Duvel | woensdag 7 november 2012 @ 17:49 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen: en i.p.v het kopen van een dagboek, kun je je onzin ook op deze wijze kwijt (niet te vaak s.v.p.)
[ Bericht 0% gewijzigd door Duvel op 07-11-2012 18:39:42 ] | |
Dr_Flash | woensdag 7 november 2012 @ 17:50 |
Ja dat is de OLDO, daar is veel over bekend ![]() | |
Duvel | woensdag 7 november 2012 @ 17:52 |
Er heeft ook nog een tram gereden via Gorssel en Eefde naar Zutphen. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 7 november 2012 @ 17:54 |
Die heeft ervoor gezorgd dat de spoorbruggen ten westen van Deventer (richting Zwolle) nog allemaal twee-sporig zijn uitgevoerd ookal ligt er maar 1 spoor overheen | |
Viezze | woensdag 7 november 2012 @ 17:54 |
Prachtig ![]() Volgens mij wisten ze destijds van gekkigheid niet waar ze spoor neer moesten leggen ![]() | |
Duvel | woensdag 7 november 2012 @ 17:56 |
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_Zutphen_-_Deventer | |
Peterselieman | woensdag 7 november 2012 @ 18:04 |
daar komt het wel wat op neer ja. De auto en de autobus hebben de al niet erg rendabele lijntjes de nek omgedraaid | |
Bitlord | woensdag 7 november 2012 @ 18:07 |
Het is toch geen oud tracé. Althans in 1868 liep het spoor daar ook al in een boog. http://www.atlas1868.nl/ov/deventerstad.html | |
greavy | woensdag 7 november 2012 @ 18:11 |
De nieuwe kaartautomaten van de NMBS gaan loketten vervangen. Via de nieuwe kaartautomaten kan je straks zelfs met je Nederlandse bankpas betalen (MAESTRO gaan ze accepteren). Automaten zijn identiek aan die van de DB, enkel een verneukte software erin. Zo kan je geen reisadviezen zoeken, en kan er geen briefgeld in. Wel muntgeld tot een maximum van ¤10,00 ![]() Oja. In België loop je - in voornamelijk Wallonië (Zuid-België, ri. Athus ed) enorm veel Werkzaamheden tegen het lijf. Veel is nog enkelsporig bereikbaar. Stations worden opgehoogd aan de Europese normen, worden gewoon bestraat, sporen worden vernieuwd... Maar een kaartautomaat plaatsen gebeurt niet. | |
Dr_Flash | woensdag 7 november 2012 @ 18:12 |
Dan heeft het nooit anders gelopen want in 1865 kwam het spoor pas "aan" ![]() Gave kaart trouwens ![]() ![]() | |
HeavenSmiles | woensdag 7 november 2012 @ 18:13 |
Dus ik zat net nog eens die oefeningen met de nieuwe kaartautomaat te bekijken... Dit staat er aan het einde van de oefening "hoe koop ik een kaartje naar het buitenland": Nog niet. In de toekomst wel? Vraag me af hoe dat in de praktijk zal uitwerken. | |
Dr_Flash | woensdag 7 november 2012 @ 18:20 |
CiCo's van Inverness tot en met Saigon natuurlijk, wat denk jij dan ![]() | |
Peterselieman | woensdag 7 november 2012 @ 18:20 |
gewoon paaltjes bij de overstapstations plaatsen, dus bijvoorbeeld Antwerpen of Brussel-Zuid ![]() | |
MaxMark | woensdag 7 november 2012 @ 18:22 |
Hey tof, hier zit ik bijna elke week in ![]() | |
ZwartmetSuiker | woensdag 7 november 2012 @ 18:33 |
Spoorzoeken is altijd leuk. Ik heb toen in Amersfoort wat gezocht naar het lijntje op het industrieterrein daar (De Isselt). Er ligt nu nog een klein stukje maar aan het stratenplan kun je wel zien waar de rest lag. | |
Dr_Flash | woensdag 7 november 2012 @ 18:34 |
ik moet de bordjes van Eikelhof en Wesepe nog. Wordt vast een puntje voor de ToDo lijst van volgend jaar denk ik. Mooi zondagmiddagtripje voor in het voorjaar of zo ![]() | |
Peterselieman | woensdag 7 november 2012 @ 18:39 |
In Leeuwarden is op industrieterrein Schenkenschans niet veel meer te zien van het spoor. Enkele jaren geleden is de boel namelijk gesaneerd bij het opknappen van het terrein. | |
greavy | woensdag 7 november 2012 @ 18:40 |
Ik ga zaterdag wat van oa het Dokkumer Lokaeltsje proberen "op te snuiven", en wat oude stationsgebouwen te vinden. En in de middag ergens rond Leeuwarden proberen de Sandite 1700+container+1700 vast te leggen. | |
JDude | woensdag 7 november 2012 @ 18:42 |
Ik kwam vorige week zelfs in wereldstad Etten-Leur wat in onbruik geraakte industriespoortjes tegen. Edit: hier Wat verderop de aansluiting met de lijn Breda-Roosendaal. Heeft "wat opknapwerk" nodig. [ Bericht 46% gewijzigd door JDude op 07-11-2012 18:48:52 ] | |
greavy | woensdag 7 november 2012 @ 18:43 |
In Roosendaal wordt er zelfs een nieuwe stamlijn aangelegd ![]() "Stamlijn Borchwerf II" gaat die heten | |
Peterselieman | woensdag 7 november 2012 @ 18:43 |
in Westeinde in Leeuwarden ligt als het goed is het spoor er nog. Verder heeft Marrum een opgeknapt stationsgebouw | |
Peterselieman | woensdag 7 november 2012 @ 18:48 |
ik las het ja. Onder meer De Rooy Transport zou een grote klant worden | |
greavy | woensdag 7 november 2012 @ 18:49 |
Oké, zeker even kijken dan! Ik heb zelf dit lijstje met oude spoor-gerelateerde gebouwen die nog bestaan: - Stiens (stationsgebouw bewoond & locloods); - Vrouwbuurtstermolen; 53.283307,5.723632 - Sint Annaparochie; 53.279071,5.661046 - Tzummarum; 53.238407,5.545541 - Sexbierum-Pietersbierum; ?? - Koetille (Wachterswoning);?? - Dongjum; Hovensreed Dongjum - Franeker Halte; Harlingerweg 45 Franeker - Hijum; De Loane 5 Hijum - Marrum-Westernijkerk; Stationswei 24 Marrum - Blija; Stationsweg 47 Blija - Ternaard; ??? - Anjum; Hearrewei 7 Anjum | |
Flodder450 | woensdag 7 november 2012 @ 18:53 |
vandaag hadden we conducteurs in burger, was leuk om te zien hoe sommige mensen zich helemaal kapotschrokken toen iemand die naast ze zat de conducteur bleek te zijn ![]() | |
Peterselieman | woensdag 7 november 2012 @ 18:54 |
tussen Finkum en Hijum ligt een fietspad op de spoordijk en verder weet ik niet wat er nog aan restanten zijn | |
greavy | woensdag 7 november 2012 @ 18:57 |
Er zijn diverse fietspaden door dorpen heen ook ja, die heb ik ook ergens op een lijstje staan. | |
greavy | woensdag 7 november 2012 @ 19:00 |
Hier weten ze niet wat goederentreinen zijn ![]() Dáár wel. | |
dennistd | woensdag 7 november 2012 @ 19:01 |
Even een quote van somda over de klantenservice van veolia (persoon heeft weekendvrij):
| |
hemarookworst | woensdag 7 november 2012 @ 19:03 |
Geweldige foto van OBB facebook die ik jullie niet wil onthouden:![]() | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 7 november 2012 @ 19:08 |
Wauw, moet ik alweer NS een complimentje geven! Deze brief vond ik zojuist op mijn deurmat:![]() ![]() | |
greavy | woensdag 7 november 2012 @ 19:09 |
Maar een leuke: Gemeente Roosendaal staat transport van gevaarlijke stoffen niet toe op de stamlijn, zoals in het 'Regels Borchwerf' valt te lezen... Daarnaast is het "hinderlijk voor de buurt als er avond- en/of nachttransporten plaats vinden, inclusief rangeren op het raccordement. Deze transporten moeten beperkt worden tot de dag." En een geluidsonderzoek "Om overlast voor de buurt te beperken is het wenselijk dat er geluids werende middelen worden geplaatst. Raildempers werken met deze matige snelheden beperkt, waardoor een afscheiding in hoogte wenselijk is" ![]() | |
ZwartmetSuiker | woensdag 7 november 2012 @ 19:10 |
Hoe willen ze die stamlijn laten lopen dan? | |
JDude | woensdag 7 november 2012 @ 19:11 |
Oh nou ja, kunnen ze straks in Roosendaal toch mooi tussen 8:00 en 18:00 wat houten meubels en blikjes cola komen ophalen. Of zo. | |
Peterselieman | woensdag 7 november 2012 @ 19:16 |
voor dat soort mensen is het volgende uitgevonden: | |
Dr_Flash | woensdag 7 november 2012 @ 19:18 |
Kan je eens nazoeken hoe vaak je in die periode op dat traject gereden hebt? Ik heb zo'n brief niet namelijk ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 7 november 2012 @ 19:20 |
Tsja, het belang van de permanente buurtbewoner is nou eenmaal groter dan dat van een eenmalige fotootjeskieker. | |
greavy | woensdag 7 november 2012 @ 19:20 |
Euh, ze zijn al bezig met de aanleg, maar vandaag was er een uitspraak van de rechter. Er was een zaak aangespannen dat de stamlijn niet de "juiste" route volgt ivm geluidsoverlast, maar de Raad vind zelfs in hoger beroep dat hij aangelegd mag worden (waar ze al mee bezig zijn). Wat ik kan vinden (geen kaart): "Het tracé van de stamlijn loopt vanaf het spoor, door de Bosstraat, over de Gastelseweg naar Veld B" Veld B is bedoeld voor bedrijven die transporteren enz (Transport en Logistiek). En nog even:
| |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 7 november 2012 @ 19:23 |
Precies nul keer ![]() ![]() -- ik heb een dalvrij abonnement, zouden ze op abonnement-type filteren? -- | |
greavy | woensdag 7 november 2012 @ 19:23 |
Foto van de nieuwe stamlijn(juni 2012): | |
Dr_Flash | woensdag 7 november 2012 @ 19:24 |
Dus? "Er hoeft geen geluidswal te komen"? ![]() | |
greavy | woensdag 7 november 2012 @ 19:25 |
Het Advies van de gemeente Roosendaal was van wél, maar na hoger beroep is gebleken dat het niet noodzakelijk is. Het wordt dan ook niet aangelegd als het aan ProRail ligt. | |
ZwartmetSuiker | woensdag 7 november 2012 @ 19:25 |
Meer pics! Wel koel dat er nog steeds industrielijnen worden aangelegd ipv gesaneerd. | |
Dr_Flash | woensdag 7 november 2012 @ 19:25 |
Wel godverdomme ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 7 november 2012 @ 19:26 |
En aan wie ligt het? ![]() | |
greavy | woensdag 7 november 2012 @ 19:26 |
Kan er even geen meer platen over vinden, helaas. | |
ZwartmetSuiker | woensdag 7 november 2012 @ 19:27 |
Jammer. Dit soort projecten vind ik altijd mooi. | |
greavy | woensdag 7 november 2012 @ 19:29 |
Het erge is, ze hebben paar jaar geleden juist daar spoor gesaneerd. Een deel daarvan komt weer terug. | |
Dr_Flash | woensdag 7 november 2012 @ 19:32 |
Tsja, slopen kun je aan Nederlanders wel overlaten. Zodra iets half niet meer nodig lijkt te zijn.. WEG ermee ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 7 november 2012 @ 19:33 |
Oh, WEL eerst even alles schilderen nog, 2 weken van tevoren ![]() ![]() | |
greavy | woensdag 7 november 2012 @ 19:33 |
De oude stamlijn:Bron: Ad V. uit Roosendaal En even met Google gevonden: Maar omdat Jan de Rooy 11 hectare aan grond opkocht in Roosendaal voor het nieuwe distributiecentrum, onder de eis dat er een spooraansluiting komt en bruikbaar in 2013, is in 2010 begonnen met de Planstudie. Gezien er bedrijven en particulieren niet mee wilden werken heeft de gemeente grond moeten onteigenen. | |
greavy | woensdag 7 november 2012 @ 19:34 |
Dat is toch heel normaal? ![]() Net als spoor afbreken: 3 maanden van te voren nog opknappen. Devisies bij Prorail die langs elkaar heen lopen ![]() | |
Peterselieman | woensdag 7 november 2012 @ 19:35 |
geen Jan maar Gerard de Rooy. Hij leidt nu het familiebedrijf ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 7 november 2012 @ 19:36 |
Hoe hard iedereen ook loopt te huilen dat het zooooo slecht gaat in de transportsector, die De Rooys hebben geld als water jonge ![]() ![]() | |
KomtTijd... | woensdag 7 november 2012 @ 19:38 |
![]() Altijd gezellig, zo'n springer tussen Rijswijk en Delft. | |
greavy | woensdag 7 november 2012 @ 19:39 |
Gerard mag ook. Ik dacht dat het nog steeds Jan was. Maar geld hebben ze wel. En dus macht. Het DC moet een geautomatiseerd DC worden, met computergestuurde heftrucks voor pallets ed uit de stellingen te halen en er in te plaatsen. | |
dennistd | woensdag 7 november 2012 @ 19:39 |
Waarbij er voor die tweede nog wel wat heeft moeten wijken zo te zien op streetview: https://maps.google.nl/ma(...)bp=12,205.96,,0,2.57 | |
Doc__Zenith | woensdag 7 november 2012 @ 20:12 |
Nou kom ik zelden aan de jaarbeurskant van Utrecht, maar wat zit daar nu voor een verschrikkelijk iets dan? Een skihut met lederhosenmuziek? Het leek een wachtruimte. | |
Dr_Flash | woensdag 7 november 2012 @ 20:13 |
Oh weeniet? Sounds like fun ![]() | |
dennistd | woensdag 7 november 2012 @ 20:14 |
http://www.rtvutrecht.nl/(...)e-op-utrecht-cs.html | |
FkTwkGs2012 | woensdag 7 november 2012 @ 20:14 |
kan de trein best tegen ![]() | |
KomtTijd... | woensdag 7 november 2012 @ 20:15 |
De trein wel, 't zijn de tere zieltjes die op de stations staan te wachten waarom ze zo'n ding eerst even schoon willen spoelen. | |
dennistd | woensdag 7 november 2012 @ 20:15 |
Het was trouwens een hardloper die nog snel voor de trein langs wilde. Hij liep alleen niet hard genoeg... Ik zeg altijd maar zo: hardlopers zijn doodlopers ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 7 november 2012 @ 20:17 |
Wat. Cool. ![]() Nou nog een Glühweintent en Bratwurst met Sauerkraut, en ik ga daar wonen tot eind januari ![]() | |
KomtTijd... | woensdag 7 november 2012 @ 20:23 |
Darwin award. | |
Flodder450 | woensdag 7 november 2012 @ 20:37 |
Yup: http://www.destentor.nl/n(...)raakt-door-trein.ece | |
Viezze | woensdag 7 november 2012 @ 20:41 |
En waarom moet een stremming zo lang duren als iemand in 1 stuk naar het ziekenhuis kan worden afgevoerd? ![]() | |
James1988 | woensdag 7 november 2012 @ 20:54 |
Analyse van de situatie, onderzoek naar de toedracht, materieel, enz, aflossen van de machinist, bijsturen (materieel+personeel ontregeld), slachtofferhulp... | |
b2py | woensdag 7 november 2012 @ 21:20 |
En na al die personen op het spoor nu tijd voor wat anders. Tussen Haarlem en Leiden geen treinen door een auto op het spoor. | |
Gutz | woensdag 7 november 2012 @ 21:30 |
Voor zover ik weet (als inwoner van Roosendaal) heeft daar nooit spoor gelegen. Dat gehele industrieterrein is pas sinds enkele jaren opgeleverd. Die andere lijnen liggen ergens anders. | |
greavy | woensdag 7 november 2012 @ 21:32 |
Was dat dan Borchwerf 1? | |
zoem | woensdag 7 november 2012 @ 21:41 |
Ik hoop dat hij een leuke prent krijgt. Zulk soort mensen beseffen niet dat het 1) levensgevaarlijk is en 2) honderden mensen de dupe zijn als er iets fout gaat. Uiteindelijk twee uur over een traject van één uur gedaan. Fijn als je denkt op tijd naar huis te gaan... | |
Viezze | woensdag 7 november 2012 @ 21:53 |
Gezien het feit dat hij zwaargewond is denk ik dat hij nooit meer aan hardlopen of misschien wel lopen toekomt dus een boete voegt niet veel toe gok ik zo | |
zoem | woensdag 7 november 2012 @ 22:06 |
Ik lees het net in het artikel inderdaad. Hoe haal je zoiets überhaupt in je hoofd... Gisteren kwam ik erachter dat er 2 IC's naar Adam CS rijden, via Haarlem en via Schiphol. Mooi de verkeerde gepakt ![]() | |
b2py | woensdag 7 november 2012 @ 22:16 |
Van een ander forum van zondag:Was jij toevallig? ![]() | |
Gutz | woensdag 7 november 2012 @ 22:30 |
Ik heb even wat lijntjes in Google getekend hoe ze liggen en/of lagen. https://maps.google.nl/ma(...)pn=0.045313,0.111494 Het is niet helemaal accuraat maar geeft je wel een idee. | |
zoem | woensdag 7 november 2012 @ 22:32 |
Nee hoor, ik was ruim op tijd in de trein en ik was gewoon braaf gaan zitten ![]() Uiteindelijk scheelde het qua reistijd maar een kwartier, dus het viel allemaal wel mee. | |
b2py | woensdag 7 november 2012 @ 22:35 |
De reistijd leiden - Amsterdam C is volgens mij via Schiphol evenveel als via Haarlem? Of niet? | |
Peterselieman | woensdag 7 november 2012 @ 22:36 |
via Schiphol is zeven minuten sneller | |
Dr_Flash | woensdag 7 november 2012 @ 22:40 |
Want veel korter maar mochten niet minder tariefkilometers zijn bla bla bla ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 7 november 2012 @ 22:40 |
