MTL | zaterdag 21 april 2012 @ 19:57 | |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
| ||
MTL | zaterdag 21 april 2012 @ 19:59 | |
![]() ![]() En de kreukelzone... ![]() Via Twitter ![]() | ||
Adolecens | zaterdag 21 april 2012 @ 20:01 | |
Die zit lekker in elkaar! | ||
ziggyziggyziggy | zaterdag 21 april 2012 @ 20:05 | |
33 zwaargewonden volgens Teletekst... Is het daar geen vrije baan? | ||
Duvel | zaterdag 21 april 2012 @ 20:07 | |
Geen idee, net na de Singelgrachtbruggen, richting Sloterdijk. Plaatselijke snelheid 60 o.i.d.? | ||
HaverMoutKoekje | zaterdag 21 april 2012 @ 20:08 | |
48 gewonden in totaal | ||
densmee | zaterdag 21 april 2012 @ 20:09 | |
de eerste 3 bakken kunnen dus sowieso de schaar in. Nieuwe blikken voor Hak | ||
Duvel | zaterdag 21 april 2012 @ 20:10 | |
Yep. De rest zal ook wel goed stuk zijn. | ||
HaverMoutKoekje | zaterdag 21 april 2012 @ 20:17 | |
At5 is nog steeds live,maar er gebeurt weinig. Veel mannetjes in gele en oranje jassen. En rode! Oh de brandweer doet ook mee met brancards tillen. | ||
sijs | zaterdag 21 april 2012 @ 20:18 | |
de traumaheli uit amsterdam was er om 1821 al bij en om 1955 was de traumaheli uit rotterdam er ook | ||
Pino112 | zaterdag 21 april 2012 @ 20:19 | |
Nee, toen zijn ze opgeroepen. Betekent niet dat ze er toen waren. | ||
sijs | zaterdag 21 april 2012 @ 20:23 | |
nu ja onderweg dus | ||
HaverMoutKoekje | zaterdag 21 april 2012 @ 20:26 | |
Er gaat net een heli weer weg | ||
Pino112 | zaterdag 21 april 2012 @ 20:27 | |
De LL1 gaat even tanken. ![]() | ||
Ofyles2 | zaterdag 21 april 2012 @ 20:27 | |
Ik denk eerder 40. | ||
ziggyziggyziggy | zaterdag 21 april 2012 @ 20:31 | |
Ik zie op 1 van de foto's een snelheidsverlagingsbord van 60. Dan zou het daar dus nog hoger zijn geweest. Ik heb wel ergens een gedetailleerde tekening liggen van dat baanvak, maar geen zin om te zoeken. | ||
Duvel | zaterdag 21 april 2012 @ 20:31 | |
Seinen met cijferbak, dus harder dan 40. | ||
DriekOplopers | zaterdag 21 april 2012 @ 20:37 | |
Ik kom er vaak. Uit mijn hoofd: borden 8, seinen (cijferbakken) vaak 6 of 4. | ||
#ANONIEM | zaterdag 21 april 2012 @ 20:44 | |
En die tekeningen heb je omdat treinspotter/machinist/...? ![]() edit: Oh, treindiensleider zie ik [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2012 20:47:01 ] | ||
James1988 | zaterdag 21 april 2012 @ 20:47 | |
ziggy3 is één van de mensen van de seinen en wissels in het noorden ![]() Wel een flinke klap geweest zo te zien! ![]() | ||
#ANONIEM | zaterdag 21 april 2012 @ 20:47 | |
![]() | ||
blup | zaterdag 21 april 2012 @ 20:50 | |
| ||
Dr_Flash | zaterdag 21 april 2012 @ 20:50 | |
Ik hoorde Aether in het vorige topic iets posten over prorail die garanties wil over kwaliteit. I died laughing ![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 21 april 2012 @ 20:56 | |
70 gewonden, waarvan 50 ernstig | ||
Viezze | zaterdag 21 april 2012 @ 20:57 | |
Aantal loopt steeds verder op..lijkt dan toch wel een van de ernstigste treinongevallen sinds jaren te worden of heb ik het dan mis? | ||
HaverMoutKoekje | zaterdag 21 april 2012 @ 20:58 | |
13 zeer ernstig | ||
Dr_Flash | zaterdag 21 april 2012 @ 21:00 | |
56 zwaargewonden. 13 zeer ernstig en 43 ernstig. Al weet ik niet wat daar precies mee bedoeld wordt. Is een gebroken pols 'ernstig' ? Is 'zeer ernstig' hetzelfde als 'in levensgevaar'? Wie zal het zeggen.. het is iig niet best. | ||
Viezze | zaterdag 21 april 2012 @ 21:00 | |
Er zouden nog steeds mensen bekneld zitten, 33 zwaargewonden volgens de radio net. | ||
James1988 | zaterdag 21 april 2012 @ 21:00 | |
"Zeer ernstig" klinkt als "levensgevaar", "ernstig" klikt als "zwaargewond", maar geen levensgevaar. Hopelijk wordt het niet dood. | ||
HaverMoutKoekje | zaterdag 21 april 2012 @ 21:01 | |
Ernstig is meestal categorie botbreuk. Het was een frontale botsing lees ik net. | ||
Dr_Flash | zaterdag 21 april 2012 @ 21:02 | |
Laatste geval met fatalities onder reizigers was Hoofddorp 1992 volgens mij. Verder zijn er in 2003 en 2009 nog machinisten omgekomen bij Roermond resp. Barendrecht, | ||
HaverMoutKoekje | zaterdag 21 april 2012 @ 21:04 | |
Om 20.45 nog 11 gewonden in de trein | ||
Duvel | zaterdag 21 april 2012 @ 21:05 | |
Nee, klopt absoluut. | ||
Dr_Flash | zaterdag 21 april 2012 @ 21:08 | |
Zeg, waarom lopen we eigenlijk zo te pietlutten over homologeren van treinstellen? Sinds een jaar of 20 mag blijkbaar elke rol aluminiumfolie men een motor erin, gewoon klakkeloos de baan op ![]() Dus wat zeiken we nou? Hier met die Westfalenbahn-Flirt, gaan met die halfgare pizaabodem annex stofzuiger, hup. Niet zo moeilijk doen allemaal hoor. | ||
Peterselieman | zaterdag 21 april 2012 @ 21:09 | |
ik denk dat de inspectie wel zal gaan pleiten voor de versnelde invoering van ERTMS omdat dit de kans op een dergelijk ongeval verkleint. Heb verder ook geen zin om te speculeren over de oorzaak van het ongeval. | ||
Dr_Flash | zaterdag 21 april 2012 @ 21:10 | |
Paar jaar geleden stond er ten westen van Asd toch ook wat ICR schuinomhoog? Dat was ook best nasty.... | ||
Dr_Flash | zaterdag 21 april 2012 @ 21:11 | |
Nou. Beetje strijdige post, vind je zelf ook niet? | ||
Duvel | zaterdag 21 april 2012 @ 21:11 | |
Ja, maar minder gewonden. Was de 1838 met ICRm contra VIRM. | ||
Peterselieman | zaterdag 21 april 2012 @ 21:12 | |
Nee, zeker niet. ERTMS KAN voorkomen dat twee treinen die op hetzelfde spoor terecht komen botsen. Dat is dus iets voor de toekomst. Voor nu geldt: hoe heeft het ongeval kunnen gebeuren en dat moet onderzocht gaan worden. | ||
Viezze | zaterdag 21 april 2012 @ 21:15 | |
Ik zie tweets voorbij komen dat een woordvoerder zojuist op radio 1 heeft gezegd dat het om 136 gewonden gaat. | ||
Dr_Flash | zaterdag 21 april 2012 @ 21:15 | |
Tsja, dat beloofden ze een halve eeuw geleden ook over ATB ![]() | ||
Duvel | zaterdag 21 april 2012 @ 21:16 | |
ATB lost het missen van een geel sein op d.m.v. remdwang. Er is bewust geen stop bij rood ingebouwd. | ||
DriekOplopers | zaterdag 21 april 2012 @ 21:17 | |
Was niet ten westen, maar ten oosten, ongeveer waar nu de OBA is. | ||
Duvel | zaterdag 21 april 2012 @ 21:18 | |
Oh ja, ff niet goed gelezen. En vervolgens nog wat ontsporend spul aan de westkant (wagons met ballast en een IC). | ||
Peterselieman | zaterdag 21 april 2012 @ 21:19 | |
klopt, maar met de voortschrijding van de tijd en de technieken zou het nu wel moeten kunnen, zoals met ERTMS. Al blijft het natuurlijk een hulpmiddel bij het rijden. Goed voorbeeldje is op de Betuweroute waar twee goederentreinen per ongeluk op hetzelfde spoor terecht waren gekomen. ERTMS heeft ze tijdig tot stilstand gebracht. | ||
Dr_Flash | zaterdag 21 april 2012 @ 21:20 | |
Bizar toch. Bij het belgische systeem is het ook prima mogelijk om met 160 door een rood sein te knallen. Waar ben je dan mee bezig? | ||
b2py | zaterdag 21 april 2012 @ 21:23 | |
Plaatselijke baanvaksnelheid is daar 80, liggen daar ook 80 km/h wissels bij de aansluiting. Mijn vriendin was in utrecht gestrand, op schiphol opgehaald. Best wel serieus, en ben benieuwd of er morgen alweer gereden zal worden. | ||
DenS | zaterdag 21 april 2012 @ 22:02 | |
Brr, naar. Doet me deels denken aan mn eigen ongeluk. Maar zoveel gewonden.. damn. | ||
DenS | zaterdag 21 april 2012 @ 22:02 | |
Oh fuck. Verkeerde account. sorry | ||
blup | zaterdag 21 april 2012 @ 22:04 | |
Als je de foto's vergelijkt met dit ongeval Hier waren lange na niet zoveel gewonden toch? | ||
greavy | zaterdag 21 april 2012 @ 22:08 | |
Zag er niet uit. VIRM zijn alle bakken inelkaar geschoven bij de Kreukelzone. SLT alleen de kopbak. Hoe het binnen was, geen idee. Straks een paar foto's. Toen ik aankwam(was eerst zelf bij Muiderpoort) was alles al goed afgezet. Ook aan 1 kant schuttrein(DBS kalktrein die minuut later daar passeerde). Oorspronkelijk had ik het plan in die SLT te zitten naar Uitgeest, maar had toch gekozen voor de EuroNight ipv de Kalktrein op Uitgeest. | ||
Surveillance-Fiets | zaterdag 21 april 2012 @ 22:09 | |
Door dit soort ongelukken vraag je je toch af, is het wel veilig om op de bordessen te staan... Sowieso, is het veilig om te staan in een rijdende trein? | ||
ziggyziggyziggy | zaterdag 21 april 2012 @ 22:10 | |
Het veiligst is om te zitten, en wel achteruit. Dan word je je stoel in gedrukt als er iets gebeurt. En dan kon je volgens mij ook nog het beste in de zoveelste bak van achter zitten. | ||
Dr_Flash | zaterdag 21 april 2012 @ 22:11 | |
Nou, NEE. De vraag is meer, hoe kunnen we itvoorkomen? | ||
Eenskijken | zaterdag 21 april 2012 @ 22:12 | |
hoe kunnen er in godsnaam twee treinen op hetzelfde spoor zitten en frontaal tegen elkaar botsen? In amsterdam nog wel notabene.. kijk in derdewereldlanden kan ik het nog 'begrijpen', maar hier? Tehfuck! Ik rijd trouwens regelmatig op dat traject in de trein van den helder-nijmegen | ||
Dr_Flash | zaterdag 21 april 2012 @ 22:13 | |
Even goed nog een dikke knuf voor Crientj ![]() Al heb ik die smiley nu even niet bij d hand ![]() | ||
#ANONIEM | zaterdag 21 april 2012 @ 22:13 | |
Het zou kunnen dat één van de machinisten door rood is gereden, maar dat is puur speculatie. Gewoon onderzoek afwachten.... [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2012 22:14:08 ] | ||
ReisT | zaterdag 21 april 2012 @ 22:15 | |
Bij die botsing in 2004 was die dubbeldekker leeg daardoor waren er maar 20 gewonden. | ||
ziggyziggyziggy | zaterdag 21 april 2012 @ 22:16 | |
"In Amsterdam notabene" maakt niet zoveel uit. In Maastricht, Den Haag en Warffum ligt dezelfde beveiliging met dezelfde regelgeving. Maar goed, het is puur speculeren. Het kan een menselijke fout zijn (machinist, treindienstleider), of een fout in de beveiliging. Het onderzoek zal het uitwijzen, maar dat kan nog wel een paar maanden duren. | ||
Bitlord | zaterdag 21 april 2012 @ 22:16 | |
In 2003 in Roermond is toch de laatste passagier omgekomen in een trein Nederland? Het is te hopen dat het 2003 blijft. | ||
ziggyziggyziggy | zaterdag 21 april 2012 @ 22:19 | |
Nee, dat was de machinist. Voor doden onder de reizigers moet je terug naar Hoofddorp 1992. | ||
blup | zaterdag 21 april 2012 @ 22:20 | |
| ||
Dr_Flash | zaterdag 21 april 2012 @ 22:21 | |
Nee, ook dat was een machinist. Zoals ik al eerder postte, last passenger fatality is Hoofddorp 1992 En natuurli, laten we hopen dat dat zo blijft | ||
Surveillance-Fiets | zaterdag 21 april 2012 @ 22:22 | |
Maximaal aantal mensen toelaten in de trein? Wat natuurlijk niet te doen is omdat je dan veel te weinig treinen hebt. Mensen niet op de balkons laten staan.. Ja. Het valt niet te voorkomen zonder ingrijpende maatregelen die niet aantrekklijk zijn. ![]() | ||
Watertornado | zaterdag 21 april 2012 @ 22:22 | |
Sja, als je inderdaad die kreukelzones bekijkt, zijn dan voornamelijk de balkons. En toch moet ik daar elke werkdag twee keer onvrijwillig staan. | ||
HaverMoutKoekje | zaterdag 21 april 2012 @ 22:23 | |
At5 zegt alle gewonden uit de trein. De rotzooi moet bog wel opgeruimd worden | ||
ziggyziggyziggy | zaterdag 21 april 2012 @ 22:24 | |
En die was wellicht al dood voordat zijn trein crashte. Hartaanval. | ||
blup | zaterdag 21 april 2012 @ 22:25 | |
In dit geval was je morsdood. http://www.nifv.nl/upload/158608_657_1247821108637-1.JPG Dus beter niet meer daar staan. ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 21 april 2012 @ 22:27 | |
true, daar is twijfel over. Maar die mcn die bij barendrecht omgekomen is dan? | ||
Surveillance-Fiets | zaterdag 21 april 2012 @ 22:27 | |
Je moet wat... Ik heb niet de luxe om meerdere treinen voorbij te laten gaan als ik ergens naartoe moet. ![]() | ||
#ANONIEM | zaterdag 21 april 2012 @ 22:28 | |
Inderdad, er was al helaas een mcn bij Barendrecht omgekomen. Die ander had het overleeft, maar wel veel "kapot". Narigheid, bah! | ||
Peterselieman | zaterdag 21 april 2012 @ 22:30 | |
ALs ik me het rapport over Roermond kan herinneren had de mcn een aanval gehad en was net voordat het systeem in zou grijpen weer wat bij bewustzijn gekomen. Hij zette toen een (lichte) remming in, waardoor het systeem niet verder ingreep en de trein in botsing kwam met die goederenloc. had hij niet ingegrepen dan had het ongeval mogelijk niet plaatsgevonden. | ||
#ANONIEM | zaterdag 21 april 2012 @ 22:30 | |
Nu we toch over ongelukken bezig zijn: Vanmiddag op de Maasvlakte geweest, en de loc gezien van 2 vorige week met die botsing op de Maasvlakte. Heb wat foto's gemaakt. Zal zo even uploaden. | ||
Duvel | zaterdag 21 april 2012 @ 22:31 | |
Daarvan is het vermoeden ook dat hij onwel werd voorafgaand aan de crash, omdat er al enkele ATB-remmingen waren geweest. | ||
Darkwing_Duck | zaterdag 21 april 2012 @ 22:46 | |
Weet je, ik verbaas me er al niet eens meer over, dat is pas erg ![]() | ||
#ANONIEM | zaterdag 21 april 2012 @ 22:47 | |
Foto's van de loc van de treinbotsing op de MAASVLAKTE vorige week. Loc heeft een beste tik gehad, buffers hebben een hoop opgevangen. Buiten de buffers en voorkant om, visueel amper schade te bekennen. Hooguit de rubberen houders rondom de motorbehuizing. ![]() ![]() ![]() | ||
FL_Freak | zaterdag 21 april 2012 @ 22:48 | |
Je zou maar in die trein hebben gezeten in eens vliegen door de coupe. | ||
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 21 april 2012 @ 22:49 | |
Wauw, het duurde even tot ik door had wat die 'rolletjes' staal daar rondom de restanten van de buffers voor moesten stellen. Die kreukelzone heeft z'n werk wel gedaan! ![]() | ||
ziggyziggyziggy | zaterdag 21 april 2012 @ 22:50 | |
Want er botsen dagelijks treinen, bedoel je? ![]() | ||
#ANONIEM | zaterdag 21 april 2012 @ 22:53 | |
Idd, ik stond ook vol verbazing te kijken. Wel bijzonder interessant om er zo even om heen te lopen. | ||
Darkwing_Duck | zaterdag 21 april 2012 @ 22:57 | |
Nee, maar ik krijg wel de impressie dat er dagelijks maar wat aangekloot wordt door bepaalde departementen... | ||
greavy | zaterdag 21 april 2012 @ 22:57 | |
De RRF-loc word waarschijnlijk gesloopt, die is enorm beschadigd geraakt op de Maasvlakte. Herstel schijnt duurder te zijn.. | ||
#ANONIEM | zaterdag 21 april 2012 @ 22:58 | |
Er wordt nooit "aangekloot". Veiligheid is een serieuze zaak en elke machinist houdt zich hier aan. Bij de "ongelukken" die gebeuren, is het vaak een samenloop van omstandigheden die die uitkomst geven. | ||
#ANONIEM | zaterdag 21 april 2012 @ 22:59 | |
Bron? We hebben die nog even gezocht toen we er waren, hij stond niet op de put bij emplacement Maasvlakte namelijk. | ||
Darkwing_Duck | zaterdag 21 april 2012 @ 23:02 | |
Ik geloof ook wel dat veiligheid de grootste prioriteit echt wel. Maar ik schrok van mn eigen reactie. De nu.nl pagina laad zich en ik had zo iets van "Vanochtend is er over hobbelende treinen geklaagd door personen die er dagelijks mee opzitten, en nu gebeurd er dit" echt. Hoe erg het ook is, en hoewe; mensen er wellicht nu zijn, die vechten voor hun leven. Ik kijk er niet van op, en dat is niet goed. Overigens hoor je mij niet zeggen dat het hier een haar beter is... Edit: en ook niet dat je er de klok op gelijk kon zetten.. Edit 2: En ik besef goed dat ik maar een leekje ben, en dat er Mensen zijn die vol passie en liefde hun werk/hobby uitoefenen en "vechten" op het werk voor meer/beter/kwaliteit. | ||
greavy | zaterdag 21 april 2012 @ 23:03 | |
OA de huif is krom; De lange huif was circa 3-kwart ingeduwd. Waar die is, weet ik niet. | ||
James1988 | zaterdag 21 april 2012 @ 23:06 | |
nu.nl | ||
#ANONIEM | zaterdag 21 april 2012 @ 23:06 | |
Ben ook niet boos hoor ![]() Maar het is inderdaad voor een leek vaak "hel en verdoemenis". Op zich wel logisch gezien de nieuwsberichten de laatste tijd. Dat neemt niemand jou of anderen kwalijk. | ||
Darkwing_Duck | zaterdag 21 april 2012 @ 23:09 | |
Nee maar ziggy is geloof ik wel een beetje pissig ![]() Ik lach niemand uit, ik gun het niemand, maar het beeld wat de laatste maanden geschetst is weer van NS en Prorail is er bij mij in ieder geval niet beter op geworden de laatste kwartalen ( ik noem maar even schipholtunnel, plazakken ...) draagt die forum ook aan bij natuurlijk, want hoevaak hebben we zelf hier niet "vingerverfjosti's" lopen roepen ( Waar is die smilie eigenlijk?) | ||
Peterselieman | zaterdag 21 april 2012 @ 23:13 | |
verbaast me niets. Vaak is er uiterlijk weinig schade, terwijl onderhuids de boel toch behoorlijk krom is. | ||
greavy | zaterdag 21 april 2012 @ 23:17 | |
