Peter | maandag 1 juni 2020 @ 13:07 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Peter op 01-06-2020 13:19:38 ] | |
Dr_Flash | maandag 1 juni 2020 @ 13:16 |
![]() | |
Dr_Flash | maandag 1 juni 2020 @ 13:21 |
Is dat niet die joekel die over de Forth Bridge ging vanaf Edinburgh Gateway? ![]() | |
Peter | maandag 1 juni 2020 @ 13:57 |
![]() | |
GlennQuagmire | dinsdag 2 juni 2020 @ 15:45 |
Grappig, Siemens had voor de IC-NG blijkbaar ingeschreven met een intercityversie van de Mireo: https://fromatob.nl/ns-icng/![]() [ Bericht 0% gewijzigd door GlennQuagmire op 02-06-2020 20:22:45 ] | |
Dr_Flash | dinsdag 2 juni 2020 @ 18:13 |
Bwooh de NS international jingle ![]() ![]() | |
GlenSpey | dinsdag 2 juni 2020 @ 18:17 |
Geen zijraampjes voorin, dus terechte verliezer Overigens wel een mooi ding verder | |
MTL | dinsdag 2 juni 2020 @ 18:24 |
De zijraampjes van ICNG zijn ook vrijwel ondoorzichtig. Alstom kon geen passende gordijntjes leveren dus moest er zonwerend folie ingezet worden. | |
Dr_Flash | dinsdag 2 juni 2020 @ 18:27 |
Waar heb je zijraampjes voor nodig dan? | |
Maegrim | dinsdag 2 juni 2020 @ 18:33 |
om uit te kijken | |
Dr_Flash | dinsdag 2 juni 2020 @ 18:54 |
Beter kijk je gewoon voor je. | |
Maegrim | dinsdag 2 juni 2020 @ 19:20 |
niet alles gebeurt met 200 km per uur hè | |
MTL | dinsdag 2 juni 2020 @ 19:36 |
Voor je kijken is zoooo 1980. | |
Salatrel | dinsdag 2 juni 2020 @ 21:21 |
Is de stuurtafel wel groot genoeg voor mijn krant? | |
MTL | dinsdag 2 juni 2020 @ 21:24 |
Er is zelfs aan het allerbelangrijkste gedacht: een geïntegreerde koffiebekerhouder ![]() | |
Salatrel | dinsdag 2 juni 2020 @ 21:49 |
Goed bezig | |
Salatrel | dinsdag 2 juni 2020 @ 21:50 |
Apple CarPlay integratie? | |
MTL | dinsdag 2 juni 2020 @ 22:48 |
Sorry. We doen niet aan Apple. | |
derLudolf | dinsdag 2 juni 2020 @ 22:53 |
Gelukkig. | |
Dr_Flash | woensdag 3 juni 2020 @ 18:21 |
Gefeliciteerd met je verjaardag DeaDLocK2K ![]() ![]() | |
MTL | woensdag 3 juni 2020 @ 19:30 |
Voor de fans: morgenochtend kan er zomaar eens iets interessants naar Onnen komen ![]() Spoiler: Het begint met een I en het eindigt op een G. | |
dennistd | woensdag 3 juni 2020 @ 19:32 |
En het begint en eindigt zeker met de letters van die alternatieve nobelprijs? | |
MTL | woensdag 3 juni 2020 @ 19:32 |
Je was te snel. Ik was nog wat aan het typen in de edit ![]() | |
Peterselieman | woensdag 3 juni 2020 @ 19:33 |
Ben benieuwd. Onnen heeft niet echt mooie spotlocaties helaas, behalve de brug die ze net deze weken van een nieuwe verflaag voorzien ![]() | |
MTL | woensdag 3 juni 2020 @ 19:36 |
Komen komende weken/maanden/jaren nog genoeg momenten ![]() Voorlopig is het testen wel 's nachts. Vanuit Onnen dus o.a. ook richting de Hanzelijn en naar Steenwijk voor de stroomloze brug (stroomafnemertests). | |
b2py | woensdag 3 juni 2020 @ 19:40 |
HOE LAAT?! TREINNUMER?! IK KAN NIET SLAPEN ZO!!!11!! ![]() | |
MTL | woensdag 3 juni 2020 @ 19:43 |
Ah dat komt mooi uit als ie om 3 uur vannacht langs komt onder treinnummer 1234567890! | |
MTL | woensdag 3 juni 2020 @ 19:43 |
(geen flauw idee van nummers en tijden ![]() | |
Eix | woensdag 3 juni 2020 @ 19:52 |
En op de terugweg dan als 0987654321? ![]() | |
MTL | woensdag 3 juni 2020 @ 19:54 |
Jij mag nooit meer raden | |
Dr_Flash | woensdag 3 juni 2020 @ 19:57 |
Wie woont er nou in fucking Onnen. | |
Peterselieman | woensdag 3 juni 2020 @ 19:59 |
ik woon op een kwartier fietsen | |
b2py | woensdag 3 juni 2020 @ 21:26 |
Dan woon je dus niet in fucking Onnen ![]() | |
Peterselieman | woensdag 3 juni 2020 @ 21:37 |
Dank voor de oplettendheid | |
derLudolf | woensdag 3 juni 2020 @ 21:42 |
De STAR heeft roestgereden in Winschoten. https://www.facebook.com/rtvnoord/videos/336650413967722/ "er is vier weken niet gereden op dit traject" Welk traject bedoelen ze precies? | |
Magister_Artium | woensdag 3 juni 2020 @ 21:51 |
Dat zal Groningen-Leer zijn. Sinds een dronken Kapitän zijn schip met de Friesenbrücke liet knuffelen, is het verkeer niet verder mogelijk dan tot Weener, en de afgelopen vier weken helemaal niet vanwege een extra spoor in aanbouw bij Groningen Europapark en de dieseltjes die op Groningen HS moeten tanken. | |
derLudolf | woensdag 3 juni 2020 @ 22:04 |
De STAR heeft dus dat hele traject gereden? Of tot de grens? Groningen-Weener is de afgelopen tijd ge-SEZ-t? | |
Peterselieman | woensdag 3 juni 2020 @ 22:17 |
Zuidbroek - Nieuweschans lijkt me. Dit omdat bij de stations PSSSL ligt en daarom roestrijden nodig was. Het stuk Zuidbroek - Waterhuizen was wel schoon, omdat de cargoboer Veendam gewoon kon bereiken. | |
Magister_Artium | woensdag 3 juni 2020 @ 22:34 |
De bedoeling is dat morgen Groningen vanuit alle hoeken weer te bereiken is. | |
dennistd | donderdag 4 juni 2020 @ 04:59 |
Het kwam vannacht om 2.18u al aan in Bentheim ![]() | |
MTL | donderdag 4 juni 2020 @ 09:40 |
Zat ik er niet ver naast met mijn 3 uur. Was het treinnummer inderdaad 1234567890? ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 4 juni 2020 @ 09:56 |
![]() ![]() | |
Magister_Artium | donderdag 4 juni 2020 @ 10:14 |
De locals noemen het ‘Hoofdstation’. | |
Zug-Chef | donderdag 4 juni 2020 @ 11:36 |
![]() Bij Staphorst kon de 9901 met drie Railadventure koppelwagens, ICNG-stel 3103 en nog een koppelwagen op de vroege ochtend van 4 juni 2020 in nog vrij donkere lichtomstandigheden worden vastgelegd. Het is de bedoeling dat er met dit treinstel in de nabije toekomst testritten worden uitgevoerd. | |
Fixers | donderdag 4 juni 2020 @ 11:45 |
Hoe lang duurt de testperiode eigenlijk? Ofwel wanneer kan ik verwachten dat ik er in kan stappen: 2021, 2022? | |
MTL | donderdag 4 juni 2020 @ 11:45 |
Als je morgennacht nog niks te doen hebt... ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door MTL op 04-06-2020 11:56:47 ] | |
bleiblei | donderdag 4 juni 2020 @ 11:46 |
Wat doen die wagons die er voor en achter zitten? | |
MTL | donderdag 4 juni 2020 @ 11:47 |
2021 ![]() Ze zijn al een jaar aan het testen in het buitenland, nu dus in Nederland. Eerst moet nu de toelating op orde komen, daarna gaat NS zelf nog een aantal maanden testen voordat ze voorzichtig in de echte reizigersdienst getest worden. | |
MTL | donderdag 4 juni 2020 @ 11:49 |
Die functioneren als remmen. Bij nieuwe treinen is het normaal dat deze zonder aangesloten remmen het land in komen omdat ze nog niet getest zijn in Nederland. Daarom worden er extra wagons gebruikt om het zaakje te vervoeren. Die wagons zorgen voor de remkracht. Bij latere transporten zullen deze waarschijnlijk niet meer nodig zijn en zullen de treinen met alleen een koppelwagen vervoerd worden (overgang van een ouderwetse schroefkoppeling naar de automatische koppeling van het treinstel). | |
dennistd | donderdag 4 juni 2020 @ 13:17 |
