abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 mei 2012 @ 21:40:08 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111642774

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, kijkt altijd zo vrolijk.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 16 mei 2012 @ 21:42:59 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111642881
En dan nu de lotto. De geluksnummers van vandaag zijn 4, 5 en 6.
  Moderator woensdag 16 mei 2012 @ 21:48:05 #3
155227 crew  Guppy
dus
pi_111643078
Tickets rollen nu uit de printer :o het is een ongelofelijk wonder, maar de site werkte opeens
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_111643185
Haarlem - Luxemburg, nooit geweten dat dat 30 jaar geleden reed (in de weekenden van de zomermaanden).

pi_111643213
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 21:50 schreef Doc__Zenith het volgende:
Haarlem - Luxemburg, nooit geweten dat dat 30 jaar geleden reed (in de weekenden van de zomermaanden).

[ afbeelding ]
:o _O_
pi_111644471
quote:

[ afbeelding ]
Koele foto!
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:19:20 #7
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111644487
quote:

[ afbeelding ]
15 jaar geleden ook nog.

Ik had een keer de kans om mee te gaan, maar toen ontspoorde een goederentrein bij Visé en reed ie niet. Kon je met een standaard Belgentrein naar Visé en van daar met de bus naar Maastricht. :r
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_111644507
Visé, waar doet me dat aan denken :+
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:23:47 #9
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_111644671
Europabahn/Rheintalbahn, mei 2012 (Offenburg-Strasbourg-Appenweier-Karlsruhe-Freiburg im Breisgau)

Vrijdagmiddag 4 mei zouden we met z'n 3-en naar de dierentuin in Karlsruhe gaan, helaas waren de reisgenoten ziek en heb ik mijn plannen 'aangepast' en ben alleen op pad gegaan. Ik wilde van Freiburg naar Strasbourg via Offenburg, dan naar Karlsruhe en Durlach via Appenweier (klinkt heerlijk wanneer het uitsproken wordt door een française) en weer terug naar Freiburg met een ICE 3.

Het treintje van OSB (de 509 Oberharmersbach; een Adtranz Regio-Shuttle RS1)1 waarmee ik naar Strasbourg reis, is 1 van de 5 rijtuigen van de Ortenau-S-Bahn (OSB); die de grens over naar Frankrijk in mag2, zie wikipedia artikel onderaan (ik heb alle relevante links daar geplaatst, mocht je meer willen weten) stond klaar in Offenburg,

ik kwam vanuit Freiburg met ICE 3 (208)3 die 3 minuten te laat was vertrokken en 5 minuten te vroeg in Offenburg de deuren weer opendeed :).

Het was druk in deze trein, veel scholieren gingen een weekendje op pad naar Strasbourg en verder?
Het traject naar Strasbourg wordt de Eurobahn4,5 genoemd, voorlopig het enige traject wat grensoverschijdend is tussen de Elzas en Baden-Württemberg i.t.t. de inhoud van verschillende wikipedia-artikelen. Ik heb het al eerder genoemd deze zomer zijn er op de zondagen rechtstreekse ritten van 1 juli t/m 23 september van Müllheim (D) naar Mulhouse (F), vanaf 9 december komt er een dienstregeling waarin dit traject wordt opgenomen. 13

Komend vanaf spoor 15 zag ik in Strasbourg 2 TGV's staan waarvan dit exemplaar er niet meer echt fris uitzag.

Kaartje naar Karlsruhe gescoord en deze gruwelijke lelijke stationshal weer verlaten en als een speer naar Place Kléber.

Strasbourg is mooi en oud (en warm die dag) dus even rondgelopen. De Eurotram6 is fraai en ook nogeens

dominant aanwezig in het straatbeeld dus deze ook een paar keer gefotografeerd.

Ik was iets te laat terug bij het station dus heel even een stukje zwart gereden in een Eurotram, had ik dat ook weer gehad ;). Je hebt daar ook iets ov-chip-achtigs , wanneer je haast hebt ga je je daar echt niet in verdiepen dus de gok genomen.
Op het station snel in de klaarstaande Alstom Coradia A TER7, naar Appenweier, gesprongen. Deze trein zat weer bomvol met scholieren. In Appenweier namen we op spoor 9 afscheid van het Franse treintje. Au Revoir!

Appenweier, een spoorknooppunt ligt in de middle of nowhere waar ze zich toch erg druk maken over een HSL dwars door het dorpje heen, deze moet dan de mogelijkheid geven voor een TGV van Strasbourg naar Basel/Freiburg. Er ligt nu al een hele zwik spoor dat het dorp in 2-en splitst. En er ligt al een bocht voor de TGV (4x per dag naar Stuttgart vanaf Strasbourg). Spoor 9 van de Europabahn ligt dus afgescheiden van spoor 1 waar de treinen naar Karlsruhe of Bad
Greisbach gaan en spoor 2 waar de treinen naar Offenburg of Kreuzlingen gaan.

Dit kaartje maakt de situatie hopelijk iets duidelijker.

In de praktijk ziet het er dus zo uit.

Trein naar Kreuzlingen 16 zojuist vanaf spoor 2 vertrokken, een Doppelstockwagen, ook wel Dosto genoemd; type zelf uit te zoeken via de link, ik heb geen idee.

Ik reisde verder naar Karlsruhe waar gruwelijk veel trams rond rijden14. Het netwerk is van het zogenaamde type: tramtrein 15. Mijn einddoel die dag was de Turmbergbahn8 gelegen in Durlach en bereikbaar met lijn 1 vanaf Karsruhe. Dit is een oude kabelspoorweg (1888) die in ruim 2 minuten over 315 meter 100 meter omhoog klimt. Het is de oudste die nog in werking is, 2 oudere zijn buiten bedrijf. Oorspronkelijk werd deze kabeltrein door water omhoog en omlaag verplaatst, een zogenaamde waterballastbaan9.

De 2 treintjes gaan tegelijkertijd, en ze passeren elkaar halverwege.

Het vertrekpunt boven (waar je fraaie uitzichten hebt op de Vogezen en Karlsruhe, soms kun je wanneer de toren beklimt de torens van de kathedralen van Speyer en Strasbourg zien)

en het lege treintje, de andere met de bestuurder is nu alleen in gebruik om mensen er in te vervoeren.

Terug naar Hbf waar ik nog even met zicht op de dierentuin (het oorspronkelijke reisdoel) een verfrissing nam (in de stationhal was niks te vinden van mijn gading, een groot station zonder Kneipe dus) want het was best wel warm geworden. Om 7 uur ging ik weer met ICE 3 (601) terug naar Freiburg deze keer voorzien van een lekker pintje in de BordBistro, tschüss!
Dit stuk spoor is onderdeel van de Rheintalstrecke10 (Karlsruhe-Basel) een verbetering van de Rheintalbahn 11. Ze zijn al lang met dit project bezig, van Karlsruhe tot Offenburg is het volgens mij klaar, de rest moet in 2020 klaar zijn. Dan is de reistijd tussen Karlsruhe en Basel weer met een half uur ingekort.

nb: de achterblijvers hadden het zwaar gehad en in overleg besloten om het uitstapje naar Bern (de volgende dag) te skippen en hopelijk een andere keer te gaan. Ik wilde graag Bern een keer zien en had er afgesproken met een goede vriend, die net daar woonde en pas bij OTIF12 in dienst was getreden (dat was weer mooi spoor gerelateerd geweest).

1)Adtranz Regio-Shuttle RS1 http://nl.wikipedia.org/wiki/Baureihe_650
2)OSB http://de.wikipedia.org/wiki/Ortenau-S-Bahn
3)ICE 3 http://nl.wikipedia.org/wiki/ICE_3
4)Europabahn NL http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Appenweier_-_Straatsburg
5)Europabahn D http://de.wikipedia.org/w(...)r%E2%80%93Strasbourg
6)Eurotram http://nl.wikipedia.org/wiki/Eurotram
7)Alstom type Coradia A TER http://nl.wikipedia.org/wiki/Baureihe_641
8)Turmbergbahn http://de.wikipedia.org/wiki/Turmbergbahn_Karlsruhe-Durlach
9)Waterballastbaan http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterballastbaan
10)Rheintalstreckehttp://de.wikipedia.org/wiki/Rheintalstrecke
11)Rheintalbahn http://de.wikipedia.org/wiki/
12)OTIF http://en.wikipedia.org/w(...)nal_Carriage_by_Rail
13)Muellheim-Mulhouse http://www.muellheim-mulh(...)/Muellheim-Mulhouse/
14)Stadtbahn Karlsruhe http://de.wikipedia.org/wiki/Stadtbahn_Karlsruhe
15)Tramtrein http://nl.wikipedia.org/wiki/Tramtrein
16)Doppelstockwagen http://de.wikipedia.org/w(...)kwagen#Bildergalerie

[ Bericht 0% gewijzigd door bork op 16-05-2012 22:49:14 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_111645245
^O^
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:37:19 #11
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111645278
Leuke repo! Wat was er mis met die TGV?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:41:35 #12
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_111645466
quote:
5s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:37 schreef Duvel het volgende:
Leuke repo! Wat was er mis met die TGV?
thx, dit

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:43:31 #13
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111645560
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:41 schreef bork het volgende:

[..]

thx, dit

[ afbeelding ]
Allez, comme ce train est braque meuque!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_111645787
quote:
10s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:43 schreef Duvel het volgende:

[..]

Allez, comme ce train est braque meuque!
Tu peux expliquer en Néerlandais que tu as dit sil vous plâit? Je ne comprend pas.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2012 22:48:08 ]
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:50:30 #15
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111645901
quote:
2s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:47 schreef DrNick het volgende:

[..]

Tu peux expliquer en Néerlandais que tu as dit sil vous plâit? Je ne comprend pas.
Ça n'est pas mon problème. Mélanger le néerlandais et le français, et il est clair.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:52:53 #16
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111646003
Hoera, google translate!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_111646134
quote:
10s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:52 schreef Duvel het volgende:
Hoera, google translate!
:')

Tu n'as rien apprendu le français en école?
Je n'utilise pas Google translate pour français
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:56:43 #18
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111646181
Ja, van 1990 tot 1994.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:58:29 #19
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111646255
Fuck, dat is van voor jouw geboorte. :')
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_111646271
quote:
14s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:50 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ça n'est pas mon problème. Mélanger le néerlandais et le français, et il est clair.
Mais dans ton post il n'y as pas l'anglais.
pi_111646287
quote:
7s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:58 schreef Duvel het volgende:
Fuck, dat is van voor jouw geboorte. :')
Hehe, klopt. :)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 16 mei 2012 @ 22:59:20 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_111646290
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:41 schreef bork het volgende:

[..]

thx, dit

[ afbeelding ]
leuke repo, maar dat hoofd uit het raampje kan echt niet he ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:03:31 #23
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_111646481
quote:
10s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:59 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

leuke repo, maar dat hoofd uit het raampje kan echt niet he ...
ik denk dat ik die fix ja.
deze dan?
of

[ Bericht 22% gewijzigd door bork op 16-05-2012 23:11:18 ]
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:12:59 #24
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111647017
Wat een aftandse zooi eigenlijk.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:14:25 #25
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111647115
GODGODETERINGTYFUSKUTJOSTI'S. Sta je in Bentheim rond 19:50, denk je: Loop even naar de Friettent, en met de Berlijner naar Amersfoort...
Kom ik om 20:15 terug, zie ik op het bord staan, IC140 +90 :r
Even later werd het +110..... Trein had aanrijding gehad bij Bad Oeyenhausen ofzo.
Had ik die Grensland maar genomen ....
Ben nu onderweg, en zit bij Hengelo inmiddels, +130 ofzo. Eens kijken wat NS-personeel kan fixen, kan niet meer thuis komen...

Oh, volgens de TBP zijn wij de Stoptrein Zutphen, want wij staan opgeheven hiero. Spooktrein!
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:14:26 #26
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_111647118
quote:
3s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:12 schreef Duvel het volgende:
Wat een aftandse zooi eigenlijk.
Ik heb daar al een keer een balletje over opgegooid in #416 of #417, schijnen 25 jaar oud te zijn.
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:17:09 #27
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111647286
Dit zijn Atlantiques toch? De tweede serie, dus ergens eind jaren '80 schat ik?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_111647344
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:14 schreef greavy het volgende:
GODGODETERINGTYFUSKUTJOSTI'S. Sta je in Bentheim rond 19:50, denk je: Loop even naar de Friettent, en met de Berlijner naar Amersfoort...
Even later werd het +110..... Trein had aanrijding gehad bij Bad Oeyenhausen ofzo.
Ben nu onderweg, en zit bij Hengelo inmiddels, +130 ofzo. Eens kijken wat NS-personeel kan fixen, kan niet meer thuis komen...

Oh, volgens de TBP zijn wij de Stoptrein Zutphen, want wij staan opgeheven hiero. Spooktrein!
Denk er aan dat er werkzaamheden zijn tussen Utrecht en Rotterdam. Ik zou zeggen, probeer ergens een taxi te regelen door NS Hispeed betaald.
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:19:37 #29
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111647444
NSH-personeel is nu aan het inventariseren waar wie heen moet, en gaat ons spoedig helpen. Ik heb gezegd dat ik niet via Schiphol naar Rotterdam wil, en dan met de taxi, terwijl vanaf Amersfoort ik veel sneller thuis ben... Scheelt zo 2-3 uur!
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:21:00 #30
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111647530
quote:
2s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:17 schreef Duvel het volgende:
Is een Réseau uit 1992.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:21:10 #31
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111647539
quote:
2s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:17 schreef Duvel het volgende:
Volgens deze tabel is het afgebeelde treinstel 552 (was 528) in 1993 in dienst gekomen. Dat spul is dus wel toe aan een revisie. Dat spul heeft in 2007 een revisie gehad, en ziet er dan zo uit? :X

Dat viel me bij de Thalys-treinstellen ook op: hoewel ze een paar jaar terug zijn gereviseerd, ziet de verf er behoorlijk afgebladderd uit. Dat zie ik bij een ICE of een NSR-trein niet gebeuren... 't lijkt erop dat 't de Technicentres van de SNCF niet zoveel boeit.
pi_111647718
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:19 schreef greavy het volgende:
NSH-personeel is nu aan het inventariseren waar wie heen moet, en gaat ons spoedig helpen. Ik heb gezegd dat ik niet via Schiphol naar Rotterdam wil, en dan met de taxi, terwijl vanaf Amersfoort ik veel sneller thuis ben... Scheelt zo 2-3 uur!
Probeer in Amersfoort goed uit te komen bij de trappen, zodat je als eerste naar de taxi's kan lopen. Zoveel zijn er niet op dat moment daar en anders sta je alsnog een uur te wachten. De taxi's staan hoofduitgang en dan naar links.
pi_111647788
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:21 schreef James1988 het volgende:

[..]

