Socios | maandag 23 juli 2012 @ 08:52 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen: en i.p.v het kopen van een dagboek, kun je je onzin ook op deze wijze kwijt (niet te vaak s.v.p.)
[ Bericht 0% gewijzigd door Socios op 23-07-2012 08:59:31 ] | |
Socios | maandag 23 juli 2012 @ 08:56 |
Komende twee weekenden wordt het voor treinreizigers vanuit het Noorden van het land omreizen via de Emslandstrecke om naar Hengelo, Deventer, Amersfoort en verder te gaan. Hieronder het Fahrplan voor reizen vanaf Leeuwarden en Groningen: ![]() Dezelfde reis is in een interval van 2 uren mogelijk van 9.04u t/m 15.04u (bij vertrek uit Leeuwarden) Let op: 's zondags is de eerste reismogelijkheid 2 uur later, om 9.04u dus. Reizen vanuit het Zuiden naar het Noorden geschiedt op onderstaande wijze: ![]() Dezelfde reis is mogelijk om 9.38u, 11.38u, 13.38u en 15.38u. Let op: 's zondags óók om 7.38u, maar niet om 15.38u, daarentegen wel om 17.38u: dus 7.38u, 9.38u, 11.38u, 13.38u en 17.38u. [ Bericht 47% gewijzigd door Socios op 23-07-2012 09:08:58 ] | |
Duvel | maandag 23 juli 2012 @ 08:58 |
Thanks! | |
Duvel | maandag 23 juli 2012 @ 09:03 |
Kan dit met de OV-chipkaart? | |
Brembo | maandag 23 juli 2012 @ 09:07 |
Nope :p. | |
Socios | maandag 23 juli 2012 @ 09:10 |
Natuurlijk en gelukkig niet, zeg! Het is ook niet toegestaan om een "A naar Beter-kaartje" hiervoor te gebruiken (helaas). | |
Socios | maandag 23 juli 2012 @ 09:14 |
Graag gedaan. Ik wil niet dat de treinreizigert zaterdagochtend op het perron pas verneemt dat men niet, ik herhaal niet via Zwolle kan reizen. | |
Duvel | maandag 23 juli 2012 @ 09:20 |
Er werd vanmorgen op Utrecht omgeroepen dat eind juli station Zwolle vanuit enkele richtingen niet, of minder goed bereikbaar is per trein, en dat de reis anders zou kunnen verlopen dan u gewend bent.![]() | |
JDude | maandag 23 juli 2012 @ 09:20 |
Zeven uur reistijd van Leeuwarden naar Amersfoort? Ga dan fietsen. | |
James1988 | maandag 23 juli 2012 @ 09:31 |
7 uur reistijd, maar wát een reis. Het is een hele mooie route ![]() | |
Duvel | maandag 23 juli 2012 @ 09:32 |
Beetje jammer dat je 80 minuten uit je neus staat te vreten in Leer. | |
Duvel | maandag 23 juli 2012 @ 09:33 |
Dan is ie inderdaad wel "leer". | |
James1988 | maandag 23 juli 2012 @ 09:33 |
Mooie tijd om een terrasje te pakken en een Bratwürst of een pintje te vatten. | |
Peterselieman | maandag 23 juli 2012 @ 09:33 |
uhuh. Kun je toch beter al in Almelo uitstappen en dan via Mariënberg naar Emmen reizen. Pak je in Emmen de snelbus naar Groningen ![]() | |
Duvel | maandag 23 juli 2012 @ 09:36 |
Na 80 minuten bratwurst und bier hakken valt in elk geval niet meer op hoe lang de rest duurt. ![]() | |
James1988 | maandag 23 juli 2012 @ 09:39 |
Daarom ![]() | |
bork | maandag 23 juli 2012 @ 09:51 |
Ik zie al reikhalzend uit naar de recensies van Imbiß Giresun ![]() ![]() | |
b2py | maandag 23 juli 2012 @ 10:45 |
Geen bussen tussen meppel en 't harde? | |
GlenSpey | maandag 23 juli 2012 @ 10:50 |
Projectje Loversrail 2... maar dan beter ![]() | |
bork | maandag 23 juli 2012 @ 10:56 |
Overmorgen zijn we weer even de baan op, vandaag nog tijd om een verslagje af te maken. Begin juni was ik in Leipzig e.o. om het e.a. te bekijken en te doen.Vooral tram en cultuurhistorisch gerelateerd maar ik had toch wat dingen gevonden die wel op dit forum passen en die heb ik hieronder bij elkaar gezet. Vrijdag 1 juni 2012, een poosje na aankomst Leipzig HBf Portico Bayerische Bahnhof ![]() Bayerische Bahnhof, een heel oud station (het oudste kopstation wordt beweerd) dat talloze (geplande) sluitingen en twee oorlogen heeft overleefd, wordt momenteel klaargestoomd voor de 21e eeuw. Als het goed is rijden hier in december 2013 weer treinen in en uit, volgens de dienstregeling van 2013. Tot die tijd is het helaas een bouwput en was de schitterende portico tijdens mijn bezoek half verborgen door een voor EK 2012 ingerichte tribune. Bayerischer Bahnhof Een reeks borden geven de geschiedenis weer ![]() ![]() ![]() De Leipzig City Tunnel is een spoortunnel in aanbouw voor de S-Bahn van Midden-Duitsland in het centrum van Leipzig, met twee tunnels van elk 2 kilometer. Het zal Leipzig HBf (waar momenteel hiervoor de sporen 1 t/m 5 opnieuw worden ingericht) verbinden met eerder genoemde station Bayerischer Bahnhof. Tijdens de bouwactiviteiten is het Beierse station dus gesloten. In Leipzig zelf zijn nog 2 bouwputten voor de twee tussenliggen stations. (zie url voor meer informatie) http://de.wikipedia.org/wiki/City-Tunnel_Leipzig Leipzig HBf is zo groot dat ze naast het missen van spoor 1 t/m5 (nodig voor de nieuwe tunnel) plek zat hebben om wat treintjes op spoor 24 neer te stellen ter lering en vermaak voor de belangstellenden. (Zie de drie fotoos direct hieronder). Onder deze laatste sporen liggen restanten van een oude tunnel die ooit bedoeld was om onder Leipzig door te gaan richting, jawel Bayerischer Bahnhof. Nu is er een parkeergarage van gemaakt. Baureihe 52 ![]() Bauart Hamburg ![]() Baureihe E04 ![]() Zaterdag 2 juni 2012 Halle, Jena en Naumburg In Halle bevindt een museum (depot) van de DB. Jammerlijk gemist, ik kwam er zaterdag langs met de tram en kende heel het museum niet! (tot dat ik er dus langs reed maar had er geen tijd meer voor) DB Museum Depot Halle Zondag 3 juni 2012 naar Dessau en verder Daar ging ik uiteraard naar de buurt met Bauhaus architectuur, helaas te weinig te tijd om het schattige treintje van de DWE die een paar keer per dag naar Wörlitz rijdt te pakken, ik heb er wel een aantal foto’s gemaakt. ![]() ![]() ![]() ![]() Meer informatie: Dessau-Wörlitzer Eisenbahn Werelderfgoed Dessau-Wörlitzer Gartenreich http://www.dvv-dessau.de/(...)itzer-Eisenbahn.html Van Dessau naar Magdeburg en toen naar Halle voor een overstap. Door vertraging van een IC werd onze RE aan de kant gezet en kwamen we met zoveel vertraging in Halle aan dat ik de trein naar Weimar miste en zodoende maar naar Wittenberg ben gegaan. Daar ben ik na een rondje in de Lutherstad een ICE in gegaan die vanuit Hamburg kwam. Geen standaard samenstelling maar een locomotief DB-Baureihe 101 met wagons en bistrowagen (die niet in op de vertrekstaat stond aangegeven!), gevalletje invaltroepen? ![]() In Leipzig zag ik bij het verlaten van deze trein, deze voor mij onbekende stroom ice-t voorziening? ![]() | |
Peterselieman | maandag 23 juli 2012 @ 11:08 |
nice, Bork.volgens mij wel toch? Zou iig behoorlijk wat tijd schelen namelijk | |
GlenSpey | maandag 23 juli 2012 @ 11:12 |
Iemand hier die zeker weet hoe lang de opleiding machinist aan het ROC van Amsterdam nou daadwerkelijk duurt? Op diverse websites staat 2 jaar maar op andere staat 3 jaar... ![]() | |
greavy | maandag 23 juli 2012 @ 11:45 |
Is een MBO3 opleiding, dus 2 jaar. Kan in 3 als je blijft zitten/zakt oid. Van de interne NSR opleiding zijn ca 50% gezakt op het examen door nieuwe regeltjes ed per 1-7-2012. Oh, in deze EC101 nette omroep bij vertrek Duisburg: "Sehr geehrte Damen und Herren, in dieser Zug sind gereservierte Sitzplatze. Haben Sie keine reservierung, haben Sie KEIN recht ab eine Sitzplatz. Dieser Zug ist für 100% gereserviert bis Basel SBB. Die ICE's an dieser Strecke haben mehr platze frei. Sie konnen im Köln umstiegen. Wir wenschen ihn ein Angeneme fahrt." Blij dat ik reserveringen genomen heb... | |
#ANONIEM | maandag 23 juli 2012 @ 11:49 |
Wees blij dat je 'm überhaupt hebt gehaald! ![]() Ik heb het ook een keer geprobeerd, had ook gereserveerd, maar helaas had de ICE uit Nederland vertraging zodat de aansluiting in de soep liep. Moest ik tot Basel in de ICE blijven zitten om de verloren tijd in te halen en dus heb ik nog steeds de Rheinstrecke niet (helemaal) gezien. ![]() | |
greavy | maandag 23 juli 2012 @ 11:52 |
Ik heb ICE121 uit Utrecht genomen, dus een uur overstap. Hadden +6. De ICE105 had +8. | |
Surveillance-Fiets | maandag 23 juli 2012 @ 11:53 |
De beste route is dus gewoon met de 'snelbus' van meppel naar t' harde? ![]() | |
greavy | maandag 23 juli 2012 @ 11:56 |
Ja. | |
Peterselieman | maandag 23 juli 2012 @ 11:58 |
+30 is zeer waarschijnlijk of je moet de stopper naar Utrecht nog net kunnen halen | |
Surveillance-Fiets | maandag 23 juli 2012 @ 11:59 |
Hadden ze die spoorlijn nou maar doorgetrokken naar onze vrienden in heerenveen. | |
GlenSpey | maandag 23 juli 2012 @ 12:00 |
Thanks! Goed dat ik het nu weet ![]() | |
Surveillance-Fiets | maandag 23 juli 2012 @ 12:00 |
de zuiderzee route ![]() | |
Surveillance-Fiets | maandag 23 juli 2012 @ 12:01 |
of lijn... zuiderzeelijn. | |
Peterselieman | maandag 23 juli 2012 @ 12:03 |
zelfs in het gunstigste geval was die niet voor de ingebruikname van de Hanzelijn gereed gekomen | |
Surveillance-Fiets | maandag 23 juli 2012 @ 12:05 |
nee, voor de bereikbaarheid van het noorden zou het een uitkomst zijn. Als er iets in Meppel of zwolle aan de knikker is.. ![]() | |
Peterselieman | maandag 23 juli 2012 @ 12:17 |
oh zeker. Voor Limburgers geldt eenzelfde iets tussen Roermond en Sittard waar ook maar één lijn loopt. | |
#ANONIEM | maandag 23 juli 2012 @ 12:20 |
Maar dat is anders, want daar is Nederland gewoon niet breder. | |
Peterselieman | maandag 23 juli 2012 @ 12:20 |
dat maakt niet uit toch? | |
#ANONIEM | maandag 23 juli 2012 @ 12:23 |
Jawel. Het Noorden heeft recht op klagen omdat er ruimte zat is voor een tweede spoorlijn (parallel aan de N34, of de Zuiderzeelijn). Limburg niet, want daar is helemaal geen zinnige tweede verbinding te bedenken doordat de flessehals niet alleen in het spoor zit maar in het Nederlandse territorium zelf. | |
dennistd | maandag 23 juli 2012 @ 12:29 |
Het spoor Emmen-Stadkanaal-Veendam had ook al een boel gescheeld ![]() | |
#ANONIEM | maandag 23 juli 2012 @ 12:32 |
Was dat niet te ver om geweest om enigszins aantrekkelijk te zijn? | |
Duvel | maandag 23 juli 2012 @ 12:45 |
Het is redundant, want dubbelspoor. Dat het er leeg is, wil niet zeggen dat het zin heeft er een spoorlijn te bouwen. ![]() | |
Peterselieman | maandag 23 juli 2012 @ 12:50 |
Te ver om en geen reizigerspotentieel. De bus rijdt via de N34 en zal daardoor altijd sneller dan de trein zijn. | |
JDude | maandag 23 juli 2012 @ 12:51 |
Ja, en als Tilburg-Baarle-Turnhout was blijven liggen dan hadden we tenminste nog een alternatief voor de Benelux. | |
Peterselieman | maandag 23 juli 2012 @ 12:55 |
Gewoon vanaf Roermond recht naar beneden, een stukje Duitsland door. In Duitsland een aftakking naar Geilenkirchen maken, zodat de verbinding voor de Cargoboeren ook aantrekkelijk wordt. Is het gelijk ook nog wat een alternatiefje voor de IJzeren Rijn | |
greavy | maandag 23 juli 2012 @ 14:35 |
Hum. Een ICE gestrand in Mannheim. Iets van sabotage. Perron+spoor aan niet-perronkant afgezet. Doeken zijn neergezet. Brandweer is met blauwe tonnen en slangen ter plekke, en ook een pompinstallatie. Is geen aanrijding. Treinverkeer niet gestremd. 3 sporen buiten gebruik. | |
#ANONIEM | maandag 23 juli 2012 @ 15:09 |
Hmm. Ik heb zoiets een keer gehad dat ik in Dortmund aankwam en het halve (dus niet het hele) station was afgezet. De politie wilde niks zeggen toen, maar later bleek het om een mislukte terroristische aanslag te gaan (de Kofferbombenattacke van 2006). Hoop dat dit minder ernstig is. | |
bork | maandag 23 juli 2012 @ 15:13 |
IC die olie heeft gelekt -> http://www.morgenweb.de/n(...)ert-%C3%B6l-1.657944 | |
#ANONIEM | maandag 23 juli 2012 @ 15:16 |
Gelukkig maar dat het dat maar is. ![]() | |
greavy | maandag 23 juli 2012 @ 15:23 |
Ah. Er werd door personeel eerst nogal ernstig overgedaan ... Is het ook wel, maar toch. Ben met -120 doorgegaan, vond Mannheim niet echt bijzonder. Had het in 40 minuten wel gezien. Nu in ICE-1. Ook wel leuke meuk. | |
lyolyrc | maandag 23 juli 2012 @ 16:32 |
* lyolyrc hoopt dat de omroep in foutlozer Duits gebeurde dan jij het hier schrijft. ![]() | |
greavy | maandag 23 juli 2012 @ 17:00 |
Dat was idd het geval. Ik weet niet letterlijk hoe je iets exact schrijft bij alle woorden... | |
James1988 | maandag 23 juli 2012 @ 17:07 |
Daarom plemp je het in Google Translate die automatisch alle foute Duitse woorden corrigeert. | |
lyolyrc | maandag 23 juli 2012 @ 17:37 |
Google Translate en Duits vind ik geen geweldige combinatie. ![]() | |
Stefanovic83 | maandag 23 juli 2012 @ 17:44 |
waarom niet gewoon in het nederlands? Dit is gewoon moeilijk doen, en dan nog fout ook ![]() | |
MaxMark | maandag 23 juli 2012 @ 18:20 |
Jongens, het gaat toch om het verhaal. Laat die foutjes even voor wat ze zijn ![]() | |
#ANONIEM | maandag 23 juli 2012 @ 18:30 |
2 x mat '46 kwam vanmiddag door Apeldoorn ![]() | |
Bitlord | maandag 23 juli 2012 @ 18:55 |
Vraagje: enkele reis voor iemand van 16 zonder kortingskaart. Wat is het goedkoopste omvab Utrecht naar Gent St. - Pieters te komen? | |
Bitlord | maandag 23 juli 2012 @ 18:55 |
Dat kan niet. | |
#ANONIEM | maandag 23 juli 2012 @ 18:56 |
Niet? Wel getrokken door een 1200 serie loc [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 23-07-2012 19:00:15 ] | |
James1988 | maandag 23 juli 2012 @ 18:59 |
Hangt er vanaf wanneer, doordeweeks/weekend. Ik zou zeggen kruidvatkaartje (of iets soortgelijks), een kaartje Roosendaal-Grens - Essen, en 2x Go Pass 1 voor enkele reis in België. Vergeet dat, NS Hispeed heeft een actie lopen, enkele reis Utrecht- Gent voor ¤ 19. Veel goedkoper kun je het volgens mij niet krijgen. [ Bericht 10% gewijzigd door James1988 op 23-07-2012 19:08:38 ] | |
Surveillance-Fiets | maandag 23 juli 2012 @ 19:00 |
wat een gezeik over een paar zinnetjes duits. ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 23 juli 2012 @ 19:28 |
Échte taalnazi's zeiken over Duits. ![]() | |
JDude | maandag 23 juli 2012 @ 19:29 |
![]() | |
Peterselieman | maandag 23 juli 2012 @ 19:35 |
neuh. Het waren volgens mij mat'54 386, DE1 41 en de Stalen D. Die zijn naar Blerick gebracht. Het kan zijn dat de mat'46 273 retour is gekomen | |
b2py | maandag 23 juli 2012 @ 19:57 |
Hup mono! www.spoorpro.nl/personeel(...)eneratie-machinisten | |
#ANONIEM | maandag 23 juli 2012 @ 20:08 |
Je hebt gelijk ![]() | |
James1988 | maandag 23 juli 2012 @ 20:24 |
![]() | |
b2py | maandag 23 juli 2012 @ 20:26 |
Berichtgeving is goed, kunnen zij er iets aan doen dat hij weer terug is? Nee. | |
MaxMark | maandag 23 juli 2012 @ 20:26 |
![]() | |
James1988 | maandag 23 juli 2012 @ 20:27 |
Kent uw klassiekers. De emoticon slaat op ProRail, niet op NS. ![]()
![]() | |
b2py | maandag 23 juli 2012 @ 20:29 |
I Know, vingerverven ![]() | |
ZwartmetSuiker | maandag 23 juli 2012 @ 20:30 |
De stroomstoring is terug ![]() Goh kijk eens wie we daar hebben! | |
WebHawkjuh | maandag 23 juli 2012 @ 20:30 |
Prorail zal wel weer zeggen dat het ook niet hun fout is...![]() Nee geen nuttige post ik wilde gewoon de gif posten | |
b2py | maandag 23 juli 2012 @ 20:35 |
1e klas naar huis met Wi-Fi, heerlijk ![]() | |
b2py | maandag 23 juli 2012 @ 20:41 |
Stofzuiger gereed op spoor 14 op amsterdam c. Testritten op de HSL? | |
James1988 | maandag 23 juli 2012 @ 20:42 |
Wellicht. Of ze zijn net klaar. | |
Duvel | maandag 23 juli 2012 @ 20:44 |
't Is nog steeds vingerverven. | |
ziggyziggyziggy | maandag 23 juli 2012 @ 23:03 |
Ik blijf maar even in de lurkmodus... | |
Kentekenplaat | maandag 23 juli 2012 @ 23:47 |
Hoeft ook niet, er gaan snelbussen tussen Meppel en 't Harde. En dat gaat aanmerkelijk sneller dan via de ommelandse reis die jij bedacht hebt. [ Bericht 0% gewijzigd door Kentekenplaat op 23-07-2012 23:57:31 ] | |
Kentekenplaat | maandag 23 juli 2012 @ 23:52 |
Parallel aan de N34? ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 23 juli 2012 @ 23:54 |
Da's best een eind, hoor. 120 km en je hebt er niets aan als je niet naar Duitsland moet... ![]() | |
#ANONIEM | maandag 23 juli 2012 @ 23:54 |
Zo staat het geloof ik in de spoorvisie van de provincie Drenthe. Maar voor veel mensen zal het wel als vloeken in de kerk zijn. | |
Kentekenplaat | maandag 23 juli 2012 @ 23:58 |
![]() | |
Kentekenplaat | maandag 23 juli 2012 @ 23:59 |
Als ik zie wat er qua natuur langs de N34 ligt? Ja. Hier moet het ding dan door een natuurgebied of dwars door een dorp heen. ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 24 juli 2012 @ 05:21 |
Dat riedeltje heb ik al zooooo vaak gelezen hahaha ![]() Wel tof dat ze het promoten hoor. | |
AllesWatWas | dinsdag 24 juli 2012 @ 07:29 |
Even een simpel vraagje: ik ga vandaag van Leiden naar Eindhoven, maar ga in Utrecht even naar de kapper. Moet ik in Utrecht uitchecken en dan weer inchecken of niet? Ik betaal namelijk ¤1,70 extra als ik tussentijds uitcheck en vervolgens weer incheck. Als ik een papieren kaartje koop is er natuurlijk geen hond die er naar kraait, ik heb niet eens een extra via station namelijk, maar ik weet niet of het de ‘bedoeling’ is, zeg maar. | |
Socios | dinsdag 24 juli 2012 @ 08:09 |
Gewoon een papieren treinkaartje kopen dus, sowieso. Hoe moeilijk kan het zijn? Een simpel antwoord op een simpele vraag. | |
AllesWatWas | dinsdag 24 juli 2012 @ 08:25 |
Dat is de vraag niet, bovendien verdwijnen die dingen op termijn. | |
#ANONIEM | dinsdag 24 juli 2012 @ 08:26 |
Best interessante discussie op de Frontpage over het verbouwen van het station. Dit werd gezegd door iemand:
En mijn reactie: Vaak is er toch meer aan verbouwing behalve "prestige en/of uiterlijk". NS Vastgoed is de grootste commerciële grondeigenaar van Nederland, en de projecten die ze uitvoeren zijn in de 1e graad gericht op het beter maken van de dienstregeling. Daarna kijken ze waar ze met grond meer geld kunnen verdienen. Vaak komen er kantoren bij, fietsenstallingen en meer horeca exploitatie mogelijkheden. Al met al levert een project meer op dan in de oude situatie, al gaat daar natuurlijk wel een beetje tijd over heen. In principe kan je zeggen dat hoe meer ze verdienen aan dit soort projecten, hoe beter dat is voor de forens. Helaas praten we over NS en duwen ze uiteindelijk meer kosten voor de reiziger door de strot om zo veel mogelijk geld binnen te harken. | |
Socios | dinsdag 24 juli 2012 @ 08:26 |
Als je maar binnen 6 uur 'uitcheckt' kun je zolang 'ingecheckt' blijven als je wil. Onzin, het zal te allen tijde mogelijk blijven om met een papieren treinkaartje te reizen. | |
AllesWatWas | dinsdag 24 juli 2012 @ 08:29 |
Thanks. Dan check ik niet tussentijds uit. En op dat tweede; dan is het een behoorlijke geldverspilling om overal van de grote poortjes te dumpen als ze niet standaard dicht zijn op termijn. | |
James1988 | dinsdag 24 juli 2012 @ 08:29 |
Ja, het lijkt me niet dat de Afrikaanse spoorwegen geld hebben voor een OV-chipkaartsysteem ![]() | |
Socios | dinsdag 24 juli 2012 @ 08:30 |
Geen probleem; goede treinreis gewenst. Klopt helemaal. Dat hele OV-Chipkaartproject is één grote geldverspilling. Ongelofelijk inderdaad hoeveel miljarden daar voor niets ingepompt zijn en worden. | |
#ANONIEM | dinsdag 24 juli 2012 @ 08:42 |
Als je het zwart wit bekijkt is één kaart voor heel het OV helemaal geen slecht idee. Het kost wat, maar op den duur is het gehele systeem goedkoper. Feit blijft wel dat zowel het bedrijfsleven als de overheid beter had moeten kijken om het gangbaarder te maken. Het lijkt voor de forens vrij simpel, maar er zitten gewoon teveel haken en ogen aan, en uiteindelijk is de burger de sigaar. Erg jammer, ik juich zulke projecten op zich wel toe, mits het een foutloos product is. | |
#ANONIEM | dinsdag 24 juli 2012 @ 09:06 |
In het geval van Zwolle is de verbouwing sowieso nodig vanwege de komst van de Hanzelijn. Die moet ook een perron hebben en de oude tunnel onder het spoor was ook te smal geworden voor de vele reizigers zodat het nog wel eens tot opstoppingen en gemiste aansluitingen kwam. Daarnaast is jouw theorie in eerste instantie alleen theorie. In het vorige topic heb ik de verbouwing van station Breda al genoemd. Daar moet behoorlijk wat geld van de overheid bij, dus de theorie dat de vastgoedactiviteiten rondom de verbouwing zo veel opleveren dat ook de forens netto profiteert gaat daar niet op. Het wordt een leuk visitekaartje voor buitenlanders, maar dan wel betaald met belastinggeld. En dat is prima, daar niet van hoor. | |
Anno1982 | dinsdag 24 juli 2012 @ 09:49 |
Zijn er hier nog mensen die op de tribune trap gaan zitten om de werkzaamheden in Zwolle te volgen? Hoe doen ze het trouwens met het onderhoud van VIRM en ICM? Heeft alles wat in het westen rijdt onlangs onderhoud gehad en zijn de stellen die aan onderhoud toe zijn snel naar de goeie kant van Zwolle gestuurd? Oh en krijgen we nou ook zo'n VL-post in Zwolle als op de Frontpage staat? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 24 juli 2012 @ 10:41 |
Ik lees net dat Cxx haar GTW voor de Kippenlijn (Valleilijn) in maart 2013 in dienst zal stellen. Die maand zal de Plan V verdwijnen van dat traject | |
greavy | dinsdag 24 juli 2012 @ 12:48 |
ICE1021 naar Munchen via Ingolstadt zou ik nemen vanaf Nurnberg, 12:27 vertrek. 12:10 werd omgeroepen dat het spoor voorlopig gesloten is voor het treinverkeer. ICE1021 zal omgeleid worden via Augsburg, waar een extra stop is, en zal niet in Ingolstadt stoppen. Vanaf Augsburg kunnen reizigers voor Ingolstadt met de Bayerische RegionalBahn reizen. Reizigers van de RE München-Nürnberg Express van 13 uur 10 mogen zonder bij te betalen gebruik maken van ICE1021 of ICE1707 om de vertraging te beperken. Let u wel op de gereserveerde zitplaatsen in deze trein. Dit werd in de 6-minuten stilstand(ivm kopmaken) in de trein nog 3x herhaald, met als toevoeging tijden. Augsburg circa 13 uur 14 en München 14 uur 27. Klasse service van de DB! Al helemaal om de 'regionale' reizigers mee te nemen in de ICE. Is een ICE1 btw. | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 24 juli 2012 @ 12:52 |
Goed dat wij dat weten.. | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 24 juli 2012 @ 12:53 |
hier doen ze het andersom.. minder treinen? Dan gooien we de IC d'r uit en gaan we verder in de sprinter... ipv de IC overal te laten stoppen. | |
greavy | dinsdag 24 juli 2012 @ 13:15 |
De informatievoorziening hier is ook veel beter als in Nederland. Er word gelijk een alternatief gezocht, opheffen is veelal uit den boze. Omleiden doen ze zonder problemen. En niet van 'zoek het zelf maar uit', alles wordt vrij uitgebreid medegedeeld. | |
#ANONIEM | dinsdag 24 juli 2012 @ 13:25 |
Dat geldt alleen voor IC en ICE en bijbehorende stations hè. Omdat die veel grotere afstanden afleggen en veel minder frequent rijden dan de treinen in Nederland. Op de kleinere stations in Duitsland was het gebruikelijk dat de informatievoorziening absoluut nul is. Rijdt een trein niet? Pech gehad. Met een beetje geluk wordt het op de CTA vermeld, maar voor hetzelfde geld verspringt die gewoon naar de volgende trein, zonder verdere uitleg. ![]() Sinds kort zijn ze massaal bezig om kleine stations uit te rusten met een kleine display die één regel tekst kan laten zien, waarmee dus iets van informatievoorziening mogelijk wordt. Maar om nou te zeggen dat het veel beter is dan in Nederland? Nee, echt niet hoor. [ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 24-07-2012 13:32:10 ] | |
Duvel | dinsdag 24 juli 2012 @ 13:37 |
Bespaart wel een separate klok. | |
GlenSpey | dinsdag 24 juli 2012 @ 13:59 |
Zo, inmiddels hebben we de medische keuring gehad en ik ben goedgekeurd voor het vak machinist ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 24 juli 2012 @ 14:00 |
Was jij het, die zich zo druk maakte over de kleurenblindheidtest? Hoe ging dat dan uiteindelijk? | |
GlenSpey | dinsdag 24 juli 2012 @ 14:02 |
Dat was ik inderdaad ![]() De test ging redelijk, ik kreeg er ongeveer 12 voorgeschoteld en kon er 1 niet goed zien (precies ook de kleuren waar ik met het testje op internet ook niet uitkwam). Echter, dit was blijkbaar niet zo'n probleem als dat ik vantevoren had gedacht ![]() | |
Kentekenplaat | dinsdag 24 juli 2012 @ 14:12 |
Ik zou als ik jou was voor machinist gaan. Dat verdient beter als buschauffeur en dat busrijbewijs kun je dan nog op eigen kosten halen. | |
bork | dinsdag 24 juli 2012 @ 14:14 |
ICE en IC gaan voor, die betalen meer voor de ingelegde paden dan de regio treinen, hebben altijd voorrang bij vertraging. Terecht je betaalt er ook meer voor. | |
ReisT | dinsdag 24 juli 2012 @ 14:15 |
Dan nu de echte antwoorden: Officieel moet je dus wel tussentijds uitchecken, dat is alleen zinloos want het valt niet te controleren. Het is nog steeds de bedoeling dat die poortjes op termijn dicht gaan daarvoor gaan ze alle losse kaartjes van een chip voorzien. Om de verkoop daarvan te ontmoedigen gaat men alleen nog kaartjes tegen vol tarief verkopen. | |
Duvel | dinsdag 24 juli 2012 @ 14:15 |
Schoften. | |
V2 | dinsdag 24 juli 2012 @ 14:17 |
Handig ook met de meereiskorting, die wordt dan zeker ook afgeschaft? | |
Tochjo | dinsdag 24 juli 2012 @ 14:42 |
Daar hebben ze al wat op gevonden: de meereizende (die wel een persoonlijke of anonieme OV-chipkaart moet hebben) zet voorafgaand aan de reis het product Samenreiskorting op zijn kaart bij een NS-kaartautomaat. De eerstvolgende rit wordt dan reductietarief toegepast. Zie bijvoorbeeld dit artikel. [ Bericht 24% gewijzigd door Tochjo op 24-07-2012 14:47:22 ] | |
Duvel | dinsdag 24 juli 2012 @ 14:42 |
Nee, je kunst een separaat meereisproduct laden. | |
V2 | dinsdag 24 juli 2012 @ 14:51 |
Wat .. handig ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 24 juli 2012 @ 15:43 |
Ah, des te beter. ![]() Wij zijn op school ooit eens spontaan uit de klas gepikt om die test te doen. Ik dacht zelf altijd dat ik prima kleuren kon zien, maar bij die test had ik er maar één goed of zoiets. Zal deels ook wel van de zenuwen zijn geweest, maar goed. Elke droom om ooit elektriciën of machinist o.i.d. te worden aan diggels. Maar goed, dan ben ik blij dat ik je dan niet van te voren met dit horrorverhaal heb lastig gevallen. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-07-2012 15:43:45 ] | |
Peterselieman | dinsdag 24 juli 2012 @ 15:44 |
wauw. Feli | |
ReisT | dinsdag 24 juli 2012 @ 15:45 |
Onnen blijft gewoon bereikbaar: leeg materieel kan via Deventer rijden en aan de oostkant van Zwolle kopmaken. | |
Peterselieman | dinsdag 24 juli 2012 @ 15:51 |
ik geloof dat er enkele keren per dag een pad voor komt. Voor de rest halen ze bij mijn weten de prik van de bovenleiding rond Zwolle | |
Zyron | dinsdag 24 juli 2012 @ 15:58 |
In de weekenden wel, in de doordeweekse buitendienststelling is er enkel geen treinverkeer Zwolle-'t Harde en 1x per uur een Sprinter Zwolle-Meppel. De rest rijdt dan wel dus lijkt me dat er nog wel enige prik op de waslijn blijft staan. | |
MTL | dinsdag 24 juli 2012 @ 16:14 |
Gefeli ![]() Viel dus alles mee met die kleurenblindheid. Dat moet toch ook wel een opluchting zijn ![]() | |
b2py | dinsdag 24 juli 2012 @ 16:53 |
Zwolle heeft ongeveer 30 bvl groepen, dus daar kunnen ze genoeg in variëren ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 24 juli 2012 @ 16:54 |
dan wel ja, maar ik kan me voorstellen dat het zo beperkt mogelijk wordt. | |
#ANONIEM | dinsdag 24 juli 2012 @ 17:11 |
Ik liep net door Rotterdam station en hoorde het volgende omroep bericht:Wow, zou het, zou het, zou het ![]()
| |
b2py | dinsdag 24 juli 2012 @ 17:14 |
Zo te zien op de AV rijdt de spitsversterker naar vlaardingen niet ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 24 juli 2012 @ 17:14 |
zullen wel de spitstreinen naar Vlaardingen zijn die er uit liggen. In plaats daarvan zal het mat voor die trein wel gebruikt worden om de overige treinen te versterken. | |
DriekOplopers | dinsdag 24 juli 2012 @ 17:49 |
Volgens mij een smoes om een tekort aan personeel weg te moffelen... | |
Peterselieman | dinsdag 24 juli 2012 @ 17:53 |
kan ook, maar goed, in de zomermaanden die spitspendels laten rijden is wel een beetje overdreven natuurlijk. Kwartiersdienst moet op dat traject wel genoeg zijn | |
DriekOplopers | dinsdag 24 juli 2012 @ 17:56 |
Wanneer de NS met veel bombarie aankondigt dat ze deze zomer geen treinseries opheffen, dan dienen ze dat ook waar ter maken. Belofte maakt schuld. Vind ik. | |
James1988 | dinsdag 24 juli 2012 @ 17:57 |
Mee eens. Een VIRM-viertje in de IC Amsterdam - Dordrecht gooien vlak voor de avondspits getuigt trouwens ook van enig sadisme. | |
Peterselieman | dinsdag 24 juli 2012 @ 18:00 |
absoluut. is dan ook een beetje dom om te roepen. | |
b2py | dinsdag 24 juli 2012 @ 18:43 |
En vervolgens ga je de ns weer de tyfus geven doordat de treinen naar het strand niet verlengd zijn en dus overvol zitten.. Je schiet er toch niks mee op. Ik vind het een prima oplossing. | |
DriekOplopers | dinsdag 24 juli 2012 @ 18:59 |
Bij drukte moet NS gewoon extra materieel inzetten zonder andere treinseries leeg te vreten. | |
Fiorano | dinsdag 24 juli 2012 @ 19:08 |
Uit ons lokale suffertje:
| |
ziggyziggyziggy | dinsdag 24 juli 2012 @ 19:15 |
Niet alleen in Noord-Groningen. Zowat heel Groningen en Friesland... | |
Socios | dinsdag 24 juli 2012 @ 19:31 |
Misschien dat ik er ergens overheen lees, maar per wanneer wordt die Plan V op de Kippenlijn vervangen? | |
Peterselieman | dinsdag 24 juli 2012 @ 19:39 |
maart 2013. zoals in het artikel en door mij al eerder gemeld ![]()
| |
Socios | dinsdag 24 juli 2012 @ 19:59 |
Ha, okey. Dus na 'Emmen' in december is daar nog een paar maanden Plan V. Rijdt dat materieel elders tegen die tijd nog ergens? | |
dennistd | dinsdag 24 juli 2012 @ 20:00 |
Ik denk ook niet dat alle V's uit het zuiden tegen die tijd al weg zijn hoor | |
Peterselieman | dinsdag 24 juli 2012 @ 20:01 |
Limburg/oostelijk Brabant | |
Brembo | dinsdag 24 juli 2012 @ 20:09 |
Staat ook het woord onder meer, om niet alle locaties van de GTW te benoemen. Laatst werd de intercity naar Roosendaal opgeheven te Nijmegen omdat alle WC's van de koploper vol waren. Gelukkig stond daarvoor een nieuwe trein geparkeerd. | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 24 juli 2012 @ 20:14 |
Dus de Plan V van de Valleilijn wordt ook gesaneerd? | |
Socios | dinsdag 24 juli 2012 @ 20:15 |
Ja, wat met de Vislijn begon (tientallen jaren terug). | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 24 juli 2012 @ 20:16 |
Zo dat doen ze snel dan. Ze hebben toch nog een hoop van die stellen als reserve staan? | |
Peterselieman | dinsdag 24 juli 2012 @ 20:22 |
ja, maar die zijn niet zomaar inzetbaar. Veel stellen hebben verlopen onderhoudstermijnen en zouden mogelijk eerst in revisie moeten voordat ze de baan weer op kunnen. Maar de vraag is er niet, dus wacht redelijk wat stellen een gang naar de sloper. | |
#ANONIEM | dinsdag 24 juli 2012 @ 20:22 |
Er worden toch zo her en der wat plan-v's omgetoverd voor testritten ? | |
Peterselieman | dinsdag 24 juli 2012 @ 20:26 |
er worden wel V'tjes gebruikt voor opleidingsritten op de Hanzelijn, maar meer ook niet toch? Want dat stopt vlak voor het ingaan van de nieuwe dienstregeling weer | |
#ANONIEM | dinsdag 24 juli 2012 @ 20:27 |
Ja heb ze daar inderdaad wel een paar keer zien rijden. Ik geloof dat Strukton ook een Plan-V heeft voor wat test ritten, maar waar die precies voor gebruikt worden weet ik niet, zal klasgenoot eens vragen, die lucky hond heeft er in mogen rijden ![]() | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 24 juli 2012 @ 20:28 |
Hahah dat is wel lache. Maar juist die Plan-V van CXX lijkt me nog goed inzetbaar aangezien hij standaard dienst reed. | |
Peterselieman | dinsdag 24 juli 2012 @ 20:31 |
volgens mij hebben ze er geen. Mogelijk had hij het over de 919 van xx die bij Strukton in onderhoud is. Een ander V'tje is volgens mij door Strukton gestript van onderdelen om zo de 919 op de baan te kunnen houden. | |
#ANONIEM | dinsdag 24 juli 2012 @ 20:32 |
Ik weet het ook niet zeker, maar ik ga het na vragen voor je deze week ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 24 juli 2012 @ 20:35 |
Daarom is het denk ik ook niet toevallig dat xx een GTW heeft aangeschaft voor de Valleilijn. Strukton zal de Breng-GTW's van Arnhem-Doetinchem (van xx-dochter Hermes) in Zutphen onderhouden, naast Arriva die in dezelfde loods het eigen onderhoud verricht. Ik denk dat xx daar met de GTW voor de Valleilijn van kan profiteren. Uiteraard telt ook mee dat het materieel al toegelaten is in Nederland. Scheelt een tijdrovende en dure procedure. | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 24 juli 2012 @ 20:44 |
Ben benieuwd. | |
greavy | dinsdag 24 juli 2012 @ 21:43 |
IPV mat voor spitstreinen te gebruiken werd op de Strandpendel verlengd. | |
greavy | dinsdag 24 juli 2012 @ 21:49 |
Er worden geen specifieke verbouwingen wel gedaan. Wel vernomen van een bron dat er tzt 10 stellen SLT (4 en 6 baks, elk 5) ERTMS krijgen om te testen Strukton onderhoud voor CXX de V op de Valleilijn, en Plan T 526 is omgebouwd voor testritten. Heeft oa bij de Hanzelijn getest. | |
Fiorano | dinsdag 24 juli 2012 @ 21:57 |
Vandaag voor het eerst Railsimulator gespeeld, best grappig gaan we nog wel eens verder mee pielen ![]() | |
DriekOplopers | dinsdag 24 juli 2012 @ 22:04 |
Geschift. Vernietigend commentaar hierzo: http://www.voorbeterov.nl/120720.php | |
b2py | dinsdag 24 juli 2012 @ 22:14 |
Wellicht iets met weinig conducteurs dus niet beiden kunnen uitvoeren? Langere treinen hebben meer hc's nodig. | |
greavy | dinsdag 24 juli 2012 @ 22:16 |
Een pendel van SLT4 werd opgeheven om met extra mat. naar Hoek v Holland Strand te kunnen. Dus personeel was niet het probleem (->meer lengte -> meer personeel) | |
b2py | dinsdag 24 juli 2012 @ 22:18 |
Rijdt de spitspendel naar vlaardingen altijd met slt 4? Verder staat er in het artikel dat de serie Rotterdam - amersfoort eruit gegooid was vanwege tekort aan personeel, maar dat is niet waar. Dat komt door het anders beperkte spoorbeschikbaarheid op Utrecht Centraal. Andere treinseries moesten in Utrecht keren vanwege een wisselstoring. | |
Peterselieman | dinsdag 24 juli 2012 @ 22:18 |
je hebt in de basis gelijk, maar je kunt ook de capaciteit inzetten waar het echt nodig is. | |
DriekOplopers | dinsdag 24 juli 2012 @ 22:53 |
En waren al die extra conducteursdiensten ook daadwerkelijk gesteld? En er is in ieder geval een bosje machinisten uitgespaard. En het leegvreten van de ene treinserie ten bate van de andere is en blijft niet okee. | |
JDude | dinsdag 24 juli 2012 @ 23:04 |
Zeg, járen geleden was er opeens van alles te doen over het "rondje om de kerk". Wat is daar eigenlijk van terechtgekomen? Dat personeel uit pak 'm beet Roosendaal niet naar Zwolle rijdt kan ik me voorstellen, maar wisselt men dan halverwege ergens af? Of al in Tilburg of zo? | |
James1988 | dinsdag 24 juli 2012 @ 23:29 |
Daar is helemaal niks van terechtgekomen, en personeel uit Roosendaal rijdt inderdaad naar Zwolle, om aldaar over te stappen op de IC naar Amersfoort, vanuit daar naar Amsterdam, en vanuit daar naar huis. Nouja, hypothetisch dan. De daadwerkelijke personeelsomlopen ken ik niet. | |
Anno1982 | dinsdag 24 juli 2012 @ 23:49 |
Is inderdaad niet doorgegaan, voornaamste reden was volgens mij dat daar onvoldoende personeel voor is. | |
Peter | dinsdag 24 juli 2012 @ 23:53 |
Volgens mij waren de vakbonden en vakbondsleden er faliekant op tegen en is de NS overstag gegaan.. | |
Peterselieman | woensdag 25 juli 2012 @ 00:02 |
het hangt van de diensten af waar ze wisselen. Op Roosendaal - Zwolle kan dit zijn in Den Bosch, maar ook in Nijmegen of Arnhem, maar een andere keer rijden ze helemaal door naar Zwolle. | |
#ANONIEM | woensdag 25 juli 2012 @ 00:13 |
Ik meen eens gelezen te hebben dat als gevolg daarvan ook het ziekteverzuim op miraculeuze wijze ineens gigantisch toenam. En verhalen van conducteurs die opzettelijk treinen te laat lieten vertrekken om te laten zien dat de theorie niet klopt dat het rondje rond de kerk door verhinderen van de beruchte olievlekwerking voor meer punctualiteit zou zorgen. Etc. | |
#ANONIEM | woensdag 25 juli 2012 @ 00:18 |
Aan de andere kant, de huidige opzet is natuurlijk wel veel leuker voor conducteurs en machinisten en zolang er geen grote verstoringen zijn lijkt het ook wel prima te werken. Toch? | |
James1988 | woensdag 25 juli 2012 @ 00:20 |
Dat klopt, zolang er geen grote verstoringen zijn werkt het allemaal prima. Materieel- en personeelsomlopen zijn zodanig gepland dat alles perfect uitkomt. Maar als de westzijde van Utrecht Centraal er rond 16:00 uitvliegt en dat tot 17:30 duurt, dan heeft dat tot ver in de avond z'n nawerkingen in praktisch het hele land. | |
Peterselieman | woensdag 25 juli 2012 @ 00:23 |
op zich wel, maar bij verstoringen hang je gigantisch. Die diensten zijn echt enorm complex. Ik denk dat ze echt simpeler kunnen zonder dat het een rondje om de kerk wordt. Het belangrijkste is dat er gevarieerd kan blijven worden. | |
JDude | woensdag 25 juli 2012 @ 06:13 |
Ah kijk. Ik had al het idee dat het een stille dood was gestorven. | |
dennistd | woensdag 25 juli 2012 @ 07:42 |
Hier staan alle diensten: http://ns4ns.nl/index.php(...)cle&id=59&Itemid=158 | |
Duvel | woensdag 25 juli 2012 @ 08:10 |
Dit. Na protesten, stakingen, gemor, gekut en weet ik veel wat. Geen fijne tijd om treinreiziger te zijn, en sindsdien heb ik het ook wel geschoten met de bonden. Dat je op wilt komen voor de rechten van het personeel snap ik, maar niet in deze mate. | |
#ANONIEM | woensdag 25 juli 2012 @ 09:10 |
Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Kijk, als je bij bijv. Veolia solliciteert dan weet je dat je nooit meer dan twee Limburgse lijntjes te zien krijgt. Maar wie bij NS werkt heeft misschien altijd al gedroomd om voor het werk kriskras door Nederland te gaan. En zo ging dat ook altijd. Als je dan tegen zo iemand zegt van, het is leuk geweest en vanaf nu rij je altijd Utrecht-Leiden (oid) dan kan ik me voorstellen dat velen daar echt absoluut geen zin in hebben. | |
Duvel | woensdag 25 juli 2012 @ 09:22 |
Jammer dan, ik zit ook elke dag aan het zelfde bureau. Misschien dat kris-kras door Nederland nog ging toen de uurdienst de norm was, maar de dichtheid van de dienstregeling heeft de complexiteit van de roosters zodanig gemaakt dat je niet anders kunt dan dit concept los laten. | |
Duvel | woensdag 25 juli 2012 @ 09:22 |
Overigens speelde met dat rondje rond de kerk ook mee dat Huizinga toen de baas was, en die man was erg onhandig in zijn communicatie. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 25 juli 2012 @ 09:54 |
Ja, en Melanie doet dat beter wil je zeggen! ![]() | |
Peterselieman | woensdag 25 juli 2012 @ 09:56 |
uhuh en dat moet kunnen zonder dat het een rondje om de kerk wordt | |
Anno1982 | woensdag 25 juli 2012 @ 10:00 |
Meisje Schultz ![]() | |
Duvel | woensdag 25 juli 2012 @ 10:03 |
Ehm, je weet dat MSvHMG geen PDir van NS is, toch? | |
Peterselieman | woensdag 25 juli 2012 @ 10:03 |
Ze kan het beste achter het fornuis blijven. Maakt ze minder brokken dan nu het geval is. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 25 juli 2012 @ 10:10 |
Ow chips, sorry ![]() Tijd voor ![]() | |
Duvel | woensdag 25 juli 2012 @ 10:12 |
Nou, meisje... | |
Anno1982 | woensdag 25 juli 2012 @ 10:13 |
Flauw hoor, we waren net lekker aan het haten ![]() | |
Duvel | woensdag 25 juli 2012 @ 10:24 |
Jij aanbidt haar als was ze de laatste MILF op aarde. ![]() | |
Fiorano | woensdag 25 juli 2012 @ 10:37 |
Als je op de Valleilijn zit rij je helemaal dagelijks hetzelfde... | |
Anno1982 | woensdag 25 juli 2012 @ 10:41 |
Dat niet zozeer, maar ik kan haar de incompetentie niet kwalijk nemen met dat 'net uit de zandbak'-uiterlijk. | |
Peterselieman | woensdag 25 juli 2012 @ 10:45 |
de enige afwisseling zit m in het materieel en of je de tussenslagen hebt of het hele traject. Op Dordrecht - Geldermalsen is nog minder variatie, omdat daar de grootste afwisseling is of je tussenslagen of het hele traject hebt. | |
Fiorano | woensdag 25 juli 2012 @ 11:12 |
Hm, word het beroep van Machinist ook minder aantrekelijk van, Blijf ik voorlopig lekker Rail simulator spelen ![]() | |
Mr_Klaasje | woensdag 25 juli 2012 @ 11:31 |
Alsof je daar geen rondjes rond de kerk rijdt.. | |
Fiorano | woensdag 25 juli 2012 @ 11:35 |
Haha klopt, maar dat kun je naar een half uurtje uit zetten | |
Surveillance-Fiets | woensdag 25 juli 2012 @ 11:36 |
Goederen vervoer ![]() | |
Peterselieman | woensdag 25 juli 2012 @ 11:48 |
mja, het hangt van de concessie af. Hier in het noorden hebben de Arriva-machinisten wel genoeg afwisseling | |
greavy | woensdag 25 juli 2012 @ 11:54 |
Whehe. Op (onder andere) 31-7 rijdt er een rechtstreekse bus van 't Harde naar Harlingen Haven, gereden door NS. Div. Kanalen bij NS bevestigen dat... | |
Peterselieman | woensdag 25 juli 2012 @ 11:58 |
het klopt ook nog. De bussen rijden om 7.00, 11.00 en 12.00 uur. Terug om 9.30, 14.00 en 15.00 uur ![]() | |
V2 | woensdag 25 juli 2012 @ 12:02 |
Ik denk trouwens dat het 'rondje om de kerk' nog wel eens een kostenstijging met zich mee zou kunnen brengen. Er zal waarschijnlijk heel wat meer moeten worden gepassagierd door machinisten, om van standplaats naar de dienst te komen. Het huidige systeem voorkomt dit volgens mij bijna helemaal. Het probleem zit 'm in de bijsturing, en daar wordt aan gewerkt ... over niet al te lange tijd zal het denk ik een stuk beter gaan op de 'crisisdagen' als er grote incidenten zijn. | |
DriekOplopers | woensdag 25 juli 2012 @ 12:07 |
Perronopzichter valt filmploeg aan: http://www.voorbeterov.nl/120725.php | |
Surveillance-Fiets | woensdag 25 juli 2012 @ 12:11 |
perronopzichter..... is dat een melkertbaan? ![]() | |
DriekOplopers | woensdag 25 juli 2012 @ 12:21 |
Neenee, dat zijn in principe goed opgeleide mensen met veiligheidsfuncties. Vaak zijn ze eerst jarenlang HC geweest. | |
Fiorano | woensdag 25 juli 2012 @ 12:27 |
Klinkt als een kansloos verhaal van zo'n Perronopzichter... | |
Surveillance-Fiets | woensdag 25 juli 2012 @ 12:29 |
Dus ze vallen mensen lastig en verschaffen 'informatie' omdat ze het werk op de trein niet maar aankunnen? | |
b2py | woensdag 25 juli 2012 @ 12:29 |
Wat is er gebeurd met fyra vanochtend? Lees er iets over op nu.nl maar het is beetje half. | |
Peterselieman | woensdag 25 juli 2012 @ 12:29 |
Voor Socios is het wel een mooi baantje ![]() | |
TeringHenkie | woensdag 25 juli 2012 @ 12:41 |
Wat een warrig stuk tekst | |
Anno1982 | woensdag 25 juli 2012 @ 12:46 |
Ik vraag me een beetje af wat we hier met dit soort bagger moeten. Verder kan er best een incident geweest zijn (waarbij het verhaal overigens altijd twee kanten heeft), maar ik vind het een beetje flauw om namen te publiceren. | |
Duvel | woensdag 25 juli 2012 @ 13:00 |
Niet elke popz is een idioot gelukkig. Maar welke veiligheidsfunctie bekleden ze dan? | |
Duvel | woensdag 25 juli 2012 @ 13:02 |
En voor te veel functies is het bezitten van een lijf dat functioneert voorbij het autonome zenuwstelsel geen harde eis meer. | |
James1988 | woensdag 25 juli 2012 @ 13:10 |
Er heeft een Fyra 2 uur stilgestaan voor de tunnel bij Rotterdam. Toen het wegslepen met een andere loc niet lukte, is men gaan evacueren. De hulpdiensten zijn hiervoor uitgerukt, GRIP 1. | |
marcb1974 | woensdag 25 juli 2012 @ 13:51 |
Was best leuk om te zien al die hulpdiensten die voorbij kwamen racen. Politie, brandweer, ambulance, marechaussee en nog wat andere die ik zo niet herkende ![]() | |
greavy | woensdag 25 juli 2012 @ 13:56 |
Perronopzichter oftewel de PLP (ProcesLeider Perron). Die heeft over aantal sporen de leiding qua processen enz. | |
greavy | woensdag 25 juli 2012 @ 13:57 |
De ontsporing gister (of eergister?) in Stuttgart Hbf heeft verl schade aangericht. Prognose was vandaag, maar is op zijn vroegst 27 juli. Kan nog langer duren. Veel Fernverkehr heeft er last van en word omgeleid | |
Duvel | woensdag 25 juli 2012 @ 14:12 |
Joh. | |
Surveillance-Fiets | woensdag 25 juli 2012 @ 15:02 |
en wat leiden ze dan precies? welke processen? | |
James1988 | woensdag 25 juli 2012 @ 16:23 |
Ingrijpende hervormingen bij de nationale Spaanse spoorwegmaatschappij, RENFE. De Spaanse overheid is van mening dat de belastingbetaler veel te weinig waar voor z'n geld krijgt - ¤ 2,5 miljard per jaar. RENFE zal worden opgesplitst in vier losstaande bedrijven: reizigersvervoer, vrachtvervoer, verhuur van rollend materieel en onderhoud van voertuigen. Ook zullen de sporen worden geopend voor andere vervoerders die over de Spaanse ferrocarriles hun diensten willen aanbieden. Bron en meer: Railway Gazette | |
Viezze | woensdag 25 juli 2012 @ 16:34 |
Ik kom er net vandaan en het valt me op hoe goedkoop het daar is, maar verder wel goed geregeld. Maar een prijsverhoging zal wel uit den boze zijn voor de Spanjaarden.. | |
Anno1982 | woensdag 25 juli 2012 @ 16:37 |
Zo, vandaag maar eens op het station wezen kijken. Er wordt ondanks het weer hard gewerkt om de tunnel op tijd gesloopt te hebben. Ik heb een paar foto's gemaakt, helaas wel met de telefoon, dus de kwaliteit is niet denderend. Allereerst maar even kijken of de werkplek veilig was. De kortsluitlansen lagen er in, ze signaleerden niet, maar ik denk dat de treindienstleider desondanks wel bezet spoor zag. ![]() Voor de sloop wordt zwaar materieel ingezet. ![]() De nieuwe tunneldelen liggen klaar om ingeschoven te worden. ![]() ![]() Vanaf de brug bij de van Karnebeekstraat lijkt alles rustig, er komt een ICM binnenlopen. ![]() Hoewel, vanaf de andere kant is toch te zien dat het spoor buiten dienst is. ![]() | |
Socios | woensdag 25 juli 2012 @ 16:40 |
Dat is het zeker. Ik wil heel graag perronopzichter worden. En iedereen mag dan gewoon filmen. | |
b2py | woensdag 25 juli 2012 @ 17:25 |
Geen tijdelijk stootjuk op Zwolle geplaatst? En als die Cliplansen hun werk niet zouden doen had de Treindienstleider allang al gebeld hoor naar de dienstdoende LWB. ![]() | |
Anno1982 | woensdag 25 juli 2012 @ 18:12 |
Nee, geen tijdelijk stootjuk. Ik ben overigens van mening dat de trdl überhaubt niet kan zien of de lansen het nog doen, ook al haal je ze er uit. ![]() tenzij ze met een verrekijker uit het raam zitten te kijken natuurlijk... | |
greavy | woensdag 25 juli 2012 @ 18:40 |
Hij ziet enkel bezet spoor op zn scherm toch? | |
DriekOplopers | woensdag 25 juli 2012 @ 20:03 |
Kwaliteitsmetingen NS deugen niet: http://www.voorbeterov.nl/120725b.php | |
#ANONIEM | woensdag 25 juli 2012 @ 20:06 |
Hebben jullie met de organisatie ook echt contact met het Ministerie ? | |
JDude | woensdag 25 juli 2012 @ 20:10 |
Hé, geinig. Zo te zien reist/rijdt men heel wat verder dan ik dacht. | |
Peterselieman | woensdag 25 juli 2012 @ 20:12 |
ik vraag me trouwens wel af hoe de NS het doet met in- en uitchecken wanneer ze rechtstreekse diensten gaan rijden tussen 't Harde en Harlingen Haven ![]() | |
Surveillance-Fiets | woensdag 25 juli 2012 @ 20:14 |
En los van die metingen... Doen ze er echt iets mee? | |
#ANONIEM | woensdag 25 juli 2012 @ 20:36 |
NS bussen zijn altijd gratis. Uitchecken bij 't harde gewoon ![]() | |
DriekOplopers | woensdag 25 juli 2012 @ 21:12 |
![]() | |
#ANONIEM | woensdag 25 juli 2012 @ 21:13 |
Kan best interessant worden met het oog op de verkiezingen ![]() | |
Peterselieman | woensdag 25 juli 2012 @ 21:14 |
lekker goedkoop dus voor de vakantiegangers | |
Socios | woensdag 25 juli 2012 @ 21:15 |
Hoe kom ik aan een baan bij NS als perronopzichter/ stationschef/ servicemedewerker op het station? (eventueel eerste 3 maanden zonder loonbetaling) | |
#ANONIEM | woensdag 25 juli 2012 @ 21:16 |
Die van servicemedewerker staan gewoon op de site van NS als je bij vacatures kijkt. Ze zoeken regelmatig in Den Haag en Rotterdam servicemedewerkers. | |
Socios | woensdag 25 juli 2012 @ 21:17 |
Al 'tig' keer naar gesolliciteerd. Men weigert capabel (als in mensen met verstand van treinen) personeel aan te nemen. Dus het zal via een andere 'route' moeten. | |
#ANONIEM | woensdag 25 juli 2012 @ 21:19 |
Ja, dat moet je dan ook niet vermelden. Wat ik hoorde in de personelskantines van NS tijdens catering werk, dat ze het niet zo hebben op hobbyisten of gasten met modeltreintjes enzo. Is gewoon een "no go" binnen die wereld. Gewoon het er op gooien dat je er van houdt om mensen te helpen, dat je gemotiveerd bent etc etc. Niet melden dat je veel kennis hebt. Gewoon zeggen dat je wel vaak genoeg met de trein reist en dat je goede geografische kennis hebt. | |
Socios | woensdag 25 juli 2012 @ 21:21 |
Als dat daadwerkelijk zo is, zeg ik mijn treinabonnement op en zal ik in Nederland nooit meer met de trein reizen. | |
#ANONIEM | woensdag 25 juli 2012 @ 21:22 |
Hobbyisten in de zin als personeel, vroeger gewoon te veel vage figuren in de spoor wereld gerold. Niet dat elke hobbyist zo is, maar toch, er hangt een soort van taboe over heen lijkt het wel. | |
Socios | woensdag 25 juli 2012 @ 21:24 |
Het is gewoon van de zotte. Indien men nu een simpele vraag stelt aan een NS-medewerker grijpt men 15 van de 16 keer (keertje gemeten tijdens een middagje op station Groningen) naar de 'railpocket'. | |
#ANONIEM | woensdag 25 juli 2012 @ 21:25 |
Tsja, het is een beleid wat uitgevoerd wordt, daar kan je moeilijk tegen in gaan. Ik raad het je gewoon aan om het nog ene keer te proberen maar iets neutraler qua treinen/dienstregeling kennis ![]() | |
Surveillance-Fiets | woensdag 25 juli 2012 @ 21:25 |
Nou, ik heb toch echt liever iemand die er verstand van heeft dan iemand die alleen maar op de borden kan kijken om je te voorzien van 'informatie'... De enige keer dat ik iemand op het station om informatie vroeg was ook gelijk de laatste keer. Zo'n miep met apenpakje + hoedje. Rijden er nog treinen vanavond of kan ik beter gaan lopen? Uhhhhhh ff op de reisplanner kijken!! Wat dacht je dat ik gedaan heb dan? ![]() ![]() | |
Salatrel | woensdag 25 juli 2012 @ 21:25 |
doe ik ook ![]() | |
Peterselieman | woensdag 25 juli 2012 @ 21:26 |
uhuh. Voor een deel terecht, maar voor een ander deel jammer. Zo mis je een deel van de creatieve oplossingen die anders nooit bedacht zouden zijn. Kennis van zaken kan in een aantal gevallen wel degelijk een pre zijn. | |
b2py | woensdag 25 juli 2012 @ 21:26 |
'veel treinen hebben slechts één toilet' Alle VIRM, ICM, DD-AR, DDZ, ICRm stellen hebben 2 toiletten. En daarmee heb je een groot deel van de treinen alweer gehad.. | |
Peterselieman | woensdag 25 juli 2012 @ 21:27 |
het ICMm drietje heeft er maar eentje | |
Socios | woensdag 25 juli 2012 @ 21:27 |
Ja, en het is echt niet zo dat ik tijdens werktijd ga letten op de treinstelnummers o.i.d.. | |
#ANONIEM | woensdag 25 juli 2012 @ 21:27 |
En dat komt dan wel goed als je al aangenomen bent. Het is vrij selectief, dan maar je CV en motivatie er op aanpassen... Iets of niets. | |
Surveillance-Fiets | woensdag 25 juli 2012 @ 21:28 |
Treinpersoneel is in mijn ogen vaak meer voor de sier dan dat je er ook echt iets aan hebt. Alleen de machinist is redelijk onmisbaar... ![]() | |
b2py | woensdag 25 juli 2012 @ 21:28 |
Ok, heb je gelijk in. Maar dan nog, ik vind 'veel' nogal overdreven.. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 25 juli 2012 @ 21:30 |
Ze bellen de trdl als een sein niet op tijd veilig komt voor vertrek. Tenminste, dat is wat ik voornamelijk van plp's merk. | |
Peterselieman | woensdag 25 juli 2012 @ 21:31 |
true. De kneuzen/treinenfappers filteren ze er toch wel makkelijk tussenuit. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 25 juli 2012 @ 21:31 |
Dat mag jij natuurlijk van mening zijn, maar we zien het zeker wel. | |
b2py | woensdag 25 juli 2012 @ 21:37 |
Toch ben ik wel bij het spoor gekomen ![]() Alhoewel ik me niet tot die categoriën beoordeel ![]() | |
greavy | woensdag 25 juli 2012 @ 21:55 |
Goeie discussie... Socios wil niet anders. Moet ie ook niet klagen. De nieuwe lichtingen Servicemedewerkers hebben weinig verstand van routes. Laatst vroeg iemand op Rotterdam of de IC Leeuwarden op Gouda stopt. Moest ze opzoeken... Persoonlijk vind ik dat je MOET weten hoe het sporennet er globaal uit ziet,EN voor de treinen op 'jou' station de BasisUurPatroon ongeveer moet kennen van halterende treinen met vervolgstops. Globaal, exact is echt niet nodig. Laat ze dat maar opzoeken. | |
b2py | woensdag 25 juli 2012 @ 21:56 |
Het BUP is wel overdreven, maar dat de IC richting Utrecht ook in Gouda stopt, dat vind ik ook wel. | |
Peterselieman | woensdag 25 juli 2012 @ 22:01 |
de triviale zaken van de treinen die vanaf je eigen station vertrekken moet je tot het eerstvolgende grote knooppunt toch wel redelijk kennen. Exacte tijden hoeven niet, maar wel de belangrijkste dingen, zodat je niet voor ieder wissewasje de railpocket hoeft te grijpen. | |
Ireyon | woensdag 25 juli 2012 @ 22:45 |
Ik heb ooit hier in Roosendaal een groep huisvrouwen ervan proberen te weerhouden om in een VIRM met "Vlissingen" op de displays en CTA te stappen, aangezien zij naar Brussel moesten. Maar de NS-mongol op het perron hield toch echt vol dat trein op perron 4a, een VIRM dus, naar Antwerpen en Brussel zou gaan en kreeg uiteindelijk ook de vrouwen overtuigd. 'k Heb echt sprakeloos van verbazing gekeken hoe die man z'n werk daar stond te doen.. | |
Socios | woensdag 25 juli 2012 @ 22:46 |
Waar heb je het over, joh? | |
Socios | woensdag 25 juli 2012 @ 22:46 |
'Goed' voorbeeld, ja! Ik zou dan echt ingrijpen. | |
b2py | woensdag 25 juli 2012 @ 22:53 |
Wel leuk dat ik nu ook een beeld heb als ik een Driek post lees. | |
Duvel | woensdag 25 juli 2012 @ 22:55 |
Foto van je verknipte abo s.v.p. | |
Duvel | woensdag 25 juli 2012 @ 22:55 |
De lansen op de foto echter... | |
DriekOplopers | woensdag 25 juli 2012 @ 22:57 |
![]() http://www.rtl.nl/xl/#/u/d2890c0d-116a-3da1-aa0a-aff5ae44b862/ | |
Anno1982 | woensdag 25 juli 2012 @ 23:09 |
Tsja, als trafo- of relaiszijde (kan moeilijk inschatten welke van beide) verdwenen zijn, dan is de sectie echt wel af. Lans of geen lans. Maar ze staan in de WBI he, dus ze kunnen niet weg. Ik heb me ook wel eens laten vertellen dat ze op zo'n manier wisselklemmen zijn kwijtgeraakt. Het wissel was met klem en al verwijderd. Vervolgens moeilijkheden met het weer in dienst geven omdat de maatregelen niet verwijderd konden worden. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 26 juli 2012 @ 07:44 |
Ach, ik had helemaal niet gezien dat er een stuk spoor miste op die foto. Maar dan nog is die sectie voor de trdl echt wel bezet. | |
#ANONIEM | donderdag 26 juli 2012 @ 08:25 |
Ja, zoiets heb ik ook een keer gehad. Weet niet meer exact waar het nu precies over ging, maar ik stond in ieder geval op Duivendrecht en er waren een paar mensen die volgens mij naar Bijlmer moesten. Volgens een servicemedewerker konden ze makkelijk de IC naar Utrecht pakken, want die zou ook op Bijlmer stoppen. Dat was dus grote onzin (dit was in de tijd dat Bijlmer nog een klein kutstation was en er geen IC's stopten) en ik vertelde de mensen dat ze óf moesten wachten op de stoptrein óf de metro moesten pakken. NS-servicemedewerker kijkt naar mij en snauwt: "Bemoei je er niet mee!" | |
#ANONIEM | donderdag 26 juli 2012 @ 08:32 |
Geraamte nieuw stationnetje in Utrecht begint vorm te krijgen:![]() | |
Delhi | donderdag 26 juli 2012 @ 11:46 |
Ik heb even de moeite genomen om het artikel door te lezen, maar er zijn snel al twee zaken die opvallen. Ten eerste de nogal tendentieuze toon van het stuk, en ten tweede de nogal gebrekkige, selectieve en slecht gestructureerde analyse. Hoe NS hun eigen kwaliteit wenst te meten is geheel aan hen zelf. Het is niet ongebruikelijk dat bedrijven zelf enigszins selectief zijn in de weergave van hun prestaties of dit beter doen voorkomen dan daadwerkelijk het geval is. Dit is ook op uw organisatie van toepassing, er is bijvoorbeeld al een opmerking gemaakt over het aantal toiletten in treinen door een andere user in dit topic. Ten tweede meet NS volgens mij met meerdere methodes het aantal reizigers in treinen. Via de conducteur geeft inderdaad een zeer grove indicatie, maar via andere onderzoeksbureaus wordt ook het aantal reizigers geregistreerd (en met welk vervoersbewijs zij reizen). Bij mijn weten wordt er ook een derde methode gebruikt, maar die kan ik mij even niet herinneren. Verder kan via de OV kaart uitstekend de reizigersstromen worden gemeten, hier spelen alleen wel privacy issues. En daarbij, volgens mij wilt u die kaart liever niet? In het filmpje wordt ook aangegeven dat de conducteur te weinig zichtbaar is in de trein, maar wat is te weinig of wat is genoeg in dit geval? Als je geen geldig kaartje bij je hebt is een onzichtbare conducteur zeer prettig. Ten derde is de suggestie om het criterium 'vervoerscapaciteit' te hernoemen naar 'voldoende vervoerscapaciteit' werkelijk beschamend. Wat is voldoende vervoerscapaciteit? Verder nodigt de gesuggereerde naam uit tot twee mogelijke antwoorden, 'ja' of 'nee' is dat wat u beoogt? Een goede dienstverlening is met het criterium ook niet meer mogelijk, voldoende is immers het enige waar naar gestreefd (en gemeten) wordt. Het enige doel van een prestatie criterium is het weergeven van de gemeten waarde. Het is de daaropvolgende analyse op basis van de contract afspraken die daar een waarde oordeel geeft. Bovenstaande punten zijn interessant, maar gaan voorbij aan het belangrijkste misvatting van het gehele filmpje en het betoog op de blog. Er wordt gesuggereerd dat NS zijn eigen waar keurt en dat dit hen te verwijten valt. Dat eerste is klopt en is geenszins een probleem, het tweede is natuurlijk complete lariekoek. De overheid heeft een contract met NS voor het leveren van een dienst. Om gedurende de looptijd van het contract te kunnen bepalen of NS voldoet aan de bepalingen in het contract zijn er prestatie indicatoren afgesproken. Het controleren van de indicatoren is aan de overheid (alszijnde de bovenliggen partij deze contractuele relatie). Het is daarmee ook de overheid die aangesproken dient te worden als deze controle niet juist wordt uitgevoerd. De burger (of belangpartijen) kunnen uiteraard de overheid assisteren in deze controle functie met het aanleveren van informatie en kennis over de 'performance' van NS. Hierbij is de overheid dus het aanspreekpunt en niet NS. Immers het controleren van de geleverde dienst is taak van de overheid en niet van NS. Wanneer die controlerende taak toch aan NS wordt overgelaten moet men er ook niet verbaasd over zijn dat dit niet effectief uitgevoerd zal worden. Het is aannemelijk dat NS zal handelen in eigen belang (vanuit economisch theoretisch perspectief). Conclusie, richt u tot een falende overheid in deze en zorg ervoor dat zij hun controle functie effectiever inrichten (en in velen andere gevallen waar zij hun controlerende taak niet effectief uitvoeren). Interessant is daarbij wat u (en de reiziger in het algemeen) daar aan zou kunnen bijdragen. [ Bericht 3% gewijzigd door Delhi op 26-07-2012 14:00:18 ] | |
Kentekenplaat | donderdag 26 juli 2012 @ 12:51 |
Wat mij opviel is dat ze, als je op spoor 5b staat, ook een kabel hebben lopen tussen de bovenleiding en de rails. Is dat ook voor de spoorbezetting of is dat puur om te zorgen dat er geen stroom op de bovenleiding komt. Dan bedoel ik dat de beveiliging erin klapt als iemand toch stroom op die bovenleiding zou zetten. | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 26 juli 2012 @ 13:02 |
Volgens mij is dat inderdaad puur directe werkplek-beveiliging: zodra je spanning op de bovenleiding probeert te zetten krijg je meteen kortsluiting (spoorstaaf == nul-leiding), dus klapt je zekering er vrij snel uit. | |
Anno1982 | donderdag 26 juli 2012 @ 13:02 |
Dat is inderdaad het aarden van de bovenleiding (eigenlijk het minussen van de bovenleiding). Hier staat wat meer uitleg over het veilig afschakelen van de bovenleiding. | |
Bitlord | donderdag 26 juli 2012 @ 13:30 |
He de 1251 solo door Utrecht! | |
b2py | donderdag 26 juli 2012 @ 13:35 |
amen! | |
greavy | donderdag 26 juli 2012 @ 14:06 |
Heb ik het fout dan? | |
Yreal | donderdag 26 juli 2012 @ 15:29 |
Ben ik trouwens de enige die zich ergert aan "bij de NS staat londen centraal"? Kut op, ga treinen rijden ofzo. Jullie hebben geen fuck met londen te maken. Dat is zoiets als Mc donalds die reclame gaat maken met : Wij verzorgen de beste kwaliteit pizza's. | |
b2py | donderdag 26 juli 2012 @ 16:45 |
Alsof heel NS alleen maar bezig is met treintjes rijden. Meerdere afdelingen heet dat. | |
Yreal | donderdag 26 juli 2012 @ 16:50 |
Welk onderdeel van de ns heeft er dan ook maar iets te maken met de olympische spelen, laat staan londen? Kijk, nshispeed oke, maar de ns zelf.. | |
b2py | donderdag 26 juli 2012 @ 16:55 |
http://www.facebook.com/NSbeer Allemaal even sharen ![]() | |
b2py | donderdag 26 juli 2012 @ 16:55 |
NsHispeed is gelukkig van NS ![]() | |
Anno1982 | donderdag 26 juli 2012 @ 17:06 |
Volgens mij is de reden van de reclame de sponsoring van NOC*NSF. Dat is vast bedoeld om niet-treinend-Nederland er op te wijzen dat er ook nog een firma is die mensen vervoert over het spoor. Ik meen dat ze ook een heel stel OV-fietsen in Londen gingen plaatsen. | |
JJdJ1984 | donderdag 26 juli 2012 @ 17:07 |
500 ![]() | |
James1988 | donderdag 26 juli 2012 @ 17:09 |
Een record voor de DB: meer dan een miljard reizigers in de eerste 6 maanden van het jaar. http://www.deutschebahn.c(...)report_20120726.html | |
Bitlord | donderdag 26 juli 2012 @ 17:42 |
In London bestaat er al een soort Ov-fiets systeem, ik meen gesponserd door Barclaysbank en daarom ook met die naam. De tariefstelling vond ik echter best onaantrekkelijk in vergelijking met Nederland. | |
Litpho | donderdag 26 juli 2012 @ 17:59 |
De meeste bedrijfskundigen zullen je zeggen dat er ook wat te zeggen valt voor "je core business op orde hebben". Ouderwets, ik weet het. | |
Peterselieman | donderdag 26 juli 2012 @ 18:08 |
Een item over de verbouwing van Station Zwolle http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=147964 ![]() | |
b2py | donderdag 26 juli 2012 @ 18:09 |
Held die vrouw. Ze heeft wel beetje gelijk, gemiddeld bouwproject is even ingewikkeld. ![]() | |
Anno1982 | donderdag 26 juli 2012 @ 18:26 |
Zwolle! ![]() "Sorry mevrouw, ik zag niet dat u uit Emmen kwam" ![]() ![]() De ouders van die jongen zullen wel gezegd hebben: "Ga jij maar (gewoon) een dag met oma op pad, dan zijn wij dat stuk chagrijn tenminste (gewoon) even kwijt." [ Bericht 8% gewijzigd door Anno1982 op 26-07-2012 18:33:00 ] | |
DriekOplopers | donderdag 26 juli 2012 @ 18:59 |
Dat dus. | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 26 juli 2012 @ 19:06 |
Ze kunnen ook niet helemaal rekenen bij dat bouwbedrijf! ![]() "We zijn twee weken lang 40 uur per etmaal bezig [..]" ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 26 juli 2012 @ 19:09 |
24 uur per etmaal zegt 'ie hoor. | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 26 juli 2012 @ 19:12 |
Hmm.. zelfs de derde keer hoor ik nog steeds 40, maar goed, kan aan mij liggen ja... ![]() | |
Peterselieman | donderdag 26 juli 2012 @ 20:41 |
Het DDZ staat trouwens deze week werkloos aan de kant. De reden is dat de airco kan lekken en dit condensvorming tot gevolg heeft. Vocht en elektronica gaan natuurlijk niet echt goed samen. | |
Dr_Flash | donderdag 26 juli 2012 @ 20:43 |
Dat heft natuurlijk NOOIT IEMAND kunnen voorzien ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 26 juli 2012 @ 20:51 |
Iets met een lekke leiding en dat het water dan op het balkon door het plafond lekte ofzo, zoiets was er toch aan de hand? | |
Peterselieman | donderdag 26 juli 2012 @ 20:59 |
ik weet het niet precies, maar het is iig ernstig genoeg om de stellen op warme dagen aan de kant te houden | |
#ANONIEM | donderdag 26 juli 2012 @ 21:02 |
Specifiek met warm weer? Dat klinkt dan toch alsof er iets anders aan de hand is. Des te knulliger trouwens. [ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 26-07-2012 21:03:36 ] | |
Peterselieman | donderdag 26 juli 2012 @ 21:04 |
het is met warm weer ja | |
James1988 | donderdag 26 juli 2012 @ 22:12 |
De ICE 3 heeft daar ook last van, maar daar is het nog erger. Bij temperaturen boven 32 graden Celsius valt de airco namelijk geheel uit... | |
Peterselieman | donderdag 26 juli 2012 @ 22:14 |
De Wadlopers waren ook altijd leuk. Om de motoren bij warm weer te koelen moest de verwarming aan ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 26 juli 2012 @ 22:15 |
Dan bouw net zo lief niks in. Of je hebt het niet nodig, of het kapt ermee ![]() | |
Surveillance-Fiets | donderdag 26 juli 2012 @ 22:17 |
![]() | |
James1988 | donderdag 26 juli 2012 @ 22:27 |
Mja ![]() Bij de Velaro is het probleem verholpen. Bij de ICE dacht men het vorig jaar verholpen te hebben, maar dat bleek niet zo te zijn ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 26 juli 2012 @ 22:29 |
Ik zit net wat te googlen over die airco's in de ICE-2, maar wat een klungelig probleem daar zeg. Die airco's zijn (afhankelijk van het type) zo gebouwd dat ze bij te hoge temperaturen niet gewoon wat minder vermogen leveren, maar gewoon meteen helemaal uitvallen. ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 26 juli 2012 @ 22:30 |
Ach ja, in Londen is het het de infrastructuur die niet bestand is tegen meer dan 30 graden begreep ik uit een vorig topic uit deze reeks geloof ik ![]() -- heej, toen was ie vol -- |