abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110654186
quote:
2s.gif Op zondag 22 april 2012 22:30 schreef DrNick het volgende:

[..]

Hoe zit het met de opleiding eigenlijk? (Hoe lang, duur, etc) en is er goed werk te vinden?
Ik doe het via school ipv interne opleiding.
Doe er 2 jaar over, studiekosten ongeveer 1500 wat ik heb betaald voor de 2 jaar.
Werk is er genoeg te vinden, er gaan de komende jaren veel machinisten uit ivm de vergrijzing. Dus haast zeker baangarantie na behalen van diploma :)
  zondag 22 april 2012 @ 22:32:30 #252
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110654203
Werkgelegenheid zal er altijd wel zijn, tenminste zolang er railvervoerders zijn ;)

Het verschilt wel per vervoerder: bij NS Reizigers kun je binnenkomen als niet-machinist en het daar leren, bij NS Hispeed moet je al volledig bevoegd machinist zijn voor je wordt aangenomen. Hoe dat bij de regionale vervoerders, goederenvervoerders en bijvoorbeeld NMBS, DB en Eurostar zit weet ik niet.
  PR/Manusje van alles zondag 22 april 2012 @ 22:33:28 #253
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_110654267
Goederenvervoer lijkt mij persoonlijk leuker, veel meer afwisseling. :o
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_110654327
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 22:33 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Goederenvervoer lijkt mij persoonlijk leuker, veel meer afwisseling. :o
Dat is ook zo. Nadeel is dan weer wel, dat je soms volgens het rooster om 20.00 klaar bent en je uiteindelijk pas om 03.00 thuis komt. Dus je moet wel een partner hebben die daar mee om kan gaan en je moet het zelf ook niet zo'n probleem vinden.
  zondag 22 april 2012 @ 22:34:36 #255
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110654349
Als allround-machinist bij een detacheringsbureau zoals het voormalige Spoorflex zal je aan afwisseling ook niks tekortkomen hoor. Of als allround machinist bij NS Hispeed of NMBS: Duitsland, Frankrijk, Nederland, België, wellicht zelfs Engeland.
  PR/Manusje van alles zondag 22 april 2012 @ 22:35:08 #256
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_110654386
quote:
14s.gif Op zondag 22 april 2012 22:34 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Dat is ook zo. Nadeel is dan weer wel, dat je soms volgens het rooster om 20.00 klaar bent en je uiteindelijk pas om 03.00 thuis komt. Dus je moet wel een partner hebben die daar mee om kan gaan en je moet het zelf ook niet zo'n probleem vinden.
Nee, precies. :D
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_110654424
quote:
14s.gif Op zondag 22 april 2012 22:32 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ik doe het via school ipv interne opleiding.
Doe er 2 jaar over, studiekosten ongeveer 1500 wat ik heb betaald voor de 2 jaar.
Werk is er genoeg te vinden, er gaan de komende jaren veel machinisten uit ivm de vergrijzing. Dus haast zeker baangarantie na behalen van diploma :)
Ah ok ^O^ Dat valt zeker mee! Fijn dat je baangarantie (zo goed als) hebt ook.
pi_110654511
quote:
14s.gif Op zondag 22 april 2012 22:34 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Dat is ook zo. Nadeel is dan weer wel, dat je soms volgens het rooster om 20.00 klaar bent en je uiteindelijk pas om 03.00 thuis komt. Dus je moet wel een partner hebben die daar mee om kan gaan en je moet het zelf ook niet zo'n probleem vinden.
Dat zou een probleem kunnen zijn natuurlijk :+ Maar hoe zit het met aantal dagen vrij in de week? Want je werkt ook weekeinden toch?
  zondag 22 april 2012 @ 22:38:10 #259
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110654572
Maar eh... een veiligheidshesje voor het raam? Ik begrijp dat je qua beveiliging niet meer naar buiten hoeft te kijken, maar blijft het niet handig om toch naar buiten te kijken, bijvoorbeeld qua spoorlopers?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_110654590
quote:
2s.gif Op zondag 22 april 2012 22:37 schreef DrNick het volgende:

[..]

Dat zou een probleem kunnen zijn natuurlijk :+ Maar hoe zit het met aantal dagen vrij in de week? Want je werkt ook weekeinden toch?
Bij mij op het stagebedrijf is het zo geregeld dat je in principe 5 dagen werkt en dan 2 dagen achter elkaar vrij hebt. Kan doordeweeks zijn, maar ook in het weekend.

Sowieso heb je 12 uur rust tussen 2 diensten in. En ja je zult nachtdiensten krijgen, en dat is niet verkeerd vind ik zelf. Ik ben wel een nachtdier. En in de nacht rijden is best prettig omdat je seinen veel beter waarneembaar zijn. En je krijgt veel meer groene seinen :+
  zondag 22 april 2012 @ 22:38:56 #261
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110654622
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 22:38 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
maar blijft het niet handig om toch naar buiten te kijken, bijvoorbeeld qua spoorlopers?
Op dat stuk omheind niemandsland genaamd de Betuweroute?
  zondag 22 april 2012 @ 22:39:06 #262
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110654632
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 22:38 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Maar eh... een veiligheidshesje voor het raam? Ik begrijp dat je qua beveiliging niet meer naar buiten hoeft te kijken, maar blijft het niet handig om toch naar buiten te kijken, bijvoorbeeld qua spoorlopers?
Ik neem aan dat de mentormachinist wel naar buiten ging kijken ;)
pi_110654645
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 22:38 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Maar eh... een veiligheidshesje voor het raam? Ik begrijp dat je qua beveiliging niet meer naar buiten hoeft te kijken, maar blijft het niet handig om toch naar buiten te kijken, bijvoorbeeld qua spoorlopers?
Ja dat klopt. Hij kon wel uit zijn raam kijken naar voren, het was meer om mij even een idee te geven dat je eigenlijk op je beveiliging moet vertrouwen :)
pi_110654708
quote:
14s.gif Op zondag 22 april 2012 22:39 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ja dat klopt. Hij kon wel uit zijn raam kijken naar voren, het was meer om mij even een idee te geven dat je eigenlijk op je beveiliging moet vertrouwen :)
ERTMS is cabinesein toch?
  zondag 22 april 2012 @ 22:40:27 #265
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110654713
quote:
14s.gif Op zondag 22 april 2012 22:39 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ja dat klopt. Hij kon wel uit zijn raam kijken naar voren, het was meer om mij even een idee te geven dat je eigenlijk op je beveiliging moet vertrouwen :)
Oh ja, natuurlijk had je je mentor nog. Even vergeten.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  PR/Manusje van alles zondag 22 april 2012 @ 22:41:26 #266
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_110654774
quote:
14s.gif Op zondag 22 april 2012 22:39 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ja dat klopt. Hij kon wel uit zijn raam kijken naar voren, het was meer om mij even een idee te geven dat je eigenlijk op je beveiliging moet vertrouwen :)
moet je daar blind op vertrouwen dus? :o Je eigen waarneming van een sein is ondergeschikt aan wat de beveiliging zegt? :P
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_110654871
quote:
11s.gif Op zondag 22 april 2012 22:41 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

moet je daar blind op vertrouwen dus? :o Je eigen waarneming van een sein is ondergeschikt aan wat de beveiliging zegt? :P
Nee zo niet, maar die beveiliging met ERTMS geeft al ver van te voren aan waar een snelheidsverlaging is. Ik zat lekker naar buiten te kijken. Maar volgens hem moet je meer op je scherm kijken en zodoende ;)

Je eigen waarneming is nog altijd belangrijker, al moet je wel veel op je scherm kijken omdat je geen lichtseinen langs het spoor hebt staan :)
  zondag 22 april 2012 @ 22:44:42 #268
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110654954
ERTMS en ATB zijn heel anders.
ERTMS lvl 1 moet je eerst een baken passeren voordat de beveiliging een ander seinbeeld waar kan nemen, en bij lvl 2 krijg je de seinbeelden live op je scherm te zien. Dat gaat via GSM-Rail.
Nadeel bij lvl 1 is bijvoorbeeld dat je sein al groen kan zijn, terwijl dat nog geel was. Pas als je dat baken gepasseerd bent, mag je weer sneller...

Tot zover mijn kennis zonder het exact te weten / geleerd te hebben..
pi_110654994
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 22:44 schreef greavy het volgende:
ERTMS en ATB zijn heel anders.
ERTMS lvl 1 moet je eerst een baken passeren voordat de beveiliging een ander seinbeeld waar kan nemen, en bij lvl 2 krijg je de seinbeelden live op je scherm te zien. Dat gaat via GSM-Rail.
Nadeel bij lvl 1 is bijvoorbeeld dat je sein al groen kan zijn, terwijl dat nog geel was. Pas als je dat baken gepasseerd bent, mag je weer sneller...

Tot zover mijn kennis zonder het exact te weten / geleerd te hebben..
Je hebt gelijk :)
  zondag 22 april 2012 @ 22:55:59 #270
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110655585
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 22:44 schreef greavy het volgende:
ERTMS en ATB zijn heel anders.
ERTMS lvl 1 moet je eerst een baken passeren voordat de beveiliging een ander seinbeeld waar kan nemen, en bij lvl 2 krijg je de seinbeelden live op je scherm te zien. Dat gaat via GSM-Rail.
Nadeel bij lvl 1 is bijvoorbeeld dat je sein al groen kan zijn, terwijl dat nog geel was. Pas als je dat baken gepasseerd bent, mag je weer sneller...

Tot zover mijn kennis zonder het exact te weten / geleerd te hebben..
Je hebt gelijk, maar...

Er bestaat een technologie om ervoor te zorgen dat je bij ERTMS Level 1 bij een seinverbetering ook meteen harder kunt gaan rijden. Dit wordt een 'infill loop' genoemd, de technische implementatie is EUROLOOP: er ligt een kabel tussen het spoor die de signalen doorgeeft aan de trein. Dit is te vergelijken met hoe de dataoverdracht plaatsvindt bij LZB.

Verschil tussen LZB en EUROLOOP is dat het laatste gestandaardiseerd is, zodat iedereen het kan implementeren.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 22 april 2012 @ 22:56:47 #271
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110655635
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 22:32 schreef James1988 het volgende:
Werkgelegenheid zal er altijd wel zijn, tenminste zolang er railvervoerders zijn ;)

Het verschilt wel per vervoerder: bij NS Reizigers kun je binnenkomen als niet-machinist en het daar leren, bij NS Hispeed moet je al volledig bevoegd machinist zijn voor je wordt aangenomen. Hoe dat bij de regionale vervoerders, goederenvervoerders en bijvoorbeeld NMBS, DB en Eurostar zit weet ik niet.
De regionale vervoerders verzorgen hun eigen interne opleidingen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 22 april 2012 @ 23:01:00 #272
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110655879
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 22:55 schreef James1988 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, maar...

Er bestaat een technologie om ervoor te zorgen dat je bij ERTMS Level 1 bij een seinverbetering ook meteen harder kunt gaan rijden. Dit wordt een 'infill loop' genoemd, de technische implementatie is EUROLOOP: er ligt een kabel tussen het spoor die de signalen doorgeeft aan de trein. Dit is te vergelijken met hoe de dataoverdracht plaatsvindt bij LZB.

Verschil tussen LZB en EUROLOOP is dat het laatste gestandaardiseerd is, zodat iedereen het kan implementeren.
Grappig dat het principe hetzelfde is als bij ATB-NG.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 22 april 2012 @ 23:02:13 #273
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110655958
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 22:55 schreef James1988 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, maar...

Er bestaat een technologie om ervoor te zorgen dat je bij ERTMS Level 1 bij een seinverbetering ook meteen harder kunt gaan rijden. Dit wordt een 'infill loop' genoemd, de technische implementatie is EUROLOOP: er ligt een kabel tussen het spoor die de signalen doorgeeft aan de trein. Dit is te vergelijken met hoe de dataoverdracht plaatsvindt bij LZB.

Verschil tussen LZB en EUROLOOP is dat het laatste gestandaardiseerd is, zodat iedereen het kan implementeren.
Nederland heeft bij ATB-NG hier en daar ook al iets dergelijks. Dit wordt met name in de buurt van stations gebruikt, waardoor treinen niet helemaal meer op hoeven rijden tot het sein om al te kunnen profiteren van het betere seinbeeld.

Arriva wil iets dergelijks nu ook in de Achterhoek hebben zodat bij diverse stations sneller vertrokken kan worden. Het langzaam oprijden naar de seinen kost namelijk relatief veel tijd.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 22 april 2012 @ 23:03:17 #274
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110656021
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2012 23:01 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Grappig dat het principe hetzelfde is als bij ATB-NG.
ERTMS is dan ook ontworpen met als uitgangspunt het combineren van de beste eigenschappen van de reeds bestaande beveiligingssystemen, zonder de slechte dingen.

De Movement Authority kennen we bijvoorbeeld van TVM-430, bakens kennen we van KVB (Frans) en PZB (Duits), het voortdurend informatie geven (maar dan nu via GSM-R) is dan weer afgeleid van o.a. ATB en LZB. :)
  PR/Manusje van alles zondag 22 april 2012 @ 23:12:01 #275
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_110656551
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')