abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46781898

Wat is anime?
Anime is kortweg een verzamelwoord voor Japanse animatie. Het gaat hier dus om geanimeerde (over het algemeen getekende) films en series, in het Japans gesproken. Anime komt dus in ieder geval uit Japan, alle tekenfilms die daar niet vandaan komen worden over het algemeen geen anime genoemd (uitzonderingen daargelaten).

Wat is manga?
Manga is de verzamelnaam voor Japanse strips. Manga is vergelijkbaar met onze eigen westerse strips, alleen zijn ze dan in het Japans en is de tekenstijl net zo als bij anime. Ook zijn de boekjes doorgaans in zwart-wit getekend. In Japan is manga veel populairder dan anime, terwijl dit in westerse landen juist omgekeerd is. Manga in Nederland is doorgaans naar het Engels vertaald. Vanwege de leesrichting van de Japanse taal, lees je zo'n vertaalde manga van rechts naar links. De voorpagina zit dus waar bij Westerse boeken de achterkant zit. Je ziet dan ook regelmatig de mangaboekjes achterestevoren in het rek bij de Bruna staan.

Veel anime is afgeleid van manga. Veel series en films zijn eerst bekend geworden door manga, en daarna geanimeerd. Zo is er ook een groep anime die afgeleid is van videogames. Dit is echter lang niet bij alle anime het geval, een groot deel is niet van manga of videogames afgeleid. Het is dus niet terecht anime als 'manga-films' te bestempelen.

Ik kan geen Japans. Wat nu?
Als je geen Japans kunt, is dat zeker geen reden om geen anime te kijken. Om anime toegankelijk te maken voor het westerse publiek, zijn zogenaamde fansub-groups actief. Deze groepen nemen zogenaamde raw-versies, opgenomen van de Japanse televisie, en voorzien deze van ondertitels en het nodige commentaar, alvorens ze te distribueren via internet en p2p-programma's. Deze ondertitelde films en series worden fansubs of gewoon subs genoemd.
Omdat anime ook in westerse landen op televisie verschijnt, en dan vooral gericht op het jongere publiek
(denk in Nederland aan Dragonball Z en Pokémon), worden er ook dubbed versies of dubs gemaakt. Dit zijn ingesproken versies, zodat ook kleine kijkertjes die nog niet zo snel de ondertitels kunnen lezen, het fatsoenlijk kunnen volgen. Veel anime fans hebben hier echter problemen mee, omdat het het authentieke van anime wegneemt, namelijk de Japanse taal. Ook gaan er door deze vertalingen bijvoorbeeld veel woordspelingen en grapjes uit het Japanse origineel verloren.

Wat is 'gelicenceerde animé'?
Als je op zoek gaat naar fansubs van series, gebeurt het nog wel eens dat een fansubgroep ergens in het midden van de serie ineens stopt met fansubben. Dit heeft ermee te maken dat de serie 'gelicenceerd' (licenced) is. Met deze term wordt bedoeld dat de serie is aangekocht door een Amerikaanse uitgever.
Fansubs zijn in principe illegaal, omdat de copyrights van de Japanse eigenaar geschonden worden. Het schaadt de Japanse eigenaar echter niet als zo'n serie door fansubbers toegankelijk wordt gemaakt voor het westen (er is immers geen westerling die het in zijn hoofd haalt om een serie zonder Engelse ondertiteling uit Japan te importeren). Het idee achter fansubs is om de serie onder de aandacht te krijgen van Amerikaanse uitgevers, zodat je zo'n serie gewoon in Amerika kan gaan kopen. Het is dus zelfs reclame voor de Japanse copyright-houder! Er zijn dan ook zelden problemen tussen fansubgroepen en de Japanse uitgevers.
Op het moment dat een serie gelicenceerd is (en dus binnenkort in Amerika te zien of te verkrijgen zal zijn), heeft de fansub zijn werk gedaan en houden de fansubbers op met fansubben. Het is dan de bedoeling dat je de serie die je tof vond gaat aanschaffen... Je ziet bij fansubs dan ook vaak de zin "please buy the DVD when it becomes available in your area" of"please buy the DVD to support the series" staan.
Sites die helpen bij het zoeken naar fansubs hebben vaak als ijzeren regel dat series die in Amerika (verreweg de grootste markt voor animé met Engelstalige ondertiteling) gelicenceerd zijn, van de site worden verwijderd. Hierdoor vallen fansubs duidelijk aan de juiste kant van het grijze gebied tussen legaal en illegaal. Daarom worden fansubs toegestaan, hoewel ze strikt gesproken illegaal zijn.

Wat voor genres zijn er in anime? Wat moet ik kijken?
Je hebt in anime allerlei soorten en maten. Alle genres die je tegenkomt bij Hollywood-films, heb je ook in anime. Je hebt humorseries (zoals bijv. Chobits) en films, maar ook andere genres zoals actie (bijv. Cowboy Bebop, Bleach), drama (bijv. Grave of the Fireflies), zoetsappige (bijv Kimi Ga Nozomu Eien) , noem maar op. Naast deze gangbare genres zijn er ook nog soorten anime die we niet terugzien in Hollywood-films. Een voorbeeld hiervan is mecha. Mecha-anime gaat ruwweg over grote futuristische robots die met elkaar battlen (bijv. Evangelion en Gundam Wing).
Kortom, voor elk wat wils. Het hangt helemaal van jouw smaak af wat je wilt gaan kijken.
Een populair anime op dit moment is, en deze werd in vorige topics ook veelvuldig besproken is Naruto, deze is nog steeds bezig er wordt dus elke week een ep uitgegeven.
Een andere populaire is Bleach deze word ook veelvuldig besproken door Fok!ers (zie links verder in dit topic). Deze anime loopt nog steeds en is zeer populair.

Fanstuff
Cosplay is jezelf verkleden in een character uit een anime serie. Hieronder zie je een persoon verkleed als een personage uit naruto.

Cosplay kom je vaak tegen op animé-conventies (een soort van beurzen waar veel animé- en mangafans naartoe komen). In nederland vinden deze ook plaats Zie: Animecon en Abunai

Japanse taal
Als je teveel anime kijkt vallen sommige woorden op.
Hier een topic waar je je woordjes die je uit anime leert kwijt kunt
Leuke Japanse woorden. Leer hier gebrekkig Japans Topic

Gevleugelde uitspraken.
Anime zit er vol mee. Een gevonden? Deelze! .

• Springtime of youth (Lee uit naruto als ie weer eens enthousiast is)
  • Your still xxx years too early to oppose me (Standaard reactie als iemand het tegen je opneemt die er niet klaar voor is. Bijv in: Naruto: Sasuke en Itachi, Midori: seiji en zus)
  • A cowardly love is all about looking for mistakes (Intro Midori No Hibi)

Nog meer bijzaken
    Tof japans muziek programma: hey hey hey
    Qunix dacht er ooit over om met zen allen een anime/manga te maken. Dus als je iets kan meld het (maar verwacht er niet te veel van)

Hall of Fame

Almost Otaku/Otome!

Animé-sites en databases (hier vind je veel info over diverse anime)
    http://www.animenewsnetwork.com/ (uitgebreide database met info over series en films)
    http://www.animenfo.com/
    http://www.anipike.com/
    http://www.animenia.be/ (Qunix)
    http://www.anidb.net (geeft reviews van fansubs!)
    http://anime-planet.com/animerec (geeft aan welke series bij jou passen)

Het grote Animé/manga Offspring gedeelte (Allemaal animé familie op fok):
    [anime] Naruto Deel 4 met manga en fillers
    [ANIME] Bleach 2 : Fillers ahoy!
    [anime]Afro Samurai
    [Anime] Ouran Host Club. More important than the future
    Death Note

Bob naar Japan deel 2 (Orealo's grootse plannen)
    Japanse Series : Deel 1
    Het grote Animé verkiezingstopic
    Densha Otoko (Train man) Kitaaa! (live-action, voor meer info klik hier)
    Japanse cultuur enzo :D
    Onigiri's uit Japan Want zeg nou zelf, wie droomt er nou niet van een home-made lunchbox ^_^
    [Anime][centraal] Meld hier dat er een nieuwe EP uit is 2
    En deze wiki: http://wiki.fok.nl/index.php?title=Animekarakters

Vorige delen
    1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
    20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 I 38