Gepland was iets na drieën, maar hij heeft nogal wat geplande stops overgeslagen. Uiteindelijk zelfs bijna twee uur te vroeg in Osnabrück, maar daar ging ie wel aan de kant. Vervolgens heeft ie ook nog drie kwartier over Rheine-Bentheim gedaan, zo lang dat ik het al opgegeven had. En zoals altijd: ben je net bij de trap naar de tunnel om naar huis te gaan, komt ie alsnog..... Treinnummer was 13400 trouwens ![]() | |
MTL | donderdag 4 juni 2020 @ 15:41 |
Artikeltje met interieurfoto's van de ICNG van RTV Noord: https://www.rtvnoord.nl/n(...)ndig-getest-in-Onnen Overigens is de trein nog niet af en is ook het interieur nog niet afgewerkt, maar het geeft wel een mooi inkijkje. | |
spectrumanalyser | donderdag 4 juni 2020 @ 15:43 |
gisteren reed ik op de A4 richting de A10 (Amsterdam-Sloten) parralel aan het spoor van Schiphol richting Lelylaan. achter de vangrails staan palen, daar achter ligt het spoor. er stonden een stuk of drie auto's tussen de palen en het spoor van werklui. dan vraag ik mij af, hoe komen die auto's daar. | |
dennistd | donderdag 4 juni 2020 @ 15:49 |
Hierlangs denk ik? https://www.google.nl/map(...)192?hl=nl&authuser=0 | |
spectrumanalyser | donderdag 4 juni 2020 @ 15:55 |
verrek. inderdaad zeg. goed gezien. als het de enige oprit is dan mag je best voorzichtig achteruit rijden op de terugweg. | |
James1988 | donderdag 4 juni 2020 @ 16:02 |
Treinreiziger.nl heeft een video: | |
b2py | donderdag 4 juni 2020 @ 16:17 |
Oef wat is de montagekwaliteit van de (stoel)bekleding slecht.. | |
MTL | donderdag 4 juni 2020 @ 16:22 |
Jep. Dat is in de serieproductie opgelost als het goed is. Dit is een echte pre-productietrein met alle issues vandien. | |
b2py | donderdag 4 juni 2020 @ 16:26 |
In Groningen zijn vier Belgische bovenleidingmasten toegepast vanwege de toestand in de ondergrond. Grappig. | |
GlennQuagmire | donderdag 4 juni 2020 @ 16:34 |
Ik zie wel dat de ramen en stoelen niet altijd even goed op elkaar zijn uitgelijnd | |
James1988 | donderdag 4 juni 2020 @ 16:52 |
Daar gaan spotters vast heel blij van worden ![]() | |
Peterselieman | donderdag 4 juni 2020 @ 16:55 |
Ik verwonderde mij eind vorige week ook over de palen toen ik over dat strookje asfalt rechts op de foto fietste. | |
Peterselieman | donderdag 4 juni 2020 @ 17:00 |
Is een live iets over de ICNG | |
GlennQuagmire | donderdag 4 juni 2020 @ 17:10 |
Wauw, 6 minuten. Om daar nou een heel liveding van te maken ![]() | |
James1988 | donderdag 4 juni 2020 @ 17:33 |
Het was niet live, maar een vooraf opgenomen video die om 17:00 in première ging. ![]() | |
MTL | donderdag 4 juni 2020 @ 18:47 |
https://www.rtvdrenthe.nl(...)Drenthe-en-GroningenKrijgt Hoogeveen toch zijn intercity ![]() | |
derLudolf | donderdag 4 juni 2020 @ 20:09 |
Dat ziet er al behoorlijk uitgezeten uit ja... | |
derLudolf | donderdag 4 juni 2020 @ 20:11 |
Was vanmiddag even iemand op een bouwputje aan het helpen in Coevorden. Touringcars SEV reden af en aan. Meer dan 5 personen in een bus heb ik niet gezien. | |
MTL | donderdag 4 juni 2020 @ 21:03 |
Meer ICNG ![]() https://www.treinreiziger(...)productie-vertraagd/ | |
Frozen-assassin | donderdag 4 juni 2020 @ 21:10 |
De grote tafels bij vierzitters klinkt goed maar volgens mij is dat niet zo heel handig met instappen/uitstappen | |
Salatrel | donderdag 4 juni 2020 @ 21:32 |
Fijn. Ik zie lekker veel beenruimte in de cabine net als bij de flirt | |
DJMO | donderdag 4 juni 2020 @ 21:36 |
Met de huidige maatregelen mag je toch niet meer langs het gangpad zitten en heb je dus het rijk alleen | |
b2py | donderdag 4 juni 2020 @ 22:21 |
Wordt het niet tijd de investeringen in het spoor wat terug te schroeven met al die uitval van vraag? | |
derLudolf | donderdag 4 juni 2020 @ 22:44 |
Dat geld is er al voor gereserveerd lijkt me? In het geval van infra... Tja, nu is er ook een stuk minder hinder. Hopelijk is het binnen een jaar weer hard nodig. | |
Mr_Klaasje | donderdag 4 juni 2020 @ 23:01 |
Niemand weet hoe groot de vraaguitval over 10 jaar daadwerkelijk is. Wat we wel weten is dat op basis van de groei voor de crisis voor 2030 de infra zou achterlopen voor het kunnen opvangen van de vraag. Als er vijf jaar uitstel op groei is, dan is alles zoals nu gepland net op tijd af. Als het herstel sneller is, is de infra nog steeds te laat. Alleen als de vraaguitval serieus aan blijft houden kunnen de huidig geplande investeringen worden uitgesteld of afgesteld afhankelijk van de grootte van de vraaguitval. Die vraaguitval is compleet afhankelijk van twee factoren: 1. Hebben we binnen afzienbare tijd een vaccin? 2. Blijven mensen ook meerdere jaren na de huidige crisis goed verdeeld over de week thuiswerken? Vraag 2 is erg onzeker. Als iedereen op dinsdag en donderdag naar kantoor gaat, blijven de drukste dagen de drukste dagen. Verder wordt in veel discussies aangenomen dat veel mensen maar halve dagen of enkele uren gaan maar dat vergt veel planning omdat reizen een gat in de agenda geeft. Ik kan dat al jaren maar meestal is het handiger om of op kantoor te zijn of thuis te werken. We moeten het allemaal gaan zien. Ik durf het niet te zeggen. | |
DeaDLocK2K | donderdag 4 juni 2020 @ 23:08 |
Ik vind dat een bijzondere uitspraak voor iemand die het klappen van de zweep in de sector kent en weet hoeveel achterstallig onderhoud er is en ook hoeveel extra geld er nodig is voor capaciteitsvergroting die eigenlijk tien jaar geleden opgeleverd had moeten worden. Brabantroute, Arnhem-Nijmegen, Maaslijn, elektrificatie nevenlijnen.... En dan hebben we het ook nog eens over investeringen die zichzelf relatief eenvoudig terugverdienen omdat je er een veel aantrekkelijker product mee kan realiseren. Iets te lang aan bitumen lopen likken? ![]() | |
derLudolf | donderdag 4 juni 2020 @ 23:14 |
Daarnaast, dat ze nu bij Emmen bezig zijn met spoorvernieuwing bezig zijn is niet iets dat ze vorige week hebben bedacht. Om over uitbreiding nog maar te zwijgen, met alle vergunningen en wat al niet meer wat je dan van te voren voor elkaar moet hebben. | |
Dr_Flash | vrijdag 5 juni 2020 @ 07:34 |
Dit ja, drie maandjes minder vraag en meteen durven beginnen over terugschroeven ![]() | |
Sounddragon | vrijdag 5 juni 2020 @ 09:20 |
Eco-Wood-Art Locomotion Houten Modelbouw van 37.50 nu 19.95 https://www.ibood.com/hom(...)-wood-art-modelbouw/ | |
Salatrel | vrijdag 5 juni 2020 @ 15:45 |
Welke eikelbijter zet er nou een trap klaar als hij gewoon vanaf straatniveau foto’s staat te maken | |
Salatrel | vrijdag 5 juni 2020 @ 15:46 |
Geen idee wat er komt tussen Venlo en eindje maar het is druk met fotogravisten | |
Mr_Klaasje | vrijdag 5 juni 2020 @ 15:55 |
De eerste Arriva Winks. | |
Salatrel | vrijdag 5 juni 2020 @ 16:05 |
Oh die heb ik zien staan denk ik? Lijkt op flirt maar dan in een kleurstelling die ik eigenlijk van Arriva bussen gewend ben... beetje groenblauwig met wit | |
b2py | vrijdag 5 juni 2020 @ 16:22 |
De studenten gaan definitief uit de spits, hyperspits zal verdwijnen waardoor je minder treinen nodig zal hebben in de spits om de pieken op te vangen. 6-6 op diverse trajecten zal mogelijk niet meer nodig zijn. Duizenden mensen kopen een auto omdat het OV een bron van besmetting is en die krijg je er echt niet zomaar weer uit. En dan heb ik het nog niet over het groter aandeel van thuiswerkers. | |
derLudolf | vrijdag 5 juni 2020 @ 16:27 |
Hoezo? Beginnen universiteiten nu om 7u of om 10u? Denk dat als er een vaccin is, het redelijk snel weer normaal is. Leuk en aardig dat thuiswerken, maar denk dat best veel mensen gewoon liever op hun werkplek zitten. | |
b2py | vrijdag 5 juni 2020 @ 16:34 |
https://www.ovmagazine.nl(...)itstijden-heen-1039/ | |
Mr_Klaasje | vrijdag 5 juni 2020 @ 17:13 |
Het valt me wel weer op hoe slecht je je best doet om goed te lezen en op halve aannames hele waarheden baseert. Maar misschien heb je een perfecte glazen bol. | |
Duvel | vrijdag 5 juni 2020 @ 17:34 |
Tegen wie heb je het? | |
Dr_Flash | vrijdag 5 juni 2020 @ 18:08 |
Jij legt zeker nooit een handdoek op een ligbedje om vervolgens in de ontbijtzaal te gaan zitten? ![]() | |
Salatrel | vrijdag 5 juni 2020 @ 18:10 |
Nooit. Dat is niet mijn type vakantie | |
Fred | vrijdag 5 juni 2020 @ 18:30 |
Welnee, niemand gaat wachten op dat vaccin. Tegen het einde van het jaar zijn we zo goed als weer terug bij wat het was. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 5 juni 2020 @ 18:32 |
B2PY. | |
Fred | vrijdag 5 juni 2020 @ 18:37 |
Betere treinverbindingen voor Zeeland.Straks met de ICNG Vlissingen - Middelburg - Goes - Roosendaal - Dordrecht - Rotterdam - Schiphol - Amsterdam Z - Almere - Lelystad - Zwolle - Assen - Groningen? | |
Peterselieman | vrijdag 5 juni 2020 @ 18:41 |
Je kunt ook de serie Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam Centraal doortrekken naar Vlissingen. | |
Fred | vrijdag 5 juni 2020 @ 18:44 |
De ICD's verhuizen toch allemaal naar Zuid? | |
Peterselieman | vrijdag 5 juni 2020 @ 18:52 |
is ook waar, maar met Leeuwarden/Groningen - Breda haal je ook al 30 minuten van de reis naar Zeeland af als je vanuit het noorden daar heen moet. Nu kom je in Rotterdam net 5 minuten tekort om de IC naar Vlissingen te nemen. | |
b2py | vrijdag 5 juni 2020 @ 19:01 |
Je vergeet het belangrijkste deel:
| |
Fred | vrijdag 5 juni 2020 @ 19:02 |
Daarom ook ICNG en VIRM ![]() | |
derLudolf | vrijdag 5 juni 2020 @ 19:04 |
Allicht. Een jaar geleden bestond het virus ook al en maakten we ons nergens druk om. Ongetwijfeld bestaan er nog afschuwelijker virussen, waar we het bestaan nog niet van af weten. | |
Peterselieman | vrijdag 5 juni 2020 @ 19:10 |
Ik lees net dat het kabinet 1,5 miljard euro vrij heeft gemaakt om het ov te compenseren vanwege de covid-19 situatie https://www.ad.nl/politie(...)ljard-euro~aea40558/ | |
Peterselieman | vrijdag 5 juni 2020 @ 19:38 |
En deze rakkers zijn zo te zien ook in het land | |
mschol | vrijdag 5 juni 2020 @ 20:35 |
waarom rijden die niet gewoon op eigen kracht? | |
dennistd | vrijdag 5 juni 2020 @ 20:47 |
Nieuwe treinstellen, zijn nog niet toegelaten in Nederland | |
GlenSpey | vrijdag 5 juni 2020 @ 22:18 |
Zien eruit als een Flirt met een GTW powerpack | |
James1988 | vrijdag 5 juni 2020 @ 23:17 |
Kijk eens wat er om 22:30 door Breda kwam ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 6 juni 2020 @ 11:09 |
Bovendien kost het minder diesel op deze manier lijkt me. | |
dennistd | zaterdag 6 juni 2020 @ 11:27 |
Ik denk dat slepen met een dieselloc zelfs meer kost dan op eigen kracht rijden ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 6 juni 2020 @ 11:32 |
Oh, denk jij dat? Okee ![]() | |
dennistd | zaterdag 6 juni 2020 @ 11:35 |
Nou ja, het is toch 84-90 ton extra zo'n loc. Lijkt me niet dat je met dat extra gewicht diesel bespaart ![]() | |
Fred | zaterdag 6 juni 2020 @ 12:46 |
Door bureaucratie en een structureel gebrek aan internationale samenwerking. Koop een vliegtuig, auto of schip om door Europa te reizen en je hebt 1 goedkeuring van 1 organisatie genoeg. Koop een trein en bij de eerste de beste grens behandelen ze het alsof je het ding net hebt uitgevonden. | |
Peterselieman | zaterdag 6 juni 2020 @ 13:26 |
Ik ben benieuwd of ze ook al gelijk de panto gaan testen en of de trein rijdend kan omschakelen tussen diesel en de panto. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 6 juni 2020 @ 13:38 |
Ja maar de verkeersregels en interfaces zijn dan ook in ieder land volledig anders. Niet zo met elkaar te vergelijken. Trouwens, voor DE-NL zijn die grenzen grotendeels weggevallen, daar hoeft alleen nog maar de voor dat land specifieke meuk uitgevoerd worden, het is niet meer "opnieuw uitvinden" zoals 15 jaar geleden. | |
Dr_Flash | zaterdag 6 juni 2020 @ 13:52 |
Ik denk dat 1 aangedreven voertuig minder verbruikt dan drie losse. | |
Peterselieman | zondag 7 juni 2020 @ 00:39 |
ProRail heeft een probleempje op de Tweede Maasvlakte. Het spoor verdwijnt onder het zand ![]() https://www.prorail.nl/ni(...)n-tegen-de-elementen | |
dennistd | zondag 7 juni 2020 @ 02:36 |
Zo, vandaag even weer voor trein gespeeld op Zwolle-Kampen en Zwolle-Raalte ![]() ![]() ![]() | |
derLudolf | zondag 7 juni 2020 @ 09:22 |
Met bulldozers over het spoor? Volgens mij verniel je dan alles. Het is zeker allemaal geel zand daar, daar groeit weinig op. Anders zou ik zeggen zaai de boel in met gerst. | |
Adrie072 | zondag 7 juni 2020 @ 13:56 |
Nog een beetje leuk volk opgepikt? | |
dennistd | zondag 7 juni 2020 @ 14:14 |
Het was vooral heel erg rustig. Wel een paar die ik tot twee keer toe heb moeten zeggen dat ze hun mondkapje de hele rit op moesten houden.... ![]() | |
DJMO | zondag 7 juni 2020 @ 14:16 |
Ik kwam er gisteren een tegen in de trein die het maar fascistisch gedoe vond en het kapje op z'n haar met het elastiek onder z'n neus droeg. Zie hier: Reizen en uitgaan in crisistijd in woord en beeld | |
dennistd | zondag 7 juni 2020 @ 14:24 |
Kennen jullie die mop van die Belgische regering die iedere Belg een gratis 10-rittenkaart voor de trein wil geven, geldig tot eind dit jaar? Nou, dat is dus blijkbaar niet overlegd met de NMBS, en die is er niet blij mee ![]() https://www.demorgen.be/n(...)l&utm_source=twitter | |
spectrumanalyser | zondag 7 juni 2020 @ 15:16 |
op 4 april 2020 heeft de NS Kameel een rondje Noord-holland gereden. weet niet per se wat de reden was. video van koplopermau: | |
Wertha | zondag 7 juni 2020 @ 15:59 |
Leuke beelden. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 7 juni 2020 @ 19:29 |
met hangen en wurgen 2 minuten kameel. En 6 minuten KUTtreinen. | |
b2py | zondag 7 juni 2020 @ 21:17 |
Die nieuwe Multipla van NS klinkt als een metro... zucht | |
Peterselieman | zondag 7 juni 2020 @ 21:25 |
Geinig. DB laat vanaf 3 juli tot en met september een ICE tussen Norddeich en München rijden. Je kunt dus bijvoorbeeld vanuit Leer in 5 uren in Zuid-Duitsland zijn. | |
Peterselieman | maandag 8 juni 2020 @ 00:13 |
meer als een VIRM die wel snel optrekt ![]()
| |
MTL | maandag 8 juni 2020 @ 05:57 |
Klinkt als een combi van VIRM en ICE op steroïden ![]() | |
derLudolf | maandag 8 juni 2020 @ 10:01 |
Oh ja, dat had ik nog willen vragen, want dat las ik gisteren ook. Die reden toch altijd al? Of was dat een gewone IC? Mijn neef gaat met een groepje vaak naar de Oktoberfesten en dan vertrekken ze vanuit Leer. Terwijl Haren dichterbij is, of Meppen als je direct in een IC wilt stappen. | |
Wertha | maandag 8 juni 2020 @ 20:19 |
Wat een geluiden komen daar uit zeg. ![]() | |
Bitlord | maandag 8 juni 2020 @ 20:31 |
O jee dat is veel te snelle acceleratie voor Prorail. Gelukkig pas je dan de aankondiging overweg aan. O nee, dan knijp je de aanzet zodat we nog jarenlang trage stront hebben met optrekken. | |
spectrumanalyser | maandag 8 juni 2020 @ 21:20 |
heerlijk geluidje, alsof de trein van een andere planeet komt. in het twitter draadje beweerd iemand dat het geluid komt door een lagere frequentie. naar mijn weten is het geluid afkomstig van de chopper installatie. | |
DeaDLocK2K | maandag 8 juni 2020 @ 21:40 |
Nou jah, de chopper die breekt in verschillende frequenties die elektrische stroom in stukjes en dat zorgt voor het geluid van een bepaalde frequentie. | |
Dr_Flash | dinsdag 9 juni 2020 @ 12:54 |
ik hoorde dat "thyristor-hakker" ook een woord is. Geen idee wat het is verder, maar daar zou dat geluid vandaan komen ![]() | |
MTL | dinsdag 9 juni 2020 @ 13:11 |
hakker = chopper ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door MTL op 09-06-2020 13:20:16 ] | |
dennistd | dinsdag 9 juni 2020 @ 13:45 |
Geldt dat ook voor deze hakker? ![]() | |
MTL | dinsdag 9 juni 2020 @ 13:50 |
Zelfde soort geluid idd | |
Salatrel | dinsdag 9 juni 2020 @ 14:11 |
Tering ‘t kriebelt | |
b2py | dinsdag 9 juni 2020 @ 16:08 |
Je zal er maar in de buurt wonen, iedere keer die herrie man man man | |
Dr_Flash | dinsdag 9 juni 2020 @ 17:08 |
ga verhuizen nimby ![]() | |
DJMO | dinsdag 9 juni 2020 @ 17:16 |
Jezus, dat ik dat ooit goede muziek gevonden heb ![]() Ik geef nu toch de voorkeur aan het genre waar Alan Parsons onder valt. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 juni 2020 @ 17:25 |
Een thyristor-hakker is een mens of ding dat thyristors in stukjes hakt. | |
BLS | dinsdag 9 juni 2020 @ 18:18 |
DB wil een eigen testcentrum met 16 kilometer lange ring bouwen in de buurt van Görlitz, in de Lausitz, tegen de Poolse grens aan. Dit moet een boost geven aan de werkgelegenheid in dit deel van het land dat het tot nu toe vooral moest hebben van de bruinkoolwinning. https://www.rbb24.de/stud(...)elaende-lausitz.html | |
Dr_Flash | dinsdag 9 juni 2020 @ 18:51 |
Ik geloof echt alles wat jij zegt ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 9 juni 2020 @ 18:52 |
He kut, moeten we daar WEER heen ![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 juni 2020 @ 19:01 |
Likje van Pixel! | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 juni 2020 @ 19:01 |
hihihihihi Heb d'r nu al zin an. | |
Dr_Flash | dinsdag 9 juni 2020 @ 19:12 |
![]() | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 juni 2020 @ 19:18 |
Ja ik heb echt zin in een grote lange treinreis als het weer kan ![]() ![]() Misschien dan wel een beetje Marriott-points of Hilton-points kapotslaan en echt in het diepe centrum van de stad logeren ofzo. | |
Dr_Flash | dinsdag 9 juni 2020 @ 19:21 |
Eerst van die mondkapjesplicht af want dat is fokop. Gisteren even naar Zutphen op en neer geweest. Bah viel tegen joh. En dat was dan een eindje van niks ![]() | |
Fred | dinsdag 9 juni 2020 @ 19:23 |
Rotterdam C - Delft C is met 10 minuten al eigenlijk te lang. | |
DJMO | dinsdag 9 juni 2020 @ 19:25 |
Mwoah, went snel genoeg hoor. Afgelopen weekend meerdere uren in de trein gezeten, en op wat overlast van medereizigers nergens last van gehad. | |
BLS | dinsdag 9 juni 2020 @ 19:26 |
Voordat dat zo ver is ligt er al een hogesnelheidslijn van Görlitz naar Berlijn. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 juni 2020 @ 19:28 |
Wij zijn met het hele team in de gigantische boerenschuur van een collega uitgenodigd om te kunnen BBQen mocht 't kutweer worden (buiten is nog veel meer ruimte) en dat ding is groot genoeg om met 50 man in te kunnen anderhalve meteren. Ik ga alleen maar als de maximale reisafstand naar Raalte is en van daaruit rijden maar m'n collega moest vandaag z'n zoontje ophalen omdat die zich niet lekker voelt en als die vrijdag thuis moet blijven, moet hij dat ook. Jammer maar helaas want het is in Markelo, geen station, veel te lange reisafstand en niet essentieel genoeg. Raalte durf ik wel aan dat ik weet welke trein leeg genoeg is. Anders zou ik bijvoorbeeld naar Rijssen of Holten gaan maar dan m'n eBike meenemen en het laatste stuk fietsen. Maar ja, dan maar niet. | |
Dr_Flash | dinsdag 9 juni 2020 @ 19:47 |
Ik ben van plan om over anderhalve week een weekendje te gaan wandelen bij Valkenburg | |
Salatrel | dinsdag 9 juni 2020 @ 21:09 |
je fiets mag al sinds 12 mei niet meer mee in de trein | |
DeaDLocK2K | dinsdag 9 juni 2020 @ 21:20 |
Ja dat weet ik, dus dat is geen optie ![]() | |
borisz | dinsdag 9 juni 2020 @ 21:34 |
Over twee weken naar Heerlen vanuit Haarlem. 2,45u met mondkapje. ![]() Nou ja ik overleef het wel. ![]() | |
Ireyon | dinsdag 9 juni 2020 @ 21:58 |
Zijn er brildragers die toevallig hebben uitgevogeld hoe je voorkomt dat je bril constant beslaat met zo'n masker op ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 9 juni 2020 @ 22:03 |
Nee. | |
Peter | dinsdag 9 juni 2020 @ 22:13 |
Het metalen beugeltje goed aandrukken rond je neus. En je bril iets meer naar voren zetten. Dat hielp mij goed met hele dagen mondkapjes dragen ![]() | |
Maegrim | dinsdag 9 juni 2020 @ 22:14 |
elastiek omgedraaid over je oren zodat ie strakker zit | |
Fred2 | dinsdag 9 juni 2020 @ 22:15 |
Mondkapje afzetten zolang er niemand dichter dan 1,5m bij je in de buurt is. | |
Wertha | dinsdag 9 juni 2020 @ 22:40 |
Dit is zo'n beetje het enige wat je kunt doen, maar ik hou mijn hart vast voor de winter. Dan doe je er niets meer tegen. | |
Eix | dinsdag 9 juni 2020 @ 22:42 |
Toepasselijke username heb je. ![]() Ik hou mijn hart vast voor de zomer trouwens. Lekker met de auto zonder airco, in plaats van chill in de 1e klas. ![]() | |
BLS | dinsdag 9 juni 2020 @ 22:46 |
https://railcolornews.com(...)operation-14-06-2020 De Gapende Garper mag de reizigersdienst in ![]() | |
dennistd | woensdag 10 juni 2020 @ 01:28 |
Nieuwe private nachttrein van Sylt naar Salzburg, met 2 retourritten per week. Alleen te boeken per coupé met ligplaatsen voor 6 personen (vanaf 399 euro), een mondkapje hoef je alleen daarbuiten op. ![]() https://www.nachtexpress.de | |
Duvel | woensdag 10 juni 2020 @ 07:27 |
Eens. | |
derLudolf | woensdag 10 juni 2020 @ 09:31 |
Drie keer raden wat ik op mijn klembord heb staan/hier wou posten ![]() https://amp.mopo.de/hambu(...)-verbindung-36825984 | |
Dr_Flash | woensdag 10 juni 2020 @ 10:09 |
Nachttreinen zijn goed ![]() | |
derLudolf | donderdag 11 juni 2020 @ 13:46 |
En je "krijgt" dus sowieso je eigen coupé. | |
derLudolf | donderdag 11 juni 2020 @ 13:47 |
In het kader van fastfood op het station en mondkapjes https://www.der-postillon.com/2020/06/doener-maske.html "oog- en neusgetuigen" ![]() | |
Peterselieman | donderdag 11 juni 2020 @ 20:38 |
De NS mag ook na 2024 op het hoofdrailnet blijven rijden, zo heeft het kabinet gemeld. De duur van de onderhandse gunning is nog niet bekend, maar mag volgens mij maximaal 10 jaar duren. https://www.ad.nl/politie(...)ven-rijden~a3b587d7/ --- De NS doet het imo prima, al zijn er altijd dingen die beter kunnen. | |
b2py | donderdag 11 juni 2020 @ 20:41 |
Hier de gehele review bij de Midterm: https://www.rijksoverheid(...)chmark-ns-en-prorail En hier de documenten bij marktordening na 2024: https://www.rijksoverheid(...)op-het-spoor-na-2024 [ Bericht 32% gewijzigd door b2py op 11-06-2020 20:48:40 ] | |
_serial_ | donderdag 11 juni 2020 @ 21:42 |
Er kunnen inderdaad altijd dingen beter, ik maak mij wel lichtelijk zorgen over de plannen van wat lijntjes die mogelijk afgesneden worden, verdere versnippering is niemand mee geholpen. | |
Peterselieman | donderdag 11 juni 2020 @ 22:01 |
Goed punt. Ik vraag me af in hoeverre de reiziger en de overheid gebaat zijn met het lossnijden van de stoptreindiensten | |
derLudolf | vrijdag 12 juni 2020 @ 12:30 |
Ruim een jaar geleden (paar dagen bonus) waren we onderweg naar Lüdenschied... Zou eigenlijk wel weer een rondje willen maken ![]() | |
ReisT | vrijdag 12 juni 2020 @ 14:32 |
Dat ligt eraan, kan wat er wordt losgesneden misschien op een zinvolle manier aan een ander netwerk worden vastgeplakt? | |
Peterselieman | vrijdag 12 juni 2020 @ 18:30 |
Alleen Apeldoorn - Almelo (- Enschede) lijkt me | |
DeaDLocK2K | zaterdag 13 juni 2020 @ 17:12 |
Ik ben blij met de reacties op dat bericht in deze topic. Dat was 10 jaar terug anders. | |
Peter | zaterdag 13 juni 2020 @ 17:56 |
Apeldoorn-Enschede-Munster Lijkt me een prima lijn om los te koppelen van de NS ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Peter op 13-06-2020 20:11:37 ] | |
dennistd | zaterdag 13 juni 2020 @ 18:06 |
Een SPR/RB Apeldoorn-Münster en een IC/RE Zwolle-Münster zou mooi zijn. | |
derLudolf | zaterdag 13 juni 2020 @ 18:33 |
Dan wel iets sneller als dat ding vanaf Enschede graag ![]() Is twee keer Münster dan wel handig? Kun je geen Apeldoorn- Oberhausen doen ofzo? | |
Dr_Flash | zaterdag 13 juni 2020 @ 18:34 |
Wierden, het Kesteren van de 21e eeuw ![]() | |
MTL | zaterdag 13 juni 2020 @ 18:43 |
Inmiddels is het ook openbaar (https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/06/11/bijlage-10-brief-ns-over-vertraging-infasering-icng), maar het mag geen verrassing zijn volgens mij: de instroom van ICNG in de ICD zal helaas pas in 2022 afgerond zijn vanwege de vertraging die ontstaan is met het coronavirus. Eerder was de planning dat dit per december 2021 het geval zou zijn en dat ook de dienstregelingssnelheid daarmee dus met de nieuwe dienstregeling voor 2022 omhoog kon. Helaas gaat dat dus niet gebeuren. Wel kan na de volledige instroom de ICD tussen Amsterdam en Rotterdam versneld gaan worden, maar zal de ICD op Rotterdam langer blijven wachten om weer verder te kunnen rijden naar Breda. Pas in dienstregeling 2023, als de Airportsprinter moet gaan rijden (met speciaal aangepaste SNGs) kan de dienstregeling volledig versneld worden. [ Bericht 2% gewijzigd door MTL op 13-06-2020 18:52:52 ] | |
b2py | zaterdag 13 juni 2020 @ 19:30 |
Wat moet er ‘speciaal aangepast’ worden aan die sng’s? | |
MTL | zaterdag 13 juni 2020 @ 19:42 |
Paar dingetjes geloof ik voor het gemakkelijker maken van de geplande eenmansbediening. Maar wat exact allemaal aangepast zal worden weet ik niet | |
DeaDLocK2K | zaterdag 13 juni 2020 @ 20:45 |
![]() Mijn algehele niveau van vandaag benadert dit behoorlijk. | |
spectrumanalyser | zaterdag 13 juni 2020 @ 21:14 |
| |
Wertha | zaterdag 13 juni 2020 @ 22:52 |
Niveautje. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 13 juni 2020 @ 23:03 |
Lekker eah. Meerdere niveaus ook. Van scheten laten word ik persoonlijk altijd wel gelukkig. En voor omstanders is het zeer gelukkig dat het op het perron is en niet ín de coupé ook natuurlijk. [ Bericht 0% gewijzigd door DeaDLocK2K op 14-06-2020 01:50:46 ] | |
b2py | zondag 14 juni 2020 @ 08:56 |
Gaat het gebeuren ja! ![]() | |
Zug-Chef | zondag 14 juni 2020 @ 10:32 |
Arriva heeft in 2017 de aanbesteding van de treinconcessie Noordelijke Nevenlijnen gewonnen. Arriva was enige inschrijver maar voldeed wel aan de eisen van beide opdrachtgevers, de provincie Groningen en Friesland. De concessie zal op 13 december 2020 van start gaan met een aanzienlijke uitbreiding en verbetering van de dienstregeling. Zo zal er een tweede sneltrein per uur Groningen-Leeuwarden gaan rijden. Rijdt de trein Groningen-Roodeschool elk half uur door naar de Eemshaven, wordt Leeuwarden-Harlingen een strakke halfuursdrgl en komen er op Leeuwarden-Stavoren meer ritten in de spits en avonduren. Op termijn, zodra het hoofdstation van Groningen z'n metamorfose heeft ondergaan, zullen in Groningen de treindiensten op elkaar doorrijden. Ten behoeve van de uitbreiding van het aantal treinritten zijn 18 WINK-treinen bij Stadler besteld. Hiervan zijn de eerste drie inmiddels in Nederland voor testritten. Alle bestaande 51 GTW's krijgen een Refit in Blerick (technisch) alsmede een folie- en corosiebehandeling in Winterswijk. Alle treinstellen krijgen de frisse groenblauwe huisstijl. ![]() ![]() | |
Fred2 | zondag 14 juni 2020 @ 10:43 |
Ze gaan er SGM klapspiegels op schroeven? | |
Peterselieman | zondag 14 juni 2020 @ 10:51 |
Als je het goed wilt doen zou je bijvoorbeeld naar de RER kunnen kijken en zaken toepassen zoals: - vaste treinlengtes - tv-schermen op de perrons ter hoogte van de cabine van de machinist ivm het sluiten van de deuren - sluitfluit | |
Peterselieman | zondag 14 juni 2020 @ 10:55 |
@Zug-Chef Fraai hoor. Zijn er op dit moment nog meer treinstellen weg voor renovatie? (Behalve dan de 10239 die gerepareerd moet worden vanwege het koppen van een trailer met melkpoeder?) | |
Zug-Chef | zondag 14 juni 2020 @ 11:04 |
Dank. De 10310 en 10334 zijn vanmorgen vertrokken ri zuiden voor Refit. | |
boriq | zondag 14 juni 2020 @ 13:23 |
Sluit vanuit Twente helaas slecht aan op de RB naar/van Enschede, en heeft tussen Hamm en München ook een uur langere rijtijd dan ICE 1223 (Ruhrgebiet - München via Kassel) vanwege de toeristische route via Donauwörth. Via Hengelo en Hannover ben je 1,5 uur sneller in München (wel met 8 minuten overstap in Hannover) dan met de nieuwe ICE. | |
derLudolf | zondag 14 juni 2020 @ 15:00 |
De mensen uit Groningen/Drenthe die met de auto naar het station komen, is het wel interessant. Je hoeft dan niet over te stappen. Slaaptreinen en zijn vaak ook niet de snelste manier, maar je hoeft niet over te stappen. | |
Dr_Flash | zondag 14 juni 2020 @ 16:03 |
Leuke plaatjes Zug-chef! ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 14 juni 2020 @ 16:16 |
Inderdaad. En ik vind het treinstel ook goed gelukt trouwens. | |
Peterselieman | zondag 14 juni 2020 @ 16:42 |
Het motorgeluid lijkt ook anders geworden: | |
DeaDLocK2K | zondag 14 juni 2020 @ 16:54 |
Mee eens! | |
Peterselieman | zondag 14 juni 2020 @ 17:49 |
OogTV heeft ook de beelden van een wegrijdende Wink. Linkerspoor vanuit Kampen-Zuid omdat er een verzakking was en de trein niet verder richting Lelydorp mocht. | |
DeaDLocK2K | zondag 14 juni 2020 @ 18:22 |
Die had ik al wel zonder geluid bekeken, dat klinkt een beetje zoals die grote stoere Amerikaanse diesellocs joh. Turbine-achtig. Vet mooi. | |
Pino112 | zondag 14 juni 2020 @ 18:34 |
Leuk die graffiti. | |
DeaDLocK2K | zondag 14 juni 2020 @ 18:37 |
Altijd negeren, dat valideert alleen maar de vandalen in wat ze gedaan hebben. Eigenlijk zou er een graffiti-filter moeten bestaan, dat er automatische en zwart vlak met "vandalisme" overheen komt ofzo. | |
Bitlord | zondag 14 juni 2020 @ 18:54 |
Ik ga het lekker niet negeren. Waarom zijn rangeerterreinen over het algemeen nog steeds toegankelijk met wat spoorlopen? Het zou toch helemaal omhekt kunnen zijn met een schuifhek dat opengaat als een rangeerbeweging zich aandient? En die Wink. Zit daar nou ook een accu in? Of een pantograaf op? Of beiden? | |
Peterselieman | zondag 14 juni 2020 @ 19:04 |
Beiden. Die panto zie je zitten op de bak waar het dak volledig volgebouwd is. Jup. Komt ook door de hybride technieken, isolatie, etc. Meer efficiëntie is een ander en ook minder geluid. | |
BLS | zondag 14 juni 2020 @ 19:14 |
Er zitten geen batterijen in. Die zouden er later eventueel in kunnen in plaats van de dieselmotoren, maar de vraag is waar je die oplaadt. | |
DeaDLocK2K | zondag 14 juni 2020 @ 19:19 |
Tijdens het rijden onder elektriciteit zou me logisch lijken. Je hoeft dan niet alles te elektrificeren is het idee. In Duitsland is het niet vreemd om bijvoorbeeld een reis ruim 3 uur te maken met diesel waarvan ruim de helft onder de draad. Ik weet niet hoeveel kilometer Leeuwarden-Groningen is, maar stel dat je het af zou kunnen met de helft elektrificeren. Dan kan je de rest even uitstellen als je het met je eigen geld zou moeten doen in plaats van Rijkssubsidies of directe investeringen vanuit de infrastructuurbeheerder. | |
DeaDLocK2K | zondag 14 juni 2020 @ 19:19 |
Maar das voor Nederland dus niet direct het primaire doel. | |
Peterselieman | zondag 14 juni 2020 @ 19:24 |
De accu's die er nu in zitten hebben genoeg capaciteit om ervoor te zorgen dat tijdens het keren de motoren uit kunnen en ondersteuning te geven bij het wegrijden van de stations. | |
DeaDLocK2K | zondag 14 juni 2020 @ 19:27 |
Ah okay, dus een assist zeg maar, dat vind ik best slim bedacht eigenlijk. | |
DeaDLocK2K | zondag 14 juni 2020 @ 19:29 |
Vraag me af of je het bij die treinstellen nog merkt als je over een stroomloze brug rijdt, bij bijna al het huidige materieel (SNG, FLIRTs & GTW-E weet ik niet!) kan je op de een of ander manier merken dat de hoofdvoeding plat ligt. En voor de verbouwing bij ICM duurde het exact zeven seconden voordat de verlichting weer ging werken nadat de pantografen weer opgingen weet ik nog, hehehehe. | |
Bitlord | zondag 14 juni 2020 @ 19:29 |
Zou de Wink dan ook stil (of met stationair draaiende motoren) kunnen wegrijden uit stations? Treinhobbytechnisch leuk zo'n brullende diesel, maar voor de standaard commuter op het perron wachtend eigenlijk niet van deze tijd. | |
DeaDLocK2K | zondag 14 juni 2020 @ 19:32 |
Om eerlijk te zijn denk ik dat het volume ver onder dat van DM'90 ligt die met vol gas vertrekt. Het geluid is anders, maar niet per definitie superluid ofzo. | |
Peterselieman | zondag 14 juni 2020 @ 19:35 |
Dat zullen we binnenkort wel te weten komen, lijkt me | |
Peterselieman | zondag 14 juni 2020 @ 19:36 |
De Wadloper | |
DeaDLocK2K | zondag 14 juni 2020 @ 19:39 |
Daar heb ik geen herinnering bij, ff opzoeken, moment. | |
DeaDLocK2K | zondag 14 juni 2020 @ 19:40 |
Oh jah, als een kapotgereden auto in GTA1/2 met kanker. | |
Peterselieman | zondag 14 juni 2020 @ 20:04 |
Echte techniek van begin jaren 80. Vroeger vaak mee gereisd | |
derLudolf | zondag 14 juni 2020 @ 20:06 |
Als je het stationair toerental verhoogd naar zo'n 1500 toeren moet dat lukken. Lijkt me dat geen enkele dieseltrein stationair uit het station rijdt. Of je moet genoegen nemen met een langere reistijd. | |
Bitlord | zondag 14 juni 2020 @ 21:50 |
Bij sommige hybride bussen (heb je hem weer met zn bussen) is dat wel zo dat ze vrijwel stationair draaiend optrekken tot een kilometer of 20 en daarna pas wat meer geluid gaan maken. Ook grotere voertuigen, zoals de dubbelgelede HESS-bussen van Qbuzz tot een snelheid van 20 km/u. [ Bericht 22% gewijzigd door Bitlord op 14-06-2020 21:56:40 ] | |
derLudolf | maandag 15 juni 2020 @ 13:56 |
Aanstaande zaterdag rijdt er weer een 218 een extra trein, aldus Julien ![]() | |
Dr_Flash | maandag 15 juni 2020 @ 14:30 |
Wat is een WINK nou weer? ![]() ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 15 juni 2020 @ 14:37 |
https://www.stadlerrail.com/nl/producten/detail-all/wink/199/ | |
James1988 | maandag 15 juni 2020 @ 14:40 |
Ik kwam dit tegen bij de buren:Ambities ![]() | |
Dr_Flash | maandag 15 juni 2020 @ 14:44 |
AMbities ![]() Bijlmer-Utrecht 200 "speelt" al minstens 30 jaar man. Komt nooit wat van terecht. En Zutphen - Hengelo naar 160? Serieus? ![]() | |
derLudolf | maandag 15 juni 2020 @ 14:50 |
Groningen-Heerenveen-Lelystad? Moet dat niet Hoogeveen zijn ![]() | |
derLudolf | maandag 15 juni 2020 @ 14:52 |
![]() Ik dacht ook dat Flirt de opvolger was voor de GTW... Of past daar geen dieselmotor in? | |
James1988 | maandag 15 juni 2020 @ 15:00 |
ProRail is in opdracht van de provincie Overijssel bezig met een onderzoek naar elektrificatie van die lijn, zodat daar bij de volgende concessie elektrische treinen kunnen rijden. Dat geldt ook voor Almelo - Mariënberg. Dat is denk ik een typfout ja ![]() | |
MTL | maandag 15 juni 2020 @ 15:01 |
Neu, geen tiepvaut. Dat is de mogelijke nieuwe spoorlijn. | |
James1988 | maandag 15 juni 2020 @ 15:03 |
Ohja, de Lelylijn! Ik zie nu ook dat er bij die regel geen "naar" staat en bij de rest wel. | |
derLudolf | maandag 15 juni 2020 @ 15:05 |
Het was meer als troll bedoeld eigenlijk ![]() ![]() Of gaan ze dat twee keer onderzoeken? 1x Grunn-Meppel, 1x Grunn-Lelijkstad | |
Mr_Klaasje | maandag 15 juni 2020 @ 15:06 |
