abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110605754

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, houdt van hobby's en bier.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
pi_110605827
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 19:57 schreef MTL het volgende:
Volgens nu.nl inmiddels 48 gewonden...
http://www.nu.nl/binnenla(...)ng-in-amsterdam.html




En de kreukelzone...



Via Twitter :o
pi_110605957
Die zit lekker in elkaar!
Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
Op donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef Tamashii het volgende:
Aan Ado vraagt iedereen toestemmming
  zaterdag 21 april 2012 @ 20:05:19 #4
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110606099
33 zwaargewonden volgens Teletekst... Is het daar geen vrije baan?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zaterdag 21 april 2012 @ 20:07:57 #5
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110606230
Geen idee, net na de Singelgrachtbruggen, richting Sloterdijk. Plaatselijke snelheid 60 o.i.d.?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_110606247
48 gewonden in totaal
pi_110606292
de eerste 3 bakken kunnen dus sowieso de schaar in. Nieuwe blikken voor Hak
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zaterdag 21 april 2012 @ 20:10:56 #8
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110606377
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:09 schreef densmee het volgende:
de eerste 3 bakken kunnen dus sowieso de schaar in. Nieuwe blikken voor Hak
Yep. De rest zal ook wel goed stuk zijn.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_110606673
At5 is nog steeds live,maar er gebeurt weinig. Veel mannetjes in gele en oranje jassen. En rode!
Oh de brandweer doet ook mee met brancards tillen.
pi_110606732
de traumaheli uit amsterdam was er om 1821 al bij en om 1955 was de traumaheli uit rotterdam er ook
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 21 april 2012 @ 20:19:24 #11
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_110606792
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:18 schreef sijs het volgende:
de traumaheli uit amsterdam was er om 1821 al bij en om 1955 was de traumaheli uit rotterdam er ook
Nee, toen zijn ze opgeroepen. Betekent niet dat ze er toen waren.
pi_110607022
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:19 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Nee, toen zijn ze opgeroepen. Betekent niet dat ze er toen waren.
nu ja onderweg dus
pi_110607173
Er gaat net een heli weer weg
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 21 april 2012 @ 20:27:08 #14
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_110607219
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:26 schreef computergirl het volgende:
Er gaat net een heli weer weg
De LL1 gaat even tanken. ^O^
  zaterdag 21 april 2012 @ 20:27:22 #15
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_110607229
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:07 schreef Duvel het volgende:
Geen idee, net na de Singelgrachtbruggen, richting Sloterdijk. Plaatselijke snelheid 60 o.i.d.?
Ik denk eerder 40.
  zaterdag 21 april 2012 @ 20:31:01 #16
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110607438
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:27 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik denk eerder 40.
Ik zie op 1 van de foto's een snelheidsverlagingsbord van 60. Dan zou het daar dus nog hoger zijn geweest. Ik heb wel ergens een gedetailleerde tekening liggen van dat baanvak, maar geen zin om te zoeken.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zaterdag 21 april 2012 @ 20:31:16 #17
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110607453
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:27 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik denk eerder 40.
Seinen met cijferbak, dus harder dan 40.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 21 april 2012 @ 20:37:19 #18
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_110607738
Ik kom er vaak. Uit mijn hoofd: borden 8, seinen (cijferbakken) vaak 6 of 4.
pi_110608141
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:31 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ik zie op 1 van de foto's een snelheidsverlagingsbord van 60. Dan zou het daar dus nog hoger zijn geweest. Ik heb wel ergens een gedetailleerde tekening liggen van dat baanvak, maar geen zin om te zoeken.
En die tekeningen heb je omdat treinspotter/machinist/...?
:)

edit: Oh, treindiensleider zie ik

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2012 20:47:01 ]
  zaterdag 21 april 2012 @ 20:47:03 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110608266
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:44 schreef DrNick het volgende:

[..]

En die tekeningen heb je omdat treinspotter/machinist/...?
:)
ziggy3 is één van de mensen van de seinen en wissels in het noorden :s)

Wel een flinke klap geweest zo te zien! :o
pi_110608318
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:47 schreef James1988 het volgende:

[..]

ziggy3 is één van de mensen van de seinen en wissels in het noorden :s)

^O^
  zaterdag 21 april 2012 @ 20:50:07 #22
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_110608430
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
21-04-1220:49:12 GHOR LOGISTIEK OPKOMEN VOOR VERZORGING !
0120999 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 99
0120010 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 10

21-04-1220:39:59 Prio: 1 Vechtpartij Westerpark AMSTERDAM
0130007 POL Amsterdam-Amstelland (Amsterdam-Persalarm)

21-04-1220:37:04 ALLE AMBULANCES BIJ TREININCIDENT OVERSCHAKELEN NAAR : AAM-BYSTAND-01 (PORTO STAND 1737
0120998 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 98
0120095 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 95

21-04-1220:37:00 13-118 A1 AMSTERDAM WESTERPARK 0 RIT:281
0120998 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 98
0120118 AMBU Amsterdam-Amstelland (-Ambulance-13-118 GGD Amsterdam)

21-04-1220:26:07 CONTACT ACTIECENTRUM :5555480
0120999 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 99
0120405 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 05

21-04-1220:24:53 13-121 A1 AMSTERDAM WESTERPARK 0 RIT:271
0120998 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 98
0120121 AMBU Amsterdam-Amstelland (-Ambulance-13-121 GGD Amsterdam)

1-04-1220:17:16 MET SPOED VOERTUIG VERPLAATSEN
0120998 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 98
0120104 AMBU Amsterdam-Amstelland (-Ambulance-13-104 GGD Amsterdam)

21-04-1219:50:07 13-194 A1 AMSTERDAM WESTERPARK 0 RIT:256
0120998 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 98
0120194 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 94

21-04-1219:49:28 HV 1 ONGEVAL SPOORVERVOER (+Inc.net: 2+) (GRIP: 2) (passagierstrein) (TIS: 3 , ZAANDIJKSTRAAT/ZAANSTRAAT ASD [ ALD ]
0102998 BRW Amsterdam-Amstelland (-Monitorcode)
0100369 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam-Dirk-Kazernealarm)

21-04-1219:48:50 13-104 A1 AMSTERDAM WESTERPARK 0 RIT:254
0120998 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 98
0120104 AMBU Amsterdam-Amstelland (-Ambulance-13-104 GGD Amsterdam)

21-04-1219:48:18 HV 1 ONGEVAL SPOORVERVOER (+Inc.net: 2+) (GRIP: 2) (passagierstrein) (TIS: 3 , ZAANDIJKSTRAAT/ZAANSTRAAT ASD [ ASV2 RDNGC ]
0102998 BRW Amsterdam-Amstelland (-Monitorcode)
0100119 BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen-Lichtkrant Kazerne)
0100115 BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen-Bemanning Tankautospuit / Waterong
0100108 BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen-Blusgroep 3)
0100106 BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen-Bevelvoerder van Dienst)

21-04-1219:17:20 HV 1 ONGEVAL SPOORVERVOER (+Inc.net: 2+) (GRIP: 2) (slachtoffers: 12) (passa , ZAANDIJKSTRAAT/ZAANSTRAAT ASD [ ASY ]
0102998 BRW Amsterdam-Amstelland (-Monitorcode)
0100719 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam-IJsbrand-Kazernealarm)

21-04-1219:15:25 OMAC GHOR: GRIP 2: OPKOMEN ACTIECENTRUM
0120096 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 96

21-04-1218:51:56 HV 1 ONGEVAL SPOORVERVOER (+Inc.net: 2+) (GRIP: 2) (slachtoffers: 12) (passa , HOUTMANKADE/WESTERPARK ASD [ ASD ASW ]
0102998 BRW Amsterdam-Amstelland (-Monitorcode)
0101219 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam-Willem-Kazernealarm)
0101200 regio 13 Amsterdam-Amstelland BRANDWEER 00

21-04-1218:49:49 13-175 A1 AMSTERDAM WESTERPARK 0 RIT:233
0120998 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 98
0120175 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 75

21-04-1218:49:15 13-121 A1 AMSTERDAM WESTERPARK 0 RIT:228
0120998 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 98
0120121 AMBU Amsterdam-Amstelland (-Ambulance-13-121 GGD Amsterdam)

21-04-1218:47:20 SIGMATEAM EN AMBUTEAM AMSTERDAM: OPKOMST UITGANGSTELLING
0120999 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 99
0120630 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 30
0120430 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 30

21-04-1218:43:27 13-341 A1 AMSTERDAM WESTERPARK 0 RIT:219
0120998 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 98
0120341 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 41

21-04-1218:40:26 HV 1 ONGEVAL SPOORVERVOER (+Inc.net: 2+) (TIS: 3.3) (GRIP: 2) (slachtoffers: , HOUTMANKADE/WESTERPARK ASD [ VVD ]
0102998 BRW Amsterdam-Amstelland (-Monitorcode)
0101059 BRW Amsterdam-Amstelland (-Voorlichting)

21-04-1218:38:54 PLOEG 2 OPKOMEN HV 1 ONGEVAL SPOORVERVOER (+Inc.net: 2+) (TIS: 3.3) (GRIP: 2) , HOUTMANKADE/WESTERPARK ASD
0102998 BRW Amsterdam-Amstelland (-Monitorcode)
0101304 BRW Amsterdam-Amstelland (-Staffunctionaris Logistiek en Bevoorrading)
0101301 regio 13 Amsterdam-Amstelland BRANDWEER 01

21-04-1218:34:39 13-813 A1 AMSTERDAM WESTERPARK 0 RIT:215
0120813 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 13

21-04-1218:32:46 HV 1 ONGEVAL SPOORVERVOER (+Inc.net: 2+) (TIS: 3.3) (GRIP: 2) , HOUTMANKADE/WESTERPARK ASD [ OVDZ ]
0102998 BRW Amsterdam-Amstelland (-Monitorcode)
0100104 BRW Amsterdam-Amstelland (-OvD Zuid - spoed)

21-04-1218:32:44 GRIP 2 AA : D.D. FUNCTIONARISSEN CONTACT MKA
0120999 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 99
0120872 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 72
0120201 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 01
0120099 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 99
0120098 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 98
0120091 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 91
0120089 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 89
0120088 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 88
0120087 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 87
0120086 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 86
0120075 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 75
0120022 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 22

21-04-1218:30:42 HV 1 ONGEVAL SPOORVERVOER (+Inc.net: 2+) (TIS: 3.3) (GRIP: 2) , HOUTMANKADE/WESTERPARK ASD [ SLB HSB HOVD2 COH ]
0102998 BRW Amsterdam-Amstelland (-Monitorcode)
0102664 regio 13 Amsterdam-Amstelland BRANDWEER 64
0102661 BRW Amsterdam-Amstelland (-Coordinator Copi)
0102656 regio 13 Amsterdam-Amstelland BRANDWEER 56
0102653 BRW Amsterdam-Amstelland (-Hoofd Sectie Brandweer Operationeel Team)
0101304 BRW Amsterdam-Amstelland (-Staffunctionaris Logistiek en Bevoorrading)
0101060 regio 13 Amsterdam-Amstelland BRANDWEER 60
0101059 BRW Amsterdam-Amstelland (-Voorlichting)
0101052 regio 13 Amsterdam-Amstelland BRANDWEER 52
0100106 BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen-Bevelvoerder van Dienst)
0100100 BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen-Blusgroep 1)

21-04-1218:28:40 13-901 A1 AMSTERDAM WESTERPARK 0 WESTERPARK OP TREINSPOOR RIT:213
0120999 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 99
0120901 AMBU Amsterdam-Amstelland (-Traumaheli LifeLiner 1 - MMT)

21-04-1218:28:08 13-812 A1 AMSTERDAM WESTERPARK 0 RIT:212
0120812 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 12
21-04-1218:27:38 13-171 A1 AMSTERDAM WESTERPARK 0 RIT:211
0120998 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 98
0120171 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 71

21-04-1218:27:17 HV 1 ONGEVAL SPOORVERVOER (+Inc.net: 2+) (TIS: 3.3) , SPAARNDAMMERSTRAAT ASD [ OVDN ACPK OIO HOVD1 NET02 ALH ALN HVT AST ASH ASN ]
0102998 BRW Amsterdam-Amstelland (-Monitorcode)
0101204 BRW Amsterdam-Amstelland (-OvD Noord - spoed)
0101058 BRW Amsterdam-Amstelland (-HOvD)
0100969 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam-Teunis-Lichtkrant kazerne)
0100950 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam-Teunis-Hulpverleningsvoertuig-577 `
0100769 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam-Nico-Kazernealarm)
0100763 BRW Amsterdam-Amstelland (-Officier Informatie en Opschaling)
0100759 BRW Amsterdam-Amstelland (-Piket AC)
0100519 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam-Hendrik-Kazernealarm)

21-04-1218:27:06 13-163 A1 AMSTERDAM WESTERPARK 0 RIT:210
0120998 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 98
pi_110608439
Ik hoorde Aether in het vorige topic iets posten over prorail die garanties wil over kwaliteit. I died laughing :'(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 21 april 2012 @ 20:56:00 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110608743
70 gewonden, waarvan 50 ernstig
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_110608790
quote:
15s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:56 schreef Peterselieman het volgende:
70 gewonden, waarvan 50 ernstig
Aantal loopt steeds verder op..lijkt dan toch wel een van de ernstigste treinongevallen sinds jaren te worden of heb ik het dan mis?
pi_110608862
13 zeer ernstig
pi_110608938
56 zwaargewonden. 13 zeer ernstig en 43 ernstig. Al weet ik niet wat daar precies mee bedoeld wordt. Is een gebroken pols 'ernstig' ? Is 'zeer ernstig' hetzelfde als 'in levensgevaar'? Wie zal het zeggen.. het is iig niet best.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_110608955
Er zouden nog steeds mensen bekneld zitten, 33 zwaargewonden volgens de radio net.
  zaterdag 21 april 2012 @ 21:00:56 #29
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110608979
"Zeer ernstig" klinkt als "levensgevaar", "ernstig" klikt als "zwaargewond", maar geen levensgevaar. Hopelijk wordt het niet dood.
pi_110609005
Ernstig is meestal categorie botbreuk.
Het was een frontale botsing lees ik net.
pi_110609041
quote:
15s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:57 schreef Viezze het volgende:

[..]

Aantal loopt steeds verder op..lijkt dan toch wel een van de ernstigste treinongevallen sinds jaren te worden of heb ik het dan mis?
Laatste geval met fatalities onder reizigers was Hoofddorp 1992 volgens mij. Verder zijn er in 2003 en 2009 nog machinisten omgekomen bij Roermond resp. Barendrecht,
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_110609148
Om 20.45 nog 11 gewonden in de trein
  zaterdag 21 april 2012 @ 21:05:58 #33
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110609251
quote:
15s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:57 schreef Viezze het volgende:

[..]

Aantal loopt steeds verder op..lijkt dan toch wel een van de ernstigste treinongevallen sinds jaren te worden of heb ik het dan mis?
Nee, klopt absoluut.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_110609364
Zeg, waarom lopen we eigenlijk zo te pietlutten over homologeren van treinstellen? Sinds een jaar of 20 mag blijkbaar elke rol aluminiumfolie men een motor erin, gewoon klakkeloos de baan op *O*

Dus wat zeiken we nou? Hier met die Westfalenbahn-Flirt, gaan met die halfgare pizaabodem annex stofzuiger, hup. Niet zo moeilijk doen allemaal hoor.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 21 april 2012 @ 21:09:32 #35
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110609418
ik denk dat de inspectie wel zal gaan pleiten voor de versnelde invoering van ERTMS omdat dit de kans op een dergelijk ongeval verkleint.

Heb verder ook geen zin om te speculeren over de oorzaak van het ongeval.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_110609455
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 april 2012 21:05 schreef Duvel het volgende:

[..]


Nee, klopt absoluut.
Paar jaar geleden stond er ten westen van Asd toch ook wat ICR schuinomhoog? Dat was ook best nasty....
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_110609525
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 april 2012 21:09 schreef Peterselieman het volgende:
ik denk dat de inspectie wel zal gaan pleiten voor de versnelde invoering van ERTMS omdat dit de kans op een dergelijk ongeval verkleint.

Heb verder ook geen zin om te speculeren over de oorzaak van het ongeval.
Nou. Beetje strijdige post, vind je zelf ook niet?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 21 april 2012 @ 21:11:47 #38
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110609537
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 april 2012 21:10 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Paar jaar geleden stond er ten westen van Asd toch ook wat ICR schuinomhoog? Dat was ook best nasty....
Ja, maar minder gewonden. Was de 1838 met ICRm contra VIRM.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 21 april 2012 @ 21:12:56 #39
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110609601
quote:
5s.gif Op zaterdag 21 april 2012 21:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou. Beetje strijdige post, vind je zelf ook niet?
Nee, zeker niet. ERTMS KAN voorkomen dat twee treinen die op hetzelfde spoor terecht komen botsen. Dat is dus iets voor de toekomst.

Voor nu geldt: hoe heeft het ongeval kunnen gebeuren en dat moet onderzocht gaan worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_110609751
Ik zie tweets voorbij komen dat een woordvoerder zojuist op radio 1 heeft gezegd dat het om 136 gewonden gaat.
pi_110609752
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 april 2012 21:12 schreef Peterselieman het volgende:

Nee, zeker niet. ERTMS KAN voorkomen dat twee treinen die op hetzelfde spoor terecht komen botsen.
Tsja, dat beloofden ze een halve eeuw geleden ook over ATB -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 21 april 2012 @ 21:16:56 #42
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110609796
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 april 2012 21:15 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tsja, dat beloofden ze een halve eeuw geleden ook over ATB -O-
ATB lost het missen van een geel sein op d.m.v. remdwang. Er is bewust geen stop bij rood ingebouwd.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 21 april 2012 @ 21:17:14 #43
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_110609813
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 april 2012 21:11 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, maar minder gewonden. Was de 1838 met ICRm contra VIRM.
Was niet ten westen, maar ten oosten, ongeveer waar nu de OBA is.
  zaterdag 21 april 2012 @ 21:18:41 #44
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110609874
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 21:17 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Was niet ten westen, maar ten oosten, ongeveer waar nu de OBA is.
Oh ja, ff niet goed gelezen. En vervolgens nog wat ontsporend spul aan de westkant (wagons met ballast en een IC).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 21 april 2012 @ 21:19:29 #45
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110609921
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 april 2012 21:16 schreef Duvel het volgende:

[..]

ATB lost het missen van een geel sein op d.m.v. remdwang. Er is bewust geen stop bij rood ingebouwd.
klopt, maar met de voortschrijding van de tijd en de technieken zou het nu wel moeten kunnen, zoals met ERTMS. Al blijft het natuurlijk een hulpmiddel bij het rijden.

Goed voorbeeldje is op de Betuweroute waar twee goederentreinen per ongeluk op hetzelfde spoor terecht waren gekomen. ERTMS heeft ze tijdig tot stilstand gebracht.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_110610011
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 april 2012 21:16 schreef Duvel het volgende:

[..]

ATB lost het missen van een geel sein op d.m.v. remdwang. Er is bewust geen stop bij rood ingebouwd.
Bizar toch. Bij het belgische systeem is het ook prima mogelijk om met 160 door een rood sein te knallen. Waar ben je dan mee bezig?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_110610153
Plaatselijke baanvaksnelheid is daar 80, liggen daar ook 80 km/h wissels bij de aansluiting.
Mijn vriendin was in utrecht gestrand, op schiphol opgehaald. Best wel serieus, en ben benieuwd of er morgen alweer gereden zal worden.
  zaterdag 21 april 2012 @ 22:02:11 #48
178444 DenS
Crientj <3
pi_110612323
Brr, naar. Doet me deels denken aan mn eigen ongeluk. Maar zoveel gewonden.. damn.
  zaterdag 21 april 2012 @ 22:02:48 #49
178444 DenS
Crientj <3
pi_110612348
Oh fuck. Verkeerde account. sorry
  zaterdag 21 april 2012 @ 22:04:31 #50
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_110612429
Als je de foto's vergelijkt met dit ongeval


Hier waren lange na niet zoveel gewonden toch?
  zaterdag 21 april 2012 @ 22:08:07 #51
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110612598
Zag er niet uit. VIRM zijn alle bakken inelkaar geschoven bij de Kreukelzone. SLT alleen de kopbak. Hoe het binnen was, geen idee. Straks een paar foto's. Toen ik aankwam(was eerst zelf bij Muiderpoort) was alles al goed afgezet. Ook aan 1 kant schuttrein(DBS kalktrein die minuut later daar passeerde).

Oorspronkelijk had ik het plan in die SLT te zitten naar Uitgeest, maar had toch gekozen voor de EuroNight ipv de Kalktrein op Uitgeest.
  PR/Manusje van alles zaterdag 21 april 2012 @ 22:09:43 #52
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_110612669
Door dit soort ongelukken vraag je je toch af, is het wel veilig om op de bordessen te staan... Sowieso, is het veilig om te staan in een rijdende trein?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  zaterdag 21 april 2012 @ 22:10:38 #53
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110612723
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:09 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Door dit soort ongelukken vraag je je toch af, is het wel veilig om op de bordessen te staan... Sowieso, is het veilig om te staan in een rijdende trein?
Het veiligst is om te zitten, en wel achteruit. Dan word je je stoel in gedrukt als er iets gebeurt. En dan kon je volgens mij ook nog het beste in de zoveelste bak van achter zitten.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_110612784
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:09 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Door dit soort ongelukken vraag je je toch af, is het wel veilig om op de bordessen te staan... Sowieso, is het veilig om te staan in een rijdende trein?
Nou, NEE.

De vraag is meer, hoe kunnen we itvoorkomen?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_110612803
hoe kunnen er in godsnaam twee treinen op hetzelfde spoor zitten en frontaal tegen elkaar botsen? In amsterdam nog wel notabene.. kijk in derdewereldlanden kan ik het nog 'begrijpen', maar hier? Tehfuck! Ik rijd trouwens regelmatig op dat traject in de trein van den helder-nijmegen
There are only 151 Pokémon.
pi_110612856
Even goed nog een dikke knuf voor Crientj O+

Al heb ik die smiley nu even niet bij d hand :@
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_110612900
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:12 schreef Eenskijken het volgende:
hoe kunnen er in godsnaam twee treinen op hetzelfde spoor zitten en frontaal tegen elkaar botsen? In amsterdam nog wel notabene.. kijk in derdewereldlanden kan ik het nog 'begrijpen', maar hier? Tehfuck! Ik rijd trouwens regelmatig op dat traject in de trein van den helder-nijmegen
Het zou kunnen dat één van de machinisten door rood is gereden, maar dat is puur speculatie.

Gewoon onderzoek afwachten....

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2012 22:14:08 ]
  zaterdag 21 april 2012 @ 22:15:33 #58
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_110612965
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:04 schreef blup het volgende:
Als je de foto's vergelijkt met dit ongeval
[ afbeelding ]

Hier waren lange na niet zoveel gewonden toch?
Bij die botsing in 2004 was die dubbeldekker leeg daardoor waren er maar 20 gewonden.
  zaterdag 21 april 2012 @ 22:16:25 #59
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110613005
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:12 schreef Eenskijken het volgende:
hoe kunnen er in godsnaam twee treinen op hetzelfde spoor zitten en frontaal tegen elkaar botsen? In amsterdam nog wel notabene.. kijk in derdewereldlanden kan ik het nog 'begrijpen', maar hier? Tehfuck! Ik rijd trouwens regelmatig op dat traject in de trein van den helder-nijmegen
"In Amsterdam notabene" maakt niet zoveel uit. In Maastricht, Den Haag en Warffum ligt dezelfde beveiliging met dezelfde regelgeving.

Maar goed, het is puur speculeren. Het kan een menselijke fout zijn (machinist, treindienstleider), of een fout in de beveiliging. Het onderzoek zal het uitwijzen, maar dat kan nog wel een paar maanden duren.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_110613015
In 2003 in Roermond is toch de laatste passagier omgekomen in een trein Nederland? Het is te hopen dat het 2003 blijft.
  zaterdag 21 april 2012 @ 22:19:42 #61
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110613174
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:16 schreef Bitlord het volgende:
In 2003 in Roermond is toch de laatste passagier omgekomen in een trein Nederland? Het is te hopen dat het 2003 blijft.
Nee, dat was de machinist. Voor doden onder de reizigers moet je terug naar Hoofddorp 1992.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zaterdag 21 april 2012 @ 22:20:17 #62
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_110613205
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
21-04-1222:17:24 13-194 A1 AMSTERDAM WESTERPARK 0 RIT:333
0120998 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 98
0120194 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 94
21-04-1222:16:37 13-106 A1 AMSTERDAM WESTERPARK 0 RIT:332
0120998 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 98
0120106 AMBU Amsterdam-Amstelland (-Ambulance-13-106 GGD Amsterdam)
21-04-1222:15:42 13-121 A1 AMSTERDAM WESTERPARK 0 RIT:331
0120998 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 98
0120121 AMBU Amsterdam-Amstelland (-Ambulance-13-121 GGD Amsterdam)
1-04-1222:04:17 13-190 A1 AMSTERDAM WESTERPARK 0 RIT:329
0120998 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 98
0120190 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 90
21-04-1222:03:50 13-189 A1 AMSTERDAM WESTERPARK 0 RIT:328
0120998 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 98
0120189 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 89
21-04-1222:02:26 13-101 A1 AMSTERDAM WESTERPARK 0 RIT:327
0120998 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 98
0120101 AMBU Amsterdam-Amstelland (-Ambulance-13-101 GGD Amsterdam)
21-04-1222:02:01 13-103 A1 AMSTERDAM WESTERPARK 0 RIT:326
0120998 regio 13 Amsterdam-Amstelland AMBULANCE 98
0120103 AMBU Amsterdam-Amstelland (-Ambulance-13-103 GGD Amsterdam)
Nog niet klaar?
pi_110613253
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:16 schreef Bitlord het volgende:
In 2003 in Roermond is toch de laatste passagier omgekomen in een trein Nederland? Het is te hopen dat het 2003 blijft.
Nee, ook dat was een machinist. Zoals ik al eerder postte, last passenger fatality is Hoofddorp 1992

En natuurli, laten we hopen dat dat zo blijft
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  PR/Manusje van alles zaterdag 21 april 2012 @ 22:22:09 #64
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_110613297
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:10 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Het veiligst is om te zitten, en wel achteruit. Dan word je je stoel in gedrukt als er iets gebeurt. En dan kon je volgens mij ook nog het beste in de zoveelste bak van achter zitten.
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou, NEE.

De vraag is meer, hoe kunnen we itvoorkomen?
Maximaal aantal mensen toelaten in de trein? Wat natuurlijk niet te doen is omdat je dan veel te weinig treinen hebt.

Mensen niet op de balkons laten staan.. Ja. Het valt niet te voorkomen zonder ingrijpende maatregelen die niet aantrekklijk zijn. :o
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_110613309
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:09 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Door dit soort ongelukken vraag je je toch af, is het wel veilig om op de bordessen te staan... Sowieso, is het veilig om te staan in een rijdende trein?
Sja, als je inderdaad die kreukelzones bekijkt, zijn dan voornamelijk de balkons. En toch moet ik daar elke werkdag twee keer onvrijwillig staan.
Beter onethisch dan oneetbaar
pi_110613371
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:20 schreef blup het volgende:

[ code verwijderd ]

Nog niet klaar?
At5 zegt alle gewonden uit de trein. De rotzooi moet bog wel opgeruimd worden
  zaterdag 21 april 2012 @ 22:24:07 #67
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110613400
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee, ook dat was een machinist.
En die was wellicht al dood voordat zijn trein crashte. Hartaanval.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zaterdag 21 april 2012 @ 22:25:20 #68
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_110613459
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:22 schreef Watertornado het volgende:

[..]

Sja, als je inderdaad die kreukelzones bekijkt, zijn dan voornamelijk de balkons. En toch moet ik daar elke werkdag twee keer onvrijwillig staan.
In dit geval was je morsdood.
http://www.nifv.nl/upload/158608_657_1247821108637-1.JPG
Dus beter niet meer daar staan. ;)
pi_110613559
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:24 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

En die was wellicht al dood voordat zijn trein crashte. Hartaanval.
true, daar is twijfel over.

Maar die mcn die bij barendrecht omgekomen is dan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  PR/Manusje van alles zaterdag 21 april 2012 @ 22:27:50 #70
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_110613593
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:25 schreef blup het volgende:

[..]

In dit geval was je morsdood.
http://www.nifv.nl/upload/158608_657_1247821108637-1.JPG
Dus beter niet meer daar staan. ;)
Je moet wat... Ik heb niet de luxe om meerdere treinen voorbij te laten gaan als ik ergens naartoe moet. :D
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_110613643
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

true, daar is twijfel over.

Maar die mcn die bij barendrecht omgekomen is dan?
Inderdad, er was al helaas een mcn bij Barendrecht omgekomen. Die ander had het overleeft, maar wel veel "kapot".
Narigheid, bah!
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 21 april 2012 @ 22:30:16 #72
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110613732
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:24 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

En die was wellicht al dood voordat zijn trein crashte. Hartaanval.
ALs ik me het rapport over Roermond kan herinneren had de mcn een aanval gehad en was net voordat het systeem in zou grijpen weer wat bij bewustzijn gekomen. Hij zette toen een (lichte) remming in, waardoor het systeem niet verder ingreep en de trein in botsing kwam met die goederenloc.

had hij niet ingegrepen dan had het ongeval mogelijk niet plaatsgevonden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_110613752
Nu we toch over ongelukken bezig zijn: Vanmiddag op de Maasvlakte geweest, en de loc gezien van 2 vorige week met die botsing op de Maasvlakte. Heb wat foto's gemaakt. Zal zo even uploaden.
  zaterdag 21 april 2012 @ 22:31:33 #74
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110613813
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

true, daar is twijfel over.

Maar die mcn die bij barendrecht omgekomen is dan?
Daarvan is het vermoeden ook dat hij onwel werd voorafgaand aan de crash, omdat er al enkele ATB-remmingen waren geweest.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 21 april 2012 @ 22:46:27 #75
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_110614500
Weet je, ik verbaas me er al niet eens meer over, dat is pas erg :')
pi_110614525
Foto's van de loc van de treinbotsing op de MAASVLAKTE vorige week.

Loc heeft een beste tik gehad, buffers hebben een hoop opgevangen. Buiten de buffers en voorkant om, visueel amper schade te bekennen. Hooguit de rubberen houders rondom de motorbehuizing.



pi_110614578
Je zou maar in die trein hebben gezeten in eens vliegen door de coupe.
pi_110614621
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:47 schreef Monopoly het volgende:
Foto's van de loc van de treinbotsing op de MAASVLAKTE vorige week.

Loc heeft een beste tik gehad, buffers hebben een hoop opgevangen. Buiten de buffers en voorkant om, visueel amper schade te bekennen. Hooguit de rubberen houders rondom de motorbehuizing.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wauw, het duurde even tot ik door had wat die 'rolletjes' staal daar rondom de restanten van de buffers voor moesten stellen. Die kreukelzone heeft z'n werk wel gedaan! :o
  zaterdag 21 april 2012 @ 22:50:31 #79
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110614649
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:46 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Weet je, ik verbaas me er al niet eens meer over, dat is pas erg :')
Want er botsen dagelijks treinen, bedoel je? :W
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_110614784
quote:
11s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:49 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Wauw, het duurde even tot ik door had wat die 'rolletjes' staal daar rondom de restanten van de buffers voor moesten stellen. Die kreukelzone heeft z'n werk wel gedaan! :o
Idd, ik stond ook vol verbazing te kijken. Wel bijzonder interessant om er zo even om heen te lopen.
  zaterdag 21 april 2012 @ 22:57:37 #81
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_110614940
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:50 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Want er botsen dagelijks treinen, bedoel je? :W
Nee, maar ik krijg wel de impressie dat er dagelijks maar wat aangekloot wordt door bepaalde departementen...
  zaterdag 21 april 2012 @ 22:57:53 #82
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110614946
De RRF-loc word waarschijnlijk gesloopt, die is enorm beschadigd geraakt op de Maasvlakte. Herstel schijnt duurder te zijn..
pi_110614999
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:57 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Nee, maar ik krijg wel de impressie dat er dagelijks maar wat aangekloot wordt door bepaalde departementen...
Er wordt nooit "aangekloot". Veiligheid is een serieuze zaak en elke machinist houdt zich hier aan.
Bij de "ongelukken" die gebeuren, is het vaak een samenloop van omstandigheden die die uitkomst geven.
pi_110615030
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:57 schreef greavy het volgende:
De RRF-loc word waarschijnlijk gesloopt, die is enorm beschadigd geraakt op de Maasvlakte. Herstel schijnt duurder te zijn..
Bron?
We hebben die nog even gezocht toen we er waren, hij stond niet op de put bij emplacement Maasvlakte namelijk.
  zaterdag 21 april 2012 @ 23:02:02 #85
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_110615158
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:58 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Er wordt nooit "aangekloot". Veiligheid is een serieuze zaak en elke machinist houdt zich hier aan.
Bij de "ongelukken" die gebeuren, is het vaak een samenloop van omstandigheden die die uitkomst geven.
Ik geloof ook wel dat veiligheid de grootste prioriteit echt wel. Maar ik schrok van mn eigen reactie. De nu.nl pagina laad zich en ik had zo iets van "Vanochtend is er over hobbelende treinen geklaagd door personen die er dagelijks mee opzitten, en nu gebeurd er dit" echt. Hoe erg het ook is, en hoewe; mensen er wellicht nu zijn, die vechten voor hun leven. Ik kijk er niet van op, en dat is niet goed.

Overigens hoor je mij niet zeggen dat het hier een haar beter is... Edit: en ook niet dat je er de klok op gelijk kon zetten..

Edit 2: En ik besef goed dat ik maar een leekje ben, en dat er Mensen zijn die vol passie en liefde hun werk/hobby uitoefenen en "vechten" op het werk voor meer/beter/kwaliteit.
  zaterdag 21 april 2012 @ 23:03:11 #86
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110615209
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:59 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Bron?
We hebben die nog even gezocht toen we er waren, hij stond niet op de put bij emplacement Maasvlakte namelijk.
OA de huif is krom; De lange huif was circa 3-kwart ingeduwd. Waar die is, weet ik niet.
  zaterdag 21 april 2012 @ 23:06:13 #87
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110615344
quote:
NS-dienstregeling Amsterdam zondag normaal
Laatste update: 21 april 2012 22:52

AMSTERDAM - De NS hoopt dat zondag de treinen weer volgens de reguliere dienstregeling rijden. Dat meldt een woordvoerder van de NS zaterdagavond. Inspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport zijn volgens de zegsvrouw omstreeks 22.15 uur nog bezig met onderzoek bij de plek waar zaterdag in Amsterdam twee treinen botsten.

De stoptrein en de sneltrein botsten rond 18.15 uur ter hoogte van het Westerpark frontaal op elkaar. Bij het ongeval raakten dertien mensen zeer zwaargewond en 43 zwaargewond. Ook zijn er tientallen lichtgewonden. In de treinen zaten honderden passagiers. Omstreeks 21.15 uur meldde de brandweer dat alle passagiers uit de treinen waren gehaald.

Beschadigd
Bij de botsing raakten de voorkanten van de treinen zwaar beschadigd. De treinen bleven wel in de rails. Wanneer ze kunnen worden weggehaald, is echter nog onduidelijk. "Dat is afhankelijk van wanneer de inspectie klaar is met het onderzoek."

Vanwege het ongeval ligt het treinverkeer ten westen van Amsterdam Centraal zaterdagavond grotendeels plat. Tussen Amsterdam en Haarlem, Zaandam en Schiphol rijden de rest van de avond geen of zeer beperkt treinen.

Reizigers tussen deze trajecten moeten rekening houden met ruim een uur vertraging. Ook het overige treinverkeer rond Amsterdam is beperkt tot zeer beperkt, ook hiermee moeten reizigers rekening houden.
nu.nl
pi_110615365
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 23:02 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ik geloof ook wel dat veiligheid de grootste prioriteit echt wel. Maar ik schrok van mn eigen reactie. De nu.nl pagina laad zich en ik had zo iets van "Vanochtend is er over hobbelende treinen geklaagd door personen die er dagelijks mee opzitten, en nu gebeurd er dit" echt. Hoe erg het ook is, en hoewe; mensen er wellicht nu zijn, die vechten voor hun leven. Ik kijk er niet van op, en dat is niet goed.

Overigens hoor je mij niet zeggen dat het hier een haar beter is... Edit: en ook niet dat je er de klok op gelijk kon zetten..

Edit 2: En ik besef goed dat ik maar een leekje ben, en dat er Mensen zijn die vol passie en liefde hun werk/hobby uitoefenen en "vechten" op het werk voor meer/beter/kwaliteit.
Ben ook niet boos hoor :)

Maar het is inderdaad voor een leek vaak "hel en verdoemenis". Op zich wel logisch gezien de nieuwsberichten de laatste tijd. Dat neemt niemand jou of anderen kwalijk.
  zaterdag 21 april 2012 @ 23:09:50 #89
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_110615511
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 april 2012 23:06 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ben ook niet boos hoor :)

Maar het is inderdaad voor een leek vaak "hel en verdoemenis". Op zich wel logisch gezien de nieuwsberichten de laatste tijd. Dat neemt niemand jou of anderen kwalijk.
Nee maar ziggy is geloof ik wel een beetje pissig :@

Ik lach niemand uit, ik gun het niemand, maar het beeld wat de laatste maanden geschetst is weer van NS en Prorail is er bij mij in ieder geval niet beter op geworden de laatste kwartalen ( ik noem maar even schipholtunnel, plazakken ...) draagt die forum ook aan bij natuurlijk, want hoevaak hebben we zelf hier niet "vingerverfjosti's" lopen roepen ( Waar is die smilie eigenlijk?)
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 21 april 2012 @ 23:13:13 #90
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110615670
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 23:03 schreef greavy het volgende:

[..]

OA de huif is krom; De lange huif was circa 3-kwart ingeduwd. Waar die is, weet ik niet.
verbaast me niets. Vaak is er uiterlijk weinig schade, terwijl onderhuids de boel toch behoorlijk krom is.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 21 april 2012 @ 23:17:18 #91
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110615861
Ik had oorspronkelijk het plan om deze trein te nemen naar Uitgeest vanaf Amsterdam CS, om daar de te vroeg rijdende Kalktrein te platen (die naar Beverwijk Hoogovens gaat, loc omloopt op Uitgeest). Maar dat wijzigde, want wou de EETC 1254 nog even platen met de EuroNight op Muiderpoort. En dan hoor je ineens via SMS "De trein die jij zou nemen, heeft een enorme knaller gemaakt" :shock:
Uiteindelijk - na de EETC 1254 met nachttrein - eventjes richting de plek des onheils gegaan. Er was een "schut"trein voorgezet, de Kalktrein die ik oorspronkelijk zou platen. Die kwam nog geen minuut na de knaller via een nevenspoortje langs...


Boem is HO, maar toen was het al te laat...


De ingedeukte neus


Kreukelzone

Toen had ik het wel weer gezien, en ben weer vertrokken. De hulpdiensten moeten tenslotte het werk doen, niet de 'ramptoerist'.

Inelkaar geschoven
Bij de VIRM waren de bakken inelkaar geschoven. Wonder boven wonder leek de schade bij de SLT minder erg, maar de SLT was minder goed vanaf deze kant te zien. Aan de andere kant van het spoor kon je niet meer komen omdat het afgezet was voor de hulpdiensten.

Dit is gewoon vanaf de achterzijde van de hekken gemaakt.
pi_110616078
Wow ben net even gaan kijken, en vanaf de straat zie je duidelijk dat de bakovergangen volledig in elkaar geduwd zijn.

Volgens een fotograaf daar werd er enkelspoors gereden ivm werkzaamheden.
pi_110616147
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 23:22 schreef sl44 het volgende:
Wow ben net even gaan kijken, en vanaf de straat zie je duidelijk dat de bakovergangen volledig in elkaar geduwd zijn.

Volgens een fotograaf daar werd er enkelspoors gereden ivm werkzaamheden.
Die fotograaf heeft het mis.
Ik ben er vannacht zelf nota bene met een Class'66 overheen gereden. Geen werkzaamheden en er stond ook niets in de TSB week/dagpublicatie. Ik ging er met 550 meter kolentrein over heen.
Gewoon normale situatie. Aankomen met 60 en terugzakken naar 40 voor de brug over de Singelgracht. ATB code 40 gaat daar in.
pi_110616188
Het zijn wel de weken van de ontsporingen en aanrijdingen... :{

Ben wel benieuwd wat de oorzaak is van deze botsing. Hebben treinen eigenlijk een soort van "Black box" aan boord?
pi_110616245
quote:
15s.gif Op zaterdag 21 april 2012 23:24 schreef lyolyrc het volgende:
Het zijn wel de weken van de ontsporingen en aanrijdingen... :{

Ben wel benieuwd wat de oorzaak is van deze botsing. Hebben treinen eigenlijk een soort van "Black box" aan boord?
Ja. Niet in de zin dat alles wat jij in de cabine zegt wordt opgenomen.
Maar je gesprekken met de Trdl worden wel opgeslagen (bij de trdl zelf meen ik). In de trein zit wel een soort kastje dat snelheden en remmingen bij houdt.
  zaterdag 21 april 2012 @ 23:26:19 #96
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110616260
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 23:22 schreef sl44 het volgende:
Wow ben net even gaan kijken, en vanaf de straat zie je duidelijk dat de bakovergangen volledig in elkaar geduwd zijn.

Volgens een fotograaf daar werd er enkelspoors gereden ivm werkzaamheden.
Fotograaf had het zeker mis. Sporen waren gewoon in dienst.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 21 april 2012 @ 23:26:31 #97
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110616267
Naar wat ik begrepen heb zou er morgen een rampenoefening in de Hemtunnel (tussen Sloterdijk en Zaandam) zijn. Uiteraard gaat die nu niet meer door.

Ook de tunnel onder het Drontermeer was vandaag trouwens terrein van een grote oefening.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_110616424
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 23:26 schreef greavy het volgende:

[..]

Fotograaf had het zeker mis. Sporen waren gewoon in dienst.
Kennelijk niet, gezien ik op een andere niet nader te noemen gehaat trein forum deze reactie lees:

Bij Sloterdijk stonden alle treinen vanaf Zaandam op spoor 4 ingepland, wat volgens het sporenplan betekend dat ze na vertrek kort linkerspoor moeten rijden, tot precies het punt van het ongeluk.
pi_110616547
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 23:30 schreef sl44 het volgende:

[..]

Kennelijk niet, gezien ik op een andere niet nader te noemen gehaat trein forum deze reactie lees:

Bij Sloterdijk stonden alle treinen vanaf Zaandam op spoor 4 ingepland, wat volgens het sporenplan betekend dat ze na vertrek kort linkerspoor moeten rijden, tot precies het punt van het ongeluk.
Wat is de bron van die personen dan ? Want veel mensen praten kak tegenwoordig :)
[edit] Ik ben even naar de avondwinkel, ik reageer over een half uurtje weer ;) [/edit]

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2012 23:33:28 ]
pi_110616559
Ik las het. Wat erg!!
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
pi_110616979
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 april 2012 23:33 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Wat is de bron van die personen dan ? Want veel mensen praten kak tegenwoordig :)
quote:
Wanneer: zaterdag 21 en zondag 22 april
Oorzaak: door de bouw van een tunnel
Advies: U kunt gebruikmaken van de overige treinen of de omreisroute
Zaterdag tot 23.15 uur rijden er minder treinen tussen Zaandam en Amsterdam Centraal
u kunt gebruikmaken van de overig treinen
Zaterdag na 23.15 uur en zondag de hele dag rijden er NS-bussen in plaats van treinen tussen Amsterdam Sloterdijk en Zaandam
doorgaande reizigers tussen Alkmaar, Uitgeest en Amsterdam Centraal kunnen gebruikmaken van omgeleide Intercity's, deze stoppen ook te Heiloo, Uitgeest, Beverwijk en Haarlem
Ik neem aan dat hierdoor aantal sporen op sloterdijk niet gebruikt worden ?
pi_110617497
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 23:45 schreef ddx het volgende:

[..]

[..]

Ik neem aan dat hierdoor aantal sporen op sloterdijk niet gebruikt worden ?
Zou kunnen, aannames zijn sowieso nooit goed ;)
Maar het ongeluk is niet bij Sloterdijk gebeurd, maar bij de Singelgracht.
pi_110617539
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 april 2012 23:59 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Zou kunnen, aannames zijn sowieso nooit goed ;)
Maar het ongeluk is niet bij Sloterdijk gebeurd, maar bij de Singelgracht.
Zoals de bron al zegt, moest er een flink stuk links enkelspoors gereden ivm de werkzaamheden, en de spoorwijzigingen op sloterdijk.(perron4)
pi_110617558
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 23:59 schreef sl44 het volgende:

[..]

Zoals de bron al zegt, moest er een flink stuk links enkelspoors gereden ivm de werkzaamheden, en de spoorwijzigingen op sloterdijk.(perron4)
Er stond niets in de TSB week/dag publicatie over dat gebied meen ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2012 00:00:34 ]
pi_110617623
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 00:00 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Er stond niets in de TSB week/dag publicatie over dat gebied meen ik.
Beperkt spoorgebruik hoeft natuurlijk niet meteen een Tijdelijke Snelheids Beperking als gevolg te hebben he ;)
pi_110617729
quote:
7s.gif Op zondag 22 april 2012 00:01 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Beperkt spoorgebruik hoeft natuurlijk niet meteen een Tijdelijke Snelheids Beperking als gevolg te hebben he ;)
Je hebt een Tijdelijke Snelheids Beperking, en je hebt een TSB week/dag publicatie. Dat zijn 2 compleet verschillende dingen!

Een TSB week/dag publicatie geeft niet alleen snelheidsbeperkingen aan, ook werkzaamheden/sporen die uit dienst worden genomen voor een bepaalde tijd/bijzonderheden etc. ;)
  zondag 22 april 2012 @ 00:07:57 #107
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110617858
quote:
14s.gif Op zondag 22 april 2012 00:04 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Een TSB week/dag publicatie geeft niet alleen snelheidsbeperkingen aan, ook werkzaamheden/sporen die uit dienst worden genomen voor een bepaalde tijd/bijzonderheden etc. ;)
Ook als je op normale seinbeelden rijdt? Het zou kunnen dat vandaag een afwijkende rijweg is gereden, via een sein dat niet van ATB-Vv is voorzien. Dat sein had geen ATB-Vv omdat het niet in een normale rijweg ligt, en dus niet snel op de rode lijst van ProRail terecht komt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_110617994
quote:
2s.gif Op zondag 22 april 2012 00:07 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ook als je op normale seinbeelden rijdt? Het zou kunnen dat vandaag een afwijkende rijweg is gereden, via een sein dat niet van ATB-Vv is voorzien. Dat sein had geen ATB-Vv omdat het niet in een normale rijweg ligt, en dus niet snel op de rode lijst van ProRail terecht komt.
Je krijgt op dat spoor (alle sporen naast elkaar op Singelgracht) een code 40 op je ATB als je richting Amsterdam CS rijdt. Voor elke rijweg die wordt ingesteld.

Het blijft natuurlijk speculeren: Heeft MCN sts gepasseerd/technisch defect/Trdl fout met rijweg instelling/beveiliging die niet werkt etc etc...

Misschien dat het vandaag wel anders was, ik ben er vannacht rond 23.50 over heen gereden, en er waren geen bijzonderheden iig.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 22 april 2012 @ 00:12:16 #109
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110618000
We hadden in het vorige topic het nog even kort over schuddende treinen. Het zou komen door 'gebrekkig onderhoud'. In dat ligt bezien is het volgende wel opvallend.

quote:
ProRail gaat onderhoudscontract Eemland opnieuw gunnen

ProRail heeft besloten het prestatiegericht onderhoudscontract (PGO) Eemland niet te gunnen. De inschrijvingen waren niet realistisch voor zowel de beloofde kwaliteit als de geboden prijs. Dit is inmiddels aan Strukton, de belangrijkste gegadigde, en de andere aannemers kenbaar gemaakt. Het PGO-contract wordt binnenkort opnieuw aanbesteed.

Onze zorgen over de inschrijvingen voor PGO Eemland staan niet op zichzelf. ProRail ziet bij recente aanbestedingen de beloofde kwaliteit steeds beter worden en de prijs lager. Dit kan tot ongewenste situaties leiden, zoals conflicten over afspraken die niet worden nagekomen. Uiteindelijk kan daardoor de kwaliteit van het onderhoud onder druk komen staan. ProRail wil daarom deze trend van onrealistische inschrijvingen een halt toeroepen.

In goed overleg met onze aannemers gaat ProRail de balans tussen reële kosten en prestaties verbeteren.
http://www.prorail.nl/Bed(...)ndopnieuwgunnen.aspx
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_110618460
Je zou maar in zo bakovergang zitten, normaal maak ik de deur open, loop ik naar de deur en maak ik de volgende deur open, maar als precies daar tussen dit gebeurt dan zit je erin, en ben je aardig de lul.
  zondag 22 april 2012 @ 00:36:25 #111
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110619053
Aanrijding Amsterdam

Verberg extra tekst
Zaterdagavond heeft ten westen van Amsterdam Centraal een aanrijding plaatsgevonden tussen twee treinen. Helaas zijn hierbij gewonden gevallen.

Onze aandacht en medeleven gaan uit naar de gewonden, hun familie en direct betrokkenen. De hulpdiensten hebben alle inzittenden uit de treinen gehaald. Waar nodig zijn mensen overgebracht naar het ziekenhuis.

Voor mensen die vragen hebben over het ongeluk heeft de gemeente Amsterdam een telefoonnummer geopend: 020 – 2539200.



Gevolgen voor de dienstregeling

Door de aanrijding rijden er tenminste tot zondagmiddag 13:00 uur geen treinen tussen Amsterdam-Zaandam, Amsterdam-Haarlem en Amsterdam-Schiphol.

Reisadviezen voor zondagmorgen:

Amsterdam Centraal-Schiphol: reis om via Duivendrecht; tussen Amsterdam Centraal en Leiden (of verder verder) kunt u ook reizen via Utrecht.

Amsterdam Centraal-Amsterdam Sloterdijk: met de metro reist u met lijnen 51 en 50 via Amsterdam Zuid. Met de trein kunt u via Duivendrecht en Schiphol naar Amsterdam Sloterdijk of vice versa.

Amsterdam Sloterdijk-Haarlem: hier rijden NS-bussen.

De Reisplanner is ongeveer een uur vooruit bijgewerkt met actuele informatie, dus plan uw reis kort voor vertrek. Bent u onderweg online, raadpleeg dan m.ns.nl.
  zondag 22 april 2012 @ 01:54:50 #112
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110621046
Vandaag maar eens wat kilometers knallen: Breda - Rotterdam - Utrecht - Frankfurt v.v., goed voor 1107 km om precies te zijn :s)
pi_110621218
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 01:54 schreef James1988 het volgende:
Vandaag maar eens wat kilometers knallen: Breda - Rotterdam - Utrecht - Frankfurt v.v., goed voor 1107 km om precies te zijn :s)
I see what you did there...
pi_110621421
Is dit trouwens niet de derde serieuze botsing tussen Amsterdam Centraal en Sloterdijk in nog geen 10 jaar?
  zondag 22 april 2012 @ 05:52:17 #115
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110622528
Ik ben niet pissig hoor. :* D_D klonk alleen als een gemiddelde FOK!ker die zonder kennis van zaken kwam trollen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Sport zondag 22 april 2012 @ 06:38:44 #116
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_110622603
Hmm, eens even kijken wat het handigste is om in Hoorn te komen vandaag...
Ik zit zelf te denken aan Amsterdam Zuid-metro-Sloterdijk, of zou Zuid-Schiphol-Sloterdijk sneller zijn. Zit natuurlijk liever in de trein, maar ik heb geen idee of er op Schiphol-Sloterdijk nog wel wat rijdt en zo ja welke treinseries, zal vast in gesneden zijn dan...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 22 april 2012 @ 06:44:04 #117
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110622607
Asd-Ass zou na 13 uur weer gaan rijden. Is de prognose.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Moderator zondag 22 april 2012 @ 07:13:03 #118
155227 crew  Guppy
dus
pi_110622652
Nu ik die foto's van die kreukelzones zie, snap ik waarom er zoveel gewonden zijn. Nooit bij stilgestaan dat de trein daar ook klappen krijgt, en niet alleen aan de voorkant... -O- je zult er maar ingezeten hebben...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zondag 22 april 2012 @ 09:25:30 #119
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110623171
quote:
14s.gif Op zondag 22 april 2012 00:12 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Je krijgt op dat spoor (alle sporen naast elkaar op Singelgracht) een code 40 op je ATB als je richting Amsterdam CS rijdt. Voor elke rijweg die wordt ingesteld.
Dat is dan na de bruggen, toch?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 22 april 2012 @ 09:43:35 #120
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110623342
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 06:38 schreef dennistd het volgende:
Hmm, eens even kijken wat het handigste is om in Hoorn te komen vandaag...
Ik zit zelf te denken aan Amsterdam Zuid-metro-Sloterdijk, of zou Zuid-Schiphol-Sloterdijk sneller zijn. Zit natuurlijk liever in de trein, maar ik heb geen idee of er op Schiphol-Sloterdijk nog wel wat rijdt en zo ja welke treinseries, zal vast in gesneden zijn dan...
Vanaf Schiphol kan je wel met de trein naar Sloterdijk elk halfuur, en vanaf Sloterdijk met de bus naar Zaandam en verder met de trein.
  zondag 22 april 2012 @ 09:46:53 #121
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110623382
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 09:43 schreef greavy het volgende:

[..]

Vanaf Schiphol kan je wel met de trein naar Sloterdijk elk halfuur, en vanaf Sloterdijk met de bus naar Zaandam en verder met de trein.
Rijdt de stoptrein naar Kersenboogerd niet gewoon van Schiphol?
Reguliere wzh, goede timing.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 22 april 2012 @ 10:11:48 #122
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110623669
Herinnert u zich de Zefiro-hogesnelheidstrein nog, het paradepaardje van Bombardier met een maximumsnelheid van 380 km/h? Voor InnoTrans 2010 had Bombardier een mock-up gebouwd van een koprijtuig, en deze stond in het middelpunt van de Bombardier-stand:



De eerste treinen zijn gebouwd en ondergaan momenteel toelatingsproeven in China. Zo ziet het ding eruit in CRH-kleurstelling:





Bron foto's: Skyscrapercity
pi_110623727
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 10:11 schreef James1988 het volgende:
Herinnert u zich de Zefiro-hogesnelheidstrein nog, het paradepaardje van Bombardier met een maximumsnelheid van 380 km/h? Voor InnoTrans 2010 had Bombardier een mock-up gebouwd van een koprijtuig, en deze stond in het middelpunt van de Bombardier-stand:

[ link | afbeelding ]

De eerste treinen zijn gebouwd en ondergaan momenteel toelatingsproeven in China. Zo ziet het ding eruit in CRH-kleurstelling:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Bron foto's: Skyscrapercity
Ziet er een stuk mooier uit dan "onze" V250. Over dat ding gesproken, wanneer gaat hij diensten rijden? Want ik zie hem dagelijks langsrijden maar dat zijn neem ik aan geen diensten?
Beter onethisch dan oneetbaar
  Redactie Sport zondag 22 april 2012 @ 10:31:06 #124
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_110623903
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 09:43 schreef greavy het volgende:

[..]

Vanaf Schiphol kan je wel met de trein naar Sloterdijk elk halfuur, en vanaf Sloterdijk met de bus naar Zaandam en verder met de trein.
heb de metro vanaf zuid genomen, kon in sloterdijk meteen in de bus (van syntus gelderland :?) Stappen en in zaandam zo door de intercity naar enkhuizen in. Totaal maar en half uur extra tem opzichte van een normale dag, valt me nog hard mee
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 22 april 2012 @ 10:31:51 #125
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110623915
De V250 is nog niet toegelaten voor reizigersvervoer. De ritten die je ziet zijn opleidingsritten voor de machinisten die er in die toekomst mee gaan rijden.

Een definitieve datum voor de indienststelling is nog niet bekend, NS Hispeed heeft het over "de tweede helft van 2012". Dat zal eerder naar december neigen dan naar juli. Ik neem dat met een korreltje zout: NS Hispeed heeft al regelmatig gecommuniceerd over de indienststellingsdatum, en keer op keer bleek dat niet gehaald te worden.

Maar het zal wel moeten: er zijn géén paden aangevraagd voor een intercity over Roosendaal. De serie 9200 is voor dienstregeling 2013 ingelegd als Fyra Internationaal over de HSL. Mocht de V250 dus niet tijdig in dienst kunnen komen, dan is het heel goed mogelijk dat er géén Beneluxtrein meer zal zijn, omdat er geen capaciteit is voor de klassieke Beneluxtrein.

Daarnaast gaan er per ingang drgl 2013 een aantal zaken wijzigen: de Hanzelijn komt in dienst wat gevolgen heeft voor de treinen die nu rijden. Het baanvak Amsterdam - Schiphol zit al helemaal vol, ook Schiphol - Den Haag - Rotterdam zit zo goed als vol. Mocht men op één of andere manier dus toch wel een klassieke intercity gaan rijden, dan is het niet uitgesloten dat die slechts Rotterdam - Brussel gaat aandoen, en reizigers in Rotterdam moeten overstappen.

Heel erg slecht zou dat niet zijn: het speelt 4 stammen vrij, waardoor men de ÖBB'ers retour kan doen, en er wat meer reservematerieel beschikbaar zou zijn voor zowel Beneluxtrein als Fyra V160.
  zondag 22 april 2012 @ 10:39:22 #126
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110623995
Ik was ook even op pad. Ben begonnen met Gieltjesdorp, dacht ik. Zou vanaf Breukelen even fietsen, maar toen werkte mijn OV-fiets koppeling met de OVChip niet meer... Dan maar lopen naar Kortrijk.

DBS 189 + beladen PON-trein (47734)


DBS 1604 + Staaltrein (61601)

Toen even naar Gouda, naar de oude Losweg. Toestemming aan het bedrijf aldaar gevraagd. Het mocht, zolang wij maar niks gingen stelen. Er kwamen wel vaker mensen zonder te vragen fotograferen.

NMBS2803 + ÖBB-rtgn

Toen nog even vanaf 3/4/5 een foto gemaakt (puntje perron langs sp5)

NMBS2834+Benelux

Een HTRS-Busto shuttle, gereden door de SBBCD 186 103 kwam ook even kijken

SBBCD 186 103+HTRS-Busto shuttle (340200)

Uiteindelijk de Olympische BNL weer even vanaf de Losweg geplaat

NMBS2835+Olympische BNL (9225)

Toen ik en een kennis de trein wilden nemen, kreeg ik een SMS van een kennis die ook te Gouda was, dat er een werktrein aan kwam. Snel rennen naar andere kant perron, klikje maken, en konden instappen. Loc deed omlopen en vertrok naar Rotterdam. Kwam vanaf Den Haag HS.

SR G1206+werktrein

Uiteindelijk nog even de EETC 1254+EuroNight+NSR 1730 geplaat te Muiderpoort

EETC 1254+EuroNight+NSR 1730

Had ik dit niet gedaan, had ik bij die treinbotsing betrokken geweest, oorspronkelijk zou ik die trein nemen naar Uitgeest..
  zondag 22 april 2012 @ 10:55:47 #127
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_110624279
Zo die foto's van die VIRM uit die crash! De eerste bak is total-loss lijkt me?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 22 april 2012 @ 10:58:09 #128
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110624320
quote:
14s.gif Op zondag 22 april 2012 10:55 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Zo die foto's van die VIRM uit die crash! De eerste bak is total-loss lijkt me?
jup en ook van de tweede en derde bak zijn balkons geknikt
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zondag 22 april 2012 @ 10:58:55 #129
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110624336
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 07:13 schreef Guppyfriend het volgende:
Nu ik die foto's van die kreukelzones zie, snap ik waarom er zoveel gewonden zijn. Nooit bij stilgestaan dat de trein daar ook klappen krijgt, en niet alleen aan de voorkant... -O- je zult er maar ingezeten hebben...
Mja, in die dubbeldekker zijn volgens de berichten minder gewonden gevallen dan in de SLeT
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 22 april 2012 @ 11:16:04 #130
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_110624641
quote:
2s.gif Op zondag 22 april 2012 10:58 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

jup en ook van de tweede en derde bak zijn balkons geknikt
Dus die hele VIRM wordt nu weggezet voor reserve-onderdelen of wordt 'ie gesloopt?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zondag 22 april 2012 @ 11:17:46 #131
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110624682
Waarschijnlijk beide: eruithalen wat herbruikbaar is, de rest verwerken tot nieuwe blikjes voor Hak-groentes ofzo.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 22 april 2012 @ 11:18:39 #132
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110624700
quote:
14s.gif Op zondag 22 april 2012 11:16 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Dus die hele VIRM wordt nu weggezet voor reserve-onderdelen of wordt 'ie gesloopt?
dat is nog te vroeg om te zeggen, maar het kan best dat ie na de nodige reparaties en bakwisselingen weer als viertje op de baan komt.

De echt zwaar beschadigde bakken gaan richting sloper
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 22 april 2012 @ 11:20:21 #133
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_110624732
quote:
2s.gif Op zondag 22 april 2012 11:18 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat is nog te vroeg om te zeggen, maar het kan best dat ie na de nodige reparaties en bakwisselingen weer als viertje op de baan komt.

De echt zwaar beschadigde bakken gaan richting sloper
Was het een VIRM-6? Dan zou het kunnen ja. Al is de kopbak wel erg beschadigd.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_110625513
Geen reisinformatie voor de Thalys. Laten ze die via Zuid-Amstel naar Centraal rijden?
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_110625603
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 11:53 schreef Aether het volgende:
Geen reisinformatie voor de Thalys. Laten ze die via Zuid-Amstel naar Centraal rijden?
Dat sowieso niet, er ligt geen spoor-boog om bij Duivendrecht vanuit Zuid richting Amstel en Centraal te rijden.
Als ze de Thalys echt in Centraal willen hebben zal die via Zuid, Duivendrecht, Diemen Zuid en dan via de Watergraafsmeer door moeten rijden. Maar zelfs bij gebrek aan reisinformatie lijkt het me waarschijnlijker dat die dat leeg doet, en hij voor reizigers niet rijdt tussen Centraal en Schiphol..
--edit-- of Duivendrecht zoals Peterselieman zegt, is ook wel handiger voor de mensen die wel naar Centraal willen :)

Zie dit kaartje maar: http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns/asd.gif
  Redactie Frontpage / Sport zondag 22 april 2012 @ 11:57:04 #136
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110625609
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 11:53 schreef Aether het volgende:
Geen reisinformatie voor de Thalys. Laten ze die via Zuid-Amstel naar Centraal rijden?
ik denk dat er gestart en geëindigd wordt op Duivendrecht. De stellen rijden vanaf daar leeg de Meer op.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_110625714
Waarom mag er niet met passagiers via Watergraafsmeer naar Centraal gereden worden eigenlijk?
pi_110625827
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 12:01 schreef Ireyon het volgende:
Waarom mag er niet met passagiers via Watergraafsmeer naar Centraal gereden worden eigenlijk?
Je komt over een stuk onbeveiligd spoor (blauw op dat sporenplan kaartje), en naast alle regeltjes kan ik me zeker na zo'n botsing als die van gisteren goed voorstellen dat je het risico niet wilt lopen daar een gevulde passagierstrein langs te sturen.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 22 april 2012 @ 12:06:50 #139
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110625840
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 12:01 schreef Ireyon het volgende:
Waarom mag er niet met passagiers via Watergraafsmeer naar Centraal gereden worden eigenlijk?
is erg omslachtig en tijdrovend. Je komt midden op een emplacement uit namelijk waarbij je de hele route stapvoets rijdt. Er liggen weinig vaste treinpaden daar en ook geen beveiliging, dus echt handig is het doorrijden niet. Het is dan sneller om de passagiers vanaf Duivendrecht met de metro te vervoeren.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 22 april 2012 @ 12:14:36 #140
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_110626023
Hm, de SLT is inmiddels weggesleept lees ik. Blijkbaar stond die nog op een rijdbare manier in de rails. Bij die VIRM lijkt het alsof er ook een paar draaistellen krom staan, of is dat optisch?
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_110626037
quote:
7s.gif Op zondag 22 april 2012 11:56 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Dat sowieso niet, er ligt geen spoor-boog om bij Duivendrecht vanuit Zuid richting Amstel en Centraal te rijden.
Als ze de Thalys echt in Centraal willen hebben zal die via Zuid, Duivendrecht, Diemen Zuid en dan via de Watergraafsmeer door moeten rijden. Maar zelfs bij gebrek aan reisinformatie lijkt het me waarschijnlijker dat die dat leeg doet, en hij voor reizigers niet rijdt tussen Centraal en Schiphol..
--edit-- of Duivendrecht zoals Peterselieman zegt, is ook wel handiger voor de mensen die wel naar Centraal willen :)

Zie dit kaartje maar: http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns/asd.gif
OK. Fyra rijdt tot Duivendrecht dus Thalys waarschijnlijk ook?
Op thalys.com staat nu ‘Vertrekstation gewijzigd’ maar niet welke het dan wel is.

Edit: nshispeed.nl is nu aangepast. Vertrek vanaf Schiphol; richting Amsterdam tot Duivendrecht.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 22 april 2012 @ 12:16:16 #142
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110626053
quote:
11s.gif Op zondag 22 april 2012 12:14 schreef V2 het volgende:
Hm, de SLT is inmiddels weggesleept lees ik. Blijkbaar stond die nog op een rijdbare manier in de rails. Bij die VIRM lijkt het alsof er ook een paar draaistellen krom staan, of is dat optisch?
viel me gister ook al op. Toch wordt gehoopt dat de schommelboot op eigen kracht nog een paar meter kan rijden ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_110626326
quote:
2s.gif Op zondag 22 april 2012 12:16 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

viel me gister ook al op. Toch wordt gehoopt dat de schommelboot op eigen kracht nog een paar meter kan rijden ...
hij rijdt nu volgens de livestream van at5
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zondag 22 april 2012 @ 12:28:38 #144
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110626388
Wordt geduwd naar Asd. Door G2000 diesel van RTS.

[ Bericht 20% gewijzigd door Duvel op 22-04-2012 12:48:14 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_110627823
Maar die VIRM ligt in kreukels terwijl de SLT op het oog alleen schade heeft aan de voorkant?
  zondag 22 april 2012 @ 13:23:59 #146
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110628079
Op het oog ja. Je weet niet hoe de geledingen tussen de bakken er aan toe zijn.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 22 april 2012 @ 13:24:37 #147
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_110628095
Dat verklaart misschien ook de slachtoffers. De kreukelzones bij de VIRM hebben de klap misschien beter opgevangen.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_110628350
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:13 schreef Dr_Flash het volgende:
Even goed nog een dikke knuf voor Crientj O+

Al heb ik die smiley nu even niet bij d hand :@
ty:)
  Redactie Frontpage / Sport zondag 22 april 2012 @ 13:38:07 #149
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110628511
quote:
14s.gif Op zondag 22 april 2012 13:24 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Dat verklaart misschien ook de slachtoffers. De kreukelzones bij de VIRM hebben de klap misschien beter opgevangen.
jup. Door die kreukelzones kan de energie deels zijwaarts afgevoerd worden, terwijl bij het SLeT dit meer in de lengterichting gebeurt. De buffers van laatstgenoemde stellen moeten veel van de klap opvangen. Vandaar dat bij bijvoorheeld de GTW die sprieten ook zover uitsteken.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 22 april 2012 @ 13:41:09 #150
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110628612
quote:
14s.gif Op zondag 22 april 2012 13:38 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

jup. Door die kreukelzones kan de energie deels zijwaarts afgevoerd worden, terwijl bij het SLeT dit meer in de lengterichting gebeurt. De buffers van laatstgenoemde stellen moeten veel van de klap opvangen. Vandaar dat bij bijvoorheeld de GTW die sprieten ook zover uitsteken.
SLeT heeft dezelfde soort buffers, maar dan verstopt achter een plastic schortplaat.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 22 april 2012 @ 13:41:32 #151
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110628624
Alleen heb je daar geen reet aan als je tegen een treinstel met AK botst.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport / Supervogel zondag 22 april 2012 @ 14:16:11 #152
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_110630120
Nu persco @ NED1.
  zondag 22 april 2012 @ 14:37:49 #153
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_110631179
quote:
14s.gif Op zondag 22 april 2012 12:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

is erg omslachtig en tijdrovend. Je komt midden op een emplacement uit namelijk waarbij je de hele route stapvoets rijdt. Er liggen weinig vaste treinpaden daar en ook geen beveiliging, dus echt handig is het doorrijden niet. Het is dan sneller om de passagiers vanaf Duivendrecht met de metro te vervoeren.
En toch is het in het verleden wel eens gebeurd.
Een lange tijd geleden, toen ik samen met mijn vriendin op vakantie ging, pakte we de laatste trein vanuit het rustieke Twente naar, het kille westen.
Vlak voor Duivendrecht, was er een storing aan een wissel. Na een half uur zagen we de machinist door het stel lopen richting de andere kant , na het kopmaken zijn we via de Watergraafsmeer en Amsterdam Centraal alsnog met een half uur vertraging op Schiphol beland.

Wat maakt het eigenlijk ook uit, een treinstel leeg, of vol met reizigers, ze moeten zich aandezelfde regels houden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')