Tja, bedrijven kunnen eisen wat ze willenquote:Op zondag 8 januari 2012 02:48 schreef twiFight het volgende:
[..]
Dit vind ik echt bizar. Weten mensen niet meer wat het woord "eis" betekent?
[..]
Natuurlijk heeft men daar behoefte aan, elk bedrijf heeft behoefte aan 100% seniors. Ze leven echter ook nog in de realiteit en daarin bestaat de arbeidsmarkt niet uit 100% seniors. Ik vind het bizar hoe bedrijven denken kennis en ervaring te kunnen kopen, maar vervolgens daar niet de vergoeding voor willen geven (vooral bij mediors) en ook niet bereid zijn zelf mensen te helpen medior/senior te worden. Het was vroeger heel normaal dat je als broekje net uit school je in de leer ging bij een bedrijf waar je dan enkele jaren samenwerkte met iemand die al een oude rot in het vak was. Blijkbaar wordt nu verwacht dat elke 22 jarige die kennis zelf al heeft vergaard. Hoe hij dat heeft moeten vergaren is me dan even een raadsel.
Klinkt als een stage.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 13:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt helemaal, maar...
-Starters kan je nog opleiden naar je eigen wensen
- Verdienen gewoon voor hun opleidingniveau weinig, helemaal het eerste jaar
- Starters kan je kut klusjes laten uitvoeren
Veel starters blijven daarom ook niet lang bij hun eerste bedrijf hangen. Ik denk dat een groot gedeelte binnen vijf jaar van werkgever veranderd. Het klinkt allemaal leuk en aardig voor bedrijven dat ze starters helemaal kunnen vormen naar hun eigen wensen. Maar in de praktijk trekken starters naar verloop van tijd toch wel weg.quote:
hierover heb ik mij de laatste tijd ook erg verbaast, klopt precies wat je schrijft helaas.quote:Op zondag 8 januari 2012 02:48 schreef twiFight het volgende:
[..]
Dit vind ik echt bizar. Weten mensen niet meer wat het woord "eis" betekent?
[..]
Natuurlijk heeft men daar behoefte aan, elk bedrijf heeft behoefte aan 100% seniors. Ze leven echter ook nog in de realiteit en daarin bestaat de arbeidsmarkt niet uit 100% seniors. Ik vind het bizar hoe bedrijven denken kennis en ervaring te kunnen kopen, maar vervolgens daar niet de vergoeding voor willen geven (vooral bij mediors) en ook niet bereid zijn zelf mensen te helpen medior/senior te worden. Het was vroeger heel normaal dat je als broekje net uit school je in de leer ging bij een bedrijf waar je dan enkele jaren samenwerkte met iemand die al een oude rot in het vak was. Blijkbaar wordt nu verwacht dat elke 22 jarige die kennis zelf al heeft vergaard. Hoe hij dat heeft moeten vergaren is me dan even een raadsel.
Het ligt er maar net aan in welke richting je een afstudeerstage zoekt. Voor het zoeken van een echte baan geldt dat overigens ook. Je zal als universitair geschoolde boswachter moeilijker aan een baan komen dan een techneut in automatisering met een hogere beroepsopleiding.quote:Op zondag 8 januari 2012 19:51 schreef HenkXL het volgende:
Een afstudeerstage vinden is zelfs een ramp, laat staan een echte baan![]()
Klopt.quote:Op maandag 9 januari 2012 15:58 schreef rooswrites het volgende:
Het valt echt wel mee. Je moet alleen slim te werk gaan en breder denken dan je opleiding.
Ik ben aan al mijn banen geraakt puur door hobbyvaardigheden die ik heb verworven door wat 'werk' dat ik altijd naast mijn opleiding heb gedaan (niet eens met het idee daar ooit iets mee te kunnen). Alle extra-curricular zaken zijn vaak veel belangrijker dan je opleiding: dat soort zaken geloven ze altijd wel. Maar je persoonlijkheid, overige ontwikkeling (bijbanen, initatieven, buitenlandervaring etc.) zijn waar je (vooral als junior/ beginnend werkdier) mee op moet vallen.
Zoek iets op dat je zelf interessant vind. Denk toekomstgericht - dus liever die onbetaalde stage die wél relevant is, dan de betaalde baan die qua perspectief niets biedt.
Dat geldt tegenwoordig minder dan een aantal jaar terug. Ik zie liever een CV met relevante stage-ervaring in Nederland in plaats van CV's waarbij mensen een jaar gefeest hebben en tussendoor een rapportje hebben geschreven.quote:Op maandag 9 januari 2012 18:03 schreef Devv het volgende:
Stage in het buitenland lopen, kan je inderdaad een streepje voor geven. Als je de mogelijkheid hebt, moet je zeker proberen een studie- en stageperiode in het buitenland te doen. Het maakt je cv toch een stuk aantrekkelijker.
Schrap die bijbanen maar....zelfs relevante bijbanen is voor veel werkgevers niet interessant.quote:Op maandag 9 januari 2012 15:58 schreef rooswrites het volgende:
Het valt echt wel mee. Je moet alleen slim te werk gaan en breder denken dan je opleiding.
Ik ben aan al mijn banen geraakt puur door hobbyvaardigheden die ik heb verworven door wat 'werk' dat ik altijd naast mijn opleiding heb gedaan (niet eens met het idee daar ooit iets mee te kunnen). Alle extra-curricular zaken zijn vaak veel belangrijker dan je opleiding: dat soort zaken geloven ze altijd wel. Maar je persoonlijkheid, overige ontwikkeling (bijbanen, initatieven, buitenlandervaring etc.) zijn waar je (vooral als junior/ beginnend werkdier) mee op moet vallen.
Zoek iets op dat je zelf interessant vind. Denk toekomstgericht - dus liever die onbetaalde stage die wél relevant is, dan de betaalde baan die qua perspectief niets biedt.
Onzin. Juist bijbanen en zeker relevante zijn van grote waarde.quote:Op maandag 9 januari 2012 19:12 schreef QBay het volgende:
[..]
Schrap die bijbanen maar....zelfs relevante bijbanen is voor veel werkgevers niet interessant.
Laat ik het dan anders stellen, veel werkgevers zien een bijbaan (< 24 uur per week) niet als relevante werkervaring.quote:Op maandag 9 januari 2012 19:28 schreef mymoodfentje het volgende:
[..]
Onzin. Juist bijbanen en zeker relevante zijn van grote waarde.
Onzin, als jij je gehele studie een bijbaan hebt gehad rond de 16u p/w dan wordt dat erg gewaardeerd door veel werkgevers.quote:Op maandag 9 januari 2012 19:46 schreef QBay het volgende:
[..]
Laat ik het dan anders stellen, veel werkgevers zien een bijbaan (< 24 uur per week) niet als relevante werkervaring.
Maar die (buitenlandse) stage zorgt wel voor wat mensenkennis van deze of gene. Anders gezegd, die stage is niet het doel maar het middel om je persoonlijk te verbeteren.quote:Op maandag 9 januari 2012 18:57 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Dat geldt tegenwoordig minder dan een aantal jaar terug. Ik zie liever een CV met relevante stage-ervaring in Nederland in plaats van CV's waarbij mensen een jaar gefeest hebben en tussendoor een rapportje hebben geschreven.
Als je tegenwoordig door wat CV's bladert zie je tig keer: Stage gelopen in Australië daarna een half jaar gebarebacked. Moet je voor de grap zo iemand uitnodigen en wat stage inhoudelijke vragen stellen. Altijd leuk voor eenen een
.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mee kunnen draaien in een werkomgeving en collega's niet als jaarclubgenoten zien is veel waard. Hoe meer je omgaat met mensen van divers pluimage, des te meer je je ontwikkeld.quote:Op maandag 9 januari 2012 19:46 schreef QBay het volgende:
[..]
Laat ik het dan anders stellen, veel werkgevers zien een bijbaan (< 24 uur per week) niet als relevante werkervaring.
Hangt van de branche af. Ik merk juist dat Nederland enorm veel waarde hecht aan papieren.quote:Op maandag 9 januari 2012 21:55 schreef LB06 het volgende:
Wat Maharbal zegt. Het ligt er echt maar net aan. Je kunt het beter aan je studiegenoten vragen. Ik ken een afgestudeerde communicatiewetenschappen-student en hij kan alleen een part-time baan vinden bij een klein website-ontwikkelbedrijf. Zelfde geldt een beetje voor afgestudeerde psychologen, in bepaalde richtingen (klinische psychogie schijnt het wel weer goed te doen). Maar bijvoorbeeld programmeurs (niet echt WO-niveau maar goed) en Information Managers zijn nog altijd zéér gewild.
Ook een tip voor studerende mensen of mensen die dat gaan doen: werk ook echt aan je CV. Je CV is in Nederland belangrijker dan je punten op de uni of je studieduur.
Ik weet natuurlijk niet in wat voor branche jij werkzaam bent, maar dat vind ik een bijzonder apart iets om in een cv te vermeldenquote:Op maandag 9 januari 2012 18:57 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Als je tegenwoordig door wat CV's bladert zie je tig keer: Stage gelopen in Australië daarna een half jaar gebarebacked.
quote:Op maandag 9 januari 2012 23:29 schreef pussywillow het volgende:
[..]
Ik weet natuurlijk niet in wat voor branche jij werkzaam bent, maar dat vind ik een bijzonder apart iets om in een cv te vermelden
Het is natuurlijk een leuke ervaring voor jezelf (net zoals elke willekeurige vakantie dat is), maar voor op een cv is het wat mij betreft niet heel relevant.quote:Op maandag 9 januari 2012 23:30 schreef Arriviste het volgende:
Zijn buitenlandse ervaringen niet een beetje over-rated?
Probeer een baan te vinden in Nederland en ga hard netwerkenquote:Op vrijdag 6 januari 2012 23:46 schreef Marktplaatsman het volgende:
Ik doe trouwens een studie die zich richt op handel met Azië (HBO) en omdat ik vloeiend chinees kan, kan ik ook eventueel nog in China een baan vinden maar dat doe ik liever voor een Europees bedrijf dan dat ik er zelfstandig naar toe ga. Of ik moet tijdens mijn studie nog een soort van netwerk opbouwen
Waar het hart vol van is...quote:Op maandag 9 januari 2012 23:29 schreef pussywillow het volgende:
[..]
Ik weet natuurlijk niet in wat voor branche jij werkzaam bent, maar dat vind ik een bijzonder apart iets om in een cv te vermelden
quote:Op maandag 9 januari 2012 23:30 schreef Arriviste het volgende:
Vind ik wel. Je hebt toch gelijk iets meer variatie in je cv zitten dan een standaard opsomming van opleidingen. Als ze bij HR dan in vogelvlucht door de cv's bladeren (want ze gaan echt niet alles in detail lezen), dan zullen buitenlandstages en studies in het buitenland het meest in het oog springen. Dat maakt je toch een stuk interessanter dan de massa en kan het verschil betekenen tussen uitgenodigd worden voor een gesprek (waar je dan alsnog keihard faaltquote:Op maandag 9 januari 2012 23:39 schreef pussywillow het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een leuke ervaring voor jezelf (net zoals elke willekeurige vakantie dat is), maar voor op een cv is het wat mij betreft niet heel relevant.
Nooit, ze zijn zeer goed voor je persoonlijke ontwikkeling. Het is voor Nederlanders erg aan te raden eens buiten de grenzen van dit kleine landje te komen en te werken. Er gaat een wereld voor je open en je leert kritischer kijken naar de Nederlandse cultuur.quote:Op maandag 9 januari 2012 23:30 schreef Arriviste het volgende:
Het failliet van de moderne jongeren.....vanaf de opleiding direct de uitkering in omdat er nog geen werk is. GA EERST WAT ANDERS DOEN !!quote:Op vrijdag 6 januari 2012 23:46 schreef Marktplaatsman het volgende:
Het duurt wel nog even voordat ik afstudeer maar ik ben alvast aan het oriënteren op vacaturesites en het verbaasd me wat voor absurde eisen er worden gesteld aan starterfuncties. Ik zie bijna geen een vacature waar ze niet om minstens 2-5 jaar relevante werkervaring vragen en vervolgens een startersalaris bieden. Verder ben ik al 2 maanden bezig met het vinden van een bijbaan zonder succes
Ik doe trouwens een studie die zich richt op handel met Azië (HBO) en omdat ik vloeiend chinees kan, kan ik ook eventueel nog in China een baan vinden maar dat doe ik liever voor een Europees bedrijf dan dat ik er zelfstandig naar toe ga. Of ik moet tijdens mijn studie nog een soort van netwerk opbouwen
Hoor dat je trouwens heel snel een WAJONG uitkering krijgt toegewezen dus kan altijd dat nog aanvragen mocht ik geen werk kunnen vinden.
Als iemand met buitenlandervaring met een inhoudelijk baggerverhaal komt (en dat gebeurt meer dan sporadisch) zegt mij dat alles over persoonlijke ontwikkeling. Ik heb zelf ook in het buitenland gezeten maar werk ging echt voor persoonlijke ontwikkeling de feestjes.quote:Op maandag 9 januari 2012 20:35 schreef DaDude1987 het volgende:
[..]
Maar die (buitenlandse) stage zorgt wel voor wat mensenkennis van deze of gene. Anders gezegd, die stage is niet het doel maar het middel om je persoonlijk te verbeteren.
Ik had deze reactie eerder verwacht.quote:Op maandag 9 januari 2012 23:29 schreef pussywillow het volgende:
[..]
Eens.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 09:57 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Het failliet van de moderne jongeren.....vanaf de opleiding direct de uitkering in omdat er nog geen werk is. GA EERST WAT ANDERS DOEN !!
Breek me de bek ook niet open over het niveau van de gemiddelde HR-afdeling.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 06:30 schreef Devv het volgende:
[..]
[..]
Vind ik wel. Je hebt toch gelijk iets meer variatie in je cv zitten dan een standaard opsomming van opleidingen. Als ze bij HR dan in vogelvlucht door de cv's bladeren (want ze gaan echt niet alles in detail lezen), dan zullen buitenlandstages en studies in het buitenland het meest in het oog springen. Dat maakt je toch een stuk interessanter dan de massa en kan het verschil betekenen tussen uitgenodigd worden voor een gesprek (waar je dan alsnog keihard faalt) en verdwijnen op de stapel met "interessante mensen voor later".
HRquote:Op dinsdag 10 januari 2012 10:35 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Breek me de bek ook niet open over het niveau van de gemiddelde HR-afdeling.
Het is alleen niet meer onderscheidend. Toen leeftijdsgenoten van me het deden, ~15 jaar geleden, dus zonder internet etc etc. was het wat als je je zelf 6 maanden of langer alleen kon redden in een vreemd land, maar nu is dat backpacken in Australië niet moeilijker dan all-inclusive op je reet liggen in Thailand.quote:Op maandag 9 januari 2012 23:39 schreef pussywillow het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een leuke ervaring voor jezelf (net zoals elke willekeurige vakantie dat is), maar voor op een cv is het wat mij betreft niet heel relevant.
sterker nog, als blanke kun je een baan vinden als nep-werknemer, dan verdien je 300 yuan voor een dagje doen alsof je werkt.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 04:41 schreef joko888 het volgende:
[..]
Probeer een baan te vinden in Nederland en ga hard netwerken
Spreek je Mandarijn of Cantonees of beide? Schrijf/lees je het ook? Ben je van Chinese afkomst?
Als een Nederlander van Chinese afkomst met een Nederlands HBO diploma (lees geen goede school in US/UK) die alleen mandarijn/cantonees spreekt zit je net boven de mensen zonder diploma in HK/China. In principe nemen ze je alleen aan als ze niemand anders kunnen vinden, zelfs als je een werk visa / residence permit hebt. Als je heel goed je best doet (netwerkt) zul je heus wel aan de bak komen, maar denk niet dat het makkelijk is. Als je een blanke nederlander bent die vloeiend mandarijn spreekt maak je meer kans in China.
Als je het ook vloeiend schrijft maak je meer kans, dan concurreer je met de locale studenten van second en third tier local universities. De meeste locals in HK spreken en schrijven Cantonees en Mandarijn en redelijk Engels.
Bij rechten is het volgens mij zo dat als je met 6jes na 8 jaar bent afgestudeerd, je nog hooguit bij de non-profit sector aan de bak komt. Tenzij je er een stuk of 5 voltijdse bestuursfuncties naast hebt gedaan, of de opleiding naast het opstarten van je eigen bedrijf of zo. Wil je de advocatuur in, dan "hoef je geen 8 gemiddeld te staan" (is altijd de dooddoener op de informatiedagen die georganiseerd worden door de grote kantoren), maar het helpt wel.quote:Op maandag 9 januari 2012 21:55 schreef LB06 het volgende:
Ook een tip voor studerende mensen of mensen die dat gaan doen: werk ook echt aan je CV. Je CV is in Nederland belangrijker dan je punten op de uni of je studieduur.
Ook daar is het heel erg afhankelijk van het vakgebied/de sector. Zulke algemeenheden kunnen over rechten niet gezegd worden.quote:Op woensdag 11 januari 2012 19:47 schreef Sessy het volgende:
[..]
Bij rechten is het volgens mij zo dat als je met 6jes na 8 jaar bent afgestudeerd, je nog hooguit bij de non-profit sector aan de bak komt. Tenzij je er een stuk of 5 voltijdse bestuursfuncties naast hebt gedaan, of de opleiding naast het opstarten van je eigen bedrijf of zo. Wil je de advocatuur in, dan "hoef je geen 8 gemiddeld te staan" (is altijd de dooddoener op de informatiedagen die georganiseerd worden door de grote kantoren), maar het helpt wel.
Hier verdien ik ruim het 5-voudige om 8 uur per dag te doen alsof ik iets doe.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 18:50 schreef Dompiet het volgende:
[..]
sterker nog, als blanke kun je een baan vinden als nep-werknemer, dan verdien je 300 yuan voor een dagje doen alsof je werkt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |