als "WAT wil de reiziger weten?"

Nou da's makkelijk: "Waar en hoe laat gaat mijn eerstvolgende trein naar X"

Geef hem dan DIE informatie, al is het niet leuk om te horen. Als het maar KLOPT, en op tijd is.

Dit soort geklooi heeft niemand iets aan.

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115079854
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ja duidelijk. Maar serieus, ik meen het. How hard can it be? :? daar hoef je echt niet voor gestudeerd te hebben hoor. Een doorsnee kloddertje boerenverstand moet genoeg zijn om vragen te beantwoorden als "WAT wil de reiziger weten?"

Nou da's makkelijk: "Waar en hoe laat gaat mijn eerstvolgende trein naar X"

Geef hem dan DIE informatie, al is het niet leuk om te horen. Als het maar KLOPT, en op tijd is.

Bij de NS heb ik workshops gegeven aan conducteurs over wat en hoe ze in treinen konden omroepen zodat de klant er werkelijk wat aan heeft. Bleek hard nodig. En heeft wel tot verbetering geleid. Maar ja... Geen opfrissessies natuurlijk.

Maar de mooiste info was en blijft de tekst op de elektronische panelen op de perrons van de Amsterdamse metro. Die hadden op het CS de tekst "Zie voorkant trein"...
pi_115079910
Tsja, ik zit hier wel steeds dit soort dingen te posten terwijl ik eigenlijk denk van "Ben IK nou zo slim, of ben jij zo dom?" Maar ik kan niet geloven dat NS en/ of NS HiSpeed ECHT de Sociale Werkplaats is die ze op Internet nogal harnekkig menen te moeten simuleren. En ik ben ook van harte bereid om mee te denken over constructieve oplossingen, laat dat duidelijk zijn.

Maar de mensen die er nu zitten kunnen echt beter iets anders gaan doen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115080024
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:21 schreef Dr_Flash het volgende:
Tsja, ik zit hier wel steeds dit soort dingen te posten terwijl ik eigenlijk denk van "Ben IK nou zo slim, of ben jij zo dom?" Maar ik kan niet geloven dat NS en/ of NS HiSpeed ECHT de Sociale Werkplaats is die ze op Internet nogal harnekkig menen te moeten simuleren. En ik ben ook van harte bereid om mee te denken over constructieve oplossingen, laat dat duidelijk zijn.
Denk er maar eens over na om je bij MVBOV aan te sluiten.

quote:
Maar de mensen die er nu zitten kunnen echt beter iets anders gaan doen.
Bij de NS bedoel je. ;) In nogal wat gevallen ben ik het hartgrondig met je eens.
pi_115080115
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:20 schreef DriekOplopers het volgende:
Bij de NS heb ik workshops gegeven aan conducteurs over wat en hoe ze in treinen konden omroepen zodat de klant er werkelijk wat aan heeft. Bleek hard nodig. En heeft wel tot verbetering geleid.
Ja, voor een maandje, misschien 2. Daarna kruipen we allemaal het liefste weer hard terug in de baanzekerheid van het halve staatsbedrijf dat het is. En de self-loading cargo? Als we daar niet te veel last van hebben mogen ze blijven bestaan, maar liever niet.

Sorry hoor, maar waar ben je dan mee bezig? :?

Daar hoef ik geen antwoord op trouwens hoor, het is me meer waard dat de aangesprokenen daar eens echt over gaan nadenken.

Wat ook nu niet zal gebeuren, aangezien je ze niet one-by-one in persoon aanspreekt. Dan gaat het natuurlijk altijd over iemand anders :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115080278
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:23 schreef DriekOplopers het volgende:
Denk er maar eens over na om je bij MVBOV aan te sluiten.
Misschien moest ik dat inderdaad maar eens doen ja.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115080318
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:20 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Maar de mooiste info was en blijft de tekst op de elektronische panelen op de perrons van de Amsterdamse metro. Die hadden op het CS de tekst "Zie voorkant trein"...
Wat is daar zo erg aan? Op CS is de perrontoewijzing dynamisch dus kun je niet altijd ver van te voren zeggen welke lijn van welk perron vertrekt, en in plaats van een leeg display (wat de indruk kan wekken dat het kapot is) is dit toch niet zo'n gekke oplossing? En verwarring over wat de voorkant is is ook onnodig, want op de achterkant staat toch hetzelfde.

Maar tegenwoordig hebben ze op CS een paar moderne LCD-schermen hangen met betere informatie.
pi_115080334
Joh, alsof het zo'n probleem is dat ze bij storingen via Twitter ook de stationsafkortingen gebruiken. Handig voor diegenen die daarnaar kijken; de rest kijkt gewoon naar de rest van de tweet. Ik zie het probleem niet.

Overigens ken ik meerdere mensen (geen treinspotters o.i.d.) die de afkortingen ook steeds vaker gebruiken omdat het ook handig is in de reisplanner e.d.
pi_115080445
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:29 schreef Igen het volgende:

[..]

Wat is daar zo erg aan?
Zou jij het accepteren van ELKE andere service provider, dat hij zegt "Goh, geen idee. Kijk maar."?

Heb je vandaag drinkwater? "Goh, geen idee. Kijk maar."?
Heb je vandaag electriciteit? "Goh, geen idee. Kijk maar."?
Heb je vandaag gas om op te koken? "Goh, geen idee. Kijk maar."?
Heb je vandaag internet? "Goh, geen idee. Kijk maar."?

Nee hee? :D

Maar
Heb je vandaag openbaar vervoer? "Goh, geen idee. Kijk maar."?

DAT vind je doornormaal :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115080474
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:29 schreef TheSalesman het volgende:
Joh, alsof het zo'n probleem is dat ze bij storingen via Twitter ook de stationsafkortingen gebruiken. Handig voor diegenen die daarnaar kijken; de rest kijkt gewoon naar de rest van de tweet. Ik zie het probleem niet.
Zo'n hashtag dient om naar dingen te zoeken. Dus stel je gebruikt vaak station Voorburg, dan kun je bijv. zoeken naar #gvcut om te kijken of er storingen zijn. Misschien kun je het zelfs zo instellen dat je dan automatisch een notificatie krijgt.

Behalve in het geval dat die storing dus wordt genoteerd met de hashtag #utgvcgdrtd, waarmee onder meer ook het traject langs Voorburg wordt bedoeld.
pi_115080514
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:29 schreef TheSalesman het volgende:
Joh, alsof het zo'n probleem is dat ze bij storingen via Twitter ook de stationsafkortingen gebruiken. Handig voor diegenen die daarnaar kijken; de rest kijkt gewoon naar de rest van de tweet. Ik zie het probleem niet.

Overigens ken ik meerdere mensen (geen treinspotters o.i.d.) die de afkortingen ook steeds vaker gebruiken omdat het ook handig is in de reisplanner e.d.
ja, de rest akkert gedachteloos tachtigduizend nogal nietszeggende tweets door om erachter te komen dat zijn trein niet rijdt :')

Ik zie het probleem WEL :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115080532
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:31 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zou jij het accepteren van ELKE andere service provider, dat hij zegt "Goh, geen idee. Kijk maar."?

Heb je vandaag drinkwater? "Goh, geen idee. Kijk maar."?
Heb je vandaag electriciteit? "Goh, geen idee. Kijk maar."?
Heb je vandaag gas om op te koken? "Goh, geen idee. Kijk maar."?
Heb je vandaag internet? "Goh, geen idee. Kijk maar."?

Nee hee? :D

Maar
Heb je vandaag openbaar vervoer? "Goh, geen idee. Kijk maar."?

DAT vind je doornormaal :')
Het is tot kort van te voren onbekend welke trein van welk perron vertrekt, dus wat moeten ze dan op het bord zetten?

Hmm. Nu je het zegt, "Van dit perron vertrekt nu geen metro" zouden ze bijv. erop kunnen zetten.
pi_115080589
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:32 schreef Igen het volgende:

[..]

Zo'n hashtag dient om naar dingen te zoeken. Dus stel je gebruikt vaak station Voorburg, dan kun je bijv. zoeken naar #gvcut om te kijken of er storingen zijn. Misschien kun je het zelfs zo instellen dat je dan automatisch een notificatie krijgt.

Behalve in het geval dat die storing dus wordt genoteerd met de hashtag #utgvcgdrtd, waarmee onder meer ook het traject langs Voorburg wordt bedoeld.
Of als #gdutrtdgvc
Of als #utgvcrtdgd
Of als #gvztmgdwdn
Of als... duidelijk?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115080659
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:33 schreef Igen het volgende:

[..]

