abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78446384

Welkom in het FOK! anime en manga topic!

Wees niet afgeschrikt door de slowchat, als je vragen hebt kun je die hier altijd kwijt.

Anime is de japanse variant op "onze" tekenfilm. Het mag dan wel getekend zijn, maar anime's gaan vaak veel dieper dan de tekenfilms die je hier op TV ziet.
Door veel mensen die niet bekend worden deze termen echter in verband gebracht met seksueel getinte afbeeldingen (hentai) of onze (kinderlijke) series (op Jetix, Nickelodeon).
Hierdoor heeft dit onderwerp een slechte reputatie bij een aantal mensen.

Anime en manga kun je onderverdelen in verschillende genres. De twee grootste zijn "Shonen" en "Shoujo".
Hiernaast heb je meerdere kleine (sub-)genres, zoals "Josei", "Seinen". Elk (sub-)genre snijd een ander onderwerp aan, dus er zou in principe voor iedereen iets tussen moeten zitten.

Gericht op jongens (Shonen): dit is over het algemeen het meest bekeken genre. De meeste mensen beginnen met de bekende series uit dit gedeelte.
De series zijn meestal gericht op actie en humor. De bekende series "Bleach" en "Naruto" vallen in dit gedeelte

Gericht op meisjes (Shoujo): dit onderdeel behandelt meestal het (meer) dramatische gedeelte, en bevat veel romantiek.
Meestal is het hoofdpersoon in een van deze series een vrouw (of meisje natuurlijk). Een aantal voorbeelden zijn "Sailor Moon", "Cardcaptor Sakura" en "Fruits Basket"

Gericht op de jong volwassen vrouw (Josei): deze bevatten globaal dezelfde themas als de "Shoujo"-series, maar dan iets serieuzer en realistischer uitgevoerd.
Onder andere de series "Nana", "Paradise Kiss" en "Honey and Clover" zijn voorbeelden hiervan

Gericht op de jong volwassen man (Seinen): dit genre is heel divers en er zit veel afwisseling in, van avant-garde tot erotiek. Deze series hebben vaak een serieuze ondertoon.
Een aantal populaire series zijn "Elfen Lied" en "Ghost in the Shell".

Gericht op kinderen (Kodomo): "Hello Kitty" en "Hamtaro" - dit spreekt voor zich.

De makkelijkste manier is de taal leren door middel van een cursus of ervaring. Als je daar geen zin in (of daartoe niet in staat bent) kun je fansubs kijken. Fansub-groepen (zoals Dattebayo) nemen "raw"-versies op van de japanse TV, vertalen deze en voegen ondertitelingen toe. Vaak geven de groepen extra informatie zodat het voor de kijker beter te begrijpen is (typische japanse dingen worden uitgelegd).

Er zijn verschillende soorten groepen die animes ondertitelen, daarom zijn er verschillende in de gebruikte lettertypen, tekstopmaak of vertalingen. Verder zijn er twee soorten, de "speedsubbers" en de "qualitysubbers".
Zoals de namen doen vermoeden brengen de "speedsubbers" snel hun aflevering (of hoofdstuk) uit (waardoor het kan zijn dat deze van mindere kwaliteit is), en de "qualitysubbers" nemen de tijd en leveren vaak beter werk af.

Fansubs worden uitgebracht op verschillende sites, om deze te vinden kun je altijd even Googelen of op (de grotere) P2P-sites zoeken.
Links vragen doen we niet in dit topic (omdat het niet in alle gevallen legaal is), maar als je er echt niet uit komt kun je altijd een van de mensen hier een PM sturen.

Waarom zijn (sommige) fansubs illegaal?
Animes worden steeds populairder in andere landen, waardoor er vaker licenties opgekocht worden. Dit betekent dat de afleveringen officieel niet verspreid mogen worden (zonder toestemming).
Dit gebeurt niet bij alle series, maar meestal bij series die bekendheid verkrijgen in het westen waardoor een westerse uitgever de licentie koopt om hieraan te verdienen.

