abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 april 2012 @ 22:10:25 #241
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110652742
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 21:52 schreef bork het volgende:

[..]

Je moet het hogerop zoeken Ziggy op de werkvloer zul je de mening inderdaad niet vinden.
Ik hou niet van het hogerop zoeken. ;)

Maar goed, uiteindelijk buigt iedereen in de spoorwereld voor de eisen en de oordelen van IL&T en dat is meestal maar goed ook.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_110653126
Stagedag 21-04-2012

Dienst: Awhv-Em (Amsterdam Westelijk Haven gebied - Emmerich (D))
Materieel: Class'66
Lading: Kolen

Om 17.30 stopte mijn mentormachinist voor mijn deur in Rotterdam. Vanaf daar zijn we naar emplacement Westhaven gereden.
Toen we daar aankwamen moesten we nog een half uurtje wachten op de Class'66 met lege kolenwagens.
Ondertussen een beetje over het emplacement gewandeld, wat wissels omgegooid zodat onze collega zo binnen kon rijden.



Vanaf het Emplacement zijn we geduwd naar het bedrijf gereden om de kolen te laden. Ik en mijn mentormachinist stonden op de achterkant van de trein en door middel van een telefoonverbinding hielden we contact met de machinist in de loc.
Zelf de overweg geactiveerd, en weer op de achterste wagon gaan staan. Na 15 minuten tot stilstand gekomen op het terrein. Het was er verdacht rustig en mijn mentormachinist gaf het groene sein voor: Schaften!
Lekker kapsalon gegeten in de personeelskantine van de kolenboer. Na de schaft zijn we op de loc gestapt en hielden we contact met de "toren". Zij gaven door als we een stuk naar voren moesten rijden om zo de wagon vol te laden.
Best interessant, maar 40 wagens op die manier laden wordt uiteindelijk wel wat saai. Maar goed, ook dat hoort erbij.



Toen we eenmaal klaar waren mocht ik de 300 meter terug naar het emplacement terug rijden omdat mijn mentor de overweg moest activeren en de wissels in de goede stand moest leggen. Op z'n stand 2 gezet en rustig aan tot de vrijbalk gereden en hem daar stilgezet. Gelijk pad aangevraagd, en we hadden toen nog 3 kwartier voor vertrek. Tijd genoeg om een rondje om de trein te lopen (in de regen) en een inspectie doen.
Na 3 kwartier waren we er helemaal klaar voor en kon de rit naar Emmerich beginnen. Via Amsterdam Centraal naar Duivendrecht en door Utrecht en Arnhem, de grens over bij Zevenaar.
Vlak voor Amsterdam CS kregen we een rood sein. Rustig laten uitrollen en vlak voordat we tot stilstand kwamen schoot het sein op groen. Mijn mentormachinist sprong zowat een gat in de lucht, hij vond het prachtig om binnen Amsterdam CS fink tractie te geven om zo het centraal station uit te roken met dieselwalm. Ja niets leuker dan Amsterdammers pesten zei die. Wat hebben we daar hard om gelachen!
Aankomsttijd: 1.30 uur in Emmerich. Overdracht aan onze Duitse collega, en even kort wat informatie besproken. Het was tijd voor een welverdiende rust. Het hotel was geregeld en dat was keurig. Naast het station!

Volgende dag om 12 uur wakker geworden en op het gemak een warme maaltijd gehad. Even langs de ALDI gelopen om nog een pakje sigaretten te kopen, en iets te drinken voor onderweg. Mentormachinist was al naar de trein gelopen en toen ik aan kwam mocht ik in de stoel gaan zitten en hij zei: Succes vandaag, jij gaat ons veilig naar Pernis brengen. Geweldig natuurlijk!



Vanaf Emmerich over de Betuwe route terug naar Rotterdam. ERTMS level 2 tot aan Kijfhoek, daar ATB, en over de Havenlijn op ERTMS level 1 gereden. Een waar genot dat ERTMS. Heerlijk systeem. Heb 20 km lang met een veiligheidshestje voor het raam hangende gereden. Geen zicht voor mij, dus ik moest vertrouwen op het systeem. Heel bijzonder dat.

Bij aankomst in Pernis een aankomstcontrole gedaan en daarna naar de zaak gegaan. Na een kop thee zijn we in de auto gestapt en hebben we een rondje gemaakt langs wat bedrijven waar we vaak komen om te laden/lossen. Ook over de nieuwe Maasvlakte gereden, wat een immens terrein!
We reden langs de put en die bundel van sporen had een eigen systeem met automatisch bediende wissels die je vanuit een hokje zelf kon bedienen. Zo kan je met een radio loc zelf ook wissels omgooien (en vrijgave rangeren krijgen).



Op de put stond een loc die vorige week betrokken was bij dat ongeluk op de Maasvlakte. De buffers hebben hun werk gedaan. Ik kon gelukkig 3 foto's schieten. Daarna zijn we naar de Macdonalds gegaan en hebben we een lekker menu gehaald om de maag te vullen na een intensieve zeer interessante dag.

Die laatste 3 had ik al gepost, maar alsnog voor degene die het gemist hadden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 22 april 2012 @ 22:22:04 #243
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110653507
mooi stukje om te lezen :)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_110653554
quote:
14s.gif Op zondag 22 april 2012 22:16 schreef Monopoly het volgende:
-knip-
Leuk stukje idd, ik zit er zelf over te denken om machinist te worden, en het is erg leuk zo te lezen ^O^
pi_110653610
quote:
2s.gif Op zondag 22 april 2012 22:22 schreef DrNick het volgende:

[..]

Leuk stukje idd, ik zit er zelf over te denken om machinist te worden, en het is erg leuk zo te lezen ^O^
Het is een geweldig vak *O*
Bij mij op school hebben we een open dag woensdag. Ik sta er zelf ook, kan een hoop vertellen voor je dan. Kom langs zou ik zeggen!
pi_110653754
quote:
14s.gif Op zondag 22 april 2012 22:23 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Het is een geweldig vak *O*
Bij mij op school hebben we een open dag woensdag. Ik sta er zelf ook, kan een hoop vertellen voor je dan. Kom langs zou ik zeggen!
Leuk ^O^, helaas komt het dan een beetje lastig uit voor mij met school enzo.

Maar ik zou ook piloot kunnen worden, nu 4VWO, dus ik ben er nog niet uit. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2012 22:25:59 ]
  PR/Manusje van alles zondag 22 april 2012 @ 22:26:33 #247
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_110653811
Leuk die verslagen! moar! ^O^
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  zondag 22 april 2012 @ 22:28:41 #248
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110653954
Leuk verslag hoor!

Ik mag donderdag aanstaande mij om 9:00 melden in Amersfoort voor de psychologische test. In de brief staat dat dat tot 17:00 duurt :o
pi_110654027
quote:
10s.gif Op zondag 22 april 2012 22:28 schreef greavy het volgende:
Leuk verslag hoor!

Ik mag donderdag aanstaande mij om 9:00 melden in Amersfoort voor de psychologische test. In de brief staat dat dat tot 17:00 duurt :o
Dat duurt best lang. Bij mij duurde het maar 3 uurtjes ofzo.
pi_110654090
quote:
14s.gif Op zondag 22 april 2012 22:29 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Dat duurt best lang. Bij mij duurde het maar 3 uurtjes ofzo.
Hoe zit het met de opleiding eigenlijk? (Hoe lang, duur, etc) en is er goed werk te vinden?
pi_110654186
quote:
2s.gif Op zondag 22 april 2012 22:30 schreef DrNick het volgende:

[..]

Hoe zit het met de opleiding eigenlijk? (Hoe lang, duur, etc) en is er goed werk te vinden?
Ik doe het via school ipv interne opleiding.
Doe er 2 jaar over, studiekosten ongeveer 1500 wat ik heb betaald voor de 2 jaar.
Werk is er genoeg te vinden, er gaan de komende jaren veel machinisten uit ivm de vergrijzing. Dus haast zeker baangarantie na behalen van diploma :)
  zondag 22 april 2012 @ 22:32:30 #252
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110654203
Werkgelegenheid zal er altijd wel zijn, tenminste zolang er railvervoerders zijn ;)

Het verschilt wel per vervoerder: bij NS Reizigers kun je binnenkomen als niet-machinist en het daar leren, bij NS Hispeed moet je al volledig bevoegd machinist zijn voor je wordt aangenomen. Hoe dat bij de regionale vervoerders, goederenvervoerders en bijvoorbeeld NMBS, DB en Eurostar zit weet ik niet.
  PR/Manusje van alles zondag 22 april 2012 @ 22:33:28 #253
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_110654267
Goederenvervoer lijkt mij persoonlijk leuker, veel meer afwisseling. :o
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_110654327
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 22:33 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Goederenvervoer lijkt mij persoonlijk leuker, veel meer afwisseling. :o
Dat is ook zo. Nadeel is dan weer wel, dat je soms volgens het rooster om 20.00 klaar bent en je uiteindelijk pas om 03.00 thuis komt. Dus je moet wel een partner hebben die daar mee om kan gaan en je moet het zelf ook niet zo'n probleem vinden.
  zondag 22 april 2012 @ 22:34:36 #255
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110654349
Als allround-machinist bij een detacheringsbureau zoals het voormalige Spoorflex zal je aan afwisseling ook niks tekortkomen hoor. Of als allround machinist bij NS Hispeed of NMBS: Duitsland, Frankrijk, Nederland, België, wellicht zelfs Engeland.
  PR/Manusje van alles zondag 22 april 2012 @ 22:35:08 #256
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_110654386
quote:
14s.gif Op zondag 22 april 2012 22:34 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Dat is ook zo. Nadeel is dan weer wel, dat je soms volgens het rooster om 20.00 klaar bent en je uiteindelijk pas om 03.00 thuis komt. Dus je moet wel een partner hebben die daar mee om kan gaan en je moet het zelf ook niet zo'n probleem vinden.
Nee, precies. :D
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_110654424
quote:
14s.gif Op zondag 22 april 2012 22:32 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ik doe het via school ipv interne opleiding.
Doe er 2 jaar over, studiekosten ongeveer 1500 wat ik heb betaald voor de 2 jaar.
Werk is er genoeg te vinden, er gaan de komende jaren veel machinisten uit ivm de vergrijzing. Dus haast zeker baangarantie na behalen van diploma :)
Ah ok ^O^ Dat valt zeker mee! Fijn dat je baangarantie (zo goed als) hebt ook.
pi_110654511
quote:
14s.gif Op zondag 22 april 2012 22:34 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Dat is ook zo. Nadeel is dan weer wel, dat je soms volgens het rooster om 20.00 klaar bent en je uiteindelijk pas om 03.00 thuis komt. Dus je moet wel een partner hebben die daar mee om kan gaan en je moet het zelf ook niet zo'n probleem vinden.
Dat zou een probleem kunnen zijn natuurlijk :+ Maar hoe zit het met aantal dagen vrij in de week? Want je werkt ook weekeinden toch?
  zondag 22 april 2012 @ 22:38:10 #259
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110654572
Maar eh... een veiligheidshesje voor het raam? Ik begrijp dat je qua beveiliging niet meer naar buiten hoeft te kijken, maar blijft het niet handig om toch naar buiten te kijken, bijvoorbeeld qua spoorlopers?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_110654590
quote:
2s.gif Op zondag 22 april 2012 22:37 schreef DrNick het volgende:

[..]

Dat zou een probleem kunnen zijn natuurlijk :+ Maar hoe zit het met aantal dagen vrij in de week? Want je werkt ook weekeinden toch?
Bij mij op het stagebedrijf is het zo geregeld dat je in principe 5 dagen werkt en dan 2 dagen achter elkaar vrij hebt. Kan doordeweeks zijn, maar ook in het weekend.

Sowieso heb je 12 uur rust tussen 2 diensten in. En ja je zult nachtdiensten krijgen, en dat is niet verkeerd vind ik zelf. Ik ben wel een nachtdier. En in de nacht rijden is best prettig omdat je seinen veel beter waarneembaar zijn. En je krijgt veel meer groene seinen :+
  zondag 22 april 2012 @ 22:38:56 #261
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110654622
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 22:38 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
maar blijft het niet handig om toch naar buiten te kijken, bijvoorbeeld qua spoorlopers?
Op dat stuk omheind niemandsland genaamd de Betuweroute?
  zondag 22 april 2012 @ 22:39:06 #262
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110654632
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 22:38 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Maar eh... een veiligheidshesje voor het raam? Ik begrijp dat je qua beveiliging niet meer naar buiten hoeft te kijken, maar blijft het niet handig om toch naar buiten te kijken, bijvoorbeeld qua spoorlopers?
Ik neem aan dat de mentormachinist wel naar buiten ging kijken ;)
pi_110654645
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 22:38 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Maar eh... een veiligheidshesje voor het raam? Ik begrijp dat je qua beveiliging niet meer naar buiten hoeft te kijken, maar blijft het niet handig om toch naar buiten te kijken, bijvoorbeeld qua spoorlopers?
Ja dat klopt. Hij kon wel uit zijn raam kijken naar voren, het was meer om mij even een idee te geven dat je eigenlijk op je beveiliging moet vertrouwen :)
pi_110654708
quote:
14s.gif Op zondag 22 april 2012 22:39 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ja dat klopt. Hij kon wel uit zijn raam kijken naar voren, het was meer om mij even een idee te geven dat je eigenlijk op je beveiliging moet vertrouwen :)
ERTMS is cabinesein toch?
  zondag 22 april 2012 @ 22:40:27 #265
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110654713
quote:
14s.gif Op zondag 22 april 2012 22:39 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ja dat klopt. Hij kon wel uit zijn raam kijken naar voren, het was meer om mij even een idee te geven dat je eigenlijk op je beveiliging moet vertrouwen :)
Oh ja, natuurlijk had je je mentor nog. Even vergeten.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  PR/Manusje van alles zondag 22 april 2012 @ 22:41:26 #266
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_110654774
quote:
14s.gif Op zondag 22 april 2012 22:39 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ja dat klopt. Hij kon wel uit zijn raam kijken naar voren, het was meer om mij even een idee te geven dat je eigenlijk op je beveiliging moet vertrouwen :)
moet je daar blind op vertrouwen dus? :o Je eigen waarneming van een sein is ondergeschikt aan wat de beveiliging zegt? :P
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_110654871
quote:
11s.gif Op zondag 22 april 2012 22:41 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

moet je daar blind op vertrouwen dus? :o Je eigen waarneming van een sein is ondergeschikt aan wat de beveiliging zegt? :P
Nee zo niet, maar die beveiliging met ERTMS geeft al ver van te voren aan waar een snelheidsverlaging is. Ik zat lekker naar buiten te kijken. Maar volgens hem moet je meer op je scherm kijken en zodoende ;)

Je eigen waarneming is nog altijd belangrijker, al moet je wel veel op je scherm kijken omdat je geen lichtseinen langs het spoor hebt staan :)
  zondag 22 april 2012 @ 22:44:42 #268
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110654954
ERTMS en ATB zijn heel anders.
ERTMS lvl 1 moet je eerst een baken passeren voordat de beveiliging een ander seinbeeld waar kan nemen, en bij lvl 2 krijg je de seinbeelden live op je scherm te zien. Dat gaat via GSM-Rail.
Nadeel bij lvl 1 is bijvoorbeeld dat je sein al groen kan zijn, terwijl dat nog geel was. Pas als je dat baken gepasseerd bent, mag je weer sneller...

Tot zover mijn kennis zonder het exact te weten / geleerd te hebben..
pi_110654994
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 22:44 schreef greavy het volgende:
ERTMS en ATB zijn heel anders.
ERTMS lvl 1 moet je eerst een baken passeren voordat de beveiliging een ander seinbeeld waar kan nemen, en bij lvl 2 krijg je de seinbeelden live op je scherm te zien. Dat gaat via GSM-Rail.
Nadeel bij lvl 1 is bijvoorbeeld dat je sein al groen kan zijn, terwijl dat nog geel was. Pas als je dat baken gepasseerd bent, mag je weer sneller...

Tot zover mijn kennis zonder het exact te weten / geleerd te hebben..
Je hebt gelijk :)
  zondag 22 april 2012 @ 22:55:59 #270
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110655585
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 22:44 schreef greavy het volgende:
ERTMS en ATB zijn heel anders.
ERTMS lvl 1 moet je eerst een baken passeren voordat de beveiliging een ander seinbeeld waar kan nemen, en bij lvl 2 krijg je de seinbeelden live op je scherm te zien. Dat gaat via GSM-Rail.
Nadeel bij lvl 1 is bijvoorbeeld dat je sein al groen kan zijn, terwijl dat nog geel was. Pas als je dat baken gepasseerd bent, mag je weer sneller...

Tot zover mijn kennis zonder het exact te weten / geleerd te hebben..
Je hebt gelijk, maar...

Er bestaat een technologie om ervoor te zorgen dat je bij ERTMS Level 1 bij een seinverbetering ook meteen harder kunt gaan rijden. Dit wordt een 'infill loop' genoemd, de technische implementatie is EUROLOOP: er ligt een kabel tussen het spoor die de signalen doorgeeft aan de trein. Dit is te vergelijken met hoe de dataoverdracht plaatsvindt bij LZB.

Verschil tussen LZB en EUROLOOP is dat het laatste gestandaardiseerd is, zodat iedereen het kan implementeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')