James1988 | maandag 18 februari 2013 @ 14:34 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is omreizen via Roosendaal en daar overstappen op de stoptrein naar België. De politiek overlegt momenteel over een iets acceptabeler alternatief. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag). De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Surveillance-Fiets | maandag 18 februari 2013 @ 14:35 |
wat kost een enkeltje beneluxtrein nu? ![]() | |
James1988 | maandag 18 februari 2013 @ 14:36 |
Hetzelfde als vroeger volgens mij. Kun je nakijken op www.nshispeed.nl of www.b-europe.com ![]() Een enkeltje Den Haag - Brussel Zuid voor een jongere (met VDU) is ¤ 16,90 naar mijn weten. | |
Gutz | maandag 18 februari 2013 @ 14:42 |
Hopen dat ze nog even blijven rijden, 20 april met de Eurostar naar Londen, kan ik gewoon in Roosendaal opstappen inplaats van eerst met de boemel naar Antwerpen en dan door naar Brussel Zuid | |
Dr_Flash | maandag 18 februari 2013 @ 14:43 |
Naar Londen ga ik gewoon lekker met de boot ![]() | |
JDude | maandag 18 februari 2013 @ 14:44 |
Schommelboot? ![]() | |
James1988 | maandag 18 februari 2013 @ 14:44 |
Ik vraag me af of we de vogelbekdieren überhaupt ooit nog in dienst zullen gaan zien... Schommelboot = VIRM De eerste twee ritten van de Excuus-expresse hebben vanochtend zo'n 500 reizigers vervoerd. Niet slecht. [ Bericht 34% gewijzigd door James1988 op 18-02-2013 14:49:33 ] | |
b2py | maandag 18 februari 2013 @ 15:00 |
Waarvan 450 journalisten natuurlijk.. | |
JDude | maandag 18 februari 2013 @ 15:03 |
Als bijna-fossiel in deze reeksch wist ik dat wel. Het was een flauw grapje naar aanleiding van Fles z'n opmerking over de boot naar Engeland. | |
JDude | maandag 18 februari 2013 @ 15:04 |
En 45 treinfappers en 5 forensen. | |
Dr_Flash | maandag 18 februari 2013 @ 15:12 |
Ja, dat loop ik al de hele tijd te roepen. | |
b2py | maandag 18 februari 2013 @ 15:16 |
Jij roept heel veel in het wild.. ![]() | |
Dr_Flash | maandag 18 februari 2013 @ 15:17 |
Moet je mij eens in gevangenschap horen ![]() | |
KnightSolaire | maandag 18 februari 2013 @ 15:21 |
Nog interessanter dan het aantal reizigers is deze zinsnede uit het artikel: Eerder werd toch altijd gezegd dat het weer zou verdwijnen als de Fyra terugkeert. Willen ze de Lage Landen Lijn voor zijn? Hoe dan ook lijkt me een goed idee om 'm in stand te houden. | |
Surveillance-Fiets | maandag 18 februari 2013 @ 15:25 |
dat is gewoon gelul natuurlijk. Ze weten heel goed dat die lijn killing is voor de fyra. Mocht die ooit gaan rijden. | |
KnightSolaire | maandag 18 februari 2013 @ 15:27 |
Misschien gecombineerd met een lagere frequentie voor Fyra, hoewel dat vast niet zomaar mag binnen de concessie. Business-reizigers, Brusselse ambtenaren en anderen met veel geld/een goede reiskostenvergoeding hebben immers wel voordeel bij de lagere reistijd/kunnen de reiskosten declareren. Daarnaast hebben ze ongetwijfeld gehoord van de plannen voor de Lage Landen Lijn en willen ze die voor blijven? | |
Dr_Flash | maandag 18 februari 2013 @ 15:32 |
Oh nu is ineens de reizigersvraag interessant? ![]() ![]() | |
KnightSolaire | maandag 18 februari 2013 @ 15:33 |
Beter laat dan nooit zeggen we dan maar ![]() | |
James1988 | maandag 18 februari 2013 @ 15:37 |
Jaren terug heeft NS ook reizigers in de Beneluxtrein ondervraagd, uit het onderzoek bleek dat reizigers wel oren hadden naar de Fyra. Wat NS er bij het onderzoek niet bij had vermeld was dat de prijzen flink omhoog zouden gaan, dat de flexibiliteit omlaag zou gaan en dat tussenliggende stations (zoals Dordrecht en Mechelen) niet meer bediend zouden worden. | |
Dr_Flash | maandag 18 februari 2013 @ 15:41 |
Ja, zo kan ik het ook. ![]() | |
KnightSolaire | maandag 18 februari 2013 @ 16:17 |
Mini-spinnetje op de kaart, voor de liefhebbers.![]() | |
dennistd | maandag 18 februari 2013 @ 17:10 |
Ik sta zaterdag bij de NVBS P&R in Houten. Met speciale beursaanbieding voor nieuwe leden! | |
Duderd | maandag 18 februari 2013 @ 17:26 |
Goedenmiddag Treinfanaten! Misschien kan iemand mij helpen.. ik zoek een treinverbinding van Megeve (Frankrijk) naar Moutiers. Ik heb gezocht via de internationale planner van NS maar daar schiet ik niet echt wat mee op. Misschien weet iemand van jullie het? Van Albertville naar Moutiers zou ook prima zijn.. | |
Sandrvich | maandag 18 februari 2013 @ 17:28 |
Je kunt het bij de SNCF zelf proberen op http://www.voyages-sncf.com/ . Maar die laat het helaas ook geregeld afweten... | |
b2py | maandag 18 februari 2013 @ 17:28 |
http://hafas.bene-system.(...).1361204903&OK#focus | |
Duderd | maandag 18 februari 2013 @ 17:30 |
Het is niet mogelijk zonder eerst terug naar Annecy te gaan? Megeve ligt maar een uur rijden van Moutiers af. Een reistijd van 5 a 10 uur is dan erg overdreven met de trein.. | |
Dr_Flash | maandag 18 februari 2013 @ 17:39 |
Dat is niet "terug", daar kom je gewoon langs. Directer spoor is er niet. Van Albertville naar Moutiers lijkt me stukken makkelijker. The relevant portion of the network is shown in the exhibit ![]() | |
Dr_Flash | maandag 18 februari 2013 @ 17:43 |
De pimpel heeft 2 locs vandaag. 1758 en in opzending rijdt de 1734 mee. Zootje rijdt net weg uit Deventer richting Amsterdam. | |
greavy | maandag 18 februari 2013 @ 17:44 |
En ik waarschijnlijk zondag bij de SSN-stand. | |
DriekOplopers | maandag 18 februari 2013 @ 17:44 |
Ik heb mij de afgelopen dagen echt wild zitten ergeren aan de opgeblazen praatjes van hoge omes van de NS. OV-personeel op de werkvloer breit recht wat zij verknallen, qua imago: http://www.voorbeterov.nl/page3.php | |
Litpho | maandag 18 februari 2013 @ 17:49 |
OV-personeel wat (grotendeels) buiten hun schuld om op dagelijkse basis geconfronteerd wordt met de frustratie die Bert "het spoor is een lijn vanuit mijn ivoren toren" Meerstadt in zijn kielzog achterlaat. Respect voor iedereen die dan toch zijn of haar steentje bijdraagt om de NS wél een positiever imago te geven. | |
b2py | maandag 18 februari 2013 @ 17:53 |
Nummertjes ![]() ![]() | |
Dr_Flash | maandag 18 februari 2013 @ 17:56 |
Ja, ik kan er weinig anders van maken ![]() ![]() | |
b2py | maandag 18 februari 2013 @ 17:57 |
Plaatjus! En namen zijn sowieso beter ja. | |
ZwartmetSuiker | maandag 18 februari 2013 @ 17:57 |
Er ligt geeneens spoort in Zierikzee ![]() | |
Peterselieman | maandag 18 februari 2013 @ 17:59 |
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_Zijpe_-_Burgh | |
James1988 | maandag 18 februari 2013 @ 18:01 |
Bron: Omroep West Wat een stel vuile huichelaars is het toch ook. ![]() | |
Dr_Flash | maandag 18 februari 2013 @ 18:05 |
Nou en mens ![]() | |
Ireyon | maandag 18 februari 2013 @ 18:08 |
Apart dat het vandaag al zo druk was aangezien de gemiddelde forens geen flauw idee had dat-ie reed. Er is überhaupt helemaal niks qua tijd naar buiten gecommuniceerd, je moet maar net toevallig in de reisplanner hebben gekeken. | |
Peter | maandag 18 februari 2013 @ 18:11 |
Alles om te voorkomen dat het de gemeente Den Haag lukt om wel een goede verbinding op te leveren ![]() | |
James1988 | maandag 18 februari 2013 @ 18:12 |
Dat is niet helemaal waar, NS Hispeed heeft een uitgebreide informatiepagina over reizen naar België samengesteld. Dat geldt ook voor NMBS Europe, en ook RailTime meldt er wat over. | |
Litpho | maandag 18 februari 2013 @ 18:15 |
Denk je eens in hoe blij ze waren geweest met een kop als "Reiziger blijft massaal weg zonder comfort Fyra" ![]() | |
James1988 | maandag 18 februari 2013 @ 18:17 |
Comfort? In een V250? Hebben wij wel in dezelfde trein gezeten? ![]() | |
Peter | maandag 18 februari 2013 @ 18:18 |
'Reiziger zegt snelheid Fyra v250 te waarderen' En dat is dan 1 reiziger ![]() ![]() | |
KnightSolaire | maandag 18 februari 2013 @ 18:19 |