Het is tot kort van te voren onbekend welke trein van welk perron vertrekt, dus wat moeten ze dan op het bord zetten?

Hmm. Nu je het zegt, "Van dit perron vertrekt nu geen metro" zouden ze bijv. erop kunnen zetten.
Look dude, zelfs al is er een big ass verstoring. ZIJ bepalen wat er wel of niet rijdt. ZIJ WETEN dus wat er wel of niet rijdt. ZIJ COMMUNICEREN DUS wat er wel of niet rijdt. Real time.

En niet van "God jah we klooien maar wat raak, geen idee. Zie maar."
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115080791
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Look dude, zelfs al is er een big ass verstoring. ZIJ bepalen wat er wel of niet rijdt. ZIJ WETEN dus wat er wel of niet rijdt. ZIJ COMMUNICEREN DUS wat er wel of niet rijdt. Real time.

En niet van "God jah we klooien maar wat raak, geen idee. Zie maar."
Nee, zij WETEN dat niet. Het is een automatisch systeem dat treinen in principe naar een bepaald spoor leidt, maar ook last-minute voor het andere spoor kan kiezen als het gewenste spoor bezet is. Net als op station Schiphol met spoor 1 en 2. Dan kun je op de CTA's bij het perron dus pas vlak voor aankomst instellen.

Maar zowel op Schiphol als op metrostation CS hebben ze het nu dus opgelost met (extra) LCD-schermen die de eerstvolgende treinen opsommen (want dat is natuurlijk wél bekend) en met pijltjes aangeven of ze van het ene of andere spoor vertrekken zodra dat bekend wordt. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2012 00:39:15 ]
pi_115080834
Overigens is dynamische perrontoewijzing niks geks hoor. In half Europa verschijnt pas vlak voor vertrek op een groot bord in de stationshal het vertrekspoor.
pi_115080881
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, zij WETEN dat niet. Het is een automatisch systeem
Kom op. IEMAND weet dat. en idd of dat nou het linker of het rechter spoor is van hetzelfde perron, dat kun je dynamisch regelen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115080936
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:40 schreef Igen het volgende:
Overigens is dynamische perrontoewijzing niks geks hoor. In half Europa verschijnt pas vlak voor vertrek op een groot bord in de stationshal het vertrekspoor.
Hier in Nederland nog goed te doen met voetgangerstunnels halverwege de perrons, maar in Italië gebeurde dat in Florence en Milaan dus gewoon 2 minuten van tevoren.. Kun je weer 800 meter perron aflopen voordat je bij de kop bent :')
pi_115080997
Als het echt, ECHT zo is dat zelfs bij een last-second verstoring HELEMAAL NIEMAND weet waar een trein naartoe gaat, dan wil ik dat graag NU weten, want dan ga ik morgenochtend vroeg een auto kopen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115081039
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:42 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Hier in Nederland nog goed te doen met voetgangerstunnels halverwege de perrons, maar in Italië gebeurde dat in Florence en Milaan dus gewoon 2 minuten van tevoren.. Kun je weer 800 meter perron aflopen voordat je bij de kop bent :')
Nou da's kras, 800 meter in 2 minuten. Het wereldrecord is geloof ik 1:41 nogwat. Zonder bagage.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 00:46:30 #53
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115081111
Desinformatie is nog altijd mooier dan geen informatie. *kuch*

Enkele weken terug stond op Breda een extra IC naar Roosendaal aangekondigd. Dit bleef tot ruim een kwartier na vertrektijd aangekondigd staan, terwijl zelfs de volgende trein (de IC naar Den Haag) er al stond. Reizigers voor Roosendaal begonnen dus en masse in te stappen in de verkeerd aangekondigde trein. 3 omroepen later was de halve trein weer leeg, en de informatie op het TPB gecorrigeerd.

:')
pi_115081113
quote:
3s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:43 schreef Dr_Flash het volgende:
Als het echt, ECHT zo is dat zelfs bij een last-second verstoring HELEMAAL NIEMAND weet waar een trein naartoe gaat, dan wil ik dat graag NU weten, want dan ga ik morgenochtend vroeg een auto kopen.
Dat "Zie voorkant trein" staat er volgens mij alleen als er géén trein op het betreffende perron staat, maar de trein nog moet binnenkomen en de eerstvolgende treinen op het andere perron zijn ingepland.

(Maar ik kan het mis hebben, ik kom niet zo vaak op CS)

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2012 00:46:57 ]
pi_115081162
Ams snapt iedereen wel toch? En als je Amf en Ut naast elkaar ziet staan moet je wel een kneus zijn om niet te weten wat ze er mee bedoelen lijkt me.
pi_115081176
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:46 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat "Zie voorkant trein" staat er volgens mij alleen als er géén trein op het betreffende perron staat, maar de trein nog moet binnenkomen en de eerstvolgende treinen op het andere perron zijn ingepland.

(Maar ik kan het mis hebben, ik kom niet zo vaak op CS)
Eerlijk hoor, ik probeer je te begrijpen, maar HOE is dit meer dan "geen idee, zoek het maar uit"? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115081201
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:42 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Hier in Nederland nog goed te doen met voetgangerstunnels halverwege de perrons, maar in Italië gebeurde dat in Florence en Milaan dus gewoon 2 minuten van tevoren.. Kun je weer 800 meter perron aflopen voordat je bij de kop bent :')
Je moet in Milaan ook niet blind een perron op lopen als nog niet staat aangegeven van welk spoor een trein vertrekt hč. :D
pi_115081238
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:47 schreef TeringHenkie het volgende:
Ams snapt iedereen wel toch? En als je Amf en Ut naast elkaar ziet staan moet je wel een kneus zijn om niet te weten wat ze er mee bedoelen lijkt me.
Ams?

Ik weet Asd = Amsterdam centraal
Ass = Amsterdam Sloterdijk

Ams does not compute :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115081295
Het station wat nog het dichtste in de buurt komt bij wat internationaal onder "Ams" verstaan wordt, is Shl.

Nou, srsly, HOE DE FUK moet je DAT ruiken? Doe maar voor.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 00:51:55 #60
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115081324
Ik wil graag een kaartje van Esn naar EHAM, alstublieft.
pi_115081372
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Eerlijk hoor, ik probeer je te begrijpen, maar HOE is dit meer dan "geen idee, zoek het maar uit"? :?
Nee, het is inderdaad een verkapte terminologie daarvoor.

Kijk, de borden hebben twee regels en soms zijn de eerstvolgende twee metro's bijv. allebei op spoor 1 ingepland. Dan staat dus bij spoor 1 aangegeven, bijvoorbeeld:

53 Gaasperplas
51 Amstelveen-Westwijk

Metro 54 komt nog niet. Als je dan het bord bij spoor 2 leeg laat, dan zouden mensen kunnen denken dat het kapot is en kunnen denken dat metro 54 dan wel van spoor 2 zal vertrekken. Tenminste, dat stel ik me zo voor.
pi_115081385
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:51 schreef James1988 het volgende:
Ik wil graag een kaartje van Esn naar EHAM, alstublieft.
Rij maar zwart, ik heb geen idee wat je bedoelt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115081585
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:52 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, het is inderdaad een verkapte terminologie daarvoor.

Kijk, de borden hebben twee regels en soms zijn de eerstvolgende twee metro's bijv. allebei op spoor 1 ingepland. Dan staat dus bij spoor 1 aangegeven, bijvoorbeeld:

53 Gaasperplas
51 Amstelveen-Westwijk

Metro 54 komt nog niet. Als je dan het bord bij spoor 2 leeg laat, dan zouden mensen kunnen denken dat het kapot is en kunnen denken dat metro 54 dan wel van spoor 2 zal vertrekken. Tenminste, dat stel ik me zo voor.
Je doet hierbij aannames dat toeristen op de hoogte zijn van de topologie van het lijnennetwerk van GVB. totaal kansloze aanname. Toeristen (en de meeste mensen die afhankelijk zijn van informatie zijn dat nou eenmaal) willen maar 1 ding weten: Wanneer word IK naar mijn hotel gebracht.

Of dat nou lijn 1 is of lijn 5 of lijn 721
Of dat nou een bus is of een tram of een metro of een lightrail of yanamit
Of die nou op tijd vaart/rijdt/vliegt/zweeft whatever

Hoe lang moet ik NU wachten?
Hoe lang doet ie erover tot ik er ben?

THAT IS ALL.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115081678
Ja, daarvoor hangen er nu dus extra LCD-schermen op CS, die permanent voor alledrie metrolijnen tegelijk aangeven hoe lang het nog wachten is.

Maar met de oude schermen kon dat dus niet, want die hadden maar twee regels.

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2012 01:00:54 ]
pi_115082152
Iets heel anders, ik kwam dit nieuwsartikel tegen:

http://www.yomiuri.co.jp/dy/national/T120629006237.htm

Japan gaat drie nieuwe stukken HSL aanleggen. Onder andere is nu de besluitvorming rond het laatste stukje HSL naar Nagasaki rond, aan een ander deelstuk wordt al gewerkt. De lijn naar Nagasaki moet in 2022, na tien jaar bouwtijd, klaar zijn. De andere lijnen in 2025 en 2035. O.a. op de lijn naar Nagasaki wil men treinen inzetten waarvan de spoorbreedte tijdens de rit kan worden veranderd.

Totale kosten: zo'n 30 miljard euro, waarvan 10 miljard moet worden opgebracht door opbrengsten uit treinpaden extra belastingen voor spoorwegbedrijven die over bestaande hogesnelheidslijnen rijden en 20 miljard moet worden gesubsidieerd door de overheid.

Dus voor wie dacht dat in Japan alle spoorwegen inclusief infrastructuur winstgevend zijn: nou, mooi niet dus.

Ter vergelijking: bij ons had de HSL-Zuid zichzelf volgens de oorspronkelijke plannen binnen 5 ā 10 jaar volledig moeten terugverdienen.


[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2012 01:16:31 ]
pi_115082255
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 01:13 schreef Igen het volgende:
20 miljard moet worden gesubsidieerd door de overheid.
ja wel ja de overheid waarom ook niet. Net een aardbeving, een tsunami EN een Chernobyl-style kernramp tegen je kop aan gehad, maar okee, wat geeft het *O* we rossen er lekker 20 G tegenaan voor een HSL omdat iemand vindt dat we met de trein moeten *O*

Lache jonge met die lui :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115082370
Bij jaartallen als 2035 krijg ik altijd wel zo'n gevoel dat het een hoog luchtfietserij-gehalte heeft.
pi_115082771
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 01:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ja wel ja de overheid waarom ook niet. Net een aardbeving, een tsunami EN een Chernobyl-style kernramp tegen je kop aan gehad, maar okee, wat geeft het *O* we rossen er lekker 20 G tegenaan voor een HSL omdat iemand vindt dat we met de trein moeten *O*

Lache jonge met die lui :')
In principe rijden er al gewoon Intercity-treinen op de betreffende routes. Naar Nagasaki rijden van die ICE-achtige kantelbaktreinen die 130 km/u halen op het smalspoor en van binnen leren stoelen en echt houten parketvloeren hebben. En dan te bedenken dat Nagasaki nog geen 500.000 inwoners heeft en op een schiereiland vrij ver weg van de rest van de bewoonde wereld ligt, dus ik kan me niet voorstellen dat je daar nou echt een gigantische vervoersvraag hebt.

Rare jongens, die Japanners...
pi_115088024
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:33 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ja, de rest akkert gedachteloos tachtigduizend nogal nietszeggende tweets door om erachter te komen dat zijn trein niet rijdt :')

Ik zie het probleem WEL :)
Als je die hashtags niet plaatst, zal dat niet anders zijn. Het is gewoon een extraatje voor diegenen die het wel handig vinden. Voor zover ik weet is het niet bedoeld om Twitter ermee te doorzoeken. En nogmaals: ze plaatsen ook gewoon in tekst waar de storing is (Utrecht-'s-Hertogenbosch #UtHt bv.).

Maar volgens mij doen ze dat officieel nog op proef. Stuur eens een tweet naar ze erover, zou ik zeggen ;)
pi_115088070
Iets anders: volgens NRC lijkt Fyra eindelijk een succes te worden voor NS.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)s-te-worden-voor-ns/
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 10:59:45 #71
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115088406
quote:
3s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:04 schreef Dr_Flash het volgende:
en als IK eens ff wat positiefs mag zeggen: Ik vind het top dat ze dit jaar voor het eerst sinds de vissen aan land kropen in de "vakantieperiode" gewoon normaal doorrijden. Wat iedereen altijd al graag wou namelijk :Y
Dat was normaal totdat Huizinga er een teringzooi van maakte met het rondje om de kerk en zo tien jaar geleden. Je zou dus kunnen zeggen dat NS er tien jaar over heeft gedaan om die bende te herstellen. Of ben ik nu te negatief?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_115088589
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 10:40 schreef TheSalesman het volgende:
Iets anders: volgens NRC lijkt Fyra eindelijk een succes te worden voor NS.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)s-te-worden-voor-ns/
Op de goede weg heet dat :)
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 11:09:58 #73
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115088612
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:10 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

De zoveelste techneut met nul verstand van heldere communicatie...
Dit is trouwens niet zo aardig.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_115088804
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:20 schreef DriekOplopers het volgende:

Maar de mooiste info was en blijft de tekst op de elektronische panelen op de perrons van de Amsterdamse metro. Die hadden op het CS de tekst "Zie voorkant trein"...
En dat is uitermate teleurstellend daar de tekst eigenlijk "Zie achterkant trein" had moeten zijn daar het ding volgens mij op CS omkeert.... Zo niet, laat het mij dan even weten, pak ik snel mijn Digiblaffer en vereeuwig het moment supręme...
Al is de wereld nog zo groot, wij weten uw rekening te vinden tot na uw dood.
pi_115088820
Vraagje! Ik wil 2x retour naar berlijn hbf boeken met NS traject vrij. Waar kan ik dit het best doen? Indien HiSpeed, loket of internet?
pi_115088871
Via de DB.de door middel van een Europa Special, vaste prijs vanaf elk station in NL naar Berlijn. Als je er vroeg bij bent 39 euro per persoon enkele reis. Waarom niet bij NS Hispeed, omdat hun maar pakweg 10% van alle kaartjes opgekocht hebben en de DB dus zo'n 90% van alle tickets hebben. De kans op het goedkoopste tarief is dus veel groter bij de DB.

[ Bericht 56% gewijzigd door Zug-Chef op 04-08-2012 11:28:49 ]
pi_115089056
"Als je er vroeg bij bent".. Hoe ver van te voren is dat ongeveer? Ben het zelf ook nog van plan later dit jaar :)
pi_115089074
Afhankelijk van "wanneer" je wil gaan. Op de site van NSHispeed kan je goed terecht, mits je er een uurtje voor over hebt en je kinderen op school zitten, want vloeken zult gij.

Ben je in de buurt van een groot station, dan zou ik lekker aan de balie bestellen, een menselijke service is altijd beter dan digitale systemen, en je kan meteen zitplaatsen reserveren e.d.
Al is de wereld nog zo groot, wij weten uw rekening te vinden tot na uw dood.
pi_115089102
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 11:22 schreef Zug-Chef het volgende:
Via de DB.de door middel van een Europa Special, vaste prijs vanaf elk station in NL naar Berlijn. Als je er vroeg bij bent 39 euro per persoon enkele reis. Waarom niet bij NS Hispeed, omdat hun maar pakweg 10% van alle kaartjes opgekocht hebben en de DB dus zo'n 90% van alle tickets hebben. De kans op het goedkoopste tarief is dus veel groter bij de DB.
Bedankt. Ik zie ze bij NS ook voor 39eu staan. Het loket is hier om de hoek. Of rekenen ze nog een balietoeslag?
pi_115089105
Op de website van DB Bahn krijg ik alleen prijzen van +100 euro (ook ver in de toekomst), via NS Hispeed is het goedkoopste 49 euro (beide incl. VDU). Doe ik iets fout?

E: Ah, had met startstation te maken. Vanaf grote stations, liggende op de route van de IC Berlijn/ICE, krijg je veel lagere prijzen. Gewoon een kaartje kopen voor het binnenlandse traject dus.

[ Bericht 11% gewijzigd door TheSalesman op 04-08-2012 11:39:09 ]
pi_115089121
Ja, ik geloof 3,50 maar daarvoor koop je de frustratie van hun onmogelijke website wel af en het scheelt je weer een uur prutsen en wachten...
Al is de wereld nog zo groot, wij weten uw rekening te vinden tot na uw dood.
pi_115089147
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 11:33 schreef Lindstrøm. het volgende:

[..]

Bedankt. Ik zie ze bij NS ook voor 39eu staan. Het loket is hier om de hoek. Of rekenen ze nog een balietoeslag?
Als ze voor dat bedrag (zowel heen als terugreis!) nog bij NS Hispeed te koop zijn, zou ik dat doen ja.
pi_115089166
Let er wel op dat je treingebonden bent en dat je absoluut geen restitutie mogelijkheden hebt voor dat bedrag.
Al is de wereld nog zo groot, wij weten uw rekening te vinden tot na uw dood.
pi_115089660
Ter gelegenheid van het EK voetbal in Polen en Oekraīne hebben de Poolse spoorwegen de 10 loks van het type EU44 (ES64U4) en nog eens 10 loks type EP09 in de kleuren van de 16 deelnemende landen en de vier Poolse stadions getooid. Omdat alleen de 10 Taurussen in Berlijn komen, kon de jacht tijdens een 10 daagse vakantie in de Duitse hoofdstad beginnen

PKP 5 370 001 Polen

Door werkzaamheden tussen Frankfurt/Oder en Berlijn liep Eurocity 46 uit Warschau van 23 tot en met 28 juli 2012 planmatig ruim 45 minuten vertraging op. Hierdoor kon de trein na aankomst op Berlin Hauptbahnhof 'goed voor de zon' vast gelegd worden. Niet minder dan 10 fotografen genoten op woensdag 25 juli 2012 van het mooie weer en de kans om maar liefst 3 Taurussen in nog geen 30 minuten te fotograferen, want kort na vertrek van de PKP 5 370 001 "Polen" naar Berlin-Grunewald arriveerde de 'Rusland' met de Eurocity uit Gdansk en een rode DB 182 met een Regio uit Cottbus.

PKP 5 370 002 Rusland

Eurocity 43 van Berlijn naar Warschau had op maandag 30 juli 2012 een regulier 1e klas DB Intercity rijtuig achter de lok. Het maakt het geheel nét even wat anders. De PKP 5 370 002 "Rusland" mocht de tweede ochtendtrein van tractie voorzien en passeert hier in het bos bij Fangschleuse.

PKP 5 370 003 Denemarken

Kenmerkend voor de voormalige DDR en daarmee ook voor Oost-Berlijn zijn onder andere de oude lantaarns op en rondom de stations. Op het S-Bahnhof Hirschgarten aan de S3 vormen ze het motief voor de passage van Eurocity 41 naar Warschau, die op woensdag 25 juli 2012 getrokken werd door de PKP 5 370 003 "Denemarken". Ondanks dat de zon in Berlijn ruim een half uur eerder opkomt dan in Nederland zijn er op diverse plekken nog vervelend veel schaduwen aanwezig om 7:00. Iets wat alleen maar erger gaat worden naar mate de dagen weer korter worden, waardoor deze vroege trein alleen in de hoogzomer in Berlijn te fotograferen is.

PKP 5 370 004 Oekraīne

Keurig volgens omloop trok de PKP 5 370 004 "Oekraīne" de Eurocity 41 richting Warschau. Mede dankzij enkele localo's vond ik deze stek tussen de S-Bahnstations Warschauer Straße en Ostkreuz. In heerlijk ochtendlicht passeerde de trein twee fotografen op de Modersohnbrücke. Gek genoeg had de machinist bewust of onbewust zijn pantograaf laten zakken, maar het maakt er de plaat mijns inziens niet minder op. Met het hoogfrequente S-Bahn-verkeer stad-in en stad-uit alsmede het Regionale en Langeafstandsverkeer in westelijke richting had het net zo goed een kruising kunnen zijn! Van de vele Eurocity's die ik in 10 dagen zag en deels ook fotografeerde, was dit de enige set rijtuigen die compleet in de originele BWE-setting reed. Op de linkerachtergrond het BASF European Shared Service Center.

PKP 5 370 005 Duitsland

Achterop de Lr78513 zat op vrijdag 27 juli 2012 de PKP 5 370 005 "Deutschland", samen met de Oekraīne en de Poznan de mooiste loks als je het mij vraagt. Met de S-Bahn of Regionalexpress kan je de trein gemakkelijk inhalen op diverse stekken. Met een Tagesticket van de S-Bahn kan je maximaal tot aan Fangschleuse rijden, keuze was dus snel gemaakt. Met enkele minuten vertraging passeerde Eurocity 43 dan het bos gelegen tussen Berlijn en Frankfurt/Oder, de hoofdroute voor het verkeer van/naar Polen. Toch net wat mooier dan het bos in Venlo al was het maar dat je hier wel met zon kan staan, in tegenstelling tot het platgetrapte bos in Venlo. Oh en goederentreinen... niet gezien tijdens de drie uur dat ik hier stond!

PKP 5 370 007 Stadion Narodowy Warszawa

De eerste twee treinen die 's ochtends uit Berlijn vertrekken, hebben in Berlin Rummelsburg overnacht. Via de S-Bahn Innenring vertrekken beide treinen eerst als leegmat naar het opstelterrein Berlin Grunewald. Op dinsdag 24 juli 2012 was het de PKP 5 370 007 "Stadion Narodowy Warszawa" die tractie gaf aan Lr 78513 van Berlin Rummelsburg naar Berlin Grunewald, waar de trein getransformeerd wordt als EC 43 naar Warszawa Wschodnia.

PKP 5 370 009 PGE Arena Gdańsk

Het lege materieel voor de Eurocity's 41 en 43 wordt planmatig via de S-Bahn Innenring van Rummelsburg naar Grunewald gereden. Terwijl het leegmat voor trein 41 veels te vroeg rijdt, is trein 43 wél in heerlijk ochtendlicht te fotograferen. Er zijn ter hoogte van Berlin Westend twee plekken waar de trein 'goed voor de zon' rijdt; waarvan deze de mooiste is. Prachtig in beeld is de evangelische Epiphanienkirche. Gebouwd tussen 1904 en 1906 maar in de Tweede Wereldoorlog vrijwel geheel verwoest. Pas in 1960 was de restauratie geheel afgerond. Met de val van de muur in 1990 werden veel nieuwe wegen aangelegd. Met de komst van de op de achtergrond gelegen Autobahn A100 moest de hoofdingang van de kerk 90 graden gedraaid worden, waardoor enkele wijzigingen aan de constructie plaats moesten vinden. De oranje PKP 5 370 009 "PGE Arena Gdańsk" heeft Lr78513 aan de haak en passeert hier tussen de S-Bahn stations Westend en Messe Nord/ICC.

PKP 5 370 010 Stadion Miejski (Poznań)

Het contrast tussen hypermodern en vervallen staat is groot in Berlijn, zeker als je het in 2006 geopende Hauptbahnhof vergelijkt met het 6 km oostelijker gelegen S-Bahnhof Warschauer Straße. De in de donkerblauwe kleur getooide PKP 5 370 010 "Stadion Miejski (Poznań)" arriveert met Eurocity 44 uit Warschau in de Duitse hoofdstad.

Van de 10 loks die vanwege het EK voetbal in de fraaie kleuren zijn gestoken, zijn er gedurende deze week 8 naar Berlijn gekomen. De overige twee, de "Tsjechië" en "Stadion Miejski (Wrocław)" zijn slechts zeer sporadisch in Duitsland aan te treffen, het is dan ook het gesprek van de dag onder de Berlijnse fotografen wanneer deze twee eens ingezet worden.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 12:23:37 #85
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115090436
Mooie foto's, leuk al die locs in EK-uitvoering!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_115090651
Leuke foto's!
  Moderator zaterdag 4 augustus 2012 @ 13:14:18 #87
155227 crew  Guppy
dus
pi_115091890
Trein :)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_115092167
Vliegtuig
Al is de wereld nog zo groot, wij weten uw rekening te vinden tot na uw dood.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 13:30:31 #89
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115092436

Vliegtuig.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_115092461
Dat zijn er pas 8 :o
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_115092708
Ik heb niets met KLM, maar da's wel een mooie kleurstelling als je het mij vraagt.
pi_115092988
Fyra

Al is de wereld nog zo groot, wij weten uw rekening te vinden tot na uw dood.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 13:52:01 #93
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115093230
_O-
pi_115093314
quote:
Dat is een belediging voor die kruimeldief. :P
pi_115093415
Oké, vooruit dan maar, hoewel 'ie hier al vast een keer eerder is langsgekomen ;):


Zelf vind ik de Fyra best mooi overigens. U hoort mij goed.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 13:57:08 #96
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115093451
Clarkson rijdt vaak harder dan de Fyra (8>
pi_115093598
De Fyra staat dan ook altijd stil (in tunnels :'))

Zit in de IC van Rotterdam naar Deventer. Vertrokken met +9 , maar inmiddels ingehaald. Pluim voor de TRDL's die ons voorrang gaven :)

Oh ja, ik kom weer wat vaker gluren hier :W
pi_115093626
JeeJ
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 14:41:10 #99
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_115095098
Volgens de spots op Somda is vandaag een ICE 3 door een VIRM weggesleept.
pi_115095894
Klopt, defect gegaan tussen driebergen en ede-wageningen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')