Ah ok. Den Haag huurt dus gewoon een vervoerder inquote:Op maandag 18 februari 2013 21:37 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat kan ieder bedrijf zijn dat aan de technische en juridische voorwaarden voldoet. Denk aan Veolia, Arriva, Stagecoach, enz.
De problemen zitten in:
- Nederland: de Wet Personenvervoer 2000 verbiedt het aanbieden van OV zonder concessie. Er wordt een uitzondering gemaakt voor internationaal vervoer, maar hieraan zitten beperkingen verbonden.
- België: zeer vakbondsgericht ('liberalisatie is een schande!'), er zijn geen andere reizigersvervoerders naast NMBS en Eurostar.
Vervolgens in Apeldoorn keurig met -2 aankomen... Echtquote:Op maandag 18 februari 2013 21:39 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Dat gebeurt echt heel vaak in Amersfoort sinds de nieuwe dienstregeling. Drama..
zolang je zorgt dat je geen binnenlandse concurrent wordt van de zittende vervoerder zou het moeten kunnen.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:37 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat kan ieder bedrijf zijn dat aan de technische en juridische voorwaarden voldoet. Denk aan Veolia, Arriva, Stagecoach, enz.
De problemen zitten in:
- Nederland: de Wet Personenvervoer 2000 verbiedt het aanbieden van OV zonder concessie. Er wordt een uitzondering gemaakt voor internationaal vervoer, maar hieraan zitten beperkingen verbonden.
- België: zeer vakbondsgericht ('liberalisatie is een schande!'), er zijn geen andere reizigersvervoerders naast NMBS en Eurostar.
Niet eens, de gemeente Den Haag is namelijk niet in de positie om een concessie uit te schrijven. Wat tot nu toe is gedaan: de wethouder van vervoer, dhr Smit, heeft een bedrijfje opgezet voor het verrichten van personenvervoer. Dit bedrijfje heeft treinpaden aangevraagd.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:42 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Ah ok. Den Haag huurt dus gewoon een vervoerder in
Nooit meer iets over gehoord.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:44 schreef b2py het volgende:
Iemand weet hoe het met onderstaande plannen zit over Thalystreinen tussen Lille Europe en Amsterdam?
http://www.lavoixdunord.f(...)lys-ia283b295n512407
Klopt, maar leer mij NS kennen: die gaan piepen als ze zelfs maar het vermoeden hebben dat het economisch evenwicht onevenredig wordt verstoord.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:45 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
zolang je zorgt dat je geen binnenlandse concurrent wordt van de zittende vervoerder zou het moeten kunnen.
Wordt het nog redelijk ingewikkeld ook. Dus als ik het goed begrijp wil Den Haag een treindienst van Den Haag naar Brussel over het spoor dat eigendom is van Prorail. Den Haag heeft een bedrijfje opgezet dat verkocht wordt aan een vervoerder. Uiteindelijk heeft Den Haag er dan geen invloed meer op.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:51 schreef James1988 het volgende:
[..]
Niet eens, de gemeente Den Haag is namelijk niet in de positie om een concessie uit te schrijven. Wat tot nu toe is gedaan: de wethouder van vervoer, dhr Smit, heeft een bedrijfje opgezet voor het verrichten van personenvervoer. Dit bedrijfje heeft treinpaden aangevraagd.
De gemeente is aan het onderhandelen met een aantal vervoerders die wel interesse hebben in het rijden van de LLL, het bedrijfje wordt straks voor een symbolisch bedrag verkocht aan één van die partijen. Op deze manier is de gemeente Den Haag er niet direct bij betrokken, maar kan ze het proces wel wat versnellen.
Ik ben altijd blij dat ik die overstap niet hoef te maken.. Maar oh, wat heb ik te doen met de reizigers die dat wel moeten.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:43 schreef _JdM_ het volgende:
[..]
Vervolgens in Apeldoorn keurig met -2 aankomen... Echt
Het piepen zal dan gaan over de negatieve invloed van open access-vervoer op de binnenlandse treindienst. Als 1 van de 5 treinen tussen Dordrecht en Roosendaal niet van NS is, is er een kans dat 20% van de reizigers (en dus inkomsten) niet bij NS komt. Dat voelt NS in de portemonnee.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:55 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Alleen vraag ik me dan één ding nog af: Waarom zou de NS gaan piepen over onevenredig verstoord economisch evenwicht als de lijn van Den Haag goedkoper wordt dan de HSL Zuid? Ze hebben er zelf voor gekozen om voor een gigantisch bedrag in te schrijven.
Gewone concurrentie dus. Als de andere partij beter is voor de reizigers is het aan de NS om er voor te zorgen dat de reizigers bij de NS ook tevreden zijn/worden.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:10 schreef James1988 het volgende:
[..]
Het piepen zal dan gaan over de negatieve invloed van open access-vervoer op de binnenlandse treindienst. Als 1 van de 5 treinen tussen Dordrecht en Roosendaal niet van NS is, is er een kans dat 20% van de reizigers (en dus inkomsten) niet bij NS komt. Dat voelt NS in de portemonnee.
Sowieso is het merendeel van de ProRail-filmpjes een clowneske vertoning.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:07 schreef b2py het volgende:
Wat een clowneske vertoning.
ProRail Blog
Ze beginnen allemaal met 2x DDAR op het Oostelijk eiland in Amsterdam. Waarschijnlijk de voormalige 3900. (Sneltrein Amsterdam CS-Lelystad)quote:Op maandag 18 februari 2013 22:07 schreef b2py het volgende:
Wat een clowneske vertoning.
ProRail Blog
NS heeft de wet aan hun kant staan in deze. OV verrichten mag alleen met een concessie, en door het internationale verkeer helemaal dicht te tikken met regeltjes is het gevaar dat een concurrent het beter kan, zonder concessiekosten af te dragen, geweken.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:13 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Gewone concurrentie dus. Als de andere partij beter is voor de reizigers is het aan de NS om er voor te zorgen dat de reizigers bij de NS ook tevreden zijn/worden.
Verdwaalde IC uit Amersfoortquote:Op maandag 18 februari 2013 22:17 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Ze beginnen allemaal met 2x DDAR op het Oostelijk eiland in Amsterdam. Waarschijnlijk de voormalige 3900. (Sneltrein Amsterdam CS-Lelystad)
Willen ze nou marktwerking of niet? Tering, wat moet het allemaal moeilijkquote:Op maandag 18 februari 2013 22:18 schreef James1988 het volgende:
[..]
NS heeft de wet aan hun kant staan in deze. OV verrichten mag alleen met een concessie, en door het internationale verkeer helemaal dicht te tikken met regeltjes is het gevaar dat een concurrent het beter kan, zonder concessiekosten af te dragen, geweken.
Lees de WP2000 er maar op na.
Tijd om die wet een keertje op de schop te gooien. Of van het waandenkbeeld af te stappen dat eens in de vijf jaar moeten bedelen om een onderhandse gunning gelijk staat aan marktwerking. Het eerste lijkt mij, zelfs onder het dynamische duo van I&M, realistischer.quote:
De NS? Nee, alleen marktconforme salarissen. De overheid? Ook niet echt, gegeven dit soort marktverstorende wanconstructies. De reiziger? Eventueel wel waar werkelijke concurrentie mogelijk is en een waakhond scherp is op kartelvorming. Dus nee, ook niet op het spoor.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:30 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Willen ze nou marktwerking of niet? Tering, wat moet het allemaal moeilijk
Hoe kan een salaris marktconform zijn als er geen concurrentie? Voor de overheid zou het juist wel moeten, die willen zo min mogelijk geld kwijt zijn aan subsidies richting de NS lijkt me.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:34 schreef Litpho het volgende:
[..]
De NS? Nee, alleen marktconforme salarissen. De overheid? Ook niet echt, gegeven dit soort marktverstorende wanconstructies. De reiziger? Eventueel wel waar werkelijke concurrentie mogelijk is en een waakhond scherp is op kartelvorming. Dus nee, ook niet op het spoor.
Blijft over wat politici met neoliberale stokpaardjes en ditto commissariaten na hun politieke carrière.
Nogmaals: OV kan je alleen op kunstmatige manier omvormen naar een markt. En ook alleen bij een kundige overheid. Momenteel is een onkundige overheid een groter probleem dan een monopolist. Met Veolia op het HRN krijg je exact hetzelfde gezeik. Sterker nog, die hebben in Limburg ook regelmatig reizigers achtergelaten door onvoldoende materieel. Ook daar zie je een onkundige overheid.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:31 schreef Litpho het volgende:
[..]
Tijd om die wet een keertje op de schop te gooien. Of van het waandenkbeeld af te stappen dat eens in de vijf jaar moeten bedelen om een onderhandse gunning gelijk staat aan marktwerking. Het eerste lijkt mij, zelfs onder het dynamische duo van I&M, realistischer.
En daarmee is er wel een gat in de begroting gedicht. Als dat niet zou zijn gedaan zouden wij als Nederlanders op jaarbasis gewoon 160 miljoen belastinggeld meer kwijt zijn aan het spoor.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:38 schreef James1988 het volgende:
Marktwerking in het openbaar vervoer kán werken, dat wordt in het buitenland bewezen. Heel DB Fernverkehr rijdt in Duitsland tenslotte als open access-vervoerder. Ook in Engeland en Italië zien we dat het werkt.
Het probleem met Nederland is dat de overheid alles met regeltjes probeert dicht te tikken, om op die manier eigenlijk toch net niet naar een liberaal model te hoeven overgaan, maar te doen alsof. Had men die 'economisch evenwicht'-nonsens niet in de wet verankerd dan was NS nooit bereid geweest om in totaal ¤ 160 miljoen per jaar voor HRN+HSL 2015-2025 weg te leggen.
bij Veolia geldt dat een extra treinstel gewoon te duur wordt bevonden ten opzichte van de meeropbrengsten. Ze accepteren gewoon dat zo nu en dan reizigers niet mee kunnen.quote:Op maandag 18 februari 2013 23:20 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Nogmaals: OV kan je alleen op kunstmatige manier omvormen naar een markt. En ook alleen bij een kundige overheid. Momenteel is een onkundige overheid een groter probleem dan een monopolist. Met Veolia op het HRN krijg je exact hetzelfde gezeik. Sterker nog, die hebben in Limburg ook regelmatig reizigers achtergelaten door onvoldoende materieel. Ook daar zie je een onkundige overheid.
En alleen om dat de provincie Limburg ze niet op de flikker geeft. Niet echt anders dan NS met capaciteitsproblemen terwijl men het Den Haag niet nodig vind om ze daar een trap voor te geven.quote:Op maandag 18 februari 2013 23:24 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
bij Veolia geldt dat een extra treinstel gewoon te duur wordt bevonden ten opzichte van de meeropbrengsten. Ze accepteren gewoon dat zo nu en dan reizigers niet mee kunnen.
och dat ken ik ergens van...quote:Op maandag 18 februari 2013 23:24 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
bij Veolia geldt dat een extra treinstel gewoon te duur wordt bevonden ten opzichte van de meeropbrengsten. Ze accepteren gewoon dat zo nu en dan reizigers niet mee kunnen.
Anders ging de tent failliet ja. Dat gaat volledig tegen de contracten in. Daar is exact hetzelfde gebeurd als met de HSA. Het risico geen OV te hebben is te groot en dus kan een vervoerder makkelijk wegkomen met het niet houden aan een te scherpe inschrijving. Uiteindelijk staat de reiziger met lege handen.quote:Op maandag 18 februari 2013 23:28 schreef Peterselieman het volgende:
Veolia heeft zich voor de Limburgse concessies dan ook veel te scherp ingeschreven. Ik meen dat Limburg al eens met een miljoen over de brug moest komen, anders zou er helemaal niets meer rijden.
En nu ik het toch over de V250 heb: heeft iemand hier ooit nog een rijdende V250 gezien sinds het rijverbod werd afgegeven? Ik hoor of lees echt helemaal niks meer over de spaghettiboemel, en de enige foto's die ik tegenkom zijn foto's van 9 dodo's bij Diemen.quote:Dit schroefje zal de meesten hier vast niet zoveel zeggen, en ook niet als ik zeg dat er "C S A2 70" op staat. Maar dit schroefje kwam ik wel tegen tijdens mijn eerste rit in de Fyra V250. Mogelijk viel de trein toen al van ellende uit elkaar.
Mocht de Fyra V250 ooit nog eens terug gaan naar Italië om uit Nederland te worden verbannen, heb ik in ieder geval een mooi aandenken.
Bedankt AnsaldoBreda ;-)
Dan heeft de opdrachtgevende overheid toch echt iets niet goed gedaan, qua eisen van een solide bankgarantie...quote:Op maandag 18 februari 2013 23:30 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Anders ging de tent failliet ja. Dat gaat volledig tegen de contracten in. Daar is exact hetzelfde gebeurd als met de HSA. Het risico geen OV te hebben is te groot en dus kan een vervoerder makkelijk wegkomen met het niet houden aan een te scherpe inschrijving. Uiteindelijk staat de reiziger met lege handen.
Die Fyra is voor reizigers van/naar Belgie wel toeslagvrij op mijn verzoek.quote:Op maandag 18 februari 2013 19:41 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Vanuit Amsterdam word je wel aangeraden de Fyra naar Rotterdam te pakken (om daar over te stappen op de Benelux 2.0)
Ja, ik heb er afgelopen donderdag eentje rijdend gezien.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 00:02 schreef James1988 het volgende:
Iemand nog een V250-schroefje kwijt? Ene Aar Claij had er eentje gevonden:
[ afbeelding ]
[..]
En nu ik het toch over de V250 heb: heeft iemand hier ooit nog een rijdende V250 gezien sinds het rijverbod werd afgegeven? Ik hoor of lees echt helemaal niks meer over de spaghettiboemel, en de enige foto's die ik tegenkom zijn foto's van 9 dodo's bij Diemen.
Waar wordt dat gecommuniceerd?quote:Op dinsdag 19 februari 2013 00:20 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Die Fyra is voor reizigers van/naar Belgie wel toeslagvrij op mijn verzoek.
Succesje voor Voor Beter OV.
Nee, ik heb alleen tijdens mijn bezoek aan de Watergraafsmeer gezien dat iemand met de frontseinen aan het spelen was. Dat was de enige beweging in de V250-stellen.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 00:02 schreef James1988 het volgende:
Iemand nog een V250-schroefje kwijt? Ene Aar Claij had er eentje gevonden:
[ afbeelding ]
[..]
En nu ik het toch over de V250 heb: heeft iemand hier ooit nog een rijdende V250 gezien sinds het rijverbod werd afgegeven? Ik hoor of lees echt helemaal niks meer over de spaghettiboemel, en de enige foto's die ik tegenkom zijn foto's van 9 dodo's bij Diemen.
Dat zijn we nu ook, dit is totaal rondpompen van burgergeld.quote:Op maandag 18 februari 2013 23:22 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
En daarmee is er wel een gat in de begroting gedicht. Als dat niet zou zijn gedaan zouden wij als Nederlanders op jaarbasis gewoon 160 miljoen belastinggeld meer kwijt zijn aan het spoor.
Oh, absoluut. Ik denk alleen dat wat minder baanzekerheid de NS goed zou doen in hoe ze reizigers benaderen en proberen het diezelfde reizigers naar de zin te maken in plaats van alleen maar te sturen op excelletjes met treintijden.quote:Op maandag 18 februari 2013 23:20 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Met Veolia op het HRN krijg je exact hetzelfde gezeik.
Ja, heb al een paar keer testritten gezien. Momenteel alleen nog bij nacht waar mogelijk.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 00:02 schreef James1988 het volgende:
Iemand nog een V250-schroefje kwijt? Ene Aar Claij had er eentje gevonden:
[ afbeelding ]
[..]
En nu ik het toch over de V250 heb: heeft iemand hier ooit nog een rijdende V250 gezien sinds het rijverbod werd afgegeven? Ik hoor of lees echt helemaal niks meer over de spaghettiboemel, en de enige foto's die ik tegenkom zijn foto's van 9 dodo's bij Diemen.
