Maar ook niet iets waarvan je het je maar kan permitteren om niks op voorraad te hebben liggen.quote:Op maandag 16 april 2012 18:46 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Het is ook niet de eerste van de laatste tijd.
quote:Op maandag 16 april 2012 19:15 schreef Dr_Flash het volgende:
Morgen moet ik er weer langs. De werkzaamheden lopen natuurlijk uiteraard vanzelfsprekend uit. Wat zal ik doen?
a ) Omreizen via de Kippenlijn (doei geld, kwaaie brief Driek etc)
b ) Tegen mijn baas zeggen dat ie de pest kan krijgen
c ) Nu vast vertrekken om over een NS-Only omweg op tijd weer in Ut te zijn
d ) Verongelukken op een toch niet zo kundig verholpen en/of überhaupt opgemerkt mankement aan die wissel
Pak uw kastje en Stemmmm!
e) je eigen vervoersdienst opzettenquote:Op maandag 16 april 2012 19:15 schreef Dr_Flash het volgende:
Morgen moet ik er weer langs. De werkzaamheden lopen natuurlijk uiteraard vanzelfsprekend uit. Wat zal ik doen?
a ) Omreizen via de Kippenlijn (doei geld, kwaaie brief Driek etc)
b ) Tegen mijn baas zeggen dat ie de pest kan krijgen
c ) Nu vast vertrekken om over een NS-Only omweg op tijd weer in Utrecht te zijn
d ) Verongelukken op een toch niet zo kundig verholpen en/of überhaupt opgemerkt mankement aan die wissel
Pak uw kastje en Stemmmm!
Op het spoor ben je dan toch afhankelijk van de spullenboel van die toko uit Utrechtquote:Op maandag 16 april 2012 19:30 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
e) je eigen vervoersdienst opzetten
Is dat zo makkelijk mogelijk ja?quote:Op maandag 16 april 2012 19:30 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
e) je eigen vervoersdienst opzetten
een stukje spoor bemachtigen om te mogen berijden is lastiger.quote:
wie had het over het spoor?quote:Op maandag 16 april 2012 19:45 schreef James1988 het volgende:
[..]
Op het spoor ben je dan toch afhankelijk van de spullenboel van die toko uit Utrecht
f ) je zwakteboden voor je houdenquote:Op maandag 16 april 2012 19:30 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
e) je eigen vervoersdienst opzetten
Het wordt wel door een mens ingevoerd. Er zitten soms typ- danwel spelfouten in, er verschijnen lege tweets of dingen als "#ICE: #Fyra (v 9:27 Amsterdam) ...". Ook zijn tweets niet altijd begrijpbaar: informatie wordt soms verspreid over meerdere tweets waarvan de volgorde niet altijd klopt (zoals 2, 1, 3 i.p.v. 1, 2, 3) of zit er informatie van andere treinen tussen.quote:Op maandag 16 april 2012 20:04 schreef greavy het volgende:
Dat is een automatisch systeem. Haalt de info uit de systemen bij NSH.
Het zou wel interessant zijn om een OV-bedrijf te beginnen. Maar ik vraag me af hoe de mensen van Qbuzz het deden want dat is volgens mij het enige OV-bedrijf waarvan de oprichting ervan niet door de overheid was gedaan.quote:Op maandag 16 april 2012 19:46 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
een stukje spoor bemachtigen om te mogen berijden is lastiger.
achter Kubus zit de voormalig topman van xx en hij heeft met de bonus die hij bij zijn vertrek ontving het bedrijf opgericht. NSH stond financieel garant voor het bedrijf. Hierdoor hebben ze al snel twee concessies binnen kunnen slepen. Bussen bezit het bedrijf niet, want alles wordt geleaset.quote:Op maandag 16 april 2012 20:36 schreef o.us het volgende:
[..]
Het zou wel interessant zijn om een OV-bedrijf te beginnen. Maar ik vraag me af hoe de mensen van Qbuzz het deden want dat is volgens mij het enige OV-bedrijf waarvan de oprichting ervan niet door de overheid was gedaan.
EBS is gewoon de Nederlandse tak van Egged, niets nieuws aan qua oprichting..quote:Op maandag 16 april 2012 20:39 schreef Mr_Klaasje het volgende:
EBS Nederland is ook "nieuw" maar dan vanuit het buitenland opgezet.
het kan wel, maar dan moet je voldoende kennis van de markt hebben en goede contacten, omdat je zelf niet financieel daadkrachtig genoeg bent om alles op poten te zetten.quote:Op maandag 16 april 2012 20:41 schreef o.us het volgende:
Daar gaat mijn hoop. Volgens mij is het onmogelijk om als particulier een OV-bedrijf te beginnen, en dan heb ik het niet over een taxibedrijf of een veerpont maar een volledig bedrijf die meedoet met de strijd om concessies. In veel gebieden zijn de bussen niet van het OV-bedrijf maar bij de concessie inbegrepen.
http://pollarisrail.nl/Pdf/DeLimburger.pdfquote:Op maandag 16 april 2012 20:44 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
het kan wel, maar dan moet je voldoende kennis van de markt hebben en goede contacten, omdat je zelf niet financieel daadkrachtig genoeg bent om alles op poten te zetten.
Dit is misschien wel interessant leesvoer voor jou: http://pollarisrail.nl/Nederlands/index.html
Is van een Limburger die meestreed voor de concessie Vechtdallijnen die uiteindelijk door Arriva gewonnen werd.
EBS is een dochter van een Israëlische maatschappij, Egged.quote:Op maandag 16 april 2012 20:39 schreef Mr_Klaasje het volgende:
EBS Nederland is ook "nieuw" maar dan vanuit het buitenland opgezet.
De Limburgse Wim Pollaert heeft het geprobeerd met Pollarisrail, hij heeft met zijn bedrijfje een bod gedaan op de concessie voor de Vechtdallijnen. Uiteindelijk sleepte Arriva die concessie in de wacht.quote:Op maandag 16 april 2012 20:41 schreef o.us het volgende:
Daar gaat mijn hoop. Volgens mij is het onmogelijk om als particulier een OV-bedrijf te beginnen, en dan heb ik het niet over een taxibedrijf of een veerpont maar een volledig bedrijf die meedoet met de strijd om concessies. In veel gebieden zijn de bussen niet van het OV-bedrijf maar bij de concessie inbegrepen.
Veiligheidseisen. 0 ongevallen op het spoor.quote:Op maandag 16 april 2012 21:00 schreef b2py het volgende:
Kan aan mij liggen hoor, maar als ze het puntstuk van wissel 1005b gaan vervangen, moet het dan dubbelsporig BD? Kan dat niet enkelsporig?
Interessantquote:Op maandag 16 april 2012 20:52 schreef James1988 het volgende:
[..]
EBS is een dochter van een Israëlische maatschappij, Egged.
[..]
De Limburgse Wim Pollaert heeft het geprobeerd met Pollarisrail, hij heeft met zijn bedrijfje een bod gedaan op de concessie voor de Vechtdallijnen. Uiteindelijk sleepte Arriva die concessie in de wacht.
Het opzetten van een eigen vervoerder is niet onmogelijk, alleen is het in sommige landen en gebieden makkelijker dan in andere. Het makkelijkste is het opzetten van een open access-vervoerder: je biedt dan niet op een concessie, maar je legt naar eigen gevoel treinen tussen A en B in.
Enkele voorbeelden van open access-vervoerders: NTV in Italië (hogesnelheidstrein Italo), HKX in Duitsland (3x per dag een IC Hamburg - Keulen v.v.), Thello tussen Frankrijk en Italië (nachttreinen) en het voormalige Wrexham and Sropshire in Engeland.
In Nederland is het opzetten van een open access-vervoerder vrij lastig: de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000) schrijft voor dat voor het uitvoeren van personenvervoer op het spoor een concessie vereist is. NS heeft de hoofdrailnetconcessie, de regionale vervoerders de rest. HSA heeft de HSL.
De vraag is of dit terecht is: het derde spoorwegpakket van de Europese Unie schrijft voor dat internationaal reizigersvervoer in open access mogelijk gemaakt moet worden. Echter, zolang dit niet in nationale wetgeving is omgezet kan het niet, je zult dus eerst een wetswijziging moeten hebben (of naar de rechter stappen) voor je internationaal vervoer kunt doen.
Voor nationaal vervoer is het helemaal lang wachten: de Europese Unie is voornemens om dezelfde regels ook op binnenlands verkeer toe te passen, maar dat hoeft voor 2017 niet verwacht te worden. Daarnaast krijg je dan nog dat lopende concessies uitgezonderd zijn, dus voor 2025 hoef je geen open access-concurrent op lijnen op het HRN te verwachten.
Uiteraard zit je daarnaast met een paar andere, belangrijke punten: je moet een spoorwegvergunning hebben, je moet voldoende gekwalificeerde mensen hebben (machinistenvergunning), je moet een veiligheidsstrategie hebben, verzekeringen, capaciteit aanvragen, enz. enz.
Rollend materieel kun je leasen bij o.a. Railpool, Alpha Trains, Akiem of MRCE Dispolok. Voor rijtuigen kun je aankloppen bij bijvoorbeeld Heros Rail die o.a. Ex-NS-rijtuigen ter lease aanbieden. Je moet een distributienetwerk hebben voor vervoerbewijzen en een manier zien te vinden om daarmee inkomsten te genereren.
Al met al nog een hele puzzel![]()
De veiligste trein is geen treinquote:Op maandag 16 april 2012 21:03 schreef James1988 het volgende:
[..]
Veiligheidseisen. 0 ongevallen op het spoor.
Offerte's zijn niet bekend gemaakt, zijn geheim.quote:Op maandag 16 april 2012 21:05 schreef o.us het volgende:
[..]
Interessant. Thanks. Weet jij misschien nog het volgende?
Ik heb ook voor de grap opgezocht op de site van de Stadsregio Rotterdam waar ik mij "kon inschrijven" voor de concessie Bus Rotterdam. En zocht ook naar een voorbeeld van zo'n offerte. Vond alleen het Plan van Aanpak en dergelijke. Kon het nergens vinden.
Graag gedaan, ik vind het ook interessante materie en heb er al het nodige voor opgezocht. Wat dat betreft helpt de Europese Unie wel: een spoorwegvergunning is geldig in de hele EU (let op: het veiligheidscertificaat niet!) en de infrastructuurbeheerders werken samen. Zo hoef je slechts bij ProRail aan te kloppen voor een pad van Den Helder naar Lissabon, zij regelen de rest met Infrabel, RFF, ADIF, etc.quote:Op maandag 16 april 2012 21:05 schreef o.us het volgende:
[..]
Interessant. Thanks. Weet jij misschien nog het volgende?
Ik heb ook voor de grap opgezocht op de site van de Stadsregio Rotterdam waar ik mij "kon inschrijven" voor de concessie Bus Rotterdam. En zocht ook naar een voorbeeld van zo'n offerte. Vond alleen het Plan van Aanpak en dergelijke. Kon het nergens vinden.
Klopt, dat is de gedachte erachter. En juist door dit soort maatregelen (baanvak buiten dienst, ernaastgelegen baanvak buiten dienst) zijn er al jaren amper doden gevallen op en rondom het Nederlandse spoorwegnetwerk (aanrijdingen met personen uitgesloten).quote:Op maandag 16 april 2012 21:05 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
De veiligste trein is geen trein
Laten we dat dan maar doen
Wel zeldzaam dat een buitenlands bedrijf hier een concessie wint. Anders doen altijd alleen Nederlandse bedrijven mee.quote:Op maandag 16 april 2012 20:52 schreef James1988 het volgende:
[..]
EBS is een dochter van een Israëlische maatschappij, Egged.
Het bedrijf dat in een aantal delen van Israël toegeeft aan de ultraortodoxen en daar mannen gescheiden van de vrouwen laat reizen. Mannen voorin en vrouwen achterin.quote:Op maandag 16 april 2012 20:52 schreef James1988 het volgende:
[..]
EBS is een dochter van een Israëlische maatschappij, Egged.
Het is maar net waar je van houdt. Ik zou Checkpoint Charlie overslaan, bijvoorbeeld. Het Soviet Ehemal in Treptower Park vond ik dan weer geweldig. En het beste wat ik de afgelopen jaren heb gedaan, was een fiets huren. Dan zie en beleef je zoveel meer.quote:Op maandag 16 april 2012 20:31 schreef James1988 het volgende:
Wat voor kaart heb je? Berlin Visit?