Ik had oorspronkelijk het plan om deze trein te nemen naar Uitgeest vanaf Amsterdam CS, om daar de te vroeg rijdende Kalktrein te platen (die naar Beverwijk Hoogovens gaat, loc omloopt op Uitgeest). Maar dat wijzigde, want wou de EETC 1254 nog even platen met de EuroNight op Muiderpoort. En dan hoor je ineens via SMS "De trein die jij zou nemen, heeft een enorme knaller gemaakt" :shock: Uiteindelijk - na de EETC 1254 met nachttrein - eventjes richting de plek des onheils gegaan. Er was een "schut"trein voorgezet, de Kalktrein die ik oorspronkelijk zou platen. Die kwam nog geen minuut na de knaller via een nevenspoortje langs... ![]() Boem is HO, maar toen was het al te laat... ![]() De ingedeukte neus ![]() Kreukelzone Toen had ik het wel weer gezien, en ben weer vertrokken. De hulpdiensten moeten tenslotte het werk doen, niet de 'ramptoerist'. ![]() Inelkaar geschoven Bij de VIRM waren de bakken inelkaar geschoven. Wonder boven wonder leek de schade bij de SLT minder erg, maar de SLT was minder goed vanaf deze kant te zien. Aan de andere kant van het spoor kon je niet meer komen omdat het afgezet was voor de hulpdiensten. Dit is gewoon vanaf de achterzijde van de hekken gemaakt. | ||
sl44 | zaterdag 21 april 2012 @ 23:22 | |
Wow ben net even gaan kijken, en vanaf de straat zie je duidelijk dat de bakovergangen volledig in elkaar geduwd zijn. Volgens een fotograaf daar werd er enkelspoors gereden ivm werkzaamheden. | ||
#ANONIEM | zaterdag 21 april 2012 @ 23:23 | |
Die fotograaf heeft het mis. Ik ben er vannacht zelf nota bene met een Class'66 overheen gereden. Geen werkzaamheden en er stond ook niets in de TSB week/dagpublicatie. Ik ging er met 550 meter kolentrein over heen. Gewoon normale situatie. Aankomen met 60 en terugzakken naar 40 voor de brug over de Singelgracht. ATB code 40 gaat daar in. | ||
lyolyrc | zaterdag 21 april 2012 @ 23:24 | |
Het zijn wel de weken van de ontsporingen en aanrijdingen... ![]() Ben wel benieuwd wat de oorzaak is van deze botsing. Hebben treinen eigenlijk een soort van "Black box" aan boord? | ||
#ANONIEM | zaterdag 21 april 2012 @ 23:26 | |
Ja. Niet in de zin dat alles wat jij in de cabine zegt wordt opgenomen. Maar je gesprekken met de Trdl worden wel opgeslagen (bij de trdl zelf meen ik). In de trein zit wel een soort kastje dat snelheden en remmingen bij houdt. | ||
greavy | zaterdag 21 april 2012 @ 23:26 | |
Fotograaf had het zeker mis. Sporen waren gewoon in dienst. | ||
Peterselieman | zaterdag 21 april 2012 @ 23:26 | |
Naar wat ik begrepen heb zou er morgen een rampenoefening in de Hemtunnel (tussen Sloterdijk en Zaandam) zijn. Uiteraard gaat die nu niet meer door. Ook de tunnel onder het Drontermeer was vandaag trouwens terrein van een grote oefening. | ||
sl44 | zaterdag 21 april 2012 @ 23:30 | |
Kennelijk niet, gezien ik op een andere niet nader te noemen gehaat trein forum deze reactie lees: Bij Sloterdijk stonden alle treinen vanaf Zaandam op spoor 4 ingepland, wat volgens het sporenplan betekend dat ze na vertrek kort linkerspoor moeten rijden, tot precies het punt van het ongeluk. | ||
#ANONIEM | zaterdag 21 april 2012 @ 23:33 | |
Wat is de bron van die personen dan ? Want veel mensen praten kak tegenwoordig ![]() [edit] Ik ben even naar de avondwinkel, ik reageer over een half uurtje weer ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2012 23:33:28 ] | ||
Pinnenmutske | zaterdag 21 april 2012 @ 23:33 | |
Ik las het. Wat erg!! | ||
ddx | zaterdag 21 april 2012 @ 23:45 | |
Ik neem aan dat hierdoor aantal sporen op sloterdijk niet gebruikt worden ? | ||
#ANONIEM | zaterdag 21 april 2012 @ 23:59 | |
Zou kunnen, aannames zijn sowieso nooit goed ![]() Maar het ongeluk is niet bij Sloterdijk gebeurd, maar bij de Singelgracht. | ||
sl44 | zaterdag 21 april 2012 @ 23:59 | |
Zoals de bron al zegt, moest er een flink stuk links enkelspoors gereden ivm de werkzaamheden, en de spoorwijzigingen op sloterdijk.(perron4) | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 00:00 | |
Er stond niets in de TSB week/dag publicatie over dat gebied meen ik. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2012 00:00:34 ] | ||
Scarlet_Dragonfly | zondag 22 april 2012 @ 00:01 | |
Beperkt spoorgebruik hoeft natuurlijk niet meteen een Tijdelijke Snelheids Beperking als gevolg te hebben he ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 00:04 | |
Je hebt een Tijdelijke Snelheids Beperking, en je hebt een TSB week/dag publicatie. Dat zijn 2 compleet verschillende dingen! Een TSB week/dag publicatie geeft niet alleen snelheidsbeperkingen aan, ook werkzaamheden/sporen die uit dienst worden genomen voor een bepaalde tijd/bijzonderheden etc. ![]() | ||
Duvel | zondag 22 april 2012 @ 00:07 | |
Ook als je op normale seinbeelden rijdt? Het zou kunnen dat vandaag een afwijkende rijweg is gereden, via een sein dat niet van ATB-Vv is voorzien. Dat sein had geen ATB-Vv omdat het niet in een normale rijweg ligt, en dus niet snel op de rode lijst van ProRail terecht komt. | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 00:12 | |
Je krijgt op dat spoor (alle sporen naast elkaar op Singelgracht) een code 40 op je ATB als je richting Amsterdam CS rijdt. Voor elke rijweg die wordt ingesteld. Het blijft natuurlijk speculeren: Heeft MCN sts gepasseerd/technisch defect/Trdl fout met rijweg instelling/beveiliging die niet werkt etc etc... Misschien dat het vandaag wel anders was, ik ben er vannacht rond 23.50 over heen gereden, en er waren geen bijzonderheden iig. | ||
Peterselieman | zondag 22 april 2012 @ 00:12 | |
We hadden in het vorige topic het nog even kort over schuddende treinen. Het zou komen door 'gebrekkig onderhoud'. In dat ligt bezien is het volgende wel opvallend.http://www.prorail.nl/Bed(...)ndopnieuwgunnen.aspx | ||
sl44 | zondag 22 april 2012 @ 00:22 | |
Je zou maar in zo bakovergang zitten, normaal maak ik de deur open, loop ik naar de deur en maak ik de volgende deur open, maar als precies daar tussen dit gebeurt dan zit je erin, en ben je aardig de lul. | ||
greavy | zondag 22 april 2012 @ 00:36 | |
Aanrijding Amsterdam Verberg extra tekst Zaterdagavond heeft ten westen van Amsterdam Centraal een aanrijding plaatsgevonden tussen twee treinen. Helaas zijn hierbij gewonden gevallen. Onze aandacht en medeleven gaan uit naar de gewonden, hun familie en direct betrokkenen. De hulpdiensten hebben alle inzittenden uit de treinen gehaald. Waar nodig zijn mensen overgebracht naar het ziekenhuis. Voor mensen die vragen hebben over het ongeluk heeft de gemeente Amsterdam een telefoonnummer geopend: 020 – 2539200. Gevolgen voor de dienstregeling Door de aanrijding rijden er tenminste tot zondagmiddag 13:00 uur geen treinen tussen Amsterdam-Zaandam, Amsterdam-Haarlem en Amsterdam-Schiphol. Reisadviezen voor zondagmorgen: Amsterdam Centraal-Schiphol: reis om via Duivendrecht; tussen Amsterdam Centraal en Leiden (of verder verder) kunt u ook reizen via Utrecht. Amsterdam Centraal-Amsterdam Sloterdijk: met de metro reist u met lijnen 51 en 50 via Amsterdam Zuid. Met de trein kunt u via Duivendrecht en Schiphol naar Amsterdam Sloterdijk of vice versa. Amsterdam Sloterdijk-Haarlem: hier rijden NS-bussen. De Reisplanner is ongeveer een uur vooruit bijgewerkt met actuele informatie, dus plan uw reis kort voor vertrek. Bent u onderweg online, raadpleeg dan m.ns.nl. | ||
James1988 | zondag 22 april 2012 @ 01:54 | |
Vandaag maar eens wat kilometers knallen: Breda - Rotterdam - Utrecht - Frankfurt v.v., goed voor 1107 km om precies te zijn ![]() | ||
TeringHenkie | zondag 22 april 2012 @ 02:07 | |
I see what you did there... | ||
Bitlord | zondag 22 april 2012 @ 02:28 | |
Is dit trouwens niet de derde serieuze botsing tussen Amsterdam Centraal en Sloterdijk in nog geen 10 jaar? | ||
ziggyziggyziggy | zondag 22 april 2012 @ 05:52 | |
Ik ben niet pissig hoor. ![]() | ||
dennistd | zondag 22 april 2012 @ 06:38 | |
Hmm, eens even kijken wat het handigste is om in Hoorn te komen vandaag... Ik zit zelf te denken aan Amsterdam Zuid-metro-Sloterdijk, of zou Zuid-Schiphol-Sloterdijk sneller zijn. Zit natuurlijk liever in de trein, maar ik heb geen idee of er op Schiphol-Sloterdijk nog wel wat rijdt en zo ja welke treinseries, zal vast in gesneden zijn dan... | ||
ziggyziggyziggy | zondag 22 april 2012 @ 06:44 | |
Asd-Ass zou na 13 uur weer gaan rijden. Is de prognose. | ||
Guppy | zondag 22 april 2012 @ 07:13 | |
Nu ik die foto's van die kreukelzones zie, snap ik waarom er zoveel gewonden zijn. Nooit bij stilgestaan dat de trein daar ook klappen krijgt, en niet alleen aan de voorkant... ![]() | ||
Duvel | zondag 22 april 2012 @ 09:25 | |
Dat is dan na de bruggen, toch? | ||
greavy | zondag 22 april 2012 @ 09:43 | |
Vanaf Schiphol kan je wel met de trein naar Sloterdijk elk halfuur, en vanaf Sloterdijk met de bus naar Zaandam en verder met de trein. | ||
Duvel | zondag 22 april 2012 @ 09:46 | |
Rijdt de stoptrein naar Kersenboogerd niet gewoon van Schiphol? Reguliere wzh, goede timing. | ||
James1988 | zondag 22 april 2012 @ 10:11 | |
Herinnert u zich de Zefiro-hogesnelheidstrein nog, het paradepaardje van Bombardier met een maximumsnelheid van 380 km/h? Voor InnoTrans 2010 had Bombardier een mock-up gebouwd van een koprijtuig, en deze stond in het middelpunt van de Bombardier-stand:![]() De eerste treinen zijn gebouwd en ondergaan momenteel toelatingsproeven in China. Zo ziet het ding eruit in CRH-kleurstelling: ![]() ![]() ![]() Bron foto's: Skyscrapercity | ||
Watertornado | zondag 22 april 2012 @ 10:16 | |
Ziet er een stuk mooier uit dan "onze" V250. Over dat ding gesproken, wanneer gaat hij diensten rijden? Want ik zie hem dagelijks langsrijden maar dat zijn neem ik aan geen diensten? | ||
dennistd | zondag 22 april 2012 @ 10:31 | |
heb de metro vanaf zuid genomen, kon in sloterdijk meteen in de bus (van syntus gelderland ![]() | ||
James1988 | zondag 22 april 2012 @ 10:31 | |
De V250 is nog niet toegelaten voor reizigersvervoer. De ritten die je ziet zijn opleidingsritten voor de machinisten die er in die toekomst mee gaan rijden. Een definitieve datum voor de indienststelling is nog niet bekend, NS Hispeed heeft het over "de tweede helft van 2012". Dat zal eerder naar december neigen dan naar juli. Ik neem dat met een korreltje zout: NS Hispeed heeft al regelmatig gecommuniceerd over de indienststellingsdatum, en keer op keer bleek dat niet gehaald te worden. Maar het zal wel moeten: er zijn géén paden aangevraagd voor een intercity over Roosendaal. De serie 9200 is voor dienstregeling 2013 ingelegd als Fyra Internationaal over de HSL. Mocht de V250 dus niet tijdig in dienst kunnen komen, dan is het heel goed mogelijk dat er géén Beneluxtrein meer zal zijn, omdat er geen capaciteit is voor de klassieke Beneluxtrein. Daarnaast gaan er per ingang drgl 2013 een aantal zaken wijzigen: de Hanzelijn komt in dienst wat gevolgen heeft voor de treinen die nu rijden. Het baanvak Amsterdam - Schiphol zit al helemaal vol, ook Schiphol - Den Haag - Rotterdam zit zo goed als vol. Mocht men op één of andere manier dus toch wel een klassieke intercity gaan rijden, dan is het niet uitgesloten dat die slechts Rotterdam - Brussel gaat aandoen, en reizigers in Rotterdam moeten overstappen. Heel erg slecht zou dat niet zijn: het speelt 4 stammen vrij, waardoor men de ÖBB'ers retour kan doen, en er wat meer reservematerieel beschikbaar zou zijn voor zowel Beneluxtrein als Fyra V160. | ||
greavy | zondag 22 april 2012 @ 10:39 | |
Ik was ook even op pad. Ben begonnen met Gieltjesdorp, dacht ik. Zou vanaf Breukelen even fietsen, maar toen werkte mijn OV-fiets koppeling met de OVChip niet meer... Dan maar lopen naar Kortrijk.![]() DBS 189 + beladen PON-trein (47734) ![]() DBS 1604 + Staaltrein (61601) Toen even naar Gouda, naar de oude Losweg. Toestemming aan het bedrijf aldaar gevraagd. Het mocht, zolang wij maar niks gingen stelen. Er kwamen wel vaker mensen zonder te vragen fotograferen. ![]() NMBS2803 + ÖBB-rtgn Toen nog even vanaf 3/4/5 een foto gemaakt (puntje perron langs sp5) ![]() NMBS2834+Benelux Een HTRS-Busto shuttle, gereden door de SBBCD 186 103 kwam ook even kijken ![]() SBBCD 186 103+HTRS-Busto shuttle (340200) Uiteindelijk de Olympische BNL weer even vanaf de Losweg geplaat ![]() NMBS2835+Olympische BNL (9225) Toen ik en een kennis de trein wilden nemen, kreeg ik een SMS van een kennis die ook te Gouda was, dat er een werktrein aan kwam. Snel rennen naar andere kant perron, klikje maken, en konden instappen. Loc deed omlopen en vertrok naar Rotterdam. Kwam vanaf Den Haag HS. ![]() SR G1206+werktrein Uiteindelijk nog even de EETC 1254+EuroNight+NSR 1730 geplaat te Muiderpoort ![]() EETC 1254+EuroNight+NSR 1730 Had ik dit niet gedaan, had ik bij die treinbotsing betrokken geweest, oorspronkelijk zou ik die trein nemen naar Uitgeest.. | ||
ZwartmetSuiker | zondag 22 april 2012 @ 10:55 | |
Zo die foto's van die VIRM uit die crash! De eerste bak is total-loss lijkt me? | ||
Peterselieman | zondag 22 april 2012 @ 10:58 | |
jup en ook van de tweede en derde bak zijn balkons geknikt | ||
Peterselieman | zondag 22 april 2012 @ 10:58 | |
Mja, in die dubbeldekker zijn volgens de berichten minder gewonden gevallen dan in de SLeT | ||
ZwartmetSuiker | zondag 22 april 2012 @ 11:16 | |
Dus die hele VIRM wordt nu weggezet voor reserve-onderdelen of wordt 'ie gesloopt? | ||
James1988 | zondag 22 april 2012 @ 11:17 | |
Waarschijnlijk beide: eruithalen wat herbruikbaar is, de rest verwerken tot nieuwe blikjes voor Hak-groentes ofzo. | ||
Peterselieman | zondag 22 april 2012 @ 11:18 | |
dat is nog te vroeg om te zeggen, maar het kan best dat ie na de nodige reparaties en bakwisselingen weer als viertje op de baan komt. De echt zwaar beschadigde bakken gaan richting sloper | ||
ZwartmetSuiker | zondag 22 april 2012 @ 11:20 | |
Was het een VIRM-6? Dan zou het kunnen ja. Al is de kopbak wel erg beschadigd. | ||
Aether | zondag 22 april 2012 @ 11:53 | |
Geen reisinformatie voor de Thalys. Laten ze die via Zuid-Amstel naar Centraal rijden? | ||
Scarlet_Dragonfly | zondag 22 april 2012 @ 11:56 | |
Dat sowieso niet, er ligt geen spoor-boog om bij Duivendrecht vanuit Zuid richting Amstel en Centraal te rijden. Als ze de Thalys echt in Centraal willen hebben zal die via Zuid, Duivendrecht, Diemen Zuid en dan via de Watergraafsmeer door moeten rijden. Maar zelfs bij gebrek aan reisinformatie lijkt het me waarschijnlijker dat die dat leeg doet, en hij voor reizigers niet rijdt tussen Centraal en Schiphol.. --edit-- of Duivendrecht zoals Peterselieman zegt, is ook wel handiger voor de mensen die wel naar Centraal willen ![]() Zie dit kaartje maar: http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns/asd.gif | ||
Peterselieman | zondag 22 april 2012 @ 11:57 | |
ik denk dat er gestart en geëindigd wordt op Duivendrecht. De stellen rijden vanaf daar leeg de Meer op. | ||
Ireyon | zondag 22 april 2012 @ 12:01 | |
Waarom mag er niet met passagiers via Watergraafsmeer naar Centraal gereden worden eigenlijk? | ||
Scarlet_Dragonfly | zondag 22 april 2012 @ 12:06 | |
Je komt over een stuk onbeveiligd spoor (blauw op dat sporenplan kaartje), en naast alle regeltjes kan ik me zeker na zo'n botsing als die van gisteren goed voorstellen dat je het risico niet wilt lopen daar een gevulde passagierstrein langs te sturen. | ||
Peterselieman | zondag 22 april 2012 @ 12:06 | |
is erg omslachtig en tijdrovend. Je komt midden op een emplacement uit namelijk waarbij je de hele route stapvoets rijdt. Er liggen weinig vaste treinpaden daar en ook geen beveiliging, dus echt handig is het doorrijden niet. Het is dan sneller om de passagiers vanaf Duivendrecht met de metro te vervoeren. | ||
V2 | zondag 22 april 2012 @ 12:14 | |
Hm, de SLT is inmiddels weggesleept lees ik. Blijkbaar stond die nog op een rijdbare manier in de rails. Bij die VIRM lijkt het alsof er ook een paar draaistellen krom staan, of is dat optisch? | ||
Aether | zondag 22 april 2012 @ 12:15 | |
OK. Fyra rijdt tot Duivendrecht dus Thalys waarschijnlijk ook? Op thalys.com staat nu ‘Vertrekstation gewijzigd’ maar niet welke het dan wel is. Edit: nshispeed.nl is nu aangepast. Vertrek vanaf Schiphol; richting Amsterdam tot Duivendrecht. | ||
Peterselieman | zondag 22 april 2012 @ 12:16 | |
viel me gister ook al op. Toch wordt gehoopt dat de schommelboot op eigen kracht nog een paar meter kan rijden ... | ||
densmee | zondag 22 april 2012 @ 12:26 | |
hij rijdt nu volgens de livestream van at5 | ||
Duvel | zondag 22 april 2012 @ 12:28 | |
Wordt geduwd naar Asd. Door G2000 diesel van RTS. [ Bericht 20% gewijzigd door Duvel op 22-04-2012 12:48:14 ] | ||
kurk_droog | zondag 22 april 2012 @ 13:16 | |
Maar die VIRM ligt in kreukels terwijl de SLT op het oog alleen schade heeft aan de voorkant? | ||
Duvel | zondag 22 april 2012 @ 13:23 | |
Op het oog ja. Je weet niet hoe de geledingen tussen de bakken er aan toe zijn. | ||
ZwartmetSuiker | zondag 22 april 2012 @ 13:24 | |
Dat verklaart misschien ook de slachtoffers. De kreukelzones bij de VIRM hebben de klap misschien beter opgevangen. | ||
Crientj | zondag 22 april 2012 @ 13:33 | |
ty:) | ||
Peterselieman | zondag 22 april 2012 @ 13:38 | |
jup. Door die kreukelzones kan de energie deels zijwaarts afgevoerd worden, terwijl bij het SLeT dit meer in de lengterichting gebeurt. De buffers van laatstgenoemde stellen moeten veel van de klap opvangen. Vandaar dat bij bijvoorheeld de GTW die sprieten ook zover uitsteken. | ||
Duvel | zondag 22 april 2012 @ 13:41 | |
SLeT heeft dezelfde soort buffers, maar dan verstopt achter een plastic schortplaat. | ||
Duvel | zondag 22 april 2012 @ 13:41 | |
Alleen heb je daar geen reet aan als je tegen een treinstel met AK botst. | ||
Pino112 | zondag 22 april 2012 @ 14:16 | |
Nu persco @ NED1. | ||
Hr-Flip | zondag 22 april 2012 @ 14:37 | |
En toch is het in het verleden wel eens gebeurd. Een lange tijd geleden, toen ik samen met mijn vriendin op vakantie ging, pakte we de laatste trein vanuit het rustieke Twente naar, het kille westen. Vlak voor Duivendrecht, was er een storing aan een wissel. Na een half uur zagen we de machinist door het stel lopen richting de andere kant , na het kopmaken zijn we via de Watergraafsmeer en Amsterdam Centraal alsnog met een half uur vertraging op Schiphol beland. Wat maakt het eigenlijk ook uit, een treinstel leeg, of vol met reizigers, ze moeten zich aandezelfde regels houden. | ||
densmee | zondag 22 april 2012 @ 15:08 | |
is dit normaal in een bocht bijvoorbeeld of is dit ook ontzet? die bakken staan vrij scheel tegenover elkaar ![]() | ||
Anne | zondag 22 april 2012 @ 15:14 | |
Je foto doet het niet:![]() | ||
densmee | zondag 22 april 2012 @ 15:15 | |
dank je | ||
Duvel | zondag 22 april 2012 @ 15:16 | |
Zo te zien staat het achterste deel van de trein nog in een wissel. Of er is wat ontspoord, niet raar met zo'n klap. | ||
WebHawkjuh | zondag 22 april 2012 @ 15:42 | |
Hak-groenten zitten in glas. Weet iemand wat het treinnummer van die VIRM is? De SLT was de 3658 maar bij de VIRM is het minder zichtbaar. | ||
Duvel | zondag 22 april 2012 @ 15:44 | |
SleT was 2658, VIRM 8711. | ||
WebHawkjuh | zondag 22 april 2012 @ 15:50 | |
Ahkijk. Waar heb je dat zo snel vandaan? ![]() Mijn vader geeft i.i.g. aan daar in gereden te hebben, de betreffende slt nooit. | ||
Duvel | zondag 22 april 2012 @ 15:55 | |
Op een foto gezien gisteravond. | ||
sijs | zondag 22 april 2012 @ 16:13 | |
klopt... ik had een volkstuin bij diemen langs die boog ( van diemen zuid langs de studentenflats over het bruggetje bij diemen noord) en incidenteel kwamen er wel bezette passagierstreinen over die dijk...stapvoets weliswaar | ||
ziggyziggyziggy | zondag 22 april 2012 @ 16:23 | |
Punt in zo'n NCBG is dat de machinist zelf de wissels goed moet leggen. Daarvoor moet hij steeds de trein uit en dan kan zo'n ritje dus wel even duren. | ||
Duvel | zondag 22 april 2012 @ 16:25 | |
Het lullige is inderdaad dat je boog tussen Duivendrecht en de Watergraafsmeer eindigt bij een S-bord. | ||
Peterselieman | zondag 22 april 2012 @ 16:40 | |
voor een enkele rit is het geen probleem natuurlijk. planmatig wordt al een ander verhaal. | ||
ziggyziggyziggy | zondag 22 april 2012 @ 16:57 | |
Inmiddels is een van de slachtoffers van gisteren overleden. | ||
zoem | zondag 22 april 2012 @ 16:58 | |
Dat is niet zo mooi ![]() Eén dode door treinbotsing Amsterdam | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 16:58 | |
Bah, verschrikkelijk nieuws. | ||
ziggyziggyziggy | zondag 22 april 2012 @ 16:58 | |
![]() | ||
Dos37 | zondag 22 april 2012 @ 17:02 | |
Vreselijk zeg. | ||
Bitlord | zondag 22 april 2012 @ 17:09 | |
Shit zeg, voor het eerst sinds 30 november 1992 dat er een reiziger is omgekomen in een trein in Nederland. | ||
Guppy | zondag 22 april 2012 @ 17:12 | |
![]() | ||
Aether | zondag 22 april 2012 @ 17:14 | |
Lijkt me dat nu.nl het wat ruim interpreteert?
| ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 17:16 | |
Als ik dit zo lees heb ik het vermoeden dat één van de machinisten door rood is gereden. | ||
Fiorano | zondag 22 april 2012 @ 17:16 | |
Bluh, toch een dode te betreuren. Bijdeze mijn medeleven aan de nabestaande | ||
Guppy | zondag 22 april 2012 @ 17:17 | |
Wat me trouwens opvalt, is dat er geen foto's van in de trein zijn opgedoken. Of in ieder geval heb ik ze nog niet gezien. Ben wel een beetje benieuwd hoe dat eruit ziet | ||
HaverMoutKoekje | zondag 22 april 2012 @ 17:20 | |
Vrouw van 68, die zijn nogal fragiel helaas. | ||
Peterselieman | zondag 22 april 2012 @ 17:27 | |
bah ... | ||
Aether | zondag 22 april 2012 @ 17:35 | |
Al eigen Wikipediapagina: http://nl.wikipedia.org/w(...)Amsterdam_Westerpark | ||
Zug-Chef | zondag 22 april 2012 @ 17:43 | |
Wat mij opvalt is dat er nog nergens iets gezegd is over de beide machinisten van de treinen. Neem aan dat ze het zagen aankomen en gevlucht zijn, maar daarover is dus niets terug te lezen. | ||
Peterselieman | zondag 22 april 2012 @ 17:47 | |
http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?p=361170#p361170 Als dit klopt, dan is er aan personeelskant slechts één gewonde gevallen | ||
Peterselieman | zondag 22 april 2012 @ 18:02 | |
De VIRM is inmiddels ook weggehaald. staat nu enkele honderden meters dichterbij Amsterdam Centraal. | ||
Dr_Flash | zondag 22 april 2012 @ 18:07 | |
...waar iedereen hem goed kan zien ![]() | ||
remlof | zondag 22 april 2012 @ 18:08 | |
Weet iemand het treinnummer van de intercity die bij de botsing in Amsterdam was betrokken? Ik hoop niet dat het de 8670 was, dat is mijn favoriet. | ||
remlof | zondag 22 april 2012 @ 18:09 | |
Ah de 8711 dus? | ||
Guppy | zondag 22 april 2012 @ 18:15 | |
Tja, het is niet dat ie nog niet gezien is...? | ||
Dr_Flash | zondag 22 april 2012 @ 18:17 | |
Leuke PR-actie tegenover wachtende reizigers ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 18:19 | |
Vrijdagmiddag begonnen in Amsterdam Westhaven, kolentrein laden voor Duitsland. Class'66 ![]() Hotel overnachting en Zaterdag om 14.00 vertrokken vanaf Emmerich naar Pernis over de Betuwelijn. Zelf gereden hele stuk. Dat ERTMS level 2 is wel verdomd fijn ![]() Mentormachinist besloot halverwege de Betuwelijn zijn veiligheidsvestje voor het raam te hangen. Dus zonder zicht nog 20 km gereden. Best vreemd. Maar je moet vertrouwen op je scherm. | ||
Guppy | zondag 22 april 2012 @ 18:20 | |
Ik snap dat het niet ideaal is, maar ik denk dat de gemiddelde treinreiziger nuchter genoeg is om zich er niet bang door te laten maken. Ik zou het in ieder geval gen probleem vinden. | ||
Peterselieman | zondag 22 april 2012 @ 18:36 | |
Wel knap dat ze de Betuwelijn in één nacht omgebouwd hebben voor ERTMS ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 18:37 | |
![]() | ||
Peterselieman | zondag 22 april 2012 @ 18:39 | |
Betuwelijn versus Betuweroute he ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 18:41 | |
Ja idd. Beste typo van me ![]() ![]() Zit wel krap overigens. | ||
Dr_Flash | zondag 22 april 2012 @ 18:52 | |
Kijk mam! Zonder handjes ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 18:53 | |
Hahaha ![]() ![]() | ||
b2py | zondag 22 april 2012 @ 19:15 | |
Peukie erbij in de kabine! ![]() Verder echt dramatisch dat er een dode te betreuren is. ![]() Wat voor gevolgen zal dit voor de spoorwegveiligheid hebben? Treinen nog meer crashbestendig? | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 19:22 | |
Ja toch, een man moet kunnen genieten op zijn werk. | ||
Ofyles2 | zondag 22 april 2012 @ 19:22 | |
Gewoon ERTMS versneld invoeren. | ||
Ofyles2 | zondag 22 april 2012 @ 19:27 | |
Toe maar, vijf onderzoeken. Waarom is dit niet centraal geregeld? | ||
b2py | zondag 22 april 2012 @ 19:29 | |
Lijkt me wel een goede inderdaad, zeker op plekken waar vak rond de 40 wordt gereden. | ||
Peterselieman | zondag 22 april 2012 @ 19:30 | |
De beschadigde VIRM wordt vannacht eerst gestabiliseerd met balken en dan op lage snelheid naar Haarlem gesleept. | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 19:33 | |
Klasgenoot van me loopt stage bij Strukton. Zij gaan vanavond en vannacht spoedreparaties uitvoeren op de plek van het ongeluk. | ||
greavy | zondag 22 april 2012 @ 19:47 | |
De TRDL op dat stuk heeft het zien gebeuren op zijn scherm, dat 2 treinen door reed naar 1 spoor. Toen hij noodoproep uitzond was het al te laat. Daarop is alles stilgelegd. Ook aan de Oostkant. Dit lijkt mij voor de TRDL ook niet fijn. Bron: kennis die gister dienst had in de Vissenkom Amsterdam. [ Bericht 12% gewijzigd door greavy op 22-04-2012 20:20:00 ] | ||
b2py | zondag 22 april 2012 @ 20:05 | |
Suggereer jij hiermee een STS passage? | ||
Dr_Flash | zondag 22 april 2012 @ 20:08 | |
Laten we nou maar gewoon afwachten tot de resultaten van het onderzoek. | ||
Aether | zondag 22 april 2012 @ 20:11 | |
Video: http://nos.nl/video/36518(...)ek-treinongeluk.html Machinist was er behoorlijk aan toe zo te horen. | ||
ziggyziggyziggy | zondag 22 april 2012 @ 20:13 | |
Greavy heeft ook overal kennissen zitten, hè? Kijk, ik weet ook meer dan in de pers is gekomen, maar daar houd ik gewoon mijn mond over zolang ik ook niet zeker weet wat er van waar is. | ||
greavy | zondag 22 april 2012 @ 20:18 | |
Ik suggereer niks, ik zeg niet eens iets over STS-passage. | ||
b2py | zondag 22 april 2012 @ 20:19 | |
"Dat trein door reed" maar Flash heeft gelijk, laten we maar afwachten. | ||
Dr_Flash | zondag 22 april 2012 @ 20:22 | |
Iedereen heeft overal vriendjes zitten, niemand weet ooit een naam natuurlijk. Hartstikke hip allemaal, maar tot het verschijnen van een ILT rapport is het niets meer dan interessantdoenerij. Ophouden. | ||
ziggyziggyziggy | zondag 22 april 2012 @ 20:28 | |
Suggereren is de kunst om iets te zeggen zonder het daadwerkelijk te zeggen... ![]() | ||
b2py | zondag 22 april 2012 @ 20:38 | |
Toch wel jammer dat iedereen het over een stoptrein en een sneltrein heeft, terwijl NS die heeft afgeschaft met dienstregeling 2012 ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 22 april 2012 @ 20:41 | |
Nou, wat erg. Er liggen mensen half dood in het ziekenhuis en jij gaat een beetje lopen mierenneuken over zoiets. | ||
Zug-Chef | zondag 22 april 2012 @ 20:41 | |
In dit wereldje zitten sommigen met meer informatie dan anderen. Zij vinden dat ze tot de elite behoren. Zo is het al jaren en zo zal het ook nog jaren blijven. Of ik het daar mee eens ben, is uiteraard een tweede. | ||
b2py | zondag 22 april 2012 @ 20:44 | |
Ik heb mijn medeleven al betuigd daarover hoor. En verder viel het me gewoon op .. | ||
Dr_Flash | zondag 22 april 2012 @ 20:45 | |
Hier, voor jou ![]() ![]() | ||
James1988 | zondag 22 april 2012 @ 21:14 | |
Met 300 km/h over de Schnellfahrstrecke tussen Keulen en Frankfurt is best wel gaaf, zeker in de (achterste) kopbak ![]() Het nieuws over de overleden vrouw is wel een domper ![]() | ||
ziggyziggyziggy | zondag 22 april 2012 @ 21:14 | |
Ik denk niet dat de mensen voor wie dat medeleven bestemd is, hier meelezen. Misschien kun je ze een kaartje sturen? | ||
Dr_Flash | zondag 22 april 2012 @ 21:20 | |
Mja ![]() "Sorry sorry rip aan de nabestaanden ![]() zo, dat hebben we gehad ![]() Wel jammer dat ze het over een sneltrein hebben ![]() ![]() " ![]() ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 21:21 | |
Zullen we het anders gewoon weer over treinen hebben ipv de ellende van dit ongeluk ? [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2012 21:21:33 ] | ||
Dr_Flash | zondag 22 april 2012 @ 21:22 | |
Waarom? | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 21:22 | |
Ik heb er zelf wel genoeg van nu over dat ongeluk. Het blijft anders maar speculeren... | ||
Dr_Flash | zondag 22 april 2012 @ 21:25 | |
Ja, speculeren is niet goed. Patsen "ik heb een vriendje die ALLES weet en die zegt er dit of dat van" is nog veel slechter. Op die grond zouden we erover kunnen ophouden tot er een rapport ligt. Aan de andere kant komt men ZELF binnen de kortst mogelijke tijd met "de veiligheidssystemen hebben naar behoren gefunctioneerd". Terwijl als er IETS zeker is, het is dat DAT onwaar is. | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 21:26 | |
Daar heb je wel één goed punt. | ||
Scarlet_Dragonfly | zondag 22 april 2012 @ 21:27 | |
Dat 'naar behoren' heb ik nog niet gehoord hoor! ![]() | ||
bork | zondag 22 april 2012 @ 21:27 | |
Ik doe mee, veiligheid heeft geen topprioriteit bij de NS, op tijd rijden wel ![]() | ||
Peterselieman | zondag 22 april 2012 @ 21:28 | |
dat laatste hoeft niet onwaar zoals je stelt. ATB is namelijk ontwikkeld als hulpmiddel bij het veilig rijden van de treinen, niet als middel om alle ongevallen te voorkomen. | ||
ziggyziggyziggy | zondag 22 april 2012 @ 21:29 | |
De eerste spoorman/vrouw die daar achter staat, moet ik nog tegenkomen, hoor. | ||
b2py | zondag 22 april 2012 @ 21:36 | |
Wat kost het uitrollen van ERTMS? Aanpassen treinstellen en baanvakken? | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 21:36 | |
Rond de 5 miljard heb ik ooit eens opgevangen. Weet niet of dat klopt overigens. [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2012 21:37:11 ] | ||
James1988 | zondag 22 april 2012 @ 21:41 | |
ROVER heeft een tijd terug een rondvraag gedaan bij een paar leveranciers, daar kwam een bedrag van 800 miljoen euro uit voor trein + baan. bron | ||
b2py | zondag 22 april 2012 @ 21:42 | |
Ik wilde net naar hetzelfde artikel linken.. Maar dat is niet heel veel, vind ik tenminste.. | ||
James1988 | zondag 22 april 2012 @ 21:47 | |
Maar die 800 miljoen euro zal alleen de kosten voor materiaal + certificering zijn. Daar zullen nog wel kosten bij komen zoals projectmanagement, arbeidsloon, onderhoud, enz. enz. | ||
Dr_Flash | zondag 22 april 2012 @ 21:49 | |
![]() | ||
densmee | zondag 22 april 2012 @ 21:50 | |
en dan heb je ook alleen maar ns treinen, ik weet niet hoe ver de andere (goederen)vervoerders hier mee zijn | ||
bork | zondag 22 april 2012 @ 21:52 | |
Je moet het hogerop zoeken Ziggy op de werkvloer zul je de mening inderdaad niet vinden. | ||
Dr_Flash | zondag 22 april 2012 @ 21:53 | |
drie op een rij ![]() ![]() | ||
Peterselieman | zondag 22 april 2012 @ 21:57 | |
ik denk dat goederenvervoerders er blijer mee zijn dan de NS, omdat zij qua materieel al veel meer voorbereidingen voor ERTMS hebben getroffen en ik me voor kan stellen dat ze liever een systeem minder aan boord hebben dan eentje meer. Kan er immers ook weer minder stuk gaan. | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 21:57 | |
Volgens mij hebben veel goederenvervoerders de ERTMS al in hun locs zitten. Veel rijden al over de Betuweroute of naar Duitsland. Zij juichen dit wel toe. | ||
James1988 | zondag 22 april 2012 @ 21:59 | |
De meeste goederenvervoerders rijden nu toch rond met BR189 of Traxx-locomotieven, die al ERTMS aan boord hebben. Een deel van de 6400-locs is met subsidie van de EU van ERTMS voorzien, dus ook die kunnen ermee overweg. Er zijn nog wat 1600-locomotieven in omloop, maar ik denk dat de goederenvervoerders die locs of buitenschoppen, of laten aanpassen, wanneer ERTMS landelijk wordt ingevoerd. Voor internationale treinen is ERTMS alleen maar een zegen: een ERTMS-installatie is anno nu vele malen makkelijker te verkrijgen dan een ATB-installatie. | ||
ziggyziggyziggy | zondag 22 april 2012 @ 22:10 | |
Ik hou niet van het hogerop zoeken. ![]() Maar goed, uiteindelijk buigt iedereen in de spoorwereld voor de eisen en de oordelen van IL&T en dat is meestal maar goed ook. | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 22:16 | |
Stagedag 21-04-2012 Dienst: Awhv-Em (Amsterdam Westelijk Haven gebied - Emmerich (D)) Materieel: Class'66 Lading: Kolen Om 17.30 stopte mijn mentormachinist voor mijn deur in Rotterdam. Vanaf daar zijn we naar emplacement Westhaven gereden. Toen we daar aankwamen moesten we nog een half uurtje wachten op de Class'66 met lege kolenwagens. Ondertussen een beetje over het emplacement gewandeld, wat wissels omgegooid zodat onze collega zo binnen kon rijden. ![]() Vanaf het Emplacement zijn we geduwd naar het bedrijf gereden om de kolen te laden. Ik en mijn mentormachinist stonden op de achterkant van de trein en door middel van een telefoonverbinding hielden we contact met de machinist in de loc. Zelf de overweg geactiveerd, en weer op de achterste wagon gaan staan. Na 15 minuten tot stilstand gekomen op het terrein. Het was er verdacht rustig en mijn mentormachinist gaf het groene sein voor: Schaften! Lekker kapsalon gegeten in de personeelskantine van de kolenboer. Na de schaft zijn we op de loc gestapt en hielden we contact met de "toren". Zij gaven door als we een stuk naar voren moesten rijden om zo de wagon vol te laden. Best interessant, maar 40 wagens op die manier laden wordt uiteindelijk wel wat saai. Maar goed, ook dat hoort erbij. ![]() Toen we eenmaal klaar waren mocht ik de 300 meter terug naar het emplacement terug rijden omdat mijn mentor de overweg moest activeren en de wissels in de goede stand moest leggen. Op z'n stand 2 gezet en rustig aan tot de vrijbalk gereden en hem daar stilgezet. Gelijk pad aangevraagd, en we hadden toen nog 3 kwartier voor vertrek. Tijd genoeg om een rondje om de trein te lopen (in de regen) en een inspectie doen. Na 3 kwartier waren we er helemaal klaar voor en kon de rit naar Emmerich beginnen. Via Amsterdam Centraal naar Duivendrecht en door Utrecht en Arnhem, de grens over bij Zevenaar. Vlak voor Amsterdam CS kregen we een rood sein. Rustig laten uitrollen en vlak voordat we tot stilstand kwamen schoot het sein op groen. Mijn mentormachinist sprong zowat een gat in de lucht, hij vond het prachtig om binnen Amsterdam CS fink tractie te geven om zo het centraal station uit te roken met dieselwalm. Ja niets leuker dan Amsterdammers pesten zei die. Wat hebben we daar hard om gelachen! Aankomsttijd: 1.30 uur in Emmerich. Overdracht aan onze Duitse collega, en even kort wat informatie besproken. Het was tijd voor een welverdiende rust. Het hotel was geregeld en dat was keurig. Naast het station! Volgende dag om 12 uur wakker geworden en op het gemak een warme maaltijd gehad. Even langs de ALDI gelopen om nog een pakje sigaretten te kopen, en iets te drinken voor onderweg. Mentormachinist was al naar de trein gelopen en toen ik aan kwam mocht ik in de stoel gaan zitten en hij zei: Succes vandaag, jij gaat ons veilig naar Pernis brengen. Geweldig natuurlijk! ![]() Vanaf Emmerich over de Betuwe route terug naar Rotterdam. ERTMS level 2 tot aan Kijfhoek, daar ATB, en over de Havenlijn op ERTMS level 1 gereden. Een waar genot dat ERTMS. Heerlijk systeem. Heb 20 km lang met een veiligheidshestje voor het raam hangende gereden. Geen zicht voor mij, dus ik moest vertrouwen op het systeem. Heel bijzonder dat. Bij aankomst in Pernis een aankomstcontrole gedaan en daarna naar de zaak gegaan. Na een kop thee zijn we in de auto gestapt en hebben we een rondje gemaakt langs wat bedrijven waar we vaak komen om te laden/lossen. Ook over de nieuwe Maasvlakte gereden, wat een immens terrein! We reden langs de put en die bundel van sporen had een eigen systeem met automatisch bediende wissels die je vanuit een hokje zelf kon bedienen. Zo kan je met een radio loc zelf ook wissels omgooien (en vrijgave rangeren krijgen). ![]() Op de put stond een loc die vorige week betrokken was bij dat ongeluk op de Maasvlakte. De buffers hebben hun werk gedaan. Ik kon gelukkig 3 foto's schieten. Daarna zijn we naar de Macdonalds gegaan en hebben we een lekker menu gehaald om de maag te vullen na een intensieve zeer interessante dag. Die laatste 3 had ik al gepost, maar alsnog voor degene die het gemist hadden.
| ||
Peterselieman | zondag 22 april 2012 @ 22:22 | |
mooi stukje om te lezen ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 22:22 | |
Leuk stukje idd, ik zit er zelf over te denken om machinist te worden, en het is erg leuk zo te lezen ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 22:23 | |
Het is een geweldig vak ![]() Bij mij op school hebben we een open dag woensdag. Ik sta er zelf ook, kan een hoop vertellen voor je dan. Kom langs zou ik zeggen! | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 22:25 | |
Leuk ![]() Maar ik zou ook piloot kunnen worden, nu 4VWO, dus ik ben er nog niet uit. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2012 22:25:59 ] | ||
Surveillance-Fiets | zondag 22 april 2012 @ 22:26 | |
Leuk die verslagen! moar! ![]() | ||
greavy | zondag 22 april 2012 @ 22:28 | |
Leuk verslag hoor! Ik mag donderdag aanstaande mij om 9:00 melden in Amersfoort voor de psychologische test. In de brief staat dat dat tot 17:00 duurt ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 22:29 | |
Dat duurt best lang. Bij mij duurde het maar 3 uurtjes ofzo. | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 22:30 | |
Hoe zit het met de opleiding eigenlijk? (Hoe lang, duur, etc) en is er goed werk te vinden? | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 22:32 | |
Ik doe het via school ipv interne opleiding. Doe er 2 jaar over, studiekosten ongeveer 1500 wat ik heb betaald voor de 2 jaar. Werk is er genoeg te vinden, er gaan de komende jaren veel machinisten uit ivm de vergrijzing. Dus haast zeker baangarantie na behalen van diploma ![]() | ||
James1988 | zondag 22 april 2012 @ 22:32 | |
Werkgelegenheid zal er altijd wel zijn, tenminste zolang er railvervoerders zijn ![]() Het verschilt wel per vervoerder: bij NS Reizigers kun je binnenkomen als niet-machinist en het daar leren, bij NS Hispeed moet je al volledig bevoegd machinist zijn voor je wordt aangenomen. Hoe dat bij de regionale vervoerders, goederenvervoerders en bijvoorbeeld NMBS, DB en Eurostar zit weet ik niet. | ||
Surveillance-Fiets | zondag 22 april 2012 @ 22:33 | |
Goederenvervoer lijkt mij persoonlijk leuker, veel meer afwisseling. ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 22:34 | |
Dat is ook zo. Nadeel is dan weer wel, dat je soms volgens het rooster om 20.00 klaar bent en je uiteindelijk pas om 03.00 thuis komt. Dus je moet wel een partner hebben die daar mee om kan gaan en je moet het zelf ook niet zo'n probleem vinden. | ||
James1988 | zondag 22 april 2012 @ 22:34 | |
Als allround-machinist bij een detacheringsbureau zoals het voormalige Spoorflex zal je aan afwisseling ook niks tekortkomen hoor. Of als allround machinist bij NS Hispeed of NMBS: Duitsland, Frankrijk, Nederland, België, wellicht zelfs Engeland. | ||
Surveillance-Fiets | zondag 22 april 2012 @ 22:35 | |
Nee, precies. ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 22:35 | |
Ah ok ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 22:37 | |
Dat zou een probleem kunnen zijn natuurlijk ![]() | ||
ziggyziggyziggy | zondag 22 april 2012 @ 22:38 | |
Maar eh... een veiligheidshesje voor het raam? Ik begrijp dat je qua beveiliging niet meer naar buiten hoeft te kijken, maar blijft het niet handig om toch naar buiten te kijken, bijvoorbeeld qua spoorlopers? | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 22:38 | |
Bij mij op het stagebedrijf is het zo geregeld dat je in principe 5 dagen werkt en dan 2 dagen achter elkaar vrij hebt. Kan doordeweeks zijn, maar ook in het weekend. Sowieso heb je 12 uur rust tussen 2 diensten in. En ja je zult nachtdiensten krijgen, en dat is niet verkeerd vind ik zelf. Ik ben wel een nachtdier. En in de nacht rijden is best prettig omdat je seinen veel beter waarneembaar zijn. En je krijgt veel meer groene seinen ![]() | ||
James1988 | zondag 22 april 2012 @ 22:38 | |
Op dat stuk omheind niemandsland genaamd de Betuweroute? | ||
greavy | zondag 22 april 2012 @ 22:39 | |
Ik neem aan dat de mentormachinist wel naar buiten ging kijken ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 22:39 | |
Ja dat klopt. Hij kon wel uit zijn raam kijken naar voren, het was meer om mij even een idee te geven dat je eigenlijk op je beveiliging moet vertrouwen ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 22:40 | |
ERTMS is cabinesein toch? | ||
ziggyziggyziggy | zondag 22 april 2012 @ 22:40 | |
Oh ja, natuurlijk had je je mentor nog. Even vergeten. | ||
Surveillance-Fiets | zondag 22 april 2012 @ 22:41 | |
moet je daar blind op vertrouwen dus? ![]() ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 22:43 | |
Nee zo niet, maar die beveiliging met ERTMS geeft al ver van te voren aan waar een snelheidsverlaging is. Ik zat lekker naar buiten te kijken. Maar volgens hem moet je meer op je scherm kijken en zodoende ![]() Je eigen waarneming is nog altijd belangrijker, al moet je wel veel op je scherm kijken omdat je geen lichtseinen langs het spoor hebt staan ![]() | ||
greavy | zondag 22 april 2012 @ 22:44 | |
ERTMS en ATB zijn heel anders. ERTMS lvl 1 moet je eerst een baken passeren voordat de beveiliging een ander seinbeeld waar kan nemen, en bij lvl 2 krijg je de seinbeelden live op je scherm te zien. Dat gaat via GSM-Rail. Nadeel bij lvl 1 is bijvoorbeeld dat je sein al groen kan zijn, terwijl dat nog geel was. Pas als je dat baken gepasseerd bent, mag je weer sneller... Tot zover mijn kennis zonder het exact te weten / geleerd te hebben.. | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 22:45 | |
Je hebt gelijk ![]() | ||
James1988 | zondag 22 april 2012 @ 22:55 | |
Je hebt gelijk, maar... Er bestaat een technologie om ervoor te zorgen dat je bij ERTMS Level 1 bij een seinverbetering ook meteen harder kunt gaan rijden. Dit wordt een 'infill loop' genoemd, de technische implementatie is EUROLOOP: er ligt een kabel tussen het spoor die de signalen doorgeeft aan de trein. Dit is te vergelijken met hoe de dataoverdracht plaatsvindt bij LZB. Verschil tussen LZB en EUROLOOP is dat het laatste gestandaardiseerd is, zodat iedereen het kan implementeren. | ||
Peterselieman | zondag 22 april 2012 @ 22:56 | |
De regionale vervoerders verzorgen hun eigen interne opleidingen. | ||
ziggyziggyziggy | zondag 22 april 2012 @ 23:01 | |
Grappig dat het principe hetzelfde is als bij ATB-NG. | ||
Peterselieman | zondag 22 april 2012 @ 23:02 | |
Nederland heeft bij ATB-NG hier en daar ook al iets dergelijks. Dit wordt met name in de buurt van stations gebruikt, waardoor treinen niet helemaal meer op hoeven rijden tot het sein om al te kunnen profiteren van het betere seinbeeld. Arriva wil iets dergelijks nu ook in de Achterhoek hebben zodat bij diverse stations sneller vertrokken kan worden. Het langzaam oprijden naar de seinen kost namelijk relatief veel tijd. | ||
James1988 | zondag 22 april 2012 @ 23:03 | |
ERTMS is dan ook ontworpen met als uitgangspunt het combineren van de beste eigenschappen van de reeds bestaande beveiligingssystemen, zonder de slechte dingen. De Movement Authority kennen we bijvoorbeeld van TVM-430, bakens kennen we van KVB (Frans) en PZB (Duits), het voortdurend informatie geven (maar dan nu via GSM-R) is dan weer afgeleid van o.a. ATB en LZB. ![]() | ||
Surveillance-Fiets | zondag 22 april 2012 @ 23:12 | |
http://www.nu.nl/binnenla(...)ak-in-amsterdam.html![]() | ||
Peterselieman | zondag 22 april 2012 @ 23:17 | |
was te verwachten. Alleen de onderzoeken kunnen uitwijzen wat er precies gebeurd is. | ||
Duvel | zondag 22 april 2012 @ 23:20 | |
Wauw, een bron uit de spoorsector! | ||
Surveillance-Fiets | zondag 22 april 2012 @ 23:22 | |
Zo kan ik ook een artikel schrijven ja. ![]() als ik het spoorboekje en het sporenplan d'r bij pak kan ik zo zeggen welke trein daar niet hoorde te rijden. En dan kan ik zo zeggen dat pietje schuldig is! gooi ik er een leuke quote bij met als bron 'de kantine dame van prorail' ![]() | ||
Duvel | zondag 22 april 2012 @ 23:25 | |
Da's nog vrij lastig, er liggen rondom Amsterdam zo veel wissels dat het helemaal niet zo makkelijk is om de rijweg te achterhalen. | ||
#ANONIEM | zondag 22 april 2012 @ 23:28 | |
Het is vast al gepost, maar mocht dat niet zo zijn: http://www.telegraaf.nl/b(...)t_leven_vrouw__.html | ||
Surveillance-Fiets | zondag 22 april 2012 @ 23:31 | |
dat weten wij ja, dat weet de rest van nederland niet. ![]() | ||
b2py | maandag 23 april 2012 @ 06:56 | |
Mijn ma vroeg zich af of je niet een soort geluid kan produceren in de cabine als je door rood rijdt. Dus ik zeg, onder de 40 heb je geen beveiligingssysteem die dat kan activeren. 'Nou nou, moet er komen dan, we kunnnen ook naar de maan.' ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 23 april 2012 @ 08:09 | |
Ja dat van die 40 heb ik ook nooit begrepen eigenlijk. | ||
Dr_Flash | maandag 23 april 2012 @ 08:16 | |
Nou we zijn eruit hoor: Machinist stoptrein miste rood sein Oftewel: de machinist ziet een trein voor zich opdoemen, realiseert zich dat er "iets" mis gegaan moet zijn, en denkt dan aan een rood sein. Oftewel: Het hele artikel zegt precies niks ![]() Wel weer typisch dat er een redacteur van de Volkskrant op de eerste rang zat... | ||
Crientj | maandag 23 april 2012 @ 08:23 | |
Wat een eikel. Roep maar dingen in t rond, maar vergeet er even niet bij te noemen dat ze, nadat ze haar cabine heeft verlaten; wel hulp heeft verleend aan mensen. Wauw. Het is een mens. ![]() Eikel. Says enough. | ||
De_Dakgoot | maandag 23 april 2012 @ 08:26 | |
1e klas zit toch nooit direct achter de machinist bij de virm ? | ||
Bitlord | maandag 23 april 2012 @ 08:43 | |
Nee, maar bij de Sprinter wel. | ||
Dr_Flash | maandag 23 april 2012 @ 08:48 | |
Maar wacht eens, die heeft dus ten tijde van de klap in de cabine gezeten en is er ongedeerd uit gekomen. ![]() SLT - Virm 1 - 0 | ||
Aether | maandag 23 april 2012 @ 08:57 | |
Wat een toeval dat hij precies op dat moment, in die trein aanwezig was en dat ze meteen die opmerking maakte... | ||
Fixers | maandag 23 april 2012 @ 09:18 | |
Zullen we de onderzoeksraad een exemplaar van de telegraaf geven? Dan kunnen ze die conclusies overnemen en kan het onderzoek worden afgerond. Want de krant van wakker nederland heeft alle feiten al: -De machinst van de sprinter IS door rood gereden. -Hij/zij is daarbij verblind door de laagstaande zon. -Het beveiligingssysteem is verouderd. -De gedeelelijke upgrade daarvan is niet genoeg. -De ministers van verkeer hadden ongelimiteerde sommen geld moeten uitgeven aan verbetering. | ||
Dr_Flash | maandag 23 april 2012 @ 09:44 | |
en iets met koppen die moeten rollen ![]() | ||
ziggyziggyziggy | maandag 23 april 2012 @ 09:49 | |
Ik kan wel wat namen noemen. Los van dit ongeluk overigens. | ||
greavy | maandag 23 april 2012 @ 10:20 | |
Ovchippoortjes op Zwijndrecht zijn al sinds gisteravond over de zeik. "Inchecken niet mogelijk" met rode achtergrond blijft er op staan. Bij uitchecken zegt ie " Probeer opnieuw "... Krijg m'n tientje terug van WeekendVrij. | ||
Duvel | maandag 23 april 2012 @ 10:21 | |
Scheelt gekut voor rangeerbewegingen, en tevens kun je dan emplacementen zonder ATB-code uitvoeren. Aangezien ATB in wissels complex en duur is, scheelt dat een hoop! | ||
HaverMoutKoekje | maandag 23 april 2012 @ 10:51 | |
112 Teletekst ma 23 apr *************************************** Schultz:sprinter reed door rood *************************************** ` De machinist van de sprinter die zaterdag in Amsterdam op een intercity botste,is waarschijnlijk door een rood sein gereden.Dat schrijft minister Schultz van Haegen aan de Kamer.Verder onderzoek moet uitwijzen of dat ook bevestigd kan worden,zegt de minister. Schultz schrijft dat haar gedachten uitgaan naar de nabestaanden van de slachtoffers van het ongeluk,waarbij één passagier is overleden.Voor zover bekend liggen er nog 42 mensen met ernstig letsel in het ziekenhuis. De minister is vol lof voor de manier waarop de hulpverlening na het ongeluk in Amsterdam op gang is gekomen. t | ||
dennistd | maandag 23 april 2012 @ 10:58 | |
De hele brief: http://download.omroep.nl/nos/docs/230412_onderzoek_spoor.pdf | ||
Peterselieman | maandag 23 april 2012 @ 11:01 | |
mja, de minister doet dus ook al mee aan speculeren ... De VIRM staat inmiddels ook in Haarlem. | ||
Peterselieman | maandag 23 april 2012 @ 11:03 | |
Vanochtend trouwens nog +25 opgelopen. Viel me mee, want de stremming op Leeuwarden - Groningen was net voorbij toen ik in de trein stapte. Reden nog geen sneltreinen, maar dat is logisch. ziggy of zijn collega had het tussen 9.50 en 10.10 maar druk aan de westzijde van station Groningen. Spoorwijzigingen, rangerende treinen, stellen die voor de rooie liepen en kleine vertragingen ![]() | ||
Duvel | maandag 23 april 2012 @ 11:04 | |
Nee, is op basis van eerste onderzoek IL&T. | ||
Dr_Flash | maandag 23 april 2012 @ 11:05 | |
eerste onderzoek? Hebben ze de Volkskrant gelezen? ![]() | ||
Scarlet_Dragonfly | maandag 23 april 2012 @ 11:13 | |
Dat kun je in principe natuurlijk ook een 'onderzoek' noemen ![]() |