abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60779382

Welkom in het FOK! anime en manga topic!

Wees niet afgeschrikt door de slowchat, als je vragen hebt kun je die hier altijd kwijt.

Anime is de japanse variant op "onze" tekenfilm. Het mag dan wel getekend zijn,
maar anime's gaan vaak veel dieper dan de tekenfilms die je hier op TV ziet.
Door veel mensen die niet bekend worden deze termen echter in verband gebracht met seksueel getinte afbeeldingen (hentai) of onze (kinderlijke) series (op Jetix, Nickelodeon).
Hierdoor heeft dit onderwerp een slechte reputatie bij een aantal mensen.

Anime en manga kun je onderverdelen in verschillende genres. De twee grootste zijn "Schonen" en "Shoujo".
Hiernaast heb je meerdere kleine (sub-)genres, zoals "Josei", "Seinen". Elk (sub-)genre snijd een ander onderwerp aan, dus er zou in principe voor iedereen iets tussen moeten zitten.

Gericht op jongens (Shonen): dit is over het algemeen het meest bekeken genre. De meeste mensen beginnen met de bekende series uit dit gedeelte.
De series zijn meestal gericht op actie en humor. De bekende series "Bleach" en "Naruto" vallen in dit gedeelte
Gericht op meisjes (Shoujo): dit onderdeel behandelt meestal het (meer) dramatische gedeelte, en bevat veel romantiek.
Meestal is het hoofdpersoon in een van deze series een vrouw (of meisje natuurlijk). Een aantal voorbeelden zijn "Sailor Moon", "Cardcaptor Sakura" en "Fruits Basket"
Gericht op de jong volwassen vrouw (Josei): deze bevatten globaal dezelfde themas als de "Shoujo"-series, maar dan iets serieuzer en realistischer uitgevoerd.
Onder andere de series "Nana", "Paradise Kiss" en "Honey and Clover" zijn voorbeelden hiervan
Gericht op de jong volwassen man (Seinen): dit genre is heel divers en er zit veel afwisseling in, van avant-garde tot erotiek. Deze series hebben vaak een serieuze ondertoon.
Een aantal populaire series zijn "Elfen Lied" en "Ghost in the Shell".
Gericht op kinderen (Kodomo): "Hello Kitty" en "Hamtaro" - dit spreekt voor zich.

De makkelijkste manier is de taal leren door middel van een cursus of ervaring. Als je daar geen zin in (of daartoe niet in staat bent) kun je Fansubs kijken. Fansub-groepen (zoals Dattebayo) nemen "raw"-versies op van de japanse TV, vertalen deze en voegen ondertitelingen toe. Vaak geven de groepen extra informatie zodat het voor de kijker beter te begrijpen is (typische japanse dingen worden uitgelegd).

Er zijn verschillende soorten groepen die animes ondertitelen, daarom zijn er verschillende in de gebruikte lettertypen, tekstopmaak of vertalingen. Verder zijn er twee soorten, de "speedsubbers" en de "qualitysubbers".
Zoals de namen doen vermoeden brengen de "speedsubbers" snel hun aflevering (of hoofdstuk) uit (waardoor het kan zijn dat deze van mindere kwaliteit is), en de "qualitysubbers" nemen de tijd en leveren vaak beter werk af.

Fansubs worden uitgebracht op verschillende sites, om deze te vinden kun je altijd even Googelen of op (de grotere) P2P-sites zoeken.
Links vragen doen we niet in dit topic (omdat het niet in alle gevallen legaal is), maar als je er echt niet uit komt kun je altijd een van de mensen hier een PM sturen.

Waarom zijn (sommige) fansubs illegaal?
Animes worden steeds populairder in andere landen, waardoor er vaker licenties opgekocht worden. Dit betekent dat de afleveringen officieel niet verspreid mogen worden (zonder toestemming).
Dit gebeurt niet bij alle series, maar meestal bij series die bekendheid verkrijgen in het westen waardoor een westerse uitgever de licentie koopt om hieraan te verdienen.

Ik kan de fansubs niet afspelen, wat moet ik doen?
Waarschijnlijk heb je niet de goede codes die nodig zijn om de formaten af te spelen, het CCCP-Project is een (gratis) pakket speciaal ontwikkeld voor anime, probeer eerst deze eerst te downloaden.

Aziatische drama's Deel 2
Een topic over Aziatische drama series, voornamelijk over J-drama. Als je een keer geen zin hebt in anime moet je het hier een keer proberen.

Japans. [Deel 2]
Altijd al een beetje Japans willen leren? Dan is dit hét topic voor jou

Japanse cultuur enzo :D
Vragen over de Japanse Cultuur? Stel ze hier!

Japan #10
Dingen die je echt moet doen (mocht je naar Japan gaan).

Zelf Sushi maken deel 4
Gerechten

[Animé] Meld hier dat er een nieuwe EP uit is 3
Hier word het gemeld als er nieuwe afleveringen uitgebracht worden.

Anime/mangaseries verkiezingstopic 2008 - Deel 4
Je wil iets nieuws zien maar weet niet wat? In dit topic vind je welke series het populairst waren op FOK!

Animé/Manga meetingtopic dl. 5 - beware of the Ice tea.
Een anime/manga meet.

[Anime] Bleach #4 Saving Orihime !!
[Anime&Manga] Naruto #10 And so they meet again...
Avatar op Nickeloden #3 Brand je handen niet aan het vuur!! - Geen anime; vermelden waard.
[ANIME] One Piece

http://www.animenewsnetwork.com/
Nieuws over anime, hier staan ook beschrijvingen van series en handige lijstjes van goede anime.

http://animenfo.com/
Hier vind je alle informatie over een anime die jij zoekt.

http://anidb.net/
De anime-database.

http://anime-planet.com/
Hier kun je een aantal aanraders zoeken (anime).

http://myanimelist.net/
Houdt je eigen anime- en mangalijst bij! Bekijk andere lijsten en geef je ordeel over anime en manga!

Voorgaande delen

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65

------------------------------------------------------------

Dit is een versie die ik heb gemaakt van de OP, de vorige versie staat hier (het wachtwoord is anime).

Deze OP staat hier. Degene die het laatst post in dit topic moet een nieuw topic aanmaken, en deze (als dat kan) bijhouden zolang deze open is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Quir op 13-08-2008 14:41:51 ]
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_60780967
Sheryl
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_60781247
Alvast een tvp'tje

Wanneer komt die Naruto-film eigenlijk op DVD? Of die Bleach-film?
pi_60781492
Welke Bleach film, "The Diamondust Rebellion" of "Fade to Black"? De eerste moet nog uitkomen op DVD, en de tweede komt waarschijnlijk in December in de bioscoop (in Japan).

Ik heb een eigen versie gemaakt van de OP omdat er redelijk wat fouten inzaten (zowel opbouw (tags) als typfouten). Ik zal hem morgen of dadelijk nog opleuken met wat kleine plaatjes onder de tussenkopjes, ik heb toch niks beters te doen.
pi_60782005
tvp

kijk enkel naruto nog atm, maar door in het vorig topic ben ik ff die manga kaoru to nana gaan lezen, was wel goede humor voor de afwisseling met me wiskunde (her :/ enige dit jaar ofzo? stoppen ze in vakantie meh)
pi_60782037
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 01:26 schreef koffiegast het volgende:
tvp

kijk enkel naruto nog atm, maar door in het vorig topic ben ik ff die manga kaoru to nana gaan lezen, was wel goede humor voor de afwisseling met me wiskunde (her :/ enige dit jaar ofzo? stoppen ze in vakantie meh)
Waar ben je met Naruto? Ik heb hem gedropt rond 160 omdat ik gek werd van de fillers...
pi_60784135
in stijl van de topic titel:
pi_60785127
tvp

suzuki alto in de op! tof!
pi_60785524
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 07:26 schreef mschol het volgende:
Ik zat aan het hondje te denken uit Air maar dit is niet minder vaag......
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_60786532
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 07:26 schreef mschol het volgende:
Hahaha ik ben net wakker maar nu kan mn dag al niet meer stuk die opening was briljant! thanks xD
  woensdag 13 augustus 2008 @ 10:14:38 #11
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_60786607
mschol. Op 1 of andere zeer vreemde reden hoor ik in anime steeds vaker 'piru' langskomen.
Eps 1 en 2 van Da Capo zeker 3 keer.
En in Soul Eater 2x de afgelopen 2 eps.
In Allison laatste eps 1x.

Wtf heb je me aangedaan.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  woensdag 13 augustus 2008 @ 11:08:47 #12
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_60788057
Mooie OP weer.
The Internets, I needs it..
pi_60788230
trouwens!

waarom is de verkiezing zo stil? Ik doe niet mee omdat ik echt te onbekend ben in de nieuwe series en ik eigenlijk net zo goed mijn vorige lijst kan inleveren.

wat is jullie excuus?
pi_60788814
Verkiezing?
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
pi_60788842
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 11:34 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Verkiezing?
pi_60789027
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 11:36 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Meer van; Plaats een link
Anders moet ik zelf de vorige thread doorlezen

Overigens heb ik net FCLC gekeken en ik vond hem echt fantastisch. Zo verschrikkelijk druk!!!
pi_60789115
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 00:59 schreef Quir het volgende:
Welke Bleach film, "The Diamondust Rebellion" of "Fade to Black"? De eerste moet nog uitkomen op DVD, en de tweede komt waarschijnlijk in December in de bioscoop (in Japan).

Ik heb een eigen versie gemaakt van de OP omdat er redelijk wat fouten inzaten (zowel opbouw (tags) als typfouten). Ik zal hem morgen of dadelijk nog opleuken met wat kleine plaatjes onder de tussenkopjes, ik heb toch niks beters te doen.
Ik zie nu pas de nieuwe headers erbij

Ze zijn simpel doch leuk
pi_60789344
ik dacht dat de link in de OP stond... niet dus..

Anime/mangaseries verkiezingstopic 2008 - Deel 4

succes!
pi_60790160
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 11:41 schreef ArcticBlizzard het volgende:

[..]

Meer van; Plaats een link
Anders moet ik zelf de vorige thread doorlezen

Overigens heb ik net FCLC gekeken en ik vond hem echt fantastisch. Zo verschrikkelijk druk!!!
dan raad ik je puni puni poemi (dunno of et goed is gespeld) aan
pi_60790222
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 11:15 schreef blessed19 het volgende:
trouwens!

waarom is de verkiezing zo stil? Ik doe niet mee omdat ik echt te onbekend ben in de nieuwe series en ik eigenlijk net zo goed mijn vorige lijst kan inleveren.

wat is jullie excuus?
heb al ruim een half jaar me niet meer op anime geconcentreerd
dus ja weinig nut dan..
pi_60792277
net "eventjes" de laatste 13 episodes van Tengen Toppa Gurren Lagann gekeken,ik had in de eerste episode niet gedacht dat ik het een aanradertje zou gaan vinden,toffe serie
ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
pi_60792340
je hebt de namen van de genres uit de op gesloopt zodat je niet meer kan zien welk genre bij welke doelgroep hoort
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_60792882
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 13:10 schreef zquing het volgende:
je hebt de namen van de genres uit de op gesloopt zodat je niet meer kan zien welk genre bij welke doelgroep hoort
zijn is inderdaad 1 van de dingen die nu gemist worden in de OP.

wat een boefje!
pi_60793795
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 11:43 schreef Bakakame het volgende:

[..]

Ik zie nu pas de nieuwe headers erbij

Ze zijn simpel doch leuk
Ik hou het graag simpel.

Maar, welke "namen" heb ik er dan uit gelaten?
pi_60793880
de benamingen die hierbij horen:
quote:
Gericht op jongens: dit is over het algemeen het meest bekeken genre. De meeste mensen beginnen met de bekende series uit dit gedeelte.
De series zijn meestal gericht op actie en humor. De bekende series "Bleach" en "Naruto" vallen in dit gedeelte
Gericht op meisjes: dit onderdeel behandelt meestal het (meer) dramatische gedeelte, en bevat veel romantiek.
Meestal is het hoofdpersoon in een van deze series een vrouw (of meisje natuurlijk). Een aantal voorbeelden zijn "Sailor Moon", "Cardcaptor Sakura" en "Fruits Basket"
Gericht op de jong volwassen vrouw: deze bevatten globaal dezelfde themas als de "Shoujo"-series, maar dan iets serieuzer en realistischer uitgevoerd.
Onder andere de series "Nana", "Paradise Kiss" en "Honey and Clover" zijn voorbeelden hiervan
Gericht op de jong volwassen man: dit genre is heel divers en er zit veel afwisseling in, van avant-garde tot erotiek. Deze series hebben vaak een serieuze ondertoon.
Een aantal populaire series zijn "Elfen Lied" en "Ghost in the Shell".
Gericht op kinderen: "Hello Kitty" en "Hamtaro" - dit spreekt voor zich.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')