Aanraders: Potsdamer Platz (Bahntower), Fernsehturm (tv-toren, Alexanderplatz), Under den Linden (Brandenburger Tor), een rondritje maken met de S5 (S-Bahn, ringlijn) kan leuk zijn als je even wilt zitten. Daarnaast nog Kurfürstendamm (winkelstraat), Checkpoint Charlie, en natuurlijk Berlin Hauptbahnhof
Arriva is Brits (nu Duits), Veolia en Connexxion zijn Frans, er zit vrij weinig Nederlands tussen. Aan de andere kant, Veolia, Arriva en Connexxion hebben wel Nederlandse B.V.'s. Maar dat geldt ook voor Egged, EBS is een Nederlandse B.V. Er zit ook een hoop Nederlandse expertise in EBS.quote:Op maandag 16 april 2012 21:31 schreef ReisT het volgende:
[..]
Wel zeldzaam dat een buitenlands bedrijf hier een concessie wint. Anders doen altijd alleen Nederlandse bedrijven mee.
Tsja, gebruiken verschillen overal in de wereld. Dat is 'cultuur'. Hoef je het niet altijd mee eens te zijn.quote:Op maandag 16 april 2012 21:33 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het bedrijf dat in een aantal delen van Israël toegeeft aan de ultraortodoxen en daar mannen gescheiden van de vrouwen laat reizen. Mannen voorin en vrouwen achterin.
Agreed, er is zoveel te zien en te doen in Berlijn. Een random tram/bus/metro/s-bahn/trein pakken en op een willekeurige plek uitstappen kan ook leuk zijn.quote:Op maandag 16 april 2012 21:33 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Het is maar net waar je van houdt. Ik zou Checkpoint Charlie overslaan, bijvoorbeeld. Het Soviet Ehemal in Treptower Park vond ik dan weer geweldig. En het beste wat ik de afgelopen jaren heb gedaan, was een fiets huren. Dan zie en beleef je zoveel meer.
En Palestijnen die Israëlisch burger zijn niet toelaten in de bus.. Maarja, daar heeft de Nederlandse BV van Egged weinig mee te maken.quote:Op maandag 16 april 2012 21:33 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het bedrijf dat in een aantal delen van Israël toegeeft aan de ultraortodoxen en daar mannen gescheiden van de vrouwen laat reizen. Mannen voorin en vrouwen achterin.
De enige OV-bedrijf die 100% Nederlands is is Qbuzz. Voor de overname van Transdev was xx ook 100% Nederlands.quote:Op maandag 16 april 2012 21:31 schreef ReisT het volgende:
[..]
Wel zeldzaam dat een buitenlands bedrijf hier een concessie wint. Anders doen altijd alleen Nederlandse bedrijven mee.
Als tweede komt Syntus: het bedrijf is volledig Achterhoeks, aandelen 50% NS, 50% Keolis (SNCF) als ik me niet vergis.quote:Op maandag 16 april 2012 21:44 schreef o.us het volgende:
[..]
De enige OV-bedrijf die 100% Nederlands is is Qbuzz. Voor de overname van Transdev was xx ook 100% Nederlands.
Rij een rondje met bus 100 of 200, dan kom je langs veel bekende plekken zonder dat je een dure toeristenbus in staptquote:Op maandag 16 april 2012 21:55 schreef Crientj het volgende:
Thanks, kijk wel een rond en idd random uitstappen is ook leuk.
Vervoerders van stadsregoi's als HTM/RET/GVB?quote:Op maandag 16 april 2012 21:44 schreef o.us het volgende:
[..]
De enige OV-bedrijf die 100% Nederlands is is Qbuzz. Voor de overname van Transdev was xx ook 100% Nederlands.
Keolis rijd hier ook in Frankrijk, onder andere de shuttle bus naar Parc Asterix en de CDGVALquote:Op maandag 16 april 2012 21:55 schreef James1988 het volgende:
[..]
Als tweede komt Syntus: het bedrijf is volledig Achterhoeks, aandelen 50% NS, 50% Keolis (SNCF) als ik me niet vergis.
Het ging mij on hoe ze begonnen zijn. Dit zijn allemaal van oorsprong Nederlandse bedrijven die hier al jaren actief waren en waarin een paar buitenlandse bedrijven een steeds groter aandeel hebben gekregen.quote:Op maandag 16 april 2012 21:39 schreef James1988 het volgende:
[..]
Arriva is Brits (nu Duits), Veolia en Connexxion zijn Frans, er zit vrij weinig Nederlands tussen. Aan de andere kant, Veolia, Arriva en Connexxion hebben wel Nederlandse B.V.'s.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |