HBO zeker?quote:Op donderdag 6 december 2012 23:47 schreef Fiorano het volgende:
Top, docenten hebben de colleges voor morgen alvast afgelast ivm de te verwachte vertragingen bij de NS. Ga lekker uitslapen morgenvroeg.
Tinus Tractiehendelquote:Op donderdag 6 december 2012 23:50 schreef treinbruno het volgende:
K'heb een website gemaakt met allerlei alternatieven voor de Fyra tussen Nederland en België.![]()
Wat vinden jullie ervan?
www.treinreisinfo.nl
Naja goed, 2 meter danquote:
quote:- Het ticketaanbod wordt eenvoudiger
Correct en tevens juist :-)quote:
Die heb jequote:Op donderdag 6 december 2012 23:56 schreef lezut het volgende:
[..]
Naja goed, 2 meter danMaar valt wat mij betreft beide onder het kopje extreme situatie.
Tenzij je een of andere randdebiel hebt die met een snijbrander aan de gang gaat om de boel te saboteren.
Dan is dat al een verbetereing ten opzichte van de tijd dat ik op de HU werkte. Daar werden standaard geen colleges op vrijdag gegeven omdat iedereen op donderdagavond z'n kop eraf zoop in de stad. Daar was geen sneeuw bij nodigquote:
weet wel dat er iemand in de Flevopolder een keer bezig was om een spoorstaaf horizontaal door te snijden. Gelukkig werd die gast gestoord doordat er op het nevenspoor een trein aan kwam rijden.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:57 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Die heb je![]()
In 2010 is er nog iemand geweest die uit het smalle deel van de rail een stuk weggeslepen heeft (waardoor de spoorstaaf dus wel ernstig verzwakt wordt, maar zonder dat het als een breuk iemand gaat opvallen) op Amersfoort - Zwolle ergens dacht ik.
Weet niet hoe dat verder afgelopen is eigenlijk.
Tussen Lelystad en Almere, diep in de nacht. De machinist van een personeelstrein zag toen dat iemand met het spoor aan het klooien was (door de vonkenregen) en heeft meteen de politie gebeld.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:57 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
In 2010 is er nog iemand geweest die uit het smalle deel van de rail een stuk weggeslepen heeft (waardoor de spoorstaaf dus wel ernstig verzwakt wordt, maar zonder dat het als een breuk iemand gaat opvallen) op Amersfoort - Zwolle ergens dacht ik.
De gasbrander is gevonden maar daar is niets uit gekomen.quote:Weet niet hoe dat verder afgelopen is eigenlijk.
Ja klopt, het meest bizarre daarvan was nog wel dat diegene dusdanig professioneel bezig is geweest, dat hij de beveiliging gewoon in de benen hield.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:00 schreef James1988 het volgende:
[..]
Tussen Lelystad en Almere, diep in de nacht. De machinist van een personeelstrein zag toen dat iemand met het spoor aan het klooien was (door de vonkenregen) en heeft meteen de politie gebeld.
[..]
De gasbrander is gevonden maar daar is niets uit gekomen.
Moet je van lerenquote:Op vrijdag 7 december 2012 00:04 schreef lezut het volgende:
[..]
Ja klopt, het meest bizarre daarvan was nog wel dat diegene dusdanig professioneel bezig is geweest, dat hij de beveiliging gewoon in de benen hield.
De informatie over hoe het systeem werkt (spoorstroomlopen) is vrij te vinden op o.a. Wikipedia en Infrasite. Iemand met kwade bedoelingen kan zich daar vrijuit inlezen.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:04 schreef lezut het volgende:
[..]
Ja klopt, het meest bizarre daarvan was nog wel dat diegene dusdanig professioneel bezig is geweest, dat hij de beveiliging gewoon in de benen hield.
Daar zat toch ook meer achter?quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:05 schreef James1988 het volgende:
[..]
De informatie over hoe het systeem werkt (spoorstroomlopen) is vrij te vinden op o.a. Wikipedia en Infrasite. Iemand met kwade bedoelingen kan zich daar vrijuit inlezen.
De koperdiefstal bij Zevenaar, waarbij een ICE en een goederentrein botsten, vond ik interessanter - je moet vrij specifieke kennis hebben over hoe de boel ter plaatse is aangelegd en werkt om te kunnen bepalen welke kabels je kunt wegknippen zonder dat alarmbellen gaan rinkelen.
het fijne weet ik er ook niet van, maar hoe riskant is het dan (blijkbaar) om treinlengtes "out te maxxen" tegen bloklengte? Moet je daar dan niet ook IETS van leren?quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:10 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Daar zat toch ook meer achter?
Systeem dacht dat de goederentrein helemaal binnen stond, de laatste wagens werden door de diefstal toch niet gedetecteerd ?
Daardoor pakte de ICE de laatste 2 wagens meen ik.
Uit een rapport van de Onderzoeksraad:quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:10 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Daar zat toch ook meer achter?
Systeem dacht dat de goederentrein helemaal binnen stond, de laatste wagens werden door de diefstal toch niet gedetecteerd ?
Daardoor pakte de ICE de laatste 2 wagens meen ik.
quote:Hoe komt de passagierstrein op dat spoor?
De machinist van de stilstaande goederentrein belt de treindienstleiding voor advies. Op instructie van de treindienstleider rijdt de goederentrein iets door opdat het wissel vrij komt voor de passagierstrein. Op het moment dat het systeem aan de treindienstleider aangeeft dat het wissel vrij is, geeft de treindienstleider dit door aan de machinist die zijn trein daarop weer stil zet. Zowel machinist als treindienstleider zijn er op dat moment van overtuigd dat het wissel vrij is.
Eerder heeft in dit specifieke wissel een koperdiefstal plaatsgevonden. Dit veroorzaakt een storing in de signalering. Het systeem signaleert niet meer dat de goederentrein nog wel degelijk in de wisselsectie staat en de treindienstleider is hierdoor ook niet op de hoogte van dit feit. Omdat het wissel het signaal niet doorgeeft, krijgt op datzelfde moment de internationale passagierstrein vanuit Amsterdam vrije doorgang over het wissel. De passagierstrein raakt de achterste wagon van de goederentrein en drukt de achterste drie wagons en zichzelf uit de rails.
Oorzaken
Het ongeval is veroorzaakt door diefstal van koperen kabels uit het wissel. Normaal gesproken komt er een duidelijk signaal wanneer er een probleem is met een wissel, zoals een koperen leiding die is verwijderd. Het wissel zal dan bij de treindienstleiding worden weergegeven als ‘bezet’. De treindienstleider zal vervolgens een storingsploeg ter plaatse laten gaan om het probleem op te lossen. Het type wissel dat bij Zevenaar ligt, is echter zo ontworpen dat het systeem bij het verwijderen van die betreffende kabels geen signaal afgeeft. Het wissel wordt in het systeem van de treindienstleiding daardoor ten onrechte weergegeven als ‘vrij’.
Maakt op zich toch niet veel uit, al is een trein 1km lang. De beveiliging werkt gewoon, daar vertrouwen wij op.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:13 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
het fijne weet ik er ook niet van, maar hoe riskant is het dan (blijkbaar) om treinlengtes "out te maxxen" tegen bloklengte? Moet je daar dan niet ook IETS van leren?
Ja, en de volgende zet is dan dat de minister zelf de portemonnee trekt om de ontwerper van het wissel te bestraffen en de getroffen criminelen te compenseren.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:14 schreef James1988 het volgende:
[..]
Uit een rapport van de Onderzoeksraad:
[..]
Straffen voor koperdiefstal zijn niet mild, maar je moet wel iemand weten te pakken. Voor de koperdiefstal bij Zevenaar is nooit iemand als verdachte aangemerkt, net zo min als voor dat snijbranderincident bij Lelystad.quote:Op vrijdag 7 december 2012 00:17 schreef Dr_Flash het volgende:
Waarom wordt er niet eens een wet in gevoerd, tijdelijk, voor een jaar of vijf, die voor koperdiefstal de doodstraf als standaard oplegt? Waarom laten we al deze flauwekul maar gewoon gebeuren?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |