ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
[ Bericht 0% gewijzigd door Peter op 01-06-2020 13:19:38 ]
Komen komende weken/maanden/jaren nog genoeg momenten Voorlopig is het testen wel 's nachts. Vanuit Onnen dus o.a. ook richting de Hanzelijn en naar Steenwijk voor de stroomloze brug (stroomafnemertests).
"er is vier weken niet gereden op dit traject" Welk traject bedoelen ze precies?
Dat zal Groningen-Leer zijn. Sinds een dronken Kapitän zijn schip met de Friesenbrücke liet knuffelen, is het verkeer niet verder mogelijk dan tot Weener, en de afgelopen vier weken helemaal niet vanwege een extra spoor in aanbouw bij Groningen Europapark en de dieseltjes die op Groningen HS moeten tanken.
Dat zal Groningen-Leer zijn. Sinds een dronken Kapitän zijn schip met de Friesenbrücke liet knuffelen, is het verkeer niet verder mogelijk dan tot Weener, en de afgelopen vier weken helemaal niet vanwege een extra spoor in aanbouw bij Groningen Europapark en de dieseltjes die op Groningen HS moeten tanken.
De STAR heeft dus dat hele traject gereden? Of tot de grens?
De STAR heeft dus dat hele traject gereden? Of tot de grens?
Groningen-Weener is de afgelopen tijd ge-SEZ-t?
Zuidbroek - Nieuweschans lijkt me. Dit omdat bij de stations PSSSL ligt en daarom roestrijden nodig was. Het stuk Zuidbroek - Waterhuizen was wel schoon, omdat de cargoboer Veendam gewoon kon bereiken.
Nadat op 23 mei 2020 de eerste ICNG van NSR de grens over kwam en naar de Watergraafsmeer werd overgebracht, stond op donderdag 4 juni 2020 het tweede transport op het programma. Ditmaal werd stel 3103 door Railexperts in Bad Bentheim opgehaald en nu was niet de Watergraafsmeer de bestemming maar het bij Groningen gelegen Onnen.
Bij Staphorst kon de 9901 met drie Railadventure koppelwagens, ICNG-stel 3103 en nog een koppelwagen op de vroege ochtend van 4 juni 2020 in nog vrij donkere lichtomstandigheden worden vastgelegd. Het is de bedoeling dat er met dit treinstel in de nabije toekomst testritten worden uitgevoerd.
Op donderdag 4 juni 2020 11:36 schreef Zug-Chef het volgende: [ link | afbeelding ]Nadat op 23 mei 2020 de eerste ICNG van NSR de grens over kwam en naar de Watergraafsmeer werd overgebracht, stond op donderdag 4 juni 2020 het tweede transport op het programma. Ditmaal werd stel 3103 door Railexperts in Bad Bentheim opgehaald en nu was niet de Watergraafsmeer de bestemming maar het bij Groningen gelegen Onnen.
Bij Staphorst kon de 9901 met drie Railadventure koppelwagens, ICNG-stel 3103 en nog een koppelwagen op de vroege ochtend van 4 juni 2020 in nog vrij donkere lichtomstandigheden worden vastgelegd. Het is de bedoeling dat er met dit treinstel in de nabije toekomst testritten worden uitgevoerd.
Als je morgennacht nog niks te doen hebt...
[ Bericht 0% gewijzigd door MTL op 04-06-2020 11:56:47 ]
Op donderdag 4 juni 2020 11:45 schreef Fixers het volgende: Hoe lang duurt de testperiode eigenlijk? Ofwel wanneer kan ik verwachten dat ik er in kan stappen: 2021, 2022?
2021 Ze zijn al een jaar aan het testen in het buitenland, nu dus in Nederland. Eerst moet nu de toelating op orde komen, daarna gaat NS zelf nog een aantal maanden testen voordat ze voorzichtig in de echte reizigersdienst getest worden.
Die functioneren als remmen. Bij nieuwe treinen is het normaal dat deze zonder aangesloten remmen het land in komen omdat ze nog niet getest zijn in Nederland. Daarom worden er extra wagons gebruikt om het zaakje te vervoeren. Die wagons zorgen voor de remkracht. Bij latere transporten zullen deze waarschijnlijk niet meer nodig zijn en zullen de treinen met alleen een koppelwagen vervoerd worden (overgang van een ouderwetse schroefkoppeling naar de automatische koppeling van het treinstel).
Op donderdag 4 juni 2020 09:40 schreef MTL het volgende: Zat ik er niet ver naast met mijn 3 uur. Was het treinnummer inderdaad 1234567890?
Gepland was iets na drieën, maar hij heeft nogal wat geplande stops overgeslagen. Uiteindelijk zelfs bijna twee uur te vroeg in Osnabrück, maar daar ging ie wel aan de kant. Vervolgens heeft ie ook nog drie kwartier over Rheine-Bentheim gedaan, zo lang dat ik het al opgegeven had. En zoals altijd: ben je net bij de trap naar de tunnel om naar huis te gaan, komt ie alsnog.....
Treinnummer was 13400 trouwens
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op donderdag 4 juni 2020 15:43 schreef spectrumanalyser het volgende: gisteren reed ik op de A4 richting de A10 (Amsterdam-Sloten) parralel aan het spoor van Schiphol richting Lelylaan.
achter de vangrails staan palen, daar achter ligt het spoor. er stonden een stuk of drie auto's tussen de palen en het spoor van werklui.
Bij het NS-onderhoudsbedrijf in Onnen gaat de trein uitvoerig worden getest door machinisten en onderhoudsmonteurs. En de trein maakt testritjes naar Hoogeveen.
Op donderdag 4 juni 2020 22:21 schreef b2py het volgende: Wordt het niet tijd de investeringen in het spoor wat terug te schroeven met al die uitval van vraag?
Dat geld is er al voor gereserveerd lijkt me?
In het geval van infra... Tja, nu is er ook een stuk minder hinder.
Op donderdag 4 juni 2020 22:21 schreef b2py het volgende: Wordt het niet tijd de investeringen in het spoor wat terug te schroeven met al die uitval van vraag?
Niemand weet hoe groot de vraaguitval over 10 jaar daadwerkelijk is. Wat we wel weten is dat op basis van de groei voor de crisis voor 2030 de infra zou achterlopen voor het kunnen opvangen van de vraag. Als er vijf jaar uitstel op groei is, dan is alles zoals nu gepland net op tijd af. Als het herstel sneller is, is de infra nog steeds te laat. Alleen als de vraaguitval serieus aan blijft houden kunnen de huidig geplande investeringen worden uitgesteld of afgesteld afhankelijk van de grootte van de vraaguitval. Die vraaguitval is compleet afhankelijk van twee factoren: 1. Hebben we binnen afzienbare tijd een vaccin? 2. Blijven mensen ook meerdere jaren na de huidige crisis goed verdeeld over de week thuiswerken?
Vraag 2 is erg onzeker. Als iedereen op dinsdag en donderdag naar kantoor gaat, blijven de drukste dagen de drukste dagen. Verder wordt in veel discussies aangenomen dat veel mensen maar halve dagen of enkele uren gaan maar dat vergt veel planning omdat reizen een gat in de agenda geeft. Ik kan dat al jaren maar meestal is het handiger om of op kantoor te zijn of thuis te werken. We moeten het allemaal gaan zien. Ik durf het niet te zeggen.
Op donderdag 4 juni 2020 22:21 schreef b2py het volgende: Wordt het niet tijd de investeringen in het spoor wat terug te schroeven met al die uitval van vraag?
Ik vind dat een bijzondere uitspraak voor iemand die het klappen van de zweep in de sector kent en weet hoeveel achterstallig onderhoud er is en ook hoeveel extra geld er nodig is voor capaciteitsvergroting die eigenlijk tien jaar geleden opgeleverd had moeten worden. Brabantroute, Arnhem-Nijmegen, Maaslijn, elektrificatie nevenlijnen.... En dan hebben we het ook nog eens over investeringen die zichzelf relatief eenvoudig terugverdienen omdat je er een veel aantrekkelijker product mee kan realiseren.
Ik vind dat een bijzondere uitspraak voor iemand die het klappen van de zweep in de sector kent en weet hoeveel achterstallig onderhoud er is en ook hoeveel extra geld er nodig is voor capaciteitsvergroting die eigenlijk tien jaar geleden opgeleverd had moeten worden. Brabantroute, Arnhem-Nijmegen, Maaslijn, elektrificatie nevenlijnen.... En dan hebben we het ook nog eens over investeringen die zichzelf relatief eenvoudig terugverdienen omdat je er een veel aantrekkelijker product mee kan realiseren.
Iets te lang aan bitumen lopen likken?
Dit ja, drie maandjes minder vraag en meteen durven beginnen over terugschroeven Ben je leip of zo.
Oh die heb ik zien staan denk ik? Lijkt op flirt maar dan in een kleurstelling die ik eigenlijk van Arriva bussen gewend ben... beetje groenblauwig met wit
Niemand weet hoe groot de vraaguitval over 10 jaar daadwerkelijk is. Wat we wel weten is dat op basis van de groei voor de crisis voor 2030 de infra zou achterlopen voor het kunnen opvangen van de vraag. Als er vijf jaar uitstel op groei is, dan is alles zoals nu gepland net op tijd af. Als het herstel sneller is, is de infra nog steeds te laat. Alleen als de vraaguitval serieus aan blijft houden kunnen de huidig geplande investeringen worden uitgesteld of afgesteld afhankelijk van de grootte van de vraaguitval. Die vraaguitval is compleet afhankelijk van twee factoren: 1. Hebben we binnen afzienbare tijd een vaccin? 2. Blijven mensen ook meerdere jaren na de huidige crisis goed verdeeld over de week thuiswerken?
Vraag 2 is erg onzeker. Als iedereen op dinsdag en donderdag naar kantoor gaat, blijven de drukste dagen de drukste dagen. Verder wordt in veel discussies aangenomen dat veel mensen maar halve dagen of enkele uren gaan maar dat vergt veel planning omdat reizen een gat in de agenda geeft. Ik kan dat al jaren maar meestal is het handiger om of op kantoor te zijn of thuis te werken. We moeten het allemaal gaan zien. Ik durf het niet te zeggen.
De studenten gaan definitief uit de spits, hyperspits zal verdwijnen waardoor je minder treinen nodig zal hebben in de spits om de pieken op te vangen. 6-6 op diverse trajecten zal mogelijk niet meer nodig zijn. Duizenden mensen kopen een auto omdat het OV een bron van besmetting is en die krijg je er echt niet zomaar weer uit. En dan heb ik het nog niet over het groter aandeel van thuiswerkers.
Hoezo? Beginnen universiteiten nu om 7u of om 10u?
Denk dat als er een vaccin is, het redelijk snel weer normaal is. Leuk en aardig dat thuiswerken, maar denk dat best veel mensen gewoon liever op hun werkplek zitten.
Hoezo? Beginnen universiteiten nu om 7u of om 10u?
Denk dat als er een vaccin is, het redelijk snel weer normaal is. Leuk en aardig dat thuiswerken, maar denk dat best veel mensen gewoon liever op hun werkplek zitten.
Het valt me wel weer op hoe slecht je je best doet om goed te lezen en op halve aannames hele waarheden baseert. Maar misschien heb je een perfecte glazen bol.
Op vrijdag 5 juni 2020 17:13 schreef Mr_Klaasje het volgende: Het valt me wel weer op hoe slecht je je best doet om goed te lezen en op halve aannames hele waarheden baseert. Maar misschien heb je een perfecte glazen bol.
Tegen wie heb je het?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 5 juni 2020 15:45 schreef Salatrel het volgende: Welke eikelbijter zet er nou een trap klaar als hij gewoon vanaf straatniveau foto’s staat te maken
Jij legt zeker nooit een handdoek op een ligbedje om vervolgens in de ontbijtzaal te gaan zitten?
Op vrijdag 5 juni 2020 18:41 schreef Peterselieman het volgende: Je kunt ook de serie Amsterdam Centraal - Schiphol - Rotterdam Centraal doortrekken naar Vlissingen.
is ook waar, maar met Leeuwarden/Groningen - Breda haal je ook al 30 minuten van de reis naar Zeeland af als je vanuit het noorden daar heen moet. Nu kom je in Rotterdam net 5 minuten tekort om de IC naar Vlissingen te nemen.
Welnee, niemand gaat wachten op dat vaccin. Tegen het einde van het jaar zijn we zo goed als weer terug bij wat het was.
Allicht. Een jaar geleden bestond het virus ook al en maakten we ons nergens druk om. Ongetwijfeld bestaan er nog afschuwelijker virussen, waar we het bestaan nog niet van af weten.
Door bureaucratie en een structureel gebrek aan internationale samenwerking.
Koop een vliegtuig, auto of schip om door Europa te reizen en je hebt 1 goedkeuring van 1 organisatie genoeg. Koop een trein en bij de eerste de beste grens behandelen ze het alsof je het ding net hebt uitgevonden.
Door bureaucratie en een structureel gebrek aan internationale samenwerking.
Koop een vliegtuig, auto of schip om door Europa te reizen en je hebt 1 goedkeuring van 1 organisatie genoeg. Koop een trein en bij de eerste de beste grens behandelen ze het alsof je het ding net hebt uitgevonden.
Ja maar de verkeersregels en interfaces zijn dan ook in ieder land volledig anders. Niet zo met elkaar te vergelijken.
Trouwens, voor DE-NL zijn die grenzen grotendeels weggevallen, daar hoeft alleen nog maar de voor dat land specifieke meuk uitgevoerd worden, het is niet meer "opnieuw uitvinden" zoals 15 jaar geleden.
Op zondag 7 juni 2020 00:39 schreef Peterselieman het volgende: ProRail heeft een probleempje op de Tweede Maasvlakte. Het spoor verdwijnt onder het zand
Het was vooral heel erg rustig. Wel een paar die ik tot twee keer toe heb moeten zeggen dat ze hun mondkapje de hele rit op moesten houden....
Ik kwam er gisteren een tegen in de trein die het maar fascistisch gedoe vond en het kapje op z'n haar met het elastiek onder z'n neus droeg. Zie hier: Reizen en uitgaan in crisistijd in woord en beeld
Kennen jullie die mop van die Belgische regering die iedere Belg een gratis 10-rittenkaart voor de trein wil geven, geldig tot eind dit jaar? Nou, dat is dus blijkbaar niet overlegd met de NMBS, en die is er niet blij mee
Op zondag 7 juni 2020 15:16 schreef spectrumanalyser het volgende: op 4 april 2020 heeft de NS Kameel een rondje Noord-holland gereden. weet niet per se wat de reden was. video van koplopermau:
Op zondag 7 juni 2020 15:16 schreef spectrumanalyser het volgende: op 4 april 2020 heeft de NS Kameel een rondje Noord-holland gereden. weet niet per se wat de reden was. video van koplopermau:
Geinig. DB laat vanaf 3 juli tot en met september een ICE tussen Norddeich en München rijden. Je kunt dus bijvoorbeeld vanuit Leer in 5 uren in Zuid-Duitsland zijn.
Op zondag 7 juni 2020 21:25 schreef Peterselieman het volgende: Geinig. DB laat vanaf 3 juli tot en met september een ICE tussen Norddeich en München rijden. Je kunt dus bijvoorbeeld vanuit Leer in 5 uren in Zuid-Duitsland zijn.
Oh ja, dat had ik nog willen vragen, want dat las ik gisteren ook. Die reden toch altijd al? Of was dat een gewone IC?
Mijn neef gaat met een groepje vaak naar de Oktoberfesten en dan vertrekken ze vanuit Leer. Terwijl Haren dichterbij is, of Meppen als je direct in een IC wilt stappen.
heerlijk geluidje, alsof de trein van een andere planeet komt. in het twitter draadje beweerd iemand dat het geluid komt door een lagere frequentie. naar mijn weten is het geluid afkomstig van de chopper installatie.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op maandag 8 juni 2020 21:20 schreef spectrumanalyser het volgende: heerlijk geluidje, alsof de trein van een andere planeet komt. in het twitter draadje beweerd iemand dat het geluid komt door een lagere frequentie. naar mijn weten is het geluid afkomstig van de chopper installatie.
Nou jah, de chopper die breekt in verschillende frequenties die elektrische stroom in stukjes en dat zorgt voor het geluid van een bepaalde frequentie.
Op dinsdag 9 juni 2020 12:54 schreef Dr_Flash het volgende: ik hoorde dat "thyristor-hakker" ook een woord is. Geen idee wat het is verder, maar daar zou dat geluid vandaan komen
Een thyristor-hakker is een mens of ding dat thyristors in stukjes hakt.
DB wil een eigen testcentrum met 16 kilometer lange ring bouwen in de buurt van Görlitz, in de Lausitz, tegen de Poolse grens aan. Dit moet een boost geven aan de werkgelegenheid in dit deel van het land dat het tot nu toe vooral moest hebben van de bruinkoolwinning.
Op dinsdag 9 juni 2020 18:18 schreef BLS het volgende: DB wil een eigen testcentrum met 16 kilometer lange ring bouwen in de buurt van Görlitz, in de Lausitz, tegen de Poolse grens aan. Dit moet een boost geven aan de werkgelegenheid in dit deel van het land dat het tot nu toe vooral moest hebben van de bruinkoolwinning.
Eerst van die mondkapjesplicht af want dat is fokop. Gisteren even naar Zutphen op en neer geweest. Bah viel tegen joh. En dat was dan een eindje van niks
Op dinsdag 9 juni 2020 19:21 schreef Dr_Flash het volgende: Eerst van die mondkapjesplicht af want dat is fokop. Gisteren even naar Zutphen op en neer geweest. Bah viel tegen joh. En dat was dan een eindje van niks
Mwoah, went snel genoeg hoor. Afgelopen weekend meerdere uren in de trein gezeten, en op wat overlast van medereizigers nergens last van gehad.