abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106630583
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:46 schreef Marktplaatsman het volgende:

Ik doe trouwens een studie die zich richt op handel met Azië (HBO) en omdat ik vloeiend chinees kan, kan ik ook eventueel nog in China een baan vinden maar dat doe ik liever voor een Europees bedrijf dan dat ik er zelfstandig naar toe ga. Of ik moet tijdens mijn studie nog een soort van netwerk opbouwen

Probeer een baan te vinden in Nederland en ga hard netwerken

Spreek je Mandarijn of Cantonees of beide? Schrijf/lees je het ook? Ben je van Chinese afkomst?

Als een Nederlander van Chinese afkomst met een Nederlands HBO diploma (lees geen goede school in US/UK) die alleen mandarijn/cantonees spreekt zit je net boven de mensen zonder diploma in HK/China. In principe nemen ze je alleen aan als ze niemand anders kunnen vinden, zelfs als je een werk visa / residence permit hebt. Als je heel goed je best doet (netwerkt) zul je heus wel aan de bak komen, maar denk niet dat het makkelijk is. Als je een blanke nederlander bent die vloeiend mandarijn spreekt maak je meer kans in China.

Als je het ook vloeiend schrijft maak je meer kans, dan concurreer je met de locale studenten van second en third tier local universities. De meeste locals in HK spreken en schrijven Cantonees en Mandarijn en redelijk Engels.
pi_106630716
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 23:29 schreef pussywillow het volgende:

[..]

Ik weet natuurlijk niet in wat voor branche jij werkzaam bent, maar dat vind ik een bijzonder apart iets om in een cv te vermelden :+
Waar het hart vol van is...
pi_106630724
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 23:30 schreef Arriviste het volgende:
Zijn buitenlandse ervaringen niet een beetje over-rated?
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 23:39 schreef pussywillow het volgende:

[..]

Het is natuurlijk een leuke ervaring voor jezelf (net zoals elke willekeurige vakantie dat is), maar voor op een cv is het wat mij betreft niet heel relevant.
Vind ik wel. Je hebt toch gelijk iets meer variatie in je cv zitten dan een standaard opsomming van opleidingen. Als ze bij HR dan in vogelvlucht door de cv's bladeren (want ze gaan echt niet alles in detail lezen), dan zullen buitenlandstages en studies in het buitenland het meest in het oog springen. Dat maakt je toch een stuk interessanter dan de massa en kan het verschil betekenen tussen uitgenodigd worden voor een gesprek (waar je dan alsnog keihard faalt :D ) en verdwijnen op de stapel met "interessante mensen voor later".

[ Bericht 9% gewijzigd door Devv op 10-01-2012 06:48:18 ]
  dinsdag 10 januari 2012 @ 09:31:40 #79
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_106632397
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 23:30 schreef Arriviste het volgende:
Zijn buitenlandse ervaringen niet een beetje over-rated?
Nooit, ze zijn zeer goed voor je persoonlijke ontwikkeling. Het is voor Nederlanders erg aan te raden eens buiten de grenzen van dit kleine landje te komen en te werken. Er gaat een wereld voor je open en je leert kritischer kijken naar de Nederlandse cultuur.

Als jij echter alleen een simpel baantje wilt op regionaal niveau, zal het niet zoveel uitmaken.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_106632924
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:46 schreef Marktplaatsman het volgende:
Het duurt wel nog even voordat ik afstudeer maar ik ben alvast aan het oriënteren op vacaturesites en het verbaasd me wat voor absurde eisen er worden gesteld aan starterfuncties. Ik zie bijna geen een vacature waar ze niet om minstens 2-5 jaar relevante werkervaring vragen en vervolgens een startersalaris bieden. Verder ben ik al 2 maanden bezig met het vinden van een bijbaan zonder succes

Ik doe trouwens een studie die zich richt op handel met Azië (HBO) en omdat ik vloeiend chinees kan, kan ik ook eventueel nog in China een baan vinden maar dat doe ik liever voor een Europees bedrijf dan dat ik er zelfstandig naar toe ga. Of ik moet tijdens mijn studie nog een soort van netwerk opbouwen

Hoor dat je trouwens heel snel een WAJONG uitkering krijgt toegewezen dus kan altijd dat nog aanvragen mocht ik geen werk kunnen vinden. :P
Het failliet van de moderne jongeren.....vanaf de opleiding direct de uitkering in omdat er nog geen werk is. GA EERST WAT ANDERS DOEN !!
pi_106633690
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 20:35 schreef DaDude1987 het volgende:

[..]

Maar die (buitenlandse) stage zorgt wel voor wat mensenkennis van deze of gene. Anders gezegd, die stage is niet het doel maar het middel om je persoonlijk te verbeteren.
Als iemand met buitenlandervaring met een inhoudelijk baggerverhaal komt (en dat gebeurt meer dan sporadisch) zegt mij dat alles over persoonlijke ontwikkeling. Ik heb zelf ook in het buitenland gezeten maar werk ging echt voor persoonlijke ontwikkeling de feestjes.

Het verval van buitenlandervaring is begonnen toen de eerste studenten naar het buitenland gingen met als belangrijkste motief "Boh, boh, dit staat goed op mijn C.V." :')
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 23:29 schreef pussywillow het volgende:

[..]

Ik weet natuurlijk niet in wat voor branche jij werkzaam bent, maar dat vind ik een bijzonder apart iets om in een cv te vermelden :+
Ik had deze reactie eerder verwacht. :7
quote:
99s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 09:57 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Het failliet van de moderne jongeren.....vanaf de opleiding direct de uitkering in omdat er nog geen werk is. GA EERST WAT ANDERS DOEN !!
Eens.
pi_106633785
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 06:30 schreef Devv het volgende:

[..]

[..]

Vind ik wel. Je hebt toch gelijk iets meer variatie in je cv zitten dan een standaard opsomming van opleidingen. Als ze bij HR dan in vogelvlucht door de cv's bladeren (want ze gaan echt niet alles in detail lezen), dan zullen buitenlandstages en studies in het buitenland het meest in het oog springen. Dat maakt je toch een stuk interessanter dan de massa en kan het verschil betekenen tussen uitgenodigd worden voor een gesprek (waar je dan alsnog keihard faalt :D ) en verdwijnen op de stapel met "interessante mensen voor later".
Breek me de bek ook niet open over het niveau van de gemiddelde HR-afdeling. _O-
  dinsdag 10 januari 2012 @ 10:48:43 #83
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_106634096
Natuurlijk zetten jongeren het op een zuipen als ze een half jaar in Azië of Amerika zitten. Maar daarnaast wordt er ook nog gestudeerd, gewerkt, geneukt, genetwerkt en gereisd. Als je de tijd in het buitenland alleen maar besteed hebt met in de bibliotheek zitten werken of achter je PC counter strike hebt gespeeld krijg je wellicht een schouderklopje van je moeder, maar had je net zo goed thuis kunnen blijven. Het geld van het vliegticket was dan niet aan jou besteed.

Mooi trouwens ook van dit soort topics dat de gemiddelde student/starter precies weet wat 'de werkgever' wil, om vervolgens zijn eigen werkgever/stageplek te projecteren op alle 800.000 bedrijven die Nederland kent. Daar begin je een eindeloze discussie mee, waar niemand mee gebaat is. Op de Zuidas willen ze andere mensen dan bij HP of Compaq. Hangt af van de cultuur, het niveau en de functie.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_106637258
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 10:35 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Breek me de bek ook niet open over het niveau van de gemiddelde HR-afdeling. _O-
HR :')
Ze kunen nnet zo goed apen inhuren, nemen geschiktere kandidaten aan :')
pi_106637420
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 23:39 schreef pussywillow het volgende:

[..]

Het is natuurlijk een leuke ervaring voor jezelf (net zoals elke willekeurige vakantie dat is), maar voor op een cv is het wat mij betreft niet heel relevant.
Het is alleen niet meer onderscheidend. Toen leeftijdsgenoten van me het deden, ~15 jaar geleden, dus zonder internet etc etc. was het wat als je je zelf 6 maanden of langer alleen kon redden in een vreemd land, maar nu is dat backpacken in Australië niet moeilijker dan all-inclusive op je reet liggen in Thailand.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_106651016
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 04:41 schreef joko888 het volgende:

[..]

Probeer een baan te vinden in Nederland en ga hard netwerken

Spreek je Mandarijn of Cantonees of beide? Schrijf/lees je het ook? Ben je van Chinese afkomst?

Als een Nederlander van Chinese afkomst met een Nederlands HBO diploma (lees geen goede school in US/UK) die alleen mandarijn/cantonees spreekt zit je net boven de mensen zonder diploma in HK/China. In principe nemen ze je alleen aan als ze niemand anders kunnen vinden, zelfs als je een werk visa / residence permit hebt. Als je heel goed je best doet (netwerkt) zul je heus wel aan de bak komen, maar denk niet dat het makkelijk is. Als je een blanke nederlander bent die vloeiend mandarijn spreekt maak je meer kans in China.

Als je het ook vloeiend schrijft maak je meer kans, dan concurreer je met de locale studenten van second en third tier local universities. De meeste locals in HK spreken en schrijven Cantonees en Mandarijn en redelijk Engels.
sterker nog, als blanke kun je een baan vinden als nep-werknemer, dan verdien je 300 yuan voor een dagje doen alsof je werkt.
pi_106667121
http://edition.cnn.com/20(...)te.people/index.html

je moet natuurlijk wel een baard hebben zodat je er professioneel uitziet. :Y
pi_106694600
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 21:55 schreef LB06 het volgende:
Ook een tip voor studerende mensen of mensen die dat gaan doen: werk ook echt aan je CV. Je CV is in Nederland belangrijker dan je punten op de uni of je studieduur.
Bij rechten is het volgens mij zo dat als je met 6jes na 8 jaar bent afgestudeerd, je nog hooguit bij de non-profit sector aan de bak komt. Tenzij je er een stuk of 5 voltijdse bestuursfuncties naast hebt gedaan, of de opleiding naast het opstarten van je eigen bedrijf of zo. Wil je de advocatuur in, dan "hoef je geen 8 gemiddeld te staan" (is altijd de dooddoener op de informatiedagen die georganiseerd worden door de grote kantoren), maar het helpt wel.
pi_106695502
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 19:47 schreef Sessy het volgende:

[..]

Bij rechten is het volgens mij zo dat als je met 6jes na 8 jaar bent afgestudeerd, je nog hooguit bij de non-profit sector aan de bak komt. Tenzij je er een stuk of 5 voltijdse bestuursfuncties naast hebt gedaan, of de opleiding naast het opstarten van je eigen bedrijf of zo. Wil je de advocatuur in, dan "hoef je geen 8 gemiddeld te staan" (is altijd de dooddoener op de informatiedagen die georganiseerd worden door de grote kantoren), maar het helpt wel.
Ook daar is het heel erg afhankelijk van het vakgebied/de sector. Zulke algemeenheden kunnen over rechten niet gezegd worden.

In het vakgebied waarin ik ben afgestudeerd moest je bijvoorbeeld je best doen wilde je geen baan hebben voordat je uberhaupt begon aan je master, laat staan als je bijna klaar was.
pi_106713015
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 18:50 schreef Dompiet het volgende:

[..]

sterker nog, als blanke kun je een baan vinden als nep-werknemer, dan verdien je 300 yuan voor een dagje doen alsof je werkt.
Hier verdien ik ruim het 5-voudige om 8 uur per dag te doen alsof ik iets doe.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_106716725
Een baan vinden vind ik nog niet eens het moeilijkste, iets passends vinden, dat is lastig! Als je net begint ken je je eigen sterktes en zwaktes nog niet zo goed, omdat er nog geen voorbeelden zijn waar ze uit blijken. Ook lastig als je op een sollicitatie de vraag krijgt "waar blijkt dat dan uit?".

Maar goed, ik heb de uitdaging dat ik niet zo goed in m'n vak blijk te zijn. En nog lastiger is dat ik ook niet overdreven slecht ben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')