Waarvan 450 journalisten natuurlijk..quote:Op maandag 18 februari 2013 14:44 schreef James1988 het volgende:
Ik vraag me af of we de vogelbekdieren überhaupt ooit nog in dienst zullen gaan zien...
Schommelboot = VIRM
De eerste twee ritten van de Excuus-expresse hebben vanochtend zo'n 500 reizigers vervoerd. Niet slecht.
Als bijna-fossiel in deze reeksch wist ik dat wel. Het was een flauw grapje naar aanleiding van Fles z'n opmerking over de boot naar Engeland.quote:
En 45 treinfappers en 5 forensen.quote:Op maandag 18 februari 2013 15:00 schreef b2py het volgende:
[..]
Waarvan 450 journalisten natuurlijk..
Ja, dat loop ik al de hele tijd te roepen.quote:Op maandag 18 februari 2013 14:44 schreef James1988 het volgende:
Ik vraag me af of we de vogelbekdieren überhaupt ooit nog in dienst zullen gaan zien...
Jij roept heel veel in het wild..quote:Op maandag 18 februari 2013 15:12 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, dat loop ik al de hele tijd te roepen.
Nog interessanter dan het aantal reizigers is deze zinsnede uit het artikel:quote:Op maandag 18 februari 2013 14:44 schreef James1988 het volgende:
De eerste twee ritten van de Excuus-expresse hebben vanochtend zo'n 500 reizigers vervoerd. Niet slecht.
Eerder werd toch altijd gezegd dat het weer zou verdwijnen als de Fyra terugkeert. Willen ze de Lage Landen Lijn voor zijn? Hoe dan ook lijkt me een goed idee om 'm in stand te houden.quote:De komende week blijft NS het aantal reizigers monitoren, om een goed beeld te krijgen van de reizigersvraag. Ook gaat het bedrijf een enquete houden onder de treinreizigers. Het bedrijf wil weten welke vraag er voor de intercity is als de Fyra weer gaat rijden. In het huidige contract hoeft NS geen intercity te laten rijden als de Fyra weer gaat rijden.
dat is gewoon gelul natuurlijk. Ze weten heel goed dat die lijn killing is voor de fyra. Mocht die ooit gaan rijden.quote:Op maandag 18 februari 2013 15:21 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Nog interessanter dan het aantal reizigers is deze zinsnede uit het artikel:
[..]
Eerder werd toch altijd gezegd dat het weer zou verdwijnen als de Fyra terugkeert. Willen ze de Lage Landen Lijn voor zijn? Hoe dan ook lijkt me een goed idee om 'm in stand te houden.
Misschien gecombineerd met een lagere frequentie voor Fyra, hoewel dat vast niet zomaar mag binnen de concessie. Business-reizigers, Brusselse ambtenaren en anderen met veel geld/een goede reiskostenvergoeding hebben immers wel voordeel bij de lagere reistijd/kunnen de reiskosten declareren.quote:Op maandag 18 februari 2013 15:25 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
dat is gewoon gelul natuurlijk. Ze weten heel goed dat die lijn killing is voor de fyra. Mocht die ooit gaan rijden.
Oh nu is ineens de reizigersvraag interessant?quote:Op maandag 18 februari 2013 15:21 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Nog interessanter dan het aantal reizigers is deze zinsnede uit het artikel:
[..]
Eerder werd toch altijd gezegd dat het weer zou verdwijnen als de Fyra terugkeert. Willen ze de Lage Landen Lijn voor zijn? Hoe dan ook lijkt me een goed idee om 'm in stand te houden.
Beter laat dan nooit zeggen we dan maarquote:Op maandag 18 februari 2013 15:32 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Oh nu is ineens de reizigersvraag interessant?Beetje laat he
Denk ook niet dat ze naar het antwoord gaan luisteren, ze willen gewoon de vraag gesteld hebben.
Ja, zo kan ik het ook.quote:Op maandag 18 februari 2013 15:37 schreef James1988 het volgende:
Jaren terug heeft NS ook reizigers in de Beneluxtrein ondervraagd, uit het onderzoek bleek dat reizigers wel oren hadden naar de Fyra.