Werd bovendien genoemd in het NOS Journaal vandaag, dus het gros van treinreizend Nederland weet dat nu echt wel. Verder bevestigt het mijn beeld dat treinreizigers die de trein vaarwel hadden gezegd vanwege de Fyra-problemen, wel weer terugkeren als er weer een betrouwbare trein rijdt. Dus niet "die gaan nu definitief met de auto" zoals je hier wel eens hoort. Maar goed, ben benieuwd hoe het zit met de bezettingsgraad als het ding weer wat frequenter gaat rijden en dan ook relatief met voor 9 december. | |
greavy | maandag 18 februari 2013 @ 18:24 |
Iemand een idee voor een vervangend reisje naar België voor zaterdag? Het plan was om de rode klassiekskes te fotograferen op spoorlijn 50A Gent-Brugge en 66 Brugge-Kortrijk. IVM werken op het net rijdt de L-trein op 50A met een Deense Neus (want gaat over op een IR-trein). | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 18 februari 2013 @ 18:27 |
En die snelheid is dan ook het enige wat die reiziger weet te waarderen ![]() | |
Dr_Flash | maandag 18 februari 2013 @ 18:27 |
Vraag even op Het Groot Blote Tieten Forum, daar weten ze waar je moet zijn ![]() | |
Duderd | maandag 18 februari 2013 @ 18:28 |
Voor mijn beleving wel ![]() | |
greavy | maandag 18 februari 2013 @ 18:29 |
Ik heb het daar ook al gevraagd ja. Maar misschien dat iemand ineens met iets kwam "Dat is wel een leuk station" of spoorlijn oid. Rode klassiekskes L50A/L66 wordt een week verschoven. | |
Dr_Flash | maandag 18 februari 2013 @ 18:32 |
Binche ![]() | |
MPG | maandag 18 februari 2013 @ 18:37 |
DDZ in de trein van eindhoven naar venlo van 18.32 nu ![]() Ik vind t nu al prima mat. Die mag erin blijven! | |
greavy | maandag 18 februari 2013 @ 18:39 |
En ICRm tussen Alkmaar en Maastricht ![]() ![]() DDZ het IRM naar Venlo laten vervangen en ik ben weer tevreden ![]() | |
MPG | maandag 18 februari 2013 @ 18:40 |
Ik ben voor! | |
greavy | maandag 18 februari 2013 @ 18:42 |
Prachtig station inderdaad. Ben ik 5 maandjes geleden al geweest. Die foto's komen nog wel online binnenkort. | |
James1988 | maandag 18 februari 2013 @ 19:07 |
Vanochtend gespot in de IC Breda -> Venlo van 7:51. Het was een enkel viertje, ik vraag me af of dat voor capaciteitsproblemen heeft gezorgd. | |
dennistd | maandag 18 februari 2013 @ 19:11 |
Met een vertrek om 16.53u uit Den Haag kun je daar wel vanuit gaan... | |
greavy | maandag 18 februari 2013 @ 19:13 |
Uit mn hoofd is dat 17:32 Dordrecht. Rijdt normaal met 10 bakjes ICR. | |
James1988 | maandag 18 februari 2013 @ 19:13 |
Bron: Omroep West | |
ArnosL | maandag 18 februari 2013 @ 19:14 |
Gaan ze dan ook eigen materieel kopen of moet dat vanuit de NS komen? | |
Peter | maandag 18 februari 2013 @ 19:14 |
Ze gaan gewoon een aanbieder vragen de BV over te nemen en in te vullen meen ik. Soort van concessie ![]() | |
dennistd | maandag 18 februari 2013 @ 19:15 |
Er zal ongetwijfeld een commerciële vervoerder voor ingehuurd worden die ook materieel moet leveren. | |
JDude | maandag 18 februari 2013 @ 19:16 |
Bestaat dat clubje van die succesvolle Zandvoort-Express nog? | |
James1988 | maandag 18 februari 2013 @ 19:20 |
Voor materieel zal een vervoerder zelf voor moeten zorgen, lijkt me. | |
Peterselieman | maandag 18 februari 2013 @ 19:23 |
Lovers Rail bedoel je? Dat was naar IJmuiden, maar niet succesvol door alle tegenwerking. | |
ArnosL | maandag 18 februari 2013 @ 19:24 |
Oh, ik zou het wel tof vinden als ze zelf een paar hogesnelheidstreinen zouden kopen. Dan meteen van Duitse kwaliteit, zoals de Siemens Viaggio Comfort. Gaat 250 met Deutsche Grundlichkeit voor zover ik weet ![]() | |
JDude | maandag 18 februari 2013 @ 19:24 |
Ja, die! En IJmuiden klinkt logischer ja, kon me al niet voorstellen dat ze 100% hetzelfde traject als de NS reden. | |
KnightSolaire | maandag 18 februari 2013 @ 19:25 |
Je hebt niet zoveel aan hogesnelheidstreinen op conventioneel spoor, waar de Lage Landen Lijn over zou moeten gaan rijden ![]() | |
ArnosL | maandag 18 februari 2013 @ 19:26 |
Gaat ie niet over de HSL Zuid? Dat dacht ik eigenlijk. | |
b2py | maandag 18 februari 2013 @ 19:27 |
Nee. | |
JDude | maandag 18 februari 2013 @ 19:27 |
Dan maar een barrijtuig om de langere reistijd aantrekkelijk te houden. Pimpel-Zuid ![]() | |
ArnosL | maandag 18 februari 2013 @ 19:28 |
Oh. Hoe lang gaat zo'n reis dan wel niet duren? | |
b2py | maandag 18 februari 2013 @ 19:29 |
Met een knap pad niet veel langer dan de reistijd van de 'huidige' benelux. | |
JDude | maandag 18 februari 2013 @ 19:29 |
Gokje, net zo lang als met de oude Benelux? Met als verschil dat de locs hopelijk niet bij elke dikke boom uit elkaar flikkeren. | |
KnightSolaire | maandag 18 februari 2013 @ 19:29 |
Voor een reistijd van misschien iets meer dan twee uur? :'D | |
JDude | maandag 18 februari 2013 @ 19:30 |
Tijd genoeg toch? ![]() Uiteraard dan wel met een ruime keuze aan Belgische bieren. | |
ArnosL | maandag 18 februari 2013 @ 19:30 |
Oh, dat valt mee. Ik mag toch hopen dat de gemeente Den Haag wat heeft opgestoken van het gezeik met de V250 en wat slimmere eisen stelt ![]() | |
KnightSolaire | maandag 18 februari 2013 @ 19:31 |
Leuk is het wel, maar meer capaciteit is waarschijnlijk wenselijker. Dat biertje kun je in België wel halen op het station ![]() | |
JDude | maandag 18 februari 2013 @ 19:31 |
Nee, ik bedoel die oude krengen die vroegah voor de Benelux hingen. Moment. ![]() | |
James1988 | maandag 18 februari 2013 @ 19:32 |
Ongeveer net zo lang als de Beneluxtrein erover doet. Het hangt af van het treinpad. De paden voor de LLL voor dienstregeling 2014 zijn vorige maand al aangevraagd, wat ruim op tijd is. | |
ArnosL | maandag 18 februari 2013 @ 19:35 |
Zal wel niet hopelijk. Kan er überhaupt materieel van de NS worden ingezet? Die hebben toch een materieeltekort? Doen ze goed zo snel ![]() | |
Peter | maandag 18 februari 2013 @ 19:35 |
Die heeft een vorige minister van infrastructuur heel wijs niet via Den Haag gelegd ![]() Alleen is dat goedmakertje weggestreept door een latere minister van infrastructuur zonder ruggengraat. Dus zit Den Haag sinds het afschaffen van de beneluxtrein zonder. | |
Peter | maandag 18 februari 2013 @ 19:35 |
NS is wel gek om aan de concurrent te verhuren ![]() ![]() | |
dennistd | maandag 18 februari 2013 @ 19:36 |
Kostte dat geen 68 euro per kilometer? Ik dacht dat voor het conventionele spoor een kilometer 2 euro nog wat kostte, oftewel een verschil van ruim 65 euro per kilometer. Dat met een afstand van zo'n 45 kilometer maakt het rond de 3000 euro duurder per rit om via de HSL te rijden (om van het materieel nog maar niet te spreken). | |
remcoP | maandag 18 februari 2013 @ 19:36 |
Het NS-materieel houdt niet zo van de Belgische bovenleiding. | |
dennistd | maandag 18 februari 2013 @ 19:37 |
Mja, daar moet wel een oplossing voor te maken zijn: het trammetje van Houten reed ook onder 1500V | |
Sandrvich | maandag 18 februari 2013 @ 19:37 |
![]() Sovjettanks voor op rails, weet iemand of die er ooit echt zijn gekomen? ![]() | |
ArnosL | maandag 18 februari 2013 @ 19:38 |
Handig ![]() Ik was er even snel vanuit gegaan dat de concessie door de NS ingevuld ging worden ![]() Dan gaat de lijn van Den Haag naar Brussel als het goed is dus een stuk goedkoper worden dan de HSL. Zullen de NS en de minister blij mee zijn ![]() | |
dennistd | maandag 18 februari 2013 @ 19:39 |
Ik ken wel Schwerer Gustav: http://de.wikipedia.org/wiki/80-cm-Kanone_%28E%29 | |
greavy | maandag 18 februari 2013 @ 19:40 |
![]() | |
KnightSolaire | maandag 18 februari 2013 @ 19:41 |
Vanuit Amsterdam word je wel aangeraden de Fyra naar Rotterdam te pakken (om daar over te stappen op de Benelux 2.0) ![]() | |
Litpho | maandag 18 februari 2013 @ 19:42 |
Goed zo. Ik verheug me nu al op het gejammer om overheidsbescherming van dat stelletje selectieve marktwerkingliefhebbers. Als de Gemeente Den Haag er nog een aandeel in neemt dubbel ("Overheid, bescherm ons tegen de overheid" ![]() | |
KnightSolaire | maandag 18 februari 2013 @ 19:46 |
