Volgens mij is het toch stro of hooiquote:Op zondag 8 januari 2012 23:54 schreef Meloewa het volgende:
[..]
Mooi, ik heb nu haar als strooi.
Waarom heb je niet eerder gezegd dat ik ook moest fohnen?
Dus nu kan ik het best nog gaan fohnen? of geen zin meer?
Dus die citroen heb ik voor niks in mijn haar gemieterdmyyy go0o0o0o0od
telllll me something newsssssssssssssssss ?
Enne: tell me something newSSSSSS?quote:Op maandag 9 januari 2012 00:22 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Volgens mij is het toch stro of hooi
quote:Op maandag 9 januari 2012 06:12 schreef Ryker het volgende:
"PVV dreigt met verkiezingen"![]()
Geert zou er goed aan doen zijn twitteraccount te verweideren... het doet de pv
v
geen goed..
quote:Op zondag 8 januari 2012 19:50 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ach de dader was zelf nb een jood. Die gozer scoorde gewoon niet, maar dat maakt het niet een of ander eikpunt voor racisme in NL. Wat ze er dus wel van gemaakt hebben.
[..]
Deze rijgerquote:Op maandag 9 januari 2012 11:01 schreef BrandX het volgende:
[..]
Dit. Vanuit Den Haag - over de eilanden gaat in de spits het snelst.
Moet regelmatig van Rotterdam naar Middelburg, Rotterdam wil je sowieso meiden in de spits, vooral het stuk vanaf rotterdam is minder.
Terug idem overigens als je in de spits rijdt
quote:Op maandag 9 januari 2012 20:25 schreef DesertRose het volgende:
Weet iemand wanneer de Primark in Tilburg open gaat? Mijn moeder wacht er met smacht op!
quote:Op maandag 9 januari 2012 21:32 schreef Jochemz het volgende:
Stond je niet toenvallig op het station in Rotterdam?
quote:Op maandag 9 januari 2012 18:57 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Dat geldt tegenwoordig minder dan een aantal jaar terug. Ik zie liever een CV met relevante stage-ervaring in Nederland in plaats van CV's waarbij mensen een jaar gefeest hebben en tussendoor een rapportje hebben geschreven.
Als je tegenwoordig door wat CV's bladert zie je tig keer: Stage gelopen in Australië daarna een half jaar gebarebacked. Moet je voor de grap zo iemand uitnodigen en wat stage inhoudelijke vragen stellen. Altijd leuk voor eenen een
.
...quote:Op zondag 8 januari 2012 02:08 schreef edcetera het volgende:
Art doet het boven verwachting goed. Hij is als presentator lang niet zo irritant dan als kandidaad.
Net als de druiven van de Vinho Verde 'Arinto-Trajadura':quote:Op dinsdag 10 januari 2012 03:31 schreef Miasan het volgende:
Wehe jammer genoeg komt dat echt voor... mensen die denken dat ze hoog geleid zijn en dan 'naar' ipv 'na' schrijven je weet.
Vast vaker gezien, maar toch.quote:Op maandag 9 januari 2012 17:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Bij ketels en gasfornhuizen, is het een kwestie van andere inspuiters monteren. Als dat principe ook bij de BBQ zo werkt, is dat vrij eenvoudig om te zetten.
Niet echt een spelfout, toch... Alleen irritant (maar dat is een mening) gebruik van Engels in 't Nederlands. Ik zeg 't ook wel eens. Of gaat het om het topic zelf..? Heb niet geklikt...quote:Op dinsdag 10 januari 2012 08:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Niet instant opgewonden raken van partner, lesbisch??
Weer een rijgertje, ze zijn de kou niet ontvlucht, da's duidelijk.quote:Op woensdag 11 januari 2012 22:46 schreef Wickedangel het volgende:
betweifelwaardige studies :')
Een rijger in een niet bestaand woord![]()
quote:Op donderdag 12 januari 2012 02:47 schreef Kandijfijn het volgende:
Wees blij dat je al je haren nog hebt,.. ik ben 24 en het front op het noorden begint trein te verliezen.
Ik ga voor een inenting liever naar de huisartsquote:Op donderdag 12 januari 2012 16:44 schreef Arquero het volgende:
Kan hier geen youtube kijken, maar is het een soort snurkend geluid?
Dat heeft die van ons ook, schijnt soort chihuahua kwaal te zijn. Zal het vanavond eens aan mn vriendin vragen, die is vorige week naar de dierenarts geweest voor jaarlijkse inenting enzo. Toen heeft ze hier ook naar gevraagd.
Dat is helemaal niet fout. Haar vriendin is voor haar huisdier...etc. Niks mis mee.quote:Op donderdag 12 januari 2012 16:56 schreef Gravedigger het volgende:
Ik weet niet of het hier past, maar vindt het te mooi om te laten lopen:
[..]
Ik ga voor een inenting liever naar de huisarts
quote:Op donderdag 12 januari 2012 23:05 schreef monobrow het volgende:
Mijn exsterne harde schijf is zonder reden helemaal vol.
quote:Op vrijdag 13 januari 2012 15:28 schreef Copycat het volgende:
De then mag ook dik.
En wat is armheid?
Rest in piecesquote:Op donderdag 12 januari 2012 01:29 schreef BlackRed het volgende:
[..]
1. Zet 'Pim' 1x in het leger kijken of die dan nog zo stoer praat.
2. Hij heeft vast nooit een wapens gezien, laat staan aangeraakt, laat staan dat ie ze heeft.
3. Ik heb misschien een heleboel wapens, maar ik schep er niet mee op, ook niet over mijn armheid.
4. Pim heeft minder talent then a peace of shit on my shoe.
quote:Op vrijdag 13 januari 2012 15:07 schreef GladiatorMaximus het volgende:
Discussies tussen PVV aanhangers en andere wel is gevolgd? Ik wil niet generaliseren maar je merkt dat ze niet op een normaal niveau kunnen discussieren.
quote:
quote:
Beetje late reactie van mij, maar prachtige rijger inderdaadquote:Op maandag 9 januari 2012 11:09 schreef Gravedigger het volgende:
[..]
Deze rijgerBuiten de spits wil ik ook wel een paar meiden!
Dus dat is jouw definitie van discussiëren op niveau. Ok.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 15:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Sommige mensen wijs je erop en snappen het dan nog niet....
[..]
[..]
[..]
En waar schaar je 'typfoutjes' onder?quote:Op zaterdag 14 januari 2012 00:16 schreef kissaa het volgende:
De eerste twee fouten schaar ik onder typfoutjes..
Het is onderdeel ervan, ja. Maar daar ging het me niet eens zozeer om. Het ging erom, dat de betreffende user blijkbaar niet eens zijn fout herkende toen hij erop gewezen werd. Dat vind ik veel zorgelijker, eigenlijk.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 23:38 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dus dat is jouw definitie van discussiëren op niveau. Ok.
Neuh, iedere discussie op inhoud ga jij uit de weg.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 09:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het is onderdeel ervan, ja. Maar daar ging het me niet eens zozeer om. Het ging erom, dat de betreffende user blijkbaar niet eens zijn fout herkende toen hij erop gewezen werd. Dat vind ik veel zorgelijker, eigenlijk.
Opmerkelijk.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 03:07 schreef Dven het volgende:
TT
maar dus niet als je al opgewonden bent, gewoon echt uit het niets
als m'n vriendin (per ongeluk omdat ze snotje verkouden is) met haar hoofd op m'n schouder ligt en dan in mijn oor hijgt
of als ze een koptelefoon van mij op doet en een beetje uitdagend kijkt
van die eerste weet ze het niet, van die 2de maakt ze graag gebruik
jullie? es even wat dingen bij m'n vriendin uitproberen
quote:Op zaterdag 14 januari 2012 14:22 schreef Copycat het volgende:
Damn. Zo naast de plank slaan. Wat een kunst.
Die was zo bedoeld.quote:
Kauwt zo lekker weg....quote:Op zondag 15 januari 2012 00:00 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Oh gelukkig. Het 'hullie doen het ook'-argumgument. Ik maakte me al zorgen....
Ja, bij iedereen die gestorven is, religieus of niet.quote:Op zondag 15 januari 2012 10:43 schreef Copycat het volgende:
Afleggen, dat is toch iets (religieus?) wat gedaan wordt bij een pasgestorvene?
Je zou het maar elke avond moeten doorstaan.
quote:Op zondag 15 januari 2012 10:30 schreef DaMart het volgende:
is al die social media aandacht op de publieke radio sluitreclame?
Ook het gevolg van het haperen van je toetsenbord?quote:Op zondag 15 januari 2012 10:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:
is al die social media aandacht op de publieke radio sluitreclame?
Of openreclame?
quote:
De rest is ook niet om over naar huis te schrijven, maar soit, dit vond ik de leukste!quote:Op zondag 15 januari 2012 01:27 schreef geevee het volgende:
Iemand die laag opgeleid is kan nog altijd proberen door zelfstudie zich te verbeteren en daarvoor kan je altijd respect hebben.
Bovendien laag opgeleiden doen ook werk wat noodzakeleijk is, denk bijvoorbeeld eens aan vuilensmannen(vrouw) of schoonmakers,zonder hen zou het al gauw een zootje worden.
(bewijst ook weer hoeveel rommel men tegenwoordig maakt)
Liefquote:Op zondag 15 januari 2012 14:16 schreef Tamashii het volgende:
[..]
Ja heel vreemd dat mensen dat vergoedelijken. Die botox komt toch echt niet door dat ongeluk.
Lijkt me pijnlijk.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 20:10 schreef picardmike het volgende:
[..]
Goede vraag mijn psychologie docent zei altijd dat het met gebrek aan aandacht te maken heeft. Die geeft je jezelf dan. Als ik niks te doen heb ga ik altijd aan mijn krullen zitten, ga ze dan uit de clit halen of weer in de clit zetten.Of trek ze uit mijn hoofd. Hij zat mij altijd aan te kijken van waarom ik dat nou altijd deed?Weet ik allang dat is een soort ijdelheid met vrouwen enzo. Doe het alleen als ik lang haar heb.
Tja ik weet niet of het opgaat maar je zou kunnen zeggen hoe meer je aan ze zelf zit hoe eenzamer jij je voelt.
quote:Op dinsdag 17 januari 2012 20:58 schreef Fer het volgende:
78,10,40 ik vermoed ook dat er iets meer speelt dan alleen afgereden met een automaat voor de zeeuwnuwen.
Alles beter dan friesnuwen.quote:
Watquote:
Ik heb het niet zo op Friezen met hun nuwen. Zie ik liever Zeeuwen met nuwen.quote:
Hinken op 2 gedachten.quote:Op woensdag 18 januari 2012 @ 15:27 schreef KlappernootatWork het volgende:
ze zijn dan ook zelf een toonvoorbeeld van ambitie.
Hier nog een voorbeeld:quote:
quote:Op woensdag 18 januari 2012 15:37 schreef claus_johann het volgende:
Wilders verliest grip over de situatie de laatste tijd ...
Haastige zoek is zelden goedquote:Op woensdag 18 januari 2012 15:35 schreef loskwantos het volgende:
Oke ik ben dus haastig op spoed naar een woning, ben een student en heb inkomen. Zoek al 3 maanden lang zonder succes.
Dus mijn vraag is weten jullie instanties waar ik terecht zou kunnen of instellingen?
quote:Op zaterdag 14 januari 2012 19:50 schreef dikkebroekzak het volgende:
[..]
Ga eerder werken aan je al qaeda bermbom. Je hebt het nodig
quote:Op zaterdag 14 januari 2012 19:52 schreef allesbeterweter het volgende:
Al Qaida, vaak ook getranscribeerd als Al-Kaida of Al Qaeda ( in het Arabisch (al-Qidah), letterlijk de basis), is een islamitische paramilitaire beweging die door velen.
Bedoel je deze dikkebroekvol?
quote:
Ik ook niet! Hahaha!quote:Op woensdag 18 januari 2012 19:18 schreef allesbeterweter het volgende:
Demtaalfout? hij snapte de lol niet
Ja, moet je AL Qaeda schrijven? Dan deed je het zelf ook fout toen je hem verbeterde?quote:Op woensdag 18 januari 2012 19:18 schreef allesbeterweter het volgende:
De taal fout? hij snapte de lol niet en dat je AL Qaeda met hoofdletters hoort te schrijven?
Watte?quote:Op woensdag 18 januari 2012 19:23 schreef allesbeterweter het volgende:
Maak ook zeer veel context fouten die nog niet hier staan dus er zijn er genoeg die ze wel snappen?
Nee hoor, het staat er goed.quote:Op woensdag 18 januari 2012 19:35 schreef allesbeterweter het volgende:
[..]
Of het word als maar 'gekker' bedoel je zeker?
Ik ben het niet eens met jouw usernaamquote:Op woensdag 18 januari 2012 19:41 schreef allesbeterweter het volgende:
Ok bedankt weer iets snapper-(slimmer)? (context).
quote:Op woensdag 18 januari 2012 22:55 schreef tong80 het volgende:
Selecteren ze de samenstellers van de IQ kwis op intelligentie. Of zijn dat ook domme blondjes die je niet kent maar kijkers trekken ?
quote:Op donderdag 19 januari 2012 15:14 schreef Bosbeetle het volgende:
en bij pasasiers vluchten, pas vanaf de jaren 50 ...
En dat je wordt spelt als word is natuurlijk ook een lekker gek grapje?quote:Op woensdag 18 januari 2012 19:35 schreef allesbeterweter het volgende:
[..]
Of het word als maar 'gekker' bedoel je zeker?
FOK!kers hebben er sowieso een handje van deligerent te doen.quote:Op woensdag 18 januari 2012 21:52 schreef henk99 het volgende:
zet maar op slotje probleem opgelost,
blijft een beetje jammer dat mensen in WG&R meteen deligerent gaan doen als iemand een verkeerde woordkeuze gebruikt in het woord groot..
"Van hen" ja.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 05:58 schreef Lienekien het volgende:
Nee, volgens mij is dat fout. De regel zoals de Taalunie die geeft is: gebruik altijd 'hen' na een voorzetsel, ongeacht de functie van het zinsdeel.
Dus 'hun' is hierboven fout, ' hen' (of 'ze') is wel goed.
Maar wel 'van me' of 'van ons'. 'Ze' is dezelfde categorie.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 00:53 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
"Van hen" ja.
"Van ze" hoort fout te zijn.
Je zegt toch ook niet "van ik" of "van wij"?
Altijd die mensen die deftig taalgebruik willen forceren ofzoquote:Op zaterdag 21 januari 2012 14:24 schreef CR7 het volgende:
Ik heb een vraagje. Ik ben op dit moment een 2e jaars HBO student die in September zijn 1e stage gaat lopen. Allemaal leuk en ik heb er onwijs veel zin in. Alleen gaat mijn nicht (die woonachtend is in Canada) in November trouwen. Nou is de planning dat de hele familie naar de bruiloft gaat. Uiteraard wil ik dit niet missen, ze trouwt tenslotte maak één keer (mag ik hopen)
Nu zou ik dus twee weken missen. Dit ga ik uiteraard allemaal inhalen. Als het kan wil ik zelfs in de zomervakantie al beginnen ipv begin September.
Mijn vraag is eigenlijk of er ervaringen zijn met het opnemen van een vakantie tijdens een stage. Uiteraard zal dit per bedrijf verschillen en zal ik het van te voren allemaal bespreken. Mocht het niet mogelijk zijn dan is het jammer dan. Maar vinden bedrijven dat over het algemeen geen probleem of is het echt uitgesloten?
Dat is inmiddels zo ingeburgerd dat ik zelden iemand de juiste manier zie of hoor gebruiken. Jammer genoeg.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 16:23 schreef Sosha het volgende:
"Als man zijnde" valt in diezelfde categorie. Alle mensen die de combi "als... zijnde" gebruiken hebben volgens mij het gevoel dat ze iets héél deftigs/slims zeggen
Un rekeninge?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 16:44 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Misschien wat details van de brief?
Is er sprake van een bepaalde openstaande facture? (of factuurnummer)
Weet je er zelf iets vanaf of heb je enig idee waar het over gaat?
Ik bedoel er zijn brieven die veelal weleens bij bedrijfjes terecht komen waar er geinsinueerd word dat er een facture openstaat maar dan zonder enige details of wat dan ook.
Klopt en ik vind het verschrikkelijk. De meesten weten waarschijnlijk niet eens wat er fout aan isquote:Op zaterdag 21 januari 2012 16:41 schreef DrDurden het volgende:
[..]
Dat is inmiddels zo ingeburgerd dat ik zelden iemand de juiste manier zie of hoor gebruiken. Jammer genoeg.
quote:Op zaterdag 21 januari 2012 17:00 schreef artillerie het volgende:
Als je schriftelijk protesteerd tegen ontsIag op staande v oet, mag je dan schadevergoeding eisen? Of moet je altijd bereid zijn het werk te hervatten?
Dit vraag ik omdat de werkrelatie nu dermate is verstoord, dat ik mij wil berusten op een schadevergoeding.
Huh? Je gaat me toch niet vertellen dat jij één van die mensen bent die 'ze' als bezittelijk voornaamwoord ziet, he?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 04:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar wel 'van me' of 'van ons'. 'Ze' is dezelfde categorie.
Beetje jammer dat de zin waar het om ging weg is.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 19:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Huh? Je gaat me toch niet vertellen dat jij één van die mensen bent die 'ze' als bezittelijk voornaamwoord ziet, he?
Wanneer gebruik jij 'van ze'???
Ik ben nu ook wel erg benieuwd naar die zin, want ik kan me zo even geen constructie voor de geest halen waarbij "van ze" correct is. Kun je de zin ongeveer reconstrueren?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 20:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Beetje jammer dat de zin waar het om ging weg is.
Zij had verbeterd naar 'van hun', maar dat was dus fout. Het moest 'van hen' of 'van ze' zijn. Het gaat dan om 'ze' als persoonlijk voornaamwoord, dus niet als bezittelijk voornaamwoord.
Nee, er stond "van hun" en dat is fout en iemand verbeterde het naar "van ze", terwijl mij dat ook fout lijkt.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 20:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Beetje jammer dat de zin waar het om ging weg is.
Zij had verbeterd naar 'van hun', maar dat was dus fout. Het moest 'van hen' of 'van ze' zijn. Het gaat dan om 'ze' als persoonlijk voornaamwoord, dus niet als bezittelijk voornaamwoord.
Nee, ik weet het echt niet meer.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 20:52 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Ik ben nu ook wel erg benieuwd naar die zin, want ik kan me zo even geen constructie voor de geest halen waarbij "van ze" correct is. Kun je de zin ongeveer reconstrueren?
Weet jij nog in welk topic?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 20:54 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Nee, er stond "van hun" en dat is fout en iemand verbeterde het naar "van ze", terwijl mij dat ook fout lijkt.
Het zou gewoon "van hen" moeten zijn.
Nou ja goed, omdat jij het had over een zin waar "van ze" in zou moeten passen, ben ik wel bijzonder nieuwsgierig, omdat er volgens mij geen enkele constructie is waarin dat correct is.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 20:56 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, ik weet het echt niet meer.
Ik kan wel zinnen met 'van ze' gaan verzinnen, maar daar schieten we niet echt wat mee op.
"Hij is familie van ze"quote:Op zaterdag 21 januari 2012 20:52 schreef Pandora73 het volgende:
Ik ben nu ook wel erg benieuwd naar die zin, want ik kan me zo even geen constructie voor de geest halen waarbij "van ze" correct is. Kun je de zin ongeveer reconstrueren?
problemen met ietsquote:Op zaterdag 21 januari 2012 20:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Weet jij nog in welk topic?
Vervelend dat je je oorspronkelijke post hebt weggehaald, want nu krijg ik Lord V op mijn dak.
Dat is wel heel beslist om dat zo te stellen.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 20:57 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Nou ja goed, omdat jij het had over een zin waar "van ze" in zou moeten passen, ben ik wel bijzonder nieuwsgierig, omdat er volgens mij geen enkele constructie is waarin dat correct is.
Niet netjes van hun.quote:
Dat zeg ik toch?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 21:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Niet netjes van hun.
En dat was fout.
Je maakt het zo wel ingewikkeld, hoor. Vannacht moest ik nog uitleggen waarom 'van hun' fout was.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 21:05 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch?
"Van hun" is fout. Het hoort "van hen" te zijn.
"Van ze" klinkt vreemd.
Helemaal niet.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 21:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je maakt het zo wel ingewikkeld, hoor. Vannacht moest ik nog uitleggen waarom 'van hun' fout was.
En wie kwam er dan met 'van hen'?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 21:12 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Helemaal niet.![]()
Vannacht ging het over "van ze", of dat nou fout of goed was.
"Van hun" is sowieso fout.
Dat 'valid' een creatieve schrijfwijze van 'failliet' is me inmiddels duidelijk. Wel twijfel ik nog over het gebruik van 'een dezer dagen'. Voor mijn gevoel duidt dat een tijdstip in de nabije toekomst aan, terwijl het wordt gebruikt om naar het verleden te verwijzen. Iemand die mij kan vertellen of mijn gevoel klopt?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 19:46 schreef Zana het volgende:
Zijn de Schlecker winkels nog wel open, ze zijn een dezer dagen toch valid verklaard (nog een keertje opgezocht ze gaan uitstel van betaling aanvragen en zijn van plan winkels te sluiten)
quote:Op zaterdag 21 januari 2012 21:19 schreef SummerBreeze het volgende:
[..]
Dat 'valid' een creatieve schrijfwijze van 'failliet' is me inmiddels duidelijk. Wel twijfel ik nog over het gebruik van 'een dezer dagen'. Voor mijn gevoel duidt dat een tijdstip in de nabije toekomst aan, terwijl het wordt gebruikt om naar het verleden te verwijzen. Iemand die mij kan vertellen of mijn gevoel klopt?
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/206/quote:Een dezer dagen wordt bijna uitsluitend gebruikt om aan te geven dat het om de toekomst gaat.
Ik wist allang dat "van hen" goed is.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 21:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En wie kwam er dan met 'van hen'?
Kom je er al een beetje uit?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 21:22 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Ik wist allang dat "van hen" goed is.
De vraag was of "van ze" goed of fout is.
Ik twijfel nog.quote:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/374quote:Op zaterdag 21 januari 2012 21:28 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Ik twijfel nog.
Ik denk dat ik maar weer een mailtje naar het taalunieversum ga sturen ...
Hmmm, 'bijna uitsluitend'. Dat laat dus nog steeds ruimte voor twijfel. Maar ik ben blij dat mijn gevoel aansluit bij het meest gangbare gebruik.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 21:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
[..]
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/206/
quote:Op zaterdag 21 januari 2012 21:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/374
Toch zou ik eerder zeggen 'dat is niet netjes van ze' dan ' dat is niet netjes van hen'.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 21:34 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
"Van hen" is dus formeler?
Ik vind het ook beter klinken.
Ik vond em bijzonder genoeg om m'n eerste post in dit topic te maken!quote:Op zaterdag 21 januari 2012 19:34 schreef allesbeterweter het volgende:
Ach er staat altijd wel een Kado op zolder papiertje erom heen en whallá (een Fair Trade Kado)
En onder de originele post ook nog als editreden dat ze toch niet valid verklaard zijnquote:Op zaterdag 21 januari 2012 19:46 schreef Zana het volgende:
Zijn de Schlecker winkels nog wel open, ze zijn een dezer dagen toch valid verklaard (nog een keertje opgezocht ze gaan uitstel van betaling aanvragen en zijn van plan winkels te sluiten)
Dat is spreektaal. Die zin valt nog steeds onder de 'na een voorzetsel gebruik je 'hen''. Ik kan werkelijk waar geen zin verzinnen, waarin 'van ze' correct zou zijn, simpelweg omdat 'ze' een onderwerpsvorm is en geen lijdende, bijvoeglijke of meewerkende vorm.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 21:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat is wel heel beslist om dat zo te stellen.
Ik kan het niet van ze winnen.
Jij hanteert kennelijk andere regels.quote:Op zondag 22 januari 2012 09:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat is spreektaal. Die zin valt nog steeds onder de 'na een voorzetsel gebruik je 'hen''. Ik kan werkelijk waar geen zin verzinnen, waarin 'van ze' correct zou zijn, simpelweg omdat 'ze' een onderwerpsvorm is en geen lijdende, bijvoeglijke of meewerkende vorm.
Daarin wordt 'ze' alleen gegeven als verkorte vorm van 'zij' en nergens als vorm die, als 'ie', gebruikt kan worden in andere vormen dan als persoonsvorm.quote:Op zondag 22 januari 2012 10:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij hanteert kennelijk andere regels.
http://www.onzetaal.nl/ta(...)onlijk-voornaamwoord
Nogmaals: Als jij me een zin kan geven, waarin 'van ze' correct is, ga ik daarin mee. Het feit dat OT 'ze' als niet-onderwerpsvorm geeft, wil natuurlijk niet zeggen dat je het klakkeloos in alle niet-onderwerpsvormzinnen kan proppen. De hele zooi blijft natuurlijk onderworpen aan andere taalwetten, en één daarvan is dat na een voorzetsel geen 'ze' kan komen, behalve als je er geen moeite mee hebt dat spreektaal de schrijftaal gaat overnemen.quote:De onderwerpsvorm wordt behalve als onderwerp van de zin ook gebruikt als aanspreekvorm en als naamwoordelijk deel van het gezegde.
Zij gaan in februari trouwen.
Mijn broer is twee jaar ouder dan ik.
Jij daar, kom eens hier!
't Is een bijzonder kind, dat is-ie. (ie is naamwoordelijk deel)
Dat is opa, en dat is tante Emma, en dat ben jij. (jij is naamwoordelijk deel)
De niet-onderwerpsvorm wordt gebruikt als lijdend voorwerp of indirect object, na een voorzetsel en als naamwoordelijk deel van het gezegde. Daarnaast komt 'm voor in sommige vaste uitdrukkingen.
Sam zag haar gisteren nog. (haar is lijdend voorwerp)
Het is me wat! (me is indirect object)
Voor jou doe ik alles. (jou staat na een voorzetsel)
Als ik jou was, zou ik niet naar hem luisteren. (jou is naamwoordelijk deel van het gezegde)
Daar zit 'm de kneep. (vaste uitdrukking)
Ziequote:Op zondag 22 januari 2012 08:41 schreef Leandra het volgende:
een winkel die ongeldig verklaard is?
[..]
En onder de originele post ook nog als editreden dat ze toch niet valid verklaard zijn
quote:Op zaterdag 21 januari 2012 21:19 schreef SummerBreeze het volgende:
[..]
Dat 'valid' een creatieve schrijfwijze van 'failliet' is me inmiddels duidelijk. Wel twijfel ik nog over het gebruik van 'een dezer dagen'. Voor mijn gevoel duidt dat een tijdstip in de nabije toekomst aan, terwijl het wordt gebruikt om naar het verleden te verwijzen. Iemand die mij kan vertellen of mijn gevoel klopt?
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/374quote:Op zondag 22 januari 2012 10:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Daarin wordt 'ze' alleen gegeven als verkorte vorm van 'zij' en nergens als vorm die, als 'ie', gebruikt kan worden in andere vormen dan als persoonsvorm.
[..]
Nogmaals: Als jij me een zin kan geven, waarin 'van ze' correct is, ga ik daarin mee. Het feit dat OT 'ze' als niet-onderwerpsvorm geeft, wil natuurlijk niet zeggen dat je het klakkeloos in alle niet-onderwerpsvormzinnen kan proppen. De hele zooi blijft natuurlijk onderworpen aan andere taalwetten, en één daarvan is dat na een voorzetsel geen 'ze' kan komen, behalve als je er geen moeite mee hebt dat spreektaal de schrijftaal gaat overnemen.
Stilistisch lager gewaardeerd. Dat is alles. Het is niet fout.quote:In alle syntactische functies (en eventueel ook verwijzend naar niet-personen) kan in plaats van hen en hun ook de gereduceerde vorm ze gebruikt worden (uiteraard niet in beklemtoonde positie). Deze vorm ze wordt echter stilistisch lager gewaardeerd, vooral in geschreven taal.
Rijger.quote:
Eh...juist.quote:Op maandag 23 januari 2012 14:35 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik had pressies hetzelfde altijd. Uiteindelijk een vent tegengekomen maar die echte verliefde gevoelens zijn nooit gekomen. Wel was ik heel graag bij hem enzo. Nu anderhalf jaar later gaat het nog steeds heel goed. En heb ik de meest stabiele relatie die ik ooit gehad heb.
Ik ben laatst ook ingestude...eehmmmquote:Op maandag 23 januari 2012 21:57 schreef kilozout het volgende:
Hans met die voor afgestudeerde grappen.
quote:Op maandag 23 januari 2012 21:42 schreef LizzyAdam het volgende:
Bij de bloedbank breidde ze zich altijd voor op de Zusjes Lizzy, die vielen namelijk altijd flauw
Bijzondere tetten.quote:Op maandag 23 januari 2012 18:07 schreef esperanza93 het volgende:
[..]
Nee, door mijn welbespraakte kleine tieten. Sowieso.
Eén voor in de categorie Opmerkelijk.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 00:36 schreef geevee het volgende:
Tja T.S. het is helaas al jaren gebruik om als je een fout maakt je te verdedigen met de slogan "maar je begrijpt het toch" ,niemand zal erover vallen als er eens een fout gemaakt word.
Maar een reclamebureau word ervoor betaald om dit soort fouten niet te maken,het is immers een kleine moeite om even een corrector de tekst door te laten lopen,in een van mijn vorige functies moest ik materiaal beheren wat voor advertentie's gebruikt werd en ook opende ik de post met nieuw materiaal toen mij een fout opviel,ik heb hierover laten bellen en er werd gauw nieuw materiaal verzonden (advertentie zat in de prijsrange van rond de ¤ 30.000) en dan kost een klacht van de klant al gauw heel veel geld.
Sindsdien is het Nederlandse taalgebruik meer en meer verarmd,het maken van fouten is niet erg als het onopzetterlijk gaat maar als je erop gewezen word is het even corrigeren geen schande.
Ik ben al weer geruime tijd van school af en dan zakt er wel eens wat van de kennis weg.
Kijk-mij-eens-belangrijk-zijn postquote:Op dinsdag 24 januari 2012 01:42 schreef OeJ het volgende:
...ik heb het vorige bericht trouwens laten plaatsen door mijn secretaresse.
Ik denk dat dit geen schrijffout is, maar een tikfout.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 12:47 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
Was het nou met ch of met een g...
quote:Op dinsdag 24 januari 2012 12:51 schreef Stofje het volgende:
[..]
To be honoust weet ik het niet zeker, maar ik vermoed dat ie daar dan toch wel geld voor zal gaan vragen. Maar misschien kan ik het idd wel vragen, want het zou erg makkelijk moeten zijn...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |