abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109288540

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, houdt van hobby's en bier.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..


[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2012 20:52:18 ]
pi_109288551
Je moet de taart nog even weghalen :P

edit: ok ik ben te snel, sorry
  maandag 19 maart 2012 @ 20:52:23 #3
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_109288641
Randstadrail is een bundel van tram- en metrolijnen.
Feyenoord Rotterdam
pi_109288700
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:49 schreef Monopoly het volgende:
Ben ook wel benieuwd wat ze er mee bedoelen. Randstadrail is ook soort van tram toch ?
Voor lightrail is niet eenduidig een definitie te geven naar mijn mening. De Randstadrail wordt lightrail genoemd, maar bestaat uit lagevloertrams (RR3 en 4,HTM) en een metrolijn (lijn E RET). De RET sneltram vind ik meer een metro die niet zo genoemd mag worden. Het is juridisch een sneltram omdat het o.a. gelijkvloerse kruisingen heeft.
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
  maandag 19 maart 2012 @ 20:54:25 #5
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_109288768
Maar ik snap het voordeel niet van lagevloertrams icm lightrail/sneltram. Ik vind die grote bakken als de Utrechtse sneltram meer wat hebben. De bedoeling van een sneltram is dan ook een lichte metro met gelijksvloerse kruisingen. Bij een lagevloertram doet mij meer denken aan een stadstram.
Feyenoord Rotterdam
  maandag 19 maart 2012 @ 20:55:11 #6
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_109288820
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:53 schreef hemarookworst het volgende:

[..]

Voor lightrail is niet eenduidig een definitie te geven naar mijn mening. De Randstadrail wordt lightrail genoemd, maar bestaat uit lagevloertrams (RR3 en 4,HTM) en een metrolijn (lijn E RET). De RET sneltram vind ik meer een metro die niet zo genoemd mag worden. Het is juridisch een sneltram omdat het o.a. gelijkvloerse kruisingen heeft.
RR3 en 4 is vanaf de Grote Markt een stadstram/metro.
Metrolijn E is vanaf Blijdorp een sneltram/metro.
Feyenoord Rotterdam
  maandag 19 maart 2012 @ 20:58:32 #7
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_109288989

_O_
Feyenoord Rotterdam
pi_109289286
quote:
17s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:54 schreef o.us het volgende:
Maar ik snap het voordeel niet van lagevloertrams icm lightrail/sneltram. Ik vind die grote bakken als de Utrechtse sneltram meer wat hebben. De bedoeling van een sneltram is dan ook een lichte metro met gelijksvloerse kruisingen. Bij een lagevloertram doet mij meer denken aan een stadstram.
Lagevloer is makkelijker toegankelijk. Anders moet je de hele infra in de binnenstad van den haag ombouwen. Qua vermogen kan het verder gewoon rijden als een metro.
Het voordeel in vergelijking met de sneltram van Utrecht is dat mat van de RR(3/4) lichter is dan van de sneltram. Dit zorgt ervoor dat de infra goedkoper kan.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  maandag 19 maart 2012 @ 21:06:11 #9
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_109289425
Mag ik jullie verwijzen naar het [centraal] Tram Topic deel Twee ? Kunnen we het hier weer gewoon over treinen hebben. Het ging er nu juist om dat wat ze nu willen doortrekken naar Nijmegen géén "lightrail" is maar gewoon een trein!

En een tramtrein da's niks anders dan een tram die doet alsof-ie een trein is door op een spoorlijn te rijden.
  maandag 19 maart 2012 @ 21:06:28 #10
318211 hemarookworst
Man bijt worst
pi_109289444
De Utrechts sneltram ziet er wel strak uit. Ziet er beter uit dan die van 020.
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
  maandag 19 maart 2012 @ 21:18:49 #11
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_109290149
vrij naar de topictitel

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_109291038
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:52 schreef o.us het volgende:
Randstadrail is een bundel van tram- en metrolijnen.
Randstadrail is lightrail "redelijk" lange afstandsvervoer, achtig iets.

quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:53 schreef hemarookworst het volgende:

[..]

Voor lightrail is niet eenduidig een definitie te geven naar mijn mening. De Randstadrail wordt lightrail genoemd, maar bestaat uit lagevloertrams (RR3 en 4,HTM) en een metrolijn (lijn E RET). De RET sneltram vind ik meer een metro die niet zo genoemd mag worden. Het is juridisch een sneltram omdat het o.a. gelijkvloerse kruisingen heeft.
Waar kruist E dan met iets anders dan zichzelf of rr3 en 4?
pi_109291100
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:06 schreef ReisT het volgende:
Mag ik jullie verwijzen naar het [centraal] Tram Topic deel Twee ? Kunnen we het hier weer gewoon over treinen hebben. Het ging er nu juist om dat wat ze nu willen doortrekken naar Nijmegen géén "lightrail" is maar gewoon een trein!

En een tramtrein da's niks anders dan een tram die doet alsof-ie een trein is door op een spoorlijn te rijden.
Maar waarom dan niet naar het hoofdstation in nijmegen?
  maandag 19 maart 2012 @ 21:36:29 #14
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_109291182
@Yreal: De RET-sneltram is lijn A of B in de Alexanderpolder.
pi_109291233
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:36 schreef greavy het volgende:
@Yreal: De RET-sneltram is lijn A of B in de Alexanderpolder.
oh wacht, ik zat scheef te lezen.
  maandag 19 maart 2012 @ 21:37:19 #16
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_109291236
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:36 schreef greavy het volgende:
@Yreal: De RET-sneltram is lijn A of B in de Alexanderpolder.
Ook lijn E, bij Melanchtonweg, Pijnacker Centrum en Pijnacker Zuid zijn er gelijksvloerse kruisingen.

De 100% metrolijnen zijn de lijnen C en D.

[ Bericht 4% gewijzigd door o.us op 19-03-2012 21:37:37 ]
Feyenoord Rotterdam
pi_109291299
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:37 schreef o.us het volgende:

[..]

Ook lijn E, bij Melanchtonweg, Pijnacker Centrum en Pijnacker Zuid zijn er gelijksvloerse kruisingen.

De 100% metrolijnen zijn de lijnen C en D.
bedoel je die voetgangers oversteek plaatsen? :{
  maandag 19 maart 2012 @ 21:42:34 #18
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_109291532
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:38 schreef Yreal het volgende:

[..]

bedoel je die voetgangers oversteek plaatsen? :{
Correct, en bij Melanchtonweg een overweg. Het is immers de voormalige Hofpleinlijn. Bedoeling van een metro is dat er absoluut geen gelijkvloerse kruisingen zijn, of het nou voor auto's en/of voetgangers zijn. Daarin zijn alleen metrolijnen C en D gekwalificiteerd als volwaardige metrolijnen. A en B alleen tot Capelsebrug en E tot Blijdorp. Vandaar dat de RET metrostellen aanschaft met pantograven voor de sneltramfunctie.