Iets anders: vanaf 20 maart verdwijnt het papieren kortingskaartje dus uit het assortiment. Best snel ineens, nadat we een paar jaar hadden gehoord dat het "eind volgend jaar waarschijnlijk voorbij zou zijn" (en wat niet uitkwam). Wel valt het me op het station op dat al veel meer mensen reizen met de OV-chipkaart. Jongeren waren natuurlijk al langer over, maar ik zie nu ook veel 50+-ers met de chipkaart reizen. | |
gebrokenglas | maandag 18 februari 2013 @ 19:52 |
Wat ik niet snap is dat NS wil weten of die intercity Den Haag - Brussel wel houdbaar is. Terwijl de Benelux al vol zat, het in de stoptrein naar Antwerpen al helemaal persen was, en ze op hun klompen toch wel kunnen nagaan dat een intercity nog altijd aantrekkelijker is dan zo'n stampvol boemeltje die 5x stopt. Dus tuurlijk is ie dat. Er is immers geen enkel ander treinalternatief tussen Nederland en Belgie? Ja via Limburg misschien, maar da's onrealistisch natuurlijk. | |
Peter | maandag 18 februari 2013 @ 19:56 |
tweeledig nu: Als er vanuit Den Haag voldoende vraag is, zouden ze ook kunnen beslissen toch die trein te blijven rijden.. Is er geen vraag, dan doet de NS hem weg ![]() Maar als er te weinig vraag is voor een verbinding van 8x per dag, waarom zou er dan meer vraag zijn voor de v250/fyra met 16x per dag? ![]() | |
b2py | maandag 18 februari 2013 @ 19:56 |
Daar is komende zomer toch iets mee in het NSM? | |
b2py | maandag 18 februari 2013 @ 19:57 |
![]() Nieuwe Russische locs, gruwelijk zien ze eruit. (EP20) | |
gebrokenglas | maandag 18 februari 2013 @ 19:59 |
Tsja. Maar die 16x per dag was een ambitie van de overheid, en niet heel realistisch. Plus dat dat bepaald is in 2001 ofzo. | |
gebrokenglas | maandag 18 februari 2013 @ 20:00 |
Gruwelijk mooi of lelijk? Ik vind ze mooi. En die dingen zullen het ongetwijfeld prima doen in ons 'barre winterse weer'. Russische kwaliteit... niet stuk te krijgen. | |
Peter | maandag 18 februari 2013 @ 20:01 |
Tja, dan had de NS niet zo achterlijk hoog moeten inschrijven ![]() | |
b2py | maandag 18 februari 2013 @ 20:01 |
Niet mooi, niet lelijk. Gewoon gruwelijk. (Wel positief) | |
dennistd | maandag 18 februari 2013 @ 20:02 |
Klopt, dit jaar is daar de tentoonstelling 'sporen naar het front': http://www.spoorwegmuseum(...)n_naar_het_front.pdf | |
Sandrvich | maandag 18 februari 2013 @ 20:03 |
![]() Als het goed is gaan ze ook nog tot Brest (het Wit-Russisch/Poolse grensplaatsje) rijden. Ben benieuwd. ![]() | |
Kapitein_Schavuit | maandag 18 februari 2013 @ 20:31 |
Allemaal leuk en aardig, maar is het dan ondertussen wel al mogelijk om met de VDU op korting te reizen bij regionale vervoerders? Veolia weet het zelfs nog niet eens na vragen hierover. ![]() | |
Peterselieman | maandag 18 februari 2013 @ 20:32 |
Bij Arriva werkt het absoluut. Alleen Veolia geeft nog wel wat problemen ja | |
#ANONIEM | maandag 18 februari 2013 @ 20:43 |
Bij Arriva werkt het. Een enkeltje bleek voor mij zelfs 10 cent goedkoper dan ns.nl en 9292ov.nl aangeven. ![]() | |
arkkey | maandag 18 februari 2013 @ 20:45 |
Toch apart dat de beneluxtrein met de bezetting die ie haalde volgens NS niet rendabel is. Als er 1 trein is waar ik nooit in heb kunnen zitten is het de beneluxtrein wel. Weliswaar was ik niet de enige die er bij Roosendaal uit ging maar heb ook nooit het idee gehad dat ie heel erg leeg was. | |
Peter | maandag 18 februari 2013 @ 20:47 |
Als je hem ook om 10-11 uur, 13-14-15 uur en om 21-22-23 uur laat rijden dan zit je niet in de spits en zal de bezetting een stuk lager zijn.. | |
Peter | maandag 18 februari 2013 @ 20:48 |
Als DB nu wat IC of ICE-stellen vrij heeft en gaat rijden met stellen die in NL en B mogen komen ![]() | |
James1988 | maandag 18 februari 2013 @ 20:50 |
Alstom en Transmasholding ![]() | |
_JdM_ | maandag 18 februari 2013 @ 20:56 |
Amersfoort: IC van 20.23 naar Schothorst (met stel 9514; Lekker Lezen had je in de trein kunnen doen als ik op tijd was geweest) had +5. IC van 20:24 naar Enschede had er schijt aan en vertrok op het moment dat de eerste mensen uit de 9514 kwamen zetten en de trein aantikten. Klantenhaat was nogal zacht uitgedrukt. | |
James1988 | maandag 18 februari 2013 @ 21:17 |
Er is geen sprake van een concessie, die hele Lage Landen Lijn (wat overigens gewoon één woord hoort te zijn) zal worden uitgevoerd in open access. Geen subsidie, maar op eigen risico van de vervoerder. Ik heb hier al eens eerder officiële NMBS-cijfers gepost over de Beneluxtrein uit 1998. De gemiddelde bezetting van die trein was destijds al interessant te noemen (~7400 grensoverschrijdende reizigers per dag) en is sindsdien alleen maar toegenomen. Zelfs als een deel van de reizigers overstapt op een HST blijft er een interessante markt over. | |
Litpho | maandag 18 februari 2013 @ 21:20 |
Hadden de aandeelhouders er last van dan? ![]() | |
ArnosL | maandag 18 februari 2013 @ 21:28 |
Wie gaat er dan rijden op die lijn? | |
b2py | maandag 18 februari 2013 @ 21:28 |
Toch geen winterdienstregeling, jammer | |
gebrokenglas | maandag 18 februari 2013 @ 21:35 |
Hier kan ik giftig om worden... ![]() Dit is nu precies de reden waarom 'op tijd rijden' weliswaar voor de statistiekjes mooi is voor Bertje Meerstadt, maar per saldo altijd meer reizigers dupeert... Maar goed dat weten jullie ook. | |
James1988 | maandag 18 februari 2013 @ 21:37 |
Dat kan ieder bedrijf zijn dat aan de technische en juridische voorwaarden voldoet. Denk aan Veolia, Arriva, Stagecoach, enz. De problemen zitten in: - Nederland: de Wet Personenvervoer 2000 verbiedt het aanbieden van OV zonder concessie. Er wordt een uitzondering gemaakt voor internationaal vervoer, maar hieraan zitten beperkingen verbonden. - België: zeer vakbondsgericht ('liberalisatie is een schande!'), er zijn geen andere reizigersvervoerders naast NMBS en Eurostar. | |
Mr_Klaasje | maandag 18 februari 2013 @ 21:39 |
Dat gebeurt echt heel vaak in Amersfoort sinds de nieuwe dienstregeling. Drama.. | |
b2py | maandag 18 februari 2013 @ 21:40 |
Thalys! DB! CFL! ![]() | |
James1988 | maandag 18 februari 2013 @ 21:42 |
Volgens mij rijden die allemaal onder de licentie van de NMBS. Dat zou ook wel eens kunnen gelden voor ¤*. | |
ArnosL | maandag 18 februari 2013 @ 21:42 |
Ah ok. Den Haag huurt dus gewoon een vervoerder in ![]() | |
_JdM_ | maandag 18 februari 2013 @ 21:43 |
Vervolgens in Apeldoorn keurig met -2 aankomen... Echt ![]() | |
b2py | maandag 18 februari 2013 @ 21:44 |
Iemand weet hoe het met onderstaande plannen zit over Thalystreinen tussen Lille Europe en Amsterdam? http://www.lavoixdunord.f(...)lys-ia283b295n512407 | |
Peterselieman | maandag 18 februari 2013 @ 21:45 |
zolang je zorgt dat je geen binnenlandse concurrent wordt van de zittende vervoerder zou het moeten kunnen. | |
James1988 | maandag 18 februari 2013 @ 21:51 |
Niet eens, de gemeente Den Haag is namelijk niet in de positie om een concessie uit te schrijven. Wat tot nu toe is gedaan: de wethouder van vervoer, dhr Smit, heeft een bedrijfje opgezet voor het verrichten van personenvervoer. Dit bedrijfje heeft treinpaden aangevraagd. De gemeente is aan het onderhandelen met een aantal vervoerders die wel interesse hebben in het rijden van de LLL, het bedrijfje wordt straks voor een symbolisch bedrag verkocht aan één van die partijen. Op deze manier is de gemeente Den Haag er niet direct bij betrokken, maar kan ze het proces wel wat versnellen. | |
James1988 | maandag 18 februari 2013 @ 21:53 |
Nooit meer iets over gehoord. Klopt, maar leer mij NS kennen: die gaan piepen als ze zelfs maar het vermoeden hebben dat het economisch evenwicht onevenredig wordt verstoord. | |
ArnosL | maandag 18 februari 2013 @ 21:55 |
Wordt het nog redelijk ingewikkeld ook. Dus als ik het goed begrijp wil Den Haag een treindienst van Den Haag naar Brussel over het spoor dat eigendom is van Prorail. Den Haag heeft een bedrijfje opgezet dat verkocht wordt aan een vervoerder. Uiteindelijk heeft Den Haag er dan geen invloed meer op. Slim gedaan dan ![]() Alleen vraag ik me dan één ding nog af: Waarom zou de NS gaan piepen over onevenredig verstoord economisch evenwicht als de lijn van Den Haag goedkoper wordt dan de HSL Zuid? Ze hebben er zelf voor gekozen om voor een gigantisch bedrag in te schrijven. | |