Volgens deze tabel is het afgebeelde treinstel 552 (was 528) in 1993 in dienst gekomen. Dat spul is dus wel toe aan een revisie. Dat spul heeft in 2007 een revisie gehad, en ziet er dan zo uit? :X

Dat viel me bij de Thalys-treinstellen ook op: hoewel ze een paar jaar terug zijn gereviseerd, ziet de verf er behoorlijk afgebladderd uit. Dat zie ik bij een ICE of een NSR-trein niet gebeuren... 't lijkt erop dat 't de Technicentres van de SNCF niet zoveel boeit.
Is het wel verf of zijn het stickers?
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:26:15 #34
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111647854
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:25 schreef Igen het volgende:

[..]

Is het wel verf of zijn het stickers?
Goede verf, het lijken stickers te zijn. Slechte kwaliteit dan :Y
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:26:27 #35
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_111647865
quote:
14s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:56 schreef Duvel het volgende:
Ja, van 1990 tot 1994.
Ikke van 1988 tot 1993. Win ik nu? ;)
Moi du 1988 bis 1993. Victorez-moi maintenaint? ;)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:27:38 #36
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_111647934
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:19 schreef greavy het volgende:
Als je in Hengelo blijft, kun je morgen nog op tijd in Meppen zijn :P :) .
pi_111648120
Uhm, wat!?
Sta je in Almelo rustig te wachten op de stoptren richting Deventer en Apeldoorn van 23:33, de laatste intercity die kant op is immers al lang vertrokken. Komt er ineens nog een Pimpel binnenrijden! :o
Hoe laat hoort de IC 140 normaal te rijden eigenlijk? Hij werd ook niet aangekondigd, was ook zo weer weg, maar ik ben maar wel ingestapt, vast sneller thuis dan met de (kan niet anders) vertraagde stoptrein...
En ik ben niet eens de enige reiziger... :)
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:32:29 #38
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111648239
quote:
7s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:30 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Daar waren wij al achter.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:32:45 #39
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111648249
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:26 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Jij, jij wint. Examen in gedaan?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:33:01 #40
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111648261
quote:
Komt er ineens nog een Pimpel binnenrijden! :o
Hoe laat hoort de IC 140 normaal te rijden eigenlijk?
Zo'n 2u10 eerder.
quote:
Hij werd ook niet aangekondigd, was ook zo weer weg, maar ik ben maar wel ingestapt, vast sneller thuis dan met de (kan niet anders) vertraagde stoptrein...
Nee klopt, greavy zit er ook in :)
pi_111648264
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:14 schreef greavy het volgende:

Ah ja, die trein dus... :W greavy! Sorry, ik blijf even zitten waar ik zit (achterin) ergens, heb cello bij me, en moet er toch in Deventer weer uit...
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 16 mei 2012 @ 23:33:29 #42
Maffe Fries
pi_111648291
quote:
7s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:33 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ah ja, die trein dus... :W greavy! Sorry, ik blijf even zitten waar ik zit (achterin) ergens, heb cello bij me, en moet er toch in Deventer weer uit...
je trein is opgeheven, maar rijdt toch nog :P
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:33:59 #43
45532 ziggyziggyziggy
pi_111648310
quote:
7s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:32 schreef Duvel het volgende:

[..]

Jij, jij wint. Examen in gedaan?
Nee joh. Bejjegek. Gewoon vaak blijven zitten.
pi_111648368
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:26 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Je dois faire une exam finalement au terminale. ;(
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 16 mei 2012 @ 23:37:30 #45
Maffe Fries
pi_111648489
@greavy: jouw trein zal volgens de AV met ongeveer +118 Schiphol binnenrollen :P
pi_111648566
quote:
14s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Welnee, staat gewoon op de actuele vertrektijden hoor! :D
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 16 mei 2012 @ 23:40:23 #47
Maffe Fries
pi_111648655
quote:
10s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:38 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Welnee, staat gewoon op de actuele vertrektijden hoor! :D
[ link | afbeelding ]
maar niet aangegeven op de borden. Zo bedoelde ik het :P
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:40:42 #48
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111648673
quote:
Uhm, wat!?
Sta je in Almelo rustig te wachten op de stoptren richting Deventer en Apeldoorn van 23:33, de laatste intercity die kant op is immers al lang vertrokken. Komt er ineens nog een Pimpel binnenrijden! :o
Hoe laat hoort de IC 140 normaal te rijden eigenlijk? Hij werd ook niet aangekondigd, was ook zo weer weg, maar ik ben maar wel ingestapt, vast sneller thuis dan met de (kan niet anders) vertraagde stoptrein...
Ik zit daar in. Met +130.
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:42:02 #49
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111648748
quote:
14s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Volgens de informatie die het personeel heeft, is de trein ook opgeheven, maar er waren teveel reizigers gestrand, dus laten ze hem doorrijden, zonder omroepen ed. Is theoretisch "alleen" voor afvoer van de gestrande reizigers in DE. Maarja, word toch niet gecontroleerd.
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:42:59 #50
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111648818
NSHispeed_info twitterde op woensdag 16-05-2012 om 21:35:20 #ICBerlijn 140: #ICBerlijn (Schiphol a. 23:09 uur) heeft een vertraging van ongeveer 130 minuten en komt met minimaal deze vertraging (1/2) reageer retweet
NSHispeed_info twitterde op woensdag 16-05-2012 om 21:01:10 aan op de bestemmingstations (2/2) reageer retweet
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:43:37 #51
45532 ziggyziggyziggy
pi_111648858
Interpunctie anyone? :')

woensdag 16 mei 2012 @ 23:44:40 #52
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111648923
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:43 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Interpunctie anyone? :')

[ afbeelding ]
Op de gewone website van NS ziet het er goed uit. De lijstopsommingstekens vallen weg.
pi_111648970
Succes nog met verder thuiskomen greavy, ik stap hier uit! Bedtijd... :O
  woensdag 16 mei 2012 @ 23:46:14 #54
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111649003
Te Deventer word er gekozen om de IC naar Arnhem en Nijmegen te laten wachten. Wij rollen nu binnen. Reizigers kunnen hier nog overstappen.

quote:
7s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:45 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Succes nog met verder thuiskomen greavy, ik stap hier uit! Bedtijd... :O
Ik lig hier al half te pitten.. Heb toch nog ff te gaan.
  donderdag 17 mei 2012 @ 00:00:22 #55
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111649690
WEL GODVERTERINGTYFUSGODMONGOLENZOOITJE.

Moet via Schiphol naar Rotterdam, en krijg pas daar een taxi. Verwachte aankomsttijd: Rond 3:30. Vanaf Amersfoort had het rond 1:30 geweest... "Want er rijden nog treinen vanaf Schiphol naar Rotterdam, dus daar krijg je een taxi aangeboden"
  donderdag 17 mei 2012 @ 00:01:44 #56
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_111649756
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:44 schreef James1988 het volgende:

[..]

Op de gewone website van NS ziet het er goed uit. De lijstopsommingstekens vallen weg.

De applicatiebouwers zijn bij deze gezakt voor de Android-test. Ze hebben niet alles uit Android gehaald (o.a. een XML-uitleesmethode) en dat vind ik zonde.
  donderdag 17 mei 2012 @ 00:04:35 #57
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111649912
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:01 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

De applicatiebouwers zijn bij deze gezakt voor de Android-test. Ze hebben niet alles uit Android gehaald (o.a. een XML-uitleesmethode) en dat vind ik zonde.
De NS API geeft het als een blok tekst, zonder lijstopsommingstekens, linebreaks of wat dan ook, door :{

Edit: je krijgt ook een blok HTML. Maar nog steeds is het niet duidelijk.

Zie hier wat XML zoals de NS API die serveert :{

[ Bericht 5% gewijzigd door James1988 op 17-05-2012 00:10:34 ]
  Moderator / Redactie Sport / Devops donderdag 17 mei 2012 @ 00:07:45 #58
176766 zoem
zoemt
pi_111650071
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:04 schreef James1988 het volgende:

[..]

De NS API geeft het als een blok tekst, zonder lijstopsommingstekens, linebreaks of wat dan ook, door :{
Jup. Ik stoor me daar ook al enige tijd aan. Beetje jammer, want voor de rest is het een prima applicatie.
pi_111650148
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:46 schreef greavy het volgende:
Te Deventer word er gekozen om de IC naar Arnhem en Nijmegen te laten wachten. Wij rollen nu binnen. Reizigers kunnen hier nog overstappen.
Ik heb 'm niet gezien trouwens. Stond een trein richting Zwolle en een trein richting Enschede aan de overkant van het perron :X
  donderdag 17 mei 2012 @ 00:11:01 #60
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111650262
quote:
7s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:09 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ik heb 'm niet gezien trouwens. Stond een trein richting Zwolle en een trein richting Enschede aan de overkant van het perron :X
Werd ook weer verbeterd even later... Je moest die van 0:14 ofzo hebben :p
  donderdag 17 mei 2012 @ 00:59:40 #61
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111652416
Altijd al eens willen weten hoe het spoor er nou uitziet op Antwerpen - Schiphol via Roosendaal?

Of ben je benieuwd naar hoe Frankfurt Flughafen Fernbf - Keulen eruitziet aan 300 km/h? Zo dus:

donderdag 17 mei 2012 @ 01:12:39 #62
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_111652823
Tu sais? Je Ne Savais Pas que j'ai le pouvoir de le mettre plus et plus de chose Francophone sur cette Forum. Je n'espere pas je va regrette plus tard. Par Contre vous trouvez ca pas trop grave?

Tering, je kijkt een paar uurtjes niet ne je bent al een topic plus 60 post verder...:)
pi_111652845
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 00:00 schreef greavy het volgende:
WEL GODVERTERINGTYFUSGODMONGOLENZOOITJE.

Moet via Schiphol naar Rotterdam, en krijg pas daar een taxi. Verwachte aankomsttijd: Rond 3:30. Vanaf Amersfoort had het rond 1:30 geweest... "Want er rijden nog treinen vanaf Schiphol naar Rotterdam, dus daar krijg je een taxi aangeboden"

Niet zo haten, je weet toch dat dit kan gebeuren als je bijna je hele leven in een trein doorbrengt.
  donderdag 17 mei 2012 @ 01:39:30 #64
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111653445
Maar inmiddels in de Nachttrein van 1:03 uit Schiphol onderweg naar Zwijndrecht. Onze trein kwam met +126 in Schiphol binnen, om 1:15. De nachttrein lieten ze tot 1:20 wachten, en vertrokken dus - dankzij ons - met +17. Nette service. Heeft de HC van IC140 zich sterk voor gemaakt. Zitten nu met 17 man in deze trein, waarvan er een aantal ri Rotterdam en Den Haag moeten. Ook al moet je naar Den Haag HS, en rijdt er geen OV meer naar je huis (die je normaal wel had gehad) krijg je nu ook een taxi voor.
Het is netjes geregeld. In Rotterdam krijg ik met nog iemand een taxi van NSH, waarbij er eerst iemand in Lombardijen afgezet moet worden, en dan door naar Zwijndrecht.
pi_111655635
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 23:14 schreef greavy het volgende: Trein had aanrijding gehad bij Bad Oeyenhausen ofzo.
Bad Oeyenhausen! :D
Ooit nog 1,5 uur in de file gestaan daar met de auto. :o
pi_111655644
Zo te lezen had ik niets te klagen met maar een vertraging van 15 minuten met mijn dienst :+
pi_111655672
quote:
14s.gif Op donderdag 17 mei 2012 08:13 schreef Monopoly het volgende:
Zo te lezen had ik niets te klagen met maar een vertraging van 15 minuten met mijn dienst :+
verder een goede reis gehad?
pi_111655682
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2012 08:19 schreef b2py het volgende:

[..]

verder een goede reis gehad?
Kort maar krachtig. Havendienst.
Rangeren op emplacement Waalhaven Zuid, containertrein uitrijden bij RSC, nieuwe containertrein binnenrijden op RSC, Kolentrein uitrijden bij Europoort West.
Daar ging het mis, Class'66 gaf wat storingen en schoot telkens na een meter of 20 in de snelremming.
Hele systeem een rotschop gegeven (lees, opnieuw opgestart :')) en toen werkte het wel gelukkig :)
  donderdag 17 mei 2012 @ 08:22:46 #69
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111655692
Omwonenden van Godinne terug naar huis

Zo'n 300 inwoners van Godinne hebben voor het eerst sinds 5 dagen kunnen slapen in hun eigen bed. Vorige week vrijdag werden ze geëvacueerd nadat 2 goederentreinen er op elkaar waren gebotst.
In een van de twee treinen zat een gevaarlijke stof waardoor de tank eerst leeggemaakt moest worden. Daarom werd de buurt ook afgesloten en moesten de omwonenden hun huizen verlaten. Ze hebben 5 dagen bij familie of op hotel moeten doorbrengen.

Het leegmaken van de tank heeft veel langer geduurd dan verwacht door een berekeningsfout van de producent. Het treinverkeer op de lijn Namen-Dinant zal pas over enkele dagen heropgestart worden. Tot dan zijn er vervangbussen.
pi_111655743
quote:
14s.gif Op donderdag 17 mei 2012 08:21 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Rangeren op emplacement Waalhaven Zuid, containertrein uitrijden bij RSC, nieuwe containertrein binnenrijden op RSC, Kolentrein uitrijden bij Europoort West.
Daar ging het mis, Class'66 gaf wat storingen en schoot telkens na een meter of 20 in de snelremming.
Hele systeem een rotschop gegeven (lees, opnieuw opgestart :')) en toen werkte het wel gelukkig :)
beetje rangeren dus?
pi_111655777
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2012 08:33 schreef b2py het volgende:

[..]

beetje rangeren dus?
Ja, lekker relaxed dienstje gehad.
pi_111656365
Pics. Ik las dat jij van de pics was.
  donderdag 17 mei 2012 @ 09:55:48 #73
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111656543
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2012 08:10 schreef b2py het volgende:

[..]

Bad Oeyenhausen! :D
Ooit nog 1,5 uur in de file gestaan daar met de auto. :o
Ja, wie niet... :{
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport donderdag 17 mei 2012 @ 11:36:23 #74
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_111658920
quote:
'HSL moet echt langzamer!'

De hogesnelheidstrein moet nu echt langzamer gaan rijden door Lansingerland. Dat staat in een brandbrief van het gemeentebestuur aan minister Schultz van Haegen en de Tweede Kamer.

Als de trein met 120 km per uur passeert in plaats van de huidige 160 km zou dit al twee decibel aan geluid kunnen schelen. Het gemeentebestuur is vanmening dat de tijdelijke maatregel snel kan worden ingevoerd zonder de dienstregeling aan te hoeven passen.

Al jaren lang strijden de inwoners van Lansingerland over de geluidsoverlast op de HSL. Er zijn al diverse onderzoeken naar geweest.

Er loopt nu al een proef met een structurele oplossing van de geluidsoverlast, maar Lansingerland kan daar niet op wachten. De uitkomsten van die proef zijn pas eind van het jaar bekend.

Bron: http://www.treinenweb.nl/(...)web+%28Treinenweb%29
_O- 8)7
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_111658946
quote:
10s.gif Op donderdag 17 mei 2012 11:36 schreef dennistd het volgende:

[..]

_O- 8)7
2 decibel maarliefst! :')
pi_111659108
quote:
14s.gif Op donderdag 17 mei 2012 08:21 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Kolentrein uitrijden bij Europoort West.
Heh cool, sinds wanneer rijdt RTB kolentreinen?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 mei 2012 @ 11:49:06 #77
Maffe Fries
pi_111659277
quote:
2s.gif Op donderdag 17 mei 2012 11:37 schreef DrNick het volgende:

[..]

2 decibel maarliefst! :')
is op zich een stevige geluidsreductie, maar ipv te miepen hadden ze die tijd ook kunnen gebruiken om mee te werken aan een oplossing
pi_111659545
quote:
14s.gif Op donderdag 17 mei 2012 11:49 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

is op zich een stevige geluidsreductie, maar ipv te miepen hadden ze die tijd ook kunnen gebruiken om mee te werken aan een oplossing
2 dB valt toch wel mee? Stel de trein maakt 80 dB, dan wordt het 78.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2012 11:58:35 ]
pi_111659588
quote:
2s.gif Op donderdag 17 mei 2012 11:58 schreef DrNick het volgende:

[..]

Het is een logaritmische schaal. 3 dB reductie is een halvering van de geluidssterkte.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 mei 2012 @ 11:59:56 #80
Maffe Fries
pi_111659604
quote:
2s.gif Op donderdag 17 mei 2012 11:58 schreef DrNick het volgende:

[..]

de schaal van dB loopt anders dan je denkt. Ongeveer 3 dB extra is een verdubbeling van het geluid, dus dan kan het veel schelen als je aan geluidsreductie doet.
pi_111659781
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 11:59 schreef Igen het volgende:

[..]

Het is een logaritmische schaal. 3 dB reductie is een halvering van de geluidssterkte.
quote:
14s.gif Op donderdag 17 mei 2012 11:59 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

de schaal van dB loopt anders dan je denkt. Ongeveer 3 dB extra is een verdubbeling van het geluid, dus dan kan het veel schelen als je aan geluidsreductie doet.
Ah, duidelijk zo. ^O^
  donderdag 17 mei 2012 @ 12:28:02 #82
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_111660634
quote:
9s.gif Op donderdag 17 mei 2012 09:55 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, wie niet... :{
ditto :(
pi_111661027
quote:
14s.gif Op donderdag 17 mei 2012 11:59 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

3 dB is een verdubbeling van de geluidsintensiteit, nauwelijks een hoorbaar verschil. Bij 6 dB heb je het over een verdubbeling van de geluidsdruk en pas bij een verschil van 10 dB is het volume van geluid 'twee keer zo hard'.
pi_111665803
Mijn nachttrein gisteren had ook last van die aanrijding bij Bad Oeyenhausen, 2+ uur stilgestaan uiteindelijk :) Nu onderweg naar stockholm
pi_111668685
Het hangt er toch vanaf of je het over dB hebt of over dB(A)? Want dB(A) is toch het geluid wat mensen beleven/horen?
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
  donderdag 17 mei 2012 @ 16:55:12 #86
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111669649
quote:
10s.gif Op donderdag 17 mei 2012 11:36 schreef dennistd het volgende:

[..]

_O- 8)7
Vooral mooi dat de gemeente, in weerwil van iedereen die er wel verstand van heeft, bepaalt dat 120 km/u ook wel kan.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator / Redactie Sport / Devops donderdag 17 mei 2012 @ 16:59:57 #87
176766 zoem
zoemt
pi_111669867
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 16:32 schreef Mr.Jorn. het volgende:
Het hangt er toch vanaf of je het over dB hebt of over dB(A)? Want dB(A) is toch het geluid wat mensen beleven/horen?
Dat maakt zeker uit. Bij dB(A) is er een correctie uitgevoerd voor de gevoeligheid van het menselijk oor, want die varieert per frequentie. De luidheid van een (zuivere) toon wordt uitgedrukt in foon (phon). Bij een A-weging wordt 40 phon gehanteerd. Het geluidsniveau bij 40 phon wordt afgetrokken van het gemeten geluidsniveau om de dB(A) waarde te vinden.

Er bestaan overigens ook een B-, C- en D-wegingen die respectievelijk 70 phon, 100 phon en 40 noy als criterium hanteren. dB(B) en dB(C) worden gebruikt als het geluid erg 'hard' is, omdat de waargenomen luidheid dan wat vlakker is over het hoorbare frequentiegebied.

[ Bericht 0% gewijzigd door zoem op 17-05-2012 17:11:04 ]
  donderdag 17 mei 2012 @ 17:01:51 #88
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111669955
Vraag voor de deskundigen: heeft die 2 dB van de gemeente langs de HSL dan zin of niet?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator / Redactie Sport / Devops donderdag 17 mei 2012 @ 17:55:53 #89
176766 zoem
zoemt
pi_111672270
Dan zou je eigenlijk het rapport moeten doorlezen, want anders zegt 2dB verschil niet zo veel. Ik kon alleen een rapport uit 2010 vinden. De waarde waarover het gaat is ook gebaseerd op tijdsduur, dag/nacht/avond-wegingen en dergelijke. Dus niet zozeer de extreme waardes. 2dB kan in dat opzicht best het verschil kunnen maken tussen acceptabel en vervelend geluidoverlast, maar om nou te zeggen het het echt heel veel is...

Hoe moet dat straks als de V250 met 250km/h voorbij raast; dan komt er 4dB bij tov 160km/h. Ze zijn in ieder geval bezig om de toepassing van geluidsschermen en geluidsabsorberende materialen te verbeteren als ik het rapport mag geloven. Een snelheidsreductie zal dan ook niet meer zijn dan een tijdelijke maatregel.

Ze mogen alleen wel een spellchecker inhuren, AnsalsoBreda :')
pi_111672914
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 11:43 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Heh cool, sinds wanneer rijdt RTB kolentreinen?
Al een tijdje. Ze halen 3 á 4x per week Kolentrein uit in Amsterdam, die rijden we naar Emmerich.
Deze trein (en dienst) vannacht was niet van RTB, we waren uitgehuurd aan RRF :)
pi_111673037
Ja dacht ik al, RRF rijdt het overigens ook alleen maar in opdracht van TXL. Zal wel gaan over de TXL kolentreinen tussen Amsterdam/Rotterdam en Oberhausen Osterfeld en door naar Duisburg Wanheim.

Oftewel RTB personeel op RRF loks met een TXL trein :P
pi_111673208
:D Lekker complicated :D
  donderdag 17 mei 2012 @ 19:24:17 #93
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111675651
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 18:15 schreef Zug-Chef het volgende:
Ja dacht ik al, RRF rijdt het overigens ook alleen maar in opdracht van TXL. Zal wel gaan over de TXL kolentreinen tussen Amsterdam/Rotterdam en Oberhausen Osterfeld en door naar Duisburg Wanheim.

Oftewel RTB personeel op RRF loks met een TXL trein :P
Ja. Want de HGK kolenboer naar de Westhaven rijdt (bij mijn weten) ook in opdracht van TXL.
pi_111676324
Volgens mij niet. TXL rijdt op Duisburg Wanheim terwijl HGK (en CT) naar Möllen (Voerde) gaan.
  donderdag 17 mei 2012 @ 19:40:19 #95
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111676482
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 19:37 schreef Zug-Chef het volgende:
Volgens mij niet. TXL rijdt op Duisburg Wanheim terwijl HGK (en CT) naar Möllen (Voerde) gaan.
Oh. Oja. Je hebt gelijk. Haal wat dingen door elkaar heen.
  donderdag 17 mei 2012 @ 19:50:13 #96
200192 Darkwing_Duck
pi_111677057
Als NS Profail dit nou ook eens zou doen met zijn spoortunnels dan levert het nog een leuk centje voor ze op, en hbben wij wat te kijken:
pi_111677825
Eentje voor de kenners:
Vriendinlief en ik willen morgen een rondje Nederland doen met de trein. Zij heeft haar studenten week-OV en ik heb een meereiskaartje van de spoordeelweken. In principe reizen we dus gratis en voor niets. Nu dachten we het nóg leuker te kunnen maken door ook de 2->1 kaartjes van de spoordeelweken te gebruiken. Oftewel waar je een geldig 2e klas vervoersbewijs hebt wordt dit voor nop een 1e klas kaartje. Maar gaat dit ook werken icm het studenten-ov en mijn meereiskaartje? Of wordt dit niet toegestaan?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 mei 2012 @ 20:09:48 #98
Maffe Fries
pi_111677996
de verschillende kaartjes van de spoordeelweken mag je niet met elkaar combineren. bovendien waren ze toch alleen in het weekend geldig?
  donderdag 17 mei 2012 @ 20:12:58 #99
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111678135
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 20:05 schreef GlenSpey het volgende:
Eentje voor de kenners:
Vriendinlief en ik willen morgen een rondje Nederland doen met de trein. Zij heeft haar studenten week-OV en ik heb een meereiskaartje van de spoordeelweken. In principe reizen we dus gratis en voor niets. Nu dachten we het nóg leuker te kunnen maken door ook de 2->1 kaartjes van de spoordeelweken te gebruiken. Oftewel waar je een geldig 2e klas vervoersbewijs hebt wordt dit voor nop een 1e klas kaartje. Maar gaat dit ook werken icm het studenten-ov en mijn meereiskaartje? Of wordt dit niet toegestaan?
Staat in het boekje dat:
- Je de acties niet met elkaar mag combineren
- overgang 2->1e klas alleen in weekend geldig is.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 17 mei 2012 @ 20:13:40 #100
Maffe Fries
pi_111678170
quote:
2s.gif Op donderdag 17 mei 2012 20:09 schreef Peterselieman het volgende:
de verschillende kaartjes van de spoordeelweken mag je niet met elkaar combineren. bovendien waren ze toch alleen in het weekend geldig?
even een aanvulling: de meereiskaart mag je zo te zien doordeweek na 9.00 uur gebruiken en in het weekend, terwijl de 2-1 overgangskaart alleen in het weekend geldig is. Een combi van beide kaarten is niet toegestaan.

Meereizen met een ov-studentenkaart mag volgens de voorwaarden wel
  donderdag 17 mei 2012 @ 20:13:53 #101
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111678184
Klopt helemaal.

Overigens: de geruchten gaan dat Hitachi Rail op korte termijn AnsaldoBreda over wil nemen.
  Moderator donderdag 17 mei 2012 @ 20:33:18 #102
155227 crew  Guppy
dus
pi_111679147
Ik was vandaag op station Veurne. Wat een schattig stationnetje is dat O+ en het huisje wordt gerenoveerd
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 17 mei 2012 @ 20:39:48 #103
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_111679509
Hej!

Waarom bouwen ze hier een spoornet, en rijden er like vijf treinen per dag, alle richtingen samen? 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator donderdag 17 mei 2012 @ 20:46:44 #104
155227 crew  Guppy
dus
pi_111679842
:?
  donderdag 17 mei 2012 @ 20:48:37 #105
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111679920
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 20:46 schreef Guppyfriend het volgende:
:?
Daar in België is dat zo.
  donderdag 17 mei 2012 @ 20:50:43 #106
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_111680019
Hier in Noorwegen is dat zo :P

Over België verbaas ik me niet zo snel meer :D
pi_111680122
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 20:39 schreef Dr_Flash het volgende:
Hej!

Waarom bouwen ze hier een spoornet, en rijden er like vijf treinen per dag, alle richtingen samen? 8)7
Waarschijnlijk omdat er geen hond woont, maar die hond (die er niet woont) toch af en toe wel ergens heen wil.
  Moderator donderdag 17 mei 2012 @ 21:00:42 #108
155227 crew  Guppy
dus
pi_111680504
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 20:48 schreef greavy het volgende:

[..]

Daar in België is dat zo.
In Veurne vertrok er toch elk uur een trein naar Brussel, en dat op een feestdag. Viel me eerlijk gezegd nog niet tegen, ik zag de bui al hangen dat we daar twee uur zouden moeten wachten of zo :')
  donderdag 17 mei 2012 @ 21:32:15 #109
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111682116
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 20:50 schreef Dr_Flash het volgende:
Hier in Noorwegen is dat zo :P

Over België verbaas ik me niet zo snel meer :D
Ah. Geloof het graag dat het daar ook zo is.
  donderdag 17 mei 2012 @ 21:41:42 #110
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111682600
Gister in Apeldoorn en Bad Bentheim geweest...

Locon-huurlok RRF5 met vuiltrein
RRF is net Apeldoorn binnengelopen met de vuiltrein, en trekt hier de trein richting de doorgaande sporen, om hem terug te duwen naar een ander spoor, waar de 9901 hem over gaat nemen.

Syntus 3436 als Grensland Express
Als wijze van proef rijdt Syntus elk uur met een stoptreintje tussen Hengelo en Bad Bentheim. Hier komt de trein net Hengelo binnen, en zal kort later retour naar Bad Bentheim keren.

BE D24+lege grindtrein (Gz229)
Arriveert hier te Bad Bentheim Bahnhof. Hier word de lok vervangen door een BR185'er van de DB, die de trein naar verdere bestemmingen in Duitsland zal brengen.

Syntus 3436 en WFB ET001
Nadat de steward van de GLE de trappetjes weer terug heeft gezet, kan er weer vertrokken worden door Syntus naar Hengelo.

BE D24 en DB 185 385+Gz229
Nadat de lok van de Bentheimer Eisenbahn is afgetrapt, rijdt deze weer weg richting de opstelsporen. De 185'er neemt de lege grindtrein mee.

BE D??+(tank)Containertrein(69171) en DB 185 385+grindtrein
De Bentheimer Eisenbahn vertrekt hier net.

DB 185 385+lege grindtrein
Nadat de BE hem heeft afgeleverd, neemt DB de trein aan de andere kant over, en wacht op een pad richting verdere oorden.

BE D20 + Pinnow-shuttle + Locon 482 039 (Gz231)
Vandaag was ik in Bad Bentheim, maar moest de trein van 20:44 naar Nederland hebben, de allerlaatste van de dag. Op het moment dat deze kwam binnen rijden, was ik net met WFB-personeel in gesprek. De IC was er nog niet, en de reisinformatie liet niks weten. De eerste omroep kwam om 21:07, dat de trein aanrijding met een persoon had bij Bad Oeyenhausen, en de trein +80 had. Uiteindelijk werd het +130. Hier had ik een "Panic" shot gemaakt van de Pinnow-shuttle die binnen komt rijden. Had ik eerder geweten dat de IC veel te laat was, had ik hem op een andere locatie op het perron vastgelegd.
  donderdag 17 mei 2012 @ 21:49:39 #111
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111682949
Waarom rijdt de Grenslandexpress eigenlijk met een dieseltrein? Het hele stuk wordt onder 1500 V afgelegd, had men niet beter een SGMm kunnen huren van NS?
  donderdag 17 mei 2012 @ 21:51:20 #112
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111683023
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 21:49 schreef James1988 het volgende:
Waarom rijdt de Grenslandexpress eigenlijk met een dieseltrein? Het hele stuk wordt onder 1500 V afgelegd, had men niet beter een SGMm kunnen huren van NS?
Ik weet niet of op spoor 3 gewisseld kan worden van spanning. Heb daar nog niet eerder treinen met Nederlandse spanning gezien.
En NSR zal geen SGMm verhuren, eerder een Plan V ;)
  donderdag 17 mei 2012 @ 21:55:15 #113
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111683177
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 21:51 schreef greavy het volgende:

[..]

Ik weet niet of op spoor 3 gewisseld kan worden van spanning. Heb daar nog niet eerder treinen met Nederlandse spanning gezien.
Als ik de gedetailleerde tekeningen op www.sporenplan.nl goed interpreteer zijn sporen 1 t/m 5 voorzien van een omschakelbare bovenleiding. Dat zou dus geen probleem hoeven te zijn.
quote:
En NSR zal geen SGMm verhuren, eerder een Plan V ;)
Goed punt. Dan is een DM'90 wel een stuk moderner (en dus voor reizigers aantrekkelijker) dan een Plan V :)
  Redactie Sport donderdag 17 mei 2012 @ 22:04:11 #114
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_111683627
Ik denk dat ook meespeelt dat de Syntus-machinisten DM90's al kennen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 17 mei 2012 @ 22:07:58 #115
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111683817
quote:
07:11 + Zwijndrecht 2 Rotterdam Centraal Sprinter (NS)
08:03 + Den Haag Centraal 1

08:08 + Den Haag Centraal 5 Gouda Intercity (NS)
09:05 + Amersfoort 1

09:14 + Amersfoort 2b Zwolle Sprinter (NS)
09:18 + Amersfoort Schothorst 3
:r Desnoods vertrek ik 6:48 al naar Dordrecht, om daar de 1900 IC Venlo-Den Haag te pakken _O-

Edit: Ik MOET wel naar Dordrecht, want anders kom ik morgen na het werk niet meer thuis _O- Goed dat ik mij dat ff realiseer :P

Om IRM te mijden (logisch!):
quote:
06:58 + Dordrecht 1b Rotterdam Centraal Intercity (NS)
07:38 + Den Haag Centraal 2

08:08 + Den Haag Centraal 5 Gouda Intercity (NS)
09:05 + Amersfoort 1

09:14 + Amersfoort 2b Zwolle Sprinter (NS)
09:18 + Amersfoort Schothorst 3
Ja, had ook om 7:21 pas uit Dordrecht kunnen gaan. Morgen even in Emmerich kijken :)

[ Bericht 6% gewijzigd door greavy op 17-05-2012 22:14:16 ]
pi_111703310
Wat een leuke verassing; de 1251 op Utrecht Centraal net!

Redactie Sport vrijdag 18 mei 2012 @ 15:55:35 #117
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_111706786
Die is onderweg naar Venlo en komt rond 19.30u terug: http://somda.nl/drgls/919/
PM mij!
pi_111708106
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 14:18 schreef Bitlord het volgende:
Wat een leuke verassing; de 1251 op Utrecht Centraal net!

[ afbeelding ]
Wat gaan ze met de assen doen dan?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 mei 2012 @ 17:09:05 #119
Maffe Fries
pi_111709493
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 16:33 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Wat gaan ze met de assen doen dan?
hoe bedoel je?
pi_111709545
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 17:09 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

hoe bedoel je?
Hij bedoelt dat je Bitlord 'verrasing' fout hebt heeft geschreven.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 18-05-2012 17:19:56 ]
pi_111709754
Taalnazi is in tha house!
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 mei 2012 @ 17:16:09 #122
Maffe Fries
pi_111709768
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 17:10 schreef Igen het volgende:

[..]

Hij bedoelt dat je 'verrasing' fout hebt geschreven.
dat was ik niet :+

oh en jij schrijft het nu ook fout :+

Maar goed: volgens Somda zou de 1252 rijden, maar deze heeft wielbanden die tegen de afkeuring aan zitten en nog veel meer zaken die gefixt moeten worden, dus die zien we voorlopig niet meer terug op de baan
  vrijdag 18 mei 2012 @ 17:43:52 #123
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111710810
1252 rijdt al tijden niet om die reden. Ik had die ook niet verwacht.
  vrijdag 18 mei 2012 @ 17:45:27 #124
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111710873
Oja, Monopoly, welke tractie hebben jullie zondag? Ik gok een 186 of G2000? In Emmerich staat btw de RTB 186 107+V203 stil vandaag :P
pi_111713776
Ze hebben chippoortjes geplaatst op station hilversum. Ik vraag me af hoe het straks moet als er een spoorwijziging is vanaf of naar spoor 1. Of, zoals mij vandaag overkwam, je de IC naar Utrecht (vanaf spoor 2) nèt mist en dan maar de stoptrein vanaf spoor 1 een kwartier later wilt nemen.

Voor wie de situatie in Hilversum niet kent: om van spoor 1 naar een van de andere perrons te komen moet je nu door twee chippoortjes.
pi_111715797
Maakt met de poortjes niks uit. Je bent namelijk geen geld kwijt indien je binnen een bepaalde tijd (> 30 minuten) weer uitcheckt op hetzelfde station.
pi_111717112
Ik denk dat hij eerder doelt op het feit dat je 3 minuten moet wachten voordat je kan inchecken (na uitgecheckt te zijn). In het voorbeeld dat hij gaf, stel je staat op perron 2 -> spoorwijziging naar spoor 1 -> je moet 3min wachten voordat je weer kan inchecken.
  vrijdag 18 mei 2012 @ 21:22:47 #128
318211 hemarookworst
Man bijt worst
pi_111720384
Kennen jullie dit filmpje al? Leuk gedaan, wel grappig :P

Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
  Redactie Sport vrijdag 18 mei 2012 @ 21:24:48 #129
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_111720456
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 20:11 schreef zponz het volgende:
Ik denk dat hij eerder doelt op het feit dat je 3 minuten moet wachten voordat je kan inchecken (na uitgecheckt te zijn). In het voorbeeld dat hij gaf, stel je staat op perron 2 -> spoorwijziging naar spoor 1 -> je moet 3min wachten voordat je weer kan inchecken.
Dan zou je met een overstap ook in de problemen kunnen komen. Sowieso zou die 3 minuten-grens eerder een 10 seconden-grens moeten worden, maar ook niet moeten gelden voor een andere in-/uitcheckpunt op hetzelfde station.
PM mij!
pi_111721164
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 21:22 schreef hemarookworst het volgende:

Leuk filmpje idd :P

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-05-2012 21:41:02 ]
  vrijdag 18 mei 2012 @ 21:49:12 #131
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_111721504
Toen ik vanavond langs het nieuwe station Kampen kwam stonden er bordjes "Kampen-zuid". Het ozu toch Kampen worden? Ook reed de Hanzelijn ES64F4 weer rondjes.
pi_111721615
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 21:24 schreef dennistd het volgende:

[..]

Dan zou je met een overstap ook in de problemen kunnen komen. Sowieso zou die 3 minuten-grens eerder een 10 seconden-grens moeten worden, maar ook niet moeten gelden voor een andere in-/uitcheckpunt op hetzelfde station.
Overstappen had ik zelf nog niet eens aan gedacht. Overstap van spoor 1 naar 2/3/4 is heel normaal. Ik ga eens vragen hoe ze dat bij de NS denken op te gaan lossen.

Edit.... ik moet ze een brief sturen. :') Die chatclient snapt er de ballen van, en als je eenmaal zover bent dat je ergens komt dan heb je te weinig ruimte om je vraag uit te leggen. Een gewoon klantenservice@ns.nl was zeker te duur? makkelijk te vinden.

[ Bericht 9% gewijzigd door Fixers op 18-05-2012 22:01:58 ]
pi_111722831
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 21:22 schreef hemarookworst het volgende:

Een van die digitale geintjes doet me altijd hieraan denken:
  vrijdag 18 mei 2012 @ 22:51:27 #134
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111724547
Vandaag de TransPennine Express gereden. Was tof. :)
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 19 mei 2012 @ 01:00:31 #135
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111729752
quote:
Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Bewerkt door: Astrid Snoeys − 15/05/12, 17u12 − Bron: belga.be

Van midden juli tot eind 2012 vermindert het aanbod van de hogesnelheidstrein Thalys. Op de trajecten richting Oostende en Namen rijden er in die periode geen Thalystreinen, tot het einde rijden er minder trein op de verbindingen Brussel-Parijs. Van september tot december vermindert het aanbod ook op het traject Parijs-Amsterdam. Aan de oorzaak liggen werkzaamheden.

Reizigers die tijdens de zomermaanden vertrekken vanuit een van de stations op de trajecten richting Oostende of Namen (Oostende, Brugge, Gent en Namen, Charleroi en Bergen) kunnen gebruik maken van een alternatief. Zij kunnen via het Belgische binnenlandse net van de NMBS naar Brussel-Zuid reizen met een ticket voor "Elk Belgisch Station" (EBS).

Van Parijs naar Brussel vermindert het aanbod tot het eind van het jaar van 25 treinen per dag naar 22. En op het traject Parijs-Brussel-Amsterdam rijden er vanaf september negen in plaats van tien treinen per dag.

Onderhoud
De onderhoudswerkzaamheden beginnen in juli en lopen tot eind april 2013. Ze moeten "de stiptheid, de dienstverlening en het comfort van de reizigers blijvend verbeteren", aldus Thalys in een persbericht. "Of er ook begin 2013 nog steeds minder Thalys-treinen rijden, is voorlopig nog niet duidelijk", aldus Thalys-woordvoerster Charlotte De Thaeye.

Franck Gervais, CEO van Thalys International, vraagt de reizigers om begrip. "We weten dat dit grote onderhoudsprogramma tot ongemakken kan leiden voor onze klanten. Door dit onderhoud in de zomer te laten doorgaan, trachten we de impact voor onze klanten zo klein mogelijk te houden."
Bron: De Morgen
  zaterdag 19 mei 2012 @ 01:40:21 #136
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111730853
SGB Goes

Helaas niet op het SGB-terrein geweest. Vond 15 euro te pittig om even een halfuur-drie kwartier rond te kijken (was tegen 17u weer op de fiets terug in Goes, en was ondertussen in Hoedensekerke geweest. SGB had hier geen kortingstarieven voor, om enkel het terrein te bezoeken.

In Goes bij de overgang naast het station:

SGB 22 'Bever'

SGB 2 'Borsele'
In tegenstelling tot mijn verwachtingen kwam SGB nog langs met een losse loc richting het depot. Toen ik kwam aanfietsen, passeerde een Sik met enkele rijtuigen als Ledig Mat naar Goes.

SGB 2 'Borsele'+trein 500
De eerste reizigerstrein van de dag kwam al vrij snel langs. Met 5 rijtuigen en een stalen D aan de haak vertrekt de combinatie naar Hoedensekerke.

SGB 3 'Bison', onbekende loc en SGB 264
Passeren hier als 'Loccentrein' de 's-Heer Abtskerksezandweg, en zijn onderweg in de richting Hoedensekerke.

NSM Plan U 114 (502)
Het Spoorwegmuseum is een veel terugkerende gast bij de SGB tijdens 'Sporen naar het verleden'. De Plan U heeft al diverse malen gereden, maar vorig jaar mocht de Blauwe Engel opduiken. Dit jaar was de Plan U weer slachtoffer, en passeert de 's-Heer Abtskerkseweg naar Hoedensekerke als trein 502.

SGB ?? + SGB 3 'Bison' + goederentrein
Nadat ik enkele honderden meters verder gefietst was op de 's-Heer Abtskerkseweg (had in Goes een OV-fiets gehuurd), kwam er nog een fraai goederentreintje voorbij.

TSP 64.169 + rijtuigen (504)
Zoals verwacht reed trein 504 naar Hoedensekerke met de TSP 64.169. Deze locomotief is door CrossRail overgebracht naar Goes, om dit weekend te pendelen tussen Goes en Hoedensekerke. Hier word de 's-Heer Abtskerkseweg gepasseerd.

SGB 2 'Borsele'+Stalen D+5 rijtuigen (501)
Nadat de SGB 2 in Hoedensekerke was geaariveerd, mocht deze weer retour keren als trein 501 naar Goes, en passeert hier de 's-Heer Abtskerkseweg.

SGB 264+Goederentrein
Komt hier langs het stationnetje van Nisse, en gaat richting Goes.

NSM Plan U 114 (503)
Nadat de goederentrein was gepasseerd, volgt de Plan U al vrij snel. Deze passeert station Nisse als trein 501.

SGB 3 'Bizon'+2 'Borsele'+5 rijtuigen en Stalen D (506)
Passeert hier het stationnetje van Nisse, die tijdens Sporen naar het Verleden niet aangedaan wordt.

TSP 64.169 + rijtuigen (505)
Nadat de TSP 64 169 is omgelopen in Hoedensekerke, mag het uiteindelijk weer vertrekken naar Goes als trein 505.

NSM Plan U 114 (508)
Ook de Plan U maakte nog een tweede rit naar Hoedensekerke. Hier arriveert de Plan U 114 van het Spoorwegmuseum bij Langeweegje, waar het station Kwadedamme heet. Hier moet de trein op een zeer beperkte snelheid langs een sluisdeur, waar gelijk achter een overpad ligt, en vlak daarna het station volgt.

NSM Plan U 114 (508)
Vlak na de sluis bij Langeweegje ligt het station Kwadedamme, dat in Langeweegje ligt. Na een stop word er weer vertrokken naar Hoedensekerke.

SGB 2+3 + trein 507
Met een kleine vertraging vertrekt de stoomtrein weer naar Goes, met dubbeltractie.

NSM Plan U 114
Hoedensekerke

TSP 64.169 + rijtuigen
Arriveren met een vertraging in Hoedensekerke

NSM Plan U 114
Vertrekt uit Hoedensekerke naar Goes

NSM Plan U 114
Laat Hoedensekerke nu echt achter zich voor vandaag.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 01:42:42 #137
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111730918
Oja Fles, sinds wanneer ligt het busstation van Deventer(bij treinstation) in Den Haag?
  zaterdag 19 mei 2012 @ 01:54:24 #138
256140 RhytmicalRemedy
'Respect few,fear none
pi_111731202
Op zondag 6 juni 2010 12:30 schreef Flounder het volgende:
'Jezus, je bent een echte Nederlander he?'
Op maandag 5 november 2012 01:17 schreef tarantism het volgende:
'speciaal ingelogd om deze post te eren _O_ :D'
  Redactie Sport zaterdag 19 mei 2012 @ 07:45:12 #140
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_111732787
Hebben ze de Plan U trouwens nog uit elkaar moeten halen in Goes? Ik meen me te herinneren dat ie daar twee of drie jaar terug ook kop moest maken op een te kort spoor om op de SGB-lijn te komen :P
PM mij!
pi_111734774
Wat de hell is er aan de hand vandaag? :?
Zat net in een afgeladen IC tussen enschede - amersfoort. (2 viertjes) waarbij de mensen overal verspreid in het pad en in de 1e klas zaten.
Toen in de IC tussen amersfoort - amsterdam nog meer mensen. moesten zelfs mensen achterblijven :')
En nu in de ic amsterdam - den helder ook debiel veel mensen nadat de hele trein knettervol aankwam in amsterdam.

Overigens zijn het vooral vrouwen met kort pittig haar & bejaarden :')

Gratis reizen waar ik niks van weet ofzo? Geld erop toe? :+

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2012 10:55:20 ]
  zaterdag 19 mei 2012 @ 10:56:56 #142
164283 Luco
Buongiorno!
pi_111734830
Toppers in Concert, mensen die er een dagje Amsterdam eraan vastplakken?
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
  Redactie Sport zaterdag 19 mei 2012 @ 10:57:35 #143
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_111734851
Kruidvat he, icm de overgangskaartjes van de spoordeelweken (wat eigenlijk niet mag, maarja)
PM mij!
pi_111737265
Trein den haag - venlo rijdt ook rond met minimaal 10 bakken, zowel virm als icm
  zaterdag 19 mei 2012 @ 12:40:07 #145
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_111737544
Leuke platen Greavy!
pi_111743254
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 21:51 schreef Fixers het volgende:

[..]

Overstappen had ik zelf nog niet eens aan gedacht. Overstap van spoor 1 naar 2/3/4 is heel normaal. Ik ga eens vragen hoe ze dat bij de NS denken op te gaan lossen.

Edit.... ik moet ze een brief sturen. :') Die chatclient snapt er de ballen van, en als je eenmaal zover bent dat je ergens komt dan heb je te weinig ruimte om je vraag uit te leggen. Een gewoon klantenservice@ns.nl was zeker te duur? makkelijk te vinden.
De 3-minutenregel geldt alleen bij paaltjes, niet bij poortjes. Richting perron kan je alleen inchecken, richting uitgang kan je alleen uitchecken. Je kan er dus in, je omdraaien en er meteen weer uit. Zonder drie minuten te wachten.
pi_111743294
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 12:28 schreef b2py het volgende:
Trein den haag - venlo rijdt ook rond met minimaal 10 bakken, zowel virm als icm
Wanneer?
pi_111743515
Vanochtend, ik heb in ieder geval de 1933 en 1935 met 10 bakken ICM gezien ;)
pi_111746276
Als ze dat nou eens doordeweeks zouden doen i.p.v. iedereen in de ochtendspits in 7 bakken ICMm proberen te proppen :|W
pi_111746915
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 15:57 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

De 3-minutenregel geldt alleen bij paaltjes, niet bij poortjes. Richting perron kan je alleen inchecken, richting uitgang kan je alleen uitchecken. Je kan er dus in, je omdraaien en er meteen weer uit. Zonder drie minuten te wachten.
Maar betaal je dan niet tweemaal het opstaptarief?
pi_111747237
Nee, merkte het eergister bij vriendin ook. Die vroeg zich af of ze nou was ingecheckt en ik zei: "Check uit en loop terug door het poortje". Ze checkte inderdaad uit, toen de poortjes weer gesloten waren checkte ze weer in. Die was overigens bij RET Metrohalte Kralingse Zoom. Weet niet of dat veel verschilt met NS?
  zaterdag 19 mei 2012 @ 18:04:59 #152
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111747560
Bij de NS heb je geen opstaptarief, maar heb je een degressief kilometertarief. 2x 50 km is duurder dan 1x 100 km. Wanneer je uitcheckt en vervolgens opnieuw incheckt gaat die teller opnieuw lopen.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 21:09:17 #153
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_111755203
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 22:51 schreef Duvel het volgende:
Vandaag de TransPennine Express gereden. Was tof. :)
Vandaag de Bergensbana gedaan. Vrij teleurstellend: meer dan de helft van de lijn gaat door tunnels. En dan is 230 km een heeeeeel eind..
  zaterdag 19 mei 2012 @ 22:43:36 #154
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_111760414
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 21:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Vandaag de Bergensbana gedaan. Vrij teleurstellend: meer dan de helft van de lijn gaat door tunnels. En dan is 230 km een heeeeeel eind..
Tisnie dat je dat niet van te voren kon weten toch?
Hoest met de euro-kroon ratio en de øl-prijzen :)
  zaterdag 19 mei 2012 @ 22:54:59 #155
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_111761150
Wij gaan woensdag die kant uit, heel veel zin in! Hoe zit dat met die CNL naar Kopenhagen, wordt die altijd gereden door zo'n 1200? Of is dat maar af en toe?
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  Redactie Sport zaterdag 19 mei 2012 @ 23:01:04 #156
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_111761455
Alleen het gedeelte Watergraafsmeer-Amsterdam Centraal ;)
Dit zodat op Amsterdam Centraal er geen loc om hoeft te lopen. Van Amsterdam tot Emmerich zit er een 1700 voor, in Duitsland en Denemarken zou ik het niet weten.
PM mij!
  zaterdag 19 mei 2012 @ 23:06:22 #157
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_111761766
Hmm ok. Boring :P
pi_111762408
Zo, terug van familie weekend. Nog even achter de PC zitten, vanavond nog even patatje halen en morgen weer aan de arbeid.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 23:37:01 #159
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111763948
Ben ik klaar met werk in De ArenA bij de Toppers, zit de trein nog knoert vol met die fans enz...
  zaterdag 19 mei 2012 @ 23:39:59 #160
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_111764153
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 22:43 schreef bork het volgende:

[..]

Tisnie dat je dat niet van te voren kon weten toch?
Hoest met de euro-kroon ratio en de øl-prijzen :)
Alles is hier schoftig duur. En bier nog schoftiger dan schoftig. Halve liter ongekoeld, supermarkt: ¤3,80.
Halve liter Carlsberg, bordbistro trein: ¤10,=

Zonder met de ogen te knipperen.
pi_111764288
quote:
13s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 23:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Alles is hier schoftig duur. En bier nog schoftiger dan schoftig. Halve liter ongekoeld, supermarkt: ¤3,80.
Halve liter Carlsberg, bordbistro trein: ¤10,=

Zonder met de ogen te knipperen.
Zo, dat is gewoon kutkloterij man. Ze kloppen je het geld uit de zak :N

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2012 23:42:26 ]
  zaterdag 19 mei 2012 @ 23:44:12 #162
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_111764400
Ja prcies. Kijk ik wist dat het duurder dan in NL zou zijn, maar dit slaat gewoon nergens op.e
pi_111765423
Zie net op rooster dat ik ergens anders ben ingedeeld voor morgen ;(
Kom dus niet langs Oss met die graanwagens greavy

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2012 00:01:46 ]
  zondag 20 mei 2012 @ 00:12:32 #164
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111766047
quote:
13s.gif Op zondag 20 mei 2012 00:01 schreef Monopoly het volgende:
Zie net op rooster dat ik ergens anders ben ingedeeld voor morgen ;(
Kom dus niet langs Oss met die graanwagens greavy
Oh. Waar mag je dan heen?
pi_111766081
quote:
1s.gif Op zondag 20 mei 2012 00:12 schreef greavy het volgende:

[..]

Oh. Waar mag je dan heen?
Emmerich - Maasvlakte. Maar weet verder niets of het gemengd net is of betuwe route, en wat de lading etc is.
  zondag 20 mei 2012 @ 00:23:03 #166
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111766541
quote:
14s.gif Op zondag 20 mei 2012 00:13 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Emmerich - Maasvlakte. Maar weet verder niets of het gemengd net is of betuwe route, en wat de lading etc is.
Zal dsn wel de Stuttgart-sh 41794 zijn. Moet je zeker al vroeg in Em zijn?

Ik zag vandaag de Retrack IJsselmonde-Emmerich klaarstaan op IJsselmonde.
pi_111767261
Vandaag en gister tussen Enschede en Groningen een aantal leuke treinen gehad:
IRM(m?, gele stoelen), VIRM, ICMm, een IC uit Duitsland met die verschrikkelijke groene stoelen. Toch best netjes zonder planning :)
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 20 mei 2012 @ 00:51:06 #168
Maffe Fries
pi_111767662
die met gele stoelen is ICRm. trek-duw-combinatie met loc is dat
  zondag 20 mei 2012 @ 00:53:20 #169
311816 Bitlord
Bitlord
pi_111767740
Vandaag een schoonfamiliedag gehad in Zeeland met een leuke bestemming: de Stoomtrein Goes-Borsele. Eerst met de stoomtrein naar Hoedekenskerke, daar in 10 minuten overstappen op de Belgische gastloc met dito rijtuigen en daarmee een stukje terug naar Kwadendamme. Na een bezoek aan een vlindertuin bij deze halte (best aardig) terug naar Goes. Ik kon natuurlijk niet uitgebreid met mn spiegelreflex gaan paraderen, zeker wanneer het de eerste keer is wanneer je een deel van de familie ziet.

Met de telefoon echter nog een foto kunnen maken van een nieuw historisch voertuig in aanbouw; een Omc:

Van deze motorwagens, die bij de opening van de spoorlijn van Goes naar Goes in 1927 werden gebruikt, was niets meer bewaard gebleven. Op het onderstel van een Duitse Schienenbys wordt nu een replice gebouwd.

zondag 20 mei 2012 @ 01:24:36 #170
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111768932
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 21:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hoe lang deed je er over? Wij zaten bijna 2,5 uur in dat ding.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 20 mei 2012 @ 10:27:54 #171
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_111774018
Drie uur enkele reis, Geilo - Bergen
  zondag 20 mei 2012 @ 11:01:21 #172
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111774596
Hmm. Een donateursrit met historisch materieel in Polen:

Lekker bont gezelschap :)
  zondag 20 mei 2012 @ 11:02:11 #173
256146 b2py
Beton!
pi_111774611
Wel allemaal oude troep :P
  zondag 20 mei 2012 @ 11:06:27 #174
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_111774693
Wat een gave foto :P zeker met die schele lok voorop.
  zondag 20 mei 2012 @ 11:09:20 #175
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111774740
Owja. Gister weer eens een dag gehad die ik zelf in het honderd heb lopen gooien _O-

- 's Ochtends in Breda de omgeleide PON-trein op willen wachten. Ik wist wanneer die kwam, maar toen liep ik nog door de tunnel op mijn gemakje. En dan loop je de trap op, en zie je hem voorbij rijden :(
- UnitCargo Venlo ri Kijfhoek kwam langs, maar toen stonden wij bij de Subway (ik wist dat ie moest komen -O- )
- Een andere trein met huifdoekwagens kwam ook langs (ik wist het...) maar toen liepen wij op ons gemak in de tunnel
- Later met de IC140 ri Amsterdam zouden wij er op Hilversum uit voor 2 treintjes met de RailPro wagens. Bleven we zitten in de trein, omdat wij dat even vergeten waren _O-
Zo, dat was mijn dagje gister wel -O- Eigen schuld gelukkig :P
  Redactie Frontpage / Sport zondag 20 mei 2012 @ 11:14:36 #176
Maffe Fries
pi_111774832
Het leven van een spotter gaat niet altijd over rozen _O-
  zondag 20 mei 2012 @ 11:21:24 #177
256146 b2py
Beton!
pi_111774962
Dat is toch best blond hoor Greavy :P
  zondag 20 mei 2012 @ 11:23:34 #178
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111774999
quote:
10s.gif Op zondag 20 mei 2012 11:14 schreef Peterselieman het volgende:
Het leven van een spotter gaat niet altijd over rozen _O-
Ik weet het. Vond het wel geniaal van mij. De tijden weten, maar ze nog allemaal missen, terwijl ik daar gewoon was _O-

[ Bericht 1% gewijzigd door greavy op 20-05-2012 11:29:04 ]
  zondag 20 mei 2012 @ 11:27:40 #179
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_111775077
Dat vereist wel een bepaalde vaardigheid ja...
  zondag 20 mei 2012 @ 11:33:30 #180
256146 b2py
Beton!
pi_111775198
Best OP waardig ook trouwens, als vervanging van die andere melding. Die is natuurlijk alweer een beetje gedateerd. ;)
pi_111792578
Die GTW's gaan volgens mij als het warm wordt wel flink wat meer herrie maken dan als het koud is.
  zondag 20 mei 2012 @ 18:54:09 #182
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111793156
Perronspoor 6 is buiten gebruik in de Schipholtunnel. En als dan een IC 11 minuten nodig heeft om mensen in- en uit te laden wordt het vanzelf een chaos.
De IC uit Eindhoven en Amsterdam ri Den Haag reed met 3 bakjes ICM, en was de dader. Trein zat en stond overladen vol...
  Redactie Frontpage / Sport zondag 20 mei 2012 @ 19:03:12 #183
Maffe Fries
pi_111793684
ach ja, dat is op zondag wat weinig. Dat gold ook voor de omgeleide IC Hoofddorp-Schiphol-Amsterdam-Zwolle en verder die vanochtend met drie propvolle bakjes ICMm vertrok. Was iets te krap gepland :P
  Redactie Sport zondag 20 mei 2012 @ 19:04:46 #184
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_111793778
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 18:54 schreef greavy het volgende:
Perronspoor 6 is buiten gebruik in de Schipholtunnel.
Die was gisteren ook al buiten dienst, leverde volgens mij wel enige vertraging op ondanks normale treinlengtes
PM mij!
  zondag 20 mei 2012 @ 19:14:20 #185
258802 Yreal
henk..!
pi_111794337
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 18:54 schreef greavy het volgende:
Perronspoor 6 is buiten gebruik in de Schipholtunnel. En als dan een IC 11 minuten nodig heeft om mensen in- en uit te laden wordt het vanzelf een chaos.
De IC uit Eindhoven en Amsterdam ri Den Haag reed met 3 bakjes ICM, en was de dader. Trein zat en stond overladen vol...
zat al even te kijken op de AV, maar ik zie een ic van eindhoven naar den haag over amsterdam, maar vanaf den haag geen vergelijkbare trein. Waar laten ze dat matrieel dan? Wel een creative serrie trouwens :P
  Redactie Frontpage / Sport zondag 20 mei 2012 @ 19:18:08 #186
Maffe Fries
pi_111794537
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 19:14 schreef Yreal het volgende:

[..]

zat al even te kijken op de AV, maar ik zie een ic van eindhoven naar den haag over amsterdam, maar vanaf den haag geen vergelijkbare trein. Waar laten ze dat matrieel dan? Wel een creative serrie trouwens :P
de trein de andere kant op rijdt ook gewoon. En wat de trein Hoofddorp - NoordOost betreft herleven ook oude tijden, want tot de opening van de Zuidtak reed de IC uit de richting Amersfoort na Amsterdam Centraal door als stopper naar Hoofddorp.
  zondag 20 mei 2012 @ 19:27:38 #187
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111795097
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 19:14 schreef Yreal het volgende:

[..]

Vanaf Den Haag rijdt er gewoon een IC 2600 Den Haag-Amsterdam, die in Amsterdam overgaat op de IC 693500 Amsterdam-Eindhoven (ipv Schiphol-Eindhoven).
In omgekeerde richting is het IC 693500 Eindhoven-Amsterdam die overgaat op de IC 2600 Amsterdam-Den Haag. Misschien dat de AV soms nog Amsterdam oid toont, dan zit er iets bij NSR mis in de reisplanner qua doorkoppeling.

En idd, de NoordOost rijdt als IC van/naar Amsterdam en tussen CS en Schiphol-Hoofddorp als Stoptrein.
  zondag 20 mei 2012 @ 19:32:02 #188
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111795387
Paar foto's van vandaag:
Hoorn:

SHM 26+rijtuigen

SHM 35 'Griezel' rangeert met rijtuigen

SHM26 + ketelwaterwagen

Amsterdam CS:

VolkerRail 203-4+Werktrein

VolkerRail 203-4+Werktrein
Hier is de trein net opgereden tot het seintje.
  zondag 20 mei 2012 @ 19:44:24 #189
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_111796074
Zo. Ik heb alle bordjes van de Flåmsbana compleet *O*
  zondag 20 mei 2012 @ 19:56:41 #190
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111796757
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 19:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Netjes! Drie uur Bergensbana klinkt ook heftig. Vandaag groot stuk North York Moors Railway gedaan, erg leuk!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport zondag 20 mei 2012 @ 20:16:59 #191
Maffe Fries
pi_111798104
quote:
nice. Nu neem je wel een heel erg grote voorsprong op de rest :P
pi_111801622
@greavy

Die laatste foto ziet je dubbele rails tussen de rails liggen. Dient dit voor versteviging? Je ziet het bijv. ook op het nieuwe stuk spoor van Zwolle richting de nieuwe brug over de IJssel, maar wat is de echte reden hiervoor?
  zondag 20 mei 2012 @ 21:03:52 #193
256146 b2py
Beton!
pi_111801739
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 21:02 schreef Viezze het volgende:
@greavy

Die laatste foto ziet je dubbele rails tussen de rails liggen. Dient dit voor versteviging? Je ziet het bijv. ook op het nieuwe stuk spoor van Zwolle richting de nieuwe brug over de IJssel, maar wat is de echte reden hiervoor?
Oud spoor wat de aannemer nog moet verwijderen of nieuw spoor wat er alvast ligt. Een functie heeft het in ieder geval niet. ;)
pi_111801764
quote:
@greavy

Dat is een extra veiligheid, dat als een trein ontspoort, dat die dan nog steeds niet zomaar van de brug valt, of tegen een pilaar van een gebouw rijdt dat over het spoor is gebouwd, etc.
pi_111801821
quote:
Mooie plaatjes weer ^O^
quote:
Feli! *G*
pi_111802338
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 21:03 schreef b2py het volgende:

[..]

Oud spoor wat de aannemer nog moet verwijderen of nieuw spoor wat er alvast ligt. Een functie heeft het in ieder geval niet. ;)
Maar het zit toch goed vast. Dat zal dan wel tegen diefstal zijn?
  zondag 20 mei 2012 @ 21:14:15 #198
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_111802524
:W

Ik rijd dagelijks met de (nieuwe) sprinter op traject Uitgeest - Amsterdam Centraal (via Zaandam).
Het ding rijdt al jaren, maar noem het nog steeds de 'nieuwe sprinter'. Maf eigenlijk. Gelukkig rijdt hij intussen het merendeel van de tijd wél.
(Un)masking for the greater good.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 20 mei 2012 @ 21:18:30 #199
Maffe Fries
pi_111802812
quote:
@greavy

op een spoorbrug en op een aantal andere plaatsen heeft het wel degelijk een functie, want mocht een trein ontsporen dan wordt er zo voor gezorgd dat deze niet een geheel eigen leven gaan.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 20 mei 2012 @ 21:19:16 #200
Maffe Fries
pi_111802873
quote:
1s.gif Op zondag 20 mei 2012 21:11 schreef Viezze het volgende:

[..]

dat oude spoor dat er ligt zit niet goed vast, maar is ook niet zomaar weg te halen. Het is simpelweg te zwaar :P
pi_111802991
quote:
14s.gif Op zondag 20 mei 2012 21:18 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

op een spoorbrug en op een aantal andere plaatsen heeft het wel degelijk een functie, want mocht een trein ontsporen dan wordt er zo voor gezorgd dat deze niet een geheel eigen leven gaan.
Maar als een trein met, zeg eens 100 kmh, ontspoort, gaan twee stukjes rails dat dan echt tegenhouden? Ik zou verwachten dat de trein daar gewoon overheen knalt en nog steeds lekker doet wat hij wil.
pi_111803059
quote:
14s.gif Op zondag 20 mei 2012 21:19 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat oude spoor dat er ligt zit niet goed vast, maar is ook niet zomaar weg te halen. Het is simpelweg te zwaar :P
Op greavy's foto zitten die twee contrarails anders wel op elke biels vastgeschroefd.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 20 mei 2012 @ 21:24:39 #203
Maffe Fries
pi_111803240
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 21:21 schreef Igen het volgende:

[..]

Op greavy's foto zitten die twee contrarails anders wel op elke biels vastgeschroefd.
Op dat stuk wel, maar dat lijken me dan ook geen oude rails. dat is waar ik het over had namelijk
pi_111803306
quote:
14s.gif Op zondag 20 mei 2012 21:24 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Op dat stuk wel, maar dat lijken me dan ook geen oude rails. dat is waar ik het over had namelijk
Het stuk bij Zwolle waar ik het over had zit het ook vast, vandaar dat ik het vroeg ;)
  Redactie Frontpage / Sport zondag 20 mei 2012 @ 21:26:19 #205
Maffe Fries
pi_111803363
quote:
1s.gif Op zondag 20 mei 2012 21:20 schreef Viezze het volgende:

[..]

Maar als een trein met, zeg eens 100 kmh, ontspoort, gaan twee stukjes rails dat dan echt tegenhouden? Ik zou verwachten dat de trein daar gewoon overheen knalt en nog steeds lekker doet wat hij wil.
toch wel. een ontsporing begint klein en kan hierdoor door een contrarail vaak al in de kiem worden gesmoord.
pi_111803593
quote:
14s.gif Op zondag 20 mei 2012 21:26 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

toch wel. een ontsporing begint klein en kan hierdoor door een contrarail vaak al in de kiem worden gesmoord.
Duidelijk, kan ik me extra veilig voelen daar :P
  zondag 20 mei 2012 @ 21:38:13 #207
256146 b2py
Beton!
pi_111804218
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 21:21 schreef Igen het volgende:

[..]

Na de foto nog een keer te hebben bekeken is dit geen normale spoorrails, maar ES-Lassen, ook wel lijmlassen genoemd. Waarom die dingen er dan vast op zitten? Ik heb geen flauw idee.. Wegwaaien doen ze iig niet..
  zondag 20 mei 2012 @ 21:53:28 #208
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_111805248
Is het niet gewoon een oldschool oplossing van twee spoorstaven met lasplaten?
  zondag 20 mei 2012 @ 21:56:07 #209
201952 lezut
et rezut
pi_111805430
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 21:38 schreef b2py het volgende:

[..]

Na de foto nog een keer te hebben bekeken is dit geen normale spoorrails, maar ES-Lassen, ook wel lijmlassen genoemd. Waarom die dingen er dan vast op zitten? Ik heb geen flauw idee.. Wegwaaien doen ze iig niet..
Ik zie geen las zitten?

In Zwolle op de brug liggen die spoorstaven in het midden er omdat aan de Zwolse kant van de brug een nogal grote compensatieinrichting ligt... dat ding moet de uitzetting van de complete brug zo ongeveer opvangen, dus die kan ongeveer een meter uitzetten en krimpen. Vanzelfsprekend wordt dat een zwak punt en dan wordt er extra versteviging aangebracht om de boel mooi bij elkaar te houden.
  zondag 20 mei 2012 @ 22:30:00 #210
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111807989
quote:
1s.gif Op zondag 20 mei 2012 21:11 schreef Viezze het volgende:

[..]

Het zit gewoon met bouten en alles vast aan de bielzen inderdaad. Ik durf zo 1-2-3 niet te zeggen waar het voor is. Zal wel een extra veiligheid zijn oid.
Of dat als er een stuk spoor ontbreekt, dat ze dat al ter plekke hebben _O-
pi_111808179
quote:
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 20:41 schreef Cucumissativus het volgende:
.. en ik trof het niet want het was zo'n opgevoerde tram die in elk gehucht stopte! -O-
Terechte klacht wel
  zondag 20 mei 2012 @ 22:47:22 #212
318211 hemarookworst
Man bijt worst
pi_111809280
De sprinter in de toekomst.

Uw ADH vitamine Worst
pi_111809941
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 22:47 schreef hemarookworst het volgende:

[ afbeelding ]
Dat is toch dat ding op het hoofdkantoor van de ns?
[edit] ja dus,
  zondag 20 mei 2012 @ 22:59:54 #214
318211 hemarookworst
Man bijt worst
pi_111810045
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 22:58 schreef remcoP het volgende:

[..]

Dat is toch dat ding op het hoofdkantoor van de ns?
Geen idee. Ik waag me daar niet. Kan je mij meer over vertellen?
Uw ADH vitamine Worst
pi_111810229
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 22:59 schreef hemarookworst het volgende:

[..]

Geen idee. Ik waag me daar niet. Kan je mij meer over vertellen?
Volgens mij heeft de ns op een bepaalde plek in het hoofdkantoor een aantal treinen staan, ik weet er ook niet heel veel van.
  zondag 20 mei 2012 @ 23:09:24 #216
318211 hemarookworst
Man bijt worst
pi_111810690
Toegankelijk voor de gewone man?
Uw ADH vitamine Worst
  zondag 20 mei 2012 @ 23:12:59 #217
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111810948
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 23:02 schreef remcoP het volgende:

[..]

Volgens mij heeft de ns op een bepaalde plek in het hoofdkantoor een aantal treinen staan, ik weet er ook niet heel veel van.
Klopt. Staan - als het goed is - in het HK op de Laan van Puntenburg 100, en nee, je kan er niet zomaar naar binnen.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 20 mei 2012 @ 23:14:36 #218
Maffe Fries
pi_111811059
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 23:12 schreef greavy het volgende:

[..]

Klopt. Staan - als het goed is - in het HK op de Laan van Puntenburg 100, en nee, je kan er niet zomaar naar binnen.
pasje vragen bij de balie. Been there, done that.
  zondag 20 mei 2012 @ 23:24:18 #219
318211 hemarookworst
Man bijt worst
pi_111811723
quote:
14s.gif Op zondag 20 mei 2012 23:14 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

pasje vragen bij de balie. Been there, done that.
Kan je zomaar een pasje vragen dan?
Uw ADH vitamine Worst
  Redactie Frontpage / Sport zondag 20 mei 2012 @ 23:26:42 #220
Maffe Fries
pi_111811842
quote:
11s.gif Op zondag 20 mei 2012 23:24 schreef hemarookworst het volgende:

[..]

Kan je zomaar een pasje vragen dan?
nee, net zoals je de inktpot of andere bedrijfsgebouwen niet zomaar kunt betreden.
pi_111815012
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 22:47 schreef hemarookworst het volgende:

[ afbeelding ]
Wat is hier zo bijzonder aan? Dit ding kon toch al de vorige sprinters vervangen ipv die nieuwe lelijke dingen van nu? Mag allemaal wel wat beter ogen imo.
  maandag 21 mei 2012 @ 01:06:24 #222
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111816238
Die "Sprinter van de toekomst" mist een vrij cruciaal onderdeel: een koppeling om meerdere treinstellen mee te kunnen koppelen, of weg te slepen. :P
  maandag 21 mei 2012 @ 03:07:33 #223
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_111818154
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 01:06 schreef James1988 het volgende:
Die "Sprinter van de toekomst" mist een vrij cruciaal onderdeel: een koppeling om meerdere treinstellen mee te kunnen koppelen, of weg te slepen. :P
Dat gaat via UMTS.

Draadloos.
  maandag 21 mei 2012 @ 09:58:14 #224
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111820893
De Spoorwensdag Express gaat met een DDZ rijden op dinsdag 22 en woensdag 23 mei 2012.
Let op: Dit is de planning, het kan veranderen door storingen oid!

Dinsdag 22 mei 2012

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
STATION        PERRONSPOOR    VERTREKTIJD

Utrecht              9B               9:02
Houten Castellum   2                9:12/9:16
Geldermalsen        4B               9:29/9:32
Den Bosch           1B               9:46/9:49
Eindhoven            3               10:10/10:21
Weert                3B              10:39/10:42
Roermond             1               10:57/11:00
Sittard              3A              11:15/11:17
Heerlen              2                 11:32/11:50
Kerkrade             2               11:59/13:10
Landgraaf                              13.16/13:25    
Heerlen                                13.28/13:37
Schin op Geul                          13.46/13:52
Valkenburg                             13.56/14:45
Maastricht                            14.56/16:00
Sittard                                16.14/16:17
Roermond                               16.32/16:33
Weert                                   16.46/17:04
Eindhoven                              17.04/17:08
Den Bosch                              17.28/17:48
Utrecht                                18.19

Woensdag 23 mei 2012

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Utrecht           9:22
Woerden              9.32/9:35
Gouda                 9.44/9:47
Rotterdam            10.07/10:15
Dordrecht            10.29/10:36
Zevenbergen         10.49
Roosendaal          11.01/11:11
Goes                  11.44/11:58
Vlissingen          12.17/16:33
Goes                  16:50/17:03
Roosendaal          17:33/17:52
Dordrecht            18:19/18:24
Rotterdam            18:36/18:40
Gouda                18:59/19:03
Woerden              19:13/19:15
Utrecht              19:25
  maandag 21 mei 2012 @ 10:20:59 #225
45532 ziggyziggyziggy
pi_111821459
quote:
7s.gif Op maandag 21 mei 2012 03:07 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Dat gaat via UMTS.

Draadloos.
pi_111824343
quote:
7s.gif Op maandag 21 mei 2012 03:07 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Dat gaat via UMTS.

Draadloos.
En het slepen gebeurt gewoon magnetisch toch?
  maandag 21 mei 2012 @ 13:58:47 #227
318211 hemarookworst
Man bijt worst
pi_111829062
quote:
12s.gif Op maandag 21 mei 2012 11:49 schreef WhiteJoker het volgende:

[..]

En het slepen gebeurt gewoon magnetisch toch?
JaZeker :')

Overigens is het plaatje van een document over de Stedenbaan.
Uw ADH vitamine Worst
pi_111829158
Zo, heb me ingeschreven voor de machinistenopleiding in Amsterdam. Hoop dat ik niet te laat ben :) Over 2 weken ook nog maar even de open dag aldaar bezoeken.
pi_111829491
Als ze nog een open dag hebben denk ik niet dat je te laat bent ;)
Begreep dat ze wel over de 90 aanmeldingen zaten voor aankomend jaar, dus om 25 over te houden (na alle tests) moeten er toch behoorlijk wat afvallen.
Wat is eigenlijk normaal gesproken het percentage afvallers bij de tests (als je via NS solliciteert)? Ik meende ooit gehoord te hebben dat 1 op de 10 doorgaat, maar dat lijkt mij erg weinig...
  maandag 21 mei 2012 @ 16:42:28 #230
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111835911
Oh, dat kan wel aardig kloppen. Het zijn zware proeven en er zijn genoeg afvallers.
pi_111838261
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 14:09 schreef MTL het volgende:
Begreep dat ze wel over de 90 aanmeldingen zaten voor aankomend jaar, dus om 25 over te houden (na alle tests) moeten er toch behoorlijk wat afvallen.
Wat is eigenlijk normaal gesproken het percentage afvallers bij de tests (als je via NS solliciteert)? Ik meende ooit gehoord te hebben dat 1 op de 10 doorgaat, maar dat lijkt mij erg weinig...
Pfff... dus er zijn er zo'n 65 die het veld moeten ruimen?
Ik zou eigelijk wel willen weten wat voor tests je nou precies krijgt. Want ik vind de aantallen afvallers zorgwekkend...

En wat gaat men trouwens doen als er meer dan 25 succesvol door de tests heenkomen? Worden die dan uitgeloot ofzo? :{ Of starten ze dan een 2e klas erbij op?
pi_111839203
Ik denk dat het nog best lastig kan zijn om überhaupt de eerste klas vol te krijgen met die percentages.
Er zijn altijd mensen die niet komen opdagen voor het intakegesprek (dus nog voor die tests), en daarnaast nog een percentage die al afvalt tijdens het intakegesprek plus daarbij dan de mensen die afvallen bij de tests.

De tests die je moet doorlopen zijn:

- capaciteitentest
- reactietest
- concentratietest
- gesprek met psycholoog
- vragenlijsten
pi_111840954
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2012 18:00 schreef MTL het volgende:
Ik denk dat het nog best lastig kan zijn om überhaupt de eerste klas vol te krijgen met die percentages.
Er zijn altijd mensen die niet komen opdagen voor het intakegesprek (dus nog voor die tests), en daarnaast nog een percentage die al afvalt tijdens het intakegesprek plus daarbij dan de mensen die afvallen bij de tests.

De tests die je moet doorlopen zijn:

- capaciteitentest
- reactietest
- concentratietest
- gesprek met psycholoog
- vragenlijsten
Ken eigelijk alleen de gevreesde knoppentest :P Bij welke test komt die aan de beurt? Lijkt me er eentje die in meerdere straatjes past. Wat voor soorten testjes kan je nog meer verwachten bij de diverse onderdelen?
pi_111841909
Knoppentest moet je niet bang voor zijn.
Het gaat om het verbeteren van fouten. Op het moment dat het mis gaat moet je niet doorgaan met op knoppen rammen, maar 1 seconde "herstellen", en dan weer opnieuw beginnen. Ze willen graag zien dat je fouten kan oplossen ipv te snel door gaan op fouten, en daardoor nieuwe fouten maakt.
  maandag 21 mei 2012 @ 19:20:38 #235
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111842982
quote:
NS en Veolia rijden beide naar Landgraaf met Pinkpop

Bij de aankomende editie van Pinkpop in Landgraaf, zaterdag 26 mei tot en met maandag 28 mei, rijden NS en Veolia beide van en naar Landgraaf.

De lijn Maastricht Randwyck - Heerlen - Landgraaf - Kerkrade Centrum wordt normaal altijd uitgevoerd door Veolia en de afgelopen jaren was dat met Pinkpop niet anders. Dat zorgde echter voor problemen. Veolia had moeite genoeg capaciteit te bieden en bovendien kostte het de kleine vervoerder veel geld.

Verder was het voor reizigers met een OV-chipkaart onhandig, aangezien zij, indien ze reisden op saldo, om moesten checken om met Veolia verder te reizen en daardoor meer geld kwijt waren.

NS rijdt met pendeltreinen
Vanaf dit jaar rijdt de NS met pendelende dubbeldekkers tussen Heerlen en Landgraaf. Het perron van station Landgraaf is daarvoor speciaal langer gemaakt, zodat reizigers niet meer naast het perron uit hoeven te stappen door te lange treinen.

De doorrijdende NS-treinen zorgen er ook voor dat reizigers die met de NS aanreisden niet meer om hoeven te checken en daardoor goedkoper uit zijn met de chipkaart.

Reisplanner
Helaas is de reisplanner van de NS nog niet aangepast aan de nieuwe situatie. Er staan zelfs minder treinen in de planner dan die er gebruikelijk rijden. Dit wordt naar verwachting snel aangepast.

Extra treinen
De extra treinen die elk jaar voor Pinkpop rijden in de nachten, van Heerlen richting Eindhoven en de Randstad, staan al wel goed in de reisplanner.
http://www.treinreiziger.(...)f_met_pinkpop-144379

Goed dat dit besloten is, Veolia die NS daarvoor "inhuurt". Het is voor Veolia slecht te doen om voldoende capaciteit te bieden tijdens de piekuren naar Pinkpop.
  maandag 21 mei 2012 @ 19:31:11 #236
45532 ziggyziggyziggy
pi_111843631
quote:
Ik meende ooit gehoord te hebben dat 1 op de 10 doorgaat, maar dat lijkt mij erg weinig...
Valt me nog mee. Toen ik solliciteerde voor trdl, waren er een stuk of honderd aanmeldingen voor mijn post. Uiteindelijk hebben er twee een contract gekregen.
pi_111843797
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2012 19:31 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Valt me nog mee. Toen ik solliciteerde voor trdl, waren er een stuk of honderd aanmeldingen voor mijn post. Uiteindelijk hebben er twee een contract gekregen.
http://www.werkenbijprora(...)r/Pages/default.aspx
quote:
“Dat sollicitatietraject is een Idols-achtige afvalrace. Door een elektronische persoonlijkheidstest die je thuis kunt doen en door diverse tests, gesprekken, rollenspellen en simulaties met systemen blijven alleen mensen over die echt geschikt zin voor deze baan.”
Aldus een collega van je :+
dag
  maandag 21 mei 2012 @ 19:44:09 #238
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111844294
Even navraag gedaan bij Italo, de eerste private exploitant van hogesnelheidstreinen in Europa. Zij gaan InterRail accepteren vanaf volgend jaar. Precieze details (zoals prijzen en voorwaarden) zijn nog niet bekend.
  maandag 21 mei 2012 @ 20:01:09 #239
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111845240
Loc 1318 van NMBS zal niet meer hersteld worden nav de ernstige crash bij Godinne, de loc is zeer zwaar beschadigt.

Ja, de loc ligt helemaal ingedekt door wagens.

Klik hier voor een Fotospecial van het treinongeluk
  maandag 21 mei 2012 @ 20:03:33 #240
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_111845377
En zo heb je ineens een wagon in je achtertuin liggen.
pi_111845762
quote:
14s.gif Op maandag 21 mei 2012 18:59 schreef Monopoly het volgende:
Knoppentest moet je niet bang voor zijn.
Het gaat om het verbeteren van fouten. Op het moment dat het mis gaat moet je niet doorgaan met op knoppen rammen, maar 1 seconde "herstellen", en dan weer opnieuw beginnen. Ze willen graag zien dat je fouten kan oplossen ipv te snel door gaan op fouten, en daardoor nieuwe fouten maakt.
Klopt ik heb er al vaak over gelezen. Mensen willen het 'te goed' doen en vallen daardoor af. Hele vervelende valkuil. Maar wat voor testjes krijg je zoal bij de andere onderdelen? Of vallen die allemaal in het niet bij de knoppentest? :P
pi_111849799
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 20:08 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Klopt ik heb er al vaak over gelezen. Mensen willen het 'te goed' doen en vallen daardoor af. Hele vervelende valkuil. Maar wat voor testjes krijg je zoal bij de andere onderdelen? Of vallen die allemaal in het niet bij de knoppentest? :P
Ik vond het allemaal wel mee vallen. Nog een concentratietest waar je een half uur naar driehoekjes loopt te staren. Die was wel pittig, omdat je redelijk gaat zitten knikkebollen.
Maar de één vind het makkelijk, en de ander noemt het hel en verdoemenis. Gewoon zorgen dat je goed wakker bent, red bulletje naar binnen klappen voor je naar binnen gaat, en gewoon je ding doen!
  maandag 21 mei 2012 @ 21:14:06 #243
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111849956
quote:
14s.gif Op maandag 21 mei 2012 21:11 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Nog een concentratietest waar je een half uur naar driehoekjes loopt te staren. Die was wel pittig, omdat je redelijk gaat zitten knikkebollen.
Ik had in Driebergen vierkantjes. En in Amersfoort kleurencombinaties.
Belangrijkste is idd goed uitgeslapen zijn, en zeker - indien nodig - je bril gebruiken. Zelf heb ik de test niet gehaald omdat ik waarschijnlijk toch een bril nodig heb ... Binnenkort ff naar de opticiën.
  maandag 21 mei 2012 @ 21:24:30 #244
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_111850655
Lijkt me sowieso wel fijn om dat te weten, wel jammer dat je er na afloop pas achter komt dan zeg, dat het misschien daar aan ligt!
  maandag 21 mei 2012 @ 21:28:20 #245
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111850917
Werd vandaag daarover gebeld door het STC. Ik mag het aanstaand schooljaar weer proberen als ik een bril/lenzen heb, of weet waar het wel door komt, en daar maatregelen tegen genomen heb.
pi_111850976
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 21:28 schreef greavy het volgende:
Werd vandaag daarover gebeld door het STC. Ik mag het aanstaand schooljaar weer proberen als ik een bril/lenzen heb, of weet waar het wel door komt, en daar maatregelen tegen genomen heb.
Top man! Snel ogen op laten meten, en gelijk nieuwe test aan vragen. Desnoods zeg je die test zelf te betalen, dan kan je het misschien nog voor het komende schooljaar proberen.
  maandag 21 mei 2012 @ 21:32:05 #247
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111851154
quote:
14s.gif Op maandag 21 mei 2012 21:29 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Top man! Snel ogen op laten meten, en gelijk nieuwe test aan vragen. Desnoods zeg je die test zelf te betalen, dan kan je het misschien nog voor het komende schooljaar proberen.
Voor dit schooljaar ben ik afgekeurd. Moet nu 9 maanden tussen zitten voor de volgende keuring.
pi_111851394
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 21:32 schreef greavy het volgende:

[..]

Voor dit schooljaar ben ik afgekeurd. Moet nu 9 maanden tussen zitten voor de volgende keuring.
Ai, dat is wel zuur.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2012 21:35:47 ]
  maandag 21 mei 2012 @ 21:39:57 #249
200192 Darkwing_Duck
pi_111851645
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 01:00 schreef James1988 het volgende:

[..]

Bron: De Morgen
Waarom maken ze dan Masaal reclame voor het moment -O-
  Redactie Sport maandag 21 mei 2012 @ 21:49:57 #250
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_111852228
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 19:20 schreef greavy het volgende:

[..]

http://www.treinreiziger.(...)f_met_pinkpop-144379

Goed dat dit besloten is, Veolia die NS daarvoor "inhuurt". Het is voor Veolia slecht te doen om voldoende capaciteit te bieden tijdens de piekuren naar Pinkpop.
Vraag me wel af hoe het zit met uitchecken in Landgraaf dan. Zouden ze daar mobiele NS-paaltjes neerzetten?
PM mij!
pi_111852374
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 21:49 schreef dennistd het volgende:

[..]

Vraag me wel af hoe het zit met uitchecken in Landgraaf dan. Zouden ze daar mobiele NS-paaltjes neerzetten?
Neeej! Dat doen ze net zoals met de extra stops bij Herenveen ijsstadion O-)
dag
  maandag 21 mei 2012 @ 21:53:15 #252
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111852456
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 21:49 schreef dennistd het volgende:

[..]

Staan - als het goed is - mobiele uitcheckpaaltjes. Ook NSR zet extra personeel in op Landgraaf, samen met Veolia.
pi_111855900
quote:
14s.gif Op maandag 21 mei 2012 21:11 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ik vond het allemaal wel mee vallen. Nog een concentratietest waar je een half uur naar driehoekjes loopt te staren. Die was wel pittig, omdat je redelijk gaat zitten knikkebollen.
Maar de één vind het makkelijk, en de ander noemt het hel en verdoemenis. Gewoon zorgen dat je goed wakker bent, red bulletje naar binnen klappen voor je naar binnen gaat, en gewoon je ding doen!
Kan me voorstellen dat dat best pittig is. Zo'n concentratietest waarbij je constant naar hetzelfde zit te kijken. Anyway hoop ik binnenkort een uitnodiging te krijgen :) En als ik er niet doorheen kom wordt het even heeeeel hard nadenken wat ik dan wil gaan doen... machinist is iets waar ik al jaren over droom en een andere optie zou ik eigelijk niet zo snel weten.
pi_111855946
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 21:32 schreef greavy het volgende:

[..]

Zonde! Kan je het niet bij Amsterdam proberen? Of telt die keuring voor welke locatie dan ook? :P
pi_111856660

Rond kwart over ieder heel uur passeert te Leiden Centraal als een van de weinige treinen zonder stop de Beneluxtrein van Amsterdam naar Brussel Zuid van NS Hispeed. Als gevolg van beperkt beschikbaar eigen materieel zijn van de Oostenrijkse spoorwegen rijtuigen gehuurd. Deze worden alweer bijna een jaar ingezet tussen de Nederlandse en Belgische hoofdstad. Op zondag 20 mei 2012 passeert de NMBS 2840 met één eerste klas en vijf tweede klas ÖBB rijtuigen als trein 9252 het Centraal Station van Leiden, op weg naar Antwerpen en Brussel. Als alles meezit zal deze trein vanaf aanstaande december over de HSL Zuid gaan rijden. Op de achtergrond bevindt zich het kantoor van de Sociale Verzekeringsbank van Leiden.
  maandag 21 mei 2012 @ 23:02:59 #256
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111856745
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 23:01 schreef Zug-Chef het volgende:
Als alles meezit zal deze trein vanaf aanstaande december over de HSL Zuid gaan rijden.
En als er ook maar iets tegenzit rijdt die trein vanaf december helemaal niet meer. ;)
pi_111856773
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 22:47 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Kan me voorstellen dat dat best pittig is. Zo'n concentratietest waarbij je constant naar hetzelfde zit te kijken. Anyway hoop ik binnenkort een uitnodiging te krijgen :) En als ik er niet doorheen kom wordt het even heeeeel hard nadenken wat ik dan wil gaan doen... machinist is iets waar ik al jaren over droom en een andere optie zou ik eigelijk niet zo snel weten.
Als je het niet haalt, snel naar Rotterdam om je daar aan te melden bij STC ;)
  maandag 21 mei 2012 @ 23:18:41 #258
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_111857612
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 23:01 schreef Zug-Chef het volgende:
[ link | afbeelding ]
Rond kwart over ieder heel uur passeert te Leiden Centraal als een van de weinige treinen zonder stop de Beneluxtrein van Amsterdam naar Brussel Zuid van NS Hispeed. Als gevolg van beperkt beschikbaar eigen materieel zijn van de Oostenrijkse spoorwegen rijtuigen gehuurd. Deze worden alweer bijna een jaar ingezet tussen de Nederlandse en Belgische hoofdstad. Op zondag 20 mei 2012 passeert de NMBS 2840 met één eerste klas en vijf tweede klas ÖBB rijtuigen als trein 9252 het Centraal Station van Leiden, op weg naar Antwerpen en Brussel. Als alles meezit zal deze trein vanaf aanstaande december over de HSL Zuid gaan rijden. Op de achtergrond bevindt zich het kantoor van de Sociale Verzekeringsbank van Leiden.
Altijd leuk om te zien de fotoos van jou. Ik heb nooit de ophef lees enthousiasme begrepen over die ÖBB rijtuigen trouwens, ik heb er 2 keer ingezeten en heb elke keer lopen bedenken wat er nou zo bijzonder aan was, ik heb het niet kunnen vinden. :P
  dinsdag 22 mei 2012 @ 01:15:17 #259
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111862167
Ik weet niet of het hier al bekend was... sinds 16-5 zijn 3 V250-stellen overgedragen aan NS Financial Services. Het betreft de 4804, de 4805 en de 4806. De eerste twee stellen werden al door NS Hispeed 'geleend' om opleidingen mee te doen, maar deze treinstellen zijn nu dus formeel in bezit van NS Financial Services en worden geleased aan NS Hispeed.

Er is nog geen inzetcertificaat voor reizigersvervoer, maar dat kan dus niet lang meer op zich laten wachten.
pi_111863302
Ik zag vanmiddag een V250 Amstel passeren.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 06:54:48 #261
256146 b2py
Beton!
pi_111863595
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 01:15 schreef James1988 het volgende:
Ik weet niet of het hier al bekend was... sinds 16-5 zijn 3 V250-stellen overgedragen aan NS Financial Services. Het betreft de 4804, de 4805 en de 4806. De eerste twee stellen werden al door NS Hispeed 'geleend' om opleidingen mee te doen, maar deze treinstellen zijn nu dus formeel in bezit van NS Financial Services en worden geleased aan NS Hispeed.

Er is nog geen inzetcertificaat voor reizigersvervoer, maar dat kan dus niet lang meer op zich laten wachten.
gaat de goede kant op dan denk? Goed nieuws is het zeker.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 07:10:11 #262
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_111863677
Een overdracht lijkt me onwaarschijnlijk als er niet een zeer grote mate van zekerheid bestaat over de inzetbaarheid en voldoende betrouwbaarheid van die dingen. 1+1=2
  dinsdag 22 mei 2012 @ 08:06:37 #263
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111864228
Ik heb mijn verhaal kunnen checken, het klopt. Inzet met reizigers is nog slechts een formaliteit.
pi_111864826
Vanmorgen in de krant een artikeltje over de schadecalaims naar aanleiding van de treinbotsing. Iemand heeft een stradivarius "verloren" bij de evacuatie. :')
  dinsdag 22 mei 2012 @ 09:13:02 #265
141482 Q.
JurassiQ
pi_111865285
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 08:49 schreef Fixers het volgende:
Vanmorgen in de krant een artikeltje over de schadecalaims naar aanleiding van de treinbotsing. Iemand heeft een stradivarius "verloren" bij de evacuatie. :')
Tuurlijk. :').
For great justice!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 22 mei 2012 @ 09:15:49 #266
Maffe Fries
pi_111865355
hmm, als er drie stofzuigers hun definitieve toelating hebben gekregen dan kan een proefbedrijf niet echt ver weg meer zijn lijkt me. Is de toelating voor België er ook al of alleen nog maar voor Nederland?
  dinsdag 22 mei 2012 @ 09:31:33 #267
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111865784
Alleen NL op dit moment. Het proefbedrijf loopt natuurlijk al enigszins, de opleidingsritten hebben plaats tussen het gewone treinverkeer, dit betreft meerdere ritten per dag.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 22 mei 2012 @ 09:39:10 #268
Maffe Fries
pi_111865974
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 09:31 schreef James1988 het volgende:
Alleen NL op dit moment. Het proefbedrijf loopt natuurlijk al enigszins, de opleidingsritten hebben plaats tussen het gewone treinverkeer, dit betreft meerdere ritten per dag.
duidelijk. Dus als ook de inzet van reizigersdienst in NL mogelijk is dan zouden we de eerste stellen vanaf september met reizigers kunnen verwachten?
  dinsdag 22 mei 2012 @ 10:01:19 #269
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111866542
DDZ 7536 vertrok exact op tijd uit Utrecht naar Den Bosch, alwaar het 3 minuten voor de inrijder mocht wachten. Hij moest de trein naar Schiphol voorlaten, en ging helemaal via spoor 1 zoals gepland, ook al hoefde hij daar niet te wachten.
In Den Bosch hoefden er geen deelnemeners mee.

Voor de zekerheid hebben ze maar een Storingsmonteur mee op de trein ... :P
  dinsdag 22 mei 2012 @ 10:33:36 #270
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111867378
quote:
11s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 09:39 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

duidelijk. Dus als ook de inzet van reizigersdienst in NL mogelijk is dan zouden we de eerste stellen vanaf september met reizigers kunnen verwachten?
Helemaal juist. Naar verwachting gaat die rijden in de serie 1000 (Amsterdam - Rotterdam v.v.) waardoor de frequentie daar omhoog gaat naar 4 Fyra's per uur.
  Redactie Sport dinsdag 22 mei 2012 @ 10:45:32 #271
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_111867740
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 01:15 schreef James1988 het volgende:

Waarbij de 4806 niet de 4806 is die als eerste V250 in ons land kwam (die staat in Italië om o.a. een interieur te krijgen) maar de omgenummerde 4883 is (eigenlijk een belgenstel dus...)
PM mij!
pi_111874162
Havendienstje vandaag. Van 15.00 - 22.00 :)

Voor de liefhebber heb ik overigens nog een TSB week publicatie. PM maar als je die wilt hebben, dan stuur ik hem op de post voor je :)
pi_111874675
quote:
De politie heeft een man aangehouden
die werd gezocht voor poging tot
doodslag op een treinmachinist.De man
meldde zich op het bureau,nadat foto's
van hem in de media waren verschenen.

De man ging eind februari door het lint
toen zijn trein te laat aankwam op
station Bijlmer Arena,waardoor hij een
aansluiting miste.Hij duwde een
conducteur omver en sloeg en schopte op
de deur van de machinistencabine.

Toen de machinist opendeed,viel de man
hem aan en begon hem te wurgen.Met hulp
van de conducteur kon de machinist
worden ontzet.De belager liep daarna
scheldend weg.Wie hij is,is onbekend.
pi_111875394
quote:
14s.gif Op maandag 21 mei 2012 23:03 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Als je het niet haalt, snel naar Rotterdam om je daar aan te melden bij STC ;)
Idd. Bij jullie inschrijven kon nog tot en met juni toch? Kan ik dan ook de tests herkansen mocht ik daarop gezakt zijn? Of geldt die test gelijk voor alle locaties?
pi_111875560
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 14:11 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Idd. Bij jullie inschrijven kon nog tot en met juni toch? Kan ik dan ook de tests herkansen mocht ik daarop gezakt zijn? Of geldt die test gelijk voor alle locaties?
Ja geloof dat je tot Juni kan inschrijven. Sowieso is het een optie om je gewoon in te schrijven, en mocht je de test in Amsterdam halen, je weer afmelden :)
pi_111876619
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 13:52 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ik snap overigens niet waarom de machinist open doet?
  dinsdag 22 mei 2012 @ 15:00:32 #277
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111877250
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 14:44 schreef zponz het volgende:

[..]

Ik snap overigens niet waarom de machinist open doet?
Om te kijken wat er aan de hand is?
  dinsdag 22 mei 2012 @ 15:12:43 #278
321876 Cherna
Fuck the System
pi_111877806
quote:
Nee hoor, destijds met 25 man op de keuring waarvan maar 3 door gingen naar de medische keuring. Dan had je vooraf al een eerste gesprek gehad en een test die dan al voor een eerste schifting zorgde. Dus daar vielen al een hoop af . De testen waren best pittig. Weet niet of die testen nu nog zo pittig zijn.

Het vak machinist word behoorlijk onderschat door velen. Maar dat ff terzijde.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_111879643
Aanrijding met person tussen Leiden en haarlem alweer!!
En duurt tot 18.30 tehfuck :(
There are only 151 Pokémon.
pi_111883259
Weet iemand hier wat ze in godsnaam aan het doen zijn met station Rijswijk? Het is niet het mooiste station maar ze maken het er niet beter op..
  dinsdag 22 mei 2012 @ 18:08:49 #281
256146 b2py
Beton!
pi_111885643
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 15:52 schreef Eenskijken het volgende:
Aanrijding met person tussen Leiden en haarlem alweer!!
En duurt tot 18.30 tehfuck :(
Alsof je de enige bent die ooit last heeft van springers..
  dinsdag 22 mei 2012 @ 19:23:44 #282
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111888590
WIE heeft nou Utrecht weer in het honderd lopen gooien. Geef het nu maar eens toe.

Ben ik blij dat ik in Eindhoven uit de Spoorwensdag Express (met DDZ) gestapt ben, en door naar Dordrecht, plan was mee naar Utrecht
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 22 mei 2012 @ 19:25:52 #283
Maffe Fries
pi_111888702
quote:
18s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 19:23 schreef greavy het volgende:
WIE heeft nou Utrecht weer in het honderd lopen gooien. Geef het nu maar eens toe.
ik. Een beetje warmte, dus een mooie tijd om de mensen wat langer van het weer te laten genieten in Utrecht :)
  dinsdag 22 mei 2012 @ 19:26:43 #284
256146 b2py
Beton!
pi_111888746
Allemaal afzonderlijke storingen (Rotterdam - Deventer) daargelaten, maar het ziet er wel geinig uit zo :P
pi_111889627
4 bakken ICMm in de spits tussen Eindhoven - Tilburg, SGMm als IC Zwolle - Roosendaal.. goed bezig :')
  dinsdag 22 mei 2012 @ 19:40:42 #286
256146 b2py
Beton!
pi_111889667
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 19:40 schreef Ireyon het volgende:
4 bakken ICMm in de spits tussen Eindhoven - Tilburg, SGMm als IC Zwolle - Roosendaal.. goed bezig :')
Je kan ook veel beter gaan fietsen met dit weer! :D
pi_111890086
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 19:40 schreef b2py het volgende:

[..]

Je kan ook veel beter gaan fietsen met dit weer! :D
Als ik niet tot 17:30 college had dan zou Eindhoven - Roosendaal fietsen inderdaad wel een keertje leuk zijn.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 19:51:55 #288
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111890437
Alvast een voorproefje van vandaag.

Spoorwensdag 2012
Op dinsdag 22 mei en woensdag 23 mei 2012 worden er 60 spoorse wensen in vervulling gebracht. De trein rijdt op dinsdag de route Utrecht-Heerlen-Kerkrade-Maastricht-Utrecht. Onderweg heb ik hem een paar keer vastgelegd.

In Heerlen hadden wij de mogelijkheid om de Spoorwensdag Express voorbij te rijden, en konden hem zodoende in de fraaie bocht bij station Chevremont vastleggen, opweg naar Kerkrade Centrum
  dinsdag 22 mei 2012 @ 19:53:35 #289
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_111890548
Lekker simpel 'station' :P

Vanuit deze hoek is de DDS nog wel mooi.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 19:58:06 #290
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111890808
Mooi werk, greavy! :Y
  dinsdag 22 mei 2012 @ 19:59:28 #291
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111890880
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 19:53 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Lekker simpel 'station' :P

Vanuit deze hoek is de DDS nog wel mooi.
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 19:58 schreef James1988 het volgende:
Mooi werk, greavy! :Y
Dankje!

Nu wel 'achterin' scherp, gelukkig m'n nieuwe lens :P
  dinsdag 22 mei 2012 @ 20:04:50 #292
256146 b2py
Beton!
pi_111891232
Super gave foto Greavy!
  dinsdag 22 mei 2012 @ 20:08:58 #293
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_111891520
De eerste mooie foto van een DDZ :o
  dinsdag 22 mei 2012 @ 20:15:45 #294
256146 b2py
Beton!
pi_111892010
Wat me trouwens nu pas opvalt, al het materieel heeft 2 stroomafnemers. Dat doen ze omdat de treinstellen dan minder vaak naar binnen hoeven om de koolstofstrips te vervangen. Waarom heeft een motorrijtuig van een DD-AR of DDZ er dan maar 1?
  dinsdag 22 mei 2012 @ 20:17:07 #295
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_111892102
Als je goed kijkt zie je dat er 2 naast elkaar zitten.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 20:20:24 #296
256146 b2py
Beton!
pi_111892331
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 20:17 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Als je goed kijkt zie je dat er 2 naast elkaar zitten.
Lekker blond weer 8)7
  dinsdag 22 mei 2012 @ 20:22:11 #297
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_111892441

Treinen in de DDR. Prachtige documentaire. Wel vanuit westerse visie gemaakt.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 20:23:36 #298
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_111892532
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 20:15 schreef b2py het volgende:
Wat me trouwens nu pas opvalt, al het materieel heeft 2 stroomafnemers. Dat doen ze omdat de treinstellen dan minder vaak naar binnen hoeven om de koolstofstrips te vervangen.
Het heeft ook te maken met het kunnen doorrijden met een defect te maken.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 20:38:51 #299
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_111893720
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 20:20 schreef b2py het volgende:

[..]

Lekker blond weer 8)7
Wat dan :P
  dinsdag 22 mei 2012 @ 20:46:15 #300
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_111894332
Dat hij niet had gezien dat er twee panto's op die mDDM-en zitten.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 20:46:44 #301
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_111894380
Vol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')