abonnement Unibet Coolblue
pi_31914695
Wat is anime?
Anime is kortweg een verzamelwoord voor Japanse animatie. Het gaat hier dus om geanimeerde (over het algemeen getekende) films en series, in het Japans gesproken. Anime komt dus in ieder geval uit Japan, alle tekenfilms die daar niet vandaan komen worden over het algemeen geen anime genoemd (uitzonderingen daargelaten).

Wat is manga?
Manga is de verzamelnaam voor Japanse strips. Manga is vergelijkbaar met onze eigen westerse strips, alleen zijn ze dan in het Japans en is de tekenstijl net zo als bij anime. Ook zijn de boekjes doorgaans in zwart-wit getekend. In Japan is manga veel populairder dan anime, terwijl dit in westerse landen juist omgekeerd is.

Veel anime is afgeleid van manga. Veel series en films zijn eerst bekend geworden door manga, en daarna geanimeerd. Zo is er ook een groep anime die afgeleid is van videogames. Dit is echter lang niet bij alle anime het geval, een groot deel is niet van manga of videogames afgeleid. Het is dus niet terecht anime als 'manga-films' te bestempelen.

Hoe herken ik anime?
Anime kun je allereerst herkennen doordat het Japans gesproken is (hier weer, uitzonderingen daargelaten, maar daarover even verderop meer). Verder is anime duidelijk te herkennen aan de tekenstijl die duidelijk afwijkt van de stijl die we kennen in westerse tekenfilms. In anime zie je vooral veel grote ogen, strakke lijnen en over het algemeen veel meer details in character designs, objecten en achtergronden dan in andere tekenfilms.

Ook zijn westerse tekenfilms vooral op kinderen gericht. Bij anime is dit lang niet altijd het geval. De meeste anime is gericht op een wat ouder publiek, vooral jongeren. Anime is er in alle soorten en maten. Je hebt het voor jong en oud (ja zelfs pr0n, hentai genaamd - ecchi is de milde versie hiervan en vooral populair bij pubers door de seksueel getinte humor), en je hebt alle thema's die je ook in westerse films tegenkomt, alleen dan meer.

Ik kan geen Japans. Wat nu?
Als je geen Japans kunt, is dat zeker geen reden om geen anime te kijken. Om anime toegankelijk te maken voor het westerse publiek, zijn zogenaamde fansub-groups actief. Deze groepen nemen zogenaamde raw-versies, opgenomen van de Japanse televisie, en voorzien deze van ondertitels en het nodige commentaar, alvorens ze te distribueren via internet en p2p-programma's. Deze ondertitelde films en series worden fansubs of gewoon subs genoemd.

Omdat anime ook in westerse landen op televisie verschijnt, en dan vooral gericht op het jongere publiek
(denk in Nederland aan Dragonball Z en Pokémon), worden er ook dubbed versies of dubs gemaakt. Dit zijn ingesproken versies, zodat ook kleine kijkertjes die nog niet zo snel de ondertitels kunnen lezen, het fatsoenlijk kunnen volgen. Veel anime fans hebben hier echter problemen mee, omdat het het authentieke van anime wegneemt, namelijk de Japanse taal. Ook gaan er door deze vertalingen bijvoorbeeld veel woordspelingen en grapjes uit het Japanse origineel verloren.

Wat voor genres zijn er in anime? Wat moet ik kijken?
Zoals gezegd heb je anime in allerlei soorten en maten. Alle genres die je tegenkomt bij Hollywood-films, heb je ook in anime. Je hebt humorseries (zoals bijv. Chobits) en films, maar ook andere genres zoals actie (bijv. Cowboy Bebop, Bleach), drama (bijv. Grave of the Fireflies), noem maar op. Naast deze gangbare genres zijn er ook nog soorten anime die we niet terugzien in Hollywood-films. Een voorbeeld hiervan is mecha. Mecha-anime gaat ruwweg over grote futuristische robots die met elkaar battlen (bijv. Evangelion en Gundam Wing).
Kortom, voor elk wat wils. Het hangt helemaal van jouw smaak af wat je wilt gaan kijken.

Een populair anime op dit moment is, en deze werd in vrorige topics ook veelvuldig besproken is Naruto, deze is nog steeds bezig er wordt dus elke week een ep uitgegeven.
Een andere populaire is Bleach, deze werd ook veelvuldig besproken door Fok!ers. Deze anime loopt nog steeds en is zeer populair.
Enkele anime series die in vorige topic werd besproken zijn: Hellsing, Chobits, 2x2 = Shinobuden, Ah My Goddess, Mai Hime, Mai Otonome, Midori en Gundam Seed.

Enkele site's over anime; hier vind je veel info over diverse anime.
http://www.animenewsnetwork.com/
http://www.animenfo.com/
http://www.anipike.com/

Vorige delen
1 | 2 | 3 | 4

Deze FAQ staat altijd open voor veranderingen/verbeteringen.

[ Bericht 49% gewijzigd door Hopey op 03-11-2005 00:34:25 ]
Seen it all done it all, can't remember most of it
pi_31914954
pi_31917309
Goeie OP...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_31919458
Da's een mooie OP idd!
quote:
Op woensdag 2 november 2005 20:38 schreef SureZal het volgende:
k ga morgen beginnen met Chobits
Chiiiiii!
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_31919510
Ik heb samoerai Shamploo net af gezien. Iemand nog een tip voor een wat kortere serie anime?
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
  donderdag 3 november 2005 @ 08:32:15 #7
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_31919593
quote:
Op donderdag 3 november 2005 08:21 schreef Sandraugiga het volgende:
[afbeelding]

Chiiiii!
Top serie.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_31919614
Ik heb alleen de manga gelezen... (deel 1 ) Maar het ziet er in ieder geval mooi uit en het verhaal is ook niet mis.
pi_31919757
Als je nog niet zo thuis bent in the Manga/Anime.... wat is dan een aanrader !?
Ik heb Ghost in a shell en Akira al gezien....
pi_31919971
quote:
Op donderdag 3 november 2005 08:45 schreef linebear het volgende:
Als je nog niet zo thuis bent in the Manga/Anime.... wat is dan een aanrader !?
Ik heb Ghost in a shell en Akira al gezien....
Laputa, Castle In The Sky .. eigenlijk wel alles van Ghibli
Vampire Hunter D
Steamboy
Tri-Gun (ben je wel effe mee bezig)
en nog veels te veel om op te noemen
De Top 200 van AnimeNFo is een goede leidraad.

[ Bericht 6% gewijzigd door Mr_Belvedere op 03-11-2005 09:07:37 ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_31920032
quote:
Op donderdag 3 november 2005 08:22 schreef Miesjel het volgende:
Ik heb samoerai Shamploo net af gezien. Iemand nog een tip voor een wat kortere serie anime?
Kort?
Golden Boy (je lacht je kapot)
Blue Submarine 6 (vond ik zelf wat tegenvallen)
Hellsing
Read Or Die
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_31920311
Alice 19th Is ook een goede korte serie. (Maar 7 delen... )
  donderdag 3 november 2005 @ 09:36:12 #13
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_31920466
tvp
  donderdag 3 november 2005 @ 10:46:11 #14
22136 MaxiTitan
Een echte vaderlander.
pi_31921909
quote:
Op donderdag 3 november 2005 09:02 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Tri-Gun (ben je wel effe mee bezig)
Ik heb Trigun van de zomer zitten kijken en dat is idd wel een goeie.
Het heeft een western/technologische sfeer dat ik wel kan waarderen.
Voor de rest zitten er wel lache stukjes tussen.
quote:
Op donderdag 3 november 2005 08:21 schreef Sandraugiga het volgende:
[afbeelding]

Chiiiii!
Dat soort mensen zijn te ver doorgeschoten in hun hobby.

[ Bericht 34% gewijzigd door MaxiTitan op 03-11-2005 10:51:47 ]
Mists of dreams drip along the nascent echo and love no more. End of line.
MaxiTitan City
pi_31922816
quote:
Op donderdag 3 november 2005 08:22 schreef Miesjel het volgende:
Ik heb samoerai Shamploo net af gezien. Iemand nog een tip voor een wat kortere serie anime?
Elfen Lied! Zeer geweldadige horror serie! Just luv it! Als je die nog niet gezien hebt. Vooral Nyuu is echt zo kawaii
Maar echt een mooi storyline, werd er zelfs een beetje sad van.
13 afleveringen alleen maar.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hopey op 03-11-2005 11:30:35 ]
Seen it all done it all, can't remember most of it
pi_31923961
quote:
Op donderdag 3 november 2005 11:25 schreef Hopey het volgende:

[..]

Elfen Lied! Zeer geweldadige horror serie! Just luv it! Als je die nog niet gezien hebt. Vooral Nyuu is echt zo kawaii
Maar echt een mooi storyline, werd er zelfs een beetje sad van.
13 afleveringen alleen maar.
Die heb ik ook binnen! (trouwens niet begonnen met Chobits maar met Full Metal Alchemist)

@ Hopey Sorry Dudette
すれざる ・・SureZal ・・ スレザル
pi_31925175
zomaar een post zodat ik dit topic kan volgen
  donderdag 3 november 2005 @ 14:25:08 #19
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_31928037
Ik heb net de eerste aflevering gezien van Mushishi, en moet zeggen, een anime met potentie!
  donderdag 3 november 2005 @ 14:55:23 #20
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_31929022
Weet iemand toevallig of ik 'To Heart : Remember my Memories" kan kijken, zonder eerst "To Heart" en "To Heart 2" zonder verhaal problemen enzo, kan kijken?
pi_31929297
To Heart 2 is de prequel van To Heart, en To Heart - RmM is de sequel van To Heart.

Als ik zo kijk naar de inleiding van het verhaal van To Heart - RmM, mis je wel wat de karakters en onderlinge relaties zijn, waardoor je zaken zal missen. (er komt bijvoorbeeld een oude bekende terug, maar het is natuurlijk wel zo geinig dat je zo'n oude bekende ook herkent, hè...)
Maar je zal de serie waarschijnlijk wel kunnen volgen... Er zal in de eerste aflevering wel een inleiding zjin.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  donderdag 3 november 2005 @ 15:17:02 #22
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_31929657
Ja, ik heb net de eerste aflevering gezien, ze vertellen ook wel wat er gebeurd is, en wie er terug komt
pi_31931206
tvp
pi_31941084
Net aflevering 1 t/m 27 gedownload van Chobits
pi_31941187
quote:
Op donderdag 3 november 2005 11:25 schreef Hopey het volgende:

[..]

Elfen Lied! Zeer geweldadige horror serie! Just luv it! Als je die nog niet gezien hebt. Vooral Nyuu is echt zo kawaii
Maar echt een mooi storyline, werd er zelfs een beetje sad van.
13 afleveringen alleen maar.
Briljante serie. Die heb ik in een ruk uitgekeken. Maar niet de meest makkelijke serie om mee te beginnen.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')