abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110411868
Ik verveelde me net, als ik goed geteld heb zijn er 53 1:34,7 wissels in NL.
  maandag 16 april 2012 @ 20:43:38 #177
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_110411966
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 20:39 schreef Mr_Klaasje het volgende:
EBS Nederland is ook "nieuw" maar dan vanuit het buitenland opgezet.
EBS is gewoon de Nederlandse tak van Egged, niets nieuws aan qua oprichting..
Feyenoord Rotterdam
  Redactie Frontpage / Sport maandag 16 april 2012 @ 20:44:24 #178
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110412007
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 20:41 schreef o.us het volgende:
Daar gaat mijn hoop. Volgens mij is het onmogelijk om als particulier een OV-bedrijf te beginnen, en dan heb ik het niet over een taxibedrijf of een veerpont maar een volledig bedrijf die meedoet met de strijd om concessies. In veel gebieden zijn de bussen niet van het OV-bedrijf maar bij de concessie inbegrepen.
het kan wel, maar dan moet je voldoende kennis van de markt hebben en goede contacten, omdat je zelf niet financieel daadkrachtig genoeg bent om alles op poten te zetten.

Dit is misschien wel interessant leesvoer voor jou: http://pollarisrail.nl/Nederlands/index.html

Is van een Limburger die meestreed voor de concessie Vechtdallijnen die uiteindelijk door Arriva gewonnen werd.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 16 april 2012 @ 20:51:13 #179
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_110412453
quote:
14s.gif Op maandag 16 april 2012 20:44 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

het kan wel, maar dan moet je voldoende kennis van de markt hebben en goede contacten, omdat je zelf niet financieel daadkrachtig genoeg bent om alles op poten te zetten.

Dit is misschien wel interessant leesvoer voor jou: http://pollarisrail.nl/Nederlands/index.html

Is van een Limburger die meestreed voor de concessie Vechtdallijnen die uiteindelijk door Arriva gewonnen werd.
http://pollarisrail.nl/Pdf/DeLimburger.pdf
Interessant :o.

Ik heb er eigenlijk wel van gedroomd dat ik als ik ooit een bedrijf zou willen beginnen het een OV-bedrijf wordt maar mijn kennis daarvan is echt groot en het interesseert mij ook heel erg. Maarja, het geld dat er bij komt kijken is wat anders.. en ik ken weinig concessies waarbij de bussen en/of treinen inbegrepen zijn.

En ik heb ook voor de grap opgezocht op de site van de Stadsregio Rotterdam waar ik mij "kon inschrijven" voor de concessie Bus Rotterdam. En zocht ook naar een voorbeeld van zo'n offerte. Vond alleen het Plan van Aanpak en dergelijke. Kon het nergens vinden :').

[ Bericht 5% gewijzigd door o.us op 16-04-2012 20:54:11 ]
Feyenoord Rotterdam
  maandag 16 april 2012 @ 20:52:04 #180
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110412519
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 20:39 schreef Mr_Klaasje het volgende:
EBS Nederland is ook "nieuw" maar dan vanuit het buitenland opgezet.
EBS is een dochter van een Israëlische maatschappij, Egged.
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 20:41 schreef o.us het volgende:
Daar gaat mijn hoop. Volgens mij is het onmogelijk om als particulier een OV-bedrijf te beginnen, en dan heb ik het niet over een taxibedrijf of een veerpont maar een volledig bedrijf die meedoet met de strijd om concessies. In veel gebieden zijn de bussen niet van het OV-bedrijf maar bij de concessie inbegrepen.
De Limburgse Wim Pollaert heeft het geprobeerd met Pollarisrail, hij heeft met zijn bedrijfje een bod gedaan op de concessie voor de Vechtdallijnen. Uiteindelijk sleepte Arriva die concessie in de wacht.

Het opzetten van een eigen vervoerder is niet onmogelijk, alleen is het in sommige landen en gebieden makkelijker dan in andere. Het makkelijkste is het opzetten van een open access-vervoerder: je biedt dan niet op een concessie, maar je legt naar eigen gevoel treinen tussen A en B in.

Enkele voorbeelden van open access-vervoerders: NTV in Italië (hogesnelheidstrein Italo), HKX in Duitsland (3x per dag een IC Hamburg - Keulen v.v.), Thello tussen Frankrijk en Italië (nachttreinen) en het voormalige Wrexham and Sropshire in Engeland.

In Nederland is het opzetten van een open access-vervoerder vrij lastig: de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000) schrijft voor dat voor het uitvoeren van personenvervoer op het spoor een concessie vereist is. NS heeft de hoofdrailnetconcessie, de regionale vervoerders de rest. HSA heeft de HSL.

De vraag is of dit terecht is: het derde spoorwegpakket van de Europese Unie schrijft voor dat internationaal reizigersvervoer in open access mogelijk gemaakt moet worden. Echter, zolang dit niet in nationale wetgeving is omgezet kan het niet, je zult dus eerst een wetswijziging moeten hebben (of naar de rechter stappen) voor je internationaal vervoer kunt doen.

Voor nationaal vervoer is het helemaal lang wachten: de Europese Unie is voornemens om dezelfde regels ook op binnenlands verkeer toe te passen, maar dat hoeft voor 2017 niet verwacht te worden. Daarnaast krijg je dan nog dat lopende concessies uitgezonderd zijn, dus voor 2025 hoef je geen open access-concurrent op lijnen op het HRN te verwachten.

Uiteraard zit je daarnaast met een paar andere, belangrijke punten: je moet een spoorwegvergunning hebben, je moet voldoende gekwalificeerde mensen hebben (machinistenvergunning), je moet een veiligheidsstrategie hebben, verzekeringen, capaciteit aanvragen, enz. enz.

Rollend materieel kun je leasen bij o.a. Railpool, Alpha Trains, Akiem of MRCE Dispolok. Voor rijtuigen kun je aankloppen bij bijvoorbeeld Heros Rail die o.a. Ex-NS-rijtuigen ter lease aanbieden. Je moet een distributienetwerk hebben voor vervoerbewijzen en een manier zien te vinden om daarmee inkomsten te genereren.

Al met al nog een hele puzzel :Y

[ Bericht 10% gewijzigd door James1988 op 16-04-2012 21:03:07 ]
pi_110413189
Kan aan mij liggen hoor, maar als ze het puntstuk van wissel 1005b gaan vervangen, moet het dan dubbelsporig BD? Kan dat niet enkelsporig?
  maandag 16 april 2012 @ 21:03:46 #182
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110413415
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 21:00 schreef b2py het volgende:
Kan aan mij liggen hoor, maar als ze het puntstuk van wissel 1005b gaan vervangen, moet het dan dubbelsporig BD? Kan dat niet enkelsporig?
Veiligheidseisen. 0 ongevallen op het spoor.
  maandag 16 april 2012 @ 21:05:06 #183
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_110413492
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2012 20:52 schreef James1988 het volgende:

[..]

EBS is een dochter van een Israëlische maatschappij, Egged.

[..]

De Limburgse Wim Pollaert heeft het geprobeerd met Pollarisrail, hij heeft met zijn bedrijfje een bod gedaan op de concessie voor de Vechtdallijnen. Uiteindelijk sleepte Arriva die concessie in de wacht.

Het opzetten van een eigen vervoerder is niet onmogelijk, alleen is het in sommige landen en gebieden makkelijker dan in andere. Het makkelijkste is het opzetten van een open access-vervoerder: je biedt dan niet op een concessie, maar je legt naar eigen gevoel treinen tussen A en B in.

Enkele voorbeelden van open access-vervoerders: NTV in Italië (hogesnelheidstrein Italo), HKX in Duitsland (3x per dag een IC Hamburg - Keulen v.v.), Thello tussen Frankrijk en Italië (nachttreinen) en het voormalige Wrexham and Sropshire in Engeland.

In Nederland is het opzetten van een open access-vervoerder vrij lastig: de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000) schrijft voor dat voor het uitvoeren van personenvervoer op het spoor een concessie vereist is. NS heeft de hoofdrailnetconcessie, de regionale vervoerders de rest. HSA heeft de HSL.

De vraag is of dit terecht is: het derde spoorwegpakket van de Europese Unie schrijft voor dat internationaal reizigersvervoer in open access mogelijk gemaakt moet worden. Echter, zolang dit niet in nationale wetgeving is omgezet kan het niet, je zult dus eerst een wetswijziging moeten hebben (of naar de rechter stappen) voor je internationaal vervoer kunt doen.

Voor nationaal vervoer is het helemaal lang wachten: de Europese Unie is voornemens om dezelfde regels ook op binnenlands verkeer toe te passen, maar dat hoeft voor 2017 niet verwacht te worden. Daarnaast krijg je dan nog dat lopende concessies uitgezonderd zijn, dus voor 2025 hoef je geen open access-concurrent op lijnen op het HRN te verwachten.

Uiteraard zit je daarnaast met een paar andere, belangrijke punten: je moet een spoorwegvergunning hebben, je moet voldoende gekwalificeerde mensen hebben (machinistenvergunning), je moet een veiligheidsstrategie hebben, verzekeringen, capaciteit aanvragen, enz. enz.

Rollend materieel kun je leasen bij o.a. Railpool, Alpha Trains, Akiem of MRCE Dispolok. Voor rijtuigen kun je aankloppen bij bijvoorbeeld Heros Rail die o.a. Ex-NS-rijtuigen ter lease aanbieden. Je moet een distributienetwerk hebben voor vervoerbewijzen en een manier zien te vinden om daarmee inkomsten te genereren.

Al met al nog een hele puzzel :Y
Interessant :). Thanks. Weet jij misschien nog het volgende?

Ik heb ook voor de grap opgezocht op de site van de Stadsregio Rotterdam waar ik mij "kon inschrijven" voor de concessie Bus Rotterdam. En zocht ook naar een voorbeeld van zo'n offerte. Vond alleen het Plan van Aanpak en dergelijke. Kon het nergens vinden.
Feyenoord Rotterdam
  maandag 16 april 2012 @ 21:05:15 #184
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110413504
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2012 21:03 schreef James1988 het volgende:

[..]

Veiligheidseisen. 0 ongevallen op het spoor.
De veiligste trein is geen trein ^O^

Laten we dat dan maar doen :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_110413722
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 21:05 schreef o.us het volgende:

[..]

Interessant :). Thanks. Weet jij misschien nog het volgende?

Ik heb ook voor de grap opgezocht op de site van de Stadsregio Rotterdam waar ik mij "kon inschrijven" voor de concessie Bus Rotterdam. En zocht ook naar een voorbeeld van zo'n offerte. Vond alleen het Plan van Aanpak en dergelijke. Kon het nergens vinden.
Offerte's zijn niet bekend gemaakt, zijn geheim.
  maandag 16 april 2012 @ 21:11:22 #186
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110413961
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 21:05 schreef o.us het volgende:

[..]

Interessant :). Thanks. Weet jij misschien nog het volgende?

Ik heb ook voor de grap opgezocht op de site van de Stadsregio Rotterdam waar ik mij "kon inschrijven" voor de concessie Bus Rotterdam. En zocht ook naar een voorbeeld van zo'n offerte. Vond alleen het Plan van Aanpak en dergelijke. Kon het nergens vinden.
Graag gedaan, ik vind het ook interessante materie en heb er al het nodige voor opgezocht. Wat dat betreft helpt de Europese Unie wel: een spoorwegvergunning is geldig in de hele EU (let op: het veiligheidscertificaat niet!) en de infrastructuurbeheerders werken samen. Zo hoef je slechts bij ProRail aan te kloppen voor een pad van Den Helder naar Lissabon, zij regelen de rest met Infrabel, RFF, ADIF, etc.

Over de busconcessie van de regio Rotterdam weet ik helaas niks, dat heb ik niet gevolgd :)

Offertes zijn meestal wel geheim ja, alleen inzichtelijk voor de gunnende partij. Dit om de concurrentie eerlijk te houden enzo.
quote:
14s.gif Op maandag 16 april 2012 21:05 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

De veiligste trein is geen trein ^O^

Laten we dat dan maar doen :Y
Klopt, dat is de gedachte erachter. En juist door dit soort maatregelen (baanvak buiten dienst, ernaastgelegen baanvak buiten dienst) zijn er al jaren amper doden gevallen op en rondom het Nederlandse spoorwegnetwerk (aanrijdingen met personen uitgesloten).
  maandag 16 april 2012 @ 21:31:51 #187
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_110415576
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2012 20:52 schreef James1988 het volgende:

[..]

EBS is een dochter van een Israëlische maatschappij, Egged.
Wel zeldzaam dat een buitenlands bedrijf hier een concessie wint. Anders doen altijd alleen Nederlandse bedrijven mee.
  maandag 16 april 2012 @ 21:32:20 #188
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110415615
Hopelijk rijdt Arriva de laatste treinen vrijwel steevast. Ik moet morgen Dordrecht-Leerdam doen, en dan de laatste trein Leerdam-Dordrecht. Net als donderdag en vrijdagnacht. Heb weer even 3 daagjes werk *O*
Dan kijken wat ik dan mag doen :P
  Redactie Frontpage / Sport maandag 16 april 2012 @ 21:33:12 #189
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110415669
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2012 20:52 schreef James1988 het volgende:

[..]

EBS is een dochter van een Israëlische maatschappij, Egged.
Het bedrijf dat in een aantal delen van Israël toegeeft aan de ultraortodoxen en daar mannen gescheiden van de vrouwen laat reizen. Mannen voorin en vrouwen achterin.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 16 april 2012 @ 21:33:18 #190
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110415675
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2012 20:31 schreef James1988 het volgende:
Wat voor kaart heb je? Berlin Visit?

Aanraders: Potsdamer Platz (Bahntower), Fernsehturm (tv-toren, Alexanderplatz), Under den Linden (Brandenburger Tor), een rondritje maken met de S5 (S-Bahn, ringlijn) kan leuk zijn als je even wilt zitten. Daarnaast nog Kurfürstendamm (winkelstraat), Checkpoint Charlie, en natuurlijk Berlin Hauptbahnhof :s)
Het is maar net waar je van houdt. Ik zou Checkpoint Charlie overslaan, bijvoorbeeld. Het Soviet Ehemal in Treptower Park vond ik dan weer geweldig. En het beste wat ik de afgelopen jaren heb gedaan, was een fiets huren. Dan zie en beleef je zoveel meer.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  maandag 16 april 2012 @ 21:39:25 #191
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110416086
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 21:31 schreef ReisT het volgende:

[..]

Wel zeldzaam dat een buitenlands bedrijf hier een concessie wint. Anders doen altijd alleen Nederlandse bedrijven mee.
Arriva is Brits (nu Duits), Veolia en Connexxion zijn Frans, er zit vrij weinig Nederlands tussen. Aan de andere kant, Veolia, Arriva en Connexxion hebben wel Nederlandse B.V.'s. Maar dat geldt ook voor Egged, EBS is een Nederlandse B.V. Er zit ook een hoop Nederlandse expertise in EBS.

quote:
2s.gif Op maandag 16 april 2012 21:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Het bedrijf dat in een aantal delen van Israël toegeeft aan de ultraortodoxen en daar mannen gescheiden van de vrouwen laat reizen. Mannen voorin en vrouwen achterin.
Tsja, gebruiken verschillen overal in de wereld. Dat is 'cultuur'. Hoef je het niet altijd mee eens te zijn.

quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2012 21:33 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Het is maar net waar je van houdt. Ik zou Checkpoint Charlie overslaan, bijvoorbeeld. Het Soviet Ehemal in Treptower Park vond ik dan weer geweldig. En het beste wat ik de afgelopen jaren heb gedaan, was een fiets huren. Dan zie en beleef je zoveel meer.
Agreed, er is zoveel te zien en te doen in Berlijn. Een random tram/bus/metro/s-bahn/trein pakken en op een willekeurige plek uitstappen kan ook leuk zijn.
  maandag 16 april 2012 @ 21:43:14 #192
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_110416355
quote:
2s.gif Op maandag 16 april 2012 21:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Het bedrijf dat in een aantal delen van Israël toegeeft aan de ultraortodoxen en daar mannen gescheiden van de vrouwen laat reizen. Mannen voorin en vrouwen achterin.
En Palestijnen die Israëlisch burger zijn niet toelaten in de bus.. Maarja, daar heeft de Nederlandse BV van Egged weinig mee te maken.
Feyenoord Rotterdam
  maandag 16 april 2012 @ 21:44:54 #193
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_110416485
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 21:31 schreef ReisT het volgende:

[..]

Wel zeldzaam dat een buitenlands bedrijf hier een concessie wint. Anders doen altijd alleen Nederlandse bedrijven mee.
De enige OV-bedrijf die 100% Nederlands is is Qbuzz. Voor de overname van Transdev was xx ook 100% Nederlands.

[ Bericht 1% gewijzigd door o.us op 16-04-2012 21:45:41 ]
Feyenoord Rotterdam
  maandag 16 april 2012 @ 21:48:26 #194
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_110416739
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 april 2012 17:39 schreef Dr_Flash het volgende:

OHIH :r

Heb ik iets gemist?
  maandag 16 april 2012 @ 21:55:26 #195
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110417263
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 21:44 schreef o.us het volgende:

[..]

De enige OV-bedrijf die 100% Nederlands is is Qbuzz. Voor de overname van Transdev was xx ook 100% Nederlands.
Als tweede komt Syntus: het bedrijf is volledig Achterhoeks, aandelen 50% NS, 50% Keolis (SNCF) als ik me niet vergis.
pi_110417269
Thanks, kijk wel een rond en idd random uitstappen is ook leuk.
pi_110417373
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 21:55 schreef Crientj het volgende:
Thanks, kijk wel een rond en idd random uitstappen is ook leuk.
Rij een rondje met bus 100 of 200, dan kom je langs veel bekende plekken zonder dat je een dure toeristenbus in stapt :Y
dag
  maandag 16 april 2012 @ 21:58:06 #198
318211 hemarookworst
Man bijt worst
pi_110417415
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 21:44 schreef o.us het volgende:

[..]

De enige OV-bedrijf die 100% Nederlands is is Qbuzz. Voor de overname van Transdev was xx ook 100% Nederlands.
Vervoerders van stadsregoi's als HTM/RET/GVB?
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
  maandag 16 april 2012 @ 21:58:07 #199
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_110417417
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2012 21:55 schreef James1988 het volgende:

[..]

Als tweede komt Syntus: het bedrijf is volledig Achterhoeks, aandelen 50% NS, 50% Keolis (SNCF) als ik me niet vergis.
Keolis rijd hier ook in Frankrijk, onder andere de shuttle bus naar Parc Asterix en de CDGVAL O+
  maandag 16 april 2012 @ 21:59:56 #200
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_110417518
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2012 21:39 schreef James1988 het volgende:

[..]

Arriva is Brits (nu Duits), Veolia en Connexxion zijn Frans, er zit vrij weinig Nederlands tussen. Aan de andere kant, Veolia, Arriva en Connexxion hebben wel Nederlandse B.V.'s.
Het ging mij on hoe ze begonnen zijn. Dit zijn allemaal van oorsprong Nederlandse bedrijven die hier al jaren actief waren en waarin een paar buitenlandse bedrijven een steeds groter aandeel hebben gekregen.
Is toch wat anders dan zomaar 'uit het niets' hier een concessie te winnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')