abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 15 december 2007 @ 18:59:28 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_55295851
En wij sloten 94 af met de volgende quote:
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 18:57 schreef Duvel het volgende:

[..]

Door mijne aad'ren stroomt Amsterdamsch bloed, al sinds eeuwen in de familie.
En dan nu:

Hier alweer deel 95 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92 93, Treinenfoto's, -nieuws en -praattopic, deel 94.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Spurts (GTW's) en nog twee overgebleven Buffels, uiteindelijk moeten op alle Arriva-lijnen alleen Spurts overblijven.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mari�nberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. De lijn wordt door Syntus in opdracht van Connexxion ge�xploiteerd met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten. Sinds Mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 gaat Veolia op de Maaslijn rijden met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler.


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor:
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar Belgi� loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en Belgi� rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC�s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Zodra de HSL echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_55296140
Had ik al gezegd dat ik, als fervent kerst-hater, elke ochtend zodra ik mijn stad wil verlaten wordt geconfronteerd met zo'n godvergeten kerstkoor in de stationshal? Telkens hetzelfde kutlied. Savonds bij thuiskomst precies hetzelfde liedje.
pi_55296160
Heerlen, 15-12-07. Euregiobahn uit Aachen loopt net binnen.



Heerlen de Kissel, 15-12-07. Plan V 848 als Veolia-stoptrein 32041 onderweg naar Kerkrade Centrum.



Heerlen de Kissel, 15-12-07. Duitse kaartautomaat met een leuk puzzeltje.



Heerlen de Kissel, 15-12-07. Zelfportret met station.



Eygelshoven Markt, 15-12-07. Tankdoppen dichtdraaien is voor mietjes



Eygelshoven Markt, 15-12-07. EuregioBahn Talent 643 718-0 loopt binnen als stoptrein naar Heerlen.



Heerlen, 15-12-07. Plakplestik schoonmaakfiguurt.



Heerlen, 15-12-07. Plakplestik actievoerende schoonmaakfiguurt.

quote:
Schoonmakers op Nederlandse stations en treinen krijgen niet genoeg betaald om van rond te komen. Wij eisen respect, een leefbaar loon en 'the right to fight', het recht ons te organiseren zonder dwars gezeten te worden. Opdrachtgevers zoals de NS besteden de schoonmaak uit tegen de laagst mogelijke prijs. Zij bepalen daarmee de slechte omstandigheden van schoonmakers. Wij vragen de NS om haar sociale verantwoordelijkheid te nemen.
En omdat ik het daarmee eens ben, besteed ik daar hier aandacht aan

[ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Flash op 15-12-2007 19:19:39 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 15 december 2007 @ 19:17:13 #4
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_55296245
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 19:13 schreef Dr_Flash het volgende:
Heerlen, 15-12-07. Plakplestik actievoerende schoonmaakfiguurt.

[ afbeelding ]
[..]

En omdat ik het daarmee eens ben, besteed ik daar hier aandacht aan
Nobel en terecht. Ik ben de proteststicker nog niet tegengekomen, maar vind 'm goed gevonden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_55296401
............................
  zaterdag 15 december 2007 @ 19:54:27 #6
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_55297181
http://forum.gvbmetro.nl/showthread.php?tid=510

Klik op deze link en dan weet je de oorzaak van het stilgevallen treinverkeer tussen Schiphol en Amsterdam Zuid.
  zaterdag 15 december 2007 @ 19:57:02 #7
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_55297259
quote:
U bent niet aangemeld of hebt geen toestemming om deze pagina te bekijken. Dit kan zijn vanwege een van de volgende redenen:

1. U bent niet aangemeld of niet geregistreerd. Gebruik het formulier aan de onderkant van deze pagina om u aan te melden
2. U hebt geen toestemming om deze pagina te bekijken. Probeert u toegang te krijgen tot pagina's die u niet zou mogen bekijken? Controleer in de forumrechten dat u bevoegd bent tot het verrichten van deze handeling.
3. Uw account kan zijn uitgeschakeld door een beheerder, of kan nog in afwachting zijn van activatie.
Maar als het gaat over die wankelende Sprinter: stond ook in het vorige topic!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_55297297
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 19:54 schreef Ofyles2 het volgende:
http://forum.gvbmetro.nl/showthread.php?tid=510

Klik op deze link en dan weet je de oorzaak van het stilgevallen treinverkeer tussen Schiphol en Amsterdam Zuid.
als je tenminste aangemeld bent op dat forum

anyway, ik begreep dat er een sprintertje door een juk gegaan was? Best. Waarom moeten we daar in fucking Heerlen NOG de HELE DAG last van hebben?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 15 december 2007 @ 20:08:09 #9
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_55297621
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 19:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

als je tenminste aangemeld bent op dat forum

anyway, ik begreep dat er een sprintertje door een juk gegaan was? Best. Waarom moeten we daar in fucking Heerlen NOG de HELE DAG last van hebben?
Reply 1: Dat was wel een hele domme fout van mij. Mijn excuses daarvoor.

Reply 2: Ik had moeten zeggen dat het treinverkeer tussen Schiphol en Amsterdam Bijlmer ArenA ook uit de roulatie genomen is. Heerlen had er last van omdat de IC's naar Overijssel/Friesland/Groningen dan omgeleid worden via de Westtak en Watergraafsmeer, evenals de Sprinter Leiden-Schiphol-Hilversum-Utrecht en de Internationale trein naar Berlijn. Hoe het zat met de IC Schiphol-Eindhoven, kan ik alleen over gissen.
pi_55297851
Nou de gevolgen van die sprinterstunt voor de 3500 kan ik wel raden op zich

Maar dat de 800 daar dan ook, en wel de hele dag, door van de leg is, dat is toch geen goed teken hoor. Blijkbaar is het Nederlandse spoor tegenwoordig dermate maximaal belast, dat EEN ongelukje, WAAR DAN OOK, de hele dienstregeling van het hele land 24 uur lang in de war schopt.

Ik zal wel even het genie uithangen, want zelf bedenken ze dit niet: In zo'n situatie moet je je toch maar eens gaan afvragen of dat wel de meest handige manier is om ja beschikbaarheden in te zetten.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 15 december 2007 @ 20:21:39 #11
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_55298075
Plus het feit dat veel vaak bereden trajecten slechts dubbelsporig zijn. ProRail, NS en V&W hebben nog flink werk te verrichten.
pi_55298208
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 20:21 schreef Ofyles2 het volgende:
Plus het feit dat veel vaak bereden trajecten slechts dubbelsporig zijn. ProRail, NS en V&W hebben nog flink werk te verrichten.
kernnet viersporig zou een hoop schelen ja
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_55299080
Met regelmatig wat wissels om in te kunnen halen/snel kunnen wisselen van sporen...

Overigens stonden er vandaag 3 schapen voor de kerstmarkt op het perron in Groningen
Erg leuk!

[ Bericht 1% gewijzigd door Wadloper op 16-12-2007 10:25:41 ]
pi_55299149
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 20:52 schreef Wadloper het volgende:
Met regelmatig wat wissels om in te kunnen halen/snel kunnen wisselen van sporen...

Overigens stonden er vandaag 3 schapen voor de kerstmarkt op het in Groningen
Erg leuk!
In Amersfoort hebben ze zelfs een echte kameel Foto komt nog wel een keer
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 15 december 2007 @ 21:30:21 #15
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_55299985
Dr_Flash: Ik denk dat de IC-serie 800 de hele dag ontregeld was, maar dan door de vroege stroomstoring op het traject Amsterdam-Utrecht en niet de ontspoorde Sprintertrein.
pi_55300116
Ook fijn. feit blijft dan nog steeds, dat 1 klein probleem leidt tot een enorme hoop overlast in een groot deel van het land, en blijkbaar de hele dag door. Dat moet niet kunnen, gewoon
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 15 december 2007 @ 21:36:28 #17
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_55300194
Neenee, twee problemen dus: het stootblokhoppen bij Asdz en de stroomstoring op Asd - Ut!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_55300252
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 21:36 schreef Duvel het volgende:
Neenee, twee problemen dus: het stootblokhoppen bij Asdz en de stroomstoring op Asd - Ut!
Hoe laat?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 15 december 2007 @ 21:46:23 #19
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_55300550
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 21:38 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hoe laat?
Geen idee, na elven in elk geval, want eerder was ik mijn bed niet uit.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_55300705
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 21:46 schreef Duvel het volgende:

[..]

Geen idee, na elven in elk geval, want eerder was ik mijn bed niet uit.
Wel raar dat de IC Ut - Limburg van 8:08 dan al +25 had, en met half mat kwam opdagen, vind je niet?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 15 december 2007 @ 21:58:44 #21
142921 ArthurvanderVelden
Lankenwärter Schraumann
pi_55300915
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 21:51 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wel raar dat de IC Ut - Limburg van 8:08 dan al +25 had, en met half mat kwam opdagen, vind je niet?
Inderdaad vind ik niet, ik mag ook weleens een treintje wachten omdat ze met halve paupershit komen opdagen, heel normaal
Bedankt weer jongens, voor de geweldige informatievoorziening en het geweldige gekluns. Tof, wordt een mens blij van :(
~Een wijsgeer
pi_55301014
anyway, mijn 50.000 zitten er in dit jaar, verder niet meer over praten
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 15 december 2007 @ 22:04:44 #23
142921 ArthurvanderVelden
Lankenwärter Schraumann
pi_55301095
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 22:01 schreef Dr_Flash het volgende:
anyway, mijn 50.000 zitten er in dit jaar, verder niet meer over praten
Echt vandaag op deze manier binnengehaald Ik ken leukere manieren
Bedankt weer jongens, voor de geweldige informatievoorziening en het geweldige gekluns. Tof, wordt een mens blij van :(
~Een wijsgeer
pi_55301135
ja, ik struikelde er tussen Roermond en Weert ergens over
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 15 december 2007 @ 22:19:38 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_55301472
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 22:06 schreef Dr_Flash het volgende:
ja, ik struikelde er tussen Roermond en Weert ergens over
Jammer dat dat niet in de pimpel was, dan had je er nog een biertje op kunnen drinken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')