abonnement Unibet Coolblue
pi_34379221
Wat is anime?
Anime is kortweg een verzamelwoord voor Japanse animatie. Het gaat hier dus om geanimeerde (over het algemeen getekende) films en series, in het Japans gesproken. Anime komt dus in ieder geval uit Japan, alle tekenfilms die daar niet vandaan komen worden over het algemeen geen anime genoemd (uitzonderingen daargelaten).

Wat is manga?
Manga is de verzamelnaam voor Japanse strips. Manga is vergelijkbaar met onze eigen westerse strips, alleen zijn ze dan in het Japans en is de tekenstijl net zo als bij anime. Ook zijn de boekjes doorgaans in zwart-wit getekend. In Japan is manga veel populairder dan anime, terwijl dit in westerse landen juist omgekeerd is.

Veel anime is afgeleid van manga. Veel series en films zijn eerst bekend geworden door manga, en daarna geanimeerd. Zo is er ook een groep anime die afgeleid is van videogames. Dit is echter lang niet bij alle anime het geval, een groot deel is niet van manga of videogames afgeleid. Het is dus niet terecht anime als 'manga-films' te bestempelen.

Hoe herken ik anime?
Anime kun je allereerst herkennen doordat het Japans gesproken is (hier weer, uitzonderingen daargelaten, maar daarover even verderop meer). Verder is anime duidelijk te herkennen aan de tekenstijl die duidelijk afwijkt van de stijl die we kennen in westerse tekenfilms. In anime zie je vooral veel grote ogen, strakke lijnen en over het algemeen veel meer details in character designs, objecten en achtergronden dan in andere tekenfilms.

Ook zijn westerse tekenfilms vooral op kinderen gericht. Bij anime is dit lang niet altijd het geval. De meeste anime is gericht op een wat ouder publiek, vooral jongeren. Anime is er in alle soorten en maten. Je hebt het voor jong en oud (ja zelfs pr0n, hentai genaamd - ecchi is de milde versie hiervan en vooral populair bij pubers door de seksueel getinte humor), en je hebt alle thema's die je ook in westerse films tegenkomt, alleen dan meer.



Ik kan geen Japans. Wat nu?
Als je geen Japans kunt, is dat zeker geen reden om geen anime te kijken. Om anime toegankelijk te maken voor het westerse publiek, zijn zogenaamde fansub-groups actief. Deze groepen nemen zogenaamde raw-versies, opgenomen van de Japanse televisie, en voorzien deze van ondertitels en het nodige commentaar, alvorens ze te distribueren via internet en p2p-programma's. Deze ondertitelde films en series worden fansubs of gewoon subs genoemd.

Omdat anime ook in westerse landen op televisie verschijnt, en dan vooral gericht op het jongere publiek
(denk in Nederland aan Dragonball Z en Pokémon), worden er ook dubbed versies of dubs gemaakt. Dit zijn ingesproken versies, zodat ook kleine kijkertjes die nog niet zo snel de ondertitels kunnen lezen, het fatsoenlijk kunnen volgen. Veel anime fans hebben hier echter problemen mee, omdat het het authentieke van anime wegneemt, namelijk de Japanse taal. Ook gaan er door deze vertalingen bijvoorbeeld veel woordspelingen en grapjes uit het Japanse origineel verloren.

Wat voor genres zijn er in anime? Wat moet ik kijken?
Zoals gezegd heb je anime in allerlei soorten en maten. Alle genres die je tegenkomt bij Hollywood-films, heb je ook in anime. Je hebt humorseries (zoals bijv. Chobits) en films, maar ook andere genres zoals actie (bijv. Cowboy Bebop, Bleach), drama (bijv. Grave of the Fireflies), zoetsappige (bijv Kimi Ga Nozomu Eien) , noem maar op. Naast deze gangbare genres zijn er ook nog soorten anime die we niet terugzien in Hollywood-films. Een voorbeeld hiervan is mecha. Mecha-anime gaat ruwweg over grote futuristische robots die met elkaar battlen (bijv. Evangelion en Gundam Wing).
Kortom, voor elk wat wils. Het hangt helemaal van jouw smaak af wat je wilt gaan kijken.

Een populair anime op dit moment is, en deze werd in vrorige topics ook veelvuldig besproken is Naruto, deze is nog steeds bezig er wordt dus elke week een ep uitgegeven.
Een andere populaire is Bleach, deze word ook veelvuldig besproken door Fok!ers. Deze anime loopt nog steeds en is zeer populair.
Enkele anime series die in vorige topic werd besproken zijn: Hellsing, Chobits, 2x2 = Shinobuden, Ah My Goddess, Mai Hime, Mai Otonome, Midori en Gundam Seed.

Enkele site's over anime; hier vind je veel info over diverse anime.
http://www.animenewsnetwork.com/
http://www.animenfo.com/
http://www.anipike.com/

Vorige delen
1 | 2 | 3 | 4 | 5
Deze FAQ (incl. plaatje) staat altijd open voor veranderingen/verbeteringen.

OP Papa: Hopey


[ Bericht 0% gewijzigd door outcast_within op 24-01-2006 10:39:47 ]
pi_34379764
Beste anime's die ik ooit gezien heb zijn Hellsing, Akira en natuurlijk Ninja Scroll. Persoonlijk trekken de mech-anime's mij niet zo erg, hoewel ik mecha-videogames wél weer zeer smakelijk vind.
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
  maandag 23 januari 2006 @ 15:41:05 #3
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_34380084
Sorry van het spoiler grapje, maar kon het niet laten, weheheh

Ik ga ff wat plaatjes zoeken
  maandag 23 januari 2006 @ 15:43:55 #4
22136 MaxiTitan
Een echte vaderlander.
pi_34380198
Ik zit te wachten totdat School Rumble eindelijk eens op DVD uitkomt, zo leip die serie, ik heb een lange tijd niet zo hard gelachen. Dat zijn van die series die ik gewoon officeel moet hebben.

Ik weet dat hij al in Duitsland is gelicenceerd maar ik wil hem met engelse ondertitels hebben aangezien ik geen Duits kan lezen en verstaan. Niet dat ik een anime in een andere taal wil kijken dan in het Japans.
Mists of dreams drip along the nascent echo and love no more. End of line.
MaxiTitan City
pi_34380303
school rumble? kan je dat vergelijken met azumanga daioh?

ben zelf nu de anime those who hunt elves aan het volgen... vindt de manga toch stukken sterker
pi_34380781
Pokemon troep.. geef mij maar echte CG animatie! pixar bv.
  maandag 23 januari 2006 @ 16:00:51 #7
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_34380857


Misschien zoiets? net even snel gedaan
  maandag 23 januari 2006 @ 16:02:01 #8
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_34380900
quote:
Op maandag 23 januari 2006 15:58 schreef Omkron het volgende:
Pokemon troep.. geef mij maar echte CG animatie! pixar bv.
Oh ja, Toy Story enzo..
pi_34380970
Nee, dus.

Of misschien toch zoiets..?

[ Bericht 48% gewijzigd door SaintOfKillers op 23-01-2006 16:19:10 ]
  maandag 23 januari 2006 @ 16:04:48 #10
22136 MaxiTitan
Een echte vaderlander.
pi_34381005
quote:
Op maandag 23 januari 2006 15:46 schreef blessed19 het volgende:
school rumble? kan je dat vergelijken met azumanga daioh?

ben zelf nu de anime those who hunt elves aan het volgen... vindt de manga toch stukken sterker
Ik heb Azumanga Daioh nog niet helemaal gezien maar het ongeveer vergelijkbaar idd.
In april komt seizoen 2 van School Rumble uit.
Mists of dreams drip along the nascent echo and love no more. End of line.
MaxiTitan City
pi_34381132
quote:
Op maandag 23 januari 2006 16:03 schreef Omkron het volgende:
Bla

Of misschien toch zoiets..?
met je avatar kom je niet echt geloofwaardig over...

[ Bericht 11% gewijzigd door SaintOfKillers op 23-01-2006 16:19:36 (Gedeelte quote verwijderd) ]
  maandag 23 januari 2006 @ 16:12:25 #12
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_34381229
quote:
Op maandag 23 januari 2006 16:03 schreef Omkron het volgende:
afbeelding

Of misschien toch zoiets..?
Ik hoop dat je daar een ban voor krijgt, IQ-loze schoenzool
pi_34381234
quote:
Op maandag 23 januari 2006 16:08 schreef blessed19 het volgende:

[..]

met je avatar kom je niet echt geloofwaardig over...
ik had hem ook door ..
pi_34381266
quote:
Op maandag 23 januari 2006 16:12 schreef Orealo het volgende:

[..]

Ik hoop dat je daar een ban voor krijgt, IQ-loze schoenzool
wie kijkt hier nu naar anime..?
  maandag 23 januari 2006 @ 16:16:55 #15
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_34381320
Nu bij de 15'de aflevering van BECK, krijg een beetje het gevoel alsof ze het verhaal willen uitrekken, er komen immers nog 10 eps, maar er zal vast iets gebeuren wat me op andere gedachten brengt
pi_34381434
quote:
Op maandag 23 januari 2006 16:03 schreef Omkron het volgende:
Nee, dus.

Of misschien toch zoiets..?
hentai is nog steeds niet toegestaan, hoor...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 23 januari 2006 @ 16:30:37 #17
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_34381779
Iedereen die hier post kent uiteraard de policy, maar toch even aanstippen dat we plaatjes, waarbij meisjes worden ondergekwakt met sperma, niet meteen fijn vinden.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_34384571
Uhm ja plaatjes voor de openingstopic

Cowboy Bebop:




Samurai Champloo:




Neon Genesis Evangelion:




Midori no hibi:



Azumanga Daioh:




Steamboy:




En uiteraard de wat nieuwere series,
Naruto:




En Bleach:




Wanneer er meer plaatjes gewenst zijn dan hoor ik dat wel

Jyane
ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_34397590
heb een mega plaatje gemaakt. vind het wel enigzins gelukt.
Kusjes Outcast_within
  maandag 23 januari 2006 @ 23:19:37 #20
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_34397719
Nu ik toch al in dit topic heb gepost en hij in MyAT staat, kan ik maar even iets ontopic vragen. Vroeger, vroeger, vroeger keek ik vaak naar Dragonball, maar ook naar Saint Seiya. Zijn er nog mensen die dat gezien hebben? Is die serie eigenlijk bekend/populair of niet, ik kan dat zo niet inschatten.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  maandag 23 januari 2006 @ 23:34:46 #21
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_34398258
quote:
Op maandag 23 januari 2006 23:16 schreef outcast_within het volgende:
heb een mega plaatje gemaakt. vind het wel enigzins gelukt.
Kusjes Outcast_within
Plaatje ziet er goed uit!
pi_34400341
An sich wel een leuk plaatje... zij het niet dat het veel fan art e.d. is. Ik probeerde meer shots te geven uit de serie's zelf
ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_34400397
quote:
Op maandag 23 januari 2006 23:19 schreef SaintOfKillers het volgende:
Nu ik toch al in dit topic heb gepost en hij in MyAT staat, kan ik maar even iets ontopic vragen. Vroeger, vroeger, vroeger keek ik vaak naar Dragonball, maar ook naar Saint Seiya. Zijn er nog mensen die dat gezien hebben? Is die serie eigenlijk bekend/populair of niet, ik kan dat zo niet inschatten.
Saint Seiya wordt redelijk goed beoordeeld, eigenlijk...

Het is wel een lange serie, wat voor die tijd (1986) wel normaal was... 114 afleveringen, stuk of wat films, twee OVA's (van 4 en 13 afleveringen). Laatste film was van 2004

Populariteit moet je je niet teveel van aantrekken... Als jij 't tof vind, is dat het enige wat telt, toch?
Dragonball is bijvoorbeeld zeer populair, maar als je die serie noemt op een animé-forum, denkt men gelijk dat je één-of-andere relkloon bent...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_34402447
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 00:47 schreef Jordy-B het volgende:Dragonball is bijvoorbeeld zeer populair, maar als je die serie noemt op een animé-forum, denkt men gelijk dat je één-of-andere relkloon bent...
Dragonball is ook een leuke serie...naja alleen de eerste saga De rest is gewoon weer standaard herhaling op herhaling op herhaling op... naja je kent het wel, maar dan met een steeds sterker wordende vijand, ala nintendo.
ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
  dinsdag 24 januari 2006 @ 02:42:37 #25
46080 rew-
Ondertitel
pi_34402496
quote:
Op maandag 23 januari 2006 16:16 schreef Orealo het volgende:
Nu bij de 15'de aflevering van BECK, krijg een beetje het gevoel alsof ze het verhaal willen uitrekken, er komen immers nog 10 eps, maar er zal vast iets gebeuren wat me op andere gedachten brengt
Pff ik zeg gewoon niks meer. Wil geen deel uit gaan maken van je beoordeling Ben wel jaloers dat jij hem nog niet hebt afgezien.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')