b2py | maandag 18 februari 2013 @ 21:59 |
Van Vroonhoven (NS): Fyra oplossing ligt ook bij de infrastructuur maandag 18 februari 2013 Vanaf vandaag is er voor internationale Fyra-klanten weer een lichtpuntje: er gaat weer een rechtstreekse trein Den Haag - Brussel rijden. Dat is bewerkstelligd door de speciale Fyra Task Force, onder leiding van NS-directielid Merel van Vroonhoven. Volgens haar moeten niet alleen de Fyra-treinstellen gerepareerd worden, maar moet ook de communicatie tussen de trein en het spoor (ERTMS) verbeterd worden. Een interview met de topvrouw van 2012 over de Fyra-problemen. Eerst de meest prangende vraag. Wanneer gaat de Fyra weer rijden? Van Vroonhoven: "Het enige wat we daarover kunnen zeggen is dat de V250 pas weer gaat rijden als alle veiligheidsproblemen zijn opgelost en we een betrouwbare dienstregeling kunnen garanderen." Wat is voldoende betrouwbaar? Mag hij daarna nooit meer uitvallen? Van Vroonhoven: "We gaan rijden als de problemen zijn opgelost. Geen seconde eerder, maar ook niet later. Een trein kan altijd uitvallen, hoe betrouwbaar die ook is. In de concessie zijn er afspraken gemaakt over hoe betrouwbaar de Fyra moet zijn." In december heeft u de intercity Amsterdam - Brussel aan de kant gezet, terwijl de Fyra zich nog moest bewijzen. Waarom? Van Vroonhoven: "Al in 2000 is besloten dat op het moment dat de hogesnelheidstrein zou gaan rijden de Benelux zou gaan verdwijnen. Door de Benelux af te schaffen ontstond er rond Amsterdam en Schiphol bovendien capaciteit voor andere treinen. Omdat de Fyra zich nog niet bewezen had, zijn we expres begonnen met tien ritten per dag. Daardoor hadden we extra reserve-materieel." In de eerste week was de helft van de Fyra's vertraagd. Toch bleef NS aanvankelijk optimistisch. Waarom? Van Vroonhoven: "We hadden met de Thalys in 2009 ook een hele moeilijke start. De Thalys had in de beginperiode een nog slechtere punctualiteit. Maar die punctualiteit is na een slechte start later toch nog gestegen. Dat maakte dat wij optimistisch waren." Een aantal problemen die zich bij de Thalys voordeden, lijken zich nu te herhalen. Is er niet geleerd van die problemen? Van Vroonhoven: "Jawel, we hebben lessen getrokken van de Thalys, maar dat wil niet zeggen dat we alle oplossingen van toen ook op de Fyra kunnen toepassen. Veel nieuwe treinen hebben bijvoorbeeld problemen met de deuren. Maar de deuren van de Thalys en de Fyra zijn heel anders. Dat betekent ook dat er een andere oplossing nodig is". De intercity Den Haag - Brussel start slechts twee keer per dag. De gebruikte treinen staan straks 19 uur per dag fysiek aan de kant. Die treinen kunnen vaker heen en weer rijden. De capaciteit is er, de treinen zijn er, wat is het probleem? Van Vroonhoven: "Twee keer per dag is per 18 februari het maximaal haalbare. Dat heeft onder andere met logistiek te maken. Vanaf 11 maart wordt dat acht keer per dag. De precieze logistieke uitleg kan een collega geven. " (De redactie van Treinreiziger.nl wacht nog op die toegezegde uitleg.) U gaf eerder aan blij te zijn dat er zo snel een alternatief voor de Fyra is gevonden. Maar vanwaar die blijdschap? Bij de aswolk in 2010 werd binnen 24 uur de koninklijke trein uit het Spoorwegmuseum gehaald en werd binnen 24 uur de toelating in het buitenland geregeld. Ook werden er binnen 24 uur extra treinen naar Brussel en Keulen geregeld. Nu duurt het één maand voordat er twee extra treinen kunnen gaan rijden. Van Vroonhoven: "Normaal doen we er een jaar over om tot een nieuwe dienstregeling te komen. Nu hebben we binnen een paar weken structurele capaciteit weten vrij te maken tussen Den Haag en Brussel. Dat is iets anders dan eenmalig twee extra treinen laten rijden. Die kunnen op zo'n moment in de dienstregeling gepropt worden. Hier hebben we een langdurige oplossing gezocht." Als AnsaldoBreda de treinen heeft gemaakt, zijn dan alle problemen opgelost? Van Vroonhoven: "De oplossing ligt niet alleen bij het materieel, maar ook bij de infrastructuur. In Nederland is het beveilingssysteem ERTMS strakker ingeregeld dan in België. Daarom wordt een trein op de hogesnelheidslijn in Nederland sneller tot stilstand gebracht dan in België. De specificaties en instellingen van ERTMS kunnen echter niet zomaar veranderd worden. De infrastuctuur op de HSL wordt beheerd door Infraspeed, een commerciële partij die heeft uitgevoerd wat de staat in een contract heeft gespecificeerd. " Bron Volgens mij deze nog niet gezien hier, interview met Merel van Vroonhoven door Treinreiziger. | |
Mr_Klaasje | maandag 18 februari 2013 @ 22:03 |
Ik ben altijd blij dat ik die overstap niet hoef te maken.. Maar oh, wat heb ik te doen met de reizigers die dat wel moeten. | |
b2py | maandag 18 februari 2013 @ 22:07 |
Wat een clowneske vertoning. ProRail Blog | |
James1988 | maandag 18 februari 2013 @ 22:10 |
Het piepen zal dan gaan over de negatieve invloed van open access-vervoer op de binnenlandse treindienst. Als 1 van de 5 treinen tussen Dordrecht en Roosendaal niet van NS is, is er een kans dat 20% van de reizigers (en dus inkomsten) niet bij NS komt. Dat voelt NS in de portemonnee. | |
ArnosL | maandag 18 februari 2013 @ 22:13 |
Gewone concurrentie dus. Als de andere partij beter is voor de reizigers is het aan de NS om er voor te zorgen dat de reizigers bij de NS ook tevreden zijn/worden. | |
remcoP | maandag 18 februari 2013 @ 22:14 |
Sowieso is het merendeel van de ProRail-filmpjes een clowneske vertoning. ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 18 februari 2013 @ 22:17 |
Ze beginnen allemaal met 2x DDAR op het Oostelijk eiland in Amsterdam. Waarschijnlijk de voormalige 3900. (Sneltrein Amsterdam CS-Lelystad) | |
James1988 | maandag 18 februari 2013 @ 22:18 |
NS heeft de wet aan hun kant staan in deze. OV verrichten mag alleen met een concessie, en door het internationale verkeer helemaal dicht te tikken met regeltjes is het gevaar dat een concurrent het beter kan, zonder concessiekosten af te dragen, geweken. Lees de WP2000 er maar op na. | |
b2py | maandag 18 februari 2013 @ 22:19 |
Verdwaalde IC uit Amersfoort ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 18 februari 2013 @ 22:21 |
Nah, dakannie! | |
KnightSolaire | maandag 18 februari 2013 @ 22:29 |
Dit heb ik wel eens in het echt mogen aanschouwen toen ik zelf al in een gereedstaande trein zat. Leuk om de mensen zo heen en weer te zien lopen ![]() | |
ArnosL | maandag 18 februari 2013 @ 22:30 |
Willen ze nou marktwerking of niet? Tering, wat moet het allemaal moeilijk ![]() | |
Litpho | maandag 18 februari 2013 @ 22:31 |
Tijd om die wet een keertje op de schop te gooien. Of van het waandenkbeeld af te stappen dat eens in de vijf jaar moeten bedelen om een onderhandse gunning gelijk staat aan marktwerking. Het eerste lijkt mij, zelfs onder het dynamische duo van I&M, realistischer. | |
Litpho | maandag 18 februari 2013 @ 22:34 |
De NS? Nee, alleen marktconforme salarissen. De overheid? Ook niet echt, gegeven dit soort marktverstorende wanconstructies. De reiziger? Eventueel wel waar werkelijke concurrentie mogelijk is en een waakhond scherp is op kartelvorming. Dus nee, ook niet op het spoor. Blijft over wat politici met neoliberale stokpaardjes en ditto commissariaten na hun politieke carrière. | |
James1988 | maandag 18 februari 2013 @ 22:38 |
Marktwerking in het openbaar vervoer kán werken, dat wordt in het buitenland bewezen. Heel DB Fernverkehr rijdt in Duitsland tenslotte als open access-vervoerder. Ook in Engeland en Italië zien we dat het werkt. Het probleem met Nederland is dat de overheid alles met regeltjes probeert dicht te tikken, om op die manier eigenlijk toch net niet naar een liberaal model te hoeven overgaan, maar te doen alsof. Had men die 'economisch evenwicht'-nonsens niet in de wet verankerd dan was NS nooit bereid geweest om in totaal ¤ 160 miljoen per jaar voor HRN+HSL 2015-2025 weg te leggen. | |
