abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109288540

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, houdt van hobby's en bier.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..


[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2012 20:52:18 ]
pi_109288551
Je moet de taart nog even weghalen :P

edit: ok ik ben te snel, sorry
  maandag 19 maart 2012 @ 20:52:23 #3
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_109288641
Randstadrail is een bundel van tram- en metrolijnen.
Feyenoord Rotterdam
pi_109288700
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:49 schreef Monopoly het volgende:
Ben ook wel benieuwd wat ze er mee bedoelen. Randstadrail is ook soort van tram toch ?
Voor lightrail is niet eenduidig een definitie te geven naar mijn mening. De Randstadrail wordt lightrail genoemd, maar bestaat uit lagevloertrams (RR3 en 4,HTM) en een metrolijn (lijn E RET). De RET sneltram vind ik meer een metro die niet zo genoemd mag worden. Het is juridisch een sneltram omdat het o.a. gelijkvloerse kruisingen heeft.
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
  maandag 19 maart 2012 @ 20:54:25 #5
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_109288768
Maar ik snap het voordeel niet van lagevloertrams icm lightrail/sneltram. Ik vind die grote bakken als de Utrechtse sneltram meer wat hebben. De bedoeling van een sneltram is dan ook een lichte metro met gelijksvloerse kruisingen. Bij een lagevloertram doet mij meer denken aan een stadstram.
Feyenoord Rotterdam
  maandag 19 maart 2012 @ 20:55:11 #6
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_109288820
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:53 schreef hemarookworst het volgende:

[..]

Voor lightrail is niet eenduidig een definitie te geven naar mijn mening. De Randstadrail wordt lightrail genoemd, maar bestaat uit lagevloertrams (RR3 en 4,HTM) en een metrolijn (lijn E RET). De RET sneltram vind ik meer een metro die niet zo genoemd mag worden. Het is juridisch een sneltram omdat het o.a. gelijkvloerse kruisingen heeft.
RR3 en 4 is vanaf de Grote Markt een stadstram/metro.
Metrolijn E is vanaf Blijdorp een sneltram/metro.
Feyenoord Rotterdam
  maandag 19 maart 2012 @ 20:58:32 #7
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_109288989

_O_
Feyenoord Rotterdam
pi_109289286
quote:
17s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:54 schreef o.us het volgende:
Maar ik snap het voordeel niet van lagevloertrams icm lightrail/sneltram. Ik vind die grote bakken als de Utrechtse sneltram meer wat hebben. De bedoeling van een sneltram is dan ook een lichte metro met gelijksvloerse kruisingen. Bij een lagevloertram doet mij meer denken aan een stadstram.
Lagevloer is makkelijker toegankelijk. Anders moet je de hele infra in de binnenstad van den haag ombouwen. Qua vermogen kan het verder gewoon rijden als een metro.
Het voordeel in vergelijking met de sneltram van Utrecht is dat mat van de RR(3/4) lichter is dan van de sneltram. Dit zorgt ervoor dat de infra goedkoper kan.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  maandag 19 maart 2012 @ 21:06:11 #9
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_109289425
Mag ik jullie verwijzen naar het [centraal] Tram Topic deel Twee ? Kunnen we het hier weer gewoon over treinen hebben. Het ging er nu juist om dat wat ze nu willen doortrekken naar Nijmegen géén "lightrail" is maar gewoon een trein!

En een tramtrein da's niks anders dan een tram die doet alsof-ie een trein is door op een spoorlijn te rijden.
  maandag 19 maart 2012 @ 21:06:28 #10
318211 hemarookworst
Man bijt worst
pi_109289444
De Utrechts sneltram ziet er wel strak uit. Ziet er beter uit dan die van 020.
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
  maandag 19 maart 2012 @ 21:18:49 #11
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_109290149
vrij naar de topictitel

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_109291038
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:52 schreef o.us het volgende:
Randstadrail is een bundel van tram- en metrolijnen.
Randstadrail is lightrail "redelijk" lange afstandsvervoer, achtig iets.

quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:53 schreef hemarookworst het volgende:

[..]

Voor lightrail is niet eenduidig een definitie te geven naar mijn mening. De Randstadrail wordt lightrail genoemd, maar bestaat uit lagevloertrams (RR3 en 4,HTM) en een metrolijn (lijn E RET). De RET sneltram vind ik meer een metro die niet zo genoemd mag worden. Het is juridisch een sneltram omdat het o.a. gelijkvloerse kruisingen heeft.
Waar kruist E dan met iets anders dan zichzelf of rr3 en 4?
pi_109291100
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:06 schreef ReisT het volgende:
Mag ik jullie verwijzen naar het [centraal] Tram Topic deel Twee ? Kunnen we het hier weer gewoon over treinen hebben. Het ging er nu juist om dat wat ze nu willen doortrekken naar Nijmegen géén "lightrail" is maar gewoon een trein!

En een tramtrein da's niks anders dan een tram die doet alsof-ie een trein is door op een spoorlijn te rijden.
Maar waarom dan niet naar het hoofdstation in nijmegen?
  maandag 19 maart 2012 @ 21:36:29 #14
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_109291182
@Yreal: De RET-sneltram is lijn A of B in de Alexanderpolder.
pi_109291233
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:36 schreef greavy het volgende:
@Yreal: De RET-sneltram is lijn A of B in de Alexanderpolder.
oh wacht, ik zat scheef te lezen.
  maandag 19 maart 2012 @ 21:37:19 #16
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_109291236
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:36 schreef greavy het volgende:
@Yreal: De RET-sneltram is lijn A of B in de Alexanderpolder.
Ook lijn E, bij Melanchtonweg, Pijnacker Centrum en Pijnacker Zuid zijn er gelijksvloerse kruisingen.

De 100% metrolijnen zijn de lijnen C en D.

[ Bericht 4% gewijzigd door o.us op 19-03-2012 21:37:37 ]
Feyenoord Rotterdam
pi_109291299
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:37 schreef o.us het volgende:

[..]

Ook lijn E, bij Melanchtonweg, Pijnacker Centrum en Pijnacker Zuid zijn er gelijksvloerse kruisingen.

De 100% metrolijnen zijn de lijnen C en D.
bedoel je die voetgangers oversteek plaatsen? :{
  maandag 19 maart 2012 @ 21:42:34 #18
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_109291532
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:38 schreef Yreal het volgende:

[..]

bedoel je die voetgangers oversteek plaatsen? :{
Correct, en bij Melanchtonweg een overweg. Het is immers de voormalige Hofpleinlijn. Bedoeling van een metro is dat er absoluut geen gelijkvloerse kruisingen zijn, of het nou voor auto's en/of voetgangers zijn. Daarin zijn alleen metrolijnen C en D gekwalificiteerd als volwaardige metrolijnen. A en B alleen tot Capelsebrug en E tot Blijdorp. Vandaar dat de RET metrostellen aanschaft met pantograven voor de sneltramfunctie.

[ Bericht 1% gewijzigd door o.us op 19-03-2012 21:43:11 ]
Feyenoord Rotterdam
  maandag 19 maart 2012 @ 22:19:57 #19
318211 hemarookworst
Man bijt worst
pi_109293861
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:42 schreef o.us het volgende:

[..]

Correct, en bij Melanchtonweg een overweg. Het is immers de voormalige Hofpleinlijn. Bedoeling van een metro is dat er absoluut geen gelijkvloerse kruisingen zijn, of het nou voor auto's en/of voetgangers zijn. Daarin zijn alleen metrolijnen C en D gekwalificiteerd als volwaardige metrolijnen. A en B alleen tot Capelsebrug en E tot Blijdorp. Vandaar dat de RET metrostellen aanschaft met pantograven voor de sneltramfunctie.
Mooi uitgelegd, kan het niet beter verwoorden.
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
pi_109293923
Ik krijg morgen gastles van de man die net onder minister Melanie Schultz staat.
Zijn taak is (onder andere) het maken van de spoorwegwet.

Nog mooie vragen die ik hem kan stellen namens jullie ? :D
  maandag 19 maart 2012 @ 22:24:14 #21
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_109294108
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:19 schreef hemarookworst het volgende:

[..]

Mooi uitgelegd, kan het niet beter verwoorden.
^O^
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:21 schreef Monopoly het volgende:
Ik krijg morgen gastles van de man die net onder minister Melanie Schultz staat.
Zijn taak is (onder andere) het maken van de spoorwegwet.

Nog mooie vragen die ik hem kan stellen namens jullie ? :D
Of het Nieuwe Spoorplan haalbaar is en hij een voorstander van is. Ik namelijk wel :P.
Feyenoord Rotterdam
pi_109294180
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:24 schreef o.us het volgende:

[..]

^O^

[..]

Of het Nieuwe Spoorplan haalbaar is en hij een voorstander van is. Ik namelijk wel :P.
Het nieuwe Spoorplan, met die intercity's elke 10 minuten bedoel je ?
  maandag 19 maart 2012 @ 22:28:35 #23
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_109294342
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:25 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Het nieuwe Spoorplan, met die intercity's elke 10 minuten bedoel je ?
Het openbaar vervoer wordt opgeknipt in verschillende regio's (netten) en de concessiehouder doet al het openbaar vervoer in die regio.
De intercity's en de HSL blijven voor de NS, en dat de regionale treinen (Sprinters) worden voorbehouden aan de concessiehouder van die regio :P.

Filmpje voor u :D.
Feyenoord Rotterdam
pi_109294497
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:28 schreef o.us het volgende:

[..]

Het openbaar vervoer wordt opgeknipt in verschillende regio's (netten) en de concessiehouder doet al het openbaar vervoer in die regio.
De intercity's en de HSL blijven voor de NS, en dat de regionale treinen (Sprinters) worden voorbehouden aan de concessiehouder van die regio :P.

Filmpje voor u :D.
Ah zo. Had ik nog geeneens iets over gehoord :@
Even kijken van dat filmpje.
  maandag 19 maart 2012 @ 22:35:54 #25
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109294689
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:21 schreef Monopoly het volgende:

Nog mooie vragen die ik hem kan stellen namens jullie ? :D
Je zou hem kunnen vragen hoe het proces rondom de gunning van de concessie gaat, en hoe het ministerie de ervaringen van de regionale vervoerders gebruikt om de hoofdrailnetconcessie te vormen.
pi_109294765
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:35 schreef James1988 het volgende:

[..]

Je zou hem kunnen vragen hoe het proces rondom de gunning van de concessie gaat, en hoe het ministerie de ervaringen van de regionale vervoerders gebruikt om de hoofdrailnetconcessie te vormen.
Ja, en waarom die Schultz zomaar de HSL concessie aan NS(hispeed) gaf ipv een bod van o.a Virgin serieus te nemen. Zal wel gevoelig liggen, maar ik vraag het gewoon :P
  Redactie Frontpage / Sport maandag 19 maart 2012 @ 22:38:25 #27
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109294806
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:35 schreef James1988 het volgende:

[..]

Je zou hem kunnen vragen hoe het proces rondom de gunning van de concessie gaat, en hoe het ministerie de ervaringen van de regionale vervoerders gebruikt om de hoofdrailnetconcessie te vormen.
En hoe het ministerie staat tegenover decentralisatie, omdat er zo eilandconcessies ontstaan en er hierdoor bijvoorbeeld een grotere kans is op STS-passages. Zie bijvoorbeeld de Kippenlijn waar het één keer zelfs tot acuut gevaar heeft geleid.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_109294956
Ik hoop dat het gaat lukken tijdens de gastles zelf. Hij gaat volgens mij vertellen hoe die wetten worden gemaakt, en waarom.
Hoop dat er een vragenrondje is, anders stel ik schriftelijke kamervragen, zal die wel bekend mee zijn :')
pi_109295089
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:28 schreef o.us het volgende:

[..]

Het openbaar vervoer wordt opgeknipt in verschillende regio's (netten) en de concessiehouder doet al het openbaar vervoer in die regio.
De intercity's en de HSL blijven voor de NS, en dat de regionale treinen (Sprinters) worden voorbehouden aan de concessiehouder van die regio :P.

Filmpje voor u :D.
Hoax er bestaan geen VIRM5s! Wel lache filmpje :P leuk gemaakt.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  maandag 19 maart 2012 @ 22:45:40 #30
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109295188
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:43 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Hoax er bestaan geen VIRM5s! Wel lache filmpje :P leuk gemaakt.
Ach, op een filmpje van NS en ProRail stond een SLT-ééntje. En op een poster van NS over Flexwerken (uit 2011) stond een VIRM-drietje. :s)
pi_109295374
Dat spoorplan is wel een pittig plan, maar niet onmogelijk.
Welke 13 stations staan er op de planning dan? Ik weet Dronten en Kampen-Zuid en Groningen-Euroborg, maar die andere 10 ?
  Redactie Frontpage / Sport maandag 19 maart 2012 @ 22:50:24 #32
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109295381
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:41 schreef Monopoly het volgende:
Ik hoop dat het gaat lukken tijdens de gastles zelf. Hij gaat volgens mij vertellen hoe die wetten worden gemaakt, en waarom.
Hoop dat er een vragenrondje is, anders stel ik schriftelijke kamervragen, zal die wel bekend mee zijn :')
heb nog wel een goeie. ERTMS is inmiddels in Nederland uitgerold op de Havenspoorlijn, HSL-Zuid, Betouweroute, Amsterdam Bijlmer-Utrecht en op de nieuwe Hanzelijn. Toch gaat de invoering van het systeem traag omdat met name de reizigersvervoerders het systeem niet omarmen. Wat gaat de overheid doen om het beveiligingssysteem snel uit te rollen en de vervoerders dwingen om mee te werken om het inmiddels verouderde ATB te vervangen?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_109295464
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

heb nog wel een goeie. ERTMS is inmiddels in Nederland uitgerold op de Havenspoorlijn, HSL-Zuid, Betouweroute, Amsterdam Bijlmer-Utrecht en op de nieuwe Hanzelijn. Toch gaat de invoering van het systeem traag omdat met name de reizigersvervoerders het systeem niet omarmen. Wat gaat de overheid doen om het beveiligingssysteem snel uit te rollen en de vervoerders dwingen om mee te werken om het inmiddels verouderde ATB te vervangen?
Dat is een verdomd goede!
  maandag 19 maart 2012 @ 22:56:41 #34
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109295668
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Wat gaat de overheid doen om het beveiligingssysteem snel uit te rollen en de vervoerders dwingen om mee te werken om het inmiddels verouderde ATB te vervangen?
Het antwoord weet ik al.

Officieel: "De Nederlandse overheid laat het beleid omtrent beveiligingssystemen zoveel mogelijk over aan ProRail, de Inspectie L&T en de vervoerders. De overheid vertrouwt erop dat deze partijen samen tot een optimaal plan zullen komen voor een zoveel mogelijk kostenefficiënte invoeren van ERTMS."

Officieus: "We willen er eigenlijk geen cent instoppen, we doen het omdat het moet van Europa."
  Redactie Frontpage / Sport maandag 19 maart 2012 @ 22:58:06 #35
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109295731
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:50 schreef Monopoly het volgende:
Dat spoorplan is wel een pittig plan, maar niet onmogelijk.
Welke 13 stations staan er op de planning dan? Ik weet Dronten en Kampen-Zuid en Groningen-Euroborg, maar die andere 10 ?
Leeuwarden-Werpsterhoek
Assen-Noord
Assen-Zuid
Staphorst
Hengelo Gezondheidspark
Bathmen
Nijmegen Goffert
Oisterwijk Pannenschuur
Berkel-Enschot
Helvoirt
Baexum
Haelen
Eindhoven Airport

Dronten en Kampen staan niet op de kaart
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 19 maart 2012 @ 23:10:48 #36
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109296223
Nieuwe bordjes? Nog meer? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_109296381
quote:
11s.gif Op maandag 19 maart 2012 23:10 schreef Dr_Flash het volgende:
Nieuwe bordjes? Nog meer? :?
13 nieuwe in NL de komende tijd :D
  maandag 19 maart 2012 @ 23:24:23 #38
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109296625
Komende tijd noemt ie dat :')

Eerst Halfweg-Zwanenburg maar eens bij dat lijstje zetten. Dat gaat er ECHT komen namelijk. En Maastricht Noord.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_109296708
quote:
10s.gif Op maandag 19 maart 2012 23:24 schreef Dr_Flash het volgende:
Komende tijd noemt ie dat :')

Eerst Halfweg-Zwanenburg maar eens bij dat lijstje zetten. Dat gaat er ECHT komen namelijk. En Maastricht Noord.
Dronten en Kampen Zuid, dit jaar nog!
  maandag 19 maart 2012 @ 23:29:05 #40
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_109296787
Nieuwjaarsborrel 2013 over de Hanzelijn?
  maandag 19 maart 2012 @ 23:29:45 #41
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109296810
Ik vond het dit weekend juist zo leuk om eindelijk weer eens een volkomen onontgonnen lijntje te doen O+ En maar gewoon zien wat je allemaal kan raken *O*

Veel leuker dan weer 500 km rijden omdat je nog her of der ergens 1 of 2 bordjes moet opvegen (wat ik de laatste 2 jaar voornamelijk gedaan heb dus)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_109296996
Dat is ook wel een keertje lekker ja, gewoon schieten wat je schieten kan!
Blijf het mooi vinden, leuk man! ^O^
  maandag 19 maart 2012 @ 23:44:55 #43
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_109297337
Tjee, vandaag met DDM-1 gereisd op traject Amsterdam Centraal - Enkhuizen.. Wat een trein, een schommelende VIRM is daar niets bij.. Hele rit alleen maar heen en weer.. Zucht..
  dinsdag 20 maart 2012 @ 00:09:58 #44
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109298213
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 23:34 schreef Monopoly het volgende:
Dat is ook wel een keertje lekker ja, gewoon schieten wat je schieten kan!
Blijf het mooi vinden, leuk man! ^O^
Ga anders een keertje mee als je durft :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_109298228
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 00:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ga anders een keertje mee als je durft :P
Als ik een keer tijd heb wil ik best wel een keertje mee.
pi_109298229
Rijden de DDM-1 op vaste treinen? Ik heb er nog nooit in gezeten namelijk.
pi_109298310
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 00:10 schreef Jacob1 het volgende:
Rijden de DDM-1 op vaste treinen? Ik heb er nog nooit in gezeten namelijk.
Tussen Lelystad en Hoofddorp buiten de spits nog regelmatig als ik mij niet vergis. Of ze moeten constant VIRM en SLT inzetten tegenwoordig, ik kom er niet zo vaak meer.
pi_109298321
En Zwolle - Utrecht (stoptrein) is een DDM-1
  dinsdag 20 maart 2012 @ 00:17:14 #49
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_109298427
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 00:10 schreef Jacob1 het volgende:
Rijden de DDM-1 op vaste treinen? Ik heb er nog nooit in gezeten namelijk.
Houwe zo, mis je niks aan.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 maart 2012 @ 00:17:35 #50
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_109298437
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 00:13 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Tussen Lelystad en Hoofddorp buiten de spits nog regelmatig als ik mij niet vergis. Of ze moeten constant VIRM en SLT inzetten tegenwoordig, ik kom er niet zo vaak meer.
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 00:13 schreef Monopoly het volgende:
En Zwolle - Utrecht (stoptrein) is een DDM-1
Zijn beide DDM2/3 oftewel DD-AR.

DDM-1 rijdt alleen in de IC's tussen (Amersfoort-) Amsterdam - Enkhuizen
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')