[ Bericht 1% gewijzigd door o.us op 19-03-2012 21:43:11 ]
Feyenoord Rotterdam
  maandag 19 maart 2012 @ 22:19:57 #19
318211 hemarookworst
Man bijt worst
pi_109293861
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:42 schreef o.us het volgende:

[..]

Correct, en bij Melanchtonweg een overweg. Het is immers de voormalige Hofpleinlijn. Bedoeling van een metro is dat er absoluut geen gelijkvloerse kruisingen zijn, of het nou voor auto's en/of voetgangers zijn. Daarin zijn alleen metrolijnen C en D gekwalificiteerd als volwaardige metrolijnen. A en B alleen tot Capelsebrug en E tot Blijdorp. Vandaar dat de RET metrostellen aanschaft met pantograven voor de sneltramfunctie.
Mooi uitgelegd, kan het niet beter verwoorden.
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
pi_109293923
Ik krijg morgen gastles van de man die net onder minister Melanie Schultz staat.
Zijn taak is (onder andere) het maken van de spoorwegwet.

Nog mooie vragen die ik hem kan stellen namens jullie ? :D
  maandag 19 maart 2012 @ 22:24:14 #21
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_109294108
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:19 schreef hemarookworst het volgende:

[..]

Mooi uitgelegd, kan het niet beter verwoorden.
^O^
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:21 schreef Monopoly het volgende:
Ik krijg morgen gastles van de man die net onder minister Melanie Schultz staat.
Zijn taak is (onder andere) het maken van de spoorwegwet.

Nog mooie vragen die ik hem kan stellen namens jullie ? :D
Of het Nieuwe Spoorplan haalbaar is en hij een voorstander van is. Ik namelijk wel :P.
Feyenoord Rotterdam
pi_109294180
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:24 schreef o.us het volgende:

[..]

^O^

[..]

Of het Nieuwe Spoorplan haalbaar is en hij een voorstander van is. Ik namelijk wel :P.
Het nieuwe Spoorplan, met die intercity's elke 10 minuten bedoel je ?
  maandag 19 maart 2012 @ 22:28:35 #23
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_109294342
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:25 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Het nieuwe Spoorplan, met die intercity's elke 10 minuten bedoel je ?
Het openbaar vervoer wordt opgeknipt in verschillende regio's (netten) en de concessiehouder doet al het openbaar vervoer in die regio.
De intercity's en de HSL blijven voor de NS, en dat de regionale treinen (Sprinters) worden voorbehouden aan de concessiehouder van die regio :P.

Filmpje voor u :D.
Feyenoord Rotterdam
pi_109294497
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:28 schreef o.us het volgende:

[..]

Het openbaar vervoer wordt opgeknipt in verschillende regio's (netten) en de concessiehouder doet al het openbaar vervoer in die regio.
De intercity's en de HSL blijven voor de NS, en dat de regionale treinen (Sprinters) worden voorbehouden aan de concessiehouder van die regio :P.

Filmpje voor u :D.
Ah zo. Had ik nog geeneens iets over gehoord :@
Even kijken van dat filmpje.
  maandag 19 maart 2012 @ 22:35:54 #25
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109294689
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:21 schreef Monopoly het volgende:

Nog mooie vragen die ik hem kan stellen namens jullie ? :D
Je zou hem kunnen vragen hoe het proces rondom de gunning van de concessie gaat, en hoe het ministerie de ervaringen van de regionale vervoerders gebruikt om de hoofdrailnetconcessie te vormen.
pi_109294765
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:35 schreef James1988 het volgende:

[..]

Je zou hem kunnen vragen hoe het proces rondom de gunning van de concessie gaat, en hoe het ministerie de ervaringen van de regionale vervoerders gebruikt om de hoofdrailnetconcessie te vormen.
Ja, en waarom die Schultz zomaar de HSL concessie aan NS(hispeed) gaf ipv een bod van o.a Virgin serieus te nemen. Zal wel gevoelig liggen, maar ik vraag het gewoon :P
  Redactie Frontpage / Sport maandag 19 maart 2012 @ 22:38:25 #27
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109294806
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:35 schreef James1988 het volgende:

[..]

Je zou hem kunnen vragen hoe het proces rondom de gunning van de concessie gaat, en hoe het ministerie de ervaringen van de regionale vervoerders gebruikt om de hoofdrailnetconcessie te vormen.
En hoe het ministerie staat tegenover decentralisatie, omdat er zo eilandconcessies ontstaan en er hierdoor bijvoorbeeld een grotere kans is op STS-passages. Zie bijvoorbeeld de Kippenlijn waar het één keer zelfs tot acuut gevaar heeft geleid.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_109294956
Ik hoop dat het gaat lukken tijdens de gastles zelf. Hij gaat volgens mij vertellen hoe die wetten worden gemaakt, en waarom.
Hoop dat er een vragenrondje is, anders stel ik schriftelijke kamervragen, zal die wel bekend mee zijn :')
pi_109295089
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:28 schreef o.us het volgende:

[..]

Het openbaar vervoer wordt opgeknipt in verschillende regio's (netten) en de concessiehouder doet al het openbaar vervoer in die regio.
De intercity's en de HSL blijven voor de NS, en dat de regionale treinen (Sprinters) worden voorbehouden aan de concessiehouder van die regio :P.

Filmpje voor u :D.
Hoax er bestaan geen VIRM5s! Wel lache filmpje :P leuk gemaakt.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  maandag 19 maart 2012 @ 22:45:40 #30
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109295188
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:43 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Hoax er bestaan geen VIRM5s! Wel lache filmpje :P leuk gemaakt.
Ach, op een filmpje van NS en ProRail stond een SLT-ééntje. En op een poster van NS over Flexwerken (uit 2011) stond een VIRM-drietje. :s)
pi_109295374
Dat spoorplan is wel een pittig plan, maar niet onmogelijk.
Welke 13 stations staan er op de planning dan? Ik weet Dronten en Kampen-Zuid en Groningen-Euroborg, maar die andere 10 ?
  Redactie Frontpage / Sport maandag 19 maart 2012 @ 22:50:24 #32
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109295381
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:41 schreef Monopoly het volgende:
Ik hoop dat het gaat lukken tijdens de gastles zelf. Hij gaat volgens mij vertellen hoe die wetten worden gemaakt, en waarom.
Hoop dat er een vragenrondje is, anders stel ik schriftelijke kamervragen, zal die wel bekend mee zijn :')
heb nog wel een goeie. ERTMS is inmiddels in Nederland uitgerold op de Havenspoorlijn, HSL-Zuid, Betouweroute, Amsterdam Bijlmer-Utrecht en op de nieuwe Hanzelijn. Toch gaat de invoering van het systeem traag omdat met name de reizigersvervoerders het systeem niet omarmen. Wat gaat de overheid doen om het beveiligingssysteem snel uit te rollen en de vervoerders dwingen om mee te werken om het inmiddels verouderde ATB te vervangen?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_109295464
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

heb nog wel een goeie. ERTMS is inmiddels in Nederland uitgerold op de Havenspoorlijn, HSL-Zuid, Betouweroute, Amsterdam Bijlmer-Utrecht en op de nieuwe Hanzelijn. Toch gaat de invoering van het systeem traag omdat met name de reizigersvervoerders het systeem niet omarmen. Wat gaat de overheid doen om het beveiligingssysteem snel uit te rollen en de vervoerders dwingen om mee te werken om het inmiddels verouderde ATB te vervangen?
Dat is een verdomd goede!
  maandag 19 maart 2012 @ 22:56:41 #34
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109295668
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Wat gaat de overheid doen om het beveiligingssysteem snel uit te rollen en de vervoerders dwingen om mee te werken om het inmiddels verouderde ATB te vervangen?
Het antwoord weet ik al.

Officieel: "De Nederlandse overheid laat het beleid omtrent beveiligingssystemen zoveel mogelijk over aan ProRail, de Inspectie L&T en de vervoerders. De overheid vertrouwt erop dat deze partijen samen tot een optimaal plan zullen komen voor een zoveel mogelijk kostenefficiënte invoeren van ERTMS."

Officieus: "We willen er eigenlijk geen cent instoppen, we doen het omdat het moet van Europa."
  Redactie Frontpage / Sport maandag 19 maart 2012 @ 22:58:06 #35
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109295731
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:50 schreef Monopoly het volgende:
Dat spoorplan is wel een pittig plan, maar niet onmogelijk.
Welke 13 stations staan er op de planning dan? Ik weet Dronten en Kampen-Zuid en Groningen-Euroborg, maar die andere 10 ?
Leeuwarden-Werpsterhoek
Assen-Noord
Assen-Zuid
Staphorst
Hengelo Gezondheidspark
Bathmen
Nijmegen Goffert
Oisterwijk Pannenschuur
Berkel-Enschot
Helvoirt
Baexum
Haelen
Eindhoven Airport

Dronten en Kampen staan niet op de kaart
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 19 maart 2012 @ 23:10:48 #36
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109296223
Nieuwe bordjes? Nog meer? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_109296381
quote:
11s.gif Op maandag 19 maart 2012 23:10 schreef Dr_Flash het volgende:
Nieuwe bordjes? Nog meer? :?
13 nieuwe in NL de komende tijd :D
  maandag 19 maart 2012 @ 23:24:23 #38
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109296625
Komende tijd noemt ie dat :')

Eerst Halfweg-Zwanenburg maar eens bij dat lijstje zetten. Dat gaat er ECHT komen namelijk. En Maastricht Noord.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_109296708
quote:
10s.gif Op maandag 19 maart 2012 23:24 schreef Dr_Flash het volgende:
Komende tijd noemt ie dat :')

Eerst Halfweg-Zwanenburg maar eens bij dat lijstje zetten. Dat gaat er ECHT komen namelijk. En Maastricht Noord.
Dronten en Kampen Zuid, dit jaar nog!
  maandag 19 maart 2012 @ 23:29:05 #40
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109296787
Nieuwjaarsborrel 2013 over de Hanzelijn?
  maandag 19 maart 2012 @ 23:29:45 #41
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109296810
Ik vond het dit weekend juist zo leuk om eindelijk weer eens een volkomen onontgonnen lijntje te doen O+ En maar gewoon zien wat je allemaal kan raken *O*

Veel leuker dan weer 500 km rijden omdat je nog her of der ergens 1 of 2 bordjes moet opvegen (wat ik de laatste 2 jaar voornamelijk gedaan heb dus)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_109296996
Dat is ook wel een keertje lekker ja, gewoon schieten wat je schieten kan!
Blijf het mooi vinden, leuk man! ^O^
  maandag 19 maart 2012 @ 23:44:55 #43
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_109297337
Tjee, vandaag met DDM-1 gereisd op traject Amsterdam Centraal - Enkhuizen.. Wat een trein, een schommelende VIRM is daar niets bij.. Hele rit alleen maar heen en weer.. Zucht..
  dinsdag 20 maart 2012 @ 00:09:58 #44
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109298213
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 23:34 schreef Monopoly het volgende:
Dat is ook wel een keertje lekker ja, gewoon schieten wat je schieten kan!
Blijf het mooi vinden, leuk man! ^O^
Ga anders een keertje mee als je durft :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_109298228
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 00:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ga anders een keertje mee als je durft :P
Als ik een keer tijd heb wil ik best wel een keertje mee.
pi_109298229
Rijden de DDM-1 op vaste treinen? Ik heb er nog nooit in gezeten namelijk.
pi_109298310
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 00:10 schreef Jacob1 het volgende:
Rijden de DDM-1 op vaste treinen? Ik heb er nog nooit in gezeten namelijk.
Tussen Lelystad en Hoofddorp buiten de spits nog regelmatig als ik mij niet vergis. Of ze moeten constant VIRM en SLT inzetten tegenwoordig, ik kom er niet zo vaak meer.
pi_109298321
En Zwolle - Utrecht (stoptrein) is een DDM-1
  dinsdag 20 maart 2012 @ 00:17:14 #49
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109298427
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 00:10 schreef Jacob1 het volgende:
Rijden de DDM-1 op vaste treinen? Ik heb er nog nooit in gezeten namelijk.
Houwe zo, mis je niks aan.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 maart 2012 @ 00:17:35 #50
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109298437
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 00:13 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Tussen Lelystad en Hoofddorp buiten de spits nog regelmatig als ik mij niet vergis. Of ze moeten constant VIRM en SLT inzetten tegenwoordig, ik kom er niet zo vaak meer.
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 00:13 schreef Monopoly het volgende:
En Zwolle - Utrecht (stoptrein) is een DDM-1
Zijn beide DDM2/3 oftewel DD-AR.

DDM-1 rijdt alleen in de IC's tussen (Amersfoort-) Amsterdam - Enkhuizen
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 20 maart 2012 @ 00:19:36 #51
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109298491
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 00:17 schreef Peterselieman het volgende:

DDM-1 rijdt alleen in de IC's tussen (Amersfoort-) Amsterdam - Enkhuizen
Daar zit geregeld VIRM of ICM in tegenwoordig.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_109298715
Een tram rijdt mee in het normale stadsverkeer.
Een sneltram rijdt op zijn eigen spoor wat op ballast ligt. Zonder beveiliging, met negenoog/VETAG.
Lightrail rijdt ook op eigen spoor, maar met treinbeveiling (ATB/etc.), en is niet onderhevig aan verkeerslichtinstallaties.

Zo goed?

Een uitzondering is in Amsterdam lijn 26 die in de Piet Heintunnel onder een soort van ATB rijdt omdat 'ie daarin 70 mag. En 51 natuurlijk, deze wisselt tussen sneltram en metro.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 00:29:02 #53
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109298766
En wat is RandstadRail dan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_109298838
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 00:29 schreef Dr_Flash het volgende:
En wat is RandstadRail dan?
Een faal :') op het begin dan, nu gaat het wel aardig.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 maart 2012 @ 00:33:45 #55
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109298884
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 00:19 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Daar zit geregeld VIRM of ICM in tegenwoordig.
klopt, maar het is het enige traject waar je het DDM-1 aan kunt treffen.

Vroeger reden ze ook wel Amsterdam - Breda of Amsterdam - Lelystad, maar dat is voorbij.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 20 maart 2012 @ 00:36:42 #56
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109298966
Ach dat geneuzel van TeringHenkie is maar een heel klein deel van het verhaal helaas. Iedere stad meent zelf opnieuw het wiel te moeten uitvinden en daarom hebben we nu zo'n beetje honderd verschillende soorten/modaliteiten in het (groot)stedelijk OV. Want bij Tram/sneltram/lightrail houdt het lang niet op natuurlijk. Je vergeet nog Metro, Bandenmetro, Translohr, S-Bahn, geleidebussen, trolleys en zo nog wel een aantal meer. Plus dat de een een "sneltram" definieert als iets met eigen ballast en een ander vindt een tram die wat haltes overslaat ook een sneltram.

Het is gewoon niet zo simpel van "tram, sneltram, lightrail". En helemaal niet met die verhalen erbij.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 20 maart 2012 @ 00:39:43 #57
318211 hemarookworst
Man bijt worst
pi_109299055
^ Idd. Er bestaan nog tig tussenvormen van OV. Snelbussen, spitstram, tramtrein, bandentram die bij de ene stad als bus wordt gezien en bij een andere dan weer niet. blablabla..
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
pi_109299107
Ik hou het lekker bij treinen. Minder gedoe :+
  dinsdag 20 maart 2012 @ 00:41:48 #59
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109299118
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 00:26 schreef TeringHenkie het volgende:
Zo goed?
Dus nee. :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 20 maart 2012 @ 00:43:05 #60
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109299156
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 00:41 schreef Monopoly het volgende:
Ik hou het lekker bij treinen. Minder gedoe :+
Trein.

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_109299169
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 00:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Trein.

[ afbeelding ]
Trein/Hoovercraft/Bus :+

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-03-2012 00:43:49 ]
  dinsdag 20 maart 2012 @ 00:45:34 #62
318211 hemarookworst
Man bijt worst
pi_109299230
De Rotterdamse metrostellen kunnen 100 km/u rijden, maar zijn er trajecten waar het echt 100 rijdt? Zelfs op het stuk Blijdorp - Den Haag rijdt ie volgens mij max. 80.
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
pi_109299267
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 00:45 schreef hemarookworst het volgende:
De Rotterdamse metrostellen kunnen 100 km/u rijden, maar zijn er trajecten waar het echt 100 rijdt? Zelfs op het stuk Blijdorp - Den Haag rijdt ie volgens mij max. 80.
ALS ze 100 rijden lijkt het me het stuk tussen Spijkenisse en Pernis. Lange stukken zonder haltes :?
  dinsdag 20 maart 2012 @ 00:54:25 #64
318211 hemarookworst
Man bijt worst
pi_109299448
Rhoon - Slinge is nog langer dan Tussenwater - Pernis. De snelheid valt me daar ook tegen, misschien dat die bij Rhoon - Slinge wel ietsje boven 80 gaat. Notdorp - Pijnacker Centrum is ook wel een aardige afstand.
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
  dinsdag 20 maart 2012 @ 01:26:34 #65
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109300271
Een tramtrein is - zoals ik het begrijp - een voertuig dat geschikt is om in een stad te rijden (als tram of metro) maar daarnaast ook op het hoofdspoor mee kan rijden tussen 'echte' treinen. Daar zijn andere eisen aan gesteld qua botsbestendigheid en beveiligingssysteem dan aan een tram of metro. :)
  dinsdag 20 maart 2012 @ 01:28:00 #66
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_109300297
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 00:54 schreef hemarookworst het volgende:
Rhoon - Slinge is nog langer dan Tussenwater - Pernis. De snelheid valt me daar ook tegen, misschien dat die bij Rhoon - Slinge wel ietsje boven 80 gaat. Notdorp - Pijnacker Centrum is ook wel een aardige afstand.
Niets overtreft Rhoon - Slinge.
Feyenoord Rotterdam
  dinsdag 20 maart 2012 @ 02:01:20 #67
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_109300862
Toegevoegde waarde InfoPlus:
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  dinsdag 20 maart 2012 @ 02:58:48 #68
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_109301569
Hoe zit het trouwens met die (niet al te serieuze) meet bij Chris Westerduin woensdag?
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  Redactie Sport dinsdag 20 maart 2012 @ 09:06:25 #69
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_109303712
Ik ben er in elk geval bij (maar dat ben ik bijna altijd)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 20 maart 2012 @ 10:06:48 #70
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_109304913
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:56 schreef James1988 het volgende:

[..]

Het antwoord weet ik al.

Officieel: "De Nederlandse overheid laat het beleid omtrent beveiligingssystemen zoveel mogelijk over aan ProRail, de Inspectie L&T en de vervoerders. De overheid vertrouwt erop dat deze partijen samen tot een optimaal plan zullen komen voor een zoveel mogelijk kostenefficiënte invoeren van ERTMS."

Officieus: "We willen er eigenlijk geen cent instoppen, we doen het omdat het moet van Europa."
ERTMS is nog niet voldoende ontwikkeld om er emplacementen mee te beveiligen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 20 maart 2012 @ 11:41:19 #71
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109307449
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 09:06 schreef dennistd het volgende:
Ik ben er in elk geval bij (maar dat ben ik bijna altijd)
Kan je alweer lopen Dennis? :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 20 maart 2012 @ 11:52:23 #72
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109307866
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 10:06 schreef Duvel het volgende:

[..]

ERTMS is nog niet voldoende ontwikkeld om er emplacementen mee te beveiligen.
ATB wel dan?
  dinsdag 20 maart 2012 @ 11:53:01 #73
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109307899
Alleen voor emplacementen waar alles altijd harder dan 40 km/h rijdt :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 maart 2012 @ 11:57:59 #74
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109308082
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 10:06 schreef Duvel het volgende:

[..]

ERTMS is nog niet voldoende ontwikkeld om er emplacementen mee te beveiligen.
dat moet toch niemand tegenhouden om het alvast op de hoofdrijbaan uit te rollen naast het nog bestaande ATB?

Om de emplacementen ligt nu voornamelijk ATB-EG, als er al beveiliging is. Het betere ATB-NG ligt bijvoorbeeld alleen maar op de hoofdrijbaan.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 20 maart 2012 @ 12:10:48 #75
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109308525
Zeg ik dacht dat het inmiddels "opgelost" was met die sluis in Eefde. Sinds een aantal weken staat daar een enorme kraan die sluisdeuren op en neer te duwen.



In ieder geval voor de scheepvaart is die verbinding weer bruikbaar. Dan zou je denken dat die makeshift containerterminal in Almelo niet meer nodig is. Maar gisteren waren ze nog volop bezig :?

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport dinsdag 20 maart 2012 @ 12:29:37 #76
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_109309159
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 11:41 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kan je alweer lopen Dennis? :)
Nog niet 100% weer, maar gelukkig zijn er zitplaatsen :P
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 20 maart 2012 @ 12:49:46 #77
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_109309796
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 00:54 schreef hemarookworst het volgende:
Rhoon - Slinge is nog langer dan Tussenwater - Pernis. De snelheid valt me daar ook tegen, misschien dat die bij Rhoon - Slinge wel ietsje boven 80 gaat. Notdorp - Pijnacker Centrum is ook wel een aardige afstand.
Als ik er aan denk zal ik 'm eens klokken als ik er weer in zit. Doe ongeveer wekelijks Nootdorp - Pijnacker :)
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 maart 2012 @ 12:55:41 #78
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109309969
@Fles: er moesten onderdelen voor de sluis gefabriceerd worden. Deze worden nu op dit moment geplaatst. Het kanaal is dan ook gestremd voor alle verkeer. Op de 26e zou het weer moeten functioneren.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 20 maart 2012 @ 13:00:37 #79
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109310132
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 12:55 schreef Peterselieman het volgende:
@Fles: er moesten onderdelen voor de sluis gefabriceerd worden. Deze worden nu op dit moment geplaatst. Het kanaal is dan ook gestremd voor alle verkeer. Op de 26e zou het weer moeten functioneren.
Oh okee, dat wist ik niet :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_109310250
Over sluis Eefde: er moeten nieuwe kettingen gemaakt worden om de sluis weer te kunnen heffen met de originele installatie. Dat duurt naar schatting een week of zes, en die worden komend weekend als het goed is geinstalleerd.
De huidige situatie met hefkraan er naast maakt het mogelijk om toch te schutten, maar het duurt allemaal veel langer. Om lange wachttijden enigszins in te perken zal die container-overslag in Almelo dus nog wel een goed alternatief zijn tegen de drukte.

-- edit -- (sorry Peterselieman, ik had jou post nog niet goed gelezen :@)

Sinds afgelopen vrijdag 17 maart is sluis Eefde weer geheel gesloten voor de scheepvaart, en zijn ze bezig met de definitieve herstelwerkzaamheden. Als het goed is kunnen er vanaf 26 maart weer schepen varen.
Dat verklaart misschien nog beter waarom de container-terminal in Almelo weer in gebruik is! :)

Bron: http://www.schuttevaer.nl(...)-een-week-dicht.html

[ Bericht 22% gewijzigd door Scarlet_Dragonfly op 20-03-2012 13:34:11 ]
  dinsdag 20 maart 2012 @ 13:17:14 #81
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_109310742
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 11:52 schreef James1988 het volgende:

[..]

ATB wel dan?
Met de ontwikkeling van ATB-Vv wel.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_109313781
Ik heb die ambtenaar vanmorgen gevraagd hoe dat nou met ERTMS zat en de uitrol hier van!

Hij zei:
"De kosten van de totale ombouw naar ERTMS in NL op de bestaande sporen en in de treinen zal zo'n 8 miljard euro gaan kosten. De EU heeft gezegd dat er een bepaalde tijd aan vast zit, en Prorail kan miepen wat 'ie wil, maar voor 2018 moet alles klaar zijn!"

Duidelijke taal. Het is overigens al verplicht om op elk nieuw stuk spoor het ERTMS aan te leggen zei die man. Dus de ERTMS op de Hanzelijn is niet "vrijwillig" of voor het gemak "alvast" aangelegd, maar dat waren keiharde voorwaarden vanuit de EU.

Interessant wel :)
  dinsdag 20 maart 2012 @ 14:47:45 #83
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109313858
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 14:45 schreef Monopoly het volgende:
en Prorail kan miepen wat 'ie wil, maar voor 2018 moet alles klaar zijn!"
Hier gaan we met kerstmis 2017 nogeens naar kijken :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_109313887
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 14:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hier gaan we met kerstmis 2017 nogeens naar kijken :D
Idd :') Heb er zelf ook weinig vertrouwen in. Zal de staat wel weer een beste bak met knaken kosten al met al.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 15:15:56 #85
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109315152
Als alles klaar moet zijn voor 2018, mogen ze wel eens haast gaan maken met planning en invoering. In Denemarken is men al sinds 2009 bezig met de voorbereidingen hiervoor, en daar staat de deadline op 2021.

En hier wil men dat in 2018 alles over is op ERTMS, terwijl er in 2012 nog niet eens contracten zijn gegund? :')
pi_109315218
Zal al met al wel uitlopen naae 2021 denk ik. Zie het ze inderdaad niet doen. Vooral niet omdat het 8 miljard moet gaan kosten.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 maart 2012 @ 15:21:11 #87
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109315334
2021 kan te optimistisch zijn. Ikzelf denk dat als we in het huidige tempo doorgaan 2024 wel eens realistisch kan zijn. En hé, loopt de nieuwe concessie dan niet af? Mooie combi lijkt me.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 20 maart 2012 @ 15:21:27 #88
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109315343
Mocht men hetzelfde tempo aanhouden als de Denen, dan loopt dat wel tot 2024.

Ondertussen zit ook de SBB niet stil. Eind 2017 moet het hele Zwitserse netwerk zijn voorzien van ETCS Level 1 Limited Supervision.

Limited Supervision is een nieuwe ERTMS-modus en zal worden toegevoegd aan de Baseline 3.0.0-specificaties die dit najaar gefinaliseerd zullen worden.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 15:24:11 #89
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_109315424
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 11:57 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dat moet toch niemand tegenhouden om het alvast op de hoofdrijbaan uit te rollen naast het nog bestaande ATB?

Om de emplacementen ligt nu voornamelijk ATB-EG, als er al beveiliging is. Het betere ATB-NG ligt bijvoorbeeld alleen maar op de hoofdrijbaan.
En dan ook bijna alleen maar waar assentellers zijn. ;)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 15:26:33 #90
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109315522
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 15:15 schreef James1988 het volgende:
Als alles klaar moet zijn voor 2018, mogen ze wel eens haast gaan maken met planning en invoering. In Denemarken is men al sinds 2009 bezig met de voorbereidingen hiervoor, en daar staat de deadline op 2021.

En hier wil men dat in 2018 alles over is op ERTMS, terwijl er in 2012 nog niet eens contracten zijn gegund? :')
Is men het al eens over welke versie er ingebouwd gaat worden dan? Ik meen dat er vorig jaar in België nog geklungel was omdat er op de HSL-zuid een andere versie van ERTMS lag dan op een ander stuk lijn, en dat dat ook weer lekker botste met elkaar :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 maart 2012 @ 15:28:11 #91
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109315586
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 15:21 schreef James1988 het volgende:
Mocht men hetzelfde tempo aanhouden als de Denen, dan loopt dat wel tot 2024.

Ondertussen zit ook de SBB niet stil. Eind 2017 moet het hele Zwitserse netwerk zijn voorzien van ETCS Level 1 Limited Supervision.

Limited Supervision is een nieuwe ERTMS-modus en zal worden toegevoegd aan de Baseline 3.0.0-specificaties die dit najaar gefinaliseerd zullen worden.
Het idee is voor Nederland ook het overwegen waard. Zo kun je bestaand materieel laten rijden totdat het op is en daarna tegen relatief lagere meerkosten opwaarderen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 20 maart 2012 @ 15:29:56 #92
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109315648
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 15:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Is men het al eens over welke versie er ingebouwd gaat worden dan? Ik meen dat er vorig jaar in België nog geklungel was omdat er op de HSL-zuid een andere versie van ERTMS lag dan op een ander stuk lijn, en dat dat ook weer lekker botste met elkaar :')
Dat is wel redelijk duidelijk. ERTMS Level 2, versie 2.3.0d. In de toekomst een upgrade naar ERTMS Level 3 (met bewegende blokken)
pi_109315714
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 15:29 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat is wel redelijk duidelijk. ERTMS Level 2, versie 2.3.0d. In de toekomst een upgrade naar ERTMS Level 3 (met bewegende blokken)
Bewegende blokken... :') Bewegende treinen!! Dat lijkt me een veel beter plan! :P
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 maart 2012 @ 15:36:06 #94
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109315797
quote:
6s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 15:31 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Bewegende blokken... :') Bewegende treinen!! Dat lijkt me een veel beter plan! :P
op RER lijn A werken bewegende blokken iig prima
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 20 maart 2012 @ 15:37:32 #95
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109315824
quote:
6s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 15:31 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Bewegende blokken... :') Bewegende treinen!! Dat lijkt me een veel beter plan! :P
Bewegende blokken zijn juist zeer wenselijk om je capaciteit te verhogen! Een lange goederentrein beweegt langzamer en heeft langere remwegen nodig dan een SLT. Door met die factoren rekening te houden kun je meer treinen op hetzelfde spoor proppen zonder dat ze allemaal 40 km/h moeten rijden.

Het huidige blokstelsel is immers gebaseerd op de traagste goederentrein die er rijdt. :)
pi_109315947
Wauw, allemaal mensen die serieus ingaan op mijn onzin geblaat :o :s)
  dinsdag 20 maart 2012 @ 16:24:02 #97
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_109317120
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 12:55 schreef Peterselieman het volgende:
@Fles: er moesten onderdelen voor de sluis gefabriceerd worden. Deze worden nu op dit moment geplaatst. Het kanaal is dan ook gestremd voor alle verkeer. Op de 26e zou het weer moeten functioneren.
En de vergunning van de tijdelijke containeroverslag bij Almelo is t/m 1 April verleend. Hoewel, ze zijn aan het kijken om daar ergens een nieuwe terminal te bouwen.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 16:32:41 #98
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_109317285
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 01:26 schreef James1988 het volgende:
Een tramtrein is - zoals ik het begrijp - een voertuig dat geschikt is om in een stad te rijden (als tram of metro) maar daarnaast ook op het hoofdspoor mee kan rijden tussen 'echte' treinen. Daar zijn andere eisen aan gesteld qua botsbestendigheid en beveiligingssysteem dan aan een tram of metro. :)
Aan een tramtrein zijn géén speciale eisen gesteld wat betreft botsbestendigheid. Wat ook precies de reden is dat Prorail geen tramtreinen wil in Nederland. En waarom er zo veel moeite is gedaan om de lijnen van Randstadrail los te koppelen van het hoofdrailnet.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 16:34:30 #99
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_109317313
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 15:37 schreef James1988 het volgende:

[..]

Het huidige blokstelsel is immers gebaseerd op de traagste goederentrein die er rijdt. :)
Nou... eigenlijk op de snelste goederentrein. Want die heeft doorgaans de langste remweg. ;)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 16:39:01 #100
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109317394
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 16:34 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Nou... eigenlijk op de snelste goederentrein. Want die heeft doorgaans de langste remweg. ;)
Ohja, natuurlijk. De traagste goederentrein staat namelijk stil :s)
  dinsdag 20 maart 2012 @ 16:44:30 #101
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_109317563
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 15:36 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

op RER lijn A werken bewegende blokken iig prima
Daar hebben ze geen issues met treinintegriteit. Immers alleen treinstellen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_109318724
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 15:21 schreef James1988 het volgende:
Mocht men hetzelfde tempo aanhouden als de Denen, dan loopt dat wel tot 2024.

Ondertussen zit ook de SBB niet stil. Eind 2017 moet het hele Zwitserse netwerk zijn voorzien van ETCS Level 1 Limited Supervision.

Limited Supervision is een nieuwe ERTMS-modus en zal worden toegevoegd aan de Baseline 3.0.0-specificaties die dit najaar gefinaliseerd zullen worden.
top inbouwen die handel. Als we dan in de winter stranden kunnen we de SBB als schuldige aanwijzen.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 maart 2012 @ 18:06:36 #103
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109320693
De arriva-stellen in de achterhoek krijgen trouwens geen rode maar witte deuren:
http://www.arriva.nl/goedemorgen-achterhoek/beeldverslag/
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 20 maart 2012 @ 18:09:24 #104
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109320796
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 18:06 schreef Peterselieman het volgende:
De arriva-stellen in de achterhoek krijgen trouwens geen rode maar witte deuren:
http://www.arriva.nl/goedemorgen-achterhoek/beeldverslag/
Waar blijkt dat uit? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 maart 2012 @ 18:10:51 #105
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109320846


tenminste, als ze die deuren niet vervangen door andere exemplaren of de witte nog gaan spuiten.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 20 maart 2012 @ 18:13:36 #106
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109320952
Jezus :') Nja. Misschien zitten ze nog wel in het plastic :P Ik hoop ECHT dat ze rood worden :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 20 maart 2012 @ 18:37:55 #107
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_109321735
Maar binnenkort is er een andere leuke 1600 te zien, nóg beter als de 1612.

DBS 1615 in Verkehrsrot
Ik had enkele weken geleden een vraag uitgezet naar DB Schenker, Connexxion en LOCON. Dit betreffende de witte contrastvlakken op de trein, die sinds 2010 niet meer verplicht zijn.

Connexxion antwoordde dat er voor gekozen is, omdat de Valleilijn enkele overgangen kent zonder slagbomen. De Plan V is niet op de neuzen bestickerd ivm de vele bochten en draaiingen.
DB Schenker had geantwoord dat ik nog een antwoord zou krijgen, die vandaag in de digitale brievenbus binnen kwam, met deze foto.

Hier zie je DBS 1615 met de DB Verkehrsrot kleurstelling, zoals hij hoort. Het contrastvlak is verwijderd, en het logo is aangepast. Hier staat de 1615 bij Shunter Waalhaven gereed.

Foto: J. Rebbers, DB Schenker Rail Nederland.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 18:39:28 #108
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109321807
ik zie nog steeds wit.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 20 maart 2012 @ 18:43:44 #109
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_109321931
quote:
13s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 18:39 schreef Dr_Flash het volgende:
ik zie nog steeds wit.
Maar dat hebben ze in DE ook ;) Dit is de kleurstelling als daar ook gebruikt word.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 maart 2012 @ 18:44:41 #110
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109321954
Staat veel mooier dan bij de 1612 :Y
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 20 maart 2012 @ 18:46:54 #111
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_109322034
Oja, Fles, door jou voortuin komt morgen de Muizenneus van het NSM met de Love Train. Doorkomst 13:28.
Doet een rondje Maliebaan-Driebergen Zeist-Utrecht-Amersfoort-Deventer-Zutphen-Arnhem-Utrecht-Driebergen Zeist-Maliebaan
  dinsdag 20 maart 2012 @ 18:55:29 #112
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109322396
Hmm. Zal eens zien of ik er aan denk :P

M'n moeder komt ook langs morgenochtend :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 20 maart 2012 @ 19:05:57 #113
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109322924
Toch grappig wat één mailtje van mij naar IL&T als resultaat heeft :s)

@Fles ik moet nog eens langskomen voor dat kratje :D
  dinsdag 20 maart 2012 @ 19:09:02 #114
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109323077
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 19:05 schreef James1988 het volgende:
Toch grappig wat één mailtje van mij naar IL&T als resultaat heeft :s)

@Fles ik moet nog eens langskomen voor dat kratje :D
Ja roep maar wanneer :D Ik ga het niet op voorraad zetten want dan moet ik toch steeds een nieuwe halen :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 20 maart 2012 @ 19:20:11 #115
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_109323697
Ik ga morgen ook op pad voor dat ding. Weet nog niet waar, maar ff kijken. Denk Driebergen-Zeist en dan naar de spoorbrug bij Zutphen
  dinsdag 20 maart 2012 @ 20:08:15 #116
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_109326440
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 16:44 schreef Duvel het volgende:

[..]

Daar hebben ze geen issues met treinintegriteit. Immers alleen treinstellen.
Nou ja, ook bij treinstellen kan het een rol spelen. Theoretisch dan. Maar of je dáár rekening mee moet houden...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 20:11:04 #117
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109326581
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 20:08 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Nou ja, ook bij treinstellen kan het een rol spelen. Theoretisch dan. Maar of je dáár rekening mee moet houden...
Natuurlijk wel. Alles kan immers kapot. :s)
  dinsdag 20 maart 2012 @ 22:00:22 #118
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109333750
‘Belgen bevestigen Fyra Breda – Antwerpen’
20/03/2012 Tijd: 20:33 | Auteur: Erik Eggens

BREDA – De NMBS, het Belgische equivalent van de NS, bevestigt dat vanaf september dit jaar de Fyra tussen Breda en Antwerpen rijdt. Dat bevestigen de Belgen tegenover wethouder Saskia Boelema (D66, Financiën) van Breda. Een ritje Breda-Antwerpen duurt vanaf dan 20 minuten.

Eerder meldde wethouder Willems tegenover BredaVandaag.nl al dat de verbinding in september zou gaan rijden. Met die bevestiging lijkt een verbinding tussen Brabant en de België verzekerd. Die was eerder onzeker geworden toen bekend werd dat de Beneluxtrein zou vervallen zonder dat daar een plaatsvervanger voor kwam.

Woordvoerder Rose Theunissen van NS Hispeed meldt dinsdag dat de nieuwe Fyra-trein, de AnsaldoBreda V250, nog dit jaar kan worden ingezet als definitief Fyratoestel. Nu rijdt die nog met verouderd materiaal. Momenteel worden NS-personeel en als het traject opgeleid en getest om de dienst met het materiaal te rijden. Theunissen laat zich door de opstapelende vertragingen bij de HSL eerder niet verleiden tot een exacte datum.

Bron: BredaVandaag
  dinsdag 20 maart 2012 @ 22:04:37 #119
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109334022
Bloody hell -O-

net even een docu zitten kijken op BBC4 over de Bombay Railway. Daar vervoeren ze alleen in het stadsverkeer gewoon 6,5 miljoen mensen per dag (6 keer zoveel als alle spoorvervoerders bij elkaar in heel Nederland), rijden er 1730 treinen per 24 uur (meer dan 1 per minuut gemiddeld). Daar rijden ze ook per dag gemiddeld 10 spoorlopers dood, en prakken ze routinely 5000 man in een trein die bij 1200 man zit- en sta-vol is. "Super Heavy Crush Load" noemen ze dat. Is iedere dag van 6 to half 9 smorgens en van 4 tot half 7 savonds.

Doodnormaal.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 20 maart 2012 @ 22:35:13 #120
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_109335981
Vandaag even 'Rondje Noordelijke Maaslijn' uitgevoerd, te beginnen met de MerwedeLingeLijn naar Geldermalsen, stopper naar Tiel, en dan tot de conclusie komen dat je 45 minuten moet wachten op de boemel naar Arnhem }:| Maar even met de bus gereisd via Druten, toch OV. Scheelde ruim een uur ^O^

NSR SLT en VIRM te Geldermalsen


Herstelwerkzaamheden Nijmegen


Veolia D-GTW
station Cuijk


Veolia D-GTW
Per OV-fiets naar de brug tussen Mook en Katwijk/Cuijk, over de Maas heen.

Veolia D-GTW

Toen te Boxmeer:

Veolia D-GTW


Station Venray

Vanwege andere verplichtingen (en het later was als gehoopt) ben ik te Venlo terug naar huis gegaan. Anders had ik ook Reuver als mooie toevoeging hierin gezien.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 22:36:20 #121
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109336054
verneuk die foto niet zo met dat bordje gekkie :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 20 maart 2012 @ 22:40:23 #122
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_109336316
_O- Bedoel je die 3e foto?
  dinsdag 20 maart 2012 @ 23:01:06 #123
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109337654
ehm nee meer die laatste 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 20 maart 2012 @ 23:11:29 #124
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_109338274
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 22:35 schreef greavy het volgende:
Vandaag even 'Rondje Noordelijke Maaslijn' uitgevoerd
Da's mooi, ik heb de zuidelijke helft gedaan ;)
Ik had vier dingen die misschien interessant zijn: prutswerk door werkplaats in Blerick? (Dat mogen jullie verder invullen, dat soort voor mij oninteressante details weet ik niet) paneel in een verkeerde GTW zijn teruggezet |:( kom op zeg, hoe moeilijk is het. Een voor mij onbekende meneer? gaat nu door het leven als Connie Palmen.



Een GTW met Floriade 2012 bestickering :)



en zo moet je overstappen op een andere vervoerder



en de boekenweek-VIRM

te Venlo waar ze vandaag gratis ijs uitdeelden i.v.m. de oplevering van het stationsplein aldaar. Er stonden ook nog wat Lintjes in Blerick maar die foto vond ik echt niet door de beugel kunnen :) .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 20 maart 2012 @ 23:12:36 #125
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109338340
Netjes Bork, dat is Jan Linders. nico Spilt heeft er ook al wat over gezegd :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 20 maart 2012 @ 23:15:16 #126
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109338496
Na Bork en Borken (Westf) vond ik afgelopen weekend trouwens ook nog deze:



je begrijpt dat het nu wel weer even genoeg is met je hmm :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_109338549
Wat zijn die hoofden op de motorbakken van de Veolia GTW's toch lelijk :') . Ik denk elke keer dat het een logo van de KFC is :')
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
  dinsdag 20 maart 2012 @ 23:19:19 #128
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_109338709
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 23:15 schreef Dr_Flash het volgende:
Na Bork en Borken (Westf) vond ik afgelopen weekend trouwens ook nog deze:

[ afbeelding ]

je begrijpt dat het nu wel weer even genoeg is met je hmm :P
Mijn dank blijft groot en ik snap het :)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_109340571
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 23:16 schreef Mr.Jorn. het volgende:
Wat zijn die hoofden op de motorbakken van de Veolia GTW's toch lelijk :') . Ik denk elke keer dat het een logo van de KFC is :')
Ik denk idd ook de hele tijd aan het KFC-logo als ik die treinen zie :P
pi_109343629
In New York heeft een lijn nieuwe treinstellen. Lijkt me best krap vijf stoelen per rij.
Komt dit wel meer voor en/of heeft iemand ze gezien?
http://gothamist.com/2012/01/11/new_metro_north_cars.php#photo-3

When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  woensdag 21 maart 2012 @ 11:44:53 #131
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_109343734
Die oude Belgische klassieke motorstellen hebben ook vijf op een rij :)
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_109344041
Veoliatreinen ook, en dat zit behoorlijk krap ja.
pi_109344043
quote:
7s.gif Op woensdag 21 maart 2012 11:42 schreef Aether het volgende:
In New York heeft een lijn nieuwe treinstellen. Lijkt me best krap vijf stoelen per rij.
Komt dit wel meer voor en/of heeft iemand ze gezien?
Ietsje dichter bij huis op de maaslijn rijdt Veolia hiermee rond:


Dus: ja, het komt meer voor! ^O^
  Redactie Sport woensdag 21 maart 2012 @ 12:00:28 #134
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_109344411
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 18:06 schreef Peterselieman het volgende:
De arriva-stellen in de achterhoek krijgen trouwens geen rode maar witte deuren:
http://www.arriva.nl/goedemorgen-achterhoek/beeldverslag/
Is ook wel logisch, volgens mij moet dat vanwege het contrast voor slechtzienden
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_109344602
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 11:51 schreef MTL het volgende:
Veoliatreinen ook, en dat zit behoorlijk krap ja.
OK, kom daar weinig (en blijkbaar niet onthouden).
quote:
7s.gif Op woensdag 21 maart 2012 11:51 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ietsje dichter bij huis op de maaslijn rijdt Veolia hiermee rond:
[ afbeelding ]

Dus: ja, het komt meer voor! ^O^
Zit die deur precies in het midden of ter hoogte van het gangpad (vertekend misschien?)
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  Redactie Sport woensdag 21 maart 2012 @ 12:09:47 #136
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_109344750
Deur zit gewoon in het midden en in de achterste rij is een zitplaats minder
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 21 maart 2012 @ 12:20:24 #137
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_109345113
Deel van de Railhoppers had ook een tijdje vijf op een rij. :)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 maart 2012 @ 12:21:16 #138
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109345149
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 11:51 schreef MTL het volgende:
Veoliatreinen ook, en dat zit behoorlijk krap ja.
uhuh. Komt ook omdat de stoeltjes an sich enkele centimeters smaller zijn gemaakt.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 21 maart 2012 @ 12:22:21 #139
341139 vaagjunior
Paul Fan! :D
pi_109345188
Hee , een vraagje :) ik ga vrijdag met de trein van hilversum naar leeuwarden, volgens mij was er wel een WIFI hotspot alleen weet ik niet of er ook stroomaansluitingen zijn, weet iemand dit toevallig? :D

Alvast bedankt.
1e topic van 2012 in ONZ Eerste ONZ topic van 2012 - Fijn 2012
  woensdag 21 maart 2012 @ 12:24:01 #140
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_109345263
Als het er al in zit, alleen in de 1e klas.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 21 maart 2012 @ 12:24:05 #141
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109345264
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:22 schreef vaagjunior het volgende:
weet ik niet of er ook stroomaansluitingen zijn, weet iemand dit toevallig? :D

Alvast bedankt.
Alleen in de 1e klas.
  woensdag 21 maart 2012 @ 12:24:14 #142
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_109345272
En WiFi alleen in Koplopers.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 21 maart 2012 @ 12:24:29 #143
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_109345280
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:24 schreef James1988 het volgende:

[..]

Alleen in de 1e klas.
Ik was lekker vier seconden eerder!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 maart 2012 @ 12:25:26 #144
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109345322
quote:
2s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:24 schreef Duvel het volgende:
En WiFi alleen in Koplopers.
En enkele VIRM's. Dat lijstje neemt snel toe trouwens, maar is nu nog kort.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport woensdag 21 maart 2012 @ 12:25:42 #145
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_109345334
quote:
2s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:24 schreef Duvel het volgende:
En WiFi alleen in Koplopers.
En een aantal VIRM-stellen inmiddels ook

edit: is die Fries me weer 16 seconden te snel af...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 21 maart 2012 @ 12:27:41 #146
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109345415
quote:
10s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:24 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik was lekker vier seconden eerder!
;(

Ik geef Vodafone de schuld.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 maart 2012 @ 12:28:39 #147
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109345457
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:25 schreef dennistd het volgende:

edit: is die Fries me weer 16 seconden te snel af...
Sorry :@
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 21 maart 2012 @ 12:29:36 #148
341139 vaagjunior
Paul Fan! :D
pi_109345500
quote:
2s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:24 schreef Duvel het volgende:
En WiFi alleen in Koplopers.
Okee :) nja jammer van de stroom dan :( zonder stroom houd me laptop het net 1,5 uur uit :')
1e topic van 2012 in ONZ Eerste ONZ topic van 2012 - Fijn 2012
  woensdag 21 maart 2012 @ 12:31:09 #149
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_109345565
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:29 schreef vaagjunior het volgende:

[..]

Okee :) nja jammer van de stroom dan :( zonder stroom houd me laptop het net 1,5 uur uit :')
Als je een ICM-III hebt, kun je in de tweede klas stiltecoupé in het midden je laptopsnoer over de glazen tussenwand hangen en in de eerste klas inpluggen.

Overigens vinden niet alle conducteurs dat goed ;)
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_109345619
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:29 schreef vaagjunior het volgende:

[..]

Okee :) nja jammer van de stroom dan :( zonder stroom houd me laptop het net 1,5 uur uit :')
Koop voor het laatste half uur een 1e klas ticket :P
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_109347191
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:31 schreef MREn het volgende:

[..]

Als je een ICM-III hebt, kun je in de tweede klas stiltecoupé in het midden je laptopsnoer over de glazen tussenwand hangen en in de eerste klas inpluggen.

Overigens vinden niet alle conducteurs dat goed ;)
Ja dat is echt briljant :P
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')