ArnosL | maandag 18 februari 2013 @ 22:39 |
Hoe kan een salaris marktconform zijn als er geen concurrentie? Voor de overheid zou het juist wel moeten, die willen zo min mogelijk geld kwijt zijn aan subsidies richting de NS lijkt me. | |
b2py | maandag 18 februari 2013 @ 23:05 |
Gedurende de rest van de zal het ICR in de treinserie Maastricht - Alkmaar blijven. 's Ochtends v. 05.58 te Maastricht richting het noorden 's Middags v. 16.26 te Alkmaar.richting het zuiden | |
Mr_Klaasje | maandag 18 februari 2013 @ 23:20 |
Nogmaals: OV kan je alleen op kunstmatige manier omvormen naar een markt. En ook alleen bij een kundige overheid. Momenteel is een onkundige overheid een groter probleem dan een monopolist. Met Veolia op het HRN krijg je exact hetzelfde gezeik. Sterker nog, die hebben in Limburg ook regelmatig reizigers achtergelaten door onvoldoende materieel. Ook daar zie je een onkundige overheid. | |
Mr_Klaasje | maandag 18 februari 2013 @ 23:22 |
En daarmee is er wel een gat in de begroting gedicht. Als dat niet zou zijn gedaan zouden wij als Nederlanders op jaarbasis gewoon 160 miljoen belastinggeld meer kwijt zijn aan het spoor. | |
Peterselieman | maandag 18 februari 2013 @ 23:24 |
bij Veolia geldt dat een extra treinstel gewoon te duur wordt bevonden ten opzichte van de meeropbrengsten. Ze accepteren gewoon dat zo nu en dan reizigers niet mee kunnen. | |
Mr_Klaasje | maandag 18 februari 2013 @ 23:26 |
En alleen om dat de provincie Limburg ze niet op de flikker geeft. Niet echt anders dan NS met capaciteitsproblemen terwijl men het Den Haag niet nodig vind om ze daar een trap voor te geven. | |
Peterselieman | maandag 18 februari 2013 @ 23:28 |
Veolia heeft zich voor de Limburgse concessies dan ook veel te scherp ingeschreven. Ik meen dat Limburg al eens met een miljoen over de brug moest komen, anders zou er helemaal niets meer rijden. | |
Ou-Tannu | maandag 18 februari 2013 @ 23:28 |
och dat ken ik ergens van... | |
Mr_Klaasje | maandag 18 februari 2013 @ 23:30 |
Anders ging de tent failliet ja. Dat gaat volledig tegen de contracten in. Daar is exact hetzelfde gebeurd als met de HSA. Het risico geen OV te hebben is te groot en dus kan een vervoerder makkelijk wegkomen met het niet houden aan een te scherpe inschrijving. Uiteindelijk staat de reiziger met lege handen. | |
James1988 | maandag 18 februari 2013 @ 23:43 |
We kunnen in dit landje nog veel leren van Engeland, waar niet-presterende vervoerders gewoon buiten worden geschopt en, als je het heel bont hebt gemaakt, zelfs worden uitgesloten van het meedingen naar een franchise. | |
James1988 | dinsdag 19 februari 2013 @ 00:02 |
Iemand nog een V250-schroefje kwijt? Ene Aar Claij had er eentje gevonden:En nu ik het toch over de V250 heb: heeft iemand hier ooit nog een rijdende V250 gezien sinds het rijverbod werd afgegeven? Ik hoor of lees echt helemaal niks meer over de spaghettiboemel, en de enige foto's die ik tegenkom zijn foto's van 9 dodo's bij Diemen. | |
KomtTijd... | dinsdag 19 februari 2013 @ 00:07 |
ik heb vaak genoeg datsoort schroefjes in een jas- of broekzak hoor. Kans dat iemand het verloren heeft lijkt me groter dan de kans dat het daadwerklijk uit de trein gerammeld is. En ja ik geloof dat de "paar dagen" inmiddels wel om zijn. Waar staan ze op te wachten? | |
DriekOplopers | dinsdag 19 februari 2013 @ 00:17 |
Dan heeft de opdrachtgevende overheid toch echt iets niet goed gedaan, qua eisen van een solide bankgarantie... | |
DriekOplopers | dinsdag 19 februari 2013 @ 00:20 |
Die Fyra is voor reizigers van/naar Belgie wel toeslagvrij op mijn verzoek. Succesje voor Voor Beter OV. ![]() | |
b2py | dinsdag 19 februari 2013 @ 00:21 |
Ja, ik heb er afgelopen donderdag eentje rijdend gezien. | |
b2py | dinsdag 19 februari 2013 @ 00:21 |
Waar wordt dat gecommuniceerd? | |
Bitlord | dinsdag 19 februari 2013 @ 00:25 |
Nee, ik heb alleen tijdens mijn bezoek aan de Watergraafsmeer gezien dat iemand met de frontseinen aan het spelen was. Dat was de enige beweging in de V250-stellen. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2013 @ 00:45 |
Dat zijn we nu ook, dit is totaal rondpompen van burgergeld. | |
Litpho | dinsdag 19 februari 2013 @ 06:50 |
Oh, absoluut. Ik denk alleen dat wat minder baanzekerheid de NS goed zou doen in hoe ze reizigers benaderen en proberen het diezelfde reizigers naar de zin te maken in plaats van alleen maar te sturen op excelletjes met treintijden. | |
b2py | dinsdag 19 februari 2013 @ 08:44 |
Hallo ik ben NS. Ik zet midden in de spits achter elkaar solo irm viertjes in tussen Utrecht en Amsterdam. Tussenstand, 300 achterblijvers op Utrecht. | |
James1988 | dinsdag 19 februari 2013 @ 08:55 |
Tering hea ![]() En ik ben goed bezig *kuch*. In 20 minuten van bed tot trein gekomen (inclusief aankleden, spullen pakken, koffie halen, enz) en in Rotterdam een overstap die volgens de reisplanner niet bestaat (Fyra -> IC naar Delft) gehaald. ![]() Slechts 60 minuten later dan gepland ![]() | |
b2py | dinsdag 19 februari 2013 @ 09:01 |
![]() ![]() | |
greavy | dinsdag 19 februari 2013 @ 09:02 |
Ja, heb al een paar keer testritten gezien. Momenteel alleen nog bij nacht waar mogelijk. | |
b2py | dinsdag 19 februari 2013 @ 09:04 |
Overkomt je wel eens he :p | |
Q. | dinsdag 19 februari 2013 @ 09:05 |
Dat is goed voor de sociale interactie. Geeft een boel gezelligheid altijd zoiets. ![]() | |
b2py | dinsdag 19 februari 2013 @ 09:10 |
'Godverdomme weer die klote NS. Ik ben er helemaal klaar mee!!' 'Dit is voor mij ook al de zoveelste keer dit jaar dat ik moet achterblijven.' Zoiets? | |
b2py | dinsdag 19 februari 2013 @ 09:12 |
Rikus, zou je kunnen informeren naar de defectenstand of de bizar korte treinen van de laatste tijd? En dan met name op de as Utrecht - Amsterdam? Ik ben wel benieuwd. [ Bericht 15% gewijzigd door b2py op 19-02-2013 09:29:37 ] | |
Duvel | dinsdag 19 februari 2013 @ 09:16 |
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)n-in-kou-staan.dhtml Ik mag hopen dat er meer achter zit dan alleen dit, want die reactie van NS in dit stuk is om te huilen. ![]() | |
b2py | dinsdag 19 februari 2013 @ 09:19 |
Puur juridisch antwoord. | |
Peterselieman | dinsdag 19 februari 2013 @ 09:28 |
niet best ![]() | |
icloud | dinsdag 19 februari 2013 @ 09:36 |
wat moeten ze dam doen? Meteen maar hun burgerarrest gebruiken zonder enige getuigen? En zo dief achterna rennen is meestal ook zinloos, en zeer vervelend voor de medepassagiers. | |
Panthera. | dinsdag 19 februari 2013 @ 09:39 |
Trein vanuit Arnhem? Die zijn vaak heel kort. | |
Peterselieman | dinsdag 19 februari 2013 @ 09:48 |
En we hebben weer een winterslachtoffer. In Zweden heeft de Alstom Coradia X62 een groot deel van de maand januari niet gereden ... http://www.treinennieuws.(...)-voor-nieuwe-treinen | |
b2py | dinsdag 19 februari 2013 @ 09:51 |
Onder andere, naar mijn gevoel zijn de intercity's Amsterdam c en Zuid - Utrecht enorm geslachtofferd qua materieel voor die geile Hanzelijn met ingang van dienstregeling 2013. Ik lees veel mee op Somda en de meldingen korte treinen op deze assen komen de spuigaten uit. En dan wordt overal gezegd dat er teveel intercity materieel is, maar dat is als je naar de cijfers kijkt lariekoek. Het moet of structureel te klein gepland zijn of er moet enorm veel defect zijn. | |
James1988 | dinsdag 19 februari 2013 @ 09:53 |
Het treinstel is juist gebouwd op winterse omstandigheden (Coradia Nordic), ik verwacht niet dat er ineens bodemplaten af zijn gevallen. Wat er dan wel aan de hand is, is onduidelijk... | |
KnightSolaire | dinsdag 19 februari 2013 @ 09:56 |
Op de tarievenpagina van NS Hispeed (Reizen naar België), en je kan het ook op sites als Treinreiziger vinden.
![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 februari 2013 @ 09:57 |
vorige week kwam voorbij of er nog iets op Arnhem Goederen gebeurde. Het antwoord is ja, want in Maastricht moet wat ruimte komen voor werkzaamheden en daarom worden er via de Maaslijn wat V'tjes naartoe gesleept. | |
b2py | dinsdag 19 februari 2013 @ 09:58 |
Wat gaan ze doen in Maastricht? | |
Peterselieman | dinsdag 19 februari 2013 @ 09:59 |
geen idee vind alleen dit: http://prorail.nl/Publiek(...)art-april%202013.pdf | |
Duvel | dinsdag 19 februari 2013 @ 10:01 |
Ik wist gewoon toen ik de quotemelding zag met jouw naam dat je NS wel weer zou verdedigen. Ik zeg toch: "ik hoop dat er meer achter zit"? | |
Duvel | dinsdag 19 februari 2013 @ 10:03 |
Ze hebben ook nog een flink deel van het park DD-AR-met-loc aan de kant gezet, dus het verbaast me niets dat het zo'n beetje vast loopt zo langzamerhand. | |
KnightSolaire | dinsdag 19 februari 2013 @ 10:13 |
Hoe zit het eigenlijk met de instroom van NID? Schiet dat een beetje op? Die capaciteit zouden ze immers goed kunnen gebruiken... | |
b2py | dinsdag 19 februari 2013 @ 10:14 |
Ja gaat rap, inmiddels de 20 stellen al gepasseerd. | |
Peterselieman | dinsdag 19 februari 2013 @ 10:21 |
er komt pas ruimte wanneer de revisie van het spul afgerond is en daarna wat viertjes verlengd worden tot zesjes. Op dit moment is daarnaast nog sleutelwerk aan het VIRM vanwege de inbouw van OBIS en het vervangen van de tractie-installatie. Daarna krijgt het VIRM-4 nog OBIS en zullen de eerste stellen VIRM Haarlem binnenrollen voor revisie. | |
Duvel | dinsdag 19 februari 2013 @ 10:21 |
Wel alleen viertjes volgens mij, de zesjes staan nog in de wacht. Maar goed, tegelijkertijd een deel van het park binnen ter renovatie (gokje: vier stellen) en een groot deel van het park met loccen aan de kant (ordegrootte 50+ bakken?). | |
KnightSolaire | dinsdag 19 februari 2013 @ 10:24 |
Oeh, ben benieuwd naar de revisie van VIRM, toch hoog op mijn lijstje favoriet materieel. Al wat dingen bekend die gaan veranderen? | |
Duvel | dinsdag 19 februari 2013 @ 10:25 |
Ik reken op een interieurvernieuwing, iets in de orde van NID... De oudste VIRMs zijn tegen de 20 inmiddels. | |
KnightSolaire | dinsdag 19 februari 2013 @ 10:28 |
Ik verwacht coach-opstelling bovenin (zeker in de stiltecoupés). En misschien dat er mogelijkheden zijn om de bagageruimte te verbeteren. | |
b2py | dinsdag 19 februari 2013 @ 10:31 |
VIRM revisie start pas in 2016. | |
Peterselieman | dinsdag 19 februari 2013 @ 10:45 |
ah duidelijk. Weet dat er iig op bakniveau gereviseerd zal gaan worden, dus de stellen zullen meerdere keren naar Haarlem toe moeten. De extra geplaatste tussenbakken komen namelijk pas later aan de beurt ![]() | |
_JdM_ | dinsdag 19 februari 2013 @ 10:46 |
Juist meer in de series Amsterdam-Haarlem-DenHAag of Amsterdam-Haarlem-Dordrecht. Daar hoor je de laatste tijd opvallend(!) geen negatieve berichten sinds het wijzigingsblad waarbij 3 omlopen van 2x DDZ zijn vervangen door een bak of 10 VIRM... | |
Duvel | dinsdag 19 februari 2013 @ 10:48 |
Handig! Maar die dingen zijn dan ook bijna tien jaar jonger. | |
Peterselieman | dinsdag 19 februari 2013 @ 10:50 |
mja, bij het ICM zei leeftijd ook niet alles, want de viertjes werden gelijk na de drietjes in revisie genomen | |
dennistd | dinsdag 19 februari 2013 @ 10:58 |
Het gaat ook weer lekker met de Grensland Express: DM'90 3436 is in onderhoud, en aangezien Syntus verder geen Buffeltjes meer heeft wordt de verbinding al sinds zaterdag verbust.. Dit terwijl er een stuk of 20 Buffeltjes staan in Hengelo, maar ja: die zijn van NS en schijnbaar kost het Syntus teveel geld om er daar één van te huren voor een kleine week... | |
James1988 | dinsdag 19 februari 2013 @ 11:01 |
Is het niet zo dat die buffeltjes eigendom zijn van NSFSC, die ze alleen voor een periode van 10 jaar wil verhuren ofzo? | |
Ou-Tannu | dinsdag 19 februari 2013 @ 11:03 |
had vast met andere redenen te maken ![]() | |
dennistd | dinsdag 19 februari 2013 @ 11:10 |
NSFSC geeft op hun website aan er 31 te hebben. Totaal zijn er 52 stellen (1 gesloopt in serie 3401-3453), dus zijn er 21 stellen van NSR. Twee op Zwolle-Kampen en 5 omlopen op Enschede-Nijverdal en West-Zwolle met max 3 stellen maakt vijftien. Totaal maximaal 17 nodig, dus vier voor onderhoud en defecten beschikbaar waar Syntus er dus best één van had kunnen huren. Desnoods met een zin in het contract als 'bij een tekort aan stellen bij NS kan het stel direct worden opgeëist' | |
#ANONIEM | dinsdag 19 februari 2013 @ 11:18 |
er zijn werkzaamheden tussen Oldenzaal en Bad Bentheim? Of klopt dat niet? | |
Ou-Tannu | dinsdag 19 februari 2013 @ 11:19 |
dan had de NS er wel bij gewild.. indien letterlijk dat t ding aan de kant staat te stofhappen.. en dan presteren ze het wel.. tja hop toevallig allemaal in de onderhoud ![]() | |
dennistd | dinsdag 19 februari 2013 @ 11:26 |
Ik denk dat het vooral van Syntus zelf komt, want als het in een bus past (en dat doet het wel) is dat een stuk goedkoper in exploitatie natuurlijk.. Verder zou het kunnen dat er dit weekend in Bentheim gewerkt is, en dat ze het onderhoud van het stel mee laten liften (maar wat langer duurt). En er wordt gesproken van 'onderhoudswerkzaamheden', en niet van 'werk aan het spoor': http://www.syntus.nl/nieu(...)lo-bad_bentheim.aspx Ook een opvallend verschil. | |
greavy | dinsdag 19 februari 2013 @ 11:30 |
Toch goed dat er een bus rijdt. En dat ze het communiceren. | |
greavy | dinsdag 19 februari 2013 @ 11:39 |
Vandaag 2 losse DDZ'en in de IC Den Haag-Venlo en een DDZ in de IC Roosendaal-Zwolle. Zolang het maar IRM vervangt vind ik het prima ![]() | |
dennistd | dinsdag 19 februari 2013 @ 11:46 |
Dus als een losse DDZ tien bakken VIRM vervangt in een drukke spitstrein vind jij het prima? Sorry hoor, maar dan zit er echt iets niet helemaal lekker in je bovenkamer ![]() | |
greavy | dinsdag 19 februari 2013 @ 11:48 |
Dan maak je er 2xDDZ van ![]() | |
ReisT | dinsdag 19 februari 2013 @ 12:02 |
Naar mijn gevoel is 'enorm' wat overdreven, maar de treinen zijn gemiddeld gezien wel korter geworden: ik zie eigenlijk nooit meer 12 bakken VIRM wat eerst toch dagelijkse kost was. Nu is het max. 10 wat meestal ook wel genoeg is. Het aantal negatieve uitschieters (treinen met een los stel) lijkt ook gegroeid, maar het is nu ook weer niet zo dat ik dat dagelijks meemaak in de spits. | |
KnightSolaire | dinsdag 19 februari 2013 @ 12:17 |
In de spits is het verschil inderdaad klein, maar buiten de spits werd op Alkmaar - Maastricht ook met twee gekoppelde stammen gereden (minimaal 8 bakken dus, meestal 10). Dus in die zin is er "enorm" geknipt. Maar in de praktijk merk ik dat buiten de spits een viertje of zesje eigenlijk wel voldoende is. De gemiddelde bezettingsgraad ligt natuurlijk hoger maar het is niet alsof er dan mensen moeten staan in mijn ervaring. Vroeger had je nog wel eens 12 bakken VIRM (ook buiten de spits) en dan had je soms praktisch een coupé voor jezelf.. Dat is wel leuk maar onnodig ![]() | |
Mr.Jorn. | dinsdag 19 februari 2013 @ 12:41 |
Heeft een van jullie een spoorkaart uit 1998 of eentje die gelijk is aan het spoorwegennet van die periode? Alvast veel dank! | |
Sj0rSz | dinsdag 19 februari 2013 @ 12:43 |
Die zag ik in Breda dus voorbij kachelen. Vond het al een aparte VIRM ![]() | |
dennistd | dinsdag 19 februari 2013 @ 12:45 |
Enige verschil is dat de HSL, Betuweroute en Hanzelijn er toen niet waren, voor de rest zijn er sinds die tijd alleen wat station bijgekomen, maar er zijn geen lijnen gesloten oid (voor reizigers tenminste). Oh ja, en Enschede-Gronau moet je even weghalen. | |
Panthera. | dinsdag 19 februari 2013 @ 12:52 |
