Niet mooi, niet lelijk. Gewoon gruwelijk. (Wel positief)quote:Op maandag 18 februari 2013 20:00 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Gruwelijk mooi of lelijk? Ik vind ze mooi.
En die dingen zullen het ongetwijfeld prima doen in ons 'barre winterse weer'. Russische kwaliteit... niet stuk te krijgen.
Klopt, dit jaar is daar de tentoonstelling 'sporen naar het front': http://www.spoorwegmuseum(...)n_naar_het_front.pdfquote:Op maandag 18 februari 2013 19:56 schreef b2py het volgende:
[..]
Daar is komende zomer toch iets mee in het NSM?
quote:Op maandag 18 februari 2013 19:57 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
Nieuwe Russische locs, gruwelijk zien ze eruit. (EP20)
Allemaal leuk en aardig, maar is het dan ondertussen wel al mogelijk om met de VDU op korting te reizen bij regionale vervoerders? Veolia weet het zelfs nog niet eens na vragen hierover.quote:Op maandag 18 februari 2013 19:46 schreef KnightSolaire het volgende:
Iets anders: vanaf 20 maart verdwijnt het papieren kortingskaartje dus uit het assortiment. Best snel ineens, nadat we een paar jaar hadden gehoord dat het "eind volgend jaar waarschijnlijk voorbij zou zijn" (en wat niet uitkwam).
Wel valt het me op het station op dat al veel meer mensen reizen met de OV-chipkaart. Jongeren waren natuurlijk al langer over, maar ik zie nu ook veel 50+-ers met de chipkaart reizen.
Bij Arriva werkt het absoluut. Alleen Veolia geeft nog wel wat problemen jaquote:Op maandag 18 februari 2013 20:31 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig, maar is het dan ondertussen wel al mogelijk om met de VDU op korting te reizen bij regionale vervoerders? Veolia weet het zelfs nog niet eens na vragen hierover.
Bij Arriva werkt het. Een enkeltje bleek voor mij zelfs 10 cent goedkoper dan ns.nl en 9292ov.nl aangeven.quote:Op maandag 18 februari 2013 20:31 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig, maar is het dan ondertussen wel al mogelijk om met de VDU op korting te reizen bij regionale vervoerders? Veolia weet het zelfs nog niet eens na vragen hierover.
Als je hem ook om 10-11 uur, 13-14-15 uur en om 21-22-23 uur laat rijden dan zit je niet in de spits en zal de bezetting een stuk lager zijn..quote:Op maandag 18 februari 2013 20:45 schreef arkkey het volgende:
Toch apart dat de beneluxtrein met de bezetting die ie haalde volgens NS niet rendabel is. Als er 1 trein is waar ik nooit in heb kunnen zitten is het de beneluxtrein wel. Weliswaar was ik niet de enige die er bij Roosendaal uit ging maar heb ook nooit het idee gehad dat ie heel erg leeg was.
Alstom en Transmasholdingquote:Op maandag 18 februari 2013 19:57 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
Nieuwe Russische locs, gruwelijk zien ze eruit. (EP20)
Er is geen sprake van een concessie, die hele Lage Landen Lijn (wat overigens gewoon één woord hoort te zijn) zal worden uitgevoerd in open access. Geen subsidie, maar op eigen risico van de vervoerder.quote:Op maandag 18 februari 2013 19:38 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Ik was er even snel vanuit gegaan dat de concessie door de NS ingevuld ging worden
Hadden de aandeelhouders er last van dan?quote:Op maandag 18 februari 2013 20:56 schreef _JdM_ het volgende:
Klantenhaat was nogal zacht uitgedrukt.
Wie gaat er dan rijden op die lijn?quote:Op maandag 18 februari 2013 21:17 schreef James1988 het volgende:
[..]
Er is geen sprake van een concessie, die hele Lage Landen Lijn (wat overigens gewoon één woord hoort te zijn) zal worden uitgevoerd in open access. Geen subsidie, maar op eigen risico van de vervoerder.
Ik heb hier al eens eerder officiële NMBS-cijfers gepost over de Beneluxtrein uit 1998. De gemiddelde bezetting van die trein was destijds al interessant te noemen (~7400 grensoverschrijdende reizigers per dag) en is sindsdien alleen maar toegenomen.
Zelfs als een deel van de reizigers overstapt op een HST blijft er een interessante markt over.
Hier kan ik giftig om worden...quote:Op maandag 18 februari 2013 20:56 schreef _JdM_ het volgende:
Amersfoort: IC van 20.23 naar Schothorst (met stel 9514; Lekker Lezen had je in de trein kunnen doen als ik op tijd was geweest) had +5. IC van 20:24 naar Enschede had er schijt aan en vertrok op het moment dat de eerste mensen uit de 9514 kwamen zetten en de trein aantikten. Klantenhaat was nogal zacht uitgedrukt.
Dat kan ieder bedrijf zijn dat aan de technische en juridische voorwaarden voldoet. Denk aan Veolia, Arriva, Stagecoach, enz.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:28 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Wie gaat er dan rijden op die lijn?
Dat gebeurt echt heel vaak in Amersfoort sinds de nieuwe dienstregeling. Drama..quote:Op maandag 18 februari 2013 21:35 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Hier kan ik giftig om worden...![]()
Dit is nu precies de reden waarom 'op tijd rijden' weliswaar voor de statistiekjes mooi is voor Bertje Meerstadt, maar per saldo altijd meer reizigers dupeert...
Maar goed dat weten jullie ook.
Thalys! DB! CFL!quote:Op maandag 18 februari 2013 21:37 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat kan ieder bedrijf zijn dat aan de technische en juridische voorwaarden voldoet. Denk aan Veolia, Arriva, Stagecoach, enz.
De problemen zitten in:
- Nederland: de Wet Personenvervoer 2000 verbiedt het aanbieden van OV zonder concessie. Er wordt een uitzondering gemaakt voor internationaal vervoer, maar hieraan zitten beperkingen verbonden.
- België: zeer vakbondsgericht ('liberalisatie is een schande!'), er zijn geen andere reizigersvervoerders naast NMBS en Eurostar.
Volgens mij rijden die allemaal onder de licentie van de NMBS. Dat zou ook wel eens kunnen gelden voor ¤*.quote:
Ah ok. Den Haag huurt dus gewoon een vervoerder inquote:Op maandag 18 februari 2013 21:37 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat kan ieder bedrijf zijn dat aan de technische en juridische voorwaarden voldoet. Denk aan Veolia, Arriva, Stagecoach, enz.
De problemen zitten in:
- Nederland: de Wet Personenvervoer 2000 verbiedt het aanbieden van OV zonder concessie. Er wordt een uitzondering gemaakt voor internationaal vervoer, maar hieraan zitten beperkingen verbonden.
- België: zeer vakbondsgericht ('liberalisatie is een schande!'), er zijn geen andere reizigersvervoerders naast NMBS en Eurostar.
Vervolgens in Apeldoorn keurig met -2 aankomen... Echtquote:Op maandag 18 februari 2013 21:39 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Dat gebeurt echt heel vaak in Amersfoort sinds de nieuwe dienstregeling. Drama..
zolang je zorgt dat je geen binnenlandse concurrent wordt van de zittende vervoerder zou het moeten kunnen.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:37 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat kan ieder bedrijf zijn dat aan de technische en juridische voorwaarden voldoet. Denk aan Veolia, Arriva, Stagecoach, enz.
De problemen zitten in:
- Nederland: de Wet Personenvervoer 2000 verbiedt het aanbieden van OV zonder concessie. Er wordt een uitzondering gemaakt voor internationaal vervoer, maar hieraan zitten beperkingen verbonden.
- België: zeer vakbondsgericht ('liberalisatie is een schande!'), er zijn geen andere reizigersvervoerders naast NMBS en Eurostar.
Niet eens, de gemeente Den Haag is namelijk niet in de positie om een concessie uit te schrijven. Wat tot nu toe is gedaan: de wethouder van vervoer, dhr Smit, heeft een bedrijfje opgezet voor het verrichten van personenvervoer. Dit bedrijfje heeft treinpaden aangevraagd.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:42 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Ah ok. Den Haag huurt dus gewoon een vervoerder in
Nooit meer iets over gehoord.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:44 schreef b2py het volgende:
Iemand weet hoe het met onderstaande plannen zit over Thalystreinen tussen Lille Europe en Amsterdam?
http://www.lavoixdunord.f(...)lys-ia283b295n512407
Klopt, maar leer mij NS kennen: die gaan piepen als ze zelfs maar het vermoeden hebben dat het economisch evenwicht onevenredig wordt verstoord.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:45 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
zolang je zorgt dat je geen binnenlandse concurrent wordt van de zittende vervoerder zou het moeten kunnen.
Wordt het nog redelijk ingewikkeld ook. Dus als ik het goed begrijp wil Den Haag een treindienst van Den Haag naar Brussel over het spoor dat eigendom is van Prorail. Den Haag heeft een bedrijfje opgezet dat verkocht wordt aan een vervoerder. Uiteindelijk heeft Den Haag er dan geen invloed meer op.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:51 schreef James1988 het volgende:
[..]
Niet eens, de gemeente Den Haag is namelijk niet in de positie om een concessie uit te schrijven. Wat tot nu toe is gedaan: de wethouder van vervoer, dhr Smit, heeft een bedrijfje opgezet voor het verrichten van personenvervoer. Dit bedrijfje heeft treinpaden aangevraagd.
De gemeente is aan het onderhandelen met een aantal vervoerders die wel interesse hebben in het rijden van de LLL, het bedrijfje wordt straks voor een symbolisch bedrag verkocht aan één van die partijen. Op deze manier is de gemeente Den Haag er niet direct bij betrokken, maar kan ze het proces wel wat versnellen.
Ik ben altijd blij dat ik die overstap niet hoef te maken.. Maar oh, wat heb ik te doen met de reizigers die dat wel moeten.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:43 schreef _JdM_ het volgende:
[..]
Vervolgens in Apeldoorn keurig met -2 aankomen... Echt
Het piepen zal dan gaan over de negatieve invloed van open access-vervoer op de binnenlandse treindienst. Als 1 van de 5 treinen tussen Dordrecht en Roosendaal niet van NS is, is er een kans dat 20% van de reizigers (en dus inkomsten) niet bij NS komt. Dat voelt NS in de portemonnee.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:55 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Alleen vraag ik me dan één ding nog af: Waarom zou de NS gaan piepen over onevenredig verstoord economisch evenwicht als de lijn van Den Haag goedkoper wordt dan de HSL Zuid? Ze hebben er zelf voor gekozen om voor een gigantisch bedrag in te schrijven.
Gewone concurrentie dus. Als de andere partij beter is voor de reizigers is het aan de NS om er voor te zorgen dat de reizigers bij de NS ook tevreden zijn/worden.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:10 schreef James1988 het volgende:
[..]
Het piepen zal dan gaan over de negatieve invloed van open access-vervoer op de binnenlandse treindienst. Als 1 van de 5 treinen tussen Dordrecht en Roosendaal niet van NS is, is er een kans dat 20% van de reizigers (en dus inkomsten) niet bij NS komt. Dat voelt NS in de portemonnee.
Sowieso is het merendeel van de ProRail-filmpjes een clowneske vertoning.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:07 schreef b2py het volgende:
Wat een clowneske vertoning.
ProRail Blog
Ze beginnen allemaal met 2x DDAR op het Oostelijk eiland in Amsterdam. Waarschijnlijk de voormalige 3900. (Sneltrein Amsterdam CS-Lelystad)quote:Op maandag 18 februari 2013 22:07 schreef b2py het volgende:
Wat een clowneske vertoning.
ProRail Blog
NS heeft de wet aan hun kant staan in deze. OV verrichten mag alleen met een concessie, en door het internationale verkeer helemaal dicht te tikken met regeltjes is het gevaar dat een concurrent het beter kan, zonder concessiekosten af te dragen, geweken.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:13 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Gewone concurrentie dus. Als de andere partij beter is voor de reizigers is het aan de NS om er voor te zorgen dat de reizigers bij de NS ook tevreden zijn/worden.
Verdwaalde IC uit Amersfoortquote:Op maandag 18 februari 2013 22:17 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Ze beginnen allemaal met 2x DDAR op het Oostelijk eiland in Amsterdam. Waarschijnlijk de voormalige 3900. (Sneltrein Amsterdam CS-Lelystad)
Willen ze nou marktwerking of niet? Tering, wat moet het allemaal moeilijkquote:Op maandag 18 februari 2013 22:18 schreef James1988 het volgende:
[..]
NS heeft de wet aan hun kant staan in deze. OV verrichten mag alleen met een concessie, en door het internationale verkeer helemaal dicht te tikken met regeltjes is het gevaar dat een concurrent het beter kan, zonder concessiekosten af te dragen, geweken.
Lees de WP2000 er maar op na.
Tijd om die wet een keertje op de schop te gooien. Of van het waandenkbeeld af te stappen dat eens in de vijf jaar moeten bedelen om een onderhandse gunning gelijk staat aan marktwerking. Het eerste lijkt mij, zelfs onder het dynamische duo van I&M, realistischer.quote:
De NS? Nee, alleen marktconforme salarissen. De overheid? Ook niet echt, gegeven dit soort marktverstorende wanconstructies. De reiziger? Eventueel wel waar werkelijke concurrentie mogelijk is en een waakhond scherp is op kartelvorming. Dus nee, ook niet op het spoor.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:30 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Willen ze nou marktwerking of niet? Tering, wat moet het allemaal moeilijk
Hoe kan een salaris marktconform zijn als er geen concurrentie? Voor de overheid zou het juist wel moeten, die willen zo min mogelijk geld kwijt zijn aan subsidies richting de NS lijkt me.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:34 schreef Litpho het volgende:
[..]
De NS? Nee, alleen marktconforme salarissen. De overheid? Ook niet echt, gegeven dit soort marktverstorende wanconstructies. De reiziger? Eventueel wel waar werkelijke concurrentie mogelijk is en een waakhond scherp is op kartelvorming. Dus nee, ook niet op het spoor.
Blijft over wat politici met neoliberale stokpaardjes en ditto commissariaten na hun politieke carrière.
Nogmaals: OV kan je alleen op kunstmatige manier omvormen naar een markt. En ook alleen bij een kundige overheid. Momenteel is een onkundige overheid een groter probleem dan een monopolist. Met Veolia op het HRN krijg je exact hetzelfde gezeik. Sterker nog, die hebben in Limburg ook regelmatig reizigers achtergelaten door onvoldoende materieel. Ook daar zie je een onkundige overheid.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:31 schreef Litpho het volgende:
[..]
Tijd om die wet een keertje op de schop te gooien. Of van het waandenkbeeld af te stappen dat eens in de vijf jaar moeten bedelen om een onderhandse gunning gelijk staat aan marktwerking. Het eerste lijkt mij, zelfs onder het dynamische duo van I&M, realistischer.
En daarmee is er wel een gat in de begroting gedicht. Als dat niet zou zijn gedaan zouden wij als Nederlanders op jaarbasis gewoon 160 miljoen belastinggeld meer kwijt zijn aan het spoor.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:38 schreef James1988 het volgende:
Marktwerking in het openbaar vervoer kán werken, dat wordt in het buitenland bewezen. Heel DB Fernverkehr rijdt in Duitsland tenslotte als open access-vervoerder. Ook in Engeland en Italië zien we dat het werkt.
Het probleem met Nederland is dat de overheid alles met regeltjes probeert dicht te tikken, om op die manier eigenlijk toch net niet naar een liberaal model te hoeven overgaan, maar te doen alsof. Had men die 'economisch evenwicht'-nonsens niet in de wet verankerd dan was NS nooit bereid geweest om in totaal ¤ 160 miljoen per jaar voor HRN+HSL 2015-2025 weg te leggen.
bij Veolia geldt dat een extra treinstel gewoon te duur wordt bevonden ten opzichte van de meeropbrengsten. Ze accepteren gewoon dat zo nu en dan reizigers niet mee kunnen.quote:Op maandag 18 februari 2013 23:20 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Nogmaals: OV kan je alleen op kunstmatige manier omvormen naar een markt. En ook alleen bij een kundige overheid. Momenteel is een onkundige overheid een groter probleem dan een monopolist. Met Veolia op het HRN krijg je exact hetzelfde gezeik. Sterker nog, die hebben in Limburg ook regelmatig reizigers achtergelaten door onvoldoende materieel. Ook daar zie je een onkundige overheid.
En alleen om dat de provincie Limburg ze niet op de flikker geeft. Niet echt anders dan NS met capaciteitsproblemen terwijl men het Den Haag niet nodig vind om ze daar een trap voor te geven.quote:Op maandag 18 februari 2013 23:24 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
bij Veolia geldt dat een extra treinstel gewoon te duur wordt bevonden ten opzichte van de meeropbrengsten. Ze accepteren gewoon dat zo nu en dan reizigers niet mee kunnen.
och dat ken ik ergens van...quote:Op maandag 18 februari 2013 23:24 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
bij Veolia geldt dat een extra treinstel gewoon te duur wordt bevonden ten opzichte van de meeropbrengsten. Ze accepteren gewoon dat zo nu en dan reizigers niet mee kunnen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |