abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38098259
Vandaag was ik het zat, mijn dagelijkse taak is het maken van een lunchbox voor de overige leden van het gezin. Maar altijd maar dat brood begint me de strot uit te hangen. Dus ben ik op het idee gekomen om maar eens zogehete onigiri’s te maken.

Onigiri’s zijn eigenlijk gewoon rijstballen die gevuld kunnen worden met verschillende ingrediënten. Alleen heb ik er vandaag voor gekozen om het gewoon bij sesamzaadjes te houden.
Onigiri's komen oorspronkelijk uit Japan. In Japan worden te meestal gegeten als snack.

Het “recept” wat ik gebruikt heb, was nogal simpel en bestond uit niet meer dan :
- Rijst
- Sesamzaadjes
- Nori Sushi wraps (geplet zeewier)

De tutorial die ik hierbij gebruikt heb staat hier : http://www.deviantart.com/deviation/32998761/

Mijn vraag is, zijn er nog andere die dit wel eens geprobeerd hebben ? En zo ja waar zou ik ze de volgende keer mee kunnen vullen ? (sidenote : niemand lust vis bij ons ).

Ben benieuwd hoe iedereen morgen opkijkt als ik ze vertel dat ze geplet zeewier op hebben.

En zie hier, een foto van mijn eerst poging om onigiri’s te maken.

maandag 22 mei 2006 @ 21:05:57 #2
48858 Kabuto_Raiger
remember 2011-03-11
pi_38099009
oeh lekker
wanneer ga je het ons laten proeven ??
pi_38099436
Ok..ok.

Ik neem er een aantal mee naar de 2de fok anime meet. Dus als je komt mag je ze proeven.
pi_38106711
ziet er goed uit.

heb je fruitsbasket ooit gekeken?
pi_38109637
je kan er ingemaakte daikon in doen is een beetje zoet zuur smaakt heel goed ...
*tip laat de nori apart in een zakje... anders worden ze zo klef... pas er omheen vouwen bij het eten .
pi_38110205
Ik zie die gezichten morgenochtend al bij het openmaken.
Mmmm lekker een bammetje kaas...

WHAT THE ?????

Heel erg origineel idee
Zal best wel lekker zijn ook!
  dinsdag 23 mei 2006 @ 08:06:37 #7
120482 mirugai
very fishy
pi_38111555
Je kunt er van alles in stoppen wat je maar wilt. Zoals Shine al zegt kun je takuan (ingelegde daikon) gebruiken. Klassiek is umeboshi (ingelegde jap. pruimen) of japanse komkommer salade (kyori no sunomono) of teriyaki (met wat je maar wilt,kip, rund,zalm...), ingelegde gember (gari) kan ook, paling (of bijv. makreel) in kabayaki-stijl (dus in de saus zoals je die bij sushi eet) etc. etc.
Zoals Shine aangeeft, de nori apart meenemen en pas om de onigiri leggen vlak voor het eten en erg belangrijk voor lekkere onigiri is goede korte korrel rijst gebruiken en goed wassen voor het koken.
pi_38112382
Heb er geen rekening mee gehouden om de nori apart te doen en nu ziet het er inderdaad een beetje klef uit. Maar de volgende keer zal ik eraan denken.

Als het een beetje smaakt maak ik het de volgende keer met ingemaakte Daikon.

P.S.
Ja, Fruit Basket heb ik gezien. Hele leuke serie.
pi_38112724
Waar koop je de nori-strips in Nederland?
pi_38112900
Ik heb ze gewoon in de AH kunnen kopen.
Helaas waren ze wel duur ¤ 4 , nog iets voor 10 blaadjes nori. Ik heb wel 6 onigiri's kunnen maken met maar 1 blaadje dus dat valt opzich wel weer mee.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 13:05:31 #11
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_38119682
Zie ik daar een zakje PANDAN rijst op die foto?
Zo'n groene AH zakje van een kilo?
Die nori is prima hoor, de sesam ook...als zou ik verschillende soorten mengen.

Maar die rijst
De bijhorende rijst kun je ook in de AH kopen of bij de toko's.
Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
I'm going to burn in hell anyway, so why can't I ???
pi_38119725
Tonijn
pi_38122021
alleen is die rijst wel gigantisch duur, vergeleken met de pandan rijst.

ikzelf gebruik altijd basimati rijst voor als ik sushi maak! en kant en klare rijst-azijn!
  dinsdag 23 mei 2006 @ 15:20:47 #14
120482 mirugai
very fishy
pi_38124603
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 14:16 schreef blessed19 het volgende:
ikzelf gebruik altijd basimati rijst voor als ik sushi maak! en kant en klare rijst-azijn!
Dat je dat zomaar durft toe te geven. Doe dat in een echte sushibar en je bent je vingerkootjes kwijt...

Goede (hele korrel!) pandanrijst is trouwens ook duur hoor. Ik heb hier in verschillende toko's Italiaanse short-grain rijst gevonden, die als sushi rijst wordt verkocht en die is niet zo duur. Geen top kwaliteit, maar beter voor sushi dan andere soorten. Korte korrel rijst heeft bepaalde eigenschappen, die bij een bepaalde bereiding lekkere en goede rijst voor sushi geeft.
pi_38125732
De volgende keer dat ik ze maak zorg ik er in ieder geval voor dat ik de nori in aparte zakjes doe en het er op het laatste moment omheen wikkel. Het was zoals eerder gezegd nogal klef geworden en de smaak ervan werd er niet beter op.

Al met al vond ik het eerlijk gezegd dus nogal een teleurstelling. Maar aan de andere kant kwam mijn moeder me net vertellen dat ze het wel lekker vond en haar collega ook.

En inderdaad, dit keer heb ik er pandan rijst voor gebruikt. De volgende keer maak ik het met een ander soort rijst.
pi_38126397
Je moet Turkse rijst nemen uit de Turkse winkel.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 20:00:23 #17
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_38134894
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 14:16 schreef blessed19 het volgende:

Fout!
In de toko kosten die zakken minder dan wat je voor die pandan betaalt de in AH.
Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 20:48:19 #18
120482 mirugai
very fishy
pi_38136790
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 20:00 schreef Ashram het volgende:
Fout!
In de toko kosten die zakken minder dan wat je voor die pandan betaalt de in AH.
Jij haalt zeker ook altijd 5 of 10 kg zakken! De appie is wat dat betreft gewoon belachelijk duur. Vier euro oid voor 10 velletjes nori ... belachelijk. Geloof dat ik zelf voor de pakken die ik haal (50 half-size top kwaliteit yakinori) iets van 7 euro betaal.
Heb nu een zak Koshihikari rijst uit California liggen (2006 oogst, merk Tamaki gold). Heel goede rijst en was geloof ik iets van 30 euro voor 6,8 kg. Dat is dan een van de duurste California short-grains. Is niet goedkoop, maar wel lekker! Je hebt al best goede jap. short-grain liggen voor veel minder.
Zag trouwens ook nog geimporteerde Koshihikari 2006 oogst uit Japan liggen. Die was (hou je vast) ongeveer 70 euro voor circa 6 kg!
Maar goed, ik zag in sommige NL'se toko's ook een kilootje Nishikin voor 8 euro. Terwijl je een 5 kg pak voor minder dan 20 euro haal.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 23:34:59 #19
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_38144590
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 20:48 schreef mirugai het volgende:

[..]

Jij haalt zeker ook altijd 5 of 10 kg zakken! De appie is wat dat betreft gewoon belachelijk duur. Vier euro oid voor 10 velletjes nori ... belachelijk. Geloof dat ik zelf voor de pakken die ik haal (50 half-size top kwaliteit yakinori) iets van 7 euro betaal.
Heb nu een zak Koshihikari rijst uit California liggen (2006 oogst, merk Tamaki gold). Heel goede rijst en was geloof ik iets van 30 euro voor 6,8 kg. Dat is dan een van de duurste California short-grains. Is niet goedkoop, maar wel lekker! Je hebt al best goede jap. short-grain liggen voor veel minder.
Zag trouwens ook nog geimporteerde Koshihikari 2006 oogst uit Japan liggen. Die was (hou je vast) ongeveer 70 euro voor circa 6 kg!
Maar goed, ik zag in sommige NL'se toko's ook een kilootje Nishikin voor 8 euro. Terwijl je een 5 kg pak voor minder dan 20 euro haal.
Bij Xenos hebben ze nu pakken van 10 norivellen a 1,65 per pak. Prima kwaliteit, ik gebruik ze zelf ook.
De rijst komt in pakken van 1 kilo a 1,80 of zo van het merk Sun Clad Shinode. Prima rijst van de toko. Ik ben van mening dat je gewoon niet zoveel hoort te betalen voor rijst die je toch aanmaakt met andere aroma's. Ik heb het geprobeerd en het smaakverschil is ook maar marginaal, maar ik ben dan ook geen sushi-expert.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 23:40:47 #20
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_38144806
Maarre effe ONTOPIC:

Ik maak geregeld onigiri met vullingen als: komkommer, surimi, avocado...California combinatie, maar dan in Onigiri vorm.
Soms maak ik gewoon rijstballen en rol ik die door een topping van gebrande sesam, versnipperde nori en wat andere kruiden.
Omdat het eigenlijk vooral rijst betreft, maak ik deze doorgaans wat meer aan met azijn e.d. om dat extra te geven. Mijn vriendin heeft hele collecties boeken liggen over hoe je obento's moet maken. Dat zijn Japanse lunch- en dinnerboxes...creativiteit ten top!
pi_38157149

en die vullen met allerlei kleurige dingen (het is trouwens een lunchbox volgens mij)
pi_38158888
Oew dit ziet er allemaal lekker uit.

* p_iglet mental note maakt

Ben de standaard boterhammetjes als lunch al even zat, maar kon niet zoveel alternatieven bedenken.
Dit klinkt erg goed.
Net even gegoogled op bento box, en dan komen er echt de meest geweldige dingen voorbij. Helaas vrijwel alleen plaatjes en japanse tekst.
Iemand leuke tips/recepten??
pi_38225296
tvp

ziet er goed uit haha
  vrijdag 26 mei 2006 @ 12:21:52 #24
120482 mirugai
very fishy
pi_38227218
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 13:05 schreef p_iglet het volgende:
Net even gegoogled op bento box, en dan komen er echt de meest geweldige dingen voorbij. Helaas vrijwel alleen plaatjes en japanse tekst.
Iemand leuke tips/recepten??
Hier een paar leuke blogs over bento:
http://mmmbento.livejournal.com/
http://mito.typepad.com/photos/bento/index.html
Erg leuk om bento te maken. Wel vroeg opstaan iedere dag om wat in elkaar te knutselen of je moet een lieve vriendin/vrouw hebben, die dat voor je doet
pi_38230755
Het lekkerste is om het natuurlijk 's morgens vroeg te maken en 's middags op te eten. Maar alleen met die onigiri's ben ik al een uur bezig geweest, dus daar ga ik niet mee beginnen.
De rijst moet eerst gekookt worden en daarna moet het nog even een beetje afkoelen voordat je het met je handen in de juiste vorm kan "kneden". Vandaar dat er nogal veel tijd in gaat zitten en ik heb het er niet voor over om 's morgens een uur eerder op te staan.

Was eigenlijk van plan om vandaag even naar de lokale toko te fietsen om rijst te kopen, maar gezien het weer stel ik het maar een weekje uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')