abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39184788
Het grote Anime/Manga topic deel 23! Et tu Brute Jordy?
Met onder andere:
  • Uitleg TT Alweer die jordy toch ^_^ ouwe slowchatslet
  • Uitbreiding Anime topic familie met: [Anime] [centraal] Meld hier dat er een nieuwe EP uit is
  • Nu zonder ongeinspireerde TVP's!

Wat is anime?
    Anime is kortweg een verzamelwoord voor Japanse animatie. Het gaat hier dus om geanimeerde (over het algemeen getekende) films en series, in het Japans gesproken. Anime komt dus in ieder geval uit Japan, alle tekenfilms die daar niet vandaan komen worden over het algemeen geen anime genoemd (uitzonderingen daargelaten).

Wat is manga?
    Manga is de verzamelnaam voor Japanse strips. Manga is vergelijkbaar met onze eigen westerse strips, alleen zijn ze dan in het Japans en is de tekenstijl net zo als bij anime. Ook zijn de boekjes doorgaans in zwart-wit getekend. In Japan is manga veel populairder dan anime, terwijl dit in westerse landen juist omgekeerd is.

Veel anime is afgeleid van manga. Veel series en films zijn eerst bekend geworden door manga, en daarna geanimeerd. Zo is er ook een groep anime die afgeleid is van videogames. Dit is echter lang niet bij alle anime het geval, een groot deel is niet van manga of videogames afgeleid. Het is dus niet terecht anime als 'manga-films' te bestempelen.

]

Ik kan geen Japans. Wat nu?
    Als je geen Japans kunt, is dat zeker geen reden om geen anime te kijken. Om anime toegankelijk te maken voor het westerse publiek, zijn zogenaamde fansub-groups actief. Deze groepen nemen zogenaamde raw-versies, opgenomen van de Japanse televisie, en voorzien deze van ondertitels en het nodige commentaar, alvorens ze te distribueren via internet en p2p-programma's. Deze ondertitelde films en series worden fansubs of gewoon subs genoemd.
    Omdat anime ook in westerse landen op televisie verschijnt, en dan vooral gericht op het jongere publiek
    (denk in Nederland aan Dragonball Z en Pokémon), worden er ook dubbed versies of dubs gemaakt. Dit zijn ingesproken versies, zodat ook kleine kijkertjes die nog niet zo snel de ondertitels kunnen lezen, het fatsoenlijk kunnen volgen. Veel anime fans hebben hier echter problemen mee, omdat het het authentieke van anime wegneemt, namelijk de Japanse taal. Ook gaan er door deze vertalingen bijvoorbeeld veel woordspelingen en grapjes uit het Japanse origineel verloren.

Wat is 'gelicenceerde animé'?
    Als je op zoek gaat naar fansubs van series, gebeurt het nog wel eens dat een fansubgroep ergens in het midden van de serie ineens stopt met fansubben. Dit heeft ermee te maken dat de serie 'gelicenceerd' (licenced) is. Met deze term wordt bedoeld dat de serie is aangekocht door een Amerikaanse uitgever.
    Fansubs zijn in principe illegaal, omdat de copyrights van de Japanse eigenaar geschonden worden. Het schaadt de Japanse eigenaar echter niet als zo'n serie door fansubbers toegankelijk wordt gemaakt voor het westen (er is immers geen westerling die het in zijn hoofd haalt om een serie zonder Engelse ondertiteling uit Japan te importeren). Het idee achter fansubs is om de serie onder de aandacht te krijgen van Amerikaanse uitgevers, zodat je zo'n serie gewoon in Amerika kan gaan kopen. Het is dus zelfs reclame voor de Japanse copyright-houder! Er zijn dan ook zelden problemen tussen fansubgroepen en de Japanse uitgevers.
    Op het moment dat een serie gelicenceerd is (en dus binnenkort in Amerika te zien of te verkrijgen zal zijn), heeft de fansub zijn werk gedaan en houden de fansubbers op met fansubben. Het is dan de bedoeling dat je de serie die je tof vond gaat aanschaffen... Je ziet bij fansubs dan ook vaak de zin "please buy the DVD when it becomes available in your area" of "please buy the DVD to support the series" staan.
    Sites die helpen bij het zoeken naar fansubs hebben vaak als ijzeren regel dat series die in Amerika (verreweg de grootste markt voor animé met Engelstalige ondertiteling) gelicenceerd zijn, van de site worden verwijderd. Hierdoor vallen fansubs duidelijk aan de juiste kant van het grijze gebied tussen legaal en illegaal. Daarom worden fansubs toegestaan, hoewel ze strikt gesproken illegaal zijn.

Wat voor genres zijn er in anime? Wat moet ik kijken?
    Je hebt in anime allerlei soorten en maten. Alle genres die je tegenkomt bij Hollywood-films, heb je ook in anime. Je hebt humorseries (zoals bijv. Chobits) en films, maar ook andere genres zoals actie (bijv. Cowboy Bebop, Bleach), drama (bijv. Grave of the Fireflies), zoetsappige (bijv Kimi Ga Nozomu Eien) , noem maar op. Naast deze gangbare genres zijn er ook nog soorten anime die we niet terugzien in Hollywood-films. Een voorbeeld hiervan is mecha. Mecha-anime gaat ruwweg over grote futuristische robots die met elkaar battlen (bijv. Evangelion en Gundam Wing).
    Kortom, voor elk wat wils. Het hangt helemaal van jouw smaak af wat je wilt gaan kijken.
    Een populair anime op dit moment is, en deze werd in vorige topics ook veelvuldig besproken is Naruto, deze is nog steeds bezig er wordt dus elke week een ep uitgegeven.
    Een andere populaire is Bleach deze word ook veelvuldig besproken door Fok!ers (zie links verder in dit topic). Deze anime loopt nog steeds en is zeer populair.

Enkele anime series die in vorige topic werd besproken zijn: Hellsing, Chobits, 2x2 = Shinobuden, Ah My Goddess, Beck, Mai HiME, Getbackers Mai Otome, Midori no Hibi, grave of fireflies, Ergo Proxy , en Gundam Seed.

Ik vond iets leuk wat zou ik nog meer leuk vinden tip > http://anime-planet.com/animerec/
    Ook kun je kijken wat je medefokkers de leukste anime vonden in:
    Het grote lustrum Anime topic beste serie verkiezing!

Het grote Anime/manga Offspring gedeelte (Allemaal anime familie op fok):
    De populariteit van dit topic heeft voor vele kindjes gezorgt. De verkiezings topic hierboven is daar een mooi voorbeeld van. Maar er is meer:
    [Anime] Naruto deeltje 3 (Film 2!) (klaag hier over fillers of meld dat er een nieuwe ep is)
    [ANIME] Bleach 2 : Fillers ahoy! (klaag hier over fillers of meld dat er een nieuwe ep is)
    Densha Otoko (Train man) Kitaaa! Een erg leuke tip van Hopey
    Het grote animé/manga meeting topic - Amsterdam De 1ste meet is al geweest (inc loot)
    Japanse cultuur enzo Topic Toon hier je bewondering voor dit vreemde land
    Onigiri's uit Japan Want zeg nou zelf, wie droomt er nou niet van een home-made lunchbox ^_^

Densha Otoko is trouwens live-action (met acteurs. Voor meer info Click

Fanstuff
    Cosplay is jezelf verkleden in een character uit een anime serie. Hieronder zie je een persoon verkleed als een personage uit naruto.

Deze mensen kun je vaak vinden op een soort van Anime beurzen. In nederland vinden deze ook plaats Zie:
    Animecon 2006 : 30th, 1st and 2nd of July
    Abunai 2006 : 27th, 28th and 29th of October (goedkoper )

Leuke intros
    Bleach

Japanse taal
    Als je teveel anime kijkt vallen sommige woorden op.
    Hier een topic waar je je woordjes die je uit anime leert kwijt kunt
    Leuke Japanse woorden. Leer hier gebrekkig Japans Topic

Gevleugelde uitspraken.
    Anime zit er vol mee. Een gevonden? Deelze! .

• Springtime of youth (Lee uit naruto als ie weer eens enthousiast is)
  • Your still xxx years too early to oppose me (Standaard reactie als iemand het tegen je opneemt die er niet klaar voor is. Bijv in: Naruto: Sasuke en Itachi, Midori: seiji en zus)
  • A cowardly love is all about looking for mistakes (Intro Midori No Hibi)

Nog meer bijzaken
    Tof japans muziek programma: hey hey hey
    Qunix dacht er ooit over om met zen allen een anime/manga te maken. Dus als je iets kan meld het (maar verwacht er niet te veel van)

Enkele site's over anime; hier vind je veel info over diverse anime.
    http://www.animenewsnetwork.com/
    http://www.animenfo.com/
    http://www.anipike.com/
    http://www.animenia.be/ (Qunix)

Hall of Fame

Almost Otaku/Otome!

Notice van Moderator : Geen links naar download sites!
    Maar PM'en kan altijd ^-^

Over dat download gebeuren.
    Gewoon downloaden die hap, tenzij je portomonee het aankan, of je moet em perse in dolby sexuele 3.92 om je heen geil 3/10 beeld formaat wil hebben met cardboard limited edition box eromheen.
    De feiten over wanneer het welof niet mag vind je hier en wat het betekent wanneer iets gelicenced is hier

Vorige delen
    1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15|16 |17|18 | 19 | 20 | 21 | 22 |

Deze OP staat altijd open voor veranderingen/verbeteringen.
    OP Opa Oma: Hopey >>> OP Papa Outcast_Within >> OP wikki chaos Mschol>> topic start hoer orealo
    >>>>>>>>>> >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

[ Bericht 1% gewijzigd door outcast_within op 24-06-2006 19:16:42 ]
  • pi_39184811
    Plaats nog even een link in het oude topic.
    Tvp enzo.
    Outcast waarom open jij hem eigenlijk en Sh0g niet?

Mijn laatste post uit het vorige topic:
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 16:46 schreef blessed19 het volgende:
    bob (Orealo) is tof
    en de broer van kroekroek ook!!

Liet jij als kind vaak je geslachtsdeel zien?
    En die link plaats je, want?

Vandaag trouwens Hanbun no Tsuki ga Noboru Sora afgekeken.
    Mooie drama serie, weer eens wat anders. Hoewel ik de drama opzich best mee vond vallen. Het verhaal zat goed in elkaar en de personages zijn erg leuk.
    Het is een serie van [maar] 6 afleveringen à 20 minuten, dus altijd goed om even tussendoor te kijken.
      zaterdag 24 juni 2006 @ 19:09:09 #3
    114845 Sh0g
    Orenji-kun
    pi_39184877
    aww

ik wilde 'em net submitten, maar gelukkig refreshte ik nog en zag dat outcast me voor was.

Animecon komt eraan, dus dat kon nog in de op.

En dat met die titel werkt niet, dus daar had ik "Et tu Bru...Jordy?" van gemaakt.
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 19:06 schreef -Strawberry- het volgende:
    done
      zaterdag 24 juni 2006 @ 19:11:30 #4
    122155 arucard
    Amplifier Worship
    pi_39184928
    Net nieuwe manga gehaald.
    Yu-gi-oh 1 & 2
    Shaman King 1 & 2

En van Archonia kwam dit gisteren binnen:
    BoBoBo-Bo Bo-BoBo vol 01
    Chrono crusade vol 01
    Detective Conan vol 01 Case closed
    Detective Conan vol 02 Case closed
    Full metal alchemist vol 01
    Full metal alchemist vol 02
    Full metal alchemist vol 03
    Full metal alchemist vol 04
    Full metal alchemist vol 05
    Hunter X Hunter vol 01
    Hunter X Hunter vol 02
    Iron wok Jan vol 01
    Iron wok Jan vol 02
    Naruto vol 09
    Naruto vol 10
    O)))
    pi_39184950
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 19:06 schreef -Strawberry- het volgende:
    Tvp enzo.
    Outcast waarom open jij hem eigenlijk en Sh0g niet?
    De wiki was nog niet up-to-date. Moesten nog 2 linkjes in e.d.
    quote:
    En die link plaats je, want?
    Het was een link naar een post van bless die ge-edit was. Wss te beschamend.
    quote:
    Vandaag trouwens Hanbun no Tsuki ga Noboru Sora afgekeken.
    Mooie drama serie, weer eens wat anders. Hoewel ik de drama opzich best mee vond vallen. Het verhaal zat goed in elkaar en de personages zijn erg leuk.
    Het is een serie van [maar] 6 afleveringen à 20 minuten, dus altijd goed om even tussendoor te kijken.
    Was dat die offspring van kimi?
      zaterdag 24 juni 2006 @ 19:13:22 #6
    114845 Sh0g
    Orenji-kun
    pi_39184965
    hoeveel is dat bij elkaar arucard? 180 euro ofzo? vraag ik uit nieuwsgierigheid
    pi_39184971
    Ik ben wel benieuwd naar Shaman King, moet wel een leuke manga zijn

Ik wacht nu nog op IWGP Vol.1 van bol.com
    Ik keek laatst naar mijn manga collection en het bleek dat ik er al 20 had ofzo :/

Idd @ arucard, hoeveel heb je betaald
    すれざる ・・SureZal ・・ スレザル
    pi_39185009
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 19:09 schreef Sh0g het volgende:
    Animecon komt eraan, dus dat kon nog in de op.
    Wiki bijgewerkt.
    als je nog wat wou toevoegen ga je gang
    http://wiki.fok.nl/index.php?title=OP/Anime&action=edit

---
    Heb net pita-ten manga 6 gelezen. Ze dwalen nu helemaal van de anime af (Of andersom ) Er wordt iig meer uitgelegd over shia (de lieve duivel)
    -
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 19:09 schreef Sh0g het volgende:
    En dat met die titel werkt niet, dus daar had ik "Et tu Bru...Jordy?" van gemaakt.
    Topic report is verstuurd. mss wordt het nog veranderd

[ Bericht 22% gewijzigd door outcast_within op 24-06-2006 19:20:25 ]
    pi_39185262
    Gefeliciteerd. Topic is nog geen 20 minuten open en ik heb alweer de 2de topic report verstuurt.
    Laag niveau is niet erg. Maar het moet niet te erg worden he
    Vooral niet op de mooie eerste pagina van het topic
    --

Topic is opgeschoont en TT is veranderd naar shog's alternatief

[ Bericht 12% gewijzigd door outcast_within op 24-06-2006 23:45:03 ]
      Moderator zaterdag 24 juni 2006 @ 19:29:27 #10
    1212 crew  Mike
    Excellent!
    pi_39185321
    Zeg mensen, doe eens normaal.

Dit topic is voor Anime en Manga...voor de rest van de slowchat zijn voldoende slowchats op Fok. Overigens worden tvp's altijd verwijderd.

Carry on.
    In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
    pi_39185384
    Hajime no Ippo is vet

Ik ben ook begonnen met Golden Boy.
      zaterdag 24 juni 2006 @ 19:37:44 #12
    122155 arucard
    Amplifier Worship
    pi_39185557
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 19:13 schreef Sh0g het volgende:
    hoeveel is dat bij elkaar arucard? 180 euro ofzo? vraag ik uit nieuwsgierigheid
    Dat van archonia was 118 euro inclusief verzendkosten(6 euro)
    De 4 andere waren 5,95 per stuk.
    O)))
    pi_39186090
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 19:37 schreef arucard het volgende:

[..]

Dat van archonia was 118 euro inclusief verzendkosten(6 euro)
    De 4 andere waren 5,95 per stuk.
    Manga's voor ¤ 6, waar
    Ik koop ze nl. altijd voor ¤10
    すれざる ・・SureZal ・・ スレザル
      zaterdag 24 juni 2006 @ 19:54:56 #14
    114845 Sh0g
    Orenji-kun
    pi_39186123
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 19:26 schreef outcast_within het volgende:
    Gefeliciteert. Topic is nog geen 20 minuten open en ik heb alweer de 2de topic report verstuurt.
    uh, ik snap 'em niet helemaal. Wat is een topic report en waarom is het erg om die te versturen?
    Verwerk je antwoord maar in een post met anime/manga gerelateerde info, want anders zal dit ook wel een slowchat vlaggetje krijgen.
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 19:32 schreef Qunix het volgende:
    Hajime no Ippo is vet
    En het mooie is: het blijft maar beter en beter worden. Je hebt ook geen last van fillers.
    Het wordt wel balen als je na de serie, de movie en de ova in een zwart gat valt.
    quote:
    Ik ben ook begonnen met Golden Boy.
    Ook geniaal.
    pi_39186275
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 19:26 schreef outcast_within het volgende:
    Gefeliciteert. Topic is nog geen 20 minuten open en ik heb alweer de 2de topic report verstuurt.
    Laag niveau is niet erg. Maar het moet niet te erg worden he
    Vooral niet op de mooie eerste pagina van het topic
    --

Topic is opgeschoont en TT is veranderd naar shog's alternatief
    Vuile rat... jij begon met dat er bericht voor mij in je fotoboek zou staan...
    Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
    With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
      zaterdag 24 juni 2006 @ 20:00:16 #16
    122155 arucard
    Amplifier Worship
    pi_39186292
    In een of andere boekenwinkel in Den Bosch. Ik was er vandaag toevallig, ik kom er anders nooit.
    Maar ik weet niet of je Archonia kent, daar kan je anders ook kijken. archonia.com
    De prijzen vallen wel mee daar, maar dat ligt aan de uitgever hoe duur het is.
    O)))
    pi_39186735
    TVP! Wachtend op ouran high 12

(damn dats al 3e keer dat ik dit post )
    pi_39187125
    modjes die alleen maar lezen/posten als er om gevraagd word

Na mijn inhaalreeks van anime van de afgelopen weken post ik hier wel weer wat zinnigs
    Op maandag 30 juli 2007 03:28 schreef McFearless het volgende:
    Jij bent echt de meest grote mongool die hier rondloopt. :{w
    pi_39187583
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 19:54 schreef Sh0g het volgende:
    En het mooie is: het blijft maar beter en beter worden. Je hebt ook geen last van fillers.
    Het wordt wel balen als je na de serie, de movie en de ova in een zwart gat valt.
    Nu kijk ik Miyata vs Mashiba in de semi-finals van de rookiechamp. En Miyata is down en nu bij het aftellen is de ep voorbij en moet ik wachten op de volgende kut moment !!!!!!!!!

Toffe serie
    pi_39187732
    ben bezig met ebichu
    daarna weer wat love hina kijken om de ovas te kijken (lol, bleek dat ik die geskipped had )
    pi_39188877
    Zeer ordinaire TVP

Ga straks wel voor een week bijlezen... of morgen, of overmorgen
    ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
    pi_39189768
    Op welke volgorde moet je Love Hina nou kijken?

1-25 kerst lente ova?
    pi_39190937
    de twee specials kwamen pas na de serie uit, maar ik zou ze ergens voor het einde van de serie bekijken.

De twaalfde aflevering van Strawberry Panic! was tof...
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    .

de afgelopen dagen heb ik ook REC gezien... Geinige serie, maar naarmate de serie vorderde vond ik hem steeds minder leuk... De volgorde is helemaal verkeerd...
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 30% gewijzigd door Jordy-B op 24-06-2006 22:27:52 ]
    Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
    With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
    pi_39192427
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 19:13 schreef SureZal het volgende:
    Ik ben wel benieuwd naar Shaman King, moet wel een leuke manga zijn
    Ik heb deel 1, best leuk
    pi_39193717
    tbp?

Sugar Sugar Rune 1-11
    Petopeto-san
    Strawberry Panic
    The Melancholy of Haruhi Suzumiya
    binnen dus ik ben wel eff zoek zeg maar