Liefhebbers van reizigerstreinen mogen de komende vijf minuten even de andere kant op kijken, want die staan vandaag niet op de plaat. Wel veel herfstgekleurde bomen :-)![]() Met een goedgemutste Andre Korevaar op de 189 112 en zijn collega op de meewerkende 1648 moest de beladen kolentrein 47721 vanuit Amsterdam Westhaven als gevolg van een spoorstaafbreuk op woensdag 7 november aan de kant worden genomen in Zevenaar. Voor hem stonden nog de lege Flandersbach-kalk en de Alublokken-trein. Beide DB Schenker treinen mochten linkerspoor naar Emmerich maar de kolentrein van Captrain mocht pas een kleine twee uur later (toen de verstoring blijkbaar was verholpen) zijn weg naar Voerde (D) vervolgen. ![]() Als gevolg van een spoorstaafbreuk op het Regelgleis tussen Zevenaar Oost en Emmerich moesten op 7 november 2012 rond het middaguur enkele treinen linkerspoor passeren. De eerste betrof de DBS 189 066 met aan de haak 15 Falns en 8 Talns als lege kalktrein 47751 van Beverwijk naar Rohdenhaus. Nadat ik de trein in Arnhem al zag passeren moest er als gevolg van de storing in Zevenaar Oost gewacht worden totdat onder andere de ICE uit Duitsland gepasseerd was. Zo werd de trein na een fietstocht van ruim een half uur in het herfstachtige Elten op de gevoelige plaat gezet. ![]() Het graanvervoer is jaren door Rail4Chem en Captrain gereden maar het contract is ondertussen al weer enige tijd in handen van LTE. Terwijl LTE zelf verantwoordelijk is voor het vervoer tussen Duitsland en Hongarije, heeft het CRS ingehuurd om van/naar Nederland te rijden. Met 24 identieke Millet graanwagens van het type Tagnpps is de 186 239 op woensdag 7 november 2012 onderweg richting de Rotterdamse Europoort. ![]() In de loop van de middag passeerde de ex-Captrain 104 nu in dienst bij RRF als lok 24 zonder aanhang richting Emmerich. Zoals verwacht moest er iets worden opgehaald voor de richting Nederland, maar dat dit de Eurailscout UST 02 betrof, was onverwacht. Deze ultrasoontrein (in 2005 gedoopt als "Karla Peijs" verwijzende naar haar periode als Minister van Verkeer en Waterstaat) inspecteert de spoorstaven op eventuele scheurtjes. Wetende dat er eerder op de middag een spoorstaafbreuk was, zou het 1+1=2 kunnen zijn, ware het niet dat deze breuk op het spoor richting Emmerich was. Gelukkig reed de nog in Captrain kleuren rondrijdende V100 langzamer dan de Unit Cargo, waardoor een kruising uitbleef. | |
b2py | woensdag 7 november 2012 @ 22:42 |
Zoveel tijd heb ik niet nodig hoor, vijf minuten ![]() Leuke platen! En er hoeft geen nieuwe ultrasoon meting uitgevoerd te worden hoor als er een stuk spoorstaaf is vervangen. Puur toeval dus. ![]() | |
dennistd | woensdag 7 november 2012 @ 22:58 |
Vanaf december mogelijk op zaterdag, leuk om een keer te doen: een retourtje Bad Bentheim-Berlijn ![]() Bad Bentheim 06:58 Berlin Hbf 14:48 Berlin Hbf 15:11 Bad Bentheim 23:03 | |
Dr_Flash | woensdag 7 november 2012 @ 23:14 |
Met regionalverkehr is dat he. Met de Pimpel kan het al lang, en veel sneller. | |
kurk_droog | woensdag 7 november 2012 @ 23:18 |
Klinkt goed. Nja, over het kopen van een ticket. Wij schrokken nogal van de prijs ¤135,-p.p. voor een retour en dan heb je normale stoelen ipv bedden ( prima opzich want geen gezeik in mensen die willen slapen in hun slaapcoupe..). Maar is dit een redelijke prijs of kan het op de een of andere manier goedkoper? (Neem aan dat de prijs niet goedkoper wordt als je wacht met het kopen van tickets? ) En is er de halve nacht een bar open of iets? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 7 november 2012 @ 23:38 |
Waar heb je geboekt? Als je op tijd boekt en het is geen heel bijzondere datum (rond kerst bijv is het natuurlijk flink duurder) dan is voor een ligstoel 39 euro p.p. enkele reis normaal dus 78 retour. Te boeken via www.bahn.de (en "zolang de voorraad strekt" natuurlijk) NIET via NSHiSpeed boeken NOOIT via De Treinreiswinkel boeken Or prepare to enter a world of pain ![]() Nee. Elk slaaprijtuig heeft een eigen conducteur die in een eigen coupeetje drankjes en snacks verkoopt (zakje pinda's zegmaar). Naar Praag ging je he? Dan niet in het Duitse rijtuig bier halen (Becks 0,33 voor ¤ 3,30) maar doorlopen naar het rijtuig voor Minsk (halve liters lokaal spul voor 1 euro) Let wel: Dat was een paar jaar geleden, weet niet of dat nu nog zo is ![]() En reken er maar op dat het bier niet echt koud is, ook het dure Becks niet. Als je koud bier wil kan je beter vlak voor instappen een Kiosk opzoeken ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 7 november 2012 @ 23:40 |
Oh en opletten dat je op tijd voor het splitsen van de rijtuigen weer terug in het gedeelte met de juiste eindbestemming bent ![]() ![]() ![]() ![]() | |
bork | woensdag 7 november 2012 @ 23:40 |
Er is geen bar, je kan per wagon drinken kopen bij de desbetreffende purser (heet dat zo?) afijn de persoon die een wagon beheert. In de Tsjechische kan je dus Budvar kopen en in de andere wagons pools/duits/wit Russisch bier, of dat laatste nog kan weet ik niet. Uit ervaring weet ik dat de Budvar snel op kan zijn ![]() Als je 3 of 4 maanden van te voren koopt kan het veel goedkoper, wij hebben met z'n 3-en een slaapcoupe voor 207 euro enkele reis (wel DB kortingskaart) O, ja er is een douche achterin de wagon naar Praag, en geen verkeerde! | |
kurk_droog | woensdag 7 november 2012 @ 23:42 |
Ik heb nog niet geboekt, de bedoeling is om 29/30 december richting Praag te gaan en dan 1/2 januari weer terug. Neem aan dat ik dan in de zieke prijzen zit? En via die bahn.de kan je gewoon de tickets boeken waarmee je vanaf Utrecht kan vertrekken? Oh en bedankt voor die biertip ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 7 november 2012 @ 23:42 |
@bork: Hee dat zei ik ook al ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 7 november 2012 @ 23:44 |
Dan loont het serieus om te kijken of een hosteltje in Praag PLUS een dag later teruggaan, goedkoper is. Oh en via Bahn.de kan je ook boeken vanaf Koudum-Molkwerum, als je dat liever doet ![]() | |
kurk_droog | woensdag 7 november 2012 @ 23:46 |
Een maatje woont daar nu dus qua dagen maakt het niet uit ( voor mijn bijbaan wel ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 7 november 2012 @ 23:47 |
Oh ik hoorde net nog van iemand dat er meer stations in de Randstad lagen ![]() | |
kurk_droog | woensdag 7 november 2012 @ 23:50 |
![]() Ik heb gekeken op NShispeed en daar gaat alles vanaf Utrecht Centraal ivm die nachttrein. Via Bahn.de zie ik wel ritten met 6x overstappen maar ze kunnen geen prijsindicatie geven...doe ik wat verkeerd? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 7 november 2012 @ 23:53 |
Oh okee, zo geweldig is de wereld ook weer niet. Nee dan kan het niet idd. Je kunt alleen een reisadvies krijgen van elk station in Europa naar elk ander station in Europa. | |
kurk_droog | woensdag 7 november 2012 @ 23:56 |
Hmm, nee nu ineens wel. ( als je 6x overstapt en dergelijke niet ) maar heb nu gewoon die Citynightline vanaf Utrecht. Kom dan inderdaad op zo'n ¤180,- voor 2 personen en retour ( neem aan dat je dan een coupe heb met normale stoelen ipv bedden en bij elkaar zit ). Wat een prijsverschil ![]() Meteen weer meer vertrouwen erin en een juichende bankrekening ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 7 november 2012 @ 23:59 |
Dan moet je de accomodatie nog kiezen he. De couchettes-4 zijn meestal de laatste die nog beschikbaar zijn ( want EN niet heel goedkoop EN niet heel comfortabel, maar van allebei toch wel een beetje ![]() | |
kurk_droog | donderdag 8 november 2012 @ 00:05 |
hmmm, morgen maar goed kijken. Lijkt dan ineens weer 500 euro duurder te worden ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 00:10 |
Geen idee wat er aangeboden wordt, moet je ff zelf naar kijken. Succes iig ![]() | |
Bitlord | donderdag 8 november 2012 @ 01:32 |
Ik heb 26 oktober geboekt. Heen vlieg ik met.Wizzair vanuit Eindhoven naar Praag op 31 december voor ¤66 voor twee personen. Terug ga ik 3 januari met de nachttrein Praag - Utrecht. ¤99 voor twee personen in een zespersoons ligcoupé. Gewoon ter vergelijking. | |
kurk_droog | donderdag 8 november 2012 @ 02:44 |
Dat klinkt wel interessant,waar heb jij die trein geboekt als ik vragen mag? | |
greavy | donderdag 8 november 2012 @ 05:44 |
Oké, bedankt! | |
ArnosL | donderdag 8 november 2012 @ 07:34 |
Ah, het is weer eens zo ver. Mijn trein moet nu uit nijverdal west vertrekken, maar hij komt net aan in raalte. Tien minuten vertraging dus ![]() | |
b2py | donderdag 8 november 2012 @ 07:36 |
Sterkte man, mijn trein was voor het eerst exact op tijd. Zit wel met twee heel irritant giechelende dames.. ![]() | |
James1988 | donderdag 8 november 2012 @ 08:00 |
SNCF heeft een eindejaarsactie: TGV- en ICE-tickets voor Frankrijk - Duitsland aan lage prijzen. Zo heb je een enkeltje Parijs - Frankfurt al voor ¤ 39. Details bij TGV-Europe. | |
b2py | donderdag 8 november 2012 @ 08:19 |
Gingen we niet nog een nieuwjaarsrondje doen met parijs - Duitsland erin? :p | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 09:43 |
Praat niet zo raar ![]() | |
James1988 | donderdag 8 november 2012 @ 09:45 |
Belgische invloeden ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 09:46 |
Kun je je voor laten behandelen he ![]() ![]() | |
ReisT | donderdag 8 november 2012 @ 09:59 |
![]() | |
Peterselieman | donderdag 8 november 2012 @ 10:07 |
hmm, je hebt gelijk. Ik dacht altijd dat via Schiphol een stuk sneller was ... | |
dennistd | donderdag 8 november 2012 @ 10:19 |
Je verliest een boel tijd op de westtak, dat schiet niet op daar | |
Peterselieman | donderdag 8 november 2012 @ 10:23 |
heb je gelijk in. Gelukkig zal over enkele jaren Riekerpolder aansluiting voorzien worden van een dubbele vork. Hiermee neemt de capaciteit flink toe en neemt het aantal vertragingen op dat stukje af. | |
Peterselieman | donderdag 8 november 2012 @ 10:37 |
Ik denk niet dat deze loc meer zal gaan rijden | |
Duvel | donderdag 8 november 2012 @ 10:39 |
Vers schroot, zo op de kade. | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 10:40 |
Wat gebeurt er? Ik ga niet eerst een halve MINUUT naar een kutfilmpje over Windows 8 zitten kijken ![]() | |
Peterselieman | donderdag 8 november 2012 @ 10:43 |
het antwoord staat in de post boven die van jou ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 10:46 |
Uit een kraan geflikkerd bij het ontschepen of zo? ![]() | |
Peterselieman | donderdag 8 november 2012 @ 10:47 |
jup | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 10:49 |
ah, ik zie het ![]() Goed werk, zet daar maar neer. Nee, hier opeten kthxbai ![]() | |
ReisT | donderdag 8 november 2012 @ 11:49 |
Je hebt vast nog het verschil in gedachten tussen de oude en nieuwe versie van de IC Amsterdam-Vlissingen. Dat is een verschil van 7 minuten tussen Amsterdam en Rotterdam. Dat grote verschil komt alleen niet doordat die nu via Haarlem rijdt. | |
Bitlord | donderdag 8 november 2012 @ 12:12 |
Bahn.de | |
V2 | donderdag 8 november 2012 @ 12:35 |
Vet: ![]() Weet iemand meer van dit mooie railbusje? Is hier vast al eens langsgekomen trouwens, bedenk ik me :$ maar te mooi om niet nog eens te linken. | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 12:37 |
was dat niet een 1-april-fotosoep-grap ergens ooit? ![]() | |
V2 | donderdag 8 november 2012 @ 12:38 |
Ik hoor dat de foto van de facebookpagina van Volkswagen Nederland af komt, dus dat zal wel niet geshopt zijn ....... toch? | |
dennistd | donderdag 8 november 2012 @ 12:46 |
Is gewoon een soep, hij staat ook bij Nico Spilt op de site, ongeveer op 2/3e van deze pagina: http://www.nicospilt.com/index_automobielen.htm | |
V2 | donderdag 8 november 2012 @ 12:47 |
Ok, gelukkig maar ![]() | |
Facepalm | donderdag 8 november 2012 @ 12:54 |
Iemand hier ook ervaring met de Euronight Jan Kiepura richting Warschau? Volgende week woensdag neem ik die, vrijdagavond weer terug met het vliegtuig. 's ochtends kan je ontbijten in een restaurantrijtuig hoorde ik, maar dan moet je door de Russische en Wit-Russische rijtuigen, las ergens dat dat niet mocht ofzo (Lijkt me raar maargoed)? Dat van dat goedkope bier wist ik niet, maar eens kijken of dat nog kan. ![]() ![]() | |
bork | donderdag 8 november 2012 @ 13:07 |
http://www.citynightline.(...)infos/polen_nl.shtml in het pdf staat dat er vanaf Berlijn een restauratiewagon aanhangt ik kan je de Kotlet schabowy van harte aan bevelen, en beginnen met barszcz met een eitje er in! | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 8 november 2012 @ 13:14 |
Soep ![]() Ik zie bij Nico Spilt toch echt dit onderschrift bij de foto staan: Hilversum, 19 november 2011. Een bijzonder voertuig bij doorkomst op spoor 4. Dit is de enige nog bestaande railbus op basis van de Volkswagen T1 diesel, de bekende spijlbus. Onlangs is dit prototype uit 1965 in Duitsland teruggevonden en geheel in de originele staat teruggebracht. Foto Henk Koster. | |
Facepalm | donderdag 8 november 2012 @ 13:16 |
Ah daar staat het wel inderdaad, dan kan het toch gewoon. Dat eten ziet er erg lekker uit, bedankt voor de tip, ga ik zeker proberen! ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 13:25 |
![]() | |
V2 | donderdag 8 november 2012 @ 13:34 |
Ja, naïef, ik weet het. Toch, ik zie dat Nico ook niks over photoshop zegt... | |
Flodder450 | donderdag 8 november 2012 @ 13:35 |
http://www.nicospilt.com/index_duitsland_railbussen.htm Nog meer spoorautos ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 13:36 |
Dat doetie om te kijken hoeveel mensen erin trappen. Spooromanen nemen zichzelf altijd veel te serieus namelijk. | |
Flodder450 | donderdag 8 november 2012 @ 13:37 |
't is nog waar ook http://auto-en-vervoer.in(...)ls-op-het-spoor.html ![]() | |
TeringHenkie | donderdag 8 november 2012 @ 13:40 |
![]() | |
V2 | donderdag 8 november 2012 @ 13:40 |
Daar staat die lange railbus niet bij. Ik twijfel ook hoor, want die draaistellen lijken me nogal lastig/onmogelijk... | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 13:40 |
Okee Duvel kom maar door met dat filmpje. | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 13:47 |
Gast, het is nep. En onthou de naam "Henk Koster". Dat is een enthousiast en creatief fotoshopper. staat wel meer van hem op nico z'n site. | |
V2 | donderdag 8 november 2012 @ 13:54 |
Ok dude ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 13:58 |
DAT wel. Maar ja, zo gaat het altijd met die dingen. Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook meestal niet ![]() | |
bork | donderdag 8 november 2012 @ 14:07 |
Krijgen we nog een verslagje? Ik ben wel benieuwd of ze daar nog met echte pannen in die wagon staan te swingen i.p.v. magnetron rommel in IC, ICE, Thalys en Eurostar. ![]() o, Ja volgens mij kan je gewoon in euro betalen bij die gast. | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 14:15 |
krijg je wel een ballenkoers, maar okee, wat rukt het ![]() ![]() | |
Facepalm | donderdag 8 november 2012 @ 14:15 |
Haha ja is wel de bedoeling, als het kan maak ik ook nog wat foto's ![]() | |
bork | donderdag 8 november 2012 @ 14:18 |
hier van te voren kopen ook, zoveel scheelt dat niet, gewoon daar pinnen. | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 14:24 |
Da's het beste ja. Overigens moet ik zeggen dat ik 'smorgens tussen 6 en half 10, als dat barrijtuig eraan hangt, niet echt zin heb in een kotlet schabowy, maar goed, misschien dat dat aan mij ligt of zo ![]() Ff wat anders borkie, wanneer gaan we weer eens een rondje maken? ![]() | |
bork | donderdag 8 november 2012 @ 14:35 |
9 december? Of ik heb daar gisteren groen licht voor gekregen 8 maart - 11/12 maart dan wil ik wel naar: -Plauen -http://www.oberweissbacher-bergbahn.de/obs/view/index.shtml -Coburg -Zwickau -Chemnitz -Eisenach -Gera -Gotha ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 14:38 |
allemaal? ![]() ![]() ![]() En 9 december is nieuwjaarsdag he, dan moeten we langs de nieuwe stations en zo ![]() Enneh, "groen licht"? ![]() ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 8 november 2012 @ 14:39 |
Ik ga sowieso Zwolle Emmen doen, mn nieuwe werkgever gaat daar met gave nieuwe blauwe treinen rijden dus dat moeten we wel ff zien. En uiteraard de Hanzelijn. | |
bork | donderdag 8 november 2012 @ 14:41 |
Ik ga denk ik, in Erfurt 3 nachtjes slapen van daaruit alles doen, groen licht dan kan het, mag het, planning etc. | |
bork | donderdag 8 november 2012 @ 14:42 |
precies en die stopplaats in Hengelo misschien? | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 14:44 |
Moet ik anders ff met Frau H. gaan praten of zo? ![]() Oh ja, en we moeten Björn in promo-team-pakje even gaan bekijken ![]() ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 8 november 2012 @ 14:45 |
Haha ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 14:45 |
En Halfweg-Zwanenburg en Hoevelaken en de Hanzelijnstations, en telkens eruit want witte letters op het dak. Hard werken ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 8 november 2012 @ 14:48 |
Je wilt teveel voor de veels te korte dag. Kwa licht dan ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 14:51 |
Mwoa misschien. Maar ik ga 8 dec al met wat vrienden de Hanzelijn doen, dus die hoeft dan 9 dec niet zo nodig meer wat mij betreft. Of gewoon in 1 keer overheen janken, dat kan ook. @Zug: Wat is er in berlin veel veranderd trouwens zeg ![]() ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 8 november 2012 @ 14:54 |
Mja klopt, ze zijn er flink aan t verbouwen. Was er afgelopen september nog (toen 14e keer). Ze zijn er bezig met nieuwe regionalbahnhof met S-Bahn knooppunt. Uiteraard in de nieuwe beton-stijl van de DB zoals je die steeds meer ziet helaas. Gelukkig is er nog genoeg old-school material te vinden in Berlijn. Komend voorjaar maar weer eens heen. | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 15:01 |
Ja, ik wil zeker binnenkort nog wel een keer, maar dan alleen voor het bordjesgeweld. In december een weekendje of zo denk ik. | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 15:09 |
Primaire bordjes 2009:![]() 2012: ![]() Secundaire bordjes 2009: ![]() 2012: ![]() Ik was dus blijkbaar net op tijd toen. | |
Zug-Chef | donderdag 8 november 2012 @ 15:10 |
Definieer "op tijd" als er drie jaar tussen zit ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 15:12 |
op tijd als in voordat ze weggehaald werden ![]() | |
kurk_droog | donderdag 8 november 2012 @ 15:18 |
Toch, ik krijg het maar niet voor elkaar ![]() ![]() | |
bork | donderdag 8 november 2012 @ 15:24 |
neuh, het is dus geregeld Fles. | |
Peter | donderdag 8 november 2012 @ 15:29 |
Een Lange VW'bus' op rails: | |
bork | donderdag 8 november 2012 @ 15:34 |
Lückenschluss an der Rehtalbrücke Laatste gaatje op Thuringer grondgebied gedicht voor het ICE-traject Berlijn - Munchen. Die neue ICE-Schnelltrasse soll 2017 fertig sein. Dann soll sich die Fahrzeit von Berlin nach München von sechs auf vier Stunden verkürzen. Das Verkehrsprojekt kostet Bahnangaben zufolge etwa zehn Milliarden Euro und wird vom Bund, der Europäischen Union und der Bahn finanziert. bron: mdr | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 15:36 |
Okee ![]() | |
V2 | donderdag 8 november 2012 @ 15:37 |
Van zes naar vier uur reistijd, kijk, dat zijn dingen waar je wat aan hebt ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 15:38 |
Ja, in plaats van 2 miljard voor 7 minuten die er eigenlijk toch niet eens gaan komen. | |
Flodder450 | donderdag 8 november 2012 @ 16:35 |
Trein van 15:00 van Groningen->Delfzijl reed tussen Stedum en Loppersum iets aan, wat was dat een kabaal zeg iedereen gelijk van "Iemand onder de trein gekomen?", ik dacht zelf eerder aan een schaap ofzo, of een bult stoeptegels die op t spoor lag iemand die óók in de trein zat/bij de arriva werkt die het wél weet? klonk een beetje alsof er stokken van een bult werden afgerukt | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 16:58 |
Nou, dat klinkt niet best ![]() ![]() | |
Peterselieman | donderdag 8 november 2012 @ 17:00 |
valt mee, Fles, want het rijdt allemaal nog ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 17:02 |
Oh okee. nou. Ik bedoel, als IK stokken uit een bult ruk dan klinkt het als ![]() | |
Duvel | donderdag 8 november 2012 @ 17:23 |
Wel tof, op draaistellen van een 1200. | |
Fiorano | donderdag 8 november 2012 @ 17:51 |
Even F5 en je hoeft niet naar kutfilmpjes te kijken ![]() | |
Flodder450 | donderdag 8 november 2012 @ 18:25 |
Trouwens, vandaag stond de combinatie om rails bladvrij te maken in groningen, locs 1778 en 1774, geen foto's helaas ![]() | |
Flodder450 | donderdag 8 november 2012 @ 18:45 |
trouwens, de trein naar Delfzijl vanuit Groningen, is wel een paar jaar oud al, veeel dingen veranderd | |
Zug-Chef | donderdag 8 november 2012 @ 19:07 |
Al was het maar de trein waarin de opname gemaakt is ![]() | |
b2py | donderdag 8 november 2012 @ 19:12 |
Dat is niet om bladvrij te maken hoor. Die zijn voor de sandite installatie die er tussen zit. Dit spuit een soort zandmengsel op het spoor waardoor de treinen meer grip hebben ![]() | |
Bitlord | donderdag 8 november 2012 @ 19:28 |
Kan niet anders bedenken dan dat de goedkope plaatsen inmiddels uitverkocht zijn. Heb je nog naar vliegmogelijkheden gekeken of misschien met het vliegtuig voordelig naar een nabijgelegen stad en dan met de trein naar Praag. | |
Peterselieman | donderdag 8 november 2012 @ 19:33 |
Die dwergseintjes in Loppersum en Appingedam ![]() | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 19:33 |
ik zag je rijden door het landschap mooi en goed ik ree je voorbij | |
James1988 | donderdag 8 november 2012 @ 19:35 |
Nieuw van Somda, de Reisplanner waarbij je ook materieel kunt kiezen. Speciaal voor alle mensen met een hekel aan VIRM ![]() http://www.somda.nl/reisplanner/ | |
b2py | donderdag 8 november 2012 @ 19:36 |
Hij werkt nog niet heel soepel hoor ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 8 november 2012 @ 19:40 |
Het tijdperk dat ik dermate grote hekel had aan VIRM is ondertussen wel voorbij. Ben geen 20 meer... En m'n baas vind het ook niet zo leuk als ik pas om 11 uur op kantoor kom ![]() | |
kurk_droog | donderdag 8 november 2012 @ 19:50 |
Ja, ik ga denk heen vliegen wat totaal 105 kost en dan terug met de trein wat volgens de NS voor 69,- kan. Ben ik 30 eu goedkoper uit als heen- en terug met de trein. Mja had wel zin in een leuk treinritje ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 19:51 |
Net of dat überhaupt voorspelbaar is ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 8 november 2012 @ 19:55 |
Materieelinzet ligt gewoon vast per treinnummer hoor. Alleen als er een verstoring is, kan het door de war raken. | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 20:02 |
En in reality is 1 + 1 dan gewoon 2 ![]() | |
Peterselieman | donderdag 8 november 2012 @ 20:06 |
die verstoringen zijn er dagelijks genoeg ![]() | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:06 |
laten we eerlijk zijn, het openbaar vervoer is het meest onrendabele vervoer dat er is. | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 20:07 |
Wie gaat er zondag mee naar Dortmund? Ik wil nog even wat bordjes knallen rond Bochum - Langendreer en Dortmund-Oespel. Plan is via Arnhem - Duisburg want het is weer Mannenkoor Karrespoor tussen Almelo en Enschede. | |
Anno1982 | donderdag 8 november 2012 @ 20:08 |
En het onderhoudsvrije wissel in Appingedam is er ook nog niet. Ik schat zo dat deze gemaakt is in 2006, de assentellers en de ATB-NG zien er in deze video ontzettend vers uit namelijk. | |
Peterselieman | donderdag 8 november 2012 @ 20:12 |
mja, dat kun je zo echt niet stellen. Het hangt echt van je definitie en van de lijnen af of het zo is. Het hoofdrailnet is bijvoorbeeld winstgevend. Bij de andere lijntjes wordt subsidie verstrekt, waardoor je in zekere zin kunt stellen dat het onrendabel is, maar je moet in de berekening ook de kosten voor de alternatieven en andere aanverwante zaken meenemen. | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:12 |
niet zo moeilijk hoor. overall moeten er bergen geld bij. | |
Peterselieman | donderdag 8 november 2012 @ 20:17 |
alle vormen van vervoer kosten geld. | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:18 |
netto levert autovervoer de nederlandse staat bergen geld op itt het ov, wat de staat bergen geld kost. | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 20:20 |
Nou en? Ik bedoel, aangenomen dat het waar zou zijn wat jij zegt. | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 20:21 |
Iemand een gokje waar dit is toevallig?![]() | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:21 |
wel eens gehoord van parasitisme? dat is het openbaar vervoer. | |
James1988 | donderdag 8 november 2012 @ 20:22 |
Als je alleen naar kosten en opbrengsten kijkt wellicht wel, maar het OV vervult ook een maatschappelijke functie. Het maakt reizen mogelijk voor mensen die niet in staat zijn om voor eigen vervoer te zorgen, het biedt alternatieve reisroutes en biedt daarnaast de mogelijkheid om een biertje of drie te drinken met je beste vriend zonder dat je moet denken aan de risico's van op pad gaan met een slokje te veel op. Ik reis momenteel dagelijks op en neer tussen Breda en Delft. Van deur tot deur met de auto duurt onder normale omstandigheden ongeveer 60 minuten, met OV 1u15. Tijdens een normale spits loopt de reistijd met de auto op tot 1u10. Vanochtend was er een ongeval gebeurd op de A13, samen met andere files zou mijn reistijd met de auto bijna 1u30 hebben bedragen. Ik was er vanochtend in 1u18, want een aansluitende bus wat iets te laat. Tijdens mijn reis heb ik lekker naar buiten gekeken, koffie gedronken, op FOK! gezeten, in Delft op het station meteen nog even een flesje jus d'orange gehaald (had ik zin in), een beetje kunnen ontspannen, en ik heb nog wat beweging gekregen ook. Al met al vind ik het OV dus niet zo onrendabel, en voor mijn gevoel verlies ik minder tijd dan wanneer ik in de auto zou zitten. ![]() | |
V2 | donderdag 8 november 2012 @ 20:22 |
Efteling? ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 20:22 |
Wel eens gehoord van trollen? Dat ben jij. | |
HeavenSmiles | donderdag 8 november 2012 @ 20:22 |
Ja rechtstreekse belastinginkomsten wel, maar moet ook veel aan worden uitgegeven: asfalt, medische kosten (dagelijks tientallen ongevallen), milieuschade (leidt ook weer tot medische kosten) en ga zo maar door... Het ligt niet zo simpel. Ander interessant voorbeeld waar dit me aan doet denken is de discussie over de zgn. torenhoge kosten van fietsinfrastructuur: http://www.fietsberaad.nl(...)r+als+fietskilometer Denk dat als je OV en auto tegenover elkaar zet de kosten ook wel eens anders uit kunnen vallen dan je verwacht. | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 20:23 |
![]() | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:23 |
blij dat je zo van ons belastinggeld genoten hebt. als het je echt wat waard is betaal je maar gewoon de kostprijs / marktprijs. my 2 cents. | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:23 |
nou dat denk ik van niet. | |
James1988 | donderdag 8 november 2012 @ 20:25 |
Dat vind ik prima, maar dan vind ik dat als tegenprestatie allerlei flat-fee-belastingen (zoals wegenbelasting) dient te worden afgeschaft en dat rekeningrijden alsnog dient te worden ingevoerd. Je betaalt maar mooi een kostendekkende kilometerprijs, afhankelijk van de hoeveelheid wielen onder je auto en het gewicht. | |
V2 | donderdag 8 november 2012 @ 20:26 |
![]() | |
Peterselieman | donderdag 8 november 2012 @ 20:26 |
autorijden kost de Nederlandse burger veel geld je gaat te veel uit van echte kosten, maar vergeet de verborgen kosten mee te rekenen. Daarmee bedoel ik de alternatieven die je ook had kunnen uitvoeren. | |
HeavenSmiles | donderdag 8 november 2012 @ 20:26 |
In de kilometerbeprijzing uiteraard ook rekening houden met medische kosten die de maatschappij draagt via verzekeringen (dus alleen automobilisten zelf), milieuschade, kosten voor inrichting openbare ruimte (parkeervakken = ruimteverspilling), etc. | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:26 |
de kilometerprijs is uitgedrukt in wegenbelasting en benzine accijns is al meer dan kostendekkend. | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:27 |
het enige goede alternatief is iets dat je efficiënt van deur tot deur brengt, en dat is er gewoon niet atm. | |
Flodder450 | donderdag 8 november 2012 @ 20:28 |
whoopsie, bedankt voor de correctie! ![]() | |
James1988 | donderdag 8 november 2012 @ 20:28 |
Of jij nou 10 km of 10.000 km per maand rijdt, je blijft evenveel wegenbelasting betalen. Dat vind ik krom, je maakt immers veel meer gebruik van het wegennet. Over de accijnzen heb je gelijk, daarom heb ik dat ook weggehaald. | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:29 |
parkeervakken leveren gemiddeld genomen meer op dan de grond waar jouw huis opstaat - overheidstechnisch bekeken. netto is autorijden gewoon een dikke melkkoe, als dat je niet duidelijk is moet je wat minder in de trein rondhangen misschien. | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:29 |
benzine is 40% accijns ofzo. da's al een flinke belasting, itt treinreizigers, waar per km juist nog geld bijmoet. | |
Flodder450 | donderdag 8 november 2012 @ 20:30 |
Die zijn juist koel man | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 20:30 |
Het is niet in Nederland en ook niet in een pretpark ![]() | |
HeavenSmiles | donderdag 8 november 2012 @ 20:31 |
In de stad met P-zones levert het uiteraard geld op, maar zelfs daar worden ze steeds vaker gesaneerd ten gunste van groenstroken, fietsrekken etc. In het gros van Nederland zijn sowieso geen betaald parkeerzones. Daar neemt het ruimte in die wel beter benut had kunnen worden (woningen, betere/veiligere fietspaden en trottoirs; noem maar op). | |
Peterselieman | donderdag 8 november 2012 @ 20:32 |
klopt en daarom moet je het beste alternatief dat jou ter beschikking staat kiezen. Dat kunnen vele vormen van vervoer zijn | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:33 |
als er maar geen belastinggeld bij moet lijkt me dat een prima uitgangspunt. | |
James1988 | donderdag 8 november 2012 @ 20:36 |
Dan dus ook geen cent belastinggeld voor het wegennetwerk. ![]() | |
Peterselieman | donderdag 8 november 2012 @ 20:36 |
dan kun je simpelgezegd ook niet autorijden, want wie betaalt de wegen? Precies | |
HeavenSmiles | donderdag 8 november 2012 @ 20:37 |
Daar komt kennelijk geen cent belastinggeld aan te pas, hoor ik net. Ook alle andere neveneffecten kunnen blijkbaar puur uit accijnzen worden betaald, tot de aanleg van ecoducten aan toe. | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 20:37 |
Als jij nou eens gewoon blij bent dat er openbaar vervoer bestaat. Anders zaten mensen zoals wij OOK nog op jouw duurbetaalde snelweg, met NOG langere files. Net zoals wij blij zijn dat jullie lekker op je eigen asfalt blijven rondharken en niet onze toch al overvolle treinen nodeloos komen belasten met jullie nogal corpulente ego's. Iedereen blij lijkt me ![]() | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:37 |
dat levert juist geld op guppie. | |
HeavenSmiles | donderdag 8 november 2012 @ 20:38 |
Volgens mij zouden jullie gewoon een eigen spoorwegmaatschappij oprichten als er geen OV zou bestaan. | |
James1988 | donderdag 8 november 2012 @ 20:38 |
Bron? En dan niet "ik denk dat" maar harde cijfers. | |
Viezze | donderdag 8 november 2012 @ 20:38 |
Dan vind ik dat fietsers ook belasting moeten gaan betalen ![]() Extra belasting op brood en melk! Toch een soort van fiets brandstof ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 20:38 |
En waar zou je in dat geval kriebel aan hebben dan? ![]() | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:39 |
De rijksbijdrage voor het openbaar vervoer is in Nederland een subsidie voor vervoersautoriteiten om stads- en streekvervoer en OV te water onder de kostprijs en met een groter aanbod te kunnen aanbieden aan haar burgers. Zonder deze rijksbijdrage zou het stads- en streekvervoer duurder zijn en/of alleen te vinden in grotere steden. In 2004 betaalde rijksoverheid in totaal zo'n 1,08 miljard euro aan de 19 vervoersautoriteiten. Daarmee wordt zo'n 63% van de totale kosten van het stads- en streekvervoer door de overheid betaald. Nee hoor kom er maar gewoon bij op de weg. Geen subsidie op het openbaar vervoer en er blijft genoeg over van de opbrengsten van benzine accijns etc om betere wegencapaciteit aan te leggen ![]() | |
HeavenSmiles | donderdag 8 november 2012 @ 20:39 |
Ho ho, ik heb nergens kriebel aan. It wasn't me! | |
Peterselieman | donderdag 8 november 2012 @ 20:40 |
je vergeet de inkomsten en uitgaven van elkaar te scheiden | |
James1988 | donderdag 8 november 2012 @ 20:40 |
En de landelijke overheid geeft jaarlijks ongeveer 2 miljard euro aan ProRail om de spoorweginfrastructuur te onderhouden. Aan de andere kant: NS keert wel jaarlijks dividend uit, 2 jaar terug bedroeg dat een superdividend van een paar miljard euro... Jij wil dat de dagelijkse 1,2 miljoen treinreizigers op het wegennet erbij komen? ![]() | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:41 |
http://www.autoblog.nl/ar(...)e-melkkoe-van-europa | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:42 |
dat gebeurt niet. meer thuiswerken, dichter bij werk wonen etc zijn allemaal alternatieven die worden tegengehouden door veel te goedkoop - gesubsidieerd immers! - openbaar vervoer. | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 20:42 |
Ja want die brengen genoeg accijns op om elk polderweggetje dubbel vierbaans aan te leggen en de rest van het land ook te asfalteren ![]() ![]() ![]() | |
James1988 | donderdag 8 november 2012 @ 20:43 |
Dus een verpleegster kan jouw behandeling in een ziekenhuis ook wel vanuit haar luie stoel aanbieden? En de fabrieksmedewerker kan z'n taken ook wel vanuit z'n schuurtje uitvoeren? Cool ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 20:43 |
Ja hoor, tuurlijk. Weet je, Het hele OV is een linkse hobby ![]() Laat ook maar ![]() | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:44 |
waar komt het idee vandaan dat treinen goed zijn voor het milieu? rijden ze tegenwoordig op lucht? | |
James1988 | donderdag 8 november 2012 @ 20:45 |
Nee, maar of er nou 1 of 2000 reizigers in zitten, de uitstoot wordt er niet significant meer door. Het verschil tussen 1 en 2000 auto's daarentegen... | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:45 |
alsof jij alles kan overzien. maar een nieuw evenwicht komt er vanzelf. een verpleegster kan prima in de buurt van een ziekenhuis gaan wonen, en fabrieken staan meestal ook niet op de duurste plekken van het land. | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:46 |
dat komt omdat als er maar 1 reiziger inzit de uitstoot al belachelijk hoog is. gemiddeld genomen mag je blij zijn als je een trein met halve bezetting rijdt. | |
James1988 | donderdag 8 november 2012 @ 20:50 |
De gemiddelde bezetting van een NSR-trein buiten de spits is 29%. Dat is niet bijzonder hoog (daarom probeert NS die stoelen ook te vullen met bijvoorbeeld de Spoordeelwinkel), maar in de spits zitten de meeste treinen echt goed gevuld. Al die reizigers in auto's stoppen zou een verkeersinfarct veroorzaken. Tevens, de meeste treinen rijden op elektriciteit en dat kun je overal vandaan halen. In België hebben ze zonnepanelen op de HSL-tunnel bij Antwerpen gelegd, de energie die daarmee wordt gewonnen wordt teruggeleverd aan het net. En ook in Nederland zijn we bezig met energie-efficiëntie: machinisten zetten eerder de tractie uit en treinen kunnen elektriciteit terugleveren aan het netwerk zodat treinen die in de buurt zijn deze kunnen hergebruiken. | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:51 |
in de spits zitten de treinen goed gevuld omdat het te duur is om fatsoenlijke zitplaatsen te bieden in de spits (lees: de winst voor de treinbedrijven wordt dan te laag). nog een argument om dat armen vervoer gewoon uit de subsidie te gooien, het is tijdens de spits meer veevervoer dan wat ook. | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:53 |
het is gewoon een belachelijk achterhaald idee om zoveel ton metaal over een rails te laten lopen, even op snelheid te laten komen en dan weer af te remmen. google cars oid, zoiets gaat het worden komende jaren. treinen hebben hun langste tijd gehad. | |
Xetran | donderdag 8 november 2012 @ 20:53 |
En wat moeten mensen zoals bijvoorbeeld ons dan? Wij hebben nog nooit een auto gehad en met de trein kom je nog eens ergens. Ja, dat doe je in de auto nooit wou je zeggen. | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:54 |
ik hoef toch niet te betalen omdat jij dan nog eens ergens komt? ga lekker fietsen ofzo luilak. spaar je voor 1 x per jaar een leuk uitje, of je gooit je internet eruit en je kunt elke 2 maanden een leuk uitje doen. | |
Peterselieman | donderdag 8 november 2012 @ 20:54 |
in de spits staan de wegen vol omdat het te duur is om voor iedere auto een eigen asfaltstrook aan te leggen ![]() | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:55 |
netto levert de auto voldoende op hoor. alleen gaat een groot deel naar andere dingen dan het wegennet. | |
James1988 | donderdag 8 november 2012 @ 20:55 |
Dat zie je verkeerd. Het aanbieden van meer zitplaatsen kost veel geld (weet je wat één treinstel kost?) terwijl de capaciteit maar op een klein deel van de dag benodigd is. Daarnaast reizen veel reizigers slechts op middellange afstanden waardoor een kwartiertje staan nog te overzien is. Daarna is er meestal wel weer gestopt en een zitplaats beschikbaar. Ook probeert NS reizigers meer over de treinen te spreiden, onder andere met kortingstarieven, samenwerking met het bedrijfsleven, faciliteiten als Seats2Meet, enzovoorts. Uiteindelijk is het OV geen liefdadigheidsinstelling, maar zijn het bedrijven waar een balans moet worden gevonden tussen een betrouwbare dienst leveren en kostenefficiënt werken. Trouwens, vergeet niet dat sommige treinen al aan hun maximale lengte zitten. Dit komt dan bijvoorbeeld door technische beperkingen (je kan maar 5 koplopers koppelen) of omdat de perrons niet langer zijn. | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:56 |
het is wel een liefdadigheidsinstelling, waar ik met veel tegenzin via de belastingdienst een flinke bijdrage aan mag leveren. | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:57 |
je overige argumenten geven trouwens mooi aan hoe een belachelijk concept een trein vandaag de dag geworden is. | |
Duvel | donderdag 8 november 2012 @ 20:57 |
Jammer dan. Emigreer. | |
Duvel | donderdag 8 november 2012 @ 20:57 |
Jouw posts laten een moreel failliet zien. En nu? | |
Viezze | donderdag 8 november 2012 @ 20:58 |
Volgens mij missen we het bewijs hiervan nog steeds. Dat linkje wat je net stuurde snijdt geen hout | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:58 |
nee. we gaan nederland weer beter maken. ![]() | |
Xetran | donderdag 8 november 2012 @ 20:58 |
Kon je niet een nog slechtere reactie verzinnen dan dit gebazel? ![]() | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:58 |
leuk dat je een mening hebt gevonden. van mij mag je hem houden ![]() | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 20:58 |
onzin. dat is een gekozen afhankelijkheid. | |
James1988 | donderdag 8 november 2012 @ 20:59 |
Ga lekker ergens anders trollen. Zelfs de meest verstokte autorijdende VVD'er weet wel beter dan die onzin die jij hier loopt te spuien. Dit is een TREINENtopic. Voor mensen met interesse in TREINEN en OV. Het autotopic is een stukje verderop. | |
Duvel | donderdag 8 november 2012 @ 20:59 |
Ah, gedwongen emigratie? | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 21:00 |
hoezo, ga je niet vrijwillig? | |
Peterselieman | donderdag 8 november 2012 @ 21:02 |
oh, maar dat ontken ik ook niet. Alle vervoersvormen kunnen gewoon niet zonder elkaar. Dat moet je wel beseffen. Hierbij kun je gewoon niet puur naar alle zichtbare kosten kijken. Er is meer dan dat en dat wordt helaas vaak vergeten. | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 21:02 |
ja. magische kosten. | |
James1988 | donderdag 8 november 2012 @ 21:03 |
Maatschappelijk belang, het mede oplossen van het fileprobleem, een alternatief bieden, bereikbaarheid bieden, comfort, service... zoveel dingen waar niet direct een prijskaartje op te plakken is. | |
Duvel | donderdag 8 november 2012 @ 21:04 |
Zullen we stoppen de trol te voeren? | |
FkTwkGs2012 | donderdag 8 november 2012 @ 21:04 |
je kunt je gelijk niet halen dus dan maar over deze boeg gooien? tjonge jonge je bent goedkoop ![]() | |
James1988 | donderdag 8 november 2012 @ 21:07 |
Overigens, vandaag extra service in de Fyra... een gratis bilmassage! Helaas niet gegeven door een vrouwelijke Fyra-trainmanager, maar door het rijtuig dat nogal aan het trillen en schommelen was toen de trein met 160 km/h over de HSL ging. Volgens de TM was dat niets ernstigs, maar toch voelde ik me niet op mijn gemak ![]() | |
Peterselieman | donderdag 8 november 2012 @ 21:07 |
ik denk dat het eerder andersom is ![]() | |
Peterselieman | donderdag 8 november 2012 @ 21:10 |
maar goed, het is opvallend om te zien dat er niet veel mat'64 gesloopt is ondanks dat er veel materieel terzijde staat. De reden zou liggen in het feit dat de NS en de sloper ruzie hebben gekregen. Waarover is me niet duidelijk. Hopelijk is het volgend jaar opgelost, want er komen steeds meer stellen aan hun uiterste revisietermijn. Daarnaast is ook lang niet al het beschikbare materieel meer nodig voor de dienst, waardoor een stel na onderhoud in Maastricht rustig nog een tijdje kan staan voordat het weer eens ingezet wordt | |
_JdM_ | donderdag 8 november 2012 @ 21:38 |
Sterker nog, afgelopen week kwam juist het bericht dat de ruzie was bijgelegd en dat er weer gesloopt ging worden. Treinstellen 841-896 komen aan de beurt. Nadat dit weg is, komen de 896-921 aan de beurt. Reden dat het in tweeen is gedeeld: deze treinstellen hebben nog een geldige revisietermijn. Stel dat de nood heel hoog zou zijn*, kunnen ze na heeel grondig onderhoud nog in dienst. *Van de benodigd aantal V'tjes staat er ongeveer hetzelfde aantal werkloos aan de kant. De helft daarvan is de reserve tbv bijsturing, de andere helft staat tijdelijk terzijde in Maastricht en kunnen na klein onderhoud de volgende dag in dienst. Daarnaast staat er nog DDM-1 tijdelijk terzijde en in een week tijd kunnen er 10 stammen in dienst. Dus voordat die tweede serie sloopVtjes in dienst komen, moet zo ongeveer al het SLT uitvallen en VIRM een slechte dag hebben. | |
James1988 | donderdag 8 november 2012 @ 21:46 |
![]() | |
greavy | donderdag 8 november 2012 @ 21:48 |
Vandaag heeft CapTrain 3x Class66 van Roosendaal naar Electo Motive Diesels (EMD) bij SSN gebracht. Deze 3 Class66'en word de ATB, PZB en Memor verwijderd. De oorzaak: Binnen deze 3 landen hebben ze geen bedrijf gevonden met interesse, en gaan "terug" naar Engeland. | |
Duvel | donderdag 8 november 2012 @ 21:49 |
Ik reed vandaag nog langs het park DDM1, ik vraag me af of ze dat daadwerkelijk zo snel inzetbaar hebben. | |
Peterselieman | donderdag 8 november 2012 @ 21:50 |
dat is nog eens goed nieuws dat de sloop weer aangevangen kan worden. Niets is erger dan het spul jarenlang terzijde te hebben staan, waardoor het verpietert en je ook allerlei ongewenste zaken kunt gaan krijgen | |
James1988 | donderdag 8 november 2012 @ 21:51 |
Is er al iets bekend over wat er met het ICK dat al jaren bij Nijmegen staat te verpieteren gaat gebeuren? | |
dennistd | donderdag 8 november 2012 @ 21:52 |
Volgens mij staat het nog altijd te koop.. | |
Peterselieman | donderdag 8 november 2012 @ 21:52 |
dat vraag ik me ook af. Ik denk dat het zeker twee weken duurt voordat je de eerste stam(men) op de baan kunt hebben. Wil je meer stammen in dienst nemen dan moet je op misschien wel twee maanden totaal gaan rekenen | |
greavy | donderdag 8 november 2012 @ 21:55 |
Klopt. Alleen NSR / NSFS kan geen koper vinden. Staat op sloop-nominatie. | |
Peterselieman | donderdag 8 november 2012 @ 22:00 |
dan acht ik het niet uitgesloten dat dit volgend jaar na een serie V'tjes tot conservenblikjes geknipt wordt | |
greavy | donderdag 8 november 2012 @ 22:03 |
We gaan 't zien. Ze zijn vaak erg "wispelturig". Probleem is nu dat er veel wegrot, en dat daardoor niemand het nog hebben wilt... | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 22:05 |
die pipo's met die honden die er dagelijks omheen lopen kosten ook niks zeker? ![]() | |
bork | donderdag 8 november 2012 @ 22:06 |
Triest verhaal over het voormalig station Halle (nieuw voor mij in ieder geval)![]() Dit decoratieve station in neo-Vlaamse Renaissancestijl werd in 1887 gebouwd naar ontwerp van architect H. Fouquet. Het station moest in 1995 plaatsmaken voor de hogesnelheidslijn. Op aandringen van monumentenzorg- en architectuurverenigingen werd het z.g. voorzichtig gedemonteerd en werden plannen en beloften gedaan voor wederopbouw voor culturele doeleinden. De onderdelen van het station werden echter niet op een beveiligde plek voorzichtig gestapeld, maar gedumpt op een weide. Uiteindelijk werden ze deels gebruikt als sculpturen op het nieuwe stationsplein en als brokstukken in bloembakken. De rest ligt nog steeds op een weide tegenover het containerpark van Halle. bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Halle_(Belgi%C3%AB) | |
dennistd | donderdag 8 november 2012 @ 22:06 |
Vier locs zijn nog regelmatig in gebruik (die zitten nu in de Sandite-treinen), verder staat er drie op de Watergraafsmeer en 5 geconserveerd in de loods in Amersfoort. Hoe het met de DDM-stammen zelf staat zou ik zo niet weten (behalve dat ze op de DIjksgracht staan dan). | |
b2py | donderdag 8 november 2012 @ 22:17 |
Ik heb samen met Babi ketjap, foe yong hai en nasi genoten van de discussie van afgelopen 2 uur! ![]() En sinds vandaag is er weer iets aan toegevoegd. Samenwerking Ministerie, NS en Veolia. Alleen wat het inhoudt ben ik nog niet achtergekomen..
| |
b2py | donderdag 8 november 2012 @ 22:23 |
Daar ben ik doorheen gescheurd volgens mij naar Parijs! ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 22:36 |
Dat is wat ze in de Formule 1 KERS noemen ![]() | |
b2py | donderdag 8 november 2012 @ 22:39 |
Krijgt de machinist dan ook HANS om zijn nek? ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 22:40 |
geen idee. Wat is het? | |
Peterselieman | donderdag 8 november 2012 @ 22:44 |
Head and Neck Support | |
b2py | donderdag 8 november 2012 @ 22:44 |
http://nl.wikipedia.org/wiki/Head_and_Neck_Support_system | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 22:45 |
oh, lijkt me een goed idee ![]() | |
Peterselieman | donderdag 8 november 2012 @ 22:50 |
ach, een beetje trein haalt maar een versnelling van maximaal 1,2 m/s2 dus daar is het niet voor nodig en ook bij het remmen komt het echt niet gauw boven een dergelijke waarde uit | |
b2py | donderdag 8 november 2012 @ 22:50 |
Wel bij een botsing ![]() | |
Bitlord | donderdag 8 november 2012 @ 22:54 |
Dat zijn toch die voormalige BM235 rijtuigen van DB uit begin jaren 60? ICK ziet er nieuwer uit dan het is. | |
Dr_Flash | donderdag 8 november 2012 @ 22:59 |
Ja HANS heb je dan niet nodig idd. Maar gezien de enorme massa van een trein kan een KERS-achtig systeem wel degelijk zin hebben natuurlijk ![]() | |
b2py | donderdag 8 november 2012 @ 22:59 |
Het gaat trouwens best goed rond Schiphol de laatste tijd. Die defecte trein van vanmiddag was in ieder geval binnen 8 minuten opgelost ![]() | |
b2py | donderdag 8 november 2012 @ 23:00 |
Zit dat niet al in de SLT's en de laatste serie IRM's? | |
Peterselieman | donderdag 8 november 2012 @ 23:03 |
uhuh. Bij het in beweging krijgen van de massa is het absoluut handig. | |
dennistd | donderdag 8 november 2012 @ 23:03 |
vol |