Ik kan de fansubs niet afspelen, wat moet ik doen?
Waarschijnlijk heb je niet de goede codes die nodig zijn om de formaten af te spelen, het CCCP-Project is een (gratis) pakket speciaal ontwikkeld voor anime, probeer eerst deze eerst te downloaden.

Huidig seizoen
Klik voor de vergroting!

2007 | Winter | Spring | Summer | Fall
2008 | Winter | Spring | Summer | Fall
2009 | Winter | Spring | Summer | Fall
2010 | Winter | Spring | Summer | Fall

Aziatische drama's Deel 2
Een topic over Aziatische drama series, voornamelijk over J-drama. Als je een keer geen zin hebt in anime moet je het hier een keer proberen.

Japans. [Deel 2]
Altijd al een beetje Japans willen leren? Dan is dit hét topic voor jou

Japanse cultuur enzo :D
Vragen over de Japanse Cultuur? Stel ze hier!

Japan #15
Dingen die je echt moet doen (mocht je naar Japan gaan).

Zelf sushi maken deel VII
Gerechten

[Animé] Meld hier dat er een nieuwe EP uit is 3
Hier word het gemeld als er nieuwe afleveringen uitgebracht worden.

Anime/mangaseries verkiezingstopic 2008 - Deel 4
Je wil iets nieuws zien maar weet niet wat? In dit topic vind je welke series het populairst waren op FOK!

Animé/Manga meetingtopic dl. 5 - beware of the Ice tea.
Een anime/manga meet.

[Anime] Bleach #8: Wachten op Ichigo vs Ulquiorra!
[Anime&Manga] Naruto #16
[ANIME] One Piece

http://www.animenewsnetwork.com/
Nieuws over anime, hier staan ook beschrijvingen van series en handige lijstjes van goede anime.

http://animenfo.com/
Hier vind je alle informatie over een anime die jij zoekt.

http://anidb.net/
De anime-database.

http://anime-planet.com/
Hier kun je een aantal aanraders zoeken (anime).

http://myanimelist.net/
Houd je eigen anime- en mangalijst bij! Bekijk andere lijsten en geef je oordeel over anime en manga!

Voorgaande delen

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92

------------------------------------------------------------

Degene die het laatst post in dit topic moet een nieuw topic aanmaken, en deze (als dat kan) bijhouden zolang deze open is.
De OP is hier te vinden.
Klik boven op de tab 'Bewerken' en kopiëer deze versie in verband met incorrecte weergave!
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_78446398
Dammit, aanpassen komt misschien later, ik wilde heul geen lapo
pi_78446419
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 18:45 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Matig argument.
Voor xam'd niet kijken meot je gewoon gekielhaald worden
net zoals je NGE gezien moet hebben
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_78447000
Plichtsmatig
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
  donderdag 25 februari 2010 @ 19:03:34 #5
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_78447030
Dat geldt voor meer anime
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_78447344
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 19:03 schreef wdn het volgende:
Dat geldt voor meer anime
Elfen lied
  donderdag 25 februari 2010 @ 19:13:47 #7
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_78447444
Ik zat meer te denken aan:

maar Elfenlied is ook goed
pi_78447446
maar kan iemand me aub vertellen wat er zo goed is aan xamd, wat deden ze dat rahxephon en NGE nog niet gedaan hadden?
  donderdag 25 februari 2010 @ 19:18:25 #9
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_78447602
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 19:13 schreef zquing het volgende:
maar kan iemand me aub vertellen wat er zo goed is aan xamd, wat deden ze dat rahxephon en NGE nog niet gedaan hadden?
Pi piru pi!!

Xam'd is gewoon goed. En ik zie geen reden waarom het iets anders zou moeten hebben dan dat NGE of Rahxpehon al hadden om niet goed te zijn. Als ik de moeite er voor zou doen zou ik best een lijstje kunnen maken maar wat maakt het uit? Xam's IS gewoon goed.
pi_78447791
Geen Full Metal Panic? Duh.
Eigen brokjes eerst.
pi_78447918
Ik moet nog steeds heel veel anime kijken, eerst maar eens School Rumble afmaken en dan kijk ik wel verder.. Volg toch echt té veel nu
pi_78447968
Ik weet hier niet veel van maar die films va hayao miyazaki zijn leuk
pi_78448290
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 19:18 schreef wdn het volgende:

[..]

Pi piru pi!!

Xam'd is gewoon goed. En ik zie geen reden waarom het iets anders zou moeten hebben dan dat NGE of Rahxpehon al hadden om niet goed te zijn. Als ik de moeite er voor zou doen zou ik best een lijstje kunnen maken maar wat maakt het uit? Xam's IS gewoon goed.
Ik vond 'm weinig origineel en dus ook niet echt goed. Alles was al gedaan, animatie was wel tof maar daar hield 't voor mij ook wel op
pi_78448302
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 19:23 schreef Bushmaster het volgende:
Geen Full Metal Panic? Duh.
FMP
pi_78448422
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 19:38 schreef zquing het volgende:

[..]

FMP
Soms ben je een man van me hart.
Maar dan denk ik weer aan xam'd en eflen lied
pi_78448448
Ach ja, 't zou niet leuk zijn als we nooit ruzie maakten he
pi_78450613
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 19:13 schreef zquing het volgende:
Is xamd ook voorzien van hele ladingen dwangbuisvulling?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_78450636
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 20:30 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Nope.
pi_78450751
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 20:30 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Xamd mag alleen maar dromen van het in de buurt komen van de complexiteit van de characters van NGE en RahXephon

en RahXehpon is de enige serie welke ook maar in de buurt komt van NGE in het genre
pi_78450837
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 20:33 schreef zquing het volgende:

[..]

Xamd mag alleen maar dromen van het in de buurt komen van de complexiteit van de characters van NGE en RahXephon

en RahXehpon is de enige serie welke ook maar in de buurt komt van NGE in het genre
Ze zijn niet complex, ze zijn geschift. Dat is niet hetzelfde en valt niet met elkaar te verwarren.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_78450945
Nee, niet geschift. Dat je de serie pas echt kan begrijpen na de 3e a 4e run met het nodige onderzoek(NGE) gaat inderdaad een beetje ver, maar RahXephon is stukken makkelijker.
pi_78451288
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 20:37 schreef zquing het volgende:
Nee, niet geschift. Dat je de serie pas echt kan begrijpen na de 3e a 4e run met het nodige onderzoek(NGE)
Er ligt vast ergens een dwangbuis klaar met jouw naam erop.

(3e à 4e run! weheheh )
pi_78451317
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 20:37 schreef zquing het volgende:
Nee, niet geschift. Dat je de serie pas echt kan begrijpen na de 3e a 4e run met het nodige onderzoek(NGE) gaat inderdaad een beetje ver, maar RahXephon is stukken makkelijker.
Dan is het geen vermaak meer. Moeilijker =! beter.

Maarja, jij bent ook geschift, want je vindt NGE geniaal en NGE is geschift, dus ben jij geschift.
pi_78451545
Maar waar 't mij om gaat is dat Xamd vergeleken met NGE gewoon goedkoop vermaak is van 't niveau schoolrumble, goed, leuk, vermakelijk, maar niet intelligent, zonder de echte diepgang.

Verder is Xamd lang niet zo revolutionair als NGE. Nee imho komt xamd nogggeeneens in de buurt van NGE
pi_78452207
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 20:47 schreef zquing het volgende:
Maar waar 't mij om gaat is dat Xamd vergeleken met NGE gewoon goedkoop vermaak is van 't niveau schoolrumble, goed, leuk, vermakelijk, maar niet intelligent, zonder de echte diepgang.

Verder is Xamd lang niet zo revolutionair als NGE. Nee imho komt xamd nogggeeneens in de buurt van NGE
Xam;d had wel degelijk diepgang. Dat het niet zo moeilijk was als NGE doet daar niet aan af.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')