abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62341400

Welkom in het FOK! anime en manga topic!

Wees niet afgeschrikt door de slowchat, als je vragen hebt kun je die hier altijd kwijt.

Anime is de japanse variant op "onze" tekenfilm. Het mag dan wel getekend zijn,
maar anime's gaan vaak veel dieper dan de tekenfilms die je hier op TV ziet.
Door veel mensen die niet bekend worden deze termen echter in verband gebracht met seksueel getinte afbeeldingen (hentai) of onze (kinderlijke) series (op Jetix, Nickelodeon).
Hierdoor heeft dit onderwerp een slechte reputatie bij een aantal mensen.

Anime en manga kun je onderverdelen in verschillende genres. De twee grootste zijn "Schonen" en "Shoujo".
Hiernaast heb je meerdere kleine (sub-)genres, zoals "Josei", "Seinen". Elk (sub-)genre snijd een ander onderwerp aan, dus er zou in principe voor iedereen iets tussen moeten zitten.

Gericht op jongens (Shonen): dit is over het algemeen het meest bekeken genre. De meeste mensen beginnen met de bekende series uit dit gedeelte.
De series zijn meestal gericht op actie en humor. De bekende series "Bleach" en "Naruto" vallen in dit gedeelte
Gericht op meisjes (Shoujo): dit onderdeel behandelt meestal het (meer) dramatische gedeelte, en bevat veel romantiek.
Meestal is het hoofdpersoon in een van deze series een vrouw (of meisje natuurlijk). Een aantal voorbeelden zijn "Sailor Moon", "Cardcaptor Sakura" en "Fruits Basket"
Gericht op de jong volwassen vrouw (Josei): deze bevatten globaal dezelfde themas als de "Shoujo"-series, maar dan iets serieuzer en realistischer uitgevoerd.
Onder andere de series "Nana", "Paradise Kiss" en "Honey and Clover" zijn voorbeelden hiervan
Gericht op de jong volwassen man (Seinen): dit genre is heel divers en er zit veel afwisseling in, van avant-garde tot erotiek. Deze series hebben vaak een serieuze ondertoon.
Een aantal populaire series zijn "Elfen Lied" en "Ghost in the Shell".
Gericht op kinderen (Kodomo): "Hello Kitty" en "Hamtaro" - dit spreekt voor zich.

De makkelijkste manier is de taal leren door middel van een cursus of ervaring. Als je daar geen zin in (of daartoe niet in staat bent) kun je Fansubs kijken. Fansub-groepen (zoals Dattebayo) nemen "raw"-versies op van de japanse TV, vertalen deze en voegen ondertitelingen toe. Vaak geven de groepen extra informatie zodat het voor de kijker beter te begrijpen is (typische japanse dingen worden uitgelegd).

Er zijn verschillende soorten groepen die animes ondertitelen, daarom zijn er verschillende in de gebruikte lettertypen, tekstopmaak of vertalingen. Verder zijn er twee soorten, de "speedsubbers" en de "qualitysubbers".
Zoals de namen doen vermoeden brengen de "speedsubbers" snel hun aflevering (of hoofdstuk) uit (waardoor het kan zijn dat deze van mindere kwaliteit is), en de "qualitysubbers" nemen de tijd en leveren vaak beter werk af.

Fansubs worden uitgebracht op verschillende sites, om deze te vinden kun je altijd even Googelen of op (de grotere) P2P-sites zoeken.
Links vragen doen we niet in dit topic (omdat het niet in alle gevallen legaal is), maar als je er echt niet uit komt kun je altijd een van de mensen hier een PM sturen.

Waarom zijn (sommige) fansubs illegaal?
Animes worden steeds populairder in andere landen, waardoor er vaker licenties opgekocht worden. Dit betekent dat de afleveringen officieel niet verspreid mogen worden (zonder toestemming).
Dit gebeurt niet bij alle series, maar meestal bij series die bekendheid verkrijgen in het westen waardoor een westerse uitgever de licentie koopt om hieraan te verdienen.

Ik kan de fansubs niet afspelen, wat moet ik doen?
Waarschijnlijk heb je niet de goede codes die nodig zijn om de formaten af te spelen, het CCCP-Project is een (gratis) pakket speciaal ontwikkeld voor anime, probeer eerst deze eerst te downloaden.

Aziatische drama's Deel 2
Een topic over Aziatische drama series, voornamelijk over J-drama. Als je een keer geen zin hebt in anime moet je het hier een keer proberen.

Japans. [Deel 2]
Altijd al een beetje Japans willen leren? Dan is dit hét topic voor jou

Japanse cultuur enzo :D
Vragen over de Japanse Cultuur? Stel ze hier!

Japan #10
Dingen die je echt moet doen (mocht je naar Japan gaan).

Zelf Sushi maken deel 4
Gerechten

[Animé] Meld hier dat er een nieuwe EP uit is 3
Hier word het gemeld als er nieuwe afleveringen uitgebracht worden.

Anime/mangaseries verkiezingstopic 2008 - Deel 4
Je wil iets nieuws zien maar weet niet wat? In dit topic vind je welke series het populairst waren op FOK!

Animé/Manga meetingtopic dl. 5 - beware of the Ice tea.
Een anime/manga meet.

[Anime] Bleach #4 Saving Orihime !!
[Anime&Manga] Naruto #10 And so they meet again...
Avatar op Nickeloden #3 Brand je handen niet aan het vuur!! - Geen anime; vermelden waard.
[ANIME] One Piece

http://www.animenewsnetwork.com/
Nieuws over anime, hier staan ook beschrijvingen van series en handige lijstjes van goede anime.

http://animenfo.com/
Hier vind je alle informatie over een anime die jij zoekt.

http://anidb.net/
De anime-database.

http://anime-planet.com/
Hier kun je een aantal aanraders zoeken (anime).

http://myanimelist.net/
Houdt je eigen anime- en mangalijst bij! Bekijk andere lijsten en geef je ordeel over anime en manga!

Voorgaande delen

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 67

------------------------------------------------------------

Degene die het laatst post in dit topic moet een nieuw topic aanmaken, en deze (als dat kan) bijhouden zolang deze open is.
De OP is hier te vinden.
pi_62341454
Ik vind het ook te duur. De enige animé-DVD's die ik nieuw heb gekocht, waren films. Ik heb een paar series op DVD, maar die waren behoorlijk 2e-hands en dus voor een schappelijke prijs.

Ik download verreweg het meeste.Dat heeft er ook mee te maken dat ik meestal teleurgesteld word als ik een DVD bekijk, want ik ben nou eenmaal verwend door (en gewend aan) de luxe ondertiteling van fansubs... De kwaliteit van het lettertype, de vertalingen van teksten in het scherm (zoals naambordjes, brieven, etc), de kwaliteit van de timing en het feit dat het in het Engels is. Daar komt bij dat de fansub-vertaling meestal beter is dan de professionele vertaling op DVD's.

Het straalt er bij DVD's gewoon af dat de vertaling naar het Nederlands via het Engels is gegaan, ipv direct vanuit het Japans. Daar komt bij dat de vertalers bij tijd en wijle echt afschuwelijk lomp zijn in hun vertaling. Echt op een niveau dat sommige mensen beledigd kunnen zijn vanwege de lompe ondertiteling van een anders onschuldige serie.

De DVD's die ik heb, kijk ik gewoon in het Japans, dus ik heb helemaal geen belang bij de peperdure en tenenkrommend slechte nasynchronisatie in het Engels of Frans.
En dan heb ik het nog niet eens over de beeldkwaliteit, want er worden tegenwoordig steeds meer fansubs in HDTV-kwaliteit uitgebracht, maar ik heb nog eigenlijk nooit een animé-Bluray disc bij de FRS zien liggen.

Moet ik dan een kapitaal gaan neertellen voor zo'n serie op DVD, terwijl de fansubs mij véél meer kijkplezier geven en ook nog eens gratis zijn? Vergeet het maar rustig...

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 13-10-2008 01:35:11 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_62341694
Amen Jordy

Bovendien, ik heb ruim 2500 episodes verdeeld over mijn HD's en gebrande DVD's.
Daar zitten ook films tussen, maar die beschouwen we dan maar als 1 episode. Dat is bij de volgende berekening nog goedkoper ook.

gemiddeld 4 episodes per DVD en op z'n goedkoopst 10 euro per stuk, maar de meesten zijn toch 15 euro en soms 20 euro. Laten we dan 12,50 nemen als gemiddelde.

(2500/4)*12,50 = ¤ 7812,50

Denk je soms dat ik een geldboom in mijn tuin heb staan?

Ik heb 1378 episodes ervan gekeken, dat zou volgens die berekening neerkomen op zo'n 4300 euro dat ik mezelf heb bespaard. En serieus, ik ben nog een redelijk ingetogen animé kijker van hooguit 10 afleveringen per week.
  maandag 13 oktober 2008 @ 01:51:44 #4
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_62341739
Downloaden, voornamelijk omdat anime in zeer veel gevallen gewoon veels te duur is, en regelmatig is de fansub van betere kwaliteit dan de officiele release (zoals bij de Naruto dvd's)

Wel vervelend dat ik nu eigenlijk al mijn anime opnieuw wil downloaden, maar dan in 720p ofzo, aangezien ik het straks op een HDTV wil afspelen via een mediacenter. Maar veel van mijn favoriete series zijn er dus nog niet in 720p.
pi_62341819
Vorig deeltje was al 67

Ik ben een beginner en heb pas 90 euro uitgegeven aan manga leesvoer. (alle deathnotes)
Dan ga ik ook nog niet series kopen!
En zeker niet omdat ik nog niet weet wat goed is en wat niet.
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
pi_62342301
Kopen, downloaden is voor zielepietjes.

Is nieuw te duur? Dan ga je toch kijken voor 2de handsjes of ex-rentals?
Veel anime komt overigens gewoon uit in het japans mét engelse ondertiteling, dat je nu eenmaal gewend bent iets om te downloaden betekent niet dat dat goed is
De makers van iets dat je waardeert wil je toch best belonen? Dat stimuleert ze alleen maar om meer mooie dingen te creëren.
(nu niet aankomen met hoe de verdeling van het geld is tussen makers en distributeurs etc., het gaat om het principe)

En trouwens: beargumenteren dat het bij elkaar opgeteld zo duur is: koop je altijd alles wat je tegenkomt in 1 keer?
And may flights of Demons guide you to your final rest...
pi_62342316
Ik heb wel een abo genomen op de Aniway voor dat beetje geld kan ik me geen buil vallen.
pi_62342553
Gemakzucht? Downloaden?

Onlangs nog wat soundtracks beluisterd
- Black Lagoon. Klinkt echt goed.
- Persona3 + 4. Geweldig in elkaar gezet.

Chi's Sweet Home is afgelopen. Blacky!
Black Lagoon 1st-2de seizoen is goehoed! Beetje GunGrave achtig!
Oeh! Even Nabari no Ou af kijken!
Tora Dora!
Mijn Last.fm, Whatpulse en MAL profiel.
pi_62342597
Zegt me allemaal niks wat je opnoemt.
Vertel eens waarover het gaat of wat voor soort het is.
pi_62342652
- Black Lagoon Action, Adventure, Crime fiction, Black Comedy
Groepje huurlingen de allerlei heitjes voor karweitjes doen voor de 'onderwereld'. Mafia, drugs- en wapenhandel en door het lint geslagen moordmachines. (Vervolg komt)

- Chi's Sweet Home Comedy
Het verhaaltje over een klein poesje bij een gezinnetje. Ze maakt van alles mee! (Episodes van 3-4 minuten) (Al een tijdje afgelopen)

- Nabari no Ou Action, Drama, Supernatural
Het volwassene Naruto. De wereld van de ninja's en een strijd om één persoon die de wereld kan veranderen. (Net afgelopen)

- Tora Dora! Romantic comedy
Nieuwe herfst serie. Gewoon een school life romance comedy. (Nieuw)

(Persona is een Japanse spel, geen idee op wat of waar je het kan vinden.)
Mijn Last.fm, Whatpulse en MAL profiel.
  maandag 13 oktober 2008 @ 07:05:46 #11
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_62342702
Downloaden en anders importeren. De dag dat ik in een NL winkel te dure anime dvd's koop is ver weg, die paar videobanden uit jaren 90 en een bootleg waren of van belabberde (dub!!)kwaliteit of omdat ik het heel graag wilde hebben (de bootleg).
The Internets, I needs it..
pi_62342800
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 03:55 schreef VampiricDemon het volgende:

Veel anime komt overigens gewoon uit in het japans mét engelse ondertiteling, dat je nu eenmaal gewend bent iets om te downloaden betekent niet dat dat goed is
De makers van iets dat je waardeert wil je toch best belonen? Dat stimuleert ze alleen maar om meer mooie dingen te creëren.
(nu niet aankomen met hoe de verdeling van het geld is tussen makers en distributeurs etc., het gaat om het principe)

En trouwens: beargumenteren dat het bij elkaar opgeteld zo duur is: koop je altijd alles wat je tegenkomt in 1 keer?
2de hands afgeragde versies vaak of, in geval van boxsets, betaal je 10x teveel voor een gebruikte versie.
ex-rentals? bekraste kut dvd's; nee dank je...

en ja veel mensen zullen vaak een serie in 1x kopen, waardoor het erg prijzig wordt..
  maandag 13 oktober 2008 @ 09:16:42 #13
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_62343624
- Persona is een game voor de PS2. Persona 3 is uit in Nederland. Persona FES is een aanvulling op P3.
P4 is nog niet uit in Nederland.

- Tora Dora 2 is weer leuk

NANAMI SMASH!!!!!!!!!!!!!!! ( )

- Chaos;Head vanmorgen gekeken en ik vond het erg ingewikkeld Zal wel komen omdat ik niet helamaal wakker was.

Oh en ik ben voor kopen indien mogelijk. Waarbij aan verschillende criteria voldoen moet worden. Waaronder een voor mij redelijke prijs en geen onmogelijke extra's. De NANA boxsets had ik graag gekocht maar ik vertik het te betalen voor de boeken die je erbij krijgt: die zijn franstalig.

Jordy-B: ik heb Paprika en Tekko(nog_iets) gekocht voor 12,50 het stuk (3 voor de prijs van 2 + bon van Sony voor nog 1 gratis BD) bij Van Leest.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  maandag 13 oktober 2008 @ 09:46:38 #14
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_62344116
Kopen als je het geld hebt, zo niet dan gewoon downloaden.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
  Moderator / Redactie Sport maandag 13 oktober 2008 @ 09:48:11 #15
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_62344150
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 09:46 schreef rakotto het volgende:
Dat dus, .

Lang leve de juiste links
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_62345810
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 09:46 schreef rakotto het volgende:
Zo download ik vrij veel muiek. Wanneer ik dan een cd echt goed vind, en er staan meer dan 10 nummers (ik ga geen 20 euro voor 8 nummers betalen) op dan koop ik hem in de winkel, uiteraard voor de laagst mogelijke prijs. De muziek ik ik graag wil hebben ligt namelijk meestal niet in de cd winkel en moet dus ook bestel worden.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
  maandag 13 oktober 2008 @ 11:34:30 #17
22136 MaxiTitan
Een echte vaderlander.
pi_62346626
Over het algemeen download ik, maar de echte kontschoppers onder de anime-series koop ik.
Als ik er echt zoveel lol van gehad heb dan vind ik het de prijs wel waard om hem officieel in mijn collectie te hebben. Meestal ga ik dan toch op koopjesjacht bij Play.com of Archonia. Ik ben ook een geduldig mens dus ik kan wel wachten totdat er een aanbieding is. Het is iig niet vaak (eerder zelden) dat ik een serie voor de volledige prijs (als in niet in de aanbieding) koop.

In Nederland heb ik tot nu toe nog maar twee films gekocht maar dat was ook alleen maar omdat ze praktisch in de grabbelbak lagen bij de FRS voor een euro of 5 ~ 7,50. Met gewone Engelse subs, dus geen franse versie oid. Ik heb vaker klachten over de Nederlandse vertalingen/subs gelezen, voor mij reden genoeg om bij de Engelse subs te blijven en de NL/BE/FR versies links te laten liggen. Ik ben het toch gewend van de fansubs.

Het is afwegen waar ik een serie koop, Archonia.com of Play.com.

Bij Archonia heb je soms hele scherpe aanbiedingen, zo heb ik in het verleden Ai Yori Aoshi (S1) en AYA ~enishi~ (S2) als bundel voor 60 euro op de kop getikt. Gelukkig heb ik dat toen gedaan want niet veel later is Geneon ermee gestopt, de serie is nu nog maar moeilijk te krijgen (nieuw). Ik koop uitsluitend nieuw anders hoeft het voor mij niet. Ik wil geen geneuzel hebben met particulieren en/of krassen op de DVD's omdat pipo ze als onderzettertjes gebruikte.

Archonia heeft dan wel weer als nadeel dat ze standaard via DPD pakjes versturen en deze mensen gooien geen briefje in de brievenbus als ze langs zijn geweest of als ze het bij de buren hebben afgegeven. Ik betaal meestal dan maar wat meer om het via UPS te laten versturen want daar heb ik geen slechte ervaringen mee.

Play.com heeft op zijn tijd ook hele scherpe aanbiedingen zoals losse DVD volumes voor 12 euro aanbieden enzo. Vergeleken met de gewoonlijke 24 euro dat er vaak gevraagd voor word is het een koopie.

Ik wil op termijn best series op Blu-Ray gaan kopen maar ik wil eerst zien wat er dan op zo'n Blu-Ray komt en wat dit gaat kosten. Ik heb series ook nog niet op BR mogen aantreffen, alleen films. Fansubs die ik in HD (720P) heb zal ik iig niet meer op DVD kopen, je gaat er alleen maar op achteruit.
Mists of dreams drip along the nascent echo and love no more. End of line.
MaxiTitan City
  maandag 13 oktober 2008 @ 11:35:38 #18
228569 feelsgoodman
esse est percipi
pi_62346658
Downloaden, want ik ben arm.

tvp.
pi_62346691
quote:

Ik als scholier kan het niet veroorloven zoveel anime te kopen als ik nu kijk, ik koop daarintegen wel mijn manga. Of moet ik nou stoppen met kijken, omdat ik niet betaal?

Ik koop wel eens iets, net zoals hierboven uitgelegd word met CD's, als hij echt goed is koop ik hem alsnog.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_62346700
Ik heb een poeplading gekochte dvd's, bijna een hele kast vol zeg maar. Maar sinds ik steeds minder anime ben gaan kijken (sinds een jaartje of 2) download ik alleen nog maar. Best jammer, want ik had een heel erg mooie collectie die ik nu dus niet meer aanvul.
  Moderator / Redactie Sport maandag 13 oktober 2008 @ 11:46:10 #21
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_62346903
Ik heb vanmorgen Death note gedownload aflevering 1, en heb besloten die serie af te gaan kijken
  maandag 13 oktober 2008 @ 13:06:26 #22
114845 Sh0g
Orenji-kun
pi_62348783
quote:
Als je dan zo'n rijke vent bent, ga Japans studeren, emigreer en kijk het daar op TV.
Overigens zit ik wel te denken aan een 4-weekse taalcursus in Fukuoka na mijn studie, maar dat is een ander verhaal.
quote:
Beetje onmogelijk als de serie zo nieuw is dat hij nog niet eens op DVD uit is, laat staan dat iemand hem dan al zo snel, zo goedkoop weer zou verkopen. En net wat anderen zeggen, je koopt vaak toch bekraste troep.
Ik heb onlangs nog voor 5 euro een origineel PS2 spel van Hajime no Ippo in Duitsland gekocht. Kom ik thuis, speelt 'ie niet af in mijn speler, waarschijnlijk door de krassen, terwijl dat er toch niet heel slecht uit zag.
quote:
Waarom niet? Zonder die downloads was animé hier net zo bekend en net zo populair als volksmuziek uit Zimbabwe. Inkomsten uit Nederland waren dan sowieso veel lager geweest voor de Japanse anime industrie... Dus, yay voor downloads.
quote:
Hahaha. Die stimulatie komt sowieso wel uit Japan. En voor principes ga ik niet op water en brood leven, sorry.
quote:
Ja, want aan een half bed, een halve bureaustoel, een half rijbewijs of een onbelegde boterham heb ik nu eenmaal weinig. En dat zijn uitgaven die wel belangrijk zijn. Verder koop ik geen CD's, want ik heb geen CD speler of stereotoren.

En als je denkt dat ik jáááren ga zitten sparen om releases van anime te kunnen kopen die ik NU graag wil zien, tja...

Maar goed, als je zelf wel graag koopt, hou ik je vooral niet tegen. Betekent natuurlijk wel dat je voor discussies over animé compleet afhankelijk bent van wat er al te koop is en maanden zult moeten wachten op nieuwe releases. Want ja, je kunt immers niet meepraten over animé dat net op TV is geweest (tenzij je in Japan woont). En het downloaden goedpraten, omdat je later het origineel toch wel zult kopen, tjaaa... dat smoesje ken ik. Dat zeggen ze allemaal en is niet te controleren.
pi_62349133
Sh0g, een vier weekse taalcursus ja?
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
  maandag 13 oktober 2008 @ 15:14:52 #24
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_62352174
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 11:46 schreef borisz het volgende:
Ik heb vanmorgen Death note gedownload aflevering 1, en heb besloten die serie af te gaan kijken
Ben je wel laat mee. Nouja, beter laat dan nooit.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
  Moderator / Redactie Sport maandag 13 oktober 2008 @ 15:17:17 #25
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_62352232
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 15:14 schreef rakotto het volgende:

[..]

Ben je wel laat mee. Nouja, beter laat dan nooit.
Ik ben ook een laatbloeier .
Ik heb net van het weekend de ouwe slayers afgekeken . Uit 1995!

Kortom ik kijk wat ik leuk vind en zien we wel wat ik ga kijken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')