greavy | woensdag 13 juni 2012 @ 15:33 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen: en
[ Bericht 2% gewijzigd door greavy op 13-06-2012 17:10:38 ] | |
Doc__Zenith | woensdag 13 juni 2012 @ 15:45 |
99 gulden voor 3 dagen met 2 personen dacht ik toch. Ja en dan over 10 dagen. Dat was de echte zomertoer, die was er voor het laatst in 2006 ofzo (al niet meer voor die prijs)? | |
Peterselieman | woensdag 13 juni 2012 @ 15:46 |
volgens mij waren de voorwaarden toen al flink verscherpt. Zomertoer Plus was toen ook een leuke. Kon je mooi ook in de bus mee reizen. | |
greavy | woensdag 13 juni 2012 @ 15:50 |
NS Zomertoer sterft na bijna 20 jaar stille dood De ooit zo populaire zomertoer heeft NS in alle stilte afgeschaft. Dat is ontdekt door Treinreiziger.nl. Met de kaart kon in de zomer voordelig met z’n tweeën door Nederland gereisd worden. De afgelopen jaren verloor de kaart door een stijgende prijs en onaantrekkelijke nieuwe regels aan populariteit. Zo werd de kaart vanaf 2009 uitsluitend aangeboden voor de eerste klas. Consumentenorganisaties waarschuwden toen al dat daarmee een doodlopende weg werd ingeslagen. In de hoogtij-jaren verkocht NS meer dan 100.000 kaarten per zomer, dat liep in 2008 terug naar 51.000. Recente verkoopcijfers wil het spoorbedrijf uit concurrentieoverwegingen niet meer delen. Andere acties Dagkaarten worden tegenwordig ook regelmatig goedkoop aangeboden via Blokker, Hema en Albert Heijn. Deze acties zijn voor de consument voordeliger dan de eigen NS Zomertoer. NS stelt daarnaast dat de kaart met name werd gebruikt door klanten die een dagje uit gingen. Volgens NS zijn de Spoordeelacties daarvoor nu een alternatief. Toch zijn ook die acties minder aantrekkelijk dan in het verleden. Sinds 1991 Wanneer NS begon met de verkoop van de Zomertour weet het bedrijf niet exact. "Het lijkt dat de kaart in 1994 is ontstaan" zegt een woordvoerder. Uit foto's die ons via Facebook hebben bereikt blijkt dat niet juist te zijn. In de zomer van 1991 werd de kaart gelanceerd, zo blijkt uit de beelden. Niet adviesplichtig NS heeft het besluit tot afschraffing zonder raadpleging van consumentenorganisaties genomen. "De Zomertoer maakt niet deel uit van het regulier assortiment en dus zijn we niet adviesplichtig" licht een woordvoerder toe. Herfsttoer Behalve de NS Zomertoer verdwijnt ook de minder oude NS Herfsttoer. De NS Lentetoer was al in stilte verdwenen. http://www.treinreiziger.(...)r_stille_dood-144428 | |
Doc__Zenith | woensdag 13 juni 2012 @ 15:54 |
Ha, mooie foto's (via originele link van treinreiziger). Plus idd voor 20 gulden extra. Maar dit is allemaal afgeschaft vanwege die Blokker/Kruidvatkaartjes, of heeft men daar nog een andere reden voor bedacht? | |
greavy | woensdag 13 juni 2012 @ 15:56 |
Er zijn vele actiekaarten, die goedkoper zijn. NS heeft nu nieuwe varianten in de Spoordeelwinkel, de Spoordeeltoer | |
ReisT | woensdag 13 juni 2012 @ 16:28 |
Nog meer e-tickets dus - heeft er bij NS al iemand bedacht hoe je met een A4'tje die poortjes open krijgt? | |
#ANONIEM | woensdag 13 juni 2012 @ 16:30 |
QR-code-lezer in de poortjes inbouwen. Net als bij de uitgang van de zelfscankassa's bij Albert Heijn. ![]() | |
greavy | woensdag 13 juni 2012 @ 16:49 |
Die E-tickets gaan straks ook vervangen worden door producten die je op je chip kan zetten, of een wegwerp chipkaart aanschaffen voor die rit (ofzoiets had ik begrepen) En hoe de internationale reizigers dat mogen doen? Dat weet ik (nog) niet ![]() | |
Kentekenplaat | woensdag 13 juni 2012 @ 17:01 |
Ja hoor, met een slijptol. ![]() | |
James1988 | woensdag 13 juni 2012 @ 17:07 |
Gewoon een trap tegenaan geven of de noodknop gebruiken, gaan ze ook open. Het bruggetje in Breda staat er al een paar dagen, vanaf vandaag dus in gebruik. Over een goed uur hoop ik het te testen, ben benieuwd of er een paaltje naast staat ![]() | |
greavy | woensdag 13 juni 2012 @ 17:12 |
"Nee meneer, als u wilt inchecken moet u eerst naar de stationshal, daar vind u deze apparatuur" "Nee meneer, als u wilt uitchecken moet u eerst naar de stationshal, daar vind u deze apparatuur" ![]() ![]() ![]() | |
Duvel | woensdag 13 juni 2012 @ 17:16 |
Ha, zie je wel: 200 km/u met een 1500V-systeem! | |
b2py | woensdag 13 juni 2012 @ 17:21 |
Zag de foto's al op intranet voorbij komen inderdaad ![]() | |
Duvel | woensdag 13 juni 2012 @ 17:25 |
Wie heeft intranet nodig als je YouTube hebt! | |
Peterselieman | woensdag 13 juni 2012 @ 17:26 |
Met twee panto's omhoog ![]() | |
b2py | woensdag 13 juni 2012 @ 17:26 |
Ik zag het maandag al ![]() Telt dat dan niet?! ![]() | |
b2py | woensdag 13 juni 2012 @ 17:27 |
NS investeert 7 miljard tot 2025 in materieel De Nederlandse Spoorwegen gaan tot 2025 in totaal zeven miljard investeren in materieel. Een deel van het geld zal worden ingezet voor de aanschaf van nieuwe Sprinters. Maar ook nieuw Intercitymaterieel staat op het verlanglijstje van NS. Dat heeft een woordvoerder van NS aan treinreiziger.nl gemeld. De investeringen werden beloofd bij de gunning van het kernnet (hoofdrailnet) aan NS. "7 miljard euro is het totale bedrag aan NS-investeringen in (nieuw) materieel in het kader van de nieuwe concessie", zegt woordvoerder Edwin van Scherrenburg. Vervanging Als het om nieuw materieel gaat, wil NS zowel nieuwe Sprinters als Intercity's bestellen."We willen nieuwe Sprinters bestellen om daarmee de oudere Sprinters (SGM) op termijn te vervangen, maar ook om de verwachte reizigersgroei te kunnen opvangen. Verder zal ook nieuw Intercitymaterieel worden besteld ter vervanging van het oudere Intercitymaterieel (type ICR) en vanwege verwachte reizigersgroei op de IC-trajecten", verduidelijkt Van Scherrenburg. Economie Wanneer de nieuwe treinen besteld worden, weet het spoorbedrijf nog niet. Scherrenburg: "De omvang en planning van de bestelling van nieuwe treinen hangt samen met mogelijke verdere decentralisatie van regionale lijnen." Ook spelen de economische ontwikkelingen een belangrijke rol. "Als door economische omstandigheden of door een forensenbelasting de reizigersgroei lager dan verwacht uit zal vallen, dan kunnen sommige investeringen wellicht worden uitgesteld." Modernisering Behalve naar nieuwe treinen, gaat een deel van het geld ook naar modernisering van het huidige materieelpark. Zo wordt er nu al geïnvesteerd in de modernisering van dubbeldekkers. Daarnaast kan het geld gebruikt worden voor het aanbrengen van wifi en reisinformatie in bestaande treinen, het geschikt maken van Intercitymaterieel voor de HSL of de inbouw van toiletten in de Sprinter Lighttrain. Bron | |
Duvel | woensdag 13 juni 2012 @ 17:30 |
Ja, een ICE heeft twee tractie-installaties. Onder 15kV kun je het vermogen via een flexibele leiding transporteren, onder 1500V niet. En bij 330 is twee panto's op ook niet zo handig. ![]() | |
Kentekenplaat | woensdag 13 juni 2012 @ 17:30 |
En rokende onderstations? ![]() | |
Duvel | woensdag 13 juni 2012 @ 17:31 |
Nee, een ICE vraagt evenveel stroom als een gewone trein, is gelimiteerd. En hij rijdt nog eens sneller voorbij ook. ![]() | |
James1988 | woensdag 13 juni 2012 @ 17:32 |
Slow news day, dit werd maanden terug al aangekondigd. ![]() | |
b2py | woensdag 13 juni 2012 @ 17:32 |
Sorry, zie het net staan op treinreiziger ![]() | |
Peterselieman | woensdag 13 juni 2012 @ 17:33 |
ah zo. dat van die twee tractie-installaties wist ik niet. Wist wel dat er heel wat assen aangedreven worden, maar niet dat het nog een stap verder zou gaan | |
James1988 | woensdag 13 juni 2012 @ 18:18 |
Er staan twee paaltjes op de route van de Fyra naar de nieuwe brug ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 13 juni 2012 @ 18:21 |
Hoe gaat het trouwens met de Fyra? Ik was gisteren in Rotterdam en zag de Fyra naar Breda staan, zo rond kwart voor twaalf. Het leek net een leeg-materieel-rit, dus ik heb nog eens goed gekeken en zag in totaal zo'n 7 reizigers in de trein zitten. Maar dat is hopelijk niet representatief? | |
Peterselieman | woensdag 13 juni 2012 @ 18:23 |
ik denk het helaas wel | |
