| Litpho | donderdag 6 december 2012 @ 19:08 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
| Bitlord | donderdag 6 december 2012 @ 19:09 |
| De Vuurproef is een nieuwe attractie van het Spoorwegmuseum in Utrecht. In het gebouw van de voormalige Holland Rail Show is sinds een paar dagen een spectaculaire attractie gevestigd. Naast een aantal wachtruimten met spoorse attributen bestaat de attractie uit een virtuele rit door verschillende werelden. Erg leuk om eens te bekijken! De volledige attractie De Vuurproef in het Spoorwegmuseum in Utrecht | |
| Yreal | donderdag 6 december 2012 @ 19:09 |
| Heemstede moeten we dan ook gewoon voorbij knallen. Laat die maar lekker met de boemel gaan. | |
| Yreal | donderdag 6 december 2012 @ 19:13 |
| Maar goed, Den haag -> amsterdam is normaal al vechten in de spits.. en dan schrappen ze nu 4/8 treinen die kant op.. | |
| FkTwkGs2012 | donderdag 6 december 2012 @ 19:15 |
| blijf lekker thuis mensen. dat wordt morgen 1 grote chaos met de trein. | |
| Peterselieman | donderdag 6 december 2012 @ 19:16 |
nice zeg. Bij mijn weten zal het stel over een jaar of twee weer rijvaardig zijn | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 19:18 |
| Die 252 ziet er goed uit idd. Laatste keer dat ik m zag was iddook bij het afscheid van de hofpleinlijn in 2006. Moet er nog wel foto's van hebben maar weet niet meer welke dag dat was | |
| greavy | donderdag 6 december 2012 @ 19:19 |
| 25 mei 2006 als ik mij niet vergis | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 19:22 |
Oh ja ![]() ![]() ![]() Uiteindelijk overleeft dat ding heel die Stibans dus | |
| Bitlord | donderdag 6 december 2012 @ 19:26 |
| O jij was er dus ook bij Fles? Ik zit te zoeken of ik zo snel wat foto's kan vinden van mij, maar die staan volgens mij ver weg op een backup | |
| ziggyziggyziggy | donderdag 6 december 2012 @ 19:30 |
Geen optie. Ik moet die chaos juist zien te beperken... | |
| greavy | donderdag 6 december 2012 @ 19:31 |
| Ik mag morgen ook gewoon aan de bak. Ik met nog 3 collega's even 40 kuub verhuizen, en dan staan er nog een paar bij andere klussen. Word ook weer gezellig. Morgen geen trein voor mij, zaterdag wel weer | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 19:32 |
Ja klopt, ik was toen net ene paar weken bezig met bordjesknalleritis en moest nog terug voor een paar mislukten op de Krakeling | |
| FkTwkGs2012 | donderdag 6 december 2012 @ 19:54 |
succes ! | |
| Peterselieman | donderdag 6 december 2012 @ 19:57 |
mag je ook nog wel ff 40 kuub sneeuw erbij verhuizen | |
| greavy | donderdag 6 december 2012 @ 20:01 |
Zal ongetwijfeld een natte teringbende worden ja | |
| dennistd | donderdag 6 december 2012 @ 20:11 |
| Als ik jou was zou ik morgen vanuit huis gaan werken Durk, dat wordt de hele tijd al geadviseerd | |
| Elusive | donderdag 6 december 2012 @ 20:12 |
| waarom loopt alles eigenlijk in de soep bij een paar vlokjes sneeuw ? of komt het gewoon puur door de temperatuur en het krimpen van alles dat is ijzer etc ? | |
| FkTwkGs2012 | donderdag 6 december 2012 @ 20:13 |
omdat ons spoorwegennet daar te weinig mee te maken heeft en daardoor er niet voor geoptimaliseerd is. in rusland werkt het prima. | |
| EddyAlbena | donderdag 6 december 2012 @ 20:15 |
| Ik heb dus om 9.30 tentamen in R'dam (Blaak). Normaliter vanaf CS om 7.42 de trein, nu ga ik wel een uurtje eerder maar dat garandeert natuurlijk niets. Heb ik gelijk als ik zeg dat het sowieso wel moet lukken aangezien de Fyra grotendeels op een eigen spoor rijdt en dus amper last zal hebben van het gedoe? | |
| dennistd | donderdag 6 december 2012 @ 20:17 |
| Je gaat om 7.42u met de trein van Centraal om om 9.30u een tentamen op Blaak te maken? Dat stuk kun je binnen die tijd makkelijk lopen... | |
| EddyAlbena | donderdag 6 december 2012 @ 20:19 |
| Amsterdam bedoelde ik. | |
| dennistd | donderdag 6 december 2012 @ 20:19 |
| ZEG DAT DAN OOK! | |
| Peterselieman | donderdag 6 december 2012 @ 20:19 |
in dat geval zou ik maar alvast naar Rotterdam gaan en de nacht in een hotelletje doorbrengen | |
| EddyAlbena | donderdag 6 december 2012 @ 20:20 |
| Ik wist dat dit zou komen | |
| dennistd | donderdag 6 december 2012 @ 20:20 |
| En Fyra rijdt zelfs niet als er niks aan de hand is, dus daar zou ik sowieso maar niet op vertrouwen | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 20:20 |
| Go Dennis go | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 20:20 |
Dan ben je heleMAAL een sukkel. | |
| EddyAlbena | donderdag 6 december 2012 @ 20:21 |
| GlenSpey | donderdag 6 december 2012 @ 20:22 |
Valt weinig over te zeggen. Het kan op de HSL wel goed gaan maar als het stukkie in Amsterdam geteisterd wordt door wisselstoringen... Dus gewoon proberen en hopen, meer kan je niet doen. Je hebt in ieder geval een goed excuus als het niet lukt | |
| James1988 | donderdag 6 december 2012 @ 20:33 |
| Op de HSL kan het ook goed mis gaan anders: defecte treinen, wisselstoringen, een RBC dat er geen zin meer in heeft, een zwaan op het spoor, enz. @greavy: ga in Antwerpen even langs het loket (of laat die vriendin dat doen) en vraag of je zo'n schooltreinkaart kan krijgen tot Roosendaal. Voor Nederland trajectkaart Roosendaal - Dordrecht. België kent ook een trajectabonnement, maar dat is duurder dan de schooltreinkaart. Een schooltreinkaart Essen - Antwerpen heb je voor ¤ 160 ofzo, en is dan 12 maanden geldig, de gewone NMBS-trajectkaart is duurder [ Bericht 52% gewijzigd door James1988 op 06-12-2012 20:39:39 ] | |
| ziggyziggyziggy | donderdag 6 december 2012 @ 20:40 |
| Over Rusland: zo gaan ze om met de sneeuw en de vorst aldaar. Heel veel sneeuwploegen en bulldozers vooral. Maar goed, er ligt daar ook acht maanden per jaar minstens een meter sneeuw, dus een investering in dat soort equipment is het daar ook waard. http://www.railstaff.co.u(...)as-in-arctic-russia/ | |
| Its-Jojo-4you | donderdag 6 december 2012 @ 20:45 |
geen spectaculaire filmpjes | |
| EddyAlbena | donderdag 6 december 2012 @ 20:46 |
| Bedankt voor de input, ik kan natuurlijk ook weinig anders doen dan proberen en aanzien. Lees nu trouwens dat bij een weeralarm de tentamens worden afgelast, dus grote kans dat het allemaal niet nodig blijkt te zijn (maar op het moment dat ik dat hoor ben ik al onderweg). | |
| Darkwing_Duck | donderdag 6 december 2012 @ 20:46 |
| Ik heb ook nog wat plaatjes van die die bewuste dag op de Hofpleinlijn. Maar vogensmij was dat toen in aanloop naar Rondje Nederland... Hadden wij toen elkaar al ontmoet Fles? | |
| ziggyziggyziggy | donderdag 6 december 2012 @ 20:48 |
Nee, gewoon ouderwets leesvoer. Er zijn ook dingen die interessant zijn zonder dat ze bewegen en een hip muziekje hebben. | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 20:53 |
Zeker | |
| Darkwing_Duck | donderdag 6 december 2012 @ 20:57 |
U Vraagt, wij draaien
| |
| Kentekenplaat | donderdag 6 december 2012 @ 21:09 |
| Elke winter ben ik weer blij dat ik ooit geinvesteerd heb in een auto, een rijbewijs en winterbanden. Treinreizen is leuk, maar niet met de huidige NS. | |
| Pino112 | donderdag 6 december 2012 @ 21:17 |
Blij dat je dus in files staat enzo? | |
| ziggyziggyziggy | donderdag 6 december 2012 @ 21:21 |
Ach ja, ik heb ook een auto, een rijbewijs en winterbanden. Oh ja, én een slipcursus achter de kiezen. Toch zit ik liever in de trein met dit weer. | |
| Sj0rSz | donderdag 6 december 2012 @ 21:29 |
| Ik pak morgenochtend gewoon weer de trein, net als alle andere ochtenden. En dat we er mogelijk wat langer over doen, jammer dan | |
| Dos37 | donderdag 6 december 2012 @ 21:34 |
| Ik moet ook met de trein morgen. Ooooooooowww nneeeeeeee | |
| Sie_scheitern_Epos | donderdag 6 december 2012 @ 21:36 |
| Heb morgen mijn laatste tentamen om 8:30 (55 minuten reistijd). Komt er vannacht/morgenochtend nog op de site te staan wèlke treinen uitvallen of moet je daar op het station achterkomen? (maandag stond er alleen: 'minder treinverkeer') | |
| Peterselieman | donderdag 6 december 2012 @ 21:37 |
| raadpleeg de reisplanner. | |
| zoem | donderdag 6 december 2012 @ 21:38 |
Je kunt gewoon je reis plannen op ns.nl? De reisplanner wordt bijgewerkt naar de beperkte dienstregeling van morgen. | |
| greavy | donderdag 6 december 2012 @ 21:38 |
Reisplanner. Er staat op de site aangegeven waar nu al bekend is dat er minder treinen rijden, inclusief toegift van de trajecten. Maar als het land dichtgesneeuwd zit kan er wel meer uitvallen, dus zou wel echt eerder weggaan | |
| Sie_scheitern_Epos | donderdag 6 december 2012 @ 21:39 |
| Okee thanks | |
| Gutz | donderdag 6 december 2012 @ 21:44 |
| Ik wil nog een keer met http://www.fertagus.pt/ in Portugal reizen. Alleen om over deze machtige brug dwars over Lissabon te rijden. https://ssl.panoramio.com(...)te_desc&user=1780623 http://goo.gl/maps/dCJd0 | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 21:45 |
Nee. Wij beheren die site niet | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 21:46 |
| Wel grappig dat er in tijden van sneeuw of andere ellende ineens hopen volk van buitenaf hun heil komen zoeken in het treinentopic. Alsof wij alles weten | |
| Kentekenplaat | donderdag 6 december 2012 @ 21:47 |
Ik heb vandaag nog niet in de file gestaan. | |
| ziggyziggyziggy | donderdag 6 december 2012 @ 21:49 |
Ze zoeken wat steun, bevestiging en warmte in deze barre tijden. Op FOK! | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 21:50 |
Ja | |
| Peterselieman | donderdag 6 december 2012 @ 21:50 |
er zitten hier genoeg lurkers | |
| Gutz | donderdag 6 december 2012 @ 21:51 |
Hoho, ik post hier toch wel 1x in de 15 topics ongeveer | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 21:51 |
Ja jij. Zelfs met zo'n frequentie ben je geen helemaal-onbekende | |
| b2py | donderdag 6 december 2012 @ 22:03 |
| Nu al spiegelglad op de wegen, ik ben al bang voor de reis naar het station toe morgenochtend.. | |
| b2py | donderdag 6 december 2012 @ 22:05 |
| Ohja, die extra v250 1x per 2 uur rijdt ook vrolijk rond morgen | |
| V2 | donderdag 6 december 2012 @ 22:05 |
| Goede test voor 't materieel | |
| Peterselieman | donderdag 6 december 2012 @ 22:08 |
Dames en heren. Door een defecte trein rijden er minder FYRA's op de HSL. Oorzaak?
| |
| zoem | donderdag 6 december 2012 @ 22:10 |
Vanochtend lagen er her en der ook al redelijke brokken ijsafzetting op station Schiphol. Ik ben benieuwd in hoeverre ze er morgen last van hebben. Fyra's hebben helemaal geen externe oorzaak nodig, die gaan spontaan uit zichzelf kapot | |
| b2py | donderdag 6 december 2012 @ 22:11 |
Toch maar geen bioreactor en gewoon legen op het spoor! | |
| Surveillance-Fiets | donderdag 6 december 2012 @ 22:13 |
| vraagje voor de geleerden hier. Ik heb uiteraard een kek NS-abonnement. Weekend Vrij. Dan kan je 3 mensen voor 40% korting met je mee laten reizen buiten de spits. Geldt dat ook als je op bijvoorbeeld woensdag buiten de spits wil reizen? | |
| Peterselieman | donderdag 6 december 2012 @ 22:13 |
dan moeten ze de regels aanpassen | |
| b2py | donderdag 6 december 2012 @ 22:13 |
| Hij ontbrak vandaag nog, de wisselstoring te Schiphol. Om de dag mee af te sluiten, minder treinen tussen Hoofddorp en Amsterdam Zuid! | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 22:14 |
Wat zorgt ervoor dat je denkt van niet? | |
| b2py | donderdag 6 december 2012 @ 22:14 |
Jazeker! | |
| Surveillance-Fiets | donderdag 6 december 2012 @ 22:14 |
Blijkbaar meer dan wat de NS aan informatie kan leveren. | |
| Surveillance-Fiets | donderdag 6 december 2012 @ 22:14 |
Nou, het zal mij niet verbazen als ik een kaartjesknipmiep tref die zegt dat dat alleen in het weekend geldig is omdat het WEEKEND vrij is. | |
| b2py | donderdag 6 december 2012 @ 22:15 |
Hoop achtergrond informatie, uitleg en vooral even lekker zeiken, mag hier ook! | |
| b2py | donderdag 6 december 2012 @ 22:15 |
![]() Hip kaartje van treinreiziger.nl | |
| daanski82 | donderdag 6 december 2012 @ 22:16 |
| Vandaag wederom een vertraging gehad van Amersfoort naar Enschede. Morgen ochtend bepaal ik of ik in Enschede werk of naar Amersfoort ga (Amersfoort is mijn standplaats). Ik ga dus eerst lekker slapen en morgen om 7.45 bepaal ik wat ik ga doen :-p. | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 22:16 |
Zo'n gasdebiel heb ik ook weleens gehad. Het valt niet mee. Op de hoogte zijn van je eigen kaartjes. | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 22:16 |
van NS.nl natuurlijk he vriend. | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 22:17 |
Kut nou doe ik het zelf | |
| #ANONIEM | donderdag 6 december 2012 @ 22:17 |
Ik heb al 4 keer ruzie gehad met een conducteur omdat ik met mijn weekend vrij op maandagochtend voor 9 uur met korting ging reizen. | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 22:17 |
Dat mag dan ook niet. | |
| Peterselieman | donderdag 6 december 2012 @ 22:18 |
jawel. vanaf 8.55 uur | |
| Surveillance-Fiets | donderdag 6 december 2012 @ 22:18 |
dat mag alleen met een studenten weekend kaart. | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 22:18 |
Oh ja dan wel | |
| Mirgeam | donderdag 6 december 2012 @ 22:19 |
| zwaai je niet met je cabinekaart en hesje? | |
| #ANONIEM | donderdag 6 december 2012 @ 22:19 |
Mag wel vrij reizen van vrijdag 12.00 uur tot maandag 04.00 uur vrij reizen op feestdagen van 04.00 uur tot 04.00 uur de volgende dag vrij reizen op Goede Vrijdag (29 maart 2013) vrij reizen vanaf 12.00 uur op donderdag 28 maart en woensdag 8 mei korting op maandag vanaf 04.00 uur, op dinsdag tot en met donderdag vanaf 09.00 uur en op vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur. | |
| Scarlet_Dragonfly | donderdag 6 december 2012 @ 22:19 |
Ja, maar je betaalt zelf dan wel het volle tarief. Geeft inderdaad een wat aparte situatie: jij betaalt vol tarief, maar mag drie mensen meenemen die wel 40% korting krijgen... --edit-- laat maar, je krijgt zelf ook korting natuurlijk | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 22:19 |
Wacht waar staat dat?? | |
| #ANONIEM | donderdag 6 december 2012 @ 22:19 |
http://duo.nl/particulieren/reizen/week_of_weekend.asp | |
| b2py | donderdag 6 december 2012 @ 22:20 |
Ik kijk vrij weinig op de NS site, had het niet gezien
| |
| Surveillance-Fiets | donderdag 6 december 2012 @ 22:20 |
huh.. hoe werkt dat nou weer dan. | |
| Scarlet_Dragonfly | donderdag 6 december 2012 @ 22:21 |
Sorry, verkeerd gelezen wat weekend-vrij precies in houdt... | |
| Peterselieman | donderdag 6 december 2012 @ 22:21 |
dat is een studentenkaart. Niet Weekendvrij waar de rest het hier over heeft | |
| #ANONIEM | donderdag 6 december 2012 @ 22:21 |
Oh, ik wist niet dat daar verschil in zat Excuus | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 22:22 |
Studentenweekend gaat dat over, niet WeekendVrij. | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 22:22 |
de rest? Hij zelf ja | |
| Peterselieman | donderdag 6 december 2012 @ 22:23 |
geeft niet. Je leert hier veel bij | |
| #ANONIEM | donderdag 6 december 2012 @ 22:23 |
| Ik moet het ook gewoon maar over treinen hebben ipv kaartsoorten | |
| b2py | donderdag 6 december 2012 @ 22:24 |
| Spoor breekt regelmatig in Nederland RIJSWIJK - Gemiddeld breekt er 83 keer per jaar een stuk spoor in Nederland, ongeveer twee keer in de 9 dagen. Dat blijkt uit cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Sinds 2008 is het aantal geregistreerde ‘spoorstaafbreuken’ sterk toegenomen. Voor 2009 schommelde het aantal namelijk zo rond de 20 tot 30 breuken in rails per jaar. Sindsdien is dat aantal sterk gestegen, in 2010 waren er zelfs ruim 110 gekraakte rails geregistreerd. In 2011 daalde dat wel iets naar bijna 80. Registreren Volgens het rapport van ILT worden ook breuken in lassen en wissels sinds 2009 meegeteld. Ook is er veel meer aandacht besteed aan het goed registreren van de gebroken rails. Volgens de ILT kunnen gebroken sporen niettemin tot ongelukken leiden, al is dat in 2011 niet gebeurd. Het ILT geeft aan dat er sprake is van een verbeterde veiligheidsprestatie. Het aantal spoorspattingen, waarbij een stuk spoor knikt, doordat het bijvoorbeeld uitzet door hitte, is juist enorm afgenomen in de laatste paar jaren. Tussen 2004 en 2006 steeg het aantal nog van 25 naar bijna 80. Sindsdien kelderde dat aantal, om in 2011 op slechts twee spoorspattingen uit te komen. Bovendien werden volgens de ILT in de twee gevallen dat het spoor toch knikte, alle maatregelen genomen om een ongeluk te voorkomen. Vandaar dat er in 2011 geen ongelukken zijn gebeurd door een kronkelend stuk spoor. Bron | |
| dennistd | donderdag 6 december 2012 @ 22:32 |
| Wel jammer dat er niks geen vergelijkingsmateriaal bij staat over hoeveel het er in andere landen zijn (per x kilometer spoor). Ik kan me zo voorstellen dat met veel langgelaste spoorstaven het meer voorkomt dan met korte secties die met lasplaten aan elkaar zitten.. | |
| Salatrel | donderdag 6 december 2012 @ 22:33 |
geen probleem als je voor 06:30 incheckt | |
| #ANONIEM | donderdag 6 december 2012 @ 22:36 |
True. Maar het ging uiteindelijk dus om studentweekend .Daar mag het dus wel, wat meerdere conducteurs niet weten en uiteindelijk moeten opzoeken omdat ik weiger een boete te ontvangen | |
| b2py | donderdag 6 december 2012 @ 22:37 |
Het ligt vooral aan de onderbouw. Op beton breken ze sneller dan in de ballast. | |
| Surveillance-Fiets | donderdag 6 december 2012 @ 22:39 |
| ook leuk dat mn weekend vrij op een studenten ov chipkaart staat. Op vrijdag zeggen ze al dat het goed is wanneer ze mijn kaart zien. | |
| b2py | donderdag 6 december 2012 @ 22:43 |
| Tot morgenochtend, ik zal wel vloeken en tieren als alles weer mis gaat.. Slaap lekker! | |
| Salatrel | donderdag 6 december 2012 @ 22:43 |
je wil niet weten hoeveel mensen met een afgelopen jaartrajectkaart of ov/ns jaarkaart in de trein zitten die inmiddels gewoon op saldo reizen | |
| ziggyziggyziggy | donderdag 6 december 2012 @ 22:44 |
Ach, ik heb ook wel eens een gescheurde lasplaat gehad op een opstelterrein. Maar dat heet dan ook gelijk spoorstaafbreuk. Ik weet dus niet in hoeverre de cijfers reëel zijn. | |
| markus92 | donderdag 6 december 2012 @ 22:49 |
Succes met inchecken op zaterdag/zondag, dan staat er keurig 'Student Week Korting' en is je geld weg | |
| Surveillance-Fiets | donderdag 6 december 2012 @ 22:50 |
nee hoor. Er staat geen studentenreisproduct meer op. | |
| Surveillance-Fiets | donderdag 6 december 2012 @ 22:50 |
| er staat nog wel van alles op... maar het werkt niet meer of zo... | |
| James1988 | donderdag 6 december 2012 @ 22:52 |
Dat is de bedoeling ja. Vanochtend gaf die van 8:08 er de brui aan en die karper heeft de hele dag niet meer gezwommen gereden hoor. | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 23:05 |
Ja conducteur, het was ook wel mijn BEDOELING om te betalen hoor. Maar ja | |
| lezut | donderdag 6 december 2012 @ 23:16 |
Tendentieus nieuwsbericht weer en ook op een lekker tijdstip naar buiten gebracht... De algemene toon van de opeens technisch onderlegde massa gaat van "in Zwitserland hebben ze er geen last van!!!1!!1" tot "Levensgevaarlijk, moet niet kunnen blahblahblah". Niemand die echter weet dat een trein gewoon over een gebroken spoorstaaf heen kan hobbelen, de hele kop moet eraf breken of er moet echt 5 meter uit zijn voordat er wat gebeurd. En dat gaat niet gebeuren want wat dat betreft worden de spoorstaven in Nederland goed in de gaten gehouden (maarja, daar hoor je dan weer niemand over) | |
| Scarlet_Dragonfly | donderdag 6 december 2012 @ 23:17 |
| Gisteravond trof ik een conducteur met paranormale gaven: ik gaf hem mijn ov-chipkaart, hij hield 'm naast z'n oor, luisterde even en zei dat het goed was Z'n lezer zal wel stuk zijn geweest ofzo | |
| Pino112 | donderdag 6 december 2012 @ 23:18 |
| |
| Peterselieman | donderdag 6 december 2012 @ 23:20 |
is niet helemaal waar. Zie de spoorstaafbreuk in Uithuizen in 2009 | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 23:20 |
| |
| James1988 | donderdag 6 december 2012 @ 23:24 |
| Ik kwam een website tegen waar ze treinkaartjes met korting verkopen, van die Blokker/Kruidvat/Jumbo-kaartjes. Ik heb er nog geen ervaring mee, maar misschien is het iets voor de prijsbewuste FOK!ker (bijvoorbeeld voor het beruchte FOK!-nieuwjaarsrondje http://www.treinkaartkorting.nl/ | |
| Mr_Klaasje | donderdag 6 december 2012 @ 23:25 |
Op baanvakken waar ATB-EG ligt rij je het een keer kapot en daarna blijft het sein rood. Je rijdt het dus niet verder de vernieling in dan alleen een breuk. In Uithuizen heb je dat niet doordat er assentellers en ATB-NG gebruikt worden waardoor het risico groter wordt. | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 23:32 |
Lijkt me zwendel. Of in ieder geval ongeoorloofde resell. http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=41&t=123603 | |
| Duvel | donderdag 6 december 2012 @ 23:37 |
Dat gaat niet op bij een uitgebrokkelde spoorstaafkop. | |
| Flodder450 | donderdag 6 december 2012 @ 23:39 |
| |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 23:41 |
Mijn uitgebrokkelde bovenarmstaafkop is wel geleidend gelast trouwens
| |
| #ANONIEM | donderdag 6 december 2012 @ 23:41 |
Volgens mij staat nergens op die kaartjes dat je ze niet mag doorverkopen. | |
| Flodder450 | donderdag 6 december 2012 @ 23:42 |
| |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 23:43 |
Ook niet dat ze onderworpen zijn aan de AVV-NSR en dat daar WEL zoiets in staat? Dit KAN niet echt mogen namelijk, geloof ik niks van | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 23:44 |
Wereldfilmpje inderdaad. Maar dan heb je het wel over kortgekoppelde wagens met weinig snelheid Maar inderdaad, het toont absoluut een punt aan | |
| #ANONIEM | donderdag 6 december 2012 @ 23:45 |
Hoe het met de actiecodes zit weet ik niet, maar ik heb hier een Kruidvatkaartje liggen en daar staat niks van dat alles op. Tenminste niet op de buitenkant van de (nog verzegelde) envelop. | |
| Fiorano | donderdag 6 december 2012 @ 23:47 |
| Top, docenten hebben de colleges voor morgen alvast afgelast ivm de te verwachte vertragingen bij de NS. Ga lekker uitslapen morgenvroeg. | |
| treinbruno | donderdag 6 december 2012 @ 23:50 |
| K'heb een website gemaakt met allerlei alternatieven voor de Fyra tussen Nederland en België. Wat vinden jullie ervan? www.treinreisinfo.nl | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 23:50 |
HBO zeker? | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 23:51 |
Tinus Tractiehendel Hoi | |
| lezut | donderdag 6 december 2012 @ 23:56 |
Naja goed, 2 meter dan Tenzij je een of andere randdebiel hebt die met een snijbrander aan de gang gaat om de boel te saboteren. | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 23:56 |
Ben er trouwens niet mee eens dat
Verre van zelfs. Er is simpelweg geen touw meer aan vast te knopen. | |
| Fiorano | donderdag 6 december 2012 @ 23:57 |
Correct en tevens juist :-) | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 23:57 |
Die heb je In 2010 is er nog iemand geweest die uit het smalle deel van de rail een stuk weggeslepen heeft (waardoor de spoorstaaf dus wel ernstig verzwakt wordt, maar zonder dat het als een breuk iemand gaat opvallen) op Amersfoort - Zwolle ergens dacht ik. Weet niet hoe dat verder afgelopen is eigenlijk. | |
| Dr_Flash | donderdag 6 december 2012 @ 23:58 |
Dan is dat al een verbetereing ten opzichte van de tijd dat ik op de HU werkte. Daar werden standaard geen colleges op vrijdag gegeven omdat iedereen op donderdagavond z'n kop eraf zoop in de stad. Daar was geen sneeuw bij nodig | |
| bork | vrijdag 7 december 2012 @ 00:00 |
| Ik heb terwijl Sinterklaas al weer terug is richting betere oorden zo even een Thermo underwear T-shirt van de missus gekregen, is dat een hint voor a.s. zondag? | |
| Peterselieman | vrijdag 7 december 2012 @ 00:00 |
weet wel dat er iemand in de Flevopolder een keer bezig was om een spoorstaaf horizontaal door te snijden. Gelukkig werd die gast gestoord doordat er op het nevenspoor een trein aan kwam rijden. | |
| James1988 | vrijdag 7 december 2012 @ 00:00 |
Tussen Lelystad en Almere, diep in de nacht. De machinist van een personeelstrein zag toen dat iemand met het spoor aan het klooien was (door de vonkenregen) en heeft meteen de politie gebeld. De gasbrander is gevonden maar daar is niets uit gekomen. | |
| Dr_Flash | vrijdag 7 december 2012 @ 00:03 |
| Oh, klokje klepeltje | |
| lezut | vrijdag 7 december 2012 @ 00:04 |
Ja klopt, het meest bizarre daarvan was nog wel dat diegene dusdanig professioneel bezig is geweest, dat hij de beveiliging gewoon in de benen hield. | |
| Dr_Flash | vrijdag 7 december 2012 @ 00:04 |
Moet je van leren | |
| James1988 | vrijdag 7 december 2012 @ 00:05 |
De informatie over hoe het systeem werkt (spoorstroomlopen) is vrij te vinden op o.a. Wikipedia en Infrasite. Iemand met kwade bedoelingen kan zich daar vrijuit inlezen. De koperdiefstal bij Zevenaar, waarbij een ICE en een goederentrein botsten, vond ik interessanter - je moet vrij specifieke kennis hebben over hoe de boel ter plaatse is aangelegd en werkt om te kunnen bepalen welke kabels je kunt wegknippen zonder dat alarmbellen gaan rinkelen. | |
| Dr_Flash | vrijdag 7 december 2012 @ 00:07 |
| Ja, en toch was dat flevo incident gevaarlijker | |
| James1988 | vrijdag 7 december 2012 @ 00:10 |
| Het incident in Flevoland was absoluut gevaarlijk, maar ik denk dat het een beetje moeilijk is om in te schatten wat de mogelijke gevolgen zouden zijn geweest. Er is een kans dat het Hatfield in de polder had kunnen zijn. | |
| #ANONIEM | vrijdag 7 december 2012 @ 00:10 |
Daar zat toch ook meer achter? Systeem dacht dat de goederentrein helemaal binnen stond, de laatste wagens werden door de diefstal toch niet gedetecteerd ? Daardoor pakte de ICE de laatste 2 wagens meen ik. | |
| Dr_Flash | vrijdag 7 december 2012 @ 00:13 |
het fijne weet ik er ook niet van, maar hoe riskant is het dan (blijkbaar) om treinlengtes "out te maxxen" tegen bloklengte? Moet je daar dan niet ook IETS van leren? | |
| James1988 | vrijdag 7 december 2012 @ 00:14 |
Uit een rapport van de Onderzoeksraad:
| |
| #ANONIEM | vrijdag 7 december 2012 @ 00:17 |
Maakt op zich toch niet veel uit, al is een trein 1km lang. De beveiliging werkt gewoon, daar vertrouwen wij op. Je rijdt een sein gewoon af op zo'n moment dus alles achter je kan je nooit "tikken". Tenzij dus idd koperdiefstal of fouten in het systeem. En dat laatste komt natuurlijk wel eens voor, maar ook daar zijn weer richtlijnen voor. | |
| Dr_Flash | vrijdag 7 december 2012 @ 00:17 |
Ja, en de volgende zet is dan dat de minister zelf de portemonnee trekt om de ontwerper van het wissel te bestraffen en de getroffen criminelen te compenseren. Waarom wordt er niet eens een wet in gevoerd, tijdelijk, voor een jaar of vijf, die voor koperdiefstal de doodstraf als standaard oplegt? Waarom laten we al deze flauwekul maar gewoon gebeuren? | |
| #ANONIEM | vrijdag 7 december 2012 @ 00:19 |
| Ze zouden koperdiefstal ook best kunnen bestraffen met poging tot doodslag. Gezien wat er mis kan gaan. Maar dat is pas een issue als de PVV ooit aan de macht komt. Wat ik overigens toch echt niet hoop, dan verhuis ik. | |
| James1988 | vrijdag 7 december 2012 @ 00:21 |
Straffen voor koperdiefstal zijn niet mild, maar je moet wel iemand weten te pakken. Voor de koperdiefstal bij Zevenaar is nooit iemand als verdachte aangemerkt, net zo min als voor dat snijbranderincident bij Lelystad. | |
| Dr_Flash | vrijdag 7 december 2012 @ 00:21 |
Nee idd, laten we gewoon wachten tot het echt en keer goed mis gaat | |
| #ANONIEM | vrijdag 7 december 2012 @ 00:23 |
Liever dat dan PVV aan de macht om eerlijk te zijn | |
| #ANONIEM | vrijdag 7 december 2012 @ 00:27 |
![]() | |
| #ANONIEM | vrijdag 7 december 2012 @ 00:27 |
| Tot nu toe waait het meeste over zee weg gelukkig. | |
| Peterselieman | vrijdag 7 december 2012 @ 00:35 |
We hebben in Rutte 1 al gezien dat het 3x niks was | |
| EddyAlbena | vrijdag 7 december 2012 @ 05:18 |
| Zoals hier al werd gesuggereerd is de Fyra vandaag toeslagvrij. Overigens zie ik nog vlokje sneeuw En ja, zou ik wel een anticlimax vinden. Beetje chaos is altijd wel leuk he [ Bericht 31% gewijzigd door EddyAlbena op 07-12-2012 05:32:12 ] | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 06:45 |
| Zucht, geen vlokje gevallen hier... Hmm toch wel iets, en de trein heeft al vertraging... Nu moet ik echt huilen, krijg zojuist een e-mail dat de lessen niet doorgaan [ Bericht 48% gewijzigd door b2py op 07-12-2012 07:07:07 ] | |
| Darkwing_Duck | vrijdag 7 december 2012 @ 07:16 |
| 'T is hier met bakken uit de lucht gekomen in de Regio Parijs TGV: Niks aan de Hand RER A B E : Niks aan de Hand RER D : Beetje vertraging her en der RER C Dienst geknipt op 1 as want station word niet bediend, reden mij nog onbekend Transilien Alles rijd, behalve lijn N. Dienst geknipt , om dezelfde reden, want zelfde station En dan hebben we het over 3500 KM spoor | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 07:18 |
| Hier is 7000 km spoor en is bijna alles opgeheven. | |
| Darkwing_Duck | vrijdag 7 december 2012 @ 07:18 |
Vande nood een deugd maken b2py, bakkie chocolademelk erbij en genieten van het uitzicht en de laatste benelux? | |
| Darkwing_Duck | vrijdag 7 december 2012 @ 07:21 |
Ik vertel natuurlijk niet dat hier complete busbedrijven (zoals die in mijn avatar) beslist hebben om geen enkele bus te laten rijden, en dat ik lopen naar het werk kan... | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 07:27 |
Haha, ik ben ook doorgegaan. Stiekem komt het wel goed uit trouwens. Ga nu maar een dagje productief doen op school. Mijn treinserie moet vandaag een extra stop maken te heiloo, de trein voor de mijne had deze niet gemaakt, gevolg is dat mijn trein best wel vol is nu. Overigens kwam deze al aan met 10 bakken Virm uit den helder ipv de gebruikelijke 6. Goed geregeld dus, en te alkmaar nog een bak of 40 Virm gdst. | |
| _JdM_ | vrijdag 7 december 2012 @ 08:51 |
| *IC Enschede-Den Haag: Opgeheven Utrecht-Den Haag. Gedeelte naar Rotterdam rijdt "los" combineert dus niet. *IC Groningen-Den Haag: Opgeheven Utrecht-Den Haag. Gedeelte naar Rotterdam rijdt "los", combineert dus niet. *IC Rotterdam-Deventer: opgeheven *IC Den Haag-Utrecht: Stopt extra te Zoetermeer. *Spitstreinen Leeuwarden-Utrecht opgeheven, combineren in Zwolle. | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 08:56 |
| Geen intercity's Utrecht - Schiphol door een wisselstoring te Amsterdam Bijlmer ArenA. Intercity's Den Helder - Nijmegen stoppen extra te Bijlmer Arena. | |
| Darkwing_Duck | vrijdag 7 december 2012 @ 09:33 |
| Ik las ergens dat er _maar_ 18 procent minder treinen rijden.... Maar waarom heb ik die indruk niet.... | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 09:34 |
| Dat is relatief he | |
| Darkwing_Duck | vrijdag 7 december 2012 @ 09:51 |
Ondertussen op station Antwerpen Centraal bengt men alles in gereedheid voor een toepasselijke ontvangst voor de Fyra![]() | |
| Flodder450 | vrijdag 7 december 2012 @ 10:07 |
| |
| JDude | vrijdag 7 december 2012 @ 10:21 |
| |
| Sie_scheitern_Epos | vrijdag 7 december 2012 @ 10:29 |
| Ja daar zit ik dus in... We staan midden op het spoor stil om "te wachten op een machinist met meer ervaring, die te voet hier heen komt lopen". | |
| Surveillance-Fiets | vrijdag 7 december 2012 @ 10:32 |
Serieus. Wat. | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 10:32 |
| |
| bork | vrijdag 7 december 2012 @ 10:35 |
We want pics! | |
| Sie_scheitern_Epos | vrijdag 7 december 2012 @ 10:37 |
| Hoe upload ik die van mijn s3 | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 10:40 |
| imgur app downloaden, kopieren die bb code en plakken | |
| Sie_scheitern_Epos | vrijdag 7 december 2012 @ 10:46 |
Prorail autotje schiet te hulp![]() | |
| bork | vrijdag 7 december 2012 @ 10:47 |
Goed gedaan, waar staan jullie ergens, lijkt me toch niet heel dicht bij Breda, of wel? | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 10:48 |
Komt de trein even vooruit trekken? | |
| #ANONIEM | vrijdag 7 december 2012 @ 10:50 |
Dan komt er een machinist aan die een wissel mag krukken. Moet je tegenwoordig bevoegd voor zijn | |
| bork | vrijdag 7 december 2012 @ 10:52 |
Mono, wat is "krukken"? In deze context dan. | |
| JDude | vrijdag 7 december 2012 @ 10:53 |
Bij Zonzeel gok ik zo. | |
| Sandrvich | vrijdag 7 december 2012 @ 10:53 |
Terwijl iedereen zit te bitchen op de NS, gaat het bij Thalys ook niet bepaald gesmeerd:![]() | |
| Sie_scheitern_Epos | vrijdag 7 december 2012 @ 10:54 |
| Ik sta vlak bij Zevenbergen. Naar ze riepen dus om dat we moeten wachten op de machinist van de IC die voorbij reed, omdat hij ervaring heeft met het fyra netwerk en deze niet | |
| Peterselieman | vrijdag 7 december 2012 @ 10:54 |