Met spoorverdubbeling Zutphen-Hengelo en een draad boven het spoor kunnen de goederen Kijfhoek-Bentheim uit de Willemspoortunnel gehaald worden zonder kop te hoeven maken in Deventer. Dat laatste is een duur grapje voor de goederenvervoerders. Die goederentreinen rijden dan Kijfhoek-Elst via de Betuweroute en dan via Arnhem, Zutphen en Hengelo naar Bentheim. Nu rijden ze nog een rondje Randstad: Kijfhoek - Rotterdam Noord - Woerden - Breukelen - Bijlmer - Diemen Zuid - Amersfoort - Hengelo. Reken er trouwens maar niet op dat Zwolle-Groningen naar 200 gaat én dat de Lelylijn gebouwd wordt. Dat wordt echt een van beiden, of misschien wel niets. | |
Fred | maandag 15 juni 2020 @ 15:12 |
Ouwe koeien. | |
Peterselieman | maandag 15 juni 2020 @ 15:49 |
Gelukkig zit het baanvak tussen Arnhem en Nijmegen al ramvol treinen, dus daar kunnen nog wel een paar bij | |
Mr_Klaasje | maandag 15 juni 2020 @ 15:55 |
In principe was het al een uitgangspunt van PHS dat die treinen via die route zouden gaan rijden maar dan met kopmaken in Deventer. Het zou dus moeten passen. Detail is alleen wel dat de oude route nog niet weggehaald is en die in de praktijk veel gunstiger is dan met zo'n proces in Deventer. | |
dennistd | maandag 15 juni 2020 @ 15:58 |
Dat baanvak had al lang verdubbeld moeten zijn tussen de Waal- en Rijnbrug. Dat zijn drie tussenstops voor de sprinter, waar de IC's er mooi voorbij kunnen in die tijd. | |
Mr_Klaasje | maandag 15 juni 2020 @ 16:23 |
Er rijden minder treinen dan tussen pak'm beet Almere Centrum en Muiderberg aansluiting of tussen Gouda en Woerden. | |
b2py | maandag 15 juni 2020 @ 16:48 |
Daar heb je ook minder sprinterstops.. | |
Duvel | maandag 15 juni 2020 @ 16:55 |
Gdg - Wdn: een rond getal. | |
Peterselieman | maandag 15 juni 2020 @ 16:57 |
klopt, maar tussen Arnhem en Nijmegen heb je de situatie dat er in de beoogde situatie twee lijnen zijn die afsplitsen/aantakken op die lijn. Dat invoegen, zeker voor goederentreinen, slurpt capaciteit als het bij lage snelheden moet gebeuren. Dat is het verschil met de door jou genoemde lijnen. | |
Mr_Klaasje | maandag 15 juni 2020 @ 16:59 |
Je kan met 80 km/h invoegen... | |
ReisT | maandag 15 juni 2020 @ 17:42 |
Flirt met dieselmotor bestaat ook, en eigenlijk verschilt de Wink daar niet zo veel van. Alleen de inhoud van de powerpack is anders ivm de mogelijkheid van rijden op biodiesel of batterijen. Dat vonden de Zwitsers blijkbaar bijzonder genoeg om een nieuwe naam te bedenken. | |
Peterselieman | maandag 15 juni 2020 @ 17:47 |
Klopt. Dat is de ideale situatie, maar die heb je lang niet altijd, waardoor je sowieso rekening moet houden met kleine vertragingen. | |
dennistd | maandag 15 juni 2020 @ 20:39 |
NSM-transport met 1700, Rheingold Buckelspeisewagen, Rheingold Aussichtswagen en TEE Speisewagen kwam om 20.09u (+270) door Oldenzaal ri Hengelo. In Apeldoorn wordt nog een VSM Mitropa aangekoppeld. | |
Dr_Flash | maandag 15 juni 2020 @ 20:44 |
Oh leuk, heb nu de schoenen uit ![]() | |
derLudolf | maandag 15 juni 2020 @ 20:45 |
Heeft een Dieselflirt dus ook een powerpack? | |
derLudolf | maandag 15 juni 2020 @ 20:46 |
Geen foto's genomen? | |
BLS | maandag 15 juni 2020 @ 21:08 |
In de factsheet van Stadler staat dit: "The bimodal trains (diesel / HVO hydrotreated vegetable oil and 1.5 kV DC) are going operational in the Noordelijke Lijnen concession as of the end of 2020. In a later stage, the combustion engines will be replaced by batteries which makes the WINK to zero emission units on partly electrified lines." Maar ik geloof je. | |
Dr_Flash | maandag 15 juni 2020 @ 21:09 |
21:09 door Deventer | |
derLudolf | maandag 15 juni 2020 @ 21:13 |
Mag de Bentheimer Eisenbahn nog wel in NL rijden? Ik zag wat reacties onder een artikel van de Grafschafter Nachrichten waaruit lijkt alsof ze dat niet meer mogen. https://m.facebook.com/st(...)4&id=168031279899168 [ Bericht 39% gewijzigd door derLudolf op 15-06-2020 21:18:55 ] | |
BLS | maandag 15 juni 2020 @ 21:20 |
De aanbesteding van de RE13 is gepubliceerd. Dit is de Maas-Wupper-Express die nu tussen Venlo en Hamm rijdt en wordt geëxploiteerd door Eurobahn. De huidige concessie bestaat ook uit de RE3 Hamm - Oberhausen - Düsseldorf, maar deze wordt te zijner tijd in het RRX-netwerk wordt opgenomen, vandaar dat de RE13 los wordt aanbesteed. De opvallendste ontwikkeling is dat de de RE13 vanaf Venlo moet gaan doorrijden naar Eindhoven, in eerste instantie nog wel overal stoppend tot Venlo. Dit moet bij de start van de concessie per dienstregeling 2026 gebeuren. Later in de concessie wordt de verbinding met Eindhoven aanzienlijk versneld omdat er Mönchengladbach gesplitst en gecombineerd gaat worden: het ene treindeel gaat naar Eindhoven en stopt alleen in Viersen, Venlo en Helmond, het achterste gaat tot Venlo en stopt overal. De treinstellen moeten tricourant zijn (15 en 25 kV wisselspanning en 1500 volt gelijkspanning) en capaciteit hebben van minimaal 240 reizigers. Voor de meeste treinen wordt de inzet van dubbele stellen geëist. | |
dennistd | maandag 15 juni 2020 @ 21:25 |
Filmpje, ben aan het werk. Hij kwam toevallig precies in mijn pauze door, die ik ook nog eens toevallig in Oldenzaal had... Alleen de telefoon bij me dus | |
dennistd | maandag 15 juni 2020 @ 21:27 |
BE mag helemaal niet meer buiten de eigen lijn komen, alleen nog op Bentheim en Coevorden. Veiligheidscertifaat zou ingetrokken of niet verlengd zijn. | |
Dr_Flash | maandag 15 juni 2020 @ 21:31 |
Weer zo'n trein die al opgeheven wordt voordat ik hem heb kunnen dopen? ![]() | |
derLudolf | maandag 15 juni 2020 @ 21:49 |
Nordhorn-Bad Bentheim is eigen traject lijkt me. | |
Eix | maandag 15 juni 2020 @ 21:50 |
Waarom is het NSM eigenlijk zo aan het slepen met restauratiewagens? | |
derLudolf | maandag 15 juni 2020 @ 21:50 |
Of bedoel je een doorgaande trein (Emmen)-Coevorden-Bad Bentheim (-Rheine) | |
Peterselieman | maandag 15 juni 2020 @ 22:02 |
Aanstaande tentoonstelling: https://www.spoorwegmuseu(...)is-truffels-treinen/ | |
Zug-Chef | maandag 15 juni 2020 @ 22:11 |
Heeft te maken met nieuwe veiligheidsvoorschriften in Duitsland. Hier wilde de BE niet aan voldoen voor het weinige werk wat ze nog buiten hun eigen lijn rijden. Hierdoor hebben ze bewust voor dit scenario gekozen. De treinen van de BE in Nederland, grind naar Almelo en containers Rotterdam-Coevorden, rijden onder de vlag van Rail2U, kortom IRP. | |
Eix | maandag 15 juni 2020 @ 22:26 |
Krek, het NSM heeft een tentoonstelling voor alle leeftijden. Misschien toch eens buiten de schoolvakanties langs gaan. ![]() | |
mschol | maandag 15 juni 2020 @ 23:41 |
https://www.bouwsteentjes.info/lego-10277-crocodile-locomotive/ voor de treinliefhebberts? ![]() | |
Peterselieman | maandag 15 juni 2020 @ 23:50 |
Nice. Zal bij mij nog wel even moeten wachten, want de Fat Boy en de Mustang gaan voor.
| |
dennistd | dinsdag 16 juni 2020 @ 03:21 |
Hier dan het filmpje van vanavond van de doorkomst in Oldenzaal: Loc 1768 van het Spoorwegmuseum komt door Oldenzaal met drie in Bad Bentheim opgehaalde restauratierijtuigen voor de tentoonstelling "Tosti's Truffels Treinen" die vanaf 23 juni in het museum te zien is. Het gaat om de volgende rijtuigen: - Buckelspeisewagen 56 80 88-71 102-9 (Freundeskreis Eisenbahn Köln) - Aussichtswagen 56 80 81-71 002-8 (Freundeskreis Eisenbahn Köln) - TEE Speisewagen 61 80 88 90 103-7 (DB Museum Koblenz) Het tweede deel van de video gaat over de stoptrein naar Hengelo die niet rijdt. Wederom een leugen van de reisinformatie, want we zien deze Regionalbahn (stoptrein) gewoon rijden! Er wordt alleen niet gestopt in Oldenzaal, waar na een blikseminslag op de avond ervoor grote problemen zijn met de voeding van de bovenleiding. | |
derLudolf | dinsdag 16 juni 2020 @ 09:03 |
Zondag reed die loc in Eindhoven zag ik op YouTube. Jammer dat ze zo'n saaie 1700 gebruiken ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 16 juni 2020 @ 09:21 |
En dan is het verslepen van wat geitewollensokkennostalgie natuurlijk belangrijker dan het uitvoeren van een Dienstregeling van Nationaal Belang. Ik snap het. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 16 juni 2020 @ 10:07 |
Die was een aantal uren daarvoor al opgestart. Maar zuurpruimen is niet verboden natuurlijk. | |
b2py | dinsdag 16 juni 2020 @ 12:51 |
Hoe zou je er dan rekening mee moeten houden? | |
James1988 | dinsdag 16 juni 2020 @ 13:44 |
Dat klopt. Bij alle FLIRTs met een verbrandingsmotor wordt deze in een aparte powerpack gestopt, waarmee vervolgens de tractieapparatuur in de kopbakken wordt gevoed. | |
dennistd | dinsdag 16 juni 2020 @ 13:53 |
Een uurtje eerder kwam de Pimpel ook alweer doorrijden hoor ![]() Enige is dat de Eurobahn nog niet kan stoppen omdat optrekken teveel energie kost. | |
BLS | dinsdag 16 juni 2020 @ 21:28 |
Ik geloof best dat iemand bij ProRail met te veel tijd aan het studeren is op die dingen... Daar is ook alles mee gezegd. Als het na twee jaar nog steeds niet lukt om een fucking sein in Heino GROEN te laten tonen in plaats van GEEL4, is 160 km/h op Zwolle - Wierden nog heeeel ver weg. [ Bericht 5% gewijzigd door BLS op 16-06-2020 21:37:59 ] | |
derLudolf | dinsdag 16 juni 2020 @ 21:30 |
Internationaal belang zelfs, Fles | |
bork | dinsdag 16 juni 2020 @ 21:46 |
https://www.snalltaget.se(...)NgjhB2hK2Ms4Vgo-bkk4 Geen nachttrein dit jaar meer van Berlijn naar Stockholm en andersom. Vanaf 2021 uitgebreide dienstregeling via Hamburg, niet meer op de boot. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 16 juni 2020 @ 21:47 |
Dat ligt heel ergens anders aan.... Je mag niet harder langs het perron. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 16 juni 2020 @ 21:47 |
Denk ook niet dat je dat moet willen. Veel te gevaarlijk. | |
Dr_Flash | dinsdag 16 juni 2020 @ 21:50 |
Sux. Lol eraf. | |
James1988 | dinsdag 16 juni 2020 @ 23:01 |
Wat ik alleen niet goed snap is de stop in Höje Taastrup... ze zeggen dat dat "regio Kopenhagen" is, maar afhankelijk van welke trein je neemt is het vanaf daar nog een kwartier tot een half uur tot København H. Als je elders in Kopenhagen moet zijn ben je wellicht nog langer onderweg. København H zelf is niet echt praktisch omdat je dan moet kopmaken, een stop bij Copenhagen Airport lijkt mij dan de volgende keus. Ik ben benieuwd waarom ze daar niet stoppen. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 16 juni 2020 @ 23:10 |
Omdat het 15 minuten voor Malmö C ligt... Gaan al drie of meer directe treinen per uur vanaf daar naar Zweden. Høje Taastrup maakt Odense een stuk bereikbaarder, evenals de lijn naar Vordingborg/Rødby/Gedser. | |
BLS | dinsdag 16 juni 2020 @ 23:32 |
Neen. Er is wel een toets gedaan of de veiligheid een probleem is als de seinbeelden worden aangepast, maar dat is standaard als ergens sneller (of vaker) langs een perron wordt gereden. De seinbeelden hebben niets met de perrons te maken, maar meer met een vereenvoudigde instelling omdat er van oudsher nou eenmaal nooit planmatig treinen doorreden in Heino. Het zou ook niet logisch zijn, aangezien een trein pas bij de uitrijder aan het eind van het perron 40 km/h bereikt moet hebben, dus langs een groot deel van het perron harder rijdt. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 16 juni 2020 @ 23:42 |
Bron? Want ProRail heeft dit op deze manier uitgelegd tijdens een van de informatieavonden bij Zwolle Spoort. En het komt me ook niet bepaald vreemd voor op die locatie. Ik kan met gemak aan beide kanten over het perron heen hangen met lichaamsdelen. | |
DeaDLocK2K | dinsdag 16 juni 2020 @ 23:43 |
Beide kanten tegelijkertijd welteverstaan. | |
dennistd | woensdag 17 juni 2020 @ 01:31 |
Best knap op een perron waar ik een breedte van zeker 11 stoeptegels tel, dus 3,3 meter ![]() | |
Mr_Klaasje | woensdag 17 juni 2020 @ 08:21 |
De normbreedte voor een zijperron op plekken waar vanwege drukte niet meer ruimte nodig is, is 3,2 meter. Een eilandperron zou je als een dubbel zijperron moeten zien. De perrons zijn dus erg smal. | |
boriq | woensdag 17 juni 2020 @ 09:44 |
wat is nu uiteindelijk de reden dan dat het zijperron aan het spoor richting Zwolle in Heino niet is aangelegd? | |
Mr_Klaasje | woensdag 17 juni 2020 @ 09:53 |
Ik denk geld.. Het rijk betaalt niets en de Provincie Overijssel wilde niets meer betalen dan strikt noodzakelijk om de sneltrein mogelijk te maken. ProRail gaat niet op eigen kosten iets doen wat niet heel hard nodig is. Dan gebeurt er dus niets. | |
Dr_Flash | woensdag 17 juni 2020 @ 10:14 |
Alleen als treinen aan beide kanten tegelijk met 160 langs komen suizen is het wat onprettig. Maar dat zal niet snel gebeuren op een grotendeels enkelsporige lijn. Toch? ![]() En anders schuif die normbreedte gewoon een beetje op. Alternatief is de hele lijn verdubbelen, eilandperron vervangen door twee zijperrons etc. Ja, kost geld ![]() | |
BLS | woensdag 17 juni 2020 @ 11:00 |
Oké joh prima, dan komt het door het perron. | |
BLS | woensdag 17 juni 2020 @ 11:36 |
http://mailing.sbb.ch/inx(...)WeprIYil3DFkb#N103AD Als je denkt dat 1 april al is geweest... SBB Cargo onderzoekt of 45 diesellocomotieven serie Am 843 omgebouwd kunnen worden naar elektrisch met accu. Deze zijn van het type G1700BB van Vossloh. Die lijken op onze 6400, maar ze zijn dieselhydraulisch. Je zal daar iets mee moeten. Een elektrohydraulische locomotief zou vrij uitzonderlijk zijn, maar voor de kosten om er vier nieuwe tractiemotoren in te hangen kun je ook net zo goed nieuwe locs kopen. | |
b2py | woensdag 17 juni 2020 @ 14:23 |
vanaf 2022 nieuwe railjets, 8 stuks om precies te zijn en 13 sets rijtuigen voor nachttreinen. Allemaal geleverd door Siemens aan OBB. | |
GlennQuagmire | woensdag 17 juni 2020 @ 15:01 |
Hmm, toch we een stuk soberder dan wat de eerste renders lieten zien. https://www.priestmangood(...)ercity-and-nightjet/. Ook veel grotere stukken zonder raam. | |
Fred | woensdag 17 juni 2020 @ 15:45 |
Gelukkig maar... Geen mens die hier tussen stoel en tafel past: ![]() | |
dennistd | woensdag 17 juni 2020 @ 16:16 |
Apart dat er niet over Nederland en België gesproken wordt | |
James1988 | woensdag 17 juni 2020 @ 17:17 |
Het persbericht komt uit 2018. Het was toen toch nog helemaal niet zeker of de NJ naar Nederland zou komen? | |
dennistd | woensdag 17 juni 2020 @ 17:25 |
Niet gezien dat dat bericht van 2018 was ![]() | |
James1988 | woensdag 17 juni 2020 @ 17:51 |
Vlak voor het weekend heeft het Britse ORR (de evenknie van onze IL&T) toestemming gegeven voor de inzet van de nieuwe vijfdelige treinen van het type Class 720/5 (Bombardier Aventra) in reizigersdienst. De toelating geldt alleen voor inzet van een enkel treinstel (rijden in treinschakeling is nog niet toegelaten) en ook niet voor de tiendelige 720/1. Greater Anglia, de vervoerder die deze treinen heeft besteld, heeft een video gemaakt over de features van deze nieuwe vloot: | |
b2py | woensdag 17 juni 2020 @ 18:42 |
Jammer dat ik dat ook niet gezien heb toen ik hoopvol op de link klikte vanmiddag ![]() | |
b2py | woensdag 17 juni 2020 @ 18:45 |
![]() De SLT werd vanmiddag bij een voorstad station ingehaald door een internationale trein. ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 17 juni 2020 @ 18:47 |
3+2 stoelopstelling is wel ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-06-2020 18:56:10 ] | |
James1988 | woensdag 17 juni 2020 @ 20:10 |
Het zijn forenzentreinen, zo veel mogelijk zitplaatsen bieden was één van de belangrijkste criteria voor gunning van het contract aan GA. De intercitytreinen die op de belangrijkste route rijden (gloednieuwe 12-delige FLIRTs) hebben 2+2 in Standard, en 2+1 in First. | |
bork | woensdag 17 juni 2020 @ 22:53 |
• Neuer Bahnsteig in Herzogenrath geplant • Euregiobahn und Intercity-Verbindung sollen profitieren • Bahnsteig soll auch von Menschen mit Handicaps genutzt werden können https://www1.wdr.de/nachr(...)erzogenrath-100.html Ze hebben er in het stuk over dat de uitbreiding/verbetering ook nodig is voor de ic die tussen Amsterdam en Aken gaat rijden |