Meeting topics
    Het grote anime/manga meeting topic dl 4. LaserQuestGangRape
    Het grote anime/manga meeting topic deel 3 we wachten op Ab
    Het grote anime/manga meeting topic deel 2 op naar Leen!
    Het grote anime/manga meeting topic

Deze OP staat altijd open voor veranderingen/verbeteringen.
    OP Opa Oma: Hopey >>> OP Papa Outcast_Within >> OP wikki chaos Mschol>> topic start hoer orealo
    >>>>>>>>>> >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Notice van Moderator : Geen links naar download sites!
    Maar PM'en kan altijd ^-^

En geen ongeďnspireerde TVP's! . Je kunt maar beter in de hall of fame staan wil je zo'n ongeďnspireerde tvp hier neerzetten.
  • "Those unforgettable days, for them I live"
    pi_46781985
    Nana.

Tvp.
    pi_46782044
    laat mij en mn nana obsessie met rust wil je
    "Those unforgettable days, for them I live"
    pi_46782304
    quote:
    Op woensdag 28 februari 2007 19:28 schreef zquing het volgende:
    laat mij en mn nana obsessie met rust wil je
    Gewoon veel series volgen, dat maakt het wachten dragelijker.
    pi_46782393
    ik volg al teveel drama's, er is niet zo heel veel ruimte voor een anime erbij........... En volgens mij trek ik het niet om op nog meer series iedere week te wachten voordat ik een nieuwe ep kan zien
    pi_46782598
    quote:
    Op woensdag 28 februari 2007 19:37 schreef zquing het volgende:
    ik volg al teveel drama's, er is niet zo heel veel ruimte voor een anime erbij........... En volgens mij trek ik het niet om op nog meer series iedere week te wachten voordat ik een nieuwe ep kan zien
    Als het mee zit heb ik elke dag wel 1 of 2 eps te downloaden. Zo niet, dan heb ik nog genoeg complete series waar ik nog aan moet beginnen. Nu nog de tijd vinden om de backlog wat minder te maken.

Het wordt weer een keer tijd voor een paar nieuwe Gintama eps. Is al weer een paar weken terug sinds Shinsen de laatste heeft gereleased.
      woensdag 28 februari 2007 @ 19:42:16 #7
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_46782608
    Torn mijn 5de 500 Gb schijf is sinds vandaag vol.
    Ik kijk onderweg van/naar werk 6 afleveringen per dag. Dus een serie van 26 afleveringen is in een week gedaan (zeker als ik 's-avonds in bed vlug nog even een paar eps extra kijk).

Morgen extra DN en Bleach (denk ik) en vrijdag Naruto.

En vanaf volgende week staat angel heart op het programma.

Dussssssssssss ik kijk genoeg series edoch deel 35 van Nana was iets te veel cliffhanger

Maar zquing: je wilt echt dat we heel deel 39 met die titel moeten doen? Het is al erg zat
    Beatus vir qui suffert tentationem.
    PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
    Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
    pi_46783358
    jup, dit herrinert alle mensen in dit topic aan de lijdensweg die wij ondergaan omdat wij niet weten hoe het verder gaat met Nana
    pi_46783493
    Stel.... Je krijgt de vraag om een paar anime series op te noemen, wat op de Nederlandse tv moet komen. Welke worden het dan volgens jouw?

Oftewel... Welke anime series wil jij op tv zien?
    pi_46783799
    NANA!
    en gankutsuou
      woensdag 28 februari 2007 @ 20:15:52 #11
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_46783938
    quote:
    Op woensdag 28 februari 2007 20:04 schreef Qunix het volgende:
    Stel.... Je krijgt de vraag om een paar anime series op te noemen, wat op de Nederlandse tv moet komen. Welke worden het dan volgens jouw?

Dat is redelijk simpel De volgende series staan bij mij in het rijtje "goede series":

Naruto
    Bleach
    Death Note
    Nana
    Ah My Goddess
    Blood+
    InuYasha
    Full Metal Alchemist
    Lain
    Fate Stay Night
    Samurai Champloo
    Witch Hunter Robin
    Elfen Lied
    Shakugan No Shana
    Love Hina
    Fruit Basket
    Suzuka
    Ayashi No Ceres
    Rurouni Kenshin
    Utawarerumono

Het zijn allerlei stijlen/soorten animes (fantasy, relaties m/v, drama, humor etc) maar elk serie heeft zo wel iets.
    pi_46784160
    er zijn genoeg series die ik in nederland op de buis wil zien, maar er zoijn niet zo heel veel series waarvan ik denk dat mensen in nederland ze ook daadwerkelijk leuk gaan vinden.

Ik zou gaan voor Bleach/FMA op de box rond een uur of 10
    pi_46784268
    Houd wel rekening mee dat er veel anime freaks zullen kijken die series eventueel al gezien hebben, maar ook nieuwe kijkertjes die een stomme tekenfilm verwachten...

Ik heb Naruto in mijn lijst net als Death Note, FMA en Midori No Hibi. Naruto dan wel ex fillers...
    pi_46784315
    quote:
    Op woensdag 28 februari 2007 20:21 schreef zquing het volgende:
    er zijn genoeg series die ik in nederland op de buis wil zien, maar er zoijn niet zo heel veel series waarvan ik denk dat mensen in nederland ze ook daadwerkelijk leuk gaan vinden.

Ik zou gaan voor Bleach/FMA op de box rond een uur of 10
    The Box word binnenkort Commedy Central en zal alleen spul uitzenden qua Amerikaanse humor
    Maar goed.
      woensdag 28 februari 2007 @ 20:26:02 #15
    52544 RipCore
    Sleep is my escape.
    pi_46784362
    Nou, aangezien het alleen maar over NANA gaat, moet ie dan ook niet z´n )d´r' eigen topic?
    "Being a procrastinating, instigating, exasperating chameleon is a damn tiring job!"
      woensdag 28 februari 2007 @ 20:29:17 #16
    94218 Zeitgeist
    Es lebe die Freiheit!
    pi_46784504
    quote:
    Op woensdag 28 februari 2007 20:04 schreef Qunix het volgende:

Geen een als ze ze in het Nederlands dubben.

Maar in originele vorm:

Nana
    Record Of Lodoss War (OVA + TV)
    Macross
    Lupin III
    The Guyver
    Infinite Ryvius
    Texhnolyze
    Fantastic Children
    Escaflowne
    Ebi Chu
    Witch Hunter Robin
    Serial Experiments Lain
    Ai Yori Aoshi
    Azumanga Daioh
    Gilgamesh
    Saikano
    His & Her Circumstances
    X
    Keroro Gunso
    Haibane Renmei
    The Light Is Leaving Us All
    pi_46784664
    quote:
    Op woensdag 28 februari 2007 20:29 schreef Zeitgeist het volgende:
    Geen een als ze ze in het Nederlands dubben.
    Ja duh... Met Nederlandse ondertiteling.
    quote:
    Op woensdag 28 februari 2007 20:29 schreef Zeitgeist het volgende:
    Ebi Chu
    Ebichu....
    Das hentai/humor... Slecht plan.
    pi_46785013
    denken er serieus mensen hier dat het ongetrainde nederlandse volk lain en Texhnolyze gaan snappen?

Dit zijn echt geen series die hier uitgezonden moeten worden, er zijn al mensen die problemen hebben met het volgen van Prince of tennis
      woensdag 28 februari 2007 @ 20:58:02 #19
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_46785620
    Lain Leuk voor de kids na een eps van Pokemon ofzo
    pi_46786004
    Lain beetje leuke serie?
      woensdag 28 februari 2007 @ 21:11:58 #21
    107418 wdn
    Elfen lied O+
    pi_46786209
    "leuk" is niet het woord.
    Tis geen humor

Het is meer hmm vreemd. Maar wel goed
    pi_46786408
    lain gaat diep, heel diep

altans dit is wat ik gehoord heb, moet hem zelf nog een keer kijken
    pi_46786557
    Lain is vaag...
    pi_46786660
    Zeg maar het Ghost in the shell achtige anime? (dan heb ik het over de logica van de serie)
    pi_46786840
    quote:
    Op woensdag 28 februari 2007 21:23 schreef Roku het volgende:
    Zeg maar het Ghost in the shell achtige anime? (dan heb ik het over de logica van de serie)
    http://www.animenfo.com/animetitle,371,nxigxj,serial_experime.html
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')