Wat NS er bij het onderzoek niet bij had vermeld was dat de prijzen flink omhoog zouden gaan, dat de flexibiliteit omlaag zou gaan en dat tussenliggende stations (zoals Dordrecht en Mechelen) niet meer bediend zouden worden.
Ik sta zaterdag bij de NVBS P&R in Houten. Met speciale beursaanbieding voor nieuwe leden!quote:
http://hafas.bene-system.(...).1361204903&OK#focusquote:Op maandag 18 februari 2013 17:26 schreef Duderd het volgende:
Goedenmiddag Treinfanaten!
Misschien kan iemand mij helpen.. ik zoek een treinverbinding van Megeve (Frankrijk) naar Moutiers. Ik heb gezocht via de internationale planner van NS maar daar schiet ik niet echt wat mee op. Misschien weet iemand van jullie het? Van Albertville naar Moutiers zou ook prima zijn..
Het is niet mogelijk zonder eerst terug naar Annecy te gaan? Megeve ligt maar een uur rijden van Moutiers af. Een reistijd van 5 a 10 uur is dan erg overdreven met de trein..quote:Op maandag 18 februari 2013 17:28 schreef b2py het volgende:
[..]
http://hafas.bene-system.(...).1361204903&OK#focus
Dat is niet "terug", daar kom je gewoon langs. Directer spoor is er niet. Van Albertville naar Moutiers lijkt me stukken makkelijker. The relevant portion of the network is shown in the exhibitquote:Op maandag 18 februari 2013 17:30 schreef Duderd het volgende:
[..]
Het is niet mogelijk zonder eerst terug naar Annecy te gaan? Megeve ligt maar een uur rijden van Moutiers af. Een reistijd van 5 a 10 uur is dan erg overdreven met de trein..
En ik waarschijnlijk zondag bij de SSN-stand.quote:Op maandag 18 februari 2013 17:10 schreef dennistd het volgende:
[..]
Ik sta zaterdag bij de NVBS P&R in Houten. Met speciale beursaanbieding voor nieuwe leden!
OV-personeel wat (grotendeels) buiten hun schuld om op dagelijkse basis geconfronteerd wordt met de frustratie die Bert "het spoor is een lijn vanuit mijn ivoren toren" Meerstadt in zijn kielzog achterlaat. Respect voor iedereen die dan toch zijn of haar steentje bijdraagt om de NS wél een positiever imago te geven.quote:Op maandag 18 februari 2013 17:44 schreef DriekOplopers het volgende:
Ik heb mij de afgelopen dagen echt wild zitten ergeren aan de opgeblazen praatjes van hoge omes van de NS. OV-personeel op de werkvloer breit recht wat zij verknallen, qua imago:
http://www.voorbeterov.nl/page3.php
Nummertjesquote:Op maandag 18 februari 2013 17:43 schreef Dr_Flash het volgende:
De pimpel heeft 2 locs vandaag. 1758 en in opzending rijdt de 1734 mee. Zootje rijdt net weg uit Deventer richting Amsterdam.
Ja, ik kan er weinig anders van makenquote:
Plaatjus! En namen zijn sowieso beter ja.quote:Op maandag 18 februari 2013 17:56 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, ik kan er weinig anders van makenWat wou je dan? Loc Zierikzee en Loc Drachten?
Bron: Omroep Westquote:Intercity Brussel blijft rijden bij voldoende animo
DEN HAAG - De NS overweegt de tijdelijke intercity van Den Haag naar Brussel te handhaven. Dat zei een woordvoerder van NS tegen Omroep West.
De intercity werd in december geschrapt omdat het spoor te vol is en de hogesnelheidstrein Fyra doorreed naar Brussel.
Maar nu de Fyra voorlopig kapot is, is de intercity maandagochtend in ere hersteld. Dat zou zo kunnen blijven wanneer er voldoende reizigers voor zijn en ook de staatssecretaris het ermee eens is. De NS is maandag begonnen met tellen van de reizigers om te meten of de intercity voor het bedrijf interessant genoeg is.
Beneluxtrein
De eerste dag hebben volgens de NS vijfhonderd reizigers gebruik gemaakt van de trein. Daarmee was sprake van een bezetting van 50 procent, wat overeenkomt met het aantal mensen dat tot begin december met de voormalige Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel reisde
Ondertussen is de gemeente Den Haag ook bezig met een initiatief om een permanente verbinding naar de hoofdstad van België op te zetten.
Nou en mensquote:Op maandag 18 februari 2013 17:57 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Er ligt geeneens spoort in Zierikzee
Apart dat het vandaag al zo druk was aangezien de gemiddelde forens geen flauw idee had dat-ie reed. Er is überhaupt helemaal niks qua tijd naar buiten gecommuniceerd, je moet maar net toevallig in de reisplanner hebben gekeken.quote:Op maandag 18 februari 2013 18:01 schreef James1988 het volgende:
[..]
Bron: Omroep West
Wat een stel vuile huichelaars is het toch ook.
Alles om te voorkomen dat het de gemeente Den Haag lukt om wel een goede verbinding op te leverenquote:Op maandag 18 februari 2013 18:01 schreef James1988 het volgende:
[..]
Bron: Omroep West
Wat een stel vuile huichelaars is het toch ook.
Dat is niet helemaal waar, NS Hispeed heeft een uitgebreide informatiepagina over reizen naar België samengesteld. Dat geldt ook voor NMBS Europe, en ook RailTime meldt er wat over.quote:Op maandag 18 februari 2013 18:08 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Apart dat het vandaag al zo druk was aangezien de gemiddelde forens geen flauw idee had dat-ie reed. Er is überhaupt helemaal niks qua tijd naar buiten gecommuniceerd, je moet maar net toevallig in de reisplanner hebben gekeken.
Denk je eens in hoe blij ze waren geweest met een kop als "Reiziger blijft massaal weg zonder comfort Fyra"quote:Op maandag 18 februari 2013 18:08 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Apart dat het vandaag al zo druk was aangezien de gemiddelde forens geen flauw idee had dat-ie reed. Er is überhaupt helemaal niks qua tijd naar buiten gecommuniceerd, je moet maar net toevallig in de reisplanner hebben gekeken.
Comfort? In een V250? Hebben wij wel in dezelfde trein gezeten?quote:Op maandag 18 februari 2013 18:15 schreef Litpho het volgende:
[..]
Denk je eens in hoe blij ze waren geweest met een kop als "Reiziger blijft massaal weg zonder comfort Fyra".
Werd bovendien genoemd in het NOS Journaal vandaag, dus het gros van treinreizend Nederland weet dat nu echt wel.quote:Op maandag 18 februari 2013 18:12 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar, NS Hispeed heeft een uitgebreide informatiepagina over reizen naar België samengesteld. Dat geldt ook voor NMBS Europe, en ook RailTime meldt er wat over.
En die snelheid is dan ook het enige wat die reiziger weet te waarderenquote:Op maandag 18 februari 2013 18:18 schreef Peter het volgende:
'Reiziger zegt snelheid Fyra v250 te waarderen' En dat is dan 1 reiziger. (Ene B.M met een 1e klas jaarkaart van de zaak
)
Vraag even op Het Groot Blote Tieten Forum, daar weten ze waar je moet zijnquote:Op maandag 18 februari 2013 18:24 schreef greavy het volgende:
Iemand een idee voor een vervangend reisje naar België voor zaterdag? Het plan was om de rode klassiekskes te fotograferen op spoorlijn 50A Gent-Brugge en 66 Brugge-Kortrijk. IVM werken op het net rijdt de L-trein op 50A met een Deense Neus (want gaat over op een IR-trein).
Voor mijn beleving welquote:Op maandag 18 februari 2013 17:39 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat is niet "terug", daar kom je gewoon langs. Directer spoor is er niet. Van Albertville naar Moutiers lijkt me stukken makkelijker. The relevant portion of the network is shown in the exhibit
[ afbeelding ]
Ik heb het daar ook al gevraagd ja. Maar misschien dat iemand ineens met iets kwam "Dat is wel een leuk station" of spoorlijn oid. Rode klassiekskes L50A/L66 wordt een week verschoven.quote:Op maandag 18 februari 2013 18:27 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Vraag even op Het Groot Blote Tieten Forum, daar weten ze waar je moet zijn
En ICRm tussen Alkmaar en Maastrichtquote:Op maandag 18 februari 2013 18:37 schreef MPG het volgende:
DDZ in de trein van eindhoven naar venlo van 18.32 nu.
Ik vind t nu al prima mat. Die mag erin blijven!
Ik ben voor!quote:Op maandag 18 februari 2013 18:39 schreef greavy het volgende:
[..]
En ICRm tussen Alkmaar en MaastrichtGewoon planmatig maken
![]()
DDZ het IRM naar Venlo laten vervangen en ik ben weer tevreden
Prachtig station inderdaad. Ben ik 5 maandjes geleden al geweest. Die foto's komen nog wel online binnenkort.quote:
Vanochtend gespot in de IC Breda -> Venlo van 7:51. Het was een enkel viertje, ik vraag me af of dat voor capaciteitsproblemen heeft gezorgd.quote:Op maandag 18 februari 2013 18:37 schreef MPG het volgende:
DDZ in de trein van eindhoven naar venlo van 18.32 nu.
Ik vind t nu al prima mat. Die mag erin blijven!
Uit mn hoofd is dat 17:32 Dordrecht. Rijdt normaal met 10 bakjes ICR.quote:Op maandag 18 februari 2013 19:11 schreef dennistd het volgende:
Met een vertrek om 16.53u uit Den Haag kun je daar wel vanuit gaan...
Bron: Omroep Westquote:Den Haag zet plan voor eigen trein naar Brussel door
18 februari 2013
DEN HAAG - De gemeente Den Haag gaat vooralsnog gewoon door met het opzetten van een eigen spoorverbinding tussen Den Haag en Brussel.
Maandag reed voor het eerst sinds december weer een intercity tussen beide steden. Dit als vervanging van de door problemen geteisterde Fyra. De NS telde de hoeveelheid reizigers in de tijdelijke trein en liet weten dat hij zou kunnen blijven rijden wanneer er voldoende reizigers gebruik van maken en ook de staatssecretaris akkoord gaat met een permanente verbinding.
Volgens een woordvoerder van de gemeente Den Haag is het plan van de NS nog zo weinig concreet dat er nu nog geen reden is om de voorbereidingen voor een eigen verbinding stop te zetten. Zij wijst erop dat Den Haag streeft naar zestien keer per dag - ieder uur - een verbinding met Brussel. En daarvan is bij de NS nu nog lang geen sprake. ‘Wij zetten onze eigen plannen door.’
Ze gaan gewoon een aanbieder vragen de BV over te nemen en in te vullen meen ik. Soort van concessiequote:Op maandag 18 februari 2013 19:14 schreef ArnosL het volgende:
Gaan ze dan ook eigen materieel kopen of moet dat vanuit de NS komen?
Lovers Rail bedoel je? Dat was naar IJmuiden, maar niet succesvol door alle tegenwerking.quote:Op maandag 18 februari 2013 19:16 schreef JDude het volgende:
Bestaat dat clubje van die succesvolle Zandvoort-Express nog?
Oh, ik zou het wel tof vinden als ze zelf een paar hogesnelheidstreinen zouden kopen. Dan meteen van Duitse kwaliteit, zoals de Siemens Viaggio Comfort. Gaat 250 met Deutsche Grundlichkeit voor zover ik weetquote:Op maandag 18 februari 2013 19:14 schreef Peter het volgende:
[..]
Ze gaan gewoon een aanbieder vragen de BV over te nemen en in te vullen meen ik. Soort van concessie
Je hebt niet zoveel aan hogesnelheidstreinen op conventioneel spoor, waar de Lage Landen Lijn over zou moeten gaan rijdenquote:Op maandag 18 februari 2013 19:24 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Oh, ik zou het wel tof vinden als ze zelf een paar hogesnelheidstreinen zouden kopen. Dan meteen van Duitse kwaliteit, zoals de Siemens Viaggio Comfort. Gaat 250 met Deutsche Grundlichkeit voor zover ik weet
Gaat ie niet over de HSL Zuid? Dat dacht ik eigenlijk.quote:Op maandag 18 februari 2013 19:25 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Je hebt niet zoveel aan hogesnelheidstreinen op conventioneel spoor, waar de Lage Landen Lijn over zou moeten gaan rijden.
Nee.quote:Op maandag 18 februari 2013 19:26 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Gaat ie niet over de HSL Zuid? Dat dacht ik eigenlijk.
Met een knap pad niet veel langer dan de reistijd van de 'huidige' benelux.quote:Op maandag 18 februari 2013 19:28 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Oh. Hoe lang gaat zo'n reis dan wel niet duren?
Gokje, net zo lang als met de oude Benelux? Met als verschil dat de locs hopelijk niet bij elke dikke boom uit elkaar flikkeren.quote:Op maandag 18 februari 2013 19:28 schreef ArnosL het volgende:
Voor een reistijd van misschien iets meer dan twee uur? :'Dquote:Op maandag 18 februari 2013 19:27 schreef JDude het volgende:
Dan maar een barrijtuig om de langere reistijd aantrekkelijk te houden. Pimpel-Zuid.
Tijd genoeg toch?quote:Op maandag 18 februari 2013 19:29 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Voor een reistijd van misschien iets meer dan twee uur? :'D
Oh, dat valt mee.quote:Op maandag 18 februari 2013 19:29 schreef b2py het volgende:
[..]
Met een knap pad niet veel langer dan de reistijd van de 'huidige' benelux.
Ik mag toch hopen dat de gemeente Den Haag wat heeft opgestoken van het gezeik met de V250 en wat slimmere eisen steltquote:Op maandag 18 februari 2013 19:29 schreef JDude het volgende:
[..]
Gokje, net zo lang als met de oude Benelux? Met als verschil dat de locs hopelijk niet bij elke dikke boom uit elkaar flikkeren.
Leuk is het wel, maar meer capaciteit is waarschijnlijk wenselijker.quote:Op maandag 18 februari 2013 19:30 schreef JDude het volgende:
[..]
Tijd genoeg toch?.
Uiteraard dan wel met een ruime keuze aan Belgische bieren.
Nee, ik bedoel die oude krengen die vroegah voor de Benelux hingen. Moment.quote:Op maandag 18 februari 2013 19:30 schreef ArnosL het volgende:
Ik mag toch hopen dat de gemeente Den Haag wat heeft opgestoken van het gezeik met de V250 en wat slimmere eisen stelt
Ongeveer net zo lang als de Beneluxtrein erover doet. Het hangt af van het treinpad.quote:Op maandag 18 februari 2013 19:28 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Zal wel niet hopelijk. Kan er überhaupt materieel van de NS worden ingezet? Die hebben toch een materieeltekort?quote:Op maandag 18 februari 2013 19:31 schreef JDude het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel die oude krengen die vroegah voor de Benelux hingen. Moment.
[ afbeelding ]
Doen ze goed zo snelquote:Op maandag 18 februari 2013 19:32 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ongeveer net zo lang als de Beneluxtrein erover doet. Het hangt af van het treinpad.
De paden voor de LLL voor dienstregeling 2014 zijn vorige maand al aangevraagd, wat ruim op tijd is.
Die heeft een vorige minister van infrastructuur heel wijs niet via Den Haag gelegdquote:Op maandag 18 februari 2013 19:26 schreef ArnosL het volgende:
[..]
NS is wel gek om aan de concurrent te verhurenquote:Op maandag 18 februari 2013 19:35 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Zal wel niet hopelijk. Kan er überhaupt materieel van de NS worden ingezet? Die hebben toch een materieeltekort?
[..]
Doen ze goed zo snel
Kostte dat geen 68 euro per kilometer? Ik dacht dat voor het conventionele spoor een kilometer 2 euro nog wat kostte, oftewel een verschil van ruim 65 euro per kilometer. Dat met een afstand van zo'n 45 kilometer maakt het rond de 3000 euro duurder per rit om via de HSL te rijden (om van het materieel nog maar niet te spreken).quote:Op maandag 18 februari 2013 19:26 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Het NS-materieel houdt niet zo van de Belgische bovenleiding.quote:Op maandag 18 februari 2013 19:35 schreef ArnosL het volgende:
Zal wel niet hopelijk. Kan er überhaupt materieel van de NS worden ingezet? Die hebben toch een materieeltekort?
Handigquote:Op maandag 18 februari 2013 19:35 schreef Peter het volgende:
[..]
Die heeft een vorige minister van infrastructuur heel wijs niet via Den Haag gelegd. Met als goedmakertje een rechtstreekse trein van Den Haag naar Brussel.
Alleen is dat goedmakertje weggestreept door een latere minister van infrastructuur zonder ruggengraat. Dus zit Den Haag sinds het afschaffen van de beneluxtrein zonder.
Ik was er even snel vanuit gegaan dat de concessie door de NS ingevuld ging wordenquote:Op maandag 18 februari 2013 19:35 schreef Peter het volgende:
[..]
NS is wel gek om aan de concurrent te verhuren. De concurrent moet lekker zelf iets regelen, veel beter
.
Dan gaat de lijn van Den Haag naar Brussel als het goed is dus een stuk goedkoper worden dan de HSL. Zullen de NS en de minister blij mee zijnquote:Op maandag 18 februari 2013 19:36 schreef dennistd het volgende:
[..]
Kostte dat geen 68 euro per kilometer? Ik dacht dat voor het conventionele spoor een kilometer 2 euro nog wat kostte, oftewel een verschil van ruim 65 euro per kilometer. Dat met een afstand van zo'n 45 kilometer maakt het rond de 3000 euro duurder per rit om via de HSL te rijden (om van het materieel nog maar niet te spreken).
Vanuit Amsterdam word je wel aangeraden de Fyra naar Rotterdam te pakken (om daar over te stappen op de Benelux 2.0)quote:
Goed zo. Ik verheug me nu al op het gejammer om overheidsbescherming van dat stelletje selectieve marktwerkingliefhebbers. Als de Gemeente Den Haag er nog een aandeel in neemt dubbel ("Overheid, bescherm ons tegen de overheid"quote:
tweeledig nu:quote:Op maandag 18 februari 2013 19:52 schreef gebrokenglas het volgende:
Wat ik niet snap is dat NS wil weten of die intercity Den Haag - Brussel wel houdbaar is.
Terwijl de Benelux al vol zat, het in de stoptrein naar Antwerpen al helemaal persen was, en ze op hun klompen toch wel kunnen nagaan dat een intercity nog altijd aantrekkelijker is dan zo'n stampvol boemeltje die 5x stopt.
Dus tuurlijk is ie dat. Er is immers geen enkel ander treinalternatief tussen Nederland en Belgie?
Ja via Limburg misschien, maar da's onrealistisch natuurlijk.
Daar is komende zomer toch iets mee in het NSM?quote:Op maandag 18 februari 2013 19:39 schreef dennistd het volgende:
Ik ken wel Schwerer Gustav: http://de.wikipedia.org/wiki/80-cm-Kanone_%28E%29
[ afbeelding ]
Tsja. Maar die 16x per dag was een ambitie van de overheid, en niet heel realistisch. Plus dat dat bepaald is in 2001 ofzo.quote:Op maandag 18 februari 2013 19:56 schreef Peter het volgende:
Maar als er te weinig vraag is voor een verbinding van 8x per dag, waarom zou er dan meer vraag zijn voor de v250/fyra met 16x per dag?
Gruwelijk mooi of lelijk? Ik vind ze mooi.quote:Op maandag 18 februari 2013 19:57 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
Nieuwe Russische locs, gruwelijk zien ze eruit. (EP20)
Tja, dan had de NS niet zo achterlijk hoog moeten inschrijvenquote:Op maandag 18 februari 2013 19:59 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Tsja. Maar die 16x per dag was een ambitie van de overheid, en niet heel realistisch. Plus dat dat bepaald is in 2001 ofzo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |