abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 17 mei 2012 @ 20:33:18 #102
155227 crew  Guppy
dus
pi_111679147
Ik was vandaag op station Veurne. Wat een schattig stationnetje is dat O+ en het huisje wordt gerenoveerd
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 17 mei 2012 @ 20:39:48 #103
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_111679509
Hej!

Waarom bouwen ze hier een spoornet, en rijden er like vijf treinen per dag, alle richtingen samen? 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator donderdag 17 mei 2012 @ 20:46:44 #104
155227 crew  Guppy
dus
pi_111679842
:?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 17 mei 2012 @ 20:48:37 #105
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111679920
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 20:46 schreef Guppyfriend het volgende:
:?
Daar in België is dat zo.
  donderdag 17 mei 2012 @ 20:50:43 #106
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_111680019
Hier in Noorwegen is dat zo :P

Over België verbaas ik me niet zo snel meer :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_111680122
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 20:39 schreef Dr_Flash het volgende:
Hej!

Waarom bouwen ze hier een spoornet, en rijden er like vijf treinen per dag, alle richtingen samen? 8)7
Waarschijnlijk omdat er geen hond woont, maar die hond (die er niet woont) toch af en toe wel ergens heen wil.
  Moderator donderdag 17 mei 2012 @ 21:00:42 #108
155227 crew  Guppy
dus
pi_111680504
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 20:48 schreef greavy het volgende:

[..]

Daar in België is dat zo.
In Veurne vertrok er toch elk uur een trein naar Brussel, en dat op een feestdag. Viel me eerlijk gezegd nog niet tegen, ik zag de bui al hangen dat we daar twee uur zouden moeten wachten of zo :')
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 17 mei 2012 @ 21:32:15 #109
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111682116
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 20:50 schreef Dr_Flash het volgende:
Hier in Noorwegen is dat zo :P

Over België verbaas ik me niet zo snel meer :D
Ah. Geloof het graag dat het daar ook zo is.
  donderdag 17 mei 2012 @ 21:41:42 #110
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111682600
Gister in Apeldoorn en Bad Bentheim geweest...

Locon-huurlok RRF5 met vuiltrein
RRF is net Apeldoorn binnengelopen met de vuiltrein, en trekt hier de trein richting de doorgaande sporen, om hem terug te duwen naar een ander spoor, waar de 9901 hem over gaat nemen.


Syntus 3436 als Grensland Express
Als wijze van proef rijdt Syntus elk uur met een stoptreintje tussen Hengelo en Bad Bentheim. Hier komt de trein net Hengelo binnen, en zal kort later retour naar Bad Bentheim keren.


BE D24+lege grindtrein (Gz229)
Arriveert hier te Bad Bentheim Bahnhof. Hier word de lok vervangen door een BR185'er van de DB, die de trein naar verdere bestemmingen in Duitsland zal brengen.


Syntus 3436 en WFB ET001
Nadat de steward van de GLE de trappetjes weer terug heeft gezet, kan er weer vertrokken worden door Syntus naar Hengelo.


BE D24 en DB 185 385+Gz229
Nadat de lok van de Bentheimer Eisenbahn is afgetrapt, rijdt deze weer weg richting de opstelsporen. De 185'er neemt de lege grindtrein mee.


BE D??+(tank)Containertrein(69171) en DB 185 385+grindtrein
De Bentheimer Eisenbahn vertrekt hier net.


DB 185 385+lege grindtrein
Nadat de BE hem heeft afgeleverd, neemt DB de trein aan de andere kant over, en wacht op een pad richting verdere oorden.


BE D20 + Pinnow-shuttle + Locon 482 039 (Gz231)
Vandaag was ik in Bad Bentheim, maar moest de trein van 20:44 naar Nederland hebben, de allerlaatste van de dag. Op het moment dat deze kwam binnen rijden, was ik net met WFB-personeel in gesprek. De IC was er nog niet, en de reisinformatie liet niks weten. De eerste omroep kwam om 21:07, dat de trein aanrijding met een persoon had bij Bad Oeyenhausen, en de trein +80 had. Uiteindelijk werd het +130. Hier had ik een "Panic" shot gemaakt van de Pinnow-shuttle die binnen komt rijden. Had ik eerder geweten dat de IC veel te laat was, had ik hem op een andere locatie op het perron vastgelegd.
  donderdag 17 mei 2012 @ 21:49:39 #111
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111682949
Waarom rijdt de Grenslandexpress eigenlijk met een dieseltrein? Het hele stuk wordt onder 1500 V afgelegd, had men niet beter een SGMm kunnen huren van NS?
  donderdag 17 mei 2012 @ 21:51:20 #112
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111683023
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 21:49 schreef James1988 het volgende:
Waarom rijdt de Grenslandexpress eigenlijk met een dieseltrein? Het hele stuk wordt onder 1500 V afgelegd, had men niet beter een SGMm kunnen huren van NS?
Ik weet niet of op spoor 3 gewisseld kan worden van spanning. Heb daar nog niet eerder treinen met Nederlandse spanning gezien.
En NSR zal geen SGMm verhuren, eerder een Plan V ;)
  donderdag 17 mei 2012 @ 21:55:15 #113
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111683177
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 21:51 schreef greavy het volgende:

[..]

Ik weet niet of op spoor 3 gewisseld kan worden van spanning. Heb daar nog niet eerder treinen met Nederlandse spanning gezien.
Als ik de gedetailleerde tekeningen op www.sporenplan.nl goed interpreteer zijn sporen 1 t/m 5 voorzien van een omschakelbare bovenleiding. Dat zou dus geen probleem hoeven te zijn.
quote:
En NSR zal geen SGMm verhuren, eerder een Plan V ;)
Goed punt. Dan is een DM'90 wel een stuk moderner (en dus voor reizigers aantrekkelijker) dan een Plan V :)
  Redactie Sport donderdag 17 mei 2012 @ 22:04:11 #114
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_111683627
Ik denk dat ook meespeelt dat de Syntus-machinisten DM90's al kennen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 17 mei 2012 @ 22:07:58 #115
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111683817
quote:
07:11 + Zwijndrecht 2 Rotterdam Centraal Sprinter (NS)
08:03 + Den Haag Centraal 1


08:08 + Den Haag Centraal 5 Gouda Intercity (NS)
09:05 + Amersfoort 1

09:14 + Amersfoort 2b Zwolle Sprinter (NS)
09:18 + Amersfoort Schothorst 3
:r Desnoods vertrek ik 6:48 al naar Dordrecht, om daar de 1900 IC Venlo-Den Haag te pakken _O-

Edit: Ik MOET wel naar Dordrecht, want anders kom ik morgen na het werk niet meer thuis _O- Goed dat ik mij dat ff realiseer :P

Om IRM te mijden (logisch!):
quote:
06:58 + Dordrecht 1b Rotterdam Centraal Intercity (NS)
07:38 + Den Haag Centraal 2

08:08 + Den Haag Centraal 5 Gouda Intercity (NS)
09:05 + Amersfoort 1

09:14 + Amersfoort 2b Zwolle Sprinter (NS)
09:18 + Amersfoort Schothorst 3
Ja, had ook om 7:21 pas uit Dordrecht kunnen gaan. Morgen even in Emmerich kijken :)

[ Bericht 6% gewijzigd door greavy op 17-05-2012 22:14:16 ]
pi_111703310
Wat een leuke verassing; de 1251 op Utrecht Centraal net!

  Redactie Sport vrijdag 18 mei 2012 @ 15:55:35 #117
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_111706786
Die is onderweg naar Venlo en komt rond 19.30u terug: http://somda.nl/drgls/919/
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_111708106
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 14:18 schreef Bitlord het volgende:
Wat een leuke verassing; de 1251 op Utrecht Centraal net!

[ afbeelding ]
Wat gaan ze met de assen doen dan?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 mei 2012 @ 17:09:05 #119
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_111709493
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 16:33 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Wat gaan ze met de assen doen dan?
hoe bedoel je?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_111709545
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 17:09 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

hoe bedoel je?
Hij bedoelt dat je Bitlord 'verrasing' fout hebt heeft geschreven.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 18-05-2012 17:19:56 ]
pi_111709754
Taalnazi is in tha house!
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 18 mei 2012 @ 17:16:09 #122
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_111709768
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 17:10 schreef Igen het volgende:

[..]

Hij bedoelt dat je 'verrasing' fout hebt geschreven.
dat was ik niet :+

oh en jij schrijft het nu ook fout :+

Maar goed: volgens Somda zou de 1252 rijden, maar deze heeft wielbanden die tegen de afkeuring aan zitten en nog veel meer zaken die gefixt moeten worden, dus die zien we voorlopig niet meer terug op de baan
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 18 mei 2012 @ 17:43:52 #123
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111710810
1252 rijdt al tijden niet om die reden. Ik had die ook niet verwacht.
  vrijdag 18 mei 2012 @ 17:45:27 #124
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111710873
Oja, Monopoly, welke tractie hebben jullie zondag? Ik gok een 186 of G2000? In Emmerich staat btw de RTB 186 107+V203 stil vandaag :P
pi_111713776
Ze hebben chippoortjes geplaatst op station hilversum. Ik vraag me af hoe het straks moet als er een spoorwijziging is vanaf of naar spoor 1. Of, zoals mij vandaag overkwam, je de IC naar Utrecht (vanaf spoor 2) nèt mist en dan maar de stoptrein vanaf spoor 1 een kwartier later wilt nemen.

Voor wie de situatie in Hilversum niet kent: om van spoor 1 naar een van de andere perrons te komen moet je nu door twee chippoortjes.
pi_111715797
Maakt met de poortjes niks uit. Je bent namelijk geen geld kwijt indien je binnen een bepaalde tijd (> 30 minuten) weer uitcheckt op hetzelfde station.
pi_111717112
Ik denk dat hij eerder doelt op het feit dat je 3 minuten moet wachten voordat je kan inchecken (na uitgecheckt te zijn). In het voorbeeld dat hij gaf, stel je staat op perron 2 -> spoorwijziging naar spoor 1 -> je moet 3min wachten voordat je weer kan inchecken.
  vrijdag 18 mei 2012 @ 21:22:47 #128
318211 hemarookworst
Man bijt worst
pi_111720384
Kennen jullie dit filmpje al? Leuk gedaan, wel grappig :P

Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
  Redactie Sport vrijdag 18 mei 2012 @ 21:24:48 #129
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_111720456
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 20:11 schreef zponz het volgende:
Ik denk dat hij eerder doelt op het feit dat je 3 minuten moet wachten voordat je kan inchecken (na uitgecheckt te zijn). In het voorbeeld dat hij gaf, stel je staat op perron 2 -> spoorwijziging naar spoor 1 -> je moet 3min wachten voordat je weer kan inchecken.
Dan zou je met een overstap ook in de problemen kunnen komen. Sowieso zou die 3 minuten-grens eerder een 10 seconden-grens moeten worden, maar ook niet moeten gelden voor een andere in-/uitcheckpunt op hetzelfde station.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_111721164
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 21:22 schreef hemarookworst het volgende:
Kennen jullie dit filmpje al? Leuk gedaan, wel grappig :P

Leuk filmpje idd :P

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-05-2012 21:41:02 ]
  vrijdag 18 mei 2012 @ 21:49:12 #131
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_111721504
Toen ik vanavond langs het nieuwe station Kampen kwam stonden er bordjes "Kampen-zuid". Het ozu toch Kampen worden? Ook reed de Hanzelijn ES64F4 weer rondjes.
pi_111721615
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 21:24 schreef dennistd het volgende:

[..]

Dan zou je met een overstap ook in de problemen kunnen komen. Sowieso zou die 3 minuten-grens eerder een 10 seconden-grens moeten worden, maar ook niet moeten gelden voor een andere in-/uitcheckpunt op hetzelfde station.
Overstappen had ik zelf nog niet eens aan gedacht. Overstap van spoor 1 naar 2/3/4 is heel normaal. Ik ga eens vragen hoe ze dat bij de NS denken op te gaan lossen.

Edit.... ik moet ze een brief sturen. :') Die chatclient snapt er de ballen van, en als je eenmaal zover bent dat je ergens komt dan heb je te weinig ruimte om je vraag uit te leggen. Een gewoon klantenservice@ns.nl was zeker te duur? makkelijk te vinden.

[ Bericht 9% gewijzigd door Fixers op 18-05-2012 22:01:58 ]
pi_111722831
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 21:22 schreef hemarookworst het volgende:
Kennen jullie dit filmpje al? Leuk gedaan, wel grappig :P

Een van die digitale geintjes doet me altijd hieraan denken:
  vrijdag 18 mei 2012 @ 22:51:27 #134
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111724547
Vandaag de TransPennine Express gereden. Was tof. :)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 19 mei 2012 @ 01:00:31 #135
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111729752
quote:
Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Bewerkt door: Astrid Snoeys − 15/05/12, 17u12 − Bron: belga.be

Van midden juli tot eind 2012 vermindert het aanbod van de hogesnelheidstrein Thalys. Op de trajecten richting Oostende en Namen rijden er in die periode geen Thalystreinen, tot het einde rijden er minder trein op de verbindingen Brussel-Parijs. Van september tot december vermindert het aanbod ook op het traject Parijs-Amsterdam. Aan de oorzaak liggen werkzaamheden.

Reizigers die tijdens de zomermaanden vertrekken vanuit een van de stations op de trajecten richting Oostende of Namen (Oostende, Brugge, Gent en Namen, Charleroi en Bergen) kunnen gebruik maken van een alternatief. Zij kunnen via het Belgische binnenlandse net van de NMBS naar Brussel-Zuid reizen met een ticket voor "Elk Belgisch Station" (EBS).

Van Parijs naar Brussel vermindert het aanbod tot het eind van het jaar van 25 treinen per dag naar 22. En op het traject Parijs-Brussel-Amsterdam rijden er vanaf september negen in plaats van tien treinen per dag.

Onderhoud
De onderhoudswerkzaamheden beginnen in juli en lopen tot eind april 2013. Ze moeten "de stiptheid, de dienstverlening en het comfort van de reizigers blijvend verbeteren", aldus Thalys in een persbericht. "Of er ook begin 2013 nog steeds minder Thalys-treinen rijden, is voorlopig nog niet duidelijk", aldus Thalys-woordvoerster Charlotte De Thaeye.

Franck Gervais, CEO van Thalys International, vraagt de reizigers om begrip. "We weten dat dit grote onderhoudsprogramma tot ongemakken kan leiden voor onze klanten. Door dit onderhoud in de zomer te laten doorgaan, trachten we de impact voor onze klanten zo klein mogelijk te houden."
Bron: De Morgen
  zaterdag 19 mei 2012 @ 01:40:21 #136
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111730853
SGB Goes

Helaas niet op het SGB-terrein geweest. Vond 15 euro te pittig om even een halfuur-drie kwartier rond te kijken (was tegen 17u weer op de fiets terug in Goes, en was ondertussen in Hoedensekerke geweest. SGB had hier geen kortingstarieven voor, om enkel het terrein te bezoeken.

In Goes bij de overgang naast het station:

SGB 22 'Bever'


SGB 2 'Borsele'
In tegenstelling tot mijn verwachtingen kwam SGB nog langs met een losse loc richting het depot. Toen ik kwam aanfietsen, passeerde een Sik met enkele rijtuigen als Ledig Mat naar Goes.


SGB 2 'Borsele'+trein 500
De eerste reizigerstrein van de dag kwam al vrij snel langs. Met 5 rijtuigen en een stalen D aan de haak vertrekt de combinatie naar Hoedensekerke.


SGB 3 'Bison', onbekende loc en SGB 264
Passeren hier als 'Loccentrein' de 's-Heer Abtskerksezandweg, en zijn onderweg in de richting Hoedensekerke.


NSM Plan U 114 (502)
Het Spoorwegmuseum is een veel terugkerende gast bij de SGB tijdens 'Sporen naar het verleden'. De Plan U heeft al diverse malen gereden, maar vorig jaar mocht de Blauwe Engel opduiken. Dit jaar was de Plan U weer slachtoffer, en passeert de 's-Heer Abtskerkseweg naar Hoedensekerke als trein 502.


SGB ?? + SGB 3 'Bison' + goederentrein
Nadat ik enkele honderden meters verder gefietst was op de 's-Heer Abtskerkseweg (had in Goes een OV-fiets gehuurd), kwam er nog een fraai goederentreintje voorbij.


TSP 64.169 + rijtuigen (504)
Zoals verwacht reed trein 504 naar Hoedensekerke met de TSP 64.169. Deze locomotief is door CrossRail overgebracht naar Goes, om dit weekend te pendelen tussen Goes en Hoedensekerke. Hier word de 's-Heer Abtskerkseweg gepasseerd.


SGB 2 'Borsele'+Stalen D+5 rijtuigen (501)
Nadat de SGB 2 in Hoedensekerke was geaariveerd, mocht deze weer retour keren als trein 501 naar Goes, en passeert hier de 's-Heer Abtskerkseweg.


SGB 264+Goederentrein
Komt hier langs het stationnetje van Nisse, en gaat richting Goes.


NSM Plan U 114 (503)
Nadat de goederentrein was gepasseerd, volgt de Plan U al vrij snel. Deze passeert station Nisse als trein 501.


SGB 3 'Bizon'+2 'Borsele'+5 rijtuigen en Stalen D (506)
Passeert hier het stationnetje van Nisse, die tijdens Sporen naar het Verleden niet aangedaan wordt.


TSP 64.169 + rijtuigen (505)
Nadat de TSP 64 169 is omgelopen in Hoedensekerke, mag het uiteindelijk weer vertrekken naar Goes als trein 505.


NSM Plan U 114 (508)
Ook de Plan U maakte nog een tweede rit naar Hoedensekerke. Hier arriveert de Plan U 114 van het Spoorwegmuseum bij Langeweegje, waar het station Kwadedamme heet. Hier moet de trein op een zeer beperkte snelheid langs een sluisdeur, waar gelijk achter een overpad ligt, en vlak daarna het station volgt.


NSM Plan U 114 (508)
Vlak na de sluis bij Langeweegje ligt het station Kwadedamme, dat in Langeweegje ligt. Na een stop word er weer vertrokken naar Hoedensekerke.


SGB 2+3 + trein 507
Met een kleine vertraging vertrekt de stoomtrein weer naar Goes, met dubbeltractie.


NSM Plan U 114
Hoedensekerke


TSP 64.169 + rijtuigen
Arriveren met een vertraging in Hoedensekerke


NSM Plan U 114
Vertrekt uit Hoedensekerke naar Goes


NSM Plan U 114
Laat Hoedensekerke nu echt achter zich voor vandaag.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 01:42:42 #137
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111730918
Oja Fles, sinds wanneer ligt het busstation van Deventer(bij treinstation) in Den Haag?
  zaterdag 19 mei 2012 @ 01:54:24 #138
256140 RhytmicalRemedy
'Respect few,fear none
pi_111731202
Op zondag 6 juni 2010 12:30 schreef Flounder het volgende:
'Jezus, je bent een echte Nederlander he?'
Op maandag 5 november 2012 01:17 schreef tarantism het volgende:
'speciaal ingelogd om deze post te eren _O_ :D'
  Redactie Sport zaterdag 19 mei 2012 @ 07:45:12 #140
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_111732787
Hebben ze de Plan U trouwens nog uit elkaar moeten halen in Goes? Ik meen me te herinneren dat ie daar twee of drie jaar terug ook kop moest maken op een te kort spoor om op de SGB-lijn te komen :P
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_111734774
Wat de hell is er aan de hand vandaag? :?
Zat net in een afgeladen IC tussen enschede - amersfoort. (2 viertjes) waarbij de mensen overal verspreid in het pad en in de 1e klas zaten.
Toen in de IC tussen amersfoort - amsterdam nog meer mensen. moesten zelfs mensen achterblijven :')
En nu in de ic amsterdam - den helder ook debiel veel mensen nadat de hele trein knettervol aankwam in amsterdam.

Overigens zijn het vooral vrouwen met kort pittig haar & bejaarden :')

Gratis reizen waar ik niks van weet ofzo? Geld erop toe? :+

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2012 10:55:20 ]
  zaterdag 19 mei 2012 @ 10:56:56 #142
164283 Luco
Buongiorno!
pi_111734830
Toppers in Concert, mensen die er een dagje Amsterdam eraan vastplakken?
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
  Redactie Sport zaterdag 19 mei 2012 @ 10:57:35 #143
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_111734851
Kruidvat he, icm de overgangskaartjes van de spoordeelweken (wat eigenlijk niet mag, maarja)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_111737265
Trein den haag - venlo rijdt ook rond met minimaal 10 bakken, zowel virm als icm
  zaterdag 19 mei 2012 @ 12:40:07 #145
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_111737544
Leuke platen Greavy!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_111743254
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 21:51 schreef Fixers het volgende:

[..]

Overstappen had ik zelf nog niet eens aan gedacht. Overstap van spoor 1 naar 2/3/4 is heel normaal. Ik ga eens vragen hoe ze dat bij de NS denken op te gaan lossen.

Edit.... ik moet ze een brief sturen. :') Die chatclient snapt er de ballen van, en als je eenmaal zover bent dat je ergens komt dan heb je te weinig ruimte om je vraag uit te leggen. Een gewoon klantenservice@ns.nl was zeker te duur? makkelijk te vinden.
De 3-minutenregel geldt alleen bij paaltjes, niet bij poortjes. Richting perron kan je alleen inchecken, richting uitgang kan je alleen uitchecken. Je kan er dus in, je omdraaien en er meteen weer uit. Zonder drie minuten te wachten.
pi_111743294
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 12:28 schreef b2py het volgende:
Trein den haag - venlo rijdt ook rond met minimaal 10 bakken, zowel virm als icm
Wanneer?
pi_111743515
Vanochtend, ik heb in ieder geval de 1933 en 1935 met 10 bakken ICM gezien ;)
pi_111746276
Als ze dat nou eens doordeweeks zouden doen i.p.v. iedereen in de ochtendspits in 7 bakken ICMm proberen te proppen :|W
pi_111746915
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 15:57 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

De 3-minutenregel geldt alleen bij paaltjes, niet bij poortjes. Richting perron kan je alleen inchecken, richting uitgang kan je alleen uitchecken. Je kan er dus in, je omdraaien en er meteen weer uit. Zonder drie minuten te wachten.
Maar betaal je dan niet tweemaal het opstaptarief?
pi_111747237
Nee, merkte het eergister bij vriendin ook. Die vroeg zich af of ze nou was ingecheckt en ik zei: "Check uit en loop terug door het poortje". Ze checkte inderdaad uit, toen de poortjes weer gesloten waren checkte ze weer in. Die was overigens bij RET Metrohalte Kralingse Zoom. Weet niet of dat veel verschilt met NS?
  zaterdag 19 mei 2012 @ 18:04:59 #152
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_111747560
Bij de NS heb je geen opstaptarief, maar heb je een degressief kilometertarief. 2x 50 km is duurder dan 1x 100 km. Wanneer je uitcheckt en vervolgens opnieuw incheckt gaat die teller opnieuw lopen.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 21:09:17 #153
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_111755203
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 22:51 schreef Duvel het volgende:
Vandaag de TransPennine Express gereden. Was tof. :)
Vandaag de Bergensbana gedaan. Vrij teleurstellend: meer dan de helft van de lijn gaat door tunnels. En dan is 230 km een heeeeeel eind..
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 19 mei 2012 @ 22:43:36 #154
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_111760414
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 21:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Vandaag de Bergensbana gedaan. Vrij teleurstellend: meer dan de helft van de lijn gaat door tunnels. En dan is 230 km een heeeeeel eind..
Tisnie dat je dat niet van te voren kon weten toch?
Hoest met de euro-kroon ratio en de øl-prijzen :)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zaterdag 19 mei 2012 @ 22:54:59 #155
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_111761150
Wij gaan woensdag die kant uit, heel veel zin in! Hoe zit dat met die CNL naar Kopenhagen, wordt die altijd gereden door zo'n 1200? Of is dat maar af en toe?
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  Redactie Sport zaterdag 19 mei 2012 @ 23:01:04 #156
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_111761455
Alleen het gedeelte Watergraafsmeer-Amsterdam Centraal ;)
Dit zodat op Amsterdam Centraal er geen loc om hoeft te lopen. Van Amsterdam tot Emmerich zit er een 1700 voor, in Duitsland en Denemarken zou ik het niet weten.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 19 mei 2012 @ 23:06:22 #157
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_111761766
Hmm ok. Boring :P
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_111762408
Zo, terug van familie weekend. Nog even achter de PC zitten, vanavond nog even patatje halen en morgen weer aan de arbeid.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 23:37:01 #159
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111763948
Ben ik klaar met werk in De ArenA bij de Toppers, zit de trein nog knoert vol met die fans enz...
  zaterdag 19 mei 2012 @ 23:39:59 #160
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_111764153
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 22:43 schreef bork het volgende:

[..]

Tisnie dat je dat niet van te voren kon weten toch?
Hoest met de euro-kroon ratio en de øl-prijzen :)
Alles is hier schoftig duur. En bier nog schoftiger dan schoftig. Halve liter ongekoeld, supermarkt: ¤3,80.
Halve liter Carlsberg, bordbistro trein: ¤10,=

Zonder met de ogen te knipperen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_111764288
quote:
13s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 23:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Alles is hier schoftig duur. En bier nog schoftiger dan schoftig. Halve liter ongekoeld, supermarkt: ¤3,80.
Halve liter Carlsberg, bordbistro trein: ¤10,=

Zonder met de ogen te knipperen.
Zo, dat is gewoon kutkloterij man. Ze kloppen je het geld uit de zak :N

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2012 23:42:26 ]
  zaterdag 19 mei 2012 @ 23:44:12 #162
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_111764400
Ja prcies. Kijk ik wist dat het duurder dan in NL zou zijn, maar dit slaat gewoon nergens op.e
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_111765423
Zie net op rooster dat ik ergens anders ben ingedeeld voor morgen ;(
Kom dus niet langs Oss met die graanwagens greavy

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2012 00:01:46 ]
  zondag 20 mei 2012 @ 00:12:32 #164
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111766047
quote:
13s.gif Op zondag 20 mei 2012 00:01 schreef Monopoly het volgende:
Zie net op rooster dat ik ergens anders ben ingedeeld voor morgen ;(
Kom dus niet langs Oss met die graanwagens greavy
Oh. Waar mag je dan heen?
pi_111766081
quote:
1s.gif Op zondag 20 mei 2012 00:12 schreef greavy het volgende:

[..]

Oh. Waar mag je dan heen?
Emmerich - Maasvlakte. Maar weet verder niets of het gemengd net is of betuwe route, en wat de lading etc is.
  zondag 20 mei 2012 @ 00:23:03 #166
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111766541
quote:
14s.gif Op zondag 20 mei 2012 00:13 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Emmerich - Maasvlakte. Maar weet verder niets of het gemengd net is of betuwe route, en wat de lading etc is.
Zal dsn wel de Stuttgart-sh 41794 zijn. Moet je zeker al vroeg in Em zijn?

Ik zag vandaag de Retrack IJsselmonde-Emmerich klaarstaan op IJsselmonde.
pi_111767261
Vandaag en gister tussen Enschede en Groningen een aantal leuke treinen gehad:
IRM(m?, gele stoelen), VIRM, ICMm, een IC uit Duitsland met die verschrikkelijke groene stoelen. Toch best netjes zonder planning :)
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 20 mei 2012 @ 00:51:06 #168
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_111767662
die met gele stoelen is ICRm. trek-duw-combinatie met loc is dat
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 20 mei 2012 @ 00:53:20 #169
311816 Bitlord
Bitlord
pi_111767740
Vandaag een schoonfamiliedag gehad in Zeeland met een leuke bestemming: de Stoomtrein Goes-Borsele. Eerst met de stoomtrein naar Hoedekenskerke, daar in 10 minuten overstappen op de Belgische gastloc met dito rijtuigen en daarmee een stukje terug naar Kwadendamme. Na een bezoek aan een vlindertuin bij deze halte (best aardig) terug naar Goes. Ik kon natuurlijk niet uitgebreid met mn spiegelreflex gaan paraderen, zeker wanneer het de eerste keer is wanneer je een deel van de familie ziet.

Met de telefoon echter nog een foto kunnen maken van een nieuw historisch voertuig in aanbouw; een Omc:



Van deze motorwagens, die bij de opening van de spoorlijn van Goes naar Goes in 1927 werden gebruikt, was niets meer bewaard gebleven. Op het onderstel van een Duitse Schienenbys wordt nu een replice gebouwd.

  zondag 20 mei 2012 @ 01:24:36 #170
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111768932
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 21:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Vandaag de Bergensbana gedaan. Vrij teleurstellend: meer dan de helft van de lijn gaat door tunnels. En dan is 230 km een heeeeeel eind..
Hoe lang deed je er over? Wij zaten bijna 2,5 uur in dat ding.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 20 mei 2012 @ 10:27:54 #171
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_111774018
Drie uur enkele reis, Geilo - Bergen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 20 mei 2012 @ 11:01:21 #172
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111774596
Hmm. Een donateursrit met historisch materieel in Polen:

Lekker bont gezelschap :)
  zondag 20 mei 2012 @ 11:02:11 #173
256146 b2py
Beton!
pi_111774611
Wel allemaal oude troep :P
  zondag 20 mei 2012 @ 11:06:27 #174
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_111774693
Wat een gave foto :P zeker met die schele lok voorop.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zondag 20 mei 2012 @ 11:09:20 #175
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111774740
Owja. Gister weer eens een dag gehad die ik zelf in het honderd heb lopen gooien _O-

- 's Ochtends in Breda de omgeleide PON-trein op willen wachten. Ik wist wanneer die kwam, maar toen liep ik nog door de tunnel op mijn gemakje. En dan loop je de trap op, en zie je hem voorbij rijden :(
- UnitCargo Venlo ri Kijfhoek kwam langs, maar toen stonden wij bij de Subway (ik wist dat ie moest komen -O- )
- Een andere trein met huifdoekwagens kwam ook langs (ik wist het...) maar toen liepen wij op ons gemak in de tunnel
- Later met de IC140 ri Amsterdam zouden wij er op Hilversum uit voor 2 treintjes met de RailPro wagens. Bleven we zitten in de trein, omdat wij dat even vergeten waren _O-
Zo, dat was mijn dagje gister wel -O- Eigen schuld gelukkig :P
  Redactie Frontpage / Sport zondag 20 mei 2012 @ 11:14:36 #176
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_111774832
Het leven van een spotter gaat niet altijd over rozen _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 20 mei 2012 @ 11:21:24 #177
256146 b2py
Beton!
pi_111774962
Dat is toch best blond hoor Greavy :P
  zondag 20 mei 2012 @ 11:23:34 #178
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111774999
quote:
10s.gif Op zondag 20 mei 2012 11:14 schreef Peterselieman het volgende:
Het leven van een spotter gaat niet altijd over rozen _O-
Ik weet het. Vond het wel geniaal van mij. De tijden weten, maar ze nog allemaal missen, terwijl ik daar gewoon was _O-

[ Bericht 1% gewijzigd door greavy op 20-05-2012 11:29:04 ]
  zondag 20 mei 2012 @ 11:27:40 #179
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_111775077
Dat vereist wel een bepaalde vaardigheid ja...
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  zondag 20 mei 2012 @ 11:33:30 #180
256146 b2py
Beton!
pi_111775198
Best OP waardig ook trouwens, als vervanging van die andere melding. Die is natuurlijk alweer een beetje gedateerd. ;)
pi_111792578
Die GTW's gaan volgens mij als het warm wordt wel flink wat meer herrie maken dan als het koud is.
  zondag 20 mei 2012 @ 18:54:09 #182
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111793156
Perronspoor 6 is buiten gebruik in de Schipholtunnel. En als dan een IC 11 minuten nodig heeft om mensen in- en uit te laden wordt het vanzelf een chaos.
De IC uit Eindhoven en Amsterdam ri Den Haag reed met 3 bakjes ICM, en was de dader. Trein zat en stond overladen vol...
  Redactie Frontpage / Sport zondag 20 mei 2012 @ 19:03:12 #183
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_111793684
ach ja, dat is op zondag wat weinig. Dat gold ook voor de omgeleide IC Hoofddorp-Schiphol-Amsterdam-Zwolle en verder die vanochtend met drie propvolle bakjes ICMm vertrok. Was iets te krap gepland :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport zondag 20 mei 2012 @ 19:04:46 #184
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_111793778
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 18:54 schreef greavy het volgende:
Perronspoor 6 is buiten gebruik in de Schipholtunnel.
Die was gisteren ook al buiten dienst, leverde volgens mij wel enige vertraging op ondanks normale treinlengtes
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 20 mei 2012 @ 19:14:20 #185
258802 Yreal
henk..!
pi_111794337
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 18:54 schreef greavy het volgende:
Perronspoor 6 is buiten gebruik in de Schipholtunnel. En als dan een IC 11 minuten nodig heeft om mensen in- en uit te laden wordt het vanzelf een chaos.
De IC uit Eindhoven en Amsterdam ri Den Haag reed met 3 bakjes ICM, en was de dader. Trein zat en stond overladen vol...
zat al even te kijken op de AV, maar ik zie een ic van eindhoven naar den haag over amsterdam, maar vanaf den haag geen vergelijkbare trein. Waar laten ze dat matrieel dan? Wel een creative serrie trouwens :P
  Redactie Frontpage / Sport zondag 20 mei 2012 @ 19:18:08 #186
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_111794537
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 19:14 schreef Yreal het volgende:

[..]

zat al even te kijken op de AV, maar ik zie een ic van eindhoven naar den haag over amsterdam, maar vanaf den haag geen vergelijkbare trein. Waar laten ze dat matrieel dan? Wel een creative serrie trouwens :P
de trein de andere kant op rijdt ook gewoon. En wat de trein Hoofddorp - NoordOost betreft herleven ook oude tijden, want tot de opening van de Zuidtak reed de IC uit de richting Amersfoort na Amsterdam Centraal door als stopper naar Hoofddorp.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 20 mei 2012 @ 19:27:38 #187
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111795097
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 19:14 schreef Yreal het volgende:

[..]

zat al even te kijken op de AV, maar ik zie een ic van eindhoven naar den haag over amsterdam, maar vanaf den haag geen vergelijkbare trein. Waar laten ze dat matrieel dan? Wel een creative serrie trouwens :P
Vanaf Den Haag rijdt er gewoon een IC 2600 Den Haag-Amsterdam, die in Amsterdam overgaat op de IC 693500 Amsterdam-Eindhoven (ipv Schiphol-Eindhoven).
In omgekeerde richting is het IC 693500 Eindhoven-Amsterdam die overgaat op de IC 2600 Amsterdam-Den Haag. Misschien dat de AV soms nog Amsterdam oid toont, dan zit er iets bij NSR mis in de reisplanner qua doorkoppeling.

En idd, de NoordOost rijdt als IC van/naar Amsterdam en tussen CS en Schiphol-Hoofddorp als Stoptrein.
  zondag 20 mei 2012 @ 19:32:02 #188
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_111795387
Paar foto's van vandaag:
Hoorn:

SHM 26+rijtuigen


SHM 35 'Griezel' rangeert met rijtuigen


SHM26 + ketelwaterwagen

Amsterdam CS:

VolkerRail 203-4+Werktrein


VolkerRail 203-4+Werktrein
Hier is de trein net opgereden tot het seintje.
  zondag 20 mei 2012 @ 19:44:24 #189
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_111796074
Zo. Ik heb alle bordjes van de Flåmsbana compleet *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 20 mei 2012 @ 19:56:41 #190
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_111796757
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 19:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Zo. Ik heb alle bordjes van de Flåmsbana compleet *O*
Netjes! Drie uur Bergensbana klinkt ook heftig. Vandaag groot stuk North York Moors Railway gedaan, erg leuk!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport zondag 20 mei 2012 @ 20:16:59 #191
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_111798104
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 19:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Zo. Ik heb alle bordjes van de Flåmsbana compleet *O*
nice. Nu neem je wel een heel erg grote voorsprong op de rest :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_111801622
@greavy

Die laatste foto ziet je dubbele rails tussen de rails liggen. Dient dit voor versteviging? Je ziet het bijv. ook op het nieuwe stuk spoor van Zwolle richting de nieuwe brug over de IJssel, maar wat is de echte reden hiervoor?
  zondag 20 mei 2012 @ 21:03:52 #193
256146 b2py
Beton!
pi_111801739
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 21:02 schreef Viezze het volgende:
@greavy

Die laatste foto ziet je dubbele rails tussen de rails liggen. Dient dit voor versteviging? Je ziet het bijv. ook op het nieuwe stuk spoor van Zwolle richting de nieuwe brug over de IJssel, maar wat is de echte reden hiervoor?
Oud spoor wat de aannemer nog moet verwijderen of nieuw spoor wat er alvast ligt. Een functie heeft het in ieder geval niet. ;)
pi_111801764
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 21:02 schreef Viezze het volgende:
@greavy

Die laatste foto ziet je dubbele rails tussen de rails liggen. Dient dit voor versteviging? Je ziet het bijv. ook op het nieuwe stuk spoor van Zwolle richting de nieuwe brug over de IJssel, maar wat is de echte reden hiervoor?
Dat is een extra veiligheid, dat als een trein ontspoort, dat die dan nog steeds niet zomaar van de brug valt, of tegen een pilaar van een gebouw rijdt dat over het spoor is gebouwd, etc.
pi_111801821
quote:
Mooie plaatjes weer ^O^
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 19:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Zo. Ik heb alle bordjes van de Flåmsbana compleet *O*
Feli! *G*
pi_111802338
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 21:03 schreef b2py het volgende:

[..]

Oud spoor wat de aannemer nog moet verwijderen of nieuw spoor wat er alvast ligt. Een functie heeft het in ieder geval niet. ;)
Maar het zit toch goed vast. Dat zal dan wel tegen diefstal zijn?
  zondag 20 mei 2012 @ 21:14:15 #198
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_111802524
:W

Ik rijd dagelijks met de (nieuwe) sprinter op traject Uitgeest - Amsterdam Centraal (via Zaandam).
Het ding rijdt al jaren, maar noem het nog steeds de 'nieuwe sprinter'. Maf eigenlijk. Gelukkig rijdt hij intussen het merendeel van de tijd wél.
(Un)masking for the greater good.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 20 mei 2012 @ 21:18:30 #199
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_111802812
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 21:02 schreef Viezze het volgende:
@greavy

Die laatste foto ziet je dubbele rails tussen de rails liggen. Dient dit voor versteviging? Je ziet het bijv. ook op het nieuwe stuk spoor van Zwolle richting de nieuwe brug over de IJssel, maar wat is de echte reden hiervoor?
op een spoorbrug en op een aantal andere plaatsen heeft het wel degelijk een functie, want mocht een trein ontsporen dan wordt er zo voor gezorgd dat deze niet een geheel eigen leven gaan.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zondag 20 mei 2012 @ 21:19:16 #200
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_111802873
quote:
1s.gif Op zondag 20 mei 2012 21:11 schreef Viezze het volgende:

[..]

Maar het zit toch goed vast. Dat zal dan wel tegen diefstal zijn?
dat oude spoor dat er ligt zit niet goed vast, maar is ook niet zomaar weg te halen. Het is simpelweg te zwaar :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_111802991
quote:
14s.gif Op zondag 20 mei 2012 21:18 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

op een spoorbrug en op een aantal andere plaatsen heeft het wel degelijk een functie, want mocht een trein ontsporen dan wordt er zo voor gezorgd dat deze niet een geheel eigen leven gaan.
Maar als een trein met, zeg eens 100 kmh, ontspoort, gaan twee stukjes rails dat dan echt tegenhouden? Ik zou verwachten dat de trein daar gewoon overheen knalt en nog steeds lekker doet wat hij wil.
pi_111803059
quote:
14s.gif Op zondag 20 mei 2012 21:19 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat oude spoor dat er ligt zit niet goed vast, maar is ook niet zomaar weg te halen. Het is simpelweg te zwaar :P
Op greavy's foto zitten die twee contrarails anders wel op elke biels vastgeschroefd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')