abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 mei 2009 @ 20:59:36 #1
165720 Aanvoerder
Fascist Jew!
pi_68706693

Welkom in het FOK! anime en manga topic!

Wees niet afgeschrikt door de slowchat, als je vragen hebt kun je die hier altijd kwijt.

Anime is de japanse variant op "onze" tekenfilm. Het mag dan wel getekend zijn, maar anime's gaan vaak veel dieper dan de tekenfilms die je hier op TV ziet. Door veel mensen die niet bekend worden deze termen echter in verband gebracht met seksueel getinte afbeeldingen (hentai) of onze (kinderlijke) series (op Jetix, Nickelodeon). Hierdoor heeft dit onderwerp een slechte reputatie bij een aantal mensen.

Anime en manga kun je onderverdelen in verschillende genres. De twee grootste zijn "Schonen" en "Shoujo". Hiernaast heb je meerdere kleine (sub-)genres, zoals "Josei", "Seinen". Elk (sub-)genre snijd een ander onderwerp aan, dus er zou in principe voor iedereen iets tussen moeten zitten.

Gericht op jongens (Shonen): dit is over het algemeen het meest bekeken genre. De meeste mensen beginnen met de bekende series uit dit gedeelte. De series zijn meestal gericht op actie en humor. De bekende series "Bleach" en "Naruto" vallen in dit gedeelte Gericht op meisjes (Shoujo): dit onderdeel behandelt meestal het (meer) dramatische gedeelte, en bevat veel romantiek. Meestal is het hoofdpersoon in een van deze series een vrouw (of meisje natuurlijk). Een aantal voorbeelden zijn "Sailor Moon", "Cardcaptor Sakura" en "Fruits Basket" Gericht op de jong volwassen vrouw (Josei): deze bevatten globaal dezelfde themas als de "Shoujo"-series, maar dan iets serieuzer en realistischer uitgevoerd. Onder andere de series "Nana", "Paradise Kiss" en "Honey and Clover" zijn voorbeelden hiervan Gericht op de jong volwassen man (Seinen): dit genre is heel divers en er zit veel afwisseling in, van avant-garde tot erotiek. Deze series hebben vaak een serieuze ondertoon. Een aantal populaire series zijn "Elfen Lied" en "Ghost in the Shell". Gericht op kinderen (Kodomo): "Hello Kitty" en "Hamtaro" - dit spreekt voor zich.

De makkelijkste manier is de taal leren door middel van een cursus of ervaring. Als je daar geen zin in (of daartoe niet in staat bent) kun je Fansubs kijken. Fansub-groepen (zoals Dattebayo) nemen "raw"-versies op van de japanse TV, vertalen deze en voegen ondertitelingen toe. Vaak geven de groepen extra informatie zodat het voor de kijker beter te begrijpen is (typische japanse dingen worden uitgelegd).

Er zijn verschillende soorten groepen die animes ondertitelen, daarom zijn er verschillende in de gebruikte lettertypen, tekstopmaak of vertalingen. Verder zijn er twee soorten, de "speedsubbers" en de "qualitysubbers". Zoals de namen doen vermoeden brengen de "speedsubbers" snel hun aflevering (of hoofdstuk) uit (waardoor het kan zijn dat deze van mindere kwaliteit is), en de "qualitysubbers" nemen de tijd en leveren vaak beter werk af.

Fansubs worden uitgebracht op verschillende sites, om deze te vinden kun je altijd even Googelen of op (de grotere) P2P-sites zoeken. Links vragen doen we niet in dit topic (omdat het niet in alle gevallen legaal is), maar als je er echt niet uit komt kun je altijd een van de mensen hier een PM sturen.

Waarom zijn (sommige) fansubs illegaal? Animes worden steeds populairder in andere landen, waardoor er vaker licenties opgekocht worden. Dit betekent dat de afleveringen officieel niet verspreid mogen worden (zonder toestemming). Dit gebeurt niet bij alle series, maar meestal bij series die bekendheid verkrijgen in het westen waardoor een westerse uitgever de licentie koopt om hieraan te verdienen.

Ik kan de fansubs niet afspelen, wat moet ik doen? Waarschijnlijk heb je niet de goede codes die nodig zijn om de formaten af te spelen, het CCCP-Project is een (gratis) pakket speciaal ontwikkeld voor anime, probeer eerst deze eerst te downloaden.

Aziatische drama's Deel 2 topic over Aziatische drama series, voornamelijk over J-drama. Als je een keer geen zin hebt in anime moet je het hier een keer proberen.

Japans. [Deel 2] Altijd al een beetje Japans willen leren? Dan is dit hét topic voor jou

Japanse cultuur enzo :D Vragen over de Japanse Cultuur? Stel ze hier!

Japan #10 Dingen die je echt moet doen (mocht je naar Japan gaan).

Zelf Sushi maken deel 4 Gerechten

[Animé] Meld hier dat er een nieuwe EP uit is 3 Hier word het gemeld als er nieuwe afleveringen uitgebracht worden.

Anime/mangaseries verkiezingstopic 2008 - Deel 4 Je wil iets nieuws zien maar weet niet wat? In dit topic vind je welke series het populairst waren op FOK!

Animé/Manga meetingtopic dl. 5 - beware of the Ice tea. Een anime/manga meet.

[Anime] Bleach #4 Saving Orihime !! [Anime&Manga] Naruto #10 And so they meet again... Avatar op Nickeloden #3 Brand je handen niet aan het vuur!! - Geen anime; vermelden waard. [ANIME] One Piece

http://www.animenewsnetwork.com/ Nieuws over anime, hier staan ook beschrijvingen van series en handige lijstjes van goede anime.

http://animenfo.com/ Hier vind je alle informatie over een anime die jij zoekt.

http://anidb.net/ De anime-database.

http://anime-planet.com/ Hier kun je een aantal aanraders zoeken (anime).

http://myanimelist.net/ Houdt je eigen anime- en mangalijst bij! Bekijk andere lijsten en geef je ordeel over anime en manga!

Voorgaande delen

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 68v2 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 77

------------------------------------------------------------

Degene die het laatst post in dit topic moet een nieuw topic aanmaken, en deze (als dat kan) bijhouden zolang deze open is. De OP is hier te vinden.
AFC Ajax | SS Lazio | SK Slavia | Bobby Haarms †
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hè," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
  dinsdag 5 mei 2009 @ 21:00:55 #2
165720 Aanvoerder
Fascist Jew!
pi_68706747
Ik haat lapo's.
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hè," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 5 mei 2009 @ 21:08:48 #3
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_68707051
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 21:00 schreef Aanvoerder het volgende:
Ik haat lapo's.
en fipo's dan ?
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_68710342
Ben ik net even op animenewsnetwork aan het kijken voor wat info. Kom ik dit tegen.

Wat een argumenten om een shitty stream van Funi te kijken i.p.v kwaliteit subs.

"Te drukke fonts/kara, teveel notes in beeld" etc.

Wat een moraalridders. Net of ze nog nooit iets gedownload hebben.

Door fansubbers weet je tenminste of iets waard is om te kopen. Net of een of andere review of hoesje van een dvd je 100% over de streep trekt.
pi_68712139
Spijt me zeer, ik koop niets.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 23:55:39 #6
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_68714211
Ik koop alleen de uitzonderlijke dingen die goedkoop zijn.
Enige uitzondering daarop waren Elfen Lied en Akira. Meeste series (Lain, Onegai Teacher enzo) heb ik gewacht tot ik ze goedkoper kon kopen.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_68718310
*zoek zoek zoek*
Vind~! tvp. !

Heb een tijdje geen anime aflevering gekeken... Alleen wat geholpen aan wat hoofdstukjes voor twee manga series... En wat series gelezen.
Mijn Last.fm, Whatpulse en MAL profiel.
pi_68726793
ik zoek eigenlijk gewoon weer een long running serie zoals bleach , naruto , hunter x hunter ect
iets waar je gewoon dagelijks een paar eps van gaat kijken omdat het zo cool is

12 eps of 24 eps series kijk ik meestal in 3 dagen ofzo
Opdonderdag 17 juni 2010 17:54 schreef Morthill het volgende
mijn tenen doen altijd pijn, krijg je als je regelmatig als vrouw door het leven gaat :X
pi_68727131
Hoi door tijd te veel wil ik overdag een manga lezen, alleen nu zie ik op one manga een hele waslijst staan
En totaal geen idee waar ik moet zoeken, hebben mensen suggesties?
pi_68736597
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 13:07 schreef DJ_ het volgende:
ik zoek eigenlijk gewoon weer een long running serie zoals bleach , naruto , hunter x hunter ect
One Piece en Reborn!
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 13:16 schreef OnbeschrevenBlad het volgende:
Hoi door tijd te veel wil ik overdag een manga lezen, alleen nu zie ik op one manga een hele waslijst staan
En totaal geen idee waar ik moet zoeken, hebben mensen suggesties?
Smaak?
En je kunt overigens op One Manga op categorie zoeken, probeer het eens.
pi_68738750
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 13:07 schreef DJ_ het volgende:

12 eps of 24 eps series kijk ik meestal in 3 dagen ofzo
Monster/Gintama/D.grayman hebben genoeg eps om je een tijdje van de straat te houden.

Maar als je echt een goede langlopende serie wilt kijken raad ik One Piece aan. Ik heb zelf ook de eerste 380 eps in 2 maand tijd gekeken.
pi_68739896
Inmiddels One Piece episode 399
pi_68741889
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 18:33 schreef Qunix het volgende:
Inmiddels One Piece episode 399
Waaaaaaaaaaaaat~!?!!!! Ik loop alweer 3 afleveringen achter.

Maar psssst, mensen hebben het hier niet zo op One Piece.
pi_68744237
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 19:19 schreef Ge4ce het volgende:
Maar psssst, mensen hebben het hier niet zo op One Piece.
Boeie..... T'is anime.
  woensdag 6 mei 2009 @ 22:47:43 #15
22136 MaxiTitan
Een echte vaderlander.
pi_68752457
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 22:27 schreef torn_Machina het volgende:
Ben ik net even op animenewsnetwork aan het kijken voor wat info. Kom ik dit tegen.

Wat een argumenten om een shitty stream van Funi te kijken i.p.v kwaliteit subs.

"Te drukke fonts/kara, teveel notes in beeld" etc.

Wat een moraalridders. Net of ze nog nooit iets gedownload hebben.

Door fansubbers weet je tenminste of iets waard is om te kopen. Net of een of andere review of hoesje van een dvd je 100% over de streep trekt.
Ik heb dit wel vaker gelezen/gezien, teveel notes in beeld enzo...
Tot nu toe heb ik nog maar weinig series gezien die notes echt zoveel toepasten dat het echt irritant was.
De goede fansubgroepen posten aan het begin of eind een link waar je de notes kan lezen oid of zo nu en dan een bescheiden note tussendoor. Sommige groepen doen daar helemaal niet (meer) aan, zo lijkt het iig.

Het 'probleem'/ 'nadeel' wordt dik overdreven imo... Zelfde met de subs, nog nooit problemen mee gehad (styling enzo) het enige wat ik kon opmerken was dat de vertaling niet helemaal in orde was (voor zover ik dit met mijn zeer beperkte Japans kan waarnemen). Kara's boeien bij mij per definitie niet, of er nu tierlantijntjes aan de letters zitten of niet, zolang ik het maar kan lezen vind ik het best.

Ik koop zelf alleen anime als ik een serie zelf al gezien heb en ik hem kontschoppend vind, voor 23-25 euro per volume DVD (indien er geen seizoensboxen verkocht worden) wil ik graag weten wat ik koop. Ze verdienen aan mij omdat fansubs bestaan anders was ik nooit met een anime serie op deze manier in aanraking gekomen.
Mists of dreams drip along the nascent echo and love no more. End of line.
MaxiTitan City
pi_68753259
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 18:00 schreef torn_Machina het volgende:

[..]

Monster/Gintama/D.grayman hebben genoeg eps om je een tijdje van de straat te houden.

Maar als je echt een goede langlopende serie wilt kijken raad ik One Piece aan. Ik heb zelf ook de eerste 380 eps in 2 maand tijd gekeken.
d-gray heb ik al gezien , gintama kwam ik niet veder dan de eerste 5 eps .

once piece tja ik weet het niet zal het maar gewoon moeten proberen maar op een of andere manier
ben ik daar altijd vandaan gebleven .
maar ja als je niks verwacht kan het alleen maar mee vallen
Opdonderdag 17 juni 2010 17:54 schreef Morthill het volgende
mijn tenen doen altijd pijn, krijg je als je regelmatig als vrouw door het leven gaat :X
  woensdag 6 mei 2009 @ 23:56:02 #17
114845 Sh0g
Orenji-kun
pi_68755896
Maak ik in de ZESTIG topicreeksen die ik meega voor de EERSTE keer eens een nieuw topic aan, wordt 'ie nog genegeerd ook

Het anime/manga topic#78: volledig van metaal

ruim 6 uur eerder aangemaakt ook nog eens
  woensdag 6 mei 2009 @ 23:57:23 #18
122997 zquing
Drama Junk
pi_68755976
Ik vind notes tof in een anime
"Those unforgettable days, for them I live"
  donderdag 7 mei 2009 @ 00:01:10 #19
165720 Aanvoerder
Fascist Jew!
pi_68756160
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 23:56 schreef Sh0g het volgende:
Maak ik in de ZESTIG topicreeksen die ik meega voor de EERSTE keer eens een nieuw topic aan, wordt 'ie nog genegeerd ook

Het anime/manga topic#78: volledig van metaal

ruim 6 uur eerder aangemaakt ook nog eens
6 uur eerder? Beter kijken. Persoonlijk hou ik er niet van om topics te openen, maar de laatste opent de nieuwe schijnt hier de regel te zijn.
  donderdag 7 mei 2009 @ 00:01:33 #20
165720 Aanvoerder
Fascist Jew!
pi_68756181
quote:
Op woensdag 6 mei 2009 23:57 schreef zquing het volgende:
Ik vind notes tof in een anime
Death Notes!
pi_68761044
Bedankt voor tips zo ff kijken welke het gaat worden :p, van allemaal de 1ste 5/10 lezen ofzo
pi_68778317
Aha, dus dit is 'm.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_68779293
Ook maar een tvp hier, we zien wel welk topic het wordt
  donderdag 7 mei 2009 @ 19:40:07 #25
22136 MaxiTitan
Een echte vaderlander.
pi_68783009
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 18:41 schreef Qunix het volgende:
mms://hinamizawa.jp/livejptv

Zo K-ON!
Ik krijg een testbeeld...
Mists of dreams drip along the nascent echo and love no more. End of line.
MaxiTitan City
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')