je wil niet weten hoeveel mensen met een afgelopen jaartrajectkaart of ov/ns jaarkaart in de trein zitten die inmiddels gewoon op saldo reizenquote:Op donderdag 6 december 2012 22:39 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
ook leuk dat mn weekend vrij op een studenten ov chipkaart staat. Op vrijdag zeggen ze al dat het goed is wanneer ze mijn kaart zien.Heb ik daar zo'n abonnement voor.
Ach, ik heb ook wel eens een gescheurde lasplaat gehad op een opstelterrein. Maar dat heet dan ook gelijk spoorstaafbreuk. Ik weet dus niet in hoeverre de cijfers reëel zijn.quote:Op donderdag 6 december 2012 22:32 schreef dennistd het volgende:
Wel jammer dat er niks geen vergelijkingsmateriaal bij staat over hoeveel het er in andere landen zijn (per x kilometer spoor). Ik kan me zo voorstellen dat met veel langgelaste spoorstaven het meer voorkomt dan met korte secties die met lasplaten aan elkaar zitten..
Succes met inchecken op zaterdag/zondag, dan staat er keurig 'Student Week Korting' en is je geld wegquote:Op donderdag 6 december 2012 22:39 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
ook leuk dat mn weekend vrij op een studenten ov chipkaart staat. Op vrijdag zeggen ze al dat het goed is wanneer ze mijn kaart zien.Heb ik daar zo'n abonnement voor.
nee hoor. Er staat geen studentenreisproduct meer op.quote:Op donderdag 6 december 2012 22:49 schreef markus92 het volgende:
[..]
Succes met inchecken op zaterdag/zondag, dan staat er keurig 'Student Week Korting' en is je geld weg
Dat is de bedoeling ja. Vanochtend gaf die van 8:08 er de brui aan en die karper heeft de hele dag niet meer gezwommen gereden hoor.quote:Op donderdag 6 december 2012 22:05 schreef b2py het volgende:
Ohja, die extra v250 1x per 2 uur rijdt ook vrolijk rond morgen
Ja conducteur, het was ook wel mijn BEDOELING om te betalen hoor. Maar jaquote:
Tendentieus nieuwsbericht weer en ook op een lekker tijdstip naar buiten gebracht... De algemene toon van de opeens technisch onderlegde massa gaat van "in Zwitserland hebben ze er geen last van!!!1!!1" tot "Levensgevaarlijk, moet niet kunnen blahblahblah".quote:Op donderdag 6 december 2012 22:24 schreef b2py het volgende:
Spoor breekt regelmatig in Nederland
RIJSWIJK - Gemiddeld breekt er 83 keer per jaar een stuk spoor in Nederland, ongeveer twee keer in de 9 dagen.
Dat blijkt uit cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Sinds 2008 is het aantal geregistreerde ‘spoorstaafbreuken’ sterk toegenomen. Voor 2009 schommelde het aantal namelijk zo rond de 20 tot 30 breuken in rails per jaar.
Sindsdien is dat aantal sterk gestegen, in 2010 waren er zelfs ruim 110 gekraakte rails geregistreerd. In 2011 daalde dat wel iets naar bijna 80.
Registreren
Volgens het rapport van ILT worden ook breuken in lassen en wissels sinds 2009 meegeteld. Ook is er veel meer aandacht besteed aan het goed registreren van de gebroken rails. Volgens de ILT kunnen gebroken sporen niettemin tot ongelukken leiden, al is dat in 2011 niet gebeurd. Het ILT geeft aan dat er sprake is van een verbeterde veiligheidsprestatie.
Het aantal spoorspattingen, waarbij een stuk spoor knikt, doordat het bijvoorbeeld uitzet door hitte, is juist enorm afgenomen in de laatste paar jaren. Tussen 2004 en 2006 steeg het aantal nog van 25 naar bijna 80. Sindsdien kelderde dat aantal, om in 2011 op slechts twee spoorspattingen uit te komen.
Bovendien werden volgens de ILT in de twee gevallen dat het spoor toch knikte, alle maatregelen genomen om een ongeluk te voorkomen. Vandaar dat er in 2011 geen ongelukken zijn gebeurd door een kronkelend stuk spoor.
Bron
quote:Op donderdag 6 december 2012 23:17 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Gisteravond trof ik een conducteur met paranormale gaven: ik gaf hem mijn ov-chipkaart, hij hield 'm naast z'n oor, luisterde even en zei dat het goed was![]()
![]()
Z'n lezer zal wel stuk zijn geweest ofzo
is niet helemaal waar. Zie de spoorstaafbreuk in Uithuizen in 2009quote:Op donderdag 6 december 2012 23:16 schreef lezut het volgende:
[..]
Tendentieus nieuwsbericht weer en ook op een lekker tijdstip naar buiten gebracht... De algemene toon van de opeens technisch onderlegde massa gaat van "in Zwitserland hebben ze er geen last van!!!1!!1" tot "Levensgevaarlijk, moet niet kunnen blahblahblah".
Niemand die echter weet dat een trein gewoon over een gebroken spoorstaaf heen kan hobbelen, de hele kop moet eraf breken of er moet echt 5 meter uit zijn voordat er wat gebeurd. En dat gaat niet gebeuren want wat dat betreft worden de spoorstaven in Nederland goed in de gaten gehouden (maarja, daar hoor je dan weer niemand over)
quote:Op donderdag 6 december 2012 23:18 schreef Pino112 het volgende:
[..]! Zulke conducteurs zijn de beste
Op baanvakken waar ATB-EG ligt rij je het een keer kapot en daarna blijft het sein rood. Je rijdt het dus niet verder de vernieling in dan alleen een breuk. In Uithuizen heb je dat niet doordat er assentellers en ATB-NG gebruikt worden waardoor het risico groter wordt.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:20 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
is niet helemaal waar. Zie de spoorstaafbreuk in Uithuizen in 2009
Lijkt me zwendel. Of in ieder geval ongeoorloofde resell.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:24 schreef James1988 het volgende:
Ik kwam een website tegen waar ze treinkaartjes met korting verkopen, van die Blokker/Kruidvat/Jumbo-kaartjes. Ik heb er nog geen ervaring mee, maar misschien is het iets voor de prijsbewuste FOK!ker (bijvoorbeeld voor het beruchte FOK!-nieuwjaarsrondje).
http://www.treinkaartkorting.nl/
Dat gaat niet op bij een uitgebrokkelde spoorstaafkop.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:25 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Op baanvakken waar ATB-EG ligt rij je het een keer kapot en daarna blijft het sein rood. Je rijdt het dus niet verder de vernieling in dan alleen een breuk. In Uithuizen heb je dat niet doordat er assentellers en ATB-NG gebruikt worden waardoor het risico groter wordt.
quote:Op donderdag 6 december 2012 22:08 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dames en heren. Door een defecte trein rijden er minder FYRA's op de HSL.
Oorzaak?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
Mijn uitgebrokkelde bovenarmstaafkop is wel geleidend gelast trouwensquote:Op donderdag 6 december 2012 23:37 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat gaat niet op bij een uitgebrokkelde spoorstaafkop.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
Volgens mij staat nergens op die kaartjes dat je ze niet mag doorverkopen.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:32 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Lijkt me zwendel. Of in ieder geval ongeoorloofde resell.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=41&t=123603
quote:Op donderdag 6 december 2012 23:16 schreef lezut het volgende:
[..]
Tendentieus nieuwsbericht weer en ook op een lekker tijdstip naar buiten gebracht... De algemene toon van de opeens technisch onderlegde massa gaat van "in Zwitserland hebben ze er geen last van!!!1!!1" tot "Levensgevaarlijk, moet niet kunnen blahblahblah".
Niemand die echter weet dat een trein gewoon over een gebroken spoorstaaf heen kan hobbelen, de hele kop moet eraf breken of er moet echt 5 meter uit zijn voordat er wat gebeurd. En dat gaat niet gebeuren want wat dat betreft worden de spoorstaven in Nederland goed in de gaten gehouden (maarja, daar hoor je dan weer niemand over)
Ook niet dat ze onderworpen zijn aan de AVV-NSR en dat daar WEL zoiets in staat? Dit KAN niet echt mogen namelijk, geloof ik niks vanquote:Op donderdag 6 december 2012 23:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Volgens mij staat nergens op die kaartjes dat je ze niet mag doorverkopen.
Wereldfilmpje inderdaad. Maar dan heb je het wel over kortgekoppelde wagens met weinig snelheidquote:
Hoe het met de actiecodes zit weet ik niet, maar ik heb hier een Kruidvatkaartje liggen en daar staat niks van dat alles op. Tenminste niet op de buitenkant van de (nog verzegelde) envelop.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:43 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ook niet dat ze onderworpen zijn aan de AVV-NSR en dat daar WEL zoiets in staat? Dit KAN niet echt mogen namelijk, geloof ik niks van
HBO zeker?quote:Op donderdag 6 december 2012 23:47 schreef Fiorano het volgende:
Top, docenten hebben de colleges voor morgen alvast afgelast ivm de te verwachte vertragingen bij de NS. Ga lekker uitslapen morgenvroeg.
Tinus Tractiehendelquote:Op donderdag 6 december 2012 23:50 schreef treinbruno het volgende:
K'heb een website gemaakt met allerlei alternatieven voor de Fyra tussen Nederland en België.![]()
Wat vinden jullie ervan?
www.treinreisinfo.nl
Naja goed, 2 meter danquote:
quote:- Het ticketaanbod wordt eenvoudiger
Correct en tevens juist :-)quote:
Die heb jequote:Op donderdag 6 december 2012 23:56 schreef lezut het volgende:
[..]
Naja goed, 2 meter danMaar valt wat mij betreft beide onder het kopje extreme situatie.
Tenzij je een of andere randdebiel hebt die met een snijbrander aan de gang gaat om de boel te saboteren.
Dan is dat al een verbetereing ten opzichte van de tijd dat ik op de HU werkte. Daar werden standaard geen colleges op vrijdag gegeven omdat iedereen op donderdagavond z'n kop eraf zoop in de stad. Daar was geen sneeuw bij nodigquote:
weet wel dat er iemand in de Flevopolder een keer bezig was om een spoorstaaf horizontaal door te snijden. Gelukkig werd die gast gestoord doordat er op het nevenspoor een trein aan kwam rijden.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:57 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Die heb je![]()
In 2010 is er nog iemand geweest die uit het smalle deel van de rail een stuk weggeslepen heeft (waardoor de spoorstaaf dus wel ernstig verzwakt wordt, maar zonder dat het als een breuk iemand gaat opvallen) op Amersfoort - Zwolle ergens dacht ik.
Weet niet hoe dat verder afgelopen is eigenlijk.
Tussen Lelystad en Almere, diep in de nacht. De machinist van een personeelstrein zag toen dat iemand met het spoor aan het klooien was (door de vonkenregen) en heeft meteen de politie gebeld.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:57 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
In 2010 is er nog iemand geweest die uit het smalle deel van de rail een stuk weggeslepen heeft (waardoor de spoorstaaf dus wel ernstig verzwakt wordt, maar zonder dat het als een breuk iemand gaat opvallen) op Amersfoort - Zwolle ergens dacht ik.
De gasbrander is gevonden maar daar is niets uit gekomen.quote:Weet niet hoe dat verder afgelopen is eigenlijk.
Ja klopt, het meest bizarre daarvan was nog wel dat diegene dusdanig professioneel bezig is geweest, dat hij de beveiliging gewoon in de benen hield.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:00 schreef James1988 het volgende:
[..]
Tussen Lelystad en Almere, diep in de nacht. De machinist van een personeelstrein zag toen dat iemand met het spoor aan het klooien was (door de vonkenregen) en heeft meteen de politie gebeld.
[..]
De gasbrander is gevonden maar daar is niets uit gekomen.
Moet je van lerenquote:Op vrijdag 7 december 2012 00:04 schreef lezut het volgende:
[..]
Ja klopt, het meest bizarre daarvan was nog wel dat diegene dusdanig professioneel bezig is geweest, dat hij de beveiliging gewoon in de benen hield.
De informatie over hoe het systeem werkt (spoorstroomlopen) is vrij te vinden op o.a. Wikipedia en Infrasite. Iemand met kwade bedoelingen kan zich daar vrijuit inlezen.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:04 schreef lezut het volgende:
[..]
Ja klopt, het meest bizarre daarvan was nog wel dat diegene dusdanig professioneel bezig is geweest, dat hij de beveiliging gewoon in de benen hield.
Daar zat toch ook meer achter?quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:05 schreef James1988 het volgende:
[..]
De informatie over hoe het systeem werkt (spoorstroomlopen) is vrij te vinden op o.a. Wikipedia en Infrasite. Iemand met kwade bedoelingen kan zich daar vrijuit inlezen.
De koperdiefstal bij Zevenaar, waarbij een ICE en een goederentrein botsten, vond ik interessanter - je moet vrij specifieke kennis hebben over hoe de boel ter plaatse is aangelegd en werkt om te kunnen bepalen welke kabels je kunt wegknippen zonder dat alarmbellen gaan rinkelen.
het fijne weet ik er ook niet van, maar hoe riskant is het dan (blijkbaar) om treinlengtes "out te maxxen" tegen bloklengte? Moet je daar dan niet ook IETS van leren?quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:10 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Daar zat toch ook meer achter?
Systeem dacht dat de goederentrein helemaal binnen stond, de laatste wagens werden door de diefstal toch niet gedetecteerd ?
Daardoor pakte de ICE de laatste 2 wagens meen ik.
Uit een rapport van de Onderzoeksraad:quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:10 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Daar zat toch ook meer achter?
Systeem dacht dat de goederentrein helemaal binnen stond, de laatste wagens werden door de diefstal toch niet gedetecteerd ?
Daardoor pakte de ICE de laatste 2 wagens meen ik.
quote:Hoe komt de passagierstrein op dat spoor?
De machinist van de stilstaande goederentrein belt de treindienstleiding voor advies. Op instructie van de treindienstleider rijdt de goederentrein iets door opdat het wissel vrij komt voor de passagierstrein. Op het moment dat het systeem aan de treindienstleider aangeeft dat het wissel vrij is, geeft de treindienstleider dit door aan de machinist die zijn trein daarop weer stil zet. Zowel machinist als treindienstleider zijn er op dat moment van overtuigd dat het wissel vrij is.
Eerder heeft in dit specifieke wissel een koperdiefstal plaatsgevonden. Dit veroorzaakt een storing in de signalering. Het systeem signaleert niet meer dat de goederentrein nog wel degelijk in de wisselsectie staat en de treindienstleider is hierdoor ook niet op de hoogte van dit feit. Omdat het wissel het signaal niet doorgeeft, krijgt op datzelfde moment de internationale passagierstrein vanuit Amsterdam vrije doorgang over het wissel. De passagierstrein raakt de achterste wagon van de goederentrein en drukt de achterste drie wagons en zichzelf uit de rails.
Oorzaken
Het ongeval is veroorzaakt door diefstal van koperen kabels uit het wissel. Normaal gesproken komt er een duidelijk signaal wanneer er een probleem is met een wissel, zoals een koperen leiding die is verwijderd. Het wissel zal dan bij de treindienstleiding worden weergegeven als ‘bezet’. De treindienstleider zal vervolgens een storingsploeg ter plaatse laten gaan om het probleem op te lossen. Het type wissel dat bij Zevenaar ligt, is echter zo ontworpen dat het systeem bij het verwijderen van die betreffende kabels geen signaal afgeeft. Het wissel wordt in het systeem van de treindienstleiding daardoor ten onrechte weergegeven als ‘vrij’.
Maakt op zich toch niet veel uit, al is een trein 1km lang. De beveiliging werkt gewoon, daar vertrouwen wij op.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:13 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
het fijne weet ik er ook niet van, maar hoe riskant is het dan (blijkbaar) om treinlengtes "out te maxxen" tegen bloklengte? Moet je daar dan niet ook IETS van leren?
Ja, en de volgende zet is dan dat de minister zelf de portemonnee trekt om de ontwerper van het wissel te bestraffen en de getroffen criminelen te compenseren.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:14 schreef James1988 het volgende:
[..]
Uit een rapport van de Onderzoeksraad:
[..]
Straffen voor koperdiefstal zijn niet mild, maar je moet wel iemand weten te pakken. Voor de koperdiefstal bij Zevenaar is nooit iemand als verdachte aangemerkt, net zo min als voor dat snijbranderincident bij Lelystad.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:17 schreef Dr_Flash het volgende:
Waarom wordt er niet eens een wet in gevoerd, tijdelijk, voor een jaar of vijf, die voor koperdiefstal de doodstraf als standaard oplegt? Waarom laten we al deze flauwekul maar gewoon gebeuren?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |