quote:
Op maandag 14 mei 2007 23:14 schreef Binsentu het volgende:Watakushi is quite formal
Watashi is less formal and feminine in feeling
Atashi is feminine
Atai is feminine, juvenile, and more stereotyped than actually used
Washi is typical of old men in regional areas
Boku is an informal term broadly used by men from childhood right through to old age
Ore is a rough male usage,
Uchi means 'inside' or 'home'. It was originally used where a person was talking on behalf of their family, company, etc.
Veel meisjes op mijn school gebruiken trouwens "Uchi", dat blijkt nu "in" te zijn. Iets wat is overgewaaid uit Kansai is mij verteld. De jongens gebruiken bijna allemaal "Ore".
Sessha is trouwens ook een leuke, die gebruik ik wel eens om het ijs te breken of gewoon als grap. Dit is namelijk erg oud en werd alleen gebruikt door Samurai. De meeste japanners kijken je met grote verbazing aan met een "Hoe weet jij dat??!" blijk in de ogen.
Zelf gebruik ik altijd
pokkan. Het schijnt, dat heb ik me laten vertellen, dat dat alleen door stéén- stéén, ècht, stéénrijke mensen (maatje Donald Trump, Bill Gates en een paar oliesheiks) gebruikt wordt-- dat niemand in het hedendaagse Japan nog zo rijk is om dat nog te kunnen zeggen, etc.
Ik weet niet in hoeverre dat Hakata-ben is, als ik in Japan ben kom ik eigenlijk alleen maar in Fukuoka en omstreken (Tosu, Dazaifu, Kitakyushu) en in hoeverre dat eigenlijk wel klopt, maar het levert in ieder geval altijd een hoop verbazing op. Niet eens dat mensen gaan lachen, nee, ze zijn zo godverdomme verbaasd, prachtig.
![]()
.
Ik weet dat mijn vriendin, mijn verloofde, we gaan in augustus trouwen, altijd als ze het over haarzelf heeft
Maichan zegt. Ze heet Mai en is natuurlijk, zoals jullie je wel kunnen voorstellen, een klein, lief, iel, poppig, schattig meisje en die mogen dat doen. Kleine, liefe, iele, poppige, schattige meisjes en jonge kinderen, kleuters, mogen dat doen, zichzelf met hun naam en suffix aanspreken.
Sessha had ik nog nooit van hoord. Dat geef ik eens een gooi. Misschien dat dat in de familie van mijn vriendin, mijn verloofde wat minder geaccepteerd wordt. Dat zijn samurai. Haar oma's huis, God hebbe haar ziel, ze is een maand geleden overleden, is nog helemaal traditioneel Japans, met een gat in de vloer,
tatami op de vloer en een pot die van aan een ketting aan het plafond boven dat gat hangt. Prachtig. De overgrootvader van m'n vriendin liep nog met twee zwaarden in z'n riem over de akkers. De industrialistaie van Japan is, zoals jullie ongetwijfeld wel weten, een stuk later op gang gekomen dan hier in het westen. Als je oudere mensen spreekt, die DE EURLOG nog mee hebben gemaakt enzo, is de kans groot dat zij nog het Japan van de rulle akkers en ruilhandel mee hebben gemaakt. Zeker als ze uit de provincie komen.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."