Stagedag 21-04-2012
Dienst: Awhv-Em (Amsterdam Westelijk Haven gebied - Emmerich (D))
Materieel: Class'66
Lading: Kolen
Om 17.30 stopte mijn mentormachinist voor mijn deur in Rotterdam. Vanaf daar zijn we naar emplacement Westhaven gereden.
Toen we daar aankwamen moesten we nog een half uurtje wachten op de Class'66 met lege kolenwagens.
Ondertussen een beetje over het emplacement gewandeld, wat wissels omgegooid zodat onze collega zo binnen kon rijden.
![NNeof.jpg]()
Vanaf het Emplacement zijn we geduwd naar het bedrijf gereden om de kolen te laden. Ik en mijn mentormachinist stonden op de achterkant van de trein en door middel van een telefoonverbinding hielden we contact met de machinist in de loc.
Zelf de overweg geactiveerd, en weer op de achterste wagon gaan staan. Na 15 minuten tot stilstand gekomen op het terrein. Het was er verdacht rustig en mijn mentormachinist gaf het groene sein voor: Schaften!
Lekker kapsalon gegeten in de personeelskantine van de kolenboer. Na de schaft zijn we op de loc gestapt en hielden we contact met de "toren". Zij gaven door als we een stuk naar voren moesten rijden om zo de wagon vol te laden.
Best interessant, maar 40 wagens op die manier laden wordt uiteindelijk wel wat saai. Maar goed, ook dat hoort erbij.
![H0JyH.jpg]()
Toen we eenmaal klaar waren mocht ik de 300 meter terug naar het emplacement terug rijden omdat mijn mentor de overweg moest activeren en de wissels in de goede stand moest leggen. Op z'n stand 2 gezet en rustig aan tot de vrijbalk gereden en hem daar stilgezet. Gelijk pad aangevraagd, en we hadden toen nog 3 kwartier voor vertrek. Tijd genoeg om een rondje om de trein te lopen (in de regen) en een inspectie doen.
Na 3 kwartier waren we er helemaal klaar voor en kon de rit naar Emmerich beginnen. Via Amsterdam Centraal naar Duivendrecht en door Utrecht en Arnhem, de grens over bij Zevenaar.
Vlak voor Amsterdam CS kregen we een rood sein. Rustig laten uitrollen en vlak voordat we tot stilstand kwamen schoot het sein op groen. Mijn mentormachinist sprong zowat een gat in de lucht, hij vond het prachtig om binnen Amsterdam CS fink tractie te geven om zo het centraal station uit te roken met dieselwalm. Ja niets leuker dan Amsterdammers pesten zei die. Wat hebben we daar hard om gelachen!
Aankomsttijd: 1.30 uur in Emmerich. Overdracht aan onze Duitse collega, en even kort wat informatie besproken. Het was tijd voor een welverdiende rust. Het hotel was geregeld en dat was keurig. Naast het station!
Volgende dag om 12 uur wakker geworden en op het gemak een warme maaltijd gehad. Even langs de ALDI gelopen om nog een pakje sigaretten te kopen, en iets te drinken voor onderweg. Mentormachinist was al naar de trein gelopen en toen ik aan kwam mocht ik in de stoel gaan zitten en hij zei: Succes vandaag, jij gaat ons veilig naar Pernis brengen. Geweldig natuurlijk!
![QbgWg.jpg]()
Vanaf Emmerich over de Betuwe route terug naar Rotterdam. ERTMS level 2 tot aan Kijfhoek, daar ATB, en over de Havenlijn op ERTMS level 1 gereden. Een waar genot dat ERTMS. Heerlijk systeem. Heb 20 km lang met een veiligheidshestje voor het raam hangende gereden. Geen zicht voor mij, dus ik moest vertrouwen op het systeem. Heel bijzonder dat.
Bij aankomst in Pernis een aankomstcontrole gedaan en daarna naar de zaak gegaan. Na een kop thee zijn we in de auto gestapt en hebben we een rondje gemaakt langs wat bedrijven waar we vaak komen om te laden/lossen. Ook over de nieuwe Maasvlakte gereden, wat een immens terrein!
We reden langs de put en die bundel van sporen had een eigen systeem met automatisch bediende wissels die je vanuit een hokje zelf kon bedienen. Zo kan je met een radio loc zelf ook wissels omgooien (en vrijgave rangeren krijgen).
![72UAq.jpg]()
Op de put stond een loc die vorige week betrokken was bij dat ongeluk op de Maasvlakte. De buffers hebben hun werk gedaan. Ik kon gelukkig 3 foto's schieten. Daarna zijn we naar de Macdonalds gegaan en hebben we een lekker menu gehaald om de maag te vullen na een intensieve zeer interessante dag.
Die laatste 3 had ik al gepost, maar alsnog voor degene die het gemist hadden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.