Ik vestig mijn hoop nu op twee dingenquote:Op vrijdag 6 januari 2012 23:57 schreef Arriviste het volgende:
Rond deze tijd is het wel moeilijker dan gemiddeld om aan een baan te komen.
Tenzij je met superieure studieresultaten bent afgestudeerd.
Vaak zat. Het scheelt hun nl. weer een nieuwe werknemer inwerken (toch een paar weken productiviteitverlies), dus als ze gewoon tevreden zijn met jou dan is jou behouden voor hun dikke winst.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 00:07 schreef Marktplaatsman het volgende:
[..]
Ik vestig mijn hoop nu op twee dingen
1.Ik mag bij mijn stageplaats werken (hoe vaak gebeurt dit?)
Dit!quote:Op vrijdag 6 januari 2012 23:58 schreef 49R het volgende:
Het lijkt me dat je met zo'n studie in combinatie met de Chinese taal toch wel een leuke job moet kunnen vinden!
Je bent arbeidsongeschikt/ gehandicapt?quote:Op vrijdag 6 januari 2012 23:46 schreef Marktplaatsman het volgende:
Hoor dat je trouwens heel snel een WAJONG uitkering krijgt toegewezen dus kan altijd dat nog aanvragen mocht ik geen werk kunnen vinden.
Lijkt me niet.. naar cijfers oid wordt vaak niet eens gevraagdquote:Op vrijdag 6 januari 2012 23:57 schreef Arriviste het volgende:
Nee maar misschien heeft de economische crisis zo'n groot effect op mij dat ik tegen die tijd mentaal niet meer helemaal stabiel benquote:Op zaterdag 7 januari 2012 01:21 schreef Pannenkoeken het volgende:
[..]
Je bent arbeidsongeschikt/ gehandicapt?
Bij vacatures staan altijd eisen die onhaalbaar zijn. Toen ik een baan zocht, keek ik alleen of de funtie mij aansprak en of ik de juiste diploma's had. De rest is onzin en hoef je niet naar te kijken. Laat je daar niet door afschrikken.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 23:46 schreef Marktplaatsman het volgende:
Het duurt wel nog even voordat ik afstudeer maar ik ben alvast aan het oriënteren op vacaturesites en het verbaasd me wat voor absurde eisen er worden gesteld aan starterfuncties. Ik zie bijna geen een vacature waar ze niet om minstens 2-5 jaar relevante werkervaring vragen en vervolgens een startersalaris bieden. Verder ben ik al 2 maanden bezig met het vinden van een bijbaan zonder succes
Ik doe trouwens een studie die zich richt op handel met Azië (HBO) en omdat ik vloeiend chinees kan, kan ik ook eventueel nog in China een baan vinden maar dat doe ik liever voor een Europees bedrijf dan dat ik er zelfstandig naar toe ga. Of ik moet tijdens mijn studie nog een soort van netwerk opbouwen
Hoor dat je trouwens heel snel een WAJONG uitkering krijgt toegewezen dus kan altijd dat nog aanvragen mocht ik geen werk kunnen vinden.
Ligt aan het type bedrijf waar je solliciteert. Ik heb tot nu toe 7 van de 10 keer mijn cijferlijst moeten insturen.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 01:22 schreef Pannenkoeken het volgende:
[..]
Lijkt me niet.. naar cijfers oid wordt vaak niet eens gevraagd
Nee, vooral tegenwoordig niet meer.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 23:46 schreef Marktplaatsman het volgende:
Het duurt wel nog even voordat ik afstudeer maar ik ben alvast aan het oriënteren op vacaturesites en het verbaasd me wat voor absurde eisen er worden gesteld aan starterfuncties. Ik zie bijna geen een vacature waar ze niet om minstens 2-5 jaar relevante werkervaring vragen en vervolgens een startersalaris bieden. Verder ben ik al 2 maanden bezig met het vinden van een bijbaan zonder succes
Ik doe trouwens een studie die zich richt op handel met Azië (HBO) en omdat ik vloeiend chinees kan, kan ik ook eventueel nog in China een baan vinden maar dat doe ik liever voor een Europees bedrijf dan dat ik er zelfstandig naar toe ga. Of ik moet tijdens mijn studie nog een soort van netwerk opbouwen
Uiteindelijk draait het om inkomsten en zie maar eens om betaalde klanten te vinden als je geen werkervaring of referenties hebt.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 11:59 schreef El_Liberaliste het volgende:
En btw: Eigen bedrijf beginnen kan ALTIJD natuurlijk, dus werkeloos zijn hoeft nooit.
True, maar niets verplicht je om een bedrijf te beginnen in de business waar je voor bent opgeleid. Dat is juist het mooie!quote:Op zaterdag 7 januari 2012 12:07 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Uiteindelijk draait het om inkomsten en zie maar eens om betaalde klanten te vinden als je geen werkervaring of referenties hebt.
Hoe heb je vloeiend Chinees leren schrijven en spreken dan?quote:Op vrijdag 6 januari 2012 23:46 schreef Marktplaatsman het volgende:
Niet als je beta studie hebt gedaanquote:Op vrijdag 6 januari 2012 23:57 schreef Arriviste het volgende:
Maar dan verdien je permanent minder dan salesboys die niet zo veel kunnen maar wel beter in onderhandelen zijn.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 12:52 schreef DaDude1987 het volgende:
[..]
Niet als je beta studie hebt gedaan
Inderdaad ja. Beta's verdienen geen kloot. Zo ken ik iemand die Geologie heeft gestudeerdquote:Op zaterdag 7 januari 2012 12:55 schreef El_Liberaliste het volgende:
[..]
Maar dan verdien je permanent minder dan salesboys die niet zo veel kunnen maar wel beter in onderhandelen zijn.
Alsof alles alleen om geld draait. Ik heb nog nooit zonder werk gezeten, maar vraag dan ook niet om de hoofdprijsquote:Op zaterdag 7 januari 2012 12:55 schreef El_Liberaliste het volgende:
[..]
Maar dan verdien je permanent minder dan salesboys die niet zo veel kunnen maar wel beter in onderhandelen zijn.
Eens.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 13:22 schreef Manco043 het volgende:
Helemaal terecht dat ze voor de gemiddelde HBO/WO functie mensen vragen met werkervaring.
Nogal logisch als je je bedrijf een niveau hoger wil tillen dat je dan mensen aanneemt die al jaren met hun poten in de stront hebben gestaan, hun soft skills hebben ontwikkeld en die iets snappen van visie, strategie, cross functioneel denken, bedrijfsprocessen, de operatie, de organisatie en het meedraaien in complexe projecten en programma's.
Die ervaring heb je nu eenmaal niet als je net klaar bent met je studie. Dus begin je onderaan en werk je je later maar op.
Klopt helemaal, maar...quote:Op zaterdag 7 januari 2012 13:22 schreef Manco043 het volgende:
Helemaal terecht dat ze voor de gemiddelde HBO/WO functie mensen vragen met werkervaring.
Nogal logisch als je je bedrijf een niveau hoger wil tillen dat je dan mensen aanneemt die al jaren met hun poten in de stront hebben gestaan, hun soft skills hebben ontwikkeld en die iets snappen van visie, strategie, cross functioneel denken, bedrijfsprocessen, de operatie, de organisatie en het meedraaien in complexe projecten en programma's.
Die ervaring heb je nu eenmaal niet als je net klaar bent met je studie. Dus begin je onderaan en werk je je later maar op.
Ja, en er zijn echt nog wel bedrijven die starters aannemen omdat ze bijvoorbeeld goedkoop zijn of inderdaad omdat ze nog kneedbaar zijn. Maar dat zou alleen werken in een team waarbij er al een hoop mediors en seniors aanwezig zijn. Of wanneer zo iemand inderdaad van begin tot eind begeleid kan worden dan zie ik zo iemand wel ergens binnenkomen ja.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 13:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt helemaal, maar...
-Starters kan je nog opleiden naar je eigen wensen
- Verdienen gewoon voor hun opleidingniveau weinig, helemaal het eerste jaar
- Starters kan je kut klusjes laten uitvoeren
Prima, blijf zo denken!quote:Op zaterdag 7 januari 2012 12:55 schreef El_Liberaliste het volgende:
[..]
Zul je wel eerst wat eigen vermogen moeten hebben want banken lenen niet meer zo gemakkelijk. Als je een studieschuld hebt kun je een lening al helemaal vergeten.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 11:59 schreef El_Liberaliste het volgende:
En btw: Eigen bedrijf beginnen kan ALTIJD natuurlijk, dus werkeloos zijn hoeft nooit.
Als je een goed idee hebt, leent een bank je echt nog wel. En als een bank dat niet doet moet je toch nog maar eens overdenken of je plan wel zo goed is als je dacht. En anders kun je nog op zoek naar een investeerderquote:Op zaterdag 7 januari 2012 13:53 schreef eight het volgende:
[..]
Zul je wel eerst wat eigen vermogen moeten hebben want banken lenen niet meer zo gemakkelijk. Als je een studieschuld hebt kun je een lening al helemaal vergeten.
Waar ik werk willen ze alleen maar starters en in hte team die ze zoek daar werken amper seniors. Gemiddelde leeftijd is 33 jaar, en dat komt door 1 uitschieter van 43 jaar.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 13:41 schreef Manco043 het volgende:
[..]
Ja, en er zijn echt nog wel bedrijven die starters aannemen omdat ze bijvoorbeeld goedkoop zijn of inderdaad omdat ze nog kneedbaar zijn. Maar dat zou alleen werken in een team waarbij er al een hoop mediors en seniors aanwezig zijn. Of wanneer zo iemand inderdaad van begin tot eind begeleid kan worden dan zie ik zo iemand wel ergens binnenkomen ja.
In de meeste gevallen heeft men gewoon behoefte aan ervaren mediors en seniors als we het hebben over de gemiddelde staff functie.
Dit is een reactie op de post van sjorsie1982.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 14:57 schreef DRidder het volgende:
Verwacht binnen twee maanden af te studeren, voor mijn vakgebied zijn er op zich veel vacatures maar inderdaad, 2 tot 3 jaar ervaring is meestal vereist. Maar doet hoeft dus helemaal geen probleem te zijn??
Nee, gewoon solliciteren als starter op zo'n functie.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 14:57 schreef DRidder het volgende:
Verwacht binnen twee maanden af te studeren, voor mijn vakgebied zijn er op zich veel vacatures maar inderdaad, 2 tot 3 jaar ervaring is meestal vereist. Maar doet hoeft dus helemaal geen probleem te zijn??
Oké, topquote:Op zaterdag 7 januari 2012 14:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee, gewoon solliciteren als starter op zo'n functie.
Ben je met 33 niet medior / senior? Lijkt me dat je dan al een 6-8 jaar werkervaring hebt.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 14:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waar ik werk willen ze alleen maar starters en in hte team die ze zoek daar werken amper seniors. Gemiddelde leeftijd is 33 jaar, en dat komt door 1 uitschieter van 43 jaar.
Ik ben geen 33 hoorquote:Op zaterdag 7 januari 2012 15:01 schreef Manco043 het volgende:
[..]
Ben je met 33 niet medior / senior? Lijkt me dat je dan al een 6-8 jaar werkervaring hebt.
Tenzij je 10 jaar over je studie hebt gedaan.
Moeilijk te omschrijven, omdat we met meerdere soort bedrijven samen doen. Energie, chemie, olie/gas, metaal en ict.quote:Oké, top!
In welke sector werk je zelf?
Geldt voor ons ook, eigenlijk is er niemand onder 35 jaar met de titel senior. Ze hebben allemaal een 10 tot 15 jaar werkervaring.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 15:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik ben geen 33 hoordat is de gemiddelde leeftijd. Senior ben je pas in mijn sector bij een werkervaring van 15+ jaar. Het team bestaat uit ongeveer 15 man, met een paar groentjes van <25 jaar (WO-ers) en dus iemand van 43 jaar, die is wel senior. Voor de rest nog wat hbo-ers, die een paar jaar werkervaring hebben. En we zoeken nog zat mensen. Maar wel allemaal wo-ers of dr.
[..]
Moeilijk te omschrijven, omdat we met meerdere soort bedrijven samen doen. Energie, chemie, olie/gas, metaal en ict.
Je moet je niet zo laten afschrikken door "eisen". De belangrijkste eis is opleiding, alle andere eisen zijn allemaal secundair of pre. En als dat toch niet zo is, dan wordt je gewoon niet uitgenodigd. Als dat nou het ergste is, en je bent daar bang voor, solliciteer dan maar nooit. Open sollicitaties werkt ook goed (dat zijn sollicitaties bij een bedrijf die geen open vacatures hebben).
Mwah, banken zijn te terughoudend geworden. De branche waarin je begint is vaak doorslaggevend. Een goed ondernemersplan is altijd al belangrijk geweest voor een (middel)grote lening. Zelfs met mini leningen (5000-10.000 euro) doen ze al moeilijk terwijl je daar 5 jaar geleden nog niet eens een ondernemersplan voor moest laten zien.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 13:56 schreef MuurStraat het volgende:
[..]
Als je een goed idee hebt, leent een bank je echt nog wel. En als een bank dat niet doet moet je toch nog maar eens overdenken of je plan wel zo goed is als je dacht. En anders kun je nog op zoek naar een investeerder
Kan ik beamen, ken een paar afstuderende technische informatici en die hadden al een baan voordat ze hun scriptie goed en wel hadden ingeleverd.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 13:58 schreef Devz het volgende:
Hangt helemaal van de branche af. In de ICT bijvoorbeeld heb je de banen nog steeds voor het uitzoeken.
En met een beetje Project Management skills rol je daar ook zo naar binnenquote:Op zaterdag 7 januari 2012 16:18 schreef themole het volgende:
[..]
Kan ik beamen, ken een paar afstuderende technische informatici en die hadden al een baan voordat ze hun scriptie goed en wel hadden ingeleverd.
Bij mij was het zo'n beetje het eerste wat ze interesseerde. Overigens heb ik zelf het idee dat voor sommigen het probleem is dat ze in de buurt van waar ze hebben gestudeerd, willen blijven wonen. Daar zijn immers sociale contacten opgedaan e.d. Terwijl in en rondom een plaats waar een bepaalde opleiding wordt aangeboden, helemaal bij WO-opleidingen, de markt bovenproportioneel verzadigd is met net-afgestudeerden.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 01:22 schreef Pannenkoeken het volgende:
[..]
Lijkt me niet.. naar cijfers oid wordt vaak niet eens gevraagd
Dit vind ik echt bizar. Weten mensen niet meer wat het woord "eis" betekent?quote:Op zaterdag 7 januari 2012 09:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Bij vacatures staan altijd eisen die onhaalbaar zijn. Toen ik een baan zocht, keek ik alleen of de funtie mij aansprak en of ik de juiste diploma's had. De rest is onzin en hoef je niet naar te kijken. Laat je daar niet door afschrikken.
Nu stel ik vacatureteksten soms op en vraag ook de onhaalbare dingen, dat hoort erbij.
Natuurlijk heeft men daar behoefte aan, elk bedrijf heeft behoefte aan 100% seniors. Ze leven echter ook nog in de realiteit en daarin bestaat de arbeidsmarkt niet uit 100% seniors. Ik vind het bizar hoe bedrijven denken kennis en ervaring te kunnen kopen, maar vervolgens daar niet de vergoeding voor willen geven (vooral bij mediors) en ook niet bereid zijn zelf mensen te helpen medior/senior te worden. Het was vroeger heel normaal dat je als broekje net uit school je in de leer ging bij een bedrijf waar je dan enkele jaren samenwerkte met iemand die al een oude rot in het vak was. Blijkbaar wordt nu verwacht dat elke 22 jarige die kennis zelf al heeft vergaard. Hoe hij dat heeft moeten vergaren is me dan even een raadsel.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 13:41 schreef Manco043 het volgende:
[..]
Ja, en er zijn echt nog wel bedrijven die starters aannemen omdat ze bijvoorbeeld goedkoop zijn of inderdaad omdat ze nog kneedbaar zijn. Maar dat zou alleen werken in een team waarbij er al een hoop mediors en seniors aanwezig zijn. Of wanneer zo iemand inderdaad van begin tot eind begeleid kan worden dan zie ik zo iemand wel ergens binnenkomen ja.
In de meeste gevallen heeft men gewoon behoefte aan ervaren mediors en seniors als we het hebben over de gemiddelde staff functie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |