Dr_Flash | vrijdag 13 april 2012 @ 20:15 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
| |
Dr_Flash | vrijdag 13 april 2012 @ 20:20 |
Hmm, ik dacht dat dus even uit al die Youtube commentaren.... Maar de line-up voor ESF is al bekend en ze gaan dit sturen: http://www.eurovision.tv/(...)-profile/?song=27073 (geen wonder dat iedereen dan dat SBB-nummer wil in plaas van... ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 13 april 2012 @ 20:53 |
Nav vorige topic: Qua eten en brandbrief: het was inderdaad wel iets met sambal erbij. Nasi. Zelfgemaakt en niet die troep van de supermarkt of de afhaalvoedselvergfiftiger. Dan over waarom MVBOV een maatschap is: Ik wil er niet verder op ingaan, maar even kort de aanloop. Ik was als persoon omstreden geraakt en uitgerangeerd als reizigersbelangenbehartiger, maar kreeg van de HOVJ onomwonden eerherstel. Ik wilde beslist niet terug naar ROVER (of ROVER dat had gewild doet daarom niet eens ter zake), maar hoorde -ook tijdens mijn noodgedwongen verblijf in de marge- dat ik erg werd gemist. Dus rijpte in mijn hoofd het plan om als mijn eerherstel een feit was (want dat dat ging gebeuren wist ik zeker) zelf een club op te richten. Tot zover de aanloop. Dan zit je toch met het probleem. Gaat die club lukken, of is het slechts een eenmalige laatste oprisping? Als het mislukt, zou het jammer zijn geweest om een hoop geld bij de notaris te besteden voor het oprichten van een stichting. Een aantal mensen die altijd om mij heen zijn blijven staan, heeft toen aangegeven, te willen helpen. Een maatschap dus. Tot mijn verrassing gingen alle deuren bij vervoerders, infrabeheerders, ministeries en andere opdrachtgevers en politiek meteen weer open voor mij en mijn club. Sindsdien heeft er een soort zwaan-kleef-aan-proces plaatsgevonden van allerlei zeer toffe mensen die wilden helpen. Even kort samengevat: voor wat betreft de vaste adviseurs selectie bij de poort, dus eikels komen er niet in. Gevolg is dat je efficiënt en op een plezierige manier (belangrijk, want mensen moeten het ook een beetje leuk hebben als ze zich geheel gratis ergens voor inzetten) goed werk wordt verricht. En op deze manier kunnen we rustig groeien, zonder door haast ingegeven rampen zoals bijvoorbeeld de PVV is overkomen met allerlei mafkezen die per ongeluk binnen zijn gehaald. Intern is grote tevredenheid over onze aanpak in dezen. Inmiddels zijn we een kleine twee jaar verder, en kan worden geconstateerd dat de club geen eendagsvlieg is, en dat MVBOV aanzien geniet en invloed heeft. De kosten blijven binnen de perken, waardoor we dus ook van niets en niemand afhankelijk zijn. Dat vinden we erg belangrijk. Het geld wordt opgebracht door de partners en wat giften via een knopje op onze website. Blijven we altijd een maatschap? Voorlopig nog even wel, zeker zolang er geen grote geldstromen zullen zijn. Maar in de toekomst misschien een andere rechtsvorm? Wie weet, als de tijd daar rijp voor is. | |
greavy | vrijdag 13 april 2012 @ 21:00 |
Vandaag was het dan eindelijk zover, waar menig medewerker van de SSN jaren naar toe heeft gewerkt. Meestal een vast clubje. Al sinds 1981 zijn er mensen mee bezig geweest, om de 8811 te bewaren. Deze stond in een loods in Limburg, weg te roesten. Niemand wist van het bestaan meer af of waar hij vertoefde. Totdat iemand ineens riep "HEE, kijk hier, de 8811 staat er!". En toen ging er vanalles in werking. Een paar vrienden die het wel behouden wilden, hebben moeite gedaan, de sokken opgezocht met geld, en zoveel mogelijk mee betaald voor het transport. Per spoor, ook een moeilijke klus... En dan nu, 2012: De locomotief is rijvaardig, na jaren werk verrichten aan de locomotief. Zoals één van de personen die de loc destijds gered hebben in een brief aan zijn dochter liet weten (hijzelf zit in Nieuw-Zeeland) "Nu ik dit bericht heb ontvangen, ben ik emotioneel. Ik heb alle opties bekeken, ik wou er bij zijn. Helaas was het niet haalbaar. Maar bedankt, dat jullie mijn wens hebben vervuld. Ik kom zeker nog een keer naar Rotterdam, dit wil ik niet missen". Ook Remmo, een al redelijk oude medewerker, behoorde tot die mensen destijds. Ook hij was even emotioneel, hij mocht ook een verhaal ophouden. En meerijden op de locomotief bij de indienststelling, het minste wat de SSN kon betekenen voor zo iemand! Vandaag werd de 8811 van de SSN officieel in dienst gesteld, met een aantal officiële handelingen en dergelijke. Een wethouder was ook aanwezig. ![]() Presentatie SSN 8811 Hier komt de 8811 de loods uitgereden, en voor alle aanwezigen een leuke rit. Jammer dat die oudere man in beeld stond... Hij kreeg door iedereen verwensingen toe, want er was een fotolijn opgezet (waren ook kranten en hobbybladen aanwezig). ![]() Presentatie SSN 8811 ![]() Presentatie SSN 8811 ![]() Voetplaatritten 8811 Voor de aanwezigen werden er deze dag met de 8811 enkele voetplaatritten gereden ![]() Voetplaatritten 8811 ![]() Voetplaatritten 8811 [ Bericht 21% gewijzigd door greavy op 13-04-2012 21:39:48 ] | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 13 april 2012 @ 21:07 |
Bloedirritant, dat soort ik-zie-het-lekker-wel-maar-wil-het-niet-vertellen-plaatjes. En nee, ik zie het ook niet en heb geen zin om moeilijk te gaan zitten pixelzoeken. Zeg het maar gewoon. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 13 april 2012 @ 21:08 |
Indeed. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 13 april 2012 @ 21:13 |
Voetplaatritten? Wat houdt dat in? | |
greavy | vrijdag 13 april 2012 @ 21:32 |
Ritten op één spoortje, heen en weer, waar bezoekers mee mogen in de loc. Hier werd er vanaf perron 1 naar de wissels gereden, en weer terug naar spoor 1. | |
Peterselieman | vrijdag 13 april 2012 @ 21:39 |
Voor de liefhebber: ik lees net dat het proefritten met reizigersmaterieel op de Hanzelijn begonnen is. Vandaag zijn er een V'tje en een SLeT gespot | |
TeringHenkie | vrijdag 13 april 2012 @ 23:41 |
Dat er een hoog sein hangt ipv. een dwergsein. Normaal zie je hoge seinen aan het einde van het perron, niet halverwege. | |
Dr_Flash | vrijdag 13 april 2012 @ 23:50 |
Nou, ik heb nog even gekeken in mijn onderbroek, maar geen tot weinig bakstenen hoor ![]() | |
James1988 | vrijdag 13 april 2012 @ 23:52 |
![]() | |
Peterselieman | zaterdag 14 april 2012 @ 00:00 |
Zij mag er iig best zijn ![]() | |
DriekOplopers | zaterdag 14 april 2012 @ 01:38 |
Zo. NS overtreedt EU-regels inzake reizigersrechten bij vertraging: http://www.voorbeterov.nl/120414.php | |
greavy | zaterdag 14 april 2012 @ 07:50 |
Opmerking: Ja, die waren WEL geldig. Het is immers een omreisadvies, en laat de reisplanner dit reisadvies geven. Dan mag je gewoon met het papieren kaartje reizen. | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 14 april 2012 @ 09:35 |
Jeetje. Kom eens kijken op spoor 7 in Groningen. Overigens is een dwergsein niet handig daar, dan mag je namelijk nog steeds niet 80. | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 14 april 2012 @ 09:43 |
Oh ja, en die overweg in Leeuwarden was dus gewoon dicht. http://www.lc.nl/friesland/regio/article14798663.ece | |
dennistd | zaterdag 14 april 2012 @ 09:52 |
Ook in Hengelo op 2b ri. Oldenzaal hangt er een aan de perronkap, hoewel het daar toch maar 40 is. Waarschijnlijk omdat een dwergsein achter het perron dat in een boog naar rechts ligt zou verdwijnen. | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 14 april 2012 @ 09:59 |
Precies hetzelfde in Groningen. Dan kan het sein geen groen tonen, om toch 40 te kunnen afdwingen. | |
Duvel | zaterdag 14 april 2012 @ 10:00 |
Dat is een rare oplossing, want met een doorgaande rijweg krijg je dan maximaal geel? Groen knipper lijkt me logischer. Nog logischer is gewoon plaatselijke snelheid = 40, dan is hoog groen ook max 40. | |
DriekOplopers | zaterdag 14 april 2012 @ 10:09 |
Klopt. Helemaal me eens. Alleen vinden de NS en Connexxion dus van niet. Dat wordt een heel vervelende strijd over dit onderwerp. | |
Extrawelt | zaterdag 14 april 2012 @ 10:16 |
Hoi, ik heb via NSHispeed een ICBerlijn ticket geboekt. Is dit treingebonden? Er staat namelijk geen tijd op het ticket. | |
Dr_Flash | zaterdag 14 april 2012 @ 11:40 |
"Berg uw bonnenboekje maar weer op conducteur, want internetgebruiker greavy zegt dat u ongelijk hebt ![]() Jaaa, dat gaat wel werken denk ik ![]() | |
b2py | zaterdag 14 april 2012 @ 11:45 |
Ik denk dat hij berucht is onder HC's! ![]() | |
Mr_Klaasje | zaterdag 14 april 2012 @ 14:44 |
Een hogere snelheid is vaak gewenst omdat een trein dan de blokken sneller vrijrijdt waardoor een tweede trein eerder kan vertrekken. Voor 80 km/h zal het sein groen tonen, voor 40 km/h Groen-knipper als er geen bordjes tussen het sein en een kromliggend 40 km/h-wissel ligt. Staat er wel een bordje dan wordt geen geel maar geel-4 gebruikt. | |
b2py | zaterdag 14 april 2012 @ 16:34 |
Synovate mensen, noooeeesss.. Ik gebruik de ovc al man.. | |
Ofyles2 | zaterdag 14 april 2012 @ 16:45 |
Volgens mij hoef je niet te reserveren. In dat geval moet je wel opstaan voor iemand die wel zijn plaats heeft geboekt. | |
Duvel | zaterdag 14 april 2012 @ 16:47 |
Ja, maar daar ging het niet over, het ging over Groningen en het niet groen kunnen tonen van een sein, toch? | |
Peterselieman | zaterdag 14 april 2012 @ 16:54 |
Precies en daar is het gewoon niet nodig, omdat je aan beide zijden van het perron een wisselstraat hebt waar sneller rijden niet echt wenselijk is. | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 14 april 2012 @ 16:55 |
Inderdaad. In Groningen is een hoog sein geplaatst ivm zichtproblemen op een lage variant. Een hoog sein heeft niet de snelheidsbeperking van een laag sein, daarom kan het niet beter dan geel tonen. De vraag was waarom ze daar geen groen knipper van maken. | |
Duvel | zaterdag 14 april 2012 @ 16:59 |
Als je een doorgaande rijweg instelt, krijgt de machinist dan geel-groen? | |
Dr_Flash | zaterdag 14 april 2012 @ 17:05 |
Ken ik jou niet ergens van trouwens? ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 14 april 2012 @ 17:07 |
Klopt. En ook al staat er WEL een tijd op je ticket, als je Normalpreis betaald hebt heb je geen Zugbindung ![]() | |
Mr_Klaasje | zaterdag 14 april 2012 @ 17:22 |
Zeer zeker. | |
Dr_Flash | zaterdag 14 april 2012 @ 17:22 |
OK helder ![]() | |
Mr_Klaasje | zaterdag 14 april 2012 @ 17:23 |
Oh, zo. Daar moet inderdaad groen-knipper in. Nieuw zou het niet op dezelfde manier gebouwd worden. | |
Peterselieman | zaterdag 14 april 2012 @ 17:29 |
iig Somda | |
Mr_Klaasje | zaterdag 14 april 2012 @ 17:37 |
OVNL en OHIH. Op die laatste twee ben ik het meeste te vinden. | |
Dr_Flash | zaterdag 14 april 2012 @ 17:39 |
somda ![]() OHIH ![]() OVNL ![]() | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 14 april 2012 @ 17:53 |
Inderdaad. Hoog geel, laag groen. | |
Duvel | zaterdag 14 april 2012 @ 17:58 |
Gek, daarmee doe je afbreuk aan de betekenis van geel: snelheid verminderen en verwacht volgende sein in stand stop. | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 14 april 2012 @ 18:12 |
Geel is toch altijd 40? | |
Mr_Klaasje | zaterdag 14 april 2012 @ 18:13 |
Afremmen tot 40 km/h of zoveel minder als nodig rekening houdend met een stoptonend sein. | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 14 april 2012 @ 18:16 |
Wordt wel gevolgd door rood ja, tenminste, dat is de intentie. | |
Peterselieman | zaterdag 14 april 2012 @ 19:39 |
Niet per se. Er kan namelijk ook een snelheidsadvies van 60 of 80 worden gegeven. Wel moet je er dan rekening mee houden dat je bij het volgende sein verder af moet remmen naar 40. | |
Dr_Flash | zaterdag 14 april 2012 @ 19:49 |
Voor hele lange blokken of zo? ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 14 april 2012 @ 19:57 |
neuh, niet per se. Het kan dienen als vooraankondiging voor bijvoorbeeld een station waar met een beperkte snelheid langsgereden mag worden of als een trein door bepaalde wissels moet. Maar het kan ook zijn dat op een bepaald stuk de baanvaksnelheid naar beneden gaat en de trein hiervoor alvast af moet remmen. Het volgende sein dat je tegenkomt zal hoogstwaarschijnlijk ook geel zijn. | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 14 april 2012 @ 20:22 |
Hoeft niet. Groen knipper wordt ook vooraf gegaan door geel 4. Het wordt ook gebruikt bij korte blokken, waar de afstand tussen geel en rood te kort is om tijdig te kunnen afremmen vanaf de baanvaksnelheid. Dan krijg je daarvoor alvast geel 6 of geel 8 bijvoorbeeld. | |
greavy | zaterdag 14 april 2012 @ 22:45 |
Vandaag 3 plaatjes in de drukte geschoten die ik uploadwaardig vond:![]() SSN 01 1075 en 65 018 ![]() SSN 8811 ![]() SSN 8811 Had het zelf eigenlijk te druk met de souvenirstand waar ik de ganze dag stond, en aan het eind van de middag stond de zon niet meer ideaal. Heb nog wel wat filmpjes toen gemaakt, waar ik compilatie van maak nu. | |
Peterselieman | zaterdag 14 april 2012 @ 22:46 |
Nice ![]() | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 14 april 2012 @ 22:50 |
Weer van die voetenbadritten? | |
greavy | zaterdag 14 april 2012 @ 22:51 |
Niet officieel. Wel was er zo af en toe de mogelijkheid om met de 8811 mee te rijden, die wat heen en weer stoomde. Alle locs hebben heen en weer gereden. Er werd ook duidelijk rekening gehouden met fotografen, qua plaats om hem even te "parkeren" ed | |
bork | zondag 15 april 2012 @ 00:08 |
greavy, die grensovergangsite vind ik een goed idee. Mag ik een suggestie doen? Ik heb het idee dat jij aardig op de hoogte bent wanneer en waar er iets bijzonders op het spoor in Nederland is te zien, ik keek nog weleens op somda en af en toe las ik weleens iets hier maar ik zou een site waar dit soort dingen (van te voren ![]() ![]() | |
zoem | zondag 15 april 2012 @ 00:10 |
Nu op NatGeo de Paddington train collision (seconds from disaster) voor de geinteresseerden ![]() | |
Dr_Flash | zondag 15 april 2012 @ 00:14 |
Oh jee, dit ruikt naar iemand die vraagt om een dienstregeling. ![]() Er zijn er wel voor minder onder de tegeltjes gegaan hoor ![]() ![]() ![]() ![]() | |
bork | zondag 15 april 2012 @ 00:21 |
O? Ik geef een compliment, trek zelf een conclusie doe een suggestie die mij erg veel zou opleveren en dan moet ik eerst nog een voor mij onbekende uitdrukking gaan uitzoeken die nergens te traceren is, en dan weet ik niet meer waarom ik ook alweer reageerde ![]() o, ja niet zo piepen, jij zou dat ook fijn vinden, toch? ![]() | |
Dr_Flash | zondag 15 april 2012 @ 00:27 |
Ik zou dat best fijn vinden ![]() ![]() Maar ik ben ook al eens vermoord door die kontebonkers op somda. Want jah, vragen om een dienstregeling is nou eenmaal Verboden ![]() | |
bork | zondag 15 april 2012 @ 01:14 |
Nou daar moeten we dan vanaf het is 2012 niet .... vul zelf maar in, vriendjespolitiek, geheimzinnigheid, draaikonterij is niet van deze tijd, huppakee open ermee. | |
Dr_Flash | zondag 15 april 2012 @ 08:25 |
Rebelse jongeling ben je ![]() stel maar wat voor bestorm de barricades maar bij Somda ![]() | |
b2py | zondag 15 april 2012 @ 08:46 |
Is RolandRail niet wat voor je dan? Heel vrij zijn ze daar. | |
greavy | zondag 15 april 2012 @ 10:59 |
Donderdagavond om 21:00 op National Geographic: reportage over de Alstom fabriek. Zeker de moeite waard | |
b2py | zondag 15 april 2012 @ 12:10 |
Greavy, loop jij nu op r'dam beurs metrostation? :p | |
greavy | zondag 15 april 2012 @ 18:27 |
Ik zou niet durven. Toen zat ik op het oude postperron bij Den Haag HS treintjes te kijken in het zonnetje ![]() | |
greavy | zondag 15 april 2012 @ 19:04 |
Sta je lekker op je ICM naar Dordrecht te wachten rond 15:50 en met een kennis te kletsen, word er live omgeroepen "Over enkele ogenblikken passeert via spoor 4 een goederentrein. Houdt u alstublieft afstand.", dus ik pak mijn cameratas, gris mijn camera eruit tijdens het rennen, maar was net te laat om voorbij het bord te komen... Die maat keek wel even vreemd ![]() ![]() Strukton 303001+werktrein En in de vroege middag een plaatje vanaf postperron rond 12:35. Zat er wel lekker ![]() ![]() NMBS2834+Olympische BNL (9217) [ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 15-04-2012 22:28:08 ] | |
Dr_Flash | zondag 15 april 2012 @ 20:58 |
In de categorie Trick Shots ![]() ![]() | |
Surveillance-Fiets | zondag 15 april 2012 @ 21:01 |
Reizigersonderzoek................................................. Ik heb ns weekend vrij. "mag ik hem zien?" nee. "van de ns moet ik ernaar vragen" dat is mooi voor de ns. | |
Dr_Flash | zondag 15 april 2012 @ 21:02 |
Ja die lui moeten echt hard ophouden ![]() | |
Surveillance-Fiets | zondag 15 april 2012 @ 21:10 |
Waar was het verplicht inchecken ook weer voor? Juist. ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 15 april 2012 @ 21:11 |
Naast de al genoemde voorbeelden, ook in Almelo aan beide zijden van het perron. Kan ook groen-60 weergeven waardoor je dus in principe een goederentrein (of volgend jaar weer een Pimpel) met flinke vaart langs het perron kunt sturen. | |
Ireyon | zondag 15 april 2012 @ 21:11 |
Zo probeerde ik het ook weleens.. "Ik heb een studentenOV" en verder niet laten zien. Stond er wel een minuut later een conducteur naast me ![]() | |
Peterselieman | zondag 15 april 2012 @ 21:12 |
dat is erg ![]() | |
Dr_Flash | zondag 15 april 2012 @ 21:15 |
Ja, dan laat je je als klikspaan boterspaan bende wel HEEL erg kennen. | |
greavy | zondag 15 april 2012 @ 21:15 |
Ze mogen het niet doorgeven aan een HC. Ook niet als iemand zwart reist. Je bent niet verplicht aan die knaken je vvb te laten zien. | |
Peterselieman | zondag 15 april 2012 @ 21:16 |
Gewoon glashard zeggen dat de conducteur de kaart wel mag zien en die andere gast niet | |
DriekOplopers | zondag 15 april 2012 @ 21:20 |
Zeau. Schiphol lag er vanavond weer een uur uit. Stroomstoring. Rest van de avond verschraalde dienst met af en toe een trein. Nick en Simon zijn na hun optreden op het NS-personeelsfeest inmiddels weer naar huis vetrokken. Lopend. Dan weten ze tenminste hoelaat ze aankomen. | |
Surveillance-Fiets | zondag 15 april 2012 @ 21:22 |
Het mooiste was nog wel dat z'n scannertje kapot was. ![]() | |
#ANONIEM | zondag 15 april 2012 @ 21:40 |
Ik zeg standaard dat ik zwartreis als ik geen zin heb om me OV te pakken uit me tas te graven voor zo'n yup. Dan drukken ze altijd wat in op dat scherm en lopen verder. Nog nooit een conducteur gezien daarna ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2012 21:41:35 ] | |
Dr_Flash | zondag 15 april 2012 @ 21:57 |
![]() ![]() | |
greavy | zondag 15 april 2012 @ 22:41 |
Voor de mensen die interesse hebben in foto's van de ontsporing bij Melsele (B): http://forum.3rail.nl/index.php?topic=36346.0 Inmiddels is het spoor al vrij ver gevorderd qua herstel. | |
DriekOplopers | zondag 15 april 2012 @ 22:52 |
Brief op poten aan Schultz nav weigering NS tot betaling Connexxion-stukkie: http://www.voorbeterov.nl/120415.php | |
Dr_Flash | zondag 15 april 2012 @ 22:56 |
Allemaal leuk en aardig, maar krijg je überhaupt ooit reactie? En mogen we dat dan OOK eens zien? | |
Dos37 | zondag 15 april 2012 @ 23:08 |
Komende zomer met de trein naar Berlijn en Berlijn naar Praag. Zin aan. | |
greavy | zondag 15 april 2012 @ 23:34 |
![]() Deze kwam ik tegen in De Koppeling uitgave 1318 (1 oktober 1993). | |
Surveillance-Fiets | zondag 15 april 2012 @ 23:39 |
Zonde dat ze dat stukje ondergronds hebben gemaakt. | |
datisstom | zondag 15 april 2012 @ 23:48 |
Die treinenfoto's hier. ![]() | |
Duvel | maandag 16 april 2012 @ 08:13 |
Nee man, herrie, maar twee sporen, dit is beter. Misschien minder charme, maar als je charme wil kun je altijd nog naar een museumlijn. | |
b2py | maandag 16 april 2012 @ 08:46 |
SLT een update gehad? Op de schermen aan de zijkant staat nu 'Den Haag Centraal, via Rotterdam C' | |
DriekOplopers | maandag 16 april 2012 @ 08:48 |
Soms leidt zo'n brief tot iets vertrouwelijks, soms kan de reactie ook openbaar zijn. Die zetten we dan ook op onze site. | |
Duvel | maandag 16 april 2012 @ 09:17 |
Net zo'n vertrouwelijk iets als de ROVER-deal met NS Hispeed? | |
Extrawelt | maandag 16 april 2012 @ 09:29 |
Dank, maar bedoelde meer: kan ik ook een trein eerder Pakken? | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 16 april 2012 @ 10:40 |
In de IC Berlijn is je treinkaartje geldig los van je zitplaats-reservering. Je mag dus, op dezelfde dag, ook een andere trein pakken, maar als je een zitplaats reservering hebt is die uiteraard maar in 1 specifieke trein geldig. | |
MaxMark | maandag 16 april 2012 @ 10:59 |
Was deze link al bekend: http://www.railserve.com/RailCams/? Meer dan 260 (live) webcams op het spoor over de hele wereld, waaronder Amerika, Engeland, Duitsland en NL. Een paar leuke voorbeeldjes: Hier eentje naast de WCML. Dit is een erg mooi overzicht boven Bahnhof Plattling. Feed vanuit de cabine van de MOB Railway's GoldenPass panoramic train in Zwitserland ![]() | |
Extrawelt | maandag 16 april 2012 @ 11:24 |
Dank, grappig om te zien wel, want er zijn wel degelijk prijsverschillen. Als je nu nog kijkt kost de IC-berlijn om 10.58 uur 79 euro, en om 08.58 121 euro. Toen ik de tickets kocht waren ze goedkoper maar was het prijsverschil er ook al, wilde eigenlijk vroeger gaan maar vond het de prijs niet waard, maar mooi dat dat dan toch gewoon kan nu. | |
greavy | maandag 16 april 2012 @ 12:31 |
Staat er al op sinds DRGL2012, sinds 11 december 2011 dus ofzo. | |
greavy | maandag 16 april 2012 @ 12:43 |
Uit de mail: Het wissel dat gister defect raakte bij Amersfoort is nog steeds defect. Pas vanavond worden er herstelwerkzaamheden uitgevoerd. Als ze nu gaan herstellen, moet treinverkeer plat gelegd worden. Vanavond worden de NoordOost omgeleid via Hilversum; IC Rotterdam-Amersfoort(-Deventer) word opgeheven Utrecht-Amersfoort(en misschien ook -Deventer). Vanochtend was er ook een seinstoring bij Apeldoorn: Er was een lijmlas (iemand een idee wat dat is?) defect geraakt. Verder bij Ede-Wageningen problemen; VolkerRail met werktrein is onderdelen verloren van oa de Beaver. Hierdoor beschadigingen aan de infrastructuur(oa bovenleiding en 6 seinen, xxx meter spoor). Hierdoor heeft de naastgelegen A12 ook hinder ondervonden: Er zijn oa stenen richting de A12 gevallen, gelukkig daar niet of nauwelijks schade. Dit word zo snel mogelijk hersteld, en alle verloren onderdelen worden weer opgezocht. Hierdoor ook nog eens een overwegstoring, waardoor alle overwegen stapvoets bereden moeten worden. Treinverkeer voorlopig nog gestremd. Prognose intern zegt dat het pas in de avond hervat kan worden. | |
Duvel | maandag 16 april 2012 @ 12:47 |
Een lijmlas is een prefab Elektrische Scheidingslas (ES-las). | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 16 april 2012 @ 12:49 |
Gisteravond reed die dus wel Amersfoort - Deventer, het verbaasde me wel enigszins dat die niet ook opgeheven was, het was namelijk ook super-rustig in die trein... | |
#ANONIEM | maandag 16 april 2012 @ 12:50 |
Doorgaans is je treinkaartje alleen maar geldig op de aangeschafte tijd/trein google maar op zugbindung anders ben je gebonden aan stoptreinen. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2012 12:51:21 ] | |
Guppy | maandag 16 april 2012 @ 12:52 |
Lekker dan, dat bij ede. Ik hoop dat t vanavond weer over is, want ik MOET op tijd thuis zijn vanavond. En om nog nog eerder weg te gaan... | |
dennistd | maandag 16 april 2012 @ 12:53 |
Het maken van een lijmlas: ![]() ![]() ![]() Foto's heb ik afgelopen zomer gemaakt tijdens de NVBS-jongeren excursie naar RailPro. | |
Peterselieman | maandag 16 april 2012 @ 13:28 |
vreemd. De storing zat toch bij Utrecht Overvecht? Dan kun je namelijk via de lage sporen rijden. Of zit de storing meer bij Bilthoven? | |
Surveillance-Fiets | maandag 16 april 2012 @ 13:29 |
Gisteren zou het om 21:45 uur verholpen zijn... ![]() ![]() | |
DriekOplopers | maandag 16 april 2012 @ 13:35 |
Huh, er vallen dingen van een werktrein (omlaag, met dasnk aan de heer Newton) en dus is de bovenleiding ook stuk? Ik zit nu even stomverbaasd aan mijn stoel genageld. Kan iemand mij dit uitleggen? ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 16 april 2012 @ 13:44 |
Als een trein met 130km per uur over de rails raast, en dan dingen verliest, dan kan Newton nog zo hard zeggen dat het naar beneden moet vallen, maar door de langs-stromende lucht kunnen die dingen werkelijk alle kanten op vliegen natuurlijk voordat ze omlaag komen... Uitleg simpel genoeg? ![]() | |
Peterselieman | maandag 16 april 2012 @ 13:47 |
even terugkomend hierop. Het betreft een gescheurd puntstuk aan de oostzijde van Blauwkapel waar het hoge spoor richting Amersfoort aantakt op het lage spoor | |
Duvel | maandag 16 april 2012 @ 13:52 |
De bovenleiding blijft niet boven zonder draagconstructie. | |
greavy | maandag 16 april 2012 @ 13:57 |
21:45 verholpen klopte redelijk. Vanaf 21:45 rijdt er nergens meer een IC2800 Rotterdam-Amersfoort(-Deventer). Die valt alleen op dat stuk uit. Klopt, daar is het defect. En dat kan pas vanavond laat vervangen worden omdat de treindienst gestaakt moet worden, en de overlast voor de reiziger zo beperkt mogelijk te houden. | |
greavy | maandag 16 april 2012 @ 13:58 |
OA breuk in bovenleiding, schade aan portalen. ProRail Ongevallenbestrijding is druk bezig bij De Klomp, gezien de werktrein daar nog steeds staat. Ga er maar niet vanuit, prognose is dat het pas eind van de avond weer (beperkt) mogelijk is of morgen. Veel schade is er. Ministerie Infrastructuur & Milieu heeft het spoor nog niet vrijgegeven ivm nodige onderzoeken. Pas daarna mag herstel plaats vinden. Edit over problemen rondom Ede/Veenendaal/Driebergen: Maatregelen: * ICE word omgeleid via Den Bosch-Nijmegen * Bussen tussen Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen * IC serie 3100 Nijmegen-Schiphol vv rijdt niet tussen Schiphol en Driebergen-Zeist, rijdt wél tussen Ede-Wageningen en Nijmegen * IC serie 3000 Den Helder-Nijmegen vv rijdt Den Helder-Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen-Arnhem [ Bericht 26% gewijzigd door greavy op 16-04-2012 14:08:29 ] | |
Surveillance-Fiets | maandag 16 april 2012 @ 14:05 |
Gisteravond he. ![]() | |
greavy | maandag 16 april 2012 @ 14:07 |
Dat klopt, gisteravond. Is welke dag als die IC rijdt. Omdat die enkel uitvalt op Utrecht-Amersfoort, lijkt het dat het opgelost is. Maar toen die weer ging rijden vanochtend, was de storing "ineens" terug. | |
Surveillance-Fiets | maandag 16 april 2012 @ 14:10 |
Die IC rijdt toch over precies hetzelfde spoor als alle andere IC's tussen amersfoort en utrecht? | |
Peterselieman | maandag 16 april 2012 @ 14:12 |
klopt, maar ze kunnen nu maar één van beide IC-sporen gebruiken. Normaal vindt er tussen Utrecht en Utrecht Overvecht een kruising van IC-treinen op die sporen plaats, maar dat kan nu door die storing niet. Daarom hebben ze één treinserie laten vervallen. | |
greavy | maandag 16 april 2012 @ 14:12 |
Ja, dat klopt. Maar die IC is opgeheven. De andere IC's van de NoordOost rijdt via de lage sporen(of rijden ze via één spoor op de hoge sporen?) bij Blauwkapel dacht ik, in de richting Amersfoort. Meer treinverkeer is er niet te verwerken ivm het vrij drukke baanvak tussen Utrecht en Blauwkapel. | |
Peterselieman | maandag 16 april 2012 @ 14:15 |
IC richting Amersfoort over de lage sporen is verre van ideaal, omdat je dan de stopper Utrecht - Zwolle in de weg zit. En die zit qua rijtijden niet al te ruim in zijn jasje | |
b2py | maandag 16 april 2012 @ 14:15 |
De proefritten met ddz worden ook weer gemaakt, vertrekt om 14:19 een stel naar den haag c vanaf amsterdam c. | |
greavy | maandag 16 april 2012 @ 14:16 |
Dan pakken ze één IC-spoor. Ik dacht ook al dat je met de stopper in de knoei gaat komen. | |
Peterselieman | maandag 16 april 2012 @ 14:20 |
de stopper vertrekt om .20 en .50 uit Utrecht, terwijl de IC pas om .21 en .51 weg gaat | |
Surveillance-Fiets | maandag 16 april 2012 @ 14:21 |
![]() Maar waarom zeggen ze dan dat de verstoring verholpen is terwijl ze niet eens begonnen zijn met het herstel. Dat het treinverkeer geen hinder meer ondervindt omdat ze volgens de dienstregeling niet meer rijden is natuurlijk onzin. ![]() | |
dennistd | maandag 16 april 2012 @ 14:25 |
Het zou gaan om wissel 1005, de hogesnelheidswissel om het hoge en lage spoor richting Amersfoort samen te voegen. Als dat wissel helemaal niet meer te gebruiken is moet alles voor een kort stukje over enkelspoor (tussen wissel 1007 en 1003, zie sporenplan. Dat houdt natuurlijk flink op. | |
Surveillance-Fiets | maandag 16 april 2012 @ 14:31 |
Ja idd. ![]() | |
greavy | maandag 16 april 2012 @ 14:34 |
Even iets anders: Ziet iemand het spoor? http://trainspo.com/photo/24551/#photo ![]() | |
b2py | maandag 16 april 2012 @ 14:44 |
Krijgen jullie wel eens het bericht 'de website bevat teveel serveromleidingen.'? Ik probeer met me tab in te loggen op de wifi in de trein, maar krijg die melding.. | |
Aether | maandag 16 april 2012 @ 14:50 |
Eerste concurrerende hogesnelheidsdienst start in Italië. Interessante prijzen! http://www.ntvspa.it/en/index.html ![]() | |
DriekOplopers | maandag 16 april 2012 @ 15:06 |
ProRail zojuist in de mail. Ze verwachten dat het voor de middagspits weer rijdt. | |
greavy | maandag 16 april 2012 @ 15:10 |
Dan mogen ze wel opschieten ![]() Ongevallenbestrijding is er nog bezig. | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 16 april 2012 @ 15:13 |
Waarbij "het" alleen de gestrande werktrein is zeker ![]() Reizigerstreinen vast nog niet ![]() | |
greavy | maandag 16 april 2012 @ 15:15 |
Iemand deze afbeelding al op prorail.nl bij werkzaamheden gezien?![]() | |
b2py | maandag 16 april 2012 @ 15:18 |
Ja regelmatig, zat vanochtend in de spits oa. ProRail meldde zojuist dat de werktrein weggesleept wordt en daarna het reizigersvervoer weer opgestart wordt op ah - ut | |
greavy | maandag 16 april 2012 @ 15:27 |
Inderdaad. Inspectie Leefomgeving en Transport (ILENT) heeft de werktrein vrijgegeven. Nu moet er nog weggesleept worden, reparatie plaats vinden waar nodig... | |
b2py | maandag 16 april 2012 @ 16:24 |
Uit bronnen heb ik begrepen dat het wissel bij blauwkapel een speciaal puntstuk is, wat niet direct leverbaar is. Waardoor het pas aankomende avond/nacht vervangen wordt. [ Bericht 95% gewijzigd door b2py op 16-04-2012 16:30:18 ] | |
Peterselieman | maandag 16 april 2012 @ 16:29 |
het is iig een echt hogesnelheidswissel, want de IC raast er normaal op volle snelheid overheen | |
b2py | maandag 16 april 2012 @ 16:32 |
En een 1:34,7 wissel heeft een giga punstuk, wat RailPro waarschijnlijk niet voorradig heeft ![]() | |
greavy | maandag 16 april 2012 @ 16:33 |
De werktrein die gestrand is, is met 5 km/h thv De Klomp vertrokken om 15u naar Ede-Wageningen, om daar ruimte te maken voor de treinen. | |
greavy | maandag 16 april 2012 @ 16:37 |
Was ik ff vergeten, dat die nog op de geheugenkaart stond. Hierbij dus ![]() | |
Peterselieman | maandag 16 april 2012 @ 16:47 |
onze grote vrienden van OHIH zijn trouwens uit de lucht | |
b2py | maandag 16 april 2012 @ 16:52 |
Heeft iemand der wel eens gezien? In de trein dan he, als ze zoiets doet ![]() | |
dennistd | maandag 16 april 2012 @ 17:11 |
1:34,7 is nou ook weer niet echt een afwijkende maat: daar liggen er heel wat van in Nederland. | |
b2py | maandag 16 april 2012 @ 17:27 |
15 à 20? Vind ik niet veel hoor.. | |
Tochjo | maandag 16 april 2012 @ 17:31 |
Ze maakte zojuist praatjes met reizigers in de Sprinter van Utrecht Centraal naar Den Haag Centraal van 16:35. Werd omgeroepen dat er drie leden van het management van NS aanwezig waren in de trein en met reizigers in gesprek gingen. Heb alleen Thijssen gezien en herkend. | |
b2py | maandag 16 april 2012 @ 17:33 |
Ik hoop dan dat ze geklaagd hebben over het uitblijven van de kwartiersdienst.. | |
Yreal | maandag 16 april 2012 @ 17:53 |
bijna het hele land heeft dat nu toch wel zo'n beetje? | |
ziggyziggyziggy | maandag 16 april 2012 @ 17:53 |
Maar het is wel een beweegbaar puntstuk. En dat is toch iets aparts. | |
Peterselieman | maandag 16 april 2012 @ 17:59 |
niet echt. Het meeste is halfuursdienst en op sommige trajecten rijdt er overdag zelfs nog een uursdienst. | |
Mr_Klaasje | maandag 16 april 2012 @ 18:25 |
Een 1:34,7 heeft per definitie een beweegbaar puntstuk. Er zijn er overigens genoeg: Harmelen aansluiting, Amsterdam Bijlmer een paar, één van de twee intakkingen van de Utrechtboog op de Zuidtak, bij de Riekerpolderaansluiting liggen er vier, de Gaasperdammerwegaansluiting doet het niet met minder dan 8. Bij Amersfoort Schothorst in de buurt nog iets.. Kortom: Het zijn er genoeg om een reservevoorraad van te hebben. Zeker gezien de essentiële punten waarop ze liggen. | |
Mr_Klaasje | maandag 16 april 2012 @ 18:39 |
Ohja, ik was de overdaad bij Hoofddorp nog vergeten.. Ook 8 stuks. | |
b2py | maandag 16 april 2012 @ 18:43 |
Lage Zwaluwe ook nog een aantal en op de HSL-Zuid zelf ook. Op Somda meldt user "Sik214" dit: "Een puntstuk van hoge snelheidswissels zijn verschrikkelijk duur en niet super courant, dus die zal gisterenavond niet leverbaar geweest zijn. Dat zou natuurlijk verklaren waarom herstel niet eerder geweest is...!" | |
Mr_Klaasje | maandag 16 april 2012 @ 18:46 |
Het is ook niet de eerste van de laatste tijd. | |
greavy | maandag 16 april 2012 @ 18:47 |
Kwam ik tegen in De Koppeling 1265. | |
Dr_Flash | maandag 16 april 2012 @ 18:59 |
En de score gaat door: drie dagen naar m'n werk en terug, vier keer gezeik met de trein. | |
greavy | maandag 16 april 2012 @ 18:59 |
Dat is balen ![]() Hopelijk gaat 't morgen beter... | |
Dr_Flash | maandag 16 april 2012 @ 19:00 |
Maar ook niet iets waarvan je het je maar kan permitteren om niks op voorraad te hebben liggen. Wie had dat puntstuk kromgepist trouwens? Of wat de neuk er mee aan de hand was? | |
b2py | maandag 16 april 2012 @ 19:03 |
Gescheurd ![]() | |
Dr_Flash | maandag 16 april 2012 @ 19:08 |
Zomaar? ![]() | |
b2py | maandag 16 april 2012 @ 19:10 |
Haarscheurtjes die langzaam groter worden. Als de haarscheurtjes optijd worden opgemerkt kan het in reguliere onderhoudsnachten worden vervangen. Als ze worden gemist bij inspecties kan het pas opgemerkt worden als het al te laat is en ze niet meer bereden mogen worden ![]() | |
Dr_Flash | maandag 16 april 2012 @ 19:12 |
oh joepie wat fijn ![]() | |
Dr_Flash | maandag 16 april 2012 @ 19:15 |
Morgen moet ik er weer langs. De werkzaamheden lopen natuurlijk uiteraard vanzelfsprekend uit. Wat zal ik doen? a ) Omreizen via de Kippenlijn (doei geld, kwaaie brief Driek etc) b ) Tegen mijn baas zeggen dat ie de pest kan krijgen c ) Nu vast vertrekken om over een NS-Only omweg op tijd weer in Utrecht te zijn d ) Verongelukken op een toch niet zo kundig verholpen en/of überhaupt opgemerkt mankement aan die wissel Pak uw kastje en Stemmmm! | |
#ANONIEM | maandag 16 april 2012 @ 19:15 |
| |
b2py | maandag 16 april 2012 @ 19:18 |
Ik zou gewoon via Amersfoort naar Utrecht reizen met de Ic - Enschede - Schiphol of Enschede - Rotterdam/Den Haag ![]() | |
Peterselieman | maandag 16 april 2012 @ 19:30 |
e) je eigen vervoersdienst opzetten | |
James1988 | maandag 16 april 2012 @ 19:45 |
Op het spoor ben je dan toch afhankelijk van de spullenboel van die toko uit Utrecht ![]() | |
#ANONIEM | maandag 16 april 2012 @ 19:45 |
Is dat zo makkelijk mogelijk ja? ![]() | |
Surveillance-Fiets | maandag 16 april 2012 @ 19:46 |
een stukje spoor bemachtigen om te mogen berijden is lastiger. | |
Peterselieman | maandag 16 april 2012 @ 19:47 |
wie had het over het spoor? | |
b2py | maandag 16 april 2012 @ 19:47 |
http://prorail.nl/Vervoer(...)ngsovereenkomst.aspx | |
Dr_Flash | maandag 16 april 2012 @ 20:00 |
f ) je zwakteboden voor je houden ![]() | |
b2py | maandag 16 april 2012 @ 20:02 |
Zou er nou iemand continue bij NS Hispeed reisinfo twitter zitten of zou het een botje zijn? | |
greavy | maandag 16 april 2012 @ 20:04 |
Dat is een automatisch systeem. Haalt de info uit de systemen bij NSH. | |
James1988 | maandag 16 april 2012 @ 20:11 |
Het wordt wel door een mens ingevoerd. Er zitten soms typ- danwel spelfouten in, er verschijnen lege tweets of dingen als "#ICE: #Fyra (v 9:27 Amsterdam) ...". Ook zijn tweets niet altijd begrijpbaar: informatie wordt soms verspreid over meerdere tweets waarvan de volgorde niet altijd klopt (zoals 2, 1, 3 i.p.v. 1, 2, 3) of zit er informatie van andere treinen tussen. Dat is echt wel mensenwerk. De verspreiding naar website, Twitter en rijdend personeel gebeurt verder wel automatisch. [ Bericht 14% gewijzigd door James1988 op 16-04-2012 20:21:53 ] | |
Crientj | maandag 16 april 2012 @ 20:28 |
Dus, ik zit in Berlijn. Is er iets dat ik absoluut moet bezoeken? Ik heb een kaart waarmee ik gratisch met de s bahn kan. (geloof ik; communicatie is hier niet t sterkste punt.) | |
b2py | maandag 16 april 2012 @ 20:29 |
Lol de AV van Amersfoort is vrij leeg.. | |
James1988 | maandag 16 april 2012 @ 20:31 |
Wat voor kaart heb je? Berlin Visit? Aanraders: Potsdamer Platz (Bahntower), Fernsehturm (tv-toren, Alexanderplatz), Under den Linden (Brandenburger Tor), een rondritje maken met de S5 (S-Bahn, ringlijn) kan leuk zijn als je even wilt zitten. Daarnaast nog Kurfürstendamm (winkelstraat), Checkpoint Charlie, en natuurlijk Berlin Hauptbahnhof ![]() | |
#ANONIEM | maandag 16 april 2012 @ 20:36 |
Het zou wel interessant zijn om een OV-bedrijf te beginnen. Maar ik vraag me af hoe de mensen van Qbuzz het deden want dat is volgens mij het enige OV-bedrijf waarvan de oprichting ervan niet door de overheid was gedaan. | |
Peterselieman | maandag 16 april 2012 @ 20:38 |
achter Kubus zit de voormalig topman van xx en hij heeft met de bonus die hij bij zijn vertrek ontving het bedrijf opgericht. NSH stond financieel garant voor het bedrijf. Hierdoor hebben ze al snel twee concessies binnen kunnen slepen. Bussen bezit het bedrijf niet, want alles wordt geleaset. | |
Mr_Klaasje | maandag 16 april 2012 @ 20:39 |
EBS Nederland is ook "nieuw" maar dan vanuit het buitenland opgezet. | |
#ANONIEM | maandag 16 april 2012 @ 20:41 |
Daar gaat mijn hoop. Volgens mij is het onmogelijk om als particulier een OV-bedrijf te beginnen, en dan heb ik het niet over een taxibedrijf of een veerpont maar een volledig bedrijf die meedoet met de strijd om concessies. In veel gebieden zijn de bussen niet van het OV-bedrijf maar bij de concessie inbegrepen. | |
b2py | maandag 16 april 2012 @ 20:42 |
Ik verveelde me net, als ik goed geteld heb zijn er 53 1:34,7 wissels in NL. | |
#ANONIEM | maandag 16 april 2012 @ 20:43 |
EBS is gewoon de Nederlandse tak van Egged, niets nieuws aan qua oprichting.. | |
Peterselieman | maandag 16 april 2012 @ 20:44 |
het kan wel, maar dan moet je voldoende kennis van de markt hebben en goede contacten, omdat je zelf niet financieel daadkrachtig genoeg bent om alles op poten te zetten. Dit is misschien wel interessant leesvoer voor jou: http://pollarisrail.nl/Nederlands/index.html Is van een Limburger die meestreed voor de concessie Vechtdallijnen die uiteindelijk door Arriva gewonnen werd. | |
#ANONIEM | maandag 16 april 2012 @ 20:51 |
http://pollarisrail.nl/Pdf/DeLimburger.pdf Interessant ![]() Ik heb er eigenlijk wel van gedroomd dat ik als ik ooit een bedrijf zou willen beginnen het een OV-bedrijf wordt maar mijn kennis daarvan is echt groot en het interesseert mij ook heel erg. Maarja, het geld dat er bij komt kijken is wat anders.. en ik ken weinig concessies waarbij de bussen en/of treinen inbegrepen zijn. En ik heb ook voor de grap opgezocht op de site van de Stadsregio Rotterdam waar ik mij "kon inschrijven" voor de concessie Bus Rotterdam. En zocht ook naar een voorbeeld van zo'n offerte. Vond alleen het Plan van Aanpak en dergelijke. Kon het nergens vinden ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door o.us op 16-04-2012 20:54:11 ] | |
James1988 | maandag 16 april 2012 @ 20:52 |
EBS is een dochter van een Israëlische maatschappij, Egged. De Limburgse Wim Pollaert heeft het geprobeerd met Pollarisrail, hij heeft met zijn bedrijfje een bod gedaan op de concessie voor de Vechtdallijnen. Uiteindelijk sleepte Arriva die concessie in de wacht. Het opzetten van een eigen vervoerder is niet onmogelijk, alleen is het in sommige landen en gebieden makkelijker dan in andere. Het makkelijkste is het opzetten van een open access-vervoerder: je biedt dan niet op een concessie, maar je legt naar eigen gevoel treinen tussen A en B in. Enkele voorbeelden van open access-vervoerders: NTV in Italië (hogesnelheidstrein Italo), HKX in Duitsland (3x per dag een IC Hamburg - Keulen v.v.), Thello tussen Frankrijk en Italië (nachttreinen) en het voormalige Wrexham and Sropshire in Engeland. In Nederland is het opzetten van een open access-vervoerder vrij lastig: de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000) schrijft voor dat voor het uitvoeren van personenvervoer op het spoor een concessie vereist is. NS heeft de hoofdrailnetconcessie, de regionale vervoerders de rest. HSA heeft de HSL. De vraag is of dit terecht is: het derde spoorwegpakket van de Europese Unie schrijft voor dat internationaal reizigersvervoer in open access mogelijk gemaakt moet worden. Echter, zolang dit niet in nationale wetgeving is omgezet kan het niet, je zult dus eerst een wetswijziging moeten hebben (of naar de rechter stappen) voor je internationaal vervoer kunt doen. Voor nationaal vervoer is het helemaal lang wachten: de Europese Unie is voornemens om dezelfde regels ook op binnenlands verkeer toe te passen, maar dat hoeft voor 2017 niet verwacht te worden. Daarnaast krijg je dan nog dat lopende concessies uitgezonderd zijn, dus voor 2025 hoef je geen open access-concurrent op lijnen op het HRN te verwachten. Uiteraard zit je daarnaast met een paar andere, belangrijke punten: je moet een spoorwegvergunning hebben, je moet voldoende gekwalificeerde mensen hebben (machinistenvergunning), je moet een veiligheidsstrategie hebben, verzekeringen, capaciteit aanvragen, enz. enz. Rollend materieel kun je leasen bij o.a. Railpool, Alpha Trains, Akiem of MRCE Dispolok. Voor rijtuigen kun je aankloppen bij bijvoorbeeld Heros Rail die o.a. Ex-NS-rijtuigen ter lease aanbieden. Je moet een distributienetwerk hebben voor vervoerbewijzen en een manier zien te vinden om daarmee inkomsten te genereren. Al met al nog een hele puzzel ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door James1988 op 16-04-2012 21:03:07 ] | |
b2py | maandag 16 april 2012 @ 21:00 |
Kan aan mij liggen hoor, maar als ze het puntstuk van wissel 1005b gaan vervangen, moet het dan dubbelsporig BD? Kan dat niet enkelsporig? | |
James1988 | maandag 16 april 2012 @ 21:03 |
Veiligheidseisen. 0 ongevallen op het spoor. | |
#ANONIEM | maandag 16 april 2012 @ 21:05 |
Interessant ![]() Ik heb ook voor de grap opgezocht op de site van de Stadsregio Rotterdam waar ik mij "kon inschrijven" voor de concessie Bus Rotterdam. En zocht ook naar een voorbeeld van zo'n offerte. Vond alleen het Plan van Aanpak en dergelijke. Kon het nergens vinden. | |
Dr_Flash | maandag 16 april 2012 @ 21:05 |
De veiligste trein is geen trein ![]() Laten we dat dan maar doen ![]() | |
b2py | maandag 16 april 2012 @ 21:08 |
Offerte's zijn niet bekend gemaakt, zijn geheim. | |
James1988 | maandag 16 april 2012 @ 21:11 |
Graag gedaan, ik vind het ook interessante materie en heb er al het nodige voor opgezocht. Wat dat betreft helpt de Europese Unie wel: een spoorwegvergunning is geldig in de hele EU (let op: het veiligheidscertificaat niet!) en de infrastructuurbeheerders werken samen. Zo hoef je slechts bij ProRail aan te kloppen voor een pad van Den Helder naar Lissabon, zij regelen de rest met Infrabel, RFF, ADIF, etc. Over de busconcessie van de regio Rotterdam weet ik helaas niks, dat heb ik niet gevolgd ![]() Offertes zijn meestal wel geheim ja, alleen inzichtelijk voor de gunnende partij. Dit om de concurrentie eerlijk te houden enzo. Klopt, dat is de gedachte erachter. En juist door dit soort maatregelen (baanvak buiten dienst, ernaastgelegen baanvak buiten dienst) zijn er al jaren amper doden gevallen op en rondom het Nederlandse spoorwegnetwerk (aanrijdingen met personen uitgesloten). | |
ReisT | maandag 16 april 2012 @ 21:31 |
Wel zeldzaam dat een buitenlands bedrijf hier een concessie wint. Anders doen altijd alleen Nederlandse bedrijven mee. | |
greavy | maandag 16 april 2012 @ 21:32 |
Hopelijk rijdt Arriva de laatste treinen vrijwel steevast. Ik moet morgen Dordrecht-Leerdam doen, en dan de laatste trein Leerdam-Dordrecht. Net als donderdag en vrijdagnacht. Heb weer even 3 daagjes werk ![]() Dan kijken wat ik dan mag doen ![]() | |
Peterselieman | maandag 16 april 2012 @ 21:33 |
Het bedrijf dat in een aantal delen van Israël toegeeft aan de ultraortodoxen en daar mannen gescheiden van de vrouwen laat reizen. Mannen voorin en vrouwen achterin. | |
ziggyziggyziggy | maandag 16 april 2012 @ 21:33 |
Het is maar net waar je van houdt. Ik zou Checkpoint Charlie overslaan, bijvoorbeeld. Het Soviet Ehemal in Treptower Park vond ik dan weer geweldig. En het beste wat ik de afgelopen jaren heb gedaan, was een fiets huren. Dan zie en beleef je zoveel meer. | |
James1988 | maandag 16 april 2012 @ 21:39 |
Arriva is Brits (nu Duits), Veolia en Connexxion zijn Frans, er zit vrij weinig Nederlands tussen. Aan de andere kant, Veolia, Arriva en Connexxion hebben wel Nederlandse B.V.'s. Maar dat geldt ook voor Egged, EBS is een Nederlandse B.V. Er zit ook een hoop Nederlandse expertise in EBS. Tsja, gebruiken verschillen overal in de wereld. Dat is 'cultuur'. Hoef je het niet altijd mee eens te zijn. Agreed, er is zoveel te zien en te doen in Berlijn. Een random tram/bus/metro/s-bahn/trein pakken en op een willekeurige plek uitstappen kan ook leuk zijn. | |
#ANONIEM | maandag 16 april 2012 @ 21:43 |
En Palestijnen die Israëlisch burger zijn niet toelaten in de bus.. Maarja, daar heeft de Nederlandse BV van Egged weinig mee te maken. | |
#ANONIEM | maandag 16 april 2012 @ 21:44 |
De enige OV-bedrijf die 100% Nederlands is is Qbuzz. Voor de overname van Transdev was xx ook 100% Nederlands. [ Bericht 1% gewijzigd door o.us op 16-04-2012 21:45:41 ] | |
Darkwing_Duck | maandag 16 april 2012 @ 21:48 |
Heb ik iets gemist? | |
James1988 | maandag 16 april 2012 @ 21:55 |
Als tweede komt Syntus: het bedrijf is volledig Achterhoeks, aandelen 50% NS, 50% Keolis (SNCF) als ik me niet vergis. | |
Crientj | maandag 16 april 2012 @ 21:55 |
Thanks, kijk wel een rond en idd random uitstappen is ook leuk. | |
Peter | maandag 16 april 2012 @ 21:57 |
Rij een rondje met bus 100 of 200, dan kom je langs veel bekende plekken zonder dat je een dure toeristenbus in stapt ![]() | |
hemarookworst | maandag 16 april 2012 @ 21:58 |
Vervoerders van stadsregoi's als HTM/RET/GVB? | |
Darkwing_Duck | maandag 16 april 2012 @ 21:58 |
Keolis rijd hier ook in Frankrijk, onder andere de shuttle bus naar Parc Asterix en de CDGVAL ![]() | |
ReisT | maandag 16 april 2012 @ 21:59 |
Het ging mij on hoe ze begonnen zijn. Dit zijn allemaal van oorsprong Nederlandse bedrijven die hier al jaren actief waren en waarin een paar buitenlandse bedrijven een steeds groter aandeel hebben gekregen. Is toch wat anders dan zomaar 'uit het niets' hier een concessie te winnen. | |
#ANONIEM | maandag 16 april 2012 @ 22:01 |
Ik heb het dan over van oorsprong commerciële bedrijven ![]() | |
#ANONIEM | maandag 16 april 2012 @ 22:02 |
Arriva kwam gewoon hierheen hoor. EBS ook. Veolia kwam voort uit BBA, Connexxion uit de ZWN-groep. | |
Ofyles2 | maandag 16 april 2012 @ 22:03 |
Fout. Veolia kwam ook hierheen, als Connex. | |
hemarookworst | maandag 16 april 2012 @ 22:03 |
ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo | |
Dr_Flash | maandag 16 april 2012 @ 22:05 |
Ik ben sinds medio 2007 niet te betrappen geweest op enig positief geluid over OHIH ![]() ![]() | |
#ANONIEM | maandag 16 april 2012 @ 22:05 |
Neen, op Wikipedia staat dat Veolia Transport BBA overnam en opereerde onder Connex waarna zij de naam gingen veranderen in Veolia om onder het naam van het moederbedrijf te opereren. [ Bericht 2% gewijzigd door o.us op 16-04-2012 22:06:52 ] | |
greavy | maandag 16 april 2012 @ 22:06 |
Ik heb precies hetzelfde. Met die knuppels wil je niet gevonden worden ![]() | |
Dr_Flash | maandag 16 april 2012 @ 22:10 |
Twitter feed @NS_onlineWat is dit? De belgische oplossing? Zet er gewoon een bord naast "defect wissel" en doe verder niks? ![]() | |
DriekOplopers | maandag 16 april 2012 @ 22:22 |
Die extra omleidingen zijn om het wissel te kunnen repareren. Vandaar. Morgenochtend is het gefikst. Denken ze. | |
#ANONIEM | maandag 16 april 2012 @ 22:22 |
Dat wordt dus een dag voor het weekend ofzo. | |
Dr_Flash | maandag 16 april 2012 @ 22:23 |
We gaan het zien. Ik wacht nog steeds op een foutloos slagje Dv - Ut - Dv. Tot nu toe sta ik op 4 keer gezeik uit 3 dagen ![]() | |
Dr_Flash | maandag 16 april 2012 @ 22:24 |
kan iemand eens in een simpel plaatje uitleggen waarom ZO VEEL treinen ZO LANG last moeten hebben van EEN kapot wissel? ![]() | |
b2py | maandag 16 april 2012 @ 22:27 |
Kijk op sporenplan, tussen utrecht en amersfoort, wissel 1005. | |
James1988 | maandag 16 april 2012 @ 22:32 |
Ik ga het proberen: Ten eerste moet het spoor en naastgelegen sporen buiten dienst, zodat men veilig aan het wissel kan werken zonder een risico op aanrijding van een baanwerker. Dat betekent dus ook dat andere treinen er niet meer langs kunnen, waardoor al die mensen om moeten reizen. Als het één wissel is, is er wellicht nog omheen te werken (zoals nu bij Amersfoort). Als er een acuut probleem is (Riekerpolder eruit, bijvoorbeeld) wordt dit meteen gefixt. Alle treinverkeer plat, fixen, en daarna weer rijden. Het volgende probleem dient zich dan aan: rollend materieel staat niet waar het zou horen, machinisten en conducteurs evenmin. Zeker bij een grote verstoring (lees: post Amsterdam vliegt eruit) heeft dit enorme gevolgen voor de treindienst, materieel- en personeelsomlopen zijn behoorlijk verknoopt omdat het personeel en de vakbonden een aantal jaar terug geen zin had in een 'rondje rond de kerk'. Bij een kleiner probleem is dit nog wel bij te sturen. Krijgen we weer een horrorwinter des doods waar de treindienst volledig instort, dan is het eind zoek. Dan is men uren bezig om het verhaal weer enigszins op de rit te krijgen, want personeel, treinen, omlopen, alles is verstoord. | |
DriekOplopers | maandag 16 april 2012 @ 22:33 |
Wij zullen nooit een deal sluiten die nadelig is voor reizigers. Over m'n lijk. De onderzoeksafdeling van ROVER zat destijds te springen om opdrachten van NS. Wij hechten zeer aan onze onafhankelijkheid. | |
Dr_Flash | maandag 16 april 2012 @ 22:35 |
Waar? ![]() | |
James1988 | maandag 16 april 2012 @ 22:35 |
Wat was de ROVER-deal ook alweer? Dat kan ik me even niet meer herinneren. Wat ik me wel kan herinneren is dat men op OHIH het HSL-topic had gesloten 'op verzoek van NS Hispeed' i.v.m. speculatie aldaar ![]() Dat wissel in het midden. Staat zelfs '1005' bij. | |
Dr_Flash | maandag 16 april 2012 @ 22:39 |
Ja dat verhaal ken ik ja. En daarvan weten we allemaal dat het zwaar overdreven, onwaar en verbloemde onkunde is. Was dit probleem niet dringend genoeg soms? We nemen gewoon een kritiek wissel een hele dag uit dienst, maar gaan verder niet over tot reparatie? Ik begreep dat het nogal een bijzonder moeilijk leverbaar onderdeel schijnt te zijn. Als ik dan lees "morgenochtend is het gefikst, denkt men" dan denk ik "ja ja, dat ken ik. Prognoses die om de paar uur een paar uur opschuiven, en waar je dus niet meer aan hebt dan aan "je ziet maar". " | |
Dr_Flash | maandag 16 april 2012 @ 22:40 |
Oh die okee ![]() Ik zag echt aleen maar 1001, 1003 en 1007 ![]() | |
DriekOplopers | maandag 16 april 2012 @ 22:42 |
Enkele honderden reizigers betaalden onterecht toeslag voor Fyra. ROVER ging akkoord met verzwijgen daarvan om een stuk of drie reizigers die dat hadden aangekaard te helpen. Dat ging goed, tot een van die drie zijn mond niet meer kon/wilde houden. Om je dood te schamen. | |
James1988 | maandag 16 april 2012 @ 22:44 |
Yup, dat ben ik met je eens. Het was expres dik aangezet. ![]() Als het een onderdeel betreft dat relatief zeldzaam is (of zelfs speciaal gemaakt moet worden, zoals die bovenleidingsbeugels te Schiphol) kan het wel even duren om het überhaupt te vinden, of bij te bestellen. Totdat je zo'n onderdeel binnen hebt kun je niks anders doen dan afwachten en proberen de treindienst zo goed en zo kwaad als het kan, gaande te houden, tot je kunt gaan repareren. Als jouw balkon er morgen af dondert (hopelijk zonder jou erop) staat dat er ook niet een uurtje later weer aan. Oh, dat verhaal. Waarna we die schertsvertoning van een gratis toeslag die je wel online moest aanvragen kregen, totdat NS hun abonnementen had aangepast. ![]() | |
Dr_Flash | maandag 16 april 2012 @ 22:44 |
Okee dus "bij de gratie van de hemel en eigenlijk onterecht want naastliggend spoor" is vanaf wissel 55b bij Bilthoven tot aan wissel 1007 een soort dienst over enkelspoor in stand gehouden om de boel niet helemaal plat te hoeven gooien? Begrijp ik dat goed? | |
Peterselieman | maandag 16 april 2012 @ 22:48 |
in theorie wel, want bij Groenekan (Blauwkapel Oost) is iets meer ruimte dan normaal, maar ivm de veiligheid van de baanwerkers beginnen ze er niet aan. http://maps.google.nl/?ll(...)cbp=12,60.21,,3,1.82 | |
Dr_Flash | maandag 16 april 2012 @ 22:58 |
Volgende keer toch maar zo'n puntstuk op voorraad nemen dan? Want op zich... spoor zat daar, omreisadviezen te over. ja KUNT best even 2 uur de boel plat gooien in de daluren en een puntstuk vervangen als je het hebt liggen.... Toch? Of? ![]() | |
James1988 | maandag 16 april 2012 @ 22:58 |
| |
DriekOplopers | maandag 16 april 2012 @ 22:59 |
Ja, ik heb mij toen plaatsvervangend geschaamd voor mijn ex-collega's. | |
Dr_Flash | maandag 16 april 2012 @ 22:59 |
Ja. maar nu is het EEN wisselstoring op zondagavond, waar mensen maandagochtend, maandagavond en ( ja ja vast wel ![]() ![]() | |
bork | maandag 16 april 2012 @ 23:02 |
![]() [ Bericht 40% gewijzigd door bork op 17-04-2012 00:21:22 ] | |
Dr_Flash | maandag 16 april 2012 @ 23:03 |
Hoe gaat dat eigenlijk met van die onderdelen als een puntstuk. Ik stel me zomaar voor dat die in de orde van meerdere tienduizenden euro's per stuk kosten. Maar als er dan eentje vervangen wordt, wordt er dan METEEN een nieuwe besteld en op voorraad genomen? Of wordt er gewoon gedacht "statistisch gezien hebben we de komende 15 jaar niet WEER zo'n ding nodig ![]() Klink ik veeleisend? trek eens een parallel naar het wegverkeer. Stel ineens wordt er 10 meter ZOAB "onberijdbaar" verklaard door Rijkswaterstaat. Maar hey het is wel erg bijzonder spul wat speciaal gemaakt moet worden. Erg duur ook, dus het duurt wel een paar dagen. ga tot die tijd maar over een karrespoor door het dorp rijden. Dat is toch volstrekt ondenkbaar? Waarom wordt zoiets op het spoor geslikt? ![]() | |
DriekOplopers | maandag 16 april 2012 @ 23:09 |
Dit is een rechtstreeks gevolg van artikel 8:108BW, dat stelt dat OV-reizigers geen gevolgschade kunnen verhalen. Ik hoop in mijn leven nog te bereiken dat dat artikel wordt geschrapt. Daar ben ik al jaren voor aan het lobby'en. De reiziger wordt als tweederangs consument beschouwd (want is nagenoeg rechteloos). Dus waarom zou de NS ProRail nou heel hard achter de broek zitten... Daarom kom ik (samen met een zeer toffe groep medestanders) op voor de reiziger, met mijn grote bek en veel energie. Omdat die alle bescherming nodig heeft die hij kan krijgen. | |
Dr_Flash | maandag 16 april 2012 @ 23:15 |
Nja, het is niet dat ik je inzet niet waardeer hoor driek ![]() Ik probeer het alleen maar te begrijpen ![]() Ik bedoel, ik kan best begrip opbrengen voor iets waar je ECHT niks aan kon doen ![]() ![]() En als dat blijkbaar de modus operandi is, dan mogen we ons echt grote zorgen maken. Want er bestaan ongetwijfeld honderden, zo niet meer, vergelijkbare gevallen in het land. Waarmee het (blijven) rijden der treinen effectively aan de goden overgeleverd is in dit land. En moet je dan ECHT de goden gaan tarten met allemaal wollige ETMET-achtige initiatieven? Is dat nou echt het meest intelligente wat men kan bedenken? Ik denk dat er elders wel dringender prioriteiten liggen. Maar oh ja ik ben self-loading cargo, ik moet betalen en zwijgen ![]() ![]() | |
DriekOplopers | maandag 16 april 2012 @ 23:21 |
Er wordt aangenomen dat een onderdeel niet op voorraad was. Maar klopt die aanname wel? Anyway: als er geen 8:108BW zou zijn, zouden de hersteltijden veel korter zijn, wegens de enorme bedragen die anders aan reizigers zouden moeten worden vergoed. It's all in the money, zoals hierboven ergens ook al werd aangestipt. | |
Yreal | maandag 16 april 2012 @ 23:24 |
Wat zou eigenlijk de laatste regulieren trein zijn die op een dag vertrekt ![]() | |
Dr_Flash | maandag 16 april 2012 @ 23:25 |
Stel: Devil's Advocate. Stel: Het onderdeel was WEL op voorraad. WIE heeft er dan WELK belang bij om NIET de reparatie/vervanging zo snel als praktisch mogelijk uit te voeren of te doen uitvoeren? Wie wint daar iets mee? in termen van geld, maar vooral in termen van publieke opinie? Niemand toch? ![]() | |
Dr_Flash | maandag 16 april 2012 @ 23:25 |
Diverse treinen vertrekken nog na 01:00 vanaf hun voorlaatste station naar hun eindpunt ![]() | |
DriekOplopers | maandag 16 april 2012 @ 23:28 |
Mijn vermoeden is * dat de procesaannemer het gisteravond niet rond kreeg. Geen mensen beschikbaar, geen kraan beschikbaar; en/of * ook geen bussen beschikbaar, reisinfo niet te fiksen, logistiek (transport-, materieel- en personeelsbesturing) niet zo snel te regelen. ![]() Groeten, Rikus | |
Dr_Flash | maandag 16 april 2012 @ 23:30 |
Als je ze 400 % biedt wil iedereen wel midden in de nacht werken hoor ![]() Dusja, ik zeg het, jij denkt het ![]() | |
Dr_Flash | maandag 16 april 2012 @ 23:32 |
"Reisinfo niet te fiksen" is natuurlijk het meest zaaddodende non-argument sinds Fred Flintstone, maar okee ![]() "Oh jee we kunnen reizigers niet duidelijk genoeg vertellen wat er rijdt en wat niet. Weet je wat? We rijden gewoon niks ![]() Hey, daar hebben reizigers ni IEDER GEVAL niks aan, maar dan weten ze tenminste iets ZEKER ![]() | |
DriekOplopers | maandag 16 april 2012 @ 23:33 |
Ik vermoed dat het een samenspel van een aantal door mij genoemde factoren is geweest. ![]() | |
DriekOplopers | maandag 16 april 2012 @ 23:35 |
Ik ben trouwens wel benieuwd, hoe het defect eigenlijk is ontdekt... | |
Dr_Flash | maandag 16 april 2012 @ 23:35 |
Ik ga het morgen gewoon weer proberen, en wel heel vroeg. Maar nu slapen ![]() | |
Dr_Flash | maandag 16 april 2012 @ 23:36 |
Nou niet bij een reguliere inspectie ![]() Zou hier dan ( ![]() | |
Ireyon | maandag 16 april 2012 @ 23:37 |
Je kan om 01:50 nog van Sloterdijk naar Centraal ![]() | |
DriekOplopers | maandag 16 april 2012 @ 23:38 |
Truste! | |
Darkwing_Duck | dinsdag 17 april 2012 @ 01:05 |
Zou ons land (En wellicht ook Belgie) welicht gewoon niet te klein zijn om alles maar op voorraad te hebben staan? Ik bedoel, als je ergens 1 type wissel met onderdeel y heb staan, waarom zou je dan voor een goedsvermogen dat tig jaar op voorraad hebben staan als dat -pak hem beet- 10/15 jaar meegaat. In een land zoals Duitsland ligt dat wat anders natuurlijk, waar het netwerk 3?4?5? maal zo groot is. En dan een voorraad ergens in het midden van het land dit soort gepauper snel oplost... | |
Darkwing_Duck | dinsdag 17 april 2012 @ 01:05 |
dubbel | |
b2py | dinsdag 17 april 2012 @ 06:33 |
niethelemaal, wissel 1005 was in de 'rechtdoorstand' gewoon te bereiden. Alleen niet in afbuigende stand. Daarnij worden de inspecties 's nachts gedaan, want overdag mag je nergens meer bij. Je kan niet in een wissel om het te bekijken. En met een lamp in de nacht is nou niet helemaal de meest ideale situatie. [ Bericht 3% gewijzigd door b2py op 17-04-2012 06:43:58 ] | |
Dr_Flash | dinsdag 17 april 2012 @ 07:06 |
Goedemorgen allemaal. Vierde werkdag, daar hoort natuurlijk vijfde keer spoorgefaal bij. Deze keer lukte het combineren in Deventer niet, en zijn we met een stel te weinig als haringen in het tonnetje met +7 vertrokken. Overstap in Amf natuurlijk ook naar de Ratsmodee. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 17 april 2012 @ 07:30 |
Daar hebben we nou juist de Videoschouw en de Ultrasoon voor. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 17 april 2012 @ 07:31 |
Maar dat wissel is schijnbaar weer in orde. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 17 april 2012 @ 07:36 |
Schijnbaar ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 17 april 2012 @ 07:44 |
Wat is Ratsmodee? | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 17 april 2012 @ 07:44 |
Ja, ik weet het niet zeker natuurlijk. Ik zit ook maar Sesamstraat te kijken met mijn koters. | |
bork | dinsdag 17 april 2012 @ 07:47 |
| |
Dr_Flash | dinsdag 17 april 2012 @ 08:10 |
Vaantjes, klote, galemiezen. Ratsmodee ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 17 april 2012 @ 08:28 |
Je vergeet de Filistijnen. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 17 april 2012 @ 08:30 |
En je vergeet natuurlijk Ons Aller Danny. ![]() | |
greavy | dinsdag 17 april 2012 @ 08:31 |
Rondom Schiphol minder treinen door sein- en wisselstoring .... | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 17 april 2012 @ 08:37 |
Nummer 5 in 2 weken? | |
greavy | dinsdag 17 april 2012 @ 08:38 |
Sinds 6 april al de 6e. | |
Duvel | dinsdag 17 april 2012 @ 08:47 |
Misschien tijd om de PCA te vervangen? | |
Peterselieman | dinsdag 17 april 2012 @ 10:07 |
En toch gebeurt het wel dat er in Nederland onderdelen echt op voorraad zijn, want van het spoorkruis bij Blauwkapel is er een reserve-exemplaar dat er direct naast ligt | |
Peterselieman | dinsdag 17 april 2012 @ 10:23 |
wel opvallend dat er de laatste weken zoveel wisselstoringen her en der in het land zijn. Of valt het nu meer op dan normaal? ... | |
Duvel | dinsdag 17 april 2012 @ 10:23 |
Dat puntstuk was ook gewoon op voorraad, wat denk je nou. ![]() | |
greavy | dinsdag 17 april 2012 @ 11:02 |
ProRail doet onderzoek naar storingen bij Schiphol Het treinverkeer rond Schiphol heeft sinds enkele weken te kampen met een groot aantal storingen. ProRail vindt dit erg vervelend voor de reizigers en neemt rigoureuze maatregelen om een eind aan de verstoringen te maken. De Schiphollijn wordt sinds het weekend van 14 april meter voor meter zorgvuldig nagelopen en geïnspecteerd. Elke wissel, elk sein en iedere bovenleidingsdraad wordt gecontroleerd. Bij twijfel over het functioneren worden onderdelen preventief vervangen. Voor de meest voorkomende storingen (seinen en wissels) zijn monteurs stand by om snel op te kunnen treden. De verstoringen rond Schiphol waren niet altijd te wijten aan de infrastructuur. Zo hadden reizigers ook te maken met vertragingen vanwege defecte treinen, asbest in de Schipholtunnel en een kapotte bovenleiding. Dat neemt niet weg dat iedere verstoring er een teveel is. | |
Ofyles2 | dinsdag 17 april 2012 @ 11:20 |
Het gaat niet eens om de grootte van het land, maar om bereidwilligheid voorraden op te slaan. | |
greavy | dinsdag 17 april 2012 @ 11:29 |
Problemen bij schiphol: Bij Amsterdam Riekerpolder Aansluiting wissel 1021 niet te bedienen en bij Amsterdam Amstel wissel wissel 1331 ook niet te bedienen. | |
V2 | dinsdag 17 april 2012 @ 11:30 |
Draden gesmolten omdat deze winter de wisselverwarming zo hoog is opgestookt? ![]() | |
greavy | dinsdag 17 april 2012 @ 11:35 |
Oja, sinds gister rijdt de Fyra uit Breda weer voor de Stoptrein uit naar de HSL. Stoptreintjes naar Den Haag vertrekken nu op x.27 en x.57, Fyra op x.24 en x.54. | |
greavy | dinsdag 17 april 2012 @ 11:46 |
Storing rondom Schiphol is opgelost. Treinverkeer word weer volledig hervat. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 17 april 2012 @ 11:48 |
Amsterdam Zuid bedoel je denk ik? Bij Amstel liggen volgens mij helemaal geen wissels ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 17 april 2012 @ 11:52 |
het wisselnummer komt overeen met zuid iig ![]() | |
DriekOplopers | dinsdag 17 april 2012 @ 12:39 |
Fles, jij vroeg toch gisteren, of we weleens antwoord kregen op onze brieven en of we de uitkomst dan ook publiceerden? Gisteren gesprekje met ProRail. Vandaag dit: http://www.voorbeterov.nl/120413b.php | |
greavy | dinsdag 17 april 2012 @ 12:53 |
Zuid inderdaad | |
dennistd | dinsdag 17 april 2012 @ 12:59 |
En smaakte ie lekker na het bereiden? ![]() | |
b2py | dinsdag 17 april 2012 @ 13:03 |
Heerlijk, het was vroeg :p | |
greavy | dinsdag 17 april 2012 @ 14:52 |
Kruiswoordpuzzel van 'De smoezen van NS' op Facebook:![]() | |
greavy | dinsdag 17 april 2012 @ 15:26 |
Werd gebeld door het Scheepvaart/Transport College. Of ik de opleiding nog wil doen. Maar natuurlijk! Wel een eigen bijdrage voor de keuring neerleggen. 26 april in Amersfoort keuring, krijg nog een brief met de overige details zoals tijd ed | |
greavy | dinsdag 17 april 2012 @ 15:40 |
Aanrijding op Leiden CS. TIS 3.3Ik gok spoortje 2 met de SGMm'etjes... | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 17 april 2012 @ 15:42 |
ow bah. ![]() | |
greavy | dinsdag 17 april 2012 @ 15:47 |
Treinen op elkaar gebotst op station Leiden AMSTERDAM - Op het centraal station in Leiden zijn dinsdagmiddag twee treinen op elkaar gebotst. Dat meldde een woordvoerder van de brandweer. Over slachtoffers is nog niets bekend. Volgens de zegsman was een trein leeg, in de andere zaten passagiers. Bron: NU.nl | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 17 april 2012 @ 15:51 |
Dus gewoon een foutje met het koppelen. | |
b2py | dinsdag 17 april 2012 @ 15:53 |
Treinen op elkaar gebotst op station Leiden. 1 leeg en 1 met reizigers! | |
greavy | dinsdag 17 april 2012 @ 15:55 |
Zie 2 posts boven je. Staat precies hetzelfde. Is tevens op spoor2 gebeurt. SGMm tegen SGMm. Waar kennen we dat euveltje van, op dat spoor? Ik weet niet WAT die piepo's daar uitvreten, maar gebeurt vaker. Edit: Enkel de Spitssprinter is opgeheven Gouda-Alphen a/d Rijn. [ Bericht 4% gewijzigd door greavy op 17-04-2012 16:22:56 ] | |
b2py | dinsdag 17 april 2012 @ 16:32 |
Had niet gerefreshed en dacht meldt het even. Zal wel door regen ook komen, gladde sporen ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 17 april 2012 @ 16:39 |
Is de thalys impacté? Het is net zo lekker rustig op het werk... | |
dennistd | dinsdag 17 april 2012 @ 17:54 |
Nijverdal gaat april volgend jaar weer open volgens de planning, maar daar aan voorafgaand is er wel wekenlang helemaal geen treinverkeer mogelijk. | |
Tourniquet | dinsdag 17 april 2012 @ 17:57 |
3e keer in 1,5 jaar. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 17 april 2012 @ 17:58 |
Nou en ![]() Woont toch geen kat ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 17 april 2012 @ 17:58 |
![]() | |
Fiorano | dinsdag 17 april 2012 @ 18:05 |
Tsja "Botsing"![]() | |
Peterselieman | dinsdag 17 april 2012 @ 18:08 |
Moet je maken terwijl je in een NS-kantoor wacht op je sollicitatie ![]() Dan ben je een baas | |
Dr_Flash | dinsdag 17 april 2012 @ 18:15 |
Ze zijn er helemaal klaar mee bij de Cartesiusweg denk ik. Alle sporen waren al een tijdje opgebroken, behalve één spoortje waar 4 totaal verknetterde ex-Bergland Expres rijtuigen staan weg te rotten. Maar dat is binnenkort ook verleden tijd zo te zien: Vandaag staat er een of ander shuntmobiel voor ![]() ![]() ![]() | |
b2py | dinsdag 17 april 2012 @ 18:36 |
Wat een uberwagentje is dat zeg! | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 17 april 2012 @ 18:41 |
Eindelijk maar toch... die dingen staan er idd al jaaaaren. ![]() | |
dennistd | dinsdag 17 april 2012 @ 18:46 |
Ik denk een jaar of vier inmiddels? edit: 3,5 zullen het er zijn aan de berichten te lezen (eind 2008) | |
Peterselieman | dinsdag 17 april 2012 @ 19:10 |
Daalsedijk ![]() En ja, het is geen gezicht ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 17 april 2012 @ 19:17 |
Auch proficiat ![]() Maar dat shuntertje vond ik wel een schatje eigenlijk ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 17 april 2012 @ 19:20 |
Shuntertje is toch gewoon een Brits woord voor Rangeerloc? | |
Dr_Flash | dinsdag 17 april 2012 @ 19:21 |
Ja ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 17 april 2012 @ 19:22 |
Mooi, dan gaan we door naar de volgende ronde! |