Ireyon | woensdag 13 juni 2012 @ 18:23 |
Jeej er kan met 200km/h gereden worden, hoe tof ![]() | |
James1988 | woensdag 13 juni 2012 @ 18:44 |
In de spits zit de Fyra 'lekker vol' tussen Breda en Rotterdam (ik denk 60% bezetting), tussen Amsterdam en Rotterdam is de bezetting dan 120%. Buiten de spits is het echter een heel ander verhaal: dan is het de BV Luchtvervoer, want reizigers zitten er niet bijzonder veel in. Een NSR-trein is gemiddeld drukker buiten de spits. Over Fyra gesproken: ![]() De 4805 te Breda. [ Bericht 9% gewijzigd door James1988 op 13-06-2012 19:05:40 ] | |
b2py | woensdag 13 juni 2012 @ 19:07 |
Het is dat er Breda onderstaat maar anders had ik het ook wel Amsterdam Muiderpoort kunenn noemen ![]() | |
James1988 | woensdag 13 juni 2012 @ 19:11 |
Gelukkig is het over 3 jaar een heel ander station. | |
JDude | woensdag 13 juni 2012 @ 19:12 |
Wel weer mooi even de roest van spoortje 2 af! | |
#ANONIEM | woensdag 13 juni 2012 @ 19:25 |
Ah ok. ![]() Dan heb ik meteen m'n volgende vraag: zijn die stationsprojecten in Nederland (Utrecht, Rotterdam, Breda) eigenlijk een beetje kostendekkend? Vorig jaar in Japan viel het me namelijk het volgende op. Veel stationsgebouwen in de grote steden zijn daar omgebouwd tot indrukwekkende complexen. Bijvoorbeeld in Kyoto: ![]() Dus met een mooie entree, hoogwaardige materialen, winkelcentra, food courts, kantoren, alles erop en eraan. Maar de eigenlijke stationsvoorziening zelf is dan eigenlijk altijd heel karig. De HSL-perrons van datzelfde station Kyoto: Blijkbaar is daar alles op kostenefficiëntie gericht, met uitbundige architectuur alleen daar waar het geld oplevert. Maar bij een project als Rotterdam Centraal bouwt men een indrukwekkende stationsgebouwen en perronoverkappingen, maar wie betaalt dat? Zijn dat overheden die veel geld uitgeven aan esthetiek? (Ik ben trouwens best voorstander van esthetiek hoor. ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-06-2012 19:29:18 ] | |
greavy | woensdag 13 juni 2012 @ 19:28 |
Tilburg gaat ook volledig op de schop tzt. Weet de termijn alleen niet. Bredere tunnel enz. | |
greavy | woensdag 13 juni 2012 @ 19:32 |
Zat even in wat foto's te bladeren, en kwam nog een leuke tegen uit Luxemburg: Kwalitatief is ie niet jut van het, maar toch Oja, het OV-Chipsysteem in Luxemburg dat wél werkt: | |
Duvel | woensdag 13 juni 2012 @ 19:34 |
Wat heeft Jut hiermee van doen? ![]() | |
greavy | woensdag 13 juni 2012 @ 19:37 |
Niks ... | |
b2py | woensdag 13 juni 2012 @ 19:43 |
Het luxemburgse OV, genieten dat ![]() | |
greavy | woensdag 13 juni 2012 @ 19:45 |
Zeker ![]() Ook de bussen ![]() ![]() Achteruitsteken met de bus op plekken is een vereiste. | |
greavy | woensdag 13 juni 2012 @ 19:46 |
Oh, en hier: Probeer ik zaterdag wat meer mee te doen met treintjes ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 13 juni 2012 @ 19:48 |
Volgens mij zijn die Japanse stationshallen van de grote warenhuizen als TOBO enz. Verder is het daar volgens mij vooral "if it ain't broke, don't fix it!". En aangezien Japanners nooit iets kapot maken... ![]() | |
b2py | woensdag 13 juni 2012 @ 19:53 |
Ben je zondag wel op tijd terug voor Nl - P'gal greavy? | |
greavy | woensdag 13 juni 2012 @ 19:56 |
Voetbal, waarom zou ik er naar kijken. Ik kijk wel eens naar de samenvatting. Ooit. Over een jaar ofzo. Of niet. | |
b2py | woensdag 13 juni 2012 @ 19:56 |
Just wondering ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 13 juni 2012 @ 19:59 |
Toeps ![]() ![]() Alles goed? ![]() | |
greavy | woensdag 13 juni 2012 @ 19:59 |
Ik zou niet weten waarom ik naar 22 spelers op een veld zou gaan kijken die achter een bal aanrennen. Heb wel betere (en leukere) dingen te doen ![]() | |
James1988 | woensdag 13 juni 2012 @ 20:05 |
Samen met 21 anderen achter BR628 aanrennen bijvoorbeeld ![]() | |
Surveillance-Fiets | woensdag 13 juni 2012 @ 20:05 |
Zoals een trein fotograferen. | |
greavy | woensdag 13 juni 2012 @ 20:07 |
Ja, bijvoorbeeld. Vanavond ben ik gewoon thuis, maar de TV in de woonkamer gaat op voetbal hoorde ik net van moeders, dan maar ff wat anders doen. | |
#ANONIEM | woensdag 13 juni 2012 @ 20:11 |
Jup! Oude account weer eens uit de mottenballen gehaald ![]() Nog steeds blij met mijn Dal Vrij abo, en nog steeds nooit in een DDZ gezeten... Zie ze wel steeds rijden bij Sloterdijk daarboven, grml. | |
twiFight | woensdag 13 juni 2012 @ 20:36 |
Had iemand deze al gepost? | |
Dr_Flash | woensdag 13 juni 2012 @ 20:38 |
Oh daar heb ik ook nog niet in gezeten. | |
Duvel | woensdag 13 juni 2012 @ 20:47 |
Wie hier wel eigenlijk? Ik iig niet. | |
b2py | woensdag 13 juni 2012 @ 20:48 |
Ik, tussen centraal en sloterdijk :p | |
greavy | woensdag 13 juni 2012 @ 21:26 |
Ik tussen Maastricht-Eindhoven, Den Haag-Amsterdam en een keer met een testrit (voor in dienst) Haarlem-Leidschendam ![]() | |
Peterselieman | woensdag 13 juni 2012 @ 21:31 |
Daar rijdt het spul toch normaal niet? | |
greavy | woensdag 13 juni 2012 @ 21:34 |
Spoorwensdag Express ![]() Had het hele traject mee kunnen reizen, maar heb voor de club wat foto's onderweg gemaakt. | |
Dr_Flash | woensdag 13 juni 2012 @ 21:38 |
Spoorwensdag? ![]() "Ik WENS dat eoa opgepimpte dubbeldekker van 20 jaar oud ![]() ![]() OVER EEN ONGEBRUIKELIJK TRAJECT GAAT RIJDEN ![]() ![]() ![]() ![]() | |
James1988 | woensdag 13 juni 2012 @ 21:39 |
Ik heb zelfs nog nooit een DDZ/NID van dichtbij gezien. Maar wel een V250. Wie wil me nu aanraken? ![]() | |
Peterselieman | woensdag 13 juni 2012 @ 21:39 |
oh ja, een DDZ in Kerkrade zelfs | |
greavy | woensdag 13 juni 2012 @ 21:44 |
Jup. Hier te Chevremont: | |
Dr_Flash | woensdag 13 juni 2012 @ 21:45 |
Leuke foto wel ![]() | |
James1988 | woensdag 13 juni 2012 @ 21:46 |
Dat klinkt echt als één of ander ver afgezonderd Frans dorpje waar 2x per dag een TER-boemeltje (diesel, bouwjaar 1921) stopt om twee scholieren af te zetten. Die daarna doorlopen naar de stal om de koeien te melken. | |
Duvel | woensdag 13 juni 2012 @ 21:47 |
Waar? | |
Duvel | woensdag 13 juni 2012 @ 21:47 |
Ik voel me ineens een vreselijk ouwe lul. ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 13 juni 2012 @ 21:47 |
![]() | |
greavy | woensdag 13 juni 2012 @ 21:49 |
Foto's hebben hier al eerder gestaan hoor ![]() Maar deze uit Chevremont en onderstaande twee foto's zijn zelfs in de Fotofilm van de Spoorwensdag 2012 verwerkt ![]() ![]() NS 7536 als Spoorwensdag Express Rotterdam Deze niet, maar nogmaals: ![]() DDZ 7536 als Spoorwensdag Express 2012 Landgraaf | |
James1988 | woensdag 13 juni 2012 @ 21:53 |
Ik herkende ze al, zeker fraaie platen ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 13 juni 2012 @ 21:53 |
Die had ik nog niet gezien. Mooi! ![]() | |
b2py | woensdag 13 juni 2012 @ 22:05 |
Ik kan maar beterme tijd hier verdoen dan voor de buis.. Leuke foto greavy, die in Landgraaf! | |
Dr_Flash | woensdag 13 juni 2012 @ 22:06 |
Tsja. Maar nu zijn de winkels dicht ![]() | |
b2py | woensdag 13 juni 2012 @ 22:09 |
Gelukkig is Fok! altijd open ![]() | |
Peterselieman | woensdag 13 juni 2012 @ 22:10 |
een paar minuten per jaar niet | |
Dr_Flash | woensdag 13 juni 2012 @ 22:17 |
Ja maar ja, daar kan je geen bier kopen ![]() | |
b2py | woensdag 13 juni 2012 @ 22:19 |
Dat ligt gelukkig al in de koelkast ![]() | |
Duvel | woensdag 13 juni 2012 @ 22:22 |
Wat heb je daar nou aan? | |
b2py | woensdag 13 juni 2012 @ 22:24 |
Dat ik het dus niet hoef te kopen, en dat het nu koud is. Een open pilsje staat al naast me te shinen! | |
Duvel | woensdag 13 juni 2012 @ 22:26 |
Het spul heet bier. | |
Duvel | woensdag 13 juni 2012 @ 22:26 |
In jouw geval pilsner bier. | |
b2py | woensdag 13 juni 2012 @ 22:27 |
Zeer correct ![]() Nu weer over treintjes, goed? ![]() | |
Duvel | woensdag 13 juni 2012 @ 22:31 |
OK![]() | |
Anno1982 | woensdag 13 juni 2012 @ 22:33 |
Ok, over treinen... Gelukkig de komende twee jaar geen stickers 'geel en blauw houdt van oranje' op de treinen. | |
b2py | woensdag 13 juni 2012 @ 22:33 |
Beetje een eenzijdige kleur die trein :p | |
Anno1982 | woensdag 13 juni 2012 @ 22:40 |
Valt mee, de die stinkdiesel heeft zichzelf toch al behoorlijk verkleurd? | |
Dr_Flash | woensdag 13 juni 2012 @ 22:48 |
OK. De vetste trein ooit, misschien met uitzondering van de Shinkansen series 500. ![]() Rijdt hier het station van Dombas binnen als IC van Oslo naar Trondheim. | |
Dr_Flash | woensdag 13 juni 2012 @ 23:16 |
Deze units rijden op de vrije baan trouwens met grootlicht op (5 frontseinen), alleen bij binnenrijden van een station gaan ze over op dimlicht i.v.m. verblinding van reizigers denk ik.![]() | |
Dr_Flash | woensdag 13 juni 2012 @ 23:18 |
Andere treinen in Noorwegen doen dat trouwens ook ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 13 juni 2012 @ 23:18 |
Ziet er goed uit. Jammer alleen dat het in Noorwegen zo koud is. | |
Dr_Flash | woensdag 13 juni 2012 @ 23:35 |
Dan gaat natuurlijk de vraag komen: Waar zitten de sluitseinen dan? Ook op die lijn ![]() ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 13 juni 2012 @ 23:41 |
![]() Van de week ging de sprinter naar Hilversum, door naar Hengelo ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 13 juni 2012 @ 23:43 |
Hangen die dingen nog op Schiphol?? | |
#ANONIEM | woensdag 13 juni 2012 @ 23:44 |
Jep, deze heb ik vorige week gemaakt meen ik. Schande eigenlijk. | |
Peterselieman | woensdag 13 juni 2012 @ 23:49 |
jazeker. Anderhalve week geleden zelf nog gezien | |
SpeedyRich | donderdag 14 juni 2012 @ 00:17 |
Bij de 7 die NS gaat investeren in nieuw materieel komt daar ook HSL materieel erbij? @Rikus Je colums zijn goed maar af en toe sla je door en flink de plank mis. | |
James1988 | donderdag 14 juni 2012 @ 00:22 |
Schiphol is als laatste aan de beurt voor de nieuwe schermen. De 7 miljard die NS zegt te willen investeren zal zijn ter vervanging van SGMm, het laatste Plan V, en de ICRm-rijtuigen. Het ligt in de lijn der verwachting dat nieuw materieel van meet af aan voorzien zal zijn van ERTMS en 25 kV, zodat men moeiteloos de HSL kan gebruiken voor diensten. Denk hierbij aan de intercity Den Haag - Venlo. Snelheden hoger dan 200 km/h hoef je niet te verwachten: die rol gaat weggelegd zijn voor V250 (Fyra), Thalys, Eurostar en ICE. Instroom in reizigersdienst van gloednieuw intercitymaterieel hoef je niet voor 2020 te verwachten: tegen die tijd loopt ICRm tegen het einde van de economische en technische levensduur aan. Nieuw sprintermaterieel wellicht vanaf 2018. Maar dat hangt van veel dingen af: als Voor Beter OV hun zin krijgt gaat de hele deal die Schultz met NS heeft gesloten niet meer door (zie www.voorbeterov.nl), en dan komt de genoemde 7 miljard aan investeringen natuurlijk ook op losse schroeven te staan... | |
#ANONIEM | donderdag 14 juni 2012 @ 00:24 |
![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 14 juni 2012 @ 00:25 |
[greavy] Ja maar dat is heel erg kut met peren want dan kunnen museumorganisaties nooit meer met Blokkendoosmat24 rijden ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 14 juni 2012 @ 00:26 |
lalala | |
#ANONIEM | donderdag 14 juni 2012 @ 00:38 |
Bedankt Flash, nu zit ik met Frans Bauer in mijn hoofd ![]() | |
James1988 | donderdag 14 juni 2012 @ 00:39 |
Één of ander museum is vast heel erg blij met oud ijzer ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 14 juni 2012 @ 00:39 |
Wat heeft die er nou weer mee te maken? ![]() | |
James1988 | donderdag 14 juni 2012 @ 00:41 |
Dunno ![]() Haha, hij is fijn. Ik heb in Utrecht een keer een sprinter naar Moskou gezien. "Stopt op alle tussengelegen stations" stond er ook nog expliciet bij. Dat wordt een lange zit dan. | |
#ANONIEM | donderdag 14 juni 2012 @ 00:41 |
Vandaag praktijk examens gehad. Werd getoetst op: - Veilig op-afstappen + veilig om de trein heen lopen - Wagenmeester - Gereed maken krachtvoertuig - Gevaarlijke stoffen vervoer. Ging wel goed. Zeker voldoende gehaald ![]() | |
b2py | donderdag 14 juni 2012 @ 06:35 |
Mag ook wel :p Klinkt niet onwijs ingewikkeld ![]() | |
greavy | donderdag 14 juni 2012 @ 07:07 |
Krijg een e-mail over mijn verlenging Weekend Vrij:Ik zou wel willen dat het gratis was ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 14 juni 2012 @ 08:23 |
Lol, ik wilde net posten dat ik die kreeg over mijn Dal Vrij ![]() En de nieuwe versie kostte ???? ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 14 juni 2012 @ 08:26 |
![]() | |
V2 | donderdag 14 juni 2012 @ 09:13 |
Jammer dat 'ie niet meer meekantelt in de bochten ![]() | |
dennistd | donderdag 14 juni 2012 @ 10:32 |
Volgens mij nog een oud flapje van de IC naar Berlijn, aangezien Apeldoorn en Almelo ontbreken.. | |
Sculptra | donderdag 14 juni 2012 @ 13:19 |
Er is in dit topic vast wel iemand die mij kan vertellen waarom het omroepsysteem in vrijwel iedere nieuwe Sprinter lijkt te haperen (halve zinnen die niet verstaanbaar zijn, etc). Is het puur toeval dat ik iedere keer een (nieuwe) Sprinter tref met dit mankement, of is het meer mensen opgevallen? | |
dennistd | donderdag 14 juni 2012 @ 13:57 |
De handmatige of automatische omroep? De handmatige is er heel erg gevoelig voor dat er recht in de microfoon gesproken wordt.. | |
greavy | donderdag 14 juni 2012 @ 14:00 |
Die nieuwe kost ¤¿ per jaar ![]() | |
greavy | donderdag 14 juni 2012 @ 14:14 |
Er gaan weer extra Oerol-treinen rijden voor dat festiviteit op Terschelling: - Vanmiddag; Amersfoort v. 16:11, Zwolle v. 17:09, Leeuwarden a. ? - Morgen; Amersfoort v. 14:41 en 16:11, Zwolle v. 15:39 en 17:09, Leeuwarden ?? - Zaterdag; Amersfoort v. 11:41, Zwolle v. 12:26, Leeuwarden ?? Arriva heeft zgn 'Fietstreinen', treinen waar extra ruimte is voor fietsen (meer stoelen verwijderd). Dezen pendelen Leeuwarden-Harlingen vv. Arriva rijdt op zondag een halfuursdienst Leeuwarden-Harlingen vv, verder géén extra ritten. De kruising te Franeker is opgeheven, en verplaatst naar Dronrijp. Hierdoor vertrekt er elk halfuur een trein, te weten op x.05 en x.34 uit Leeuwarden naar Harlingen. | |
Peterselieman | donderdag 14 juni 2012 @ 14:26 |
er wordt ook gekruist op Harlingen ![]() aankomst in Leeuwarden van die treinen is denk ik een uur na vertrek uit Zwolle, tenzij hij meer een IC-pad volgt. Dan kan het in 52 minuten | |
Sculptra | donderdag 14 juni 2012 @ 14:27 |
Daar heb ik eigenlijk niet op gelet, volgens mij met name de handmatige, inderdaad. Ik snap overigens niet waarom het in andere treinen wel goed gaat, maar het iedere keer een drama is in de nieuwe Sprinters. Waarom hebben ze niet het handmatige systeem van andere treinen behouden in de nieuwe Sprinters? | |
greavy | donderdag 14 juni 2012 @ 14:28 |
Het mat (ik zeg SLT) kan gewoon 140 rijden. Vanaf Zwolle hebben ze weinig last van de IC. | |
greavy | donderdag 14 juni 2012 @ 14:28 |
Zijn softwareproblemen. Daar wordt wel aan gewerkt. | |
Peterselieman | donderdag 14 juni 2012 @ 14:30 |
in Meppel zullen ze wel even moeten wachten tot de IC Groningen - Zwolle er langs is. daarnaast is het niet echt handig ingepland, want de extra trein biedt alleen maar een achterlichtaansluiting onderweg | |
greavy | donderdag 14 juni 2012 @ 14:31 |
De extra treinen rijden alleen maar om de hordes fietsen en bagage te vervoeren. Niet omdat NS zo graag extra treinen wil laten rijden. Anders word het vechten in de IC's met fietsen ![]() | |
greavy | donderdag 14 juni 2012 @ 14:32 |
Zijn er hier mensen die nog naar Prüfcenter Wildenrath gaan 1 juli? Ik ben de goedkoopste manier aan het zoeken (bericht staat ook op OVNL), en dat is samenreizen. Voor iedereen wel zo goedkoop. Vertrek venlo 10:05 = in Wildenrath ca 12u15/12u30. Ik wéét dat dat niet voor iedereen haalbaar is, maar dat zal qua tijd wel het beste zijn. Ik heb sowieso nog 2 die ook daar heen gaan, en dan op OVNL was ook al interesse. Met een clubje is wel zo leuk natuurlijk ![]() | |
V2 | donderdag 14 juni 2012 @ 14:46 |
Het klinkt alsof er in de SLT een soort achtergrond-herrie-onderdrukking op zit. Alleen als er harder dan een bepaald niveau wordt gepraat komt het 'door', en dat niveau staat blijkbaar vrij hoog. Als de spreker dan even onder dat niveau zakt dan begint het te 'haperen'... | |
Peterselieman | donderdag 14 juni 2012 @ 14:56 |
een extra stelletje achter de gewone trein plakken kon zeker niet ![]() | |
greavy | donderdag 14 juni 2012 @ 14:59 |
Het gaat niet ff om 4 fietsen. Ze verwachten in die extra treinen zo'n 30-40 fietsen te vervoeren per keer. En dan veel bagage. Gaat nie passen nie in ICM. | |
#ANONIEM | donderdag 14 juni 2012 @ 15:00 |
Ben wel benieuwd. Lijkt me wel geinig. Kan je iets meer vertellen over wat we daar gaan zien/doen? Ben zelf niet zo'n spotter maar vind dit wel interessant. Ik heb weekend OV (hoop dat het dan nog geldig is) dus ik kan gratis vanaf Rotterdam naar Venlo pendelen. | |
greavy | donderdag 14 juni 2012 @ 15:02 |
Bij Prüfcenter Venlo doen ze materieel testen. Wat exact, dat weet ik niet. Het is een vrij uitgebreid testcentrum. Daar krijg je uitleg, kan je het bekijken (ook demonstraties begreep ik). Zondag 1 juli pak ik met nog iemand sowieso de eerste IC naar Venlo (R'dam v. 7:48, Dordrecht 8:02, Venlo a. 9:43). Als je mee wilt, je bent welkom ![]() Ik ben ff een lijstje aan het maken. De kosten t/m 5 personen per persoon: 2p ¤18,75 3p ¤12,50 4p ¤9.38 5p ¤7,50 | |
Peterselieman | donderdag 14 juni 2012 @ 15:03 |
denk dat het wel meevalt hoor. Het past iig niet in vijf bakken GTW ![]() | |
greavy | donderdag 14 juni 2012 @ 15:04 |
Arriva heeft plaats gemaakt voor 12 of 15 fietsen per stel als het goed is. En vandaag waren er al mensen die achterbleven met fietsen in Leeuwarden. 30 Minuten later mag je weer proberen | |
#ANONIEM | donderdag 14 juni 2012 @ 15:04 |
Lijkt me tof, ik ga wel mee (mits minimaal 4p ivm kosten, ik ben arme student ![]() | |
Peterselieman | donderdag 14 juni 2012 @ 15:06 |
12 tot 15 valt me tegen. Met een beetje proppen kun je de 20 wel halen. Moet de bagage er wel af ![]() | |
greavy | donderdag 14 juni 2012 @ 15:07 |
Zitten nu, met jou erbij, al op 4 personen. Zullen vast wel meer bij komen. | |
greavy | donderdag 14 juni 2012 @ 15:07 |
Moet binnen de grenzen blijven. Regeltjes enzo hè, betreffende veiligheid. | |
Dr_Flash | donderdag 14 juni 2012 @ 15:08 |
sinds wanneer houdt veiligheid zich aan regeltjes? ![]() | |
Peterselieman | donderdag 14 juni 2012 @ 15:14 |
zelfs dat kan dan nog prima, zolang er maar een gangpad overblijft om mensen snel de trein uit te kunnen bonjouren wanneer er een ongeval is | |
greavy | donderdag 14 juni 2012 @ 15:15 |
Denk ook aan de normale reizigers in de spits. Er zullen vast wel eens meer fietsen in staan, maar Arriva houdt rekening met 15 per stel nu. Je hebt ook de studenten, forensen en weet ik veel wie allemaal nog. | |
Peterselieman | donderdag 14 juni 2012 @ 15:16 |
zoveel mensen reizen er normaal niet met die trein, dus die passen er wel bij ![]() | |
greavy | donderdag 14 juni 2012 @ 15:17 |
M'n zus had het er over dat er vandaag diverse keren mensen achterbleven op Leeuwarden. Zij moest ook een halfuur extra wachten. | |
Peterselieman | donderdag 14 juni 2012 @ 15:21 |
hadden ze nog iets meer moeten proppen dus ![]() Ik weet uit eigen ervaring dat er heel wat in een GTW past ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 14 juni 2012 @ 15:29 |
Goede disclaimer ![]() | |
greavy | donderdag 14 juni 2012 @ 15:38 |
Ik wist dat zo'n reactie zou komen. Vanuit Groningen kan je er pas 13:55 zijn op zondag ![]() ![]() | |
dennistd | donderdag 14 juni 2012 @ 15:47 |
Vanuit Oost-Twente gaat er een auto naar Rheine, om vanaf daar om 7.52u te vertrekken. Ook op deze verbinding zijn nog plaatsen beschikbaar ![]() Prijs afhankelijk van aantal reizigers, benzine en kaartjes delen | |
greavy | donderdag 14 juni 2012 @ 16:44 |
Vandaag moest ik even in Zevenbergschenhoek en op industrieterrein Moerdijk zijn. Dan doen we dat gelijk maar even combineren met de lege afvoertrein uit Oosterhout en de lokale bedieningen op de Moerdijk.![]() Locon 220 + Slps'n Vandaag stond de oranje V100 van Locon, de 220, met een aantal Slps'n te wachten tot hij weer naar elders mocht vertrekken. ![]() DBS 6426+afvoer Oosterhout Toen ik net weer vertrok bij het adres in Zevenbergschenhoek waar ik kort moest zijn, hoorde ik DB Schenker in de verte al aankomen. Ik ben toen hier heen gereden. Hier passeert de trein een aantal koeien die zich er totaal niet aan storen. Toen naar de Moerdijk, waar ik nog voor de afspraak aldaar dit kon vastleggen: ![]() DBS 6421+aanvoer Shell Ook op industrieterrein Moerdijk moest ik nog even zijn, en dit plaatje pastte precies in het schema. Hier rijdt de 6421 richting Shell, via de aansluiting voorbij Kolb. De oude aansluiting wordt tegenwoordig niet meer gebruikt. ![]() Locon-huurloc VolkerRail 203-1 en DB Schenker 6426 Toen ik weer klaar was bij het gesprek op de Moerdijk, was het druk. Locon was met de afvaltrein aan het rangeren, DBS 6426 kwam ergens als Losse Loc vandaan, en de DBS 6421 kwam ook in de verte aan, komend vanaf de Shell. Hier moet de 6426 even halt houden, en Locon te laten rangeren. De rangeerder van DB Schenker legt voor de machinist van Locon, die alleen is, het wissel alvast om. Collegialiteit hier natuurlijk zoals het hoort! ![]() Locon-huurloc 203-1+huisafvaltrein Nadat Locon heeft omgelopen, koppelt de machinist aan bij de Slps'n. Hierna vertrekt Locon geduwd naar Attero. Vervolg komt nog. | |
Peterselieman | donderdag 14 juni 2012 @ 17:56 |
Ik moest toch wel even lachen om deze gast | |
Anno1982 | donderdag 14 juni 2012 @ 19:27 |
Hahaha ![]() Op Zwolle trouwens ook altijd leuk als ze voor het splitsen even de deuren dicht moeten doen, altijd wel één die naar binnen rent en dolgelukkig is dat hij/zij de trein nog gehaald heeft. Na het splitsen gaan de deuren weer open en staan ze er nog ![]() | |
Peter | donderdag 14 juni 2012 @ 20:12 |
Waar ik altijd om moet lachen is als onbekenden vanuit ri. Deventer voordat ze in Zwolle aankomen al gaan staan in het gangpad en niets vasthouden. De trein gaat daar best wel flink heen en weer door de wissels ![]() ![]() | |
Duvel | donderdag 14 juni 2012 @ 20:19 |
Utrecht idem. Altijd leuk. | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 14 juni 2012 @ 20:20 |
Ja, en het duurt in Zwolle nog wel 5 minuten vanaf de eerste bebouwing totdat je bij het station bent. Blijf toch rustig even zitten! We zijn er nog lang niet! ![]() | |
Duvel | donderdag 14 juni 2012 @ 20:31 |
In Utrecht ligt iedere ochtend een cruciaal wissel krom, altijd pret. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 14 juni 2012 @ 20:39 |
Mooi geknipt ook. Wat heeft dat eerste shot ermee te maken? | |
Anno1982 | donderdag 14 juni 2012 @ 21:33 |
Is ook een dubbeldekker, logisch toch? Naast de mensen die bang zijn om op het volgende station de trein niet te kunnen verlaten, hebben we natuurlijk ook nog het type dat hulpeloos door de ramen van de deur naar buiten gaat staan te kijken tot iemand ze bevrijdt door het drukken de knop buiten. Gisteren trof ik beide types bij de deur en natuurlijk stond het hulpeloze type voor de knoppen van de deurbediening. Dat gaf wel weer een leuk effect. ![]() | |
Peterselieman | donderdag 14 juni 2012 @ 22:03 |
niets | |
twiFight | donderdag 14 juni 2012 @ 23:06 |
Of met die sprinters, weet ff niet welk model. Daar gaan gewoon na x seconden (30?) de deuren automatisch dicht, maar dat betekent niet dat de trein al gaat rijden. Toch zie je altijd mensen rennen ![]() | |
James1988 | donderdag 14 juni 2012 @ 23:09 |
Vandaag ontdekt dat het fotograferen van een HST van dichtbij toch wel heel andere koek is dan een sprinter. Bijna geen enkele Thalys of V250 die voor mijn lens kwam, is scherp. Toch maar wat meer daarmee oefenen ![]() | |
Bitlord | donderdag 14 juni 2012 @ 23:13 |
Tsja zelfs met 1/500e sluitertijd is de trein al weet al 16,7 centimeter verder. | |
Peterselieman | donderdag 14 juni 2012 @ 23:45 |
al een oudere van De Speld, maar hij is leuk: http://www.speld.nl/2012/05/28/ns-uit-kritiek-op-reizigers/
| |
Peterselieman | donderdag 14 juni 2012 @ 23:46 |
Dat is met alle moderne sprintertreinen zo, zelfs met het SGMm | |
James1988 | donderdag 14 juni 2012 @ 23:56 |
Dat is leuk in Breda met de Fyra. Ze plakken er een andere loc aan, wanneer die eraan zit wordt een deurentest gedaan om te kijken of alle kabeltjes wel goed zitten enzo. Dat gebeurt meestal 10 tot 5 minuten voor vertrektijd. Zodra men dan fluit om de deuren te sluiten beginnen mensen te hollen naar de trein, sommigen gooien zelfs hun koffers ertussen om die deur open te houden ![]() "Even wachten, hij gaat zo weer open" werkt zeer geruststellend. | |
Peterselieman | vrijdag 15 juni 2012 @ 00:22 |
interessant:bron: http://www.metronieuws.nl(...)rZlfl!10S7K2dddAkBM/ Goederenvervoeders zeggen alleen maar de voordelen te zien, terwijl ProRail en reizigersvervoerders de boot nog wat afhouden | |
hemarookworst | vrijdag 15 juni 2012 @ 00:38 |
Grappig nieuws
| |
#ANONIEM | vrijdag 15 juni 2012 @ 00:49 |
In Duitsland kunnen ze wat dat betreft ook nog wel wat van ons leren. ![]() Maar leuk dat 'onze' ideeën navolging vinden, volgens mij kunnen we daar best trots op zijn. De NS heeft bijvoorbeeld ook de klokvaste dienstregeling met knopen (zoals in Amersfoort) uitgevonden en dat idee is eerst door Zwitserland en intussen door bijna heel Europa overgenomen. ![]() | |
twiFight | vrijdag 15 juni 2012 @ 01:04 |
Mag toch hopen dat die "methode" wat meer behelst dan. Dat niet remmen maar uitrollen zuiniger is kan iedereen met HAVO niveau je uitleggen en het snelle optrekken was, zoals al genoemd, ook al lang bekend van autoverkeer. Wat heeft die machinist nou bedacht dan? | |
James1988 | vrijdag 15 juni 2012 @ 01:28 |
Dat je snel optrekt naar de Vmax van je materieel en baanvak, en dat je waar mogelijk de boel laat uitrollen. Mij is ooit verteld dat als een Fyra-machinist op de brug over het Hollands Diep de tractie uitschakelt hij nog steeds netjes op tijd in Breda kan binnenkomen. (Mits alle seinen groen zijn en er geen treinen in de weg zitten) | |
greavy | vrijdag 15 juni 2012 @ 01:52 |
Je moet ongeveer rekenen: de snelheid vermenigvuldigen met 5, minimaal. Een trein die 300 km/h rijdt, kan je van dichtbij dus scherp krijgen op een 1/1500e. Maarrr, als je tientallen meters weg staat, oogt de trein al met bijv. 1/1000 of 1/1250 scherp. Inzoomen niet meer, maar met het blote oog is die vervaging bij bijv. 300m afstand niet te zien. Wanneer je inzoomt, zijn de regeltjes net wat anders, want je afstand verandert. Ik ga uit van rond de 35mm zoom, en niet tele. Daarnaast kan je je sluitertijd verlagen door mee te bewegen met de trein. Het te overbruggen snelheidverschil is dan kleiner. | |
greavy | vrijdag 15 juni 2012 @ 01:55 |
Klopt. Hij kan heel ver komen vanaf 160, en dan uitrollen. De snelheid die je vermindert, is minimaal (mede door het gewicht). Bij vertraging kan je ook op z'n Duits werken: pittig optrekken, en zo laat mogelijk pittig remmen. | |
b2py | vrijdag 15 juni 2012 @ 07:02 |
Het enige dat deze treinreis weer lleuk maakt iis dat er wifi in de virm zit.. | |
Guppy | vrijdag 15 juni 2012 @ 07:03 |
Wat meestal nog trager is dan 3G... | |
Duvel | vrijdag 15 juni 2012 @ 07:15 |
Ik snap niet dat iedereen steeds maar blijft hameren op die capaciteitswinst met ERTMS. ![]() | |
b2py | vrijdag 15 juni 2012 @ 07:51 |
alles is sneller dan mijn blackberry :p | |
#ANONIEM | vrijdag 15 juni 2012 @ 08:24 |
Ik word altijd een beetje agressief van de wifi in de trein. Tussen Amsterdam en Utrecht werkt het totaaaal niet! Zit je tien minuten te wachten voor twitter om te laden, en dan krijg je ook nog een mislukte pagina zonder css ![]() | |
Guppy | vrijdag 15 juni 2012 @ 08:25 |
Ik heb 3G van T-mobile... Dus het is diepe treurnis dat de NS WIFI trager is dan dat ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 15 juni 2012 @ 08:26 |
Zouden ze gewoon één telefoon in die trein hebben gelegd met modem-functie? ![]() | |
Guppy | vrijdag 15 juni 2012 @ 08:27 |
Ook met T-mobile ja... ![]() | |
bork | vrijdag 15 juni 2012 @ 08:38 |
The romance of Ukraine's night trains (filmpje bbc). Nooit geweten dat er zulke couchette's bestaan en dat het plek is om een potentiële partner te ontmoeten. ![]() | |
b2py | vrijdag 15 juni 2012 @ 09:15 |
Ik heb geen 3G op mijn galaxy tab dusja, dan is Wifi in de trein wel handig. | |
Peterselieman | vrijdag 15 juni 2012 @ 10:11 |
in theorie is die winst er wel degelijk. Onder level 2 zou je dan de afstand tussen de bakens moeten verkorten. Die winst zou met het huidige ATB en kortere seinblokken ook kunnen, maar bij ERTMS kun je net iets verder gaan nog, al is die winst minimaal. | |
remlof | vrijdag 15 juni 2012 @ 10:17 |
Mijn ervaring is: hoe minder studenten in je trein hoe sneller de wifi. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 15 juni 2012 @ 10:21 |
Het nut van kortere blokken neemt hard af als je maar hard genoeg rijdt. Het verschil tussen blokken van 400 meter en 200 meter is bij 140 km/h slechts vijf seconden. Daar heb je qua capaciteit eigenlijk niets meer aan. Als je die kortere bloklengte vervolgens inwisselt voor een langere remweg door het onhandig verspreiden van marge en ingreepruimte van binnen het systeem ga je nat. Daarmee is het hameren op capaciteitswinst hameren op vooral veel onzin, waarmee het bewijs is geleverd dat de ERTMS-lobby van de leveranciers succes heeft gehad. | |
bork | vrijdag 15 juni 2012 @ 10:25 |
Breda-Tilburg Vrijdag 15 Juni 10:14 Oorzaak Tussen Breda en Tilburg rijden geen treinen door beperkingen op last van de politie. Bommelding krijg ik te horen van mevr. Bork. Trein reed niet verder dan Tilburg (vanuit Den Bosch). update: gaat om een oude granaat, gevonden bij werkzaamheden aan het spoor bij Gilze-Rijen. | |
greavy | vrijdag 15 juni 2012 @ 10:45 |
Vervolg van gister:![]() DBS 6426+ketelwagens, Locon-huurloc VR203-1+Slps'n Nadat Locon naar de huisafvaltrein is gereden, volgt DB Schenker gelijk om de ketelwagens op te pikken. Hierna gaat de 6426, enkel met deze sleep ketelwagens, terug naar Lage Zwaluwe. Inmiddels staat de 6421 met de afvoer van Shell te wachten om naar het basisemplacement te kunnen vertrekken. ![]() Locon-huurloc VolkerRail 203-1+huisafvaltrein En kort na het koppelen werd er vertrokken naar Attero, waar te komen is via het afbuigende spoortje direct na het basisemplacement. ![]() DBS 6421+Afvoer Shell Mdk Na een lange tijd bij de Shell te hebben vertoeft, heeft de 6421 zijn treintje eindelijk mee mogen nemen naar het basisemplacement, maar moet eventjes wachten op ruimte. Collega's op de 6426 waren nog aan het rangeren, en Locon was aanwezig met de afvaltrein naar Attero. ![]() DBS 6426+ketelwagens ri Lage Zwaluwe Toen ik onderweg was naar huis op de scooter, zag ik nog net de trein langs het dorp Moerdijk rijden. Dit heeft mij doen besluiten om nog eventjes te wachten op de trein. Voor de discussie losbarst; Ik heb deze trein met keuze kops geklikt. Ik had iets meer naar links kunnen gaan, maar vond hem zo fraaier. Hierna ben ik gelijk naar huis getuft, gezien ik nog andere verplichtingen had, en niet op de tweede trein kon wachten. | |
V2 | vrijdag 15 juni 2012 @ 11:08 |
Wat mooi zeg die laatste. Goede compositie! Mooi luchtje, mooi dijkje, boompjes, weggetje... veel beter wordt het niet. | |
greavy | vrijdag 15 juni 2012 @ 11:12 |
Zo denk ik ook. Maar had vanochtend al een reactie op Flickr (heb ik maar verwijderd) dat deze foto: - Teveel schaduw heeft - De loc te kops is - De overweg het beeld verstoord ... Dat zijn zeikers omdat ze willen zeiken ofzo... | |
V2 | vrijdag 15 juni 2012 @ 11:17 |
Nou ja als je dan toch wat zou moeten willen verbeteren zou een niet-bewaakte overweg het wel mooier maken. Maar ja, dat is een beetje een non-opmerking, want als fotograaf doe je daar weinig aan, want jij hebt die AHOB er niet neergezet. Hoe je dat soort opmerkingen moet zien, denk ik dan altijd maar: blijkbaar is de foto zó goed dat er over niks anders valt te zeuren ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 15 juni 2012 @ 11:22 |
Ja ik ook. Meestal werkt het gewoon niet idd. Of je krijgt een timeout of je krijgt "te veel serveromleidingen" wat dus gewoon een configuratiefout is, al wordt dat door NS dan zelf vrolijk ontkend. En dan pak ik maar weer mijn eigen hotspot op mijn telefoon, maar ja: Geen bereik tussen Bilthoven en Amersfoort, geen bereik tussen Barneveld en Apeldoorn, geen bereik tussen Holten en Rijssen, tsja, zo schiet het lekker op natuurlijk ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 15 juni 2012 @ 11:24 |
Terecht. Het is zo gewoon een kutfoto ![]() ![]() NATUURLIJK laat je liever je kinderen doodrijden dan dat je een Foto van een Spotter verstoort, he dat snapt toch iedereen ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 15 juni 2012 @ 11:25 |
Alleen nog die koetjes van een eerdere foto erbij ![]() | |
V2 | vrijdag 15 juni 2012 @ 11:28 |
Oh, ja, scherp! Wat een kutfoto. Geen koe in de wei te zien. ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 15 juni 2012 @ 11:30 |
en ik mis schapen op de dijk | |
V2 | vrijdag 15 juni 2012 @ 11:32 |
En een vlucht ganzen in de lucht. In zo'n mooie V. Pff, wat kan die jongen wél zeg! | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 15 juni 2012 @ 11:34 |
Ook mooi: mensen die in een GTW niet doorhebben dat één keer drukken genoeg is. Tak tak tak, zelfs drukken als je de treeplank al hoort uitschuiven. ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 15 juni 2012 @ 11:42 |
Op die plekken doet het wifi in de trein het meestal ook niet hoor (in de zeldzame situatie dat het op de rest van het traject wel werkt) ![]() | |
greavy | vrijdag 15 juni 2012 @ 11:46 |
Whaha, schapen, koeien oid hadden er leuk bij gestaan, maar de boer had ze daar niet neergezet. Stonden aan de andere kant van de A16 op de dijk (schapen). Ik ben op deze manier wel tevreden, was niet als registratiefoto bedoelt. | |
greavy | vrijdag 15 juni 2012 @ 11:54 |
Ik heb weinig last van problemen. Alleen tussen Amersfoort en Apeldoorn is het altijd kut. | |
TeringHenkie | vrijdag 15 juni 2012 @ 11:54 |
Het gaat ook niet om de capaciteit op de vrije baan, op de drukke punten liggen in NL genoeg inhaalsporen of is het traject 4-sporig. Het gaat om hoe je bij drukte toch zoveel mogelijk treinen de grote emplacementen in krijgt. Dan heeft (denk ik) korte bloklengtes wel zin, je kan dan lekker proppen. | |
daanski82 | vrijdag 15 juni 2012 @ 12:06 |
Meestal sta ik bij de knopjes van de deur, als de trein bijna gestopt word door mij het knopje al ingedrukt en in gedrukt gehouden. Met soms als gevolg dat de Machinist net iets te vroeg de deuren open zet ter wel we nog een paar meter aan het door rollen zijn. Ik loop dan al buiten en zie je andere mensen nog twijfelen. ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 15 juni 2012 @ 12:09 |
precies. je kunt al drukken voordat de trein stilstaat. Ze vinden het altijd vreemd als je dat al gedaan hebt en dan voor de deur staat en niet meer op de knop drukt ![]() | |
James1988 | vrijdag 15 juni 2012 @ 12:17 |
Stom genoeg kan dat niet in SLT ![]() | |
Anno1982 | vrijdag 15 juni 2012 @ 13:01 |
Dat is inderdaad hoe de pro's het doen. Hoewel waarschijnlijk illegaal, als je de sticker mag geloven. Overigens zorgt het vasthouden van de openen-knop bij SGM ervoor dat het automatisch sluiten uitgezet wordt. Wat zijn registratiefoto's btw? | |
greavy | vrijdag 15 juni 2012 @ 13:26 |
Maar dan drukken ze nog 50x totdat de deur open gaat, en drukken al voordat het groene lampje brandt bij de knop... | |
Anno1982 | vrijdag 15 juni 2012 @ 13:30 |
Dat soort gedag zie je ook vaak bij voetgangers/fietsers bij stoplichten. Soms heb ik dan de neiging om te vragen of ze er over willen praten. ![]() | |
greavy | vrijdag 15 juni 2012 @ 13:31 |
Ja, ook zoiets. Vaker drukken gaat het echt niet sneller van. | |
#ANONIEM | vrijdag 15 juni 2012 @ 13:33 |
Ik heb wiskunde gestudeerd met een 9,8 voor statistiek en ik kan jullie vertellen dat als je lekker vaak op de knop ramt, dat dan bij elke keer drukken de kans groter wordt dat het meteen daarna groen wordt! [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 15-06-2012 13:34:24 ] | |
Peterselieman | vrijdag 15 juni 2012 @ 13:36 |
Als je maar lang genoeg drukt lukt het vanzelf ![]() | |
Anno1982 | vrijdag 15 juni 2012 @ 13:44 |
Piëzo-elementje achter de knop hangen, kan je de volgens mij de hele installatie er mee voeden. | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 15 juni 2012 @ 13:59 |
Ik schrijf de software achter die stoplichten, en bij elke keer extra drukken op die knop duurt het 10% langer totdat je stoplicht groen wordt ![]() ![]() | |
greavy | vrijdag 15 juni 2012 @ 15:05 |
Dat stuk granaat bij Gilze-Rijen bleek een oud stuk ijzer te zijn. | |
James1988 | vrijdag 15 juni 2012 @ 15:39 |
Ik maakte woensdag via Twitter melding van het feit dat de Q-Park-parkeerplaats bij station Breda al enige tijd onder water stond, en dat dat ontzettend stonk. Binnen een half uur reageerde Q-Park erop, en vandaag kreeg ik een tweet dat het probleem is verholpen. Mét foto erbij als bewijs. Netjes ![]() | |
greavy | vrijdag 15 juni 2012 @ 15:49 |
Zo hoort het ook. Nog iets aparts: De poortjes op station Zwijndrecht werken regelmatig niet. Een simpele reset verhelpt het probleem weer tijdelijk. Wekelijks zijn ze wel aan het sleutelen. Inmiddels zijn alle paaltjes weer in gebruik (was eerst 2 van de 4) omdat die het wél goed doen ... Vandaag waren ze er mee bezig, en had het even gevraagd of er wat bekend was. Hun wisten zelf ook niet wat het was, en deden regelmatig iets vervangen, herconfigureren etc ... | |
DriekOplopers | vrijdag 15 juni 2012 @ 15:59 |
IenM reageert uitgebreid op voorstellen Voor Beter OV voor nieuwe vervoerconcessie NS. Lees mee en praat mee: http://www.voorbeterov.nl/120615.php | |
Ofyles2 | vrijdag 15 juni 2012 @ 16:02 |
Ik word er niet wijzer van. Teveel ontwijkende passages. | |
DriekOplopers | vrijdag 15 juni 2012 @ 17:10 |
Inderdaad. Beleefde, vriendelijke brief, maar weinig echte inhoud. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 15 juni 2012 @ 17:32 |
Zeer waarschijnlijk wil men op dit moment ook niet zoveel loslaten over de onderhandelingen en de daadwerkelijke uitwerking. | |
Ofyles2 | vrijdag 15 juni 2012 @ 18:41 |
Konden we maar meeliften via het intranet en ontdekken wat de echte bedoelingen van die melaninetrut zijn... | |
dennistd | vrijdag 15 juni 2012 @ 18:55 |
Wat ik net weer op Rolandrail lees:Volgens mij rijden G1206'en en G2000'en toch al heel wat jaartjes rond in NL, en vaak genoeg los. En ineens is er dan zo'n regel ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 15 juni 2012 @ 18:57 |
Beter van niet. Je wilt toch niet depressief worden? | |
Ofyles2 | vrijdag 15 juni 2012 @ 19:02 |
Als je een kans krijgt een corrupte politiek kopstuk helemaal kapot te krijgen, waarom niet? | |
Peterselieman | vrijdag 15 juni 2012 @ 19:04 |
na de verkiezingen is ze weg | |
Ofyles2 | vrijdag 15 juni 2012 @ 19:08 |
Hoe zeker ben je van je informatie? | |
Peterselieman | vrijdag 15 juni 2012 @ 19:10 |
het lijkt mij een optelsom, omdat veel partijen het niet met haar eens zijn en liever die post op een andere manier in willen vullen | |
DriekOplopers | vrijdag 15 juni 2012 @ 19:16 |
Ik denk niet dat ze corrupt is. Maar het spoor interesseert haar geen zier en ze eet uit de hand van Bert Meerstadt. MVBOV heeft getracht, de nieuwe concessieverlening controversieel te laten verklaren. Geen meerderheid voor. MVBOV hoopt in de volgende regeerperiode op een superminister: http://www.voorbeterov.nl/page3.php | |
Dr_Flash | vrijdag 15 juni 2012 @ 19:21 |
Da's een beetje het zelfde als "Ik probeer het weer slecht te laten verklaren". | |
James1988 | vrijdag 15 juni 2012 @ 19:26 |
Als die linkse rakkers (SP, PvdA) hun zin krijgen gaat alles naar NS en worden de FMN-vervoerders het land uitgeschopt. Of we daar nou blij van worden.... Bashir (SP) zei tijdens het overleg waar ik een tijd terug bij was dat ze niet zaten te wachten "op die cowboys van Virgin op de HSL." Toen ik onlangs via Twitter vroeg waarom eigenlijk niet, bleef het stil. ![]() | |
b2py | vrijdag 15 juni 2012 @ 19:28 |
Wat wil je ermee bereiken dat de concessie controversieel verklaard wordt? | |
Peterselieman | vrijdag 15 juni 2012 @ 19:32 |
precies. Als je goede afspraken met de NS maakt dan is er ook niet zoveel mis toch? Bovendien vloeit de winst van de NS nog in de staatskas terug ook. Dat is een bonus bij het goed vervoeren van reizigers. Je moet daarom in de afspraken wel goed duidelijk maken dat het gaat om de reiziger en niet om winstmaximalisatie | |
Peter | vrijdag 15 juni 2012 @ 19:35 |
Dan mag men er pas na de verkiezingen over stemmen in de kamers en nu geen beslissing nemen. | |
Ofyles2 | vrijdag 15 juni 2012 @ 19:55 |
Bashir moet eens een kijken naar Zweden. Daar krijgen privévervoerders een deel van de ritten uit te voeren die anders door SJ (lokale spoorwegvervoerder) zou worden uitgevoerd. Ik heb in ieder geval die schreeuwlelijk gepermblokkeerd op Twitter, een behandeling die ik vaker voorschrijf aan mensen die niet tot constructief meedenken bereid zijn. [ Bericht 7% gewijzigd door Ofyles2 op 15-06-2012 20:05:56 ] | |
Ofyles2 | vrijdag 15 juni 2012 @ 19:56 |
Was het niet zo dat Meerstadt slaafs Den Haag volgde en zijn plannen daarop aanpaste? | |
Peterselieman | vrijdag 15 juni 2012 @ 19:58 |
ik denk dat het een wisselwerking was om zo tot een zo gunstig mogelijk pakket voor de NS te kunnen komen | |
James1988 | vrijdag 15 juni 2012 @ 21:50 |
Vanaf heden heeft NS Hispeed een locje minder: 186.121 is terug naar Duitsland. | |
dennistd | vrijdag 15 juni 2012 @ 22:29 |
Zit men zo ruim in de Traxx-locs? Of is het gewoon voor groot onderhoud? | |
James1988 | vrijdag 15 juni 2012 @ 23:01 |
Men heeft die loc niet meer nodig. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 15 juni 2012 @ 23:09 |
De vraag is dan alleen: Hoe lang nog voordat er meer weg kunnen. Op basis van de spots op Somda krijg ik het idee dat ze nu met de vierde V250 bezig zijn met afnameproefritten. | |
James1988 | vrijdag 15 juni 2012 @ 23:15 |
Afhankelijk van hoe goed de V250 het doet, denk ik dat we halverwege 2013 afscheid kunnen nemen van de laatste hogesnelheids-Traxx. | |
James1988 | vrijdag 15 juni 2012 @ 23:47 |
Ik heb een vraagje, waar de ticketexperts me hier vast wel een antwoord op kunnen geven. Kaartjes: - Voor Nederland een dagkaart (geldig tot de grenspunten) - Meereizende personen hebben ook een dagkaart of een geldige OV-studentenkaart - Voor Duitsland een Schönes-Wochenende-Ticket Vanuit Bad Bentheim is het de bedoeling om terug naar Nederland te gaan (en door te reizen naar Amersfoort / Schiphol). Mag dat dan vanaf Bad Bentheim met de IC Berlijn? | |
#ANONIEM | vrijdag 15 juni 2012 @ 23:52 |
Nee, want dagkaart is niet geldig op het stuk grens t/m Bad Bentheim OV ook niet in buitenland SWT is niet geldig in een IC | |
#ANONIEM | vrijdag 15 juni 2012 @ 23:53 |
Als je geen extra kaartje wil kopen kun je besluiten om de trein Bad Bentheim - Hengelo te nemen, daarop geldt SWT wel. | |
Dr_Flash | zaterdag 16 juni 2012 @ 00:07 |
De Grensland-Expres dus, voor de duidelijkheid. Op de pimpel werkt het idd niet, theoretisch. Praktisch: Als je een mooi verhaal ophangt over Eisenbahnfreunde in de BordBistro lukt het eigenlijk altijd wel ![]() | |
twiFight | zaterdag 16 juni 2012 @ 00:19 |
Dat snap ik, maar dat een zwaar object lang uitrolt wist ik ook toen ik 10 was. Ik vraag me af wat die machinist nu specifiek bedacht heeft. Want er staat wel quasi-prominent bij dat het bedacht is door een NS-machinist. Maar tot nu toe heb ik alleen algemeen bekende methoden gezien. | |
greavy | zaterdag 16 juni 2012 @ 00:20 |
Als je een los kaartje koopt op Bentheim-Oldenzaal Grens mag het wél. Ga je met Syntus is je SWT gewoon geldig. | |
greavy | zaterdag 16 juni 2012 @ 00:22 |
Het personeel van DB is niet zo moeilijk, maar er zitten soms lastigen tussen. Mij is het al eens gelukt om van Leer naar Bremen met een Niedersachsenticket te reizen in de IC ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 16 juni 2012 @ 00:22 |
Het was dat we op iemand anders moesten wachten, anders hadden we in 2007 met een SWT de ICE tot Frankfurt kunnen nemen ![]() | |
greavy | zaterdag 16 juni 2012 @ 00:24 |
Da's helemaal geniaal ![]() ![]() Hiet gaat het licht uit, morgen weer om 7u uit Dordrecht naar Venlo en door ri Keulen (za ri Kreuzberg(Ahr) en zo ri Gerolstein-Trier) en dan pas zondagavond thuis. Geen laptop enz mee ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 16 juni 2012 @ 00:27 |
Utrecht ![]() We moesten wachten op iemand die in Bocholt instapte en een stoptrein tot Oberhausen nam, anders hadden we 2 uur winst kunnen pakken ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 00:36 |
Mooi man, het uurtje sterke verhalen vertellen is aangebroken. Jullie lijken wel wielrenners. ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 16 juni 2012 @ 00:41 |
Jaloerse kut ![]() Ik heb getuigen, waarvan er minstens 1 nog steeds vaak hier langskomt ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 00:44 |
Ok ok, ik heb volgens mij ook wel 1 keertje (on)bewust een IC genomen ergens in Oost-Duitsland. Ik kon ook niet anders want ik had mijn kaartje gedeeld met een paar lui die volgens mij de hele dag op en neer reden van Stettin naar Berlijn om zo geld te verdienen. ![]() Edit: het ging zelfs om een propvolle Eurocity uit Rugen richting Tsjechië. [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 16-06-2012 00:49:48 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 00:44 |
O ja, dan zal ik ook wat vertellen. Wij mochten een keer met een QdL in de IC van Hannover naar Oldenburg. Dat was omdat de RE uit de Harz naar Hannover wegens problemen met de kantelbakmechaniek al maanden met grote vertragingen reed en we de laatste RE daardoor misten. Wij hebben toen ons kaartje in Hannover aan het loket laten valideren voor de IC. En dus konden wij rustig blijven zitten toen de conductrice behoorlijk boos omriep dat iedereen met een QdL in Bremen de trein uit moest. ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 01:02 |
Zo, weer thuis van 2 dagen stage. Gisteravond laat een vertraging veroorzaakt bij Amsterdam Centraal (ATB ingreep ![]() En vandaag van Emmerich terug naar Amsterdam Westhaven (via Houtrak) zelfstandig gereden. Ging lekker, gezien ik al 4 weken niet meer met ATB had gereden ![]() Alleen maar ERTMS gereden, wat een verademing is ATB EG dan ![]() | |
James1988 | zaterdag 16 juni 2012 @ 01:08 |
Op wat voor manier is het een verademing? ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 01:10 |
Het houdt je wel iets alerter. Bij ERTMS zie je in principe al 8km van te voren een snelheidsverlaging/remming aan komen. Bij ATB niet. Tenzij je wegbekendheid hebt, dan weet je wel waar je snelheidsverlagingen staan. Ik heb dat nu nog niet gezien dat ik nog in opleiding ben ![]() Dus ik zit goed te focussen op seinen en na elke bocht kan er zomaar ineens geel knipper-4 tevoorschijn komen ofzoiets ![]() Houdt het wel leuk, en spannend ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-06-2012 01:11:00 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 01:39 |
Nog wat staan "spotten", toen ik op mijn kolentrein aan het wachten was op Emmerich. Zo zie je maar weer, zelfs de niet-spotter heeft wat over voor jullie ![]() ![]() ![]() En na de terugrit naar Amsterdam Westhaven, bij de OBA kolen laden. Even nog 2 foto's geschoten ![]() ![]() ![]() | |
greavy | zaterdag 16 juni 2012 @ 07:10 |
Nou... Weekend Vrij inchecken lukt niet meer ... Stelletje faalhazen bij NS&TLS Perm. Klassewissel aangevraagd, opgehaald, en dan inchecken met StudentenWeek Korting ... | |
dennistd | zaterdag 16 juni 2012 @ 09:42 |
Hier staat dan weer dat ie naar Wildenrath is gegaan voor aanpassingen aan de software: | |
b2py | zaterdag 16 juni 2012 @ 09:56 |
Je gaat zo'n ding toch niet helemaal naar Wildenrath sturen voor een software aanpassing? Dat kan een stuk goedkoper denk ik door iemand hierheen te halen.. | |
dennistd | zaterdag 16 juni 2012 @ 09:58 |
Nouja, als het echt nieuw is zal er wel getest moeten worden lijkt me.. | |
Peter | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:32 |
Poortjesdrama NS: gemeenten tegen sluiten poortjes stations Leuk om al die wilde verhalen/reacties te lezen van lui die de klok hebben horen luiden maar... | |
Dr_Flash | zaterdag 16 juni 2012 @ 12:26 |
Men heeft die foto ook niet meer nodig? ![]() | |
dennistd | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:20 |
Nee, wat heb je nog aan die foto als de loc weg is? Dan zie je alleen een spoorlijn, maar zonder materieel erop ![]() | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:26 |
Foto's van spoor zijn ook leuk. | |
Dr_Flash | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:31 |
De foto doet het niet ![]() | |
dennistd | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:43 |
Het ging om het bijschrift op deze pagina: http://www.flickr.com/photos/markrail/7376530854/ Hoewel het bijschrift inmiddels aangepast is ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 16 juni 2012 @ 19:02 |
Zo. Weer even lekker bezig geweest ![]() ![]() | |
bork | zaterdag 16 juni 2012 @ 19:07 |
lekker setje! ![]() | |
V2 | zaterdag 16 juni 2012 @ 19:09 |
Ik zie allemaal bekende namen. Tof, Fles! | |
Dr_Flash | zaterdag 16 juni 2012 @ 19:30 |
Ja cool he ![]() ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 19:46 |
![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 19:46 |
Heb je ook zo'n video gemaakt met bordjes? | |
Dr_Flash | zaterdag 16 juni 2012 @ 19:56 |
Nee, misschien doe ik dat over een tijdje wel weer eens als ik er genoeg van interessante bestemmingen heb ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 19:57 |
![]() | |
Ofyles2 | zaterdag 16 juni 2012 @ 19:58 |
Ik word botertjegeil van plaatsnamen in sans-serif lettertypes, ik weet ook niet waarom... | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 20:54 |
Grappig.ivm de werkzaamheden staat op het station van Hengelo een blauwe vlag. Wat dus inhoud: : Aanduiding van de plaats waar de voorzijde van een trein tot stilstand moet komen voor een goede dienstuitvoering." Nog nooit eerder gezien ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-06-2012 20:55:00 ] | |
Dr_Flash | zaterdag 16 juni 2012 @ 20:56 |
Er zit een snellere deelnemer achter u ![]() Nee, dat is het Stopplaatssein. In het beschaafde deel van de wereld wordt meestal een lamp gebruikt ![]() | |
Peter | zaterdag 16 juni 2012 @ 20:58 |
In Utrecht staat vaak een verrijdbaar karretje met een blauwe lamp op het perron ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 21:00 |
Haha ![]() ![]() | |
Peter | zaterdag 16 juni 2012 @ 21:03 |
De watervulpunten en kolenvoorraden staan nog naast het spoor? ![]() | |
twiFight | zaterdag 16 juni 2012 @ 21:11 |
Nou niet zo nieuwerwets lullen en schiet eens op met het vervangen van dat houten wiel van de koets ![]() | |
Duvel | zaterdag 16 juni 2012 @ 21:24 |
Gaaf! Ik zag ook Åndalsnes, ben je daar met de Talent met kantelbak gekomen, door het Raumadal? | |
Dr_Flash | zaterdag 16 juni 2012 @ 21:34 |
Bijna. Ik ben er met de Toyota Verso-S gekomen, en door het Raumadal met de Talent vertrokken ![]() Was een aardige monsterrit trouwens, Åndalsnes - Dombås - Trondheim - Østersund - Bräcke - Boden - Vassijaure. Ging ook niet helemaal zonder slag of stoot ![]() ![]() ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 16 juni 2012 @ 21:45 |
In het beschaafde Enschede hebben ze ook zo'n karretje-met-lamp ! | |
Duvel | zaterdag 16 juni 2012 @ 21:48 |
Misschien is het karretje handiger voor Koplopers. | |
James1988 | zaterdag 16 juni 2012 @ 21:59 |
Er staat een V250 stil in de spanningssluis bij Hoofddorp. Feest ![]() | |
Duvel | zaterdag 16 juni 2012 @ 22:04 |
Gaaf! Wij gingen heen en terug met de Renault. ![]() Da's echt debiel in één ruk. | |
Duvel | zaterdag 16 juni 2012 @ 22:04 |
Mooi, kunnen ze dat ook een keer oefenen met een karper. | |
Dr_Flash | zaterdag 16 juni 2012 @ 22:05 |
Dat valt best heul mee ![]() | |
dennistd | zaterdag 16 juni 2012 @ 22:45 |
In Hengelo zitten zelfs vaste lampen aan beide kanten van het perron, die bedient werden door de treindienstleiding. Sinds de splitsing van NS en ProRail staan ze er alleen werkloos bij, want ProRail vindt het niet tot hun taak horen om die stopplaatsseinen te bedienen... | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 16 juni 2012 @ 22:47 |
In Leeuwarden hebben we er ook nog één. Maar die mag sinds kort niet meer gebruikt worden. | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 23:00 |
Vaste blauwe lampen ? | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 16 juni 2012 @ 23:02 |
Inderdaad, die zijn er op Hengelo. | |
#ANONIEM | zaterdag 16 juni 2012 @ 23:10 |
Misschien een domme vraag. maar die zijn aan de perronkappen bevestigd of waar? | |
dennistd | zaterdag 16 juni 2012 @ 23:17 |
Tussen spoor 1 en 2 (ri. Almelo) en spoor 3 en 4 (ri. Enschede) | |
WebHawkjuh | zondag 17 juni 2012 @ 00:35 |
Wat gebeurt er met de oude cta(?) bakken die nu vervangen worden door schermen? Toevallig ergens voor de hobbyist op te kopen? | |
Dr_Flash | zondag 17 juni 2012 @ 00:39 |
Wat wil je ermee? Die dingen zijn echt lomp achterlijk hoerig groot. | |
Anno1982 | zondag 17 juni 2012 @ 00:45 |
Nog even een plaatje van mij op dit late uur. Neem het me niet kwalijk als ik dingen niet goed heb gedaan met belichting etc, het is ook maar een telefoonfoto...![]() | |
WebHawkjuh | zondag 17 juni 2012 @ 01:10 |
Ik zou om te beginnen de afmetingen wel willen weten, maar ik zou er wel wat creatieve plekken in mijn huis voor weten. Helemaal als ik het nog werkend kan hackyhackyen ook. | |
WebHawkjuh | zondag 17 juni 2012 @ 01:12 |
Ik zal zodra ik weer thuis ben eens mijn fotos van de skytrain van Vancouver opzoeken. Ook best leuke apparaten, zonder machinist aan boord! | |
Dr_Flash | zondag 17 juni 2012 @ 01:28 |
Hou er rekening mee dat het 2,50m breed zal zijn en 50-60 cm diep. De hoogte hangt af van het aantal regels, 2 regels lijkt me 50 cm, 3 regels 70 cm en 4 regels 90 cm. Die dingen zijn altijd groter dan je denkt. | |
WebHawkjuh | zondag 17 juni 2012 @ 01:43 |
Laat mij lekker hobbyen joh ;-) Nee, ik heb het idee om het in mijn woonkamer (hoog) boven mijn bank te gaan hangen. Daarbij moet ik het geheel redelijk modificeren want ik heb maar 1 zijde nodig. Eigenlijk blijft alleen de diepte van het voorste glaspaneel plus de diepte van het flapjesdraaiding (hoe noemen we zoiets?). TL is te vervangen door LED-Strips. Een en ander valt of staat wel weer een beetje bij hoe de flapjes worden aangestuurd en of het mogelijk is dit door een eigen controller (Ardunio? Die kun je namelijk ook leren de reisplanner uit te lezen) af te laten handelen. Kortom, de dingen die ik zou willen weten is de daadwerkelijke afmeting (liefst de 4-regelige, maar als dat echt 90cm is wordt het wat teveel van het goede), en of ik er als normale sterveling (maar met een vader bij NS) aan kan komen. | |
Anno1982 | zondag 17 juni 2012 @ 01:48 |
Ik wil niet lullig zijn, maar ik hoop dan dat het plafond van beton is en dat je een paar goeie keilbouten gebruikt... Serieus, zo'n ding wil je niet. Ik kon ooit een dwergsein krijgen, maar na bestudering van zo'n ding in het echt en het bepalen van het gewicht heb ik dat plan maar gelaten voor wat het is. | |
Dr_Flash | zondag 17 juni 2012 @ 01:50 |
Ik zuig het niet uit mijn duim hoor, die dingen zijn veel groter dan je denkt ![]() Maar goed als iemand per se wil hobby'en, niet mijn probleem ![]() | |
WebHawkjuh | zondag 17 juni 2012 @ 02:08 |
Even ter verduidelijking, meer dan de helft van het apparaat gaat weg*, en alleen de frontplaat plus de flapjesdingen blijven in mijn plan zegmaar. | |
Dr_Flash | zondag 17 juni 2012 @ 02:09 |
Nja, effectively dus gewoon heel het ding ![]() | |
WebHawkjuh | zondag 17 juni 2012 @ 02:14 |
nouja maximaal de helft want de achterkant (die dingen zijn toch altijd dubbelzijdig?) kan er al in zijn geheel af. | |
WebHawkjuh | zondag 17 juni 2012 @ 02:15 |
Seinen zijn belachelijk zwaar ja, maar wel ook grappig. Er ligt nog een overweglamp op zolder. |