abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73625615

Welkom in het FOK! anime en manga topic!

Wees niet afgeschrikt door de slowchat, als je vragen hebt kun je die hier altijd kwijt.

Anime is de japanse variant op "onze" tekenfilm. Het mag dan wel getekend zijn,
maar anime's gaan vaak veel dieper dan de tekenfilms die je hier op TV ziet.
Door veel mensen die niet bekend worden deze termen echter in verband gebracht met seksueel getinte afbeeldingen (hentai) of onze (kinderlijke) series (op Jetix, Nickelodeon).
Hierdoor heeft dit onderwerp een slechte reputatie bij een aantal mensen.

Anime en manga kun je onderverdelen in verschillende genres. De twee grootste zijn "Schonen" en "Shoujo".
Hiernaast heb je meerdere kleine (sub-)genres, zoals "Josei", "Seinen". Elk (sub-)genre snijd een ander onderwerp aan, dus er zou in principe voor iedereen iets tussen moeten zitten.

Gericht op jongens (Shonen): dit is over het algemeen het meest bekeken genre. De meeste mensen beginnen met de bekende series uit dit gedeelte.
De series zijn meestal gericht op actie en humor. De bekende series "Bleach" en "Naruto" vallen in dit gedeelte

Gericht op meisjes (Shoujo): dit onderdeel behandelt meestal het (meer) dramatische gedeelte, en bevat veel romantiek.
Meestal is het hoofdpersoon in een van deze series een vrouw (of meisje natuurlijk). Een aantal voorbeelden zijn "Sailor Moon", "Cardcaptor Sakura" en "Fruits Basket"

Gericht op de jong volwassen vrouw (Josei): deze bevatten globaal dezelfde themas als de "Shoujo"-series, maar dan iets serieuzer en realistischer uitgevoerd.
Onder andere de series "Nana", "Paradise Kiss" en "Honey and Clover" zijn voorbeelden hiervan

Gericht op de jong volwassen man (Seinen): dit genre is heel divers en er zit veel afwisseling in, van avant-garde tot erotiek. Deze series hebben vaak een serieuze ondertoon.
Een aantal populaire series zijn "Elfen Lied" en "Ghost in the Shell".

Gericht op kinderen (Kodomo): "Hello Kitty" en "Hamtaro" - dit spreekt voor zich.

De makkelijkste manier is de taal leren door middel van een cursus of ervaring. Als je daar geen zin in (of daartoe niet in staat bent) kun je Fansubs kijken. Fansub-groepen (zoals Dattebayo) nemen "raw"-versies op van de japanse TV, vertalen deze en voegen ondertitelingen toe. Vaak geven de groepen extra informatie zodat het voor de kijker beter te begrijpen is (typische japanse dingen worden uitgelegd).

Er zijn verschillende soorten groepen die animes ondertitelen, daarom zijn er verschillende in de gebruikte lettertypen, tekstopmaak of vertalingen. Verder zijn er twee soorten, de "speedsubbers" en de "qualitysubbers".
Zoals de namen doen vermoeden brengen de "speedsubbers" snel hun aflevering (of hoofdstuk) uit (waardoor het kan zijn dat deze van mindere kwaliteit is), en de "qualitysubbers" nemen de tijd en leveren vaak beter werk af.

Fansubs worden uitgebracht op verschillende sites, om deze te vinden kun je altijd even Googelen of op (de grotere) P2P-sites zoeken.
Links vragen doen we niet in dit topic (omdat het niet in alle gevallen legaal is), maar als je er echt niet uit komt kun je altijd een van de mensen hier een PM sturen.

Waarom zijn (sommige) fansubs illegaal?
Animes worden steeds populairder in andere landen, waardoor er vaker licenties opgekocht worden. Dit betekent dat de afleveringen officieel niet verspreid mogen worden (zonder toestemming).
Dit gebeurt niet bij alle series, maar meestal bij series die bekendheid verkrijgen in het westen waardoor een westerse uitgever de licentie koopt om hieraan te verdienen.

Ik kan de fansubs niet afspelen, wat moet ik doen?
Waarschijnlijk heb je niet de goede codes die nodig zijn om de formaten af te spelen, het CCCP-Project is een (gratis) pakket speciaal ontwikkeld voor anime, probeer eerst deze eerst te downloaden.

Huidig seizoen
Klik voor de vergroting!

2007 | Winter | Spring | Summer | Fall
2008 | Winter | Spring | Summer | Fall
2009 | Winter | Spring | Summer | Fall

Aziatische drama's Deel 2
Een topic over Aziatische drama series, voornamelijk over J-drama. Als je een keer geen zin hebt in anime moet je het hier een keer proberen.

Japans. [Deel 2]
Altijd al een beetje Japans willen leren? Dan is dit ht topic voor jou

Japanse cultuur enzo :D
Vragen over de Japanse Cultuur? Stel ze hier!

Japan #14
Dingen die je echt moet doen (mocht je naar Japan gaan).

Zelf sushi maken deel VI
Gerechten

[Anim] Meld hier dat er een nieuwe EP uit is 3
Hier word het gemeld als er nieuwe afleveringen uitgebracht worden.

Anime/mangaseries verkiezingstopic 2008 - Deel 4
Je wil iets nieuws zien maar weet niet wat? In dit topic vind je welke series het populairst waren op FOK!

Anim/Manga meetingtopic dl. 5 - beware of the Ice tea.
Een anime/manga meet.

[Anime] Bleach #7: Abunai!! Zanpaktou's going wild!!
[Anime&Manga] Naruto #15 Onderweg met Sasuke
Avatar op Nickeloden #3 Brand je handen niet aan het vuur!! - Geen anime, wel het vermelden waard.
[ANIME] One Piece

http://www.animenewsnetwork.com/
Nieuws over anime, hier staan ook beschrijvingen van series en handige lijstjes van goede anime.

http://animenfo.com/
Hier vind je alle informatie over een anime die jij zoekt.

http://anidb.net/
De anime-database.

http://anime-planet.com/
Hier kun je een aantal aanraders zoeken (anime).

http://myanimelist.net/
Houd je eigen anime- en mangalijst bij! Bekijk andere lijsten en geef je oordeel over anime en manga!

Voorgaande delen

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85

------------------------------------------------------------

Degene die het laatst post in dit topic moet een nieuw topic aanmaken, en deze (als dat kan) bijhouden zolang deze open is.
De OP is hier te vinden.
Klik boven op de tab 'Bewerken' en kopier deze versie in verband met incorrecte weergave!
pi_73625695
Nieuwe Naruto was tof... Evenals de nieuwe intro en outro.
  maandag 12 oktober 2009 @ 21:13:31 #3
217808 gniffie
Ven der Vurt is baas!
pi_73625711
"Plausibel zeg ik gewoon. Ik zeg gewoon eerlijk, plausibel"
pi_73625848
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 21:13 schreef gniffie het volgende:
hoi

Nog een coole serie dit seizoen. Hier is de op

Lijkt een beetje op Mai HiME...

FF meer info checken...

Weinig... Waar gaat het over?
pi_73625951
Eigenlijk wel een bagger seizoen voor mij. Ik ga alleen Darker than Black 2 en Fairy Tail direct volgen. Nog genoeg op de backlog, mij hoor je dus niet klagen.
  maandag 12 oktober 2009 @ 21:20:15 #6
217808 gniffie
Ven der Vurt is baas!
pi_73626029
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 21:18 schreef torn_Machina het volgende:
Eigenlijk wel een bagger seizoen voor mij. Ik ga alleen Darker than Black 2 en Fairy Tail direct volgen. Nog genoeg op de backlog, mij hoor je dus niet klagen.
Je hebt gewoon geen smaak.

echt 5 a 6 top series voor mij hoor
pi_73626176
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 21:13 schreef gniffie het volgende:
hoi

Nog een coole serie dit seizoen. Hier is de op

Ja, die kijk ik ook!
Vond Toaru Majutsu no Index leuker, maargoed, ze zijn pas 2 afleveringen bezig
  maandag 12 oktober 2009 @ 21:27:48 #8
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_73626460
Fairy tail downloadend atm.

en terug op vastlopen van FMA:B... Ik heb geen flauw idee waarom dit de enige serie is die vastloopt in mkv formaat.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~Franois Fnelon
pi_73626596
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 21:16 schreef Qunix het volgende:

[..]

Lijkt een beetje op Mai HiME...

FF meer info checken...

Weinig... Waar gaat het over?
lijkt er inderdaad op . als het half zo goed is zeg ik al OK .

ik hoop altijd nog op een nieuwe Mai serie , maar dat gaat denk ik niet meer gebeuren
Opdonderdag 17 juni 2010 17:54 schreef Morthill het volgende
mijn tenen doen altijd pijn, krijg je als je regelmatig als vrouw door het leven gaat :X
pi_73626819
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 21:20 schreef gniffie het volgende:

Je hebt gewoon geen smaak.

echt 5 a 6 top series voor mij hoor
Geen smaak wil ik het niet noemen. Gewoon een andere voorkeur van genres.
pi_73626899
Laatste tijd te druk voor anime, maar toch een tvp.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_73627041
Nog 6 afleveringen en ik heb Konjiki no Gash Bell!! afgekeken!
pi_73627415
Beroepsmatige tvp
Ik vind de TT voorbarig.
Winter sonata en fairy tail zijn nog niet eens redelijk uit. En ik denk niet dat degene die de OP heeft gemaakt meer dan 5 afleveringen heeft gekeken tot nu toe
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_73627744
tvp
I bet I'm helium, I never get chemistry with anyone...
(╯□)╯︵ ┻━┻
"Unicorns don't whinny, they just open their mouths and Enya falls out" GWS
pi_73627927
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 21:44 schreef Ascendancy het volgende:
Beroepsmatige tvp
Ik vind de TT voorbarig.
Winter sonata en fairy tail zijn nog niet eens redelijk uit. En ik denk niet dat degene die de OP heeft gemaakt meer dan 5 afleveringen heeft gekeken tot nu toe
Sterker nog, ik heb 2 afl van 1 nieuwe serie gezien, verder niet eens de moeite genomen om een andere serie te bekijken
Maar ik meende die conclusie te ruiken aan 't einde van het vorige topic, dus dat maar in de TT gezet
En nu geeft 't mensen mooi de neiging hun mening over wl goede series te spuien
pi_73628568
Ik laat jullie lekker ruzieen over wat wel en geen goede anime zijn, dan aan het eind van het seizoen download ik alles in 1 batch.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
  maandag 12 oktober 2009 @ 22:19:18 #17
217808 gniffie
Ven der Vurt is baas!
pi_73629475
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 22:03 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Ik laat jullie lekker ruzieen over wat wel en geen goede anime zijn, dan aan het eind van het seizoen download ik alles in 1 batch.
Dan kijken wij alles nu en gaan je lekker spoilen
pi_73629786
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 22:19 schreef gniffie het volgende:

[..]

Dan kijken wij alles nu en gaan je lekker spoilen
Je kent het gezegde; Beter een spoilertag te veel dan te weinig.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
  maandag 12 oktober 2009 @ 22:27:52 #19
217808 gniffie
Ven der Vurt is baas!
pi_73630069
Fairy tail voiceactors zijn kut, dit wordt een tergend lange episode
pi_73630403
laat ik ook maar een tvp plaatsen dan
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_73630408
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 21:50 schreef JoeBravo het volgende:
tvp
Ik zeg u, er verschijnen de laatste tijd veel nieuwe mensen in deze reeks.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_73631046
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 20:29 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
jigoku shoujo, de eerste 6 afleveringen zijn met verschillende verhalen met een veel te voorspelbaar verloop
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
. Ik krijg nu al dropneigingen, hier komt toch wel verandering in
Haha, nee. Dit gaat zelfs zo door in seizoen twee, waarop ik hem gedropt heb.
pi_73631123
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 21:44 schreef Ascendancy het volgende:
Beroepsmatige tvp
Ik vind de TT voorbarig.
Hallo, ik heb de OP gemaakt. Bedoel je soms de TT?
pi_73631197
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 21:34 schreef torn_Machina het volgende:

[..]

Geen smaak wil ik het niet noemen. Gewoon een andere voorkeur van genres.
Neuh, je hebt gelijk.
pi_73631245
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 22:33 schreef Quir het volgende:

[..]

Ik zeg u, er verschijnen de laatste tijd veel nieuwe mensen in deze reeks.
we moeten weer in de OP zetten dat alleen de toffe mensen een tvp mpogen plaatsen, al die noobs moeten maar bijdragen aan 't topic
"Those unforgettable days, for them I live"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')