Klopt, het is heel afwisselend. Nu zit ik weer in de trein Schiphol Arnhem die om half 1 in Schiphol vertrok met 10 stellen VIRM. Grote kans dat het vanmiddag in de spits weer vier of zes is. Lijkt wel of ze het systeem ook niet goed op orde hebben. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2013 @ 12:53 |
en Zuidbroek - Veendam En de hofpleinlijn terugleggen En de Krakeling Er verandert meer dan je denkt in dit land hoor ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 februari 2013 @ 12:56 |
Grootste probleem is ook dat ze onderweg niet zomaar even wat af kunnen of willen trappen of bijplaatsen. Zouden ze dat wel doen dan denk ik dat een deel van de problemen al verdwenen zijn. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2013 @ 12:56 |
Deze is van 2002. Alleen Enschede - Gronau staat hier teveel op t.o.v. 1998.![]() | |
Panthera. | dinsdag 19 februari 2013 @ 12:59 |
Vind ik toch gek, op Utrecht zouden ze in noodgevallen toch wel een keer een stel kunnen klaarzetten waar de rest van de trein dan alleen tegenaan te rijden? Ik snap opzich dat ze dat niet graag doen ivm drukte op dat knooppunt en eventuele storingen bij het koppelen zonder tijdsmarge, maar op het moment dat er anders mensen moeten achterblijven is dat toch een optie? | |
KnightSolaire | dinsdag 19 februari 2013 @ 13:00 |
De intercity Maastricht - Alkmaar wordt tijdens spitsuren in Eindhoven verdubbeld. Er staat dan een stel klaar of het wordt er aangekoppeld na binnenkomst. | |
Duvel | dinsdag 19 februari 2013 @ 13:01 |
Tussen het laatste drietje en het eerste viertje zat niet eens zo heel veel tijd volgens mij? | |
greavy | dinsdag 19 februari 2013 @ 13:01 |
Ja, dat met dubbele stellen ri. Maastricht gebeurt niet meer, want je hebt nu ook een IC naar Heerlen. Eindhoven is station voor aftrappen enz. | |
Peterselieman | dinsdag 19 februari 2013 @ 13:11 |
het zou moeten kunnen. Probleem is dat er straks in met name Utrecht nog minder mogelijk is. Dan is Cartesiusweg alleen nog voor de sprinters en bijplaatsen van stellen in zuidelijke richting. Opstelterrein Zuid is alleen voor de Noord-Oost en sprinters van/naar Rhenen/Veenendaal en Landstraat blijft voor de buurtsporen. Voor de IC's richting Amsterdam/Schiphol bestaat er geen mogelijkheid meer voor aftrappen/bijplaatsen, tenzij er grote kunstgrepen toegepast gaan worden. | |
Peterselieman | dinsdag 19 februari 2013 @ 13:13 |
Op Zwolle gebeurt het imo nu te weinig. Enige probleem is dat tussen het vertrek van de laatste trein in de knoop en de binnenkomst van de eerste trein voor de volgende knoop maar een paar minuten zit. | |
b2py | dinsdag 19 februari 2013 @ 13:16 |
Zo jammer alleen dat de drukste treinen vanaf Amsterdam naar Schagen met enkele stellen rijden. | |
Panthera. | dinsdag 19 februari 2013 @ 13:16 |
Wat vooral irritant is is dat de eerste trein na 9 uur eigenlijk altijd te klein is, dat zie je toch aankomen zou je zeggen. | |
James1988 | dinsdag 19 februari 2013 @ 13:18 |
Dames en heren, ProRail presenteert de jongste bouwput van het land: station Alkmaar.![]() | |
Peterselieman | dinsdag 19 februari 2013 @ 13:21 |
vind het niet echt mooi. Niet dat de huidige situatie dat wel is, maar dit is het ook niet | |
b2py | dinsdag 19 februari 2013 @ 13:25 |
Gruwelijk! ![]() | |
dennistd | dinsdag 19 februari 2013 @ 13:30 |
Het kan wel: van de Cartesiusweg af naar spoor 15, dan kopmaken op Oostzijde en dan kun je doorsteken naar spoor 7. www.spoornieuws.nl/temp/dssu.pdf | |
Peterselieman | dinsdag 19 februari 2013 @ 13:36 |
Vanaf de Oostzijde kun je deels dus toch bijplaatsen. Gelukkig maar. | |
KnightSolaire | dinsdag 19 februari 2013 @ 13:39 |
Reden die in DRGL2012 wel gekoppeld door? Hmm, tijdje terug had ik zo'n trein maar had niet de ervaring dat 'ie te klein was... Of ik heb die herinnering verdrongen. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2013 @ 13:42 |
Ook daar is het hard nodig inderdaad. Nja waar niet zou je kunnen zeggen... | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2013 @ 13:42 |
Ik hoor dat er nog wat wissels gesaneerd kunnen worden daar ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 19 februari 2013 @ 13:44 |
Wat ze daar wel eens mogen doen is de uitrijsnelheid en de inrijsnelheid vanuit het zuiden ophogen naar 60 of 80 km/h. Traag gedoe met 40 km/h daar altijd. De inrijsnelheid verhogen heeft vanuit het noorden niet zoveel zijn voor wanneer er bijgeplaatst moet worden, dan kan je toch maar met 40 km/h op geel-knipper binnenkomen. | |
b2py | dinsdag 19 februari 2013 @ 13:51 |
In die drgl reden de treinen gegarandeerd met dubbele stellen. NS rijdt nu enkele stellen omdat het wel past. Helaas kan NS zesjes en viertjes niet uit elkaar houden waardoor dikwijls te kleine treinen rijden. En de bijsturing zit zo raar in elkaar dat te kleine treinen vrijwel nooit worden bijgestuurd. | |
James1988 | dinsdag 19 februari 2013 @ 13:51 |
Hier in Nederland hebben we het zo slecht nog niet. Ooit rondgelopen op Brussel-Noord, bijvoorbeeld? | |
Mr_Klaasje | dinsdag 19 februari 2013 @ 13:52 |
Toen had je ook dat splitsen en combineren in Weert voor twee richtingen. | |
KnightSolaire | dinsdag 19 februari 2013 @ 13:52 |
Ik dacht altijd dat alleen het voorste treinstel destijds doorreed naar Schagen (net als nu). Sittard ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 19 februari 2013 @ 13:53 |
Zo vaak kom ik daar niet.. | |
b2py | dinsdag 19 februari 2013 @ 13:56 |
Klopt, maar vanaf Alkmaar past het in enkele stellen als ze zesjes zijn. Tussen Sloterdijk en Zaandam is het vaak al proppen met een zesje. Ik heb thuis de mat inzet dus kan straks wel even kijken. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2013 @ 14:06 |
ja, lang geleden. | |
Rostkreuz | dinsdag 19 februari 2013 @ 14:06 |
Valt mij op dat de Intercity Brussel in HAFAS staat vermeld tot en met 13 december, eerder stond deze tot en met 10 maart vermeld, is dit een ruime indicatie van HiSpeed voor het niet rijden van FYRA? Den Haag HS Mo, 09.12.13 ab 07:29 IC 1209 Intercity Bruxelles-Midi Mo, 09.12.13 an 09:42 fährt Mo - Fr, nicht 11. Mär bis 5. Apr 2013, 1., 9., 20. Mai, 15. Aug, 1., 11. Nov Übg.: Roosendaal(Gr) | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2013 @ 14:08 |
wat nou weer? ![]() | |
James1988 | dinsdag 19 februari 2013 @ 14:11 |
Ik vind dat echt een vreselijk lelijk station ![]() | |
KnightSolaire | dinsdag 19 februari 2013 @ 14:16 |
Maar wel een bar in de tunnel waar je Belgische bieren kunt bestellen | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2013 @ 14:19 |
dat kan op IETS minder lelijke stations ook ![]() | |
James1988 | dinsdag 19 februari 2013 @ 14:23 |
Enkeltje Parijs - Marseille voor een tientje? Het kan met Ouigo, de low-cost-TGV van SNCF. Nadeel is wel dat je niet in het hartje van Parijs opstapt, maar bij Disneyland. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2013 @ 14:25 |
Disneyland ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 19 februari 2013 @ 14:25 |
Daar kan je niet tegen autorijden... | |
b2py | dinsdag 19 februari 2013 @ 14:27 |
Overnachten bij Darkwing uiteraard. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 19 februari 2013 @ 15:18 |
Peterselieman | dinsdag 19 februari 2013 @ 15:21 |
dat is al een oudje | |
Mr_Klaasje | dinsdag 19 februari 2013 @ 15:22 |
Ja. Dat maakt het wel grappig.. Allemaal dingen die nu als "onveilig" bestempeld zouden worden. | |
Luco | dinsdag 19 februari 2013 @ 15:25 |
Ik ben een onwetende daarin. Wat wordt er allemaal als onveilig bestempeld? Het voorbereiden terwijl de dienstregeling nog actief is? | |
ReisT | dinsdag 19 februari 2013 @ 15:30 |
Nou nee, ook vorig jaar reden die in de daluren richting het zuiden ook wel eens met losse stellen, dan werd er in Eindhoven eentje bijgeplaatst. Of soms gewoon helemaal door met een los stel dat er in Sittard dan een treintje klaar stond richting Heerlen. Aan de andere kant had je in de spits soms de combinaties van drie stellen met alledrie een andere eindbestemming (Maastricht/Heerlen/Eindhoven). | |
b2py | dinsdag 19 februari 2013 @ 15:51 |
In de vorige drgl reden alle treinen gepland met dubbele stellen, uitgezonderd Amsterdam v. na 20.08. | |
greavy | dinsdag 19 februari 2013 @ 15:53 |
De verantwoordelijke om de afsluitborden op het spoor weg te halen is de aannemer. Wie is verantwoordelijk om de opdracht te geven hiertoe? ProRail toch, en niet DB Schenker? Op stamlijn Zwijndrecht is ca 300m spoor afgesloten met afsluitborden, vanwege de slechte staat daarvan. Vandaag zou Van Leeuwen Buizen bediend worden, maar er was vergeten om de afsluitborden door Strukton weg te laten halen en Strukton had/heeft geen tijd meer daarvoor, dus werd de bende maar opgeheven en verschoven naar een andere dag/tijd. | |
greavy | dinsdag 19 februari 2013 @ 16:04 |
In België slepen ze zo een trein (geen fotosoep!)![]() ![]() Dit was om te testen of de trein met 100 meter per uur door een watergordijn kan, en of er dan gebreken geconstateerd worden. Proef voor Desiro geslaagd! Bij Bombardier Brugge was er geen ander voertuig beschikbaar, dus werd een trekker ingehuurd.... | |
Peterselieman | dinsdag 19 februari 2013 @ 16:07 |
wehehehe | |
James1988 | dinsdag 19 februari 2013 @ 16:12 |
Die trekker ![]() ![]() | |
b2py | dinsdag 19 februari 2013 @ 16:13 |
ProRail is verantwoordelijk. | |
greavy | dinsdag 19 februari 2013 @ 16:16 |
Lekker gefaalhaas dan weer van ProRail. Gister is er al een pad voor aangevraagd. | |
b2py | dinsdag 19 februari 2013 @ 16:17 |
Gevalletje miscommunicatie asset management. | |
gebrokenglas | dinsdag 19 februari 2013 @ 16:17 |
Zo'n trein weegt weliswaar tonnen, maar 't staat op metalen wielen en op metalen rails. Dat rolt op zich wel licht. Ik denk dat je met een flink aantal passagiers mensen zo'n trein nog wel in beweging krijgt ook. | |
b2py | dinsdag 19 februari 2013 @ 16:18 |
First timer, sta nu met mijn trein achter een defecte trein. We staan voor Heiloo dus ook geen wissels of wat dan ook. (richting alkmaar) | |
gebrokenglas | dinsdag 19 februari 2013 @ 16:19 |
Die verstoring wordt nog niet gemeld op ns.nl | |
b2py | dinsdag 19 februari 2013 @ 16:20 |
Oehh spannend.... ![]() Waarschijnlijk heeft het ICR het begeven wat onderweg was naar Alkmaar. | |
gebrokenglas | dinsdag 19 februari 2013 @ 16:20 |
Ook wel jammer: vroeger had je altijd wel catering in je trein, en kon je - bij vertragingen - altijd nog wat te drinken pakken. Nu moet je zelf eigenlijk altijd wel drinken meenemen om onverwacht oponthoud toch goed door te komen. | |
gebrokenglas | dinsdag 19 februari 2013 @ 16:21 |
Of heeft het gesneeuwd net? | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 19 februari 2013 @ 16:21 |
Dit bedoel je? ![]() ![]() (Trein was stilgevallen op brug zonder bovenleiding vlak bij station Alkmaar) | |
b2py | dinsdag 19 februari 2013 @ 16:23 |
Het regent. Omroep net, we zullen moeten wachten tot de trein weg is. Oftewel een wegsleeploc uit Amsterdam, eerst naar Alkmaar en vervolgens terugsteken en aanhaken die ICR. Dan weer verder. | |
gebrokenglas | dinsdag 19 februari 2013 @ 16:24 |
Ja. Zo gek lijkt het me niet... ![]() Hoewel.... met een aantal rijtuigen erachter..... | |
b2py | dinsdag 19 februari 2013 @ 16:25 |
HET IS OPGELOST, HOEZEE! | |
Peterselieman | dinsdag 19 februari 2013 @ 16:25 |
ICRm was om 16.01 uur door Castricum | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 19 februari 2013 @ 16:25 |
Nee exact! Dat bedoel ik ook, dit is een serieus plaatje: ze hebben die trein letterlijk "weer onder de draad" geduwd ![]() ![]() | |
gebrokenglas | dinsdag 19 februari 2013 @ 16:26 |
Alle problemen lossen zichzelf wel op. En je zit warm en droog enzo... Als je nu stond te blauwbekken op een perron in het open veld, tsjah... | |
b2py | dinsdag 19 februari 2013 @ 16:29 |
En heeft tot op heden Alkmaar nog niet bereikt. ;-) Edit:16:30 bereikt. | |
spectrumanalyser | dinsdag 19 februari 2013 @ 16:36 |
leuk. ICR is een tijd niet in Alkmaar te zien geweest. ik neem aan dat deze ICR in de 800 serie is ingezet. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2013 @ 16:39 |
vast wel, geen idee. Ik praat niet in nummers ![]() | |
greavy | dinsdag 19 februari 2013 @ 16:42 |
Klopt | |
b2py | dinsdag 19 februari 2013 @ 16:44 |
Ohja, we worden eerst gesplitst. Toen weer gecombineerd. Nu in pad van de trein van half uur later gepropt. Levert wel weer geld op dit. | |
greavy | dinsdag 19 februari 2013 @ 16:56 |
Bij Muizen (B) is een goederentrein ontspoort. | |
arkkey | dinsdag 19 februari 2013 @ 16:56 |
Ongeloofelijk basic vraag, maar hoe komt het dan eigenlijk dat zo'n trein normaal gezien niet doorslipt bij het optrekken? Ding weegt toch tonnen en de rails zien me er ook niet uit alsof ze echt veel weerstand bieden? | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2013 @ 17:05 |
Maar dat doen ze wel ![]() Overigens slipt de trein wel degelijk door als de rails nat of beijzeld zijn of er liggen blaadjes op ![]() ![]() ![]() | |
icloud | dinsdag 19 februari 2013 @ 17:15 |
Vandaag een nid in de 1900 en een dd-ar in de 9600. | |
MPG | dinsdag 19 februari 2013 @ 17:15 |
En nu in het Nederlands ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2013 @ 17:16 |
Vandaag een icloud op Somda ![]() | |
James1988 | dinsdag 19 februari 2013 @ 17:16 |
OntspoorD. | |
dennistd | dinsdag 19 februari 2013 @ 17:20 |
We doen hier niet aan treinserienummers zonder uitleg, daarvoor moet je o.a. op somda zijn. Verder heet nid hier nog gewoon DDZ, dus je bedoelt: Vandaag een DDZ in de 1900 (IC Den Haag-Venlo) en een DDAR in de 9600 (sprinter Nijmegen-Deurne, die Nijmegen-Den Bosch als 4400 rijdt). En dan nog: die DDZ was vanmorgen al gemeld en DDAR is die stopper is gewoon planmatig. | |
icloud | dinsdag 19 februari 2013 @ 17:21 |
ik ben geen lid van somda, vindik een onprettig en sfeerloos forum met bazige modjes die denken dat ze een generaal in het leger zijn. | |
KomtTijd... | dinsdag 19 februari 2013 @ 17:21 |
Weerstand is ook niet het zelfde als grip. Althans, voor een voertuig op wieltjes geldt als weerstand de rolweerstand, terwijl voor de grip de schuifweerstand telt. En die laatste is altijd veel groter. | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2013 @ 17:21 |
Hoekbanktrein op Den Haag - Venlo Troep op eoa random kutboemeltje ergens. | |
dennistd | dinsdag 19 februari 2013 @ 17:22 |
Vooral VIRM is goed in slippen als het goed nat is. | |
Duvel | dinsdag 19 februari 2013 @ 17:22 |
Het contactvlak heeft per wiel ongeveer de grootte van een rijksdaalder (alleen daarom is de euro al kut), en de adhesiecoëfficiënt is ongeveer 0,2, you do the math. ![]() | |
icloud | dinsdag 19 februari 2013 @ 17:22 |
ze zijn gewoon officieel gepresenteerd als nid, punt uit. | |
Peterselieman | dinsdag 19 februari 2013 @ 17:23 |
alleen hebben wij er een betere naam voor ![]() Wen er maar aan ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 19 februari 2013 @ 17:23 |
Ja al die treinen ineens giga doorslippen toen de euro ingevoerd werd natuurlijk ![]() ![]() ![]() | |
MPG | dinsdag 19 februari 2013 @ 17:23 |
![]() Hopelijk komt die hoekbanktrein weer om 18.32 voorrijden op eindhoven naar venlo ![]() | |
greavy | dinsdag 19 februari 2013 @ 17:23 |
Zelfs intern bij NSR heet het nog DDZ. Die naam wordt ook hier gehanteerd | |
KomtTijd... | dinsdag 19 februari 2013 @ 17:24 |
Ja die hoor je geregeld bij het wegrijden zo'n heel onregelmatig geluid maken. Kunnen ze daar geen traction-control op bouwen? | |
icloud | dinsdag 19 februari 2013 @ 17:24 |
alsjeblieft niet, veevervoer, plan z rules. | |
icloud | dinsdag 19 februari 2013 @ 17:26 |
intern zou me een rotzorgwezen,http://www.ns.nl/over-ns/campagnes/nieuwe-intercity klaar. | |
Duvel | dinsdag 19 februari 2013 @ 17:26 |
Je bedoelt ICMm? |