abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110290054

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, houdt van hobby's en bier.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_110290335
Hmm, ik dacht dat dus even uit al die Youtube commentaren.... Maar de line-up voor ESF is al bekend en ze gaan dit sturen:

http://www.eurovision.tv/(...)-profile/?song=27073

(geen wonder dat iedereen dan dat SBB-nummer wil in plaas van... :X )
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 13 april 2012 @ 20:53:23 #3
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_110292179
Nav vorige topic:

Qua eten en brandbrief:

het was inderdaad wel iets met sambal erbij. Nasi. Zelfgemaakt en niet die troep van de supermarkt of de afhaalvoedselvergfiftiger.

Dan over waarom MVBOV een maatschap is:

Ik wil er niet verder op ingaan, maar even kort de aanloop. Ik was als persoon omstreden geraakt en uitgerangeerd als reizigersbelangenbehartiger, maar kreeg van de HOVJ onomwonden eerherstel. Ik wilde beslist niet terug naar ROVER (of ROVER dat had gewild doet daarom niet eens ter zake), maar hoorde -ook tijdens mijn noodgedwongen verblijf in de marge- dat ik erg werd gemist. Dus rijpte in mijn hoofd het plan om als mijn eerherstel een feit was (want dat dat ging gebeuren wist ik zeker) zelf een club op te richten. Tot zover de aanloop.

Dan zit je toch met het probleem. Gaat die club lukken, of is het slechts een eenmalige laatste oprisping? Als het mislukt, zou het jammer zijn geweest om een hoop geld bij de notaris te besteden voor het oprichten van een stichting. Een aantal mensen die altijd om mij heen zijn blijven staan, heeft toen aangegeven, te willen helpen. Een maatschap dus. Tot mijn verrassing gingen alle deuren bij vervoerders, infrabeheerders, ministeries en andere opdrachtgevers en politiek meteen weer open voor mij en mijn club.

Sindsdien heeft er een soort zwaan-kleef-aan-proces plaatsgevonden van allerlei zeer toffe mensen die wilden helpen. Even kort samengevat: voor wat betreft de vaste adviseurs selectie bij de poort, dus eikels komen er niet in. Gevolg is dat je efficiënt en op een plezierige manier (belangrijk, want mensen moeten het ook een beetje leuk hebben als ze zich geheel gratis ergens voor inzetten) goed werk wordt verricht. En op deze manier kunnen we rustig groeien, zonder door haast ingegeven rampen zoals bijvoorbeeld de PVV is overkomen met allerlei mafkezen die per ongeluk binnen zijn gehaald. Intern is grote tevredenheid over onze aanpak in dezen.

Inmiddels zijn we een kleine twee jaar verder, en kan worden geconstateerd dat de club geen eendagsvlieg is, en dat MVBOV aanzien geniet en invloed heeft. De kosten blijven binnen de perken, waardoor we dus ook van niets en niemand afhankelijk zijn. Dat vinden we erg belangrijk. Het geld wordt opgebracht door de partners en wat giften via een knopje op onze website.

Blijven we altijd een maatschap? Voorlopig nog even wel, zeker zolang er geen grote geldstromen zullen zijn. Maar in de toekomst misschien een andere rechtsvorm? Wie weet, als de tijd daar rijp voor is.
  vrijdag 13 april 2012 @ 21:00:55 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110292564
Vandaag was het dan eindelijk zover, waar menig medewerker van de SSN jaren naar toe heeft gewerkt. Meestal een vast clubje. Al sinds 1981 zijn er mensen mee bezig geweest, om de 8811 te bewaren. Deze stond in een loods in Limburg, weg te roesten. Niemand wist van het bestaan meer af of waar hij vertoefde. Totdat iemand ineens riep "HEE, kijk hier, de 8811 staat er!". En toen ging er vanalles in werking. Een paar vrienden die het wel behouden wilden, hebben moeite gedaan, de sokken opgezocht met geld, en zoveel mogelijk mee betaald voor het transport. Per spoor, ook een moeilijke klus... En dan nu, 2012: De locomotief is rijvaardig, na jaren werk verrichten aan de locomotief. Zoals één van de personen die de loc destijds gered hebben in een brief aan zijn dochter liet weten (hijzelf zit in Nieuw-Zeeland) "Nu ik dit bericht heb ontvangen, ben ik emotioneel. Ik heb alle opties bekeken, ik wou er bij zijn. Helaas was het niet haalbaar. Maar bedankt, dat jullie mijn wens hebben vervuld. Ik kom zeker nog een keer naar Rotterdam, dit wil ik niet missen". Ook Remmo, een al redelijk oude medewerker, behoorde tot die mensen destijds. Ook hij was even emotioneel, hij mocht ook een verhaal ophouden. En meerijden op de locomotief bij de indienststelling, het minste wat de SSN kon betekenen voor zo iemand!


Vandaag werd de 8811 van de SSN officieel in dienst gesteld, met een aantal officiële handelingen en dergelijke. Een wethouder was ook aanwezig.


Presentatie SSN 8811
Hier komt de 8811 de loods uitgereden, en voor alle aanwezigen een leuke rit. Jammer dat die oudere man in beeld stond... Hij kreeg door iedereen verwensingen toe, want er was een fotolijn opgezet (waren ook kranten en hobbybladen aanwezig).


Presentatie SSN 8811


Presentatie SSN 8811


Voetplaatritten 8811
Voor de aanwezigen werden er deze dag met de 8811 enkele voetplaatritten gereden


Voetplaatritten 8811


Voetplaatritten 8811

[ Bericht 21% gewijzigd door greavy op 13-04-2012 21:39:48 ]
  vrijdag 13 april 2012 @ 21:07:13 #5
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110292862
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 19:33 schreef TeringHenkie het volgende:
[ afbeelding ]

Halverwege het perron, spoor 4 Den Bosch.

See it, shit bricks etc.
Bloedirritant, dat soort ik-zie-het-lekker-wel-maar-wil-het-niet-vertellen-plaatjes. En nee, ik zie het ook niet en heb geen zin om moeilijk te gaan zitten pixelzoeken. Zeg het maar gewoon.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_110292906
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 21:07 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Bloedirritant, dat soort ik-zie-het-lekker-wel-maar-wil-het-niet-vertellen-plaatjes. En nee, ik zie het ook niet en heb geen zin om moeilijk te gaan zitten pixelzoeken. Zeg het maar gewoon.
Indeed.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  vrijdag 13 april 2012 @ 21:13:09 #7
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110293206
Voetplaatritten? Wat houdt dat in?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  vrijdag 13 april 2012 @ 21:32:13 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110294350
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 21:13 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Voetplaatritten? Wat houdt dat in?
Ritten op één spoortje, heen en weer, waar bezoekers mee mogen in de loc. Hier werd er vanaf perron 1 naar de wissels gereden, en weer terug naar spoor 1.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 13 april 2012 @ 21:39:48 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110294790
Voor de liefhebber: ik lees net dat het proefritten met reizigersmaterieel op de Hanzelijn begonnen is. Vandaag zijn er een V'tje en een SLeT gespot
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_110301057
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 april 2012 21:08 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Indeed.
Dat er een hoog sein hangt ipv. een dwergsein. Normaal zie je hoge seinen aan het einde van het perron, niet halverwege.
  vrijdag 13 april 2012 @ 23:50:32 #11
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110301434
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 23:41 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Dat er een hoog sein hangt ipv. een dwergsein. Normaal zie je hoge seinen aan het einde van het perron, niet halverwege.
Nou, ik heb nog even gekeken in mijn onderbroek, maar geen tot weinig bakstenen hoor :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 13 april 2012 @ 23:52:16 #12
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110301501
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 23:41 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Dat er een hoog sein hangt ipv. een dwergsein. Normaal zie je hoge seinen aan het einde van het perron, niet halverwege.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 14 april 2012 @ 00:00:23 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110301861
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 april 2012 20:08 schreef Dr_Flash het volgende:

Dit wordt trouwens de Zwitserse inzending voor het ESF dit jaar, hoor ik net :D
Zij mag er iig best zijn :9
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 14 april 2012 @ 01:38:01 #14
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_110304863
Zo. NS overtreedt EU-regels inzake reizigersrechten bij vertraging:

http://www.voorbeterov.nl/120414.php
  zaterdag 14 april 2012 @ 07:50:29 #15
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110306668
Opmerking:
quote:
Eventueel gekochte papieren NS-kaartjes voor de reis tussen Utrecht en Ede-Wageningen waren bij Connexxion dus niet geldig.
Ja, die waren WEL geldig. Het is immers een omreisadvies, en laat de reisplanner dit reisadvies geven. Dan mag je gewoon met het papieren kaartje reizen.
  zaterdag 14 april 2012 @ 09:35:13 #16
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110307625
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 23:41 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Dat er een hoog sein hangt ipv. een dwergsein. Normaal zie je hoge seinen aan het einde van het perron, niet halverwege.
Jeetje. Kom eens kijken op spoor 7 in Groningen.

Overigens is een dwergsein niet handig daar, dan mag je namelijk nog steeds niet 80.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zaterdag 14 april 2012 @ 09:43:11 #17
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110307695
Oh ja, en die overweg in Leeuwarden was dus gewoon dicht.

http://www.lc.nl/friesland/regio/article14798663.ece
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Sport zaterdag 14 april 2012 @ 09:52:44 #18
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_110307850
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2012 09:35 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Jeetje. Kom eens kijken op spoor 7 in Groningen.

Overigens is een dwergsein niet handig daar, dan mag je namelijk nog steeds niet 80.
Ook in Hengelo op 2b ri. Oldenzaal hangt er een aan de perronkap, hoewel het daar toch maar 40 is. Waarschijnlijk omdat een dwergsein achter het perron dat in een boog naar rechts ligt zou verdwijnen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 14 april 2012 @ 09:59:31 #19
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110307939
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 09:52 schreef dennistd het volgende:

[..]

Ook in Hengelo op 2b ri. Oldenzaal hangt er een aan de perronkap, hoewel het daar toch maar 40 is. Waarschijnlijk omdat een dwergsein achter het perron dat in een boog naar rechts ligt zou verdwijnen.
Precies hetzelfde in Groningen. Dan kan het sein geen groen tonen, om toch 40 te kunnen afdwingen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zaterdag 14 april 2012 @ 10:00:56 #20
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110307959
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2012 09:59 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Precies hetzelfde in Groningen. Dan kan het sein geen groen tonen, om toch 40 te kunnen afdwingen.
Dat is een rare oplossing, want met een doorgaande rijweg krijg je dan maximaal geel? Groen knipper lijkt me logischer. Nog logischer is gewoon plaatselijke snelheid = 40, dan is hoog groen ook max 40.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 14 april 2012 @ 10:09:29 #21
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_110308076
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 07:50 schreef greavy het volgende:
Opmerking:

[..]

Ja, die waren WEL geldig. Het is immers een omreisadvies, en laat de reisplanner dit reisadvies geven. Dan mag je gewoon met het papieren kaartje reizen.
Klopt. Helemaal me eens. Alleen vinden de NS en Connexxion dus van niet. Dat wordt een heel vervelende strijd over dit onderwerp.
pi_110308185
Hoi, ik heb via NSHispeed een ICBerlijn ticket geboekt. Is dit treingebonden? Er staat namelijk geen tijd op het ticket.
pi_110309729
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 07:50 schreef greavy het volgende:
Opmerking:

[..]

Ja, die waren WEL geldig. Het is immers een omreisadvies, en laat de reisplanner dit reisadvies geven. Dan mag je gewoon met het papieren kaartje reizen.
"Berg uw bonnenboekje maar weer op conducteur, want internetgebruiker greavy zegt dat u ongelijk hebt :{w "

Jaaa, dat gaat wel werken denk ik ;)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_110309805
Ik denk dat hij berucht is onder HC's! :P
  zaterdag 14 april 2012 @ 14:44:06 #25
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_110314283
quote:
5s.gif Op zaterdag 14 april 2012 10:00 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dat is een rare oplossing, want met een doorgaande rijweg krijg je dan maximaal geel? Groen knipper lijkt me logischer. Nog logischer is gewoon plaatselijke snelheid = 40, dan is hoog groen ook max 40.
Een hogere snelheid is vaak gewenst omdat een trein dan de blokken sneller vrijrijdt waardoor een tweede trein eerder kan vertrekken. Voor 80 km/h zal het sein groen tonen, voor 40 km/h Groen-knipper als er geen bordjes tussen het sein en een kromliggend 40 km/h-wissel ligt. Staat er wel een bordje dan wordt geen geel maar geel-4 gebruikt.
pi_110317485
Synovate mensen, noooeeesss.. Ik gebruik de ovc al man..
  zaterdag 14 april 2012 @ 16:45:14 #27
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_110317748
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 10:16 schreef Extrawelt het volgende:
Hoi, ik heb via NSHispeed een ICBerlijn ticket geboekt. Is dit treingebonden? Er staat namelijk geen tijd op het ticket.
Volgens mij hoef je niet te reserveren. In dat geval moet je wel opstaan voor iemand die wel zijn plaats heeft geboekt.
  zaterdag 14 april 2012 @ 16:47:16 #28
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110317793
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 april 2012 14:44 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Een hogere snelheid is vaak gewenst omdat een trein dan de blokken sneller vrijrijdt waardoor een tweede trein eerder kan vertrekken. Voor 80 km/h zal het sein groen tonen, voor 40 km/h Groen-knipper als er geen bordjes tussen het sein en een kromliggend 40 km/h-wissel ligt. Staat er wel een bordje dan wordt geen geel maar geel-4 gebruikt.
Ja, maar daar ging het niet over, het ging over Groningen en het niet groen kunnen tonen van een sein, toch?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 14 april 2012 @ 16:54:15 #29
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110317973
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 april 2012 16:47 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, maar daar ging het niet over, het ging over Groningen en het niet groen kunnen tonen van een sein, toch?
Precies en daar is het gewoon niet nodig, omdat je aan beide zijden van het perron een wisselstraat hebt waar sneller rijden niet echt wenselijk is.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 14 april 2012 @ 16:55:17 #30
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110318012
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 april 2012 16:47 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, maar daar ging het niet over, het ging over Groningen en het niet groen kunnen tonen van een sein, toch?
Inderdaad. In Groningen is een hoog sein geplaatst ivm zichtproblemen op een lage variant. Een hoog sein heeft niet de snelheidsbeperking van een laag sein, daarom kan het niet beter dan geel tonen. De vraag was waarom ze daar geen groen knipper van maken.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zaterdag 14 april 2012 @ 16:59:49 #31
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110318146
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2012 16:55 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Inderdaad. In Groningen is een hoog sein geplaatst ivm zichtproblemen op een lage variant. Een hoog sein heeft niet de snelheidsbeperking van een laag sein, daarom kan het niet beter dan geel tonen. De vraag was waarom ze daar geen groen knipper van maken.
Als je een doorgaande rijweg instelt, krijgt de machinist dan geel-groen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_110318296
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 april 2012 14:44 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Een hogere snelheid is vaak gewenst omdat een trein dan de blokken sneller vrijrijdt waardoor een tweede trein eerder kan vertrekken. Voor 80 km/h zal het sein groen tonen, voor 40 km/h Groen-knipper als er geen bordjes tussen het sein en een kromliggend 40 km/h-wissel ligt. Staat er wel een bordje dan wordt geen geel maar geel-4 gebruikt.
Ken ik jou niet ergens van trouwens? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_110318351
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 16:45 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Volgens mij hoef je niet te reserveren. In dat geval moet je wel opstaan voor iemand die wel zijn plaats heeft geboekt.
Klopt. En ook al staat er WEL een tijd op je ticket, als je Normalpreis betaald hebt heb je geen Zugbindung :) Dan staat die tijd er alleen maar op als service "dit is de verbinding die je zelf uiitgezocht hebt" Alleen met een Sparpreis of Supersparpreis of zo heb je Zugbindung.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 14 april 2012 @ 17:22:15 #34
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_110318697
quote:
3s.gif Op zaterdag 14 april 2012 17:05 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ken ik jou niet ergens van trouwens? :?
Zeer zeker.
pi_110318710
OK helder :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 14 april 2012 @ 17:23:39 #36
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_110318736
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2012 16:55 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Inderdaad. In Groningen is een hoog sein geplaatst ivm zichtproblemen op een lage variant. Een hoog sein heeft niet de snelheidsbeperking van een laag sein, daarom kan het niet beter dan geel tonen. De vraag was waarom ze daar geen groen knipper van maken.
Oh, zo. Daar moet inderdaad groen-knipper in. Nieuw zou het niet op dezelfde manier gebouwd worden.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 14 april 2012 @ 17:29:59 #37
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110318964
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 april 2012 17:22 schreef Dr_Flash het volgende:
OK helder :s)
iig Somda
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 14 april 2012 @ 17:37:17 #38
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_110319216
OVNL en OHIH. Op die laatste twee ben ik het meeste te vinden.
pi_110319299
somda :r

OHIH :r

OVNL :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 14 april 2012 @ 17:53:15 #40
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110319693
quote:
5s.gif Op zaterdag 14 april 2012 16:59 schreef Duvel het volgende:

[..]

Als je een doorgaande rijweg instelt, krijgt de machinist dan geel-groen?
Inderdaad. Hoog geel, laag groen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zaterdag 14 april 2012 @ 17:58:52 #41
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110319855
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2012 17:53 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Inderdaad. Hoog geel, laag groen.
Gek, daarmee doe je afbreuk aan de betekenis van geel: snelheid verminderen en verwacht volgende sein in stand stop.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_110320245
Geel is toch altijd 40?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zaterdag 14 april 2012 @ 18:13:59 #43
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_110320280
Afremmen tot 40 km/h of zoveel minder als nodig rekening houdend met een stoptonend sein.
pi_110320371
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 18:13 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Afremmen tot 40 km/h of zoveel minder als nodig rekening houdend met een stoptonend sein.
Wordt wel gevolgd door rood ja, tenminste, dat is de intentie.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 14 april 2012 @ 19:39:16 #45
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110322767
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 april 2012 18:12 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Geel is toch altijd 40?
Niet per se. Er kan namelijk ook een snelheidsadvies van 60 of 80 worden gegeven. Wel moet je er dan rekening mee houden dat je bij het volgende sein verder af moet remmen naar 40.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_110323181
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 april 2012 19:39 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Niet per se. Er kan namelijk ook een snelheidsadvies van 60 of 80 worden gegeven. Wel moet je er dan rekening mee houden dat je bij het volgende sein verder af moet remmen naar 40.
Voor hele lange blokken of zo? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 14 april 2012 @ 19:57:38 #47
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110323505
quote:
15s.gif Op zaterdag 14 april 2012 19:49 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Voor hele lange blokken of zo? :?
neuh, niet per se. Het kan dienen als vooraankondiging voor bijvoorbeeld een station waar met een beperkte snelheid langsgereden mag worden of als een trein door bepaalde wissels moet. Maar het kan ook zijn dat op een bepaald stuk de baanvaksnelheid naar beneden gaat en de trein hiervoor alvast af moet remmen. Het volgende sein dat je tegenkomt zal hoogstwaarschijnlijk ook geel zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 14 april 2012 @ 20:22:43 #48
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110324534
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 april 2012 19:57 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

neuh, niet per se. Het kan dienen als vooraankondiging voor bijvoorbeeld een station waar met een beperkte snelheid langsgereden mag worden of als een trein door bepaalde wissels moet. Maar het kan ook zijn dat op een bepaald stuk de baanvaksnelheid naar beneden gaat en de trein hiervoor alvast af moet remmen. Het volgende sein dat je tegenkomt zal hoogstwaarschijnlijk ook geel zijn.
Hoeft niet. Groen knipper wordt ook vooraf gegaan door geel 4. Het wordt ook gebruikt bij korte blokken, waar de afstand tussen geel en rood te kort is om tijdig te kunnen afremmen vanaf de baanvaksnelheid. Dan krijg je daarvoor alvast geel 6 of geel 8 bijvoorbeeld.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zaterdag 14 april 2012 @ 22:45:18 #49
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110331405
Vandaag 3 plaatjes in de drukte geschoten die ik uploadwaardig vond:

SSN 01 1075 en 65 018


SSN 8811


SSN 8811

Had het zelf eigenlijk te druk met de souvenirstand waar ik de ganze dag stond, en aan het eind van de middag stond de zon niet meer ideaal. Heb nog wel wat filmpjes toen gemaakt, waar ik compilatie van maak nu.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 14 april 2012 @ 22:46:24 #50
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110331449
Nice :)
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')