| een wissel krukken is deze met behulp van een staaf handmatig in de juiste stand leggen | |
| bork | vrijdag 7 december 2012 @ 10:55 |
thx | |
| #ANONIEM | vrijdag 7 december 2012 @ 10:55 |
Een wissel in de goede eindstand leggen. Bij niet centraal bediende wissels is het een kwestie van ompompen met de hand/voet of op een knop drukken. Bij een elektrisch bediend wissel is het een ander verhaal. Daar moet je met een soort stang de wissel krukken. Prorail heeft bepaald dat je daarvoor bevoegd moet zijn. En niet iedereen is dat. | |
| bork | vrijdag 7 december 2012 @ 10:55 |
fraaie planning dan | |
| bork | vrijdag 7 december 2012 @ 10:56 |
ok, dat is een iets ander verhaal PSM. thx. | |
| Peterselieman | vrijdag 7 december 2012 @ 10:58 |
niet per se. Ik had het namelijk over bediende wissels, terwijl er ook nog vele onbediende wissels in Nederland liggen. Die moeten sowieso door een mcn omgelegd worden als deze naar een ander spoor wil | |
| bork | vrijdag 7 december 2012 @ 10:58 |
| Zevenbergen/Zonzeel/viaduct/wissel Deze dan? Er liggen weinig wissels op dat stuk, best knap. | |
| bork | vrijdag 7 december 2012 @ 10:59 |
Je ziet het weleens bij trams (In Krakow dan), stoppen, stapt de machinist uit met een staafje, draaien en rijden maar | |
| V2 | vrijdag 7 december 2012 @ 11:03 |
![]() | |
| Peterselieman | vrijdag 7 december 2012 @ 11:04 |
| heb het zelf ook wel eens meegemaakt dat een wissel gekrukt moest worden. We stonden in Groningen met een trein van 12 bakken VIRM op één minuut rijden van het station ongeveer 40 minuten stil | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 11:04 |
goede soep! | |
| ziggyziggyziggy | vrijdag 7 december 2012 @ 11:04 |
Een soort stang? Een zwengel gewoon. | |
| Peterselieman | vrijdag 7 december 2012 @ 11:04 |
en dan te bedenken dat er bij de Afsluitdijk helemaal geen spoor ligt | |
| ziggyziggyziggy | vrijdag 7 december 2012 @ 11:06 |
Tja. NSR-machinisten mogen tegenwoordig sowieso niet meer krukken. Arriva-machinisten wel, maar slechts een aantal specifieke wissels. | |
| Flodder450 | vrijdag 7 december 2012 @ 11:07 |
| |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 11:14 |
| De reisplanner is bijgewerkt voor na 12:00, was het bedoeling dat het slechts tot 12:00 zou gelden deze dienstregeling? | |
| Sie_scheitern_Epos | vrijdag 7 december 2012 @ 11:14 |
| 1 uur verder en we zijn inmiddels station lage zwaluwe gepasseerd. Alleen rijdt hij heel langzaam en zetten ze steeds de trein weer uit..(ik heb geen verstand van treinen/wissels btw) | |
| Basekid_NZ | vrijdag 7 december 2012 @ 11:23 |
| Ik hoop niet dat vannacht alle wissels vastvriezen omdat er nu zoveel water is + strenge vorst vannacht... moet van Maastricht naar Apeldoorn morgen. | |
| Dr_Flash | vrijdag 7 december 2012 @ 11:36 |
| Vanochtend om half 8 lag er niks dus ik ben maar weer m'n bed in gekropen Nu ligt er een centimeter of drie | |
| Fiorano | vrijdag 7 december 2012 @ 11:41 |
| Hier gaan we richting de 7/8 cm denk ik. | |
| ReisT | vrijdag 7 december 2012 @ 11:43 |
Nee hoor, aangepaste dienstregeling duurt de hele dag. Reisplanner wordt altijd veel te laat bijgewerkt. | |
| Scarlet_Dragonfly | vrijdag 7 december 2012 @ 11:44 |
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je 's ochtends al een inschatting kunt maken of 's middags je trein nog wel rijdt... | |
| Sie_scheitern_Epos | vrijdag 7 december 2012 @ 11:50 |
| Nou ik ben bijna in rotterdam hoor. Ruim anderhalf uur over gedaan | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 11:52 |
poef wisselstoring fyra nog meer +150 | |
| EddyAlbena | vrijdag 7 december 2012 @ 11:56 |
Daarna kwam er nog zo'n oude, ben nu bijna in Amsterdam Met enig geluk vandaag eigenlijk geen vertraging gehad (zowel heen als terug) | |
| ziggyziggyziggy | vrijdag 7 december 2012 @ 12:37 |
| Oude? | |
| EddyAlbena | vrijdag 7 december 2012 @ 12:44 |
| Oude treinmodel (niet die met die open voorkant). Was even in de veronderstelling dat er nu 100% nieuwe modellen werden ingezet, maar dat is natuurlijk niet zo. Weet eigenlijk niet of het nu een vertraagde was (die van 10.21 had eerst 45min vertraging, daarna werd gezegd dat hij niet meer zou rijden en vervolgens werd hij toch weer aangehaald als zijnde vertraagd) of een volgens het normale schema. Doet er ook neit toe, ik ben thuis | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 13:45 |
| Wel godverdomme. Trein naar den helder heeft +20, wat doet de ns, heft hem even op na Amsterdam c. Vervolgens heeft de trein erna +13. 73 minuten geen trein vanuit amsterdam naar Den helder dus... | |
| ziggyziggyziggy | vrijdag 7 december 2012 @ 13:49 |
| Ben nu met de trein naar het werk. Eens zien of ik om 22u weer thuis kom. | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 13:53 |
| Dat heb je gelukkig helemaal zelf in de hand. | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 14:01 |
| Wat ik kon zien trouwens reed alles rond Amsterdam wel versterkt. Sprinters uit almere/amersfoort dubbel. Ic uit Schiphol dubbel. Ic's uit alkmaar en haarlem allemaal hele dag dubbele stellen. Sprinter rdam - uitgeest ook alles 10 bakken slt. | |
| ziggyziggyziggy | vrijdag 7 december 2012 @ 14:16 |
Ja, want wij besluiten dat er een wissel of een trein stuk gaat. | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 14:17 |
| Beetje sjoemelen hier en daar, extra trein voor jezelf zodat je thuis komt :p | |
| ziggyziggyziggy | vrijdag 7 december 2012 @ 14:19 |
| Kon dat maar... | |
| ArnosL | vrijdag 7 december 2012 @ 14:29 |
| Op station Zwolle staat al een gtw klaar voor de eerste dienst van zondag zo te zien. Staan ook allemaal mensen binnenin. Is dat voor informatie en een welkom ofzo? | |
| Scarlet_Dragonfly | vrijdag 7 december 2012 @ 14:37 |
| Mijn treinreis lijkt voorlopig nog helemaal goed te gaan (afkloppen!!). Tussen Utrecht en Woerden hebben ze zo te zien wat wissels vastgelegd, de middelste twee sporen ligt een flink laagje sneeuw op, daar is vandaag nog geen trein overheen geweest | |
| Mr_Klaasje | vrijdag 7 december 2012 @ 14:37 |
Ritje voor genodigden? | |
| Mr_Klaasje | vrijdag 7 december 2012 @ 14:40 |
| Ik heb zojuist via twitter vernomen dat NS geen moeite wil doen om te communiceren hoe de Landelijk uitgedunde dienstregeling eruit zou kunnen zien vanaf zondag. Waarom niet? Omdat ze misschien nog kleine wijzigingen t.o.v. dat plan gaan doorvoeren. Ondertussen weet ik dus niet hoe ik maandag naar mijn werk moet reizen aangezien op die reisroute gegarandeerd gesneden wordt maar in de alternatieven mogelijk ook. | |
| ziggyziggyziggy | vrijdag 7 december 2012 @ 14:42 |
We zitten in een zogenaamde kerninfrafase. Dat betekent dat we een hoop niet-cruciale wissels niet meer mogen bedienen om te voorkomen dat ze gestoord raken. | |
| Dr_Flash | vrijdag 7 december 2012 @ 14:43 |
Tsja, dan confronteer je je baas met de realiteit he. En het feit dat jij geen Opperwezen bent, en zo | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 14:44 |
Ik zag je conversatie op twitter, vond het wel een interessant gesprek. | |
| GekkeHaan | vrijdag 7 december 2012 @ 14:50 |
Vandaag is de officiele opening van de Vechtdallijnen met alle bobo's van de provincies e.d. Hebben ze voor gekozen omdat ze ook nog Achterhoek Rivierenland moeten openen en nog twee busconcessies. Die openingen hebben ze over 4 dagen verspreid. | |
| Mr_Klaasje | vrijdag 7 december 2012 @ 14:52 |
Het boeit mijn baas gelukkig niet zoveel of ik om 8:00 of om 10:00 binnen kom lopen zolang ik mijn uren maar draai. Ik heb alleen geen zin in 13 minuten Weesp naast een weiland waar de wind lekker vandaan het station in waait. Dat is koud terwijl er verder totaal niets te beleven is. | |
| Duvel | vrijdag 7 december 2012 @ 15:29 |
| Zo'n baas heb ik ook, dat scheelt eel boel. | |
| James1988 | vrijdag 7 december 2012 @ 15:38 |
Nou, dat 11.8-feestje gaat zo te zien niet door:
| |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 15:40 |
| NS heeft inmiddels ook een tweede twitter account omdat ze teveel tweeten: https://twitter.com/NS_online2 | |
| dennistd | vrijdag 7 december 2012 @ 15:42 |
En daar is door de NVBS ook alweer op gereageerd op facebook: Het zal wel een actie van onderaf zijn en op door het op twitter te gaan vragen heb je alleen maar meer kans dat één of andere manager er lucht van krijgt en de hele boel verbiedt... | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 15:44 |
| Opvallend detail, de vertragingen beginnen inmiddels wel flink op te lopen en storingen zijn aan de lopende band vandaag. Toch is het net best blijven rijden op zich. Het lastige is nu alleen de vertragingen er proberen uit te rijden. | |
| Dr_Flash | vrijdag 7 december 2012 @ 15:57 |
13 minuten Christus te paard nog | |
| Dr_Flash | vrijdag 7 december 2012 @ 16:02 |
| Hoe zit het eigenlijk met de gratis hanzelijn diensten morgen? Zijn die al opgeheven? | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 16:03 |
| Het lijkt erop dat NS aan het terugkrabbelen is van de winterdienst. De kwartiersverdichting op de zaanlijn wordt alweer opgestart. | |
| Dr_Flash | vrijdag 7 december 2012 @ 16:04 |
Het is ook niet alsof er enige vorm van structuur of beleid in te ontdekken is he? | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 16:05 |
| Nee niet echt, maar het is iets! | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 16:10 |
wachten | |
| Dr_Flash | vrijdag 7 december 2012 @ 16:16 |
| Zolang er niks bekend gemaakt is verwacht ik de normale dienstregeling morgen. | |
| dennistd | vrijdag 7 december 2012 @ 16:19 |
Ik heb nog niet gelezen dat ze opgeheven worden (lijkt me ook raar gezien alle festiviteiten er omheem). Wel is de rit met mat'24 opgeheven, maar deze rijdt nu met een 'nieuwe intercity' (zal wel DDZ worden): http://www.omroepflevolan(...)e-hanzelijn-afgelast | |
| dennistd | vrijdag 7 december 2012 @ 16:29 |
| Hmm, bekende foto kwam ik net tegen in het introductiemagazine van Arriva voor de Vechtdallijnen: http://dennistd.nl/temp/arrivamagazine.jpg | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 16:31 |
leuk stuk! Je had Fok! treintopic ook wel mogen noemen hoor! | |
| bork | vrijdag 7 december 2012 @ 16:33 |
| Morgen dus voor niks op de hanzelijn, wist ik niet, boeit niet want ik kan niet, dus zondag he Fles | |
| dennistd | vrijdag 7 december 2012 @ 16:35 |
| Ik heb nog veel meer genoemd, maar helaas was er niet zoveel ruimte in het blad En aangezien de o.a. via somda liep kwam die er wel bij te staan (en eerlijk gezegd kun je daar ook meer info vinden over bijzondere ritjes). Maar hier is het veel gezelliger | |
| Dr_Flash | vrijdag 7 december 2012 @ 16:40 |
Het komt allemaal goed jongens ![]() | |
| Dr_Flash | vrijdag 7 december 2012 @ 16:41 |
Dat gaat nog wat worden inderdaad | |
| V2 | vrijdag 7 december 2012 @ 16:41 |
Bwhaha, die is goed zeg | |
| Peterselieman | vrijdag 7 december 2012 @ 16:42 |
Dan hebben ze er meer, want ik heb m ook al in politieuitvoering gezien | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 16:42 |
![]() Bron | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 16:43 |
| Kan niks vinden van een kaartje, zal dezelfde zijn als die van vandaag.. | |
| ziggyziggyziggy | vrijdag 7 december 2012 @ 16:48 |
| Klopt, in de basis dezelfde als vandaag. Maar dan de zaterdagse versie. | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 16:49 |
Even je best doen he! Trein van 17:46 te Groningen staat aangegeven als niet verder dan Europapark! Thanks voor de info, rijdt de IC naar lelystad morgen tenminste ook nog vanaf Amsterdam! | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 17:01 |
| Nieuwe NS sms voor morgen is ook al binnen inmiddels.. | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 17:04 |
En ze zijn weer opgeheven. | |
| Dr_Flash | vrijdag 7 december 2012 @ 17:11 |
| Mooi, dan zal die gratis Hanzelijnpendel wel gewoon rijden want dat is Inselbetrieb, daar heeft niemand last van | |
| dennistd | vrijdag 7 december 2012 @ 17:14 |
Behalve dan dat de wissels bij Hattemerbroek Aansluiting bedient moeten worden. | |
| Duvel | vrijdag 7 december 2012 @ 17:15 |
Prutsers. | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 17:16 |
Èn op het emplacement bij Zwolle natuurlijk | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 17:17 |
![]() | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 17:20 |
| Cao-onderhandelingen railinfra vastgelopen Economie | Laatst gewijzigd:07-12-2012 16:38 | Joost Zwaga | Utrecht - De onderhandelingen over een nieuwe railinfra-cao zijn vastgelopen op de loonparagraaf. Dat hebben cao-partijen bekendgemaakt. Werkgevers bieden een loonsverhoging van maximaal 1 procent, zonder enige ruimte voor onderhandelingen. Vakbonden eisen echter 2,5 procent meer loon. Onderhandelaar Hans Crombeen van FNV Bouw noemt de opstelling van werkgevers merkwaardig. “Wij hebben zelf ruimte gevonden voor een hoger loonbod. Het is dus geen kwestie van niet kunnen, het is een kwestie van niet willen.” Volgens werkgevers staan de prijzen in de sector, door het aanbestedingsbeleid van Prorail, zwaar onder druk en moet de salarisverhoging daarom beperkt blijven. De vakbonden bespreken volgende week de ontstane situatie. Bron | |
| Duvel | vrijdag 7 december 2012 @ 17:22 |
Het idee van een CAO is dat iedereen in de sector daarmee werkt zodat je niet op loonkosten kunt concurreren? Dus dan gaat het argument van de werkgevers toch niet op? | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 17:23 |
Dat zou je wel denken ja | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 17:35 |
| Met spoorse dingen erin rond minuut of 2 - 3, heftig! | |
| ZwartmetSuiker | vrijdag 7 december 2012 @ 17:45 |
| Gaaf filmpje! | |
| Dr_Flash | vrijdag 7 december 2012 @ 17:54 |
Grappig. Stippeltjes zijn "Overige vervoerders" hm? Pikken ze op de laatste dag nog snel even de Betuwelijn in, de schelmen | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 17:56 |
Dat is gewoon Arrivia op Dordrecht - Geldermalsen man | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 18:33 |
| Ik bezig met het mezelf aanleren van het maken van draaitabellen. Heb voor de gein daarvoor als brondata de storingen van afgelopen week eens genomen. Misschien wel geinig om even te zien. Verwacht geen hoogstaande excel kwaliteiten, en met de lay-out ben ik het ook nog niet eens. Maar goed, het is wat. https://docs.google.com/open?id=0B1f8pmOFIB5uUTNNMGZnQzlaNXM | |
| Dr_Flash | vrijdag 7 december 2012 @ 18:34 |
BETUWELIJN. idioot | |
| Crientj | vrijdag 7 december 2012 @ 18:37 |
| Bluh, prutsers. ik heb een weekend vrij abonnement en ging vrijdag leuk van Bilthoven naar Amersfoort (niet uitgecheckt) en weer terug naar Bilthoven. Hebben ze heel vrolijk die 10 euro instaptarief van mn kaart gehaald en bij uitchecken niet teruggestort. Eerdaags maar weer eens bellen met ze om die 10 euro terug te krijgen. >< | |
| Dr_Flash | vrijdag 7 december 2012 @ 18:40 |
| Ja dat is "normaal". Als je op hetzelfde station uit als incheckt en er zit meer dan een uur tussen dan ben je je borg kwijt God mag weten wat daar "normaal" aan is, maar okee | |
| Crientj | vrijdag 7 december 2012 @ 18:43 |
21:26 - 22:31 Fuuuuuu. | |
| Salatrel | vrijdag 7 december 2012 @ 18:45 |
waarom check je niet gewoon uit zoals het hoort | |
| zoem | vrijdag 7 december 2012 @ 18:49 |
| De IC naar Vlissingen zit stampesvol; zelfs 8 bakken VIRM zijn niet genoeg En dan is er zo'n lulhannes die met een grote opoefiets op het balkon staat | |
| Crientj | vrijdag 7 december 2012 @ 18:50 |
Omdat ik | |
| Dr_Flash | vrijdag 7 december 2012 @ 18:56 |
omdat het geen kut uit moet maken als je toch weekendVRIJ hebt. | |
| Flodder450 | vrijdag 7 december 2012 @ 18:58 |
dat stukje op de 6e minuut | |
| Flodder450 | vrijdag 7 december 2012 @ 19:13 |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 19:22 |
| Gaaf! Die gasten staan op plekken te filmen joh, zoals midden in die viersporigheid! | |
| Peterselieman | vrijdag 7 december 2012 @ 19:35 |
fietsen kun je ook buitenzetten. Is wel eens vaker gebeurd in een volle trein | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 19:41 |
Je mag niet eens je fiets meenemen in de spits | |
| greavy | vrijdag 7 december 2012 @ 19:42 |
| Sommige knuppels doen dat wel | |
| Peterselieman | vrijdag 7 december 2012 @ 19:42 |
| het bericht van zoem is geschreven op een tijd die buiten de spitsuren ligt | |
| Peterselieman | vrijdag 7 december 2012 @ 19:42 |
| Het lijkt er nu sterk op dat de Benelux morgen wel met een 11.8 zal gaan rijden. Mits deze niet stuk gaat natuurlijk | |
| greavy | vrijdag 7 december 2012 @ 19:43 |
| De 1182 is vandaag in Roosendaal geweest, en de testen zijn vooralsnog geslaagd. Als de 1182 morgen niet gepakt wordt, wordt het een Traxx. Een andere 11.8 mag niet naar NL, dit is een eenmalige uitzondering voor de 1182. | |
| Peterselieman | vrijdag 7 december 2012 @ 19:45 |
| het zou mooi zijn als het nog een keer lukt. Het zou zo ongeveer ook het afscheid van de locs uit de serie 11.8 betekenen heb ik begrepen. | |
| greavy | vrijdag 7 december 2012 @ 19:46 |
| 11.8 word in 2013 ook terzijde gesteld, maar gaat de komende maanden nog met de vaste P-treinen blijven rijden. 11.8 in P-treinen gaat dan vervangen worden door jongere loco's, dit door de instroom van de nieuwe locs 18xx. | |
| Peterselieman | vrijdag 7 december 2012 @ 19:48 |
| ah. Zat ik dus niet heel erg veel mis | |
| #ANONIEM | vrijdag 7 december 2012 @ 19:54 |
| Wie pakt morgen de Hanzelijn? Ik ben in Lelystad namelijk en ik wil zelf ook een slag pakken eigenlijk | |
| KingRoland | vrijdag 7 december 2012 @ 19:58 |
| Wie is vaak te vinden bij Station Sloterdijk? | |
| Mr_Klaasje | vrijdag 7 december 2012 @ 19:59 |
Schuldig! | |
| #ANONIEM | vrijdag 7 december 2012 @ 20:00 |
Zwolle - Lelystad of Lelystad - Zwolle ? Ik wou rond 11-12 richting Zwolle | |
| Dr_Flash | vrijdag 7 december 2012 @ 20:00 |
Ik. Maar de hele bloedzooi zal wel weer opgeheven worden wegens <<pick random lulsmoes>> | |
| Peterselieman | vrijdag 7 december 2012 @ 20:03 |
zeldzaam diertje op het spoor | |
| Dr_Flash | vrijdag 7 december 2012 @ 20:03 |
| Ik wil dit doen: 12:00 Zwolle V 12:35 x 13:14 Lelystad 13:27 x 13:59 Dronten 14:07 x 14:39 Kampen Zuid 14:50 Zwolle Dus de hele rit ineens en op alle stations een half uurtje. Heb al met wat vrienden afgesproken | |
| greavy | vrijdag 7 december 2012 @ 20:03 |
Hanzelijn gaat morgen door met 1xIRM10 en 1xDDZ8 in de 2 omlopen. Stand hiervan: 17:30 vanmiddag | |
| dennistd | vrijdag 7 december 2012 @ 20:03 |
Ik pak morgen de eerste trein Zwolle-Lelystad (10u-10.35u), en ga dan bij de NVBS-kraam leden staan werven. Tot 13.30u, want om 13.45u pak is de trein om op Hoofddorp de Benelux met de 11.8 ervoor op de foto te zetten. | |
| James1988 | vrijdag 7 december 2012 @ 20:05 |
| Hanzelijn laat ik even links liggen, ik ga morgen naar Brussel. Die Hanzelijn ligt er de komende honderd jaar nog wel, een IC van Amsterdam naar Brussel via Roosendaal komt er waarschijnlijk nooit meer. | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 20:10 |
Ik | |
| greavy | vrijdag 7 december 2012 @ 20:10 |
| Ik ga zelf ook niet naar de Hanzelijn. Denk dat mijn programma wordt: Zwijndrecht - Rotterdam (SSN platen) - Den Bosch (SSN platen) - Eys (ZLSM en SSN platen) - Maastricht - Liège-Guillemins - Brussel-Zuid - Dordrecht - Zwijndrecht De allerlaatste BNL neem ik vanaf Brussel naar Dordrecht. | |
| Dr_Flash | vrijdag 7 december 2012 @ 20:11 |
| Wat wordt de volgende TT? "Wachten zaterdag af"? | |
| b2py | vrijdag 7 december 2012 @ 20:11 |
Niet heel vaak, maar kom er 8 keer per week langs.. | |
| greavy | vrijdag 7 december 2012 @ 20:11 |
| Nou, goed idee.. |