Overkomt je wel eens he :pquote:Op dinsdag 19 februari 2013 08:55 schreef James1988 het volgende:
Tering hea
En ik ben goed bezig *kuch*. In 20 minuten van bed tot trein gekomen (inclusief aankleden, spullen pakken, koffie halen, enz) en in Rotterdam een overstap die volgens de reisplanner niet bestaat (Fyra -> IC naar Delft) gehaald.
Slechts 60 minuten later dan gepland
Dat is goed voor de sociale interactie. Geeft een boel gezelligheid altijd zoiets.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 08:44 schreef b2py het volgende:
Hallo ik ben NS. Ik zet midden in de spits achter elkaar solo irm viertjes in tussen Utrecht en Amsterdam. Tussenstand, 300 achterblijvers op Utrecht.
'Godverdomme weer die klote NS. Ik ben er helemaal klaar mee!!' 'Dit is voor mij ook al de zoveelste keer dit jaar dat ik moet achterblijven.' Zoiets?quote:Op dinsdag 19 februari 2013 09:05 schreef Q. het volgende:
[..]
Dat is goed voor de sociale interactie. Geeft een boel gezelligheid altijd zoiets.
Puur juridisch antwoord.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 09:16 schreef Duvel het volgende:
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)n-in-kou-staan.dhtml
Ik mag hopen dat er meer achter zit dan alleen dit, want die reactie van NS in dit stuk is om te huilen.
niet bestquote:Op dinsdag 19 februari 2013 09:16 schreef Duvel het volgende:
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)n-in-kou-staan.dhtml
Ik mag hopen dat er meer achter zit dan alleen dit, want die reactie van NS in dit stuk is om te huilen.
wat moeten ze dam doen? Meteen maar hun burgerarrest gebruiken zonder enige getuigen?quote:Op dinsdag 19 februari 2013 09:16 schreef Duvel het volgende:
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)n-in-kou-staan.dhtml
Ik mag hopen dat er meer achter zit dan alleen dit, want die reactie van NS in dit stuk is om te huilen.
Trein vanuit Arnhem? Die zijn vaak heel kort.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 09:12 schreef b2py het volgende:
Rikus, zou je kunnen informeren naar de defectenstand of de bizar korte treinen van de laatste tijd? En dan met name op de as Utrecht - Amsterdam? Ik ben wel benieuwd.
Onder andere, naar mijn gevoel zijn de intercity's Amsterdam c en Zuid - Utrecht enorm geslachtofferd qua materieel voor die geile Hanzelijn met ingang van dienstregeling 2013. Ik lees veel mee op Somda en de meldingen korte treinen op deze assen komen de spuigaten uit. En dan wordt overal gezegd dat er teveel intercity materieel is, maar dat is als je naar de cijfers kijkt lariekoek. Het moet of structureel te klein gepland zijn of er moet enorm veel defect zijn.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 09:39 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Trein vanuit Arnhem? Die zijn vaak heel kort.
Het treinstel is juist gebouwd op winterse omstandigheden (Coradia Nordic), ik verwacht niet dat er ineens bodemplaten af zijn gevallen. Wat er dan wel aan de hand is, is onduidelijk...quote:Op dinsdag 19 februari 2013 09:48 schreef Peterselieman het volgende:
En we hebben weer een winterslachtoffer. In Zweden heeft de Alstom Coradia X62 een groot deel van de maand januari niet gereden ...
http://www.treinennieuws.(...)-voor-nieuwe-treinen
Op de tarievenpagina van NS Hispeed (Reizen naar België), en je kan het ook op sites als Treinreiziger vinden.quote:
quote:Op dinsdag 19 februari 2013 00:20 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Die Fyra is voor reizigers van/naar Belgie wel toeslagvrij op mijn verzoek.
Succesje voor Voor Beter OV.
Wat gaan ze doen in Maastricht?quote:Op dinsdag 19 februari 2013 09:57 schreef Peterselieman het volgende:
vorige week kwam voorbij of er nog iets op Arnhem Goederen gebeurde. Het antwoord is ja, want in Maastricht moet wat ruimte komen voor werkzaamheden en daarom worden er via de Maaslijn wat V'tjes naartoe gesleept.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |